ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/01/2012

חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (תיקון מס' 14), התשע"ב-2012, הוספת חברים לועמ"ש חוץ והסברה

פרוטוקול

 
PAGE
2
ועדת החוץ והביטחון
10/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 158
מישיבת ועדת החוץ והביטחון
יום שלישי, ט"ו בטבת התשע"ב (10 בינואר 2012), שעה 12:00
סדר היום
הצעת חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (תיקון מס' 14), התשע"ב-2011
נכחו
חברי הוועדה: שאול מופז – היו"ר
אריה אלדד

נסים זאב
מוזמנים
חה"כ גאלב מג'אדלה -

אלה מרקוביץ - יועצת משפטית חטיבת תכנון ומינהל כוח אדם בצה"ל, משרד הביטחון

סא"ל אמיר ודמני - ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר באגף כוח אדם, צה"ל, משרד הביטחון

אנסטסיה סוכוקינה - אג"ת, צה"ל, משרד הביטחון
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
מנהל הוועדה
לטקו שמואל
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים
הצעת חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (תיקון מס' 14), התשע"ב-2011
שמואל לטקו
זה דיון נפרד והדיון הזה הוא דיון פתוח לפי סעיף 102 לתקנון.
היו"ר שאול מופז
כן, בבקשה.
שמואל לטקו
היום אנחנו מבקשים את אישור מליאת ועדת חוץ וביטחון להוסיף 4 חברים לועדת משנה לנושא חוץ, בראשותו של רוברט אילטוב. ארבעת החברים הם: מגלי והבה, אריה ביבי, יריב לוין ויצחק הרצוג. החברים מעוניינים, יושב ראש ועדת המשנה מעוניין וצריך לאשר את זה במליאת הועדה. אם אין התנגדויות אז נעשה את זה ביחד.

הצבעה
בעד – 4
נגד – אין

נמנעים - אין

אושרה הצטרפות ארבעת חברי הכנסת לועדת משנה לחוץ והסברה.
היו"ר שאול מופז
הצעת החוק.
שמואל לטקו
אנחנו דנים היום בהצעת חוק שירות ביטחון (הוראת שעה) (תיקון מס' 14) שתיקון זה בחוק שירות ביטחון הוראת שעה התשנ"ה – 1995 בסעיף 1 ברישא, במקום: "עד יום ה' בטבת התשע"ב, 31 דצמבר 2011", יבוא – "עד יום י"ח בטבת התשע"ג 31 דצמבר 2012".
היו"ר שאול מופז
כן, בבקשה.
אמיר ודמני
אנחנו הצגנו את הבקשה שלנו בסוף אוקטובר. היה דיון בממשלה בחודש נובמבר, שהממשלה אישרה את הארכת השירות ל – 36 חודש לשנה נוספת, שבמסגרתה נתבקשנו, נקבע שיהיה דיון נוסף בקבינט, אבל אנחנו נתבקשנו לקדם עבודת מטה לנושא של קיצור השירות. במסגרת הזמן הזאת כבר הספקנו לקיים שתי פגישות במסגרת המועצה לביטחון לאומי, במסגרתה הצגנו את עמדתנו ואת המשמעויות שאנחנו רואים לקיצור שירות, את עמדת הרמטכ"ל, וכרגע מבחינת הסטטוס יש לנו מצב שאנחנו צריכים לגייס את המועמדים לשירות ביטחון ל – 36 חודש ואין לנו את ההסמכה החוקית. אז הדבר הראשון שהיינו מבקשים זה לאשר את ההסמכה החוקית הזאת, בהתאם להחלטת הממשלה, לשנה נוספת, כדי שנוכל לגייס את האנשים ל – 36 חודש.
היו"ר שאול מופז
חברים, אני רוצה להסביר כאן במה מדובר. חוק שירות הביטחון התשנ"ה – 1995 מדבר על שנתיים וחצי. מידי שנה מאשרים, גם בממשלה וגם בועדות השונות את התוספת של חצי שנה, על מנת להשלים ל – 36. מה שבעצם מובא בפנינו זה התהליך שקורה מידי שנה להאריך את תוקף הוראת השעה בשנה נוספת עד ליום י"ח בטבת, 31 בדצמבר 2012.

כל סוגית קיצור השירות אנחנו לא דנים בזה, לא על זה אנחנו מצביעים עכשיו, כי פה נאמרו שני הדברים האלה בנשימה אחת. קיצור השירות זה עבודה אחרת, זה דיון אחר, זה דיון שונה. אנחנו מצביעים על הארכה בחצי שנה של חוק שירות הביטחון כהוראת שעה ל – 3 שנים. על זה אנחנו מצביעים.
אמיר ודמני
נכון. לשנה נוספת.
היו"ר שאול מופז
לשנה נוספת. בבקשה.
אריה אלדד
אני יכול לשאול את הצבא משהו?
היו"ר שאול מופז
בבקשה.
אריה אלדד
מה השעה?
אמיר ודמני
מה השעה עכשיו? למה זה קורה בתאריך הזה?
אריה אלדד
לא, זה הוראת שעה מ – 1995. מה השעה עכשיו?
אמיר ודמני
השעה היא שאנחנו צריכים כרגע לאפשר את ה – 3 שנים, כי צורכי הצבא לא מאפשרים לרדת מאורך השירות הזה.
אריה אלדד
יש לי תחושה פיזיולוגית נוראה של דז'ה וו ששמענו את זה כבר 15 פעם בועדה. זה תיקון מספר 14. אני ברשותכם אתנגד לחוק הזה, והייתי שמח מאד אם כולנו נתנגד כדי לגרום לממשלה, והיא יודעת לעשות את זה, בתוך 3 ימים, ב – 3 קריאות להביא חוק ולגמור אחת ולתמיד את זה שהועדה הופכת להיות פארסה. כל פעם הוראת שעה. המצב הביטחוני שלנו הולך להשתפר לרעה. שמענו את הרמטכ"ל לא מזמן. עכשיו, עוד פעם יאריכו בשנה, ועוד פעם יאריכו בשנה. כמה אפשר? מה מפחדים לעשות חוק? ואם נגיע למצב שבו המצב הביטחוני באמת ישתפר - - -
היו"ר שאול מופז
אז תציע חוק.
אריה אלדד
אפשר יהיה לקצר את זה לרבע שעה, את שירות החובה בצה"ל, אז יביאו, יתקנו את החוק. למה להתייחס בחוסר כבוד כזה לביטוי: הוראת שעה, שמאריכים אותו מ – 1995?
היו"ר שאול מופז
או.קיי. יש עוד מישהו מחברי הכנסת שרוצה להתייחס?
נסים זאב
משפט אחד. אני אומר ב – 95 היתה אופוריה אחרי הסכם - - -
היו"ר שאול מופז
ההערה של חבר הכנסת אלדד היא מאד נכונה. אני לא רוצה עכשיו להצביע, או לדחות את הבקשה הזאת, כי החקיקה היא עניין קצת יותר כבד מאשר העברת חקיקה. את המסר הזה צריך להעביר לממשלה, אבל זה לא בפורום הזה. את זה צריך להגיד לראש הממשלה שהוא יהיה פה בשבוע הבא, בעוד שבועיים, מתי שהוא יגיע לכאן.
נסים זאב
משפט אחד. אני אומר ב – 95 היתה אופוריה של שלום, הסכם אוסלו. חשבנו שאנחנו באמת הולכים לשינוי במזרח התיכון בכלל. אז שמעון פרס אמר: מזרח תיכון חדש. זאת היתה האווירה. זאת היתה התחושה. אני מסכים כי כל פעם עולים ושוב תוקפים את ההוראת שעה. אבל צריך אולי לקבל החלטה, אולי מסר של ועדה, כפי שאמר אריה, אני חושב שזה רוח הדברים של כולם. כולם בדעה אחת ושהממשלה תוביל את זה.
היו"ר שאול מופז
כן, מג'אדלה.
גאלב מג'אדלה
הבהרת יפה מה שרציתי להגיד ואני תומך במה שאתה אומר שצריך באמת למצוא את ההערה למי שצריך ולגמור את זה. או חקיקה לכאן או לכאן.
אלה מרקוביץ
כבוד היושב ראש.
היו"ר שאול מופז
בבקשה. מי גבירתי?
אלה מרקוביץ
היועצת המשפטית של חטיבת תכנון ומינהל כוח האדם באכ"א.
היו"ר שאול מופז
או.קיי.
אלה מרקוביץ
אני מבקשת להדגיש כאן רק שני עניינים: העניין הראשון – שבגלל העובדה שתהליכי החקיקה והפרוצדורה קצת עיכבו את התהליך אנחנו כרגע, אחרי שבעצם פקעה הוראת השעה ואנחנו נבקש את הארכתה רטרואקטיבית. לו ידענו שנעבור את המועד אז כמובן היינו מבקשים את הדברים מראש, שייכתב באופן מפורש שזה מ – 1 בינואר. כמו כן הצבא, ככל הניתן, באמת בוחן את עלית המקורות בשנים הקרובות באמת מתוך מגמה להסתכל על התמונה הכוללת ביחס לתמונת מצב הגיוס ואולי באמת בהתאם למצב הזה ניתן יהיה להחליט האם תוגש הצעת חקיקה שתתקן את חוק שירות הביטחון, או לחילופין ניתן יהיה לוותר על הארכת הוראת השעה.

בעת הזו אנחנו נבקש גם להזכיר שבראשית הדברים הצעת הארכת הוראת השעה היתה ל – 3 שנים. כרגע היא אושרה בממשלה, בהסכמת האוצר, לשנה אחת וכאן אנחנו נמצאים באמת במצב של לאחר פקיעתה, כך שאנחנו דרושים לאישורה.
היו"ר שאול מופז
או.קיי. אנחנו נוסיף במסגרת ההצבעה נוסיף משפט, וכדאי לשלוח אותו גם לראש הממשלה ולשר הביטחון, וכדאי גם לומר לו את זה לראש הממשלה בפעם הבאה שהוא יבוא לכאן.
מירי פרנקל - שור
אולי נכניס את זה בנאום שאתה תציג את הצעת החוק ... הצעת החוק במליאה.
היו"ר שאול מופז
יכול להיות. אני מציע אבל שאנחנו נצביע, כפי שביקשו כאן, החל מתחילת ינואר, על מנת לאפשר את הניהול התקין של מסלול השירות היום בצה"ל.
אריה אלדד
הם מבקשים רטרואקטיבית.
היו"ר שאול מופז
כן, כן, אמרתי, מ – 1 בינואר. עוד מישהו מחברי הכנסת?

בבקשה.

הצבעה

בעד הארכת התוקף – 4
נגד – אין

נמנעים – אין

הבקשה להארכת תוקף הוראת שעה התקבלה
תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים