ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/01/2012

עמדת הממשלה בנושא ים-המלח, הסדר כיל ומשרד האוצר על העלאת התמלוגים של האשלג שכורה כיל ואת מימון קציר המלח, הסכם ים המלח עם כימיקלים לישראל, הסכם ים המלח עם כימיקלים לישראל, ההסכם בין מפעלי ים המלח למשרד האוצר , הסכם ים המלח עם כימיקלים לישראל

פרוטוקול

 
PAGE
81
ועדת הכספים
10/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 969>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ט"ו בטבת התשע"ב (10 בינואר 2012), שעה 10:30
סדר היום
<1.עמדת הממשלה בנושא ים-המלח>
<2.הסדר כיל ומשרד האוצר על העלאת התמלוגים של האשלג שכורה כיל ואת מימון קציר המלח>
<3. הסכם ים המלח עם כימיקלים לישראל>
<4. ההסכם בין מפעלי ים המלח למשרד האוצר>
נכחו
חברי הוועדה: >
יצחק וקנין

גאלב מג'אדלה

פניה קירשנבאום
שי חרמש – מ"מ

ניצן הורוביץ

דב חנין

איתן כבל

יצחק כהן

משה (מוץ) מטלון
מוזמנים
>
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן



שר התיירות סטס מיסז'ניקוב



נועז בר ניר - מנכ"ל משרד התיירות, משרד התיירות

מיכל עבאדי-בויאנג'ו - החשבת הכללית, משרד האוצר

יובל רז - סגן החשכ"ל, רכז משרדים כלכליים, משרד האוצר

ארי גבאי - סגן החשכ"ל, משרד האוצר

יונתן רזניק - חשכ"ל, משרד האוצר

אנסטסיה סורוקינב - אגף התקציבים, משרד האוצר

יוסי וירצבורגר - מנהל מינהל אוצרות הטבע, משרד האנרגיה והמים

גלית כהן - סמנכל לתכנון ובניה, המשרד להגנת הסביבה

שירן ברזילי - מתמחה בייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

לירון נעים - עו"ד, משרד המשפטים

מיכל שמואלי - רשות התאגידים

שמעון דניאל - מנכ"ל, החברה הממשלתית להגנות ים המלח

נועם גולדשטיין - סמנכ"ל תשתיות, מפעלי ים המלח

רות פרמינגר - עו"ד, יועצת של מפעלי ים המלח

דב ליטבינוף - ראש המועצה האזורית תמר, מועצות מקומיות ואזוריות

אמנון פורטגלי - מנהל עסקים, אדם טבע ודין

דנה טבצ'ניק - עו"ד, אדם טבע ודין
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הילה מליחי
<1. עמדת הממשלה בנושא ים-המלח>
<2. הסדר כיל ומשרד האוצר על העלאת התמלוגים של האשלג שכורה כיל ואת מימון קציר המלח>
<3. הסכם ים-המלח עם כימיקלים לישראל>
<4. ההסכם בין מפעלי ים-המלח למשרד האוצר>
היו"ר משה גפני
אני עובר לשני הסעיפים הבאים, שהם באותו עניין: עמדת הממשלה בנושא ים-המלח. ים-המלח עומד עכשיו על סדר היום, גם בנושא של ההסכם עם כי"ל – עם "כימיקלים לישראל" – שהממשלה חתמה, בכלל, כל הנושא של קציר המלח, כל מה שנלווה לעניין. אנחנו מקיימים את הדיון הזה, התקבל בוועדה אישור של דיון מהיר.
ברשותכם, אדוני השר, אני אתחיל קודם כל עם חברי הכנסת שיעלו את העניין. איתן כבל לא נמצא, הוא כתב לי שהוא עוד מעט יגיע. מי שנמצאים הם דב חנין, ניצן הורוביץ, שלי יחימוביץ – גם לא נמצאת ויוחנן פלסנר – גם לא נמצא.

דב חנין, בבקשה. החוק שלך, אגב, לא אושר.
דב חנין
כן, החוק שלנו, אדוני היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
החוק שלנו, סליחה, אבל אתה מורי ורבי בעניין הזה של איכות הסביבה, ואני - -
דב חנין
כולנו יחד ולא הצלחנו - - -
היו"ר משה גפני
- - מתחבא מאחורי הגב שלך. האמת היא שכנראה הם לא אישרו את זה בגללי. הם לא מאשרים לי חוקים בוועדת שרים לחקיקה, זה בתור נקמה. אז לא הבנתי למה לא מאשרים לך, אז אמרו לי "אוי לרשע ואוי לשכנו".
דב חנין
הבנתי.
פניה קירשנבאום
לא נכון.
היו"ר משה גפני
לא נכון?
פניה קירשנבאום
לא, ממש לא.
דב חנין
אדוני היושב-ראש - - -
פניה קירשנבאום
- - - בדיוק מה הסיבה שלא - - -
היו"ר משה גפני
אני יודע. אגב, שיהיה כתוב בפרוטוקול, זה לא אמיתי מה שאמרתי.
קריאה
ברור לגמרי.
היו"ר משה גפני
זה היה הומור וזהו.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
בדיחות הדעת.
היו"ר משה גפני
בדיוק.
דב חנין
תודה, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר משה גפני
עוד יחשבו שזה ברצינות.
קריאה
אתה יודע, אחר-כך זה - - -
דב חנין
אדוני היושב-ראש, אתה בצדק חיברת את שני הנושאים. בצדק חיברת את הנושא של החלטת הממשלה על ההסכם עם "מפעל כימיקלים לישראל" עם הצעת החוק שבאה להגן על ים-המלח ברמה הסביבתית. יש קשר בין העובדה שההסכם אושר, לבין זה שהחוק שמגן על עתידו של ים-המלח, נדחה על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה אתמול. זה לא סוף הדרך – יש ערר, והדיון הזה יגיע - - -
היו"ר משה גפני
זאבי, שמתי אותך שם כדי שתשתיק את העיתונאים, אז בסוף אתה גם מפריע?
קריאה
הם לא עיתונאים.
היו"ר משה גפני
מה הם? כתבים? מה ההבדל?
קריאה
שילכו לערוץ הכנסת.
קריאה
הם עברו לפוליטיקה.
שי חרמש
רק, אלה עוד מועמדים חדשים?
היו"ר משה גפני
אני מציע שכשאתם אומרים שאתם לא הולכים לכנסת – תגידו "בלי נדר". טוב, בבקשה.
שי חרמש
ניצן, אתם הולכים להיות האיגוד המקצועי הכי גדול בכנסת עוד מעט.
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה.
דב חנין
אם כן, זה לא סוף הדרך, הנושא הזה יגיע גם להחלטתה של הממשלה, ולכן חשוב, אדוני היושב-ראש, שאנחנו מקיימים אותו כאן. אני רוצה להתחיל – למרות שזו ועדת הכספים – דווקא מהצד הסביבתי, כי אפשר להפיק כספים מים-המלח – ומפיקים מים-המלח הרבה כספים. לצערי, הם לא מגיעים לציבור, אבל הרבה כספים מפיקים מים-המלח.
אבל קודם כל, אנחנו צריכים לגרום לכך שיהיה לנו גם ים-המלח, שים-המלח לא ימות. וכדי שים-המלח לא ימות צריך לטפל, אדוני היושב-ראש, באופן כולל במגוון הבעיות הסביבתיות שקיימות בים-המלח, ואני אומר אותם בקצרה. באגן הדרומי של ים-המלח מופקים המינרלים בדרך הזולה ביותר שמוכרת לנו – והיא דרך הייבוש. דרך האידוי והייבוש גורמת לכך שמצטברת פסולת של מלחים על הקרקעית, האגן נמצא בעלייה. את הפסולת הזו צריך לפנות. צריך היה לפנות אותה מזמן, המפעלים לא עשו את זה.
עכשיו מגיעים להסכם – סוף סוף – שמפנים את זה. המזהם משלם, זאת אומרת, המפעלים היו צריכים לשאת ב-100% מהעלויות, המדינה ויתרה על חלק. הם יצטרכו לפנות את המלח, הם יצטרכו לשלם רק קצת יותר מ-3 מיליארד – יש ויכוח, לי יש מספרים אחרים מאשר לאוצר, כמה זה באמת עולה – המדינה היתה נדיבה, החליטה שהיא מוכנה לקחת על עצמה חלק מקציר המלח.
זה הצד הדרומי של ים-המלח. הצד הצפוני - - -
היו"ר משה גפני
כשאתה מדבר על מה המדינה לקחה על עצמה ועל מה היא נתנה להם – אתה מדבר על אחרי ההסכם, או לפני ההסכם?
דב חנין
אחרי, אחרי, לפי ההסכם.
היו"ר משה גפני
בגלל שקודם היה שונה.
דב חנין
קודם לא היה קציר מלח, קודם היתה הפקרות.
היו"ר משה גפני
לא, אבל - - אוקיי.
דב חנין
קודם היתה הפקרות. בצד הצפוני של ים-המלח הבעיה היא הפוכה. אם האגן הדרומי עולה, האגן הצפוני יורד, ומאבד יותר ממטר גובה מפלס – זה אומר עשרות מטרים, לפעמים רצועת חוף, בקו החוף, בכל שנה. למה זה קורה? זה קורה מכיוון שמגיעים לים-המלח הרבה פחות מים, ומחצית מהמים שמגיעים לים-המלח בכל שנה – מחצית מהמים שמגיעים לים המלח בכל שנה – נשאבים על-ידי "מפעלי ים-המלח" כדי לאדות אותם ולייבש אותם באגן הדרומי.
ניצן הורוביץ
הישראלי והירדני.
היו"ר משה גפני
כן, אני יודע.
דב חנין
אלה המספרים המדויקים, לגמרי.
היו"ר משה גפני
לא, בוא - - דב.
דב חנין
אוקיי. הדבר הזה יוצר בעיות רציניות לא רק בים עצמו. הוא יוצר תופעות בעייתיות בחופים של ים-המלח – בולענים, איומים, מפגעים, מצוקה. אותו פלא טבע, שכולנו התגייסנו – מסביב לשולחן הזה אני יודע על לא מעט אנשים שהתגייסו, גם אני, גם חברי, ניצן הורוביץ, שהוא יושב-ראש השדולה למען ים-המלח בכנסת, ורבים אחרים. נמצא איתנו ראש המועצה האזורית תמר, שר התיירות, כמובן – התגייסנו למערכה כדי להפוך את ים-המלח לאחד משבעת פלאי העולם המוכרים.

לאחר שלא הצלחנו במבצע ה-SMS שלנו, אנחנו לא עושים את הדברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להגן על ים-המלח. מה צריך לעשות? צריך הסדרה כוללת. צריך חוק שיגן על ים-המלח – באגן הדרומי, באגן הצפוני, בחופים – יצור קרן שאליה יגיעו כספים כדי לטפל בבעיות הסביבתיות האלה. את זה הממשלה לא מוכנה לעשות. זה עולה כסף, אבל יעלה לנו הרבה יותר – גם חברתית, גם סביבתית, וגם כלכלית – אם אנחנו נהרוס את ים-המלח.
יש בעולם שלנו אגמים וימות שנהרסו לחלוטין: ימת אראל – גם כן, בשם פתוח והשקיה, וכל מיני דברים אחרים – אני מדבר על מרכזה של ברית-המועצות, בקזחסטן – נגרם שם אסון אקולוגי ממדרגה ראשונה. האם אנחנו רוצים שאנחנו נהיה אחראיים להריסה של אחד משבעת פלאי העולם? וזה אחד משבעת פלאי העולם.

מה שיש בהסכם הזה – ואני מדבר כרגע מהצד הסביבתי – זה מנגנון שמתמרץ את המפעלים להמשיך ולהגביר את השאיבה מהאגן הצפוני. הם משלמים תמלוגים בשיעור קבוע, יש להם אינטרס להגן על ריצפת רווחים. הם ימשיכו לשאוב באופן מאסיבי – אין שום הגבלה על השאיבה הזאת. מה אכפת לנו מהעתיד, מה אכפת לנו מההווה, מה אכפת לנו מילדנו ומה אכפת לנו מים-המלח – עושים כסף.
מי עושה כסף, אדוני היושב-ראש? ופה אני מגיע לשאלה השנייה – לא המדינה, ולא הציבור. מי עושה כסף? התפיסה שלי, ההשקפה שלי היא שמשאבי המדינה שייכים למדינה. האמת היא שזה לא דבר כל-כך חריג. זו היתה תפיסת היסוד של מדינת ישראל בראשית הדרך. כשהוקמו "מפעלי ים-המלח" הם היו שייכים למדינה, והם הופרטו. אני זוכר שבמליאת הכנסת אמר סגן השר, יצחק כהן: צריכה להיות חקירה – איך הופרטו ולמה קיבלנו כל-כך מעט בעד ההפרטה הזו. הוא הציע לי – בואו נקיים דיון בוועדת הכספים – אני אבוא ואדבר שם.

אדוני היושב-ראש, אני מציע שבאמת נקיים את הדיון הזה, ואולי נשמע את סגן השר, יצחק כהן, ונשמע ממנו מה יש לו להגיד על הפרטת ים-המלח. אבל זה מאחורינו. המפעלים האלה הופרטו – כמה אנחנו מקבלים? אנחנו מקבלים תמלוגים – לפי ההסכם, שהמדינה כל-כך מתגאה בו – בין 5% עד מיליון וחצי טון ראשונים ל-10% מעבר לזה. אני לא בטוח שנקבל את זה, כי ל"מפעלי ים-המלח" יש שיטות של תחשיבים - - -
היו"ר משה גפני
אולי ברשותך - - -
דב חנין
הכישרונות שם הם עצומים.
היו"ר משה גפני
עזוב את עמדת המדינה, עמדת המדינה תיכף תאמר - - -
דב חנין
לא, אני אומר, זה מה שהם מציעים לנו.
היו"ר משה גפני
מיכל עבאדי תציג את עמדת משרד האוצר.
דב חנין
זה מה שהם מציעים לנו – 10%-5%. אני רוצה, עמיתי חברי הכנסת, להזכיר לכולכם שבפרשת הגז כולנו קפצנו עד השמיים ולחמנו. תשובה וחבריו היו צריכים לשלם – בהתחלה, לפני ששינסקי – 12.5%, ואנחנו אמרנו "שערורייה". תשובה בא אלינו – אני זוכר, פה בכנסת – ואמר: אבל אני לוקח סיכונים, אני צריך לחפש גז בים. את ים-המלח לא צריך לחפש – הוא נמצא שם.
ניצן הורוביץ
הוא גילה, פה לא גילו.
דב חנין
פה לא גילו. הכול נמצא. הם מפיקים בשיטות הזולות בהיסטוריה ובגיאוגרפיה של העולם.
זה עניין התמלוגים. יש גם חכירה. לפי הסכם החכירה מ-1961, חבר הכנסת חרמש, "מפעלי ים-המלח" צריכים לשלם למדינת ישראל על עשר השנים הראשונות של החכירה – אדוני, יושב-ראש הוועדה, שים לב – את הסכום הנאה לעשר שנים של עשר לירות. אבל יש שם כוכבית, ובכוכבית כתוב: "עשר לירות ישולמו על-ידי המפעלים רק אם המדינה תדרוש אותם בכתב". הגשתי שאילתא לשר האוצר - -
שי חרמש
שיחזירו את 100 השקלים.
דב חנין
- - ושאלתי את שר האוצר האם מדינת ישראל זכרה לקבל את עשר הלירות שמגיעות לנו על דמי החכירה. אני רוצה להגיד לכם: זה לא שטח קטן, זה שטח ענקי – עשר לירות, סכום - - יש גם ריבית והצמדה מאז, אולי מגיעים ל-50 שקל. ענה לי שר האוצר: אני באמת לא יודע, תפנה את השאילתא למנהל מקרקעי ישראל. הפניתי את השאלה למנהל מקרקעי ישראל, ועד היום, כמו שאתם קיבלתם את התשובה – כך גם אני קיבלתי. הם מחפשים עד עצם היום הזה.

מה אני רוצה לומר? אני רוצה לומר שעוד לפי שאנחנו מדברים על מנגנוני ששינסקי, ומיסי יתר, והיטלים – כל מיני מנגנונים מתקנים אחרים – אנחנו מדברים על הפקרה פעמיים של אחד ממשאבי הטבע המיוחדים שלנו. פעם אחת סביבתית וחברתית, פעם שנייה כלכלית, עם משמעויות מרחיקות לכת. וכל הדברים האלה נעשים, אדוני היושב-ראש, בניסיון לעקוף את הכנסת. אומרים לנו פקידי האוצר: לא צריך את הכנסת בעניין הזה. ואולי באמת לא צריך את הכנסת. אולי בכלל לא צריך את הכנסת – נבטל אותה וזהו.
אני רוצה, אדוני היושב-ראש, להביע הערכה לשר התיירות שנמצא איתנו כאן, שעמדתו מתחילת הדרך היא עמדה אמיצה, אני מציין אותו – כמובן, אני גם אזכיר את השר להגנת הסביבה, אבל השר להגנת הסביבה מחויב לעניינים הסביבתיים – מאוד מחויב לעניינים הסביבתיים – גם בתוקף העובדה שהוא השר להגנת הסביבה. שר התיירות, במקרה הזה, כמובן דואג לתיירות, אבל הוא מפגין גם ראיה רחבה של שיקולים חברתיים, כלכליים, סביבתיים, תיירותיים – ככה צריך להתייחס לשאלה הזאת.

אני מצטער שהרוב בממשלת ישראל לא הבין שאנחנו מדברים פה על סוגיה קריטית. קריטית. אם הכנסת לא תדון בעניין הזה, ואם הכנסת לא תעצור את הרכבת הזאת, שדוהרת בכיוון הלא נכון, כולנו נצטרך לתת תשובות בוועדת חקירה שתהיה בעתיד.
היו"ר משה גפני
- - - שר האוצר שיש להם התחייבות ממשלתית, שבייגה חתום עליה כשר האוצר בשם ממשלת ישראל. אתה מכיר את העניין הזה?
דב חנין
אני מכיר את העניין הזה. יש חוות דעת, אדוני היושב-ראש, מקיפה מאוד של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, שסוקר את הסוגיה הזו. אני מציע לאדוני שתעיין בחוות הדעת הזאת. אני חושב שברמה חוות הדעת הזאת מציגה - - עורכת הדין לירון ממשרד המשפטים נמצאת איתנו, היא תוכל אולי להתייחס לסוגיה. אני אומר שברמת הניתוח - - -
היו"ר משה גפני
אני אאפשר לך אחר-כך.
דב חנין
הניתוח הוא ניתוח של הבעיה ושל המורכבות, ואכן נעשתה השגיאה. נעשו הרבה שגיאות בעניין הזה. השאלה היא איך מתקנים ובאיזו צורה מתקנים, והאם רוצים בכלל להתחיל לתקן.
היו"ר משה גפני
אוקיי, תודה רבה. חבר הכנסת ניצן הורוביץ.
ניצן הורוביץ
תודה אדוני. כמה נתונים נוספים. אדוני, כדאי שנדע כולנו שהאשלג שמפיקים מים-המלח הוא משאב במחסור בעולם. הוא נחוץ לחקלאות לדשנים, וכן מחירו הולך ומטפס בגלל שאוכלוסיית העולם גדלה. היום האשלג – תקנו אותי אם אני טועה, כמה זה? 400 דולר לטון אשלג? – לפני 20 שנה מחירו היה אולי חמישית מזה.
לכן כשמדברים על הסכמים שחתמו לפני 20 שנה – הנתונים היו שונים לחלוטין. היום הרווחים שמפיקים מהאשלג – זה נכון לים-המלח וזה יהיה נכון גם לשדה בריר, כשאנחנו נגיע לסיפור שדה בריר. האשלג – קוראים לו "הזהב הלבן", כמו שהנפט הוא "הזהב השחור", האשלג הוא "הזהב הלבן". זה מוצר שמוכרים אותו בהרבה מאוד כסף. זה דבר אחד. דבר שני - - -
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
קראו גם לכותנה - - -
ניצן הורוביץ
כן, אז היום זה אשלג. האשלג משמש לחקלאות, והביקוש לו בעולם גדול מאוד. דבר שני, אדוני, לגבי ים-המלח – ים-המלח הוא מקום ייחודי בעולם. הוא לא רק המקום הנמוך בעולם, אלא גם יש בו כל מיני מינרלים בתוך המים, מה שאומר שיש למשל מחלות שעצם השהייה בים-המלח מרפאת אותם. זאת אומרת, זה אתר שאפשר להפיק ממנו הון עצום בעניין של תיירות מרפא. היום הניצול התיירותי של ים-המלח הוא מאוד קטן, מאוד לא מפותח, ואני מברך את שר התיירות שכל הזמן מדגיש את הנקודה הזאת, כי היא נקודה מאוד חשובה.

כשאמרתי את שני הדברים – אנחנו מביטים על ההסכם שחתם משרד האוצר עם מפעל ים-המלח, ואנחנו שואלים האם - - -
היו"ר משה גפני
אם אפשר, בבקשה – לא לדבר.
ניצן הורוביץ
אנחנו שואלים האם הנקודות האלה נלקחו בחשבון כשבא משרד האוצר וחתם עם "מפעלי ים-המלח" את הסיפור הזה. קודם כל, חשוב לומר, ים-המלח לא התגלה על-ידי "מפעלי ים-המלח" וכימיקלים לישראל. האשלג שבים-המלח לא אותר על-ידי משפחת עופר, כמו למשל, הגז בים התיכון. עכשיו, אם בששניסקי הלכו על רווחי היתר – עם הסיכון והגילוי וכל מה ששמענו כאן בוועדה הזאת ובוועדות אחרות – פה לא גילו ולא הסתכנו. זאת היתה חברה ממשלתית שהופרטה – אגב, סיפור תע"ש מקודם – ולכן הגישה צריכה להיות שונה לחלוטין.
עשרה אחוזים – אני אגע בתמלוגים – זה מה ש"מפעלי ים-המלח" - - -
היו"ר משה גפני
אם אפשר בקצרה.
ניצן הורוביץ
בקצרה. עשרה אחוזים – זה מה ש"מפעלי ים-המלח" היו אמורים לשלם כתמלוגים על-פי חוק הזיכיון משנות ה-60, כשהיקף הכרייה עולה על מיליון טון אשלג. בפועל הסעיף הזה בזיכיון לא מומש מעולם, וב-95' המכתב של בייגה וכולי. אני אומר שהסך הכול שהגעתם אליו הוא נמוך ביותר בסטנדרטים גם בין-לאומיים וגם יחסית לים-המלח, כי לים-המלח יש יתרונות ייחודיים.
חייבים להבין, ברגע שאנחנו שמים את הדגש על התעשייה ועל ייבוש ים-המלח – כמו שהסביר ידידי, דב חנין – אנחנו פוגעים ביתרונות האחרים של ים-המלח. היום, באגן הצפוני, כשאת רוצה להגיע למים – את לא יכולה להגיע. אי-אפשר – בין הכביש לים יש שטח מלא בורות ובוץ שאי-אפשר להגיע למים בכלל. את כל היתרונות והקסם - - הנה, אני אלך – מי ברא את ים-המלח?
היו"ר משה גפני
עכשיו מתחיל דיון.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
פה אין דיון – יש בורא עולם.
ניצן הורוביץ
זה נכס בלתי רגיל.
היו"ר משה גפני
לא, תמשיך רגע.
ניצן הורוביץ
את זה הרב גפני יגיד – אמרו "לעבדה ולשמרה".
היו"ר משה גפני
כן, נכון.
ניצן הורוביץ
נכון, אמרו "לעבדה ולשמרה"? יפה. ים-המלח באמת יכול להיות גן-עדן. אני אומר שגם מבחינה סביבתית וגם מבחינת התשלומים - - -
היו"ר משה גפני
בתור יושב-ראש השדולה הסביבתית – אתה יושב-ראש עמית של דב חנין – אני רוצה להגיד לך שאתה חייב לדעת את המדרש בספר בראשית, אתה חייב לדעת אותו, אחרת אתה לא יכול להיות יושב-ראש השדולה.
גאלב מג'אדלה
כמו שאתה חייב לדעת את הליב"ה.
היו"ר משה גפני
דבר תורה. ליב"ה – זה לא - - זה דבר תורה, אבל זו התשתית הבסיסית של השדולה הסביבתית-חברתית. כתוב שכשהקדוש ברוך הוא ברא את העולם, הוא לקח את האדם הראשון וסובב אותו על כל העולם, ואמר לו: תראה איזה עולם יפה בראתי, "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי". זה אמור גם על ים-המלח.
דב חנין
- - - ממשלת ישראל צריכים טיפול מיוחד, הם צריכים גם את הסיפור הזה.
היו"ר משה גפני
יש לי כמה הערות לגבי ממשלת ישראל, לגבי הנושא של התורה, אבל נשאיר את זה לפעם אחרת.
ניצן הורוביץ
אז רק לסיכום הדיון – אדוני, אני מקבל – אני מציע שלא נדון בנושא קציר המלח בדיון הזה, כי אני חושב שקציר המלח היה בכל מקרה – המפעלים היו צריכים לבצע, והם יבצעו. דב העיר את ההערה לגבי חלקה של המדינה. אני רוצה שנדבר על התמלוגים, ומה זה אומר לגבי צורתו, דמותו ועתידו של ים-המלח מבחינת האגן הצפוני. אלו שני הדברים החשובים בעניין הזה, כי התמלוגים – זה אחרי שמייבשים, אבל מה יהיה עם כל המקום הזה שמייבשים, מה יהיה איתו?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שר התיירות, ואחר-כך החשבת הכללית. אני רק רוצה להקדים ולומר – יש שינוי תהליכים - - אתה רשום, אני אתן לך - - - הממשלה. יש שינוי תהליכים. מוץ, הם הגישו את הדיון המהיר.
משה (מוץ) מטלון
בסדר.
היו"ר משה גפני
לא, בגלל שאתה רשום, ואני אאפשר לך.
משה (מוץ) מטלון
דיברו פה על ים-המלח – המקום הנמוך בעולם, ויש גם סדום ליד ים-המלח, אני לא יודע אם זה במקום, אם שם זה המקום הנכון.
היו"ר משה גפני
כן, זה באזור.
משה (מוץ) מטלון
אולי זה באזור של - - -
ניצן הורוביץ
זה באגן הדרומי.
היו"ר משה גפני
לא אכפת לנו מים-המלח, אבל אנחנו צריכים להיזהר לא להיות סדום.
משה (מוץ) מטלון
אתה מדבר, מה שנקרא, בתרתי משמע.
היו"ר משה גפני
על כל פנים – בשנים האחרונות אנחנו נחשפנו לתופעות מאוד משונות שאנחנו לא מבינים איך זה קרה, אבל יכול להיות, אני לא רוצה להיות קטגור של מה שהיה בשנים עברו. יש מצבים שהם פשוט בלתי נתפסים ובלתי מתקבלים על הדעת – איך הממשלה נתנה אוצרות טבע, שהקדוש ברוך הוא נתן אותם לאזרחי המדינה, ונתנו אותם במחירים מגוחכים – בעבר. היום אנחנו מתקנים את זה לאט-לאט.

גם הנושא של חיפושי הנפט והגז – כשדנו כאן בחוק הזה, באו אלי הטייקונים, או הנציגים שלהם, נפגשו איתי ואמרו לי: אנחנו נפסיק לחפש. אמרתי: אבל זה לא נכון, יהיו אחרים שיחפשו. אף אחד לא הפסיק. התמלוגים עלו לגבהים – גם כן, לא מי יודע מה, אבל כולם מחפשים והכול בסדר. אדוני, שר התיירות, בבקשה. אחרי כן מיכל עבאדי, החשבת הכללית.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. כשאני מתבקש להגיע לוועדות הכנסת – במיוחד לוועדת הכספים, שפעם הייתי יושב-הראש שלה – אני תמיד עושה את זה באהבה וברצון. תודה על הבמה שאתה מעניק לי בנושא הזה. הייתי שמח אם גם נציגים אחרים של הממשלה – שכל-כך מתגאים בהישג הזה – היו נענים לקריאתך ומגיעים לפה גם כן, למרות כל העיסוקים שלהם.

אני אתחיל מזה שאזור ים-המלח נכלל ברשימת פלאי עולם – ובכלל לא משנה אם הוא זכה באחד משבעת פלאי עולם, או שהוא נכלל ברשימה של ה-14 האחרונים. מבחינת מדינות רבות בעולם זה פלא עולמי. רק מבחינת גורמים רבים שאחראים במדינת ישראל, האזור הזה הוא אזור שזוכה להתייחסות לא ראויה, לפעמים מזכיר – בהתייחסות – את ח'ירייה במתכונתה הקודמת. היום ח'ירייה הוא אתר תיירותי, עם מסעדה שעוד מעט תהיה - - -
שי חרמש
פארק שרון, ברשותך. פארק אריאל שרון.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
פארק אריאל שרון. אז אני אומר, במתכונתה הקודמת היא ח'ירייה, במתכונתה הנוכחית זה פארק אריאל שרון. אגב, זה מיצוב מצוין מבחינה שיווקית – איך אפשר לשנות את אותו הדבר ולשווק את זה בצורה שונה.

אני רק רוצה לסבר את האוזן – הפיתוח האחרון, המואץ, הכלכלי, התיירותי, הסביבתי, באזור הזה קרה בשנות ה-80, אדוני היושב-ראש. הוא קרה, לדעתי, כשפרס היה ראש הממשלה, ומודעי היה שר האוצר. הוא קרה כשממשלת ישראל הכריזה על האזור הזה כאזור עדיפות לאומית, כשהיא הכריזה שהיא נותנת מענקים בגובה של 38% על הקמתם של בתי מלון באזור חמי זוהר ובאזור עין בוקק. ובאמת, התחיל פיתוח כלכלי מואץ והקמתם של בתי מלון, שמאז – טיפין טיפין מוקמים שם בתי מלון. לדעתי, ב-15 השנים האחרונות לא הוקם שם בית מלון אחד, ואלה שקיימים לא חידשו את פניהם; כי מאז שהאזור הזה קיבל תנופה כלכלית מואצת, האזור הזה לא נכלל במפת אזורי עדיפות לאומית מבחינה תיירותית, ולא מקבל שום תמריץ לפתח מלונאות, מסעדנות, מסחר, וכך הלאה.

האזור הזה מבוזבז. אני אומר בפה מלא – למרות שיושב פה ידידי, ראש מועצת "תמר", דב ליטבינוף – אבל אני אומר את זה תמיד, דב – לטובתך קודם כל. האזור הזה – מגיעים אליו תיירים משתי סיבות: או מסיבה, שהזכיר אותה חבר הכנסת ניצן הורוביץ, של תיירות רפואית, כי גם האוויר שם מרפא – אסתמות ברונכיטיס וכך הלאה. וגם המינרלים של ים-המלח מרפאים כל מיני מחלות עור ומחלות אחרות. לכן תיירות המרפא שם גואה, והמלונות מלאים בתיירים שמגיעים לשם לצורך התרפאות.

הצד השני של המפה – מגיעים לשם ועדי עובדים. אני מסיר את הכובע בפני עופר עיני, שמעדיף להביא את ועדי העובדים לשם ולא לבורגוס, ולא לקפריסין, ולא ליוון, ולא לטורקיה – חלילה. לכן התפוסה של מעטי בתי המלון שקיימים שם היא גבוהה. תיירות פרופר, שאנחנו מביאים אותה לירושלים, לתל-אביב, לאילת, וכך הלאה – לא מגיעה לים-המלח, כי אין שם מה לעשות.
אין שם מה לעשות עם ילדים, אין שם מה לעשות עם מבוגרים, אז יופי – התמרחנו כמה פעמים בבוץ, אז יופי – ביקרנו במפל מדהים של עין גדי, אז חצינו את הנחל, אז רכבנו על הגמל. את כל זה עשינו. אבל אין שם אטרקציות תיירותיות, ואין לאן לצאת מהמלון בשעות הערב – לא עם ילדים ולא עם מבוגרים. אני כל הזמן אומר: הפכתי להיות פרזנטור של "ארומה" ושל "מקדונלדס", למרות שאני לא מקבל תמלוגים. אחד נסגר ב-21:00, השני נסגר ב-22:00. וכל הכבוד שהם נמצאים שם, כי אחרת בכלל לא היה מה לעשות מחוץ לבתי המלון. לכן החלטת הממשלה - - -
היו"ר משה גפני
למה זה קרה?
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אז אני אומר לך: כי האזור הזה הפסיק לקבל תמיכה ממשלתית מזמן.
היו"ר משה גפני
אני שואל למה זה קרה.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
שמע, אני פחות זמן בכנסת, פחות זמן בממשלה מאשר אתה - - -
היו"ר משה גפני
לא חשוב, אבל למה זה קרה.
נועז בר ניר
בגלל האי-ודאות. בגלל ההחלטה של ההצפה – אם תהיה הצפה, לא תהיה הצפה.
פניה קירשנבאום
האם מעבירים את בתי המלון, לא מעבירים - - -
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
רגע, לא רק זה, שנייה – אני מגיע לזה.
היו"ר משה גפני
הרבה לפני ההצפה היתה עצירה.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אדוני היושב-ראש, אני מגיע לזה. ההזנחה היתה הרבה לפני ההצפה.
היו"ר משה גפני
אולי תיכף נשמע את ראש המועצה האזורית.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
שנייה אחת.
היו"ר משה גפני
סתם, חשוב גם לדעת מבחינה היסטורית – איפה היה התהליך הזה.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אני הולך לפי הנוסח הטלגרפי, מה שנקרא - - -
היו"ר משה גפני
בסדר גמור, אוקיי.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
נכון הזכיר מנכ"ל משרד התיירות, שבנוסף לכל התלאות האלה של הזנחה ממשלתית של האזור הזה, המפלס של האגם הדרומי התחיל לעלות כל שנה ב-20 סנטימטרים בגלל שקיעת המלח ו"בריכה תעשייתית מספר 5" – ותיכף אני אגיע גם לזה. התקבלה החלטה ב-12 באוגוסט 2004 שממשלת ישראל מטילה על שר התיירות – לא משנה איזה, לא משנה מתי, אבל על שר התיירות – לשקם ולפתח את כל אזור ים-המלח מבחינה תיירותית - - -
היו"ר משה גפני
דב, גאלב, זה מפריע. השר מדבר.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
גאלב?
גאלב מג'אדלה
אתה יודע, אני והשר - יש בינינו - - -
שי חרמש
כשאתה היית שר, הקשבנו גם לך, גאלב. גאלב, כשהיית שר, הקשבנו גם לך.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אני מתנצל מראש, לפני שאתה מביא אותי לוועדת האתיקה.
משה (מוץ) מטלון
ולי שמו בקבוק מים ריק לידי.
היו"ר משה גפני
היום התחלנו להיזהר מישראל ביתנו.
משה (מוץ) מטלון
אני שם לב.
גאלב מג'אדלה
אין סיכוי שאני אביא אותך לוועדת האתיקה, כי אתה - - -
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אני חבר שלך.
גאלב מג'אדלה
- - שקול תמיד.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אני חבר שלך קודם כל.
שי חרמש
אבל המפלגה אלימה.
היו"ר משה גפני
- - - אתם התחלתם עכשיו?
פניה קירשנבאום
- - - מהתקשורת, שאתה עושה הכללות?
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
למה אתה מכליל?
פניה קירשנבאום
אתה מכיר את - - -
היו"ר משה גפני
מה זה?
פניה קירשנבאום
- - - התקשורת - - -
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, ישראל ביתנו זה לא חרדים שאתה עושה הכללה.
גאלב מג'אדלה
למה אתה מכליל, שי חרמש, למה אתה מכליל?
היו"ר משה גפני
כן, בבקשה. אדוני השר.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אני שמח ששברנו את הקרח ואת המלח – זו הערה שלי.
היו"ר משה גפני
כן, הלאה.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
בהחלטת ממשלה מה-12.08.2004 מוטל על שר התיירות לשקם ולהביא המלצה לממשלה - - -
היו"ר משה גפני
ב-2004.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
זה היה ב-2004 – ממשלת שרון. להביא המלצה לממשלה – איך אפשר לשקם ולפתח את האזור הזה מבחינה סביבתית, כלכלית, תיירותית, לא רק בחלק הדרומי של ים-המלח, אלא גם בחלק הצפוני. לצורך כך הוקמה "החברה להגנת ים-המלח" – חל"י, שהמנכ"ל שלה, שימי דניאל, יושב פה איתנו, ואני אשמח אם גם לו תיתן את זכות הדיבור. נעשתה עבודה מדהימה – גיאולוגית, הנדסית, סביבתית, כלכלית, תיירותית - - -
היו"ר משה גפני
מי זה שימי דניאל?
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
עם החולצה הכחולה.
היו"ר משה גפני
אתה רוצה לדבר?
שמעון דניאל
כן.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
על-ידי החברה הזאת הביאו לשם מומחים רבים ששנים עשו את העבודה הזאת. ההמלצה של החברה היתה, חד וחלק – כדי לשקם את האזור הזה צריך לעשות קציר מלח מקרקעית הבריכה התעשייתית מספר 5, כדי לפתח את האזור. חייבים שוב פעם להכריז על האזור הזה כאזור עדיפות לאומית ולהתחיל להשקיע בתיירות, במסעדנות, במסחר, וכך הלאה.
במשמרת שלי, אדוני היושב-ראש, נפלה זכות גדולה להרים את הפרויקט הזה ולהציע לממשלה את מה שנדרש לעשות. אדוני היושב-ראש, עכשיו אני מגיע לחלק החשוב. במאי השנה, אחרי התלבטויות רבות, אחרי משאים ומתנים רבים, אחרי ששמעתי במשרד שלי הרבה מאוד צדדים לכאן ולכאן, כולל הרבה מאוד דיונים עם "מפעלי ים-המלח" – שמיוצגים פה על-ידי סמנכ"ל הכספים, דני גולדשטיין - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
נועם.
נועם גולדשטיין
נועם.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
סליחה, נועם גולדשטיין, למה אני אומר דני?
קריאה
דני חן.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
נכון, דני חן, התבלבלתי.
נועם גולדשטיין
נועם גולדשטיין, סמנכ"ל תשתיות, "מפעלי ים-המלח".
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
סמנכ"ל תשתיות, היית סמנכ"ל כספים, לא?
נועם גולדשטיין
לא. אף פעם לא.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
עשיתי שני עיוותים. אז אני מקווה שלא הורדתי אותך בדרגה ולא - - -
נועם גולדשטיין
אני לא אלך לוועדת אתיקה.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
הבנתי אותך. קיבלנו החלטה – אני והשר להגנת הסביבה – במאי 2011, בניגוד לעמדת משרד האוצר באותה העת, שדגל באופציה השנייה – של הזזת בתי המלון. אנחנו חשבנו שהזזת בתי המלון תהיה הרס סביבתי טוטאלי של האזור והרס תיירותי טוטאלי של האזור. מה גם, שהאופציה הזאת, לפי חישובים, היתה יותר זולה, אבל הסתבר שהיא היתה הרבה יותר יקרה גם לתקציב המדינה, כי "מפעלי ים-המלח" לא היו מממנים את הסיפור הזה.

בניגוד לעמדה של משרד האוצר באותה העת, אנחנו הכרזנו במסיבת עיתונאים על קציר מלח. זה היה במאי. אנחנו הבאנו את ראש הממשלה לאזור ים-המלח עם שישה שרים ביוני. הוא אישרר את העמדה שלי ושל השר להגנת הסביבה על קציר מלח מלא, והטיל על ראש אגף תקציבים דאז, אודי ניסן, לסיים את המשא-ומתן עם "מפעלי ים-המלח" תוך 21 יום. זה היה ביוני. מאותה עת עברו עד ינואר – אתם יודעים כמה. המשא-ומתן התנהל בעצלתיים. אודי ניסן, ראש אגף תקציבים, דיבר איתי על כך שאי-אפשר להוציא - - -
היו"ר משה גפני
זאב, אתה לא מפסיק.
קריאה
אני מתנצל.
היו"ר משה גפני
לא, אל תתנצל, רק אל תדבר.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אודי ניסן, ראש אגף התקציבים שפרש, דיבר איתי – כל אותה התקופה שהוא היה עדיין בתפקיד –על כך שאי-אפשר להוציא מ"מפעלי ים-המלח" יותר מ-50%, אחר-כך 60% מימון לקציר המלח.
החשכ"ל הקודם, שפרש, שוקי אורן, קטל אותי ואת השר ארדן בראיון פרידה שהוא נתן ל"דה-מרקר" – שאני אמרתי גם לשר האוצר, שזו בושה וחרפה שפקיד אוצר – בכיר ככל שיהיה – מתלהם כך נגד שרים בממשלה, שהם אלה שקובעים מדיניות. לא פקיד קובע מדיניות, אלא שרים קובעים מדיניות – כך צריך להיות. הוא נתן ראיון שבו הוא קטל אותנו, הוא קרא לנו "קיצוניים" - -
גאלב מג'אדלה
הזויים.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
"הזויים", ועוד כל מיני שמות, שהעזנו לחשוב ולהשית 90% מהמימון של קציר המלח על "מפעלי ים-המלח".

עכשיו, אני פותח סוגריים. אני חושב ש"מפעלי ים-המלח" תרמו תרומה אדירה לפיתוח של אזור ים-המלח, לתעסוקה, לכלכלה, לתיירות, לכל הדברים האלה. אני אומר את זה בלי ציניות. כל הכבוד למפעל האדיר שהקמתם באזור הזה. אבל לפי העיקרון שמי שמזהם הוא זה שצריך לשלם, אנחנו חשבנו שלמרות כל המפעל האדיר הזה, ולמרות כל התרומה האדירה הזאת, "מפעלי ים-המלח" צריכים להיות אלה שאחראיים על 90% מימון, לפחות.

אני מאוד מצטער על עזיבתו של עקיבא מוזס, על התפטרותו. אני חושב שעקיבא מוזס, בשלוש השנים האחרונות, הוביל את "מפעלי ים-המלח" למה שהם היום, ועשה תרומה אדירה לכלכלת מדינת ישראל. על כך – אני לפחות – מברך אותו על כל העשייה שלו, ומאחל לו דרך צלחה.

אחרי שאומץ המתווה שלנו – שלי ושל גלעד ארדן – בניגוד לאנשים שסובלים קצת מאגו-מאניה, ולפעמים גם מאגו-טריפ, אני לא פוחד לחלק שבחים. אני חושב שהחשכ"לית, שנמצאת פה איתנו, עשתה עבודה אדירה בקידום המשא ומתן, ובכך ש"מפעלי ים-המלח" הסכימו להסדר הזה. כל הכבוד מיכל. אני באמת חושב כך. הטמפרמנט שלך, והמחויבות שלך לסיפור הזה עשו את שלהם.
אני גם רוצה לברך את חברי מוץ מטלון, על עצם זה שהוא קידם שתי הצעת חוק – האחת בנושא שיקום, קרי, 90% ממומן על-ידי "מפעלי ים-המלח". הצעת החוק השנייה היא הקמת קרן לפיתוח האזור. הוא זה שהפעיל לחץ שבסופו של דבר, נתן את הפיתרון המיוחל. שוב פעם, בניגוד לאחרים שלא יודעים לחלוק שבחים, אני יודע לחלוק שבחים, ואני יודע שהאנשים האלה תרמו מאוד לקידום הנושא. לפעמים כדאי גם להתחלק בקרדיט, ולא להיות נעול בתוך ההצלחות. אני יודע שכל דבר טוב במדינה – כולל גם הגידול בתוחלת החיים – קשור רק לאנשים ספציפיים. אבל יש גם דברים אחרים שאנשים עושים.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. אתה יכול להרחיב לגבי תוחלת החיים? מי אחראי לזה?
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
לא - - צי אחראי לזה?
גאלב מג'אדלה
ליצמן.
היו"ר משה גפני
לא חשוב.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
מסתבר שיש כאלה שאחראים על זה.
היו"ר משה גפני
אה, ליצמן?
גאלב מג'אדלה
ליצמן.
היו"ר משה גפני
לא, התכוונת לליצמן?
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
עכשיו השורה התחתונה - - -

<שגית אפיק>
- - - בורא עולם.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
בורא עולם. כתבתי לך על הפתק - - -
היו"ר משה גפני
כן, בפתק אמרת לי , ברור.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
עכשיו לשורה התחתונה. אם אנחנו והממשלה אישרנו את השיקום של אזור ים-המלח, קרי, קציר מלח במימון של 90% של "מפעלי ים-המלח", שזה – כמו שסיפרתי לכם, 30% דלתא ממה שחשבו באוצר, אחרי שהם הבינו שהעתקת בתי מלון לא באה בחשבון, וקיבלו את העמדה שלי ושל גלעד ארדן לגבי הקציר - - -
משה (מוץ) מטלון
השר, אתה צריך להזכיר את ההסכם הראשון שחתום עליו בייגה שוחט.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
לא, עזוב אותי מבייגה.
משה (מוץ) מטלון
היה 60%.
היו"ר משה גפני
כן, ברור.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
את כל הסיפור הזה שיבדקו במוסדות הרלוונטיים. אני לא חוקר - - -
משה (מוץ) מטלון
לא לצורך החקיקה, לצורך הדיווח.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אני בכלל לא חוקר איך יכול להיות שהזיכיון לים-המלח עבר מהמדינה לגורם עסקי בלירה וחצי. אני לא רוצה להזכיר את זה. אבל אני מדבר על זה שברגע שאושרר שיקום ים-המלח, ברגע שהמדינה – בזכותנו, בזכות הקידום והעקשנות שלנו – הרוויחה 30% דלתא – בין 60% שאודי ניסן הסכים לה, לבין 90%, שהיום; גם בזכות החשכ"לית, וגם בזכות חבר הכנסת מוץ מטלון, וגם בזכות השדולה של ניצן הורוביץ ודב חנין. בזכות כל האנשים האלה יש לנו היום מימון כמעט מלא לשיקום האזור.

עכשיו, אני אומר, אם אנחנו רק נשקם את האזור, אבל נמשיך להזניח אותו כפי שהיה עד היום – לא נכריז עליו כאזור עדיפות לאומית, לא נתחיל לייבא את היזמים בעזרת מענקים שמשרד התיירות מסוגל להניק, בגובה של אפילו לא 20% כמו במקומות האחרים, אלא גם במענקים מוגדלים. שלא נפרוץ את המעגל הסגור הזה, שבגלל שלא נבנים בתי מלון חדשים לא באים מסעדנים. בגלל שלא באים מסעדנים לא מוקמים בתי מסחר. בגלל שלא מוקמים בתי מסחר לא באים קניונים, וכך הלאה וכך הלאה, לא באות אטרקציות. אם לא נפרוץ את המעגל הזה, אנחנו נמשיך להזניח את האזור הזה – זו תהיה בכייה לדורות.
ולכן אני אמרתי – יחד עם גלעד ארדן ויחד עם חבר הכנסת מוץ מטלון – שצריכה להיות קרן בגובה של מיליארד שקל לפחות, למשך חמש שנים, שתפתח את האזור מבחינה סביבתית, תשקם את הנזקים הסביבתיים, מבחינה כלכלית, מבחינה תיירותית. לא רוצים לקרוא לזה קרן? אומרים באוצר שאנחנו לא שמים כסף צבוע לדברים מסוימים – אל תקראו לזה קרן. תגידו: אנחנו רוצים לפתח את האזור הזה, שלא שייך למשרד התיירות. זה לא נחלה של סבתא שלי , לצערי. זה שייך לדורות שלנו ולדורות הבאים – צריך לפתח אותו.
אני שמח שראש הממשלה הקים ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, שנכללים שם נציגי האוצר, התיירות, איכות הסביבה.
קריאה
התמ"ת גם.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
גם תמ"ת? תמ"ת. שצריכה תוך 30 יום להציע איך מפתחים את האזור הזה, וכמה צריך לשים שם. אני מאוד מקווה שאנחנו לא נריב פה על גרוש, כי אנחנו נאבד הרבה יותר. מבחינה כלכלית – ותיירות זה אחד מענפי הכלכלה הגדולים ביותר שיש, אם לא העיקרי – ברגע שאנחנו שמים שקל, מיכל, ברגע שאנחנו נותנים שקל ליזם – הוא מביא חמישה שקלים איתו - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
בזה אני מסכימה.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
הוא לוקח את הכסף הזה.
היו"ר משה גפני
אוקיי, סטס - - -
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
ולכן, ברגע שהממשלה תקבל החלטה גם לפתח את האזור הזה, ולא רק לשקם אותו, אנחנו נגיד "דיינו". אנחנו גם נתפלל לא רק שחרית, גם ערבית. הדורות הבאים יודו לנו על כך.
קריאה
עַרְבִית או עֲרָבִית?
היו"ר משה גפני
לא, הוא אמר שהדורות הבאים יודו לנו שאנחנו מתפללים לא רק שחרית, אלא גם ערבית.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
גם את זה.
גאלב מג'אדלה
אדוני היושב-ראש, שאלה. אנחנו דנים בנושא, איפה ההסכם, איפה תוכנית הממשלה? על מה אנחנו דנים?
היו"ר משה גפני
החשכ"לית תגיד. זה דיון מהיר, ואנחנו - - -
ניצן הורוביץ
זה פורסם.
היו"ר משה גפני
כן. אם אתה רוצה – אנחנו נביא את ההסכם, אבל זה לא ה - - אני אגיד לך, לפי דעתי, מה הדיון, אבל תיכף, נשמע את החשבת הכללית. הדיון הוא האם לוקחים את הכסף הזה ומקימים איתו קרן לפיתוח ים-המלח. על זה הדיון.
ניצן הורוביץ
אולי צריך לקחת יותר - - -
גאלב מג'אדלה
- - - לנגד עינינו הסכם, מסמך, על מה אנחנו מדברים.
היו"ר משה גפני
נשמע את החשבת הכללית, אם כן, אנחנו נחפש אותו ונחלק אותו. בבקשה, החשבת הכללית. לאחר הדיון הזה אני אבקש אותך לכמה דקות כאן בוועדה, לגבי דיון שהיה כאן על הנושא של האשפוז הסיעודי, אבל זה לא קשור לדיון הזה. אנחנו נדבר אחר-כך. בבקשה, מיכל עבדי, החשבת הכללית.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ההסכם של המדינה עם חברת כי"ל הוא הסכם משולב, הוא הסכם שמשלב שני נושאים: גם קציר המלח וגם התמלוגים. בהסכם הזה חברת כי"ל תשלם את עיקר ההוצאות בגין קציר המלח, ואגב ההסכם הזה גם הועלו בצורה אפקטיבית התמלוגים שמקבלים אזרחי המדינה.
ההדברות עם "מפעלי ים-המלח" נוהלה במשך חודשים ארוכים. אני חושבת שהוזכר פה נכון – היא התחילה אפילו על-ידי קודמיי, הממונה על התקציבים הקודם, והחשכ"ל הקודם, והסתיימה לאחר חודשים ממושכים של דיונים עם החברה. אנחנו לוונו גם על-ידי יועצים חיצוניים, ובכל השלבים, ובעיקר בשלבים האחרונים – אני חושבת שחשוב להדגיש את זה – זה לווה באופן מסודר, גם על-ידי היועץ המשפטי של משרד האוצר, וגם על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט.

ההסדר – לטובת השאלה שנשאלה פה – מגדיר כי כי"ל תשלם לפחות שלושה מיליארד שקלים – 3.04 לשם דיוק – בגין פרויקט הקציר, והוא מכפיל בצורה אפקטיבית את התמלוגים שהחברה משלמת למדינה. התוספת התקציבית השנתית – ברמה השנתית – בהערכות מאוד - - -
ניצן הורוביץ
לא צריך לכרוך את הקציר - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
תיכף נדבר על זה.
ניצן הורוביץ
זו בדיוק הנקודה, שלא כורכים את - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני לנקודה הזאת אתייחס באריכות.
היו"ר משה גפני
ניצן, צריך לאפשר לה לומר את כל דבריה, ואפשר לשאול אותה אחרי כן.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אבל אני אתייחס לנקודה הזאת באריכות, שמעתי את השאלה, ואני אתייחס אליה. מדובר בתוספת שנתית שבהערכות מאוד שמרניות נאמדת על-ידנו בכ-175 מיליוני שקלים לשנה. אם מאבנים את הסכום הזה עד לתום תקופת הזיכיון, זה כ-1.7 מיליארד שקלים עד לתום תקופת הזיכיון. אני רוצה להזכיר לכולם שהזיכיון מסתיים ב-2030, ואני אתייחס גם לנקודה הזאת. כי"ל למעשה, כתוצאה מההסדר הזה, נושאת בלפחות סכום של כ-4.7 מיליארדי שקלים, וההסדר הזה הוא כחלק ממהלך דו-שלבי שנעשה בשנה האחרונה להעלאת חלק המדינה בחברה.

בינואר 2011 שונה החוק לעידוד השקעות הון. פעילות הכרייה הוצאה מתוך החוק לעידוד השקעות הון, פעילות האשלג. בדרך זאת, המסים האפקטיביים ש"מפעלי ים-המלח" ישלמו אמורים לעלות, והנושא הזה של התמלוגים הוא חלק שני.
את המשא-ומתן – לפחות בששת החודשים האחרונים – קיימנו לאור הנחיות של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט. בסביבות ספטמבר הוא פרסם חוות דעת משפטית. חוות הדעת המשפטית בעצם היוותה קווים מנחים למנהלי המשא ומתן בשם המדינה. לא עשינו את זה מעצמנו, לא עשינו את זה מהמצאות שלנו. היו לנו קווים מנחים לגבי ניהול המשא ומתן הזה מול החברה.
היו"ר משה גפני
לא כל-כך הבנתי.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני אדבר על זה.
היו"ר משה גפני
למה ההנחיות של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הם הקווים המנחים?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני אסביר.
היו"ר משה גפני
הקווים המנחים הם הנושא הענייני.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ברור. אבל אני רוצה להגיד, כל מה שהתכוונתי להגיד פה, שיש את הענייניות ויש את המשא ומתן שנוהל איתה. בכל דרך המשא ומתן היה לנו backing - - - למה שעשינו.
היו"ר משה גפני
שלא יובן לא נכון – אני מאוד מכבד את היועץ המשפטי לממשלה ואת המשנה של היועץ המשפטי, אבל הם לא הקווים המנחים, הם עזרה בחלק המשפטי.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לא, הם ממש - - -
היו"ר משה גפני
הרי, קודם כל העקרונות של מה שאתם רוצים.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אתה צודק שזה התחיל בעקרונות שאנחנו רוצים - - -
גאלב מג'אדלה
לא, יש גם עניין של שקיפות.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
בדיוק.
היו"ר משה גפני
אבל למה היועץ המשפטי לממשלה?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אנחנו לא ניהלנו את זה - - -
היו"ר משה גפני
מה העמדה של המדינה?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
עמדת המדינה לעולם נתמכת גם על-ידי - - -
גאלב מג'אדלה
מה שאומרת החשבת הכללית, אדוני היושב-ראש, הוא שיש היבטים - - אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר משה גפני
אדוני השר, בבקשה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
למה ממשיכים לחלק מים מינרליים?
היו"ר משה גפני
עכשיו את נגד שניים?
קריאה
- - - שפכת עליו תה.
גאלב מג'אדלה
אדוני היושב-ראש, מה שאומרת כבוד החשבת הכללית, יש - - - גם שנקרא - - -
היו"ר משה גפני
אני מקדם בברכה את השר להגנת הסביבה שמצטרף לישיבה.
גאלב מג'אדלה
אני מצטרף לברכה שלך. מה שאומרת כבוד החשבת הכללית, מה שהיא לא אמרה במפורש, הוא שיש היבט שנקרא שקיפות. את זה יכול להבטיח היועץ המשפטי.
היו"ר משה גפני
ממש לא. ממש לא.
גאלב מג'אדלה
אז אנחנו חלוקים, בסדר, מאה אחוז.
היו"ר משה גפני
ממש לא, עם כל הכבוד. שקיפות וכל הדברים האלה – זה החשבת הכללית. הייעוץ המשפטי צריך לתת את התמיכה המשפטית האם אפשר לעשות הסכם כזה או שאי-אפשר.
גאלב מג'אדלה
אבל היא למדה לקח בחוכמה גדולה מהעבר. היא לא רוצה ליפול עוד פעם ברשת של העבר. אתם עשיו מתחתם ביקורת על העבר, אתם רוצים שהיא תיפול ברשת הזאת, כמו שבעבר, פעם נוספת?
היו"ר משה גפני
לא, גם בעבר – זה לא היה ייעוץ משפטי - -
גאלב מג'אדלה
היא עשתה דבר במחשבה תחילה.
היו"ר משה גפני
- - זאת היתה החלטה של הממשלה.
גאלב מג'אדלה
היא עשתה דבר במחשבה תחילה.
היו"ר משה גפני
טוב.
גאלב מג'אדלה
כדי להרחיק כל שמועה וכל דבר וכל רבב. ובצדק.
היו"ר משה גפני
אני דבק בעמדתי, על אף שעל פי רוב אני לא חולק עליך.
גאלב מג'אדלה
אנחנו חלוקים.
היו"ר משה גפני
לא, אבל לא בהרבה דברים.
גאלב מג'אדלה
מאה אחוז. בנושאי הליבה אנחנו חלוקים.
היו"ר משה גפני
גם לא.
גאלב מג'אדלה
אה, גם לא?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
שלושה דברים עיקריים נאמרו בחוות הדעת המשפטית שעמדה למול עינינו. יותר משזאת היתה חוות דעת משפטית, היא בעצם היתה סיומה של עבודת מטה מאוד מורכבת, שבה, אני חושבת, אין נייר ואין אבן שלא הפכו במשרד המשפטים בהבנת תמונת המצב שאנחנו עמדנו מולה. אני חושבת שזה כן היה חשוב, כי בבואנו לשבת מול כי"ל היינו צריכים לדעת את הקווים האדומים שלנו ואת היכולות המשפטיות שלנו.
היא אמרה שלושה דברים מרכזיים
שכי"ל צריכה לשלם חלק משמעותי ביותר מעלות מימון הקציר. היא אמרה שאם המשא-ומתן על הקציר לא יעלה יפה, יש דרך שבה המחוקק יכול לקבוע בחקיקה כמה תשתתף החברה. אבל היא גם אמרה שהמהלך הזה הוא לא המהלך המועדף, הוא יכול להיעשות בהיעדר אפשרות אחרת או בהיעדר העובדה שלא היינו מגיעים עם החברה לגישה שבה אנחנו היינו רוצים. והיא גם מעירה - - -
משה (מוץ) מטלון
למה הוא לא המועדף?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
למה הוא לא המועדף – כי להליכים משפטיים ולחקיקה יש את הזמן שלה, יש את ההתנהלות מול החברה - -
משה (מוץ) מטלון
להסכמים יש את החסרונות שלהם.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
- - והיא יכולה לקחת הרבה זמן. תיכף נדבר על ההסכמים.
משה (מוץ) מטלון
להסכמים יש גם את החסרונות שלהם.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
והיא אמרה גם ששיעור התמלוגים שכי"ל מעבירה – בראיית רוחב – לחברה, הוא שיעור נמוך, וזה נושא שצריך להתייחס אליו. ההסדר אומר כמה דברים. הוא אומר שתכנון וביצוע הפרויקט הוא על כי"ל ובאחריותה – אני מציעה לא לזלזל בזה. מעבר לעובדה שזה הסדר מימוני, גם צריך להביא אותו בסוף הדרך. החל מ-2017 יקבע גובה המפלס שבו הבריכה צריכה להיות. חריגות שהן אינן נובעות מהחלטות של ועדות תכנון, הן כולן על כי"ל.
יושב פה שימי דניאל, שהוא מנכ"ל החברה להגנת ים-המלח. לפי האומדנים שלו, הסדר הקציר הוא הרבה מעבר לסכום שטוענת "מפעלי ים-המלח", ושעליו אנחנו דיברנו בהסדר. אבל היא אמרה שאם בוועדות התכנוניות – ותיכף אני אדבר על זה ארוכות, גם על הגנת הסביבה – אם יהיו חריגות כתוצאה מההחלטות של ועדות התכנון, אנחנו נתנו לחברה סוג מסוים של רשת ביטחון, אבל עדיין, הוא קטן מאוד, כי את עיקר הסכום על החריגה הזאת תשלם החברה.

עכשיו אני רוצה להגיע ולהתייחס ארוכות לדבריו של דב חנין, וגם לדבריו של חבר הכנסת ניצן הורוביץ. בשום פנים ואופן ההסדר הזה לא סחר בהגנת הסביבה תמורת כסף. הפוך – כל הנושאים שחשבו עליהם בתחילת - - -
דב חנין
זאת אומרת שמי שאמר לי שאת החוק שלנו – של חבר הכנסת גפני, ניצן הורוביץ ושלי – אי-אפשר לאשר מכיוון שיש הסכם עם ים-המלח, שיקר לנו? עם "מפעלי ים-המלח" – אז הם שיקרו לנו?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני אגיע לזה. אני לא יודעת מה אמרו לך בוועדה, אני אגיד לך מה נחתם בהסדר.
דב חנין
אז מבחינתכם אפשר לאשר את החוק הזה?
פניה קירשנבאום
איזה חוק?
דב חנין
החוק להגנת ים-המלח.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני אסיים את דברי ואז אני חושבת שאני אוכל להשיב לך. אנחנו לא הסכמנו בשום פנים ואופן בהסדר להאריך את הזיכיון של החברה מעבר לשנת 2030 – זאת היתה דרישה במהלך הדיונים מולם. אנחנו בשום פנים ואופן לא הסכמנו לדון בהקמת "בריכה 6" או בהכנסתה באופן משתמע לתוך ההסדר הזה. בשום פנים ואופן לא הסכמנו לקחת את ההסכם הזה ולהיכנס לתוך הליכי התכנון ולות"ל.
הפוך – החברה הולכת לות"ל בדרך הנורמלית, והות"ל תדון בזה ללא שום לחץ מצד ממשלת ישראל. הפוך – רשת הביטחון שאנחנו נתנו פה לחברה – שהיא יכולה להגיע עד סכום של 180 מיליון שקל מטעם המדינה – היא בדיוק למצב שבוועדות התכנון חלק מהתכנון של פרויקט הקציר יצטרך להיות אחרת בגלל שיקולים סביבתיים. הפוך – אנחנו לא קשרנו בשום דרך ובשום צורה בין הגנת הסביבה לבין ההסדר הזה, ואני אומרת את זה באחריות, הדברים האלה יהיו על השולחן. ניתן את "בריכה 6", נקים את משאבה P9 – בשום פנים ואופן לא נעשתה כריכה בהסדר הזה.

אני מבינה, ואני חושבת שזה מוצדק, אגב, גם כאזרחית, לא רק כחשבת כללית – להגן על ים-המלח. אבל ההסדר הזה הוא הסדר מימוני, הוא הסדר סביבתי. אני רק רוצה לסקור את זה בקצרה, אבל עלות הפרויקט היא כ - - -
היו"ר משה גפני
אין קשר בין מה שחבר הכנסת חנין שאל – אין קשר בין הנושא הסביבתי לבין הנושא המימוני. את לא צריכה להשיב על זה אפילו.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אוקיי.
היו"ר משה גפני
זה שיש אנשים בוועדת שרים שלא עונים תשובות אמיתיות לחברי הכנסת – זה מעשים שבכל יום.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אבל זה לא רלוונטי למקרה הזה.
היו"ר משה גפני
כן, בסדר.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא, אבל הם ענו לו תשובה אמיתית.
היו"ר משה גפני
הם לא ענו לו תשובה אמיתית.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
ודאי שכן. האוצר בהחלט טען בממשלה שכיוון שיש את ההסדר שנחתם עם "מפעלי ים-המלח", שכולל גם בעלויות כספיות, הממשלה התחייבה באותה הצעת החלטה להתנגד לעלויות נוספות שיושתו - - -
היו"ר משה גפני
אומרת החשבת הכללית, כאן, עכשיו - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אבל היא לא יודעת מה עמדת האוצר, עמדת האוצר בוועדת שרים לחקיקה - - -
היו"ר משה גפני
החשבת הכללית – מהיכרותי איתה – היא אומרת אמת.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אני לא אמרתי שהיא לא אמרה.
היו"ר משה גפני
לא, אני רק מחדד את העניין. היא אמרה שהנושא של ההסכמים שנעשו איתם הם הסכמים כלכליים, הם לא קשורים בכלל לעניין הסביבתי, ואי-אפשר לטעון – את זה אני מוסיף לדבריה – שהנושא הסביבתי כבול בעניין של ההסכמים, שהם הסכמים מימוניים. ואז נשאלת השאלה איך יכול להיות שפקידים באוצר אמרו לדב חנין שזה בגלל ההסכמים – אז אמרתי על זה שזו לא שאלה כזאת גדולה, בגלל – לא על פי רוב, אבל לפעמים – שהם לא עונים תשובות אמיתיות לחברי הכנסת.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
יש צדק במה שאמר השר ארדן, ואני אתייחס אליו יותר מאוחר. השאלה שלך היתה מורכבת, קשה לענות עליה בשני משפטים. אני אגיע לסוף דברי, ואני אענה על - - -
היו"ר משה גפני
אני מתכוון להוציא ספר, אחרי ש - - - אני עוד לא בטוח בעניין הזה – על התשובות של משרד האוצר על כל מיני נושאים.
קריאה
בוא נכתוב ביחד.
היו"ר משה גפני
זה יכול להיות ספר שיהיה כדאי לקרוא אותו - - -
שי חרמש
אני מבקש להיות המו"ל שלך.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
>
התק"ם רוצה להיות המו"ל של החרדי – של הספר שלך.
היו"ר משה גפני
פשוט לא יאומן. לפעמים יש תשובות של האוצר שהם דבר והיפוכו – על חוקים.
ניצן הורוביץ
הוא יכתוב כתב הסכמה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
דבר המלך, תורת המלך.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני רוצה להזכיר שעלות הפרויקט נאמדה בסכום של כ-3.8 מיליארדי ₪. כי"ל תממן סכום של כלפחות שלושה מיליארדי ₪ - שמרבית התוספות מעבר למספר הזה יהיו עליה. הממשלה תממן סכום של 760 מיליוני ₪ - בתוך זה קיים סכום שהומצא ערב ההפרטה מהחברה כדיבידנד, הוא לא ישב כפיקדון באוצר, אבל הוצא על-ידי משרד האוצר ערב ההפרטה. אנחנו רואים בסכום הזה – שאותו אנחנו מחזירים לתוך פרויקט הקציר – כחלק מהסכום הזה שהיה בעבר סכום של החברה.
אני רוצה להגיד איך סופרים את זה. כי"ל טוענת בכלל שהסכום הזה ששכב במרתפי האוצר הוא 700 מיליון שקל, היא מממנת את כל פרויקט הקציר, ומי שמסתכל על המזומן אומר שזה 20%-80%. בכל מקרה כי"ל תממן את עיקר פרויקט הקציר, ובזה יש התאמה מלאה גם לחוות הדעת המשפטית שעמדה מולנו.
העלאת התמלוגים – העלאת התמלוגים נעשתה על-ידנו בשני מישורים. במישור הראשון – חוק הזיכיון, אכן חוק עתיק, לדעתי משנת 1961, עוד כשחברת "מפעלי ים-המלח" היתה חברה ממשלתית. קודם כל, התמלוגים על אשלג הם 5%. מי שרוצה להעלות את התמלוגים צריך ללכת למוסד הבוררות. אנחנו נמצאים פה – לא רק תחת חקיקה, אלא גם תחת מוסד הבוררות, ואני אתייחס לזה לאחר מכן.

שיעור התמלוגים עלה מ-5% ל-10% מעל שלושה מיליון טון, ובנוסף, נפתחה בהסכמת החברה – הסכמה היסטורית - - -
משה (מוץ) מטלון
מעל שלושה או מעל מיליון וחצי?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
מעל שלושה מיליון טון.
ניצן הורוביץ
זאת היתה חברה ממשלתית, זה היה נכס של המדינה.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
תיכף נדבר ארוכות על ההפרטה. ערב ההפרטה – מי שקנה את החברה, והחברה עצמה קיבל מכתב משני שרים בממשלת ישראל ​– לא על דעת עצמם. המכתב נפתח בשם ממשלת ישראל, שבה הממשלה הסכימה – וזה היה לדעתי בשנת 95' – שהדרישה הזאת להעלאת תמלוגים מ-5% ל-10% תעשה רק בשנת 2010, והיא יכולה להיעשות רק מעל שלושה מיליון טון. אני מפרטת את זה ארוכות כי צריך להבין שבהידברות מול "מפעלי ים-המלח" אנחנו לא היינו פה באיזה סוג של פיקניק משפחתי. יש התחייבויות עבר של ממשלת ישראל.
היו"ר משה גפני
- - - המכתב הזה אתם בדקתם?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
תראה, יש התייחסות לזה ארוכות בתוך חוות הדעת של אבי ליכט. אני לא חושבת ש - - -
היו"ר משה גפני
חוות הדעת של אבי ליכט אצלי זה לא ניתן במעמד הר סיני. אני שואל שאלה טכנית, ממש לא משפטית – למה ניתן המכתב – שהיום הוא נראה נורא ואיום?
אמנון פורטגלי
הוא לא נורא איום. הוא נגמר בין כה וכה ב-2010, ולא צריך לעשות מזה דמון.
היו"ר משה גפני
אבל למה אתה צועק, עם כל הכבוד.
אמנון פורטגלי
לא צריך לעשות מזה דמון.
היו"ר משה גפני
רק שנייה, אבל אי-אפשר - - -
קריאה
זה לא נכון, הוא לא נגמר.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
המכתב ממש לא הסתיים ב-2010 - - -
היו"ר משה גפני
אבל מיכל, אני שואל שאלה – את לא יכולה להפנות אותי כל הזמן לחוות הדעת של אבי ליכט.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אתה צודק, אני מתנצלת, זה מתוך - - -
היו"ר משה גפני
חוות הדעת של אבי ליכט – כבודה במקומה מונח, אני אאפשר לך לומר את זה, שאני לא אובן לא נכון. אני שואל שאלה טכנית – האם כאשר הלכתם לנהל משא ומתן, בדקתם למה חריש ושוחט חתמו על מכתב כזה, שהיום הוא דבר משונה מאוד מנקודת ראותי כבור ועם הארץ. אני לא הייתי חותם על מכתב כזה בעידן שאנחנו חיים בו. יכול להיות שאז היתה תקופה אחרת. האם בדקתם את זה? מה נוגע אבי ליכט לעניין?
יצחק וקנין
גם אז, ידידי היושב-ראש, אני זוכר שב-96' הייתי חבר ועדת הכספים – אני ואיציק כהן – התנגדנו. בייגה שוחט ישב בצד השני – לא כשר אוצר – וצעק איך מוכרים את המשאבים של המדינה? צעקנו וצרחנו. לצערי הרב, הקול שלנו לא נשמע, היינו במיעוט, לצערי הרב. במיעוט.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ההסבר קודם כל, נבדק. ההסבר למכתב הזה היה נעוץ באיזשהו צורך לסלול ולבנות כבישים באזור. השרים הסכימו לא לדון בהעלאת התמלוגים ו- - - עליהם אם ידונו עליהם רק מעל סכום של שלושה מיליון טון, בתמורה לזה שהחברה לוקחת על עצמה את סלילת הכבישים.
היו"ר משה גפני
מה היתה העלות של סלילת הכבישים?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני לא יודעת לומר לך את המספר הזה - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
עד היום לא מצאו את הבדיקה הזו.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
- - ואנחנו לא מצאנו.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
האוצר עוד לא מצא את הבדיקה שלכאורה נעשתה או לא נעשתה. זה גם במרתפי האוצר, עם הדיבידנד.
היו"ר משה גפני
למה האוצר, מה זה האוצר, זה פה גם שר - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
איש לא יודע, ככל הנראה לא.
היו"ר משה גפני
- - ושר האוצר, והם שניהם - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא, על זה אמר שר התחבורה בישיבת הממשלה שאולי יש הצדקה היום לגבות מכי"ל עלות על שימוש בכביש הערבה ונמל אילת, כי אם הם ויתרו על דרכי תחבורה ושינוע, וכל מה שהמדינה השקיעה מאז כביש הערבה ונמל אילת – יכול להיות שצריך לגבות פר שימוש מכי"ל.
היו"ר משה גפני
אין לי עניין מיוחד בבירור הנושא, אני רק מכין את זה לספר שלי.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני רוצה גם להדגיש שהמכתב הזה - - -
היו"ר משה גפני
פשוט מכרו את נכסי המדינה במחירים מצחיקים. זה הכול. אני לא שומע - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אבל לא לחרדים הפעם.
היו"ר משה גפני
עזוב את החרדים – החרדים לא רלוונטיים לעניין.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא, תמיד אומרים "לחרדים".
היו"ר משה גפני
אחרי זה אומרים שהחרדים מקבלים הרבה כסף.חבל שלא קיבלנו איזה "מפעלי ים-המלח" קטן. עם כל הכבוד, היה צריך לבדוק את זה – מה קרה, ולא בגלל שחס וחלילה יש משהו. צריך לדעת מה היו הסיבות. אולי היו סיבות – אני אאפשר לך, אבל לא מתפרצים, רק חברי הכנסת שיש להם חסינות. אם אתה רוצה להתפרץ בוועדת הכספים, אתה צריך לעבור או פריימריז, או מועצת גדולי התורה, או את איווט ליברמן. תחליט מה אתה רוצה.
שי חרמש
אתמול כבר סיכמנו מה יותר טוב.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, אני אומר לו עכשיו.
שי חרמש
אה, הוא לא היה בישיבה?
היו"ר משה גפני
אוקיי.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני רוצה להדגיש אגב שבעקבות המכתב הזה – שעמד גם לעיני רוכשי כי"ל – ממשלת ישראל – זה כנראה התבטא במחיר ההפרטה, המחיר שהממשלה קיבלה.
היו"ר משה גפני
החברה קיבלה יותר כסף?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ודאי.
קריאה
ודאי. במצב כזה – ודאי.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ודאי, אין ספק בזה, אבל אני מסכימה שיש פה שאלה גדולה – בהפרטת נכסי מדינה – איך אנחנו מתייחסים אליהם – לטווח קצר, לטווח ארוך. זאת שאלה חשובה. אני חושבת שגם מה שאנחנו אומרים היום ולעת הזאת, בשום פנים ואופן לא כובל את שיקול הדעת של הממשלה לאורך זמן. זה גם נושא שראינו אותו כתוצאה מלקחי עבר.
היו"ר משה גפני
לו הייתי טייקון במדינת ישראל.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
העלאת התמלוגים, כמו שאמרנו, לאורך זמן, מביאה יותר כסף. המהלך הזה – ופה אני רוצה להתעכב – הוא חלק ממהלך דו-שלבי שעשינו מול החברה. בינואר 2011 שונה החוק לעידוד השקעות הון. פעילות הכרייה לא הוכרה כבר כפעילות מעודדת בחוק לעידוד השקעות הון. המשמעות היא שהמס האפקטיבי של "מפעלי ים-המלח" יעלה. אחד הדברים שאנחנו למדנו – גם בעבודה המאוד ארוכה שנעשתה במשרד האוצר - - -
ניצן הורוביץ
בכמה?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
בדיוק נדבר על זה. לא ניתן כרגע לומר בכמה יעלה המס האפקטיבי, וזאת מדוע?
היו"ר משה גפני
אנחנו אישרנו את זה, כאן בוועדה.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
חברת כי"ל, או חברת "מפעלי ים-המלח", לאחר התיקון בחוק לעידוד השקעות הון, הופכת בעצם לסוג של חברה מעורבת – יש בה פעילות תעשייתית, שמעודדת על-ידי החוק לעידוד השקעות הון, ופעילות כרייה שלא מעודדת על-ידי החוק לעידוד השקעות הון. לכן המס האפקטיבי של החברה ייקבע בסוף, לפי האחוז או היחס שבין פעילות הכרייה לפעילות התעשייה. החברה ניגשה - - -
שי חרמש
וזה בסמכות רשות המיסים לבד להחליט.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
נכון.
היו"ר משה גפני
מה?
שי חרמש
זה בסמכות רשות המיסים להחליט. הם יכולים - - -
היו"ר משה גפני
כן, אבל אנחנו עוד - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני רוצה לומר ככה – לטענת החברה - -
היו"ר משה גפני
בחוק עשינו את המבחן.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
- - או לפי גישת החברה, הם מעריכים שפעילותם מתחלקת חצי כרייה וחצי תעשייה. הם פנו לרשות המסים. ברשות המסים ההסדר הזה הוא הסדר שנמצא כרגע בטיפול אישי וישיר של ראש רשות המסים. אני מדגישה – כמובן שאנחנו לא יכולים להשפיע על העבודה המקצועית ברשות המסים – לאור חשיבותו, גם ל- government take שיהיה למדינה מ"מפעלי ים-המלח", וגם החשיבות העצומה בכסף של ההסדר הזה, ההסדר הזה ילווה – ואני חושבת שאני אומרת את זה בשמו, כי היתה לי שיחה ארוכה איתו – על-ידי מיטב המומחים, וזאת על מנת שבסופו של דבר ההסדר יהיה הסדר נכון וראוי, ושבהסדר הזה אנחנו, כמובן, לא נפספס מסים שמגיעים למדינה.
ניצן הורוביץ
אז מה יהיה הgovernment take-?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
בדיוק. הדבר המרכזי שאנחנו רואים כרגע, הוא - - סך הכול ה-government take מ"מפעלי ים-המלח" מורכב משני דברים: מהתמלוגים – ואולי כדאי להגיד שהתמלוגים לעולם עדיפים גם על מס רווחי עסק, זה סכום על מכירות. אתם גם התייחסתם לזה ארוכות בשאלה אם אולי כדאי להגדיל את התמלוגים שעולים בכרייה. לכן זה דבר עדיף ממסים שטרם נסגרו.

למעשה, ה-government take כרגע מ"מפעלי ים-המלח" הוא לא יציב ומחכה להסדר המיסויי. התמלוגים, לפי חישובים שלנו, באופן אפקטיבי כמעט ומוכפלים, או קרוב למוכפלים, ואילו ההסדר המיסויי טרם נסגר. ההערכה שלנו היא שבהנחה שההסדר המסויי ייסגר באיזשהו מקום באמצע שבין פעילות כרייה שהיא 50% ותעשייה 50%, או מצב שהכול כרייה, אנחנו מעריכים שה-government take לעת הזאת יעלה בין 80%-30%. ההערכה שלנו שיותר לכיוון 50% מ"מפעלי ים-המלח".

שני ההסדרים האלה של החוק לעידוד השקעות הון והכפלת - - -
פניה קירשנבאום
בין 30% ל-80% יש מרחק מאוד גדול.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
נכון, להערכתנו כרגע - - -
קריאה
לכן היא אמרה שההערכה היא 50%.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ההערכה שלנו היא שזה בין 50% ל-60%. זאת אומרת – ואני רוצה להגיד את זה פה גם לחבר הכנסת דב חנין וגם לניצן הורוביץ – העלנו העלאה משמעותית ביותר, בשתי פעולות ממשלתיות – ההסדר הזה עם "מפעלי ים-המלח" הוא רק חלק שני של הפעולה הזאת – את חלק המדינה ברווחי החברה.
אנחנו כמובן סבורים שבעת הזאת – בטרם התייצב - - -
היו"ר משה גפני
מיכל - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני לקראת סיום. ה-government take מים-המלח - - אני גם רוצה להגיד מילה על פרויקט הקציר – טרם הסתיים פרויקט הקציר. אני חושבת שיש איזושהי המעטה באחריות שלקחה על עצמה החברה בביצוע הפרויקט ובסיכון לחריגה מההוצאות של הפרויקט הזה. ולכן בשלב הזה, שה-government take לא יציב, ההסדר ברשות המסים לא הסתיים, ופרויקט הקציר לא יותר ברור לאיזה כיוון של הסדר הוא הולך, והוא יכול להיות – אני אומרת פה על השולחן – הרבה יותר גבוה. אנחנו חושבים - - -
משה (מוץ) מטלון
כמה הרבה יותר גבוה? יש הרי הערכות. כמה הרבה יותר גבוה?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
תראה, החברה להגנת ים-המלח העריכה את פרויקט הקציר בכמיליארד שקל יותר מהמספר שאנחנו מדברים עליו. אנחנו נתנו לחברה איזושהי רשת ביטחון, שאת עיקרה משלמת החברה. צריך להבין שיכול להיות פה מצב שחברת "מפעלי ים-המלח" יכולה להיות ב-800 עד מיליארד שקל יותר מהסכום הזה שאנחנו סגרנו איתה. ולכן אנחנו חושבים שבעת הזאת שאנחנו נותנים step-upמאוד משמעותי לתמלוגים, למסים, ועם הסיכון הזה של פרויקט הקציר, אין צורך בצעדים פיסקאליים נוספים בעת הזאת. אני רוצה - - -
משה (מוץ) מטלון
האם התחייבתם לחברה שאם אתם תגיעו להסדר, אתם תתרמו למניעת החקיקה בכנסת? היתה התחייבות כזאת, היתה התניה?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
מה אמרה ממשלת ישראל לחברה?
משה (מוץ) מטלון
- - - לא, אני רוצה שזה יהיה - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
כן, אחדד את זה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
זו החלטת הממשלה.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
החלטת הממשלה אומרת שבעת הזאת – אני רוצה להתמקד בצמד המילים - - -
דב חנין
העת הזאת זה עד 2030?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לא, חס וחלילה. ממש לא. אני תיכף אדבר גם על המחויבות של הפקידות הממשלתית בעניין הזה. בעת הזאת זה בשלב הזה, בלי לתחום אותו בשנים, כי אני רוצה להגיד שיש עוד - - -
דב חנין
בלי לתחום אותו בשנים ובלי לתחום אותו גם במאות.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לא, לא, סליחה. בעת הזאת ממשלת ישראל תתנגד לצעדים פיסקאליים נוספים כלפי החברה. אבל היא אמרה עוד משהו בהחלטה – היות וממשלת ישראל לא יכולה להתחייב בשם כנסת ישראל, אמרה הממשלה: אם בכל זאת יהיו צעדים פיסקאליים נוספים כנגד החברה, שיכולים לעבור בכנסת, יקרו שני דברים. ההסכמה שנתנה החברה – ותיכף אני אדבר עליה – היא הסכמה שהיא נתנה לפתיחת הסכמת בייגה. במקרה כזה ההסכמה הזאת תתבטא. למה אמרנו את זה? כי ממשלת ישראל וכנסת ישראל – את ההפרש הזה שלקחנו מהחברה בהסכמת בייגה לעולם יכולה לקחת את זה בהסדרים מיסויים אחרים.

אני רוצה להתמקד ב"לעת הזאת". יש לנו את פרויקט הקציר לעבור. יש לנו לעבור את הסיפור המיסויי. ממשלת ישראל כרגולטור, וגם אגף החשב הכללי, כמנהל נכסי המדינה, קודם כל יש לו מחויבות מעת לעת לבחון את ה-government take. ה"לעת הזאת" יכול להתייחס גם למחירי האשלג בעולם. היום מחיר האשלג הוא 530 דולר לטון, הוא יכול לעלות ל-2,000 דולר לטון - - -
היו"ר משה גפני
רק שנייה, מיכל - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אז לכן - - -
היו"ר משה גפני
מיכל, יש לי בקשה אליך.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לא לענות אלא לגמור את דברי. סתם כי זה חשוב להתייחס לזה, השאלות שנשאלות - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו עוד לא הולכים למנחה. רבותי, אני רוצה להכניס את הדיון למסלול נורמלי. את עומדת במוקד העניין. זאת אומרת, הגיעו שני שרים, שעמדתם שונה. אני גם אמרתי: אם שר האוצר ירצה לבוא, אני אשמח מאוד, מכיוון שאנחנו צריכים ללבן את העניין. אנחנו צריכים לפקח על עבודת הממשלה. יהיו פה עוד דברים שאת - - -
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אין פה עיתונאים, אז בשביל מה?
היו"ר משה גפני
מה?
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
למה? אין פה עיתונאים, אז בשביל מה לבוא?
היו"ר משה גפני
יש עיתונאים.
שי חרמש
תמיד יש פה עיתונאים.
היו"ר משה גפני
יש עיתונאים, למה אין עיתונאים?
שי חרמש
ואם אין עיתונאים, אנחנו מדליפים.
קריאה
אין עיתונאים, רק כתבים.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אז אולי אני אסיים את דברי.
היו"ר משה גפני
שנייה, מיכל, יעלו פה עוד דברים שאת תצטרכי להשיב עליהם, אני לא אדע להשיב עליהם. אז לכן אני אבקש – אם את יכולה רק להתמקד בויכוח העיקרי שנשאר. יש עוד ויכוחים, אבל הויכוח העיקרי שנשאר – מה אתם הולכים לעשות עם הכסף?
משה (מוץ) מטלון
ומה עם הקרן? תגידי לנו מה - - -
היו"ר משה גפני
שאלתי מה הם הולכים לעשות עם הכסף. זו השאלה?
משה (מוץ) מטלון
כן.
היו"ר משה גפני
אז שאלתי את זה יותר - - -
משה (מוץ) מטלון
מרוכך.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
כללי.
היו"ר משה גפני
כן. לא מרוכך, יותר - - קרן זה נראה ככה - - מה עם הכסף?
יצחק וקנין
זה יהיה כמו הדיור הציבורי.
משה (מוץ) מטלון
מה עם הכסף בקרן?
היו"ר משה גפני
מה יש לכם היום? בבקשה.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אמר פה סטס מיסז'ניקוב שלא משנה אם צובעים או לא צובעים, הוא והשר גלעד ארדן חושבים שממשלת ישראל צריכה לשים כסף בשני נושאים: הפיתוח התיירותי, ושיקום הנזקים שיש לים-המלח. הממשלה, אגב ההסדר הזה, קיבלה החלטה ביחד עם אישור ההסדר, שבאה ואומרת שתהיה ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שבתוך 45 יום תחזור לממשלה עם ההצעות התקציביות לגובה הסכומים שיינתנו לנושא הזה.
ממשלת ישראל בשום פנים ואופן לא התנערה מהצורך לפתח את התיירות ומהצורך לטפל נזקי הסביבה בים- המלח. לא נעשה הקשר הישיר שאומר: ככה הבאנו לתמלוגים, ועכשיו נביא את זה לטובת הקרן. אז התשובה היא, הרב גפני, שאין עוד את הסכום, כי הסכום ידון בוועדה - - -
היו"ר משה גפני
אתם לא שוללים את העניין של הקמת קרן?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
- - והיא תוחזר לממשלה. משרד האוצר, כתפיסה עקרונית – ואני חושבת שיש בזה משהו – מתנגד לצביעה של כספים, כי אחרת כל כסף שיושג באיזה מקום – אנחנו כל היום נהיה בצביעת כספים במדינת ישראל, אבל משרד האוצר לא התנער, וגם הממשלה. אגב, שר האוצר הצביע בעד החלטה הממשלה שאומרת שבנושאים האלה יש לטפל. הוקמה ועדה ממשלתית של ארבעה פקידים מכובדים, והיא תחזור לממשלה עם פתרונות. אחד הפתרונות יהיה גם כמה כסף ואיך.
אני רוצה להתייחס למה שאמר - - -
היו"ר משה גפני
אבל - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לא, לסיים את דבריי.
היו"ר משה גפני
תשתדלי בקצרה. את מדברת מאוד יפה, אבל יש פה - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני חושבת שזה חשוב לומר את זה לפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
יש פה אנשים שמתעצבנים על מה שאת אומרת, שמתי לב. למשל השר להגנת הסביבה.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
וזאת למה?
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא.
היו"ר משה גפני
לא?
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני לא חושבת שהוא מתעצבן.
היו"ר משה גפני
אני מנסה לסכסך ולא הולך לי. כן, מיכל.
גאלב מג'אדלה
הייתה לך אבחנה לא מדויקת הפעם.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
בחשב הכללי אנחנו מנהלים את - - -
היו"ר משה גפני
אתה מציע שנבחן בסוף אם היא היתה מדויקת או לא? בסוף בסוף.
גאלב מג'אדלה
בסוף מבחן התוצאה הוא - - -
איתן כבל
יש סיכוי - - -
היו"ר משה גפני
יש סיכוי כזה.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
החשב הכללי הוא המנהל של נכסי המדינה. אנחנו בחשב הכללי מחויבים לראיה כוללת של נכסי המדינה. אנחנו טיפלנו ככל האפשר בהסדר הזה, ככל האפשר באופן מידי, לא רק בסוגית הקציר, אלא גם בסוגיות שפתוחות לנו מול "מפעלי ים-המלח". צריך לזכור שאגף החשב הכללי פנה לבוררות ותבע את "מפעלי ים-המלח" על משהו כמו 290 מיליון דולר, על אי-חישוב נכון של תמלוגים. אני סברתי, אנחנו סבורים - - -
דב חנין
מה יהיה עם החישוב בעתיד?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
תיכף נדבר. זה בבוררות - - -
היו"ר משה גפני
רבותי, שנייה - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
זה עבר ככה, ביעף, אבל - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אנחנו עברנו - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
רגע, נישום רגיל, כשהוא לא מחשב טוב את התמלוגים שמגיעים למס הכנסה, הוא הולך לכלא, אבל - - - ים-המלח קבעו בוררות.
היו"ר משה גפני
אנחנו נתנו בשבועות האחרונים כמה - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
קבעו בוררות. זה תלוי מי הנישום.
היו"ר משה גפני
- - -הבדל בין נישומים.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
בוא נזכור שאת הבוררות עם "מפעלי ים-המלח" קבעה כנסת ישראל, לא קבע החשב הכללי. ההליכה שלנו למנגנון הבוררות נעשה על-פי החקיקה - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אין לי טענה אליכם. אתם כל הזמן במגננה. אני מנסה להסביר מה ההסדרים שהכנסת והממשלה עשו בעבר, כשהיתה פחות שקיפות, לטובת "מפעלי ים-המלח", זה הכול.
ניצן הורוביץ
זאת היתה חברה ממשלתית, כך שהכיס היה אותו כיס בסופו של דבר.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לראשונה השנה, במהלך המשא ומתן, אנחנו הכנסנו ביקורת שוטפת לתמלוגים ש"מפעלי ים-המלח" משלמים באופן שוטף לחשב הכללי. יש לי סגן, שהוא החשבונאי הראשי של הממשלה, והוא נמצא בספרי ים-המלח. זה דבר שנעשה לראשונה, כתוצאה מההסדר הזה.

בנוסף, אנחנו נמצאים במהלך כולל לבדיקת כל התמלוגים בכל משרדי הממשלה, תוך הוצאת הנחיות לחשבים שלנו במשרדי הממשלה. התפיסה שהחשב הכללי מקבל שיק, רושם ומכניס למגירה לא תהיה קיימת בזמן הקרוב.
היו"ר משה גפני
הממשלה פועלת על-פי החוק?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
באיזה נושא?
היו"ר משה גפני
בכלל.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ממשלת ישראל לעולם משתדלת לפעול על-פי החוק, והיא לא יכולה לעשות דברים - - -
קריאה
מה זה משתדלת – היא חייבת.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
היא חייבת לפעול על-פי החוק. תראה, לעיתים יש - - - שאתה לא שם לב, אבל, במודע – לעולם פועלת על-פי החוק - - - לכנסת ישראל.
היו"ר משה גפני
אנחנו התחלנו - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
על זה אני אחלוק.
היו"ר משה גפני
- - בשבועיים האחרונים בשתי הצעות חוק – רק בשבועיים האחרונים – שהממשלה עברה על החוק. האחד זה הקמת הקרן – שמופיעה בחוק, עם תאריך – לרווחי הנפט והגז, שהממשלה לא הקימה.
גלעד ארדן
גם קרן שטחים פתוחים, גם חוק - -
היו"ר משה גפני
כן, אני לא הולך למנות את הכול.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
- - תוכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר, שעוד לא - - -
היו"ר משה גפני
היתה - - יש בחוק - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
- - הממשלה מפירה את החוק באופן סדרתי.
היו"ר משה גפני
כשהיה צריך להעביר את תקציב ההתאמות עד ה-31 בדצמבר 2011 - -
שי חרמש
ביקשו אורכה.
היו"ר ממשה גפני
- - זה לא הגיע. זאת אומרת, רק שני מקרים של עבירה על החוק של הממשלה בשבועיים האלה. שאלנו את השאלה מה היה קורה אם אזרח היה מפר את החוק ככה. מה היו עושים איתו, אפרופו שנאמר פה העניין הזה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אבל זה גם בהסכמתך - -
היו"ר משה גפני
אבל בסדר, היות ואני - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
- - חבר הכנסת גפני, זה גם באשמתך.
היו"ר משה גפני
אני לוקח את האשמה עלי.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אני לא צוחק, שתדע, זה גם באשמתך.
היו"ר משה גפני
אני ממש לא צוחק.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
אדוני היושב-ראש, מי אתה רוצה מטעם הממשלה שיישב בכלא כמו האזרח הקטן?
היו"ר משה גפני
יש לי כמה הצעות, אני עוד בוחן אותן.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
מאה אחוז. אני עוד זוכר במסגרת רפורמת בכר שהוועדה הזאת הכריחה להכניס סעיף שהאוצר ישקיע כל שנה X מיליונים בחינוך הציבור והסברה איך לנהל את הפנסיה שלו. זה לא קרה עד היום, למיטב ידיעתי, והוועדה גם לא עצרה מאז העברות תקציביות לאוצר, כי הוא לא יישם את זה. אז כולם אשמים.
היו"ר משה גפני
מי שאשם באמת זה ועדת הכספים, מכיוון שלנו יש את היכולת לעשות את זה, ואנחנו לא עושים את זה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
גם לכם יש את היכולת.
היו"ר משה גפני
כן, לנו בעיקר. בסדר. ואנחנו גם צריכים לעצור תקציבים של המשרד לביטחון פנים, שהוא לא עוצר כמה שרים שעוברים על החוק. אילו שרים? נדבר על זה.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני לא יכולה שלא להזכיר לכולנו באילו תנאים אנחנו ניהלנו את ההסכמה הזאת מול החברה. צריך לזכור שמדינת ישראל – מדינת ישראל ולא אחרת – אפשרה במשך שנים הקמת מלונות, למרות הידיעה שהאזור יוצף. כבר בהפרטה ידעו שתהיה הצפה, ועוד לפניה. החברה קיבלה - - -
גלעד ארדן
לא ידעו שהוא יוצף, זה תיאור לא נכון. ידעו שהמפלס עולה. הרי - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
ידעו שהמלונות יוצפו.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא, ידעו שהמפלס עולה. אפשר לעצור את עליית המפלס, כפי שכרגע עשיתם.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
החברה קיבלה מממשלת ישראל בעבר הבטחות שלטוניות - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא ידעו שהוא יוצף.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
- - ערב ההפרטה, שעל בסיסן החברה הזאת נקנתה. בהתאם לחוק הזיכיון – בכלל כל נושא העלאות תמלוגים אמור ללכת לאיזה "ויה דולורוזה" של מנגנון הבוררות. למרות כל זאת אנחנו הגענו לכך שהחברה נושאת בעיקר עלויות הקציר, והכפלנו אפקטיבית את התמלוגים.

גם על חשיבותה של ההסכמה הזאת – צריך לזכור שהיא בסופו של דבר בתחילתו המיידית של פרויקט הקציר. האלטרנטיבה היתה שאנחנו נלך להליכים משפטיים ממושכים עם החברה, ולהתדיינויות אין סופיות בבתי משפט, ואיפה היינו בשנת 2017.

לכן אני אומרת שבעיני, בתנאים האלה זה היה ההסדר הכי טוב שיכולנו להגיע אליו. בעיקר, הוא היה הסדר ריאלי, בעיקר בריאליות שלו, ובהתחשב בסיכונים שעמדו בפנינו באי-ההגעה להסכמה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
דב חנין
- - - לנו את דמי החכירה.
היו"ר משה גפני
שנייה, רבותי, גברתי החשבת הכללית, אני מודה לך על הסקירה הממצה. את תקשיבי למה שאנשים אומרים וייתכן ותצטרכי להשיב על כמה שאלות. השר להגנת הסביבה, בבקשה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
תודה אדוני היושב-ראש. אני שמח ומברך על קיומו של הדיון. אם הבנתי נכון – אולי לא הבנתי נכון, אבל ככל שנמסר לי – מטרת הדיון היא גם הפקת לקחים וגם הסתכלות על ההמשך, על ייעוד הכספים שיתקבלו.
היו"ר משה גפני
כן, וגם לקבל החלטה – מה חושבת ועדת הכספים בפיקוח שלה על הממשלה, האם הדבר שנעשה כאן נעשה נכון. אני לא יודע אם נקבל היום החלטה, אבל יכול להיות שנצטרך לקבל על זה החלטה.
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
מה ממליצה ועדת השרים - - -
היו"ר משה גפני
זה גם דיון מהיר, אנחנו נצטרך - - מה?
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב
מה ממליצה ועדת השרים לעשות עם שימוש בכספים שהתקבלו.
היו"ר משה גפני
כן, בדיוק. את זה הוא אמר, וזה נכון. גם זה צריך. אבל קודם לקבל החלטה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
<
קודם כל, אני רוצה לשכנע את הוועדה לקבוע שהחלטת הממשלה היתה מוטעית, לא נכונה, לא לוקחת בחשבון את כל האינטרסים הסביבתיים והתיירותיים, וגם שחלקו המגיע של הציבור קופח. ואני אסביר למה אני מתכוון. אבל לא אוכל בלי להסביר – קודם כל לחברי הוועדה – יסוד הבעיה נובע מכך שלמשרד האוצר יש לאורך שנים ארוכות – ואני לא מייחס את זה לחשבת הכללית הנוכחית - - - >
היו"ר משה גפני
אין ויכוח שהיא חשבת כללית טובה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
כן. חד משמעית, והיא באמת פעלה כמיטב יכולתה גם לצמצם את הנזקים שהותירו לה קודמיה, ואת הציפיות המוגזמות שהם יצרו אצל "כי"ל" ו"מפעלי ים-המלח". אני אומר דברים מאוד חדים וברורים במה שאומר כאן.
לצערי, במשרד האוצר לדורותיו יש גישה מאוד מתנשאת ומאוד כוחנית. אבל היא בעיקר מתנשאת וכוחנית כלפי יתר משרדי הממשלה, פחות לגבי בעלי ההון, שמולם הוא מתנהל. ולכן, גם במקרה הזה, כמו במקרים אחרים, הגורמים הרלוונטיים – כמו משרד התיירות או המשרד להגנת הסביבה – לא שותפו בכלל. הם לא שותפו גם בגלל ליקוי נוסף במשרד האוצר, חוץ מהכוחנות וההתנשאות, והוא שמשרד האוצר מסתכל על כל דבר שניתן להפיק ממנו כסף אותו דבר בערך, כולל משאבי טבע.
עכשיו, ים-המלח, לענייננו, זה לא אמבטיה עם מינרלים שצריך למקסם רווחים שלה, ולשלם כמה שפחות על נזקים שנוצרים. ים-המלח, כמו עוד משאבי טבע אחרים במדינה הכי קטנה בעולם המערבי – כמעט הכי צפופה, אבל היא תהיה עוד יותר צפופה – היתה צריכה להיות לגבי משאבי טבע הסתכלות אחרת במדינה, גם בהיבט הכלכלי. כשאתם בוחנים כאן את הנושא הכספי, אתם לא מסתכלים רק על עלויות ישירות או על תועלות ישירות, אתם מסתכלים גם על נזקים עקיפים, או על רווחים עקיפים. כשמפעל קם בפריפריה, לא מסתכלים רק כמה נותנים לו ישירות מול כמה מס הכנסה הוא יביא למדינה, אלא גם כמה תעסוקה זה יוצר שם וכולי.
לצערי, בהיבט הזה, משרד האוצר אף פעם לא היה מוכן להסתכל על משאבי הטבע גם בהקשר שלהם לטווח הארוך – כמה נותר, כמה שווה הנאת הציבור, כמה שווה העובדה שלישראל יש פלאי טבע כאלו, ואנחנו שומרים עליהם או דואגים לשקם אותם. זה לא קרה מעולם.

אמרה כאן ביושר החשבת הכללית, שמכתב השרים – שאני אומר עליו תיכף, אם הוא היה היום, הוא כנראה היה נמצא בבדיקות ובגורמים אחרים, שהם לא קשורים לוועדה הזאת – המטרה היתה להגדיל את הכסף שמקבלת המדינה. האם נלקח בחשבון מה ההשלכות של הפקה בלתי מוגבלת של אשלג מים-המלח, מה ההשלכות של זה כלפי הטבע, הסביבה וים-המלח – הנושא הזה הוא לא דבר שבכלל עניין את בייגה וחריש.
הם אמרו – אתה שאלת בצדק – יש סעיף 17 בחוק הזיכיון משנת 61' – חברה ממשלתית, אני מזכיר – שאמר שלחברה הממשלתית יש זכות לדרוש מהמדינה אפשרויות תחבורה שיאפשרו לה לשנע את הסחורות שלה. בא אייזנברג או נציגיו, ואמרו לבייגה וחריש: אנחנו נוותר על סעיף 17, אתם תוותרו על דרישתכם להעלאת תמלוגים, שאבי ליכט כבר תמחר אותה עד 2010 במיליארד שקל. כסף קטן – עד 2010 מיליארד שקל בערך, אולי קצת יותר – 370 מיליון דולר, הדולר עלה.
האם האוצר הצליח להראות לנו עד היום שהם בדקו אז כמה שווה הויתור הזה על הכבישים? לא. האם הכבישים האלו נבנו מאז על-ידי מפעלי ים המלח, כי יש בכלל צורך בהם? לא. אבי ליכט גם מציין את זה, דרך אגב, בסעיף 187 בחוות הדעת שלו. הוא אומר: "כלל לא ברור כי למדינה היו קמות חובות כלשהן מכוח סעיף זה לאחר ההפרטה. בהקשר זה נעיר כי "מפעלי ים-המלח" רואה כאחד מיתרונותיה על פני מתחריה את עלויות השינוע הנמוכות. כמו כן בתשקיף משנת 1992 הודיעו "מפעלי ים-המלח" ו"כי"ל" כי ביטולו הצפוי של סעיף 17" – אותה זכות לתחבורה – "אינו אמור לפגוע בתפקוד של "מפעלי ים-המלח"".

"כי"ל" בעצמה העידה על כך, רק צריך לקרוא את הדוחות שלהם לבורסה. טוב, אז נתנו להם. צודקת מיכל שכולם ידעו שהמפלס עולה – אדוני מרוכז?
היו"ר משה גפני
כל הזמן.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
<
לא, כי שגית מסבה את תשומת ליבך - - ->
היו"ר משה גפני
לא, אני למדתי לעשות פה כמה דברים יחד.
איתן כבל
אתה מלאך.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אדוני היה יכול לעבור קורס טיס עם הפרדת הקשב - - -
איתן כבל
לא, הוא מלאך. כתוב - - אתה יותר ממלאך.
היו"ר משה גפני
אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות.
איתן כבל
אפילו מלאך לא עושה שתי שליחויות.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
רק נשים יכולות.
איתן כבל
כך רש"י אומר.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
בכל אופן, אני לא רוצה להאריך בדברי - - -
היו"ר משה גפני
- - - אברהם הלך להציל את לוט. הוא עשה שני דברים יחד. אחד אחרי השני.
איתן כבל
אחד הלך לבשר לשרה - - -
היו"ר משה גפני
לא, היו שלושה מלאכים. אבל כתוב - -
יצחק וקנין
הוא צודק.
היו"ר משה גפני
זה שהלך - -
יצחק וקנין
מה שאומר היושב-ראש, הוא צודק.
היו"ר משה גפני
- - להציל את לוט. אחד מהמלאכים עשה שני דברים - -
גאלב מג'אדלה
אפשר לחזור למקורות?
היו"ר משה גפני
- - לא בבת אחת.
גאלב מג'אדלה
אפשר לחזור למקורות?
קריאה
זה דווקא מעניין.
איתן כבל
וקנין, לא בבת אחת.
היו"ר משה גפני
לא בבת אחת, אבל אותו מלאך.
יצחק וקנין
הוא לא עושה שתי - - -
היו"ר משה גפני
אין מלאך עושה שתי שליחויות, ואז נשאלת השאלה איך הוא עשה שתי שליחויות. אבל על זה נדבר באריכות. כן, גלעד.
גלעד ארדן
כפי שפורסם, דרך אגב, ב"גלובס" בשנה האחרונה, משרד האוצר עובר להפרטה. הוא ניסה להעריך כמה תהיה שווה "כי"ל" בשנת 2010. אמורות להיות למשרד האוצר אילו שהן יכולות בתחום הערכת הביקוש העולמי לאשלג, ההיצע – בערך, אתה יודע. בהקשר הזה התחקיר הגיע למסקנה – אבל זה מבוסס על נתונים שיש גם בידנו – שפספסו בערך ב-1,000% את השווי של "כי"ל", לעומת השווי העכשווי שלה. אני אומר את זה שוב, כדי לאזן את התמונה, כי אנחנו רוצים ש"כיל" תצליח, ואנחנו חושבים שצריך שהיא תמשיך להתקיים ולהעסיק עובדים בנגב, אבל לא צריך לרחם יותר מידי על בעלי מניותיה, ותיכף אני אתייחס גם לזה.

אני חושב שהבעיה העיקרית שלנו היא לא "כי"ל", אלא איך האוצר פעל לאורך השנים בעבר – בחוסר שקיפות וחוסר הבנה להבדלים בין משאבי טבע לנושאים אחרים, ובלי לשתף גם את הגורמים הרלוונטיים. אז בהחלט נוצרה בעיה של עליית המפלס, שכפי שציינה בצדק החשבת הכללית, היו מודעים לה. אבל זה שהמפלס עולה, לא אומר בהכרח שהוא חייב להציף את המלונות.

בכל הכבוד הראוי, "כי"ל" לא עשו את "בריכה 5" כדי לסייע להקמת תיירות במדינת ישראל. איך אמרו? "מחזירים חיים לים-המלח" – זה אפילו לא מצחיק. "כי"ל" עשו את זה מתוך שאיפתם המוצדקת להגדיל את רווחיהם. כשאנחנו באים לדון במי יממן את התיקון של הנזק הזה, שנוצר כתוצאה מהפסולת התעשייתית של "כי"ל", לצערי, אני לא חשבתי, ואני עדיין לא חושב, שהיתה הצדקה לכרוך את משטר המיסוי והתמלוגים שחל על "כי"ל" למי יממן את התיקון של עליית המפלס. זה נושא לחוד וזה נושא לחוד. אין קשר.
הרי כשכל מפעל, אדוני, קונה חומר גלם – כש"אינטל" קונה חומרי גלם, היא משלמת לספקים שלה על חומרי הגלם. כש"כי"ל" קונה חומר גלם – וזה האשלג שלה – היא קונה אותו מאזרחי מדינת ישראל, שהאשלג שייך להם. המדינה, כנאמן של האזרחים, מוכרת את האשלג, או נותנת זיכיון על האשלג ל"כי"ל". זה חומר הגלם ששייך לכולנו. ולכן, כמה תשלם "כי"ל" לאזרחי המדינה על האשלג, לא קשור לאחריות של "כי"ל" על תיקון הנזק שהפסולת התעשייתית שלה עושה. ופה החטא הקדמון של האוצר, של אודי ניסן, של כל מי שהיה שותף באותו משא ומתן – שהסכימו לכרוך במשא ומתן מה התמלוגים, אינטרסים של הגדלת התפוקה, איפה תהיה המשאבה העתידית שלהם, האם הם יעשו "בריכה 6" או לא יעשו "בריכה 6", איך הם יעזרו להם ללחוץ על המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקבל מהר החלטות בכיוונים הנכונים מבחינת "כי"ל".
כאשר המשא-ומתן מתנהל בדלתיים סגורות, בלי לשתף את המשרדים הרלוונטיים – לדעתי גם בחוסר סמכות, כי להעלות נושאים של תכנון ובנייה, כשהסמכויות הן בידי המועצה הארצית, זה אפילו דבר לא חוקי. ואם מישהו מהאוצר – וכנראה כן – דן עם "כי"ל" על הנושאים הללו, הוא עשה מעשה לא חוקי. אני אומר את זה לפרוטוקול, לצערי הרב. ופה התחילה הבעיה שמיכל נאלצה להיכנס אליה בעל כורחה.
היו"ר משה גפני
אוקיי - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
פה אני מסיים, אני מסיים בשני - - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש ממך, תראה, אין לנו את כל הזמן שבעולם - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אני יודע, בגלל זה תקציב לי שתי דקות וסיימתי, ותמדוד.
היו"ר משה גפני
אם אפשר, בשתי הדקות להגיד את - - -
גאלב מג'אדלה
אדוני היושב-ראש, הכוונה בלא חוקי – לא בסמכות.
היו"ר משה גפני
בסדר, השר אומר - - -
גאלב מג'אדלה
תכנון ובנייה זה משרד הפנים - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא, לקבל החלטות על מה מוסדות תכנון יקבעו – איפה תהיה תחנת שאיבה או לא – זה לא בסמכות משרד האוצר.
היו"ר משה גפני
טוב, צריך לברר את הנקודה הזאת שאתה אומר, אבל היא פחות רלוונטית עכשיו מבחינתנו, אני רוצה - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אני מסכים איתך, לכן אני אסיים.
היו"ר משה גפני
אני אגיד לך מה רלוונטי מבחינתנו. אנחנו רוצים לקבל החלטה על כמה דברים. אם אתה יכול להגיד באופן טלגרפי, או בקצרה, את דעתך – האם שיעור התמלוגים שגובים - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אומר.
היו"ר משה גפני
- - האם הוא - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אומר. אני ביקשתי - - -
היו"ר משה גפני
אני אומר לך את כל ארבעת הדברים: האם התמלוגים הם נכונים, אם הם לא נכונים - -
גאלב מג'אדלה
ראוי, ראוי.
היו"ר משה גפני
- - מה לפי דעתך היה צריך להיות שיעור התמלוגים. האם צריך להקים קרן שהכסף הזה ילך כדי לממן, או שלא להקים קרן. האם הנושא של הגנת הסביבה, של כל מה שנלווה לעניין – חקיקה בעניין הזה, או כל מה שכרוך בעניין הזה – האם זה קשור להסכם הזה, כן או לא. אני חושב שאלה שלושת הדברים, אולי שכחתי משהו, אבל אלה שלושת הדברים העיקריים שצריך לדעת מה עמדתך.

אנחנו נצטרך לקבל החלטות. ההחלטות שלנו הן החלטות שעלולות להגיע לערכאות שונות, שבהן או שהממשלה תצטרך לשנות החלטה – הרי תהיה משמעות למה שמחליטה ועדת הכספים בנושא הזה. אני מבין שגם ההסכם עדיין לא נחתם. הוא נקבע, אבל עדיין אין חתימה על ההסכם. אם אתה יכול להגיד מה דעתך בדברים האלה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
קודם כל, לדעתי הוא כן נחתם, כי הוא אושר בדירקטוריון - - -
היו"ר משה גפני
הוא נחתם כבר?
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא יודע, הוא אושר בדירקטוריון "כי"ל".
היו"ר משה גפני
נחתם ההסכם?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
יש מתווה הסכמות שאושר בממשלת ישראל, וההסכם המפורט ייחתם בעתיד. אבל מתווה ההסכמות - - -
היו"ר משה גפני
ההסכם המפורט עדיין לא נחתם.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אבל מתווה ההסכמות זה ההסכם.
קריאה
המתווה חתום.
היו"ר משה גפני
בסדר.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
טוב, אז אני אעלה בטלגרפית, כמו שאמרת. אני ביקשתי מאגף הכלכלה במשרד להגנת הסביבה לעשות השוואה עולמית בנושא. אני יכול להגיד שהתמלוגים שנקבעו הם לא הכי נמוכים בעולם, אבל הם גם לא בין המקומות הגבוהים ביותר. יש מקומות גבוהים יותר, ואני חושב שפה היה מקום להגדיל יותר את התמלוגים ממה שהוגדלו.
אבל הבעיה העיקרית היא לא גובה התמלוגים. הבעיה העיקרית, כפי שאמרתי, היא כנראה נובעת מכריכת הנושאים, כי האוצר בא ואומר: הנה סיפקנו לכם השתתפות של 80% או 90% במימון הקציר, כשאודי ניסן העריך שזה יגמר סביב ה-50%-50% או 40%-60%. אבל בתמורה, בתחום של התמלוגים ומיסוי על רווחי יתר, ויתרנו על הקמת ועדת ששינסקי 2, שתבחן מה קורה כשגדלה השאיבה וגדלים הנזקים הסביבתיים, וגדל הרווח של "כי"ל" – האם גם חלקו של הציבור לא אמור לגדול באופן פרוגרסיבי, כמו שכל אחד מאיתנו, כשהוא מרוויח הרבה יותר, הוא גם משלם אחוז גבוה יותר למס הכנסה.
על זה משרד האוצר ויתר. אין לי מושג למה. נכון שנאמר שהוא ויתר על זה לעת הזו, לא לתמיד, אבל אני חושב שלא היה מקום לוותר. אם היתה בגז, שעוד יש להם סיכונים, שהם עוד לא הפיקו את "תמר", כבר להעלות להם את המיסוי - -
היו"ר משה גפני
זה נאמר קודם.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
- - ועוד רטרואקטיבית, על אחת כמה וכמה פה – כשאין סיכון, כשיש ים-המלח, כשיש כוונות של מפעלי ים-המלח עוד להגדיל את השאיבה. ובאופן אבסורדי, לצערנו, ככל שהמפלס יורד בחלק הצפוני, ויש עוד בולענים ועוד נזק לסביבה, התמיסה שהם מקבלים היא יותר מרוכזת, עם יותר אשלג, ואפשר להפיק ממנה יותר, אז רווחיהם עולים.
היה צריך להיות פה מיסוי שעולה בהתאם להיקף ההפקה והנזק הסביבתי. ואני אומר חד משמעית שאם המשך ההפקה יגדל, או למשל אם ההליכים של "בריכה 6" יקודמו, אני אדרוש מהממשלה לפתוח מחדש את הנושא של המיסוי. אני חושב שכדאי שתהיה גם אמירה של ועדת הכספים בנושא הזה, בעיקר כשאתה בוחן.
ועוד דבר אחרון, רצינו לבחון את "כי"ל" ביחס למתחרים שלה בעולם. יש, בוא נגיד, שישה מתחרים, או שישה יצרני אשלג מובילים בעולם. עשינו השוואה בין הדוחות הכספיים, ראינו שהתשואה של "כי"ל" על ההון, לפי הדיווחים שלה, היא הגבוהה ביותר – 33.5%. ראינו את הנתונים של עקיבא מוזס, שהתגאה בפרישתו שהוא נתן תשואה למשקיעים של קרוב ל-30% על ההון – אין לזה אח ורע אצל המתחרות של "כי"ל". גם ההפרשות שלה לדיבידנד – אם אתה מנטרל את המיסוי, כלומר ההפרשות על ה-EBITDA, הן למעלה מ-60%. גם לזה אין אח ורע. ולכן העלאת האחוז שהיה מקבל הציבור לא היתה פוגעת בכושר התחרות של "כי"ל" מול המתחרות העולמיות שלה, והיה מקום להגדיל את חלקו של הציבור. צריך לדרוש את זה להמשך, ככל שההפקה תגדל.
לגבי הקרן – ואת זה אני גם אומר בצער – אני מבין את עמדת האוצר שלא ליצור linkage בין הכנסות לבין הוצאות. אם היינו יכולים לסמוך על האוצר שהוא מבין, סוף סוף, לגבי משאבי טבע, שצריך גם מהתמלוגים להפריש משהו, אז היינו יכולים לסמוך עליו. כיוון שזה לא קרה בעבר – אתה מכיר את תקציב המשרד להגנת הסביבה ואת התקציבים שהועברו לנושאים סביבתיים – לא נותרה לנו ברירה – גם לשר התיירות וגם לי – אלא לדרוש את הקרן הזאת.
אם תהיה התחייבות חדה וברורה של הוועדה והאוצר לייעוד של סכומים בנושא הזה, אפשר לשקול את זה מחדש. אבל באופן עקרוני, אני יכול להגיד לך שאפילו הקרן לשיקום מחצבות – האוצר ניסה הרי לשתות ממנה את הכסף בשנים האחרונות, והפסיד בבג"ץ. אז גם כשיש קרן, האוצר מנסה בסוף לקחת את הכספים ממנה, או מקשה על הניצול של הכספים. לכן אני חושב שהדרישה לקרן היא כן דרישה מוצדקת, בעיקר כשיש משאב טבע שההפקה הכלכלית ממנו גורמת לפגיעה קשה בו ובסביבתו, וצריך לוודא שאנחנו מתקנים את הליקויים. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך, אדוני השר, ואני מודה לך, אדוני שר התיירות.
איתן כבל
אדוני היושב-ראש, אני אוכל להגיד - - -
היו"ר משה גפני
כן. רק אני אקדם בברכה את סגן שר האוצר. אני אאפשר לך, אתה תרצה להתייחס, אבל אם אתה רוצה לשמוע כמה מהדוברים קודם. רק שנייה, מוץ, אתה תדבר.
איתן כבל
הייתי מיוזמי הדיון, כתבתי לך פתק שהייתי בדיון.
היו"ר משה גפני
מוץ, אתה מסכים?
גאלב מג'אדלה
הם דבריהם של אלה שדיברו לפני הגעת סגן האוצר ידועים לסגן שר האוצר?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
כן, זה דווח לו.
גאלב מג'אדלה
הוא קיבל דיווח - - -
שי חרמש
אפשר להקפיד על רשימת הדוברים?
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מאוד מבקש, בגלל שיש פה גם עוד הרבה דוברים, אני אבקש לדבר בקצרה.
משה (מוץ) מטלון
אני אהיה מתומצת לחלוטין - -
היו"ר משה גפני
בבקשה.
משה (מוץ) מטלון
- - ואני גם אשאל שאלות, כי יש לי כמה תהיות סביב כל הפרשייה הזו של ההסכם המדובר. אני ראיתי פה חוקים הרבה יותר מצומצמים בהיקפים שלהם, הרבה פחות טעונים בהיקפים שלהם, ופה לא ראיתי לוביסטים. אנחנו קידמנו חקיקה, קידמנו נושאים מסוימים, ופה לא ראינו לוביסטים ולא לחצים משום סוג שהוא, דבר שעורר אצלי, אדוני היושב-ראש, איזה שהן תהיות – מה קורה מאחורי הקלעים.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי את התהייה.
משה (מוץ) מטלון
אני אסביר לך.
היו"ר משה גפני
לא, אתה לא צריך להסביר לי. אתה מדבר מאוד ברור – לא צריך לוביסטים בגלל שהממשלה קיבלה החלטה. יש כבר הסכם - - -
משה (מוץ) מטלון
רגע, רגע.
היו"ר משה גפני
למה לוביסטים?
משה (מוץ) מטלון
היתה הצעת מחליטים שלא עשו איתה שום דבר - - -
היו"ר משה גפני
עשו איתה.
משה (מוץ) מטלון
תקשיב.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
משה (מוץ) מטלון
לא עשו איתה שום דבר – ואני יודע את זה גם מתוך אנשי האוצר – עד אשר הונחו שתי הצעות החוק, ועל כך אני מברך את שני השרים המדוברים – השר להגנת הסביבה ושר התיירות – שתמכו וגיבו אותי בהצעות החוק הללו. הצעות החוק שימשו כאיזשהו שוט לקדם את העניין הזה. אלו גם דברים שנאמרו על-ידי הגורמים היותר בכירים במשרד האוצר.

אבל כשהוגשו הצעות החוק האלה, והן באו לדיון, לא ראיתי את אותם לוביסטים שאני מדבר עליהם, שאנחנו רואים בכל מיני מקומות, בכל מיני חקיקות. אמרתי את זה, רשמנו את זה, כל אחד ייקח את זה למקום שהוא רוצה לקחת את זה. אבל זו תהייה שאני מעלה, ואני מרשה לעצמי להעלות אותה בקול רם. מדובר פה הרי בסכומים שאתה יודע שלא עוברים ליד האוזן או ליד החצר, ואף אחד לא מסתכל ולא - - -

אנחנו אמרנו שים-המלח – רצינו שהוא יהיה אחד משבעת פלאי עולם, אולי אחד מעשרה פלאי עולם. אנחנו מדברים בעיקר, מעבר לקציר - - אגב, אני רוצה לברך אותך, מיכל, שתדעי לך. אני רוצה לברך אותך, קודם כל על הסקירה שלך – נתת פה סקירה רצינית, מעמיקה וראויה ביותר. אני מקשיב להרבה פקידים בכירים, ובאמת, באת מוכנה, ואני רוצה לברך אותך על הסקירה הזאת.
גם אם אנחנו חלוקים, גם אם אנחנו חלוקים על צביעת כסף, הרי לא יעלה על הדעת שמדינת ישראל מחזיקה משאב מהסוג הזה. מחזיקה אחד מאותם פלאי עולם, ששייך לכולנו – גם לך וגם לכולנו, וגם לשר, שהיום הוא השר להגנת הסביבה, מחר הוא יכול להיות שר אחר – הוא שייך לכולנו כאזרחים. לא יכול להיות שאנחנו לא נילחם על המשאב הזה, לא רק נשקם אותו – נפתח אותו. כי ליד אותם משאבים שמשתמשת בהם "כי"ל" – ואני מברך גם את "כי"ל" – יש שם פוטנציאל תיירותי ענק. יש שם פוטנציאל איכות סביבה, של שעות פנאי, של כל מה שקשור לירוק ונכון – קיים במקום הזה.
אנחנו חוטאים לעצמנו אם אנחנו לא ניקח משאבים, מעבר לשיקום, ונפתח. פשוט נפתח את המקום הזה. צדק השר – ואני מזדהה עם כל מילה שהוא אמר, וגם השר שדיבר לפניו – לא יעלה על הדעת שאתם תגבו פה כסף ואת הכסף הזה – את חלקו, את רובו – לא תשקיעו. אני יכול לומר לך, קיימתי שיחות עם אנשים באוצר, ואנשים באוצר אמרו: אתה צודק בתפיסה הזאת, אתה צודק בגישה הזו, רק אנחנו לא צובעים כסף מראש. אז אמרתי: תביאו פתרון אחר. תביאו פיתרון אחר שהוא לא בקרן, שהיא בחקיקה, אבל תביאו פיתרון שיספק את המשרדים הנוגעים בדבר, שיספקו את עם ישראל. אני מייד מסיים, אדוני.
אני רוצה להודות לכל מי שעמד מאחורי בחקיקה הזאת – לשני השרים שדיברתי עליהם. אני גם רוצה לומר לאנשי האוצר מילה טובה, לא רק מילים רעות וביקורת. אני ישבתי מולם, התווכחנו, חלק הגענו להבנות, חלק פחות, אבל הדברים נעשו באמת, בצורה ראויה. רק מישהו לא ידע לחלק פה קרדיט, וגם קרדיט צריך לדעת לחלק – אני מסתכל עליך, כי את באה ממשרד האוצר – לא צריך לקחת את כל הקרדיט. יש פה עוד גורמים – ואני לא מדבר על חבר הכנסת יוזם הצעות החוק – שנתנו את דעתם, ונלחמו את מלחמתם, לא בשבילם, אלא בשביל עם ישראל ומדינת ישראל. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. איתן כבל.
איתן כבל
תודה אדוני היושב-ראש. היתה לי זכות להיות מהיוזמים, ואני שמח שאני מדבר אחרי השר גלעד ארדן, שבאמת, בפעם המי יודע כמה, בכל הנוגע לענייני משרדו, בשבילי הוא השר המצטיין מהבחינה הזאת של פעם אחר פעם – בצורה רהוטה, בצורה ישירה – אומר דברים נכוחה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
תודה.
יצחק וקנין
גלעד, אתה אומר: אם באתי רק בשביל לשמוע את זה – דיינו.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
עד שאני לא אשכנע אותו גם על יו"ש, אז לא - -
יצחק וקנין
לא נחשב.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
את הבסיס יש לו, לאיתן, אתה יודע.
היו"ר משה גפני
לגופו של עניין, סליחה אדוני.
איתן כבל
תראה, הדברים שנאמרו פה – ואני פונה דווקא אליך, רציתי את הקשב שלך – אני לא אחזור על כל הדברים שכתבתי לקראת הדיון, כי כבר יותר ממה שנאמר, אני כבר לא - - -
היו"ר משה גפני
כן, כן, נכון.
איתן כבל
אני רק מבקש – כי האחריות מונחת עכשיו לפתחך, כיושב-ראש ועדת הכספים – נאמרו כאן דברים שאף אחד מאיתנו לא יכול להרשות לעצמו בשום פנים ואופן להוליך את הדיון במובן הזה של – היה דיון, כמו שבדרך כלל, אנחנו יודעים מה זה דיונים - -
היו"ר משה גפני
לא, לא. צודק.
איתן כבל
אני אומר את זה - - -
היו"ר משה גפני
אני מסכים עם מה שאתה אומר.
איתן כבל
אני אומר את זה כי הדברים שנאמרו כאן – זה פשוט לקחת את הפרוטוקול, ולקחת את הדברים, ולחלק אותם לבדיקות כאלה - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני - - - להגיב על זה.
איתן כבל
אני לא מבקש את זה, אדוני היושב-ראש, אני תובע את זה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שי חרמש ופאינה קירשנבאום.
שי חרמש
אני מוכרח – היות ועוסקים במסמכים מ"שנות התרפפ"ו" ​– להזכיר דיון שהיה פה סך הכול בדצמבר בשנה שעברה. היה פה בדיון בוועדת הכספים, כמעט על חודו של קול - - גפני, רק לפני שנה בדיוק, היה פה בדיון, על חודו של קול, מאבק שנמשך עד כמעט שעות הערב, על - - - חוק השקעות הון לטובת "מפעלי ים-המלח". אני רוצה להזכיר לחברים שישבו פה – שדולת ים-המלח לא היתה נוכחת – עמד על סדר היום קיומו ופיתוחו של המעסיק הגדול ביותר בנגב - -
יצחק כהן
תמשיך.
שי חרמש
לא, אני רוצה שתשמע.
יצחק כהן
אתה לא מפריע לי.
שי חרמש
אני לא מפריע לך – אני מבקש סליחה.
יצחק וקנין
אנחנו מזכירים את העבר, מזכירים מה היה בעבר.
קריאה
זה היה גדול, איציק.
שי חרמש
אם הוא לא היה איתי יחד בשדולה הדרומית, לא הייתי סולח לו, אבל הוא שכן, זה בסדר.
היו"ר משה גפני
אבל זה היה טוב, אין מה להגיד.
שי חרמש
איציק, הצליח לך.
היו"ר משה גפני
אוקיי, שי.
שי חרמש
דיון שהיה פה - - - שבכלל לא עולה פה כרגע. נוח מאוד לדבר על ירוק, ועל נקי ועל מסודר, אבל על חוט השערה עבר פה שינוי בחוק קידום - - -
<(היו"ר יצחק וקנין, 12:08)>
שי חרמש
שינוי בחוק השקעות הון. לא במפעל עוגן בנגב - - איציק, לפחות עכשיו תחזור למוטב. לא במפעל עוגן בנגב, אלא במפעל הַעוגן בנגב, שהוא המעסיק הגדול ביותר. חסרה לי דוברת צה"ל לשעבר, שיחד איתי עמדה על במה בדימונה, ומול מאות עובדים וועדי עובדים, זעקה בקול רם: לא ניתן לממשלה לפגוע ב"מפעלי ים-המלח". לא שלא נפגע בחוק עידוד השקעות הון, אלא ניתן להם – דב חנין – עוד ועוד ועוד ועוד, ובלבד שיישארו - - -
גלעד ארדן
אני מתחייב להיכנס במקום בעלי המניות, אם הם יחליטו לעזוב את המפעל.
שי חרמש
את זה תענה למירי.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אני אגייס את הכסף, ואני אעסיק את כל העובדים שמועסקים שם - -
שי חרמש
כבוד השר - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
הסר חשש מליבך. על תשואה של 33% - בוא - - שי - - -
שי חרמש
לא, לא, כבוד השר, אתה לא נותן לי לגמור. אני מבקש שתענה למירי רגב, לא לי. אבל היא פשוט לא נמצאת פה היום.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
נענה גם למירי רגב - - -
שי חרמש
לא, אני כבר אתן לך אייטם לישיבה הבאה עם מירי רגב - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אני גם חבר של ועד העובדים, תאמין לי.
שי חרמש
עמדה איתי בדימונה, וזעקותיי נשמעו חלשות מול זעקת החמס שלה, שפוגעים ב"מפעלי ים-המלח". אז אני רוצה קודם כל, להחזיר כמה דברים לכמה פרופורציות. אם באותו דיון בדצמבר היה קם מישהו ואומר: רבותי היקרים, אנחנו נשנה את חוק עידוד השקעות הון ונעלה את התמלוגים ב-2% בלבד, אני רוצה להגיד לכם, היו קמים ושרים הללויה. אנחנו נמצאים שנה אחרי זה, כשהמציאות, מבחינת ה-government take של הממשלה לא דומה, לא מתקרבת, לא מצטיירת, למה שמישהו היה חולם בדצמבר. אני אומר, בוא נהיה רגע אחד ישרים, איתן כבל, וכל חברי ועדת הכספים שישבו באותה ישיבה - - כבוד השר, שמעתי אותך בקשב, אני מבקש שתקשיב לי.
היו"ר יצחק וקנין
אפשר להגיד משהו, אתה רגיש כל-כך - - -
שי חרמש
לא, כי אני אפשרתי. אני אומר שמדובר על מעסיק בסדר גודל כזה, שהוא בעל עוגן תעסוקתי שהנגב בנוי עליו, שמדובר על מציאות שבה לחברה הזאת יש גם תחלופה להרחבתה בספרד – זה לא נאמר פה כרגע, והתנאים בספרד יותר טובים. אני אומר, אם הגענו היום למצב - - -
דב חנין
יש להם גם ים-המלח?
שי חרמש
מה?
דב חנין
גם להם יש ים-מלח לייבש?
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לא, יש להם מכרות.
שי חרמש
רגע, דב חנין, כשמעלים דיון – ואתה אדם אינטליגנט, אתה יודע כמה שאני מעריך אותך, כשאתה מדבר במליאה אני בא במיוחד לשמוע – כשמשיגים דבר בסדר גודל כזה, חייבים להציג את כל המימדים. ויש פה מימד של עוגן תעסוקתי – שהלוואי והיה עוד אחד או שניים כאלה בנגב, הנגב היה נראה אחרת – ושל החברה שהיא היום חברה ציבורית פרטית, ולא חברה ממשלתית. יש גם אופציות אחרות. והשאלה אם פותחים היום את "בריכה 6" ויוצרים עוד אלפי מקומות עבודה, או פותחים את הבריכה הזאת בספרד – מבחינתי, כתושב הנגב, זה עניין מהותי לגמרי.

מבחינת התמלוגים – מה שהוצע פה כרגע לא היה על מסך הרדאר. לא היתה מדיניות של אף אחד מאיתנו – זה בסך הכול לפני שנה. אני לא הולך להיכנס היום במריבות בין השרים לבין האוצר. אלוהים עזר לי – אני באופוזיציה. תריבו ביניכם כמה שאתם רוצים, חלקו את הבשר הזה - - -
גלעד ארדן
ושיעזור לך הרבה שנים.
שי חרמש
אני מקווה שלא, אני מאוד מקווה שלא.
היו"ר יצחק וקנין
אוקיי, שי. משפט אחרון.
שי חרמש
אני רוצה לסכם ולומר דבר אחד: מה שהושג פה, מבחינת שינוי המצב, בהיבט שה-government take הוא דבר שצריך להגיד: רבותי, זה לא היה בדמיון של אף אחד, וצריך להגיד פה תודה למי שניהל את המשא ומתן.

עוד מילה אחת קטנה ממשמעות של היסטוריה, אין דבר יותר קל, גלעד, מלשפוט בנתונים של הווה נתונים של עבר. בייגה שוחט, להבנתי, לא שם שום דבר בכיסו, ומיכה חריש גם לא. אם התקבלו החלטות באותן שנים, הן היו במתכונת של המציאות שהיתה באותן שנים. מדינה שכנראה - - דקה, איציק. תן לי רק דקה לומר.
היו"ר יצחק וקנין
אני יכול להגיד, והוא יכול להעיד – אני והוא ישבנו בוועדה - -
שי חרמש
אני יודע, אני יודע.
היו"ר יצחק וקנין
אני והוא צעקנו, אני והוא צרחנו - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אבל גם לא העמידו אותו על מה שהוא עשה.
היו"ר יצחק וקנין
- - ואמרנו שזו דלת מסתובבת - - -
שי חרמש
גלעד, לא צריך להעניש. אני רק אומר דבר אחד, בוא ניזהר, כשדנים על דברים כאלה גדולים, מחוכמה בדיעבד. את מה שאפשר לתקן כרגע, בוא נתקן. נאמר לפרוטוקול – לא שופטים את העבר.
היו"ר יצחק וקנין
לי אין ספק שמה שהציגה לפנינו מיכל, אני חושב שצריך להוריד את הכובע.

<(היו"ר משה גפני, 12:12)>
שי חרמש
אני אומר, העבודה שנעשתה פה וה- - - שנעשה פה, הוא דבר שאיש לא דמיין אותו, ובאמת, כדאי לומר כרגע – מעבר לדאגה, גם שלי, לירוק, לסביבה, לפלאים למיניהם –אני מציע להוסיף לפלאי הטבע עוד נס אחד. הנס שקרה פה בתמלוגים הוא בגדר נס, לא פחות פלא מפלא ים-המלח. תודה.
גלעד ארדן
מי הקים את המפעל הזה?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. פאינה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
הממשלה הקימה את המפעל הזה. לא - - - אבל - - -
שי חרמש
גלעד, לפני שנה היית חותם על - - -
היו"ר משה גפני
רבותי, עד לאן נגיע היום כל ה - - -
פניה קירשנבאום
עד שעה ארבע.
גלעד ארדן
לתקן את נזקי מפא"י ייקח לנו עוד הרבה שנים - -
שי חרמש
אתם כבר יותר מידי זמן בשלטון - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
- - לא נתקן את כל נזקי מפא"י - - -
שי חרמש
גלעד, אתם יותר מידי זמן בשלטון מכדי לדבר על מפא"י, תתחילו לנהל את המדינה כמו שצריך - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת חרמש.
שי חרמש
מפא"י – אני מדבר איתו - - -
היו"ר משה גפני
מה אני צריך - - -
שי חרמש
מפא"י זה איתן, לא אני.
היו"ר משה גפני
אני יכול לדבר לקיר עכשיו. שמע, כל עוד שהישיבה הזאת נמשכת, אני אמשיך לקבל איומים, אני לא מוכן, אני רוצה לסיים את זה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
איתן – מפא"י חטפו אותו - - -
היו"ר משה גפני
אני עכשיו במקלט בכלל, עם קסדה.
פניה קירשנבאום
טוב, אני רוצה להעלות שני דברים. קודם כל - - -
היו"ר משה גפני
עזוב אותך, גם כן ממשלה. אני לא יודע למה אני בקואליציה הזאת בכלל.
שי חרמש
אתה כל בוקר מתנצל, ואתה לא עושה שום דבר.
היו"ר משה גפני
בסדר, נו.
פניה קירשנבאום
אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר משה גפני
הבעיה היא שאין לי אלטרנטיבה, אם ציפי לבני היתה מתנהגת נורמאלי - - בבקשה, פאינה.
גלעד ארדן
עכשיו יש לך את לפיד, יש תקווה.
היו"ר משה גפני
לפיד, כן. אני עכשיו הולך לבחון אותו. שאלו אותי בטלוויזיה מה אני אומר עליו, אמרתי: אני לא מכיר אותו, אף פעם לא דיברתי איתו. תודה. אבל אבא שלו היה - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
ה-government take אצלו יהיה יותר נמוך מאצלנו.
פניה קירשנבאום
עד שרציתי להשלים עם החלק הראשון של המשפט שלך - - -
שי חרמש
בינתיים זה לא אצלכם, זה אצל האוצר, גלעד.
פניה קירשנבאום
- - אני כבר לא יכולה להגיד, כי אני לא מסכימה עם החלק השני - - -
שי חרמש
גלעד, ה-government take כרגע מתקיים אצל האוצר, לא אצלך, אתה מתנגד ל-government take הזה, אני תומך בו.
פניה קירשנבאום
- - וכך גם אני בבעיה עם מה ש - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
לא מתנגד, אני רוצה יותר גבוה.
שי חרמש
גם אני רוצה יותר גבוה.
היו"ר משה גפני
טוב, רבותי - - -
פניה קירשנבאום
קודם כל, אני חושבת ששני השרים – גם סטס מיסז'ניקוב וגם גלעד ארדן – עשו עבודה נפלאה והעלו את הנושא הזה לסדר היום. התוצאה שאנחנו מקבלים היום היא בזכות העבודה שלהם, וכמובן, בלי האוצר זה לא היה קורה, אבל הם אלה שהעלו את הדגל הזה. אני גם הייתי שם, שי, כשדיברו על המפעל ועל העסקת עובדים, אבל, כשאני חושבת – בוא נבדוק את כל ההטבות שהמפעל מקבל בגלל הימצאותו באזור עדיפות לאומית, אבל הוא נמצא שם בגלל שאמצעי הייצור שלו, הכרייה – הכול נמצא שם באזור.

אני חושבת שההטבות, והמענקים, וכל מה שהוא מקבל – זה יוצא מגדר הרגיל, במיוחד לכל מה שהתמלוגים שלו - - -
שי חרמש
לקחנו לו את זה בינואר.
פניה קירשנבאום
- - אם צריך, שי - -
שי חרמש
לקחנו לו את זה.
פניה קירשנבאום
שי, לא לקחנו.
שי חרמש
לקחנו – אין לו ההטבות.
פניה קירשנבאום
עדיין לא לקחנו.
שי חרמש
לקחנו את ההטבות.
פניה קירשנבאום
עדיין יש לו הטבות ומענקים.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
האוצר אפילו עוד לא יודע כמה הוא ישלם, יש דיון משפטי איתם על מס חברות.
פניה קירשנבאום
אם צריך להעביר חוק על העלאת התמלוגים - - -
היו"ר משה גפני
גלעד, אתה יודע, אין לי סבלנות לישיבה כזאת ארוכה.
פניה קירשנבאום
אם צריך להעביר חוק על שינוי התמלוגים, כי זה - - -
היו"ר משה גפני
לא, תישאר, תישאר. לא, להיפך, דווקא - - -
פניה קירשנבאום
יש פה הדרת נשים. אף גבר שדיבר לא הפרעתם לו.
היו"ר משה גפני
חד וחלק.
שי חרמש
לא ראית מה עבר עליי? בחייך.
היו"ר משה גפני
גלעד, עוד מעט יש צוות של היועץ המשפטי לממשלה, יכול להיות שיישלחו אותך לכלא על זה שאתה עושה הדרת נשים.
פניה קירשנבאום
אני מספיק ורבלית - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
>
נתתי לה מים, אם - - -
פניה קירשנבאום
אמרתי: אני מספיק ורבלית בשביל להתמודד עם זה בדיבור. מה שאני אומרת זה שאם ישנו חוק שמגביל אותנו בנושא של התמלוגים, אז אנחנו יכולים – זאת הכנסת, היא המחוקקת – לשנות את החוק. הנושא השני שאני רוצה להתייחס, הוא לנושא החוק שהגישו שני החברים, שאני מאוד מעריכה את הפעילות שלהם בתחום איכות הסביבה – דב חנין וניצן הורוביץ.
רק יש בעיה עם החוק הזה, עד כמה שאני מבינה, וכדאי להעלות את זה, ואולי זה יסביר למה החוק לא נתמך. בהגדרה, החוק מאוד חשוב, הוא בוודאי היה מקבל תמיכה, אבל מדובר בהזרמת מים לתוך ים-המלח, והזרמת מים שאנחנו משתמשים בהם לשתייה. זה משהו כמו 250 מיליון קוב, או משהו כזה. זה בערך שני מפעלי התפלת מים שיעבדו רק להזרמת מים לים-המלח. אבל אם תקום הקרן הזאת - - -
דב ליטבינוף
צריך מיליארד קוב.
פניה קירשנבאום
מיליארד קוב, אוקיי. אבל אם תקום קרן, ומהקרן הזאת אפשר יהיה לעשות תעלת ימים ולהעביר את המים מהים האדום לשם, אז גם לא נפגע במי שתייה, וגם נפתור את הבעיה. הקמת הקרן - -
יצחק כהן
אומרים שזה לא טוב.
פניה קירשנבאום
- - היא לא רק לפיתוח הסביבה, היא גם לפיתרון הבעיה של ים –המלח.
יצחק כהן
פאינה, אומרים שזה לא טוב להעביר מים.
פניה קירשנבאום
אני דיברתי עם משרד התשתיות, אמרו - - -
יצחק כהן
לא תשתיות, המשרד של גלעד.
פניה קירשנבאום
אני לא יודעת - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
>
זה לא נכון.
יצחק כהן
אומרים שזה לא טוב.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אף אחד לא אמר את זה.
פניה קירשנבאום
הנה, אתה רואה?
יצחק כהן
זה יהרוס את - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
אף אחד לא אמר, הנה הנציגה של המשרד שלי בצוות ההיגוי של הממשלה לתעלת הימים פה - - -
שי חרמש
אפשר לבדוק מים מטורקיה, אני מציע.
פניה קירשנבאום
יש מים מטורקיה, יש מים מבולגריה, לא משנה. אם תהיה קרן, מהקרן הזאת אפשר יהיה להביא גם מים. אבל לקחת היום מי שתייה ולשפוך אותם – נכון שזה חשוב, אבל כשאנחנו במצוקה, ותעריפי מים שאנחנו נחנקים איתם כולם, לשפוך היום את המים לשם – אני חושבת שזאת טעות. פשוט, הרעיון הוא באמת – אנחנו צריכים לעמוד פה למשמר בנושא של הקרן וההפעלה של הקרן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראש המועצה האזורית, דב ליטבינוף.
דב ליטבינוף
תודה.
קריאה
תמר.
היו"ר משה גפני
ראש המועצה האזורית תמר. אם אפשר, אני רק מבקש, אנחנו פה באמת - -
דב ליטבינוף
אני יודע.
היו"ר משה גפני
- - כנראה לא. כן, בבקשה.
דב ליטבינוף
חיכיתי בסבלנות, אני אעשה את זה בקצרה. קודם כל אני חושב שהשרים - - -
היו"ר משה גפני
עם מי אתה?
דב ליטבינוף
אני עם כולם. תיכף תבין למה.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
הוא ראש מועצה, מה אתה מכניס אותו - - -
היו"ר משה גפני
הוא מגיע לכנסת. צריך לדעת, פה הוא צריך לבחור צד.
פניה קירשנבאום
קודם כל, הוא כבר בחר, תראה - - -
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן
הוא עם דגל התורה.
היו"ר משה גפני
דגל התורה – אז אתה עם כולם, אבל בליכוד, עם מי אתה?
דב ליטבינוף
אני רוצה להגיד ששני השרים – ארדן ומיסז'ניקוב – הם לא רק העלו את הנושא לסדר היום, הם אולי היחידים בהיסטוריה של הבעיה של ים-המלח שלא העבירו את תפוח האדמה הלוהט הזה למקום אחר או לקדנציה הבאה, והלכו עם העניין הזה עד הסוף.

למה אני אומר שאני עם כולם, ואני רוצה לשבח את כולם – כי אני רוצה לשבח גם את האוצר – ולהגיד שאנחנו נמצאים בנקודת זמן, שהדיונים האלו היו מצוינים – אם היינו עושים אותם, מה שנקרא, לפני שנה או לפני חצי שנה – אבל אנחנו נמצאים היום בנקודת זמן, שמה שהושג כרגע זה הדבר הטוב ביותר שיכול להיות. אנחנו בבעיה שאנחנו נמצאים במצב של שבויים של הזמן. השטח לא יכול לסבול שום דחייה נוספת.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע?
דב ליטבינוף
אני מציע לקבל את ההסכם שנעשה. אני מציע כן להתייחס לנושא של קרן לפיתוח האזור. לדעתי, זאת הזדמנות היסטורית. אני לא יודע אם לצבוע כסף – איך יגדירו את זה בוועדה כזאת או אחרת, אבל אני רוצה להגיד שזאת הזדמנות. אני לעיתים נעלב מהדברים שהשר מיסז'ניקוב אומר. אבל, האזור הזה, צריך להבין, נהנה כבר עשר שנים מהתפוסות הגבוהות ביותר במדינת ישראל. יש שם 4,000 - - -
היו"ר משה גפני
למה אתה נעלב? הוא אומר - - להיפך, הוא רוצה לטפח.
דב ליטבינוף
אני נעלב מהדברים שהוא אומר שאין מה לעשות שם.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שיש.
דב ליטבינוף
לא, הוא אמר שאין מה לעשות.
היו"ר משה גפני
מה ששר התיירות אומר, הוא אומר שכבר שנים רבות לא מפתחים את האזור.
דב ליטבינוף
נכון, אני נעלב כשהוא אומר שאין מה לעשות, אבל - - -
פניה קירשנבאום
אל תיעלב, זאת מציאות.
דב ליטבינוף
זאת לא מציאות, מכיוון שנעשים הרבה מאוד דברים, וים-המלח לא מתרכז אך ורק ב"בריכה 5" וב-4,000 חדרי מלון. ים-המלח הוא יצירה כוללת של הרבה מאוד דברים, ויש שם את האופרות שנעשות היום - - -
פניה קירשנבאום
פעם בשנה.
דב ליטבינוף
בסדר, זה פעם בשנה, אבל מביא 85,000 איש, וזה אירוע שהיום משווק בכל העולם. מה שאני רוצה להגיד, שזאת הזדמנות היסטורית - - -
היו"ר משה גפני
אתה תומך בהסכם שהממשלה עשתה - -
דב ליטבינוף
אני תומך בהסכם שהממשלה עשתה - -
היו"ר משה גפני
- - ואתה משבח את שני השרים שהיו כאן.
דב ליטבינוף
- - אני משבח גם את האוצר - -
היו"ר משה גפני
גם את האוצר, כמובן. אתה תומך בהסכם שלו.
דב ליטבינוף
- - אני אומר שזאת הזדמנות לפתח את האזור, מכיוון שבנייה של עוד 8,000 חדרי מלון – שזה התכנון – באזור הספציפי הזה, יביאו עוד כ-20,000 מקומות עבודה לנגב, וצריך להבין שהדבר הזה הוא - - -
היו"ר משה גפני
אדוני סגן השר, אתה עושה מסיבת עיתונאים עכשיו? שנבין, ראש המועצה האזורית מדבר.
שי חרמש
הוא מתדרך את התקשורת.
יצחק כהן
הוא שאל אותי תגובה על איך - - -
דב ליטבינוף
מילה לסיום, אני רוצה שיבינו שהאזור הזה, ים-המלח, הוא מנוע צמיחה בלתי רגיל למשק הישראלי ול-20,000 מקומות עבודה לנגב ולנגב המזרחי. אם רוצים לפתח את הנגב – זה המנוע - - -
היו"ר משה גפני
רבותי, כן. אני מבקש לא להפריע, ראש המועצה האזורית.
דב ליטבינוף
זהו, אני סיימתי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מנכ"ל "החברה הממשלתית להגנת ים-המלח", שמעון דניאל.
שמעון דניאל
ממש בקצרה - - -
היו"ר משה גפני
כן, בקצרה, בגלל שאני רוצה לסכם את העניין.
שמעון דניאל
- - אני רוצה רק לומר שבסופו של עניין, ההחלטה שהתקבלה על קציר המלח היא סיומה של עבודה מאוד שיטתית, מהיסודיות שאני מכיר בסוגיות כאלו, והיא אפשרה למעשה לקבל את ההחלטה הזאת. אין ספק שהביצוע – קציר כפיתרון קבע – יאפשר לאזור הזה יציבות, שהיא למעשה הבסיס לכל מה שעולה בצורך לשקם ולפתח את האזור. זה יאפשר את זה וייתן את הבסיס לעשות את הדבר הזה, ויש פה הזדמנות לחסוך במשאבים, בזמן, ולעשות את הדברים יותר נכון, אם יחברו את כל הדברים ביחד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. לירון נעים, משרד המשפטים. בקצרה.
לירון נעים
בקצרה. כפי שאמרה החשבת הכללית, אנחנו ליווינו את התהליך,החל מחוות הדעת של המשנה ליועץ, דרך המשא ומתן, וכלה בהחלטת הממשלה. אנחנו חושבים שההסכם הוא הסכם טוב. החלופה הראשונה שהצענו במסגרת חוות הדעת - - -
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת אתם חושבים שההסכם טוב?
לירון נעים
בהתחשב במורכבות המשפטית, במשטר הזיכיונות - - -
היו"ר משה גפני
מבחינה משפטית – אתם חושבים שהוא טוב.
לירון נעים
מבחינה משפטית - - -
היו"ר משה גפני
אתם לא מביעים עמדה לגבי הנושא עצמו.
לירון נעים
שוב, בהיבטים המשפטיים, אנחנו חושבים ש - - אנחנו בחנו מה יכול להיות גודל האחריות שאפשר יהיה להטיל על "מפעלי ים-המלח" במסגרת פרויקט הקציר - - -
היו"ר משה גפני
מה דעתכם לעשות קרן לכסף של התמלוגים?
לירון נעים
שאלת הקרן היא בעיקר שאלה שיש לה משמעויות "אוצריות" ופחות שאלה משפטית. לא התייחסנו אליה בחוות הדעת, היא עלתה בשלבים מאוחרים יותר.
היו"ר משה גפני
הבנתי, ומה דעתכם על זה שיש את החוק שנוגע להגנת הסביבה, לאיכות הסביבה באזור ים-המלח? האם יש אפשרות לתמוך בחוק הזה, או שמבחינתכם יש בעיה?
לירון נעים
ועדת השרים לענייני חקיקה - - -
היו"ר משה גפני
לא, עזבי את ועדת השרים לענייני חקיקה. אני שואל משפטית.
לירון נעים
מבחינה סביבתית, החלטת הממשלה שהתקבלה, שעליה אנחנו מדברים כרגע, לא מתייחסת להיבטים סביבתיים. כפי שאמרה החשבת הכללית, היא לא כובלת את מוסדות התכנון - - -
היו"ר משה גפני
את כנראה לא נמצאת הרבה בוועדה, אני לא מבין הרבה. אני לא יודע אם אבי ליכט הזהיר אותך מראש, אני רוצה בעברית פשוטה. האם מבחינת משרד המשפטים, בעקבות ההסכמים - - רבותי, אני לא אבין שום דבר ממה שהיא אומרת, היא משפטנית, אני בקושי למדתי בכולל. אני רוצה להבין האם המשמעות של העניין, על פי ההסכם שחתמה הממשלה, או שאמורה לחתום בהסכם מפורט, האם יש בעיה משפטית להעביר את החוק של דב חנין? אני לא מדבר על בעיות אחרות, רק משפטית.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
משפטית הבעיה היא - -
היו"ר משה גפני
לא, לא - - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
צריך להבין מה היתה הבעיה.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
לירון נעים
אני מכירה היטב את הצעת החוק. יש כמה סעיפים בהצעת החוק של חבר הכנסת חנין שעומדים בסתירה להחלטת הממשלה. ישנם סעיפים - - -
היו"ר משה גפני
לא החלטת הממשלה. ההסכם - - -
לירון נעים
ההסכם שנותן תוקף - - החלטת הממשלה שנתנה תוקף להסכם. ישנם סעיפים בהצעת החוק שעומדים בסתירה להחלטה. ישנם סעיפים אחרים שההתנגדות להם היתה מטעמים אחרים.
היו"ר משה גפני
לא מטעמים משפטיים.
לירון נעים
לא בהכרח מטעמים משפטיים, נכון.
היו"ר משה גפני
לא בהכרח – אני לא כל-כך מכיר את המילה הזאת. זאת אומרת, הסעיפים האחרים שלא עומדים בסתירה להסכם - לכם יש התנגדות?
לירון נעים
היו גם סעיפים כאלה שכן. אני רק רוצה להזכיר שבהחלטת הממשלה הוחלט להקים צוות בין משרדי שייבחן את ההיבטים השונים של שיקום ופיתוח ים-המלח, גם בהקשרים הסביבתיים וגם בהקשרים אחרים. כך שהסוגיות האלה לא נזנחות.
היו"ר משה גפני
את לא עונה לי על השאלה, אני נורא מתנצל שאני לא מבין, ככה הקדוש ברוך הוא ברא אותי, אני לא הולך להשתנות.
קריאה
לא למדת ליב"ה?
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי הליב"ה פה בעניין. פה צריך השכלה טבעית. לא, הוא צודק. זה לא נוגע לליב"ה. אני שואל שאלה מאוד פשוטה. עומד בסתירה – אמרת. זו תשובה בסדר גמור. מה שלא עומד בסתירה להסכם – תעזבי שהממשלה רוצה להקים צוות. אנחנו מגייסים רוב בכנסת נגד הממשלה. להעביר את החוק של דב חנין, שכולנו חתומים עליו – האם זה מבחינה משפטית – להוציא את הסעיפים שבהם יש סתירה, נבדוק מה הסעיפים האלה, ונראה להוציא אותם, אבל הסעיפים האחרים - - -
דב חנין
אבל אין סתירה, אני לא יודע על שום - - -
היו"ר משה גפני
לא חשוב, דב, תן לי. אני אסתבך עוד יותר עכשיו. מה את אומרת? אני מתנצל שאני לא מבין.
לירון נעים
אני מתנצלת שאני לא ברורה.
היו"ר משה גפני
לא, את ברורה לגמרי, אבל אני לא מבין.
לירון נעים
בחלק מהסעיפים האחרים יש גם שאלות משפטיות, כמו למשל, השלכות על הדין הבין-לאומי, על הסכמים בין-לאומיים. שאלות משפטיות שאני לא - - -
היו"ר משה גפני
אבל לא בחנתם את זה עדיין.
לירון נעים
שלא בחנו אותן עד הסוף, ולא בחנו אותן לעומק. הן מצריכות בחינה משפטית. חלק מהסעיפים מצריכים בחינה משפטית, וחלק מהסעיפים, שוב, היתה עליהם ביקורת, שהיא לא בהכרח מנקודת מבט משפטית, אבל - - -
היו"ר משה גפני
לא, ביקורת אחרת זה בסדר. אני מפחד משפטית. זאת אומרת, ביקורת אחרת - - -
גלית כהן
אבל אין סתירה ביניהם לבין ההסכם שנחתם עם הממשלה.
לירון נעים
כך אמרתי.
גלית כהן
זה בדיוק העניין, שאין סתירה.
היו"ר משה גפני
מי הגברת?
גלית כהן
גלית כהן, סמנכ"ל תכנון, מהמשרד להגנת הסביבה. אותם חלקים בתוך הצעת החוק הם אותם חלקים שבהחלט אין סתירה בין ההסכם הפיסקאלי ולעת הזאת וכולי, שנחתם עם הממשלה, לבין כל הנושא של השיקום, של האגן הצפוני, הזרמת מים.
היו"ר משה גפני
הבנתי.
גלית כהן
אלו שאלות משפטיות, אבל אין סתירה להסכם.
היו"ר משה גפני
הבנתי, אני מאוד מודה לך. תודה רבה. נועם גולדשטיין, סמנכ"ל תשתיות של "מפעלי ים-המלח".
לירון נעים
אני רק רוצה לדייק. ישנם סעיפים שסותרים, ישנם סעיפים אחרים שמעלים בעיות משפטיות, קשיים משפטיים. אני לא יכולה לומר שמבחינה משפטית, הסעיפים האחרים הם כשירים ואנחנו נאפשר אותם.
היו"ר משה גפני
הבנתי. תשובה אופיינית.
דב חנין
היא יכולה לפתוח קריירה במשרד החוץ כדיפלומטית.
היו"ר משה גפני
לא, זה בסדר. אני הבנתי. חשבתי שאולי תהיה תשובה יותר - - לא חשוב. נועם גולדשטיין, בקצרה, "מפעלי ים-המלח".
נועם גולדשטיין
דיברו פה קודם על החלטת הממשלה משנת 2004 – נתנו הנחייה לפתור את הבעיה עד סוף - - זה היה ביוני או ביולי, ואמרו שעד דצמבר יהיה פתרון. ב-2004 בהחלטת הממשלה דיברו שעד דצמבר 2004 יהיה פיתרון. מאז דצמבר 2004 הדברים לא זזו עד עכשיו ​– שמונה שנים עברו, והמצב החמיר מאוד.
לקח הרבה מאוד עבודה – חלי, אחרים, אנחנו – כדי להגיע לאיזשהו מתווה שאפשר למצוא פיתרון, כאשר מוסכם על כולם שגם אם פיתרון הקציר הא הפיתרון הנכון, אם לא מסיימים אותו בזמן, הוא לא יהיה פתרון. זאת אומרת, הפתרון הזה של הקציר הוא לא פיתרון שאפשר לשמור אותו ולהגיד, נדחה את זה בעוד שנתיים או בעוד חמש – יהיה קציר. אם לא יהיה קציר, ואם הוא לא יהיה עכשיו - - -
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה לומר לנו?
דב ליטבינוף
אני חושב ש"מפעלי ים-המלח"- - -
היו"ר משה גפני
שצריך לחתום על ההסכם.
דב ליטבינוף
אנחנו חתמנו על ההסכם.
היו"ר משה גפני
לא, אבל ההסכם המפורט, ולבצע אותו.
דב ליטבינוף
"מפעלי ים-המלח" נכנסו להסכם הזה לא בשמחה רבה. זה הסכם שהוא קשה מאוד מבחינתנו, מבחינה כלכלית. אחרי הסיפור של המיסוי - - -
היו"ר משה גפני
למה הסכמתם?
דב ליטבינוף
אנחנו הסכמנו, אני חושב, מכמה סיבות - -
קריאה
כי לא היתה להם ברירה.
דב ליטבינוף
- - קודם כל, אני חושב שמתוך אחריות. היו לנו הרבה ברירות, כי יש לנו גם מסלולים של בוררות ומסלולים אחרים. אני חושב ש"מפעלי ים-המלח", "כי"ל", נהגו פה באחריות. אנחנו הסכמנו להכניס את היד לכיס עמוק מאוד כדי להביא את הפרויקט הזה שייצא לדרך. הפרויקט הזה עולה לנו הרבה מאוד כסף, גם לחברה כמו "כי"ל" הוא עולה הרבה מאוד כסף, וזה כדי להגיע להסכם וכדי לייצב.

אני חושב שהפיתרון שמושג עכשיו, בסופו של דבר, לאגן הדרומי זה הפיתרון שנותן למעשה גם מה שאחרים רוצים. אחרים רוצים גם את הקציר וגם פיתוח תיירות. רק הפתרון הזה יאפשר את זה. הבעיות שהוצגו פה לגבי האגן הצפוני, עם כל הכבוד, השאיבה של ים-המלח היא לא הגורם, אלא שמַּיִם לא מגיעים, וזאת בעיה אחרת.
לכן אני חושב, הדגש הוא, שצריך עכשיו להפשיל שרוולים ולהיכנס לפרויקט הזה. זה פרויקט מאוד מורכב, זה פרויקט שעולה מיליארדים, יש לו הרבה מאוד קשיים. אם לא נתחיל אותו עכשיו הוא לא יסתיים בזמן, ולכן צריך לעשות הכול על מנת שהפרויקט הזה יסתיים במועד, וקודם כל שיתחיל.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מ"אדם, טבע ודין", מי אדוני?
אמנון פורטגלי
אמנון פורטוגלי, המכללה הכלכלית- חברתית.
היו"ר משה גפני
ממש בקצרה, בבקשה.
דנה טבצ'ניק
בסדר אדוני. דנה טבצ'ניק, עורכת דין מ"אדם, טבע ודין". אני מביעה כאן את עמדת "אדם, טבע ודין", וגם "התנועה לאיכות השלטון". אנחנו קוראים לוועדה - - -
היו"ר משה גפני
לא הבנתי - - -
דנה טבצ'ניק
אני מביעה את עמדת "אדם, טבע ודין", כי אני מ אדם, כי אני מ"אדם, טבע ודין" - - -
היו"ר משה גפני
זה מספיק. את "התנועה לאיכות השלטון" את לא צריכה להביא כאן מכיוון שזה גוף פוליטי.
דנה טבצ'ניק
בסדר.
שי חרמש
אֶה.
דנה טבצ'ניק
זו גם עמדתם.
היו"ר משה גפני
בֶה.
שי חרמש
אֶה.
היו"ר משה גפני
בֶה.
שי חרמש
איך כותבים את זה בפרוטוקול, בי"ת ה"א?
היו"ר משה גפני
שיהיה כתוב בפרוטוקול: ה"התנועה לאיכות השלטון" היא תנועה פוליטית. בבקשה. "אדם, טבע ודין" – אני חסיד שלהם, אז תגידי "אדם, טבע ודין". כל המוסיף גורע. היא תנועה פוליטית. בבקשה.
קריאה
טוב, זו לא מילה גסה.
היו"ר משה גפני
נכון, אני לא אמרתי גסה. אבל ה"התנועה לאיכות השלטון" – אני רוצה באיכות השלטון, אני לא רוצה דברים שהם עושים שזה לא איכות השלטון, אלא עמדה פוליטית. בבקשה.
דנה טבצ'ניק
אדוני, אני אתייחס לגופו של ההסכם - - -
היו"ר משה גפני
"אדם, טבע ודין" זה גוף שאני חסיד שלו, אפילו שאני ליטאי.
דנה טבצ'ניק
אנחנו רוצים להעלות את ההסכם, איך הוא נעשה, האופן בו הוא נעשה - - -
היו"ר משה גפני
אבל ממש בקצרה.
דנה טבצ'ניק
בקצרה, בקצרה, כמובן. אני חיכיתי בסבלנות. אף אחד לא דיבר כאן על הטעות המהותית שנעשתה, ובהנחה השגויה על-פיה נעשה ההסכם. כשהשר שטייניץ הציג את עיקרי ההסכם – ההסכם מעולם לא פורסם, מסתבר שגם לא לרשויות הממשל אגב – הוא הציג אותו כהסכם ראוי משום שהוא מעניק לציבור 57% מהתגמולים, ודין ים-המלח כדין הים התיכון. לכן גם לא צריך את ועדת ששינסקי ב'. אבל, יום למחרת – אחרי שהוא הציג את החישוב לציבור – עלינו על כך, יחד עם עוד אנשים, שלא מדובר ב-60%, וגם לא מדובר ב-40% או 30%, מדובר בהרבה פחות, משום שהוא עשה חישוב שגוי, והכליל גם מסים שלא אמורים לכלול אותם.
למעשה, הנחת היסוד עליה הוא נימק כי ההסכם ראוי אינה נכונה, וההסכם מעניק לציבור כ-25% מס בלבד, שזה פחות ממחצית ממה שהוא אמר שהציבור יקבל. כבר מדובר בהסכם לא מידתי ולא סביר, וההחלטה לקבל את ההסכם הזה, מבלי שהוא עבר בחינה מחודשת, כשביום חמישי הטעות התגלתה, וביום ראשון רצו לאשר את ההסכם בממשלה, לדעתנו, צריך לפסול החלטה שכזו, כבר על בסיס זה בלבד.

דבר שני, שקיפות ושיתוף הציבור. נכון, לא כל המשא ומתן צריך לבוא בשקיפות ובשיתוף הציבור, אבל כשמדובר בהסכם שחל על אינטרסים ציבוריים משמעותיים – בדומה למשאבי הגז והנפט, בה הקימו ועדה ציבורית שהציבור יכול להתייחס למס הנכון שצריך לגבות – חייבים להביא את ההסכם לידיעת הציבור ולשמוע את הערותיו.
אדוני היושב-ראש, פה, כשעלינו על השגיאה, כשמדובר בשגיאה מהותית, זו ההוכחה לכך שכאן חייבים להביא את ההסכם לידיעת הציבור לפני שמאשרים אותו וממשיכים אותו. רק עוד דבר נוסף - - -
היו"ר משה גפני
ממש בקצרה, אנחנו כבר - - -
דנה טבצ'ניק
בקצרה. עסקת החבילה בין קציר המלח לבין התמלוגים היא שגויה, היא לא נכונה. גם על-פי - -
היו"ר משה גפני
זה נאמר קודם.
דנה טבצ'ניק
- - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, שגם אמר שצריך לבחון מחדש את כל המדיניות הפיסקאלית - - -
קריאות
זה לא נכון. זה פשוט לא נכון.
דנה טבצ'ניק
אז אני אצטט אותו.
קריאה
זה לא נכון.
דנה טבצ'ניק
צריך לבחון מחדש את - - -
נועם גולדשטיין
- - - גם אם תגידי את זה - - -
דנה טבצ'ניק
סליחה, אני לא הפרעתי לך, מר גולדשטיין - - -
קריאה
את יכולה להגיד את זה כמה פעמים.
דנה טבצ'ניק
אני לא הפרעתי לכם. צריך לבחון מחדש את נושא המדיניות הפיסקאלית, והוא אומר את זה בפירוש: "למעלה מן הצורך הרב שהוא לא התבקש, שצריך להטיל, או לבחון לפחות, הטלת היטל על הרווחים, בדומה למשאבי הגז ונפט". אין מה לעשות, זה כתוב, אי-אפשר לשלול את דבריו כרגע. וזה אגב, עוקף כל מכתב – ולא החלטת ממשלה – של בייגה – שכיום בדירקטוריון של כי"ל – שנתן הנחות, הטבות, ללא אישור הממשלה. מדובר במכתב, זה לא עוקף חוק, לפי מה שידוע לי - - -
שי חרמש
האם יש קשר במכתב מ-95' לעובדה שהוא דירקטור היום?
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת חרמש - - -
שי חרמש
לא, זה נראה - - -
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד לכולם - - -
שי חרמש
- - - ב-95' הוא חתם, הוא ידע שהוא יהיה דירקטור.
היו"ר משה גפני
שי - - -
שי חרמש
גילוי נאות.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה שהיא תגיד - - -
שי חרמש
זה נראה מאוד מוזר. ב-95' אדם חתם על דבר, כי הוא ידע שהוא ידע שהוא יהיה דירקטור ב-2011. את זה אמרת כרגע, הבנתי נכון?
דנה טבצ'ניק
כן, אני ציינתי את העובדות, ואני חושבת שזה חשוב לדעת את העובדות.
שי חרמש
לא, החיבור הוא מעניין - - -
דנה טבצ'ניק
הציבור כבר יעשה את החיבור.
שי חרמש
כבר אז הוא ידע.
דנה טבצ'ניק
אבל סליחה, ההסכם שאושר ביום חמישי - - -
שי חרמש
חבר'ה, קצת כבוד, בחייכם. האיש הזה עשה כמה דברים בחיים, הוא לא יושב בבית סוהר, אז בבקשה תיזהרי.
דנה טבצ'ניק
אני לא אמרתי את זה - -
שי חרמש
- - - לאיכות השלטון.
דנה טבצ'ניק
- - אתה אמרת את זה. אני לא אמרתי את זה. אני רק ציינתי עובדות.
שי חרמש
לא, זה משתמע – אז הוא היה שר, היום הוא דירקטור - - -
דנה טבצ'ניק
מותר לי לציין איפה הוא עובד היום.
שי חרמש
16 שנים עברו מאז, את יודעת. 16 שנים עברו מאז.
דנה טבצ'ניק
אבל העובדות - - -
היו"ר משה גפני
גברת טבצ'ניק, את רוצה להוריד את זה מסדר היום, בגלל שזה נשמע קצת - - -
דנה טבצ'ניק
אני אסיים - - -
איתן כבל
אני מציע – גם מהיכרות שלי עם בייגה, אני לא ידעתי שאתה מדבר על בייגה – אני אומר - - -
קריאה
הוא לא מדבר, היא מדברת.
היו"ר משה גפני
תורידי את זה.
דנה טבצ'ניק
אני מורידה את זה מסדר היום. אני גם לא התכוונתי לזה, אבל מותר לי לציין עובדות, ואני מצטערת שזה מעורר כל-כך הרבה כעס. אבל מותר לי להגיד איפה - - -
היו"ר משה גפני
נראה לי שזו פעם ראשונה ששי חרמש מתעצבן באמת.
איתן כבל
הוא לא פה, הוא לא - - -
היו"ר משה גפני
אני רוצה להציע לך - - -
איתן כבל
פשוט מוזר מידי.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להציע לך, היות ובייגה שוחט באמת לא כאן, כמו שאיתן כבל אומר, ומהיכרותנו – אני מכיר אותו הרבה מאוד שנים, עוד כשהוא היה ראש עיריית ערד – הוא היה שר אוצר, הוא חתם על המכתב הזה יחד עם שר התמ"ת דאז - -
דב חנין
חריש.
היו"ר משה גפני
- - חריש - - -
איתן כבל
וזה היה אז - - -
היו"ר משה גפני
- - הוא דירקטור היום. מאז הוא היה בהרבה מאוד תפקידים, בין היתר יושב-ראש ועדת הכספים, חבר בוועדה, שר. בקיצור - -
איתן כבל
בקיצור, הוא לא יכול לעבוד בשום מקום.
היו"ר משה גפני
- - ההקשר נשמע – אף על פי שציינת עובדות, אבל - - תורידי את זה, זה גם לא רלוונטי.
דנה טבצ'ניק
אני לא אציין עוד עובדות. אני רק רוצה לסיים ולהגיד - - -
היו"ר משה גפני
אם תיבחן ההחלטה של בייגה שוחט אז, היא תיבחן לגופה.
דנה טבצ'ניק
לא, אבל גם לא צריך לבחון אותה, כי יש פיתרון, והציע אותו המשנה, שהוא הטלת היטל על רווחי המס, כמו שנעשה בגז ונפט - - -
היו"ר משה גפני
רווחי היתר.
דנה טבצ'ניק
רווחי היתר, כן, סליחה. אני רק אסיים ואציין עוד עובדה – אנחנו גם עתרנו לבג"ץ בנושא הזה, ונמתין להחלטתו. עוד שבועיים - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו לא ממתינים להחלטת בג"ץ, אנחנו צריכים לקבל החלטות.
דב ליטבינוף
רק שתדעי שאתם גורמים לזה שיכול להיות שיפנו את בתי המלון.
דנה טבצ'ניק
אנחנו לא גורמים לכך, אנחנו חושבים שאין - - -
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה. נגמר העניין הזה. את הדיון הזה צריך לעשות בחוץ. תודה. עוד משהו?
דנה טבצ'ניק
אפשר רק עוד משפט?
היו"ר משה גפני
משפט, כן, אבל - - -
דנה טבצ'ניק
משפט אחרון חביב. בנוגע לחקיקה שעלתה ביום ראשון ולא עברה – משפטית, בתור משפטנית – אין שום סתירה בין זה לבין המשפט שמקבע את האחוזים האפסיים שכי"ל משלמת, וקובע שבעתיד "לעת הזאת" – מי יודע מה זה וכמה זמן זה ימשך – הממשלה בעצם מוותרת על זכותה החוקתית לחוקק חוקים, וגם אומרת שהיא תפסול כל חוק - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
דנה טבצ'ניק
מדובר בחקיקה סביבתית בלבד, ולא מדיניות פיסקאלית.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אמנון פורטוגלי. אני זוכר אותך מששינסקי, אבל תעשה את זה בקצרה. אנחנו היינו צריכים לסיים את הישיבה כבר לפני עשר דקות.
אמנון פורטגלי
אני אעשה את זה בקצרה. אדוני היושב-ראש, אני מבין שמכתב השרים המפורסם הזה גם הטיל אימה גדולה על האוצר, שהוא הציג את זה כהישג עצום בזה שהוא ביטל אותו. כל המכתב הזה כלל בגדול שתי התחייבויות, וכדאי לקרוא אותו, כיוון שזה עמוד אחד. התחייבות אחת היתה שבניגוד לזיכיון, הממשלה לא תתבע 10% תמלוגים מעל מיליון טון. ההתחייבות הזאת פגה בשנת 2010.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
התשובה היא לא נכון.
קריאה
לא נכון.
אמנון פורטגלי
היא פגה בשנת 2010 - -
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
לא נכון.
אמנון פורטגלי
- - אתה רוצה שאני אקריא לך?
קריאה
תקריא.
אמנון פורטגלי
אני אקריא.
היו"ר משה גפני
לא, אתה לא מקריא שום דבר.
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
נאמרים פה דברים לא נכונים.
היו"ר משה גפני
מיכל - - -
היו"ר משה גפני
זה פשוט לא נכון.
היו"ר משה גפני
אני מודיע לך ש- - - פולומבו לא היה - - -, ואני לא מתייחס לגבי העניין הזה. מותר לכל אחד להגיד כאן מה שהוא רוצה ומה שהוא חושב. כל אחד והאמת שלו. אף אחד לא יקבל את מה שכל אחד אומר ככתבה וכלשונה.
אמנון פורטגלי
ההתחייבות השנייה היא שללא הגבלת זמן – מעתה ועד עולם – שהתמלוגים של 10% יהיו רק משלושה מיליון טון. אלו שתי ההתחייבויות, אני חוזר ואומר, הראשונה נגמרה בשנת 2010. אם נכמת את ההישג של האוצר – שהחשכ"ל מאוד שמח בו – זה בגדול 20 מיליון דולר לשנה, הרבה כסף. אבל, כנגד זה הממשלה נתנה התחייבות שלא מוגבלת בזמן – לעת הזאת, בעתיד, נראה, פה ושם – וזה גם מותנה בהסכם על "מפעלי ים- המלח", שהם יסכימו לזה. ההתחייבות הזאת אפקטיבית לא להטיל מס רווחי יתר על רווחי ים-המלח. היא בסדר גודל של 250-200 מיליון דולר. זה הסכם לא סביר, להרוויח את ה-20 מיליון כדי - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אמנון פורטגלי
נקודה אחרונה קטנה, כדאי שכולנו נזכור. היום 15% מהמניות של כי"ל הם בידי חברת Potash הקנדית, שהולכת להגדיל את זה ל-25%. כל הטבה שאנחנו נותנים פה למפעלי ים-המלח, רבע ממנה הולך לידיים זרות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיכל, את רוצה להגיב ב"כן ולא" על מה שהוא אמר? ב"כן ולא".
מיכל עבאדי-בויאנג'ו
אני מעדיפה לומר על מה שדנה אמרה. אחד, אכן אט"ד הגישה בג"ץ נגד המדינה. תשובתנו תינתן בבג"ץ. שתיים, לגבי שקיפות ושיתוף הציבור – פרויקט הקציר הוא פרויקט מורכב, שגם אפילו להעלות אותו בשקפים ולהסביר מהו – הוא מאוד מורכב. זה לא להתמודד מול חברת כי"ל בפרויקט הקיר, זה לא הצבעה ב-SMS לים-המלח כאחד משבעת פלאי תבל. אי-אפשר להפריט את פעילות הממשלה. יש פה פקידות, יש פה מערכים משפטיים, וכל הגופים הממשלתיים הם אלה שהתמודדו, ובסופו של דבר גרמו לסגירת ההסדר הזה.

אז גם בשקיפות ובדיון הציבור, צריך לזכור שלא יכולים לעמוד שבעה מיליון אזרחי ישראל מול החברה. הם עמדו באמצעות הכנסת, באמצעות שרים, שעמדו מאחורינו ועזרו לנו להשיג את ההסדר הזה. אבל אי-אפשר שהם ישבו בחדר עם עורכי הדין של כי"ל.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותי, אני מבקש לסכם את הדיון כדלהלן - - -
לירון נעים
אדוני, במשפט בבקשה.
היו"ר משה גפני
כן.
לירון נעים
לעניין הדברים שנאמרו כאן על שינוי המדיניות הפיסקאלית לעת הזו. ההחלטה שאנחנו קיבלנו - - קודם כל, ההחלטה עומדת בקנה אחד עם חוות הדעת של המשנה. אנחנו לא כובלים את הממשלות הבאות, לא מדובר בכבילת שיקול דעת. לא מדובר בשינוי - - -
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, מה שעלה כאן, שמדובר לעולם ועד זה לא נכון.
לירון נעים
בהחלט לא לעולם ועד. כפי שהחשבת הכללית הסבירה, אנחנו מדברים על העת הזאת בלבד, עד שמשטר המס יתייצב, עד שחוסר הוודאות יוסר. אין פה שום דבר שדומה באיזשהו אופן לכבילת ממשלות באות, או לכבילה לעולם ועד. בהחלט לא בכך מדובר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותי, אני מבקש לסכם כדלהלן: תראו, עלו פה כמה שאלות. אני רוצה למנות אותן, ואני אבקש מחברי הוועדה שכל אחד יאמר את דעתו. האחד הוא לגבי הנושא של גובה התמלוגים, של כל מה שנלווה לעניין הזה – האם אנחנו סבורים שזה באמת המתווה שבו צריך ללכת.
הדבר הנוסף הוא האם צריך להקים קרן לשיקום הסביבה בים-המלח, או אפילו אם לא קרן, שתהיה התחייבות ממשלתית ברורה וחד משמעית לגבי העניין הזה. האם היה צריך ללכת לוועדה ציבורית נוסח ועדת ששינסקי כדי לטפל בנושא של מס היתר, וכל מה שכרוך בכך.

הדבר הרביעי, האם צריך לדרוש מהממשלה לקדם את החוק שמגן על הסביבה, עם החלקים שלא עומדים בסתירה להסכם. על כל פנים, הוועדה צריכה לומר אמירה בעניין הזה. אני לא מבקש לומר את האמירה היום, מכיוון שאני מרגיש גם את האחריות, שאמירה פה יכולה להיות אמירה מסוכנת אם היא לא תיבחן עד תום.
זה הדיון הראשון שאנחנו עושים בזה. הדיון הבא יהיה עם קבלת החלטות של הוועדה, שיהיו לכך גם השלכות, גם מבחינה, כפי שאמרתי, הערכאות השונות, גם מבחינת הויכוח בין השרים – הרי אנחנו לא עדים כל יום לויכוח כזה ששני שרים מממשלת ישראל מגיעים לוועדה ומביעים עמדה אחרת פומבית וגלויה – מלבד תקציב כמובן, שבאים כל השרים ואומרים: הממשלה החליטה שהתקציב של המשרד שלי הוא 100 מיליון שקל. אני מבקש שוועדת הכספים תוסיף לי עוד 25 מיליון. לזה אנחנו רגילים, וזה בסדר.
בשעתו ג'ומס היה עושה לוח – כמה יוצא לפי דרישות השרים, כמה כסף צריך להוסיף לתקציב המדינה. אבל זה דבר שלא בכל יום אנחנו עדים לו. צריך גם את זה לקחת בחשבון, ולכן את השאלות הללו אנחנו נבחן בימים הקרובים, ונקבל החלטה של הוועדה, שהן תהיינה ההחלטות של הדיון המהיר, והן יונחו על שולחן הכנסת.
אני מודה לחברים, אני מודה למשתתפים על הדיון הזה.
דב חנין
תודה לך, אדוני היושב-ראש.
קריאה
תודה, אדוני היושב-ראש.
איתן כבל
תדאגו גם להעביר גם למי שלא חבר.
היו"ר משה גפני
כן, את השאלות האלה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:45.>

קוד המקור של הנתונים