ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/01/2012

תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הון עצמי מזערי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל או קרן פנסיה), התשע"א-2011, תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
PAGE
23
ועדת הכספים
03/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 962>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ח' בטבת התשע"ב (03 בינואר 2012), שעה 10:00
סדר היום
<1. תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הון עצמי מזערי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל או קרן פנסיה), התשע"א-2011>
<2. תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר

רוחמה אברהם-בלילא
מוזמנים
>
פרופ' עודד שריג - הממונה על שוק ההון, הביטוח והחסכון, משרד האוצר

הילה בן חיים - סגנית בכירה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, משרד האוצר

עו"ד ברוך לוברט - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

רן כהן - חבר כנסת לשעבר

שאול יהלום - יו"ר דירקטוריון "גילעד", גימלאות לעובדים דתיים בע"מ

יואב ערמוני - מנכ"ל קרן הפנסיה "גילעד", גימלאות לעובדים דתיים בע"מ

עו"ד רונן סולומון - מנהל תחום פיננסים ושוק ההון, איגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הון עצמי מזערי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל או קרן פנסיה), התשע"א-2011>
<תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011>
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף הבא בסדר היום, תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הון עצמי מזערי הנדרש מחברה מנהלת של קופת גמל או קרן פנסיה), התשע"ב-2012 ותקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל (תיקון מס' 2), התשע"ב-2012.
פרופסור שריג, אם אתה יכול לחזור בקצרה על בקשת התקנות. היה מדובר על כך שתשבו עם הגופים.
עודד שריג
אכן ישבנו.
היו"ר משה גפני
תציג קודם את התקנות בקצרה.
עודד שריג
בוקר טוב ותודה על תשומת הלב. אנחנו מגישים כאן תקנות שהמטרה שלהן היא לייצר כרית ביטחון לחברות מנהלות כנגד סיכונים תפעוליים שעלולים לקרות. כרית הביטחון היא עם איזושהי רצפה והיא פרופורציונאלית להיקף הפעילות כך שגוף שמנהל כמויות גדולות יותר של כספים וחשוף לסיכונים גדולים יותר, יחזיק כרית הון גדולה יותר.
שגית אפיק
אולי תגיד מה היה עד עכשיו.
עודד שריג
עד עכשיו הדרישה הייתה מיליון שקלים. מרבית הגופים, אגב, החזיקו הרבה יותר מכך. היום אנחנו עושים שני דברים: האחד, מעלים את הרף, והשני, עושים את זה פרופורציונאלי להיקף הפעילות.
היו"ר משה גפני
בכמה אתם מבקשים להעלות את זה?
עודד שריג
הרף המינימאלי יהיה עשרה מיליון שקלים והפעילות תהיה פרופורציונאלית לרמת ההוצאות ולרמת הנכסים.
היו"ר משה גפני
דיבר אתי חבר הכנסת לשעבר שאול יהלום שהוא יושב ראש קופת גלעד. שאול, אתה יכול בקצרה לומר את הדברים?
שאול יהלום
כן. הדברים נאמרו. אין בעלי הון ואין הון שלטון מאחורי הקופה שלנו. הקופה שייכת רק לעמיתיה והיא גם לא למטרת רווח ולא מחלקת דיבידנדים.
היו"ר משה גפני
זאת קופת גלעד שאני מכיר?
שאול יהלום
כן. הוותיקה. לא החדשה. היא נוצרה ב-1995. יואב ערמוני הוא מנכ"ל הקופה.
היו"ר משה גפני
כמה זמן אתה מנכ"ל?
יואב ערמוני
שלוש שנים.
היו"ר משה גפני
זאת הקופה עליה אנחנו מדברים.
שאול יהלום
הקופה היא קופה ותיקה. אם אנחנו ניקח מהעמיתים הון עצמי, זה מיותר כי אנחנו לוקחים את כספם. לכן אנחנו ביקשנו, והממונה על שוק ההון פרופסור שריג כבר הכניס את התיקונים שביקשנו בתוך התקנות שמוגשות לחברי הוועדה, שאם הן יתוקנו כפי שהן נאמרות כאן, אנחנו מסופקים ומקבלים את בקשותינו.
היו"ר משה גפני
תכף נשמע את הדברים.
שגית אפיק
הוא מדבר על התיקון לתקנה 4 שהקראנו אותה בישיבה הקודמת ובאמת הוא מחריג את המצב של חברה מנהלת של קרן שהיא בשליטת העמיתים שלה ופוטר אותה מהון עצמי.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, הבקשה הראשונה של שאול יהלום ממני כיושב ראש ועדת הכספים, התקבלה.
שגית אפיק
התקבלה.
שאול יהלום
אני מתנצל על שעבר כל כך הרבה זמן. הייתי צריך לבקש עוד כמה דברים.
היו"ר משה גפני
קודם כל, אני מקדם בברכה את תלמידי התיכון שליד האוניברסיטה. ברוכים הבאים. אתם נמצאים בוועדת הכספים של הכנסת, ועדה מאוד חשובה שעוסקת בכל הנושאים שנוגעים לכלל המשרדים, לכל הגופים, לכל העיסוקים שיש במשק, לבנק ישראל. הכול מתנקז לכאן. בסופו של דבר כסף הוא פונקציה של פעילות וככל שיש למשרד תקציב יותר גדול, הוא יכול לפעול יותר. אני מקדם אתכם בברכה ואני מקווה שתלמדו כאן דברים חשובים.

נמשיך הלאה. יש גופים שמתנגדים לעניין הזה?
רונן סולומון
רונן סולומון, מנהל איגוד קופות הגמל בלשכת המסחר. אדוני, אנחנו הצגנו את הנושא גם בשבוע שעבר ואני אחזור לטובת אדוני. אין לנו התנגדות עקרונית להעלאת כרית הביטחון מבחינת ההון העצמי אבל צריך לשים לב שהשינוי כאן הוא שינוי דרסטי מאוד שעשוי לפגוע בחברות מנהלות קופות גמל שכיום נמצאות במצב בעייתי מבחינת שיעור הפקדות שלילי, שזה כבר לאורך כמה שנים. להעלות עכשיו את כרית הביטחון בתקופה שאנחנו גם מדברים – ועוד מעט גם יונחו תקנות הפחתת דמי הניהול שזה מלחציים גם מהצד הזה וגם מהצד הזה – זה אומר התמוטטות של אותן חברות המנהלות קופות גמל כיום ואני תכף אסביר למה אני מתכוון.
אני אקדים ואומר שאכן נפגשנו אתמול עם משרד האוצר. נפגשנו כמובן עוד כשהתקנות היו כטיוטות במהלך 2008-2009-2010 ו-2011. נפגשנו גם אתמול אבל לצערי משרד האוצר לא היה קשוב לטענותינו שלדעתי הן באמת הגיוניות, רובן הגיוניות וסבירות ומשרד האוצר כן היה יכול להתגמש לכיווננו במיוחד שמעלים כאן על דרישות ההון העצמי בשיעור של עשרות אלפי אחוזים. כלומר, היום ההון העצמי הנדרש הוא מיליון שקלים ולהעלות אותו לשיעור של החל מעשרה מיליון הקטן והגדול יגיע למעל מאה מיליון שקלים, גם אם עושים את זה בפריסה בארבע שנים, כסף לא גדל על העצים, לא מביאים כסף מכאן ועכשיו ויש גם שימושים לכסף למרות שאלה גופים שמנהלים חסכון ארוך טווח של אזרחי מדינת ישראל.
אומר למה אני מתכוון. כרית הביטחון, כרית ההון העצמי נדרשת למקרה של דיפולט, למקרה של מחדל כזה או אחר כאשר אז אותה חברה מנהלת נדרשת להוציא מכספיה כדי לממן את אותו מחדל, בין אם זה טיפול במערכות מחשב וכדומה. לכל חברה מנהלת יש ביטוח. כלומר, היה וקרה כשל כזה או אחר, היא מפעילה את פוליסת הביטוח. לכן לכל חברה יש פוליסת ביטוח. בנוסף על זה כל קופות הגמל האלה מתופעלות בבנקים. כלומר, גם אם קרה כשל, רוב הסיכויים שהכשל קרה בבנק כי הכול מתופעל בבנק היום, כמעט הכול, ואז גם לבנק יש פוליסת ביטוח. זאת אומרת, אנחנו מכוסים בכמה פוליסות ביטוח.
היו"ר משה גפני
בוא נלך סעיף-סעיף. לא צריך הרצאה כללית. לגבי הנושא של הביטוח, אתם מבקשים שהביטוח יהיה בתוך העניין של ההון? נלך לפי הסדר. הקדמת ואמרת שאתה בעד זה שיהיה הון עצמי אלא שהולכים כאן באופן דרסטי.
רונן סולומון
נכון.
היו"ר משה גפני
אבל צריך להגדיל את ההון העצמי. זאת הנוסחה שמוסכמת על כולם, גם עליכם וגם על שוק ההון.
רונן סולומון
לא, הנוסחה הזאת של החישוב היא לא מוסכמת.
היו"ר משה גפני
העיקרון.
רונן סולומון
העיקרון הוא בסדר. העיקרון מוסכם.
היו"ר משה גפני
צריך להגדיל את ההון העצמי מכיוון שבסופו של דבר יש אנשים ויכול להיות שהחברה נופלת או שיש פשיטת רגל.
רונן סולומון
הכסף לא אצל חברה אלא הוא בחשבון נפרד.
היו"ר משה גפני
אז אתה נגד בכלל?
רונן סולומון
לא, לא אמרתי שאני נגד בכלל.
היו"ר משה גפני
אתה מעלה נימוק ובעצם הנימוק הזה אומר שאין בעיה כי הרי זה מנוהל בבנקים ויש ביטוח. ולכן מה זה משנה, שלא יהיה אפילו מיליון שקלים הון עצמי.
רונן סולומון
כפי שאמרתי קודם. לפעמים עד שמפעילים את פוליסת הביטוח לוקח זמן.
היו"ר משה גפני
לא חשוב מה שאתה אומר ולא חשוב מה אומר שוק ההון. אני אומר שצריך להגדיל את ההון העצמי. עכשיו השאלה מה זה הון עצמי ובכמה מגדילים אותו. זה הדיון.
רונן סולומון
נכון.
היו"ר משה גפני
נכון עד כאן?
רונן סולומון
נכון.
היו"ר משה גפני
בסדר. אם זה לא נכון, אז גם, אני מחליט בשלב הזה.
רונן סולומון
זה נכון.
היו"ר משה גפני
העלית את הנושא של הביטוח. בסדר. צריך לפי דעתך להחשיב את הנושא של הביטוח כחלק מהון עצמי?
רונן סולומון
כן.
היו"ר משה גפני
פרופסור שריג, מה אתה אומר על זה?
עודד שריג
ראשית, אנחנו מחילים את הביטוח על דרישות ההון מעבר לעשרה מיליון שקלים. שנית, לאור הבקשה שהייתה אתמול ---
היו"ר משה גפני
גם אני מבקש את זה.
עודד שריג
אז בוודאי ובוודאי.
היו"ר משה גפני
לא בוודאי ובוודאי. אני מצטרף לבקשה שלהם.
עודד שריג
אנחנו מוכנים להחיל את הביטוח גם על אותם עשרה מיליון שקלים ראשונים כי אנחנו חושבים שעשרה מיליון ראשונים הם בהחלט ממומשים אבל אם אפשר יהיה להביא ביטוח שיעמוד כנגד תקלות אפשריות בעתיד, אנחנו מוכנים לקבל את זה. זה מוריד אפקטיבית את דרישות ההון לשבעה מיליון מעשרה מיליון ושלושה מיליון אפשר יהיה לצורך הביטוח להשלים.
היו"ר משה גפני
בקשתך לביטוח התקבלה. נמשיך הלאה. אנחנו כבר בשבעה מיליון.
רונן סולומון
זה נושא ראשון. נושא שני. טיפלנו בתקרה למטה ואנחנו צריכים לטפל גם בתקרה למעלה. כלומר, היום נוסחת החישוב הולכת כאחוזים מהיקף הנכסים כאשר גם הנוסחה עצמה היא בעייתית כי לוקחים נושא של הוצאות – ותכף נגיע לנושא ההוצאות – אבל זאת תקרה עד בלי אין סוף. כלומר, יכולה מחר חברה לגדול ולגדול וכל פעם היא צריכה להגדיל את כרית הביטחון. אנחנו צריכים להבין שניהול הסיכונים גם ברמות של סכומי עתק, גם חברה מנהלת, עשרות מיליארדי שקלים, הם לא עולים כפרופורציה להיקף הנכסים. כלומר, אני לא אומר שלא צריך כרית ביטחון אבל צריך גם לשים קפ עליון, כלומר, תקרה עליונה להיקף ההון העצמי הנדרש ולדעת מתי לעצור את זה. לא יכול להיות שכל פעם שחברה תגדל – והיום לחברות יש נטייה לגדול – כך יהיה.
היו"ר משה גפני
נשמע הגיוני. מה אתה אומר?
עודד שריג
ראשית, אנחנו יצרנו שתי מדרגות. עד 15 מיליארד, יש מדרגה אחת, ומעבר ל-15 מיליארד, שיעור הדרישה של ההון הוא הרבה יותר נמוך. אני מוכן להגדיל את דרישות ההון אם החברות יהיו מוכנות להגדיל את כמות הנכסים שהן מנהלות. אם תהיה מחויבות שהן לא יגדלו מעבר לכמות נכסים מסוימת, אז אין בעיה.
רונן סולומון
לא שמעתי שיש דבר כזה שאומרים לחברה לא לגדול.
עודד שריג
ואני לא שמעתי שיש דבר כזה שאומרים שחברה גדלה והסיכון שלה לא גדל בפרופורציה.
רונן סולומון
לא באותה פרופורציה כיחס ישיר.
עודד שריג
אני מסכים ולכן יש כאן שתי מדרגות. יצרנו מלכתחילה את שתי המדרגות ואנחנו מסכימים שזה לא צריך להיות בהכרח ליניארי אבל לא יכול להיות מצב בו אנחנו צופים, וכולנו צופים את זה, שהיקף הנכסים המנוהל בעשור הקרוב יכפיל את עצמו בעוד שדרישת ההון תהיה מוגבלת בלי קשר להיקף הנזקים שעלולים להיגרם למבוטחים. הפרופורציונאליות היא אלמנט מאוד חשוב לא רק כאן. אנחנו מחילים כאן מבנה שהוא מקובל במקומות אחרים ובנושאים אחרים מתוך חשיבה שהיקפי הנזקים האפשריים הם פרופורציונאליים.

מוסיפה הילה בן חיים, שהיא הסגנית הבכירה שלי, שבעניין הזה במקור כתבנו 0.1 אחוזים פרופורציונאלית לכל אורך הדרך. כמו שנאמר, היו הרבה דיונים בעבר ואנחנו כבר קיבלנו את הטיעון שלהם. כלומר, אנחנו מדברים כאן על מצב שהם מנסים לעשות שיפור עמדות על שיפור עמדות כי אנחנו כבר קיבלנו את הטענה שזה לא חייב להיות ליניארי ולכן הורדנו מעבר ל-15 מיליארד ל-0,05 שזה חצי מדרישת ההון קודם לכן.
רונן סולומון
לכתחילה יש כבר תקרה לסך נכסים שיכולה חברה מנהלת לנהל ואם אני לא טועה זה בסביבות השמונים מיליארד. אגף שוק ההון מוציא את הנתונים האלה.
היו"ר משה גפני
הוא אמר 15 מיליארד.
רונן סולומון
לא, התקרה העליונה. כלומר, מעבר. תקן אותי אם אני טועה.
עודד שריג
אתה טועה. התקרה היא 15 אחוזים מהיקף הנכסים.
רונן סולומון
לא, היקף הנכסים שחברה יכולה לנהל.
היו"ר משה גפני
מר סולומון, תמשיך הלאה. נחזור לזה. זאת נקודה שנייה. תעבור לנקודה שלישית.
רונן סולומון
אני מגיע לנקודה השלישית. נושא הליניאריות של אותו הון עצמי שגדל. שוב, אני אגיד לנוסחה. הנוסחה עצמה מדברת על אחוז מסוים מהיקף נכסים ואחוז מהוצאות. גם החישוב של אחוז מהוצאות הוא בעייתי. לבוא ולומר לנו מצד ימין שאגף שוק ההון מוציא הנחיה, וכל הנחיה שאגף שוק ההון מוציא או תקנה שהכנסת מאשרת, עולה לנו כסף. כלומר, עולה לנו כסף מבחינת גיוס עובדים, עולה לנו כסף מבחינת ציוד מחשוב וכדומה. כל פעם שאני מגדיל את ההוצאה הזאת לטובת כוח אדם, לטובת מחשוב וכדומה, אחוז מההוצאה הזאת הולך לטובת תוספת נוספת להון העצמי. כלומר, הנוסחה עצמה היא כבר בעייתית. זה אחד. שנית.
היו"ר משה גפני
לא שנית.
רונן סולומון
לבוא ולומר שזה יגדל כל הזמן, בין אם ליניארי או בין אם זה עד 15 מיליארד.
היו"ר משה גפני
למה זאת תוספת להון העצמי? מה שאתה טוען, מה התוספת להון העצמי?
רונן סולומון
כל הוצאה שנכנסת לחברה, כל הוצאה שהחברה נאלצת להוציא לטובת הרגולציה.
היו"ר משה גפני
למשל.
רונן סולומון
יכולה להיות עכשיו דרישה לטכנולוגיה.
היו"ר משה גפני
אתה קונה מחשוב.
רונן סולומון
כן.
היו"ר משה גפני
זה נקרא הון עצמי?
רונן סולומון
לא. במקביל אני צריך לרתק 25 אחוזים.
היו"ר משה גפני
לדבריך זה נקרא הון עצמי?
רונן סולומון
זה נקרא הוצאה והנוסחה אומרת ש-25 אחוזים מההוצאה גם תרתק לטובת הון עצמי. כלומר, זה קושר הכול ביחד.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אם אני קונה במיליון שקלים טכנולוגיה חדישה, זה נקרא שהגדלת את ההוצאות שלך ועל זה אתה גם צריך הון עצמי?
רונן סולומון
להגדיל הון עצמי בצד השני.
היו"ר משה גפני
לא יכול להיות. מה אומר פרופסור שריג?
עודד שריג
קודם כל, אני רוצה לשים את הדברים בפרופורציה.
היו"ר משה גפני
רק על זה. אם תדבר אתי על הכול יחד, אני אתבלבל.
עודד שריג
אתה מרשה לי להתייחס לעניין של התקרה שהם ביקשו של ה-75 מיליון שקלים?
היו"ר משה גפני
לא. אני לא אבין. אתה צריך להתחשב בי. קודם על זה.
עודד שריג
אנחנו עשינו דיונים ארוכים וכפי שאמרתי שמענו את הבקשות. בנקודה אחת אני חושב שיכול להיות שיש מקום להקל. יש הוצאות שהן הוצאות וראוי לשים הון כנגדן. בעניין של פיתוח מערכות מידע, אנחנו חושבים שיתכן שיש כאן דבר שהוא שונה. גם החשבונאות מכירה בסעיף הזה כמשהו שהוא שונה. לכן בעניין הזה אנחנו מוכנים לייחד ולומר שפיתוח מערכות מידע הוא אותו סעיף.
היו"ר משה גפני
מר סולומון, הוא אומר שהוא מקבל את הבקשה שלכם.
רונן סולומון
כן, אבל נתתי כדוגמה את הטכנולוגיה אבל יש לפעמים גם גיוס עובדים. כלומר, יכול להיות שתבוא הנחיה של האוצר לעשות שעות ביקורת ולטובת שעות ביקורת אני צריך עכשיו לגייס כוח אדם. עלויות השכר של כוח אדם אלה גם כן הוצאות. יהיה כאן טריק מארץ הטריקים – לצערי אני נאלץ להגיד את זה לפרוטוקול – והטריק יתחיל להיות עם חברה מלמעלה וחברה מהצד שההוצאות ייכנסו מכאן ולא מכאן כדי לתחמן את המערכת.

אפשר לפתור את הבעיה הזאת אם נגדיר הוצאות תפעוליות בלבד. כלומר, אם אנחנו מגדירים הוצאות תפעוליות, אפשר לפתור את זה.
היו"ר משה גפני
אני חושב שהוא הסכים לכך. אתה הסכמת לזה?
רונן סולומון
הוא הסכים לגבי טכנולוגיה.
עודד שריג
אני הסכמתי רק לגבי מערכות מידע. אני רוצה לומר שעובדים היא הוצאה שסכנה בצידה. כלומר, אני אנצל את זה גם כדי לשים את הדברים בפרופורציה לגבי התקרה שגובשה. הייתה חברה בשם פריזמה שבגין התנהלות מסוימת מצאה את עצמה משלמת באופן חלקי 106 מיליון שקלים. אני חושב שזה מעמיד בפרופורציה את ה-75 מיליון שקלים תקרה שביקשו כאן.

אנחנו חושבים שהוצאות הן אינדיקציה לרמת סיכון תפעולית כמו גם היקף הנכסים. לכן אנחנו לא חושבים שצריך להוציא את הוצאות כוח האדם מהעניין הזה. ההוצאות של פיתוח מערכות מידע הן אכן הוצאות שבכל העולם מבחינה חשבונאית מתייחסים אליהן באופן שונה. בזה אני מוכן לקבל כהחרגה.

צריך לזכור שגם יש לנו סמכות שאנחנו יכולים על פי התקנות, במקום שבו אנחנו נראה את הדברים ראויים, לעשות התאמות בהמשך הדרך אם יצטרכו לעשות התאמות ולתת הקלות.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אתה בעד לכתוב בתקנות מה שרציתי לשאול אותך בסוף, שאתה תוכל להפחית. למשל, אתה רואה חברה שהחברה הזאת יש לה כוח אדם וכוח האדם לא מגדיל סיכונים. הרי לא כל אחד דומה למשנהו. זאת אומרת, יהיה מצב שבו אנחנו קובעים את התקנות, קובעים כמו שאנחנו נקבע אותן, אבל יש לך סמכות, כאשר יש בקשה מחברה מסוימת שגדל היקף ההוצאות נניח בקבלת עובדים או משהו דומה, ואתה מגיע למסקנה שזה לא מגדיל את הסיכונים, תהיה לך סמכות להפחית את הדרישה לסכום של ההון העצמי.
עודד שריג
קודם כל, אני מאוד אשמח לקבל את הסמכות הזאת.
היו"ר משה גפני
בסדר. נכניס את זה בתקנות.
עודד שריג
אני אשמח גם שהיא תהיה סימטרית.
היו"ר משה גפני
כן, אבל שם תהיה חריגה מאוד מאוד קשה. בהקלה יהיה יותר קל.
עודד שריג
בסדר, נעשה את זה בעלייה.
היו"ר משה גפני
במשהו אחר נעשה תנאים יותר קשים. אני לא רוצה להוציא מכאן דבר שהוא יהיה לרעת הגופים אלא אני רוצה לשמור על הכספים של העמיתים ושל החוסכים. נצטרך למצוא נוסחה. שגית, את תוכלי לנסח את זה?
שגית אפיק
כן.
היו"ר משה גפני
נוסחה שתהיה יותר קלה במתן הקלות ותהיה יותר קשה במתן החמרות.
שגית אפיק
לתת סמכות לממונה במצבים מסוימים להפחית את הסכומים שקבועים בנוסחה בתקנה 3 ואתה רוצה גם סמכות להגדיל. סמכות להגדיל, אפשר להגיד שהיא תהיה או במקרים ספציפיים או לתקופה קצובה. זאת אומרת, לצמצם את גדר ההסמכה. אתה מוציא את זה מהתקנות ומאישור הוועדה.
היו"ר משה גפני
כן, אבל שיהיה ברור מהתקנות שההקלה היא בסמכותך ואתה יכול לעשות את זה יותר בקלות אבל כשאתה מגיע למסקנה מקצועית שאכן אפשר לתת את ההקלות. לתת החמרה, זה גם לא באישור ועדת הכספים אלא זה רק בסמכות שלך, בסמכות של אגף שוק ההון. לנסח את זה כפי ששגית אמרה.
עודד שריג
אין לי בעיה שזה יהיה לתקופה קצובה. אני מקבל את זה.
רונן סולומון
יש עוד שתי נקודות אחרונות. לפני שאני נכנס לשתי הנקודות האחרונות, אני אענה לגבי פריזמה. מאחר שהנושא עלה בשבוע שעבר, בדקתי אותו ועשיתי שיעורי בית. לפריזמה היה כיסוי ביטוחי מלא לכל. יש פוליסת ביטוח לכל חברה מנהלת. גם לפריזמה הייתה פוליסת ביטוח מלאה. זה שהיא לא הפעילה את כל פוליסת הביטוח, זה משיקולים עסקיים בלבד ושיקולים שלה כדי להשיג תנאים יותר טובים מול מבטחי המשנה בשנה הבאה. לא ניתן עכשיו להגיד שבעקבות המקרה של פריזמה, שם קרה כשל בפיצוי כזה או אחר, שהיא לא הפעילה את מלוא הפוליסה משיקולים עסקיים, לתת אותה כדוגמה. זה כתשובה לנושא של פריזמה.

עוד סוגיה שהיא בעייתית.
היו"ר משה גפני
רגע. אז מה לגבי פריזמה?
רונן סולומון
היה ביטוח.
עודד שריג
האם הביטוח כיסה את התשלום שהיא שילמה?
רונן סולומון
משיקולים עסקיים היא החליטה לא להפעיל אותו.
עודד שריג
האם הוא כיסה את התשלומים שהיא שילמה?
רונן סולומון
אמרתי, משיקולים עסקיים היא החליטה לא להפעיל אותו.
עודד שריג
מאיפה היא הביאה את הכסף?
רונן סולומון
חלק מהכסף הגיע ממנה בגלל שיקולים עסקיים, אבל אלה שיקולים עסקיים. היא לא רצתה להפעיל את פוליסת הביטוח כדי שבשנה הבאה היא לא תקבל פרמיה יותר גבוהה.
היו"ר משה גפני
דרך אגב, אני כל הזמן אתך אבל עכשיו קצת הסתבכתי. אומר לך הממונה על שוק ההון שיקולים עסקיים אלה שיקולים עסקיים וזה בסדר גמור. אנחנו חברה פתוחה והכל בסדר. אבל יש עמיתים שנמצאים שם והם משיקולים עסקיים לא עשו את הביטוח הנדרש והיה צריך לשלם.
רונן סולומון
אין דבר כזה שחברה היא בלי ביטוח.
היו"ר משה גפני
אתה אמרת שמשיקולים עסקיים הם נתנו את הכסף שלהם, מההון שלהם.
רונן סולומון
נכון.
היו"ר משה גפני
התפקיד של הרגולטור הוא לקבוע בתקנות שזה יהיה מכוסה.
רונן סולומון
לכן יש את פוליסת הביטוח.
היו"ר משה גפני
הבנו.
עודד שריג
לכן אמרנו שאפשר שלושים אחוזים.
היו"ר משה גפני
בסדר. זה כבר כמו טיעון של חברת כנסת על הדרת נשים שלא הצליחה לשכנע אותי.
רונן סולומון
אני לא אתייחס להדרת נשים.
שאול יהלום
מה היא רצתה?
היו"ר משה גפני
היא לא הצליחה לשכנע אותי אחרים שכנעו אותי.
שאול יהלום
הגברים.
היו"ר משה גפני
לא, הנשים, חברות כנסת אחרות. אמרתי שאני מקבל את זה שבשום פנים ואופן לא תהיה נסיעה באוטובוסים בהפרדה, אם זה לא בהסכמה מוחלטת. בשום פנים ואופן. יש אחת, דתייה שנסעה בבית שמש והיא לא הצליחה לשכנע אותי אבל לא חשוב.
שאול יהלום
ודאי מהליכוד. חברה של ביבי.
היו"ר משה גפני
נכון. היא לא הצליחה לשכנע אותי. אחרות הצליחו. אמרתי שאני מקבל את זה. זאת דעתי. אסור בשום ואופן שיהיה דבר כזה בלי הסכמה. חד וחלק. שכנעו אותי חברות כנסת. האמת היא שגם לפני כן הייתי משוכנע אבל היא לא הצליחה לשכנע אותי. היא עלתה וירדה באוטובוס בבית שמש. טוב, זה נושא לשיחה אחרת.
שאול יהלום
אתה יודע שחברי הכנסת, גם לשעבר, נוסעים בתחבורה ציבורית חינם ולכן היא עלתה וירדה כמה פעמים.
היו"ר משה גפני
אתה חסר בכנסת. יש כאן כאלה מרובעים היום, חבל על הזמן.

בבקשה, תמשיך.
רונן סולומון
אחרי מה שאמר חבר הכנסת לשעבר שאול יהלום, קשה לי להמשיך, אבל אני אמשיך.

יש חברות שקנו קופות גמל בנקאיות שלקחו לטובת הנושא הזה הלוואה. אנחנו מדברים על חלק שבוצע אחרי רפורמת ועדת בכר והבנקים הטילו על הנושא הזה שעבוד סף. להטיל היום הוראה שאומרת שלא מכירים באותו שעבוד סף, זה סיפור לא פשוט כי זה אומר שאנחנו צריכים לגייס הון מדרך לא דרך.
היו"ר משה גפני
זאת הדרישה השלישית?
רונן סולומון
כן.
היו"ר משה גפני
פרופסור שריג, מה אתה אומר? אני חושב שהוא צודק.
עודד שריג
באופן עקרוני אנחנו חושבים שבטווח הארוך אנחנו לא רוצים לראות את ההון משועבד כי אז ההון לא יהיה זמין לטובת העמיתים. מצד שני אנחנו מוכנים לתת הוראת מעבר שאומרת שההלוואות הקיימות עם השעבודים הקיימים מעבר לעשרה מיליון הנדרשים, אפשר יהיה להשאיר את השעבוד עליהן. שוב, במסגרת הדיונים שלנו אתמול, זאת הייתה הבקשה וההצעה שלהם.
היו"ר משה גפני
ואני מצטרף אליה.
עודד שריג
אז בוודאי שאנחנו נקבל אותה.
היו"ר משה גפני
התקבלה. אגב, יש עוד גופים שרוצים להתייחס? אתה היחיד?
רונן סולומון
אני מנהל האיגוד.
היו"ר משה גפני
אין איזה גוף אחר שיבוא לטעון שיש לו עוד דרישה או משהו.
רונן סולומון
לא. הגופים ראו את זה.

נושא אחרון ובזה סיימתי הוא נושא המוניטין. היום בתקנות הון עצמי של חברות ביטוח כן ניתן להכיר במוניטין ואילו בתקנות שלנו, בתקנות של קופות גמל וקרנות פנסיה, לא ניתן להכיר במוניטין. גם הסוגיה הזאת עלתה.
היו"ר משה גפני
מה זה מוניטין?
רונן סולומון
לקופה שנקנית יש גם מוניטין. כלומר, זה חלק.
היו"ר משה גפני
לחברה יש שם טוב ואנשים רוצים להשקיע בה.
רונן סולומון
לא, כשקנו את הקופה עצמה, קנו אותה על בסיס מוניטין מסוים.
היו"ר משה גפני
כן. שם טוב. מה שאתה מתכוון במוניטין זה שיש לה שם טוב. אם יש לה שם לא טוב, לא יקנו אותה.
רונן סולומון
כבר קנו אותה.
היו"ר משה גפני
בסדר. זאת הכוונה למוניטין. מה אתה רוצה עם זה? מוניטין זה דבר חשוב, כי כתוב שטוב שם טוב משמן טוב.
רונן סולומון
זה נכס. אמנם זה נכס לא מוחשי אבל הוא נכס מסוים ולכן צריך להכיר בו כחלק, כהפחתה מסוימת, לא בכולו, מתוך ההון העצמי. זה ניתן אגב בתקנות מקבילות של חברות הביטוח.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה אליך. כיוון שאני רוצה שפרופסור שריג ייענה לכל הבקשות שלך, אל תעלה את הדרישה הזאת. אפשר לבקש ממך?
רונן סולומון
קיבלתי.
היו"ר משה גפני
אפשר להצביע?
רונן סולומון
על מה להצביע? צריך לתקן את התקנות.
היו"ר משה גפני
ודאי. כל מה שאמרת, אני מבקש לתקן בתקנות. נצביע על מה שביקשת.
שגית אפיק
אם הבנתי נכון, יש לנו שלושה תיקונים.
היו"ר משה גפני
ארבעה. שלושה מה שביקש רונן סולומון ואחד אני ביקשתי. בנוסף לכך הבקשה של שאול יהלום.
שגית אפיק
נכון. הדרישה הראשונה היא האפשרות להכיר בהוצאות אחרות שהממונה יכיר בהן, ואתה אמרת שאתה תכיר בהוצאות של מערכות מידע.
היו"ר משה גפני
לא רק מערכות מידע אלא כל המערכות.
רונן סולומון
אם זה נשאר רק מערכות מידע, יש לי עדיין בעיה. או שיעשו את ההבחנה כהוצאות תפעוליות.
שגית אפיק
אני מציעה שנכתוב את זה בצורה רחב: הוצאות נוספות שהממונה יכיר בהן וזה יהיה לשיקול עת הממונה והוא יכיר בהוצאות לפי הצורך. אני חושבת שזה יפתור לך את הבעיה.
רונן סולומון
לא, לא נצא מזה.
היו"ר משה גפני
לא מספיק. לכתוב מערכות חוץ מכוח אדם.
עודד שריג
כוח אדם, לא.
היו"ר משה גפני
אמרתי חוץ מכוח אדם.
עודד שריג
מערכות מידע.
היו"ר משה גפני
בוא נגיע לאיזה נוסח. מערכות מידע, אלה מערכות מידע, אבל יש עוד דברים שהחברה רוכשת וזה לא כוח אדם ולא מערכות מידע אבל זה מגדיל את הנכס שלה. היא קונה שולחן, זאת לא מערכת מידע.
עודד שריג
זאת לא הוצאה. זה מופיע כרכוש. זה נכס. הוצאות אלה דברים שקשורים לתפעול.
היו"ר משה גפני
גם מאוורר?
עודד שריג
גם מאוורר הוא נכס.
שגית אפיק
ואם נגיד הכרה בהוצאות תפעוליות אחרות?
עודד שריג
אם תתנו לנו את הסמכות בתקנות, זה בסדר.
רונן סולומון
לכן אני אומר שנכתוב הוצאות תפעוליות.
שגית אפיק
הוצאות תפעוליות אחרות עליהן יורה הממונה?
רונן סולומון
הוצאות תפעוליות יכולות להיות גם כוח אדם. גם עלויות כוח אדם אלה הוצאות תפעוליות.
היו"ר משה גפני
את זה הוא לא מקבל.
רונן סולומון
עלויות כוח אדם, גם אם אני רוצה לפטר אותם, אני לא יכול. החברות נדרשות למערך של שירות לקוחות, נדרשות למערך של ביקורות, למערך של השקעות. אלה עלויות שלא היו פעם. מספר העובדים, מה שהיה ב-2005 לעומת היום, הוא בגדר הכפלה והמספר רק ממשיך לעלות. אנחנו מצמצמים את האבטלה במשק.
היו"ר משה גפני
יש כאן שני דברים ברורים. יש דבר אחד שהוא כוח אדם, והסביר פרופסור שריג למה הוא לא יכול לקבל את זה, ויש את הנושא של מערכות המידע אותו הוא קיבל. יש באמצע דברים שהם דברים שהם או פה או שם. אני ביקשתי ממנו את הבקשה הנוספת - יכול להיות שנוכל להוסיף את זה כאן – לא להיות חד משמעי לגבי כוח אדם אלא לגבי כוח אדם, לגבי ההוצאות האחרות, לממונה תהיה סמכות להכיר בזה כהוצאות שהן הוצאות שמצטרפות לנושא של ההון העצמי. אחרת לא נצא מהעניין הזה.
רונן סולומון
אין לי מושג איך מנסחים את כל מה שאמרת.
היו"ר משה גפני
הניסוח הוא לא הבעיה שלי. לכן לא למדתי משפטים, כי אין לי סבלנות לנסח. זאת אומרת, גם אם הייתי רוצה, לא הייתי יכול. קודם כל נדבר על העיקרון. השאלה אם אתה מסכים לזה. אם לא, נצטרך להגיע כאן להכרעה. החלק הזה של הוצאות תפעוליות של מערכות מידע, זה יהיה בתוך התקנות. את זה גמרנו. האחרים לא יהיו בתוך התקנות כי הממונה על שוק ההון אומר שהוא לא יכול להכיר בנושא והוא הסביר והוא נימק את זה. היה בזה גם הגיון.
אני מציע שגם בחלק הזה יהיה כתוב מערכות המידע אבל יתווסף לזה עוד דבר שאם החברה תבוא ותאמר שיש לה הוצאות נוספות אחרות שהן הוצאות תפעוליות, תהיה סמכות לממונה להכיר בכך.
רונן סולומון
לא עובדים.
היו"ר משה גפני
לא. גם עובדים.
רונן סולומון
גם עובדים? אם כך, מקובל.
היו"ר משה גפני
בלי לכתוב את המילה הזאת.
רונן סולומון
מקובל.
עודד שריג
לא, סליחה. אני רוצה להבין. הוצאות שכר, נדרש בגינן הון או לא נדרש?
היו"ר משה גפני
רגע. אני מציע שיהיה כתוב שמערכות מידע, לא נדרש עבורן הון. עד כאן בסדר. לזה הסכמת. בסדר. מכאן ואילך, הוצאות תפעוליות אחרות, תהיה סמכות לממונה, על פי בקשת החברה, להכיר בזה כאילו זה חלק.
עודד שריג
אין לי בעיה שתהיה סמכות לממונה להכיר, זה בסדר. זה לא על פי בקשת החברה כי אני לא רוצה שזה יהיה פרטני אלא אני רוצה שזה יהיה גורף. יש לנו כללים.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני חשבתי שאולי כך נצמצם את זה, אבל בסדר. אני מקבל את זה.
עודד שריג
אם זה על פי הוראות הממונה, זה בסדר.
רונן סולומון
אם זה עדיין נשאר בסמכות הממונה, אני מבקש שלא יהיה 25 אחוזים אלא 10 אחוזים או 15 אחוזים. 25 אחוזים זה מאוד גבוה.
עודד שריג
הדרישה היא 25 אחוזים הוצאות וזה בסטנדרט וכפי שאמרתי זה לא רק לכאן אלא גם במקומות אחרים. אנחנו חושבים שה-25 אחוזים נותנים תוצאה בסופו של דבר נכונה כי זה משקף את הסיכונים הנדרשים. זה שאנחנו מוכנים להחריג את ההוצאות לפיתוח מערכות מידע וזה שאנחנו מוכנים בהמשך גם לשקול הוצאות נוספות כפי שביקשת, זה בסדר אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לפיכך לרדת מ-25 אחוזים ל-10 אחוזים. אין לזה שום הצדקה.
רונן סולומון
זה גבוה מאוד. זה חוץ מההון העצמי שנדרש בהיקף הנכסים.
עודד שריג
זה גבוה מאוד ועדיין החברות מחזיקות יותר ממה שנדרש עוד לפני עשינו את החשבון של ההוצאות לפיתוח מערכות מידע. המצב הנוכחי הוא שכמות ההון יותר גבוהה לפני שעשינו את ההפחתה.
רונן סולומון
כפי שאתה יודע, שיעור ההוצאות רק עולה. שיעור ההוצאות עולה כל הזמן גם בגלל עלויות הרגולציה.
עודד שריג
אין לי בעיה. אני חושב שאתה לוקח את זה לכיוון הלא נכון.
טמיר כהן
גם הדלתא לא צריכה להיות ממש גדולה על ההוצאות האלה.
עודד שריג
25 אחוזים הוא מספר שמקובל. הוא רוחבי ולא נכון יהיה לשים כאן מספר חדש.
היו"ר משה גפני
בסדר. רשמת מה צריך לנסח?
שגית אפיק
במסגרת ההגדרה של הוצאות נכניס אחרי הוצאות מימון או אחרי הוצאות מס, הוצאות מערכות מידע והוצאות תפעוליות אחרות שהממונה מצא כי מן הראוי להכיר גם בהן.
הילה בן חיים
הם התלוננו על סיבה אחת. הם אמרו שאנחנו דורשים מהם לפתח את המערכת. אני חושבת שההגדרה של מערכות מידע באופן כללי היא קצת רחבה מדי.
שגית אפיק
ומה היית רוצה?
היו"ר משה גפני
אבל הסכמנו לזה.
עודד שריג
הסכמנו למה שהוא ביקש כי הוא אמר שהרגולטור דורש מהם לפתח מערכות מידע ואז, כתוצאה מכך שהם משקיעים בפיתוח מערכות מידע, הם גם נדרשים להעמיד הון נוסף.
שגית אפיק
את מעדיפה הוצאות לפיתוח מערכות מידע?
היו"ר משה גפני
שגית, אני לא הבנתי את הבעיה. אני אשאל ואולי תעני לי. אנחנו דיברנו על זה שמערכות המידע, עבור זה לא נדרש הון עצמי. מה שהילה בן חיים מעלה עכשיו זה שיש מערכות מידע שהממונה דורש מהם. למה זה צריך להיות שונה? מערכות מידע דורש מהם מחשב יותר גדול.
שגית אפיק
הם אומרים שהם נעתרים לבקשה.
עודד שריג
אני אנסה להסביר. יש מערכות מידע סטנדרטיות וקיימות שהן לא חדשות אלא שצריך לתחזק אותן. ההגדרה הרחבה שאנחנו מכניסים, אנחנו מכניסים אותה לתקנה, מבלי לתת לממונה את הסמכות לבדוק את הדברים לגופם, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו גם על אותם דברים שהם תחזוקה שוטפת של מערכות קיימות ותיקות, שאנחנו נותנים את אותה הקלה. יכול להיות שזה לא נכון. הבקשה אמרה שבא הממונה, מבקש מהם לפתח דברים וכתוצאה מכך הוא גם דורש מהם הון, בנוסח לפיתוח. אני מקבל את הלוגיקה הזו.
היו"ר משה גפני
אני לא הבנתי כך. אני הבנתי שאתה לא דורש שום דבר. זאת אומרת, אתה דורש מה שאתה דורש, זה בסדר, אבל מעבר לדרישה שלך הם מנהלים את העסק. הם החליטו לעבור למערכת מידע יותר משוכללת ולא בגלל הדרישה שלך. הוא מבקש, ואני חושב שזאת בקשה לגיטימית, שהמערכת הזאת שהוא רוכש אותה, שהיא רק מערכת מידע, היא רק מגדילה את ההוצאות שלו אבל היא לא מגדילה את הסיכונים ואת כל הדברים האלה, בניגוד לשכר שזה הדבר שאמרת, הוא שואל למה זה צריך להיכלל בעניין. מה זה משנה אם אתה דורש או הוא רוצה לעשות את זה לבד כי הוא מצא מערכת מידע משוכלת? זה נשמע לי הגיוני.
עודד שריג
יש לי בקשה. שיהיה כתוב לפיתוח מערכות מידע, ואז זאת לא תחזוקה של מערכות מידע. מה שנדרש לפיתוח, זה בסדר להחריג. מה שנדרש לצורך תחזוקה, זה שוטף.
היו"ר משה גפני
טוב. אז קודם כל מה שאתה דורש ושנית, פיתוח מערכות מידע.
עודד שריג
זה אותו דבר. זה יהיה בפנים. פיתוח כולל גם את זה.
שגית אפיק
הוצאות לפיתוח מערכות מידע.

אחר כך בתקנה 3 אנחנו נוסיף אופציה – זאת התקנה של הנוסחה – של שיקול דעת לממונה להפחית את הסכום או כמו שהוא ביקש, להגדיל.
היו"ר משה גפני
שם נשים מגבלות.
עודד שריג
לתקופה קצובה.
הילה בן חיים
בהגדרה של ההון העצמי, איך תיקנת את הסוף?
עודד שריג
היא לא תיקנה. היא תכניס את זה.
היו"ר משה גפני
היא עוד לא הגיע לכך.
טמיר כהן
הוצאות שנתיות.
שגית אפיק
אמרתי הוצאות לפיתוח מערכות מידע והוצאות תפעוליות אחרות שהממונה מצא כי.
היו"ר משה גפני
לא, רגע. פיתוח מערכות מידע ומערכות מידע שהממונה דורש.
עודד שריג
זה היינו הך. זה הפיתוח. זה בפנים.
היו"ר משה גפני
בסדר.
שגית אפיק
והוצאות תפעוליות אחרות שהממונה מצא כי מן הראוי להכיר בהן.
היו"ר משה גפני
כשאני עוזב את הכנסת, אני יכול לבוא לעבוד אצלכם? מתחיל להיות מעניין אצלכם.
רונן סולומון
אני לא חושב שכדאי שאדוני יעזוב את הכנסת.
שאול יהלום
אני אקבל אותך. אצלנו זה גלעד – גמלאות לעובדים דתיים. תבוא אלינו.
שגית אפיק
לגבי תקנה 3 אמרנו. תקנה 4, זה התיקון שהקראנו כבר בישיבה הקודמת.
היו"ר משה גפני
אני עברתי לאופוזיציה. הייתה אמורה להיות פגישה על המים היום אבל היא בוטלה. תגיד לאלקין שאני בעזרת השם בשבוע הבא מביא את החוק על המים לדיון כאן. נגמר הסיפור הזה. הייתה אמורה להיות פגישה יחד אתו. אם חושבים שעושים מאתנו צחוק, לי נמאס מהסיפור הזה. קיבלתי עכשיו הודעה שהפגישה מבוטלת. הם היו אמורים לפגוש אותי. בשבוע הבא זה עולה כאן להצבעה. מצדי שיזרקו אותי מהקואליציה, בלאו הכי זאת קואליציה שעושה הדרת נשים. נכון, רוחמה?
רוחמה אברהם-בלילא
כן.
היו"ר משה גפני
זה באמת עולה לי על העצבים. זה נמאס.
רוחמה אברהם-בלילא
אני בוחנת אותך. ברגע שאני ארגיש שהסדר מתחיל להיפרץ והחומה נשברת, אני נכנסת.
היו"ר משה גפני
המקרה של הנכה בדימונה, אתמול אמרתי לטמיר שצריך להזמין אותו לשבוע הבא, אז אני אקיים את הישיבה. אני גם אקיים ישיבה בנושא העלאת המים לתעשייה. אמרו לי שהוא שובת רעב כבר 16 ימים. אטומים. דרך אגב, זה לא אגף שוק ההון אלא אגפים אחרים.
רוחמה אברהם-בלילא
לפני שלושה שבועות, כאשר היה כאן הרפרנט של האוצר, דיברנו על עצם העובדה שייתן לנו את כל הסיטואציה על 2009, משבר הדלק ומחירי הנפט, אבל עד היום לא קיבלנו תשובה.
היו"ר משה גפני
נכון.
טמיר כהן
לא. הם נתנו. העברנו אותה.
היו"ר משה גפני
תעביר אותה. בקיצור, הם מתנהגים נורא ואיום בעניין הזה. הם פשוט סומכים על אלקין שהוא יעצור אותי כל הזמן. אתמול החבר'ה של אלקין אמרו שהיחיד שאין עליו זה גפני כי אתמול אני הצבעתי בחוק לשכת עורכי הדין נגד. הוא צעק אבל לא עזר לו. זה הולך להיות עכשיו עם המים.
רוחמה אברהם-בלילא
שנת 2012, שנת ההכרעות במדינת ישראל.
עודד שריג
אני מצר על כל רגע שאני לא יושב כאן.
היו"ר משה גפני
עכשיו קיבלתי הודעה על ביטול הפגישה. אני לא צריך את הפגישה הזאת. מבחינתי אני כבר לא צריך אותם. אומרת לי המזכירה שלי שנכון לעכשיו אין פגישה עם גל הרשקוביץ. הפגישה כבר נקבעה אבל הם שינו את זה. המדינה שלהם.
שגית אפיק
אנחנו בבקשה של חבר הכנסת לשעבר שאול יהלום ובתשובה שלך. תקנה 4 שעוסקת באי דרישה של הון עצמי התחלתי ומזערי, ייכנס אליה חריג נוסף: חברה מנהלת של קרן ותיקה שהחברה בשליטה של עמיתיה ושתקנונה אוסר על חלוקת רווחים לבעלי מניותיה ובחברה מנהלת של קופת גמל מרכזית לפיצויים, לא יידרש הון עצמי התחלתי ומזערי.
עניין הביטוח, זה עניין שאתם מסדירים.
עודד שריג
בחוזר.
שגית אפיק
בחוזר שלכם. הביטוח יוסדר בחוזר.

נשאר לנו הנושא של השעבוד שאת זה אתם הצעתם לעשות כהוראת מעבר. זאת הייתה הסכמה שלכם. בסדר, גם הוראת מעבר לעניין השעבוד תיכנס.

אני מציעה שבהתאם לזה נכין נוסח.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצביעים על אישור התקנות כולל השינויים. אני לא אחתום על זה לפני שהשינויים לא יירשמו כפי שעלה כאן בוועדה עם הדרישות של רונן סולומון שהתקבלו ועם הנושאים הנוספים שהעלינו, מה שהעלה חבר הכנסת לשעבר שאול יהלום, הנושא אותו אני העליתי. מה שסוכם כאן, יהיה בתקנות. לא אחתום על זה לפני שאתה לא תראה את זה ושתהיה הסכמה.
הצבעה
בעד אישור התקנות עם התיקונים כפי שהוקראו – רוב
התקנות אושרו.
רוחמה אברהם-בלילא
אני לא מצביעה. אני לא הייתי בדיון.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. תודה רבה. אני עובר לסעיף הבא בסדר היום.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:50>

קוד המקור של הנתונים