ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/01/2012

מתן פתרונות מס למיגון בתים בישובי הדרום

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת הכספים
03/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 961>
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ח' בטבת התשע"ב (03 בינואר 2012), שעה 9:45
סדר היום
<מתן פתרונות מס למיגון בתים בישובי הדרום>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר

יצחק וקנין – מ"מ היו"ר

דני דנון

גאלב מג'אדלה
מוזמנים
>
ליאת גרבר - מנהלת מחלקה בכירה שוק ההון רשות המסים, משרד האוצר

יוסי גרינפלד - מנהל שעת חירום וביטחון, עיריית אשקלון

שאול יהלום - חבר כנסת לשעבר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<מתן פתרונות מס למיגון בתים בישובי הדרום>
היו"ר יצחק וקנין
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעה לסדר היום (דיון מהיר) של חבר הכנסת דני דנון בנושא מתן פתרונות מס למיגון בתים ביישובי הדרום.
דני, תציג את הנושא.
דני דנון
בוקר טוב אדוני יושב ראש הוועדה. אני רואה שהגיעו כל נציגי המשרדים, משרד הביטחון ופיקוד העורף.
שי חרמש
והתושבים.
דני דנון
והתושבים. זה אולי מראה על חשיבות של הדיון.

בתפקידי כיושב ראש ועדת העלייה והקליטה סיירתי באשקלון שלוש פעמים. במהלך הסיורים ראינו את המצוקה של אנשים שרוצים לבנות ממ"ד אבל בגלל העלות הכספית של בנייתו, הם לא יכולים. היינו בבית של גברת מבוגרת, בית קרקע פרטי, המקלט נמצא מספר מאות מטרים ממנה ואין שום סיכוי שהיא תצא מהבית ותגיע למקלט ובבית אין לה שום מרחב מוגן. שאלתי אותה מהי העלות של בניית ממ"ד. יש הערכות שונות, תלוי בגודל, אבל מדובר בכמאה אלף שקלים. כשמפרקים את מאה אלף השקלים האלה, נושא המיסוי של היטל השבחה, מס שבח ומיסי עירייה הוא גבוה.
שי חרמש
גם מס שבח?
דני דנון
כן. ברגע שהיא משביחה את הנכס שלה, יש היטל השבחה. הייתה עבודת מטה של פיקוד העורף ואני מצר על כך שהם לא כאן. יש משרד כזה, נכון?
שי חרמש
להגנת העורף. פיקוד העורף, זה הצבא.
דני דנון
אני לא רואה נציג שלהם כאן.
טמיר כהן
הם הוזמנו.
דני דנון
נאמר לי שהם עושים עבודת מטה חודשים רבים כדי לבחון את נושא המס על מנת לסייע לתושבים שרוצים לבנות ממ"ד. בפועל התושבים נמצאים שם. אני לא יודע מה קורה עם עבודת המטה ואולי נשמע היום מהנציגים. אם לא, אדוני היושב ראש, אנחנו צריכים לקבל החלטה שתאפשר לתושבים לבנות את הממ"דים האלו בלי לשלם את המסים השונים. הרשות המקומית, גם אם היא רוצה לבצע את זה, היא לא יכולה כי החקיקה הראשית אוסרת.

לכן זאת מטרת הדיון הדחוף.
גאלב מג'אדלה
אתה מלין על כך שהם לא מתפקדים? כל הממשלה לא מתפקדת.
דני דנון
לא, זה רק מי שהיה בעבודה.
שי חרמש
אבל כאן זאת סכנת חיים.
היו"ר יצחק וקנין
אני רואה שעדיין לא השתחררתם מהדיון שקיימנו אתמול.
קריאה
זאת הייתה הצגה בחוצות העיר. איזה דיון?
גאלב מג'אדלה
זאת הייתה שעת בושה של הכנסת.
היו"ר יצחק וקנין
דני מעלה דבר מאוד חשוב. במקרה אני פניתי אישית לשר הממונה על העורף, השר מתן וילנאי, בנושא של מוסד חינוכי בו יש כ-700-800 בנות באופקים. פניתי בנושא המיגון, לשים להן מיגוניות כדי שבזמן של התקפת טילים יהיה להן מחסה. אני חושב שזאת הייתה פנייה גם של יושב ראש הוועדה, משה גפני, גם שלי וגם שלו בכתב, והשר אמר לנו שהוא מטפל בנושא. אחרי כמה ימים הוא הודיע לנו שמדובר בכמות גדולה של מיגוניות כדי לתת פתרון הולם למוסד החינוכי ומאחר והמוסד הוא מעל ארבעים קילומטרים וכרגע ההוראה היא לטפל עד 15 קילומטרים, זאת אומרת שכל מי שנמצא בטווח של מעל 15 קילומטרים, מופקר לגמרי.
דני דנון
זה נושא אחר, הנושא של מוסדות חינוך.
היו"ר יצחק וקנין
אלה לא רק מוסדות חינוך. אני אומר גם את מה שאתה אומר.
דני דנון
אני מדבר עכשיו על פטור ממס בבניית ממ"דים. זאת מהות הדיון. שהאוצר יגיד את עמדתו, רשות המסים, פיקוד העורף, משרד הביטחון. שיאמרו למה לא פוטרים ממס בניית ממ"דים. בסך הכול מדובר בחדרים בגודל של שניים על שלושה מטרים.
היו"ר יצחק וקנין
שי חרמש, בבקשה.
שי חרמש
גאלה, קודם כל תשובה לך. אני לא בעל עניין כיוון שהקו הקדמי מסודר בעקבות התקנת ממ"דים לכולם.
גאלב מג'אדלה
הקיבוצים מסודרים בכלל. הבעיה היא לא הקיבוצים.
שי חרמש
כבר מתחילה גזענות. זה אחרי שאתמול הצבעתי בעד טלב אלסאנע בתור ראש ממשלה. אתה יודע את זה? זה מה שיש לך להגיד לי?
גאלב מג'אדלה
הבעיה היא של המושבים, של החלשים, של השכונות, של עיירות הפיתוח.
היו"ר יצחק וקנין
רבותיי, תאפשרו לשי לסיים את דבריו.
גאלב מג'אדלה
האמת היא שהיית צריך לתת לי את רשות הדיבור לפניו ואומר לך למה. כי אני לא הייתי פותח דיון כזה, כבוד היושב ראש. למי אנחנו מדברים, לעצמנו?
דני דנון
מסכים אתך.
גאלב מג'אדלה
איפה הנציגים של המשרדים?
היו"ר יצחק וקנין
רשות המסים כאן.
גאלב מג'אדלה
מה זה רשות המסים, אנחנו מבקשים מהם שישלמו מס?
היו"ר יצחק וקנין
אני לא מזלזל באף אחד.
שי חרמש
היות שהדיון התחיל, בוא נמשיך אותו.
גאלב מג'אדלה
אני אומר את הדברים ביושר.
דני דנון
אדוני היושב ראש, לא הגיעו הנציגים ולא הביאו תשובות.
גאלב מג'אדלה
אני היום הייתי נוקט בסנקציות ולא מעביר שום דבר לאוצר ולאחרים, לכל אלה שלא באו היום, עד שיתייצבו כאן ונותנים תשובות. אנשים הגיעו לכאן כדי לשמוע תשובות. מילא אנחנו כאן, אבל יש אנשים אחרים.

עכשיו אתה יכול לדבר.
דני דנון
שאול, אתה באת לדיון הזה?
שאול יהלום
לא.
דני דנון
מי הגיע לדיון הזה?
היו"ר יצחק וקנין
לדיון הזה הגעת אתה ונציגי הממשלה, רשות המסים. הפנייה שלך היא לפטור ממע"מ או ממסים את הבנייה ומי שצריך לתת תשובה על זה, זה לא הגנת העורף אלא רשות המסים. היא צריכה לומר מה אומר פטור כזה. אני חושב שנכבד את מי שהגיע לכאן.
שי חרמש
היושב ראש, מה שמעלה חבר הכנסת כאן לא בעיה של עשרים קילומטרים או ארבעים קילומטרים או שישים קילומטרים. את הקטע שחשוף לפגיעה מיידית, מדינת ישראל פתרה. היא שמה מיליארד שקלים על גזרת שדרות-עוטף עזה ולכן יש לי גם יכולת מלאה לדבר כאן לא כבעל עניין כי הבעיה נפתרה.

אין שום יכולת כספית היום, ואני אומר את זה דווקא לספסלי האופוזיציה, להטיל על המדינה לתת מענה, מיגון אזרחי, לא בעשרים, לא בארבעים ולא בשישים קילומטרים משום שבכל מפת האיומים היום, כל מדינת ישראל מכוסה.

צריך לקחת בחשבון דבר נוסף. עד 1990, מלחמת המפרץ, הכיסוי הביטחוני היה מיקלוט. זאת אומרת, נבנו מאות אלפי בתים במדינת ישראל שבכולם היה מיקלוט. לבוא עכשיו ולומר לאותם תושבים שעבור מיקלוט כבר שילמתם, עכשיו תשלמו פעם שנייה כי השתנה סוג האיום, זה דבר שהציבור לא יכול לעמוד בו. צריך להקל על הציבור וזה אומר דבר אחד פשוט ולא חשוב אם זאת אופקים או כל מקום אחר. צריך למצוא דרך. בעניין הזה אני מוכן לתמוך ואני חושב שזה גם דבר ראוי לבוא ולומר שאפשר לתת שלוש הקלות בנושא הממ"דים. מדינת ישראל לא יכולה לבנות ממ"דים לשבעה מיליון תושבים. אין סדר גודל כזה וזה דבר מוטרף. מה שכן צריך לעשות זה בכל אותם מקומות שהמדינה נהנית מהטלות מס כאלה ואחרות, כאן צריך לתת מענה. אם זה היטל השבחה, ודרך אגב דני, אני הייתי ראש מועצה 15 שנים ולא שמעתי שיש היטל השבחה על ממ"דים אבל אם אתה אומר, אתה יודע. אם זאת ארנונה. אגב, מוטלת ארנונה על המקלטים. הדבר הכבד ביותר הוא נושא המע"מ. אם אתה לוקח היום ממ"ד של מאה אלף שקלים – וזה סדר הגודל של 9-10 מטרים מרובעים – הורדת המע"מ אומרת הורדה של 16 אלף שקלים וזה דבר מאוד משמעותי.

ברור לי שהרבה מאוד אזרחים במדינה, אם אתה אומר להם היום שייקחו הלוואות בסדר גודל כזה כשהן פרוסות על חמש, שבע ועשר שנים, הם יחזירו 500 או 300 או 800 שקלים בחודש כמו משכנתא, אנשים יגידו שלמען ביטחון ילדיהם הם מוכנים לעשות את הדברים האלה.
דני דנון
יש אגרות נוספות מהן אפשר לפטור.
שי חרמש
אני לא יכול היום להגיד שייתנו ממ"דים במתנה. אני לא יכול להגיד לקבלנים שיבצעו את הממ"דים האלה בהפסד. אלה דברים שהם לא בהישג ידינו. צריך לקחת את כל אותן רשימות בהן יש גוורמנט-טק, כפי שאמרנו בזמנו בשישינסקי, כל מה שהממשלה לוקחת בתוך הדבר הזה, ואת הדברים האלה צריך לפטור כדי להקל. האיום היום הוא גם בתוך תל אביב. בסופו של יום מי שירצה ביטחון, יצטרך את הממ"ד בבית שלו גם אם מדובר בבית בגבול הלבנון, גם בעוטף הזה וגם בתוך תל אביב.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. גאלב מג'אדלה.
גאלב מג'אדלה
אני חושב שהנושא שהעלה דני דנון הוא נושא נכון. צריך למצוא את הדרך לסייע לאזרחים. תפקידנו לתת מענה לפחות בחלק בו אנחנו יכולים לתת. אני לא מסכים עם דברי חברי שי חרמש למרות שאנחנו ביחד באופוזיציה. הנושא הוא לא קואליציה ואופוזיציה. אצלי זה עיקרון מקודש, היכן שהאזרח נקלע לצרה שהיא לא בידו, אנחנו צריכים להקל עליו, למזער את הצרה ולסייע בידו. ברגע הזה נקודתית בנושא אותו מעלה דני דנון, אנחנו צריכים למצוא את הדרך כדי לסייע לאזרח.
המדינה, החברה והרשויות נמצאות כדי לסייע לאזרח ולא רק לגבות ממנו מסים. אנחנו נסייע לכם בכל דרך כדי שתגבו מס אמת אבל אנחנו רוצים שגם תסייעו לאזרח ברגע שהוא נקלע לקשיים ולמצוקה וזה בידינו.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. רשות המסים, אתם רוצים להתייחס?
ליאת גרבר
כדי שאני אבין למה מתייחסים כאן במסים.
דני דנון
את מכירה עבודת מטה של פיקוד העורף בנושא הקלות מסים לתושבי הדרום?
ליאת גרבר
לא.
דני דנון
את לא מכירה דבר הזה.
ליאת גרבר
לא. ככל שידוע לי, לא פנו אלינו עם דבר כזה.
דני דנון
זאת אומרת, במשרד האוצר לא מכירים.
ליאת גרבר
אולי יש מישהו אחר שמכיר, אבל אני מניחה שאם זה היה מגיע אלינו, לרשות המסים, הייתי מכירה את זה. לא מכירה דבר כזה. אני גם לא יודעת על איזה מסים אתם מדברים. אנחנו גם לא מטילים מסים על דבר כזה.
היו"ר יצחק וקנין
לא, המסים הישירים כמו מע"מ ומסים אחרים שנובעים מצורך הבנייה כמו אגרות למיניהן שצריך לשלם.
ליאת גרבר
אנחנו לא מטילים אגרות. מע"מ כן, זה משולם לקבלן. יש רכיב של תשלום מע"מ לקבלן.
דני דנון
היטל השבחה קשור אליכם?
ליאת גרבר
לא.
שי חרמש
זה של הרשות.
דני דנון
אבל הרשות צריכה את מקור הסמכות.
היו"ר יצחק וקנין
אני לא יודע עד כמה זה יכול להיות דבר ישים, אבל הדרך היחידה לתקוף בעיה כזאת היא או בחקיקה או בתקנות, כי בכל מקרה, גם אם רשות המסים תצטרך להעביר דבר כזה, היא תצטרך להעביר אותו או בתקנות לוועדת הכספים או בחקיקה. אין דרך אחרת.
ליאת גרבר
חקיקה ראשית.
היו"ר יצחק וקנין
חקיקה ראשית. לכן אין דרך אחרת. או שאתה מביא חקיקה, אתה לוקח מספר קילומטרים וזה גם נעשה בזמנו לגבי יישובי הצפון כשנקבע המדרג של פטור או הנחה.
דני דנון
אדוני היושב ראש, אני הייתי בביקור הזה לפני חודשיים ונאמר לי על ידי נציגי עיריית אשקלון שהיום פיקוד העורף מכין עבודת מטה נרחבת.
היו"ר יצחק וקנין
יכול להיות. אני שמעתי את הדברים מהשר מתן וילנאי.
דני דנון
בוא נזמין את השר וילנאי לוועדה. הוא לא שלח לכאן את נציגי היום אבל נזמן אותו לשבוע הבא.
היו"ר יצחק וקנין
יכול להיות שהם עדיין לא סיימו את עבודת המטה.
דני דנון
שיציג את הדברים, שיגיד מה הכיוונים ומה הם עושים. התושבים כאן שהגיעו מאשקלון, הם לא יודעים כלום.
היו"ר יצחק וקנין
אני מסכים אתך לחלוטין. אני מתייחס כרגע לדיון המונח על השולחן. אתה דיברת על פטור ממס. כך כתבת. לכן רשות המסים הגיעה אבל פיקוד העורף לא הגיע. אם תרצו לקיים דיון בנושא הזה, זה עניין של ועדת הכספים שאולי תחליט לקיים דיון בנושא הזה.
דני דנון
אחרי הדיון הזה אתה צריך להביא החלטה למליאה. זאת בושה להביא החלטה למליאה האומרת מה שנאמר כאן היום, שלא יודעים. יש משרד שעובד על כך, יש אנשים שמקבלים משכורת כבר תקופה.
היו"ר יצחק וקנין
כן, אבל המשרד יכול לעבוד על הרבה דברים ועדיין לא מגיש את ההמלצות שלו ואת הבקשות שלו.
דני דנון
שידווח לוועדה. לפי זה צריך להחליט שבעוד שבוע המשרד ישלח לכאן נציג כדי להציג את הדברים. אני מחכה לדיון הזה כמעט חודש. בהתחלה יושב ראש הכנסת אמר שאתן לו לבדוק וחיכינו שבועיים. אחרי כן בנשיאות אישרנו את זה ובוועדה המתנתי חודש לדיון. הזמן עובר.
היו"ר יצחק וקנין
אתם הזמנתם את פיקוד העורף?
טמיר כהן
משרד הביטחון.
היו"ר יצחק וקנין
ממשרד הביטחון לא הגיע אף אחד.
טמיר כהן
כן. אלה המוזמנים.
היו"ר יצחק וקנין
השאלה אם אפשר לקיים עוד דיון בו נכריח.
טמיר כהן
להכרח אנחנו לא יכולים אבל יכולים לבקש.
דני דנון
ניתן להם שבועיים שיכינו את עצמם ויגיעו.
היו"ר יצחק וקנין
בסדר. רבותיי, יותר ממה שנאמר כאן, אני לא חושב שאפשר. הדברים פחות או יותר מוצו.
גאלב מג'אדלה
היושב ראש מודע לעניין?
היו"ר יצחק וקנין
אני דווקא הזכרתי את שמו של היושב ראש.

אדוני היושב ראש הקבוע של ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני. זכור לך שאתה ואני פנינו לשר מתן וילנאי בנושא של המיגוניות במקרה של מוסד חינוכי מסוים באופקים?
היו"ר משה גפני
נכון.
היו"ר יצחק וקנין
מעלה כאן חבר הכנסת דני דנון נושא ששייך למיגון של תושבים באזור הדרום. הוא ביקר באשקלון. מה שקורה זה שלדיון הזה לא הגיע פיקוד העורף ומי שהגיע זאת רשות המסים כי מה שנגע בהצעה לדיון מהיר, זה נושא של פטור ממס, פתרונות מס, למי שבונה היום ממ"ד. אני לא מבין למה משרד הביטחון לא הגיע לישיבה הזאת.
היו"ר משה גפני
מה אומרת רשות המסים?
היו"ר יצחק וקנין
רשות המסים אומרת שהיא לא מכירה. אין עבודת מטה.
דני דנון
פיקוד העורף אומר שהם עובדים על תוכניות, על עבודת מטה. במקום לבוא ולהציג את זה כאן, לא יושב כאן אף נציג. אני מציע שלא נקבל החלטה אלא נזמין אותם לישיבה אחרת.
היו"ר משה גפני
הוא צודק. אני מציע שנעשה ישיבה נוספת אליה נזמין את משרד הביטחון ואת פיקוד העורף. לפי דעתי צריך להזמין את מתן וילנאי.
היו"ר יצחק וקנין
בסדר. אין בעיה.
היו"ר משה גפני
הוא כבר היה כאן כמה פעמים. צריך לקיים ישיבה אתו ביחד. אני גם ראיתי בסדר היום שמדובר רק על המיסוי.
דני דנון
הם היום מכינים עבודת מטה כדי לעזור לרשויות לבנות ממ"דים.
טמיר כהן
הם הוזמנו.
היו"ר משה גפני
הם עשו חשבון שמיסוי זה לא הם.
היו"ר יצחק וקנין
רבותיי, הדיון בנושא של הדיון המהיר הסתיים והדברים נרשמו בפרוטוקול. אנחנו נזמין ישיבה נוספת.

תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:00>

קוד המקור של הנתונים