פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת הכספים
01/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 955 >
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, ו' בטבת התשע"ב (01 בינואר 2012), שעה 11:00
סדר היום
<גל הפיטורים במפעל פרי גליל>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר

רוחמה אברהם-בלילא

דוד אזולאי
אבישי ברוורמן

אילן גילאון

מסעוד גנאים

מגלי והבה

יצחק וקנין

שי חרמש

גאלב מג'אדלה

ציון פיניאן
עמיר פרץ

מירי רגב
מוזמנים
>
חזי צאיג - מנהל מרכז השקעות, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

אורן משה - רכז תעשיה ומסחר, אגף התקציבים, משרד האוצר

שמעון סוויסה - ראש מועצת חצור

אילן שוחט - ראש עיריית צפת

סמי מלול - מרכז פורום ערי פיתוח, מרכז השלטון המקומי

יונה פרטוך - ההסתדרות החדשה

הנרי אלקסלסקי - ההסתדרות החדשה

משה אפרים - יו"ר ומנכ"ל מפעל פרי הגליל

מוטי חזיזה - יו"ר ועד העובדים, מפעל פרי הגליל

תמר - סטודנטית במכללת תל חי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<גל הפיטורים במפעל פרי גליל>
היו"ר משה גפני
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. כפי שסיכמנו בוועדה, אנחנו מקיימים את הישיבה במפעל פרי הגליל. אני מאוד מבקש לעזור לי לנהל את הישיבה. האולם הוא גדול ומספר המשתתפים הוא רב. אני מבקש שכולם יהיו בשקט, כל עוד הישיבה מתנהלת ושכל אחד ידבר בתורו.
כאמור, כפי שסיכמנו בוועדה, כל עוד לא יימצא פתרון לסגירת המפעל או לפיטורי העובדים בפרי הגליל בחצור הגלילית, אנחנו נקיים ישיבה במפעל. כפי שסיכמנו, לצערי הרב אנחנו מקיימים את הישיבה היום כאן מכיוון שעד לרגע זה הבעיה לא נפתרה.

ועדת הכספים רואה את מפעל פרי הגליל בחצור הגלילית כמבחן מדינת ישראל, האם אכן היא סבורה שמפעל עוגן כזה כמו זה שנמצא כאן – ואני לא נכנס לפרטים של המפעל עצמו אבל תכף נדון בעניין הזה, נדון עם מרכז ההשקעות במשרד התעשייה, עם הרפרנט במשרד האוצר ועם האנשים המופקדים על כך במשרד האוצר - אכן הוא כזה. אנחנו רוצים פתרון. כל הנושא מסביב עם כל מה שנלווה לעניין הזה, מבחינתנו פחות רלוונטי.

הבוקר בדרכי לחצור דיבר אתי שר האוצר והוא הביע תמיכה בעובדה שצריך למצוא פתרון לפרי הגליל, אבל הוא ביקש ממני שנדאג לעניין כך שלא תהיינה להחלטות שלנו השלכות רוחב על מציאות כזאת שבעצם היא תהיה כמעט בלתי אפשרית מבחינת הממשלה לפתור בעיות שמתעוררות מעת לעת במפעלים אחרים ובישובים אחרים. אני מביא את הדברים שלו. אני אמרתי לו שמבחינתנו, מבחינת הוועדה, קואליציה ואופוזיציה, כל חברי הוועדה רואים בפתרון הבעיה של פרי הגליל ספינת דגל שחייבים למצוא לעניין הזה פתרון.

יש לי גם בקשה מהבעלים של המפעל. קודם כל, אני מודה למפעל שמארח אותנו ומארח אותנו באופן יוצא מהכלל. אני רואה ששמו על השולחן את כל המוצרים של פרי הגליל שכולנו מכירים. דרך אגב, אני רואה שיש לזה גם הכשר. אנחנו עושים לכם פרסום היום, חבל על הזמן. אני מודה לכם על הכנסת האורחים אבל מכאן ואילך אנחנו מקיימים את הדיון לגופו.
אני מבקש מהבעלים שגם יקלו עלינו, על חברי הוועדה, לא הייתי אומר במאבק נגד הממשלה אבל בעימות שיש לנו מול הממשלה בבעיות אחרות של השלכות רוחב. תקלו עלינו במציאת הפתרון.

התוכנית היא שקודם ידברו חברי הכנסת, אחריהם ידברו נציגי הממשלה ונציגי המפעל – בעלי המפעל, מנהלי המפעל, ועד העובדים. אני מקווה שהישיבה תאריך כשעה וחצי.
יצחק וקנין
אדוני היושב ראש, אני מציע שנעשה הפוך. אנחנו כבר דיברנו ודיברנו.
היו"ר משה גפני
אני מסכים אבל מכיוון שחברי הכנסת טרחו ובאו עד לכאן באמת בהרכב מלא, אני רוצה לתת להם את רשות הדיבור.
יצחק וקנין
תאמין לי שחברי הכנסת מוכנים לוותר על זכות הדיבור.
שי חרמש
נכון. מוכנים לשמוע.
עמיר פרץ
גם אין להם שום ועדה ללכת אליה.
היו"ר משה גפני
אני חושב שזאת תעודת כבוד לוועדת הכספים שכל חברי הוועדה הגיעו לכאן, מה גם שהמקום לא קרוב. אני חושב שזאת תעודת כבוד לוועדת הכספים ותעודת כבוד לכנסת.
מסעוד גנאים
גם אחרים אדוני היושב ראש. לא רק חברי הוועדה.
היו"ר משה גפני
לכן הוספתי ואמרתי תעודת כבוד לכנסת. אמרתי תעודת כבוד לוועדת הכספים ותעודת כבוד לכנסת כי יש כאן כמה חברים שהם אינם חברים קבועים בוועדת הכספים אבל הם משתתפים בישיבה הזאת שהיא חשובה מאוד מאוד והיא בעצם מבחן לחוסנה של החברה בישראל והתייחסותה של המדינה ומוסדותיה.

לפני שאני מאפשר לנציגי הממשלה לומר היכן עומדים הדברים, אני מבקש מראש המועצה לומר, אם אתה יכול, דברי ברכה.

הגיע ראש עיריית צפת. כל הכבוד. אני גם אאפשר לך לומר משפט.
שמעון סוויסה
אני מקדם בברכה את חברי ועדת הכספים ואת היושב ראש. אני מוכרח לומר שיש כאן בהחלט אחדות דעים שצריך למצוא פתרון למפעל פרי הגליל. אני רוצה להזכיר לכם שהמפעל הזה בשרשרת המזון הארצית, מעסיק את רוב מגדלי הירקות בארץ, הוא מפעל עוגן בישוב חצור והסביבה, רבים מתושבי טובה עובדים בתוכו והמפעל הזה בשנתיים האחרונות עשה פריצת דרך משמעותית. הייתה כאן השקעה מסיבית וגידול בעובדים. לכן אנחנו מצפים שבתום הישיבה היום יימצא הפתרון כדי שמפעל פרי הגליל ימשיך לעבוד ולהצליח.

אני מבקש בשם כולנו להודות לכם. התקיימו מספר דיונים בוועדת הכספים ואני חושב שבאמת הוועדה הזאת באה בכוונה אמיתית לעזור לישוב.

תודה רבה לכולם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראש עיריית צפת.
אילן שוחט
אני מצטרף לדברים שנאמרו על ידי שמעון סוויסה. העיר צפת וכל פורום 15 ראשי הרשויות מצטרפים ותומכים בפעילות המפעל.

חשוב לי להעיר הערה אחת קטנה שתילקח בחשבון, במיוחד לפקידי הממשלה. פרי גליל, מעבר להיותו מעסיק ומעבר להיותו מפעל עוגן, יש את הנושא של התאגידים והוא הצרכן הגדול ביותר של תאגיד המים האזורי שלנו ונפילה שלו תגרור נפילה של תאגיד המים האזורי ותגרום לעליית מחירים. המפעל הזה הוא צרכן גדול מאוד של התאגיד ופגיעה בו תגרום להידרדרות של התאגיד, וזה דבר אחרון בו אנחנו רוצים. מהניסיון שלי כמנכ"ל התאחדות התעשיינים ועבודה מול משרד התעשייה, אני יכול לומר בפה מלא, במיוחד לאותם פקידים שיושבים כאן, שיש פתרון וניתן לפתור את הנושא אלא שמישהו כאן צריך לקבל החלטה ולהחלטה הזאת לא יהיו השלכות רוחב. אני אשמח מאוד לשמוע כי בהחלטה רטרואקטיבית כן אפשר לאשר את המפעל כמפעל עם מסלול תעסוקה. אמנם הסכומים לא יהיו כפי שהבעלים רוצים, אבל יהיה אפשר להגיע לסכום ביניים. מישהו צריך לקבל החלטה כי הייתה כאן החלטה קיצונית שצריך לכבד אותה ואני מצפה שאנשים יקבלו כאן אומץ. יהיה להם את כל הגיבוי לכך. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. לפי בקשת חברי הכנסת, חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות.
חזי צאיג
אנחנו קיימנו דיון אבל לא נמצא פתרון. הכלים הקיימים לא מאפשרים מסלול תעסוקה ומסלול מענקים.
מירי רגב
לא שמענו מה הוא אמר.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שהיה מדובר שתהיה ישיבה של מרכז ההשקעות, משרד התעשייה ומשרד האוצר כדי למצוא פתרון אבל לא נמצא פתרון לפרי הגליל מתוך החוקים הקיימים והנהלים הקיימים. אין להם פתרון כדי לפתור את הבעיה אפילו שהם סבורים – זה אני מוסיף – שצריך למצוא לעניין פתרון. אין להם כלים חוקיים מתאימים כדי לפתור את הבעיה.
מירי רגב
זאת אומרת שאם אנחנו ניתן להם כלי חוקי הם ימצאו פתרון.
היו"ר משה גפני
נכון. אורן, בבקשה.
אורן משה
אין לי הרבה מה להוסיף על דבריו של חזי.
מירי רגב
אי אפשר כך לנהל את הדיון. אנחנו לא שומעים אותו. באנו לכאן לקיים דיון ולא כדי לשמוע את עצמנו.
אורן משה
אמרתי שאם הנהלת החברה תחליט לבצע השקעות מעתה ואילך, יש מסלולים קיימים. אנחנו יותר מאשר נשמח לדון בבקשה הזאת ולאשר סיוע היכן שאפשר.
מירי רגב
אני רוצה לשאול שאלת הבהרה. כשאתה אומר יותר מאשר תשמחו, למה אתה מתכוון? איך אנחנו נעזור לך שזה לא יהיה יותר מאשר נשמח אלא שזה יהיה המסלול עצמו?
אורן משה
הקריטריונים הם כמובן קריטריונים. גם חברי הוועדה לא חושבים שזה מסלול "תפור". כשמפרסמים דבר כזה, בדרך כלל ניגשים מספר מפעלים ואף אחד לא יודע להגיד שבוודאות המפעל הזה או מפעל אחר יזכה לסיוע. באופן אישי, כמובן שהייתי שמח לפתור את הבעיה של המפעל הזה ולכן הייתי שמח אם לגבי השקעות עתידיות המפעל היה מגיש בקשה לקבלת סיוע.
מירי רגב
לא ברור מה הוא אומר.
גאלב מג'אדלה
מה שהוא אומר, הבנו, אבל מה עם ההתחייבות השלטונית?
מגלי והבה
שנה וחצי לא היה לך זמן לחשוב על זה.
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה ממנו? זה מה שהוא אומר.
מגלי והבה
אם אנחנו רוצים לעשות הצגה, ההצגה נגמרה. כולם נחמדים, אכלנו, שתינו, ראינו אחד את השני. אם הבעיה ידועה כבר הרבה זמן, עכשיו הוא בא אלינו עם תשובה שנחכה עוד שנה ואז יהיה פתרון? זאת המטרה?
ציון פיניאן
הוא אומר שלגבי עתיד, אולי, אבל לגבי העבר, אין על מה לדבר.
מגלי והבה
אנחנו מדברים על חיי עובדים ועל פרנסתם.
היו"ר משה גפני
רבותיי, כל אחד יאמר את דעתו. מה שאומרים נציגי הממשלה, הם אומרים שהם מעוניינים לפתור את בעיית פרי הגליל אבל אין להם את הכלים החוקיים שמאפשרים זאת. נקודה.
מגלי והבה
אני שמח שאתה אומר את זה, היושב ראש, אבל העניין הוא שהבעיה לא התחילה היום. אנחנו יודעים על פרי הגליל, כולנו, כבר הרבה זמן.
היו"ר משה גפני
מגלי, אתה תקבל את רשות הדיבור ותוכל להתייחס. אני מתאר לעצמי שתתקוף את הממשלה. יש לי הרגשה שזה מה שאתה הולך לעשות.
מגלי והבה
אני לא תוקף את הממשלה.
היו"ר משה גפני
מגלי, אתה אפילו תהיה צודק. לשם כך אנחנו כאן ואנחנו נצטרך להעמיד להם את הכלים. זה התפקיד שלנו.

חברי הכנסת. אבישי ברוורמן ואחריו חברת הכנסת רוחמה אברהם.
אבישי ברוורמן
אני אתייחס בקצרה. בממשלה הקודמת הייתי יושב ראש ועדת הכספים לפני ידידי היקר משה גפני ואני מכיר את מוטי חזיזה שנמצא כאן ואת העובדים. קבענו איזה פתרון שהתקבל אבל מאז אנחנו חוזרים לאותו מצב. אם אני מסכם את המשפטים שנאמרו כאן, הם מאוד מאוד ברורים. נציגי האוצר ומשרד התעשייה אומרים – כך גם שר האוצר – שהם מפחדים מהשפעות רוחב, אין להם כלים חוקתיים ולכן הם לא נותנים לזה גיבוי בשלב זה. לכן התשובה היא ברורה. מכיוון שאי אפשר לסגור את פרי הגליל, זאת לא רק חצור הגלילית אלא מדובר בהשפעה על כל האזור, הכלי בידיך. אתה אדם מנוסה ובקיא. צריך להכין הצעת חוק עליה נחתום וניתן לממשלה וכך פרי הגליל לא ייסגר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רוחמה אברהם ואחריה ציון פיניאן.
רוחמה אברהם-בלילא
בוקר טוב אדוני היושב ראש ובוקר טוב לכולם. אני מודה לבעלי המפעל שמארח אותנו. אדוני היושב ראש, אני חושבת שעם כל הסוגיה שהבנו, אנחנו נמצאים בנקודה בה שמענו את האוצר ושמענו את נציגי משרד התעשייה. אני לא מאמינה שהם לא רוצים לעזור. אני יודעת שהם רוצים לעזור אבל כולנו נקלענו למבוא סתום. אנחנו במבוא סתום בכלים שעומדים לרשותם של אנשי המקצוע והם לא יכולים לעזור. כפי שהצעתי בישיבה הקודמת, ועדת הכספים תניח הצעת חוק מיוחדת למפעלים לפריפריה כדוגמת מפעל פרי הגליל.

אני אומר יותר מזה. אני בטוחה שהאוצר יבוא ויאמר שלהצעת חוק כזאת יש השלכת רוחב שאי אפשר לעמוד מולה אבל אתה ואני יודעים – זאת לא הכנסת הראשונה שלנו וגם יעידו רבים מחבריי חברי הכנסת – שאין הצעת חוק אחת שהאוצר לא חושש ממנה, כל שכן כאשר מדובר בהשלכת רוחב רחבה מאוד ואני מבינה שמדובר כאן, לפי מספרים, בסכום של קרוב לשני מיליארד שקלים.

אני רוצה לתת זווית אחרת מכיוון שבעיניי כאשר יש הצעת חוק שיש לה השלכה רוחבית, מצד אחד היא מייצרת מקומות עבודה. הצעת החוק שאנחנו נניח, שוועדת הכספים תניח, יש לה פתרון אחד שבא ואומר שבמדינת ישראל של שנת 2012 אנחנו מייצרים יותר מקומות עבודה בפריפריה. לכן גם אם יש השקעה רוחבית שכרגע האוצר לא יכול לעמוד מולה, אני חושבת מה יקרה למשל לגבי אותם אנשים שיצטרכו להתווסף למעגל האבטלה. מדינת ישראל לא תצטרך לשאת בנטל? לכן ההבחנה שלנו בהקטנת מעגל העבודה היא הרבה יותר חשובה מהשלכת רוחב כזאת או אחרת.

אתה אמרת שהצעת חוק כזאת היא מבחן לחוסנה של ישראל. אני אומר שמבחן לחוסנה של ישראל שווה בנוסחה שלו למבחן לחוסנה של חצור כי הממשלה הנוכחית יש לה תוכנית לפתח את חצור. אני כממלאת מקום שר הפנים בשנת 2005 יודעת לומר שכאשר שמעון קיבל את ראשות העיר, הוא קיבל אותה בגירעונות של למעלה מ-31 מיליון שקלים. הוא עבר תוכנית הבראה והגענו למצב שחצור היום נמצאת באיזון תקציבי.
יותר מזה. אני יודעת שיש לבעל המפעל כוונה להביא לכאן מפעלים נוספים וזה אומר לקחת את חצור ולשים אותה על המפה.

לכן אני חושבת שאנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית. אנחנו רואים כאן הגירה חיובית, חצור עומדת בפני שיווק של כאלפיים דירות לרכישה ואני מניחה שיבוא לכאן כוח חזק וצעיר, אבל כשיגיע לכאן כוח כזה, הוא ירצה לראות שיש כאן מקומות עבודה.

לכן, הצעת החוק אשר תונח תצטרך לעבור את כל התהליכים, גם בקשה לוועדת הכנסת לקיצור פרק הזמן של 45 ימים וגם חקיקת חוק ואנחנו יודעים לעשות את זה בפרק זמן הכי קצר שרק יכול להיות ואפילו גם תוך שבוע ימים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ציון פיניאן ואחריו עמיר פרץ.
ציון פיניאן
תודה רבה למארחים ותודה ליושב ראש שמקיים כאן את הישיבה. פרי הגליל זה לא רק הגליל אלא הוא מהווה ספינת דגל של מאבק לעתיד של כל הפריפריה. אם אנחנו היום הולכים לסגור את פרי הגליל, זה אומר ששולחים הביתה את העובדים. לימדו אותי שכל מקום עבודה אחד עולה 150 אלף שקלים. שמונים עובדים, זה 12 מיליון שקלים. תנו להם את 12 מיליון השקלים וכל הבעיה תיפתר.

בישיבה הקודמת שאלתי מתי תתקיים הישיבה הבאה כי ידעתי שלא יפתרו את הבעיה כי גם האוצר וגם משרד התעשייה אמרו הבטחה שלטונית אבל זה קול קורא במדבר, אין כלום ולא יהיה כלום. אני הבנתי עכשיו מבין השורות שהפקידים, גם של משרד התעשייה וגם של משרד האוצר, אומרים שהם לא יכולים לעשות כלום, מבקשים שנציל אותם ושנכין הצעת חוק. לכן אני רוצה לברך את היושב ראש ואת כל החברים כאן ולהציע שנלך להצעת חוק, נקדם אותה ובכל שלב שהמפעל יוזרם לו הכסף והבטחה שלטונית תתקיים, נמשוך את הצעת החוק.

ודאי שתהיה השלכת רוחב. מפעל סלינה בדרך ויש עוד מפעלים. גם בדרום יש מפעלים אבל בואו קודם נפתור את הבעיה של פרי הגליל ואחר כך נמשיך עם המפעלים האחרים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עמיר פרץ ואחר כך מירי רגב.
עמיר פרץ
אדוני היושב ראש, האמת היא שהתחושה היא תחושה מאוד מאכזבת. התחושה כאן היא תחושה של אכזבה כי הרי כולם ציפו לישיבה הזאת. אני הייתי בטוח - ורציתי להגדיר אותך כגדול הטקטיקנים – שבעצם מדובר כאן במהלך שכולל גם ביקור במפעל ועד אז היו צריכים להגיע נציגי האוצר והתעשייה ולהביא לנו פתרון עליו מכריזים היום. לא העליתי על דעתי שהם יעשו את כל הנסיעה לצפון כדי שנחזור שוב על אותו דיון. אני באמת לא מבין, אם זה כך, מדוע אנחנו צריכים את כל הפקידים המהוללים, והם עושים עבודה יוצאת מן הכלל. הרי הם לא אנשים שמופעלים רק על ידי קריטריונים וכללים שהם כללים שאפשר גם לתרגם אותם ולשים שם מכונה או מחשב שיחליף את האדם. בסך הכול מדובר באנשים עתירי ניסיון ואני מתפלא. פעם אחר פעם אני חוזר על הצעתי ואני לא שומע תשובה.
יושב כאן בעל המפעל והוא זכאי ל-18 מיליון שקלים. הוא אומר שהוא מוכן לוותר ומוכן להסתפק בתשעה מיליון שקלים. אני דיברתי אתו, דיברתי עם כל הגורמים כאן, והוא אומר שייתנו לו את מסלול קליטת תעסוקה שהוא מסלול חלופי שאין לו שום השלכות רוחב. תגיד לי, אדוני היושב ראש, אני פשוט מתקומם. שיביאו לנו דוגמאות להשלכות רוחב. מי אלה המפעלים שהיו זכאים למסלולי תעסוקה ולא הגישו בקשות? אין כאלה. הוא היחיד שרימו א ותו. אמרו לו שלא יגיש מסלול תעסוקה כי הוא יקבל מסלול של השקעות הון אבל בסוף אומרים לו שהוא לא זכאי וברוב חוצפתם גם זורים לו מלח על הפצעים ואומרים לו שהולכים לחוקק חוק שאם היינו מחוקקים אותו לפני שלוש שנים, הוא היה זכאי. זאת אומרת, על הגב שלו הולך להיות חוק חדש שפותר עוולות מסוג זה, על הגב שלו, של המפעל, אבל הוא לא יקבל את הפתרון כי אומרים לו רק השקעה עתידית. ההשקעה שלו בטח לא נחשבת להשקעה עתידית.

אני חושב אדוני היושב ראש שצריך לתת לנו נתונים. שיאמרו לי חברינו צאיג ואורן איפה יש השלכות רוחב להחלטה שלכם לתת בדיעבד מסלול תעסוקה שחוסך לכם תשעה מיליון שקלים והבעלים אומרים שהתעייפו לריב אתכם. הם מבקשים תשעה מיליון שקלים והם מתחייבים להמשיך ולקיים את המפעל.
אם לא, אדוני היושב ראש, תאמין לי, זה קו אדום. אדוני היושב ראש, אתה עוסק בהרבה מאוד החלטות דרמטיות של מיליארדים אבל תמיד המבחן של האדם ושל הגורם הכי משמעותי זה דווקא בדבר שכולם יודעים למשש. אם מחר תגיד שהצלחת לקצץ בהעברות בין הביטחון לאוצר ב-1,400 מיליארד ו-1,300 מיליון במקום 1,600 מיליארד, הציבור אומר כל הכבוד אבל הוא לא מבין על מי זה משליך. כאן מבינים. תשעה מיליון, שמונים עובדים, השלכות על חצור, על צפת, על הישובים הערביים בסביבה, על טובה, על כל האזור כאן, רצפת ייצור שאין בה לא עימותים בין חרדים לחילוניים, לא עימותים בין יהודים לערבים, ואני אומר את זה לא לשם המליצה. אין דבר שמבריא יותר מרצפת ייצור. רצפת הייצור היא המקום הכי שוויוני בין בני האדם.

לכן אדוני היושב ראש, אנחנו לא יכולים לפטור את העניין הזה. תודיע לשר האוצר עכשיו שאם הוא לא מקבל החלטה ומנחה לבדוק מיד מסלולי תעסוקה ולאשר אותם, אתה לא מאשר יותר שום דבר בוועדת הכספים. כשהאוצר יבוא, תגיד לו ללכת הביתה. יש הרבה נושאים שחשובים להם עכשיו בפתח השנה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מירי רגב ואחריה גאלב.
מירי רגב
כבוד היושב ראש, זה הרי לא הביקור הראשון כחברי כנסת באופן פרטני כאן בפרי הגליל, כולל דיונים נוספים שקיימנו בוועדת הכספים. או שוועדת הכספים עורכת דיונים ומגיעים לכאן כולם למרות שיש אנשים שצריכים להיבחר, לא כמוך. יכולנו לעשות פעילות אחרת אבל בכל זאת באנו לכאן ובאנו לכאן כי אנחנו מבינים את החשיבות של העניין הזה, כולנו. באנו לכאן בפעם הרביעית או החמישית ובסוף הפתרון הוא לחוקק עוד חוק. הרי חוקקנו שני חוקים, חוק עדיפות לאומית וחוק של עידוד השקעות הון לטובת מפעלים בפריפריה. איפה שני החוקים האלה? למה צריך עוד הצעת חוק?
יש הצעת חוק שבדיוק בנויה למפעלים כמו בנצרת עילית וכמו פרי הגליל, לתת להם את מה שמגיע להם. חוץ מזה, יש מושג שנקרא הבטחה שלטונית. אם שר התעשייה לשעבר, פואד בן-אליעזר אמר לבעל המפעל שישקיע כאן, הוא נותן לו 18 מיליון, אז צריך לממש את ההבטחה השלטונית שהבטיחו לו. לא יכול להיות מצב שזורקים אמירות, באים ומשקיעים כאן כסף, המפעל הופך להיות מפעל עוגן בישוב ולא רק של הישוב הזה אלא גם של ישובים מסביב, ואנחנו אומרים הבטחה ניתנה, הוא השקיע את הכסף ועכשיו הוא יסגור את המפעל ובזה נגמור את העניין.

ברגע שגם מרכז הקואליציה חושב אותו דבר, אני חושבת שאין כאן בעיה. נלך כולנו לא רק באמירות, לא רק בביקורים, אלא נביא לכאן קודם כל את הכסף. לא רק לכאן אלא גם לנצרת עילית. נראה איך אנחנו מביאים לידי ביטוי שקרן ההשקעות במפעלים בפריפריה במצוקה באה לידי ביטוי כי אחרת אין טעם לחוקים שלנו. מחוקקים חוקים, עושים דברים אבל לא עושים עם זה כלום. זה בעניין של פרי הגליל. אם הישיבה הזאת תהיה עוד ישיבה שבאנו ודיברנו והעלינו הצעות, זה נחמד, עוד דבר לתקשורת אבל בסופו של דבר אנשים שעובדים כאן בפרי הגליל במשך שנים הולכים הביתה בתחילת שנת 2012 בלי תקווה אמיתית להמשך תעסוקה. זה הדבר שאנחנו צריכים להגיד להם. מה אנחנו אומרים להם היום בשנה החדשה? האם אנחנו באמת נותנים להם תקווה שהם יכולים להמשיך לעבוד כאן במפעל וגם בנצרת עילית?

אני רוצה להתייחס למה שאמר ראש עיריית צפת בנושא תאגידי המים. את דעתי על תאגידי המים אמרתי לא פעם ולא פעמיים. האוצר, שאין לו כסף, החליט לצ'פר את תאגידי המים ועכשיו החליט להעלות את מחיר המים של התעשייה והחקלאות כך שקילו עגבניות לא יעלה עשרה שקלים אלא יעלה עשרים שקלים, יותר מעוף, וזה בגלל שמעלים את המים לחקלאות.
מגלי והבה
למה את אומרת את זה כאן?
מירי רגב
אתם הקמתם את תאגידי המים. קדימה הקימה את תאגידי המים. תדבר בזמן שלך. תאגידי המים ורשות המים הוקמה על ידי קדימה, על ידי מפלגה שלא שווה כלום, לא היא ולא יושבת הראש שלכם.
שי חרמש
מירי, עד כאן. היו להם שלוש שנים לעשות משהו. היו לכם שלוש שנים לבצע משהו. לא באתי לכאן כדי לשמוע את הדברים האלה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מאוד מבקש. אני מבקש הישיבה הזאת תהיה ישיבה מכובדת.
שי חרמש
גם אני מבקש את זה. היא לא יכולה לתת ציונים למפלגות.
היו"ר משה גפני
היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה. למה אתה מפריע לה?
שי חרמש
גם אני יכול לעשות את זה.
מירי רגב
תעשה בזמנך. כשיגיע תורך, תדבר. אנחנו מחכים בשקיקה לשמוע מה יש לך לומר.

אני רוצה לסיים במשפט אחד. אלמלא ראש העיר של צפת הזכיר את תאגיד המים, לא הייתי מדברת עליו, אבל נושא תאגידי המים, אנחנו צריכים לבטל אותם ולהחזיר את הפיקוח על מחירי המים לכנסת לוועדת הכספים.

בעניין פרי הגליל, אם אנחנו נצא מכאן בהחלטה של הוועדה שנחוקק חוק נוסף, לא עשינו דבר. ההחלטה של הוועדה צריכה להיות קודם כל להעביר את תשעת מיליון השקלים למפעל ולראות איך הקרן לטובת מפעלים במצוקה תתחיל לעבוד ותתחיל לממש את המטרה שלה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. גאלב מג'אדלה ואחריו שי חרמש.
גאלב מג'אדלה
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הוועדה, אני רוצה להצטרף לכל התודות והברכות של חבריי. קודם כל, כדאי שתדעו, אלה שלא היו בוועדת הכספים, שר התעשייה בן אליעזר הגיע לישיבת הוועדה והודיע בקולו באופן אישי לוועדת הכספים שיש התחייבות שלטונית וצריך לכבד אותה.
לכן אני אומר לכם שכל התירוצים, כולם זזו הצידה ברגע שהשר לשעבר הודיע לוועדת הכספים והודיע את הודעתו באופן מסודר לפרוטוקול, מכאן ואילך הדברים שונים.

אדוני היושב ראש, הציבור כאן והעובדים וההנהלה בפרט מצפים מאתנו היום להיות מאוחדים מול ממשלה ומול האוצר ולזכור את העיקרון המקודש של הפרדת רשויות. גם לנו יש את הזכות ואת האפשרות להציל מפעל כזה שאין כדוגמתו. זאת אחת המסגרות אליה באים יהודים וערבים ועובדים יחד כמו משפחה וזה דבר חשוב. אתה יודע כמה משקיעים כדי שתהיה הבנה וידידות בין שני העמים? אם ייקחו פסיק מההשקעות האלה שיורדות לטמיון וישקיעו אותן כאן, אנחנו כאן שמענו על משפחה מעורבת.

לכן אני מציע שקודם כל נהיה מאוחדים בנושא לשמו באנו לכאן. בנושאים אחרים אנחנו חלוקים, אנחנו ממפלגות שונות, אבל בנושא לשמו באנו לכאן היום, אנחנו מאוחדים מרכז הקואליציה בוועדה, ציון פיניאן, ועד אחרון חבר האופוזיציה בוועדה.
אדוני היושב ראש, אני חוזר על הצעתי. אם אתה לא תוביל את מה שאני מבקש, אני מודיע לך כאן שאני יחד עם חבריי אארגן רוב. לא נעביר שקל אחד לשום מקום, אפילו לדבר הכי חשוב, גם משהו לבית המקדש, גם למסגד וגם לכנסייה בלי שהנושא הזה ייפתר. לא נעביר שקל אחד עד אשר ניתן כאן פתרון. הממשלה רוצה שנחוקק חוק? נחוקק חוק. הממשלה רוצה להגיע לפתרון? נבוא לקראתה אבל פתרון חייב להיות. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה. רציתי לשאול אותך אם אתה יודע משהו על כסף שמשרד האוצר מתכוון להעביר לבית המקדש, דבר שאני לא יו דע?
גאלב מג'אדלה
כן. אני יודע וזה הולך להתגלגל לפתחך בקרוב.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת שי חרמש ואחריו חבר הכנסת יצחק וקנין.
שי חרמש
מלפני 14 שנים אצל האפוטרופוס הכללי יש 4.5 מיליון שקלים עיזבון להקמת בית המקדש. אף אחד מכם לא הרים את הכפפה ואני מדבר ברצינות.

לנושא עצמו. יש כאן קטע בו יזם נפל כתוצאה מהבטחה שלטונית שניתנה כנראה שלא כדין. כנראה שאנחנו נמצאים במציאות בה לא יכול לקום שר בבוקר, לבוא למקום מסוים ולתת הבטחה מבלי שהוא מגובה בחתימת חשב, בחתימת אוצר וכולי. אני לא חושב שמישהו מאתנו מעלה על דעתו שיזם כלשהו במדינה הזאת צריך להבין את הדקויות של השלטון, מה מותר לשר להבטיח ומה אסור לו להבטיח, מהי הבטחה שלטונית חוקית ומהי הבטחה שלטונית לא חוקית. לתוך התקלה הזאת נפל המפעל והיזם אחרי שהשר אמר מה שאמר. זכינו בדיון שהיה בכנסת לראות את אותו שר לשעבר שבא לישיבה ואומר שהוא אמר.

אני אומר שאם ניתנה הבטחה שלטונית שלא כדין מפי בעל השלטון באותו רגע ובעל המפעל לא היה ער לעניין ולא הכיר אותו, הוא לא חייב להיות הנפגע. אני לא חושב שצריכה להיות כאן הצעת חוק ולא צריך להיות תהליך חקיקה. בתהליך חקיקה יש סכנה. השלכות הרוחב כאן, הן כמו בחמין ואתה יודע מה זה חמין. אתה יודע מה אתה מכניס אבל אתה אף פעם לא יודע מה אתה מוציא. צריך לומר שהייתה הבטחה שלטונית, תקינה או לא תקינה, צריך לעמוד מאחוריה.
גאלב מג'אדלה
תקינה מאוד.
שי חרמש
תקינה, על אחת כמה וכמה. לא תקינה, גם כן.

הערה אחת פוליטית. היות ורוחות עזות של פריימריס נושבות כאן, אומר דבר אחד פשוט. כל יוזמה שתהיה על ידי הקואליציה לביטול תאגידי המים, להוזלת הדלק, להוזלת הארנונה, להוזלת המים ולהוזלת החשמל, אני מודיע בשם המפלגה הגדולה באופוזיציה שלמישהו נראית לא רלוונטית שאנחנו נתמוך בכל יוזמה כזאת. 28 אצבעות עומדות לטובת העניין ואני מציע להעלות את זה כבר בישיבה הבאה.
מירי רגב
כל הכבוד. שי, כל הכבוד.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד אבל אתם עשיתם את החוק הזה.
שי חרמש
על זה נאמר מודה ועוזב ירוחם.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת יצחק וקנין ואחריו חבר הכנסת אילן גילאון.
יצחק וקנין
אני לא סתם אמרתי, ואפילו התפרצתי לדבריך, שידברו נציגי הממשלה, האוצר ומשרד התעשייה. אני לא מסכים למה שנאמר כאן, שהייתה הבטחה שלטונית וגם אם אין לה גיבוי חוקי, לאותה הבטחה שלטונית, צריך לקיים אותה. רבותיי, שרים יכולים ללכת לאן שהם ורצים ולהבטיח הבטחות כשאין להן מערכת בקרה. הרי היום הכול הולך על פי פרמטרים, קריטריונים וכולי.

לדבר הזה יש פתרון. אם באמת אנחנו רוצים לפתור את הבעיה, יש לזה פתרון מהניסיון שלי. אני זוכר שפעם אחת בכנסת העברנו חוק מיום שלישי ליום רביעי ותוך יום סיימנו את החקיקה.

אני מציע אדוני היושב ראש משהו פרקטי מאוד. אין שום סיכוי, אנחנו נתברבר ונתברבר, נלך ונחזור עוד חמש פעמים למפעל הזה, אם לא נקים צוות של שלושה-ארבעה אנשים עם היועצת המשפטית של הוועדה יחד עם נציגי האוצר על מנת לגבש הצעת חוק אותה נניח בפטור מחובת הנחה ועד יום רביעי הבא, או יום שלישי הבא, נביא אותה לאישור בקריאה שלישית. אין לי פתרון אחר. אנחנו מסתובבים סביב עצמנו. הייתי בכל הישיבות שדנו במפעל הזה ושמעתי את אותם דברים כאשר פעם מישהו אמר אותם בצורה כזאת ומישהו בצורה אחרת אבל אין פתרון. אם רוצים לפתור את זה חוקית כדי שזה יעמוד בכל האינסטנציות המשפטיות, הדרך היחידה היא להעביר הצעת חוק מיידית. אנחנו נתכנס, נשב עם היועצת המשפטית ונחשוב על כל הדברים האפשריים עם נציגי המפעל ונביא הצעת חוק מגובשת אותה נעביר. אני בטוח שלא תהיה כאן לא אופוזיציה ולא קואליציה כי כולנו תמימי דעים – וזה לא פופוליזם – שצריך לעזור למפעל הזה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אילן גילאון ואחריו מגלי והבה.
אילן גילאון
תודה רבה אדוני. קודם כל, כמה הערות מקדימות. ראשית, לי אין פריימריס. לא רק שאין לי פריימריס אלא אנחנו עושים בחירות בוועידה ונדמה לי שכל חברי הוועידה שנמצאים כאן תומכים בי, כך שאני משוחרר מזה. שנית, אני לא אכנס לעניין הזה של בין קדימה לליכוד. אני מסכים עם שניהם כל הזמן.
לעניין עצמו. אני מגיע לכאן הפעם כדי לבקש סליחה ומחילה, אדוני. אני חושב שכבר קרוב לשלוש שנים – אני זוכר את הפגישה הראשונה שהייתה כאן ביחד עם השר אהרונוביץ ונדמה לי שזאת הייתה הפעם הראשונה שבאנו למוטי ולחברים כאן – ובמשך עוד מעט שלוש וחצי שנים לא מוצאים פתרון לבעיה שבסופו של דבר מסתיימת בכך שאדם רוצה לעבוד עבודה ב-4,000 וב-4,500 שקלים, שזה דבר שלא מתקבל על הדעת במדינה וקח את זה מאיזה כיוון שאתה רוצה. אני יודע שאתה אדוני מחפש ללא לאות אבל בלי הצלחה רבה את אותה קרן נעלמת שהייתה פעם קרן צמיחה למפעלים. אתה אינך מוצא אותה ואני חושב שכולנו נחפש יחד אתך.

אני בא לבקש סליחה על כך שאנחנו עוברים על שני איסורים כאשר האחד הוא אפילו דאורייתא. האחד – ההבטחה. הייתי עד שמיעה לעניין של ההבטחה השלטונית בתקופה של פואד בן-אליעזר. הייתי קצת שותף להתרחשויות ותיווכתי בין המפעל לבין משרד התעשייה באותה תקופה.
היו"ר משה גפני
דאורייתא, אתה מתכוון מה שכתוב בתורה מדבר שקר תרחק.
אילן גילאון
בדיוק. נכון. זה בדיוק דאורייתא. זה מה שצריך כאן לעשות, מדבר שקר תרחק, כי הייתה הבטחה שלטונית.
היו"ר משה גפני
נכון.
אילן גילאון
הדבר השני הוא – ותיקח אותו מאיפה שאתה רוצה, מאיזה מקורות שאתה רוצה - עניין של הבטחת ההכנסה במקום שהוקם סביב מפעל אחד. את הרנטביליות, אם אתה רוצה לחפש אדוני, אתה תמצא שמדינת ישראל בהקמתה היא הדבר הכי בלתי רנטבילי שיכול להיות.

הפתרון הוא פתרון חקיקתי אבל זה חייב להיות פתרון חקיקתי שנקרא פרי הגליל ונותן פתרון לכל הבאים אחריו בדרך. לא יכול להיות במציאות שלנו שאדם שרוצה לעבוד עבודה לא יקבל אותה. היום יש ישראלים מחודשים וחדשים, אבל אני ישראלי מיושן. אני מהתקופה בה מאמינים שעבודה היא באחריות המדינה. המדינה צריכה לספק עבודה לכל מי שרוצה לעבוד, לא כן שכן ב-4,000 וב-3,500 שקלים בחודש. זה פחד ממנו אנחנו חייבים לשחרר אזרחים ובוודאי כאשר הם גרים במקום כזה.

לכן, החוק הוא מספר אחד ואני לגמרי שותף להצעה.
שנית. במעבר בין החוק עד שיחוקק החוק, אתה אמרת שאפשר לחוקק חוק ביום שלישי וביום רביעי. אני לא יודע מה יקרה, אבל מי שצריך לתת את רשת הביטחון כדי שאפילו עובד אחד לא יפוטר, זאת מדינת ישראל, משרד האוצר והלחץ צריך להיעשות עליו כפי שכבר נאמר כאן קודם. זה חייב להיות פעם אחת ולתמיד וצריך לפגוע במפתח מסטר כי אחרת אנחנו נבוא שוב ושוב. באמת אחרי ארוחה כזאת, זה גם לא נעים ללכת ולאכזב אבל בעצם באנו לכאן ולא הבאנו כלום. אנחנו חוזרים אל אותו פתרון שלפני שלוש שנים יכולנו להיות בו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מגלי והבה.
מגלי והבה
אדוני היושב ראש, אתה שם לב שאני לא יושב עם חברי הכנסת אלא עם העם וזה כי אני לא מאמין לממשלה הזאת. אני לא מאמין לממשלה הזאת. גם לא למירי רגב. היא מצביעה עם כל החלטות הממשלה, על כל הקיצוצים, על כל התקציבים והיא נגד העם. שתפסיק לבלבל את המוח כאן.
אדוני היושב ראש, אני חשבתי שאנחנו באים היום לחצור הגלילית עם בשורה. חשבתי שבאים לומר לעובדים, ליושב ראש ועד העובדים, שהיום פתרנו להם את הבעיה. חבריי דיברו. שלוש שנים מתעסקים עם פרי הגליל. אתה יודע אדוני יושב ראש ועדת הכספים כמה מיליונים בסוף השנה הזאת אנחנו אספנו, לא היה להם שימוש והם הלכו לאן שהלכו. אתה יודע את זה טוב מאוד.

חברי עמיר פרץ דיבר על תשעה מיליון, על פתרונות של קליטת תעסוקה, אבל מה, לא היה זמן לפקידי האוצר ולכל מי שאמון על הבטחת תעסוקה לאנשים כאן לפתור את הבעיה ולבוא עם פתרון? אני שואל אותך למה לא חשבו על זה. קראת להם כדי שהם יאמרו כאן במקום הזה שהם מוכנים לפתרון הזה של שינוי בחקיקה? מה יעשו העובדים שמחכים? דיברו כאן חבריי וציינו איזו משכורת הם מקבלים. אלה שבין חדרה לגדרה, אף אחד לא חושב לא צפונה ולא דרומה אלא חושבים רק על המרכז.

לכן אני אומר לך שצריך לראות - גם בלי הבטחה שלטונית - מה הפתרון שהיום ועדת הכספים נותנת מהכסף כשעדיין יודעים איך מבטיחים את תשעת מיליוני השקלים האלה ולאחר מכן לחקיקה ולכל יתר הדברים נמצא פתרון. אני לא יכול להסתכל לעיני העובדים כאן ולא לעיני האנשים אותם אנחנו מזמינים שעוד פעם ועוד פעם ושוב מקיימים דיון בוועדת הכספים. ראש המועצה הולך שפוף וגם חברי מצפת כי הם יודעים את המציאות. דיברנו על אחוזי האבטלה בצפון וזה אמור לגבי כל העדות, כל הדתות וכל האוכלוסייה. ממשלה שלא חושבת על הפריפריה, אין לה זכות קיום. ציון פיניאן, שמעת את זה? אתם שלוש שנים בשלטון וצריך לדאוג שלא תהיה אבטלה לא פה, בחצור הגלילית, לא בקריית שמונה, לא בבית שאן, לא בכפרים הדרוזים ובכפרים הערביים ולא במקום אחר.

חבריי, אני לא אומר את הדברים לשם הצביעות אותה אנחנו מגלים אלא כדי למצוא פתרון לאנשים.
ציון פיניאן
התבשרנו שאחוזי האבטלה במדינת ישראל הם בין הנמוכים במדינות אירופה.
אילן גילאון
באמת.
מגלי והבה
התבשרנו ששני בני הזוג עובדים ולא מסיימים את החודש. אני לא רוצה להזכיר לך את האישה עם הילדים שלא היה לה כסף לקנות ילקוט לבן שלה.

אדוני היושב ראש, למדתי ממך הרבה ואני מודה בכך. אתה ידוע ביכולתך להשיג תקציבים ומוצא פתרונות. אנא ממך, נצא היום עם תשובה לעובדים וגם ייהנו בעלי המפעל מכך שפתרנו את הבעיה של העובדים.
היו"ר משה גפני
תודה. דוד אזולאי ואחריו מסעוד גנאים.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, אני מצטרף לכל התודות על האירוח והברכות על היוזמה לכנס כאן את ועדת הכספים. לפני שבועיים ביקרתי כאן באופן אישי ונפגשתי עם מוטי. רציתי לעשות זאת בלי הרעש של התקשורת ולהתרשם באופן אישי מה קורה באמת במפעל. הסתובבתי בין הפועלים שעובדים כאן.

כדי לסבר את האוזן של כולנו כאן אני רוצה לומר שלא מדובר בפועלים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים אלא מדובר בפועלים שמרוויחים 4,000 ו-3,000 שקלים. למרות הכול הם נאבקים כדי להתפרנס בכבוד.

אחד הדברים שמטרידים אותי היום הוא לא סגירת המפעל. מה שמטריד אותי עכשיו זה מה יקרה בערב בחצור הגלילית הקטנה הזאת. יסתובבו אחד אצל השני בבתים וישאלו מה הביאה להם ועדת הכספים שהייתה היום בחצור ומה הבשורה. אני חושש מאוד מכך שאנחנו נצא היום מכאן בלי בשורה.

אדוני היושב ראש, אני רוצה להציע לך הצעה מעשית. חוק הוא טוב, הוא מצוין, אני לא מוותר על זה ומניסיוני אפשר להעביר חוק מהר. אני העברתי חוק ב-24 שעות. כשרוצים, אפשר. כשמגיעים לקונצנזוס - אפשר. יש דבר אחד שצריך לחשוב עליו. לפעמים נדמה לי שהממשלה הזאת היא ממשלת חלם. יושבים כאן כמאה עובדים שעובדים כאן, מחר הם מפוטרים ועל מי הם הולכים ליפול? הם ייפלו בראש ובראשונה על הרשות המקומית. יפתחו תיקי רווחה, לא ישלמו ארנונה, יצטרכו לטפל במשפחות האלה, אחר כך יתחילו לקבל דמי אבטלה. אדוני היושב ראש, מישהו עשה את החשבון הזה, כמה זה יעלה לקופת המדינה?
אני מציע לך אדוני היושב ראש, יש לך זכות, פנה למרכז המידע של הכנסת ובקש נתונים שמראים מה קורה מחר אם סוגרים את המפעל הזה, כמה יקבלו דמי אבטלה, כמה לא ישלמו ארנונה, כמה ישבו על צוואר הרשות המקומית. אני לא כלכלן גדול, אבל יושב כאן לידי כלכלן שבוודאי הוא יודע לעשות את החישוב הזה, ואני מודיע לכם שאנחנו נגיע לאותה תוצאה. מה שהמדינה תיתן היום, זאת בדיוק אותה תוצאה שהיא תצטרך להוציא. אני לא מבין גדול בכספים, אבל זאת הנוסחה שצריכה להיות.

אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר לך מניסיוני, לצערי הרב, שאתה יכול להעביר חוק ואם אתה רוצה דוגמה, אני אתן לך דוגמה של חוק שהעברתי אותו והאוצר החליט להקפיא אותו ולא העביר אותו במשך שנה וחצי.
יצחק וקנין
זה לא יעזור לאף אחד, החוק יעבור. בלי חוק אין פתרון.
דוד אזולאי
חוק אבטחת ראשי ערים, חוק שאני העברתי אותו והממשלה לא רצתה אבל העברתי אותו בניגוד לדעתה. התוצאה היא שהם עיכבו את החוק הזה במשך שנתיים.

לכן אני אומר שאנחנו נרים את הדגל, אנחנו נרים את הכפפה הזאת ואני לכן חושב שצריך לקבל נתונים ממרכז המידע, לבוא לממשלה ולומר לה זה מול זה וכי בסופו של דבר היא תצטרך להוציא את הסכום הזה. ברור שחקיקה צריכה להיות מהירה ולבוא עם בשורה לאנשים האלה, לומר להם שביום רביעי הבא תהיה קריאה שנייה ושלישית.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מסעוד גנאים.
מסעוד גנאים
אני מצטרף לברכות על האירוח. אני גם מברך על הצעד הזה שנבחרי הציבור הם שבאים לשטח. לפי דעתי כך צריך להיות. לא תמיד על האנשים לבוא אלינו לכנסת ולמשרדים שלנו אלא חשוב שגם אנחנו נצא לשטח ונראה את האנשים וננסה לפתור את הבעיות שלהם.

מה לא אמרנו בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת על פרי הגליל? כאן יש עניין רציני. אמרתי פתגם בערבית שלאבד את מקור הפרנסה זה יותר קשה ויותר מסוכן מאשר לכרות או לקטוע את הצוואר. אני מקווה שלא נצא מכאן רק עם תמונה.

נציגי הממשלה, אמרת אדוני היושב ראש, אומרים שהם מעוניינים אבל אין להם את הכלים. בסדר, אנחנו מעוניינים ויש לנו את הכלים. אם כן, בואו נממש את הכלים החוקתיים האלה ונלך או להצעת חוק או לכל צעד אחר כדי באמת נציל את המפעל הזה וכדי שהאנשים ישמרו על מקום הפרנסה שלהם. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יושב ראש ועד העובדים מוטי חזיזה. אני נותן לך את רשות הדיבור רק בתנאי אחד והוא שאתה לא מתרגש. תשאיר לי את ההתרגשות.
קריאה
מוטי יצא מבית החולים ביום שישי ואסור לו להתרגז.
מוטי חזיזה
אדוני היושב ראש, יש לי כמה דברים תורה לומר.
היו"ר משה גפני
דברי תורה, זה בסדר.
מוטי חזיזה
זה שהגעתם לכאן, זה הרגע הגדול לציבור עובדה. אתם הגעתם לכאן בזכות ציבור עובדים כשאתם מאמינים בשוויון ובצדק של העובד והולכים לפי האמרה האומרת: תנו לעובד לעבוד בכבוד. באתם לכאן כדי לכבד את העובד. לא באתם לכאן כדי לכבד אותי, לא להצטלם לעיתון ולא לטלוויזיה אלא באתם לכאן במטרה אחת. יש לכם שליחות משמים. באתם לכאן כדי להביע הערכה לציבור עובדי פרי הגליל. אנחנו כחברי ועד העובדים, שליחים כמו שאתם שליחים של הכנסת שלנו בממשלה.
אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר לך משהו. חוני המעגל שרצה משהו, הוא רצה להוריד גשם, פנה לקדוש ברוך הוא ואמר לו שהוא רוצה שירד גשם כדי שישפיע שפע וברכה על כל העם. גם כשירד גשם חזק, חוני המעגל לא קיבל את זה. לא, אדוני הקדוש ברוך הוא, הוא ביקש ממנו להקל על העם ושיוריד לו גשם של ברכה. אם חוני המעגל ידע לעמוד במשימה הזאת ודיבר עם הקדוש ברוך הוא כדי שירד גשם, כדי שייטב לכל עם ישראל, אדוני היושב ראש, אני יודע בדיוק מה אתה היום יכול לומר לכל ציבור עובדי פרי הגליל.

אני אומר לך משהו מפרשת השבוע. קראתי את זה והייתי אצל רבי דוד אבוחצירה השבת. זכיתי להיות בחברתו. יוסף שואל פעמיים את אחיו: העוד אבי חי? הוא שאל אותם פעם אחת ולכן למה הוא שואל שוב את השאלה? אמרו לו שעוד אבינו חי אבל הוא שואל עוד פעם. הוא לא שואל מפני שלא האמין להם אלא כדי לחזק את האמונה ולדעת שאביו יוסף חי. הוא חי כדי להשפיע, שירד מצרימה וישפיע שפע ברכה על כולם. ובסוף למה הוא זכה? לברך את מי? את בניו של יוסף, את אפרים ואת מנשה.
חבריי חברי הכנסת. יושבים כאן חברי דוד אזולאי, הרב וקנין וכל חברי הכנסת, כולכם כאן מחוזקים באמונה ובדת ולא משנה אם מדובר במסגד או בכנסייה אלא לכולנו יש אלוהים אחד. לכולנו יש אמונה אחת. לכולנו ביחד יש דבר אחד: כולנו רוצים להתפרנס בכבוד.

כאן אני פונה אליך היושב ראש. הרב גפני, האמונה שלך בקדוש ברוך הוא היא לא פחות משלי אלא יותר משלי. אתה רואה מה אנחנו עוברים היום ולאן מגיעים. חלילה, אני לא גולש לזה. אני מבקש מכם דבר אחד. אני לא נציג של הבעלים. ברגע שאתם מכבדים את הבעלים, בפועל אתם מכבדים את העובדים. אני אומר לכם חבריי חברי הכנסת שברגע שאתם תעזרו לבעלים, נתתם לו אולי מה שמגיע לו, אבל בסופו של דבר האמונה והשליחות שלנו אומרים שאתם באים לעזור לציבור העובדים כי תהיה לנו הזכות לבוא ולבקש מאותם בעלים. על פיטורים אני לא מדבר כי זה לא ריאלי. הבעלים שחושבים תמיד לפטר כי זה הפתרון, בורחים ממציאות החיים. זאת טעות חמורה כי כך הם פוגעים בעצמם פעמיים כי אין מצב בעולם שמפעל עובד בלי עובדים. אולי מפעל עובד בלי מנהלים, אבל בלי עובדים, גם אם תביא רובוטים, הרובוט צריך להיות מופעל על ידי מישהו וזה העובד שצריך להפעיל אותו.

אדוני היושב ראש, ראית את כל העובדים וכמה תקוות הם תולים בך.
היו"ר משה גפני
בוועדה.
מוטי חזיזה
בוועדה שאתה עומד בראשה. ראיתם כמה תקוות תולים בעמיר, באבישי, באילן ובכל אחד ואחד. יש להם ציפיות מכם. אני אומר לכם שזה לא קשור למפלגות. אנחנו בני אדם. בסופו של דבר כולם אמרו שאנחנו בני אדם שרוצים לעבוד ולהתפרנס בכבוד.

אני מבקש מכם ביראת שמים ובשליחות שבאתם לחצור הגלילית, תנו לנו את הזכות לעבוד ולא להיות לנטל על המדינה.

באותה הזדמנות אני רוצה לברך את ראש המועצה שלנו, את שמעון סוויסה שנמצא אתנו, את ראש עיריית צפת שגם הוא כאן. אתם מדברים על כך – גם רוחמה אמרה זאת – שחצור צריכה להיות עיר. תעזרו לראש הרשות שלנו, אם זה חשוב לכם, שיהיו כאן עוד מפעלים, שתהיה כאן עוד תעשייה ויהיו כאן עוד מקורות פרנסה ומכל קצוות הארץ – מטובה, מקריית שמונה ומעוד מקומות – נקבל את כולם בברכה. זה יהיה מפעל שמעסיק אלפיים עובדים ולא 250 עובדים. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. השם ישלח לך רפואה שלמה. יונה פרטוך מההסתדרות.
יונה פרטוך
אני מסתכל ואני רואה את מיטב התוצרת הישראלית שיושבת כאן על השולחנות. אני לא בטוח שהגאווה הלאומית הולכת כאן במקביל. יש כאן סחורה יוצאת מן הכלל. רבותיי, איפה מייצרים את זה? כאן, בגליל העליון, בחצור הגלילית וזאת השופרה דשופרה של התוצרת הישראלית.

מעבר לכך, חברים, אני חייב לציין שיש כאן הרבה דעות, חוות דעת או כל מיני רעיונות, אבל בסופו של דבר אנחנו מסתכלים בעיניים של העובדים ובסופו של דבר אנחנו עומדים מול רשימות המפוטרים. בסופו של דבר המשברים יוצאים ויורדים לפתחנו. אני אומר את זה כאן בצורה מאוד מאוד ברורה. אנחנו לא נוכל לעמוד במשבר הזה כאן בפרי גליל. אנחנו לא נוכל לעמוד במשבר הזה. ציינו כאן שלוש שנים, אבל העניין הזה נמשך כבר ארבע שנים ובוועדת הכספים היינו כבר לפני ארבע שנים. עשינו את הכול בהפגנות גדולות אל מול בנקים, אל מול חברי כנסת, אל מול הממשלה ואל מול משרד האוצר אבל זה נמשך ארבע שנים. עד הרגע הזה ממשלת ישראל לא הכניסה את היד לכיס ולא נתנה שקל. שיהיה ברור לכולם. יש כאן תהליך שאחד מרמה כאן את השני. ממשלת ישראל לא רואה בפריפריה מטרה. הדרת נשים? הדרת חרדים? זאת הדרת פריפריה. זאת החלטה בכוונה. זאת החלטה ברורה של ממשלת ישראל.

אני קורא להם היום, אני קורא להם עכשיו, לא תצילו את השמונים האלה, לא נשאר כלום בגליל העליון עם אחוזי אבטלה של שמונה ותשעה אחוזים בחצור הגלית, עם פתרונות תעסוקתיים של נסיעה של שעה ורבע.

הדבר הפרקטי יותר עליו אני חושב הוא שאולי אפשר לתת הלוואה על חשבון כדי למנוע ששמונים עובדים ילכו הביתה. אולי אפשר לתת שמונה מיליון על חשבון, שתהיה ערבות כזאת או אחרת, אבל לא ישב בתת ההכרה של העובד שהוא הולך הביתה. תנו בינתיים חיים. תגידו שאתם רוצים שהמקום יחיה, תראו הצהרת כוונות טובה. אתם לא עושים את זה. אתם מדברים ומדברים אבל תראו, תגידו שאתם נותנים על חשבון. האוצר אומר לבעלים שייתנו עד שנפתור את הבעיה, מה שנקרא גישור כי הכוונות טובות וכולם כביכול תומכים בחוק.
אם הכול בסדר, אין כאן שום בעיה. תנו הלוואת גישור ואז אני אהיה רגוע יותר, העובדים יהיו רגועים וגם ועד העובדים יהיה יותר רגוע.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. משה אפרים, הבעלים של המפעל.
משה אפרים
אני רוצה להודות לכל החברים שהגיעו לכאן. זה שהגעתם לכאן, מאוד מרגש אותי. ברמה האישית אני מאוד מאוד מעריך את זה.

אני רוצה לומר כמה מלים בעניין של פרי הגליל. נוצר הרושם, כשאומרים כל הזמן הבעלים, לתת לו וכולי, לא צריך לתת לנו שום דבר כי גם לא לקחנו שום דבר. אני חושב שמוטי יודע ויונה פרטוק יודע שמהתחלה אמרתי – ועמדנו בזה והיום אתם יכולים לראות את כל התעשייה – שכל שקל שיהיה לנו, נשקיע בתוך המפעל.

אני רוצה גם להודות שהמשכורת שלי היא לא חמישים, לא ארבעים וגם לא שלושים אלף שקלים בחודש. אני חושב שגם החברים יודעים מה משכורתי. אף אחד לא בא לגזור כאן קופון, לא בא לקחת כסף הביתה. אני מצהיר כאן שאף אחד לא לקח עשר אגורות מקופת פרי הגליל הביתה. אני מצהיר. באנו לעשות תעשייה בצפון ואני חושב שעשינו את זה. אני שמח שאתם כאן כדי לראות שאלה לא קלישאות וסיפורים אלא אתם רואים כאן את המפעלים עומדים ורואים את העובדים עובדים. יש כאן שישה מפעלים שונים בתוך מתחם פרי הגליל. אנחנו יצרנו ארבעה מפעלים חדשים בתוך המתחם הזה והגענו ל-280 עובדים כשהתחלנו ב-140, עשינו ולא דיברנו. הייתה לנו הבטחה. אני מעריך את עמיר פרץ ואת פואד. עמיר אמר בישיבה הראשונה שהוא דיבר עם פואד ופואד אמר שהוא הבטיח כי עד אז אמרו לי שאני חלמתי או אני הוזה. אני שמח שפואד אישר ואני מעריך מאוד את זה שהוא בא ואמר שהוא הבטיח. אנחנו השקענו 86 מיליון שקלים רק בהשקעות. אני לא מדבר על הקנייה. זה כסף רב. אם חברי אורן ממשרד האוצר חושב שהוא ייתן לי מענקים על ההשקעה, אני מודיע לך כאן מול המצלמות שלא נשקיע כאן שקל נוסף. עמיר פרץ הציע לחזי צאיג הצעה הוגנת לתת לנו את מסלול העובדים. בזמנו מר עופר עיני ביקש לא לפטר את העובדים כדי שיהיה להם ותק וזכי שלום הבטיח, אמר שאין בעיה, ביקש לחתום ואכן חתמנו. לא פיטרנו עובדים אלא נתנו להם להמשיך את הוותק. אם יצא מזה כאילו אכלנו אותה, אין לי יותר מה להוסיף.
היו"ר משה גפני
אתה יודע איזו פרסומת אנחנו עושים עכשיו למפעל שלך?
משה אפרים
אני מעריך את זה מאוד. ברשותכם, חשוב לי לומר את הדברים. אני רוצה לומר לכם שאת התשלובת הזאת קיבלנו עם 400 מוצרים והיום אנחנו עומדים על 620 מוצרים וזה בתקופה של פחות משלוש שנים. אין לזה אח ורע בתעשייה.
היו"ר משה גפני
יפה.
משה אפרים
אנחנו עושים תעשייה נטו. אין שום סיבה בעולם שלא נקבל מה שמגיע לנו וזה לא שהבעלים יקבלו אלא המפעל יקבל.
היו"ר משה גפני
ואתם גם מפעל מרוויח.
משה אפרים
המפעל לא מפסיד כסף. אני לא רוצה כלום. אני אמרתי שאני רוצה לצמצם אבל אומרים לי לא.

שוב, אני שמח שיש כאן אוזן קשבת. שמעתי את מג'אדלה ואפילו התרגשתי מהדברים שלו. אנחנו לא טועים ואני חושב שאתם חושבים כמוני.
היו"ר משה גפני
נכון.
משה אפרים
תודה רבה לכולם.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד. במקומך, אחרי מה שהיה היום, הייתי משמיץ.
עמיר פרץ
תשאל בבקשה את נציגי משרד התעשייה, שייתנו לנו פעם אחת תשובה.
היו"ר משה גפני
רגע. הם לא ייתנו תשובה. נציג הסטודנטים ממכללת תל-חי, ביקשתם להתייחס.
תמר
שמי תמר. אני לומדת במכללת תל-חי. לפני הכול אני רוצה למסור בריאות שלמה למוטי חזיזה. אני חושבת שאתה סמל ואתה עושה כאן עבודה מדהימה שכולנו יכולים ללמוד ממך.

אני חושבת שזה מאוד מאוד עצוב, מכאיב ואפילו מרגיז שצריך להתחנן על העתיד של המפעל ועל עתיד העובדים. אני רוצה לומר שסטודנטים בוחרים לגור בפריפריה מתוך רעיון אמיתי לחזק אותה. בעצם מה שאתם מראים כאן בכך שמפטרים את העובדים זה שאין לנו כאן תעסוקה ואין לנו עתיד. סטודנטים שרוצים להישאר כאן, הם עוזבים כי אין להם כסף, אין להם משכורות.

חברת הכנסת מירי רגב, אי אפשר להאשים כאן את קדימה. את יושבת בממשלה.
היו"ר משה גפני
מתחיל להיות מעניין. את יכולה להצביע ליהדות התורה ולא חייבת להצביע דווקא לקדימה או לליכוד.
תמר
אני רחוקה שנות דור ממפלגת קדימה.
מירי רגב
הפתרון הוא להעלות את קדימה לשלטון.
מגלי והבה
זה מה שיהיה.
תמר
אני אומרת שצריך לתמוך בקו שהוא מעודד את העובדים, את הפריפריה ואת החלשים.
מירי רגב
זה ברור. לא דיברנו על זה אלא על תאגידי המים.
מגלי והבה
מירי, אפילו אם תרצי להגיע לקדימה, לא נקבל אותך.
מירי רגב
אין מצב שאני אגיע לקדימה.
היו"ר משה גפני
הנרי אלקסלסקי, משפט קצר כי ההסתדרות כבר דיברה.
הנרי אלקסלסקי
רבותיי, מה שאתם רואים כאן, זאת הציונות. יושבים כאן העובדים ואין מאחוריהם אף אחד אלא רק אתם יכולים לעזור להם. אתם יכולים לקבל החלטה. לא מקובל עלי שנציגי האוצר באים לכאן ואומרים שאין להם תשובות. אם זה כך, לשם מה אתם באים? תשלחו את הדברים במכתב.
אני פונה אליכם כחבר הנהגת ההסתדרות ואומר לכם תקשיבו לקולות של מוטי חזיזה. הוא מדבר בשם אותן משפחות שאין ביכולתם לסיים את החודש ואת השבוע.
היו"ר משה גפני
אני ביקשתי מההסתדרות לאיים בהשבתה, אבל לא עושים את <זה. לא חשוב, זה בסדר.>
הנרי אלקסלסקי
אני פונה אליכם. אל תסתכלו אחורה אלא קדימה. אתם אחראים בפני כל משפחה ומשפחה.
היו"ר משה גפני
תודה. סמי מלול ממרכז השלטון המקומי, אחרון הדוברים ואחר כך אני רוצה לסכם את הישיבה.
סמי מלול
עמדת מרכז השלטון המקומי שרואה בנושא הזה כנושא עם חשיבות רוחבית כלפי כלל ערי הפיתוח וערי הפריפריה. אני חושב שיש היום פתרון במסגרת חוק אזורי עדיפות לאומית. הממשלה יכולה להחריג את מפעל פרי הגליל ולקבל החלטה נקודתית.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לסכם את הישיבה. מאז אני יושב ראש ועדת הכספים לא קיימנו ישיבות מחוץ לכנסת ואני חושב שאפילו סיורים כמעט ולא ערכנו. אני חי בטראומה מתקופת מגוריי באופקים כאשר נסגר שם המפעל. עמיר, אתה זוכר את זה. אני הייתי שם בין המפגינים והייתי אצל משפחה באופקים כשהאישה פוטרה מהעבודה והבעל היה מובטל. הייתי אצלם בבית והם הראו לי את המקרר הריק שלהם. לא היה אוכל לתת לילדים. פיטורי עובד אחד או עובדת אחת או זוג עובדים – כי יש זוגות עובדים במפעל – זאת שאלה של פיקוח נפש ופיקוח נפש במלוא מובנה של המילה. אני חי בטראומה מהדבר הזה. אגב, מאז אופקים התחילה לשקוע אבל זה סיפור בפני עצמו. המשמעות של העניין היא שהישוב הזה ייסגר או שהוא יהיה ישוב של מובטלים. זה מפעל עוגן. מה שהולך להיות כאן, אין לזה כל הצדקה.

אני הייתי בטוח שאני מגיע לחצור, בכל אופן זאת נסיעה ארוכה מהמרכז, עם עוד חבר כנסת אחד או שניים וכמה חברי כנסת מהאזור, אבל אני שמח וגאה על כך שבאו כל חברי הכנסת. זה מראה שבכנסת יש רגישות חברתית ממדרגה ראשונה.

אני לא סבור שהממשלה תיתן פתרון. אני לא חושב שהיא תיתן פתרון. קיוויתי שהישיבה הזאת לא תתקיים ושהם ימצאו פתרון. לכן אני מקבל את הגישה הזאת שאומרת שאם נרבה בחקיקה, יהיו לה השלכות רוחב וכל מה שנלווה לעניין.

אני מציע מה שבעצם כבר דיברנו עליו ואני לא מחדש בעניין הזה.
עמיר פרץ
לפני שאתה מסכם אדוני. אני חושב שחשוב שהוא יאמר את דברו.
היו"ר משה גפני
מה הוא יאמר? הוא יחזור על האמירה. בבקשה.
עמיר פרץ
לא, הוא לא יכול לחזור על האמירה.
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא של מסלול התעסוקה הרטרואקטיבי.
עמיר פרץ
גם בפעם שעברה הוא אמר שהוא לא יכול לומר שיש השלכות רוחב. אין מפעלים כאלה.
אורן משה
יש מפעלים כאלה. יש לא מעט מפעלים שהם ייכנסו.
יצחק וקנין
זה נאמר גם בפעם הקודמת. חבל על הזמן.
עמיר פרץ
אני מדבר על מסלול התעסוקה.
אורן משה
כן, מסלול תעסוקה.
עמיר פרץ
אם אתה מביא חמישה או שלושה מפעלים כאלה.
היו"ר משה גפני
עמיר, אני לא מבקש ממנו.
עמיר פרץ
שלושה מפעלים שיש סיכוי שיבקשו ממך מסלול, אני מסיר את כל ההצעות.
היו"ר משה גפני
לא, אתה לא מסיר. אתה לא בעל הבית להסיר.
עמיר פרץ
זה פשוט בלתי יאומן.
היו"ר משה גפני
נתת לי קרדיט לתכסיסים פוליטיים? אז תן לי עכשיו. אני לא מבקש מהם יותר שום דבר. הבנו את התשובות. לא באנו לכאן על מנת שנחזור עם תשובות שליליות.
מוטי חזיזה
אדוני היושב ראש, מחילה, לפני שאתה מסיים, מילה אחת. יש לי הצעה לצאיג ולחברים.
היו"ר משה גפני
עזוב.
יצחק וקנין
מוטי, עזוב. אתם לא מבינים על מה אנחנו מדברים. חבל לכם על הזמן.
היו"ר משה גפני
הם לא הכתובות. אני מבקש ממנהל הוועדה לפנות למרכז המידע של הכנסת ובתוך מספר ימים אני מבקש לקבל מידע כאשר אנחנו הולכים למסלולים עליהם דיברנו ותכף נדבר עליהם. אני מבקש לדעת על כמה מפעלים זה ישליך בהשלכת רוחב, איזה מפעלים ובאיזה ישובים. אנחנו מדברים על ישוב שהוא ישוב פריפריאלי קטן, מרוחק מאוד ממרכז הארץ והמפעל הוא מפעל עוגן של הישוב הזה.
קריאה
של האזור.
היו"ר משה גפני
של האזור. אני מבקש לקבל את המידע בנושא הזה.
דוד אזולאי
כמה זה יעלה למשלם המסים אם המפעל הזה ייסגר.
היו"ר משה גפני
כן, ברור. כל מה שנלווה לעניין הזה, כמה זה יעלה.
מירי רגב
למה אתה לא מבקש מהם? שחזי ייתן.
דוד אזולאי
לא צריך אותם.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה לבקש מהם. היה שלב שאני הצעתי להם והסכמתי לתת את הכסף מהכסף הקואליציוני של יהדות התורה אבל אמרו לי שאני לא יכול להעביר את הכסף כי החקיקה לא מאפשרת.

אני דיברתי עם היועצת המשפטית של הוועדה על פי החלטת הוועדה הקודמת. הכנתי הצעת חוק והצעת החוק הזאת תיתן להם את הכלים לעשות את זה רטרואקטיבי, לעשות את המקרה הזה מיוחד לפרי הגליל אחרי שגם התקבל מכתב שאמנם לא פותר את הבעיה לגמרי אבל התקבל מכתב מפואד.

נכון להיום אני חבר בקואליציה. אני אומר לכם שאנחנו נחתום על הצעת החוק – כמובן מי שירצה – עכשיו ואל תחשבו שזה נעשה לעיני התקשורת שאין לזה השלכה. אני האחרון שמזלזל בתקשורת. ראיתי בשבוע שעבר שצילמו נטורי קרתא, איך הפכו אותי לזה כי זה מתאים לתקשורת. לא חשוב, נשאיר את זה לפעם אחרת. מה שאני לא אגיד כבר לא משנה כי העיקר שאני עם חליפה, עם זקן וחרדי. כל הדברים מסביב כבר לא רלוונטיים. אפילו טלאי צהוב כבר הדביקו לי.

אני מציע שמי שרוצה, יחתום עכשיו. אני מבקש ממנהל הוועדה לפנות ליושב ראש ועדת הכנסת, ליריב לוין, ולבקש פטור מחובת הנחה. אני מבקש מאנשי המפעל, היות שאנחנו הולכים עכשיו לדיונים רצופים, יהיה דיון בוועדת הכנסת על שחרור מחובת הנחה, יהיה דיון אחרי כן במליאת הכנסת בקריאה הטרומית ואני מבקש שוועד העובדים ישלח נציגות באופן קבוע לדיונים האלה כדי שיראו מי בא לכאן ודיבר ומי בכנסת מצביע כאשר מתקבלות ההחלטות. אני מבקש שלשם כך אתם תקימו כאן במפעל ועד.
גאלב מג'אדלה
מה עם הסנקציות?
היו"ר משה גפני
רגע. אני פונה לשר האוצר ואני פונה לממשלה – לחזי צאיג ולאורן משה שמייצגים כאן את הממשלה – ואומר שאני מתחייב לעצור את הליך החקיקה אם אתם תטענו להשלכת רוחב ובתנאי שאנחנו יודעים שהנושא של פרי הגליל נסגר וזה יכול ללכת על פי המתווה של עמיר פרץ. זה יכול ללכת על פי מסלול תעסוקה רטרואקטיבי ותאמינו לי שאם אתם רוצים פתרון חוקי, אני יכול לתת לכם. אם יהיה רצון, לא תהיה לכך השלכת רוחב. יש לזה הרבה מאוד פתרונות. אנחנו נקבל ממרכז המידע נתונים על ההשלכות לגבי מפעלים אחרים ואם אכן יש מפעל כמו פרי הגליל בירוחם למשל, ישוב שהוא מרוחק באותם מספר קילומטרים ממרכז הארץ והוא עיר פיתוח קטנה, צריך לתת גם לירוחם אבל אני לא מכיר את זה. אני מכיר את הארץ, ואם יש, בבקשה, תמצאו פתרון. לא תמצאו פתרון, החקיקה הזאת תמשיך את שלושת הקריאות. לא יהיה מישהו מהקואליציה שנמצא כאן - ונמצא כאן ציון פיניאן שהוא מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, נמצאת כאן רוחמה אברהם ונמצאים כאן כל החברים מכל הסיעות – לא יהיה אחד שאם לא יהיה פתרון לפרי הגליל, לא יצביע על החקיקה הזאת.
אחרון חביב. אני פונה למנהל המפעל. אנחנו הוכחנו היום שכולנו, כל המפלגות, נמצאים במפעל הזה ולא סתם לא היו במפעלים אחרים אלא רק כאן. אנחנו רואים במפעל הזה ספינת דגל איך מדינת ישראל והחברה בישראל מתייחסים לישוב כמו חצור הגלילית ומתייחסים למפעל עוגן שנמצא כאן. אתה במקרה כאן כי לך יש עסקים וזה בסדר. אנחנו מאוד מברכים אותך ומאחלים לך להצליח בעסקים ובאמת אני רואה שיש לך סיעתא דשמעיא כי אתה מפעל מרוויח.

אני מבקש ממך, כל עוד התהליך הזה נמשך – אם הוא נפסק, נפסק ומותר לך לעשות מה שאתה רוצה – אל תבזה אותנו. אל תפטר עובד או עובדת אחת. אנחנו ממשיכים את ההליך הזה במהירות ולא משחקים אתו. תאמין לי, יש כאן אנשים שבאו לחצור הגלילית למרות שיש להם הרבה מאוד עיסוקים חשובים במרכז הארץ. בשבילי להגיע היום לכאן – אצל אחרים זה הרבה יותר גרוע ממני - זה כי הנושא עבורי הוא מאוד מאוד חשוב ואני לא רוצה להזכיר מה הייתי צריך לעשות היום במרכז הארץ. אם אתה שומע רדיו או צופה בטלוויזיה – ועדיף שלא תצפה – אתה יודע מה הייתי צריך לעשות היום בהרבה מאוד דברים אבל לא עשיתי כלום, עזבתי הכול ובאתי לכאן. כך נהגו כל חבריי. אנחנו לא עוזבים את המפעל הזה. אנחנו מבקשים ממך שאתה לא תעזוב אותנו עד שנבוא ונגיד לך שהתייאשנו, אין מה לעשות, תעשה מה שאתה רוצה. כל עוד שזה לא קורה, אני מבקש ממך שהמפעל ימשיך. זאת גאווה למדינת ישראל, המוצרים שלך הם גאווה למדינת ישראל, העובדים יקרים וחשובים לנו. אנחנו מבקשים ממך את הבקשה הזאת ואתה מקבל עכשיו את רשות הדיבור לחצי דקה.\
גאלב מג'אדלה
הוא אמר אמן.
מוטי חזיזה
מי שבא לכאן, בא לכאן באמונה ולא למען אינטרס אישי אלא למען שליחות ציבורית בעלת משמעות מאוד גדולה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אנחנו יוצאים לסיור במפעל.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:30.>

קוד המקור של הנתונים