ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 26/12/2011

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2012), התשע"ב-2011

פרוטוקול

 
PAGE
16
ועדת הכלכלה
26/12/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי










*
<פרוטוקול מס' 702 >
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ל' בכסלו התשע"ב (26 בדצמבר 2011), שעה 16:00
סדר היום
<תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2012), התשע"ב-2011>
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה-הכהן– היו"ר

עמיר פרץ – מ"מ היו"ר

דוד אזולאי

דני דנון

יצחק וקנין

חמד עמאר

מירי רגב
מוזמנים
>
יוסי ישי - מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אורי צוק-בר - סמנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ערן אטינגר - עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת ורד - עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

מורן הכהן יבין - עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

לירון אדלר-מינקה - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מעין נשר - רפרנטית חקלאות באגף התקציבים, משרד האוצר

יעקב כהן - מזכיר ארגון מגדלי עופות, ארגון מגדלי עופות

שמואל ראובן - ארגון מגדלי עופות, ארגון מגדלי עופות

שמואל לויט - מנכ"ל, המועצה לענף הלול

שלום דוד - מנהל אגף תכנון וכלכלה, המועצה לענף הלול

איתן דוידי - מגדל, המועצה לענף הלול

תומס מנור - עו"ד, יועץ משפטי, המועצה לענף הלול

לאה יוגב - מושב שומרה, דירקטורית בהנהלת מועצת הלול ונציגת המגדלים

יוסי אדוני - חבר מועצת הלול ונציג המגדלים

יוסי גליקסמן - מנכ"ל גליקסמן, יצרני ומשווקי ביצים

גלעד וקסלמן - עו"ד

אבשלום רביבו - עו"ד, מטעם גליקסמן

מיכאל לסר - מנהל חברת מ.לסר בע"מ, יצרני ומשווקי ביצים

שלמה סוויסה - מנהל חוות מטילות בצפון, יצרני ומשווקי ביצים

דוד עגיל - מושב דלתון

חיים דהן - מושב צוריאל

חיים מלכי - ועד הפעולה להצלת המשק החקלאי

משה פרץ - ראש ועד נטועה

עמוס כהן - מושב נטועה

רחל שמחון - מושב נטועה

ציון יסעור - מושב תרום

נדב שמואל - מושב תרום

איציק חיון - מושב ספסופה

חנה שלב - מושב אבן מנחם

ראובן שמואל - מושב אלקוש

שלמה שטרית
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים – אהובה שרון
<תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2012), התשע"ב-2011>
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אחר צהרים טובים. אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2012), התשע"ב-2011.

משרד החקלאות.
יוסי ישי
תודה ליושב ראש הוועדה על קיום הישיבה. חשוב מאוד לסיים את הדיון ואת אישור התקנות לפני סוף השנה.

מדובר בתקנות שמסדירות את מכסות הייצור לענף ההטלה לשנת 2012. ענף ההטלה מרוכז בידי כ-3,000 משקים, רובם משפחתיים, כאשר מעל ל-65 אחוזים מהם ביישובי הצפון והנושא הזה מהווה עוגן פרנסה מרכזי. הענף הוא אחד משני ענפים שמאורגנים במכסות במחיר מטרה.

התקנות נועדו לקבוע את המכסה הכוללת, כ-1.9 מיליארד ביצים. המכסות האישיות למגדלים הקיימים מבוססות על מכסתם בשנת 2011. מדובר בתקנות גם על הקצאת מכסות נוספות למגדלים חדשים בסדר גודל של כ-16 מיליון ביצים ועוד מכסה של כמאה אלף ביצים למוסד שיקומי, לאנשים עם מוגבלויות.

בנוסף בתקנות, כדי לסייע בידי המגדלים לעמוד בדרישות של רישיון עסק והתאמת הממשק לדרישות הסביבה, בריאות הציבור, צער בעלי חיים וכל מה שקשור בזה, ניתנות כאן תוספות למי שיתאים את הלולים שלהם או שהוא בדרך להתאמת הלולים לדרישות האלה. זה ניתן בדרך של תוספות שונות ובהן תוספת של מאה אלף ביצים למי שמעביר את הלול שלו ומתאים אותו לדרישות. בנוסף יש כאן תוספת מכסה של 25 אלף ביצים למי שנותן קרקע שיש לו בה זכויות לטובת הכלל לצורך הגדרת אתר לקיום לול במתכונת החדשה. בסופו של דבר יש איזושהי תוספת פלט שבאה להגדיל את מכסות הייצור בהתאם לתוספת לכל המגדלים בשל הגידול בביקוש לעומת ההיצע הנוכחי.

כמו שאמרתי בתחילת דבריי, הדברים נועדו להסדיר את המכסות לשנת 2012. חשוב מאוד שהוועדה תאשר אותם לפני סוף השנה כדי להמשיך את התכנון בענף שהוא חשוב מאוד להמשך קיומו לשנת 2012. תודה.
יעקב כהן
אדוני יושב ראש הוועדה. אנחנו הגענו למצב שהרפורמה שהיא כל כך חיונית להמשך קיום ענף ההטלה אינה יכולה להתקיים בתנאים האלה משום שכאשר דיברו אתנו על הרפורמה, דיברו אתנו על שטח מחייה של 350 סנטימטרים מרובעים למטילה עם סיוע במענקי השקעות ברמה של חמישים אחוזים בצפון הארץ ועשרים אחוזים מענק במרכז הארץ.

היום שרת החקלאות הולכת להתקין תקנות בשטח מחייה של 750 סנטימטרים מרובע למטילה, דבר שיפגע מאוד מאוד בפרנסה שלנו. הנחתי בפני כל החברים היושבים כאן תחשיב של התאחדות חקלאי ישראל, תחשיב כלכלי כאשר מי שעורכת את התחשיב הזה מקובלת בדרך כלל על משרד האוצר ועל משרד החקלאות והיא נחשבת לשם דבר בתחום החקלאות. התחשיב הזה מראה בפשטות מאוד שאם נבנה לול של 6,000 מטילות לשני מגדלים שיש להם גם סובסידיה בערך של 32 אלף שקלים בשנה, היתרה לכל משפחה בשנים האלה תהיה 32 אלף שקלים לשנה. זה דבר אבסורדי, למרות שחוק הגליל יש לו רק עוד שש שנים. אם ניקח שלושה מגדלים במרכז הארץ שיעשו לול של 6,000 מטילות, הם יישארו עם 7,000 שקלים בשנה שזה אומר 600 שקלים בחודש. מי ילך להשקיע מיליון שקלים בשביל הסכום הזה?
אנחנו ביקשנו משרת החקלאות וממנכ"ל משרד החקלאות לעצור ולעשות חושבים. אנחנו לא יכולים להיכנס לתהליך הזה. אני התומך הכי נלהב ברפורמה .
היו"ר כרמל שאמה הכהן
למה אתה מדבר אתי על הרפורמה?
יעקב כהן
אני אסביר למה. אנחנו הגענו לסיכום עם משרד החקלאות, עם שרת החקלאות, שמה שהמגדלים ימליצו בפניה, היא לא תתנגד. גם ארגון מגדלי העופות וגם המועצה לענף הלול המליצו לה למשוך את כל הסעיפים הנוגעים לרפורמה עד שנשפר את התנאים. אני מבקש שכל הסעיפים שנוגעים לרפורמה יוצאו משם. ביקשנו מהם עוד שני דברים קטנים: לאפשר למי שמארח אצלו גידול משותף ורוצה לעבור לגידול משותף, שזה יתקיים ויש איזו כמות קטנה של מגדלים חדשים שקיבלו בעשר השנים מכסות שיש עליהן כל מיני מגבלות, ואלה שישה-שבעה מגדלים, להסיר אותן. אני מבקש שבמסגרת הזאת משרד החקלאות יסכים שנוציא את כל מה שנוגע לרפורמה עד שנסכם תנאים יותר נורמאליים ואז נבוא ונאשר את הסעיפים האלה. תודה אדוני היושב ראש.
לאה יוגב
שמי לאה יוגב ואני נציגת המגדלים בדירקטוריון מועצת הלול. דירקטוריון מועצת הלול החליט ברוב קולות מוחץ על הוצאת כל סעיפי הרפורמה מהתקנות לשנת 2012. מה שאנחנו רואים כאן זה שלמרות החלטת הדירקטוריון מוגשים כאן סעיפי הרפורמה כרוכים בתוך התקנות. אני חושבת שמן הראוי לכבד החלטה של דירקטוריון שהתקבלה בצורה דמוקרטית על פי מינהל תקין ועל פי חוק מועצת הלול.

הסעיפים האלה, במידה שחלילה הם יוצאו לפועל, מחר בבוקר אנחנו נקום לבוקר חדש בו 3,000 משפחות יפרשו ממקור הפרנסה שלהן והשאר יסופר בתולדות מדינת ישראל ושמירה על גבולות מדינת ישראל.
יוסי אדוני
אני רוצה להוסיף עוד כמה דברים לחזק את דבריהם של יעקב ולאה. בכותרת של תקנות המועצה, בכללים לשנת 2012, כתוב לאחר התייעצות עם המועצה. אני יודע שלא חייבים לקבל את המלצות המועצה, אבל כאשר המועצה מבצעת התייעצות זה אומר כל נציגי המגדלים, בודקים את החומר, מכירים את השטח, מכירים את ההשלכות, עבדו על זה שבועות שלמים אם לא חודשים ובהליך דמוקרטי הדיון על כל התקנות עבר בקרן ביצים עם נציגי כל מגדלי ענף הלול ואחר כך הועבר לדיון במליאת מועצת הלול. מה שמועצת הלול החליטה, לאחר התייעצות, זה להמליץ למשרד החקלאות להוציא את כל הסעיפים שנוגעים לרפורמה ושנית, להוסיף לתקנות את תוספת ראשונה, תקנה 5(א)(1) ו-5(ב)(1). אלה תקנות שהיו בשנים האחרונות – 2009, 2010 ו-2011 – בדבר חיזוק יישובי הגדר על סמך שתי החלטות ממשלה שהתוקף של התקנה הזאת מסתיים ב-31 דצמבר 2011.

ארבעת הישובים המדוברים, רוב האנשים לא מימשו את המכסות האלה ולא מסיבה שתלויה בהם אלא מסיבה בירוקראטית שקשורה לתב"אות או דברים כאלה ואחרים.

מועצת הלול המליצה למשרד החקלאות, לאחר התייעצות, להכניס בכללים של 2012 את סעיף 5(א)(1) ו-5(ב)(1), כאשר מדובר בתוספת לאביבים, זרעית, מרגליות ונטועה.

זאת הבקשה שלנו וההמלצה שלנו למשרד החקלאות שלצערנו התוספת הזאת לא הוכנה כמו שהם לא גרעו את הסעיפים שנוגעים לרפורמה.
גלעד וקסלמן
אני מטעם שלמה סוויסה. רציתי להעלות נושא שעלה בפעם הקודמת ורק אזכיר אותו, הנושא של לולי גידול משותף. בפעם שעברה סוכם שיהיה צילום תמונת מצב כאשר נקבעה מכסה שאז עמדה על בערך 700-800 למגדלים שעובדים במסגרת גידול משותף והמצב הזה היה אמור להישמר ולראות מה קורה מכאן ולהבא.
הבעיה העיקרית בה נתקלנו היא שאם לפי צילום תמונת מצב בשנת 2011 או 2010 בפעם הקודמת היו איקס לולים משותפים, ניצלו את התקופה הזאת כדי להוסיף לולים משותפים בניגוד למה שדובר כאן. כלומר, התוצאה היא שקבעו מאגר קבוע של מגדלים אבל מצד שני הגדילו את מספר הלולים המשותפים שאמרו שהרי לא ייתנו יותר לולי גידול משותף. זה יצר מצב בלתי אפשרי כי מצד אחד שמרו את הגג של כמות המגדלים שיכולים לעבוד ומצד שני אפשרו להוסיף לולים משותפים ולהגדיל את הקיבולת של הלולים המשותפים.

הפנייה כאן היא לעצור את זה אחת ולתמיד. מי שניצל את המצב הזה, זה לא תקין וצריך לעצור את זה ולהקפיא את זה. אין לזה התייחסות ולפי דעתי זאת נקודה שאני מניח שמשרד החקלאות לא נתן את דעתו עליה כי אני לא יודע איך הוא אישר את ביצוע הדברים האלה, אבל זה דבר שלא היה צריך להיות מאושר. אז אנחנו הסכמנו למעשה לפשרה הזאת, כלומר, לשמור על המצב הקיים אבל לא הסכמנו שיתחילו להוסיף כל שנה עוד לולים בגידול משותף ואז בסוף יהיו יותר אנשים מתחרים, דבר שהוא לא הגיוני. או שפותחים את הכול, גם את מספר המגדלים ולזה מעולם לא התנגדנו.
יצחק וקנין
אני רוצה להבין מה אתה אומר. אתה אומר שאם היו לנו 700 אנשים שגידלו בלולים המשותפים, אנחנו היום במצב של מעל 700?
גלעד וקסלמן
לא.
יצחק וקנין
בתוך ה-700 יצאו חלק והלכו למגדל אחר?
גלעד וקסלמן
לא. היו 700 בעשרה לולי גידול משותף. אם תיקח היום, יש כבר 13. ניצלו את המצב הזה למרות שאמרו שלא מתירים יותר הקמת לולים גידול משותף.
יצחק וקנין
מה זה 13?
גלעד וקסלמן
13 לולים בגידול משותף.
יצחק וקנין
כמה היו לפני כן?
גלעד וקסלמן
נגיד עשרה. אני יכול לבדוק את הנתון המדויק.
יצחק וקנין
הם לקחו מתוך המאגר הקיים?
גלעד וקסלמן
נכון.
יצחק וקנין
אבל קבענו שאי אפשר.
גלעד וקסלמן
נכון, אבל נתנו בכל זאת להקים עוד לולי גידול משותף.
יצחק וקנין
יוסי, יש מצב כזה?
גלעד וקסלמן
אני יכול לתת דוגמאות.
יצחק וקנין
אני הרי חי יום-יום את המטריה הזאת. יוסי, האם יכול להיות מצב שמגדלים שגידלו למשל אצל סוויסה עברו לקובי טוויטו? אני בכוונה אומר את השמות של המגדלים המשותפים. יש מצב כזה? היה ניוד? אנחנו קבענו שיהיה מועדון סגור.
יוסי ישי
מולי, תענה בבקשה.
שמואל לויט
המועדון היה ונשאר אותו מועדון סגור. יש רשימה של אנשים שב-31 בדצמבר 2010 היו בגידול משותף והם נשארו.
דוד אזולאי
לא התווספו אליהם עוד?
יצחק וקנין
לא. זה ודאי. זה בלתי אפשרי. זה מחסום.
קריאה
עברו מלולים קיימים ללולים חדשים. אם אתה רוצה שמות, תקבל אותם.
שמואל לויט
לנו אין סמכויות בתחום תכנון ובנייה. אותו מספר מגדלים שהיו בגידול משותף ב-31 בדצמבר 2010.
יצחק וקנין
אני רוצה לחדד את השאלה. אני פתאום החלטתי לבנות לול גדול במושב יערה ולקחתי אלי.
גלעד וקסלמן
נכון, והדבר הזה היה בניגוד למוסכם. זה כאילו מרוקן את כל הסיכום מתוכן. אם מישהו שיש לו לול הכפיל את הקיבולת שלו, בנה עוד לול, התוצאה היא ---
עמיר פרץ
אבל מאיפה הוא לקח את המכסה?
גלעד וקסלמן
זה לא משנה.
יצחק וקנין
מתוך המאגר הקיים.
גלעד וקסלמן
בפעם שעברה הגענו להסכם. יש איקס לולי גידול משותף שקיימים וממשיכים להתקיים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
כשנגיע לסעיף הספציפי, תעיר. זה משהו נקודתי ואנחנו רוצים להתקדם בתקנות.
יוסי אדוני
אני רוצה לחדד את הדברים כי אמרתי אותם ממש בקצרה. אני נציג מגדלים ואני יכול לדבר בשם רוב נציגי מגדלי ההטלה וגם בשם ארגון מגדלי העופות. אנחנו בעד הרפורמה, אנחנו בעד התייעלות הענף ואנחנו גם דוחפים לזה אלא שאנחנו יודעים שבתנאים הקיימים אנחנו לא יכולים לעשות.

אני רוצה לומר לגבי כל התחשיבים והבדיקות שעשינו.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
נגענו בזה. הבנו. הבנו שהרפורמה לא כדאית.
יצחק וקנין
אני רוצה להעיר הערה ודווקא בעקבות מה שאמר עורך דין גלעד וקסלמן. המציאות היא יותר חזקה מכל דבר. יכול להיות שאני יצחק וקנין היום בונה לול גדול, הולך ועושה הכול חוקית, פועל אצל רשויות התכנון ובונה לול. בעצם זאת רפורמה, זה חלק מהרפורמה. אני שואל במציאות הקיימת. אחד מהמושבים - אני חושב שזה מושב נטועה ואני בטוח שאני לא טועה - הוא בין הראשונים שהלך לכיוון הרפורמה ואפילו יכול להיות שהוא בתהליך ביצוע של הרפורמה. אני לא יודע בדיוק באיזה מצב אתם נמצאים. השאלה מה זה מפריע לך שהוא ילך לעשות את המהלך.
גלעד וקסלמן
לא מפריע.
יצחק וקנין
אני מדבר עם אדוני. אם עמוס רוצה לעשות את הרפורמה, מה זה איכפת לך?
יוסי אדוני
אני אגיד לך למה, כי אני דואג לפרנסה שלו. יש דברים שהם לא יודעים והם מובלים.
יצחק וקנין
אבל הרפורמה מתבצעת על ידי פלוני אלמוני ועוד אחד.
יוסי אדוני
אנחנו יודעים שבסוף החודש לא תהיה להם פרנסה.
יצחק וקנין
מה איכפת לך מה הוא עושה?
יוסי אדוני
אם הם ייכנסו לרפורמה במתכונת הנוכחית לפני שייתנו לנו את הדרישות שלנו, ויש לנו מספר דרישות שנמצאות על שולחן שרת החקלאות, אם לא ייתנו לנו את הדרישות האלה, החקלאים האלה של נטועה יישארו בלי פרנסה.
יצחק וקנין
אני מסכים אתך על העיקרון הכללי אבל השאלה אם אתה יכול למנוע.
יוסי אדוני
אם יתחייבו לי שסוף החודש יישארו להם 13 אגורות לביצה, אני הראשון שהולך לרפורמה. שיתחייבו לנו שיישארו להם 13 אגורות אבל הם לא יכולים להתחייב כי העלויות של הלול הזה הן בגובה של מיליונים. יישארו להם אלף שקלים בחודש. איזה משפחה תתפרנס מהסכום הזה? איך הם יתפרנסו?
יצחק וקנין
אני רק הערתי הערה כללית.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
רחל שמחון.
רחל שמחון
חברי ועדת הכלכלה הנכבדים, שמי רחל שמחון ממושב נטועה, חברה בוועדת ביקורת באגודה. במושב נטועה שישים משפחות, מרביתן בני שישים ומעלה. כולם מתפרנסים מענף הלול מאז 1967. באסיפה הכללית שהייתה התקבלה החלטה ברוב קולות לדחות את הרפורמה כי אף חקלאי לא יכול לעמוד בעלות ובתנאים של הרפורמה. ועד הישוב הפעיל את הרפורמה בניגוד להחלטת האסיפה הכללית. היום מונה חוקר ועדת הנהלה בעקבות אי סדר באגודה. מאז התחלת הרפורמה הישוב נמצא בקרע חברתי.

אני רוצה לומר לכם כי בלי לולים אין לנו פרנסה ואנחנו לא יודעים מה יהיה אתנו. תודה.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, אני רוצה לשאול שאלה לגבי אותם לולים משותפים שמדברים עליהם כאן במסגרת הרפורמה. מי אמור להקים את הלולים האלה? מי בונה אותם?
קריאה
רק מי שיש לו כסף.
דוד אזולאי
אני שואל את האנשים כאן. מי אמור לממן את הלולים האלה?
היו"ר כרמל שאמה הכהן
זה לא הנושא. אין רפורמה על סדר היום.
עמיר פרץ
אז מה על סדר היום?
היו"ר כרמל שאמה הכהן
התקנות.
דוד אזולאי
סליחה, אני לוקח את השאלה שלי.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
מה שהיה בשנה שעברה, זה מה שיהיה אלא אם כן יש דברים מיוחדים שצריך לתקן.
דוד אזולאי
אדוני, אם הדיון הוא על התקנות, אני מחזיר את השאלה שלי.
אבשלום רביבו
שמי עורך דין רביבו. אני מטעם גליקסמן. מה שהיה, הוא שיהיה וזה מה שמקומם כאן. אני מזכיר לכבודם, אני מחזיק ביד את פרוטוקול הדיונים של הוועד הנכבדה הזאת מלפני שנה בדיוק. שנה פחות יום, מה-27 בדצמבר 2010. באותה דרך של העברת תקנות שלא אמור להיות להן שום קשר לרפורמה, מכניסים סעיפים שיש להם קשר ישיר לרפורמה. אני מצטט את הדברים שנאמרו על ידי כבוד היושב ראש באותה ישיבה. כבוד היושב ראש פנה למנכ"ל משרד החקלאות ואמר לו: אדוני המנכ"ל, אם תרצה להוביל רפורמה, תבוא בחודש הבא ואני אקצה לך זמן בלו"ז של הוועדה, אז נדון ברפורמה.
כבודו כמובן אמר את הדברים קודם לכן.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
איזה סעיף בתקנות הקיימות מבטא רפורמה? במה שאישרנו בשנה שעברה.
אבשלום רביבו
בסוף זה לא הוכנס, כי זאת הייתה ההחלטה. מה שקרה אז, קורה שוב היום. עוד פעם בדקה התשעים מביאים תקנות ובתוכן יש סעיפים רבים שקשורים לרפורמה. אני מצטרף לבקשה להוציא מכאן את כל הסעיפים שנוגעים לרפורמה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אז אדוני חוזר בו מאמירתו שמה שהיה, הוא שיהיה וזה מצב רע.
אבשלום רביבו
לגבי מה שקרה בשנה הקודמת ומה שקורה השנה. אותו הדבר. דרך הכללים האלה מנסים להכניס סעיפים שקשורים לרפורמה. הרפורמה לא אמורה לעמוד לדיון היום.
יוסי ישי
נתחיל בהקראה?
היו"ר כרמל שאמה הכהן
כן.
לאה ורון
יש עוד שניים שנרשמו לדיבור, ראובן שמואל וציון יסעור.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
ציון יסעור, בבקשה.
ציון יסעור
אני רוצה לדבר על פן אחר של הדיון הזה והוא קשור לביצים. מדברים כאן על חיזוק הגליל, על חיזוק המשפחות והכלכלה. אני בעד זה ואני גם מוכן לסייע אבל דבר אחד בטוח הוא שאף אחד מאתנו לא מוכן לשמוע שזה יבוא על חשבון התרוששות או לקיחה מאנשים אחרים ולא משנה היכן הם נמצאים, האם הם בדרום, בצפון, במרכז. זה לא צריך להיות על חשבון.

אני רוצה לומר שאני מייצג 11 משפחות במושב תרום, משפחות שכל חייהן גידלו ביצים והשקיעו השקעות מרובות אבל פתאום באחד הימים בא אליך מישהו עם איזה חוב גנוב, בלי אזהרה, בלי התרעה מראש, לוקח לך את המכסה והרגולטור יודע שהיא עברה לשכן שלך, זה שגר ממולך ומתפלל אתך כל יום, ואין קול ואין עונה. אתה נשאר ללא מכסת ביצים, ללא ענף עיקרי שהוא עיקר הנחלה ואתה פונה לשר החקלאות שמחון שאומר לך שהוא לא עוסק בדברים האלה, אתה פונה לאורית נוקד ויושב אתה, כבודה מונח במקומו אבל היא לא מבינה בזה והיא לא עוסקת בזה. אתה פונה למנכ"ל יוסי ישי, ועכשיו יש הזדמנות פז לרפורמה ואולי לתת בחזרה כי עכשיו חסרים ביצים. פעם היה עודף ואמרו ניקח כדי לייצב את הענף כך שהוא יהיה רווחי ואני לא נגד אבל מי לקח את המכסה? היא לא חזרה למדינה אלא היא חזרה לשכנים והרגולטור פוער פה ומצפצף.
אני מבקש כבוד יושב ראש הוועדה לבדוק אפשרות שיהיה דיון נוסף ולא משנה מתי. השנים עברו כבר והפסדנו הרבה. אני מבקש להתרכז בדבר אחד והוא מה נעשה במכסות, למה אנשים שמעולם לא גידלו ביצים – אני אגדיר את זה כמו שהגדיר את זה יושב ראש ועד שכן שלנו ולא אנקוב בשמו שאמר: אני סידרתי ביצים לאנשים שמעולם לא גידלו ביצים, אפילו לא יודעים כמה רגליים יש לתרנגולת. ואנחנו שגידלנו פונים ובוכים בפני מועצת הלול, בפני אותו דוד שלום שיושב שם עשרות שנים, ומבקשים צדק. אנחנו לא יודעים מה לעשות. נותרנו חסרי כל עם לולים ענקיים בהם השקענו ושילמנו את כל החובות שלנו במועד למינהלת ההסדרים
אני אסיים רק בדבר אחד. מר יוסי ישי, אני מסתכל עליך. אתה היית מנהל המינהלה. אתה אולי זוכר איזה אירוע שבו נאמר על ידי בעל משק מסוים שאנחנו השתתפנו בהוצאות של הענף ובגירעונות שלו? אתה זוכר דבר כזה? אתם שומעים מה אני אומר? גם את הקנסות של המגדלים חילקו על 64 משפחות. אורית נוקד לפני חודש אמרה שהיא לא מבינה בדיוק. שמחון אומר שהוא לא עוסק בביצים.
כבודו, שוב אני חוזר על בקשתי והיא לדון בנפרד.
עמיר פרץ
היום אתה ללא מכסה?
ציון יסעור
לא רק אני אלא אני ועוד 11 משפחות. אנחנו רוצים ענף חלופי או פיצוי. מה שמגיע לנו. העזרה לחקלאי אחר ולא משנה היכן הוא – יערה או מקום אחר – שזה לא יבוא על חשבון מישהו אחר.
עמיר פרץ
אתה לא מגדל בכלל היום?
ציון יסעור
לקחו לנו את המכסה. איך אני יכול לגדל? בלי מכתב, בלי הודעה, יום אחד באים אליך ואומרים שאין לך מכסה. תכתוב לי הודעה, תראה לי, תזהיר אותי. אם הוריי זקוקים לחיתולים ואני משלם עשרות אלפי שקלים חוב של אחי כבן ממשיך, איך אני יכול גם לגדל? קרה מקרה, צילמו מצב ולא מבינים שהמושב שלנו עד היום מתנהל בצורה הכי שונה. כל הענפים מעובדים עם שותף. את האדמות אין לנו ביד, מכסות מים אין לנו. אם האגודה התנהלה לאורך כל השנים כאשר הענף היה משותף לכולם, גם ענף הביצים היה משותף לכולם. כשרצינו לגדל שילמנו וגידלנו. מאז אני ילד, אני זוכר את זה. נשארנו חסרי כל.

אני מבקש כבודו לדון בנפרד בוועדת הכלכלה של מדינת ישראל כדי לראות אולי סוף כל סוף יעשו חלוקה מחודשת של כל אמצעי הייצור החקלאיים ואז יתגלה לנו שבקיבוץ מסוים קטן בדרום יש מכסות למאה משפחות ויושבות עליהן 12 משפחות בלבד ואף אחד לא מסוגל לקחת את זה מהן. אני רוצה לגדל ואני עם פרקינסון, סגן אלוף במילואים, נכה צה"ל ונשארתי עם הלשון בחוץ. העיקר ששילמתי את החוב שלי וכשאני נפגש עם אנשים שואלים אותי אם לקחו לי את המכסה ואני אפילו לא מסוגל לענות להם.

זאת ההזדמנות שלנו. מר יוסי ישי, דיברנו ושלחנו לך מכתבים. היות שמגדילים עכשיו את המכסות, תחזירו לנו את מה שלקחתם לנו ואולי אנחנו נתארגן, כל ה-11 משפחות, וכבר נבנה לול מבוקר. אני לא יודע מי יעזור לנו אבל אנחנו אולי נוכיח את עצמנו ונראה שהרפורמה דווקא טובה ונתחיל מחדש. לקחתם, תחזירו.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
תודה. ראובן שמואל, מושב אלקוש.
ראובן שמואל
שלום אדוני היושב ראש. היום שמעתי אותך ברדיו בגלי צה"ל עם רזי ברקאי ובאת בטענות לערוץ 10 למה הוא נזכר בדקה ה-90 להגיע להסדר לגבי החוב שלו. אנחנו היום בדקה ה-90 של התקנות. אני לא יודע למה משרד החקלאות לא נזכר לפני ארבעה וחמישה חודשים להביא את התקנות האלה לדיון ולבחינה. כל שנה ב-25 בדצמבר עד 1 בינואר, לחוצים. כולם לחוצים. יש לנו שנה שלמה להכין את התקנות לשנת 2013, 2014 ו-2015, למה תמיד נזכרים בדקה האחרונה? גם לפני שנה ישבנו ב-25 בדצמבר וב-26 בדצמבר ואותו סיפור היה.

אני רוצה להעיר לגופן של התקנות. לסעיף 2, יש לי שאלה למנכ"ל המשרד. מיליארד ו-908 נותן מענה לכלל האוכלוסייה בארץ? צריכת הביצים.
שמואל לויט
נותן מענה.
ראובן שמואל
אם נותן מענה, למה אנחנו מייבאים כל שנה קרוב לשמונים מיליון?
שמואל לויט
אתה מכיר את הענף.
יוסי ישי
מישהו נותן לכם אישור לענות? יושב כאן היושב ראש.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
מה הייתה השאלה?
ראובן שמואל
שאלתי אם המכסה של מיליארד ו-908 נותנת מענה לכל הצריכה הארצית במדינה, למה מייבאים מבחוץ.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
יש יבוא של שמונים מיליון.
ראובן שמואל
זאת המכסה הארצית. בשנה בממוצע קרוב לשמונים מיליון ביצים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
זאת סטייה של ארבעה אחוזים. זה יכול להיות משהו של ביקוש והיצע. זה לא דרמטי ביחס למכסה.
ראובן שמואל
אנחנו כאן דנים במאה אלף ביצים ובמאתיים אלף ביצים וכשאנחנו מדברים על שמונים מיליון, זה משמעותי מאוד.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
כן, אבל המחיר שאנחנו משלמים בגלל שמייבאים שמונים מיליון ביצים, ארבעה אחוזים מכלל המכסה, הוא הרבה יותר נמוך אם חלילה היה לנו מחסור בביצים. אם יהיה לנו מחסור בביצים בתקופה כלשהי, תקום כאן צעקה, לא יהיו חביתות ולא יהיו עוגות. זה באמת בטל. זאת לא הבעיה.
ראובן שמואל
לסעיף 9. יש את ההגדרות בהן כתוב לול הבסיס. אני לא יודע מה זה לול בסיס.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
תתייחס לזה כשנגיע לסעיף. אנחנו עוברים סעיף-סעיף.

אפשר להקריא.
אפרת ורד
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963 (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לפי סעיף 21א לחוק יסוד: הכנסת, וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקינה תקנות אלה:
1.
הגדרות

בתקנות אלה –
"אפרוחות" – אפרוחים משעת בקיעתם מהביצה עד גיל שבעה ימים.

"אתר ייעודי" – אתר שיועתק אליו לול הבסיס, שהוצא לגביו כתב אישור.

"בעל מכסה" – מי שנקבעה לו מכסה לשנת התכנון לפי תקנות אלה.

"המועצה" – המועצה לענף הלול שהוקמה על פי סעיף 2 לחוק.

"כללי 2011" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 20112), התשע"א-2010.

"כתב אישור" – אישור שהוציאה המינהלה, כמשמעותה בסעיף 6 לחוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א-1980, לפי החלטת הממשלה מספר 1855 מיום ח' בתמוז התשס"ז (24 ביוני 2007).

"להקה" – מטילות בגיל אחד שמחזיק מגדל.

"לול הבסיס" – לול המצוי במשקו של בעל מכסה במען הרשום שלו או במשק של בעל מכסה אחר בתחום אותו ישוב.

"לול חלופי" – לול שאינו לול הבסיס.

"מגדל פרגיות" – אדם העוסק בגידול פרגיות.

"מטילות" – תרנגולות שגילן עולה על חמישה חודשים.

"עופות להטלה" – מטילות, פרגיות ואפרוחות.

"פרגית" – תרנגולת בגיל שעד חמישה חודשים.

"שנת התכנון" – שנת 2012
היו"ר כרמל שאמה הכהן
יש איזו הגדרה ששונתה משנה שעברה?
אפרת ורד
לא.
עמיר פרץ
למה דילגת על אתר ייעודי?
אפרת ורד
הקראתי. הגדרה שנייה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
היא הקריאה. אני שמעתי.
לאה יוגב
אדוני, בהגדרות יש הגדרות של רפורמה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
יש הגדרה שלא אישרנו בשנה שעברה?
לאה יוגב
כן. אתר ייעודי וכתב אישור.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אושר בשנה שעברה. אני רואה מולי את התקנות.
לאה יוגב
אתר ייעודי וכתב אישור – זה שייך לרפורמה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
זה אושר בשנה שעברה .
יעקב כהן
אנחנו המלצנו לשרה להסיר מסעיף ההגדרות את סעיף אתר ייעודי ואת סעיף כתב אישור. גם השרה וגם מנכ"ל משרד החקלאות אמרו שאם אנחנו נבקש בהסכמה להסיר את הסעיפים האלה, הם לא יתנגדו. אני מבקש להציג את עמדת משרד החקלאות.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אם יש הסכמה, לי אין בעיה.
איתי עצמון
השאלה איפה נעשה שימוש בהגדרות האלה, באיזה תקנות אופרטיביות.
לאה יוגב
ברפורמה.
יוסי ישי
אני מתחבר למה שאמר היושב ראש. ראשית, אנחנו לא מבינים בכלל את הדרישה להוריד סעיפים שבאים להיטיב עם החקלאים, אבל נניח שאני באמת לא מבין, אבל אם תבוא דרישה להוריד סעיפים מסוימים שעוד לא הגענו אליהם, שלא הופיעו בשנה שעברה, אנחנו לא נתנגד לכך. הסעיפים שהופיעו בשנה שעברה, אנחנו עומדים על כך שיישארו.
לאה יוגב
אדוני, בדירקטוריון במועצת הלול הוחלט שכל הסעיפים וההגדרות של הרפורמה יוצאו מתקנות 2012.
יצחק וקנין
שנה שעברה, זה היה. מה קרה? מה השתנה?
לאה יוגב
איציק, אני אסביר לך.
יצחק וקנין
אל תעשו מזה איזו מפלצת גדולה. תגידו מה קרה בשנה הזאת. ההגדרות האלו היו. תסבירי לי מה קרה. חבר'ה, אל תגזימו. מה קרה בשנה הזאת עם אותן תקנות. במה הרעו בתקנות האלו.
לאה יוגב
איציק, אני אסביר.
לאה ורון
גברת יוגב, בוועדת הכלכלה קוראים לחבר הכנסת, חבר הכנסת וקנין ולא איציק.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
יש שימוש בהגדרות האלה בסעיפים בהמשך?
לאה יוגב
כן.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
באיזה סעיפים? בסעיפים שהיו בשנה שעברה?
לאה יוגב
בכל הסעיפים של הרפורמה. בכל הסעיפים של הרפורמה מופיעות שתי ההגדרות האלה.
יצחק וקנין
גם בשנה שעברה הם היו. השאלה שלי היא מה ביצעו באותן שתי הגדרות שמוצגות כאן. מה נעשה. האם זה הרע והאם קרה משהו?
לאה יוגב
חבר הכנסת וקנין, אני מבקשת לענות לך. אלה הגדרות ששתולות בתוך כל התקנות שתכף נקרא אותן. בכל התקנות של הרפורמה, אלה ההגדרות הבסיסיות להחלת הרפורמה. אתה יודע שהחלת הרפורמה בנטועה התחילה ושמעת כאן את החברה מנטועה שסיפרה מה קורה שם. אנחנו מדברים על רפורמה שהעלות שלה היא מיליארד ו-300 מיליון שקלים והמדינה מקצה 280 מיליון וכל היתר אמור להיות על כתפי המגדלים. המשמעות של זה היא 600 אלף שקלים לכל מגדל שחי מ-5,000 שקלים לחודש. אני חושבת שאם יש החלטת דירקטוריון ואם יש כאן הגדרות שמקדמות את הרפורמה ההרסנית שעוד לא ניתן מענה לנזקים, צריך להזיז הכול הצידה עד שנסדר את הרפורמה כך שתהיה ישימה ותבטיח גם את רווחת העוף וגם את רווחת האדם. לכן זה מפריע. אתה תכף תקרא את יתר הסעיפים ואתה תראה איזה יסוד נותנים המושגים האלה בסעיפי הרפורמה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
בשנה שעברה עברנו על התקנות והסדרנו אותן כך שבעצם לא מיישמים ולא מחליטים על הרפורמה דרך התקנות האלה. אם ירצו רפורמה, יביאו חקיקה ראשית. אחרי עבודה מרובה הוצאנו תקנות. אם יש משהו שהוא שונה משנה שעברה, נבקש הסבר. אם מישהו רוצה לשנות משהו משנה שעברה, צריך הסבר מיוחד כי לא שמעתי שקרה משהו רע השנה. השנה כולם גידלו ביצים והתפרנסו יפה. אולי צריך לעשות תיקונים על כל מיני דברים שאולי לא חשבנו עליהם מראש, אבל דרמה לא הייתה כאן השנה. אם הייתה דרמה, היינו מרגישים אותה.
יצחק וקנין
זאת בדיוק גם השאלה שלי.
יעקב כהן
אדוני, בשעה טובה אני חושב שהמגדלים איחדו כוחות ומדברים בקול אחד ובשיתוף פעולה. אנחנו גם יודעים שלא תהיה דרך אחרת להסדיר את הענף ולשמור על הפרנסה שלנו אם לא תהיה רפורמה, אבל רפורמה בדלת האחורית במה שנקרא הפרד ומשול בינינו, לא ניתן לה לצאת לדרך.

דיברתי גם עם חבריי במושב נטועה לעמוד בצו ולהמתין משום שהקרב הוא על הפרנסה שלנו לעתיד. אנחנו רוצים קודם כל לאשר את התכנון היום ואני מרגיש נימה של חזרה מהעמדה של משרד החקלאות. אני מאוד זהיר בהתבטאות שלי. אני סיכמתי גם עם שרת החקלאות אורית נוקד וגם עם מר יוסי ישי מנכ"ל משרד החקלאות ידידי שכל הסעיפים יהיו בהסכמה רחבה על דעת המגדלים – ויש כאן קהל גדול של מגדלים עם אינטרסים גדולים והם יוכלו לומר אם מישהו חולק על דעתי – כי אנחנו מדברים בקול אחד. אנחנו מבקשים את מה שסוכם אתנו, לא להתנגד ולהסיר מהתקנות ולאשר אותן. אנחנו רוצים להיכנס להליך דיוני מאוד אינטנסיבי עם אנשי משרד החקלאות כדי לקדם את האינטרסים שלנו כי אנחנו רוצים לעשות את זה. אני מקווה שתוך חצי שנה נבוא אליך עם תקנות חדשות על דעת כולם ועל דעת המשרד כדי לקדם את הרפורמה.

תודה אדוני היושב ראש. לכן אני מבקש שוב למשוך את שני הסעיפים האלה כי הם נוגעים לתחילת יישום הרפורמה.
שלמה שטרית
הערה אחת. כל הזמן כשבאים לדבר על נושא התקנות, אומרים לנו שאלה תקנות רק לשנה אחת ובשנה הבאה אפשר יהיה לתקן, לשנות, להוריד ולהוסיף. ב-2010 היו תקנות של גידול משותף שכל מי שרצה לקחת את הלול שלו ולגדל גידול של מישהו אחר, זה היה שם וביטלו את זה. אולי נחזיר. אם לא מבטלים דברים, בואו נחזיר את מה שהיה ב-2010 ואז לאף אחד כאן לא יהיה מה לומר. אי אפשר לומר שאני לא יכול לבטל משהו שהיה כי זה היה. זה רק לשנה אחת. תודה רבה.
יצחק וקנין
אני אפילו מחזק את הדברים עוד יותר. אני שואל שאלה. יש כרגע מצב נתון – אני חוזר עליו ואני אומר אותו שוב – כאשר נטען כאן שיש כמה לולים חדשים שניבנו והפכו להיות גידול משותף. רבותיי, אנחנו נחכה ונחכה וכל פעם יצמחו עוד כמה לולים גדולים שייקחו לתוכם עוד כמה מגדלים או שיחליפו ביניהם וייבנו עוד לולים. האם יש כאן מישהו ליד השולחן הזה שיכול למנוע בוועדה לתכנון ובנייה להקים לול גדול? יש כאן מישהו סביב השולחן הזה שמסוגל לעשות את זה? אף אחד לא מסוגל לעשות את זה. חבר'ה, אל תתבלבלו, כי אלה שבנו את הלולים הגדולים מאגדים בתוכם לפעמים שישים ושבעים מגדלים ביחד, ומי יכול למנוע זאת מהם? דיבר אתי אתמול מישהו שמגדל פטם על המשבר הגדול שיש בפטם. תזכרו, יגיע רגע גם לביצים. אני אקח את הלול המבוקר שלי ובמיידית אני הופך אותו ללול מטילות ואתחיל לעשות מה שכולם עושים כאן. לאט לאט הענף הזה מכורסם. כולם מדברים אבל אין שליטה על המערכת כי מי שרוצה היום לבנות לול גדול, יכול לבנות אותו. אין שליטה ואתם יודעים את זה. זאת המציאות.

רבותיי, אני קטן כמוכם, אני מגדל את הלול שלי, אבל אני חושש מהכרסום.
עמיר פרץ
אז מה אתה מציע?
יצחק וקנין
חבר'ה, אם יש כאן דברים שונים, אני לא מאשר אותם. מה שהיה בשנה שעברה, תאשרו.
יוסי אדוני
עורכי הדין שדיברו כרגע מייצגים את בעלי ההון. הם לא מייצגים את החקלאים הקטנים.
יצחק וקנין
אתה ואני ישבנו כאן בשנה שעברה וטחנו את העסק הזה אצל כרמל שאמה בחדר. מה שסוכם, סוכם עם כולכם. לא שינינו את הדברים. מה שסוכם היה בידיעת כולנו וכולנו היינו בדעה הזאת, אז אל תשנו את הדברים שלכם מתי שנוח לכם.

שלא תבינו לא נכון. אני לא מצביע.
לאה יוגב
חבר הכנסת וקנין, אולי זה השולחן להכניס בתוך התקנות איסור מוחלט להקים לולים גדולים.
יצחק וקנין
איך תכניסי?
לאה יוגב
אני אומר לך איך. אני ואתה במושב יערה לא יכולים להכניס עוף אחד ללול בלי אישור של מועצת הלול ומשרד החקלאות. יושבים כאן הגופים שנותנים את החותמת על הגופים הגדולים האלה ומאפשרים את כניסת העופות. זאת אומרת שיש כאן עצימת עין שצריך לשים אותה על השולחן ולעצור אותה בעוד מועד.
יצחק וקנין
מי שיש לו לול פטם, את תגידי לו מה להכניס? הוא רוצה להכניס כלובים, הוא יכניס. אני אומר לכם את המציאות.
קריאה
על פי התקנות האלה הוא יכול לבנות לול אבל הוא לא יכול לאכלס אותו.
יצחק וקנין
איך הוא יצליח לגדל לפי השיטה שלו? אני בכוונה מחדד את הדברים כדי שהכל יהיה כאן על השולחן.
שלמה סוויסה
חבר הכנסת, ידידי איציק וקנין, אנחנו העלינו נקודה ועד עכשיו לא הבנתם אותה.
יצחק וקנין
אני הבנתי אותה. אני יודע שמישהו לקח את הדיר שלו במושב שלך ובנה לול.
שלמה סוויסה
תרשה לי להסביר לך את הנקודה.
קריאה
לך אין זכות דיבור ואתה כל הזמן מתנהג כאילו אתה היושב ראש.
יצחק וקנין
כנראה שאתה לא יודע מה הכללים.
לאה יוגב
חבר'ה, סליחה, עד כאן.
לאה ורון
אדוני, אתה לא ברשות הדיבור. זה לא איציק אלא זה חבר הכנסת וקנין.
לאה יוגב
חבר הכנסת וקנין, אנחנו מתנצלים. זה לא לעניין.
יצחק וקנין
אתם מרשים לעצמכם. לו הייתה ישיבה אחרת, היו מעיפים אותך החוצה, אבל אני שכן שלך ולכן אני מדבר אתך כמו שאתה חבר שלי.
לאה יוגב
אני מתנצלת על מה שקרה עכשיו. זה לא לעניין.
שלמה סוויסה
חבר הכנסת וקנין, אני מסביר את הנקודה. עורך הדין שמייצג אותי הסביר אבל לצערי לא הבנתם. ההפך, אנחנו באנו ואמרנו שבשנה שעברה באו כל הגורמים שיושבים ליד השולחן הזה ואמרו שהאויב הגדול ביותר של הרפורמה הוא קודם כל הלולים האלה ולכן נהרוג אותו. אי אפשר להרוג אותו כי הייתה מציאות מסוימת ואחרי דין ודברים, אחרי ביקור בשנה שעברה של כבוד היושב ראש עם ועדת הכלכלה בלולים אצלי, ישבנו למחרת כאן – הביקור היה ב-26 לחודש וב-27 ישבנו כאן - ומצאנו את הדרך. אמרנו שכדי שהעסק הזה לא יתרחב, בואו נגביל כניסה של חקלאים לסיפור של הגידול המשותף. שם נשמט מאתנו ולא שמנו לב והשארנו פרצה. מהי הפרצה? לא סגרנו מהצד השני את הנושא של הגידול המשותף. זאת אומרת, מנעת מלולנים, מבעלי מכסות, מחקלאים, אבל אדם אחר כמוני יכול מחר לבנות עוד מאה אלף ואז מה קרה? הוא בשביל למלא את הלול, הוא מתחרה על אותם 700 שהם כבר 650 כי חלק מהחקלאים כבר פרשו וחוזרים לגדל.

אנחנו אומרים שהחלטתם לצמצם, החלטתם להגדיל את הגידול המשותף – תסגרו אותו גם מהכיוון של הלולים.

אין כאן אף בר-סמכא שיכול להגביל אדם מלבנות לול אבל יש כאן ברי-סמכא שיכולים למנוע לאכלס את הלולים האלה. אם ב-2010 מגדל בגידול משותף שהיו לו שישים מכסות והשנה הוא החליט לבנות עוד לול והוא בא להתרחב על חשבון אותו מספר מצומצם – זה לא הוגן. תגבילו את הכול. תסגרו את זה גם מהכיוון הזה.
אפרת ורד
כבוד היושב ראש, אני רוצה לחדד את הסוגיה הזאת. בשנה שעברה אנחנו בהחלט סגרנו את הפרצה הזאת וכתבנו שהם לא יכולים לגדל בלול אחר. תקנה 8(ב)(2) אומרת: "על בעל מכסה שגידל כדין בשנת 2010 לפי מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו וממשיך לייצרה בשנת התכנון באותו לול או בלול אחר שבתום שנת 2010 יוצרה בו כדין מכסה של יותר מבעל מכסה אחת". לול חדש שהוקם, לא היה יכול לאכלס בהתאם לנוסח של התקנות.
לאה יוגב
איך בכל זאת זה קורה? איך בכל זאת לולים חדשים מתאכלסים באישור מועצת הלול ומשרד החקלאות? איך יכול להיות דבר כזה?
היו"ר כרמל שאמה הכהן
היכן שיש אישור כזה, תתקפו את האישור. אם האישור הוא שלא כדין, יש בית משפט.
קריאה
ואם האישור הוא כדין?
לאה יוגב
לא יכול להיות כדין.
יעקב כהן
אדוני היושב ראש, אני העליתי הערה מאוד מהותית והמשרד לא התייחס אליה.
עמיר פרץ
למה אתם לתקנות לשנות אותם?
קריאה
אין לנו פנסיה. אין לנו כלום. זה מה שיש לנו.
עמיר פרץ
אי אפשר לקבל החלטה שאנחנו מאשרים את התקנות כפי שאושרו בשנה שעברה?
יוסי ישי
את זה הציע היושב ראש ואני קיבלתי.
יעקב כהן
אדוני, אני ביקשתי ואני חוזר ואומר שלנו יש עניין לשמור על הפרנסה שלנו. התקנות האלה שומרות עלינו ובלי אישור התקנות היום אנחנו חשופים לשוק חופשי ולאיבוד מקור הפרנסה.
עמיר פרץ
אז מה אתם דורשים?
יעקב כהן
חבר הכנסת עמיר, תקשיב לי.
עמיר פרץ
אני מקשיב אבל אני שומע מכם דברים והיפוכם.
יעקב כהן
לא.
עמיר פרץ
בוא נעשה סדר. אתם בעד התקנות?
יעקב כהן
אנחנו בעד התקנות להוציא את הסעיפים שמאפשרים תחילת יישום הרפורמה.
מירי רגב
אתה בעצם אומר לחזור לתקנות של 2010, כי הרפורמה בחוץ.
יעקב כהן
בסדר, אבל הרפורמה לא בחוץ. כאן זה לא רפורמה בחוץ.
דוד אזולאי
אין ויכוח על התקנות. בתוך התקנות יש סעיפים שמדברים על הרפורמה. כל בקשתם היא, מאחר שהם רוצים להגיע להסכמה בעניין הרפורמה, להוציא את אותם סעיפים שנוגעים לרפורמה, למרות שהיו בשנה שעברה.
מירי רגב
הם לא היו. זה לא נכון.
קריאה
היו. היו.
דוד אזולאי
רבותיי, אני לא בקי בעניין הזה, אבל היושב ראש הודיע שזה הופיע בשנה שעברה.
עמיר פרץ
אפשר לשים סעיף סל שאומר שהתקנות האלה לא ישמשו בשום דרך לתחילה או ליישום הרפורמה.
לאה יוגב
שכל הסעיפים וההגדרות יוצאו.
יעקב כהן
חבר הכנסת עמיר פרץ, מה שאתה אומר לא כתוב בשום מקום.
עמיר פרץ
אני שואל. אני מציע להוסיף. נוסיף סעיף סל כזה ונתקדם. הם אנשים פשוטים, יש כאן חברים מתוחכמים, עורכי הדין בטוח ירוויחו וכל אחד כאן מחזיק עורך דין וכנראה דרך סעיפי המשנה מיישמים. אני עורך הדין שלך ועושה זאת חינם. אני בא להגן עליך.
לאה יוגב
חבר הכנסת פרץ, מה שאני מבקשת זה מאוד פשוט. התקבלה החלטת דירקטוריון מועצת הלול וצריך לאמץ אותה ככתבה וכלשונה. ההחלטה אומרת להוציא את כל סעיפי הרפורמה ולאשר את התקנות.
עמיר פרץ
את גורמת לי לרצות להעמיד מועמדות למועצת הלול. החלטת מועצת הלול לא מחייבת כאן אף אחד.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
לפני כן, קודם כל תחליט לגבי ההסתדרות.

חברי הכנסת, מה אתם רוצים לעשות עם סעיף ההגדרות? אלה שתי הגדרות שהיו גם בשנה שעברה.
דוד אזולאי
אני מציע להוריד אותן. כל מה ששייך לרפורמה, להוריד למרות שזה היה בשנה שעברה. שמענו כאן מהאנשים האלה את הדברים. רבותיי, לפני שנכנסים לרפורמה ולתקנות נראה מי האנשים האלה. אלה אנשים שיושבים במושבים, בנטועה, בזרעית, בסוף העולם של מדינת ישראל תחת איום של נסראללה ותחת כל מיני איומים. אנחנו באים היום לאשר דברים בניגוד לדעתם. אומרים שמה ששייך לתקנות, אנחנו בעד ואנחנו תומכים. מה ששייך לרפורמה, תוריד.
עמיר פרץ
אנחנו רוצים להוריד שני סעיפי סל ומתקדמים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אדוני המנכ"ל, אתה שומע את הקולות?
יוסי ישי
אני מצטער שאני שומע את הקולות.
עמיר פרץ
אחרי שהצטערת, בוא תסכים. חבל שגם תצטער וגם נצביע נגדך. אנחנו בעד להצביע אתך, אדוני המנכ"ל.
יוסי ישי
תצביעו. הוועדה רשאית להצביע בניגוד לדעתי. אני חושב שנעשית כאן טעות חמורה. השעון מתקתק, חוק חובת רישוי עסקים כבר קיים ואנחנו כרגע השהינו את האכיפה לתקופה מסוימת אבל התאריך כבר ידוע וברור. תקנות רווחת בעלי חיים ותקנות אחרות מחייבות אותנו. בסך הכול מה מופיע כאן? האחד, סעיפים שהופיעו בשנה שעברה שנועדו למי שבכל זאת רוצה להתאים את משקו לדרישות של בריאות הציבור, הגנת הסביבה, רווחת בעלי החיים ולתת לו כלים מינימאליים לעשות זאת. הם לא רוצים את זה? אני רוצה את זה. אם הוועדה תחליט למשוך את הדברים האלה, שיעשו מה שרוצים. אני לא מבין את ההיגיון. זה הגיון עקום.
לאה יוגב
אדוני, אני אסביר לך את ההיגיון.
עמיר פרץ
יוסי, אתה דרמטי מדיי.
יוסי ישי
אני אסביר לך למה אני דרמטי מדיי.
קריאה
אנשים נהיו חולים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אדוני, למה אתה מתרגז?
מירי רגב
למה לתת את זה רק לגדולים? תן גם לקטנים וגם לגדולים וכל אחד יחיה בכבוד, גם הגדולים וגם הקטנים. לא צריך לכת לרפורמה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אנחנו מצביעים על סעיף ההגדרות. חברי הכנסת, תקשיבו על מה אתם מצביעים.
עמיר פרץ
אני אעזור לו לבנות לול.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אף אחד לא יכפה עליו לבנות לול.
יוסי ישי
חבר הכנסת פרץ, איפה כתוב בתקנות שלא? בתקנות כתוב דבר אחד בלבד, שאם הוא יחליט שהוא רוצה לשקם את הלול שלו ולהגיע לרמה הנדרשת על פי חוק רישוי עסקים, הוא יוכל לקבל הטבות.
לאה יוגב
אדוני, לשם מה הוא צריך את התקנות אם הוא רוצה? לשם מה הוא צריך את התקנה הזאת אם הוא רוצה לשדרג את הלול שלו? אם יש לו כסף, שיעשה את זה. אתה מחייב את כל המגדלים.
יעקב כהן
אני מצטער שהסיכומים שהיו טריים לפני שלושה שבועות לא קיימים.
עמיר פרץ
אתם עכשיו לא מדברים יותר. תנו לנו עכשיו לעשות את העבודה. שמענו אתכם.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אנחנו מצביעים על סעיף ההגדרות ללא ההגדרה אתר ייעודי וכתב אישור.

הצבעה
בעד אישור סעיף ההגדרות ללא ההגדרות "אתר ייעודי" ו"כתב אישור" – פה אחד

סעיף ההגדרות אושר
לאה ורון
חברת הכנסת מירי רגב מצביעה במקום חבר הכנסת אופיר אקוניס.
עמיר פרץ
תודה רבה. חנוכה שמח.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
נא להקריא את סעיף 2.
אפרת ורד
2.
מכסה ארצית

גודל משק הלול לייצור ביצי מאכל לשיווק בהיקף ארצי בשנת התכנון, יהיה גידול מטילות לייצור 1,908,000,000 ביצי מאכל לשיווק (להלן – המכסה הארצית).
היו"ר כרמל שאמה הכהן
הערות לסעיף. אין. אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנה מספר 2 – פה אחד

תקנה מספר 2 אושרה
אפרת ורד
3.
קביעת מכסות אישיות

העקרונות לקביעת מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל לשיווק לכל מגדל לשנת התכנון, במסגרת המכסה הארצית, יהיו כאמור בתקנות 4 עד 8.
לאה יוגב
4 עד 6. 7 ו-8, זאת רפורמה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
כשנגיע ל-7 ו-8, אם זאת הרפורמה, נבטל אותם.

אנחנו מצביעים על תקנה 3.

הצבעה
בעד אישור תקנה מספר 3 – פה אחד
תקנה מספר 3 אושרה
אפרת ורד
4.
מכסה אישית

לכל מגדל תיקבע מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת התכנון, שתהיה שווה למכסה האישית לייצור ביצי מאכל לשיווק שנקבעה לו לשנת 2011.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנה מספר 4 – פה אחד

תקנה מספר 4 אושרה
אפרת ורד
5.
מכסות חדשות

(א)
ועדת המכסות תקבע מכסות אישיות בהיקף של עד 250,000 ביצי מאכל למגדל חדש, כמפורט להלן:
(1)
מכסות בהיקף כולל של עד 10 מיליון ביצים למגדלים חדשים בישובים המצויים באזור עדיפות לאומית לפי החלטת הממשלה מספר 1060 מיום כ"ו בכסלו התש"ע (14 בדצמבר 2009).
(2)
מכסות בהיקף כולל של עד 6 מילין ביצים למגדלים חדשים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד, בכל הארץ.
בעקבות הגדלה של המכסה בשנה קודמת, ייחדנו מכסה בהיקף מסוים להקצאה של מכסות למגדלים חדשים. בשנה שעברה המכסה הזאת יוחדה לאזור עדיפות בצפון, הביקוש היה דל והחלטנו לפתוח את זה לכל הארץ לפי אזורי עדיפות. לאוכלוסייה הערבית כאפליה מתקנת יש מכסה ייעודית של שישה מיליון ביצים שמיועדת לבני המיעוטים.
איתי עצמון
אילו אזורים נכללים?
קריאה
אזור עדיפות לפי חוק עדיפות.
אפרת ורד
בהחלטת ממשלה מוזכרים כל הישובים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
כמו בשנה שעברה.
אפרת ורד
לא.
איתי עצמון
בשנה שעברה לא הוזכר אזור עדיפות לאומית.
אפרת ורד
היה לפי צו עידוד השקעות הון בחקלאות בצפון בלבד.
קריאה
השנה זה יותר רחב.
איתי עצמון
הערה. אני מציע להפנות לפרק כ"ו לחוק ההתייעלות כאשר אנחנו מדברים על אזור עדיפות לאומית, בין היתר משום שאותו פרק לחוק ההתייעלות קובע חובה של פרסום החלטות ממשלה בנושא הגדרת אזורי עדיפות לאומית.
אפרת ורד
בסדר.
יוסי אדוני
אין לי התנגדות לסעיף הזה אבל בסעיף הזה, בתקנות של 2011, היה סעיף נוסף צמוד, תוספת ראשונה 5(א) ו-5(ב) על פי החלטת ממשלה 4829 ו-1626 בדבר חיזוקם של יישובי קו העימות בצפון, תוספת של עשרה מיליון ביצים ובכללים של 2012 משום מה הם נשמטו. אנחנו מבקשים להכניס אותם.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אני לא מבין מה נשמט.
יוסי אדוני
בכללים של 2011 הייתה תוספת שעכשיו הקריאו והייתה גם תוספת של שישה מיליון ביצים למגזר המיעוטים, לרבות הדרוזים. הייתה עוד תוספת של עוד עשרה מיליון ביצים, על פי החלטות ממשלה בדבר חיזוק יישובי קו העימות. אלה החלטות ממשלה שהתקבלו מספר שנים ועדיין החוות לא מימשו את המכסות האלה עקב בעיות שלא תלויות בהן.
יוסי ישי
לא הושמט. היועץ המשפטי יסביר.
ערן אטינגר
לפני 12 שנים התקבלו החלטות ממשלה שנתנו עדיפויות בצפון. לפי אותו חוק שהזכיר חברי היועץ המשפטי החלטות הממשלה האלה בטלות. התאריך המדויק הוא בעוד עשרה ימים. החל מחקיקת חוק אזורי עדיפות לאומית בשנת 2009 אותו חוק והמפה שנקבעה בהחלטת הממשלה 1060 שנזכרת כאן, היא המפה שמנחה את הממשלה במתן הטבות באזורי עדיפות לאומית ועליה אנחנו נשענים. כלומר, אותם מגדלים יוכלו לקבל כי הם נכללים באזורי עדיפות לאומית. אין להם הטבה עדיפה על תושבי אזורי עדיפות לאומית אחרים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
ב-2011 היו 26 מיליון ביצים ועכשיו אתה יורד ל-16 מיליון. נעלמו עשרה מיליון ביצים. תחזיר אותן. את ההיקף הכולל, אדוני המנכ"ל, נשאיר כמו בשנה שעברה. למיעוטים נעגל את זה לעשרה ואת היתרה תיתן בסעיף (1) ובכך נגמר הסיפור.
קריאה
זה מצריך תיקון של המכסה הארצית ואת זה אי אפשר לפרוץ.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
זה היה בנוסף למכסה הארצית.
יוסי ישי
לא, זה חייב להיות בתוך המכסה הארצית.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אתה רוצה, נפתח את המכסה הארצית. אין בעיה.
יוסי ישי
אי אפשר.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
בשנה עברה הייתה אותה מכסה.
שמואל לויט
הכמות הזאת של הישובים, יכול להיות שתאושר במהלך הימים הקרובים בוועדת המכסות.
לאה ורון
בפני חברי הכנסת מונחות התקנות שהתקבלו בשנה שעברה. אתם יכולים לשבת כי לכל חברי הכנסת מצורפות התקנות משנה שעברה.
יוסי ישי
בשנה שעברה נתנו בקובייה הזאת שישה מיליון ביצים. כרגע נתנו 16 מיליון. היושב ראש מבקש להוסיף את עשרת המיליון. במקום עשרת המיליון, יהיו עשרים.
שמואל לויט
הקובייה של העשרה שמיועדת לארבעת הישובים בהחלטת הממשלה, חלק ממנה אני מניח יינתן בימים הקרובים.
קריאה
חלק ניתן השנה.
שמואל לויט
לכן זאת קובייה שמנוצלת.
קריאה
אולי יישארו חמישה מיליון.
יוסי ישי
מאחר ועדיין פרק הזמן לניצול לא הסתיים וההערכה של מועצת הלול היא שחמישה מיליון מתוך העשרה ינוצלו, לכן צריך לתת כאן עוד חמישה נוספים בלבד.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
מתי ינוצלו?
שמואל לויט
השבוע הזה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
עד 1 בינואר.
יוסי ישי
כן. לכן נוסיף, במקום 10 יהיה 15.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אני לא רוצה לשחרר את התקנות עד שלא תיתנו לי אישור ב-31 שעדכנתם את זה. מקובל?
יוסי ישי
קיבלתי. מקובל.
יעקב כהן
אדוני היושב ראש, בהנחה שסעיפי הרפורמה ---
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אתה מוכן לעזוב אותי עם הרפורמה? מספיק עם הסיפור הזה של הרפורמה. אתם עושים לנו כאן שטיפת מוח? אין שום רפורמה. לא תהיה רפורמה. מספיק. אני מדבר אתו על משהו אחד ואתה יכול להתייחס לזה.
יוסי ישי
אדוני היושב ראש, קיבלתי.
יעקב כהן
המכסות האלה הן מכסות שונות מהמכסות האחרות שכתובות בסעיף. למכסות האלה יש מה שנקרא חוק גליל. זאת אומרת, הם יקבלו סובסידיה. אלה מתיישבים שלוקח להם שנים. אני יושב כאן בין חברי ועד מושב נטועה שמזיעים כדי לאשר את המגרשים ואת הנחלות של אותם חברים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אין ויכוח. אנחנו עוזרים להם. תתייחס לתשובה שהוא נתן. אתה מפזר את הדיון.
יעקב כהן
אני לא מפזר. משפט אחד ואני מסיים. לסעיף הזה יהיו מקורות והוא צריך להיות בנפרד כי יש לו גם זכויות עם חוק גליל. תודה אדוני היושב ראש.
יוסי ישי
אדוני היושב ראש, קיבלתי את הצעתך.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
תן תשובה למה שהוא אמר.
יוסי ישי
מאחר שיש עשרה מיליון ביצים שמיועדות לנושא הזה של המגדלים שהיו אמורים להקים.
יוסי אדוני
תגיד את הישובים. אביבית, מרגליות, נטועה ומושב זרעית.שידעו על שתי החלטות ממשלה, יישובי גדר. חשוב שזה יודגש.
יוסי ישי
את אותו סעיף שהופיע ב-2010 עם הישובים הספציפיים לאותו סעיף, אנחנו נוסיף אלא שבמקום עשרה מיליון יהיו חמישה מיליון ביצים בהנחה שחמישה מיליון ינוצלו במהלך השנה.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אני רוצה להבין. הסעיף הזה – סעיף 5(1) - שהיה בשנה שעברה היה אמור להיות סעיף חד פעמי?
יוסי ישי
זה היה אמור לסגור יישום של החלטת ממשלה 1060. אם היו מנצלים את הכול, זה היה נגמר.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
זה לפעם אחת. אפשר לקבוע סעיף האומר שהיתרה הזאת תהיה מה שלא נוצל השנה? עשרה מיליון פחות מה שנוצל השנה?
יוסי ישי
אי אפשר.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
למה?
יוסי ישי
יש כאן שני אלמנטים. יש את אלמנט הקצאת המכסה ויש אלמנטים אחרים שאחר כך היועץ המשפטי יסביר. זה מורכב.
עמיר פרץ
אנחנו תופסים דברים מורכבים קצת יותר מהר.
יוסי ישי
מבחינת היקף המכסה, כמו שאמרתי, מדובר בעשרה מיליון שמיועדים למטרה מסוימת, למגדלים צעירים שצריכים לעמוד בדרישות מסוימות על פי החלטת הממשלה ואז המכסה עומדת לרשותם. לנושא הזה יש מכסה סגורה, עשרה מיליון ביצים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
זאת לא מכסה מתחדשת.
יוסי ישי
לא, היא חד פעמית. היא סופית. ברגע שמיצינו את התהליך, הסתיים העניין.
אומרים לי כרגע שחמישה מיליון ביצים מתוכם ינוצלו כנראה במהלך השנה וחמישה מיליון כנראה לא יספיקו. אני מקבל את הצעתו של אדוני שאנחנו נשריין כאן חמישה מיליון ביצים בכפוף לכך שנדווח.

לגבי המרכיבים האחרים, חוק גליל ואחרים, אני מבקש מהיועץ המשפטי שלי לפרש.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
רגע. אפשר לעשות את זה יתר פשוט. הסעיף הזה יהיה בגובה עשרה מיליון פחות מה שנוצל השנה.
יוסי ישי
אין לי בעיה. זה אותו הדבר.
עמיר פרץ
לא, זה לא אותו הדבר. יש לי הצעה, אם אתם רוצים לעשות צדק מוחלט. מה שמציע אדוני, זה בהחלט צדק יחסי וזה לקחת את המכסה החדשה מינוס היתרה שלא נוצלה ולהוסיף אותה כמכסה שנתית ל-2012. מה שטוענים המגדלים האחרים זה שבגלל תהליכים של ועדות בינוי וכולי, הם לא הצליחו לנצל את אותה מכסה ייחודית שאמורה, בצדק או לא בצדק, להינתן להם. אני מציע שיתרת עשרת המיליון תאושר ל-2012 על פי התנאים שנקבעו ב-2011 לטובת אותם מגדלים שבגלל בעיות בירוקרטיות לא ניצלו.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
זה מה שאמרנו.
יוסי ישי
לא.
עמיר פרץ
לא. אתה מכניס את המכסה שלך, חמישה מיליון. אתה לוקח את החמישה מיליון שלא נוצלו ומכניס ל-16 מיליון כך שיוצא לך 21 מיליון.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
לא.
עמיר פרץ
כן. אתה הצעת לגבי החמישה מיליון שמומשו.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אתה אומר לי מה הצעתי?
עמיר פרץ
אני אומר מה הבנתי.
יוסי ישי
חבר הכנסת פרץ הבין טוב מאוד. אני אשיב.
עמיר פרץ
אני אומר מה שהבין משרד החקלאות שאתה הצעת.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אני הצעתי להוסיף סעיף שמה שלא נוצל השנה, ינוצל בשנה הבאה.
מירי רגב
באותם תנאים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
באותם תנאים. ברור.
עמיר פרץ
לא יכול להיות באותם תנאים כי יש לך 16 מיליון חדשים לפי תנאים חדשים בגלל כללים שנקבעו.
קריאה
מה שחבר הכנסת עמיר אומר, הוא צודק. צריך סעיף בנפרד.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
יש עוד הערות? הסעיף הזה גמור.
יוסי ישי
לא, הוא לא גמור.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
יש את סעיף 5(א)(1) בתקנות שהיה בהיקף של עד עשרה מיליון ב-2011. ההצעה היא לקיים את אותו סעיף ב-2012 אלא שההיקף שלו יהיה עשרה מיליון פחות מה שנוצל ב-2011.
יוסי ישי
זה לא ניתן. היועץ המשפטי יסביר.
ערן אטינגר
התקנות האלה לא יכולות לגבור על חקיקה ראשית. חוק אזורי עדיפות לאומית והחלטת הממשלה שנקבעה ממנו קבעו אזורי עדיפות לאומית. אי אפשר היום לצבוע ישובים ספציפיים בתוך אזורי עדיפות לאומית. זה פשוט לא ניתן.
מירי רגב
אפשר. בוועדת הכספים אנחנו דנים בזה כל הזמן.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
היועץ המשפטי יכריע בזה משפטית.
איתי עצמון
לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות שעניינו אזורי עדיפות לאומית, אכן הוסדר פעם ראשונה בחקיקה ראשית כל הנושא של קביעת אזורי עדיפות לאומית על ידי החלטות ממשלה והקריטריונים הם שוויוניים. לכן אני מסכים עם עמדת משרד החקלאות שלא ניתן לעשות את זה בצורה הזאת.
יעקב כהן
למרות שאלה החלטות שהתקבלו בעבר?
איתי עצמון
יש גם הוראה לעניין החלטות שהתקבלו בעבר. יש הוראת מעבר בסעיף 162 לאותו פרק כ"ו שאומרת כדלקמן: "החלטת ממשלה שניתנה ערב תחילתו של פרק זה שלא לפי הוראות חיקוק ומקנה הטבות לאזור או לישוב על בסיס עדיפות לאומי, תתבטל בתום שנתיים וחצי מיום תחילתו של פרק זה", שזה היה 15 ביולי 2001, "או עד המועד הקבוע בה, לפי המוקם".
עמיר פרץ
כמה זה שנתיים וחצי?
איתי עצמון
אם אני לא טועה, עוד כמה ימים.
קריאה
עוד עשרה ימים.
ערן אטינגר
הישובים האלה כלולים באזורי עדיפות.
עמיר פרץ
אבל הם לא יקבלו את ההטבות הייחודיות שמגיעות להם.
יוסי אדוני
יש לי כאן מכתב ממינהל מקרקעי ישראל שמראה שמדובר בילדים שיש להם תוכניות בנייה מוכנות והן תקועות במינהל בעקבות טעויות טכניות כאלה ואחרות. הם הגישו תב"אות שכבר נמצאות במחוזי בהפקדה בשלבים סופיים. מדובר על ארבעת הישובים. יש לי כאן מסמך ממינהל מקרקעי ישראל.
עמיר פרץ
אלה תקנות ולא חקיקה ראשית. יש הבדל. היום אנחנו דנים בתקנות ולא בחקיקה ראשית.
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אין ברירה אלא להוסיף את הכמות הזאת לסעיפים האלה.
עמיר פרץ
אבל מה זה נותן?
היו"ר כרמל שאמה הכהן
אז לא להוסיף? אומרים לך שמשפטית אי אפשר. תחליף אותי לכמה דקות ותפתור את הבעיה. בוא שב כאן ותחליט.
עמיר פרץ
אני לא צריך לשבת שם. מכאן אני מנהל את הישיבה. לך לענייניך. עד שתחזור אנחנו נפתור את הבעיה.

חבר הכנסת עמיר פרץ מחליף את היושב ראש
היו"ר עמיר פרץ
אני באמת שואל עכשיו, עם כל הכבוד הראוי. יושבים כאן חבר'ה שאומרים שבתהליכי הגשה כאלה ואחרים עומדים עשרה מיליון. להערכתכם חמישה מיליון מתוכם ישלימו את התהליכים עד סוף החודש ולכן אתם גם מעריכים שחמשת המיליון האלה יקבלו את ההטבות הנוספות בנוסף למה שיגיע ליתר האנשים שיממשו את ה-16 מיליון ב-2012. זה מה שאתם אומרים. הם באים עכשיו בטענת ביניים. לנו יש בעיה מאוד פשוטה. יש כאן שאלה של מעבר של חמישה מיליון כי הם טוענים שרוב החמישה מיליון נמצאים כבר בתהליך שיש מספיק גורמים שביקשו אותם, כאלה שהתחילו בתהליך של בנייה וכולי, כל מה שתיארו כאן. החמישה מיליון האלה זוקפים בגינם הטבה נוספת מעבר ל-16 מיליון. לכן חייב להינתן כאן פתרון כי יכול להיות שחלק מהאנשים הקימו מתקנים או מבנים בגין העובדה שהם היו בטוחים שיעברו את התהליכים בזמן אבל הם עוכבו בגלל מוסדות ממשלתיים ולא בגלל עניין שלהם. לכן צריך לעשות א ההבחנה הזאת.
לפי דעתי גם אם אנחנו צריכים לרשום כאן שהחמישה מיליון יהיו מותנים באיזה סעיף גיבוי של חקיקה ראשית וייכנסו לתוקפם מיד כאשר נוסיף עוד חצי שנת מעבר.
מירי רגב
לא צריך חקיקה ראשית.
היו"ר עמיר פרץ
יכול להיות שכן, הוא יבדוק, אבל היה ויש, אנחנו נצביע על תקנה שאומרת שאותם עשרה מיליון ועד לגמר מימוש המכסה, ועד לא יותר מתום עוד חצי שנה, מותנים בכך שתתבצע בינתיים חקיקה ראשית בגין חצי השנה. אם בתום חצי שנה לא תתבצע חקיקה ראשית, יתרת הביצים מעשרת המיליון יעברו לטובת 16 המיליון שיהיו מכסה כללית. בינתיים בשנת 2012 יופעלו 16 המיליון לפי חלוקה של עשרה מיליון ושישה מיליון למגזר הייחודי. זה המתווה. לא נצליח להעביר חקיקה ראשית, לא יוכלו לקבל.
איתי עצמון
חבר הכנסת פרץ, אני פשוט לא מכיר מנגנון שמתנה תוקפה של חקיקת משנה בהתקדמות של הליכי חקיקה ראשית.
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו נמציא את זה. אני כבר 23 שנים כאן, ואתה יודע כמה דברים חדשים המצאתי? אנחנו המחוקקים.
קריאה
יש כאן מישהו ממשרד המשפטים?
איתי עצמון
כן.
יצחק וקנין
נציגת משרד המשפטים, מה את אומרת על מה שמציע עמיר?
לירון אדלר- מינקה
אני מצטערת, אבל אני לא חושבת שהדבר הזה אפשרי. חקיקה ראשית, זה הדבר שגובר על חקיקת המשנה. אין מניעה לתקן את החקיקה הראשית.
היו"ר עמיר פרץ
עם כל הכבוד גברתי, את יודעת כמה דברים אנחנו מכניסים בחוק ההסדרים ובאלף ואחת תקנות? אני אתן לך דוגמאות של חוקים שלא נכנסו לתוקף בגין העובדה שלא חוקק חוק ראשי. מה היה היום כאשר חוקקנו חוק מיוחד כדי לא להאריך את גיל הפרישה לנשים? החוק המקורי קבע תאריך מסוים אבל הוא קבע רק שצריכים להתקיים מספר תנאים. משלא התקיימו אותם תנאים, החוק הראשי לא נכנס לתוקף.
לירון אדלר- מינקה
זה חוק מול חוק ואתה לא יכול בחקיקת משנה.
היו"ר עמיר פרץ
אני לא אמרתי שחקיקת המשנה תגבר. אמרתי שהזכויות העודפות בגין אותן חמישה מיליון ביצים, יעמדו בתוקף למשך חצי שנה בלבד וזאת בתנאי שבוצעה חקיקה ראשית. הממשלה תחליט שהיא לא עושה חקיקה ראשית, זה לא יהיה.
יצחק וקנין
יש לי רעיון כדי לפתור את הבעיה. מדובר כאן על עוד חמישה מיליון ביצים. השאלה היא האם אי אפשר שהמועצה תתכנס ותקצה לאותם מגדלים. הרי זה הולך שמית. שם יודעים את השמות. אתם יודעים מה השמות.
שמואל לויט
יש הצעה אחרת. הדרך היא לקבוע בתקנות של 2011 שמי שיגיש בקשה עד 31 בדצמבר.
יוסי ישי
חבר הכנסת פרץ, אני חושב להתחבר להצעה של אדוני אבל כמו שהמשפטנים אומרים אי אפשר להפוך את היוצרות. אני רוצה דווקא ללכת בכיוון שלך. לא להקצות את חמשת המיליון. את החמישה כן, נשאיר אותם לטובת אלה שכנראה יצטרפו, אבל את חמשת האחרים לא להקצות אלא לשמור אותם בצד. תריץ את התיקון בחקיקה ראשית. הרי גם לפי ההצעה שלך, אם את חקיקת המשנה אתה מאשר בתנאי ואחריה לא תבוא חקיקה ראשית, זאת מילה ריקה. לכן אני מציע הפוך. אנחנו נשמור את החמישה מיליון, תלך לחקיקה הראשית, ואם תצליח להעביר את החקיקה הראשית, ותוך חודש אפשר לעשות זאת, יש לך עוד חמישה מיליון.
יצחק וקנין
אנחנו מדברים כאן בסך הכול על כמה מגדלים?
יעקב כהן
על ארבעים מגדלים.
יצחק וקנין
של אותם ארבעת הישובים שציינתם. כל הבעיה הרגע היא שהם לא הגישו בקשות?
יוסי ישי
לא. הם לא עומדים בתנאים.
יצחק וקנין
כי הם לא גרים במקום או לא בנו?
יוסי ישי
הם לא עומדים בשום תנאי.
אורי צוק-בר
בנובמבר פנינו לכל ארבעת הישובים האלה, אחרי שבתחילת השנה הודענו להם שזאת השנה האחרונה, ונשלח אליהם מכתב בו הזכרנו שוב שזאת השנה האחרונה, בשנה הבאה אי אפשר, וביקשנו לדעת מה קורה עם כל אחד מהם ומה הסטטוס שלהם. מתוך ארבעת הישובים קיבלנו תשובה מישוב אחד בלבד. כל שלושת הישובים, כנראה עוד אין שמות, אין אנשים ואני לא יודע בדיוק באיזה סטטוס הם נמצאים. ישוב אחד ענה למשרד החקלאות תשובה והסביר שהייתה בעיה עם המינהל וכולי ב-2008, למרות שהחלטת ממשלה היא כבר מ-2000. זאת אומרת, זה לא שאתמול התקבלה ההחלטה וכולם חלמו אלא זה הרבה זמן אחורה.
קיבלנו תשובה מישוב אחד ומתוך הישוב הזה ארבעה כבר הופנו לוועדת מכסות וכבר השבוע כנראה – אם הניירת שלהם תקינה – יוקצו להם מכסות.
מירי רגב
איזה ישוב?
אורי צוק-בר
זרעית.
לאה ורון
יש כאן אנשים ממרגליות, נטועה או אביבים?
קריאה
כן.
אורי צוק-בר
יש ועדת מכסות. השבוע אנחנו מקיימים ועדת מכסות במועצת הלול. השבוע פנו עוד פעם, אחרי המכתב מנובמבר, אל כל הישובים וביקשו לדעת שמית ופרטנית, כל אחד היכן הוא עומד. מה שיגיע השבוע לוועדה ויהיה שם את התנאים המינימאליים כדי שאפשר יהיה להקצות – בן אדם שגר, שבונה בית, שעומד בתנאים הבסיסיים – תוקצה לו המכסה השבוע בוועדת המכסות. יש לנו כבר לפחות חמישה מועמדים שהגישו בקשות שמיות כאלה ויכול להיות שיש ישובים שאין אפילו שמות. אנחנו נדע את זה בעוד שלושה ימים.
היו"ר עמיר פרץ
כל בקשה כזאת שווה מיליון?
אורי צוק-בר
כל בקשה כזאת שווה אפשרות להתפרנס מייצור ביצים.
היו"ר עמיר פרץ
מיליון?
יוסי ישי
500 אלף ביצים עם חוק הגליל.
אורי צוק-בר
250 אלף ביצים.
היו"ר עמיר פרץ
אם כן, זה בסך הכול מיליון.
אורי צוק-בר
אם המגדלים האלה יקבלו במסגרת הקבוצה השנייה כאן, אפשר לתקן את חוק הגליל.
היו"ר עמיר פרץ
יש לי הצעה. תמשיכי לקרוא את כל התקנות ואחר כך נחזור לסעיף הזה.
איתי עצמון
כלומר, כרגע תקנת משנה (א) לא מאושרת.
היו"ר עמיר פרץ
לא. אם נקבל התחייבות ממנכ"ל משרד החקלאות שהוא מתחייב שמשרד החקלאות ייזום הצעת חוק.
יוסי ישי
קטונתי. אני לא יכול להתחייב לבצע תיקון כזה.
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו ניזום אבל אתם תתמכו ולא תתנגדו. אם משרד החקלאות מתחייב לא להתנגד להצעת חוק של ועדת הכלכלה.
איתי עצמון
ועדת הכלכלה לא יכולה. אין לה סמכות.
היו"ר עמיר פרץ
חברי הכנסת.

תמשיכי להקריא.
אפרת ורד
(ב)
קביעת מכסה לפי תקנת משנה (א) תותנה בהתקיים אלה:

(1)
המגדל הוא אזרח ישראלי או תושב. לעניין זה "תושב" – כהגדרתו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה -1965.

(2)
המגדל הוא בעלים של קרקע חקלאית שנועדה לשמש לגידול בעלי חיים ושניתן לפי כל דין להקים עליה לול לגידול מטילות. לעניין זה "בעלים" – לרבות מי שזכאי על פי דין להירשם כבעלים וכן מחזיק כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז-1967 (להלן – מחזיק).

(3)
המגדל מתגורר מגורי קבע בסמוך לקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ב)(2) ואם הוא מחזיק – הוא מתגורר במשקו החקלאי בישוב שבו יוקם על ידיו הלול בו תיוצר המכסה.

(4)
המגדל, או בן זוגו, לא היה במועד כלשהו קודם לשנת 2012, בעל מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל מכוח החוק, בעל מכסה מכוח צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (יצור חלב), התשכ"ז-1967 או מכוח חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 (להלן – חוק תכנון משק החלב), למעט מי שנקבעה לו רק מכסת חלב עיזים שהכירה ועדת המכסות שהוקמה מכוח סעיף 5 לחוק תכנון משק החלב כ"משק סגור".
היו"ר עמיר פרץ
יש הערות? לא.

אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנת משנה (ב) – פה אחד

תקנת משנה (ב) אושרה
אפרת ורד
(ג)
בקשה לקבלת תמיכה תוגש בתוך שישים ימים מיום פרסומן של תקנות אלה ותהיה ערוכה לפי הנוסח שבתוספת הראשונה.
היו"ר עמיר פרץ
יש הערות?
איתי עצמון
יש לי הערה. בתקנות לשנה הנוכחית הייתה הוראה שקובעת כי ועדת המכסות תהיה רשאית להאריך את התקופה האמורה מנימוקים מיוחדים שיירשמו. האם יש סיבה להשמטה בנוסח הנוכחי?
היו"ר עמיר פרץ
למה רק שישים ימים? מי יספיק לדעת על זה בשישים ימים?
יעקב כהן
הספיקו יותר מדיי. יש 400 בקשות.
היו"ר עמיר פרץ
אולי החמישים שלא יודעים, דווקא להם מגיע.
יוסי ישי
אם אתה לא קובע זמן, אתה לא יכול לקבוע את המכסות למי שזקוק כי המכסה היא מוגבלת. לכן אתה חייב להגביל את זה בזמן.
היו"ר עמיר פרץ
תשעים ימים.
מירי רגב
אבל למה? בוא ניקח את מה שאמר היועץ המשפטי, נכניס את זה לתוך הסעיף הזה.
היו"ר עמיר פרץ
זאת יותר מדיי גמישות.
מירי רגב
למה? זה היה כך בעבר.
יוסי ישי
אני מקבל את ההצעה של אדוני. הוא רוצה תשעים ימים במקום שישים ימים. בסדר.
מירי רגב
אבל למה?
יוסי ישי
זה פוגע באחרים.
אורי צוק-בר
בשנה שעברה קיבלנו 300 בקשות בזמן של 45 ימים.
היו"ר עמיר פרץ
תשעים ימים.

אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנת משנה (ג) – פה אחד

תקנת משנה (ג) אושרה
אפרת ורד
אדוני היושב ראש, ברשותכם אני חוזרת לתקנת משנה (ב). העיר בצדק איתי בטלפון שבטעות הושמטה המילה "כל" ואלה תנאים מצטברים. בפסקה (ב) ייאמר: "קביעת מכסה לפי תקנת משנה (א) תותנה בהתקיים כל אלה".
היו"ר עמיר פרץ
כל התנאים האלה צריכים להתקיים.
אפרת ורד
כן.
מירי רגב
זה היה גם בעבר?
אפרת ורד
כן.

(ד)
דין בקשה לקבלת מכסה שהוגשה לפי תקנה 5(ה) לכללי 2011 שלא ניתנה בה החלטה של ועדת המכסות עד לתחילתן של תקנות אלה, כדין בקשה שהוגשה לפי תקנת משנה (ד) אם מתקיימים במבקש התנאים הקבועים בתקנת משנה (ב).
איתי עצמון
תוכלי להסביר מה הסיבה להוראה הזאת שלא הייתה קיימת בכללים לשנה הנוכחית? מדוע לא ניתנה החלטה של ועדת מכסות ולמה בעצם צריכים לחול התנאים הקבועים בתקנת משנה (ב) לתקנות לשנת 2012?
שמואל לויט
במועצה לענף הלול היה מצב במשך פרק זמן מסוים בו ועדת המכסות הושבתה בגלל התפטרות חברים. לכן היא תחדש את הדיון בכל הבקשות בסוף דצמבר. יכול להיות שיהיו הרבה מאוד בקשות שהתקבלו במהלך שנת 2011 והדיון בהן לא הסתיים, בין אם לחיוב או בין אם לשלילה, ולכן מאריכים.
איתי עצמון
השאלה אם אין בכך כדי להרע את מצבם של האנשים שהגישו בקשות בהסתמך על ההוראות לשנת 2011.
שמואל לויט
לא, אין בכך כדי להרע.
מירי רגב
אז למה להוסיף את הסעיף הזה?
שמואל לויט
כדי ליצור המשכיות.
יוסי ישי
הם יוכלו להגיש מחדש.
שמואל לויט
זה לא מקל על המבקשים. הוא כבר ביקש ונתת לו את האורכה.
יוסי ישי
אז נותנים את ההמשכיות הזאת.>
שמואל לויט
רוצים את האפשרות לקבל החלטות בעוד שבועיים. אם אנחנו לא קובעים את זה, זה נגמר.
היו"ר עמיר פרץ
כתוב "דין בקשה לקבלת מכסה שהוגשה יהיה דינה כדין הבקשה".
איתי עצמון
יראו בקשה שהוגשה כבקשה?
שמואל לויט
כן. רציפות והמשכיות.
היו"ר עמיר פרץ
תמשיכי.
אפרת ורד
(ה)
ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים שעומדים בתנאי הסף לפי תקנת משנה (ב) תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל הקבוע בתקנת משנה (א), תערוך הגרלה בין אותם המבקשים, ותקבע מכסה אישית כאמור בתקנת משנה (א) לזוכים בהגרלה.
איתי עצמון
אני מציע שאותה הגרלה תהיה או לפי נוהל או בפיקוח יושב ראש ועדת המכסות, לפי החלטת חברי הכנסת.
היו"ר עמיר פרץ
מה זאת אומרת?
איתי עצמון
כאן כתוב רק שתיערך הגרלה ואני מציע את ההצעה.
יעקב כהן
בנוכחות ועדת המכסות.
מירי רגב
אני חושבת שזאת תוספת נכונה.
היו"ר עמיר פרץ
צריך קודם שכל אלה שמשתתפים בהגרלה יהיו נוכחים.
יעקב כהן
לא.
אפרת ורד
צריך שזה יהיה ברור.
היו"ר עמיר פרץ
כשמגרילים חלקות למשל, כל מי שהגיש בקשה נוכח באולם.
יעקב כהן
אנחנו נזמין אותם.
יוסי ישי
זה כתוב בסעיף. כתוב ש"ראתה ועדת המכסות". היא תערוך.
איתי עצמון
הבנו שהיא תערוך, אבל השאלה היא אם לא צריכים להיות איזה שהם כללים לעניין הזה, פיקוח או שיהיה יושב ראש הוועדה יהיה נוכח.
יוסי ישי
ועדת המכסות נוכחת.
יעקב כהן
אני מציע לקבל את הצעתו של חבר הכנסת עמיר פרץ.
היו"ר עמיר פרץ
חברים, נוסיף שזה יהיה בפיקוח ועדת המכסות, נוכחות יושב ראש ועדת המכסות או אחר במקומו שועדת המכסות מינתה לצורך כך ויוזמנו כל המוגרלים. מי שירצה, יבוא. בשדרות מכרו עכשיו חמישים חלקות אדמה, היו 500 אנשים שהגישו בקשות ו-500 אנשים ישבו באולם ולאף אחד לא הייתה טענה אחר כך. כולם היו נוכחים.
אפרת ורד
כבוד היושב ראש, נפלה טעות טכנית בתקנת משנה (ד). ההפניה בשורה לפני אחרונה היא לתקנת משנה (ג) ולא (ד). "שהוגשה לפי תקנת משנה (ג).
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו מצביעים על פסקות (ד) ו-(ה).
איתי עצמון
ההחלטה היא לפי מה שאתה הקראת קודם?
היו"ר עמיר פרץ
כן.
איתי עצמון
כלומר, בפיקוח יושב ראש ועדת המכסות.
היו"ר עמיר פרץ
או מי שהוסמך על ידי ועדת המכסות.
איתי עצמון
או ממלא מקומו.
היו"ר עמיר פרץ
או מי שהוסמך על ידי הוועדה. להגרלה יוזמנו כל מי שהגיש בקשה למכסה.
איתי עצמון
אתה מאשר את (ד) ו-(ה)?
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו מצביעים על (ד) ו-(ה).

הצבעה
בעד אישור תקנות משנה (ד) ו-(ה) – פה אחד

תקנות משנה (ד) ו-(ה) אושרו
אפרת ורד
(ה)
על קביעת מכסות לפי תקנה זו יחולו הנחיות ונהלים של שרת החקלאות ופיתוח הכפר שפורסמו באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שכתובתו היא WWW.MOAG.GOV.IL, אם הם אינם סותרים או מגבילים הוראה מה וראות תקנה זו.
איתי עצמון
אני רוצה להעיר שבתקנות לשנת 2011 הייתה הוראה שאומרת כי באתר האינטרנט של המשרד כאמור יפורסמו גם הדרך והמועדים להגשת בקשה לקבלת מכסה.
אורי צוק-בר
אבל כאן כתבנו את זה כבר בתוך התקנות.
איתי עצמון
הכוונה היא לפרסום. דרך ומועדים להגשת בקשה.
אפרת ורד
אין בעיה.
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו מצביעים על תקנת משנה (ה) עם התיקון של היועץ המשפטי.

הצבעה
בעד אישור תקנה (ה) – פה אחד

תקנת משנה (ה) אושרה

היו"ר כרמל שאמה הכהן שב לנהל את הישיבה
אפרת ורד
6.
מכסות מיוחדות למוסדות שיקומיים
ועדת המכסות, לאחר התייעצות עם המנהל הכללי של משרד הרווחה והשירותים החברתיים או עם מי שהוא הסמיך לכך, רשאית לקבוע מכסה בהיקף של עד מאה אלף ביצי מאכל למוסד המשמש כמוסד שיקומי לאנשים עם מוגבלות לצורך קיום פעילות חברתית שיקומית ולצריכה עצמית של החוסים במוסד, ובלבד שהמכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנה זו לא תעלה על 500 אלף ביצים.
איתי עצמון
תוכלי להסביר? זאת הוראה חדשה.
אפרת ורד
כן. המועצה תסביר.
שמואל לויט
יש מספר מוסדות שיקומיים בארץ שלצורך הפעילות השיקומית טיפול בבעלי חיים ובמטילות הוא חלק מהפעילות השיקומית שלהם. עד היום לא היה מוסדר בצורה חוקית אחזקת המטילות על ידם. לכן השרה ראתה לנכון, בשיתוף עם המועצה, להסדיר את העניין הזה מבחינה חוקית ולאפשר לאותם מוסדות שיקומיים להחזיק מטילות בכמות שנדרשת לצורך הצריכה העצמית באותם המוסדות.
איתי עצמון
השאלה אם לא ראוי שכל מוסד יקבל את אותה מכסה לפי איזה שהן אמות מידה. כלומר, לא מוסדר כאן ההליך לקבלת המכסות האלה.
שמואל לויט
אמות המידה הן הצריכה העצמית ומספר החוסים שנמצא באותו מוסד. זה המפתח.
איתי עצמון
השאלה מה ההליך. האם זה לפי בקשה, האם רק מוסד מסוים יקבל? אני חושב שראוי שהדברים יהיו לפי איזה שהן אמות מידה וקריטריונים שוויוניים.
אורי צוק-בר
יש כאן מכסה מירבית וכתוב גם שזה לפי הצריכה. זה כבר לא משאיר כאן הרבה אפשרויות. אם נגיד יש לך עשרה והמכסה הכוללת היא 500 אלף, אז זה חמישים אלף. אם יש מישהו שיש לו לפי הצריכה רק 10,00 או 20 אלף, הוא יקבל 20 אלף, בלבד שזה לא יעלה על 500 אלף.
איתי עצמון
איפה כתוב שזה לפי הצריכה?
אורי צוק-בר
עד 500 אלף ולפי הצריכה העצמית.
איתי עצמון
כתוב ולצריכה עצמית ולא לפי הצריכה העצמית. אין לי בעיה, אבל צריך להבהיר מה הקריטריון ולפי מה ייתנו את אותה מכסה.
אורי צוק-בר
לפי הצריכה העצמית. אפשר לתקן את הנוסח ולומר לפי הצריכה העצמית.
איתי עצמון
כלומר, המכסה תהיה לצריכה עצמית ותינתן לפי? זה הקריטריון?
קריאה
זה לצריכה עצמית באותו מוסד. הכוונה הייתה גם לזה וגם לזה.
איתי עצמון
מוצעת כאן תקנה חדשה לעומת הנוסח של 2011 לפיה יינתנו מכסות מיוחדות למוסדות שיקומיים. שאלתי בהתאם למה תינתן אותה מכסה, האם יהיו קריטריונים, האם זה יהיה לפי בקשה. אני חושב שראוי להסדיר את הנושא הזה.
עמיר פרץ
למה? מה הסיפור של מוסדות שיקומיים?
שמואל לויט
הסברנו שזה לפי צריכה עצמית.
עמיר פרץ
צריכה עצמית של מי?
אפרת ורד
של החוסים.
שמואל לויט
למעשה הקריטריון הוא אחד והוא מספר החוסים.
יוסי ישי
יש מוסדות שיקום שחלק מהפעילות השיקומית שלהם היא באמצעות בעלי חיים.
עמיר פרץ
אני בעד.
יוסי ישי
אני יודע שאתה בעד.
עמיר פרץ
אבל זה מוסד ולא חקלאי.
יוסי ישי
מוסד.
איתי עצמון
אנחנו מוסיפים את התיקון.
עמיר פרץ
אבל רק לצורך המוסד שהפעילות והייצור מתבצעים במוסד עצמו.
יוסי ישי
בוודאי.
אורי צוק-בר
זה גם באישור משרד הרווחה.
איתי עצמון
זה יהיה לפי בקשה של המוסד?
יוסי ישי
כן.

חבר הכנסת עמיר פרץ מחליף את היושב ראש
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנה מספר 6 – פה אחד

תקנה 6 אושרה
אפרת ורד
7.
תוספות קבועות

(א)
ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שניתן לו כתב אישור ושיגדל את להקתו באתר ייעודי תוספת מכסה של מאה אלף ביצים, בתנאי שאם מכסתו אינה מכסה חדשה שהוקצתה לפי תקנה 5, הוא שיווק כדין ביצים באחת מן השנים 2009, 2010, 2011 בכמות העלה על 92 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה.
קריאה
זה קשור לרפורמה.
אפרת ורד
אדוני היושב ראש, בתקנה 7, גם בשנה שעברה חלק מהתקנה אינה מתייחסת לרפורמה והשארנו אותה.
קריאה
אנחנו מבקשים להוריד אותה.
היו"ר עמיר פרץ
אני מבקש, אם תהיה כאן הפרעה הכי קטנה, אני אוציא את כולם ורק חברי הכנסת יישארו. כל עוד נראה לכם שאנחנו מנהלים את העניין באופן סביר, אל תפריעו לנו. אם נראה לכם שזה לא כך, אז תתייחסו.
אפרת ורד
אני מבקשת להסביר והוועדה תחליט מה שתחליט.

לפני מספר שנים עודדנו שיווק כדין על ידי תוספת מכסה למי ששיווק כדין. בשנה הקודמת עידוד השיווק כדין אוחד יחד עם סעיף רפורמה.
היו"ר עמיר פרץ
חבל שתבזבזי את זמננו.
אפרת ורד
אדוני, בוועדה הורד הסעיף רפורמה ונשאר רק עידוד השיווק. בשנה שעברה הושמט כל מה שנוגע לרפורמה ונשאר עידוד השיווק. אפשר לעשות את זה גם השנה. זה מה שאני מציעה, אבל אתם כמובן תקבלו החלטה כפי שתרצו.
היו"ר עמיר פרץ
מה זאת אומרת עידוד השיווק?
ערן אטינגר
זה אומר שאם מישהו מגדל בלול שהוא בתנאי רישוי עסקים, הוא יוכל לקבל את התוספת הזאת בלי קשר לרפורמה.
לאה יוגב
סליחה, 3,000 משפחות לא מגדלות ברישוי עסקים.
ערן אטינגר
אז הם לא יקבלו.
לאה יוגב
אז זאת רפורמה.
יוסי ישי
בתקנה 7 יש שני סעיפים שונים. תקנה 7(א) אומרת שמי שמקבל כתב אישור, דהיינו אישור לקבלת מענק לצורך ביצוע התאמת הממשק לדרישות הסביבה וכולי, יקבל תוספת של מאה אלף ביצים. לזה הם מתנגדים. הם לא רוצים רפורמה. תקנת משנה (ב) מדברת על דבר אחר לגמרי. אדם לא הגיש רפורמה, לא קיבל רפורמה, לא קיבל מענק ולא קיבל כלום אבל הוא אזרח ישראלי טוב והתאים את הממשק שלו לכל הדרישות הראויות כולל רישוי עסקים. אנחנו רוצים להקל על האדם הזה ולתת לו תוספת של מאה אלף ביצים.
היו"ר עמיר פרץ
מה הבעיה שלכם?
יעקב כהן
אדוני היושב ראש, יש לנו בעיה עם זה. אנחנו רוצים לצאת לרפורמה ביחד .
היו"ר עמיר פרץ
סעיף 7 מבוטל. אנחנו עוברים לסעיף 8. הם לא רוצים צ'ופרים, לא צריך. גם סעיף 8 הוא רפורמה? כן. נמשיך לסעיף 9. גם 9 זה רפורמה?
לאה יוגב
"לרבות אתר ייעודי" - זה גם רפורמה.
אפרת ורד
בתקנה 8 יש גם דברים שלא קשורים לרפורמה. אדוני היושב ראש, אני מבינה את העלאת הדברים אבל אנחנו מפספסים דברים בדרך. בתקנה 8 יש נושאים שלא נוגעים לרפורמה.
היו"ר עמיר פרץ
מה בתקנה 8 לא נוגע לרפורמה?
אפרת ורד
תקנות משנה (ב), (ג) ו-(ד).
היו"ר עמיר פרץ
תקריאי.
אפרת ורד
8.
תוספת חד פעמית

(ב)
נוסף על המכסה לפי תקנה – את זה תצטרכו להתאים – ועדת המכסות תקבע לכל בעל מכסה שלא נקבעה לו מכסה חד פעמית מכוח תקנה 7(ב) לכללי 2011, תוספת חד פעמית לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת התכנון, בשיעור מהמכסה האישית שנקבעה לו, כמפורט בתוספת השנייה לצד גיל הלהקות שהוא מחזיק בשנת התכנון לפי מועד בקיעתן.

צריך לעשות כאן התאמה בפסקאות.
קריאה
כבוד היושב ראש, התקנה הזאת נמצאת בתקנות כבר עשר שנים.
היו"ר עמיר פרץ
עם כל הכבוד, אף אחד לא מדבר. אני רוצה להבין. למה למישהו כאן מפריעה תקנה כזאת שנראה שאין לה שום סיכוי לפגוע באף אחד.
יעקב כהן
אדוני היושב ראש, התקנה הזאת קיימת ושיעשו לה סעיף בנפרד כי אז אנחנו מסכימים.
היו"ר עמיר פרץ
יפה.

הצבעה
בעד אישור תקנה 8(ב) – פה אחד

תקנה 8(ב) אושרה
לאה יוגב
בתקנה 8(ב) יש טעות. כתוב כאן 4, 5, 6 ו-7.
אפרת ורד
נכון, אנחנו נתקן בהתאמה.
היו"ר עמיר פרץ
יתאימו את זה. תמשיכי.
אפרת ורד
(ג)
בעל מכסה רשאי להודיע למועצה, בתוך שלושים ימים מיום פרסום תקנות אלה, כי הוא מוותר על תוספת המכסה לפי תקנת משנה (ב).

(ד)
בעל מכה שנקבעה לו תוספת מכסה חד פעמית מכוח תקנה 7(ב) לכללי 2011, תוקטן המכסה שתיקבע לו לפי תקנה 4, בשיעור התוספת האמורה.
היו"ר עמיר פרץ
את צריכה להתאים את כל המספרים.
אפרת ורד
כל המספרים יצטרכו לעבור התאמה.
איתי עצמון
שאלה לגבי תקנת משנה (ג), לגבי הוויתור. האם אותם אנשים יודעים שיש להם אפשרות לוותר ומה משמעות הוויתור?
אורי צוק-בר
זה חוזר בכל שנה. זה כדי להסדיר את הגידול הדו-שנתי מכיוון שהלהקה היא דו שנתית והיא לא מתחילה בדיוק ב-1 בינואר ומסתיימת ב-31 בדצמבר, להקה שהיא בחודש אחר, יש שנה אחת שהיא מייצרת קצת יותר מהמכסה ויש שנה אחת שהיא מייצרת קצת פחות.
היו"ר עמיר פרץ
תודה רבה. אנחנו מצביעים על תקנה 8(ב), (ג) ו-(ד).

הצבעה
בעד אישור תקנה 8(ב), (ג) ו-(ד) – פה אחד

תקנה 8(ב), (ג) ו-(ד) אושרה
היו"ר עמיר פרץ
ממשיכים בסעיף 9. יש למישהו בעיה עם סעיף 9?
יעקב כהן
יש שם סעיף שביקשנו לתקן. יש מגדלים שקיבלו מכוח החלטות הממשלה הקודמות עליהן דיברנו מכסות בהתניות מסוימות. עברו למעלה מעשר שנים ואותן התניות קיימות לגביהם. מדובר במספר קטן מאוד של מגדלים שבסלנג שלנו, מה שמוכר למגדלים, יש להם כוכביות. אנחנו מבקשים לבטל את המגבלה של הכוכביות ואני חושב שהמשרד לא מתנגד לזה.
היו"ר עמיר פרץ
יוסי, מה זה אומר?
יוסי ישי
זה אומר שמגדלים שקיבלו מאותן שלוש החלטות ממשלה, יש להם חובה לגדל באותו ישוב בו נמצא המשק שלהם. יש להם גם חובה לגור באותו ישוב כדי לקבל את חוק הגליל. זה כתוב בחוק הגליל. בכל מקרה, אם הם לא יגורו, הם לא יקבלו חוק גליל. מה שמבקשים כאן זה שהם יוכלו לגדל גם בישוב אחר. זאת אומרת, לגדל אצל מישהו אחר בישוב אחר.
היו"ר עמיר פרץ
הם מסכימים? אתם עכשיו דוחפים לרפורמה.
יעקב כהן
כרגע הם לא יכולים לבנות לולים במקום הזה והם לא יכולים להתפרנס.
דוד אזולאי
היושב ראש שאל שאלה. אתם מסכימים?
יוסי ישי
אנחנו קבענו את הכלל הזה של הגידול באותו ישוב, על מנת לחזק את המטרות של אותן החלטות ממשלה של חיזוק הישובים. חשבנו שאם הוא גם מגדל באותו ישוב, זה יותר מחזק את זה.
יעקב כהן
אנחנו חושבים שזה שולי.
היו"ר עמיר פרץ
אתם מתנגדים לכל סעיף שיש בו סימנים של רפורמה.
יעקב כהן
זה לא קשור לרפורמה. לאותם אנשים יש מכסה. אנחנו מדברים עם המשרד כי אין לנו משרד אחר. אנחנו ביקשנו לבטל את מגבלת הכוכביות ואני מבקש שמשרד החקלאות יסכים.
איתי עצמון
מה זאת מגבלת הכוכביות? היא לא הקריאה את התקנה ואנחנו לא יודעים עדיין על מה מדובר.
יוסי ישי
איזה סעיף אתה קורא?
יעקב כהן
סעיף 9(ב).
דוד אזולאי
עוד לא הקריאו את הסעיף הזה.
יוסי ישי
ב-9(ב) יש כוכבית? ב-9(ב) אין כוכבית.
יעקב כהן
שלום דוד יסביר.
היו"ר עמיר פרץ
משרד החקלאות, אתה מבין מה הוא רוצה?
אורי צוק-בר
אני הסברתי. ב-9(ב) כתוב שהוא ימשיך לייצר את מלוא מכסתו בישוב בו נמצא משקו. ההסתייגות שיעקב מעלה היא שהוא רוצה לתת לאותו מגדל אפשרות לייצר את המכסה שלו לא רק בישוב שבו נמצא משקו אלא גם בישוב אחר, ואולי בכלל בקצה אחר של הארץ.
יעקב כהן
אני אנמק למה.
היו"ר עמיר פרץ
לא. אנחנו לא מקבלים את דעתך.
דוד אזולאי
לממשלה יש מטרה לעודד את אותם ישובים.
היו"ר עמיר פרץ
תקריאי את הסעיף.
אפרת ורד
9.
מקום הגידול

(א)
לא ייצר בעל מכסה את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו. לעניין זה, "משקו" – לרבות אתר ייעודי.


נוריד אתר ייעודי.
איתי עצמון
הסיפא נמחקת.
אפרת ורד
כן. הסיפא נמחקת.

(ב)
תקנת משנה (א) לא תחול על בעל מכסה שגידל כדין בשנת 2011 את מלוא מכסתו בלול של בעל מכסה אחר והוא ממשיך לייצרה בשנת התכנון באותו לול או בלול אחר שבתום שנת 2011 יוצרה בו כדין מכסה של יותר מעל מכסה אחד, ובלבד שאם הוקצתה לו מכסה בהתאם להחלטות הממשלה מספר 838 מיום כ"ג באייר התשנ"ו (12 במאי 1996), מספר 4829 מיום י"ד בשבט התשנ"ט (31 בינואר 1999) ומספר 1626 מיום י" באייר התש"ס (17 במאי 2000), הוא ימשיך לייצר את מלוא מכסתו בישוב שבו נמצא משקו. האמור בפסקה זו יחול, בהתאמה ובשינויים המחויבים, גם ביחס לבעל מכסה שלא גידל את מכסתו בשנת 2011, ובלבד שהגידול האחרון שהוא או של מי שהוא חליפו היה כדין ומלוא מכסתו גודלה בלול שאינו מצוי במשקו.
ראובן שמואל
התקנה הזאת של הכוכביות מדברת על שישה-שבעה אנשים שקיבלו מכסות מהמדינה בשנת 2001-2002. היה מותר להם לגדל את המכסה שלהם בישוב. זה התנאי לקבלה, שהם גרים במגורי קבע בישוב ולא מעבירים את המכסות. כיוון שאי אפשר לבנות במושבים האלה לולים חדשים, שישה-שבעה אנשים אלה, לאפשר להם לתקופה מוגבלת לגדל את מכסתם מחוץ לישוב. על כך מדובר כאן.
היו"ר עמיר פרץ
אי אפשר להכניס את זה.
ראובן שמואל
מדובר ביתומים ואלמנות ואתה יודע את זה טוב מאוד כי פנו אליך.
היו"ר עמיר פרץ
יוסי, אני יכול להכניס בסעיף הזה שהוועדה המיוחדת במשרד החקלאות תוכל לאשר במקרים מיוחדים?
יעקב כהן
עלינו זה מקובל.
היו"ר עמיר פרץ
מה יהיו הקריטריונים לשיקולים שלה? אי אפשר להסמיך ועדה בלי זה.
קריאה
כשידונו על הרפורמה, יפתרו את זה.
היו"ר עמיר פרץ
לזה אני מסכים.
דוד אזולאי
זאת התשובה הנכונה.
יוסי ישי
התקנה נשארת כי היא למטרה ראויה.
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו בעד התקנה, אבל אני שואל. אני לא מכיר את המקרים האלה.
יוסי ישי
מאחר שמזכיר הארגון אמר שתוך חצי שנה הם ישתלבו ברפורמה, לכן חצי שנה זה לא הרבה זמן. הבעיה תיפתר במסגרת ההסדרים ברפורמה.
יעקב כהן
אבל אתה יודע שלכפר יובל יבנו רק בעוד שלוש שנים ולזרעית בעוד חמש שנים. יש אזור גידול אחד. לאן יעברו 3,00 המגדלים?
יוסי ישי
בדיונים על הרפורמה זה ייפתר.
יעקב כהן
מולי, אתה אל תדבר נגד המגדלים.
היו"ר עמיר פרץ
יעקב, אני שואל לגבי ועדת המכסות.
יוסי ישי
זה בעייתי. אי אפשר לתת סמכות לאדם בלי לקבוע לו קריטריונים מאוד ברורים. מאחר שהמטרה כאן היא ראויה, אנחנו נשאיר אותה. אני מקבל את דברי יעקב שבעוד חצי שנה תהיה רפורמה ונטפל בזה במסגרת הרפורמה.
היו"ר עמיר פרץ
בסדר. תוסיף כאן: ועדת המכסות תדון במקרים מיוחדים כדי לאפשר רק בסעיף הזה של לול שהוא בישוב סמוך. קיום המכסה הקיימת בישוב סמוך.
איתי עצמון
לא כל כך הבנתי. כל מקרה לגופו?
היו"ר עמיר פרץ
כן. הם מדברים על שישה-שבעה מקרים. ועדת המכסות תדון. במקרים חריגים ומיוחדים יוכלו לאשר ביצוע ייצור מחוץ לישוב. אין דיונים יותר. אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנה 9(א) ו-(ב) – פה אחד

תקנה 9(א) ו-(ב) אושרה

תקנה 10.
יוסי גליקסמן
אדוני היושב ראש, בתחילת הישיבה העליתי נושא ואני מבקש להתייחס אליו. אמרתי שהיה סיכום לגבי תקנה 9 בשנה שעברה. יש כאן פרצה בתקנה שמבקשים לחסום אותה. הפרצה היא שאפשר להקים בלול גידול משותף קיים - למרות שאני בעד לול גידול משותף, אני עדיין מעלה את זה – הוא יכול להרחיב את הלול שלו, וזה מה שעשו בחלק מהמקרים, כאשר המכסה של ה-700 מגדלים לא משתנה. לכן ביקשנו להבהיר שהקיבולת תישאר. בסך הכול הכמות הכללית שבלול נשארת ולא ירחיבו.
יוסי ישי
אפרת, תשיבי.
היו"ר עמיר פרץ
לא צריך להרחיב. אתם מקבלים את טענתו?
יוסי ישי
לא.
היו"ר עמיר פרץ
שמעתי. אני לא רוצה לשמוע יותר. אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנה 9 – פה אחד

תקנה 9 אושרה
היו"ר עמיר פרץ
הסעיף אושר. לא קיבלנו את הטענה שלך.
אפרת ורד
10.
פנייה לקביעת מכסות אישיות

(א)
מי שזכאי למכסה אישית לפי תקנות 4 עד 8 – נעשה את ההתאמה – והוא לא קיבל על כך הודעה עד תום שלושים ימים מיום פרסום תקנות אלה, רשאי לפנות עד תום שישים ימים מיום הפרסום האמור לועדת המכסות בבקשה לקביעת מכסתו.

(ב)
ועדת המכסות רשאית, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, לדון בבקשות שהוגשו לה לאחר המועד האמור.
היו"ר עמיר פרץ
יש הערות?
דוד אזולאי
אתם רק תשנו את תקנות 4 עד 8.
אפרת ורד
נכון. אנחנו נעשה התאמות.
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנה 10 – פה אחד

תקנה 10 אושרה
אפרת ורד
11.
מכסת עופות להטלה

(א)
המועצה תקבע לכל בעל מכסה, בתחילת שנת התכנון וכן מזמן לזמן במהלכה, מכסת עופות להטלה לייצור מכסתו, על פי מפתחות אחידים שתקבע, בשים לב לגיל הלהקה שהוא מחזיק ותקופת גידולה.

(ב)
בעל מכסה לא יחזיק עופות להטלה בכמות העולה על מכסת העופות להטלה האחרונה שקבעה לו המועצה.
(ג)
בעל מכסה שלפי קביעת המועצה מחזיק עופות להטלה בכמות עודפת של מכסת העופות להטלה שהיא קבעה לו או אדם שאינו בעל מכסה יעביר את הכמות העודפת או את כל העופות שהוא מחזיק, לפי העניין, לשחיטה, באופן שתורה המועצה.
איתי עצמון
אני מבקש שהמפתחות האחידים האלה יפורסמו באתר שלכם.
היו"ר עמיר פרץ
אנחנו מצביעים.
הצבעה
בעד אישור תקנה 11 – פה אחד

תקנה 11 אושרה
אפרת ורד
12.
גידול מטילות ופרגיות

(א)
המועצה תנפיק לכל בעל מכסה תעודת מגדל שתפורט בה מכסת העופות שנקבעה לו לייצור מכסתו.
(ב)
קבלן מורשה וכל אדם אחר העוסק בשיווק אפרוחות להטלה לא ישווק אפרוחות אלא למגדל שהציג לפניו את תעודת המגדל שלו או למגדל פרגיות אשר הציג בפניו תעודות שמסרו לו המגדלים שבעבורם הוא יגדל את הפרגיות. כמות האפרוחות שתשווק כאמור לא תעלה על הכמות הרשומה בתעודה או בתעודות שהוצגו לפני המשווק, לפי העניין.
(ג)
לא יחזיק אדם מטילות אלא אם כן בידיו תעודת מגדל, ובהתאמה לכמות הרשומה בה.
(ד)
לא יחזיק מגדל פרגיות, אלא אם כן הוא קיבל את האפרוחות שמהן גידל אותן מקבלן מורשה, בעל מדגרה או אדם אחר העוסק בשיווק אפרוחות להטלה, כנגד הצגתה של תעודת מגדל שמסר לו בעל מכסה, או באישור בכתב שמסרה לו המועצה, ובהתאם לכמויות הנקובות בתעודה או באישור כאמור.

(ה)
לא ישווק אדם פרגיות אלא למגדל שהציג לפניו אישור של המועצה שהוצא סמוך לפני מועד השיווק, לפיו רשאי המגדל לקבל לרשותו פרגיות, ובהתאמה לכמות הרשומה באישור.
13.
שמירת דינים


אין בתקנות אלה כדי לגרוע מכוחו של כל דין אחר.
היו"ר עמיר פרץ
יש הערות? אין הערות.

אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור תקנה 12 ו-13 – פה אחד

תקנות 12 ו-13 אושרו

עכשיו אני חוזר לסעיף 5(א).
איתי עצמון
התקנות כוללות גם תוספות, תוספת ראשונה ושנייה. בהמשך יש שתי תוספות שהן חלק מהתקנות והוועדה צריכה להגיד שהיא מעיינת בתוספות האלה. אין צורך לקרוא אותן אבל חברי הכנסת צריכים לומר שהם עיינו בהן.
היו"ר עמיר פרץ
עיינו והכל בסדר.
לאה ורון
התוספת הראשונה והשנייה מאושרות?
היו"ר עמיר פרץ
לאחר שעיינו בתוספות וקיבלנו את חוות דעתו של היועץ המשפטי לוועדה שאכן ערך בדיקה דקדקנית בתוספות וראה בהן ראויות, אנחנו מצביעים.

הצבעה
בעד אישור התוספות – פה אחד

התוספות אושרו
יעקב כהן
אדוני, הערה שחשובה להסכמות.
היו"ר עמיר פרץ
אישרנו לכם הכול ואתה ממשיך להתווכח?

אנחנו חוזרים לתקנה 5(א).

אני מציע שלגבי תקנה (א), אנחנו נאשר את תקנה 5(א)(1) ו-(2) כלשונן ונוסיף 5(א)(3) שאומר שמכסת הביצים של העשרה מיליון כפי שנקבעה בשנת 2011, ימשיכו להקצותה בוועדת המכסות על פי התנאים שנקבעו ב-2011 עד תום המכסה ולא יותר מחצי שנה. בתום חצי שנה יתרת הביצים שתיוותר מתוך מכסת עשרת המיליון תצורף למכסה הרגילה על פי פסקה (1).

אם יהיו בעיות משפטיות, תבואו אלינו, נעצור את הסעיף ונלך לחקיקה ראשית.
איתי עצמון
השאלה מה ייאמר כרגע.
היו"ר עמיר פרץ
מה שאמרתי. הסעיף 5(א)(3) הוא סעיף מותנה.
איתי עצמון
יש כמה וכמה קריטריונים בכללים של 2011 ואני לא כל כך מבין למה אתה מכוון.
היו"ר עמיר פרץ
ב-2011 היו עשרה מיליון שהוקצו לפי החלטות ממשלה לארבעת הישובים כפי שצוינו וכולי. אתם יודעים להגדיר את זה.
איתי עצמון
מדברים על ישובים בתוספת הראשונה.
היו"ר עמיר פרץ
בדיוק.
לאה ורון
עורכת הדין לירון אדלר, זה מקובל עליכם?
לירון אדלר- מינקה
אני חושבת שיש בעיה עם זה שבחוק אומרים שהחלטות הממשלה בטלות והתקנות האלה בעצם ימשיכו את קיומן של החלטות הממשלה.
היו"ר עמיר פרץ
לי אין בעיה. יש הבדל ביני לבין אחרים. היועצים המשפטיים קיימים כדי לפתור לי בעיה ולא כדי לייתר אותה. כולנו מסכימים שיש כאן חוסר הגינות במעמד של אותן ביצים. עשרת המיליון האלה היו צריכות מסיבות בירוקרטיות כאלה ואחרות. יכול להיות שהם אשמים ויכול להיות שאנחנו אשמים. נוצרה כאן בעיה של חוסר הגינות מסוימת אותה אנחנו רוצים לפתור. לא באנו עכשיו לחטוף משהו אלא באנו לקיים משהו שהיה קיים ונעצר בגין בעיה בירוקרטית.
לאה ורון
אדוני היושב ראש, אולי אפשר להציע לך שהמנכ"ל ואנשי המשרד יפעלו להבאת פתרון.
היו"ר עמיר פרץ
אני מוכן שתקנה 5(א)(3) כפי שהגדרתי יהיה מותלה ל-48 שעות ובמשך הזמן הזה אנחנו ניתן זמן למשרד החקלאות ולמשרד המשפטים להביא לנו פתרון. יכול להיות שיבוא יוסי ישי ויאמר שהוא מוסמך והוא לא צריך אף אחד. תהיה החלטת ממשלה מיוחדת לגבי עשרת המיליון ואז נייתר את הסעיף הזה ולא נכניס אותו.
אני נותן לכם 48 שעות, תביאו לי פתרון. כל התקנות מאושרות סופית פרט לסעיף 5(א)(3) כפי שהגדרתי אותו.
לאה ורון
אתם מאשרים את תקנה 5(א)(1) ו-(2).
היו"ר עמיר פרץ
כן. ברור.
דוד אזולאי
רגע. 5(א)(1) ו-(2) כמו שכתוב, או על פי החלטה שהם יביאו את ההצעה שלהם בעוד יומיים.
לאה ורון
תוך 48 שעות. רבותיי, תאפשרו לחבר הכנסת אזולאי לדבר.
דוד אזולאי
אדוני המנכ"ל, אנחנו לא מאשרים כרגע את תקנה 5(א)(1) ו-(2).
היו"ר עמיר פרץ
מאשרים.
דוד אזולאי
הוא מותנה ליומיים.
היו"ר עמיר פרץ
לא. 5(א)(3), כפי שהגדרתי אותו.
יוסי ישי
היושב ראש ניסח את סעיף 5(א)(3) שהוא מתלה אותו ל-48 שעות.
היו"ר עמיר פרץ
כדי שיביאו לי הצעה אחרת. אם לא, הוא נכלל בתקנות. אנחנו מאשרים אותו. אם הם יגידו לא חוקי, כל התקנות לא חוקיות.

תודה רבה. חג חנוכה שמח לכם.

<הישיבה ננעלה בשעה 18:05>

קוד המקור של הנתונים