ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/12/2011

משבר באיגוד הקיאקים

פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת החינוך התרבות והספורט
27/12/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 522>
מישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט
יום שלישי, א' בטבת התשע"ב (27 בדצמבר 2011), שעה 11:00
סדר היום
<משבר באיגוד הקיאקים>
נכחו
חברי הוועדה: >
אלכס מילר - היו"ר
מוזמנים
>
דוד מלכא - סגן ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

גיורא אסתרי - יו''ר - איגוד הקיאקים

אבירם מזרחי - מנהל מקצועי, איגוד הקיאקים

מנשה סלמן - מנהל תחרויות, איגוד הקיאקים

איציק לארי - מ"מ מנכ"ל המועצה להסדר ההימורים בספורט

דוד קירמן - יו"ר איגוד קיאקים, זבולון, תל אביב

ניר משגב - מנכ"ל אגודת יורדי ים, זבולון, תל אביב

ניקולאי לוקסביץ' - מאמן קיאקים, זבולון

אלכסנדר כץ - מאמן קיאקים, טבריה

דניל מירושנסקי - מאמן קיאקים, מורה

מיכאל קולשנוב - מאמן קיאקים

רפי גרבר - הורה של שייט

דובר - הורה של שייט
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית פרלמנטרית
ר.ל. - חבר המתרגמים
<משבר באיגוד הקיאקים>
היו"ר אלכס מילר
נעשה את זה קצר. אנחנו בתאריך 27 בדצמבר 2011, א' בטבת תשע"ב. הנושא הוא משבר באיגוד הקיאקים, פרוטוקול מספר 522.
אני קיבלתי במשך התקופה האחרונה מספר מכתבים שמצביעים על איזושהי בעייתיות באיגוד הקיאקים. ביקשתי גם מן הממונה על הספורט לבדוק את הסוגיה ולחזור עם תשובות בענין. לא קיבלתי הבהרות חד משמעיות לענין הזה. דיברתי גם עם מולי שפר ואני חושב שאנחנו נמצאים במצב לא הכי נוח, כאשר צריך להתמודד עם הסוגיות שעולות בתוך האיגודים, בזמן שאנחנו מספר חודשים לפני פתיחת האולימפיאדה בלונדון.
מחר אני אמור להיפגש עם הקולגות שלכם בענין חוק הספורט, עם חברת הכנסת רונית תירוש, לגבי סוגיות שונות שעולות שם. לידיעתכם, הגשתי הצעת חוק שגם קשורה אליכם, על מעמד המאמן, הצעה שמוסיפה שתי דרגות למנגנון המעמד של המאמנים בישראל, כמובן שאנחנו נעשה את זה בחכמה עם תקופת מעבר שתספק את כל הצדדים אבל, בסופו של דבר אנחנו צריכים ליישר קו עם אירופה, עם מה שקורה שם, כך שכל המאמנים שנמצאים כאן בארץ או מגיעים מחו"ל או מבקשים לעלות לישראל, יקבלו את המעמד הראוי להם בענין הזה, אצלנו כאן בארץ.

מיכאל, אתן לך לפתוח. אתה פנית אלי עם כל הנושאים שקשורים לאיגוד הקיאקים ותוכל להכניס אותנו קצת ל"עניינים" בהיבט של השאלות מה קורה ואיפה הדברים עומדים? יש לקחת את הדברים בפרופרוציה באשר לשאלה עד כמה הכנסת יכולה להתערב בסוגיות פנימיות של העמותות.
חוץ מזה, דרך אגב, אנחנו גם שוקלים לקדם הצעת חוק להקמת יחידה נפרדת ברשם העמותות, יחידה לספורט. זו עוד סוגיה שנבדקת, נחשוב אם נעשה את זה. אני מזמין את כל מי שיש לו רעיונות בענין הזה לשלוח אלי ואנחנו נשקול הכל בתבונה.
מיכאל קולשנוב
ראו, אני עליתי ארצה ב-1995 ולפני שעליתי אמרו לי בסוכנות היהודית: תבוא למדינת ישראל, זו תהיה הארץ שלך, תבוא, תשקיע בה, תתחיל לחיות כאזרח, כישראלי ובהתחלה, כשעליתי ארצה לא הרגשתי את זה. לא הרגשתי את זה בשיחות עם אביבה מזרחי, לא רוצה לדבר על השאר ואם צריך אז אדבר על מה שהוא אמר לי, כשרק התחלתי קריירה ספורטיבית אבל, למרות זאת, אני המשכתי כי חשבתי שאם אני מצליח, שאם בעתיד אתחיל להצליח אז יתייחסו אלי אחרת. כשאהיה תושב מלא של המדינה. אזרח מלא של המדינה וזה לא קרה, זה מתחיל להיות יותר גרוע. עכשיו קוראים לי ולמאמנים המובילים "מאפיה רוסית".
היו"ר אלכס מילר
אתה זכית במדליית ארד באולימפיאדה, האם נכון?
מיכאל קולשנוב
כן, מדליית ארד. כן, אני חושב שהצלחתי בקרייירה הספורטיבית שלי ואני גם מצליח בקריירה כמאמן, וכמו שיושב הראש אמר הייתי פעמיים אלוף העולם, זכיתי במדליה באולימפיאדה והמקרה האחרון הוא יוצא מן הכלל. היינו צריכים לדבר על זה.
היו"ר אלכס מילר
מה המקרה? ספר לנו קצת.
מיכאל קולשנוב
המנהל של אגודת "הפועל" תל אביב הוא גם המזכיר של איגוד הקיאקים, הגיזבר של איגוד הקיאקים, התנפל על אחד המאמנים, התחיל להרביץ לו, כשכל הילדים והמאמנים היו בסביבה, כולם ראו את זה. למרות זאת המארגנים של התחרות, מנהל התחרות, מנשה, אמר לי שהוא לא ראה שום דבר והמשיך את התחרות.
היו"ר אלכס מילר
אנחנו לא בחקירת משטרה. ראו, אתם שלחתם לי מכתב על כך שיש התנהלות לא תקינה של האיגוד בכלל כלפי האגודה בטבריה, נכון?
מיכאל קולשנוב
ניהול לא תקין זה - - -
היו"ר אלכס מילר
זו הסוגיה שעליה אנחנו מדברים. אני מציע לא להיכנס לעניינים אישיים מול אנשים כאלה ואחרים. אם היה מקרה שהוא מקרה של אלימות אז אשפר להגיש תלונה למשטרת ישראל, המשטרה תבדוק וזה בסמכותה. אנחנו לא דנים בה כרגע, אנחנו לא בית משפט ואתם צריכים להבין לאן אתם הגעתם.
אנחנו לא מכריעים כאן בשאלה 'מי צודק ומי לא צודק'. מה שאנחנו צריכים לשמוע הוא האם מבחינת המצב של פעילות לא תקינה כזו או אחרת באיגוד, יכולה להיות לה השפעה על יצוג ישראל באולימפיאדה בלונדון בטווח הקצר ובכלל, מבחינת הפעילות של האיגוד, המוביל אצלנו, כביכול, בין ענפי הספורט שהם ענפי הספורט המובילים בישראל. בזה אני מבקש להתמקד. מה בעצם הפעילות הלא תקינה מבחינתכם? מה אתם מזהים שהוא לא תקין כלפי העבודה? איפה הבעיות שאתם מצביעים עליהן, כפוף לחקיקה שהיתה כאן בכנסת ובכפוף להוראות הקבועות בתקנונים של העמותה? בזה אני מבקש להתמקד.
מיכאל קולשנוב
קודם כל התקשורת בין הנהלת האיגוד למאמנים המובילים של כל האיגודים. הרכז המקצועי, אדון אבירם מזרחי, לא מתייחס להוראות של המאמנים המובילים.

וההגינות של התחרות היא לא דומה ולא מתייחסת בכלל לחוקים הבינלאומיים, הצד הארגוני של התחרות.
כניסה לנבחרת, כל הדברים הקטנים והגדולים, עוברים בתוך האיגוד כמו שזיו בן יוסף אומר: כמו במאפייה. יד לוחצת יד. מנהל התחרות הוא איש לא מקצועי, אין לו קשר בכלל לקיאקים.
היו"ר אלכס מילר
האם זה כל העניין? האם סיימת? הנהלת איגוד הקייאקים. מי נמצא פה?
דוד קירמן
אנחנו פה, קודם כל כולם נציגים כאן. זה לא רק טבריה, מיוצגים פה כל המאמנים. אנחנו אלה שהגשנו תלונה לרשם העמותות נגד ההתנהלות של האיגוד.
יש לנו טענות מבחינה מקצועית ויש לנו טענות גם לגבי ניהול תקין. נתחיל ממה שמיכאל התחיל, בנושא של יעוץ מקצועי, הדברים מתנהלים לא בשקיפות, לא בהתייעצות, אלא בהחלטות חד צדדיות, אנחנו כותבים מכתבים, אנחנו יושבים בישיבות, הייתי משקיף משך מספר שנים, לא מתקבלות החלטות שלנו, לא מתקבלות הצעות שלנו בכלל, והכל נעשה חד צדדי, זה פוגע בספורטאים, הספורטאים לא נוסעים לחו"ל בגלל זה, לא מיוצגים בנבחרות ואחר כך זה פוגע בכל הענף, אנשים עוזבים, אנחנו אלה שקודם כל טבריה וזבולון, יש לנו מספר ספורטאים מובילים בתשתיות, אנחנו אגודות צעירות יחסית, ואין לנו עדיין בוגרים שהגיעו להישגים.
רוב המשאבים של האיגוד מופנים לבוגרים שהם כבר בשלהי הקריירה, שלא השיגו שום דבר בחו"ל ובתחילת הקדנציה של האיגוד, היה מצב שהם שמו להם למטרה להגיע ל-2016 ולא ל-2012 כי אין לנו למעשה, ספורטאים בעלי הישג - - -
היו"ר אלכס מילר
האם אתה רוצה להגיד לי שבלונדון הענף לא יהיה מיוצג?
דוד קירמן
הסיכויים לא גבוהים.
דובר
בבייג'ין הגענו למקום עשירי.
היו"ר אלכס מילר
בסדר, היית. זה לא שלא היה.
דוד קירמן
בסדר אבל רוב המשאבים של האיגוד מופנים לבוגרים, נותנים מילגות, נותנים מגורים, נותנים כל מיני דברים שהם פוגעים תשתיות ולא משקיעים את זה בתשתיות. אנחנו סובלים מזה והספורטאים עוזבים, לא מגיעים להישגים, ואנחנו העלינו את הסוגיה הזו כמה וכמה פעמים ולא נענינו, לא ניתנה שום תשובה.
היו"ר אלכס מילר
האם אין לכם נציגות בהנהלת האיגוד?
דוד קירמן
לא. אני הייתי בתור משקיף. אנחנו אגודה צעירה.
היו"ר אלכס מילר
אבל אלה מספר אגודות, לא? גם אגודת תל אביב.
דוד קירמן
יש נציג אחד. יש נציג אחד באיגוד מתוך שבעה. כאשר לא לכל דיון מגיעים, זה מתקיים בתל אביב, פיזית הוא יושב בטבריה, אז לא לכל ישיבה הוא יכול להגיע, אני לא יודע בדיוק מה קורה שם אבל, יוצא הרבה פעמים שיש החלטות חד צדדיות, למרות שאני יושב שם ומעלה את הדברים. למשל, מיד כשהגעתי אמרתי שיש כאן משהו מעוות, בכלהייתי קודם ב"טאקוונדו", הייתי שם, יש שם ועדה טכנית שמחליטה ומשתפת את כל המאמנים ומחליטה החלטות מקצועיות ביחד. לא יכול להיות מצב שמנחיתים החלטות. בסופו של דבר זה פוגע בענף. אנחנו רואים את זה שהענף הולך ונהרס.
לגבי חוסר שקיפות, אני לא ראיתי אף פעם דוח של גיזבר עם מספרים, מדויק, הכל בערך, וגם לא מיוצג, אולי פעם בשנה.
היו"ר אלכס מילר
הגשת תלונה לרשם העמותות. מה התשובה?
דוד קירמן
זה בטיפול כרגע. אני הגשתי תלונה בנובמבר. פנו אלי שהם מטפלים. מעשית, הגשת התלונה, מה שגרם להגשת התלונה הוא שהספורטאי המוביל שלנו, שהוא בן שבע עשרה, היה אמור לנסוע לאליפות העולם וגם עם המימון שלנו הוא לא נסע. לא משנה, זה חלק מן הדברים שקורים באיגוד.
כמו שאמרנו, יש כאן נושא של הקצאת משאבים לא נכונה ויוצא שהאנשים שהם מובילים בענף, המאמנים, שמשקיעים את זמנם ואת כל החיים שלהם בתוך הקיאקים הם לא יכולים לבוא לביטוי ובסופו של דבר זה פוגע בכל הענף.

מבחינת תחרויות, התחרויות הן לא ברמה בינלאומית אלא ברמה אחרת. אין מסלולים, אין פוטו פיניש, שום שיפור לא נעשה עד עכשיו, אנחנו מעלים את כל הדברים האלה כל הזמן. יש תחרויות שעושים אותן בכנרת כאשר יש רוחות, כאשר מים נסוגו, כאשר יש סירות שזזות בפיניש ובהתחלה. זה מסיט את כל התוצאות לכיוון מסוים.
נאמר כך, יכולות להיות פה הטיות וערעורים שלנו שאנחנו מגישים לגבי התוצאות לא מתקבלים, לפעמים שמים איזשהו מנהל תחרות שהוא היה מושעה מפעילות, כמו שאמרנו, אותו גיזבר שהוא תקף עכשיו הוא תקף גם בפעם שעברה, לפני שנה, בטבריה, הוא הושעה מתוך הישיבות באיגוד ובסופו של דבר הוא ניהל תחרות נכשלת של אליפות ישראל והתוצאות האלו בסופו של דבר הן כואבות.
אין תשובה בכלל לנושא של נבחרת. נבחרת אמורה לתת מענה לחתירה צוותית, כלומר, לזוגות ולרביעיות.

למעשה, הכל נעשה בתוך האגודות אז בשביל מה צריך את האיגוד? אם אנחנו מגדלים את הילדים כיחידים אז בסופו של דבר האיגוד לא עושה את העבודה שלו.
היו"ר אלכס מילר
הבנתי אתכם.

איגוד הקיאקים, יש טענה על כך שיש אפליה פנימית בתוך האיגוד כלפי אגודות כאלו ואחרות, חוסר שקיפות ואי שילוב של אנשי המקצוע בקבלת החלטות. מה יש לכם להגיד על זה?
גיורא אסתרי
שלום, שמי גיורא - - -
היו"ר אלכס מילר
האם התחלפתם? הרי היה מישהו אחר, לא? האם כל הזמן אתה בתפקיד?
גיורא אסתרי
כבר שנתיים וחצי או שלש שנים אחרונות. לשאלת יושב הראש אני מקיבוץ "מעגן" בעמק הירדן. האיגוד מורכב משבעה חברים, חמישה מעמק מהירדן, חמישה נכנסו על שם אגודת עמק הירדן, ארבעה פיזית בעמק הירדן, אחד מהם מטבריה, הכנסנו נציג מטבריה על מקום של עמק הירדן, שנים מ"הפועל" תל אביב שהם יחד חמישה חברים.
הייעוד של האיגוד הוא לטפל בנבחרות, רוב הכסף של האיגוד מתקבל על בסיס הצלחות של הספורטאים הבוגרים - - -
היו"ר אלכס מילר
האם אתם מקבלים כסף על בסיס של ועדת - - -
דובר
ועדת בורוביץ'.
היו"ר אלכס מילר
רוב הכסף מ"טוטו". האם נכון?
גיורא אסתרי
רוב הכסף לתקציב מה"טוטו". הספורטאים שלנו, הבכירים, הבוגרים באגודה הם רועי ילין, שמתאמן ואנחנו כולנו מקווים שיצליח להשיג את הסיכוי ללונדון, כמו שאמרו פה זה נראה קצת קשה אבל, אנחנו מקווים. הוא בן עשרים ושמונה. אתה אומר לי שהוא בן שלושים אבל הוא בגיל של הבן שלי, הוא יליד שמונים ושתיים.
מבחינת ההתנהלות באיגוד, לגבי הגיזבר, ואי השקיפות בנושא הכספי, דוד היה מוזמן מטעמי בתור משקיף בישיבות, כל ישיבה נפתחת עם הדוח של הגיזבר, או שהגיזבר מוסר אותו או שיושב הראש מוסר אותו. מן הסתם הדוח הוא כללי ולא מפורט עד לפרטים הקטנים, אבל, אם רוצים לדעת יותר אז מבקשים ואפשר לקבל. אני לא שמעתי על שום פנייה מדוד, אלי לפחות, לגבי הצד הכספי.
היו"ר אלכס מילר
הנושא המינהלי פחות מעניין אותי - - -
גיורא אסתרי
בסדר, אני מבקש - - -
היו"ר אלכס מילר
מה שמעניין אותי זה בסופו של דבר הוא מהי המדיניות הפנימית של האיגוד באשר לכך שאתם צריכים להגיע להישגים. ראה, אני מכיר את ענף הספורט כל כך טוב ואני יודע בדיוק מה קורה בכל איגוד ואיגוד, ואני יודע שיש את הפוליטיקה הפנימית ואני יודע שיש את הלחצים הפנימיים ואני יודע שבסופו לדבר מה שעומד על המאזניים ומה שעומד על המשקל -מבחינת קבלת החלטות- הוא האינטרסים הפנימייים ופחות האינטרסים הלאומיים. אל תשכנעו אותי אחרת. אני מכיר את מה שקורה בשאר האיגודים. ראיתי מה קורה והשאלה היא האם באמת יש היום מדיניות של לפתח צעירים, גם אם זה במחיר שהבוגרים או הספורטאים של האיגודים שהם מחזיקים בשליטה באיגוד או סליחה, ספורטאים של האגודות שמחזיקים היום שליטה באיגוד, גם אם זה על חשבונם. בסופו של דבר מי שמקבל את היצוג, מי שמקבל את הקידום הוא מתוך אותם אלה שמסוגלים להביא את ההישגים למדינת ישראל ברמה הלאומית, או שהמדיניות היא לפתח דווקא את אלה שהם בחזקת "תפסת מרובה לא תפסת", שיוצאים מן האגודות כי הן בשליטה של האיגוד. אני יודע שברוב האיגודים בארץ זו המדיניות, שמי ששולט הוא דוחף את הספורטאים שלו, גם אם יש באגוודת אחרות ספורטאים יותר צעירים אז זה בא על חשבונם.

דבר שני, עד כמה באמת היום אנשי מקצוע המאמנים, מקבלים say מבחינת קבלת החלטות בהיבט אסטרטגי מבחינת פיתוח של הספורטאים בתוך האיגוד? הרי מה שמעניין אותנו כאן בסופו של דבר הוא ההישגים. כמובן שיש דברים מסביב ועל הנתונים מסביב אנחנו עובדים במשרד הספורט והחינוך על איתור וועד אולימפי ועל הכל אבל, מה שאנחנו מצפים מכם הוא הישגים. וההישגים ברמה הפנימית, המקומית, של תוך הארץ, הם כשלב ביניים, בסופו של דבר אנחנו מחפשים הישגים בינלואמיים.
השאלה היא האם בכלל אפשר להגיע, עם המנגנון שכרגע יש אותו באיגוד הקיאקים להישגים בינלאומיים. התשובה צריכה להיות תקינה. אנחנו גם נבחן את זה כי בסופו של דבר אתם נמצאים בעולם שפשוט לבחון אותו. זה לא מערכת החינוך שבה אני יודע ששר החינוך עשה איזה מהלך ואנחנו נראה את התוצאות רק בעוד עשור, עם מי שיסיים בגרויות בעוד עשר שנים. אתכם אנחנו יכולים לבחון בעוד מספר חודשים, בעוד שנה, בעוד שנתיים ומה שבניתם זה מה שהשגתם.
אנחנו גם רואים מה התוצאות של הספורטאים האחרים באיגודים שונים בארץ, שנבלמו באיגודים שונים בארץ, עברו לחו"ל ושם פתאום הם מזנקים. אתם צריכים לשכנע אותנו, אותי, שזו המדיניות, שזו המדיניות שאתם רוצים להוביל אותה.
אם אנחנו מזהים שהמדיניות היא הפוכה וזה בעצם כדי לשמור על איזשהו מעמד של האיגוד אז רבותי, אתם לא עושים את מה שהמדינה מצפה מכם לעשות. אנחנו לא רוצים להתערב, משרד הספורט יודע את זה טוב מאד. אתם עמותה, אתם עמותה פרטית, יש עליכם את החוק הבינלאומי שאוסר התערבות חיצונית, כמובן בגבולות אבל, אם יש פה השתלטות של כוחות שמשפיעים על הראייה הכללית שהמדינה רוצה להוביל אותה אז צריך לשנות ולעשות שינויים וזו השאלה העיקרית. אם אני אתחיל עכשיו להיכנס לכל פסיק ולכל דוח ולכל מספר, אם אני אתחיל להיכנס לאינטיליגנציה של בעל תפקיד כזה או אחר בזמן ניהול משחק, את מי הוא תוקף ואת מי הוא לא תוקף אז זה בחזקת 'חבל על הזמן', מה שחשוב לשמוע הוא המנגנון הפנימי - איך הוא עובד ומה המטרה הסופית שלכם?
גיורא אסתרי
מסכים אתך בענין של הנושא הפוליטי בכל מילה שאמרת. אני לא הדוגמה לכאלה איגודים שעליהם אנחנו שומעים, אנחנו שומעים על איגודים שיש בהם -משך הרבה הרבה שנים- בלאגן בתחום הזה. כל ספורטאי באיגוד הקיאקים ובכל אגודה שלא תהיה, שירצה להגיע הכי גבוה שירצה, יקבל את כל התנאים, כמובן במסגרת האפשרויות הכלכליות של האיגוד.

רק אדגיש שוב, האיגוד מטפל בנחברות ואת הספורטאים "עושים" באגודות. את זה צריך להבין. הספורטאים - ביחוד בענף אישי כמו שלנו, עושים אותם, מגדלים אותם, מחנכים אותם באגודות. אם האגודות יעבדו כמו שצריך אז יהיו לנו ספורטאים. עכשיו, אתה יודע, זה ספורט. אנחנו יכולים להיות הכי טובים בעולם, ואתה מגיע לרגע נתון ואתה עושה בדיקות גופניות ובדיקות דם ואתה בשיא הכושר ואתה מגיע לרגע נתון ו'מחליק' לך ואתה אתה לא מגיע לאן שרצית להגיע. אנחנו באיגוד נעשה את הכל לכל ספורטאי מכל אגודה וכך אנחנו נוהגים מכשאני התחלתי להיות יושב ראש האיגוד.

כשהתחלתי להיות יושב ראש האיגוד, הגעתי למצב שבו לא היתה תכנית מקצועית ומי כמוך יודע שאם אין תכניות אז הדברים לא יזוזו ואז גם אי אפשר לעבוד בצורה מסודרת. בסוף שנת 2010 או לקראת סוף שנת 2010 עשינו תכנית מקצועית, איגוד הקיאקים עשה תכנית מקצועית שבעונה של שנת 2011-2011, עונה שממש נגמרה, לפני שהתחילה העונה הזו. עבדנו לפני התכנית הזו והגענו למצב ש 90%-95% מן התכנית בוצעו. יש לי פה את התכנית של שנת 2011, במהלך - - -
היו"ר אלכס מילר
האם שיתפתם את האגודות בתכנית?
גיורא אסתרי
שיתפנו את האגודות ותיכף אגיד לך גם איך שיתפנו את האגודות. באמצע 2011 עשינו הערכה לשאלות 'למה הגענו ומה יש לעשות במהלך 2011', הכל מופיע בכתובים פה. זה כמובן מפורסם גם באתר של האיגוד. לקראת שנת 2012, העונה שהתחילה עכשיו, אצלנו העונה מתחילה בראשון לנובמבר, במהלך הקיץ שלחנו מכתבים ופניות ואימיילים למאמנים ולמנהלי אגודות ולספורטאים, כולל משוב שהעברנו בין האגודות לגבי הערות, הסגות, רעיונות שרוצים להעלות לקראת התכנית החדשה. על הבסיס הזה נבנתה על ידי המנהל המקצועי שהוא אבירם - - -
היו"ר אלכס מילר
אבל הם טוענים שהם העירו הערה ושום דבר לא נכנס.
גיורא אסתרי
בסדר, אפשר לבדוק את זה בכתובים, אם אתה רוצה, הכל פה מופיע. רק שניה, רק אציג את הנייר. על הבסיס הזה נבנתה תכנית 2012, העברנו אותה שוב לאגודות, קיבלנו הערות נוספות. צריך להבין שיש פה ענין מקצועי גם, ואני בכוונה אקצין, אם אומרים לו שכדי לחתור הכי מהר הוא צריך לחתור על אחור ומאמן אחר אומר שצריך לחתור על הצד אז יש פה ענין מקצועי. לדעתי חילוקי הדעות המקצועיים הם ענין של גישה מקצועית. הנהלת האיגוד בחרה את אבירם להיות מנהל מקצועי אז מן הסתם, שטביעת היד שלו תהיה בתכנית. כמובן שאנחנו פרסמנו לכל האגודות שזו הולכת להיות התכנית ומי שרוצה יביא רעיונות ויש לנו ניירות שמילאו מאמנים, מנהלי אגודות, מנהלי מועדונים ואם רוצים אפשר לדבר על איך מנהלים את הנושאים האלה.
היו"ר אלכס מילר
משרד הספורט, האם אתם מכירים את הסוגיה?
דוד מלכא
כן, אנחנו מכירים אותה. גם רוב הצוות שיושב כאן. אנחנו עושים הפרדה בין התנהלות לא תקינה – שהיא מתפקידו של רשם העמותות, יחד עם כל הנושאים המינהליים, לבין כל הנושאים המקצועיים. אני הערתי להם מספר הערות, הם אמורים במהלך השנה לשוב ולתת לי מידע, עכשיו הם כבר רמזו לי שחלק מן הדברים כבר עשו. קשה מאד להיכנס לנושאים המקצועיים ברמה של 'זה חושב כך וזה חושב אחרת' ובגלל זה גם יש לנו יחידה לספורט הישגי בווינגייט, שאם מישה או מי מכם רוצה להיפגש עם גילי לוסטיג ולהביע את דעתו, אז הוא מוזמן. אם יש מחלוקות, יש את פרופסור סורל, שהוא מומחה לקיאקים ואפשר להיוועץ גם בו. אם הדרך או הגישה של אבירם פסולה ולא מקדמת את הספורטאים שילינו שם והוא יפסוק.
היו"ר אלכס מילר
האם בדקתם את החלוקה הכספית, האם היא הוגנת?
דוד מלכא
אני רוצה להגיב לנושא הזה. אנחנו בעקרון מעודדים גם את הספורט ההישגי במיוחד את הספורט ההישגי של הבוגרים כי זה נותן להם את רוב הניקוד. ילד בגיל 16 לא נוסע לאולימפיאדה. מצד שני אנחנו בעד תשתיות. אני לא בא כמובן בטענות לאיציק לארי, מנכ"ל הטוטו, לא הוא קבע את דוח בורוביץ. הגשנו מסמך לתיקון בורוביץ שלא תוקן עד היום ויכול להיות שבעתיד זה יסתדר. אחת הבעיות של הועדה היא שהיא לא מנקדת ספורטאים צעירים מגיל 16. זאת אומרת, זה מסר לאיגודים ש:אין לנו כסף בשביל התשתיות. אנחנו נגד זה, אנחנו פועלים לתקן את זה אבל, מצד שני אלה השיקולים של האיגוד. זה איגוד מאד קטן, מספר הספורטאים הוא פחות ממאה ספורטאים פעילים, אם אינני טועה וכאיגוד קטן המקורות שלו לא גדולים. מאתנו הם מקבלים עשרות אלפים בודדים. אם היה להם את רועי ילין - ודרך אגב, רועי ילין, ורמזת עכשיו, הוא בכלל מ"הפועל" תל אביב, לא מרוב חברי ההנהלה שם, זו דווקא אגודה שהיא לא מיוצגת ברובה באיגוד. על כל פנים, עשרות אלפים בודדים וגם ב"טוטו" הם נפגעו קשות בשנתיים האלו - - -
דובר
לא. להיפך, בשנתיים לא נפגעו בגלל ה - - -
דובר
נפגעו. נפגעו.
דובר
לא קשות.
דוד מלכא
אני אומר לכם שיש לנו רשימה, ויכול להיות שיכלו להיפגע עוד יותר, אני מסכים אתך.
דובר
בגלל שהיה תיקון הם לא נפגעו קשות.
דוד מלכא
יש שנתיים של הסתגלות שבשנתיים האלה הם קיבלו הגנה. אנחנו עכשיו פועלים שיקבלו הגנה נוספת .
דובר
גם בהגנה הזו ירדו לנו 10%.
דובר
רק 10%.
דובר
לא רק. 10%.
דוד מלכא
ולכן התקציבים האלה הם תקציבים לא גדולים שמן הסתם כזה לאיגוד כזה לעשות - - -
היו"ר אלכס מילר
ראה, גם אם משהו קטן השאלה אם זה מבחן הוגן. ראה, בסופו של דבר, האם אתה יכול לזהות את הפעילות הפנימית הפוליטית ככזו שיכולה לפגוע או שאתם מבחינתכם, כמשרד הספורט, אין לכם שום טענות לגבי ההתנהלות הפנימית ואז אנחנו צריכים לבחון מה קורה הלאה.
דוד מלכא
אני אומר שוב, להגיע לרזולוציה כזו זה מאד קשה, זה מאד קשה, יש שבעים וארבעה איגודים ואני היחיד שמטפל בספורט הישגי במשרד. זו המשרה היחידה שמטפלת בספורט הישגי. להגיד לך שאני יכול להיכנס לרזולוציה כזו זה לא אבל, ברגע שיש עניינים אנחנו - - -
היו"ר אלכס מילר
קיבלת פנייה. זה לא שלא קיבלת פנייה ושאתה צריך להעלות את זה על דעת עצמך.
דוד מלכא
'על פניו', קיבלתי את התשובות מטעמם. התשובות השביעו את רצוני. אם רוצים להציב ולהעמיק יותר בנושאים המקצועיים אז המלצתי להם שכל מי שצריך שיפנה ליחידה לספורט הישגי והם פתוחים לשמוע.
רפי גרבר
אני רק הורה של אחד הילדים. אתה דיברת על שלש נקודות: על פיתוח עתידי, על שלטון הרוב ועל השאלה האם הכנסת יכולה להתערב. אז אני רוצה להגיד את דעתי כהורה. אני לא בעל מקצוע ואני לא יכול להיכנס לדיון המקצועי, אני בסך הכל מסתכל מן הצד אבל אני אדם מן הישוב, כבר עברתי מספר שנים בחיים שלי ואני רוצה להתייחס לשלושת הנקודות.
כאבא של ילד אני לא רואה שיש פיתוח עתידי. אני לא יודע אם זה כי אין כסף או בגלל דברים אחרים והבן שלי הוא בגיל חמש עשרה ומשהו, כמעט שש עשרה. בדיוק על "קו התפר". שמונה שנים הוא מתאמן והגיע גם להישגים לא רעים בתחום פה בארץ. הוא אומן על ידי דני. זה אחד, כמסתכל מן הצד ושוב, אני לא רוצה להיכנס לויכוח.
שלטון הרוב? בתור אחד שמסתכל מן הצד, נגעת בנקודה "בול". יש. האם הבחירות נעשו בצורה תקינה? אני בטוח שכן אבל האם עדיין הרוב שומר על המיעוט ונותן אפשרות לאגודות המתפתחות שהן זבולון-תל אביב וטבריה? לפתח את הפיתוח העתידי? לעניות דעתי לא. הייתי מצפה שתבדקו את זה.

לגבי השאלה האם הכנסת יכולה להתערב אני לא יודע, אתה תחליט אבל בטוח שמקרה כמו שקרה באיגוד, שאני ראיתי בעיניים שלי, שמאמן א' מכה מאמן ב' מול כל הספורטאים והמאמנים ואחר כך הוא התראיין בעיתון שיש - ואני מצטט את העיתון כי אני לא שמעתי את זה - "מאפיה רוסית שילכו לרוסיה" אז זה דבר שהכנסת כן צריכה להתערב בו.

ולכן, לעניות דעתי, אתה -או אני לא יודע מי כי אני לא מבין במנגנון הזה, צריך להקים איזשהו גוף שיבדוק את הדברים לעומקם ואולי יגיד לאדונים האלה -שאני לא מכיר אותם ולא יודע מה הם מייצגים, או לאדונים האלה -שהם חבריי, דרך אגב, אני תושב עמק הירדן, מדור שלישי כבר, ויגיד: חבר'ה אתם מתנהלים כך, תתקנו את א', ב', ג',ד'. אני לא מפנה אצבע לאף אחד אני רק אומר שאני כהורה מופתע לרעה ומזה הייתי מצפה שיקרה פה משהו. איך? מה? מי מזיז? מי מבקר? אינני יודע. תודה רבה.
היו"ר אלכס מילר
האם יש לך משהו להגיד? האם אתם בודקים את הכסף של ה"טוטו"?
איציק לארי
אנחנו מה"טוטו" בהחלט. קודם כל אנחנו לא קובעים את אמות המידה, הם מקבלים על פי אמות מידה ואנחנו לא מתערבים בניהול השוטף הספורטיבי - וחשוב לי להדגיש 'הספורטיבי' - של גופי הספורט, אבל, גוף לא יכול לקבל כסף ללא אישור ניהול תקין מרשם העמותות ואם ישנה תלונה ספציפית אז אנחנו יוזמים בדיקה ואם היא מתגלה כצודקת אנחנו נוקטים בסנקציות, לפעמים בסנקציות חריפות, כנגד אותו גוף. לא קיבלנו עד היום תלונה. אבל, מעבר לזה אני רוצה לציין שהאיגוד הזה מקבל, בגלל ההישגים בעבר, בעיקר בזכות טלגנו שיושב פה, לא מעט כסף, הוא איגוד מבין הקטנים והוא מקבל כמו איגוד בינוני, הוא קיבל מליון שקל בשנה ובשנה האחרונה הוא ירד ל-750,000 שקל ועדיין, יחסית לאיגודים קטנים ובינוניים זה הרבה כסף, וזה מעבר לעזרה שאנחנו נותנים, לא מעט עזרה מקרן המתקנים, לציוד עבורם. זה מה שיש לי לומר לגבי הנושא הזה.
דובר
איציק, האם אתה יודע איך נחלק הכסף? האם ראית דוח ביצוע?
דובר
הוא מנהל את הישיבה.
אלכסנדר כץ
שלום, אני מאמן קיאקים טבריה אבל אני רוצה לדבר לא כמאמן קיאקים טבריה כי שנתיים הייתי מאמן נבחרת גיל שש עשרה. אין מקצועיות בתכנית, בקריטריונים. דיברתי על זה, אנחנו דיברנו על זה. דיברתי גם עם אבירם.

לא נותנים לחבר איגוד בתפקיד מאמן נבחרת, אולי לשפר אולי לשנות, לא נותנים, רק ראש מקצועי מקבל את ההחלטות. ניסיתי כמה פעמים, דיברתי, אני לא מדבר על הטבריאנים אלא על הנבחרת.

בני גיל שש עשרה הם העתיד שלנו, הם עדיין לא באולימפיאדה אבל אנחנו מתחילים מזה. אם לא נתייחס עכשיו לילדים הללו אז אין לנו עתיד.

עוד משהו. חינוך. זה חלק. זה ילדים שלנו, לא צריכים לראות מה שקרה בתחרות ובתחרות בשנה שעברה אותו דבר היה בטבריה. מדברים על זה וזו לא פעם ראשונה, זה חלק של חינוך.
אין קשר בין מאמנים לאיגוד על דברים מקצועיים אומרים: כן, כן, צודקים , צודקים, רושמים ואנחנו מקבלים תכנית שלא מתאימה לנו למרות כל הדברים שאני דיברתי.

משהו נוסף, אני עובד עכשיו עם קלגנוב, לבן אדם הזה יש נסיון מוצלח בילנאומי, שהוא השיג פה בארץ, למה לא לנצל את זה? אני לא מבין את זה. למה לא שומעים? יש לו עכשיו נסיון שהוא הצליח, הוא יכול להראות איך לעשות את זה פה. אנחנו צריכים קצת להפנות את הפנים אל קלגנוב ולשמוע, יש לו נסיון, אני חושב שזה לא מפריע לנו להתקדם.

זה בקיצור בלי להיכנס לפרטים.
היו"ר אלכס מילר
רבותי, ראו מה אני מציע לכם. קודם כל כדי שאנחנו לא נחזור לכאן אני מציע שתתחילו גם לשנות. ולשתף. בסופו של דבר, אם תעבדו בצורה של כוחניות ובצורה של הורדת ידיים אז אתם תמצאו את עצמכם, כמו שהרבה איגודים מצאו את עצמם, כמו ג'ודו ואחרים - - -
אבירם מזרחי
מילה אחת. יש לי פה, אנחנו ביקשנו את כל התגובות מן השטח בצורה טובה, יש פה התייחסות לכל התגובות, מאה שמונים תגובות באו מן השטח.
היו"ר אלכס מילר
עזוב, עזוב, שמע, - - -
אבירם מזרחי
אמרת 'קיפוח' אבל אין פה שום קיפוח, יש פה תכנית כתובה, הכנתי לך שני העתקים, של 2011 ושל 2012, שמן הצד המקצועי אין בה - לא 95% אלא מאה 100% - אין בה אף חריגה, יש פה תכנית - - -
היו"ר אלכס מילר
שמע, אתה מביא את זה - - -
אבירם מזרחי
הן אצל היחידה לספורט הישגי ואצל דודו.
היו"ר אלכס מילר
תקשיב למה שאני אומר.
אבירם מזרחי
משהו לפני הסיכום שלך. היתה כבר ישיבת איגוד, באו מזבולון מאמני הנוער, כץ לא הגיע, מיכאל היה בישיבה - - -
מיכאל קולשנוב
אני ביקשתי פעמיים ובפעם השניה לא הזמנת אותי, לא רצית לראות אותי - - -
אבירם מזרחי
מיכאל היה בישיבה ואמר במפורש: אני לא אתן לך שום רעיון ושום הצעה ושום כלום. לא בכתב ולא בעל פה. זה נאמר. אם רוצים ללכת - - -
מיכאל קולשנוב
כי הוא לא מתייחס להערות של המאמנים. זו לא תשובה.
אבירם מזרחי
אני חושב שאתה לא בכיוון הנכון.
היו"ר אלכס מילר
אתם מדברים אתי עכשיו טכני ואני מדבר אתכם באופן עקרוני.תראו, לא יעלה על הדעת שאנשים שהביאו את האיגוד שלכם למקום שבו הוא נמצא היום, זוכי מדליה אולימפית, אנשים שגם בזכותם אתם מקבלים את מה שאתם מקבלים היום, ככסף, נמצאים כאן בוועדת הכנסת עם התלונות שיש על שיתופי פעולה וכו'. בסופו של דבר הדברים האלה ניתנים להסדר, הדברים האלה ניתנים לפתרון, צריך רק לפעמים גם להתפשר ולחשוב איך עושים את זה ולא להגיע לעימותים. לא להגיע לעימותים. רבותי, יש לכל דבר פתרון. אתם איגוד, אתם לא ההתאחדות לכדורגל שאנחנו כבר שמענו על מה שקורה בפנים אבל אתם איגוד לא גדול שיכול להסתדר בפנים, שיכול לצוא פתרונות, אנחנו מגיעים למצבים שהם אבסורדיים, כשהמטרה של כולכם היא אותה מטרה, אפשר לחשוב ולהגיע לפתרונות ואני אומר לכם, המצב הזה שאתם נמצאים פה הוא לא מקובל עלי, ממש לא מקובל עלי ואני לא רוצה להגיע למצב שאתם מקבלים את אלכס מילר על הראש שלכם. זה דבר שהוא בחזקת "חבל על הזמן". אפשר להגיע להסכמות. יש לכם את כל מי שיכול לתמוך כזה. תשבו ביחד, תשברו את הראש, מה חסר, מה צריך לעשות, את מי צריך לשתף, יכול להיות שצד אחד צריך להתפשר וצד שני גם יתפשר ובסופו של דבר תגיעו לעמק השווה אבל, כשאתם מגיעים למצבים של משבר, כשאתם מגיעים למצבים של ויכוח, כשאתם מגיעים למצב שבו אנשים שעשו הסטוריה באים ונתקלים באיזשהו קיר שהם לא יכולים לעבור אותו אז אתם בבעיה. אתם בבעיה! הוא עשה את שלו. הוא הביא את מה שהוא צריך להביא. אתם עכשיו צריכים להוכיח את עצמכם. הוא את עצמו הוכיח כבר, הוא לא צריך להוכיח את עצמו. אתם צריכים להוכיח עכשיו למדינת ישראל מה האיגוד שלכם שווה.
דובר
אחרי גלגל של ארבע שנים, מה שלא היה כמו שצריך שיילכו הביתה.
היו"ר אלכס מילר
בסדר, בסדר, תקשיב, אין בעיה, אין בעיה, אבל, תשמע, אני אומר לכם שאם אתם תמשיכו ללכת עם הורדת ידים, אם תמשיכו ללכת על 'מי צודק ומי חכם' אז בסופו של דבר, רבותי, רגע, אני מדבר על האווירה הכללית באיגוד, אני לא נכנס, סליחה, מספיק, אני לא נכנס, סליחה, מספיק עם הערות הביניים, תראו מה מצב הרוח, רבותי, אז יכול להיות שכשאתם פניתם - - -
דובר
אולי זה על בסיס של מניעים אישיים?
היו"ר אלכס מילר
איזה מניעים?
דובר
מניעים אישיים של אנשים, שלא מסוגלים להבין, אוהבים או לא אוהבים את מי שנמצא בצד המקצועי.
היו"ר אלכס מילר
ראה, ראה, תראו, - - -
דובר
אני רוצה משפט קצר. אני חושב שגיורא, גם אם יש תחושות זו בעיה, גם אם אתה צודק - - -
דובר
נכון, מסכים אתך.
היו"ר אלכס מילר
אני אגיד לכם. טוב, תודה. אני ניסיתי ללכת אתכם 'בטוב' אבל אתם מתעקשים. ראו, יש שתי אופציות, הראשונה, שאתם תרשמו ותלכו ליישם את זה, כמו שכל השאר עושים, יושבים, חושבים ומוצאים פתרון והאופציה השניה היא שאני מוציא מכתב מוועדת החינוך למבקר המדינה ולרשם העמותות, מרים לשניהם טלפונים והם מתחילים לחפור באיגוד שלכם כמו שעשו בגו'דו. תבחרו מה שנוח לכם, תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:01.>

קוד המקור של הנתונים