ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/01/2012

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 55) (רישיון לשירות מודיעין), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
30
ועדת הכלכלה
02/01/2012

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 707>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ז' בטבת התשע"ב (02 בינואר 2012), שעה 12:00
סדר היום
<הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון - העברת פרטים למפרסם מדריך התקשרות), התש"ע-2010, של חבר הכנסת אמנון כהן, חבר הכנסת ציון פיניאן, חברת הכנסת פניה קירשנבאום, חברת הכנסת מירי רגב (פ/2314)>
נכחו
חברי הוועדה: >
דוד אזולאי – מ"מ היו"ר
חמד עמאר
מוזמנים
>
חבר הכנסת אמנון כהן
ברוריה מנדלסון - ממונה יעוץ מסחרי לשכה משפטית, משרד התקשורת

יאיר חקק - כלכלה, משרד התקשורת

נתי ביאליסטוק - יועץ בכיר למנכ"ל משרד התקשורת

דנה נויפלד - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ליאת בן מאיר-שלום - משרד המשפטים

ניר גרסון - ממונה משפט וטכנולוגיה, הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע

איילת כהן-מעגן - עו"ד, חברת בזק

שרון פליישר בן-יהודה - סמנכ"ל רגולציה, חברת בזק

איילת כהן מעגן - עו"ד, בזק

מיכל פליישר - מנהל רגולציה, חברת הוט

יוסי כהן - עו"ד, דפי זהב

זאב גרובר - יועץ למנכ"ל החברה, דפי זהב

עידו גנות - מנהל שיווק, "תקשוב", חברה לשירותי התקשרות

רחלי רוטנברג - יועצת משפטית, חברת "תקשוב"

ליאור רותם - דובר ועדת הכלכלה
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
אמיר רוזנברג - מתמחה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה
<הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון - העברת פרטים למפרסם מדריך התקשרות), התש"ע-2010 של חבר הכנסת אמנון כהן, חבר הכנסת ציון פיניאן, חברת הכנסת פניה קירשנבאום, חברת הכנסת מירי רגב (פ/2314)>
היו"ר דוד אזולאי
צהריים טובים לכולם. אני פותח את דיוני ועדת הכלכלה. הנושא העומד על סדר-היום הוא הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – העברת פרטים למפרסם מדריך התקשרות), התש"ע-2010 של חברי הכנסת: אמנון כהן, ציון פיניאן, פניה קירשנבאום, ומירי רגב, הצעת חוק מס' 2314.
הדיון האחרון היה כאן ב-11 לינואר 2011 – כמעט שנה. מאז התבקשו כל החברות, ובמיוחד משרדי הממשלה השונים, להגיש את התייחסותם להצעת החוק הנוכחית.

נמצא איתנו חבר הכנסת אמנון כהן, יושב-ראש ועדת הפנים, שהוא אחד מחברי הכנסת המציעים. אדוני, בבקשה.
אמנון כהן
תודה, אדוני היושב-ראש, תודה למנהלת הוועדה שמצאה מקום לשבץ את הנושא החשוב בסדר-היום העמוס.
לאה ורון
מייד לאחר שהתקבל הנוסח ממשרדי הממשלה.
אמנון כהן
כן, אנחנו אמרנו שעושים את זה בתיאום עם הממשלה, עוד מוועדת השרים לענייני חקיקה.
היו"ר דוד אזולאי
מצבך טוב. אחרי שנה, זה בסדר.
אמנון כהן
אבל, זה עבר הרבה גלגולים. זה לא רק שנה, זה כל יום טלפונים ועניינים. זה עבודה יסודית.
נתי ביאליסטוק
עבודה יסודית, והרבה מאוד פגישות עם חבר הכנסת כהן.
אמנון כהן
כן, עשינו גם כמה פגישות.

אדוני היושב-ראש, בגדול הצעת החוק מדברת על כך שיש לנו שירות 144 והוא שירות מצוין. זהו באמת שירות טוב שהוא לטובת האזרח. הוא זמין, נגיש, ומאוד יעיל. אין לי מילה אחת לא טובה להגיד על הנושא הזה. אני מברך על כך שהנושא הזה הוקם בעקבות דיונים ועדת הכלכלה, גם בהיותי יושב-ראש הוועדה. הנושא לא היה מוסדר. למעשה, לכל חברה היה כביכול מרכזייה משלה, והיא לא היתה טובה והיא לא היתה מפורסמת. האזרח לא ידע מאיפה לקבל את מספרי הטלפון. יש לנו גם הרבה חברות סלולאריות ואתה אף פעם לא יודע לאיזה חברה סלולארית מחובר החבר אותו אתה מחפש. הוקם הקו האחוד הזה, והוא באחריות בזק. גם הרשות להגבלים עסקיים נתנה לכך את האישור. אני מברך את בזק על כך שהיא עושה עבודה מצוינת וטובה.
היו"ר דוד אזולאי
מסתבר שלא הכול טוב.
לאה ורון
חברת בזק העבירה לוועדה לפני כחצי שעה מסמך שאנחנו עוד לא קראנו ולא ראינו. אני מבקשת מנציגי בזק לקחת בחשבון שכשמעבירים חצי שעה לפני ישיבה, לא הספקנו לטפל במסמך. אבל, ראיתי שיש מסמך מטעמכם.
אמנון כהן
כן. אני גם ישבתי עם חברות ואמרתי שאני, בסופו של דבר, עושה חוק צרכני טוב.

אני דיברתי על השירות הטוב. אבל השירות הטוב הזה עולה הרבה מאוד כסף לצרכן, אדוני. מצד אחד אומרים: אתה רוצה שירות טוב – תשלם. אבל, השאלה היא כמה? מדובר כאן בעניין שהוא יחידי, בלעדי ומונופוליסטי, ולכן המחיר הוא מאוד מאוד גבוה. היעדר התחרות בנושא מביא לכך שהם יכולים להרשות לעצמם שהמחיר יהיה כה גבוה.

אני מתעסק הרבה בנושאים כלכליים, ואני בעד שהחברות העסקיות ירוויחו. אבל, השאלה היא עד כמה, ושלא יהיו חס וחלילה מצבים אבסורדיים של עושק הציבור. הציבור הוא לקוח שבוי, ולכן הוא חייב להתקשר למוקד הזה. אין לו אופציה אחרת. אני מדבר על אוכלוסייה מוחלשת, על אוכלוסייה שהיא מבוגרת, על אוכלוסייה של עולים. אנחנו מדינה שקולטת כל הזמן עליות. לא כולם יודעים להיכנס לאינטרנט ולקבל את מה שהם רוצים חינם. אנחנו ראינו את הגרפים לפיהם השימוש באינטרנט עולה משנה לשנה, אבל דווקא הוא יורד ב-144. אנשים שהם צעירים יותר משתמשים בזה, אבל, יחד עם זאת, עדיין ישנם ציבורים רחבים במדינה שנעזרים בשירות 144.

לכן, חשבתי לנכון שאנחנו צריכים לתת פלטפורמה בה תהיה תחרות. יהיו מספר גופים, כמובן עם רישיון ואבטחת מידע. לכן, לקח לנו שנה לבדוק את כל האופציות, את כל הדרכים, כך שזה יהיה מאוזן, מצד אחד, ושהמידע לא יזלוג למקומות שלא היינו רוצים שהוא יזלוג אליהם. אני מברך את כל אלה שטיפלו בנושא הזה. אנחנו אומנם היינו באופן מתמיד בטלפונים. אבל, לא רצינו להביא את זה עד אשר לא מיציתם את הדיונים. רצינו שהחוק יהיה חוק טוב. אני מברך על המוגמר. אני מקווה ששמתם את האיזונים ואת הבלמים הנכונים. מצד אחד, שיהיה מישהו ראוי לקבל, ושהשירות יהיה ראוי וטוב באיכותו לטובתו של האזרח. אני לא רוצה שהוא יפתח לי שני מוקדים ושבסוף לא יהיה לנו שירות ללקוח. אנחנו צריכים לעשות רשות בה יהיה מענה לכל אזרחי מדינת ישראל, גם מבחינת האיכות, כמו שנותנים לפחות ב-144.
לכן, צריך להסדיר את כל הדברים האלה אולי בחוק או בתקנות. התפיסה היא שאנחנו רוצים תחרות לשירות 144, באותה איכות. אבל, בפחות כסף, ואולי אפילו חינם. יכול להיות שזו עסקה חבילה כזאת שכל מי שירצה לקבל את זה, יקבל שירות אחר - אני לא יודע. אבל, אני חושב שחייבים להוזיל את המחיר הזה.

אדוני היושב-ראש, היה כבר דיון עקרוני בנושא הזה, ושמענו את כל הנציגים. לכן, אני מציע להיכנס מייד להקראת הסעיפים החדשים. אנחנו נפתח את הדיון תוך כדי, וכל אחד יביע את עמדתו לגבי הסעיפים השונים, וכך נתקדם. זה מה שאני מציע. אבל, אתה, אדוני היושב-ראש, תחליט מה שתחליט. אני הייתי חושב לעשות זאת כך.
היו"ר דוד אזולאי
לפני שאני מתחיל בהקראה, אני בכל זאת מבקש לשמוע האם גופים שונים רוצים להתייחס להצעה המונחת בפנינו. לפני כן, נציגי משרד התקשורת יציגו את הנושא.
לאה ורון
כן, ולאחר מכן נציגי חברת בזק יציגו את המסמך בן חמשת העמודים שלא הספקנו לטפל בו, כמו שאמרתי. גם לא העברנו לחבר הכנסת המציע, לחברי הכנסת, ליועץ המשפטי.
אמנון כהן
בקצרה, אני ראיתי את זה. אבל, יש להם נציגה מוכשרת מאוד, והיא תעשה את זה בתמצות רב. היא תדע לקלוע בדיוק לנקודה.
לאה ורון
שתי נציגות מוכשרות יושבות.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני, בבקשה. לפרוטוקול את השם והתפקיד.
נתי ביאליסטוק
נתי ביאליסטוק-כהן, יועץ בכיר למנכ"ל משרד התקשורת.

הצעת החוק של חבר הכנסת כהן אושרה על-ידי הממשלה, בכפוף להסכמה של המשרדים הרלוונטיים עם חבר הכנסת להגשה. אנחנו באמת עבדנו תקופה מאוד ארוכה על מנת להגיע לאותן הסכמות, כאשר לדעתנו הצעת החוק שמוגשת, מאזנת בצורה ראויה בין האינטרס הציבורי לבין האינטרס של החברות שאמורות לפעול.

כדי לסבר את האוזן, אנחנו באמת חושבים שהצעת החוק בונה פלטפורמה טובה יותר מזו הקיימת היום, לעודד גורמים נוספים להיכנס לענף מרכזי המידע הטלפוניים לגבי מספרי טלפון, באופן שיעודד אולי מעט תחרות, וגם יגוון את השירותים ואת המחירים.
היו"ר דוד אזולאי
אדם פונה ומבקש מספר טלפון מסוים. האם אפשר לדעת מהי העלות של זה?
נתי ביאליסטוק
העלות היום זה בערך 1,80 שקל אחרי מע"מ, 1,50 ללא מע"מ.
היו"ר דוד אזולאי
ואם הוא מחייג את אותו מספר שהוא ביקש?
נתי ביאליסטוק
זה שירות נוסף. אם אתה לא ניתקת את השיחה, ואתה מבקש שבאופן ישיר תופנה, אז זה שירות נוסף שעליו אתה משלם נדמה לי חצי שקל, או 40 אגורות לפני מע"מ, על עצם קישור. מאותו רגע אתה מתחיל לשלם בהתאם לעלות השיחה, בהתאם לרשת שלך.
אמנון כהן
אבל, אתה יכול להגיד: אני לא רוצה.
נתי ביאליסטוק
אתה יכול לנתק את השיחה.
היו"ר דוד אזולאי
הבחירה היא בידך. אנחנו רק רוצים לקבל מושגים של עלויות.
לאה ורון
הם גם מודיעים לפונה שהשימוש בשירות הזה כרוך בתשלום.
היו"ר דוד אזולאי
אם הוא מתחבר באמצעות בזק זה משהו כמו למעלה מ-2 שקלים.
נתי ביאליסטוק
עבור בירור המספר וקישורו אל המספר. מרגע זה ואילך הוא יחייב בעלות השיחה הרגילה אותה הוא אמור לשלם – תלוי ברשת בה הוא נמצא.

על כן, אנחנו חושבים שהחוק הזה יוצר פלטפורמה ראויה, לדעתנו, לעידוד כניסתם של גורמים נוספים.
היו"ר דוד אזולאי
מבחינתכם אין בעיה שגורמים נוספים ייכנסו למערך הזה.
נתי ביאליסטוק
במסגרת אותן מסגרות שנקבעו בחוק. למשל, קבלת רישיון ופיקוח.
היו"ר דוד אזולאי
האם אתם תהיו מעורבים גם בקביעת המחירים?
נתי ביאליסטוק
לא, תחרות. בתחום המחירים של בזק בינתיים זה אחד המחירים שנמצאים בפיקוח. אם נראה שהשוק הזה באמת מתפתח, אולי נשקול.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. אני מודה לך. האם את רוצה להוסיף משהו?
ברוריה מנדלסון
אנחנו נוסיף במהלך ההקראה של סעיף סעיף.
היו"ר דוד אזולאי
אוקיי. אני מציע שאנחנו ניגש להקראה. אנחנו נעבור סעיף סעיף. אנחנו נעצור בכל סעיף, ונשמע הסברים והתייחסויות. בבקשה, מי מקריא?
שרון פליישר בן-יהודה
אם אפשר, אני מבקשת להעיר משהו לפני כן. היות והצעת החוק המקורית של חבר הכנסת אמנון כהן היתה שונה בתכלית מההצעה שמובאת כאן לפנינו, וההצעה הזאת נכתבה על-ידי משרד התקשורת, ועל-ידי הממשלה ולא על-ידי חבר הכנסת, והיא שונה מאוד - - -
אמנון כהן
בתיאום, בתיאום.
שרון פליישר בן-יהודה
היא שונה מאוד מאוד מההצעה שהיתה פה בוועדה, ומההצעה שעברה ועדת שרים.
היו"ר דוד אזולאי
את מי גברתי מייצגת?
שרון פליישר בן-יהודה
שמי שרון פליישר, ואני סמנכ"ל רגולציה של בזק.

אנחנו היינו פה לפני שנה בהצעת חוק אותה הגיש חבר הכנסת אמנון כהן, שהיא שונה בתכלית.
אמנון כהן
אתם התנגדתם גם לה.
שרון פליישר בן-יהודה
לא לכולה, אבל התנגדנו לסעיפים בהחלטה. היא שונה מאוד מאוד מההצעה שמונחת פה. יש פה הרבה דברים חדשים ושונים לחלוטין. אני חושבת שמן הראוי שנציגי הממשלה יציגו לפני שמתחילים לעבור על הסעיפים, כי זו הצעה חדשה לחלוטין. זו לא ההצעה שעברה את ועדת השרים לחקיקה, זו לא ההצעה שנדונה פה פעם שעברה.
לאה ורון
כן, אבל אנחנו מדברים בשלב של הדיונים בהצעת חוק בקריאה הטרומית המקדמית. הנוסח פורסם באתר הוועדה והועבר לכל המוזמנים טרם הדיון.
שרון פליישר בן-יהודה
נכון. אבל, ההצעה הטרומית עברה. אנחנו מדברים על קריאה ראשונה, ומדובר פה בהצעה שהיא שונה לחלוטין מההצעה ש- - -
היו"ר דוד אזולאי
אבל, סליחה, גברתי. יש נוהלים, ואני רוצה להביא לתשומת ליבך. גם המציע כאשר הוא הציע את אותה הצעת חוק, הוא התחייב לכך שהוא יתאם את זה עם הממשלה.
שרון פליישר בן-יהודה
נכון.
היו"ר דוד אזולאי
הוא התחייב לכך, והוא עדיין עומד בהתחייבותו. הוא עדיין לא חזר בו מההתחייבויות. יש פה נציגים של משרד התקשורת, וביחד עם המציע הכינו איזושהי הצעה. ההצעה הזאת לא יכולה להיות שונה במהות שלה מאותה הצעת חוק שהוגשה על-ידי המציעים.
שרון פליישר בן-יהודה
אבל, עובדה שהיא שונה.
היו"ר דוד אזולאי
אם את טוענת שישנם שינויים מהותיים, אני מציע לך שנתחיל בהקראה. נגיע לאותם סעיפים שגברתי מדברת שיש בהם שינויים מהותיים. תציעי אותם, ואנחנו נחליט בהתאם. יש פה יועץ משפטי של הוועדה שבוודאי חוות דעתו תהיה חשובה לי על מנת להמשיך ולהתקדם בדיון הזה.
איתי עצמון
אני רק מבקש להשלים את דבריו של חבר הכנסת אזולאי. ההגבלה על שילוב נושאים חדשים שלא היו בגדר הצעת החוק כפי שהתקבלה בדיון המוקדם, ההגבלה הזאת חלה לגבי הצעות חוק להכנה לקריאה שנייה ושלישית. לא לחינם סעיף 85 לתקנון הכנסת שעניינו נושא חדש מופיע בפרק החמישי שעניינו הכנה לקריאה שנייה ולקריאה השלישית. כמובן שניתן להרחיב את הצעת החוק המקורית ולכלול בה נושאים נוספים ככל שהם קשורים לנושא העיקרי שאותו ביקש חבר הכנסת להסדיר, והוא העברת פרטים לעניין מדריך התקשרות – כל הסדרה של התחום הזה. כך שאם ניסית לרמוז לגבי הגבלה של נושא חדש, היא לא קיימת כאן.
שרון פליישר בן-יהודה
לא. אני ממש לא טענתי משפטית, לחלוטין. טענתי את זה אך ורק מהמקום שאני חושבת שכאשר מנהלים דיון, ראוי שלפחות לפני זה יהיה איזשהו מצג שמציג את הדברים כמו שהם היו, כי בכל זאת זה לא איזשהו דיון המשך לדיון קודם שהיתה איזושהי הצעה שדנו בה וממשיכים, אלא יש פה הצעה חדשה לחלוטין. אני כן חשבתי שלפני שעוברים לסעיפים, נכון שיציגו נציגי הממשלה את ההצעה כי היא שונה. אבל, אם כבוד יושב-ראש הוועדה חושב שסדר הדיון הוא אחר, הוא יחליט.
ברוריה מנדלסון
אם היושב-ראש רוצה, אנחנו יכולים להציג.
אמנון כהן
לא, לא. אני מציע כמו שציינת, אדוני. נשמע הערה - - -
היו"ר דוד אזולאי
אמנון, תן לי. שמעתי אותך, אני חוזר להצעה המקורית שלי. אנחנו נקריא ואת תוכלי להתייחס לכל סעיף, אם תרצי. אנחנו נעבור להקראה. בבקשה סעיף מספר 1.
ברוריה מנדלסון
"הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 50)(רישום לשירות מודיעין)", זה כבר התשע"ב-2012.
אמנון כהן
אתם עובדים לאט. אבל, בסדר.
ברוריה מנדלסון
"תיקון סעיף 1 1. בסעיף 1 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 (להלן – החוק העיקרי) -
(א) לאחר הגדרת "חוק החברות" יבוא:

"מאגר מודיעין" – אוסף נתונים הכולל את שמו, מענו ומספר הטלפון של כל מי שהוא מנוי שהוא בעל רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים או ניידים, לרבות בעל רישיון כללי ייחודי ובעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת, למעט מנוי חסוי כמשמעו בסעיף 4(א3)(ז);"

מטרת הסעיף היא להגדיר מה זה מאגר, מה זה מאגר מודיעין שאותו לפי הצעת החוק בעלי הרישיונות יצטרכו להעביר למי שיקבל רישיון לשירות מודיעין. זה יהיה אוסף הכולל את שמו, מענו, מספר טלפון. לאחר שקראנו שוב את הנוסח, אנחנו חושבים שצריך להוריד את המילה "כל", וצריך להיות להיות: של מי שהוא מנוי, על מנת להבטיח שגם מאגר שכולל 99% מהמנויים, ייכנס בגדר מאגר מודיעין. זאת אומרת, שלא יוכלו להתחמק מתחולת החוק באמצעות זה שיוציאו מנוי אחד. אנחנו מציעים להסיר את המילה "כל" בסוף השורה הראשונה של הגדרת "מאגר מודיעין".
היו"ר דוד אזולאי
מספר הטלפון של מי שהוא מנוי.
ברוריה מנדלסון
בדיוק. וכמובן שזה למעט מי שביקש להיות חסוי. בהמשך יש את ההסדר איך מודיעים למישהו כזה, אבל זו בעצם המטרה.
נתי ביאליסטוק
ההגדרה הזאת מאבחנת בין אותו מאגר שנועד להפצה ולהודעה על מספרי טלפון, לבין מאגר הלקוחות של החברה שהוא יכול להיות גדול יותר.
היו"ר דוד אזולאי
(ב).
ברוריה מנדלסון
"(ב) לאחר ההגדרה "שירות בזק" יבוא:


"שירות מודיעין" – שירות לבירור מספר טלפון, או מספר טלפון וכתובת, לפי שם או לפי שם וכתובת בלבד, של כל מי שהוא מנוי של בעל רישיון כללי, למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים או ניידים, לרבות בעל רישיון כללי ייחודי ובעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת, למעט מנוי חסוי כמשמעו בסעיף 4(א3)(ז), הניתן בהתבסס על מאגר מודיעין שהועבר מבעל רישיון כללי;"

יש לנו כמה תיקוני נוסח. המילה "כתובת" – בהתייעצות עם היועץ המשפטי של הוועדה, חשבנו שנכון יותר לכתוב: מען, כמו שמופיע בהגדרת מאגר מודיעין, וזאת במקום כתובת.
אמנון כהן
שרון, רצית להוסיף משהו. אתמול אמרת לי להוסיף: טלפוני.
שרון פליישר בן-יהודה
נכון.
היו"ר דוד אזולאי
אמנון כהן, תן לה להסביר. אנחנו נשמע התייחסויות. בבקשה.
ברוריה מנדלסון
אני רואה כי המילה "כללי" מופיעה פה פעמיים בשורה השנייה. זו טעות סופר.

רק להבהיר – הכוונה פה שהשירות שניתן הוא שירות של בירור של מספר טלפון ומען לפי שם. זאת אומרת, לפי הצעת החוק אנחנו בפירוש לא מעוניינים שהשירות יהיה הופכי. כלומר, אם אדם יבוא עם מספר טלפון ויבקש לפי זה לקבל שם או כתובת, יהיה אסור.
אמנון כהן
כמו שהיה, כמו שעם בזק.
היו"ר דוד אזולאי
כמו שהיה עד היום.
ברוריה מנדלסון
בדיוק. לכן, אנחנו רוצים להבהיר לפרוטוקול שזו הכוונה, וזה מה שיהיה מותר לבעל הרישיון לעשות, ולא לעשות את החיפוש ההופכי.
היו"ר דוד אזולאי
ומה שהיה חסוי, יישאר חסוי.
ברוריה מנדלסון
חסוי כמובן. חסוי בכלל מחוץ לתמונה. זאת אומרת, אנחנו מדברים פה על רק על המאגר של מי שהסכים להיות חלק מהמאגר.
אמנון כהן
האם ברור מכאן שזהו שירות טלפוני? כי ביקשו ממני להוסיף: שירות מודיעין, שזה שירות טלפוני.
ברוריה מנדלסון
זה לא בהכרח טלפוני. זה יכול להיות גם באמצעות האינטרנט.
היו"ר דוד אזולאי
שמעתי פה הערה שיכול להיות גם מאגר של החברה, והיא יכולה להשתמש במאגר שלה - - -
אמנון כהן
המטרה היא גם טלפוני.
ברוריה מנדלסון
גם טלפוני, אבל לא בהכרח. אפשר לתת לך את זה גם באמצעות אס.אמ.אס, ואפשר באמצעות אתר אינטרנט.
שרון פליישר בן-יהודה
האם הוא יהיה חייב לעשות שירות מודיעין טלפוני קודם כל, או שהוא יכול לקבל את מאגר הנתונים מאיתנו רק לצורך שירות אינטרנט?
קריאה
איך זה יסתדר עם מטרת הצעת החוק?
ברוריה מנדלסון
אני לא מדברת על מה הן החובות של בעלי הרישיונות, החובות שלכם ברישיון.
היו"ר דוד אזולאי
אבל, היא שואלת: אזרח שפונה ומבקש לקבל את כל המאגר בדיסק. נכון?
שרון פליישר בן-יהודה
מטרת הצעת החוק כפי שהיא הוצגה פה, הן על-ידי חבר הכנסת, והן על-ידי משרד התקשורת, זה יצירת תחרות לשירות המודיעין הטלפוני של בזק 144. לפי מה שאומרת פה היועצת המשפטית של משרד התקשורת, יכול מאוד להיות שאותו אדם שיקבל פה את כל המידע מכל החברות, בכלל לא יעשה תחרות בשירות טלפוני. הוא יקבל את כל הנתונים האלה, ויפתח אתר אינטרנט מתחרה לאתר אינטרנט של בזק, ובחינם, הוא יקבל את כל הנתונים חינם.
אמנון כהן
אני רוצה קודם להוסיף: טלפוני.
ברוריה מנדלסון
לפי הצעת החוק עכשיו כפי שהיא כתובה, וגם בהצעת החוק המקורית, לא היה כתוב שזה יהיה בהכרח טלפוני. היה כתוב באמצעות ספר טלפונים, באמצעות - - -
שרון פליישר בן-יהודה
אז תוסיפי עכשיו: טלפוני, כי זו היתה כוונת חבר הכנסת כאשר הוא הגיש את ההצעה שלו. איזה מחירים את רוצה להוריד? את המחירים שיש באינטרנט בחינם.
נתי ביאליסטוק
גם באינטרנט יש תחרות.
שרון פליישר בן-יהודה
אבל, האינטרנט הוא בחינם, ואתם הצגתם שהמטרה היא ליצור תחרות ולהוריד מחירים.
יוסי כהן
עו"ד יוסי כהן, אני מטעם "דפי זהב" כאן.
אדוני היושב-ראש, אני מניח שיש פה התייחסויות של כמה גורמים. אני לא מבקש להתפרץ לדיון ולהגיד דבר. יש כמה הערות. אני הייתי מציע שהדיון פה יהיה מסודר, ובצורה כזאת נוכל כולנו להביע עמדה. אני פה בשקט עד שתינתן לי רשות הדיבור.
היו"ר דוד אזולאי
עו"ד כהן, אני מקבל את ההערה שלך. אני חוזר להצעה לסדר שלי מההתחלה. אנחנו כרגע סיימנו את סעיף 1(א) ו-(ב). האם מישהו רוצה להתייחס? אנחנו נאפשר לכל אחד להתבטא. היועץ המשפטי של הוועדה, בבקשה.
איתי עצמון
בהמשך לדברים שנאמרו כאן, רציתי לשאול האם באמת הכוונה היא לשירות נוסף, למשל, באמצעות מדריכי התקשרות, כגון: "דפי זהב", או רק שירות טלפוני באמצעות האינטרנט? או שאתם לא מעוניינים להגביל את אופן ההעברה ומסירת הפרטים?
ברוריה מנדלסון
אנחנו לא הגבלנו פה את אופן השירות. בירור מספר הטלפון יכול להיות באינטרנט, יכול להיות באס.אם.אס, יכול להיות בטלפון, יכול להיות במדריך טלפון.
נתי ביאליסטוק
אנחנו לא חושבים שהמקום להגבלות הוא בחוק. אנחנו נשקול אחר כך בתקנות של הליכים ותנאים ומתן רישיון, להכניס מגבלות נוספות.
איתי עצמון
רציתי להבין מה הכוונה שלכם ברישוי?
אמנון כהן
איך זה ייצור מצב שאני רוצה מתחרה ל-144, למשל?
נתי ביאליסטוק
למשל, שתוכל לשלוח אס.אם.אס למוקד מסוים, ולקבל באס.אם.אס את התשובה.
אמנון כהן
אני מדבר על אוכלוסייה שלא יודעת לשלוח אס.אם.אס. אני לא רוצה שהוא ילך ל-144 כי הוא יקר, אלא שיהיה למשל 166 או 199 או 200. אני רוצה לעשות אופציה כך שיקומו עוד כמה גופים שיגידו שהם מתחרים ב-144, כמו שיש בשיחות לחו"ל כאשר המספרים מתחילים או ב-00 או ב-012 או 014. אני אבחר את המסלול ואת ההסדר בו אני רוצה. אני רוצה ליצור עכשיו תחרות ל-144. מתחרה אחד שהמרכזייה שלו תהיה 202, השני יגיד 218, וזה יפורסם. הם ימתגו לאט לאט את עצמם על-ידי שירות טוב. האם מבלי שאנחנו כותבים את המילה "טלפוני" אנחנו מקבלים מענה לכך?
ברוריה מנדלסון
הצעת החוק לא מכריחה אותו לתת את זה טלפונית. הצעת החוק היום היא רחבה. היא מאפשרת לתת את זה בכל מיני דרכים כפי שהיה בהצעת החוק המקורית. זה אותו הדבר. אנחנו לא מכריחים לתת את זה דווקא טלפונית. אבל, זה יאפשר. אם תהיה היתכנות, ומישהו יגיד שאפשר להתחרות בשירות שקיים היום, הוא יוכל לתת את זה טלפונית.
שרון פליישר בן-יהודה
אני לא מבינה איזה תחרות אתם מנסים ליצור, כי האינטרנט הוא בחינם.
היו"ר דוד אזולאי
לא, לא. רבותי, עד כאן. אמרתם את שלכם. בואו תאפשרו גם לאחרים להשמיע את דבריהם.

מה דינם של אלה שיש להם "דפי זהב" במקרה הזה? האם הם יכולים להפיץ באמצעות אותו מרכז מידע או לא?
נתי ביאליסטוק
שיבואו ויקבלו רישיון, וברישיון יהיו קבועים הכללים של ההפצה שהם מבקשים, ובשמחה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
שאלה נוספת לי אליכם. מה קורה אם אזרח או אפילו חברה מבקשת לקבל את כל המאגר. היא רוצה לרכוש את כל המאגר הזה. האם היא יכולה לרכוש אותו?
נתי ביאליסטוק
לא. הצעת החוק קובעת כללים. בין היתר, כדי שזה לא יהיה אצל כל אחד, ושלא יהיה על כך פיקוח, אחת החובות - - -
היו"ר דוד אזולאי
מה זה "כל אחד"? אתה יודע מה? יש הרבה חברות שלאו דווקא עוסקות בתקשורת, אבל הן רוצות את מאגר המידע הזה.
נתי ביאליסטוק
זה לא הצעת החוק הזאת. הצעת החוק הזאת מסדירה מתן רישיונות לתת את השירות הזה כדי לבוא ולהגביל את החובה שחלה על כל החברות להעביר את מאגרי המידע האלה לגורמים אחרים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. עו"ד כהן. אני אאפשר לכם.
יוסי כהן
אנחנו היום גוף מסחרי אחד, ויש לא מעטים כמונו שהיו מעוניינים לעשות שימוש מסחרי, ולהפיץ לציבור מדריכים, כפי שהיו מופצים על-ידי בזק לפני כמה שנים. בזק היום לא מפיצה מדריכי טלפון לבתים. לפחות אני לא קיבלתי בשלוש השנים האחרונות מדריך טלפוני הביתה.
שרון פליישר בן-יהודה
תשאל לפני שאתה אומר מידע לא נכון.
יוסי כהן
אם בזק רוצה לתקן אותי, אני מניח שעוד מעט היא תוכל לתקן אותי. אבל, אני לא יודע מי מהיושבים כאן בחדר זכה לקבל את מדריך ספר הטלפונים הלבן.
היו"ר דוד אזולאי
אני מכיר את ספר הטלפונים המקומי, ואת זה קיבלתי לא מזמן.
יוסי כהן
אוקיי, זה מצוין.
אמנון כהן
אבל, לא מבזק.
יוסי כהן
אם הצעת החוק הזאת במתכונתה הנוכחית תאפשר לגופים כמו "דפי זהב", ולאו דווקא "דפי זהב", להציע לציבור מדריכי טלפון או שירות לאו דווקא בהכרח בחינם – זורקים פה את המילה "בחינם" לאוויר כאילו זה הכרח. אבל, גם היום באינטרנט יודעים לתת שירותי נגישות למידע. הוא יכול להיות גם בתשלום, ואולי תשלום סמלי. ברגע שהעסק הזה ייפתח לתחרות, יוכלו גופים להציע את השירות לאו דווקא כשירות טלפוני. אם נטיל על כל גוף מתחרה פוטנציאלי את החובה להקים מוקד טלפוני, אנחנו נפגע באפשרות ליצור פה תחרות אמיתית שתוריד את המחיר.
שרון פליישר בן-יהודה
איזה מחיר אתה רוצה להוריד? זה בחינם באינטרנט.
היו"ר דוד אזולאי
סליחה, סליחה, גברתי, אני מבקש. יש כאן סדר.
יוסי כהן
אני מבקש לדבר בצורה תרבותית. אם יש לכם מה להגיד, תחכו בסבלנות.

אנחנו מבינים, האינטרסים של בזק פה ברורים. הכוונה פה היא להעמיס עלות כלכלית כבדה על כל מי שיבקש לתת את השירות הזה. אם כל גוף שיצטרך לקבל את המידע הזה כתנאי ברישיון שלו יצטרך להקים מוקד טלפוני, במקום לתת שירות באינטרנט או בספר טלפונים שהוא יפיץ בעלות מאוד נמוכה, ואולי אפילו בחינם לבתים ולאזרחים, גם לאוכלוסייה שלא יודעת לגשת לאינטרנט, הוא לא יוכל לעשות את זה במחיר תחרותי.

אנחנו מבינים, יש פה חסם שוק שבזק מבקשת להעמיס אותו על כל מי שיבקש רישיון. זה יאבד את התכלית החקיקתית פה. אם אנחנו רוצים לתת הזדמנות לגופים להיכנס ולתת שירות פשוט – ותיכף נדבר על סעיף 2, ואני אגיד את מה שיש לי להגיד כשנקריא את סעיף 2 – אנחנו מדברים פה על מידע מאוד בסיסי, מאוד פשוט, של שם, כתובת וטלפון, ללא מנויים חסויים כשאת המגבלות על השימוש בו, כולל איסור על חיפוש הופכי, ניתן לקבוע בחקיקה מאוד פשוטה. אין הכוונה לתת פה לאיזה ג'ונגל להתפרע עם המידע הזה. הגופים ידווחו. יש לנו היום הרבה מאגרי מידע שמנוהלים במדינת ישראל. כולם חייבים בדיווח לרשם מאגרי המידע. ניתן לאכוף עליהם, יודעים מי הם. אין פה כוונה חלילה ליצור פה איזה שוק פרוע של שימוש במידע. בואו גם נזכור, אנחנו מדברים פה על שם, כתובת וטלפון של כל מי שהסכים שהשם והכתובת והטלפון שלו יתפרסמו ברבים. בעיניי, ההכרח של מוקד טלפוני הוא פשוט חסם שייעקר פה את כל התכלית החקיקתית.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. כן, בבקשה.
איילת כהן-מעגן
איילת מבזק. הרי זו היתה התכלית, כך זה הוצג בתחילת הדברים, וכך זה הוצג לאורך כל הדרך. בואו נעשה סדר במה ניתן כיום. כיום ניתן שירות אינטרנטי באתרים של כל אחד מהמפעילים, של כלל המנויים שהם לקוחות המפעילים בעצם. זה שירות נלווה לשירותים של המפעילים. היום האתר הזה הוא אתר נהדר, חינמי, נגיש לכולם.
שירות הטלפוני הוא שירות שניתן בתשלום, תשלום שאותו קובע משרד התקשורת ומשרד האוצר. כפי שהוצג פה, המטרה היא להוריד את המחיר של השירות הטלפוני שהוא כאמור מחיר מפוקח שלא נקבע על-ידינו. אם המפעילים השונים שיקבלו את הקבצים מן המוכן - קבצים שאנחנו משקיעים בהם הון תועפות, ואנחנו נסביר את זה בהמשך – אם הם יקבלו את זה מן המוכן על מנת לייצר עוד אתר אינטרנט באופן שיפגע בטיב השירות שאנחנו נוכל לספק, אבל בסופו של דבר לא יסופק אותו שירות טלפוני במחיר זול יותר או בכלל, אנחנו לא מבינים את התכלית שבהצעת החוק כפי שהוצגה כאן לאורך כל הדרך.
איתי עצמון
אני רק רוצה להסב את תשומת הלב לכך שבהצעת החוק המקורית שהגיש חבר הכנסת אמנון כהן וחברי כנסת נוספים דובר על מדריך התקשרות. ואני קורא מתוך ההגדרה: "מאגר מידע, לרבות מאגר מידע מודפס, ממוחשב, או טלפוני".
איילת כהן-מעגן
זה לרבות. המאגר יכול להיות ממוחשב, מודפס וכו'. אבל, צריך שיהיה מאגר טלפוני, אחרת - - -
ברוריה מנדלסון
איפה? זה לא כתוב בהצעת החוק, זה לא כתוב.
איילת כהן-מעגן
אז עכשיו אנחנו בהצעת החוק המקורית? כי הרבה- - -
שרון פליישר בן-יהודה
האם רק אפשר להוסיף משהו?
היו"ר דוד אזולאי
אני אאפשר לכם. אני רק מבקש לשמור על הסדר, בבקשה.
שרון פליישר בן-יהודה
אנחנו שוחחנו עם מציע הצעת החוק חבר הכנסת אמנון כהן. לפי דברי חבר הכנסת, כל המטרה של כל הצעת החוק הזאת היתה ליצור תחרות בשירות המידע הטלפוני. אין לנו ספק שמי שיקבל רישיון להתחרות בשירות מידע טלפוני יוכל גם לעשות אינטרנט, ספרים, יוכל כל מיני דברים נלווים נוספים. אבל, הבסיס הוא, קודם כל, לעשות שירות מידע טלפוני, אחרת באינטרנט אני לא מבינה למה צריך תחרות. יש אתר אינטרנט מצוין בחינם, למה צריך לעשות תחרות? הסביר פה חבר הכנסת שהרעיון הוא להוזיל עלויות אז איזה עלויות יש להוזיל אם זה ניתן בחינם?

לכן, בואו נשים פה את הדברים על השולחן. יש פה גורמים שרוצים לקבל מכל חברות התקשורת את מאגרי המידע שלהם בשביל לעשות אתר אינטרנט, להרוויח מפרסומות, לעשות עסק. אין שום בעיה רק לצרכן לא יצא מזה שום דבר.
היו"ר דוד אזולאי
על סמך מה גברתי אומרת את זה?
קריאה
על סמך ניסיון בין-לאומי.
שרון פליישר בן-יהודה
בואו נראה מה הבעיה? הרי אף אחד לא הציג פה שיש היום בעיה למצוא מספר טלפון באינטרנט.
היו"ר דוד אזולאי
אף אחד לא טען. להיפך, שיבחו אתכם בעניין הזה וקיבלתם את כל הקרדיט. אם הבנתי נכון את חברי חבר הכנסת אמנון כהן, הטענה היחידה היא העלויות הגבוהות.
שרון פליישר בן-יהודה
העלויות הגבוהות הן אך ורק בשירות הטלפוני. אין עלויות בשום מידע אחר. בניגוד למה שאמר פה נציג "דפי זהב", כל לקוח של בזק שפונה לבזק היום ומבקש לקבל ספר טלפונים, נשלח אליו הביתה באופן אישי ספר טלפונים כמו שהיה מאז ומתמיד. בזק ממשיכה לפרסם ספרי טלפונים. אומנם "דפי זהב" לא אוהבת את זה כי היא הפסיקה לעבוד איתה, והיא עושה את זה בעצמה, ולכן האדון מציין את זה כאן. אבל, לבזק יש סעיף ברישיון שמחייב אותה על פרסום ספרי טלפונים, והיא פועלת.
אמנון כהן
רק מי שמבקש.
שרון פליישר בן-יהודה
נכון, כי מה שקרה בעבר זה - - -
נתי ביאליסטוק
אני לא משוכנע שבזק עומדת בחובות שלה לגבי ספרי הטלפונים. אבל, לא בדקתי את זה ולכן אני לא יכול ל - - -
שרון פליישר בן-יהודה
אבל, אנשים אחרים במשרד שאתה עובד בו בדקו את זה ו - - -
נתי ביאליסטוק
וקיבלו תשובה, ואני לא בטוח שהתשובה היא מספקת, שרון. זה שנתתם תשובה זה לא אומר שהתשובה מספקת.
היו"ר דוד אזולאי
גברתי, איך הציבור הרחב יודע שהוא יכול לקבל את אותו ספר טלפונים של בזק?
שרון פליישר בן-יהודה
אני לא זוכרת אם זה פעם או פעמיים בשנה אנחנו נדרשים לשים insert כזה בחשבון הטלפון שמסביר לו. הוא גם מציין שוב את קיומו של אתר האינטרנט, עם כתובת אתר האינטרנט, את האופציה לקבל ספרי טלפונים. פעמיים בשנה, אם אני לא טועה, פעם אחת בטוח אנחנו מצרפים את זה לחשבונות הטלפון של כל מנויי בזק.
אמנון כהן
אני לא קיבלתי.
לאה ורון
הגברת פליישר, האם את קוראת את האותיות הקטנות בכל חשבון וחשבון שמגיע אלייך הביתה? מה גם שאת עצמך בתור נציגת בזק לא מסוגלת להיזכר האם זה נשלח לציבור פעם אחת בשנה או פעמיים בשנה. חזקה על הציבור שהוא בוודאי לא קורא לעומקו את כל הפרטים ואת כל השורות פעם בשנה או פעמיים בשנה כשאת שולחת.
שרון פליישר בן-יהודה
בואו נתייחס לסוגיה הזאת של ספרי הטלפונים ונשים אותה במקום הראוי לה. החברה היחידה שמחויבת לפרסם ספרי טלפונים היא בזק. היא חייבת לפרסם אך ורק את מנויי בזק. היום במדינת ישראל, אם אני ככה במספר אצבע רוצה להגיד כמה מנויי טלפון יש בכלל, אז יש משהו כמו 12 מיליון מנויים כשרק 2 מיליון מתוכם הם מנויי בזק. אז אני לא יודעת כמה הדבר הזה שיהיה לך דווקא את המספרים רק של לקוחות בזק. בספרי הטלפונים של בזק מופיעים אך ורק לקוחות בזק, לא לקוחות חברות הסלולר, לא לקוחות הוט.
לאה ורון
כל עוד מוטלת עליכם החובה צריך למלא אותה, ולפעול לתיקון שלה.
שרון פליישר בן-יהודה
אנחנו ממלאים את החובה הזאת. אבל, אני גם מסכימה איתך שגם את רוצה לאזן בין דברים. בשנים האחרונות הסתובבנו ברחובות שלמים כאשר שלחנו את הספרים, וראינו שהספרים האלה היו זרוקים ברחובות, ואנשים אפילו לא הכניסו אותם הביתה. בחרנו בדרך שהיא מידתית יותר וגם תואמת יותר גם לערכי איכות הסביבה, כך שבמקום סתם לחלק ספרים למי שבכלל לא רוצה אותם ולא משתמש בהם, כל לקוח יכול לבקש ספר ולקבל אותו.
לאה ורון
הבקשה היא רק להביא את זה לידיעת הלקוחות, זה הכול. אני שותפה לדעתך שחבל על היערות.
שרון פליישר בן-יהודה
זה מובא. ואם צריך להביא את זה להביא בצורה יותר ברורה, אנחנו נעשה את זה.

בכל מקרה, אני רק רוצה שוב לחזור לעניין הזה שאנחנו פה סוטים להצעת חוק שמדברת על משהו שונה לחלוטין מהצעת החוק וממה שביקש לעשות חבר הכנסת אמנון כהן שהציע את החוק. כל הרעיון היה לעשות תחרות בשירות מידע טלפוני, ואנחנו פתאום מדברים פה בכלל על עשיית תחרות באתרי אינטרנט. אני לא מבינה למה בשביל לעשות תחרות באתרי אינטרנט צריך בכלל להגיע לכנסת ולדבר פה על תחרות באתר אינטרנט שנותנים אותו בחינם. האתר נגיש לכולם. לא רק בבזק אפשר למצוא את המספרים של כל החברות. אנחנו מחויבים שבכל חברה סלולארית, בהוט, ובכל המפעילים, באתרי החברות ניתן להיכנס דרך האתרים שלהן ולהגיע למספרי הטלפון של כל המנויים במדינת ישראל של כל החברות. זאת אומרת, באתר של בזק אתה יכול למצוא גם את מנויי בזק ומנויי החברות האחרות, באתר של הוט אתה יכול למצוא גם את מנויי בזק. זה נגיש לכל הציבור, ולא ברור לי למה צריך לעשות הצעת חוק בשביל הדבר הזה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה לך. ליאת, בבקשה.
ליאת בן מאיר-שלום
ליאת בן מאיר-שלום, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים. נמצא איתי גם עו"ד ניר גרסון מרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע.

אני רק רוצה להתייחס לשאלה של אדוני קודם לכן לעניין קנייה של אותו מאגר. הצעת החוק בנוסח שהובא כאן בפני הוועדה מתייחסת לכך. היא מגדירה את השימושים שניתן לעשות באותו מאגר נתונים, וקובעת במפורש שלא ניתן לעשות שום שימוש אחר, ובכלל זה אינו רשאי להעביר את מאגר המודיעין לכל גורם אחר. אנחנו כן רואים רגישות בריכוז כל הנתונים יחדיו. הצעת החוק מגדירה במפורש את השימוש.
ניר גרסון
מתנהל פה ויכוח לגבי דרכי מתן שירות המודיעין. ההבנה שלנו היא חדה וברורה שהעברת מדיה, דיסק עם מאגר טלפונים, הוא בפירוש לא אחת מדרכי השימוש. כי אם זה יותר, כל המנגנון של הרישוי נעקף, ונוצרות בעיות קשות של אבטחת מידע וחשש לדליפת המידע.
היו"ר דוד אזולאי
איך בכל זאת אותו ספק יוכל לקבל את כל המאגר הזה?
ניר גרסון
לא. הרעיון הוא שבעל הרישיון לשירות מודיעין, מי שיקבל רישיון ממשרד התקשורת, ויהיה תחת מנגנון רישוי ופיקוח, יקבל. אבל, הוא לא יוכל להפיץ את המאגר לגורמים שלישיים.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני. הבנתי אותך.
מיכל פליישר
שלום, מיכל פליישר מהוט.
אני רוצה להתייחס לשאלה האם אותו בעל רישיון יהיה מחויב להקים מוקד שירות טלפוני או לא. אם אני מדברת מנקודת ראות של מפעיל, כל מפעיל תקשורת אכן מחויב מכוח הרישיון שלו להפעיל מוקד שירות טלפוני.
היו"ר דוד אזולאי
של המאגר שלו.
מיכל פליישר
של כולם. כרגע, רק בשביל להשלים את התמונה, השלב הראשון הוא שכל מפעיל מחויב להפעיל מוקד שירות טלפוני. אחרי זה היתה הסדרה שדיברה על זה שאותו מוקד שירות טלפוני צריך להיות מוקד שירות טלפוני אחוד, וזה על מנת שבאמת האזרחים לא יצטרכו לנחש לאיזה מוקד הם מתקשרים בשביל להשיג מספר טלפון של אדם מסוים שהם לא בטוחים באיזה חברה הוא מנוי. בסופו של דבר, את אותו מקוד טלפוני אחוד כל מפעיל רשאי לעשות, בין בעצמו ובין באמצעות אחר. כיום כל המפעילים מפעילים את אותו מוקד טלפוני אחוד באמצעות בזק, וזה בגלל שבאמת לא התפתחה תחרות במקטע הזה. האינטרס שלנו כמפעילים הוא שבאמת התחרות הזאת תאפשר לנו לבחור ספק אחר. אותה מחויבות, המחויבות שלי, של חברת הוט, להקים מוקד שירות טלפוני, אנחנו מעוניינים שייווצר איזשהו שוק תחרותי שבו נוכל לנהל משא-ומתן ולבחור בין אם בזק תפעיל את המוקד שוב או לא.
אמנון כהן
האם הסעיף כפי שהוא כתוב פה הוא מספיק טוב?
מיכל פליישר
הסעיף – אתה רק מפספס את הנקודה.
אמנון כהן
אני לא רוצה לפספס את הנקודה. בגדול חשוב לי מה שאמרת – שיהיה עוד גוף שייתן את השירות הטלפוני הזה. מה שכתבו כאן משרד המשפטים, משרד התקשורת – כל הגופים המקצועיים עליהם אני סומך כי אני לא רוצה יזלוג מידע לכאן ולכאן – האם מה שכתוב כאן: שירות מודיעין ושירות לבירור מספר טלפון, בלי להכניס שירות טלפוני, זה אכן אומר שזה מובן מאליו שחייב ל- - -
את, אל תעשי לי עם הראש, לא שאלתי אותך. יש לך אינטרסים, אני מבין. אני רוצה שגוף אחר יגיד לי כן או לא.

לכן, אני שואל. לך יש את האפשרות לתת מענה כמרכזיית טלפונית, ולכן אני מכוון את זה אלייך. תגידי לי האם בניסוח שמופיע כאן שזה גם דברים אחרים, אבל בהכרח גם נושא טלפוני. זה מה שחשוב לי.
מיכל פליישר
השירות לבירור מספר טלפון יכול להינתן במספר דרכים. הדרכים הטריוויאליות הן ספר טלפונים, באינטרנט ובאמצעות מוקד בירור טלפוני.
אמנון כהן
האם מתוך זה משתמע שזה גם טלפוני?
מיכל פליישר
אין בפניי כרגע את נוסח הרישיון. אבל, אם נסתכל בנוסח הרישיון של מפעיל תקשורת – לדוגמה, הוט – נראה שהחובה שלי היא לא לתת שירות מודיעין בכל דרך שהיא. כלומר, אני חייבת לתת שירות מודיעין טלפוני.
אמנון כהן
האם זה יהיה גם בהמשך?
היו"ר דוד אזולאי
אמנון, דקה. תן לה רק לסיים ואתה תוכל לשאול מה שאתה רוצה. בבקשה, גברתי.
מיכל פליישר
אני פונה בעניין הזה גם לנציגי משרד התקשורת. אין לי כרגע את הרישיון. אבל, אתם הרי יורדים לסוף דעתי. אותו שירות בירור מידע טלפוני - בעניין הזה אני מצטרפת לדעה שאומרת שאותו מפעיל נוסף, האינטרס גם של הציבור כפי שאני מבינה שחבר הכנסת יוזם הצעת החוק רצה לשרת, האינטרס של הציבור שאותו שירות בירור טלפוני הוא זה שייפתח לתחרות. לא תמיד האינטרס של הציבור עומד בקנה אחד עם העמדה שאני פה מייצגת. אבל, אני באה ואומרת, גם האינטרס של המפעילים הוא שהשירות הזה הוא שייפתח לתחרות. כמו שהדברים מנוסחים היום, קיים חשש שיבוא גורם ויבקש רישיון והמשרד יהיה חייב לתת לו. הוא יפעיל את הרישיון ויבחר לא להפעיל מוקד שירות טלפוני. זה לא חשש קלוש, זה חשש ודאי. אתם תיכף תשמעו את המפעילים שמעוניינים לחתור לכיוון כזה. למה החשש הזה הוא ודאי? כי זה יקר להקים מוקד שירות טלפוני.
ברוריה מנדלסון
אבל, מי שירצה לעשות את זה, יוכל לעשות את זה.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה.
אמנון כהן
מיכל, איך היית מנסחת כאן כך שהפינה הזאת של הטלפוני תהיה סגורה?
ברוריה מנדלסון
רק להבהיר - אין פינה לסגור.
מיכל פליישר
אני אתן עצה חינם, אבל תשקלו. שירות טלפוני לבירור מספר טלפון - - -
אמנון כהן
שירות טלפוני, להוסיף: טלפוני.
מיכל פליישר
שירות טלפוני. ואפשר לכתוב שהרישיון יתייחס לרבות באמצעים נוספים.
אמנון כהן
לרבות באמצעים נוספים.
היו"ר דוד אזולאי
כן, בבקשה.
דנה נויפלד
אני חושבת שצריך לעשות פה סדר ולהבהיר נקודה. החובה שיש על חברות התקשורת היא חובה מכוח הרישיון שלהן כבר היום. אנחנו לא צריכים לעשות שום דבר. לא צריך הצעת חוק.
היו"ר דוד אזולאי
רק למאגר שלהן.
דנה נויפלד
לא. על כל אחת יש חובה לתת את השירות. לפי הרישיון, כל אחת ברישיונה, יש חובה לתת שירות מודיעין טלפוני. מה שקורה היום שכולן רוכשות את השירות הזה מבזק.
לאה ורון
אבל, הן יוכלו שלא לרכוש את השירות, ולהקים שירות כזה משל עצמן.
דנה נויפלד
בדיוק. כל אחת מהן היתה יכולה לקחת קבלן חיצוני ולתת את השירות. החובה היא עצמאית, מוטלת עליה.
הצעת החוק הזאת מבקשת לבנות פלטפורמה שלא קשורה בהכרח - אבל, יכולה להיות קשורה - לבעלות הרישיון הקיימות. מה שמיכל מבקשת, וזה גם הגיוני מטעמה, הוא לבוא ולחייב את אותן בעלות רישיון חדשות שלא קיימות היום, שיקומו וייתנו שירות טלפוני. השאלה היא האם זה משרת את הצרכן? אנחנו בונים פה פלטפורמה שמאפשרת, ולא מחייבת. היא יכולה לאפשר כל מיני סוגים של שירותים שיכולים לבוא לטובת הצרכן. אחד מהשירותים האלה – אבל, לא חייב להיות – הוא השירות הטלפוני. בוודאי שמיכל מעוניינת בכך. השאלה היא האם אנחנו רוצים על הדרך להגביל גם שירותים נוספים אחרים? זו השאלה.
אמנון כהן
לא מגביל, להיפך.
ברוריה מנדלסון
אתה מגביל כי אם אתה - - - טלפוני, הרבה קטנים לא יצליחו לקום, כי לא כולם מסוגלים להרים טלפוניה.
קריאה
אבל, זה מה שרצה חבר הכנסת.
ברוריה מנדלסון
זה לא בהכרח מה שהוא רוצה. בדברי ההסבר שלו הוא בדיוק כתב ההיפך. הוא אמר דווקא לא שירות טלפוני, אלא בעוד אמצעים. יש פה את דברי ההסבר.
נתי ביאליסטוק
אבקש להרחיב את התמונה. היום כל בעלי הרישיונות הטלפוניה, כל אלה שיש להם מספרים, מחויבים בשני דברים.
לאה ורון
גם הנייחים וגם הניידים?
נתי ביאליסטוק
גם הנייחים וגם ניידים.

האחד, לתת למנויים שלהם את המידע לגבי המנויים שלהם ברשת שלהם. בנוסף, חייבים במוקד אחוד. אגב, כדי לסבר את האוזן, כי שרון ואיילת מבזק העלו את זה, חברות הרט"ן שאינן מפרסמות מדריך כתוב מחויבות להעמיד גם מדריך בחינם ללקוחותיהן, ומספרי הטלפון שלהן ללקוחותיהן. הדבר הזה קיים, והן מפרסמות את זה מעת לעת גם בחשבונות הטלפון שלהן. לא מספיק, אבל זה קיים.
לאה ורון
האם מישהו ראה מדריך - - -
נתי ביאליסטוק
לא מדריך, מספר טלפון חינמי שבו את יכולה לקבל את פרטיו של מנוי פלאפון במוקד של פלאפון. לא תוכלו לקבל שם מנוי של סלקום. במקביל, הם מחויבים גם להקים מוקד אחוד, כולם ביחד. מוקד אחד שבנקודה אחת ייתן את מספרי הטלפון של כולם. הם יכולים לעשות את זה לבד או באמצעות אחר. סלקום הקימה מוקד כזה. האם אתם יודעים מה מספרו? 1344. אגב, גם פלאפון הקימה מוקד כזה. האם אתם יודעים מה מספרו? 1344.
אמנון כהן
זה היה בעבר.
נתי ביאליסטוק
לא, לא. זה עכשיו.

האם אתם יודעים לאן תגיעו אם תחייגו? לאותו מוקד של 144. זאת אומרת, אותו אדם יענה לך פעם אחת בתור - - -
איילת כהן-מעגן
מה הקשר?
נתי ביאליסטוק
איילת, אני לא התפרצתי לדברייך.
לאה ורון
קונים שירותים מבזק.
נתי ביאליסטוק
בדיוק, הם קונים. באמצעות אחר זה באמצעות בזק. אף אחד מכם לא מכיר את המספר הזה כי אין עניין שתכירו את המספר הזה, כי כל אותם נתונים של המודיעין האחוד שצריך להיות ב-1344 נמצאים גם ב-144. המחיר הוא אותו מחיר, המוקד הוא אותו מוקד.
לאה ורון
זאת אומרת שיש חובה על המוקדן של בזק לתת לציבור גם מספרים של טלפונים ניידים?
נתי ביאליסטוק
כן. אני אחדד, ב-1344 זו חובה. ב-144 הם עושים את זה מתוך רצון כדי שלא תדעי שיש גם 1344.

אה, בדקת אותי?
היו"ר דוד אזולאי
כן, אני בודק אותך. באמת, לא ידעתי.
נתי ביאליסטוק
בבקשה. 1344 זה נגיש מכל הרשתות.
לאה ורון
תבקש מספר נייד של לאה ורון, ועכשיו נראה מה יהיה.
שרון פליישר בן-יהודה
נתי, אני לא יודעת מאיפה הוצאת את זה. אבל, 1344 זה לא שירות חינם.
נתי ביאליסטוק
לא אמרתי שזה שירות חינם. זה לא שירות חינם. שירות חינם זה שירות אחר. זה לא שירות חינם. המחיר של השירות הזה הוא באופן מדהים אותו שירות של 144.

זה תוצאה של הסדרה שעשה המשרד לפני שנים שבא ואמר שרק בעלי רישיונות כאלה שיש להם מספרים, רט"נים ונייחים, רק הם רשאים כשירות נלווה לשירות העיקרי שלהם להקים מוקד כזה. הם יכולים לעשות את זה בעצמם או באמצעות אחר. בזק עשתה את זה בעצמה, וכל האחרים עשו את זה באמצעות בזק, מכיוון שהבסיס, הפלטפורמה כנראה הרחבה להקים תחרות לבזק בעניין הזה לא היתה מספקת בהקשר הזה, מכיוון שחויב מוקד טלפוני, ומוקד טלפוני בלבד. יש לזה מחיר, יש לזה עלות. לחיוג 144 יש גם הרגל ומותג מאוד מאוד חזק.
במסגרת החוק הזה באנו ואמרנו שאנחנו לא יכולים לתפוס מישהו ברחוב ולומר לו: אדוני, אתה חייב להקים עכשיו מוקד טלפוני, כי כבר יש מוקדים טלפונים כאלה. לכולם יש חובה להקים מוקדים כאלה. אבל, אנחנו רוצים להכין באמצעות הצעת החוק הזה. ואני חוזר על דבריי, להבדיל ממה שצוטטתי, היא נותנת פלטפורמה לכניסה של גורמים נוספים להתחרות גם בנושא הזה. אם אחד הגורמים שמחזיק היום ממילא או באמצעים כאלה או אחרים Call Center גדול מספיק שנותן שירותים, ירצה להיכנס גם לתחום הזה יתכבד ויבקש רישיון. יקבל מספר, ובאמצעותו הוא ייתן את מספרי הטלפון של כולם.
היו"ר דוד אזולאי
מאיפה הוא יקבל את מספרי הטלפון?
נתי ביאליסטוק
ברגע שהוא יקבל רישיון תקום חובה על בעלי המספרים לתת לו אותם. אם אין לו רישיון, הם לא חייבים לתת לו. זו התשובה לשאלה למה צריך חוק כדי לקיים גם תחרות באינטרנט.
היו"ר דוד אזולאי
לחברות הסלולר יש את המוקד הזה. אבל, הן מפנות, בסופו של דבר, את המוקד שלהן ל-144. אני מניח שזה שירות שעולה להן כסף.
נתי ביאליסטוק
אני לא מכיר מספיק טוב את ההסדר ביניהן. אבל, הוא גם מכניס להן כסף מכיוון שיש כנראה גם איזושהי חלוקה של ההכנסות ביניהן לבין בזק לצורך העניין הזה.
יוסי כהן
אדוני, רק הערה אחרונה, אם אפשר, לעניין הצרכני. פה הציגו את העניין הזה של מוקד טלפוני כאילו אם מישהו חס וחלילה לא יעשה את זה, אז הוא פה עושה משהו שהוא ראוי לגנאי. אני אומר בגלוי, ו"דפי זהב" לא מתביישת להגיד את זה. ל"דפי זהב" אין כוונה מסחרית לקיים מוקד טלפוני. יחד עם זאת, ל"דפי זהב" כן יש כוונה מסחרית, ואני מניח שלגופים מתחרים ב"דפי זהב" יש כוונות דומות, להפיץ מדריכי טלפון על בסיס מידע עדכני שהיא תקבל מעת לעת מהמפעילים השונים. שם יתעדכנו המספרים, מי חסוי ומי לא, וכך יוכלו גופים כמו "דפי זהב" להפיץ מדריכי טלפון מודפסים. אולי אנשים חושבים שזה עולם הולך ונעלם. אבל, באירופה זה רחוק מזה. גם בארץ יש אוכלוסייה לא מבוטלת שלא צריכים להתעלם ממנה, שעדיין עושה בזה שימוש. ואם חברה כמו "דפי זהב" תהיה מחויבת להקים מוקד טלפוני כתנאי לכך שהיא תקבל מידע עדכני מהמפעילים הסלולאריים אז כנראה ספרי טלפון על בסיס מידע עדכני לא יהיו, וחבל שנמנע את זה מהציבור. אם אנחנו רוצים לתת פה שירות אז יש גופים שיכולים ורוצים לעשות את זה מבלי שיטילו עליהם חובה להקים מוקד טלפוני. זה דבר שנעשה, כולנו מכירים את זה כבר ארבעים שנה ויותר. אני פשוט לא פה יותר מארבעים שנה. אבל, מאז ומתמיד היו מדריכים כאלה. אין סיבה למנוע את זה מהציבור, ולא רק למי שמבקש ויודע לאן להתקשר, וזוכר גם לעשות את זה.
נתי ביאליסטוק
רק כדי להשלים את מה שהתחלתי להגיד קודם – השאלה מדוע צריך הצעת חוק בשביל לחולל גם תחרות באינטרנט או בזה? משום שאנחנו מכירים בכך שלא כל אחד שרוצה להקים אתר אינטרנט זכאי לקבל את המידע מהחברות. לכן, אנחנו רוצים להסדיר גם את העניין הזה באמצעות איזשהו רישיון. מי שרוצה לתת את השירות באמצעות אתר אינטרנט, שירות שיעמוד בסטנדרטים מסוימים, ויזכה גם להתעדכן מעת לעת, יתכבד ויבקש רישיון מהמשרד.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. האם יש ניסוחים משפטיים לגבי סעיף 1(א) ו-(ב)? אני פשוט רוצה לסכם את זה. האם יש עוד משהו להעיר בעניין הזה?
ברוריה מנדלסון
בנוסח שמופיע באתר הוועדה כתוב בסעיף קטן (ב): "בהתבסס על מאגר מודיעין שהועבר מבעל רישיון כללי". חשבנו שאולי מדויק יותר יהיה לכתוב: או של, או שמקורו מבעל רישיון כללי.
ניר גרסון
להבהיר שגם אם המאגר דולף מבעל הרישיון לצד שלישי, אז שגם הוא לא יוכל לעשות את הפעילות בלי רישיון, כיוון שהמאגר לא הועבר אליו ישירות.
היו"ר דוד אזולאי
אפשר להגדיר אותו כעובר עבירה ברגע שאין לו רישיון והוא משתמש בזה.
ברוריה מנדלסון
זה בהמשך. אבל, אנחנו רוצים פה להבהיר שאסור יהיה לו לעשות בזה שימוש מבלי לקבל רישיון.
היו"ר דוד אזולאי
האם יש איזושהי סנקציה בסוף נגדו?
ברוריה מנדלסון
בהמשך.
במשפט הראשון
"שירות לבירור מספר טלפון", אנחנו חשבנו שאולי יהיה יותר נכון להגדיר: שירות למסירת מספר טלפון או לבירור ומסירת. זה בעקבות הערה של איתי.
איתי עצמון
אנחנו נמצא את הנוסח המתאים בשלב הניסוח.
ברוריה מנדלסון
בסדר.
שרון פליישר בן-יהודה
האם אנחנו מוסיפים גם את המילה "טלפוני"?
קריאות
לא.
שרון פליישר בן-יהודה
חבר הכנסת כהן, מוסיפים את המילה "טלפוני" להגדרה?
אמנון כהן
אנחנו עוד נדון בזה בהמשך.
היו"ר דוד אזולאי
האם את מדברת על (ב)?
שרון פליישר בן-יהודה
כן. האם מוסיפים את המילה שירות טלפוני לבירור מספר טלפון?
היו"ר דוד אזולאי
היועץ המשפטי אומר שלא.
שרון פליישר בן-יהודה
אם כך, לפני שמצביעים, יש לי שאלה למשרד התקשורת. רוצים לעשות פה איזשהו שינוי קונספט מאוד גדול במדיניות שקיימת היום, ובעצם מה שמסביר המשרד פה שהדבר הכי חשוב שלשמו כולנו יושבים כיום זה ליצור תחרות, מסביר נציג "דפי זהב", בספרי טלפונים – שכל לקוח יקבל לא רק ספר אחד מבזק, אלא יוכל לקבל עוד ספר טלפונים. האם משרד התקשורת לצורך העניין הזה עשה איזשהו סקר, איזושהי בדיקה, האם אנשים רוצים ספרי טלפונים, האם הם קוראים את ספרי הטלפונים, האם הם מבקשים לקבל?
היו"ר דוד אזולאי
אני לא יודע אם זה מתפקידם?
שרון פליישר בן-יהודה
זה כן, כי הדבר הזה מסתמך על איזושהי מדיניות. משרד התקשורת פרסם שימוע לפני שנתיים ופשוט לא סיים אותו, כי שנתיים לא הספיקו. זה מה שהשימוע בדיוק בדק. אנחנו רוצים לדעת, כי לפי הבדיקות שאנחנו עושים הלקוחות ממש לא מעוניינים בספרי טלפונים.
ברוריה מנדלסון
שרון, מטרת הצעת החוק היא לגוון את האפשרויות של שירות המודיעין. זה לא בהכרח יהיה בספר טלפונים, זה יכול להיות בעוד אמצעים.
שרון פליישר בן-יהודה
יש איזשהם אמצעים שלא קיימים היום? תגידי לנו, אולי אנחנו - - -
ברוריה מנדלסון
אס. אם, אס, לדוגמה.
שרון פליישר בן-יהודה
יש היום שירות אס.אם.אס.
ברוריה מנדלסון
לא אמרתי שלא קיים. מי שרוצה, זה מאפשר.
נתי ביאליסטוק
ברוריה, סליחה. אנחנו לא בוויכוח עם בזק כרגע.
ברוריה מנדלסון
הצעת החוק אמורה לאפשר לתת את שירות בירור מספר הטלפון בדרכים שונות. כל מי שיהיה מעוניין ויעמוד בקריטריונים, יקבל רישיון.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. אני עובר להצבעה על סעיף 1 עם התיקונים שהעירו כאן. כמובן שאתם תקבלו אחר כך עדכונים.

מי בעד תיקון סעיף מס' 1(א) ו-(ב)?

הצבעה
בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אי

סעיף (1)(א)ו-(ב) אושר.
היו"ר דוד אזולאי
אין מתנגדים, אין נמנעים. לפיכך, אני קובע שסעיף 1(א) ו-(ב) אושר.
לאה ורון
הסעיף אושר.
היו"ר דוד אזולאי
אני עובר לסעיף מס' 2, בבקשה.
ברוריה מנדלסון
"הוספת סעיף 2(ג) אחרי סעיף 2(ב) בחוק העיקרי יבוא: "(ג) לא יספק אדם שירות מודיעין, אלא אם קיבל מאת השר רישיון לכך לפי חוק זה.".
נתי ביאליסטוק
חובת רישיון.
ברוריה מנדלסון
במסגרת הצעת החוק, אנחנו מבקשים לתת רישיונות למי שיבקש לספק שירות לבירור מידע מספר טלפון. לכן, אנחנו קודם קובעים את האיסור. זאת אומרת, אסור לספק שירות מודיעין, אלא אם כן קיבלת רישיון מאת השר. זו מטרת הסעיף.
היו"ר דוד אזולאי
תודה. האם יש הערות?
יוסי כהן
הערה אחת, אדוני. אנחנו רואים שבהצעת החוק הזאת יש הפרדה נבונה בין שירות שהוא על בסיס מידע בסיסי בלבד, ושירות על פרטים נוספים שהם בעלי אופי רגיש הרבה יותר, כמו כתובות אי-מייל, ופרטים מזהים נוספים שנוגעים לפרטיותו של אדם.
אני סבור שיש מקום ליצור מדרג ותנאי סף שונים, או דרישות אחרות, בין מקבל רישיון שמבקש לספק שירות על בסיס מידע מאוד מאוד בסיסי שביחס אליו - אגב, אולי כנקודה למחשבה, כדי שלא נכביד אולי יתר על המידה על המערכת הרגולטורית - אפשר לקבוע מראש כבר בחקיקה, כמו שכבר התחלנו לעשות פה בתוך הצעת החוק הזאת, מה מותר ומה אסור. אפשר לקבוע את כל האיסורים שממילא חלקם כבר באו לידי ביטוי בחקיקה קיימת, אם זה בחוק מאגרי מידע, ואם זה בחוק הגנת הפרטיות. ואם אנחנו רוצים להוסיף איסור ספציפי, כמו למשל, איסור על חיפוש לפי כתובת, או איסור על חיפוש לפי מספר, אלו איסורים שאפשר לקבוע אותם. אולי בדרך הזאת נוכל לאפשר מסלול נוח יותר, כך שחובת הרישיון והחובה לפקח על נותני השירותים היא ברורה, היא חשובה, והיא נכונה. אבל, יכול להיות שאם נסתכל על מי שנותן את השירות הבסיסי בלבד של שם, כתובת, טלפון, ונקבע ביחס אליו איסורים חדים וברורים בחקיקה, נוכל אולי אפילו מאלה לחסוך את הליך הרישוי אם הם יעמדו בתנאי סף שהם יוכיחו למשרד התקשורת, ובלי להיכנס לתהליך רגולטורי שהוא גם יקר למדינה.
אמנון כהן
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לשאול את היועץ המשפטי שאלה לגבי סעיף (ב), שגם משרד התקשורת אמר שזה כלול בתוכו.
איתי עצמון
אתה מתכוון, סעיף שאושר. ההגדרה של "שירות מודיעין" שאושרה?
אמנון כהן
כן, כדי לחדד עוד הפעם. האם משתמע מכך שברישיון יהיה כתוב שהוא יהיה חייב להקים מוקד טלפוני?
איתי עצמון
לא, לא. זה מה שהבהירו.
ברוריה מנדלסון
אני אסביר. ברישיונות היום יש כבר חובה לבעלי הרישיונות.
שרון פליישר בן-יהודה
ברוריה את מטעה אותו. הוא שאל אותך: האם מי שיקבל רישיון פה יהיה צריך לתת מוקד טלפוני?
אמנון כהן
אני לא שאלתי אותך, ואת מתערבת כל פעם.
ברוריה מנדלסון
באמת, שרון, אני לא הטעיתי. אני אסביר.
אמנון כהן
המטרה היתה להכניס תחרות ל-144. זה בסדר גמור שמרחיבים את זה. אבל, שלא יהיה מצב שאני פספסתי את מה שאני צריך. אני אומר, אם משתמע מכל מה שכתבתם פה שגם שירותים אחרים יהיה בהם תחרות – בסדר. אבל, שלא יהיה מצב שבסוף לשירות הטלפוני הזה לא תהיה תחרות, ושלא ייכנסו שחקנים חדשים. גם ברישיונות החדשים שתוציאו זה צריך להיות אחד התנאים – שהם יצטרכו להקים מרכז טלפוני. זה מה שאני צריך.
ברוריה מנדלסון
זה לא מופיע היום בהצעת החוק. זה גם לא הופיע בהצעת החוק המקורית.
אמנון כהן
אז אני רוצה להוסיף את זה.
נתי ביאליסטוק
הצעת החוק הזאת מאפשרת הקמתם של מרכזי מידע על מספרי טלפון באמצעות מוקד טלפוני, נוספים לאלה שקיימים היום. כמו שאמרתי, יכול להיות שנעשה חוק מצוין. אבל, אף אחד לא יבוא.
אמנון כהן
למה?
נתי ביאליסטוק
כי הוא לא ירצה, כי לצורך העניין זה לא משתלם. את השאלה הזאת אני לא יכול לדעת. אם זה נכון ומשתלם כלכלית ועסקית להקים מוקד טלפוני, יקומו ויקימו אותו, בין אם נכריח ובין אם לא נכריח. אנחנו פשוט מאפשרים - - -
אמנון כהן
למה לא קם עד היום?
נתי ביאליסטוק
בגלל שלא היתה כל הפלטפורמה הזאת שאנחנו רואים אותה כחטיבה אחת, ולא רק חלק מהדברים, ואפשרה את הקמתו. אני חושב שהתמונה המלאה שיש בכל החקיקה – גם בסעיפים הבאים, ולא רק בסעיף ההגדרות – נותנת תמונה מלאה ומכשירה קרקע שתאפשר את הדבר הזה.
היו"ר דוד אזולאי
למעשה, מה שאתה אומר הוא שעלול להיווצר מצב שלמרות החוק הזה, אם זה לא יהיה משתלם לאותם אנשים, לא יהיו כאלה.
אמנון כהן
ודאי, זה כלכלי. אבל, המטרה שלנו לגרום לכך.

מיכל מחברת הוט, האם תוכלו היום לרשת את המדינה בשירות כמו 144 בעקבות החוק הזה?
מיכל פליישר
תהיה לי הערה נוספת. אגב, אני חושבת שגם חבריי יצטרפו אליי. החוק הזה קובע שמפעיל תקשורת שעד עכשיו לא רק היה יכול, אלא היה חייב להפעיל מוקד שירות טלפוני, צריך בשביל זה פתאום רישיון נוסף. לדעתי, זה עניין שאנחנו נתקן בהמשך, כי אני חושבת שמפעיל תקשורת זה שירות נלווה, והחובה שלו להפעיל מוקד שירות טלפוני צריכה להיות אינהרנטית ליכולת שלו ולרישיון שלו. לדעתי, הרישיונות האלה אמורים לשרת – תיקון החקיקה הנוכחי – רק את מי שמבקש להיות מפעיל שירות כזה שהוא לא בעל רישיון תקשורת. אצלנו יודעים לעשות עלינו הסדרה מספיק טובה, ויש הוראות ברישיון שמתייחסות לעניין הזה.
היו"ר דוד אזולאי
היום אתם נותנים את השירות הזה?
מיכל פליישר
כבר היום אנחנו יכולים לעשות את זה בעצמנו, חייבים להפעיל מוקד שירות טלפוני. יכולים לעשות את זה בעצמנו או באמצעות אחר. כפי שציינתי, עושים את זה כיום באמצעות חברת בזק שאכן יש לה את היכולת והנוכחות לעשות את זה. היינו שמחים שתהיה תחרות.
אמנון כהן
זה מה שאני שואל, האם הסעיפים האלה פותחים את התחרות?
מיכל פליישר
אני אמרתי את דעתי שצריך להוסיף את המילה: "טלפוני".
ברוריה מנדלסון
רק להבהיר – אם יהיה כתוב פה "טלפוני", חברה שלא תהיה מסוגלת להקים מוקד טלפוני, אפילו לא תפתח תחרות בתחומים אחרים שהם לא טלפוניה: מדריכים מודפסים וכו'.
היו"ר דוד אזולאי
מה עם אותן חברות תקשוב?
אמנון כהן
חייב להכניס "טלפוני".
ברוריה מנדלסון
אז מה אתה מרוויח?
אמנון כהן
אני רוצה תחרות ל-144. אם בדרך אני אעשה גם תחרות בדברים אחרים, במיילים, דרך האינטרנט, אין לי בעיה.
יוסי כהן
אדוני, חבר הכנסת כהן, אתה היית בחוץ כשהיתה לי הערה חשובה.
אמנון כהן
לא שאלתי אותך. תאמין לי, אני בודק פה. אני רוצה שאנחנו נדבר פה באותו ראש.
היו"ר דוד אזולאי
אמנון, היתה כבר הצבעה על 1 ו-2.
אמנון כהן
בסדר, לא קרה כלום. אנחנו רוצים שהחוק יצא טוב. אם החוק לא פותח לי תחרות אז לא עשיתי כלום בזה. אני צריך שתהיה לי גם תחרות טלפונית.
דנה נויפלד
חבר הכנסת כהן, אתה לא יכול לחייב בחקיקה, גם אם תנסה לחייב- - -
אמנון כהן
לא מחייב, אני צריך לתת פלטפורמה.
דנה נויפלד
זה לא מה שהתכוונתי להגיד. התכוונתי שאתה לא יכול לחייב משקיע עסקי - - -
נתי ביאלסטוק
פלטפורמה יש.
אמנון כהן
לא, אתם לא אומרים שיש פלטפורמה למרכזייה שיכולה לפתוח שירות טלפוני חדש. אם בנוסף הוא רוצה לתת שירות אינטרנט, או שירות כמו "דפי זהב", בשמחה. נציגת משרד המשפטים, אם את אומרת שזה נותן את המענה אז אני רוצה לדעת.
דנה נויפלד
אני רוצה להבהיר שהצעת החוק הזאת באה לשרת תכלית של פתיחה לתחרות. הצעת החוק לא יכולה לחייב, וגם אדוני לא מנסה לעשות את זה, מישהו, כלשהו, לבוא ולתת את השירות. כל מה שהוא יכול לעשות - - -
אמנון כהן
לא. אני רוצה שהשוק ייפתח, לתת לו דרך.
היו"ר דוד אזולאי
אתה מאפשר בחוק הזה לכל מי שרוצה. אפשר להגיד לכולם: יש כאן באר שתייה, תבוא תשתה. אבל, אי-אפשר להכריח מישהו לשתות. זה מה שאני מבין.
דנה נויפלד
נכון, בדיוק. זה מה שאני מנסה להגיד. לכן, אדוני, אם אנחנו כבר יוצרים פלטפורמה כזאת שהיא רישויית שהיא באה להסדיר את אותם אלה שבאים לבאר לשתות, ואומרים: לא כל אחד יכול לבוא לבאר הזאת, אלא אתה צריך להיות, קודם כל, גורם שעומד בתנאים שמשרד התקשורת קובע לעניין מי שיכול לתת שירותים כאלה, לרבות, אגב – ולא דובר פה על החשיבות של אבטחת המידע, לדוגמה, לראות שאותו גורם שבא לבאר הוא גורם נאמן והגון. עדיין השאלה, האם אדוני בזה שהוא רוצה לאפשר את אותה תחרות, רוצה גם להגביל אופציות אחרות?
אמנון כהן
לא מגביל, לא. גם וגם.
ברוריה מנדלסון
אם אתה כותב "טלפוני", אתה מגביל. כי מי שלא יוכל להרים מוקד טלפוני לא יוכל לספק באמצעים אחרים. אתה רוצה לקבוע תנאי סף מאוד גבוה.
נתי ביאליסטוק
שאלת שאלה, ואני אסבר את אוזנך. יש כרגע בג"ץ נגדנו - - -
היו"ר דוד אזולאי
לא, לא. אדוני, מה שאני מציע – היות והחוק טרם הסתיים, ואני מניח שיהיו עוד ויכוחים בדרך, ואני מעריך - - -
אמנון כהן
אני אבקש לגבי ההצבעה ההיא, שיהיה דיון מחדש על הסעיף הזה.
היו"ר דוד אזולאי
רגע, אנחנו עשינו כרגע על (א) ו-(ב).
איתי עצמון
לא עכשיו. בהמשך, בדיון הבא.
אמנון כהן
אז תשאיר אותו פתוח.
היו"ר דוד אזולאי
היות וזה הוצבע, זה בעייתי.
איתי עצמון
בדיון הבא ניתן יהיה לדון מחדש.
היו"ר דוד אזולאי
אתה יכול לבקש רביזיה.
איתי עצמון
אתה יכול לבקש, ובדיון הבא - - -
היו"ר דוד אזולאי
אוקיי, בסדר גמור.
קריאה
אדוני היושב-ראש, אם אפשר ברשותך מילה אחת לחבר הכנסת כהן, כי הוא לא היה בחדר.
היו"ר דוד אזולאי
לא, לא. אני מצטער, אני לא מוכן כרגע. אני רוצה לסיים את הדיון הזה.

אנחנו כרגע הצבענו על תיקון סעיף 1(א) ו-(ב). חבר הכנסת המציע רוצה לשנות, יגיש בקשה.
אמנון כהן
אני עוד לא יודע. אה, אוקיי, בסדר.
איתי עצמון
הוא ישקול, הוא ישקול.
היו"ר דוד אזולאי
אם תחליט להגיש בקשה לרביזיה, בפתיחת הדיון הבא אפשר לקיים על זה דיון מחודש.
לאה ורון
חבר הכנסת כהן, מאחר ואנחנו אמורים לפרסם את הבקשה לדיון מחדש בסדר-היום, תודיע לנו.
אמנון כהן
ודאי, ודאי.
היו"ר דוד אזולאי
רבותי, אני מודה לכולם. הישיבה נעולה.

<הישיבה ננעלה בשעה 13:10.>

קוד המקור של הנתונים