ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/12/2011

צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011, צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון והוראת שעה מס' 2)(תיקון), התשע"ב - 2011, צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 5 והוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011 (ביטול העלאת המס), צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 6 והוראת שעה), התשע"א-2011 (תיקון טעות - תיאום סכומי המס - ביודיזל)

פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת הכספים
12/12/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 917>
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ט"ז בכסלו התשע"ב (12 בדצמבר 2011), שעה 10:00
סדר היום
<1. צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011>
<2. צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון והוראת שעה מס' 2)(תיקון), התשע"ב - 2011>
<3. צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 5 והוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011 (ביטול העלאת המס)>
<4. צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 6 והוראת שעה), התשע"א-2011 (תיקון טעות - תיאום סכומי המס - ביודיזל)>
נכחו
חברי הוועדה: >
משה גפני – היו"ר

רוחמה אברהם-בלילא
אורי אורבך

זבולון אורלב

טלב אלסאנע

אבישי ברוורמן

<יצחק וקנין>
שלי יחימוביץ
גאלב מג'אדלה
מרינה סולודקין
ציון פיניאן

פניה קירשנבאום

מירי רגב
מוזמנים
>
קובי בוזו - מנהל תחום כלכלה, משרד האוצר

גלית פלצור - אגף כלכלה, המשרד להגנת הסביבה

דנה טבצ'ניק - עו"ד, אדם טבע ודין
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהלת הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
הדס צנוירט
היו"ר משה גפני
שלום רב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.
חברת הכנסת פניה קירשנבאום, את מבקשת הצעה לסדר, בבקשה.
פניה קירשנבאום
כבוד היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, קשה לי להתחיל את סדר היום הזה בצורה רגילה אחרי הכתבה שקראתי היום בידיעות אחרונות על המשפחות ועשרים ילדים שישנים בגן סאקר ללא חשמל, ללא חימום, ללא דיור – אנשים שעובדים.
אני הייתי רוצה שנקיים פה דיון בוועדת הכספים על העניין הזה – דנו בדיור הציבורי לא מעט, על הדיור דנו הרבה, ואני חושבת שאנחנו לא יכולים לדלג על הנושא הזה. אחרי שקראתי, כאב לי הלב, שאני ישנתי תחת שמיכה חמה, והיו שם עשרים ילדים שישנו בקור. מאוד אשמח אם נקיים דיון פה בוועדה, אבל אם אין זמן, אני רוצה לשאול אותך, כבוד היושב-ראש – מחר מתקיים דיון בוועדת הכלכלה יחד עם שר השיכון בנושא הדיור, ואולי נעשה דיון משותף – הייתי שמחה שנהיה שותפים לדיון הזה. תודה.
היו"ר משה גפני
ראשית, דנו בזה הרבה פעמים. גם הבאתי לפה את שר השיכון עם שר האוצר ונגיד בנק ישראל יחד, וצריך לקיים את הדיון הזה. גם היתה התחייבות של משרד האוצר על 150 מיליון שקל לדיור הציבורי.
<פניה קירשנבאום>
מה קורה עם זה? ואם אפשר לעזור נקודתית למשפחות האלה, ולא להשאיר אותן בקור הירושלמי, לישון בחוץ.
היו"ר משה גפני
אני מציע, אם את מדברת נקודתית, אז אם את יכולה להשיג פרטים, נפנה נקודתית.

<פניה קירשנבאום>
אפשר להביא אותם מחר לוועדה ולשמוע. אפשר להביא מישהו מהרווחה.
היו"ר משה גפני
צריך לקחת את הפרטים.

<פניה קירשנבאום>
הבנתי שהעירייה לא טיפלה בהם.
היו"ר משה גפני
צריך להביא את הפרטים, ונטפל בהם באופן פרטני. אני בעד לעשות את הדיון הזה. לא נוכל מחר לעשות אותו, כי יש לנו סדר יום, אבל אבקש.
רוחמה אברהם-בלילא
אני מחזקת את מה שחברת הכנסת קירשנבאום העלתה – אני חושבת שזה נושא כאוב וסבוך, במיוחד לאור העובדה שאנחנו נכנסים שוב לחורף, ויש ילדים שאין להם קורת גג.

אני רוצה להסב את תשומת הלב שלך, אדוני היושב-ראש - אני לא יודעת אם ראית, כי נדמה לי שהתוכנית היתה ביום ששי בערב על כמות הדיור הציבורי שמופנה לטובת מתנ"סים, בתי קשישים – אין לי דבר חלילה נגד הדבר הזה, וגם אל מול המצב שבו יש המון דירות ריקות שלא מאוכלסות. אני חושבת שכמות של מעל 1,500 דירות שלא מאוכלסות, בה בשעה- - -
היו"ר משה גפני
מעבירים את זה למתנ"סים?

<רוחמה אברהם-בלילא>
העבירו את זה בשעתו למתנ"סים, לבתי קשישים. אני לא רוצה לפגוע במטרה הזו חלילה, אבל יחד עם זה, שנינו יודעים שיש המון דירות שלא נמצאות אולי במצב תקין, אבל אפשר בשיפוץ מיידי ללכת לקראת מצב שבו לפחות אותן משפחות שזרוקות לרחוב, כפי שחברת הכנסת פניה קירשנבאום העלתה, וכולנו ראינו את זה – גם לבי דואב וכואב – יכול להיות שאנחנו צריכים לעשות יישור קו עם משרד השיכון.
היו"ר משה גפני
אזמין את השרים, צריך לעשות את זה באופן מסודר. שר האוצר נוסע היום להודו.

<רוחמה אברהם-בלילא>
מה יש דחוף בהודו?
טלב אלסאנע
ברשותך, אני מבקש להוסיף בעניין המצוקות עקב החורף ובעיות של עלויות הדלק, יש 16 בתי ספר בנגב שלא מחוברים לרשת החשמל, ואין בהם מערכת חימום אלא רק גנרטור, ומפעילים אותו כדי לספק את החימום לכיתות. הרבה מהגנרטורים האלה הם ישנים, מקולקלים. יש בעיה אמיתית לגבי בתי הספר, שמשרד החינוך הקים, ועד היום לא דאג לחבר אותם למערכת החשמל.
היו"ר משה גפני
תעביר לי מכתב על זה, ואדאג להעביר את זה לשרים שצריכים לפתור את הבעיה.

<צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011>
<צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון והוראת שעה מס' 2)(תיקון), התשע"ב - 2011>
<צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 5 והוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011 (ביטול העלאת המס)>
<צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 6 והוראת שעה), התשע"א-2011 (תיקון טעות - תיאום סכומי המס - ביודיזל)>
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיפים שעל סדר היום. צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה)(תיקון), התשע"ב – 2011; צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון והוראת שעה מס' 2)(תיקון), התשע"ב – 2011; צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 5 והוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011 (ביטול העלאת המס); צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 6 והוראת שעה), התשע"א-2011 (תיקון טעות - תיאום סכומי המס – ביודיזל.

חברי הוועדה, ביום חמישי כשישבנו במשרד הביטחון, כשהיתה ישיבה של הוועדה, העלו כמה חברים את החשש שמא – היתה ידיעה כזאת - שהבלו על הדלק לא יופחת, אלא להפך – מחיר הדלק יעלה. אני קיבלתי את זה גם בחוסר אמון אבל גם בהפתעה רבה, כי היה סיכום ברור וחד-משמעי – דיברתי לא רק עם חברי הקואליציה אלא גם עם חברי האופוזיציה, ואמרתי להם – דיברתי עם רוחמה – סיפרתי מה עסקת החבילה בעניין הזה, כלומר בין יתר הדברים זה גם צו הבלו על הדלק, שב-1.1.12 זה יירד ב-40 אגורות. אמרתי גם על הביודיזל. אם לא נוגעים בעניין הזה, זה עולה.
רוחמה אברהם-בלילא
לבטל או לדחות?
היו"ר משה גפני
לבטל. אם לא, זה עולה ב-40 אגורות.
מי מציג את הצו? אני רוצה שהממשלה תציג. יש פה ויכוח – זה אפילו לא ויכוח, אני אפילו מתבייש בעניין הזה. אני הבאתי את הפרוטוקול מ-16.5.11, שהוועדה קיימה ישיבה על הרפורמה במס. ה-16 במאי, י"ב אייר, זה היה לפני תחילת המחאה החברתית וכמובן, לפני הקמת ועדת טרכטנברג. הוועדה ישבה, דנה, הצביעה על זה שמכניסים בחוק את הצו. לא סמכנו על משרד האוצר, והכנסנו את זה כסעיף בחוק – מופיע בפרוטוקול. יצאנו לחדר שלי, הגענו להסכמות, ואז סוכם שהבלו על הדלק יירד – על כל פנים, לא יעלה, והמשמעות של העניין – ירידה.
לאחר כמה חודשים התקיימה ישיבה, ביקש ראש הממשלה ושר האוצר: נפחית את מחיר הדלק, אולי נמצא לזה מקומות אחרים. אמרתי: בסדר, אבל המחיר יירד - אי-אפשר שהמחירים האלה יעלו כך, ואכן זה נעשה.

פתאום עכשיו אני מתחיל לנהל משא ומתן, ואומרים לי: זה דוח טרכטנברג, וצריך להביא את זה, ולא להביא. אני דרשתי להביא את זה יחד עם החוק; מביאים את החוק – להביא גם את הצו שחתום על-ידי שר האוצר. אמרו: אתה לא מאמין לנו? לקח לי זמן, אבל בסוף אמרתי: אני מאמין לכם, עד יום שני שיהיה כאן הצו חתום, והצו אכן הגיע אליי אתמול חתום, והמחיר לא יעלה, שזה חלק מהעניין של הרפורמה במס.
שאלתי גם את העוזרים שלי ואת הצוות פה בוועדה – למה הממשלה כל הזמן מתעקשת לומר שזה בעקבות דוח טרכטנברג? ראיתי גם בישראל היום ידיעה, שמגדילים את התחבורה הציבורית במטרופולין של גוש דן בעקבות דוח טרכטנברג.
שלי יחימוביץ'
גובים מסים בעקבות טרכטנברג , יש מערכת חינוך בישראל בזכות דוח טרכטנברג.
היו"ר משה גפני
אני לא מבין את זה. כלומר הפגיעה בתוכנית הגרעינית של איראן זה בעקבות דוח טרכטנברג? אנחנו מסוגלים כבר לכל דבר. חשבתי, אולי אני טועה – הבאתי את הפרוטוקולים של שתי ישיבות של ועדת הכספים, הרבה לפני המחאה החברתית. נכון שהמחאה החברתית היתה קטליזטור כדי שהממשלה אכן תעמוד בהתחייבויות שלה ותעשה את זה, ואני רואה פה גם במכתב פנימי לשר האוצר – רצוף בזה צו הבלו על הדלק, בצו מוצע ליישם את המלצתה של ועדת טרכטנברג.
אני לא מבין את זה. עוד יחשבו שש לי משהו נגד הוועדה.
פניה קירשנבאום
אתה זוכר את הישיבה עם ראש הממשלה, שאמרתי שאנחנו נגד הוועדה הזאת, כי אנחנו, חברי הכנסת, יודעים לעשות את זה טוב יותר, ולנו יש הצעות? אתה יודע מה יצא בתקשורת בסופו של דבר. למה להזכיר דברים רעים?
היו"ר משה גפני
אני מודיע פה – אין לי שום דבר נגד ועדת טרכטנברג ולא נגד האיש טרכטנברג. אני חושב שזו פגיעה באופי המשטר של מדינת ישראל. אנחנו לא משחקים פה בקרדיט. הרי מה אומרים על חברי הכנסת – חברי הכנסת רבים בין יהודים לערבים, בין דתיים לחילוניים, בין ימין לשמאל - את זה רואים. את העבודה הסיזיפית שאנחנו עושים יום-יום ושבוע-שבוע בכל הנושא החברתי, בכל הדברים האלה – את זה מקבלים הפרופסורים שם, עם הכיבוד שאישרנו להם. אנחנו רק רבים.
שלי יחימוביץ'
מה היתה העלות של ועדת טרכטנברג?
היו"ר משה גפני
כמעט 800 אלף שקל. זה פגיעה בכנסת, זה פגיעה במשטר, זה פגיעה בכול. אז אם היינו עצלנים ולא היינו עושים את זה – ניחא, אז ראש הממשלה מוציא את זה החוצה, אבל אנחנו עושים את העבודה, וכל מה שהיה צריך זה הסכמה. ולהסכמה הגענו.

מסרתי את הודעתי, ואם יש לממשלה מה לענות, אני נותן לה את ההזדמנות עד סוף הישיבה. בבקשה.
קובי בוזו
בוקר טוב. מה שמונח בפניכם כרגע זה שני צווים שמפחיתים את מס הקנייה או את הבלו על הבנזין, על הסולר ועל הפחם. הבלו, מס הקנייה יופחת על הבנזין ב-40 אגורות. כאמור, לולא הצווים האלה המס על הבנזין היה עולה בכ-40 אגורות לכל ליטר בנזין ב-1.1.12. הצו שנמצא כאן כרגע מבטל את ההעלאה, כלומר משאיר את המס על הבנזין כפי שהוא קיים כיום.

לגבי הסולר, או הביודיזל, המס היה אמור לעלות ב-1.1.12 ב-20 אגורות, ומונחים כאן צווים שמשאירים את המס על הדיזל או על הסולר או על הנפט באותו שיעור כפי שהוא קיים כיום.

לגבי הפחם, המס אמור לעלות ב-1.1.12, וכרגע מונחים פה צווים שמשאירים את גובה המס כפי שהוא כיום.
היו"ר משה גפני
גם הפחיתו פעמיים את העלאות הבלו על הדלק - שאפשר היה להעלות, ומשרד האוצר לא העלה. יכולנו להגיע ב-1.1 למחיר אסטרונומי – לא רק הצווים; היה ב-1.10 – היינו יכולים. להגיע ל-1.1 בהרבה יותר מ-40 אגורות, היינו יכולים להגיע לאחוזים יותר גבוהים.

<קובי בוזו>
יש גם התאמות מדד, לכן במהלך השנה היו חודשים, אוגוסט וספטמבר, שבהם הבלו ירד מעבר למה שהוא קיים כיום, אבל אם לא היינו עושים שום דבר, בלי הצווים האלה, המחירים של הדלקים היו עולים, וכשאני אומר "דלקים", זה פחם, דיזל, נפט, קרוסין.
היו"ר משה גפני
לגבי הביודיזל?

<קובי בוזו>
יש כאן צו שלישי, שממשיך את הוראת השעה שקיימת היום לגבי הביודיזל. כיום אנחנו נותנים הטבת מס לביודיזל, שמיוצר משמנים משומשים שנאספים בישראל – הטבה מאוד משמעותית – המס כמעט זניח בהשוואה לביודיזל אחר, והמלצת ועדת הכספים שהיתה לפני כשנה ניתנה הוראת שעה, שאמורה לפוג ב-1.1, ואנחנו כאן ממשיכים אותה גם לשנת 2012.
היו"ר משה גפני
לגבי תיקון הטעות?

<קובי בוזו>
גילינו שהוצאנו ספר באפריל 2011, שהוא קובץ תקנות לכל דבר, ובטעות מי שהדפיס את הספר שכח לרשום את הפרט של הביוזיזל – דוח העדכון של הדלקים. זה ספר של תעריף המכס, שיצא כקובץ תקנות. הוא כמו מקח רגיל בעצם, כמו המקח שמונח לפניכם כרגע. בטעות מי שהדפיס את הספר שכח להדפיס שם את פרט המכס של הביודיזל, ולכן לא יכולנו לעדכן אותו, כפי שמתעדכנים כל הדלקים בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן – כל ארבעה חודשים, בין אם יורד או בין אם עולה המדד, אנחנו מעדכנים- - -
שלי יחימוביץ
כמה סוגי דלקים יש?

<קובי בוזו>
יש פה כמעט הכול למעט גזים או מזוט. יש פה סולר, בנזין, פחם, קרוסין, ביודיזל, תערובות של דלקים – כל מה שאמרתי כרגע – לגביהם מופחת המס.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
רוחמה אברהם-בלילא
בסוף 2008, כשהיה משבר הנפט העולמי, חבית נפט עלתה בערך 147 דולר. האזרחים שילמו בערך 6 שקלים ו-20 אגורות לליטר דלק. כיום אין משבר נפט בעולם. חבית נפט עולה בין 80 ל-84 דולר - תלוי בשבוע, תלוי בפרק הזמן, והצרכן משלם היום 7 שקלים ו-11 אגורות. איך אתה מסביר את הפער הזה, את העובדה שב-2009, כשהיה משבר נפט עולמי, כאן יכולנו לספוג את זה, ושילמנו פחות עבור ליטר דלק, לעומת העובדה שהיום אין משבר דלק, והאזרח נדרש לשלם את השקל וחצי יותר על כל ליטר? זה פחות משקל וחצי – שקל ו-20 אגורות.
קובי בוזו
השינוי היחיד שעשתה רשות המסים בענייני המס על הבנזין היה במאי 2009 – המס עלה ב-30 אגורות אז.
רוחמה אברהם-בלילא
אבל בכל זאת יש פער. אם, נניח, מחיר הנפט בעולם ירד, גם אצלנו זה צריך לרדת. אם כשהיינו בשיא של המשבר שילמנו 6 שקלים ו-20 אגורות, כיום אין 147 דולר לחבית אלא 80 דולר לחבית, שזה כמעט חצי.
היו"ר משה גפני
לא היה שלב שזה עלה דומה למחיר שיש היום? המחיר לצרכן- - -
קובי בוזו
המחיר לצרכן הוא בפיקוח, ונקבע על-ידי ועדת מחירים.
היו"ר משה גפני
למה זה היה נמוך?
<קובי בוזו>
יש כמה פרמטרים. מבחינת המיסוי, היתה עלייה יחידה של 30 אגורות ותיאומים של סכומים.
רוחמה אברהם-בלילא
אז תיאומי הסכומים זה 70 אגורות, שהאזרח משלם?

<קובי בוזו>
יש עוד מרכיבים.
רוחמה אברהם-בלילא
גם לא הגיע לסכומים כאלה. זה פער מטורף. אנחנו לא שמים לב לפער הזה. אף אחד לא יודע לומר למה ב-2009, כשהיתה חבית נפט 147 דולר, הצרכן, האזרח שילם 6.20 שקלים, וכיום 80 דולר לחבית, והצרכן משלם 7.11 שקלים.
יצחק וקנין
אמרתי את הדברים פה לפני שנה, ואת צודקת. זה אחד האפיקים של האוצר לגבות כסף. זה המסלול הקל ביותר לאוצר לגבות כסף.
רוחמה אברהם-בלילא
אבל שמישהו יידע להסביר את הפער המשמעותי הזה. הוא בא לידי ביטוי בכול. אין הסבר.
קובי בוזו
אנחנו בדקנו, וראינו שיש פער של חצי שקל – 30 אגורות זה המס, על זה יש עדכוני מדד, כלומר ככל שהאינפלציה יותר גבוהה, כך המס עולה כל ארבעה חודשים, ובאמת היתה אינפלציה חיובית. אם היתה אינפלציה שלילית, זה היה יורד, כמובן.
רוחמה אברהם-בלילא
אבל אתה לא מסביר את זה, שהמחיר אז היה כמעט כפול – 147 דולר ל-80 דולר היום.
היו"ר משה גפני
יוגב, אתה יכול?
קריאה
יש שינויים בשער החליפין שהשפיעו. אין לי הנתונים כרגע. אני יכול לשלוח לוועדה הסבר.
היו"ר משה גפני
אני מבקש הסבר לכל חברי הוועדה. תשלחו הסבר מדויק, תגידו גם את המחירים – האם זה הגיע לממדים כאלה. רוחמה, אני מקבל את מה שאמרת.
רוחמה אברהם-בלילא
יש לי תשובה - מישהו צריך לממן את הממשלה המנופחת הזאת.
ציון פיניאן
יש לי תשובה – מישהו צריך לממן את הגירעון של הממשלה הקודמת.
היו"ר משה גפני
השאלה היתה שאלה מקצועית, היא לא שאלה פוליטית. גם קובי וגם יוגב – חשוב לנו לדעת. הרי הממשלה לא יכולה לקבל החלטה סתם פתאום שהמחיר עולה. או היא מביאה צו או המדד עלה או שער החליפין עלה. איך זה הגיע לממדים כאלה, כשזה היה כל כך נמוך, כשהמחיר של הנפט בעולם היה גבוה, והיום, כשהמחיר היה גבוה, זה הגיע לסכומים יותר גבוהים, ועליית המכס בעניין הזה או המס היתה רק של 30 אגורות. כמה זמן זה ייקח שתביאו לנו?
יצחק וקנין
אין תשובה. התשובה היתה בשנה שעברה, כשהצבעתי נגד, ואמרתי את אותם דברים.
היו"ר משה גפני
לא, זה העלינו.

<יצחק וקנין>
אז אמרתי את זה, והצבעתי נגד.
היו"ר משה גפני
אתה צודק, אבל עכשיו יש הפחתה. קיבלנו את העמדה שלך. רוחמה שואלת שאלה נכונה, וכולנו מצטרפים לשאלה הזאת – למה כשהמחיר היה גבוה בעולם, זה לא הגיע לסכומים כאלה? מה יצר את הפער? אז יכול להיות שער החליפין, יכול להיות המדד, יכול להיות מס שעלה, ואנחנו יודעים בכמה. למה זה הגיע לממדים כאלה?
רוחמה אברהם-בלילא
אני פותחת סוגריים – תכניס את כל העלייה במחירי החשמל ואת כל העלייה בהובלות, בדואר. יש פה גרירה של עליית מחירים שהיא מטורפת, ואין לה סיבה אמיתית.
יצחק וקנין
התשובה שניתנה לנו בשנה שעברה - אני זוכר את הדברים – שזה בא לממן דברים אחרים. הם אמרו: אין לנו דרך לממן את ההוצאות.
היו"ר משה גפני
אני הצבעתי בעד, ואני חוזר בתשובה. מחזירים עטרה לישנה. חברת הכנסת שלי יחימוביץ, בבקשה.
שלי יחימוביץ'
אני באתי לסגור מעגל מאוקטובר 2010. בא לכאן האוצר, העביר צו להעלאת הבלו על 30 סוגי דלקים בלי להניד עפעף, היה גיוס של הקואליציה, כולם אצו רצו, לא ידעו על מה הם מצביעים, הצביעו בעד העלאת הבלו על 30 דלקים.
היו"ר משה גפני
אני ידעתי, לצערי.

<שלי יחימוביץ'>
אתה ידעת, ואיציק הצביע נגד ואני הצבעתי נגד וג'ומס הצביע נגד, ובזה זה נגמר. מבין 30 הדלקים החרגנו אחד – פדקוק, זה היה של מפעל נשר, ישבו כאן לוביסטים, עשו לנו את המוות, והיתה התעוררות אידיאולוגית לכבוד הפדקוק. כל יתר הדלקים עלו.

ישב כאן נציג האוצר, ואמר שהוא מעלה את המס על הדלקים כדי להילחם בזיהום האוויר, כדי שייסעו פחות ברכב. ואחרי שלחצנו אותו, הוא אמר שיש חור בהכנסות המדינה בגלל הרפורמה במס, וצריך להביא את הכסף מאיפשהו, ואת הכסף מביאים ממס עקיף – זה קלאסיקה של מיסוי טיפש. מס עקיף זה מס טיפש. מס עקיף זה מס שמרע עם מעמד הביניים, שמרע עם העניים, שמרע עם התעשייה. הרי הפחם והדלקים והכול - זה פוגע גם בתעשייה, ומס הכנסה זה מס חכם, זה מס פרוגרסיבי, זה מס שנגבה באופן יחסי, נגבה חלקית ממי שיש לו, ונגבה הרבה – לא מספיק אמנם - ממי שיש לו הרבה. כאן אנחנו רואים עדות למדיניות כושלת, ניאו ליברלית, קפיטליסטית של הורדת מסים ישירים והעלאת מסים עקיפים כדי למלא את החור בהכנסות המדינה.
עכשיו פתאום בא טרכטנברג וגילה לנו את אמריקה, ואני מזדהה אתך, גפני – הרי בלתי אפשרי שיכתבו לנו את השטות הזאת, שבעקבות המלצות דוח טרכטנברג מורידים את המיסוי על הדלקים. אנחנו אומרים את זה שוב ושוב, ואז בא טרכטנברג בעלות של 790 אלף שקלים בוועדה שעוסקת בעיקר ביחסי ציבור, ומביאה דוח שיש בו שני דברים: או דברים מזיקים, כמו פתיחת הגבולות ל- - - של ייבוא, או דברים שממילא ידענו אותם ולא היינו צריכים את טרכטנברג בשביל זה.
זבולון אורלב
את לא הצלחת לשכנע את הממשלה.
שלי יחימוביץ'
וטרכטנברג הצליח.
היו"ר משה גפני
ממש לא נכון.
<זבולון אורלב>
הוועדה הזאת העלתה, ובעקבות טרכטנברג מורידים.
שלי יחימוביץ'
יש לי רעיון: כל דבר טוב שנרצה לעשות כאן, נקרא לזה טרכטנברג – דברים שאנחנו שנים נלחמים עליהם כמו להלאים בחזרה את אחיות בריאות התלמיד – נקרא לזה טרכטנברג, הורדת מע"מ דיפרנציאלי- נקרא לזה טרכטנברג, ביטול הרפורמה במס – נקרא לזה טרכטנברג, והכול יעבור.

אתה צודק – יש כאן ייתור שלנו כחברי כנסת, בזבוז כסף ומכונת יחסי ציבור משומנת ומיותרת. יכולנו לחסוך את כל הסיבוב הזה, ופשוט לא להצביע בעד העלאת הבלו על הדלקים.
היו"ר משה גפני
תודה. בבקשה.
מירי רגב
אני חושב שהגיע הזמן שיתייחסו אלינו, כן נצליח להשפיע, ופשוט לא נעלה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצליחים כל הזמן להשפיע.

<מירי רגב>
אני חושבת שבעניין המיסוי על הדלק – זה לא דיון ראשון שהיה פה בוועדה. גם על הסולר, וגם הבאנו את חוק הפיקוח על הדלק, שגם הוא עדיין לא עבר, כמו הפיקוח על המים, שגם לא הצלחנו להעביר את זה כוועדה, למרות שאמרת שתלך על שני החוקים האלה.
היו"ר משה גפני
נכון. נתקדם לאט-לאט. בשבוע הבא, בעזרת השם, אני מביא את זה להנהלת הקואליציה, את הפיקוח על המים.
<מירי רגב>
בעניין הזה קודם כל שיכינו עבודה רצינית לאורך שנים – מה היה מחיר חבית נפט בעולם, כמה שילמנו בארץ, ואז נראה את ההבדלים, ונראה שהבעיה היא לא בהבדלי מחירים אלא במיסוי – שכל הזמן מעלים את המס.
שלי יחימוביץ'
גפני, אנקדוטה קטנה - באיזה פיהוק זה התקבל, ואיזה חוסר עניין וחוסר ידע היו כשהעלו באופן מסיבי את הבלו: אחרי שהניחו את הצו על שולחן המליאה, שאלה אותי חברת כנסת מהקואליציה, מה זה בלו? אמרתי לה שבלו זה הדוב, החבר של מוגלי מספר הג'ונגל...
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת יחימוביץ, אני מסכים לחלוטין עם מה שאמרת, אבל אני מבקש לעשות בעניין הזה סדר, כי הרבה פעמים אנחנו מתרשמים מהתקשורת. אני הצבעתי בעד העלאת הבלו על הדלק. אני ידעתי מה המשמעות של העניין. היו אלף ואחד נושאים שמגיעים לוועדת הכספים, אני חבר בקואליציה, לך היתה הפריבילגיה כל הזמן והיה לך גם האומץ להיות חברה בקואליציה ולהצביע נגד על דברים. היית בקואליציה, והיה לך האומץ, והצבעת נגד. חבר הכנסת וקנין היה זה שצעק נגד העניין הזה, הצביע נגד.
יצחק וקנין
אלי ישי הוציא אותי בחוץ, הביאו לי את אברהם מיכאלי, ואמרתי: לא יעזור לכם, אצביע נגד.
היו"ר משה גפני
אני מודה על האמת – אני הצבעתי בעד העלאת הבלו על הדלק, הייתי נגד זה, התווכחתי עם אנשי משרד האוצר, היו אלף ואחד נושאים שהיו כאן. הורדנו נושאים רבים מחוק ההסדרים, דברים שהם הביאו, שינינו, אז אמרו: המחיר יהיה מחיר כבד. לצערי הרב, קיבלנו את זה, אבל אמרת נכון – כאן בוועדה מתנהל דיון שהוכרע – האם המסים הישירים הם המסים שמופחתים או העקיפים הם המופחתים, והיתה הכרעה בוועדה מזמן, שמופחתים המסים העקיפים, ומעלים את המסים הישירים לעשירים. זה היה צריך לבוא למליאה לקריאה שנייה ושלישית, ושם היה מבוטל העלאת הבלו על הדלק.
ביקש ראש הממשלה – תמתין, היות שזה עד 1.1.12, אולי נמצא מקורות אחרים. בסדר. אז אמרתי: לא אחכה עד 1.1 – קודם אני רוצה תשובה, אבל זה יעלה למליאה לקריאה שנייה ושלישית, ואז התחילה המחאה החברתית, לנו זה נתן גב מלא על כל הדיונים שלנו, ואני הודעתי שכל הסיפור של הרפורמה במס יהיה כאן בוועדה, הממשלה קיבלה החלטה, הביאה חוק לקריאה ראשונה, נמצא במליאת הכנסת, שוכב שם כאבן שאין לה הופכין, כבר לא ייגעו בחוק הזה, החוק שהובא לאישור לקריאה שנייה ושלישית של הרפורמה במס, עם כל מה שהכנסנו, עם 2 אחוזים הפחתה במס הכנסה למעמד הביניים, עם התוספת של ההפחתה בריבית על המשכנתאות, שזה סיוע למעמד הביניים, כל מה שהכנסנו – את מס הכנסה שלילי, 50 אחוז לנשים עובדות, 2 נקודות זיכוי לגבר עובד – כל מה שנקבע לעניין הזה, אושר בשבוע שעבר לקריאה שנייה ושלישית. במליאת הכנסת אם מישהו רוצה לדעת איפה הוא נמצא טרכטנברג – במליאת הכנסת נמצא חוק לקריאה ראשונה, שזה דוח טרכטנברג, תחפשו אותו בהיסטוריה. אנחנו היינו גוף חי, דינמי, פעלנו, והבאנו את החוק, ועכשיו אנחנו משלימים אותו. אנחנו לא הולכים לטייל. אנחנו אחרי זה מייד דנים על חוק ששינסקי, על הקמת הקרן לרווחי נפט וגז. אני מודה שמשרד האוצר ושר האוצר עמדו בהתחייבות שלהם. ביקשתי, אביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית. עד היום אני רוצה את הצו חתום, והצווים נמצאים כאן, ואני ועובר להצבעה – צו-צו.

צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(הוראת שעה)(תיקון), התשע"ב – 2011. מי בעד הצו? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה
בעד – פה אחד

נגד – אין
נמנעים – אין

אושר.
היו"ר משה גפני
אושר פה אחד.

צו הבלו על דלק (הטלת בלו)(תיקון והוראת שעה מס' 2)(תיקון), התשע"ב – 2011. מי בעד הצו? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה
בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

אושר.
היו"ר משה גפני
אושר פה אחד.

צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 5 והוראת שעה)(תיקון), התשע"ב - 2011 (ביטול העלאת המס). מי בעד הצו? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה
בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

אושר.
היו"ר משה גפני
אושר פה אחד.

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 6 והוראת שעה), התשע"א-2011 (תיקון טעות - תיאום סכומי המס - ביודיזל). מי בעד הצו? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה
בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

אושר.
היו"ר משה גפני
ארבעת הצווים אושרו, תודה רבה.

<הישיבה ננעלה בשעה 10:45.>

קוד המקור של הנתונים