ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/12/2011

השביתה המתמשכת בגני הילדים במגזר הערבי בלוד

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת החינוך התרבות והספורט
06/12/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 512 >
מישיבת ועדת החינוך התרבות והספורט
יום שלישי, י' בכסלו התשע"ב (06 בדצמבר 2011), שעה 12:30
סדר היום
<השביתה המתמשכת בגני הילדים במגזר הערבי בלוד>
נכחו
חברי הוועדה: >
אלכס מילר – היו"ר
מוחמד ברכה
מוזמנים
>
מוזנה טיבי - מפקחת במגזר הערבי מחוז מרכז, משרד החינוך

אורנה פז - מפקחת גני ילדים בלוד ורמלה, משרד החינוך

עטילה כמאל - לשכת דוברת משרד החינוך

יצחק בר-אושר - מנהל אגף החינוך, עיריית לוד

חביבה קינה - גננת גימלאית, הסתדרות המורים

עיסא איהב - יו"ר ועדת המעקב לבעיות החינוך בלוד

סלאמה נסאסרה - חבר ועד הורים, לוד

יוסף אלטורי - חבר ועד הורים, לוד

כמאל אבו סרחאן - תושב נווה שלום, לוד
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית פרלמנטרית
חבר המתרגמים
<השביתה המתמשכת בגני הילדים במגזר הערבי בלוד>
היו"ר אלכס מילר
צהריים טובים לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. יום שני, 6.12.2011, י' בכסלו תשע"ב.
הנושא, הצעה לסדר יום, דיון מהיר, השביתה המתמשכת בגני הילדים במגזר הערבי בלוד של חבר הכנסת מוחמד ברכה פרוטוקול 512. אתן לאדוני להציג את הדיון, בבקשה.
מוחמד ברכה
תודה רבה אדוני. יש מצב שהוא בלתי תקין לחלוטין בכל מה שקשור למערכת החינוך בלוד ורמלה. יש טענות קשות כלפי העירייה. לפני שאני אתחיל אני רוצה להתייחס לסוגיה אחרת היות שאני רואה את נציגי משרד החינוך. יש מצב תקין או לא תקין, אין פיקוח של משרד החינוך על עבודת הגנים זהו דבר בלתי נסבל לחלוטין שמשרד החינוך אינו דואג שמהלך או התנהלות גני ילדים בעיר לוד תתנהל על פי החוק ועל פי התקן והפיקוח כמעט אינו קיים.

אני אומר את הדברים האלה כבר בהתחלה, כדי להתריע שיש מצב של מעין הפקרות בכל מה שקשור לפיקוח על גני ילדים. הנושא מתקשר עם הנושא שעולה לדיון, אדוני היו"ר, לשריפת שני גנים בחודש אפריל השנה, שני גנים, אחד קוראים לו דולפין והשני יסמין והם צמודים אחד לשני.
היו"ר אלכס מילר
איזה גילאים?
מוחמד ברכה
גני חובה וטרום חובה.
היו"ר אלכס מילר
מה זאת אומרת שריפה?
מוחמד ברכה
הייתה שריפה, זה תפקיד המשטרה, נשרפו כליל.
היו"ר אלכס מילר
מישהו הצית או שזה היה בעקבות?
מוחמד ברכה
אנחנו באמת לא יודעים. אני מקווה, שהמשטרה בכלל תגיע לאותם אנשים המתנכלים למוסדות חינוך, אם יש פה הצתה ואם יש שריפה, זה גם האחריות של משרד החינוך לדאוג לרמת בטיחות נורמטיבית במקום. העובדה היא, שהורים וילדים מצאו את עצמם ללא שני הגנים. מיד אחרי השריפה, הילדים חולקו לכמה גנים קיימים וכשהתחיל החופש, פנה וועד ההורים לעירייה - - -
היו"ר אלכס מילר
מתי הייתה השריפה?
מוחמד ברכה
באפריל 2011. ביוני יולי, פנו לעירייה כדי לראות מה יהיה בתחילת שנת הלימודים. היו כל מיני הבטחות ודיבורים, להעביר או לא להעביר למקלטים. בכל אופן, הגיע הראשון לספטמבר ולא נעשה דבר. בראשון לספטמבר הייתה ישיבה, ראש הועדה הקרואה שהיה חדש אז בתפקידו, ביקש ארכת זמן של חודשיים, על מנת לראות מה יעשה והוא יתקן.
היו"ר אלכס מילר
איפה הילדים בעצם שובצו?
מוחמד ברכה
בראשון לספטמבר, חלקו אותם שוב בין הגנים הקיימים. חודשיים לאחר ההתחייבות של ראש העיר ושל העירייה שום דבר לא קרה, זה מצב שהוא בלתי אפשרי לחלוטין. זה גם לחלק , זה גם צפיפות רבה ומרחקים ושכחתי לומר שאמרו תנו לנו חודשיים ותשכרו מקום בחוץ וההורים שלמו מכיסם כדי לפתור את הבעיה וחודשיים עברו ושום דבר לא קרה. אני חושב שהמצב הזה הוא בלתי נסבל.
היו"ר אלכס מילר
אתה קראת לדיון שלך שביתה. יש כרגע שביתה?
מוחמד ברכה
אני מציע שהם ידברו.
היו"ר אלכס מילר
כן, מי מייצג כאן הורים?
יוסף אלטורי
אני מוועד הורים. אחרי שחלקו אותם לגני ילדים - - -
היו"ר אלכס מילר
אני אמקם אותך, שנדע איפה אנחנו נמצאים. תתחיל מהכמות כמה ילדים, מי משובץ, זה דבר ראשון. נושא של הכמות, כמה ילדים ואיפה הם כרגע נמצאים, הולכים לגן או לא. דבר שני אלו שמשובצים בגנים אחרים, האם הם צריכים לנסוע והאם הנסיעות האלו יש להם מימון מבחינת ההסדר בינתיים עד שיחזירו את הגן למה שהיה קודם. דבר שלישי, מה כרגע המצב בפועל באותם המקומות שנשרפו והאם יש איזה שהיא פעילות של שיפוץ וזה מה שאנחנו רוצים לשמוע.
עיסא איהב
אני יו"ר ועדת המעקב. נכון לעכשו, הילדים של הגנים נמצאים בבית שכור כשבעים ילדים של טרום חובה וחובה. ולפי המצב הסטטי היום הם צריכים להיות לשלושה חודשים עד שעיריית לוד תקדם פנייה לגנים השרופים לפני חצי שנה.
היו"ר אלכס מילר
בית שכור בקרבת מקום?
עיסא איהב
בשכונה, זה קרוב.
היו"ר אלכס מילר
הם לא נוסעים רחוק?
עיסא איהב
לא, הם לא נוסעים רחוק, זה בשכונה אבל הטענות שלנו כלפי העירייה קודם כל על הזנחה של חצי שנה. הם קמו והתחייבו לחודשיים, אנחנו אפילו נעתרנו לבקשת ראש העיר לקבל את בקשת ראש העיר לשכור את המקום על חשבוננו כי ראינו שיש פה ראש ועדה ממונה שרוצה לקדם ענייני חינוך ושומע ודואג לענייני חינוך. הסכמנו לשכור מקום על חשבון ההורים אבל בחודשיים האלה לא נעשה דבר. לפי מה שהבנתי מעיריית לוד זה היה הפיצוי מחברת הביטוח בסדר גודל שש מאות אלף שקל ובינתיים הבניה היא מיליון מאתיים.
היו"ר אלכס מילר
באחריות מי עלות הבניה?
עיסא איהב
בבעלות העירייה.
היו"ר אלכס מילר
זה של עמותה חיצונית?
עיסא איהב
לא של עמותה חיצונית, זה חינוך ממלכתי.
היו"ר אלכס מילר
גני ילדים של שלטון מקומי?
עיסא איהב
זה גני ילדים ממלכתי של שלטון מקומי שהרשות המקומית ומשרד החינוך דואג. ושהרשות חייבת לספק את מוסדות החינוך ומשרד החינוך צריך לספק ,
היו"ר אלכס מילר
לפני שהגעתם לגני ילדים הלכתם לעירייה, הלכתם למחלקת חינוך, אמרו לכם זה הגן שהילדים שלכם צריכים להיות לפי מקום מגורים.
עיסא איהב
זה המקום שאנחנו נאכלס ונמקם בו את הילדים שלנו, זה המצב הסטטי.
היו"ר אלכס מילר
זה הרישום הפורמאלי של השלטון המקומי ל 70 ילדים באותם שני המקומות שנשרפו.
עיסא איהב
נכון לרגע הזה. זה היה גם נכון לראשון לספטמבר אדוני היו"ר, אמרו אנחנו נשכור מקום ונדאג לבניה אבל בין הבטחות ומעשים בפעול, שמים וארץ. לא רואים. אפילו הם התחייבו בכתב ובעל פה, אנחנו רוצים לשפץ לכם, לבנות לכם. אני רוצה שהרשויות המוסמכות כאן יגידו את הדברים שלהם כאן שגם יתחייבו בפניכם שנראה עד כמה הדבר מעשי ויוצא לפועל.

הרי יש איזה נייר עבודה מסוכם, שהרשות המקומית ישבה ופעם ראשונה אחרי שביתה של שבוע ימים, אנחנו שבתנו שבוע ימים, הילדים שבתו שבוע ימים, מתכנסת בעירייה כל המנכ"לים שלהם וכל העובדים שלהם ונתנו איזה הנחיות ועשרות מטלות גם חשמל, גם בטיחות וגם מים, כל הדברים האלה ופיתוח וביטחון. אני לא ראיתי במסמך הזה שום גישה לגבי, הרי הבעיה הייתה כסף ומאיפה הוא יימצא ? האם ירד כמו גשם או יצמח? אני לא רואה את הכסף של התקציב של הבניה ומצד שני גם אם תבטיחו לי, ההורים אמרו לי כאן אבדו אמון בעיריית לוד , ברשות המקומית ובמשרד החינוך. גם משרד החינוך גברתי, אני פונה, היה צריך להפעיל את הסמכות שלו, להתריע. לגבי הרשות המקומית, אתם לא מבצעים את העבודה שלכם.
היו"ר אלכס מילר
כמה השתתפות של כל הורה בשכירות המבנה הזמני?
עיסא איהב
2500 שקל בהתחלה.
היו"ר אלכס מילר
המבנה עולה 5000 שקל וזה מחולק בין שבעים הורים?
עיסא איהב
הבעיה שהוציאו אותם מהדירה ששכרנו אותה אנחנו וכבר אין לנו כסף לשלם את זה אז הוציא אותנו, שעשינו את השביתה והגענו אל מול העירייה עם הילדים שלנו, הזמינו את המשטרה,
היו"ר אלכס מילר
אתה מערבב, אני צריך להבין, אני חייב נתונים. כרגע,
עיסא איהב
העירייה שכרה מבנה חדש לשלושה ארבעה חודשים. היא שלמה עבור זה 3500 שקל, מהעירייה בתנאי שמשך ארבעה חודשים יבנו את המבנה החדש. אבל בתחילה נראה את התוצאות בפועל על השטח הקיים של הגנים.
היו"ר אלכס מילר
ברגע שהעירייה השכירה את המקום, הייתה דרישה מההורים להשתתף בשכירות?
מוחמד ברכה
רק החודשיים הראשונים. אחרי החודשיים, העירייה שכרה מקום לשלושה ארבעה חודשים על מנת שבמהלך התקופה הזו יבנו כתות חדשות. אין ביצוע.
היו"ר אלכס מילר
ממתי העירייה התחילה להשכיר מקום, מאיזה חודש?
מוחמד ברכה
בחודש נובמבר, חודש שעבר.
היו"ר אלכס מילר
כלומר, מתחילת נובמבר. יש לעירייה עכשו ארבעה חודשים לבנות את הכתות ויש לכם את ההתחייבות של העירייה, שאם זה לא ייגמר ממשיכים לשכור את המקום הזה?
עיסא איהב
לא. להמשך שכירת המקום הזה, אין לנו. ארבעה חודשים מהעירייה מתחייבת השכרת המבנה הזה ובמשך ארבעה חודשים האלה ייבנו שני הגנים.
היו"ר אלכס מילר
אוקי, הבנתי. ולא הוחזר הכסף עבור החודשיים הראשונים?
יוסף אלטורי
אדוני היו"ר, זה לא עניין הכסף הקטן הזה. זה עניין של התייחסות לעניין שכונת הרכבת. ערימות הזבל, אני גם רוצה שועדת איכות הסביבה תשב כאן ותראה את ערימת הזבל סביב מוסדות החינוך.
היו"ר אלכס מילר
הבנו, תודה רבה. נציג עיריית לוד, בבקשה.
יצחק בר-אושר
צהריים טובים, כבוד יו"ר הועדה, חבר הכנסת ברכה. שמי יצחק בר אושר אני מנהל אגף החינוך בעיריית לוד. מאד קשה לי לשבת מול עיסא ויוסוף וכל החברים הנכבדים כי אנחנו חברי נפש ועובדים בשיתוף פעולה אבל אנחנו נמשיך הלאה.

לגבי העובדות, הגנים אכן נשרפו במהלך חודש אפריל ואני רוצה לציין את זה כאן שהדברים קרו בשל מעשה ונדליזם של נערים קטינים שאינם ברי ענישה וידועים למשטרה מתוך השכונה. זה דבר ראשון והייתה הסכמה ותמימות דעים ביננו לבין ראשי הקהילה שאנחנו בשותפות מלאה שהמעשה הזה הוא מעשה מגונה וייאמר לשבחה של הקהילה ולראשיה, הקהילה הוקירה את המעשה.
היו"ר אלכס מילר
תקשיב, יש פה כמה שאלות. שאלה ראשונה, הגנים בבעלות העירייה?
יצחק בר-אושר
כן.
היו"ר אלכס מילר
היה ביטוח?
יצחק בר-אושר
כן.
היו"ר אלכס מילר
לאחר החקירה, האם ממצאי החקירה קבלו בעצם את המצב שהביטוח שולם?
יצחק בר-אושר
הביטוח שולם. אני אגיד את הכל הדברים.
היו"ר אלכס מילר
כלומר, אין פה כרגע עכשו ביטוח על מה ששולם. מבחינתכם, מעכשו והלאה איך זה מתקדם?
יצחק בר-אושר
אני אגיד את כל הדברים והיה חשוב לי לפתוח באווירה שפתחתי ועכשו אני נכנס כרגע לעובדות.

אלף , מדובר ב- 52 ילד ולא ב -70 וזו ספירה מדויקת ואותם 52 נמצאים כרגע בגנים, זה גם זמני שלכתחילה לא היינו עושים את זה אבל אין ברירה כי הילדים צריכים ללמוד והם לומדים במקום שנבדק על הקונסטרוקציה שבו, על החשמל שבו,
היו"ר אלכס מילר
חייבים לפי חוק חינוך.
יצחק בר-אושר
לפי חוק חינוך, ובעיריית לוד חוק החינוך הוא בגיל 3. עיריית לוד מזה שנים רבות נמצאת במעקב של חשב מלווה ומי כמוך יודע כבוד יו"ר הועדה, שחשב מלווה שנמצא בעיר ולא משנה מיהו יו"ר הועדה הקרואה שכרגע זה מר מאיר ניצן. אין אפשרות בועדה קרואה להוציא שקל אם אין לך של תמורתו. לקח הרבה זמן עד שהגיעו כספי הביטוח ואני רוצה גם להתייחס לסוגיית,
היו"ר אלכס מילר
מתי הגיעו כספי הביטוח?
יצחק בר-אושר
במהלך, השבוע האחרון של אוגוסט לפי מה שידוע לי. דבר נוסף, זה לא פעם ראשונה שנשרפים מבני חינוך בעיר במהלך השנים האחרונות, אני לא יודע את התאריכים כי אני די חדש בתפקיד, אבל אני יודע שזה קרה לא פעם אחת ולאו דווקא בשכונת הרכבת אולי גם בשכונות אחרות. דבר זה יוצר לעירייה עם ועדה קרואה, קושי רב להגיע לחברות הביטוח שתסכמנה לבטח את המבנים בעלות הראויה להם.
היו"ר אלכס מילר
עובד אצלכם "עיר ללא אלימות"? שמתם מצלמות?
יצחק בר-אושר
עובדת. הולכים להיכנס המצלמות גם בשכונת הרכבת, בכל העיר. בעלות מאד גבוהה ב"ה זה נחתם ממש לפני שבוע שבועיים. אז סוגיית חברת הביטוח היא סוגיה מאד קשה.
היו"ר אלכס מילר
אבל קיבלת כסף.
יצחק בר-אושר
כמה קיבלתי? צוין פה 600, קיבלנו 360,000 ₪ שזה אפילו לא מתקרב, בוא נאמר זה מתקרב לשליש מהעלות. העלות הצפויה להערכתנו לשני המבנים ואני אסביר למה אנחנו מתמקדים דווקא במקום שהגנים בהם נשרפו, כי ניסינו בכל מיני דרכים אחרות כולל בבתי הספר נווה שלום ויסמין שנמצאים בסמיכות לגנים אבל הג"א לא יתן לנו את האישור כי אין מספיק מיקלוט והעיר לוד נכנסת לטווח הטילים ואף אחד לא יקח סיכון על כך.

באזור הגנים השרופים, המקלטים זה הדבר היחיד שנשאר בשימוש שאפשר בטיפול קל להשמיש אותם ולהצמיד להם מבנה שישמש את הגנים . כרגע כפי שאתה יודע בועדה קרואה, יש צורך בנהלים מוסדרים של יציאה למכרזים, של תחרות עם משקל של יציאה מסודרת.
היו"ר אלכס מילר
יצאתם כבר?
יצחק בר-אושר
יצאנו כבר. ממש לפני שבועיים. להשמיש את המבנה עד הזמן שייעדנו לו.
היו"ר אלכס מילר
מבחינת המכרז מה הזמן שלקחתם?
יצחק בר-אושר
הערכה שלי עד אפריל, זה ייגמר.
היו"ר אלכס מילר
כתוב במכרז שהקבלן יתחייב עד מרץ אפריל לסיים?
יצחק בר-אושר
זה מה שהתחייב במכרז. אגב יש התחייבות כזו כלפי הקהילה
היו"ר אלכס מילר
אוקי מה קורה עם ההתחייבות ל4 חודשים, אם זה לא ייגמר, אתם מתחייבים להשכיר את המקום.
יצחק בר-אושר
אני מעריך שכך יהיה. כן אני מעריך. אני לא גזבר העירייה ולא ראש העיר.
היו"ר אלכס מילר
משרד החינוך אתם נמצאים כאן? אני רוצה לשמוע אם אתם שותפים?
מוזנה טיבי
אני מפקחת כוללת בלוד. אני מוזנה טיבי ואני הייתי שותפה לכל סיטואציה הלא נעימה הזו שאנחנו נקלענו אליה כי הילדים שלנו בגני ילדים וגם היינו בועד הורים, בישיבות, במאמצים למצוא פתרון לילדים במסגרת מתאימה. עכשו יש פתרון אבל אני רוצה לדבר על הבחינה הפדגוגית והלווי לאורך כל הזמו עם המדריכה הפדגוגית יש לה ארבעה ימי הדרכה שהיא נמצאת יום יום אם בתקשורת פיזית שהיא נמצאת שם וגם אני בישיבות שלנו וגם משרד החינוך פעל לאורך כל הדרך במאמצים כדי ללחוץ על הרשות כמובן, למציאת פתרון.
מוחמד ברכה
את יכולה בבקשה להגיד לנו מה עשיתם בפועל? איזה צעדים על מנת ללחוץ על העירייה לפתור את הבעיה? ואיך יכול להיות שמאז אפריל ועד היום אנחנו באותו מקום?
מוזנה טיבי
כמובן המפקח המרכז שלנו ומנהלת המחוז באופן אישי פנתה לראש העיר ופנתה למנהל מחלקת חינוך ואנחנו לא יכולים לבוא ולהכריח זה היה דרך תקשורת כמעט יומיומית על מנת למצוא פתרונות.
היו"ר אלכס מילר
קיבלתם שלטון מקומי של לוד, בקשה להשתתף תקציבית בנושא של השיפוצים, הרי יש לכם תקציב. פניתם למשרד החינוך שיעזרו לכם בתקציבים?
מוחמד ברכה
משרד החינוך גילה נכונות לעזור בשיפוצים באופן זמני? יש חובה לתפעל את זה באופן ראוי על פי החוק.
היו"ר אלכס מילר
רבותי, אני הבנתי הכל.
חביבה קינה
אני נציגה של הסתדרות המורים בלוד של הגננות. אני באה לפה להגן על הגנים כי פה מדברים על המבנה, אתם ההורים אני מכבדת אתכם מאד, את הפיקוח ואת מר יצחק שהוא מייצג פה את העירייה. איפה הגננת? הגן נשרף בשנה שעברה בחופשת האביב שלהם. בקשו משתי גננות להבין את המצב, שמו אותם בגן אחד שבקושי מאכלס גן אחד, המבנה מאד קטן וגן אחר שמו אותו בקרוון. אחד חולק, השני בקרוון שזה לא היה ראוי למגורים. אני לא מדברת על ראוי לגן או לא. המבנה עבד תוך כדי שהילדים בגן, העירייה עשתה מאמצים עילאיים לשפץ אותו אבל זה היה על חשבון שהגננת הייתה יחד עם הילדים בגן. והבטיחו להם שעד סוף שנת הלימודים הכל יסתדר. ולשתי הגננות שעשו מאמצים עילאיים להבין את העירייה ולהבין את הפיקוח ולהבין את כל הגורמים ופנו להורים ואמרו להם תהיו סבלניים עד סוף השנה, יולי, אוגוסט כמו שאני יודעת וכמו שכולם יודעים לא נעשה דבר.

ואז באה תמונה של הדירה השכורה ושל המיקום הזמני והתקציבים של היום. זה לא ייתכן שמאפריל עד היום מצב כזה.
היו"ר אלכס מילר
הגננות השתלבו בכתות החדשות או שנשארו בבית?
מוזנה טיבי
הגננות קבלו הוראה גם מהפיקוח וגם מאיתנו לבוא לעבודה גם כשההורים השביתו את הגנים. הגננת התייצבה משמונה או רבע לשמונה עד שלוש. היה לחץ גדול מאד על הגננות לא להיות שם. הם היו בבעיה מצד אחד ההורים כי הם לטובתם כי הם המחנכים של הילדים שלהם ומצד שני הוראות המשרד.
אורנה פז
אני מפקחת מתאמת קדם יסודי במחוז. אני רוצה לדבר על רישא של חבר כנסת ברכה שאין פיקוח בגני ילדים בלוד. אני רוצה למחות על כך. יש מפקחת במשרה מלאה בעיר לוד שהיא הגברת מוזנה טיבי שהיא בקשר רציף עם הגננות. יש מדריכה ששמה חאולה שנמצאת בקשר יומיומי עם הגננות. יש מערך של השתלמויות. יש מערך של הדרכות לכל גני הילדים.
היו"ר אלכס מילר
בפיקוח שלכם בעניין של חובת חוק חינוך חובה, איך יצא ככה שההורים השתתפו בהוצאות עבור המבנה?
אורנה פז
אני רוצה לומר שאנחנו כמו שאמרה מוזנה, הפעלנו לחץ גדול. אני אישית דברתי עם מר ניצן לא פעם ולא פעמיים כדי לפתור את הסוגיה. מנהלת המחוז דברה. הפעלנו לחצים אבל זה בקצב ועל פי היכולות של העירייה, זה לא היה מקובל עלינו.
היו"ר אלכס מילר
זה עבירה על החוק, אתם יודעים את זה נכון?
אורנה פז
נכון. אנחנו התרענו על כך שזו עבירה על החוק.
מוחמד ברכה
אני לא מייחס כוונות זדון לאף אחד. אבל אני מסתכל על העובדות. הדברים של האחראי על תיק חינוך בעירייה. אני יודע מזה ועדה קרואה ואני יודע מה זה חשב מלווה אבל אני יודע גם מהי החובה כלפי ילדים שאין להם קורת גג ללמוד בה. ואני לא יכול ואני חושב שהועדה לא יכולה לקבל הסברים כלשהם היות וזו האחריות גם של העירייה וגם של משרד החינוך. אני גם לא מתכוון לייחס כוונות זדון לפיקוח אבל אני אומר, בפיקוח אי אפשר לקבל מצב שיש 38-40 ילדים במקום שבקושי יכול להכיל 20-25 . לכן הדברים הם כפי שהועלו , אני לא מתייחס למי אמור לפקח ולקבל החלטה מהעירייה, כועדת החינוך אנחנו מתסכלים מה יש בתוך הכיתה, מה קורה לילדים והדבר הוא בלתי סביר לחלוטין.
היו"ר אלכס מילר
טוב, רבותי אני רוצה לסכם. ראשית שמענו כאן את כל הצדדים, ועדת החינוך מבקשת מעיריית לוד לעמוד בתאריכים שנמסרו כאן בועדה וזה אומר שבחודש אפריל תסתיים בניית המבנה שעליו יצא המכרז. אנחנו גם חושבים לנכון שעיריית לוד תפנה גם למשרד החינוך לאגף לפיתוח בסיוע תקציבי לעניין של הבינוי.

אנחנו מבקשים מעיריית לוד לתת מיקום למבנה זמני שהוא מתאים לפי הקריטריונים בהם צריכים להיות הילדים לפי חוק חינוך ולפי אותם חוזרי מנכ"ל שבמערכת. אנחנו גם דורשים מעיריית לוד להחזיר את כל ההוצאות של ההורים כמובן לפי הקריטריונים ולפי חוק חינוך חינם להורים שהוציאו מכיסם, זה דבר שהוא אסור לפי החוק מבחינת השתתפות ההורים שבעצם לא מאושרים על ידי ועדת חינוך של הכנסת שתשלומי ההורים מן המנין.

ממשרד החינוך, אני מציע לכם באופן כללי, שכל פעם שסוגיות מסוג זה עולות, אנא טפלו בזה מיידית ואם יש בעיה אז תעבירו את זה לכנסת. יש לכם שיתוף פעולה מלא עם ועדת החינוך. אם אתם מגיעים למצב שיש לכם קבוצה של הורים שנאלצים להוציא מכיסם תשלומים עבור חינוך שהוא נמצא בחוק, זה דבר שהוא לא מקובל. אם אתם צריכים שיח, אם אתם צריכים בדיקה, אישורים גם לעיריית לוד, עשו הרבה מהלכים שבעצם קצרו את כל הביורוקרטיות בעולם שהפרויקטים יכנסו. אבל תבואו תדברו. לא יכול להיות שאנחנו חצי שנה אחרי שנשרפו המבנים ואנחנו עדיין מרחפים פה באיזה שהיא אווירה של אי ודאות. ותאמינו לי אם הייתם באים בצורה מסודרת, יושבים עם ההורים, מכריזים על הזמנים מתי נכנסים, מתי מתחיל הבינוי, אם אתם צריכים לחלק את הילדים כי מי שבחובה זה השנה היחידה שלו, משם הוא הולך לבית הספר, אז תקחו קצת ילדים שהם צריכים להיות בחובה ואם אין לכם מבנה , שימו אותם בגנים אחרים, תממנו להם את הנושא של ההסעות ויכול להיות שגם זה יכול להיות פתרון אבל שלא יקרה מצב שבגלל הביורוקרטיה תהיה בעיה בחינוך שאותם ילדים נכנסים עם פגע בדרכם הראשונה במערכת החינוך כבר מרגישים שמישהו מזניח אותם.
יצחק בר-אושר
רציתי להוסיף משהו כבוד היו"ר. משהו שקשור לעובדות. בספטמבר, העירייה לא הציעה את השכירות, זו הייתה הצעה של ההורים, אנחנו הצענו הצעה חלופית לרכז את הילדים במקומות שאפשר היה ניתן בגלל גנים שיש בהם פחות תלמידים וכולי. נתנו הצעה כזו. אני עוד פעם, מכבד את רצון ההורים, הם לא רצו את זה. הם פנו,
היו"ר אלכס מילר
אתה צודק. אבל לפעמים אנחנו חיים במדינת חוק. אני אסביר לך איך זה עובד. אם במדינה מחויבת לשבץ את הילדים, ההורים אם אין משא ומתן, אז הם פותחים במשא ומתן, אם מיציתם את המשא ומתן אז בסופו של דבר אתם מקבלים משהו באמצע. אבל האחריות שלכם שילדים יהיו בתוך המסגרת החינוכית ואתם גם יכולים לבוא ולהגיד זה המקום לשם הולכים. בגלל הבעיה אני אתקצב לך את הנושא של ההגעה וחזרה. זה צריך להיות דבר שהוא מקובל שזה לא יוצר בעיה בקרב ההורים, אנחנו חיים פה בעולם של יחסים מיוחדים שקיימים בכל מיני מגזרים וצריך להביא את זה בחשבון וצריך בהתחשבות, אני לא יודע כמה העניין הזה היה עולה לך יותר מ-5000 ₪ בחודש, אם כבר השכירו משהו אז היה עדיף ללכת, אני לא נכנס לזה.

היה פה מצב שכנראה קבלתם אותו כי לא הפעלתם חוק בעצם חובת השיבוץ. אם הייתם מפעילים היינו בדיון אחר, ואם לא הפעלתם אותו וזה מה שהיה, חייבים בתביעה אחת להחזיר את הכסף למה לבוא לבית המשפט?


אנחנו בכנסת, רשות מחוקקת, אנחנו חייבים לשמור על החוק, אנחנו רק אתמול הקפאנו את כל הנושא של לימודי שחייה במערכת החינוך כי הייתה גבייה של כסף מההורים שלא כחוק. כי אסור. אוקי. אז בעניין זה אני מבקש שהשיח יהיה יותר בהיבט הזמן. הוצאתם מכרז, יש לכם מכתבים?
יצחק בר-אושר
לפני שבוע.
היו"ר אלכס מילר
אז במכרז חייב להיות לוח זמנים. אתם תעדכנו אותנו בשני עדכונים. קודם כל בסיום המכרז, אני מבקש מכתב מעיריית לוד שהמכרז יסתיים, זכה הקבלן הזה והזה. עד התאריך הזה הוא צריך לסיים את עבודתו ומכתב שני שהילדים בתאריך המיועד נכנסו לתוך המבנה.

אני מבקש שכל נושא משרד החינוך, כל נושא העובדים והגננות שיטופל בצורה כמו שצריך להיות מטופל שלא יפגע בהיבט של זה שיקבלו את הטיפול הראוי והמגיע לכל עובד חינוך בישראל בכלל ופה לא צריך להיות שונה.

בסדר, זה בעניין זה. אני גם רוצה להורים לא לקחת כל דבר בראש ובמלחמות, אם אתם מזהים בעיה, לפני שאתם יוצאים לשביתה, לפני שאתם שמים ילדים בבית ולא נותנים להם להיכנס, תפנו לחבר הכנסת ברכה, אנחנו יודעים לטפל בדברים בצורה רגועה ומסודרת לפני שהולכים למהלכים שיכולים לפגוע בחינוך הילדים.
הסתדרות המורים, שמעתי שאתם רוצים להכריז על שביתה אז גם לכם בדיוק מה שפניתי. לפני שאתם הולכים למהלכים קיצוניים של השבתת לימודים וגני ילדים, תמצו את הדיון שלכם עם משרד החינוך, אני בטוח שתגיעו להבנות. אנחנו רוצים שהילדים יקבלו מקסימום חינוך וכל יום שהילדים נמצאים בבית ולא במערכת, הם נפגעים בהיבט ההשכלה שלכם.

תודה רבה, הישיבה נעולה.
<הישיבה ננעלה בשעה 13:45.>

קוד המקור של הנתונים