ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 07/12/2011

חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 52), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
24
הוועדה לקידום מעמד האישה
07/12/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 117 >
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום רביעי, י"א בכסלו התשע"ב (07 בדצמבר 2011), שעה 10:00
סדר היום
<הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון - מוקד חירום טלפוני לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית), התשע"א-2011>
נכחו
חברי הוועדה: >
ציפי חוטובלי – היו"ר

אורלי לוי-אבקסיס
מוזמנים
>
נתי ביאליסטוק כהן - יועץ בכיר למנכ"ל, משרד התקשורת

יעקב שמש - יועץ בכיר לשר התקשורת, משרד התקשורת

אליאסף אסולין - כלכלן, משרד התקשורת

עו"ד בת שבע נחמני מיכאלי - מחלקה משפטית, משרד התקשורת

אריאלה כהן - מתמחה לשכה משפטית, משרד התקשורת

עדי קאהן-גונן - מחלקת כלכלה, משרד התקשורת

עו"ד מוחמד מסאלחה - עוזר משפטי, הרשות לקידום מעמד האישה, משרד ראש הממשלה

דנה נוייפלד - משרד המשפטים

שיר בן גיגי - מתמחה, לשכה משפטית, כנסת

עו"ד ליאת קליין - יועצת משפטית, איגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית

אפרת אורן - דוברת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית

עו"ד איילת כהן-מעגן - לשכה משפטית, בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ

אורלי בן שמאי - יועצת לחברת בזק

דורי צ'יקו - רגולציה, חברת סלקום

יוליה מרוז - רגולציה, חברת פלאפון

דוד קורן - מנכ"ל ער"ן

רחל כהן - יועצת לער"ן
ייעוץ משפטי
עו"ד תמי סלע
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
קצרנית פרלמנטרית
ר.כ. חבר המתרגמים
<הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון - מוקד חירום טלפוני לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית), התשע"א-2011>
היו"ר ציפי חוטובלי
שלום לכל המוזמנים, בוקר טוב. אני מאד שמחה לקיים את הישיבה הזאת, ישיבת חקיקה מאד חשובה בעיני. אני רוצה לברך באמת מעומק הלב את חברת הכנסת אורלי לו-אבקסיס. אני חושבת שיש רגעים שאתה מרגיש שהצעת חוק כל כך מדויקת, כל כך יפה, כל כך נותנת פתרון ומענה לכל כך הרבה נשים, ואיך לא חשבנו על זה קודם. כשאני ראיתי את הצעת החוק הזאת בעיתון ואחר כך כשהצבענו עליה במליאה, ממש נדהמתי, נדהמתי לגלות שאותם מספרי חיוג שהם מספרי חירום, הם אל מספרי חינם. זאת אומרת זאת הייתה הנחת היסוד שלי, ובאמת טוב שעלית על זה וטוב שפעלת במהרה כדי להביא את זה לחקיקה. והמטרה שלי בדיון הזה היא נורא פשוטה. בגלל שיש הסכמת ממשלה, בגלל שמדובר בהצעת חוק מאד חשובה, פשוט להעביר את זה לקריאה ראשונה.
אז כל מי שרוצה לדבר באופן ענייני, כשלך כמובן אני מאפשרת לומר מה שתרצי, כי את יוזמת החוק, אבל באמת, כל מי שרוצה לתרום באופן ענייני לזה שהחוק יהיה ברמה הכי טובה שלו, בבקשה, אבל המטרה שלנו היום היא להצביע, להעביר את זה לקריאה ראשונה, כי באמת מדובר בחוק שככל שימהר להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, יסייע להמון נשים במצוקה, שסוף סוף, עד שהן אוזרות אומץ, עושות את שיחת הטלפון הקשה הזאת, לפחות שהן ידעו שזה לא מושת מבחינת התשלומים על חשבון הטלפון שלהן, או של ההורים שלהן, אני לא יודעת אם מדובר בנערות צעירות.

ונקודה נוספת, שהיא מאד יפה בעיני בהצעת החוק הזאת, היא העובדה שמספר הטלפון הזה ייעלם למעשה מהתיעוד, מפירוט השיחות. אני חושבת שזאת נקודה מאד חשובה בכל מה שנוגע להגנה על הפרטיות של אותן נשים, בכל מה שנוגע ליכולת של אותן נשים להבין שהן בסביבה מוגנת, כשהן נכנסות לתהליך הזה. אולי באופן אירוני זה נעשה ביום שבו לצערנו נשיא מדינת ישראל נכנס לכלא, על ביצוע של עבירות מין חמורות ביותר שגם אונס בתוכן. יום עצוב מאד, אבל מצד שני אנחנו כולנו יודעים שלצערנו המעשים האלה לא פסו מן העולם ועדיין יש צורך כמובן במרכזי הסיוע האלה, ממש צורך קיומי.

חברת הכנסת אורלי לוי, בבקשה, ואחר כך אנחנו נאפשר לגורמים המקצועיים.
אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה לך. אני באמת רוצה להודות לוועדה הזו, וציפי, יש לי פה חוב אישי כלפייך. כשאני העליתי את הצעת החוק הזו לקריאת טרומית, אז אני ביקשתי עבודה ורווחה, גם בגלל שאני חברה שם וגם הייתי בטוחה שיהיה שם הליך חקיקה מהיר. ואת התעקשת להעביר את זה לפה, ובצדק, אני מבינה גם את העניין, כמובן זה נוגע לנשים, תקיפות מיניות וכדומה. חשבתי שילך לי מהר מאד לעשות את זה בעבודת העבודה והרווחה ואני מודה לך על הזריזות, על הדחיפות של הנושא הזה, ואני מודה גם ליועצת המשפטית פה, שנכנסו וראינו איך אנחנו מנסים לפתור את הבעייתיות ולעשות את זה הכי מהיר. למשרד התקשורת פה מגיע שאפו אחד גדול ---
היו"ר ציפי חוטובלי
נכון, תמסור למשה.
אורלי לוי אבקסיס
לגמרי, וקובי הוא באמת הצינור, אבל צריך לזכור, את לא צריכה להלקות את עצמך על זה שלא ידעת. גם אני לא ידעתי ש-1202 זה לא מספרי חינם. זה היה ברור לי לחלוטין. הגעתי לזה כשהייתי בביקור במסל"ן בבאר שבע ואז שמעתי שם סיפורים על נשים שנורא מפחדות. קודם כל יש גם טרור בבית, כאשר אותו מטריד הוא גם בבית, אז הוא גם שולט בקווי הטלפון, בהוצאות הכלכליות, בכל מה שקשור, וכמובן שזה סוג של שליטה נוספת לא רק על הגוף של האישה ועל החופש שלה, אלא גם בדברים נוספים. ואז מתברר שאפילו מטלפון ציבורי היא לא יכולה, כי אין לה הרבה פעמים גם את הכסף לעשות את זה. אנחנו לא רוצים שיהיה חסם בפני נשים לקבל את העזרה הראשונית, את ההכוונה הראשונית, ופה איגוד מרכזי הסיוע זה חדר המיון הקדמי של הנשים האלו. צריך לזכור, אף אחד לא מכריח אותן ללכת עם זה הלאה, אף אחד לא באמת, אלא מתאימים בוא נגיד, מתאימים את הטיפול לבן אדם באופן אישי, עם כל המסכת שעוברת עליו.
אני לא רוצה להרחיב פה יותר מדי, רק רציתי להגיד דבר נוסף. שישנם דברים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון לקראת קריאה שנייה ושלישית. התחייבתי, וביניהם למשל הנושא של אם המספרים יהיו מזוהים או לא מזוהים מבחינת המרכזים עצמם. זאת אומרת, בפירוט השיחות זה לא יהיה מזוהה. האם לכם יהיה מספרים מזוהים שתוכלו לחזור אל האנשים או לא, גם כשהם מתקשרים מטלפון חסוי, שווה, זה צריך עיון. אנחנו נחשוב על זה. כמו שבמשטרה, גם אם אתה מתקשר מטלפון חסום, הם רואים. אבל מצד שני אנחנו צריכים לאזן את זה בין זה לבין הפרטיות של הבן אדם שאולי רצה. רק משאירים את זה ככה כאופציה.

הלוואי וגם ער"ן היו נכנסים לחוק הזה, ששם גם זה הצלת נפשות. אני יודעת שיש עם זה בעייתיות מסוימת.
היו"ר ציפי חוטובלי
קודם כל תהיה לך הצעת חוק נוספת.
אורלי לוי אבקסיס
כן, תמיד אפשר, בואי לא נגיד את זה, שלא-, בסדר. אבל בהחלט זה משהו שהייתי שמחה מאד אם זה כן היה נכנס, כי זה גם הצלת חיים פה וחשוב. זהו, אני לא רוצה לעכב עוד אפילו בשנייה, אז אם אתם ---
היו"ר ציפי חוטובלי
בסדר גמור. מבחינת נוהל הדיון: מי שיש לו הערות – מוזמן להירשם ולומר. האם משרד התקשורת רוצה לומר מספר הערות? קובי, אתה רוצה?
בת שבע נחמני מיכאלי
עורכת הדין בת שבע נחמני מיכאלי, לשכה משפטית, משרד התקשורת. המשרד בהתאם להחלטת הממשלה תומך בהצעת החוק. יש לנו מספר הערות לנוסח והערות שאנחנו חושבים שיש מקום לשקול ולבחון כשמתקדמים בהליך החקיקה כאן. העברנו אותם גם ליועצת המשפטית של הוועדה.

ההערה הראשונה נוגעת להבהרה בתוך תיקון החקיקה בנוגע למוקד החירום שלא תינתנה לגביו, בהתייחס להסדר הזה, לרבות ציוני מספרים, כדי שיהיה ברור על איזה מוקד מדובר. בנוסף, יש מקום להכניס כאן גם את החברות שמספקות ה- NVNO, שמספקות שירותי רט"ן באמצעות רשת אחרת.
היו"ר ציפי חוטובלי
מה זה, אני לא מכירה את המושג הזה.
בת שבע נחמני מיכאלי
זה חברת רט"ן, חברת תקשורת שמספקת כלי וירטואלי.
קריאה
כמו רמי לוי.
בת שבע נחמני מיכאלי
הם רוכשים קיבולת מחברת רט"ן קיימת ומשמשים בעצם חברת תקשורת לכל דבר.
היו"ר ציפי חוטובלי
במילים אחרות כל אמצעי התקשורת, כל חברות הסלולר, לא איכפת לנו כל כך מי המפעילים. לא כתוב כאן אורנג', סלקום, לא כתוב נוחי דנקנר ---
אורלי לוי אבקסיס
רשום שם ברשת אחרת.
בת שבע נחמני מיכאלי
נכון, אז להוסיף גם אותם. ושתי נקודות שאנחנו חושבים שיש לבחון טרם שמגבשים את הנוסח הסופי והאחרון, נוגע לאחד ממה שחברת הכנסת אורלי לוי התחילה לדבר עליו, בנוגע לזהות של המתקשרים. זה רלבנטי בשני היבטים, היבט אחד כדי למנוע הטרדות למספר חינם למוקדים. אנחנו מהניסיון של המשרד, כשמספרי ה-100 נפתחו היו הטרדות. צריך לראות באמת איזה מנגנון מתאים כאן, באמת לאזן בין האינטרס של הפונים לשמירה על פרטיות, לבין הצורך ליצור איזה מנגנון שימנע הטרדות ויאפשר למוקד, במקרה הצורך, לחזור לפונים.

והוראה נוספת בהצעת החוק נוגעת לאיסור גורף על סודיות וחשיפת הזהות. יכול להיות שיש מקרים שבהם יש מקום שהזהות תיחשף ותגלה לא יודעת, מקרים שבהם צריך לערב גורם משטרתי או גורם חירום אחר, ואז נראה לנו שיש מקום להכניס איזו שהיא החרגה לגורמים רלבנטיים שהם רשאים לקבל את הפרטים של המתקשר.
אורלי לוי אבקסיס
שהם גם יכולים לשמור על החיסיון, גם אם מקבלים את זה הם שומרים על זה אצלם, על החיסיון.
בת שבע נחמני מיכאלי
לקבוע איזה מנגנון גם להקשר הזה.
תמי סלע
רק אולי אני באמת אתייחס, בעצם רוב ההערות שכבר נמסרו לנו הבוקר נמצא להן מענה כבר בנוסח שמונח על שולחן הוועדה, ואחר כך כשנקרא את הסעיפים, אם יהיו עוד הערות, אז אני מניחה שמי שירצה יכול להעיר, אבל באמת גם לעניין האפשרות למסור את המידע במקרה הצורך, זה באמת הוראות שגם נמצאות ומוכרות בחקיקה, הוראות סודיות, שבכל זאת, אם לפי חוק או לפי צו של בית משפט יש הצדקה למסור את המידע, אז ניתן למסור אותו. גם היום אני חושבת שיש מצבים מסוימים שבהם נגיד יש חשש שאותה אישה עומדת להתאבד, או נמצאת כרגע במצב של סיכון חיים מצד זה שמתעלל בה, או דברים כאלה, אז כן אפשר לאתר במקרים חריגים מאין הגיעה השיחה ולהגיע ולסייע. כך שזה אני חושבת מעגן את המצב הקיים.

לעניין החשש מהתגברות המטרידים, או נושאים כאלה. קודם כל אני חושבת שבאמת צריך לשמוע את התייחסות האיגוד של מרכזי הסיוע, כי זה משהו שבעיקר יטיל עליהם עומס ויש להם גם ניסיון בתחום הזה, כי כבר היום יש שיחות כאלה מעטות, אבל זו תופעה שהיא קיימת. אני חושבת שהפתרון של לחשוף את המספר של המתקשר הוא מאד בעייתי בהקשר הספציפי הזה, כי באמת הנזק שזה יגרום, ההרתעה שזה יגרום לנשים וגם לגברים שנפגעו והם רוצים להתקשר, גם ככה מאד מאד קשה להרים את השפופרת ולעשות את השיחה הזו. אם אני יודעת שהמספר שלי גלוי ואפשר לחזור אלי, זה דבר שהוא מאד מרתיע ופוגע בפרטיות.
היו"ר ציפי חוטובלי
נראה לי שכולנו מסכימים על זה, שכרגע לטובת העניין זה עדיף להשאיר את זה ככה ולא להכניס מנגנון של חשיפת המספרים.
בת שבע נחמני מיכאלי
כן, יכול להיות שלא בכל המקרים, לא באופן אוטומטי תהיה חשיפה של הזהות, אלא במקרים מאד ספציפיים. צריך לחשוב באמת, אחרי שנשמע את המרכזים, מה המנגנון שמתאים כאן. הערה אחת נוספת, נוגעת ליישום. הגורמים המקצועיים הרלבנטיים המהנדסים אצלנו במשרד סבורים שהיישום של המנגנון של אי פירוט השיחות האלה בחשבונית, הוא מנגנון שהוא אפשרי ושהוא לא מורכב ליישום. זו העמדה של הגורמים המקצועיים.
יעקב שמש
שמי קובי שמש, יועץ שר התקשורת. רק בנושא של הזיהוי, הייתי משאיר את זה לדיון יותר רחב, מכיוון שיש דרישות של עוד גופים נוספים, שמבקשים שיהיה זיהוי. כמו הנושא של ער"ן והמשרד צריך להתייחס לזה, ואני לא רוצה רק להתייחס ספציפית למוקד של תקיפה מינית, כלומר להסתכל בראייה יותר רחבה, בסדר?
היו"ר ציפי חוטובלי
בסדר גמור, תודה. אתה ביקשת את רשות הדיבור, נכון אדוני? אתה נציג ער"ן?
דוד קורן
כן, דוד קורן. תודה. אני קודם כל רוצה לברך את חברת הכנסת אורלי לוי ואותך ציפי על הדיון הזה ועל היוזמה. דוד קורן, אני המנכ"ל של ער"ן ואני רוצה לברך, למרות שער"ן לא בפנים ועל זה צר לי, אבל אני רוצה לברך על היוזמה. אני חושב שהיא הגיעה באיחור, זה יום אפילו סמלי ---
היו"ר ציפי חוטובלי
מחוסר מודעות, כפי שאמרה חברת הכנסת אורלי לוי.
דוד קורן
זה יום אפילו סמלי שאולי היה כדאי לחכות לו, לשים את זה היום על השולחן.
היו"ר ציפי חוטובלי
היינו מוותרים על התזמון היום.
דוד קורן
נכון. עכשיו, מעבר לברכות, אני רוצה להגיד משהו מבחינת הניסיון האירופאי שיש בנושא של פתיחת קווים כאלה, גם לשיחות חינם וגם לשיחות. כמות השיחות המטרידים של המטרידים תגדל באופן היסטרי. אני אומר את זה מתוך ---
היו"ר ציפי חוטובלי
מה תגדל באופן היסטרי?
דוד קורן
כמות שיחות המטרידים.
היו"ר ציפי חוטובלי
זה נושא ש ---
דוד קורן
כן, אני אומר את זה ואני בעד. זאת אומרת ---
היו"ר ציפי חוטובלי
אתה לא בעד מטרידים, אתה עדיין בעד החוק.
דוד קורן
בדיוק, בדיוק. זה הניסיון שיש לכל הארגונים, שאגב באירופה הם כמעט כולם חינם והם גם כמעט כולם בעלויות של המדינה ושל חברות הסלולר שזה, איך אומרים, פשוט ללקק את האצבעות מבחינת המודלים שיש שם.
היו"ר ציפי חוטובלי
רגע, בוא תיתן לנו באמת קצת במשפט, איפה זה פעיל. זה פעיל בארצות הברית, באירופה, איפה זה פעיל?
דוד קורן
בכל אירופה כמעט. אני עכשיו הייתי שלושה ימים בגרמניה. חברת דוייטשה טלקום מחזיקה את הקו המקביל לנו של ער"ן, כמעט לבד יחד עם המדינה, באופן שזה פשוט את יודעת מה, ארמניה שזה כמעט עולם שלישי, התופעה הזאת, הם נדהמו לשמוע שבישראל, שאנחנו באמת אחת המדינות היותר מתקדמות בנושא הזה, גם בנושא של הפשיעה וגם בנושא של המניעה, זה עדיין לא כך. כך שלכן היוזמה הזאת היא ברוכה. אני כן ממליץ ושוב, אני בעד החוק ואני לא רוצה לעכב פה אפילו בדקה אחת. אני כן בעד הפתיחה של המספרים לצורך לא הפחתה של מטרידים, אלא אצלנו לפחות זה בעיקר הנושא של הצלת חיים. רק בחודש הקודם היו לנו שני מקרים שאיחרנו. אדם שהתקשר אלינו, איחרנו להגיע אליו רק בגלל התהליך של הזיהוי, ובזק עוזרים לנו, איך אומרים, רק מילים טובות יש לי להגיד עליהם. אבל הם חוזרים אלינו והם נותנים לנו שלושה-ארבעה מספרים, תחפשו ביניהם אולי זה זה, אולי זה זה. כשגילינו שזה לא – נותנים לנו טווח קצת יותר גדול. זה לא פשוט לאתר מספר כשהוא מגיע חסוי אלינו, כשבדקה יכולות להגיע 40 שיחות.
זהו. אני באמת רוצה לברך אתכם, לברך את השותפות של משרד התקשורת, את שר התקשורת.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה. יהיה לנו יותר לברך את הברכות האלה אחרי קריאה שנייה ושלישית.
דוד קורן
תודה.
תמי סלע
רציתי רק לשאול שאלה לעניין המידע שמסרת. הניסיון האירופאי הוא לגבי העלייה בכמות השיחות המטרידות הוא לגבי קווים כמו ער"ן, או גם לגבי קווי סיוע לנפגעות תקיפה מינית? למה אני שואלת, כי נראה לי שהיכולת של אדם, זאת אומרת הרצון להתקשר וככה בשיחה מטרידה ומציקה לקו שהוא יותר כללי או שהוא לא מיועד דווקא לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, תהיה יותר קלה, ככה, או ל-100, או לקו של המשטרה, מאשר למוקד כזה שהוא מאד ספציפי לנושא כל כך רגיש.
דוד קורן
תראי, התשובה היא גם וגם וזה ביחס למספרים. כלומר, ל-100 זה לא מקרה שכמות המטרידים היא הרבה יותר גדולה, כי מספר המתקשרים לשם הרבה יותר גדול.
תמי סלע
באחוז מסוים זה יעלה ביחס למה שגם ככה ---
דוד קורן
כן. פוטנציאל ההטרדה הוא פחות או יותר אקוויוולנט לפוטנציאל הפניות לקו, אבל ההתמודדות איתו היא התמודדות מקצועית של הקצה הזה של הקו, וכולם לוקחים את זה כחלק מהפעילות המקצועית.
היו"ר ציפי חוטובלי
כן, אורלי, בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס
ביחס לדברים שנאמרו פה על ידי דוד, אני באמת חושבת שהלוואי והכל באמת היה יוזמה של המדינה והמדינה הייתה לוקחת על עצמה את כל זה ואי אפשר להתעלם באמת גם מהחברות הפרטיות. מה שכן אנחנו צריכים לשים פה, קודם כל להודות להן על שיתוף הפעולה, אבל אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מגנים עליהם מהבחינה הזאת שלפחות ההוצאות האלה ייחשבו להוצאות לשם תרומה. כי זה משהו שאנחנו לא יכולים לעבור עליו לסדר היום ולצפות שהם יממנו מכיסם הפרטי, בלי לקבל על זה אפילו איזו שהיא הטבה אחרת. אז להסתכל על זה מבחינת מיסוי וכדומה כמו שאנחנו מסתכלים על תרומה וזה אני חושבת בהחלט גם יוכל לאזן, וגם מצד שני המדינה תקבל את זה כמשהו ---
היו"ר ציפי חוטובלי
דבר יפה מאד, רעיון יפה מאד. יפה. רגע, אם אנחנו רוצים באמת לעגן את זה, אז מה הדרך לעשות את זה, בחקיקה, או שזה פשוט תקנה של משרד התקשורת?
תמי סלע
כן, יכול להיות שנצטרך איזו שהיא הוראה בחקיקה שמסמיכה לעשות את זה, או הוראה שממש מעגנת את זה בחוק.
היו"ר ציפי חוטובלי
אז בואו נוסיף את זה.
תמי סלע
יכול להיות שלא בחוק התקשורת, אלא זה צריך להיות תיקון עקיף בחוק אחר, אבל כן, בסדר.
היו"ר ציפי חוטובלי
נראה לי שכדאי. יופי. עורכת הדין ליאת קליין, היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע, בבקשה.
ליאת קליין
טוב, אז אני אשמור את הנושא של ההטרדות, למרות שאני מבינה שזה נושא מטריד להמשך, ואני כן אתחיל עם הברכות, למרות שגם עם זה אמרנו שכדאי לחכות. אבל תודה גדולה לחברת הכנסת אורלי לוי וליושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת ציפי חוטובלי על הדיון החשוב הזה, על ההצעה החשובה הזאת. דיברתן על החשיבות של ההצעה ואני אגיד בכמה מילים, מהמקום שלנו.

אני אתחיל אולי בזה שפגיעה מינית, וככה חשוב שזה ייאמר פה בחדר הזה, היא תופעה רחבה, היא מכת מדינה, והיום בהעדר מענה ממשלתי, מרכזי הסיוע הם הגוף העיקרי שנותן סעד. מרכזי הסיוע פרושים ברמה ארצית מקריית שמונה בצפון ועד באר שבע בדרום. יש קו סיוע לגברים, קו סיוע לנשים, לנשים דתיות, לנשים חרדיות, לאוכלוסייה הערבית. יש מענה ארצי מאד מאד רחב, ובמובן הזה מרכזי הסיוע עושים עבודה מאד מאד ייחודית. חשוב לי להגיד שאחת התוצאות הקשות של הפגיעה המינית היא באמת אותה תחושה של בדידות, בדידות מאד מאד קשה.

פגיעה מינית היא טראומה, כמו הלם קרב, כמו שבי, כמו כל טראומה אחרת, אבל אולי בשונה מטראומות אחרות, פגיעה מינית היא מתאפיינת בבדידות מאד מאד גדולה ואני חושבת שבמובן הזה, למרכזי הסיוע, לקווי החירום האלה יש חשיבות מאד מאד גדולה בהתמודדות עם התופעה. אבל מרכזי הסיוע הם לא רק ואמרה את זה חברת הכנסת אורלי לוי, הם לא רק מעניקים סיוע טלפוני. מדובר במעין חדר מיון, תחנה ראשונה וקריטית באמת למי ששרויים ושרויות ברגע של משבר ולא יודעים מה לעשות עם הפגיעה, לאן לפנות, אם זה ליווי בהליך הפלילי, אם זה הפניה לגורמי טיפול כאלה ואחרים, ובמובן הזה זה צומת קריטי וחשוב. ואני חושבת שבמובן הזה ההצעה לא רק תחזק את אותו ציבור כל כך רחב של נפגעות ונפגעים, אלא היא גם מהווה בעצם הכרה בתופעה הזאת כבעיה לאומית, וככה צריך להסתכל על התופעה הזאת, כך צריך להתמודד איתה, לתת לה את ההכרה הזאת. חלק מהמאבק החברתי שלנו, מאבק שהוא אולי אינטרס ציבורי ראשון במעלה בתופעה הכל כך מאיימת הזאת של הפגיעה המינית.

אני חושבת שגם היום, גם משרדי הממשלה, שאנחנו מברכות על התמיכה וכמובן שמשרדי הממשלה, אבל גם היום משרדי הממשלה, אם זה משרד הרווחה שככה מפנה קווי חירום ועמותות אחרות שמפנות אלינו במצבים של פגיעה מינית, מבינים שמרכזי הסיוע הם הגוף המרכזי, המקצועי, בעל ההכשרה המקצועית לטיפול בפגיעה מינית, ובמובן הזה ככה זה החשיבות של הקווים.

לגבי ההטרדות, הנושא נבדק, נושא כמו שככה עלה פה. מרכזי הסיוע מודעים לתופעה הזאת. היום היא תופעה כל כך קטנה, כמעט אפשר להגיד בטל ב-60. יש הטרדות, זה מאד מעט וגם להן יש מענה. אם זה בהנחיה למתנדבות ולמתנדבים שמאיישים את הקווים איך להתמודד עם שיחות כאלה, זה משהו שנעשה, זה משהו שמבוקר. יש מרכזי סיוע שמצאו פתרונות בדמות ביפרים בשעות מסוימות שאנחנו יודעות להגיד שבהן יש באמת יותר הטרדות, או נטייה או פוטנציאל, שזה בדרך כלל שעות הלילה. ביפרים שאז חוזרים. מרכזי הסיוע מודעים לבעיה. מוצאים פתרונות להתמודד איתם ולכן אני לא חושבת שאנחנו כל כך צריכים להיות מוטרדים. אם זה יהיה, אנחנו נבחן את הדברים, נמצא פתרונות, הדבר בהחלט אפשרי.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה רבה. אני רוצה לשאול אותך שאלה. אחד הדברים החשובים בעיני כדי שהצעת החוק הזאת תוביל בסופו של דבר לכך שיותר ויותר נשים נפגעות יוכלו להרגיש בנוח להתקשר, זה הפרסום. כי אם כרגע לא ידוע שמתקיים כאן דיון בוועדה, אני בטוחה שהתהודה התקשורתית של דיון כזה היא קטנה יחסית. אחרי שהצעת החוק הזאת תעבור אנחנו נצטרך באמת להיערך בקמפיין מאסיבי ברחובות, על אוטובוסים, כל מה שצריך, כדי שכולן תדענה. את יודעת, כמו המדבקות שיש בכל חדר שירותים, שיהיה ברור שזו שיחת חינם. והשאלה איך באמת אנחנו כאן רותמים, האם נרתום את משרד התקשורת לעניין. מניסיון שלכם, היועצת המשפטית אמרה שלפעמים חלק מחברות הפרסום מוכנות לתרום את זה. מה הייתן מציעות כאן לעשות כבר עכשיו, אם אפשר עוד להטמיע משהו לתוך החוק, כדי שגם נושא הפרסום יהיה ברור בתהליכי הטעמת החוק.
ליאת קליין
כן, אז קודם כל נמצאת איתנו כאן הדוברת של האיגוד, אפרת אורן, שנמצאת כאן כדי לשמוע את הדברים, בדיוק בשביל זה, כדי לראות איך אנחנו מפרסמים את זה, איך אנחנו יוצאים החוצה. אני רוצה להגיד שכבר היום באמת, מרכזי הסיוע מעבירים סדנאות בכל הארץ, הכשרות, ובאמת בכל הודעה שלנו לעיתונות, בכל סדנה בבית ספר, בכל מקום שאנחנו מגיעות אנחנו מפרסמות את הקווים. אני חושבת שלעצם התיקון של החקיקה ולהעלאה של זה למודעות הציבורית יהיה כדאי לפרסם את זה. אם באמת אותו מספר יהיה אחד ממספרי החירום, זה כבר יהיה באמת אותה כתובת לכל מי ששרוי באותו רגע של בלבול, לדעת הנה, זה המספר, ומשהו שידקלמו אותו. אני חושבת שלקראת קריאה שנייה ושלישית אנחנו נחשוב גם אנחנו מה עושים את זה ואיך ממנפים את זה באמת.
היו"ר ציפי חוטובלי
אז אני משאירה לכם את זה כשיעורי בית. תראו, אם אתם מצליחים לקבל סיוע בעצם מגופים פרטיים, מה שצריך בעיקר זה בליץ של קמפיין אחד אגרסיבי, מיד אחרי שהחוק הזה עובר, כדי שיהיה ברור לכולם, כמו שהיום אף אחד לא צריך לפרסם ש-100 זה חינם, כולם יודעים שזה חינם. אז אני חושבת שאחרי שזה יוטמע, יהיה יותר קל, את יודעת, כמו שאני הנחתי מראש, כמו שחברת הכנסת אורלי לוי הניחה מראש שזה חינם, אז ההיגיון הבריא הזה יחזור למקומות הקודם, אבל תחשבו איך אתם---
אפרת אורן
באמת מהבחינה הזאת אני חושבת שהצעת החוק הזאת יכולה להיות איזה שהוא מנוף באמת גם בשביל להפיץ את המספר ולפרסם אותו, זו הזדמנות שבאמת צריך לחשוב עליה ברצינות. זה גם מראה משהו על האחריות גם של חברות ממשלתיות וגם של משרדי הממשלה בעצם לטפל בתופעה הזאת ברצינות, ואולי דרך זה גם נצליח לרתום עזרה של גופים מסחריים.
היו"ר ציפי חוטובלי
נכון. עורכת הדין איילת כהן-מעגן מבזק.
איילת כהן-מעגן
כן, אנחנו גם חושבים שהצעת החוק היא חשובה על שני הנדבכים שלה, גם העדר זיהוי בפירוט השיחות, שאגב תפעולית המהנדסים של המשרד אולי יחליטו שזה אפשרי, אבל הם לא בדקו את זה איתנו. זה מצריך זמן היערכות, זה משהו שכיום לא נעשה, לא נכנסים לללוגים פנימה, אני לא אלאה אתכם. פשוט צריך זמן היערכות לו, הוא חשוב, וזה נדבך אחד. הנדבך השני זה מוקד שיהיה שיחת חינם, ששוב, גם פה צריך להפריד בין שני דברים. זה יכול להיות מוקד שהוא שיחות חינם למתקשרים, ואז העמותה לוקחת מספר 1-800, או לא משנה, 1202 שמאחוריו יש והעמותה נושאת בזה, או מספר שרוצים שלא ישלמו עבורו ושוב, אנחנו מבינים כמובן את החשיבות בעניין הזה. יכול להיות שגם לעמותה חשוב שיהיו עוד הוצאות שלא יחולו עליה, כמו חשמל, ארנונה וכו', אני לא נכנסת לזה כרגע, אבל זו הראייה הרחבה יותר ---
אורלי לוי אבקסיס
זה לא למספרים של העמותה, סליחה, זה למתקשרת ואנחנו מדברים על השיחה הנכנסת, וגם זה בדרך כלל לא אורך הרבה זמן לפי מה שדיברתי גם עם מרכזי הסיוע. אנחנו לא מדברים על שיחות ארוכות, כי אחר כך יש המשך טיפול אחר ויש יצירת קשר גם מצד ---
היו"ר ציפי חוטובלי
רגע, זו נקודה מעניינת, אני רוצה לשאול את מי שיודע, או אורלי או ליאת. אנחנו מניחים שחלק מהשיחות הן מאד ארוכות כי בעצם הנפגעת רוצה לגולל את הסיפור הנורא ויש בזה גם מימד רגשי ובכי, והרבה מאד ---
ליאת קליין
תראי, אני יכולה להגיד רק שגם במרכזי הסיוע זה מוגבל בזמן.
היו"ר ציפי חוטובלי
זה מוגבל בזמן? למה שזה יהיה מוגבל בזמן?
ליאת קליין
זה מוגבל בזמן גם תוך תפיסה ככה עקרונית, אידיאולוגית של מרכזי הסיוע, זה מוגבל. אם צריך עוזרים, במקרים שאותה נערה או אותה פונה צריכה, קובעים איתה פגישת סיוע באמת בהמשך לדברים יש נשים שחוזרות ומתקשרות כל הזמן. בדיוק בשביל זה יש את הקווים האלה, אבל השיחות עצמן מוגבלות ו---
היו"ר ציפי חוטובלי
מה זה מוגבלות? 10 דקות, רבע שעה, חצי שעה, שעה?
ליאת קליין
אני לא יודעת להגיד לך בדיוק, נראה לי שעד כ-20 דקות שיחה זה בערך טווח ואז קובעים שיחה, מפגש, פגישת סיוע אם צריך.
איילת כהן-מעגן
רק מהבחינה החצי טכנית, כדי ששיחה תהיה שיחת חינם למתקשרת, שיחה יכולת להיות שיחת חינם למתקשרת, כמו הרבה גופים שלוקחים מספרי 1,800, הם נושאים בעלות של השיחות הנכנסות, מי שמתקשר לא נושא בעלות כלשהי, what so ever.
אורלי לוי אבקסיס
רוצים למוטט את מרכזי הסיוע, לא באמת, אני קיוויתי שחברות הסלולר והתקשורת ילכו פה כאילו באיזה שהוא אופן ויגידו תשמעו, גם אנחנו רוצים להשיב חזרה עם הפנים לקהילה בנושא כל כך חשוב.
איילת כהן-מעגן
אז אני מגיעה לזה.
אורלי לוי אבקסיס
אז אני לא אעצור אותך.
איילת כהן-מעגן
אני מגיעה לזה. אני חושבת שאנחנו חברת התקשורת היחידה שמאז ומעולם היה לה מנגנונים של שיחות חינם לכל מיני. לזכאי הבטחת הכנסה, לכל מיני גופים כאלה ואחרים. אבל כבר ב-98 ישבה ועדה שמשרד התקשורת מינה, ועדת איש-הורוביץ, שבאה ואמרה – היום אנחנו רואים את הגוף הזה שהוא חשוב מאד, אני לא יכולה להכביר מילים בעניין הזה. יש גופים נוספים שהם גם חשובים, יש נוער בסיכון, שמענו פה על ער"ן, יש גופים של נערים חוזרים בשאלה, חוזרים בתשובה ---
היו"ר ציפי חוטובלי
בואו לא ניסחף, פה לא מדובר בהצלת חיים, בואו נשים את זה בפרופורציה. ער"ן זה מתאים, אבל בואו לא נרחיב את זה לכל גוף.
איילת כהן-מעגן
יש מספר גופים שעוסקים בהצלת חיים ומצוקה ולכן ישבה ועדה ובאה ואמרה, אנחנו עכשיו לא נקבע אחוזי חשיבות לגוף כזה או אחר, אלא מה שיקרה שבאמת צריך לתת אפשרות להתקשר באופן נגיש, זול, חינמי, לכל מיני גופים. ולכן, ההמלצות של הוועדה היו שבעצם כל משרד ממשלתי, ביחס למספר עמותות שיוחלט שהן, וציינו שם גם בדו"ח, נתנו דוגמאות לעניין הזה, יישא בעלויות של אותם גופים. משרד התקשורת אימץ את ההמלצות. במכתב האימוץ נאמר שבימים אלה, זה היה ב-98, משרד התקשורת עובד על היישום של זה. אני חושבת ששוב, אנחנו בהחלט מבחינת תרומה לקהילה ותרומה וסיוע, אנחנו עושים, הרקורד שלנו מופלא בעניין הזה. אבל מה שאותנו מטריד זה שהצעות חוק כאלה יכולות לבוא מחר במאסות שאי אפשר יהיה לעצור, ואי אפשר יהיה להגיד לנוער בסיכון – תשמע, אתה פחות חשוב. ומישהו צריך לבוא ולשקול את התמונה הרחבה ולהגיע לאיזה שהוא מנגנון שנותן פתרון לא נקודתי, אלא רוחבי לעניין הזה, והמדינה, כן, גם צריכה לראות את החשיבות שבעניין ולהתגייס. אלה המלצות הדו"ח.
אורלי לוי אבקסיס
בגלל זה אני גם אמרתי אם נהפוך את זה לראייה של הכספים האלה, העלויות שלכם, שאתם בטח תוכלו למדוד אותם, יש לכם את הכלים למדוד אותם. לבדוק את האופציה שהמדינה תראה בזה ותתייחס לזה כאל סוג של תרומה, ולכן זה ייתן פטורים ממס, כמו שמתייחסים לגמרי לתרומה. אני כן הסתכלתי על הצד הזה שלכם, אבל באמת, בתמימות דעים, בגלל שלא באתם אלי ובגלל שלא זה, הייתי בטוחה שאתם באמת מעוניינים לקחת חלק בחוק הזה, להגיד אנחנו חוזרים עם הפנים לקהילה, אנחנו מזהים שישנה בעיה מסוימת, אנחנו מוכנים לתת מעצמנו. אנחנו מוכנים להראות איזו שהיא סולידריות חברתית, ועכשיו כשאת מעלה את זה, אני באמת חושבת שבאיזה שהוא מקום, אני באמת מופתעת. אני מופתעת ואני מצטערת להגיד שאני מופתעת, כי גם לא ראיתם לנכון לפני כן לפנות אלי ולהגיד את הדברים האלה.
איילת כהן-מעגן
אנחנו אמרנו את דברנו למשרד ---
אורלי לוי אבקסיס
כן, אני חייבת להגיד, אז זאת אומרת שמשרד התקשורת אימץ כזה ואחרת. משרד התקשורת אימץ את הצעת החוק הזו, משרד התקשורת ראה בכך חשיבות ואולי יש לכך חשיבות מאד גדולה שבראש משרד התקשורת עומד גם שר הרווחה וכשהוא מודע גם לפנים האלו וגם לפנים האלו, אז הוא עושה איזונים והוא מעדיף את האינטרס החברתי אולי קצת יותר מהזה. לכן אני אומרת, זה לא אם אנחנו ניצור את המנגנון הזה שיתייחסו להוצאה הזו כאל תרומה, אתם ההוצאה שלכם תפחת, ואנחנו גם לא מדברים על יותר מדי, זה לא עלויות בטירוף, ואנחנו גם ממקדים את זה ל-1202, למוקד נפגעי תקיפה מינית.
היו"ר ציפי חוטובלי
אפשר רגע להעיר הערה, הייתי מציעה שהכנסת, או ביחד עם מרכז איגוד נפגעי הסיוע, תיתן לנו הערכה תקציבית קודם כל של באיזה סכומים מדובר לשנה. אנחנו צריכים להבין בכלל, יכול להיות שאנחנו כאן מנהלים דיון על סכומים זניחים.
איילת כהן-מעגן
40,000 פניות.
היו"ר ציפי חוטובלי
40,000 פניות.
אורלי לוי אבקסיס
מה האורך שלהן? דקה?
היו"ר ציפי חוטובלי
לא, יש להניח שהן פניות ...
קריאה
חלקן זה ניתוקים.
היו"ר ציפי חוטובלי
צריך באמת לעשות כאן עבודה רצינית. אני חושבת שעד הקריאה השנייה והשלישית תוכלו לתת לנו הערכה תקציבית רצינית של כמה זה עולה, ביחד עם מחלקת המחקר של הכנסת. אני חושבת שאפשר יהיה לבוא לכאן לדיון הבא עם נתונים. אחרי שיהיו לנו נתונים, נראה על מה אנחנו רבים. יכול להיות שאנחנו רבים על 10 שקלים, יכול להיות שאנחנו רבים על 2 מיליון שקלים, צריך להבין. אז בואו באמת נבין באיזה סכומים מדובר.

עכשיו, אני חושבת שבאופן אישי שבסופו של יום המדינה, כשהיא נותנת זיכיון לחברות סלולר, היא נותנת להם את הכוח להתעשר על חשבון האזרח הקטן, שעם כל הכבוד לזה שמנסים לעזור לנו בכל דרך אפשרית, בסוף מדובר אולי בגופים הרווחיים והחזקים ביותר במשק. ולכן, עם כל הכבוד, כשמדובר ב-, ואני כבר אומרת לך, לא מדובר בסכומים עצומים, מדובר בסכום שכל חברה יכולה לספוג לדעתי.
אורלי לוי אבקסיס
אני במקומה ממש מחבקת את זה ועוד עושה מזה תקשורת.
היו"ר ציפי חוטובלי
בדיוק, אני אפילו ---
אורלי לוי אבקסיס
לגמרי. אני בתור חברות הסלולר הייתי רבה ביניהן מי יהיה המוביל בנושא הזה, אז בכלל ועוד ביום שכזה.
היו"ר ציפי חוטובלי
אז קודם כל, חברת הכנסת אורלי לוי זורקת טיפ כאן, טיפ ממש ייעוץ תקשורת מצוין את נותנת כאן. תחשבו על זה עד הפעם הבאה. אני אומרת שוב, אני חושבת שלא על זה יקום וייפול דבר. בואו נבין על איזה סכומים מדובר. כשנבין על איזה סכומים, נוכל לדבר על זה.
איילת כהן-מעגן
בסדר גמור. העניין הוא, אני חושבת ששמים פה את חברות התקשורת באיזה שהוא מצב לא נוח. ברור שאנחנו כולנו רואים את החשיבות בעניין, רוצים לחבק. אנחנו עוד פעם, תורמים מיליונים בשנה לכל מיני מטרות.
היו"ר ציפי חוטובלי
אין בעיה.
איילת כהן-מעגן
אגב לפי שיקול של החברה, לא שיקול של ---
היו"ר ציפי חוטובלי
אנחנו נותנים לכם לעשות עוד מצווה. איך אנחנו בשבילכם?
איילת כהן-מעגן
מאה אחוז, מאה אחוז, אבל העובדה שכולם מסכימים שיש מטרה חשובה, אבל המדינה שבשנת 98 הייתה אמורה ליישם את זה, וגם קצת לממן את זה, בעצם לא עושה את זה, יש פה איזו שהיא פניות בעניין הזה. שוב, השאלה היא, זאת לא הצעת חוק ---
היו"ר ציפי חוטובלי
קובי, מי אתה רוצה שיגיב מטעם המשרד?
יעקב שמש
זה קצת מפתיע שבזק דווקא מתנגדת, מפני שבזק ---
איילת כהן-מעגן
בזק לא מתנגדת.
יעקב שמש
שנייה, העלויות של בזק יחסית לסלולר יותר נמוכות. אז עכשיו, מילא היה ---
איילת כהן-מעגן
גם המחירים של בזק יותר נמוכים.
יעקב שמש
שנייה, מילא נציגי הסלולר פה מביעים עמדה, אז זה היה איך שהוא מובן. אבל העלויות שלכם יחסית הן מאד נמוכות, ואני יכול להגיד לך שבעתיד הלא רחוק שיחה אמורה להיות בסדר גודל של פחות מאגורה. מדובר פה על סכומים מאד מאד זעירים. ואני מאד מאד שמח להצעה של חברת הכנסת, שיבואו ויציגו את העלויות האלה. באמת מדובר על סכומים יחסית קטנים.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני רק מחזקת את הדברים של קובי, רוב השיחות, עד כמה שאני מבינה, למרכזי הסיוע, נעשות מחוץ לבית. רוב הסיכויים שבן אדם שהוא מאוים הוא לא מרגיש בנוח לנהל את השיחה. הרבה פעמים מדובר בקטינות, הן לא ינהלו את השיחה בבית, לא תמיד הן ינהלו את השיחה בבית.
איילת כהן-מעגן
העלות היא הפוכה, אני רק מזכירה. אם זה מספרי 1-800 זה משלם ואז, לא חשוב. העלות מבחינתנו, אנחנו צריכים לשלם 33 אגורות לדקה לשיחה כזאת, אז הגיע הזמן גם את הקישוריות פה להוריד.
היו"ר ציפי חוטובלי
אוקי, אז אולי באמת. אני לא שוללת את זה.
איילת כהן-מעגן
זה לא קשור לשיחה כרגע.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני אומרת כזה דבר, אנחנו נעביר את זה עכשיו בקריאה ראשונה, עד הקריאה השנייה והשלישית אנחנו נדון באופן מעשי בדבר הזה דרך העלויות התקציביות והערכות שלכם, וההצעות שלכם.
איילת כהן-מעגן
אני רק אומרת שמשרד התקשורת גם צריך לעמוד מאחורי מה שהוא אומר, ומאחורי אימוץ של ועדה שהייתה לפני כמה?
היו"ר ציפי חוטובלי
תראו, אני בחמישה לאחת עשרה מצביעה על החוק הזה, לא משנה מי דיבר. אז ככל שאנחנו ניתן ליותר אנשים, נתי ביאליסטוק, מי זה נתי? נעים מאד, תציג את עצמך.
נתי ביאליסטוק כהן
אני. שלום, אני היועץ הבכיר של מנכ"ל משרד התקשורת ונתבקשתי לייצג פה את עמדת המשרד.
היו"ר ציפי חוטובלי
המשרד כבר דיבר, אבל אם יש לך משהו להוסיף אנחנו נשמח.
נתי ביאליסטוק כהן
אז קודם אני מתנצל אם אני אחזור על דברי אחרים ואני מתנצל על כך שאיחרתי, משום שהייתי בוועדה אחרת.
היו"ר ציפי חוטובלי
ועדת כלכלה, אוקי, בסדר.
נתי ביאליסטוק כהן
כן. אז ככה, ראשית, הממשלה ובכלל זה גם שר התקשורת באופן אישי תמכו בהצעת החוק ואין שום כוונה לסגת מהתמיכה הזאת. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שיש נקודות שצריך לחדד, חלקן שמעתי בעניין הזה ולקראת הקריאה השנייה והשלישית צריך לתת עליהן את הדעת. למשל, השאלה של חינם, זאת אומרת למה הכוונה, היא חייבת להיות מחודדת ולהתאבחן נכון לחוק. אגב, כשאנחנו מדברים על חינם, ראיתי שכבר הכנסתם תיקון של מפעילי ה-NVNO, זאת אומרת צריך לוודא שגם ה-NVNO, זאת אומרת שה-NVNO לא יוציא מכיסו את התשלום הזה כשמדובר על החינם, משום שהוא צריך לשלם לחברות שעליהן הוא רוכב. צריך לחדד את ההגדרה של חינם עד הסוף.

הבנתי שדנתם בשאלת ההטרדות והשאלה של הטרדות נובעת מהשילוב שבין חינם למתקשר לבין גם, זאת אומרת העדר הזיהוי, זאת אומרת השילוב של שני אלה ביחד מזמין הטרדות בקני מידה שלא הכרתם במרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית ונפגעות תקיפה מינית קודם, ולכן צריך לקחת את העניין הזה בחשבון ולחשוב באמת על פתרון נכון.

לעניין העדר הזיהוי, מהצעת החוק אני מבין שמדובר על העדר זיהוי בדיעבד. צריך לקחת בחשבון גם את השאלה של העדר זיהוי במוקד, כן או לא, לשמור על האנונימיות של המתקשר.
היו"ר ציפי חוטובלי
הנושא הזה דובר.
נתי ביאליסטוק כהן
אוקי, ולכן אנחנו סבורים שצריך לחדד את הנקודות האלה לקראת הקריאה השנייה והשלישית, ואנחנו נשמח לשבת עם חברת הכנסת לוי-אבקסיס כדי לטפל בנושא הזה.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה רבה לך.
קריאה
ועם החברות.
נתי ביאליסטוק כהן
כשהחברות יהיו מציעות חוק אז אנחנו נשב איתן.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני רוצה שתציג את עצמך.
דורי צ'יקו
דורי צ'יקו מסלקום. אני רוצה קודם כל ברמה העקרונית להדגיש את הדברים שנציגת בזק אמרה. קודם כל גם סלקום כמו בזק ואני מניח כמו כל החברות, רואות חשיבות מאד גדולה ולא מתנגדות למהות העקרונית של הצעת החוק, בין אם זה זה שלא יהיה זיהוי בפירוט השיחות, בין אם זה זה שהלקוחה, המתלוננת שמתקשרת למוקד לא תשלם בגין המספר, בגין החיוג. אבל כמו שאמרו נציגי בזק, בסוף הדרך הפשוטה לעשות את זה זה על ידי מספר 1-800, שיושב מאחורי 1,2, לא משנה מה, ואז מבחינת המתלוננת היא לא משלמת שום דבר, ואכן במקרים כאלה נושאת בעלות המוקד או הצד השני.
קריאה
יקרסו.
דורי ציקו
עכשיו, לגבי היקרסו או לא יקרסו, אתם אומרים שצריך לבדוק את כמות השיחות. צריך להבין שהבדיקה של כמות השיחות, אם יש כמות שיחות גדולה, דהיינו זה להטיל על החברות נטל גדול, אז זאת שאלה למה לעשות את זה.
היו"ר ציפי חוטובלי
נורא פשוט, נורא פשוט. אתם מקבלים מהמדינה את הזכות להתעשר ---
דורי ציקו
ולשם בדיוק אני חותר.
אורלי לוי אבקסיס
לא, את יודעת מה קורה איתם בשיחות ממתינות? את מתקשרת, את נתקעת על שיחה ממתינה, יכול להיות ששכחת 20 דקות למשל, את משלמת להם שיחה ממתינה, הם אפילו לא מודיעים לך שאת על המשך שיחה ממתינה. זה נקודה שבכלל שם הרווח שלהם ----
דורי ציקו
אני מכיר את הצעת החוק, אני חושב שזה לא כאן הדיון, ואם את רוצה אפשר לדבר על זה בצורה ארוכה, אבל רוצים להצביע על זה עד חמישה ל----
אורלי לוי אבקסיס
אבל אם אתם אומרים אז אנחנו מאזנים.
דורי ציקו
אני אשמח לדבר על הנושא הזה, אבל זה נושא אחר.
אורלי לוי אבקסיס
מצד אחד אתם יש לכם את החזירות הקפיטליסטית, מצד שני אתם אומרים רגע, שצריך להחזיק את כל החברה ---
דורי ציקו
אני שמח שקוראים לי חזיר קפיטליסט פה באמת בחדר, כאילו זה באמת נורא יפה ומתורבת.
היו"ר ציפי חוטובלי
דורי, דורי, אני יושבת הראש של הוועדה ---
אורלי לוי אבקסיס
לא דיברתי עליך. דיברתי על ההתנהלות.
היו"ר ציפי חוטובלי
חברת הכנסת אורלי לוי, את רוצה בדיוק כמוני לקדם את החוק הזה.
אורלי לוי אבקסיס
נכון.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני רוצה למקד אותך, רגע. תראה, אתם תשלמו בכל מקרה, אני כבר מודיעה לך חגיגית, כי זה מה שהמדינה קבעה וזה מה שהממשלה קבעה.
דורי ציקו
מאה אחוז.
היו"ר ציפי חוטובלי
עכשיו, אתם יכולים, כמו העצה הטובה שקיבלתם מחברת הכנסת, לעשות מזה הון ציבורי בכך שאתם תפרסמנו את תרומתכם הגדולה לקהילה, ואתם יכולים להתמרמר ולקבל תקשורת שלילית, אין שום בעיה, תבחרו. לשלם – אתם תשלמו. נורא פשוט, אוקי?
דורי ציקו
מאה אחוז.
היו"ר ציפי חוטובלי
יופי, עכשיו, אחרי שהבהרנו את הנקודה הקטנה הזאת, ולפני שאנחנו מצביעים, אני רוצה לשאול אותך שאלה.
דורי ציקו
אפשר רגע להתייחס ספציפית לנקודה שהעלית?
היו"ר ציפי חוטובלי
לפני כן, לקראת הדיון הבא אני אמרתי שגם מרכזי הסיוע וגם המ.מ.מ. של הכנסת ייתנו הערכה תקציבית. אני מציעה לכם, כמי שבטח אמונים היטב על העלויות של הדברים האלה, לתת הערכה תקציבית שלכם. תודה.
דורי ציקו
מאה אחוז. עכשיו, שני דברים פה. אחד לגבי זה שאמרו שנתנו לנו זיכיון כדי להתעשר על חשבון וכל מיני כאלה, לא משנה ---
היו"ר ציפי חוטובלי
על חשבון, קיבלתם זיכיון על חשבון.
דורי ציקו
אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל קודם כל עוד גופים קיבלו זיכיון, רישיון, לא משנה מה מהמדינה. חברת חשמל קיבלה רישיון מהמדינה ואני חושב שעדיין הגופים האלה משלמים חשמל. העירייה קיבלה אפשרות לגבות ארנונה, ואני חושב שעדיין משלמים ארנונה.
אורלי לוי אבקסיס
לא, ארנונה אני חושבת שיש להם איזה שהוא סוג של פטור, אבל רגע, נתת לנו אחלה רעיונות.
היו"ר ציפי חוטובלי
קודם כל אתה נותן לנו רעיונות מצוינים איך לסייע למרכזי נפגעי הסיוע.
אורלי לוי אבקסיס
נכון, ונהפוך את זה לרעיון גם.
דורי ציקו
נהדר, מצוין, אז אפשר היה לעשות את זה בצורה כוללת ולא ספציפית ---
אורלי לוי אבקסיס
לא, אנחנו נעשה כל חוק בנפרד. על החשמל בנפרד, ואת זה יהיה לנו יותר קל להעביר את זה סעיפים, סעיפים, אתה מבין? אחלה רעיון לגבי החשמל ואולי גם ארנונה.
דורי ציקו
מצוין, אגב אם יש להם במוקד גם טלוויזיה אפשר גם טלוויזיה חינם ואם יש להם, הרבה דברים אפשר לתת חינם.
אורלי לוי אבקסיס
איזה טלוויזיה? אנחנו לא רוצים שהמוקדנים יסתכלו על טלוויזיה, אנחנו רוצים שהם ---
דורי ציקו
לא, אבל אולי במקלט של הנשים צריך לתת להן טלוויזיה. אפשר הרבה דברים. עכשיו למהות, שזה עוד פעם כי התחלתי בנקודה של היעדר ההתנגדות העקרונית, וזה צריך להבין עוד פעם, סלקום כמו גם שבזק תיארה, תורמים ותורמים לכל מיני גופים, כולל גם הגופים שקשורים לנושא שבנדון.
היו"ר ציפי חוטובלי
תבורכו.
דורי ציקו
נכון. עכשיו ההחלטה האם אנחנו מטילים עוד תרומה מצד החברות, היא החלטה באמת של הכנסת ואם הם רוצים יקבעו אותה ובאמת אם כבר הולכים לכיוון הזה, אז באמת ההצעה שחברת הכנסת לוי-אבקסיס דיברה עליה היא דבר נכון. אבל צריך לבין שמדובר בעצם בהטלת תרומה על החברות.
היו"ר ציפי חוטובלי
אנחנו מאד מאד אוהבים את ההגדרה הזאת, בסדר? אוקי. אני עוברת לשלב החשוב ביותר, בואו לא נעכב את זה. היועצת המשפטית של הוועדה, עורכת הדין תמי סלע תקריא את סעיפי החוק, אנחנו נצביע עליהן, וכל שאר הברכות בהמשך.
תמי סלע
וגם אם יש הערות ספציפיות.
היו"ר ציפי חוטובלי
אורלי, אז בואי תקשיבי בתשומת לב, כדי לשמוע את הנוסח המתוקן.
אורלי לוי אבקסיס
כן, אני מכירה את זה כמעט בעל פה.
תמי סלע
כאמור זה הנוסח המתוקן שכבר הכניס בתוכו חלק מההערות. הוספת סעיף 15ב לחוק התקשורת (בזק ושידורים), שיחה עם מוקד חירום טלפוני לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית.

15ב. (א) שיחה מאת מנוי של בעל רישיון כללי למתן שירותי בזק פנים ארציים נייחים של בעל רישיון כללי למתן שירותי רדיו טלפון נייד ושל בעל רישיון למתן שירותי רדיו טלפון נייד ברשת אחרת (בהסעיף זה – בעל רישיון) אל מוקד חירום טלפוני לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית שמספרו 1202 או 1203 תהיה ללא תשלום.

אני רוצה לשאול שאלה אגב העניין הזה של ציון המספרים. האם זה כולל גם את המוקדים של הנשים החרדיות? האם יש איזה שהם מספרים שלא נכנסים לתוך?
ליאת קליין
כרגע לא, לא נשים דתיות ולא גברים דתיים, אבל אפשר אולי לראות איך דרך המנגנון, צריך לבדוק.
היו"ר ציפי חוטובלי
סליחה על השאלה, למה אין לכם מוקד אחד שהוא אחיד לכולם?
ליאת קליין
זו חלוקה גיאוגרפית. היום, לנו יש את קו הסיוע לנשים, זה בגלל החלוקה הגיאוגרפית שהקווים איך שהם פועלים היום זה פשוט מפנה אוטומטית.
היו"ר ציפי חוטובלי
רגע, זה נורא חבל שאנחנו משקיעים כל כך הרבה אנרגיה ויהיו נשים שלא יוכלו להנות מזה.
ליאת קליין
לא, לא, כולם יקבלו וגם אם הן יופנו לקווים יתנו לנו את המספר. אם המוקד יפנה אותן לקו הרלבנטי הם גם יקבלו את הסיוע בקווי, כל מי שמתקשר לקווים האלה יקבל סיוע, יקבל מענה במרכזי הסיוע. אם צריך להפנות אותו לקו ייחודי כמו קו סיוע לנשים דתיות וחרדיות יפנו אותו, ויאפשרו לו ---
היו"ר ציפי חוטובלי
מה ההבדל בין 1202 ל-1203?
ליאת קליין
גברים ונשים.
תמי סלע
לא, אבל באמת התוצאה תהיה שאם מפנים לקו של הנשים הדתיות, אז זה יהיה בתשלום, אם אנחנו לא כוללים את המספר עכשיו.
יעקב שמש
אם אולי צריך להוסיף הערה שמדובר על 1202 ו-1203 או קו אחר ---
נתי ביאליסטוק כהן
לא, קובי, את ההקצאות של הקווים עושה ועדה מיוחד בין משרדית, אני לא יכול להקצות שם מספרים ---
יעקב שמש
לא, אבל נתי תקשיב, אני אגיד לך מה הנקודה.
תמי סלע
הנוסח הקודם לא פירט את המספרים אלא דיבר על קו חירום שמסייע ---
יעקב שמש
יש בקשה לצורך העניין, שנייה ---
תמי סלע
אבל הייתה דרישה של משרד התקשורת לפרט את ---
יעקב שמש
אני אגיד לך מה הנקודה, תאר לך שמחר בבוקר ---
היו"ר ציפי חוטובלי
שנייה, רגע, זה נושא חשוב, רגע, זו נקודה חשובה. לא ביחד. קובי.
יעקב שמש
אם לצורך העניין מחר בבוקר בהטרדות מיניות יגיעו למסקנה שהם רוצים קו מוקד לנערות וזה יהיה 1209 לצורך העניין, אז אתה לא מצפה שהם יבואו פה לוועדה וישנו את המספר.
היו"ר ציפי חוטובלי
נכון.
יעקב שמש
יפה, אז אם ככה צריך להגדיר את זה חד חד ערכי.
נתי ביאליסטוק כהן
רגע, אני רוצה, אבל יש הבדל בין ---
יעקב שמש
רק לתקיפה מינית עם המספרים הייעודיים, ואלא אם כן ---
היו"ר ציפי חוטובלי
שנייה, יש לי הצעה. אני בעד באמת, בגלל שאני לא רוצה להגיע למצב שבו יהיו בעצם סוגים שונים באוכלוסייה שלא יהנו מההטבה הזאת ---
אורלי לוי אבקסיס
שהם תחת אותו גג.
היו"ר ציפי חוטובלי
פשוט למחוק ... של מספרים וכדי שבאמת זה יהיה, נוסיף איזה שהוא סעיף שבאמת זה לא יהיה פיראטי, פתאום יהיו מלא כאלה. נעשה את זה סעיף לאיגוד נפגעי תקיפה מינית.
נתי ביאליסטוק כהן
אם אפשר להציע פשוט להכניס את זה לדברי ההסבר, נראה איך נתמודד עם זה בהמשך.
היו"ר ציפי חוטובלי
אין בעיה, בסדר גמור, מקובל.
תמי סלע
מה, את המספרים להכניס לדברי ההסבר?
נתי ביאליסטוק כהן
להתייחסות לכך שיתכן שיהיו גם מספרי מוקד נוספים.
קריאה
להשאיר את זה ככה.
היו"ר ציפי חוטובלי
לא, כי דברי הסבר לא מחייבים בחקיקה.
נתי ביאליסטוק כהן
ככה נוכל לדבר על זה גם בקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר ציפי חוטובלי
בסדר, אוקי. אני באופן אישי בעד שלצורך העניין החוק הזה יעבור בקריאה הראשונה ללא הפירוט, ועד הקריאה השנייה והשלישית, הרי אם אנחנו רוצים לצמצם ---
ליאת קליין
השם כן, זה אותו מוקד.
אורלי לוי אבקסיס
לנפגעי ולנפגעי תקיפה מינית. אז אולי נוריד את ה-1202, 1203. פשוט להוריד ---
היו"ר ציפי חוטובלי
רגע, לכל הדוברים, אני חושבת שאנחנו נחזור לניסוח שהיה בקריאה הטרומית בלי המספרים, ולקראת הקריאה השנייה והשלישית אם מרכזי הסיוע יצליחו להגיע לאיזה שהוא פתרון אולי מול משרד התקשורת על איזה קו סיוע אחיד שהוא עושה פיצול בשיחות, בלי שזה יהיה כרוך בעלויות, אחרי שמפצלים את השיחה, אני לא יודעת. תעשו את שיקוליכם, אתם יודעים מה הכי יעיל וטוב למתלוננות.
בת שבע נחמני מיכאלי
אנחנו מציעים כן להכניס את השם הספציפי של המוקד.
היו"ר ציפי חוטובלי
כן, אין בעיה.
אורלי לוי אבקסיס
זה כמו בהצעה המקורית.
ליאת קליין
מוקד חירום טלפוני של מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.
תמי סלע
אוקי, מוקד חירום טלפוני של מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.
אורלי לוי אבקסיס
בסדר, מעולה.
היו"ר ציפי חוטובלי
בואי נמשיך.
תמי סלע
(ב)
דבר קיומה של שיחה כאמור בסעיף קטן (א) לא יימסר למנוי במסגרת פירוט שיחות או בכל דרך אחרת.

(ג)
בעל רישיון או מי מטעמו, (זאת אומרת גם עובד נגיד) שהגיע אליו מידע על דבר קיומה של שיחה כאמור בסעיף קטן (א) ישמרנו בסוד, לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש אלא לפי הוראות חוק זה או כל חיקוק אחר או לפי צו של בית משפט.
אפשר אולי להוסיף, אפרופו דברים שעלו פה, או לשם הצלת חיים, או משהו כזה. אני מעלה את זה כרעיון, כי עלו פה מקרים, נגיד מה שבאמת יושב ראש ער"ן ---
היו"ר ציפי חוטובלי
את יכולה לפי הוראות חוק אחר או לפי צו בית משפט.
תמי סלע
אבל עד שמגיעים לצו של בית משפט זה משהו שלוקח זמן.
היו"ר ציפי חוטובלי
לא, אבל הוראות חוק, יש חקיקה.
נתי ביאליסטוק כהן
לא בדקנו את זה עד הסוף גברתי. יש את מה שנקרא חוק נתוני תקשורת שאולי כדאי להצמיד אותו לזה ולהשאיר את זה ככה ולא להרחיב את זה מעבר לזה. אבל לא בדקנו את זה עד הסוף.
היו"ר ציפי חוטובלי
אולי נסתכל על החוק נתוני תקשורת שנבין מה הוא כולל. אוקי, סעיף 2.
תמי סלע
(ד) הוראות סעיף זה יחולו גם על התקשורת מטלפון ציבורי של בעל רישיון.
היו"ר ציפי חוטובלי
מצוין. אני עוברת להצבעה.
תמי סלע
רק עוד משפט אחד, אנחנו נוסיף סעיף שכרגע לא מנוסח כי הוא עלה פה בעניין זה שהעלות תחשב לחברות כהוצאה לצורך תרומה.
היו"ר ציפי חוטובלי
אוקי, מצוין. אני מצביעה, אני רק רוצה לומר, חברת הכנסת ---
עדי קאהן-גונן
מי יקבע את העלות? משרד התקשורת או החברות, כי הן יכולות לדווח כרצונן, או שאנחנו אמורים ---
נתי ביאליסטוק כהן
לא, לא, סליחה, אני אומר, זה נכון שזה יהיה וזה צריך להיות שם ונחשוב על פתרון מכיוון שכרגע הקושי שאני רואה בעניין הזה זה שאם אין עדות לקיומה של השיחה, אין גם עדות לעלות, לצורך העניין ויש לי קושי עם העניין הזה.
קריאה
כשיש עדות אצל החברה גם אם זה לא בפירוט השיחות.
נתי ביאליסטוק כהן
אצל החברה כן, אבל היא לא יכולה לחשוף את זה.
יעקב שמש
לגבי העלות, אנחנו רוצים שהעלות תתואם עם משרד התקשורת.
נתי ביאליסטוק כהן
אז לכן אני אומר, כרגע אני לא יכול ---
היו"ר ציפי חוטובלי
העלות תתואם עם משרד התקשורת, בסדר, אוקי. טוב, תודה על ההערות של כולם, אנחנו עוברים להצבעה. חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ברכות על החוק הזה. את מחליפה את חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי.

סליחה, תהיה כאן דממה כשאנחנו מצביעים. אני מצטערת, היה כאן דיון שלם, אני מצטערת.
דנה נוייפלד
אני רק רוצה להעיר לגבי התרומה, אני יכולה?
היו"ר ציפי חוטובלי
כן.
דנה נוייפלד
אני פשוט לא הבנתי את המשמעות של מה זה אומר ייחשב כתרומה. אני חושבת שזה דבר שצריך יותר לבדוק אותו וזה שהשילוב הזה ככה הרגע, בתוך החקיקה עם המשמעויות, אלא אם כן תמי יודעת להסביר מה הם המחירים.
תמי סלע
זה עלה קודם.
היו"ר ציפי חוטובלי
זה עלה בתחילת הדיון.
דנה נוייפלד
לא, לא.
תמי סלע
זה נכון שזה לא, אני מניחה שזה תיקון עקיף ולא בחוק הזה, אבל זה סעיף שהמשמעות שלו כן ברורה לנו.
דנה נוייפלד
אם היא ברורה לך זה בסדר, היא לא ברורה לי, אז אפשר אולי לקראת הדיון הבא ---
תמי סלע
המשמעות היא שכמו שתורמים כספים, היו תורמים את הכספים האלה נגיד לעמותה הזו בדרך אחרת והיו מקבלים על זה אישור שזאת הוצאה שהיא תרומה והם יכולים למשל להפחית אותה כלומר לצורכי מס, אז באותה מידה העלויות האלה ייחשבו להם.
נתי ביאליסטוק כהן
לא בטוח שהמקור הוא בחוק התקשורת, ולכן ---
תמי סלע
לא, לא, אמרתי שזה יהיה תיקון עקיף לחוק הרלבנטי, אבל עדיין זה יהיה חלק מהחקיקה הזאת.
היו"ר ציפי חוטובלי
טוב, אני מעלה להצבעה. מי בעד נוסח החוק כפי שהוקרא כרגע לאישור לקריאה ראשונה? מי נגד?

הצבעה מס 1
בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
אני שמחה לברך ולומר שהצעת החוק אושרה ותועבר לקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ברכות ליוזמת ההצעה.
אורלי לוי אבקסיס
יושבת הראש, ברכות לשר התקשורת, בהחלט, שהוא גם שר הרווחה.
יעקב שמש
אגב, אתם מריצים את זה במקביל, נכון?
תמי סלע
זה יהיה תיקון שייכלל יחד עם זה, כתיקון לחוק. אני רק רוצה לבקש מהגורמים, בניגוד להתנהלות הפעם, שהערות לקראת שנייה שלישית יועברו לפני הדיון ולא בבוקר הדיון או בכל מיני דרכים עקיפות יועברו אל הוועדה או ישירות ליועצת המשפטית.
נתי ביאליסטוק כהן
אנחנו נבוא בדברים עם מציעת החוק לפני הדיון.
תמי סלע
אבל אני אומרת, גם למנהלת הוועדה.
נתי ביאליסטוק כהן
כמובן, כמובן.

<הישיבה ננעלה בשעה 11:00.>

קוד המקור של הנתונים