ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 26/12/2011

רשות השידור - ענייני מינהל וארגון - דוח מבקר המדינה 61ב', עמ' 395.

פרוטוקול

 
PAGE
29
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
26/12/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 229>
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שני, ל' בכסלו התשע"ב (26 בדצמבר 2011), שעה 11:00
סדר היום
<רשות השידור - ענייני מינהל וארגון - דוח מבקר המדינה 61ב', עמ' 395.>
נכחו
חברי הוועדה: >
רוני בר-און – היו"ר

מרינה סולודקין
יוליה שמאלוב ברקוביץ
מוזמנים
>
אפרים מלכין - ראש ענף באגף השכר, משרד האוצר

יובל חיו - מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

יוני בן-מנחם - מנכ"ל רשות השידור, רשות השידור

אמיר גילת - יו"ר רשות השידור, רשות השידור

איתנה גרגור - מבקרת פנים, רשות השידור

מיכאל מירו - מנהל קול ישראל, רשות השידור

צביקה צימרמן - מנהל כח אדם, רשות השידור

צבי גרזון - ועד הנדסה, קול ישראל, רשות השידור

רן אפרתי - יו"ר ועד הנדסה, רשות השידור

דני זקן - יו"ר אגודת העיתונאים

אורי רוזנווקס - יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים

ניר טויב - פורום היוצרים הדוקומנטריים

עמית ליאור - יו"ר איגוד התסריטאים

ליאורה קמינצקי - איגוד התסריטאים

עדן גוריון - איגוד התסריטאים

אליס גולדמן - יועצת משפטית, תנועת אומ"ץ

נגה בריינס - אחראית קידום מעמד העורך באיגוד עורכי תמונה וקול בישראל, מוזמנים נוספים

משה בר - יו"ר עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים

דניאל גלילי - מזכיר יו"ר עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
קצרנית פרלמנטרית
ס.ל., חבר המתרגמים
<רשות השידור - ענייני מינהל וארגון - דוח מבקר המדינה 61ב', עמ' 395.>
היו"ר רוני בר-און
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה. הנושא: רשות השידור. זו ישיבת מעקב נוספת, בעקבות הישיבה שהתקיימה לפני שלושה חודשים ב-27 לספטמבר 2011. הדיון בפעם הקודמת נסב סביב דוח מבקר המדינה 61ב', ממאי 2011, שעניינו רשות השידור, ענייני מינהל, ארגון וכיוצא באלה, לא נחזור. במסגרת אותו דיון דנה הוועדה בממצאים שעלו מהדוח ונגעו לליקויים בתשתיות של נושא רשות השידור, גם בטענות נגזרות נוספות, בין היתר איוש המוסדות, המנהלים, פוליטיזציה, בהם וגם בתכנים המשודרים, פעילות ללא תקציב מאושר, ניהול כוח אדם, התקשרויות בצורה החורגת מסדרי מינהל תקין ושאלת היישום של הרפורמה. בקליפת אגוז, הסיכום של הדיון הקודם עסק באיוש המוסדות, אותו ממשק בין הדרג הפוליטי לרשות, כפי שבא גם בתת הסעיף של הפוליטיזציה, גם הפנימית וגם החיצונית, בין היתר, ההשפעה על הבחירה ועל ההעדפה של מרואיינים. בעניין הזה התחייבה הרשות להמציא דוח שיבדוק אמפירית את הטענות. הרשות עמדה בהתחייבות שלה, גם מבחינת הזמן וגם מבחינת המועד. הדוח הומצא. אני עברתי עליו. לדידי, בהינתן שהוא משקף, ולא נשמעה טענה אחרת, את המצב בשטח, הוא לא מציג שום תמונה שיש בה כדי להוות בסיס לטענה לפוליטיזציה בבחירת מרואיינים. יש איזה טענה שאני אבדוק אותה בהמשך הדיון לגבי שתי תכניות שאני אומר מלכתחילה שבעיניי זו טענה שאני חייב לבדוק אותה רק לפרוטוקול, כדי להקציע גם את היבלת הזאת מסדר היום של הטענות האלה. מכל מקום, הדוח הזה שהופץ, לתפיסתי, אני לא שמעתי מחברי כנסת אחרים דבר אחר, אם תהיינה טענות אחרות, הן על אחריות הטוען ואם הוא ירצה שנבדוק אותן, נבדוק אותן, לטענתי, התמונה המוצגת בדוח הזה היא תמונה שמשקפת התנהלות ראויה של בחירת מרואיינים, באיזונים כאלה ואחרים. מפעם לפעם, זה כמובן לא יכול להיות במתכונת מעבדתית שהאיזון הקדוש חייב להופיע מיד. על פרק הזמן הנסקר בדוח ניתן לקבוע, לפחות לתפיסתי ולבדיקתי, שהטענה בדבר הפוליטיזציה בשידורים לא הוכחה, ההיפך מכך.
הדבר השני, לעניין הממשק בין הדרג הפוליטי לרשות השידור, אנחנו תיכף נדבר. יכול להיות שגם את העניין הזה אפשר היה לסכם קצת בצורה יותר פוזיטיבית, אלמלא פרסום שהיה בשבוע האחרון, שלא קשור אולי לרשות, קשור לדרג הפוליטי, למרבית הצער עוסק גם בחבר אישי שלי, שנמצאו אמירות שקצת קשה להשלים איתן, אבל מכיוון שהוא לא נמצא פה לא נדון בזה. אם למישהו יהיה רצון לדון בעניין של האמירה הזאת, גם לבדוק אותה, אם היא סתם איזה סוג של התפארות לא במקומה, או שיש מאחוריה יותר, אז ניתן יהיה לעשות את זה בוועדה. כך או כך, זה בוודאי לא מונח לפתחה של הנהלת הרשות אלא אם יוכח אחרת.
אני מודה שהנושא השלישי, שהתחלתי לסכם אותו בדיון הקודם ואמרתי שלי עצמי יש תחילה של שביעות רצון מהעניין של ניהול כוח אדם ובלבד שהדברים האלה ימשיכו להיות מבוקרים, בין לבין קיבלתי תלונות נוספות שאנחנו נבקש לברר אותן היום. אני מאוד מקווה שגם כאן התשובות של ההנהלה יניחו את הדעת. מכל מקום, יש פה כמה דברים שטעונים בירור והודענו כבר בישיבה הקודמת שאת הבירור הזה, של ההתנהלות בנושא כוח אדם ובחירת כוח אדם, אנחנו נעשה על בסיס של רוטינה ונעמיד את זה תחת הזכוכית המגדלת ואנחנו נמשיך לעשות כן, ואני שמח לומר שההערה השלישית, שבאה מן הביקורת ועברה דרך היגון והמצוקה של רשות השידור, או ההתנהלות בלא תקציב מאושר, בסוף היום באופן כזה או אחר נפתרה בדרך פלא, ובין לבין אושר התקציב ל-2011, גם אם ממש בשלהי השנה. מכל מקום, המעוות שנדרש תיקון, או שדרש תיקון בישיבה הקודמת, בינתיים תוקן. אנחנו ננסה לברר מה קורה לגבי תקציב 2012.

אם כך המצע לדיון היום; נבקש לקבל דיווח, ככל שיש דיווח, על התקדמות ביישום הרפורמה. נבקש לבדוק מה קורה לגבי תקציב הרשות 2012. נושא הדיון בהיתר לעבודות פרטיות, היו אמירות בישיבה הקודמת שהמחלקה הזאת תיעלם, אנחנו נבקש לברר עניין שעלה, גם אם במקומות אחרים, הנושא של אי תקצוב הפקות מקור. הוא הועלה אצלנו, היה סוג של אמירה שאני די תמכתי בה, הטענה שעולים מ-3 ל-6, מ-6 ל-9, בעיניי נראתה בנסיבות העניין ולנוכח המצוקות הכלכליות סוג של התנהלות שצריך לטפח אותה ולהגיע ל-36% זה כמעט יעד בלתי מושג. אני מבין שקרו פה דברים שהם לא מעודדים מהבחינה הזאת, ועל כך אנחנו נבקש לדבר כאן היום ולקבל תשובה. פוליטיזציה בשידורים, אמרתי, אני קיבלתי את הדוח, קראתי אותו, לו הדברים היו תלויים בי, אני לא מתכוון להתעסק עם זה, אם חברי כנסת גילו בדוח דברים אחרים ורוצים להתעסק עם זה, אני לא אמנע את זה מהם. ופוליטיזציה במינויים.

מתווה הדיון יהיה כמו שאמרנו בפעם הקודמת, וגם אופי הדיון, אני מבקש שהוא יהיה כמו בפעם הקודמת. בפעם הקודמת, למרות היות הדיון מאוד טעון ומאוד קוטבי, הוא התנהל עם הרבה מאמץ של כל המשתתפים בו לקיים אותו בצורה מסודרת ופרודוקטיבית ולא יצרית ומתלהמת. מר חיו, ממבקר המדינה, ככל שתרצה להוסיף, בבקשה. אם לא, עכשיו נשמע את הרשות, אחר כך נשמע גורמים אחרים שנמצאים פה, לפי סדר הנושאים.

דיווח על התקדמות ביישום הרפורמה, בבקשה. בבקשה, אדוני היושב ראש, דיווח על התקדמות ביישום הרפורמה, תקציב הרשות, היתר עבודות פרטיות, אי תקצוב של הפקות מקור. לפוליטיזציה במינויים, לא, דבר על הדברים האלה ולזה נגיע---
אמיר גילת
או שברשותך אני אפתח ביישום ממצאי דוח מבקר המדינה ואז אני אקשור את זה לרפורמה, כי זה קשור לתקציב.

ראשית, בנושא הנדבך של המינויים בפועל ברשות השידור, אני שמח לבשר שאנחנו תיקנו את הליקוי הזה, הייתי אומר במלואו. פרסמנו כבר 50 מכרזים, מתוך 57 מינויים בפועל. עד סוף השנה, זה בימים הקרובים, יפורסמו יתרת המכרזים. חלק ניכר מוועדות המכרזים כבר כונסו, כבר נבחרו בעלי תפקידים חדשים, במקרים אחרים לא מצאנו במכרז פנימי אף מועמד ולכן זה יצא למכרז חיצוני. אתמול התכנסה ועדת המכרזים החיצונית לבחירת מנהל הטלוויזיה וגם פה לא מצאה מועמד ולכן זה ייצא לוועדת איתור, אבל התהליך הזה בעיצומו. הבשורה, ואני מאוד שמח לבשר את זה, שבאמת 50 מכרזים מתוך ה-57 יצאו, ואני מתחייב, שוב, שעד סוף השנה ייצאו יתרת המכרזים ובכך התיקון הזה של המינויים בפועל מתוקן במלואו.

לגבי התקציב. כבר אמרת שתקציב 2011 אושר, כך שגם הליקוי הזה תוקן, נקודה. לגבי 2012, אנחנו כבר ערכנו בוועד המנהל ישיבה לגבי עקרונות תקציב 2012, ועדת הכספים של מליאת רשות השידור מתכנסת ביום חמישי הקרוב כדי לדון בתקציב 2012 ואני מקווה שהוא יוגש בזמן.

לגבי נוהל עבודה פרטית – גם הנדבך הזה תוקן. כמו שדיווחנו בפעם שעברה---
דני זקן
הוחרף, הוחמר, לא תוקן, אמיר.
אמיר גילת
הוא לא הוחמר, הוא תוקן.
היו"ר רוני בר-און
דני, נא להתאפק.
אמיר גילת
תוקן נוהל עבודה פרטית והמנהל הכללי מיד, אם ירצה, ידווח על זה וישלים את דבריי. יש נוהל חדש לעבודה פרטית, שכמו שאמרתי בפעם שעברה, מסדיר את העניין, לא בשיחת מסדרון, לא בפתקים, לא בעל פה, אלא בצורה מסודרת בוועדה מטעם ההנהלה, שבוחנת כל מקרה ומקרה, יהיו אמות מידה אחידות לכל בקשה כזאת והיא תידון בפני אותה ועדה.

לא רק זאת, הלכנו אפילו לדוח אחורה של מבקר המדינה, ל-53א', ומצאנו שם שנושא של חוזים אישיים, אם אנחנו עוסקים בכוח אדם, לא טופל. הייתה שם המלצה של מבקר המדינה שהוועד המנהל יתקין קריטריונים למתן חוזים אישיים על ידי המנהל הכללי, זה לא בוצע, לצערי, עד היום. אנחנו בוועד המנהל כבר קיבלנו החלטה בעניין הזה והותקנו קריטריונים שמסמיכים את המנהל הכללי לקבוע מי ומי בחוזים אישיים.

סוגיה נוספת שעלינו עליה תוך כדי, זו סוגיית ניגוד העניינים. היועץ המשפטי לממשלה הנחה כבר ב-2006 להחתים את עובדי המדינה וגם את עובדי רשות השידור על הסכמי ניגוד עניינים. לצערי הרב זה לא בוצע עד היום, אנחנו, מיוזמתנו אכפנו את הנוהל הזה שמשום מה לא מומש וכל עובדי רשות השידור יהיו חתומים על הסדר ניגוד עניינים, כולל לוח זמנים שזה יקרה במהלך 2012.

באשר להפקות מקור – אנחנו יוצאים עכשיו מוועדה שדנה בנושא הזה. לרשות השידור אין כיום את הכלים ואת היכולות לעמוד בדרישות החוק, לכן גם באה הבקשה של המשרד הממונה לכנסת. אני רק אציין שהשנה, מאז חוקק החוק, הושקע הסכום הגדול ביותר שהושקע אי פעם מאז נחקק החוק, 25 מיליון שקלים, לעומת 12 מיליון בשנה שעברה---
היו"ר רוני בר-און
12?
אמיר גילת
בפועל בוצעו 8 מיליון ב-2010 וב-2009, 9. כלומר הוועד המנהל הנוכחי, מאז נכנס לתפקידו, שילש את ההפקות המקוריות ואנחנו מתכוונים להגדיל את הסכום בצורה משמעותית גם ב-2012.

באשר לשאלתך על הרפורמה, אנחנו עדיין בבדיקה של כדאיות כלכלית של נכסי הנדל"ן כמקור מימון לרפורמה. אני עוד פעם אומר, לא כל הנכסים, אלא נכסי רשות השידור, לא הנכסים, ואנחנו מקווים שתימצא הדרך ויימצא הפתרון ואנחנו מעריכים שזה עניין של שבועות אחדים עד שנוכל לגבש עם המשרד הממונה ועם משרד האוצר את מתווה הרפורמה.
היו"ר רוני בר-און
אוקי. האם יש למישהו בנוכחים פה הערות או שאלות?
ניר טויב
אני מפורום היוצרים הדוקומנטריים, בשם כל איגודי היוצרים. אנחנו מבקשים גם את זכות הדיבור בכל מה שנוגע לדוח מבקר המדינה לגבי הפקות מקור, 36%, כפי שמופיע בדוח האחרון של המבקר.
היו"ר רוני בר-און
אתה מבקש זכות דיבור, או שכבר בזה מיצית את מה שרצית לומר? אני שואל כרגע לפי הסדר, אני רוצה שהדיון יהיה מסודר. לעניין תקציב הרשות?
ניר טויב
כן, גם לעניין התקציב, אנחנו---
היו"ר רוני בר-און
סלח לי, רגע. הנושא כרגע, ההתייחסויות כרגע, הוא נושא תקציב הרשות. בבקשה, חברת הכנסת סולודקין. לעניין תקציב הרשות, אל תערבבו את כל הדברים שעל סדר היום, אני רוצה לעבור נושא-נושא כדי שהדיון יהיה ממוקד. לעניין תקציב הרשות.
מרינה סולודקין
חשבתי רק להבהיר שגם אם יש מכרזים, קורים דברים---
היו"ר רוני בר-און
למכרזים אנחנו נגיע, אני לא אוותר על זה, אני מבטיח לך.

לעניין תקציב הרשות, יש מישהו שמעוניין לומר? בבקשה, מי אדוני?
אורי רוזנווקס
<
פורום היוצרים הדוקומנטריים--->
היו"ר רוני בר-און
בפורום היוצרים הדוקומנטריים כל הזמן ידברו על כל נושא, כל השלושה שביקשו רשות דיבור?
ניר טויב
לא---
היו"ר רוני בר-און
אני מבין, מה שנקרא, את חופש היצירה ואת עצמאות היצירה, שכל אחד רוצה ליצור---
ניר טויב
אנחנו מבקשים שתקציב רשות השידור יהיה גלוי, שקוף. אנחנו מבקשים שהוא יפורסם. גם תקציבי רשות השידור לשנים 2006, 2007, 2008-9-10, 2011 כמובן, שאושר, ואנחנו גם רוצים לדעת איך נראה התקציב של 2012. אם יושב ראש רשות השידור מדבר על הגדלת הפקות המקור, אז בוודאי הוא כבר עיגן את התקציב. אנחנו רוצים שהתקציב יהיה שקוף. גם בדוח מבקר המדינה האחרון רשות השידור לא המציאה את הדוחות של 2009 ו-2010. זה מצב לא מתקבל על הדעת.
היו"ר רוני בר-און
רשמת את זה לפניך, מר גילת?
אמיר גילת
כן.
היו"ר רוני בר-און
מר גילת, אתה כמובן, מכיוון שנציגיך, נציגי היוצרים במדינת ישראל, לפי מיטב זיכרוני ותפיסתי, מכוח החובה מייצגים אתכם גם במליאת רשות השידור, הם רואים את הדברים האלה, אני לא חושב שעל תקציב 2012 אפשר לקיים דיון ציבורי לפני שהוא עובר ברשות, אני חושב שהשקיפות של התקציבים הקודמים היא דבר טריוויאלי. תרשום לפניך לענות לדבר הזה.
ניר טויב
אם אני רק יכול להשלים, לא לשלוח אותנו לחופש המידע. זה דבר שצריך לקבל בלי חופש המידע, זה דבר בסיסי.
היו"ר רוני בר-און
מר טויב, לא יהיה פה דו שיח ביני לבינך, זו הייתה תשובתי, מר גילת יענה לך בסוף, אנחנו לא נהפוך את הדיון הזה לאיזה דיבייט בינך לביני לבין מר גילת. זאת לא תכנית הדיון, זו פעם אחרונה שאתה תופס את המיקרופון ומתחיל לדבר בלי שאתה מקבל רשות.

בבקשה, בעניין התקציב, יש לעוד מישהו בחדר איזה שהם עניינים לומר? תודה.

בעניין היתר עבודות פרטיות?
דני זקן
כן, על זה אני רוצה לומר.
היו"ר רוני בר-און
דני, אתה יכול להתעורר? אתה ער כשאני מבקש שתירדם ואתה נרדם כשאני רוצה שתהיה ערני. בבקשה, מה יש לך להגיד בעניין היתר עבודות פרטיות?
דני זקן
היה נוהל ישן, נוהל קודם, שהיו לו הרבה מגרעות. במהלך הדיונים על הסכם הרפורמה אנחנו קבענו שקביעתו של נוהל חדש תיעשה בין ההנהלה לבין האגודה, זה אחד ממכתבי הלוואי של הסכם הרפורמה, ומתוך ראייה שעיתונאים הם לא פקידים. מה שנעשה עכשיו בעצם, דילגו על העניין הזה, ההנהלה קבעה נוהל חדש שכשהוא יצא הייתי פשוט בשוק כשראיתי את הנוהל. הנוהל דורש ממך פחות או יותר לקבל אישור גם על זה שאתה רוצה ללכת לשירותים, הוא דורש ממך, למשל, לבקש אישור על כל משהו שאתה עושה מחוץ לרשות, גם אם אתה לא מקבל עליו שכר. למשל.
היו"ר רוני בר-און
גם אם אתה מקבל היתר לעבודה פרטית, כשאתה בעבודה הפרטית, כשאתה הולך לשירותים, אתה עדיין צריך לפנות ליושב ראש הרשות.
דני זקן
עדיין צריך לקבל את האישור. גם אם אתה לא מקבל שכר על משהו שאתה עושה, כמו למשל הרצאות. הסיפור האחרון היה ההשתתפות בכינוס---
היו"ר רוני בר-און
אבל הטענה היא, אני מבין, שבמסגרת הרפורמה ציפית שהנוהל החדש יהיה מתואם עם העיתונאים ולא יהיה אליהם יחס של פקידים אלא יחס של בעלי מקצוע.
דני זקן
ובי"ת, שיהיה ריאלי. אנשים שרוצים לכתוב ספרים, אנשים שעושים דברים... יש לא מעט---
היו"ר רוני בר-און
הבנו, אין צורך בדוגמאות. הטענה היא מאוד ברורה. יושבים פה אנשים שמכירים את כללי המשחק וככל שתרבה בדוגמאות כך נדמה שהטיעון שלך פחות חזק. תרשום לפניך את זה, תשיבו על זה בהמשך. אנחנו לא ננהל את זה פה.

אנחנו מקדמים בברכה, כמו שאנחנו תמיד עושים בכנסת, את תלמידי בית הספר לשגרירים צעירים בפתח תקוה, עם המורה שלהם, גב' רחל עמרני. הם הקריבו את חופש החנוכה שלהם כדי לבוא לכנסת, זה דבר יוצא דופן. חברי הכנסת אף פעם לא מקריבים חופשים כדי לבוא לכנסת. אם נמצא שאלה שנוגעת לענייני שגרירים צעירים, ואם ייצא לכם לשאול שאלה, נתחשב בבקשה הזאת, אבל אני לא מבטיח בעניין הזה.
עוד באשר לעניין של היתר לעבודות פרטיות? אין. תודה.

הנושא של אי תקצוב הפקות המקור. בשם היוצרים, מי מדבר?
אורי רוזנווקס
אני יושב ראש פורום היוצרים הדוקומנטריים. אנחנו היינו עכשיו עדים למחזה קשה מאוד בוועדת הכלכלה, שבו היה אישור רטרואקטיבי, הכשרה של עברה על החוק של רשות השידור, עליה אנחנו מתריעים במשך חודשים ארוכים. אנחנו ניהלנו עם יושב ראש הרשות, דר' גילת, התכתבות ענפה בעניין של אי העמידה בהפקות המקור של הרשות. בסופו של דבר אנחנו נוכחנו, אפשר לומר במלים קשות, בהכשרה של עברה בוועדת הכלכלה כאשר הוועדה לא מצאה לנכון לקבוע שום סעד לעובדה שבשנה הבאה רשות השידור תעמוד בחוק. יושבת פה חברת הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ שגם הייתה שם, הוועדה לא קבעה שום סעד ושום ערובה שרשות השידור תעמוד או תתקרב למחויבות שלה בשנה הבאה.

אנחנו גם רוצים להגיד גם פה, ובהתבסס על הדברים החמורים שנאמרו בדוח מבקר המדינה בענייני הפקות המקור, שהכסף והאופן שבו רשות השידור מציגה את מצבה הכספי הוא רחוק מהאמת. אנחנו יודעים שמוציאים שם כספים על דברים שאינם כתובים בחוק, בניגוד להפקות מקור קנויות, לדוגמה הקמת ערוץ חדשות, לדוגמה---
היו"ר רוני בר-און
אני מציע לך, אם אתה רוצה שיתקיים דיון אמיתי, אם עקבת אחרי דברי הפתיחה שלי, לפחות לגבי חלק מהדברים שעסקנו בהם בישיבה הקודמת, יש לנו סוג של התקדמות. להבדיל אולי מוועדות אחרות, שרואות את הערך העליון בהתנצחות, אני מעוניין בתוצאות. התוצאה שהיוצרים והפקות המקור יילכו קדימה ותהיה יותר עבודה ותהיה יותר תוצרת, לא רק אתה תשמח בזה, אני מבטיח לך שגם רשות השידור תשמח בזה ואחרון, אם מותר לי להצטרף באחרון השמחים, אני גם אהיה. אני לא רוצה להתעסק כרגע במה שאתה חושב שלאן הולך הכסף. תסביר לי מה אתה חושב שהייתם צריכים לקבל, מה אתה יודע שלא קיבלתם, מה הוא זה שעשתה הוועדה באותו מחזה עוועים שהיית נוכח בו לפני כמה דקות, ומה הוא זה שאתה מצפה לקבל בשנת העבודה הבאה וועדת הכלכלה, או הוועדה שהיית בה, לא גרמה לך לקבל, שיכול להיות שאנחנו נצליח לקבל את זה כאן. תהיה ממוקד, בבקשה, בעניין הזה. אם נתעסק פה בהטחת האשמות בעניינים שלא ממן העניין, לא נתקדם. אני רוצה להתקדם.
אורי רוזנווקס
אני מעביר לניר את הדיבור.
היו"ר רוני בר-און
בזה זה הסתיים, חברים. אי אפשר כל הזמן לטייל ביניכם. אני מתקשה לעקוב אחרי זה, תשומות הקשב שלי הן מוגבלות, אני רגיל לשמוע בן אדם אחד, לעבד, לעכל, אחר כך את השני, ולא להיות מתוזז בין שני אנשים.
ניר טויב
דוח מבקר המדינה האחרון שבדק את רשות השידור בשנת 2010, 2009, 2008 ו-2007 התייחס לסעיף 44ג' שמדבר על כך שרשות השידור צריכה להוציא 36% מהכנסות רשות השידור על הקפות מקור קנויות, קרי הפקות סוגה עילית, מדובר על דרמות, הפקות מקור דוקומנטרי.
היו"ר רוני בר-און
מכירים את זה, לא יכלו לעמוד בזה בגלל חסרון כיס, אמרו נתחיל באיקס, נתחיל בוואי, נטפס. אמרתי, אם אני אכריח אותם, הם לא יקיימו את זה, כי מי אני שאני אכריח אותם, אף אחד לא יכול להכריח אותם בעניין הזה, אבל אם המדרג יעלה כל פעם, ודיברנו, אני לא יודע אם איתך, אבל עם מישהו מכם, ניהלנו דיון בפעם הקודמת, שעדיף להתקדם בשלבים מאשר להציב יעד שבשלב הזה בוודאי לא נגיע אליו. מה קורה? בשנה האחרונה היו 21 מיליון שקלים?
ניר טויב
לא, 3% רק הושקעו, ה-25 מיליון הם 3%.
היו"ר רוני בר-און
אוקי, הם הודו בזה, נכון. מה מתוכנן לשנה הבאה?
אמיר גילת
5.2.
ניר טויב
דהיינו מה הסכום?
היו"ר רוני בר-און
תעשה את המכפלה, יהיה 35.
ניר טויב
לא, יש ויכוח לגבי הסכום. אמיר רואה בזה 180 מיליון שקל כי הוא אומר שזה 36% מהכנסות הטלוויזיה והחוק מדבר, אנחנו בדקנו את זה עם עורכי דין, על 36% מהכנסות רשות השידור, כך זה מופיע גם בדוח מבקר המדינה. יש פה נציג של מבקר המדינה, הוא יגיד מה רשום בדוח.
היו"ר רוני בר-און
לא, סליחה, אם 25 מיליון היו 3% מתקציב הרשות, לא מהגבייה שלכם לטלוויזיה. אם גביתם 180, 25 מיליון זה לא 3%.
אמיר גילת
הכנסות הטלוויזיה היו 489 מיליון.
ניר טויב
אבל יש פה את נציג המבקר שיגיד איך---
היו"ר רוני בר-און
אני לא אעיר לך פעם נוספת, אני לא יכול לבקש תשובה מאמיר כשאתה אומר לי את מה שאתה אומר באמצע.

אמיר, 25 מיליון הם 3% ממה?
אמיר גילת
5.2 אחוז מהכנסות הטלוויזיה שהן 489 מיליון.
היו"ר רוני בר-און
זה היה בשנה שעברה, מה השנה אתה מתכנן?
אמיר גילת
ביום חמישי אנחנו רק יושבים על הדיון בוועדת הכספים. אנחנו רוצים להגדיל---
היו"ר רוני בר-און
כמה אתה רוצה? אתה רוצה להכפיל את זה?
אמיר גילת
רצינו להגדיל, הוועד המנהל כבר הנחה עקרונית להגדיל ב---
היו"ר רוני בר-און
אתה רוצה להכפיל את זה?
אמיר גילת
אני מעוניין להכפיל את זה, אנחנו גם עברנו הפחתה של האגרה ב-5%---
היו"ר רוני בר-און
אנחנו לא יכולים עכשיו לקבל ממנו---
אמיר גילת
אדוני, החוק קובע 36% מהכנסות הטלוויזיה.
היו"ר רוני בר-און
היה 25 מיליון, באינטנשן שמענו שזה יהיה פי שניים בשנה הבאה, איפה הטענות הלאה?
ניר טויב
הטענה היא מאוד פשוטה, תקציב רשות השידור, מה שמעוגן בו בחוק זה סעיף הפקות המקור הקנויות, לא מעוגנת השקעה בשידורי ספורט, לא מעוגנים סעיפים אחרים שרשות השידור מוציאה עליהם כסף. גם אותן הפקות מקור, ואמיר אמר את זה גם בוועדת הכלכלה, למשל זה הקדם אירוויזיון. לא כך הייתה כוונת המחוקק. אנחנו לא רוצים להתערב לרשות השידור באופי ההפקות ומה היא תפיק, אבל אין שום פיקוח, ומופיע כך בדוח מבקר המדינה, על רשות השידור בזמן אמת על ההוצאה. מה שאנחנו היינו עדים פה, למחזה בוועדת הכלכלה, ומה שראש הממשלה עושה בעצם בשבועיים האחרונים, הוא משמש כחותמת גומי, רשות השידור באה אליו בסוף השנה ומעמידה בלי שום שיקול דעת את המספר ואת האחוזים בדיוק כפי שהיא הוציאה בסוף השנה. אנחנו טוענים שאין פה שום שיקול דעת של השר הממונה על הסכום שרשות השידור צריכה להוציא. זאת אומרת זה יורד מ-36% ל-3% או ל-1.7. אנחנו רוצים שיהיה שיקול דעת, אנחנו לא באים ועומדים על קוצו של יוד שייצאו כל ה-36%, אבל עדיין זה לא צריך לרדת מ-36% ל-3% או ל-1.7.
היו"ר רוני בר-און
טוב. עוד מישהו שרוצה לדבר בעניין הפקות המקור? בבקשה, מי אדוני?
עמית ליאור
יושב ראש איגוד התסריטאים. מכיוון ש-2011 מאחורינו ואנחנו הולכים לבג"צ בעניין הזה, אני חושב שלקראת 2012 צריך להבין באיזה עולם אנחנו נמצאים מבחינת היצירה בישראל, שסוגרים את ערוץ 10, שהמעבר לרישיונות הולך לפגוע במאות מיליונים של שקלים ליצירה הישראלית ודוברת העברית, ואני חושב שאם כבר מדברים על מדרגים, כדאי מאוד שרשות השידור תחשוב על מדרג הרבה יותר מכובד, ליוצר הישראלי, ליצירה הישראלית ולצרכן הישראלי. חצי האמירה הזאת ש'נכפיל את הסכום', לא מספיק, לא דומה למה שמגיע לציבור הזה. בחמש השנים האחרונות החסרתם מיליארד וחצי שקל להפקת מקור בשפה העברית. לא מספיק, אמיר, בשנה הבאה, 20 מיליון, לא דומה לכלום.
היו"ר רוני בר-און
הוא לא אמר לך 20 מיליון.
עמית ליאור
הוא אמר כפול, שזה מה זה? בוועדה הקודמת הוא אמר 25. לא מספיק, לא דומה למה שמגיע, לא ליוצר, לא ליצירה ולא לציבור בישראל.
היו"ר רוני בר-און
ליאור, אני מבין את הכאב, אני מבין את המצוקה. אני שמעתי, והשמיעה שלי קובעת בוועדה הזאת, ומה שאני שומע זה מה שאני אדע לשאול בדיון המעקב הבא, ואתה רואה שאנחנו מנהלים אותו ברצף ולא נותנים לדברים לזלוג, שאחרי שלוש שנים פתאום מתחילים לנסות למשוך חבל מבאר שכבר צללה למרכז כדור הארץ. יהיה פה עוד דיון. לפחות עוד דיון, או עוד דיון, או עוד דיון. האוזן המוזיקלית שלי שמעה שב-2011 היו 25 מיליון, שהוא לא יכול להתחייב עכשיו כי התקציב בא למליאה ביום חמישי והוא לא יכול לעשות פה התחייבות לפני שהמליאה שמעה אותו, וזה נכון וטוב בעיניי. הוא אמר שהשאיפה שלו שבשנה הבאה, ב-2012, התקציב שהיה ב-2011 יהיה כפול. זה לא עוד 25 מיליון. כרגע זה לא מעניין אותי מה שהיה בוועדת הכלכלה, מעניין אותי מה שקורה פה, כי אני אמשיך לעקוב.

עוד מישהו בעניין אי תקצוב הפקות המקור? חברות הכנסת, אולי?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני לא מבינה, כרגע העברתם את הצעת החוק הזאת, בשנה הבאה בעצם אתם כבר אומרים שלא יהיו 176 מיליון להפקות מקור? זאת אומרת אתם כבר אומרים שב-2012 יהיו רק 50 מיליון? לפי מה שאתה אומר.
אמיר גילת
לא אמרנו 50 מיליון.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני רוצה להבין.
אמיר גילת
גברתי, מאז שחוקק החוק, מעולם לא הייתה לרשות אפשרות לקיים אותו. זה חזר על עצמו שנה אחרי שנה. דווקא בשנה האחרונה, אני אומר שוב, מאז המוסדות החדשים, מאז ההנהלה החדשה, התקציב שולש, אז אני לא מבין למה הטענות דווקא עכשיו.
היו"ר רוני בר-און
אני מבקש ממך, יש לי בקשה, כמו שאני לא מרשה, לא לחברי הכנסת ולא לאלה שבאים מהצד השני, אני מעוניין בעובדות, אני לא מעוניין בדעות. אם אתה לא מבין או כן מבין, על זה נדבר אחר כך, זה ביום שישי בערב, אתה בסלון שלך, אני בסלון שלי. פה ידברו עובדות. הבנתי, התשובה היא, כפי שאני מבין אותה, וזה חלק מהדיון הקודם שלנו, שמי שחושב שאנחנו נזיז כפתור מפה לפה ונתקן תחלואה של הרבה מאוד שנים ותיכף נגיע ליעד האוטופי הנדרש, שהמחוקק המפואר, שאת ואני חלק ממנו, שם, אז הם יודעים מציאות אחרת. אבל בעיניי, אם בשנה האחרונה שילשו את מה שהיה ב-2010 והוא מציב יעד שהוא לא מתחייב עליו אבל הוא מציב אותו ואני מברך עליו, שבשנה הבאה יהיה כפול ממה שהיה בשנה הזאת, אז נקיים את הדיון כשנשמע את הדבר הזה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני רוצה להגיד שהתשובה שלך בהחלט מספקת אותי. רציתי רק לדעת, אדוני היושב ראש, כמה שנים אחרונות המצב הזה? הוא אומר, מאז שרשות השידור קמה---
היו"ר רוני בר-און
חברת הכנסת שמאלוב ברקוביץ, אני מאוד מכבד את זה שאת משתתפת בדיון, הדיון שלנו הוא דיון מודולרי, הוא דיון פרוגרסיבי, אנחנו לא הולכים עכשיו אחורה, אנחנו מקיימים דיוני מעקב, זה הדיון השלישי שלני בעניין הזה. אלה שאלות ששאלנו בדיונים אחרים, אין לי מקום ואין לי זמן עכשיו לדברים האלה, אני רוצה להתקדם.
אי תקצוב הפקות המקור? יש פה עוד מישהו שמעוניין בדבר הזה? תודה רבה.

הנושא הבא שהיה לנו על סדר היום זה הפוליטיזציה בשידורים. על זה בעצם דיברנו, הזכרנו את הדוח שהגשתם ואני לא חושב שאנחנו צריכים לדון בזה כרגע. יש רק שאלה אחת. ואני אומר באמת, מכיוון שאני מחויב לשאול אותה, מכיוון שהובא לידיעתי, אני אומר עוד פעם, אין בעובדה שאני שואל אותה כדי להביע דעה. נאמר לי שיש שתי תכניות, תכנית אחת או שתיים שמגיש מנהל הרדיו ותכנית אחת שמגיש מנכ"ל הרשות, שהן לא בין אלה שנסקרו בסקר הזה. השאלה אם יש להן איזה שהיא משמעות מבחינה של מרואיינים פוליטיים. יכול להיות שזה שאמר לי את האינפורמציה הזאת הוא גורם שאני חייב להתחשב באמירה שלו, אני אומר שאם היה צריך להגיד לי על איזה תכניות מדובר, אז אני מניח שהן לא ההארד קור של הפוליטיקה ובוודאי לא ההארד קור של הטענה על פוליטיזציה של מרואיינים. אם אני, בתור פוליטיקאי שמתעניין בדבר הזה, לא מכיר את העניין הזה. תענו לי רק כדי שהעניין יהיה שאני לא מסנן את השאלות, יש תכניות שהמנכ"ל מגיש?
קריאה
תשאל את המבקרת שעשתה את הבדיקה, היא תגיד.
היו"ר רוני בר-און
המבקרת פה. את הכנסת את הסקר הזה. נאמר לי ככה, נאמר לי שתכניות מחויבות באיזה שהוא רקורד של הליין אפים, ששם את נכנסת פנימה ואת יודעת לעשות את הסקירה, ובעוד שלשתי התכניות, או התכניות שמגיש המנכ"ל ומנהל הרדיו, אין להם ליין אפים במובן זה שהם מתועדים, ואז את בעצם צריכה ממש לסרוק את התכניות האלה בעצמך. קודם כל הטענה הזאת נכונה או לא נכונה?
איתנה גרגור
היא לא נכונה. אני בדקתי את כל הנתונים האמפיריים בתוך תוכנת השידור שלנו שמעלה את כל המרואיינים שהיו בתכניות השונות.
היו"ר רוני בר-און
וזה כולל את התכניות של המנכ"ל ושל מנהל הרדיו?
איתנה גרגור
אני בדקתי את כל התכניות, 39 תכניות ברשת ב'---
היו"ר רוני בר-און
אנחנו מוכנים לקבל את התשובה הזאת. יש מישהו שרוצה להתווכח איתה פה? יש מישהו בחדר שהתשובה הזאת לא נראית לו, לא מקובלת עליו, שהוא רוצה להתווכח איתה? אוקי, תודה, מבחינתי גם העניין הזה מסודר.

עכשיו אנחנו באים למינויים. במינויים, אתה בישרת לנו בשורה שהיא חשובה והמבקר טיפל בה וזה הנושא של מינויים בפועל וכל הדברים האלה, אבל מעבר לפרוצדורה, עולות שאלות לא מבוטלות של מהות באשר לטיב המינויים. אני אתן לך את הטענות שהתקבלו אצלי, אחר כך נשמע טענות של חברי הכנסת ואני מבקש את התשובות שלך אליהם. יש טענה בקשר לעוזר בכיר למנכ"ל מחודש זה, זליג רבינוביץ. מונה עוזר למנכ"ל, לפי הטענה המינוי אינו תקין משום שלא עמד בתנאי הסף. על פי תקנות נציבות שירות המדינה המשרה מחייבת תואר ראשון כתנאי סף לתפקיד וזה גם צוין במכתב שהוציאה הרשות. זו טענה אחת. טענה שנייה, שאישרתם חריגה של 52% בשכר של המשרה הזאת, של עוזר המנכ"ל, בניגוד להנחיה של משרד האוצר. טענה שלישית, אני לא אציין אותה, כי היא לא נראית לי חשובה פה. מקרה אחד זה זליג רבינוביץ.

המקרה השני זה המנהל 88FM, מר גנור, גם מחודש זה, אי הארכת חוזה. שלוש שנים לאחר שמונה למנהל התחנה 88FM, החליטה ועדת המכרזים שלא להאריך את כהונתו, במקומו מונה משה מורד, שהיה שדר בתחנה. בתקופה הנדונה שהוא ניהל חל גידול בנתוני ההאזנה לרדיו הזה. בוועדת המכרזים, אתה יודע את זה ממקור ראשון, מה שנקרא, היית יושב ראש שלה, המנכ"ל היה בה ומנהל הרדיו היה בה, החליטו למנות במקומו של גנור, שהוא לכאורה סיפור של הצלחה, אני לא מכיר, כל הדברים האלה הם דברים שנמסרים לי ואני מברר אותם במסגרת מה שאמרתי לך, הסריקה שאנחנו עושים לזה, על מה ולמה לא הוארכה הכהונה שלו?

מקרה שלישי, אי הארכת חוזה למנהלת רשת א', הגברת צגה מלקו. שוב, גם מהחודש הזה. מנהלת רשת א', בחורה עולה או ממוצא אתיופי. לפי הטענות לא היו תלונות בקשר לתפקוד שלה. נמסרו לי הפרטים, אני מניח שזה על דעתה, בקשר למצבה המיוחד, אני לא אפרט פה, אתם מכירים אותה, אם חד הורית לשני ילדים, אתיופית אמרנו, גברת אמרנו. יותר מ-23 שנה עובדת רשות השידור---
מרינה סולודקין
תואר שני יש לצגה.
היו"ר רוני בר-און
שלוש שנים אחרונות מנהלת רשת א'. לפי הטענה נהוג להאריך אוטומטית לקדנציה שנייה, לפי הטענה כבר שבוע אחרי שנכנס לתפקידו, מנכ"ל הרשות החליט שלא להאריך לה, עוד לפני שהתקיים המכרז. אישה שהתמודדה מול ארבעה גברים במכרז, אקדמאית, בעלת תואר שני במינהל עסקים, מנהלת מוערכת, בעלת ותק ניהולי, האתיופית היחידה בתפקיד ניהולי ברשות השידור. הטענה המרכזית, רדיפה פוליטית, כאשר המקרה שצוין בפניי, שהיא ראיינה בזמן המחאה החברתית שהייתה פה בקיץ חבר כנסת מהאופוזיציה בלא שעלה מולו, כמו שאתם קוראים, נציג הממשלה או נציג הקואליציה, ועובר לסיום הראיון הזה התקבלה אצלכם תלונה של שני חברי כנסת מהליכוד. עד כאן הפרטים שאני קיבלתי, כאשר כל אלה הם לכאורה הטענה שמנעה ממנה או גרמה לכם להעביר אותה מתפקידה ולהביא אחר תחתיה. הגב' סולודקין, קודם כל אם יש לך בעניין הדברים שאני פירטתי כאן להוסיף עוד, אחר כך נשמע את תשובתכם.
מרינה סולודקין
אני מאוד מפחדת שגם ברדיו יש סילוק נשים. אני צריכה לומר שאני מכירה את גב' מלקו עשרות שנים מוועדת העלייה והקליטה ואני אגיד לכם שלציבור האתיופי היה מאוד חשוב שאישה יכולה להיות יושבת ראש ואחראית על שידורים. בגלל זה אני חושבת שמכרזים שעושים בחיפזון זה אולי אחת הסיבות שקורים דברים שבניגוד לקדמה, לפרוגרס, להרבה דברים. החברה האתיופית, אתם יודעים, זו חברה שמרנית, יש הרבה בעיות של גברים-נשים, בגלל שהקצב של ההתאקלמות של הנשים מהיר יותר וטוב יותר, אז אני חושבת שצועדים אחורה, כמו בהרבה---
היו"ר רוני בר-און
כמו באוטובוס, אחורה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני לא יודעת מה הסיבה, נשמע מה הסיבה.
היו"ר רוני בר-און
תיכף נשמע. דני, בבקשה.
דני זקן
בעניין המכרזים, בכלל לגבי ועדות המכרזים עצמן. לאחר היתקלות מסוימת, שעדיין מתבררת בבית משפט שהייתה באיזה שהוא מכרז בקיץ---
היו"ר רוני בר-און
זה לא מהשמות האלה.
דני זקן
לא, אני אגיע גם לשמות האלה.
היו"ר רוני בר-און
אני מודיע, מה שבבית משפט, אני לא נוגע. אני לא שואל ולא מתעניין. אין מלכות נוגעת, אני לא רוצה להגיד במלכות, אבל מה שבבית משפט בבית משפט.
דני זקן
בעקבות האירוע ההוא הסתדרה, נקרא לזה, מערכת היחסים לפחות בין היושב ראש לביני על התנהלות של ועדות המכרזים לתקינה טכנית. יש הידברות כל הזמן, פתרון בעיות, כולל אפילו אתמול בערב. הבעיה פה בקטע הזה היא לא בטכניקה אלא במה שקורה בפנים, בתוכן, מה קורה בתוך ישיבות ועדות המכרזים. קודם כל, צעד אחורה, לפני הוועדות, גם מנהלים שהיו במכרזים והייתה אמורה להיות להם הארכה, לא הוארכו, והזכרת את השמות של צגה ויובל גנור, ואוסיף גם את שמו של מנהל רשת ג' שגם אצלו זה קרה, וגם מנהל רשת רק"ע, רשת לקליטת עלייה, שמוליק בן צבי, שגם לו לא הוארכה כהונתו. הטיעון שניתן היה רענון, בכל המקרים, שהוא טיעון בוא נגיד, שמי שנמצא 15 שנה בתפקיד אולי יש בו משהו, אבל כשהוא שלוש שנים בתפקיד והוא בונה את העסק, אז הוא טיעון שהוא טיפונת בעייתי.
היו"ר רוני בר-און
תרשום לפניך גם לענות לעניין הזה, או מר בן מנחם, מי שתחליטו שיענה. מה שיתווסף עכשיו, אם יתווסף, תרשמו גם לענות.
דני זקן
בהמשך אכן היו המכרזים. אתמול היו חלק מהם, היו גם שבוע-שבועיים קודם עוד כמה מכרזים. ההרגשה שלנו, לצערי הרב, אני אגיד את זה כאן, שהוועדות האלה כמעט מיותרות. החלטות נקבעות מראש, מגיעים לוועדה, מדברים מדברים מדברים, כמו בכדורגל, בסוף גרמניה מנצחת---
היו"ר רוני בר-און
כבר לא.
דני זקן
כן, זה היה. בסוף ברצלונה מנצחת, היום אפשר להגיד. בסופו של דבר מי שהחליטו עליו מראש---
היו"ר רוני בר-און
דני, עם עובדות. אני אומר עוד פעם.
דני זקן
אני יודע, אני יודע שאתה עורך דין ורוצה---
היו"ר רוני בר-און
לא, אני עורך דין אבל אני גם רוצה שהדיון הזה ייעל במשהו. אני מבין את המצוקה, אני מבין את העובדה שאתה מדבר כיושב ראש האגודה ואני מעוניין בעובדות. אתה יכול להביע את דעותיך, הם יביעו את דעותיהם, בסוף היום אני אסתכל על הפרוטוקול ואני אגיד על מה בזבזתי שעתיים. יש לך שמות? אמרת מנהל רק"ע, תענו על מנהל רק"ע. תגיד הלאה.
דני זקן
מה שאני יכול להציג, הדבר שאני יכול להציג אותו כאיזה שהוא עדות תומכת, אם תרצה, או משהו תומך, הוא שבכל המכרזים הללו כל חברי ההנהלה, הוועד המנהל וגם נציג הציבור, שגם הוא מההנהלה, בסופו של דבר, כולם מצביעים פה אחד. מגיעים מועמדים, מדברים. היה מכרז למשל בשבוע שעבר או לפני שבועיים על משרה בטלוויזיה של מנהל מבצעים הפקה, שזה תפקיד שהוא מבצעי עיתונאי, נגדיר אותו כך. היה שם בחור שעשה את התפקיד עד היום, לכל הדעות הבחור שעשה את התפקיד הזה מצוין, קיבל את העדויות הכי מצוינות שבעולם ואמרו לו את זה בוועדה, אבל הוא לא נבחר, למה? כי רצו מישהו אחר לתפקיד. פשוט. ואני לא יודע למה, אני באמת לא יודע למה.
היו"ר רוני בר-און
תיכף נשמע, אולי יש להם תשובה. אולי לא הכול אתה יודע.
דני זקן
בטוח לא.

לגבי רשתות. הזכרת את גנור ובזה אמרת מספיק. רשת שמצליחה לכל הדעות, לא מבין למה שינו, לא מבין למה הוא לא נבחר לתפקיד מחדש, כי הוא ניגש למכרז.

רשת ג' – החליטו שפתאום אין מספיק מועמדים טובים מבית. לא מבין את זה. היו שם שני מועמדים טובים, אף אחד מהם לא נבחר, פתאום צריך לצאת החוצה. זה רשת ג', זה לא לא-יודע-מה.
היו"ר רוני בר-און
מה הרכב ועדת המכרזים? זה רק אתה, אתה ואתה? שלושתכם?
אמיר גילת
במנהלי מדיה וסמנכ"לים זה שבעה חברי ועד המנהל, שני נציגי האיגוד המקצועי והמנכ"ל.
היו"ר רוני בר-און
מה זה מנהלי מדיה וסמנכ"לים? מנהלת רשת א'?
אמיר גילת
זה מנהל חטיבה.
היו"ר רוני בר-און
במנהלת רשת א' זה שלושתכם?
אמיר גילת
לא, זה שלושה חברי ועד מנהל, כולל---
דני זקן
שניים ועד מנהל ואחד מליאה.
אמיר גילת
יושב ראש, חבר ועד מנהל וחבר מליאה, מנכ"ל ומנהל המדיה.
דני זקן
ושני חברי אגודה.
אמיר גילת
וכמובן שני נציגי איגוד.
דני זקן
והם באים, הנציגים שלנו, ומדברים, ואני שולח את הנציגים הכי בכירים שיש, לא לעומתיים ולא כלום. אתמול היו יאיר שטרן ואמנון נדב, למשל, והם מדברים ואומרים את דעתם ו... בסדר, זה לא משנה בכלל, המים עוברים, נבחרים האנשים שההנהלה רוצה.
היו"ר רוני בר-און
יאיר שטרן ואמנון נדב היו הנציגים שלך?
דני זקן
כן.
היו"ר רוני בר-און
אלה קליברים דווקא.
דני זקן
קליברים. כן, קליברים שאף אחד לא התחשב בדעתם.

רשת ב'. אתמול היה מכרז וזה המקום שבו באמת הכי הקפיץ אותי בסופו של דבר ובגלל הסיפור הזה החלטתי לדבר היום. זה היהלום שבכתר העמום משהו של רשות השידור, המקום הכי חשוב לרשות השידור היום, אין ספק בזה בכלל. ניגשו שלושה אנשים למכרז הזה, שניים נוספים, מנהלים בתפקידים פחות בכירים ברשת שהיו בעבר מנהלים גם יותר בכירים---
היו"ר רוני בר-און
שלושה אנשים ניגשו ועוד שניים?
דני זקן
שניים לא רצו לגשת, מתוך ידיעה---
היו"ר רוני בר-און
מי השלושה שניגשו?
דני זקן
מי שנבחר, יאיר קורן, שהוא מנהל חדר החדשות, הבוס הישיר שלי עד אתמול, אליהו בן און, אתה מכיר את השם, ואמוץ שפירא שהוא כתב ועורך ומגיש.
היו"ר רוני בר-און
ומי השניים שלא רצו לגשת?
דני זקן
לא אומר את שמותיהם, כי לא קיבלתי מהם היתר לעשות את זה. הם לא ניגשו מתוך ידיעה שהמשחק מכור. כולם ידעו לפני המכרז מי ייבחר לתפקיד. אני לא מביע את דעתי על הבן אדם, הבן אדם גם הוא עובד, אני לא אומר לגבי מי שנבחרים, אני אומר לגבי מי שיכול היה להיבחר ובכלל לא רצה ללכת כי המשחק מכור. איך אני יכול להגיד לך שהמשחק מכור? כל אחד מהמועמדים ניגש, אני מדבר על רשת ב', הרשת הכי מואזנת בישראל, אולי אחד משני כלי התקשורת הכי משפיעים בארץ, שלוש דקות פחות או יותר כל אחד מהם דיבר, אחרי זה היה דיון של חמש דקות. אולי זה היה סוף היום, אולי הם היו עייפים, אבל זה היה ברור. מי שהיה בדיון סיפר שבסדר, ישבו, דיברו וכשדיברו והייתה את ההתדיינות בסוף, היא הייתה; החבר'ה שלנו אמרו את שלהם ובסוף ברצלונה ניצחה.
היו"ר רוני בר-און
עוד משהו?
דני זקן
כן. עניין טכני כספי איגודי, נקרא לזה. זו הפנייה שלי להנהלה באופן שאני אעלה אותה גם בצורה יותר מסודרת; המנהלים היוצאים, המנהלים שהיו מנהלים בפועל לאורך השנים והמנהלים היוצאים, יש סיכום, שוב, סיכום הרפורמה הבלתי נכנסת הזאת, שאין פגיעה לחבר'ה האלה בשכר, דרגה וכולי, אני מבקש לעמוד בסיכומים הללו לגבי החברים הללו, בהתאם לסיכומים שהיו, אף שהם היו מנהלים בפועל ולא מנהלים ממונים.

זהו, אני חושב.
היו"ר רוני בר-און
עוד מישהו בעניין הפוליטיזציה... לא, אני אשנה את זה, אני לא אקרא לזה פוליטיזציה במינויים, אני אקרא לזה מה שנקרא מינויים ידועים מראש, או שיקולים זרים במינויים. אני לא רוצה לקרוא לזה פוליטיזציה, כי לא הוכח ששם איקס שייך לפוליטיקה וואי.

מי אדוני?
צבי גרזון
מוועד הטכנאים. היו לנו הרבה חששות לפני המכרזים האלה, ויש לנו עדיין, כי לא כולם נגמרו. אני חייב להודות שעד עכשיו כמעט כל המינויים היו מינויים לא רק שהם מתקבלים על הדעת, אני חושב שהיו מינויים טובים. כמובן שהמינויים לא נגמרו עדיין, יש עדיין מינויים, אני מקווה שהתחושה הזאת שלי תישאר עד הסוף, אבל עד עכשיו המינויים הם לא סבירים, הם מינויים טובים.
היו"ר רוני בר-און
אתה מדבר בכלל, או רק בדיסציפלינה שאתה בא ממנה?
צבי גרזון
לא, בכלל. בעניינים הטכניים עוד לא נגעו.
היו"ר רוני בר-און
אתה מדבר גם על המינויים של העיתונאים?
צבי גרזון
בהחלט כן, כלל המינויים.
היו"ר רוני בר-און
אוקי.

בבקשה, אדוני.
רן אפרתי
אני חושב שדוח מבקר המדינה דיבר על זה שצריך גם לרענן את השורות. בעצם זה שמרעננים את השורות, זה כבר כיוון שאנחנו דווקא די מרוצים ממנו. יש אנשים שיושבים בתפקידים עשרות שנים ברשות השידור ומן הסתם הגיע הזמן, אם רוצים להצעיד את המקום הזה קדימה, גם לבוא ולרענן את השורות, להכניס גם חבר'ה צעירים, חבר'ה ש... לאו דווקא צעירים, אבל לרענן את השורות, להצעיד את הרשות סוף סוף קדימה ולא להישאר תקועים, כמו שכולם מדברים, בבוץ הקודם, של אנשים שכבר עייפים, כבר אין להם כוח ל---
היו"ר רוני בר-און
ומהכלל אל הפרט, אמרת את זה, מה?
רן אפרתי
דווקא את הנושא שהזה של המינויים אנחנו כן מקבלים בהבנה ואני חושב שזה דבר שכן צריך לעשות אותו ואנחנו בעד זה.
אליס גולדמן
אני משפטנית מטעם אומ"ץ. אני רוצה להעלות איזה שהיא נקודה שקצת צרמה לי. הרשות היא רשות ציבורית ולמיטב ידיעתי כשיש מספר מתמודדים, ביניהם נשים, אני מדברת על האישה, אז יש מה שנקרא העדפה מתקנת והייתי רוצה לדעת מה ההשכלה, הכישורים של מי נבחר לתפקיד במקומה, מה השכלתו והכישורים, כי הבנתי שהגברת מאוד מוכשרת. אז תודה מראש.
היו"ר רוני בר-און
אני חושב שאמרתי את זה, וגם אמרתי שהיא התמודדה גברת יחידה מול ארבעה גברים. גם במקרה הזה, לפי דעתי, יש לה, אני לא בטוח מאיזה מקום אני בא בעניין הזה, יש את העניין של העובדה שהיא אתיופית, יש בזה גם איזה שהוא---
אליס גולדמן
יש לה הרבה מעלות, אני מסכימה.
היו"ר רוני בר-און
בבקשה, מי אדוני שהצביע? אתה מהתלמידים?
סער רשמי - תלמיד
<
כן. >
היו"ר רוני בר-און
יופי, בוא למיקרופון. בבקשה, תציג את עצמך ותשאל את השאלה.
סער רשמי - תלמיד
לפי מה שמשתמע מהדיונים עד כה נוכחתי שכל ההליך של המינויים והבחירות זה בעיקר על הדף, זה בעיקר משהו רשמי שלא מתבצע. האם מאז פרסום הדוח בוצעה ההסדרה של הנושא שלא רק על הדף והאם בכלל יש צורך לשנות את הדרך הזאת?
היו"ר רוני בר-און
אני אענה לך על זה. המסקנה שלך היא קצת מהירה מדי, יכול להיות שזה בגלל שאתה יושב פה רק בחלק מהדיון, שהוא חלק מסדרה של דיונים. הדוח במפורש התריע על תופעה של אי תקינות בהליכי המינוי, זה בדיוק סדר האבולוציה של ההתפתחות של הדיון הזה; מבקר המדינה בודק, סורק תקופה, קובע ממצאים, מסיק את המסקנות, מנחה איך מתקנים ותפקידה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה, כחלק מהכנסת שמפקחת על עבודת הממשלה, לעקוב האם הגוף המבוקר אכן עושה את התיקונים. זה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו. אני כשלעצמי לא יכול למהר למסקנה שאתה כבר הגעת אליה, יכול להיות שנגיע אליה, ואז זה יהיה מצער מאוד, יכול להיות שנמנע אותה, או שהרשות תמנע אותה ואז היא תקבל את השבחים במקום שבו היא צריכה לקבל את השבחים, אבל השאלה היא חשובה, וזה בדיוק הנושא שבו אנחנו עוסקים.

אני חוזר לנושא של האתיופים, קיבלתי הערה מאחור, שחוק הייצוג ההולם במשרדי הממשלה והחברות הציבוריות שעבר, לפיו אחוז וחצי מכלל העובדים צריך להיות מבין יוצאי אתיופיה, אז תתייחסו גם לנקודה הזאת.
קריאה
החוק לא אומר אחוז. הוא אומר שצריך להיות ייצוג הולם.
היו"ר רוני בר-און
בסדר, אז ייצוג הולם, נמחק את האחוז וחצי הזה. זה דיון של היועצים שלי, אחד אומר ככה, השני אומר ככה, שולחים פתקים, הכול בסדר.

כן, יש עוד מישהו בענייני המינויים? עכשיו בענייני המהות של המינויים, לא בעובדה המשמחת, אני צריך לומר, שאת התקלה של מנהלים בפועל ומינויים בפועל אתם מסלקים מסדר היום, אבל צריך גם תוך כדי היעילות הזאת לא לדרוס את הרעיון המסדר של המינוי הנכון. לא רק זה שיהיה איש בתפקיד אחרי תהליך, אלא גם שייבחרו האנשים.

מי עונה? אתה, אמיר?
אמיר גילת
כן, אני אתחיל, ברשותך.
היו"ר רוני בר-און
נלך לפי הסדר שהצגנו, או שאתם בוחרים לעצמכם סדר אחר? הצגנו זליג רבינוביץ, שתי תקלות, אי עמידה בתנאי סף ו---
אמיר גילת
שתי תקלות לכאורה.
היו"ר רוני בר-און
לכאורה, כמובן. כל מה שהצגנו הוא לכאורה. כל החיים שלנו הם לכאורה. היחידים בעולם שהם לא לכאורה אלה בתי המשפט. כל הנוכחות שלנו בעולם הזה היא לכאורה ואם בית המשפט יקבע בפסק דין, אז זה כבר לא לכאורה. בבקשה.
אמיר גילת
אני מכיר את מר רבינוביץ, שיושב פה מאחוריי מזה כשנה. התרשמתי מאוד. אני רק יכול להגיד לפרוטוקול, שהלוואי שכל עובדי רשות השידור היו כמוהו. גם נציג אגודת העיתונאים הגדיר אותו כאיש ברוך כישרונות ואני מסכים.
היו"ר רוני בר-און
על זה אף אחד לא אומר כלום.
אמיר גילת
אשר לעניינים המנהליים, האחד, המשרה שלו היא משרת אמון ואני לא חושב שצריך את תנאי הסף שהזכרת למשרת האמון. וגם לגבי השכר, אני חושב שהוא היה שמח למצוא בחשבון הבנק שלו ב-1 לחודש את הסכומים שהוזכרו, אנחנו גוף ציבורי, הכול נעשה לפי חוק.
היו"ר רוני בר-און
לא, הוא לא היה שמח. אני בטוח שאם הוא איש טוב, מיטיב ורציני כמו שאתה מתאר אותו ואני לא יכול לומר אחרת כי אינני מכיר, להיפך, חזקת החפות והמצוינות מקובלת עליי... אתה אומר כך; עוזר מנכ"ל רשות השידור היא משרת אמון, לכן כל הטענות בדבר תנאים מוקדמים, בכלל לא היה צריך בעניין הזה בעצם מכרז. אז כל תנאי הסף לא חלים במקרה הזה? העניין ייבדק, אני לא יודע לבדוק אותו פה, אני מניח שאתה אומר נכון. ואתה אומר שהחריגה של 52% היא לא נכונה. הוא קיבל איזה שהוא---
אמיר גילת
הוא לא קיבל עוד כלום, אנחנו מקווים שהוא יקבל תגמול הולם למאמץ שהוא משקיע והנושא נמצא בבדיקה מול כל הגורמים המוסמכים---
היו"ר רוני בר-און
זאת אומרת כרגע השכר שלו, או השכר שקבוע לו, אלא אם תודיע לנו אחרת ותעמוד בתנאים של משרד האוצר---
אמיר גילת
---הוא המנהל הישיר שלו, הוא יכול להתייחס גם.
היו"ר רוני בר-און
של הממונה על השכר, לא יחרוג משכר של עוזר מנכ"ל? זו תשובתך, יוני?
יוני בן-מנחם
מאה אחוז.
היו"ר רוני בר-און
לעניין זליג רבינוביץ בשלב זה השבתם.
יוני בן-מנחם
אני יכול להוסיף?
היו"ר רוני בר-און
יש עוד מה להוסיף?
יוני בן-מנחם
אני לא אחזור על כל הסופרלטיבים וגם אין הנחתום מעיד על עיסתו אבל דני זקן תיאר את מר רבינוביץ כאיש ברוך כישרונות, כפי שציטט היושב ראש. מר רבינוביץ הוא אחד המנועים העיקריים של רשות השידור בתחום הניהולי, בנוסף להיותו עוזר בכיר למנכ"ל הוא גם ראש המדיה החדשה, ראש צוות ההקמה של ערוץ החדשות, הוא עובד 20 שעות ביום, יש לו קבלות מוכחות בשטח והלוואי שרשות השידור תתברך בעוד עובדים כאלה, כך שאני לא מציע לחפש---
היו"ר רוני בר-און
זאת אומרת המנכ"ל ועוזר מנכ"ל עובדים 24 שעות ביממה.
יוני בן-מנחם
אני לא אמרתי על המנכ"ל. אמרתי שאין הנחתום מעיד על עיסתו.
היו"ר רוני בר-און
אתה יודע מה זה מזכיר לי? לצ'יץ', ראש העיר המיתולוגי של תל אביב, היה ממלא מקום מיתולוגי, יגאל גריפה, מנוחתו עדן, ותמיד כשהוא היה מציג הוא היה אומר, אני ממלא מקום ראש העיר וזה ראש העיר, אנחנו עובדים 24 שעות ביממה, הוא, ראש העיר, עובד 20 שעות ואני 4 שעות. אני מקווה שאתה לא משם מביא את הדוגמה הזאת.
דני זקן
אפשר לשאול שאלת המשך למה שאמר יוני?
היו"ר רוני בר-און
בבקשה, אבל לא בהתנצחות.
דני זקן
חלילה וחס, רק שאלת הבהרה. אמרת, יוני, שהוא ראש המדיה החדשה וראש צוות ההקמה של ערוץ החדשות?
יוני בן-מנחם
ראש צוות ההקמה של המדיה החדשה וראש צוות להקמה של---
היו"ר רוני בר-און
זה מה שהוא אמר.
דני זקן
לא, חשבתי, אני יודע, שהוקמה כבר מדיה חדשה. אז רק הערה לעניינים האלה, שני הדברים האלה הם לא דברים שהוסכמו במבנה החדש של רשות השידור שצריך להיות מוסכם, וכבר מתחילים להניע אותם. בלי קשר לאיש ברוך הכישרונות.
קריאה
גם להנהלה יש סמכויות ברשות.
היו"ר רוני בר-און
אם יש על זה טענות של חריגה ממינהל תקין, אני מזכיר, כל מה שאנחנו עוסקים פה, אנחנו משתדלים לא לדחות על הסף את הטענות של התנהלות אגודה מול ההנהלה, אנחנו לא נהיה פה במקום הנהלה ולא נהיה סוג של מגשר בין האגודה לבין ההנהלה, אנחנו עוסקים בדוח מבקר המדינה על טענות של חריגה ממינהל וניהול תקין. אם זה נעשה במסגרת לא רק הסמכויות של ההנהלה אלא החובות של ההנהלה, אז אנחנו לא נתערב בדברים האלה.
אמיר גילת
רק ברשותך, במשפט אני יכול להתייחס, מליאת רשות השידור החליטה על הקמת ערוץ חדשות ומונה צוות---
היו"ר רוני בר-און
אני כבר סגרתי את זה.
אמיר גילת
מאחר שזה בפרוטוקול---
היו"ר רוני בר-און
לכאורה אתה רוצה להוסיף עוד משהו.

בבקשה. עכשיו אנחנו ממשיכים במכרזים, יובל גנור.
אמיר גילת
זה לא ממשיכים במכרזים. למינוי הזה התייחסתי, כי זה לא היה מכרז. אני חושב שיש טעם לפגם, אדוני, שאנחנו ננהל כאן בפורום הזה---
היו"ר רוני בר-און
לא, אין שום טעם לפגם.
אמיר גילת
אני אסביר. דיון על דיוני ועדת מכרזים. כל חבר בוועדת המכרזים מצהיר שהדיונים הם חסויים, הם נשארים בתוך החדר. אני לא חושב שזה נכון, גם מבחינת צנעת הפרט וגם מבחינות אחרות, לפתוח פה את הדיון לנושאים שמיים. אני מוכן להתייחס לעקרונות, אני לא חושב שראוי---
היו"ר רוני בר-און
לא, לא. סליחה, עם כל הכבוד, יש פה עניינים ספציפיים. העניין של יובל גנור הוא עניין ספציפי והעניין של גב' צגה מלקו הוא עניין ספציפי, ואתם תתייחסו אליהם. זה שאתם במקרה גם חברי ועדת המכרזים, אתה מדבר פה ואתה משיב פה כיושב ראש רשות השידור, אתה לא פוגע בהתחייבות שלך כחבר ועדת המכרזים לשמור על החיסיון של הדיון. טענת החיסיון של הדיון לא עומדת לכם כשאתם באים לדון בכנסת על הדברים. אתם תענו על העניין הזה, למה יובל גנור, שהיה לכאורה לפי הטענה, שאינני מכיר אותו, כפי שאינני מכיר את הגברת מלקו, כפי שכמובן לא הכרתי את מר רבינוביץ ואני שמח לשמוע שכולי עלמא לא פליג שהוא איש ברוך כישרונות ושהכול בעניינו הוא תקין וכשר וראוי ומסודר, למה איש שלכאורה עשה עבודה טובה שלוש שנים, החלטתם לא להאריך את הכהונה שלו. הרי יש לכם טענות טובות.
אמיר גילת
לגבי המכרז, אני אומר שוב, אני לא רוצה להיכנס, עם כל הכבוד---
היו"ר רוני בר-און
סליחה, אני אאכוף אותך. אני יודע לאכוף אותך.
אמיר גילת
אני אומר שהטוב מבין המועמדים נבחר.
היו"ר רוני בר-און
אני לא מקבל את התשובה הזאת.
אמיר גילת
זו התשובה, אדוני. היה מכרז, חברי ועדת המכרזים שמעו את כל אחד מהמועמדים. אגב, בחלק ניכר מהמכרזים גם נבחרו נשים ואני שמח על כך, אבל אני שמח פעמיים להגיד שלא נבחרה אישה כי היא אישה, נבחרה אישה כי היא הייתה המועמדת המתאימה ביותר. ובמקרה אחר זה לא קרה.
היו"ר רוני בר-און
מר גילת, הטענה נגד רשות השידור, נגדך, כמי שעמד בראש ועדת המכרזים וכנגד מי שנוכח פה, מנכ"ל הרשות ומנהל הרדיו, היא שבמכרז של יובל גנור נשקלו שיקולים לא רלוונטיים, בחרתם אדם שאינני יודע מי הוא, לא מכיר את זה ולא מכיר את זה, חרף העובדה שהוא מנהל מוצלח, משום שאתם רוצים שיהיו שם אנשים שהם עושי דברכם. זו טענה חריפה וקשה, עוד לא הגעתי לגברת מלקו, ואתם נדרשים להשיב עליה.
אמיר גילת
אני דוחה את הטענה הזאת מכל וכל. נבחר מועמד שבעיני ועדת המכרזים היה מועמד ראוי, לא הכרתי אותו קודם, למרבה המזל אין פה עניין פוליטי, מדובר על מוזיקה, והוא נמצא המועמד המתאים ביותר. אני לא מבין מה רע בכך שוועדת המכרזים מצאה---
היו"ר רוני בר-און
מה הפסול שנמצא ביובל גנור?
אמיר גילת
אתה עוד פעם מכניס אותי לדיוני ועדת המכרזים---
היו"ר רוני בר-און
אני מכניס אותך למקום שבו אתה צריך להיות.
אמיר גילת
אז אני אומר שישבה ועדת מכרזים, שבעה אנשים, התרשמו שמר משה מורד היה המועמד המתאים.
היו"ר רוני בר-און
יש פרוטוקול לדיון הזה?
אמיר גילת
ודאי.
היו"ר רוני בר-און
אפשר להציג אותו לוועדה?
אמיר גילת
בוודאי. אנחנו נקבל ייעוץ משפטי, אם זה לא חסוי, אנחנו נוציא. אנחנו לא מסתירים שום דבר.
היו"ר רוני בר-און
אדוני מבקר המדינה, אני מבקש באופן חריג לבדוק את העניין הזה עד לישיבה הבאה, שלא תהיה בעוד שלושה חודשים, היא תהיה בעוד שבועיים. אני חושב שיש פה ניסיון שאני לא רוצה להגדיר אותו בשלב זה במלים חריפות, אני אדע למצוא את המלים החריפות כשיגיע המועד, למנוע אינפורמציה מן הכנסת. אנחנו נבדוק, גם אנחנו, את ההיבטים המשפטיים של ההתחמקות מהתשובה הזאת, זה עוד לפני שהגענו לדיון בשאלת הגברת מלקו ובשאלת מנהל רשת ב'. שמעת פה היום שבמשך חודשים המכרז למנהל רשת ב' סופו היה ידוע מראש. חבל באמת שלא אמרתם את השם של זה שהיה צריך להיבחר בישיבה הקודמת ואז היינו יודעים אם הסוף ידוע מראש, שהתקיים דיון ובו הוקצה לכל מועמד למשרה כל כך חשובה, שלושה מועמדים, לא היו 33 מועמדים וזה היה צריך להתקיים במשך חודש ימים, שלוש דקות לכל מועמד, כשסך כל הדיון אחרי הצגת המועמדים את עצמם לא עלה על משך של חמש דקות ושנבחר מי שהיה צפוי שייבחר. זה באשר לרשת ב'.

אתה לא מוכן לענות גם לשאלות בקשר למנהלת רשת א', הגברת מלקו?
אמיר גילת
אדוני, אני לא רוצה שיתפרשו דבריי כהתחמקות, אני---
היו"ר רוני בר-און
אני מפרש, זכותי לפרש כמו שאני רוצה.
אמיר גילת
בסדר, אנחנו נקבל חוות דעת משפטית. אני גם לא רוצה לעבור פה על החוק, יש פה עניינים של צנעת הפרט. אתה מבקש להיכנס לתוך עניינים ש---
היו"ר רוני בר-און
צנעת הפרט שייכת לגברת מלקו---
אמיר גילת
או לא, או למועמדים אחרים.
היו"ר רוני בר-און
גם לגבי צנעת הפרט בפעם הקודמת, שהזכרתם משהו בקשר לצנעת הפרט, אני רוצה לתת לכם הרצאה גדולה, אני אבחר את ההזדמנות ואת המועד לתת אותה, זה היה זריית חול בעיני הוועדה, הסיפור של צנעת הפרט מהדיון הקודם. היה סיפור של צנעת הפרט, אני לא רוצה להזכיר את השם, השם עלה פה ואתם סיפרתם... מיקי דיבר על צנעת הפרט, לא מיניי ולא מקצתי. אנחנו מכירים את הסיפורים של צנעת הפרט, צנעת הפרט של גברת מלקו לא שייכת לך ולא שייכת לרשות השידור, היא שייכת לגברת מלקו, ואם מי שפנה אליי נתן את כל הדברים האלה, הוא נתן את זה מן הסתם על דעתה של בעלת הזכות לצנעת הפרט. אני מציע לך לשקול עוד פעם את העובדה שאתה לא רוצה לפרט למה גברת מלקו---
אמיר גילת
אמרתי, היא הייתה המועמדת הפחות טובה מבין אלה שניגשו. ישבה ועדת מכרזים, שמעה את כל המועמדים והמועמדות והחליטה מה שהחליטה. אגב, ציין פה מר זקן את הנושא של אגודת העיתונאים, במקרים אחרים התקבלה החלטה פה אחד על דעת אגודת העיתונאים. אז במקרה שזה לא נראה---
דני זקן
אני חייב להעיר. אחרי שהייתה התנגדות אז ביקשו מחברי אגודת העיתונאים להצטרף---
אמיר גילת
והם הסכימו.
דני זקן
כדי שזה יהיה פה אחד, שזה ייראה כלפי חוץ פה אחד.
אמיר גילת
והם הסכימו.
היו"ר רוני בר-און
במקרה של מלקו, חברי אגודת העיתונאים הסכימו?
דני זקן
התנגדו.
היו"ר רוני בר-און
גם אחרי שהם ביקשו מהם?
דני זקן
אני לא זוכר מה היה בסיום, אבל הם תמכו בה, הם הצביעו עבורה.
היו"ר רוני בר-און
המקרה של צגה מלקו התקבל פה אחד?
אמיר גילת
לא. אבל מקרים אחרים כן התקבלו---
היו"ר רוני בר-און
אבל אני מדבר איתך על מלקו. אמיר, אם אתה היית מראיין אותי ואני הייתי אומר לך פעם ככה ופעם ככה, מה היית אומר לי? עכשיו אני מדבר איתך על מלקו.
אמיר גילת
אבל שים לב מה קורה, אדוני, היו שורה של מכרזים. במקרים שבהם הייתה הסכמה, אז זה בסדר, ובמקרים שלא הייתה הסכמה של אגודת העיתונאים, זה לא בסדר?
היו"ר רוני בר-און
אדוני היושב ראש, אל תיתמם, אני מדבר איתך על ארבעה מקרים, שלושה שאני העליתי, שמהם באחד הנחת את דעתי שאין בו שום תקלה. המקרים האלה, אף אחד מהם לא קראתי בעיתון ואף אחד מהאנשים לא דיבר איתי באופן אישי, אלה אנשים שחברי כנסת ו/או גורמים אחרים מעלים אליי כיושב ראש הוועדה משום שכנראה לא נעים להם להעלות את זה בעצמם. במקרה האחד, הראשון שהעליתי, שנראה לכאורה הכי בעייתי, קיבלתי את ההסברים שלך. הדברים שלך הם טובים, הדברים שלך הם ראויים, כמובן כמו שאתה אומר, לכאורה, עד שייבדק, שזו באמת משרת אמון ושבאמת אין חריגה בשכר ואני מברך אותך, מברך את המנהל הכללי, מברך את עוזרו ומקווה שבאמת הם יעשו עבודה מצוינת.

אני שואל אותך על שני מקרים, אתה לא מוכן לענות לי, אנחנו נמצא את הדרך שהעובדות תובהרנה, בין שאתה תקבל ייעוץ משפטי שאתה טועה כשאתה לא עונה לי, בין שאני אביא את האנשים הנה, בין שאני אדרוש להביא הנה את כל ועדת המכרזים. אין בכנסת דבר כזה שאתה בא לכנסת לוועדה לענייני ביקורת המדינה ואתה אומר, 'אני התחייבתי במקום אחר לא לענות ולכן אני לא עונה על הדברים האלה'. זה לא קיים, מי שנותן לך את הייעוץ המשפטי הזה מטעה אותך. אתה לא מוכן לענות על שני המקרים---
אמיר גילת
עניתי, אדוני, אני לא---
היו"ר רוני בר-און
לא, התשובה שלך היא לא תשובה בעיניי.
אמיר גילת
התשובה, אדוני, היא תשובה מלאה וכנה; הייתה ועדת מכרזים, היא התרשמה מהמועמדים וכל ועדת מכרזים בחרה את המועמד שנראה לה הטוב ביותר. אני לא מבין למה אתה לא מוכן לקבל---
היו"ר רוני בר-און
אדוני המבקר, אני חוזר אליך בעניין הזה. לך הוא לא יכול להגיד את הדברים האלה, גם לי הוא לא יכול להגיד את הדברים האלה, אבל לי אין כוח להיכנס כרגע למסמכים שלו, אני גם לא בנוי לזה. אנחנו, כדי לנסות לקדם את רשות השידור למצב שבו לא כל מדינת ישראל כל פעם, פעם אחר פעם, תתלה בה את כל הרעות החולות של הניסיון של השלטון להשתלט עליה, הם לא רוצים לעזור לנו לעזור להם, אולי צריך לעשות פה איזה שהוא עניין בבליץ, לבדוק את המינויים האלה. כי אם זה לא ייעצר פה, אז כל הדוח שלכם על המינויים בפועל, במקום להועיל, רק יקלקל, כי הם יעשו עכשיו את כל המכרזים וכל המכרזים יהיו צגה מלקו ויובל גנור, ואז ייצא שכרנו בהפסדנו. זה שדחפנו אותם, במקום מינויים בפועל, יהיו מינויים כדת וכדין, אבל מינויים שכל העולם יטען שהם מינויים לא ראויים, מינויים מוכוונים. השאלה אם אני יכול לקבל פה עכשיו איזה שהיא עזרה מהביקורת, בעניין הזה, בתגובה מיידית. תשקלו את זה ותראו מה אתם עושים עם העניין הזה.
יש פה עוד מישהו שרוצה לומר עוד משהו? לא, מי שדיבר כבר לא ידבר. כן, גברתי.
נגה בריינס
אני מאיגוד העורכים. זה בעניין שרשות השידור מעסיקה עורכים, עורכי וידיאו, של תכניות טלוויזיה וכתבות יומן. היא מעסיקה אותם דרך קבלן חיצוני באופן שהשכר שלהם הוא נמוך מהמקובל במשק וגם תנאי התשלום הם ארוכים הרבה יותר ממה שמקובל. אנחנו כבר יותר מחצי שנה פונים לרשות השידור והיא לא עונה לנו, אלא שולחת אותנו ב... אני את המזכירות של יוני מכירה טוב מאוד. הם לא עונים ואנחנו אומרים להם בפירוש שלהעסיק ישירות, כפרילנסרים, את עורכי הווידיאו, זה יגרום לחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה לרשות השידור והם פשוט לא מתייחסים אלינו.
היו"ר רוני בר-און
זה לא היה בדוח הביקורת. אני לא מכיר את זה, לא מדוח הביקורת וזה לא היה במצע הדיון. יש לכם הזדמנות להשיב על זה.
נגה בריינס
מבקר המדינה כבר התעסק במכרז הזה שזכה הקבלן החיצוני, איכשהו זה עבר לרשות השידור ונשאר שם.
היו"ר רוני בר-און
אתה רוצה להשיב על העניין הזה?
אמיר גילת
אני לא מכיר את זה.
היו"ר רוני בר-און
אתה מכיר את זה, יוני?
יוני בן-מנחם
אני לא חצי שנה בתפקיד אפילו, היא אומרת שהיא פנתה לפני---
היו"ר רוני בר-און
היא אומרת שהיא מכירה את המזכירות שלך. אתה מכיר את המזכירות שלך?
יוני בן-מנחם
אני מכיר את המזכירות שלי, אבל הן לא חצי שנה בתפקיד, אני מצטער מאוד. אני בקושי שלושה חודשים בתפקיד, איך פנית לפני חצי שנה---
היו"ר רוני בר-און
מכל מקום, תרשמו לעצמכם.
יוני בן-מנחם
נבדוק את זה.
קריאה
זה לא חלק מהדוח.
היו"ר רוני בר-און
מה, אתם יושבים פה רק כדי מה שנקרא לגנוז את הדוח, או ש---
אמיר גילת
להיפך.
היו"ר רוני בר-און
יש טענות, אני מנסה לברר אותם, אני גם נוקט איזה שהוא קו שנותן לכם הזדמנות לבמה להסיר את הטענות מסדר היום, אתם לא רוצים להתמודד איתה, אני לא יודע לענות על הטענה הזאת. שמעת, אם הם יבדקו וירצו לענות בפעם הבאה, מה טוב. אני לא יודע לענות.
נגה בריינס
אני צריכה לפנות למבקר המדינה בשביל לקבל תשובה?
היו"ר רוני בר-און
יכול להיות.
צבי גרזון
בנושא אחר, הוא לא בשולי הדברים, הוא נושא מאוד מרכזי, הוא לא על סדר היום, אני רוצה שבוועדה יידעו שמאז שנבחר הוועד המנהל החדש הם מדירים את ירושלים מלערוך את העבודה שם. כל הישיבות שלהם, כל המכרזים, הכול נעשה בתל אביב. פשוט ירושלים הפכה להיות למקום שלא רוצים להגיע אליו. אני חושב שדווקא כשיש ממשלה שהיא ממשלה לאומית ושהיא מעלה את ירושלים על ראש שמחותיה, אני מקווה, הוועד המנהל הזה... ואני מאשים בזה את יושב ראש הוועד המנהל, שהוא לא אוכף עליהם להגיע לירושלים. כל המכרזים, מראשון עד אחרון, נעשים בתל אביב. רוב האנשים הם ירושלמים והם נוסעים לתל אביב כדי לעמוד בפני ועדת המכרזים. כל ישיבות הוועד המנהל... ואין לזה תקדים, זה לא היה אף פעם. אני הרבה שנים עובד ברשות השידור ומעולם לא היה דבר כזה ואני חושב שהם צריכים לתת תשובה למה זה.
קריאה
אני מצטרף.
היו"ר רוני בר-און
הערה חשובה. בתור לוקל פטריוט והחוק גם מחייב את זה, לפי דעתי. תבדוק טוב ותראה שמוסדות השלטון צריכים להיות בירושלים. הערה חשובה, אבל זה באמת לא חלק מן הדוח.

נראה לי שבנסיבות העניין אני אסכם את הישיבה. אתה רוצה לומר משהו?
יובל חיו
קודם כל אני אומר שאת בקשתך אני אעביר עוד היום למבקר. אני רק אומר שיכול להיות שיש פה אפשרות להעביר את המסמכים לוועדה. אני שואל בעניין הזה אם קיימת האפשרות, כי הייתה פה, כמו שאני מבין, פנייה מסודרת. אז גם אם יש איזה שהוא קושי כרגע פה באולם הזה להציג את הדברים, אני חושב שאפשר על אתר להעביר את המסמכים ליושב ראש הוועדה.
היו"ר רוני בר-און
אני הצעתי את זה. אני לא קיבלתי תשובה חיובית.
אמיר גילת
אם זה החוק אני מוכן.
היו"ר רוני בר-און
יועברו אלינו מסמכי המכרז?
אמיר גילת
כל ההתנגדות שלי היא לדיון פומבי לנושאים---
היו"ר רוני בר-און
זה לא מה שאמרת. נתת לי תשובה, המכרז התנהל כדין, נבחרו הטובים יותר מבין אלה---
אמיר גילת
אמרתי שזה מה שאני מוכן להגיד בפומבי, אדוני. טוב, הוויכוח מיותר.
היו"ר רוני בר-און
אני מבקש לקבל את המסמכים של 88FM, רשת א' ורשת ב'. זה יהיה היום אצלנו?
אמיר גילת
אני לא יודע אם הכול כבר הגיע כבר מתמליל, חלק היו אתמול. ברגע שיגיע התמליל המלא.
היו"ר רוני בר-און
אני הבנתי אחרת. אני הצעתי את זה באיזה שהוא שלב.
יובל חיו
אני העליתי את זה כי ראיתי שיש פה... גם אני הבנתי שיש קושי, אבל אם אין קושי, אז...
היו"ר רוני בר-און
מאה אחוז. ואם יצטרך באמת להתקיים דיון שהוא יהיה בדלתיים סגורות בעניין הזה, ככל שזה יתבקש, אז הוא יתקיים. אנחנו מנהלים בעניינים יותר חשובים דיונים בדלתיים סגורות, זה לא סודות המדינה הכי גדולים.
מכל מקום, להלן הסיכום
מבין הנושאים ששמעה הוועדה היום, למרבית הצער קשה לקבוע שההתקדמות ביישום הרפורמה מניחה את הדעת, העניין הזה איננו מונח לפתחה של רשות השידור אלא עניין זה מונח לפתחה של הממשלה יותר משהוא מונח לפתחה של רשות השידור. אנחנו נמשיך ונעסוק בכך בדיוני המעקב הבאים.

שתיים, עניין תקציב הרשות לשנת 2011 נפתר, והגם שבאיחור, אנחנו מקווים כי בעניין של תקציב 2012, הרשות תסיים את הטיפול בו במועד הקבוע עד לסוף השנה וכי הפעם לא יהיה עיכוב מהסוג שראינו מצד הממשלה באישור תקציב הרשות.

העניין של היתר לעבודות פרטיות – קיבלנו דיווח מיושב ראש הרשות וככל שאנחנו מתרשמים מהדיווח הטיפול הוא יעיל ומקדם את הבעיה שהעלה דוח הביקורת לקראת פתרון מניח את הדעת.

נושא הפקות המקור – חרף הציפייה לעמוד בדרישות הקבועות בחוק, ברור כי במצבה הנוכחי של הרשות זו הצבת יעד שכמעט בלתי ניתן להשיגו והעובדה שציין יושב ראש הרשות כי בשנת 2011 שילשה הרשות את תקציביה לעניין הפקות מקור משנים קודמות וכי בדעת הרשות לתקצב בשנת 2012 את הפקות המקור בסכום כפול ממה שתוקצב ב-2011, בעיני הוועדה היא סוג של התקדמות בקצב ראוי. אנחנו מקווים שכך אכן יהיה.

לעניין הפוליטיזציה בשידורים – כאמור הדוח שהתחייבה הרשות הונח במועד ולא נשמעו טענות לגבי תוכנו ו/או טענות לגבי מינון חלוקת ההופעות בין הצדדים השונים של המפה הפוליטית. בנסיבות העניין התנהלות הרשות בעניין זה בשלב הזה היא תקינה. אני לא מוסיף את המלה לכאורה.

לעניין המינויים והמכרזים – אשר לפורמליסטיקה, קצב פרסום המכרזים והדיון בהם והורדת מספר המשרות של מנהלים בפועל, תקלה שעלתה מדוח הביקורת, הוא, כפי שמעיד עליו יושב ראש הרשות, בהחלט משביע רצון. עם זה, לעצם הבחירה נשמעו טענות. הטענות שנבדקו, בטענה אחת לא נמצאו סימוכין בקשר לתפקידו של העוזר למנכ"ל, נמסרה הודעה מפי היושב הראש, כי תפקיד עוזר המנכ"ל הוא משרת אמון שאין לה דרישות סף מוקדמות וכיוון שכך הטענה על אי עמידה בדרישה של תנאי סף, אין לה מקום ואין לה הצדקה. וכן נשללה על ידי היושב ראש ועל ידי המנהל הכללי הטענה כי בתנאי שכרו של עוזר המנכ"ל יש חריגים, וגם בעניין זה לא נמצאו תימוכין אחרים והנושא מבחינת הוועדה ירד מסדר היום.

אשר למכרזים שעניינם ערוץ 88FM, רשת א' ורשת ב', יושב ראש הרשות הודיע כי חרף הטענות שנשמעו בדיון כל מה שהוא מוכן לומר בדיון הפתוח הוא כי למשרות נבחרו הטובים מבין המועמדים שהופיעו בפני הוועדה. הוועדה לא יכולה להסתפק בתשובה זו והיא דורשת לקבל את כל מסמכי המכרז של שלושת התפקידים האלה. מודגש, כל מסמכי המכרז, לא רק פרוטוקול הדיון, אלא גם העניינים הנוגעים לכל אחד ואחד מהמועמדים, ואחרי שהוועדה תראה את המסמכים האלה יוחלט על הדרך, אם לקיים דיון ואיך לקיים אותו כדי לא לפגוע מחד בהתחייבותם של חברי ועדת המכרזים לשמור על חיסיון הדיון, מאידך לא לפגוע בצנעת הפרט של המועמדים, ככל שיש מקום לטענה הזאת, אבל גם מבלי לפגוע בחובה של הוועדה ובזכותה של הוועדה לקיים דיון נוקב וממצה ולברר את העובדות ואת הטענות שהועלו בפני הוועדה בקשר לשלוש משרות אלה.

מתי נקבל את המסמכים?
אמיר גילת
חלק אני חושב שאפשר לקבל כבר, אם הגיעו התמלילים. לא הגיעו עוד.
קריאה
זה לוקח בערך עשרה ימים.
אמיר גילת
זה לוקח עשרה ימים עד שזה מגיע מחברת ה---
היו"ר רוני בר-און
אז אפשר לצלצל לחברת התמלילים?
אמיר גילת
נעשה מאמץ כזה.
היו"ר רוני בר-און
אתה יודע כמה אני, בימי חלדי, גם כמנהל גופים מהסוג הזה וגם כעורך דין שהופיע בבתי משפט והייתי צריך תמליל מהיום למחר, וגם כשהייתי בורר והייתי צריך תמלילים, אתה מצלצל אליהם, אתה אומר להם, במקרה הספציפי הזה אני צריך את זה למחר בבוקר, זה יהיה מחר בבוקר.
אמיר גילת
אגב, זה מעבר לשורת הדין שאנחנו גם מקליטים. הכול שקוף, אנחנו מקליטים ומתמללים, בלי קשר לוועדה.
היו"ר רוני בר-און
זה לא חזות הכול. מי שמקליט ומתמלל, זו עוד לא טענת הגנה שאי אפשר לתקוף אותה.
אמיר גילת
נכון, אני רק אומר שטוב שזה נעשה.
היו"ר רוני בר-און
בואו נראה את המסמכים. אני לא רוצה לקבוע סתם תאריך, אפשר יהיה לקבל את זה עד יום?
אמיר גילת
אדוני, ברגע שזה מגיע ואנחנו נעשה מאמץ---
היו"ר רוני בר-און
לא, זו לא תשובה בשבילי. יש פה מישהו שעובד מול התמלילים האלה?
אמיר גילת
אדוני, אנחנו נתקשר היום ואני אתן לך דיווח מתי תקבל. נצא מהישיבה, נבדוק את זה---
היו"ר רוני בר-און
אז אני בשלב זה לא קובע מועד, אבל אם אני לא אקבל ממך תשובה היום, אז אני כן אקבע מועד ונשים את זה להחלטה ואז... אני לא רוצה לכפות עליכם משהו שאתם לא יכולים לעמוד בו.

תודה רבה, אני נועל את הדיון.

<הישיבה ננעלה בשעה 12:30.>

קוד המקור של הנתונים