ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/11/2011

החזרת הסולר לפיקוח - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
PAGE
35
ועדת הכלכלה
29/11/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 674>
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ג' בכסלו התשע"ב (29 בנובמבר 2011), שעה 13:30
סדר היום
<החזרת הסולר לפיקוח - ישיבת מעקב>
נכחו
חברי הוועדה: >
כרמל שאמה-הכהן – היו"ר
מוזמנים
>
חן בר יוסף - מנהל מינהל הדלק, משרד התשתיות הלאומיות

אמיר אדרי - רפרנט אנרגיה ותשתיות באג"ת, משרד האוצר

חוני קבלו - אגף כלכלה, המשרד להגנת הסביבה

צבי קורמן - יו"ר הארגון, ארגון סוכני ובעלי תחנות דלק

בועז ארד - הנהלת הארגון, ארגון סוכני ובעלי תחנות דלק

מתי יצחק - הנהלת הארגון, ארגון סוכני ובעלי תחנות דלק

אני סני גוטמן - מזכירת הנהלה, ארגון סוכני ובעלי תחנות דלק

אביב לב - מנהל כספים, חברת יונה אברך, חברות דלק

יוגב רגב - סמנכ"ל תפעול ולוגיסטיקה, חב' טן 10, חברות דלק

בני ביטון - יועץ מנכ"ל, "סונול"

שמעון שטרית - יו"ר ועד העובדים, "סונול"

שוקי שדה - מנכ"ל, ארגון חברות ההסעה

אבי גולן - יו"ר, ארגון מורי הנהיגה

אייל מליוב - ועד הארגון, ארגון מורי הנהיגה

רותי שרון - מנהלת שוק מקומי, בתי זיקוק לנפט - חיפה

פריד אברהם - יו"ר ארגון הגג של נהגי ובעלי המוניות בישראל, ארגוני המוניות

יהודה בר אור - יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי, ארגוני המוניות

עזרא אשכנזי - חבר הנהלה, ארגון המוניות, ארגוני המוניות

עמי צדיק - מנהל מחלקת פיקוח תקציבי, ממ"מ, כנסת ישראל

תמיר אגמון - כלכלן פיקוח תקציבי, ממ"מ, כנסת ישראל
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
מוריה אביגד
<החזרת הסולר לפיקוח - ישיבת מעקב>
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
צהרים טובים, אנחנו פותחים את ישיבה של ועדת הכלכלה, אחרונה להיום. סדר היום: החזרת הסולר לפיקוח – ישיבת מעקב. ועדת הכלכלה קיימה בשנה האחרונה שתי ישיבות ספציפיות לעניין שוק הדלקים, בהן עלה גם הנושא של מחירי הסולר, השוק הפרוע והמחירונים הפיקטיביים. כל הדברים פורטו גם במהלך הדיונים שבהם מחירי המחירונים, או מחירי העמוד בתחנות הדלק, הם כמעט כפול מהמחיר בפועל. מחיר מחירון שאין דומה לו בעולם למוצר שהוא גלובלי. הדבר פגע קשות בחלק מהצרכנים, דווקא בצרכנים הפחות מתוחכמים, הפחות חזקים, ולכן, היו קריאות והצעות חוק פרטיות להחזיר את הסולר לפיקוח.
שנה עברה ודבר עוד לא קרה. מה שכן קרה בדרך, שמחזק את קריאת הוועדה בתחילת השנה, היה דוח טרכטנברג, שבחר בעמוד 193 שלו, אם אינני טועה, בסעיף שעוסק בענף הסולר לתחבורה ואני אצטט: "נתונים שהוצגו לוועדה מלמדים שהסרת הפיקוח על הסולר בתחנות התדלוק בשנת 1993 ובשער בתי הזיקוק בשנת 2007, הובילה בסופו של יום לעלייה משמעותית במחירו בהשוואה למחיר המפוקח. מרווח השיווק הממוצע בסולר גבוה משמעותית ממרווח השיווק בבנזין, אשר מצוי תחת פיקוח מחירים, בעוד עלויות השיווק זהות או אף נמוכות קמעה בסולר. חלק מהצרכנים המאוגדים משלמים מחירים גבוהים מהמחירים אותם משלמים המתדלקים המזדמנים" – יש פה טעות בהגהה של דוח טרכטנברג, הכוונה היא הפוכה – "וזאת בשל מנגנוני הצמדה מסובכים בחוזה ההתקשרות. לכך מתווספת היעדרה של תחרות אפקטיבית בין תחנות התדלוק כאמור לעיל. אומדן היעדר התחרות" – וכאן שימו לב – "בענף מוערך בכ-400 מיליון שקלים בשנה".

כלומר, ציבור נהגי ישראל משלם באופן ישיר נזק של 400 מיליון ש"ח בשנה, ומחיר הסולר, שהוא אבן יסוד בתמחור של רוב המוצרים המשונעים במשק, או במפעלים שמופעלים על גבי סולר, מדובר בעלויות שאחרי זה גם נגררות למחירים של מוצרים לצרכן. ההמלצה הברורה של ועדת טרכטנברג אומרת: "לאור זאת, הוועדה סבורה כי יש להחיל פיקוח מיידי" – הדגש על מיידי – "על מחיר הסולר לתחבורה בשער בתי הזיקוק ובתחנות התדלוק, בדומה למנגנון הפיקוח בשוק הבנזין".
גם כמובן הנתון שאי אפשר להתעלם ממנו, שישראל מספר אחת, מספר אחת במחיר הסולר במונחי כוח קנייה במדינות שאנחנו נחשבים אתם באותו מועדון של מדינות מפותחות. מספר אחת. זה נתון הכי מובהק שיכול להיות.
אני מכיר גם את הטענות של חברות הדלק, רובן נדחות על-ידי על הסף. יש דברים חדשים ששמעתי לאחרונה שיש צורך לשקול, אבל הסחבת שהממשלה נוהגת בדבר, לקבל החלטה כל-כך פשוטה, שגורמת למאות מיליונים נזק לצרכן כל שנה. הרי החלטה הזאת אין לה הוצאה תקציבית. צריך פה הליך מסודר של בדיקת הנתונים, אולי שימוע לחברות, ולהחיל את זה כמה שיותר מהר.
לעומת זאת, בתקופה של יוקר מחייה, שמחפשים כל מיני דברים, ודוח טרכטנברג על מאות עמודיו הלך לרפורמות כאלה ואחרות, יש כאן משהו שמונח שהוא כל כך פשוט וכל כך נגיש. עיוות שמשווע לתיקון והממשלה פשוט גוררת רגלים. ולכן זו ישיבת מעקב, אבל מבחינתי ישיבת מעקב אחרונה. כי מבחינתי, אם לא נשמע תשובות מאוד ברורות מהממשלה כרגע, מתי ומה בכוונתה לעשות בעניין הזה, יהיו לכך השלכות מבחינת ועדת הכלכלה. אנחנו ועדה שאחראית על נושא התשתיות אך גם על נושא הצרכנות, וזה כבר עוול שאנחנו לא נוכל לעמוד מנגד ולהגיד: אנחנו ממתינים לממשלה שתתעשת ותעשה. חן בר יוסף, נמצא?
חן בר יוסף
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הכתובת הישירה. מה קורה עם הנושא של הפיקוח על סולר?
חן בר יוסף
כמו שאתה יודעים, ועדת המחירים, מינהל הדלק – לא שקטנו על שמרינו בשנה האחרונה. זה גם התפרסם בעיתונות. הוועדה דנה בצורה מאוד אינטנסיבית בנושא מחירי הבנזין.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
דרך אגב, על זה צריך לברך אתכם. עשיתם באמת דבר גדול מבחינה צרכנית. תיקנתם עוול של שנים ארוכות שהמשמעויות שלו הן גם מאות מיליונים בשנה, ועל זה להצדיע לכם. זה חייב להיאמר. התחלנו פה את הדיונים בוועדת הכלכלה בינואר, אם אינני טועה, עם הדוח של מחלקת המחקר – שגם מגיע להם ישר כוח לגבי מרווח השיווק – ואתם המשכתם את המלאכה בצורה שבאמת צריך ללמוד אותה לדוגמה.
חן בר יוסף
למרות שחשבנו שסיימנו את המלאכה, בית המשפט העליון קבע שלא. בית המשפט העליון שלח אותנו לעשות - - -
שמעון שטרית
ברוך השם.
חן בר יוסף
כל אחד וה - - - שלו. בית המשפט העליון שלח אותנו לעשות בדיקה חוזרת של הנתונים. למעשה הוא הורה שאנחנו צריכים להחיל פיקוח בהתאם לנתונים עדכניים. בהתאם לזה, בתוך שבוע וחצי על פי הוראת בית המשפט, הוצאנו בקשה למידע חדש מהחברות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה מדבר עכשיו על הבנזין?
חן בר יוסף
אני מדבר על הבנזין. אני תכף אסביר שבמהלך הזה, כיוון שהנתונים מופיעים נתוני תחנה בתוך דוחות החברות – אני כבר לא מדבר על כל מה שנוסף שם בתוך הדוחות האלה, כל הנושא של חנויות הנוחות בתוך התחנות וכן הלאה. לכן, למעשה, בסדרת הנתונים הזאת שהחברות התבקשו להגיש – דרך אגב, לבקשתן, הרי הן אלה שהלינו על המספרים שניתנו במחירי הבנזין – יש שם סדרת נתונים שהיא זאת שנדרשת לנו על מנת לגבש המלצה והחלטה, אחד, על החזרת פיקוח, שניים, על תעריף ראוי. אנחנו בתהליך איסוף הנתונים האלה בחודשיים האחרונים. הוא עוד לא הסתיים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה מדבר על מסלול הבחינה מחדש של מרווח השיווק של הבנזין?
חן בר יוסף
למעשה, באותם נתונים – כיוון שבאותה תחנה נמכרים שני המוצרים – אפשר לגבש המלצה לגבי מחיר הסולר. זה בא יחד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ולפני כן אין לכם?
חן בר יוסף
לפני כן יש לנו. לנו יש נתונים של 2007. בית המשפט העליון כבר קבע - - -
מתי יצחק
אבל הם לא נכונים.
בני ביטון
הם לא נכונים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה מדבר על מרווח השיווק, אני מדבר לגבי הפיקוח, מה איתו?
חן בר יוסף
אין פיקוח באוויר. פיקוח הוא בסוף קביעת מחיר. קביעת מחיר מקסימלי, הערה חשובה של רשות ההגבלים. לשמחתנו, גם בבנזין אנחנו רואים שיש תחנות שמצליחות לתת מחיר נמוך יותר מהמחיר שנקבע לבנזין.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל הוויכוח בבנזין – אני מבין מול חברות הדלק – הוא לגבי מרווח השיווק.
חן בר יוסף
זה אותו דבר לחלוטין. זה שני מוצרים, עוברים בדיוק את אותו מסלול, חיים באותה תחנה, בתוך אותה משאבה, מיכל ליד מיכל. לחלוטין אותו דבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תוך כמה זמן – נניח ועכשיו אתה ממשיך במסלול שלך, איסוף הנתונים – יש החלטה סופית לגבי הפיקוח?
חן בר יוסף
פה בעצם מתחלקת השאלה למה שאני יודע שאני יכול לעשות בתוך הבית, לבין מה שאינו תלוי בי ותלוי בקבלת הנתונים. הלכנו לבית המשפט, שוב, על פי החלטתו, וזה לא שונה בהרבה. בתוך סדר גודל של שלושה חודשים מקבלת הנתונים המלאה, עורכים הליכים מסודרים של שימוע, שמיעת הגופים השונים וקבלת החלטה. לגבי מתן התשובות ומתן המענה לדרישת הנתונים, אנחנו מקבלים אותו כרגע טיפין טיפין, מקבלים אותו בצורה חלקית ממרבית החברות, אבל לא מאפשר עדיין הצעה קונקרטית למחיר מפוקח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז אנחנו תלויים בחברות?
חן בר יוסף
אנחנו, עד גבול מסוים, תלויים בחברות. אני מזכיר, כל המוטיבציה להעברת הנתונים היתה שלהן, החל מהפיקוח על הבנזין. לכן, על פניו לא אמורה להיות מוטיבציה - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, בג"ץ לא חייב אותן להעביר נתונים?
חן בר יוסף
בג"ץ אמר להם: תעבירו נתונים, הרי זו פנייה שלהן לבג"ץ, אז בג"ץ אמר להם: תעבירו את הנתונים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
והם עדיין לא מעבירים את הנתונים?
חן בר יוסף
הם העבירו נתונים חלקיים בלבד.
יהודה בר אור
הם רוצים למשוך את הזמן.
מתי יצחק
כל המטרה היא להעביר זמן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, סליחה.
חן בר יוסף
לדבריהם הם מפסידים על כל יום שעובר. לא נתבלבל, מאז הפיקוח על הבנזין הם מפסידים, לדבריהם, לכן, הנחנו שם הוצאת דרישה מסודרת לנתונים. החל מה-26 בספטמבר היא מונחת לפתחם. שם זה נמצא כרגע. אנחנו מניחים שזה ייגמר בחודשים הקרובים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
השאלה היא למה לא לקבל, קודם כל, החלטה עקרונית אם להחזיר לפיקוח או לא. זו החלטה עקרונית שלא קשורה אחרי זה בגודל הרכיב של מרווח השיווק של - - -.
חן בר יוסף
אבל היא החלטה שאי אפשר ללכת אתה למכולת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
למה?
חן בר יוסף
כי מה אתה עושה אם ההחלטה העקרונית - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תן להם את המרווח המקסימלי שאפשרי. שאין עליו ויכוח. עדיין זה עדיף מהמצב היום.
בני ביטון
יפה אמרת.
חן בר יוסף
לא, ממש לא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
למה?
חן בר יוסף
יש הבדל בין לקחת מחיר גבוה מדי כי החלטת, כי הממשלה אמרה: אני לא מפקחת, לבין שהממשלה אומרת: זה מחיר שאני שמה כרף מקסימלי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, לא את המחיר.
חן בר יוסף
זו אמירה מאוד חריפה שאחר כך תיתקף שלוש פעמים בבג"ץ, למה אתה עכשיו משנה מהמספר ששמת קודם. אז לשים מספרים שהם חסמי עליון, שהם מאוד גבוהים ומאוד רחוקים רק בשביל שלא יהיה ויכוח, הרי זה מייצר ישר ויכוח עם גורמים אחרים שמשלמים היום פחות מזה. אנחנו לא רוצים לעשות נזק בשוק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, מחיר מפוקח לא אומר שאי אפשר למכור ביותר זול.
בני ביטון
בדיוק.
חן בר יוסף
אפשר, אבל מישהו ישתמש בו, ויצטט אותו, וידבק אליו ויגיד: הממשלה אמרה, לא אני, מה אתה רוצה? – לא כדאי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני רוצה להבין: כשאתה קובע מחיר מפוקח אתה מכריח למכור רק במחיר הזה?
חן בר יוסף
חס וחלילה. אבל אני דואג שהוא יהיה מחיר שמייצג נאמנה את עלויות האספקה לתחנה. ועל זה יש ויכוח. על זה יש ויכוח קשה. על זה השימועים בוועדת המחירים. על זה אנחנו מקבלים כאלה ספרים, חישבתם לא נכון, תתקן פה, תתקן שם. לבוא ולהגיד – קחו איזשהו מספר, שקר מרווח, לא יודע, כל מיני מספרים כאלה, ואחר כך לבוא ולהגיד – זה היה רק שלב א', עכשיו בשלב ב' אני שם מחיר מדויק. אז גם מי שיכול לקחת יותר, יתחיל לקחת יותר ויגיד: הממשלה אמרה. וגם, אחר כך שתבוא לשים את המספר המדויק, יגידו: כבר אמרת מספר, אתה חוזר בך, זה לא רגולציה סבירה, היא קופצנית.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה אומר: לא מעבירים נתונים. ברגע שלא מעבירים נתונים, אני קובע, ולמען הזהירות אני נותן לכם את המרווח ערב השינוי האחרון שהממשלה עשתה.
חן בר יוסף
32.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כמה שהיה, לא יודע, תן להם את המרווח. אבל זה עדיף מהמצב היום.
בני ביטון
יפה מאוד, נכון. צודק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
או שאתה יודע להביא מהם את הנתונים מהר. אני לא מבין למה המדינה לא יודעת לקבל נתונים מחברות, ואם הם לא משתפים פעולה שיישאו באחריות. אני לא מבין את המשחק הזה, לא נותנות לך. משהו פה לא מסתדר לי. זה לא מתאים להתנהלות של ממשלה מול חברות רציניות. אלה לא חברות פיראטיות.
חן בר יוסף
לגמרי לא.
צבי קורמן
יותר גרוע.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז איך אנחנו יוצאים מהפלונטר?
חן בר יוסף
לא, אנחנו לא חושבים שאנחנו בפלונטר. אנחנו כן רואים זרימת נתונים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה לא יודע להגיד לי מתי תהיה החלטה.
חן בר יוסף
אני לא יודע להגיד לך מתי תהיה החלטה. אני יודע להגיד לך שאנחנו עובדים על זה באינטנסיביות, בוודאי על המידע שאנחנו מקבלים. אנחנו מחכים להשלמה של המידע הזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עד סוף השנה תהיה החלטה או שזה לא סביר?
חן בר יוסף
סוף שנת 2011?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן.
חן בר יוסף
לא, גם אנחנו צריכים עוד זמן.
מתי יצחק
לא, זה צריך להיות, כי אתה בתוך השלושה.
חן בר יוסף
אנחנו עומדים לתמחר פה ארבע או חמש חברות דלק.
מתי יצחק
אבל חן, אתה בתוך השלושה חודשים.
חן בר יוסף
כל אחד זה סט נתונים מאוד מאוד כבד, כולל מכירות של שנתיים 2010-2009.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז כשאתה אומר: לא שקטנו על השמרים בשנה האחרונה, מה עשיתם בשנה החולפת?
חן בר יוסף
לא שקטנו על השמרים לרגע. היו דיונים ודין ודברים עם רשות ההגבלים בשביל להבין את הסיבה ואת המניע בכלל להחזיר את הפיקוח. זה לא היה טריוויאלי בתחילת השנה. לא היה טריוויאלי. היתה סברה כמה אנשים בדיוק מתדלקים סולר, האם זה נכון ללקוחות מזדמנים, או האם זה יחס בין גדולים. נזכיר, הסולר לא סתם הוסר מפיקוח ב-92', הוא הוסר מפיקוח כי היתה מחשבה שזה מוצר שמרבית לקוחותיו הם לקוחות גדולים שיודעים לנהל משא ומתן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסדר, זה נעשה בעבר, אבל - - -
חן בר יוסף
זה נעשה במהלך השנה האחרונה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עמרם אזולאי הוא הסגן שלך?
חן בר יוסף
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן? הוא מצוטט שהוא אומר: הסרת הפיקוח על מחיר הסולר נכשלה עקב כשל השוק של אי-היווצרות תחרות טבעית, אמיתית, בשוק הסולר.
חן בר יוסף
נכון.
בני ביטון
בהחלט.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז אם זו העמדה של משרד התשתיות, אני לא מבין מה עוד נשאר כדי לרוץ לכיוון של החזרת הפיקוח.
חן בר יוסף
לעשות חישוב של מה עוד צריכים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נו, והחישוב הזה, אתה כבר מיומן בו.
חן בר יוסף
אחד, אנחנו מיומנים בו. דוחות 2010-2009 שהתבקשו מהחברות טרם הגיעו במלואם. זה בסדר שאני מיומן בו, אני לא שולף אותו. אני בודק נתונים בצורה עובדתית, מסודרת.
שוקי שדה
הם גם לא יביאו עוד חצי שנה.
חן בר יוסף
ברגע שיש לי אותם אנחנו ממשיכים הלאה בתהליך.
מתי יצחק
ואתה מאמין שחברות הדלק יתנו לך את זה?
שוקי שדה
עוד חצי שנה הם לא יביאו.
מתי יצחק
הם גם לא הופיעו פה היום.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שנייה, שנייה. מרווח השיווק, הוא לא אמור להיות פחות או יותר זהה?
חן בר יוסף
יש שינויים. יש שינויים שקשורים לתפעול ולתדלוק. יש שינויים שקשורים לימי האשראי בשני התחומים האלה. הם קצת שונים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, ימי אשראי. כמה הבדל יש בימי האשראי?
שוקי שדה
זה יוצא בסדר גודל הרבה יותר זול.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כמה ימי עבודה בימי אשראי?
חן בר יוסף
אדוני היושב-ראש, אתה מוזמן לבוא איתי לבג"ץ ולהסביר שם למה אני יכול בשליפה או בניוד ודומות לעשות מחיר דומה ולהגיד: סך הכול זה אמור להיות בסדר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל לא יכול שחברות הדלק – אני אומר, ברגע שיש לך את הנתונים, אין פה עבודת מחקר של פרופסורה.
חן בר יוסף
לא, לא. יש.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש עבודה, אבל זה לא משהו שאנחנו לא יודעים לעשות.
חן בר יוסף
לנו זה לוקח שלושה חודשים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה אומר לי שאתה במצב שעוד אין לך את הנתונים, זה מה שמטריד אותי.
חן בר יוסף
נכון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם היית אומר: שמע, הצלחתי לקבל את הנתונים, אני עכשיו עובד על זה עם הצוות שלי, אני סומך עליך. אני יודע. הוכחת שאתה יודע לעשות את העבודה.
חן בר יוסף
אני שמח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל אתה אומר שאתה עוד לא מגיע למצב שבכלל יש לך את הנתונים וזה מה שמטריד אותי, כי אני יודע שאני יכול להיגרר אתך עכשיו פה עד הקדנציה השלישית של ביבי נתניהו.
קריאה
אם תהיה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תהיה, תהיה.
בני ביטון
בעזרה ה'.
חן בר יוסף
גם בנושא קבלת הנתונים - - -
מתי יצחק
הם רוצים למשוך את זה כמו הדלקנים. כמו הדלקן האוניברסלי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הדלקן האוניברסאלי זה אולי משהו קצת אחר.
מתי יצחק
לא, זה אותה מתכונת פחות או יותר. הרי יש לו את החישובים. אנחנו עוד מעט 92, זה אותה מתכונת כמו הבנזין, אז לא צריכה להיות פה בעיה. הבעיה היא - - - וגם חברות הדלק לא ייתנו את מחיר בז"ן בחיים. והוא ידע את זה. אז יש את המתכונת הקבועה שהוא יכול להתבסס עליה, עם הנתונים הבסיסיים, ומכאן לרוץ.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
איך פותרים?
צבי קורמן
אני אעזור לך בזה אם אתה רוצה, חן. אני אתן לך תחנה שמוכרת כמויות יפות של סולר ושל בנזין, שלח פקיד לשבועיים, הוא ידע את הכל שחור על גבי לבן.
חן בר יוסף
על תחנה אחת, רק שהפיקוח הוא על 1,069 תחנות.
צבי קורמן
אני אתן לך שתיים, אני אתן לך שלוש, אני אתן לך חמש, כמה אתה רוצה? תוך שבועיים אתה יודע את הכול. מה שקורה היום בענף הסולר זה קטסטרופה שעוד לא היתה במדינת ישראל. תחנה אחת מרוויחה שמונה אגורות על ליטר, תחנה אחת מרוויחה שני שקלים לליטר. איפה הפיקוח?
שוקי שדה
ותחנה אחת ב-14 שקל, 13.80.
קריאות
מוכרת.

לא, זה מוכרים.
צבי קורמן
לא, מוכרת. אל תתקן אותי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הוא יודע מה הוא אומר.
צבי קורמן
אני אגיד לך עוד אבסורד אחד. חברת "פז" לוקחת את העמלה על סולר במחיר של 14.80 שקלים, בו בזמן שאני מוכר סולר ב- 7.20 שקלים. אתם יודעים איזה אבסורדים יש בשוק? אתם נתתם להם את הכוח לשלוט עלינו. אתם עושים את התחנות מהשוק. רציתם רפורמה, רציתם תחנות, יצרתם קרטל של ארבע חברות. תבדוק את עצמך.
שמעון שטרית
למה ארבע? חברה אחת, "פז".
צבי קורמן
היום יש 1,050 תחנות בארץ, 950 תחנות נשלטות על-ידי ארבע חברות הדלק בשליטה מלאה.
בועז ארד
חברות הדלק מוכרות לנו את הסולר במחיר כפול מהמחיר לצרכן. תראה לי עוד תחום שקיים דבר כזה אבסורדי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חן, אני רוצה לשמוע ממך מה צפוי לנו מבחינתכם. מה אתה יכול להתחייב היום, או שאתה לא יכול להתחייב על כלום?
חן בר יוסף
אתה יודע, להתחייב על גורמים שלישיים זה לא מעשה נבון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז תגיד לנו מי הגורמים השלישיים וננסה לטפל.
חן בר יוסף
הגורמים השלישיים הן חברות הדלק שאמורות להעביר דוחות. יש חמש חברות כאלה שאמורות - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מי החברות האלה שלא משתפות פעולה? תן לנו, תגיד לנו, שנדע.
חן בר יוסף
לא, המושג "לא משתפות פעולה" הוא מושג קיצוני. הן העבירו דוחות, הם חלקיים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כולן? אצל כולן זה חלקי?
חן בר יוסף
אצל כולן זה חלקי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כלומר, איזה נתונים חסרים?
חן בר יוסף
הן קיבלו פורמט מסודר של דוחות שהן אמורות להגיש והן לא הגישו דוחות.
צבי קורמן
למה אתה לא לוקח דוחות של תחנות פרטיות?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, ומה תשובתן?
חן בר יוסף
תשובתן: זה מה שיש לנו בנתונים. זה ה- database שאתו אנחנו עובדים, זאת מערכת הsap- שלנו, אין לנו את הפילוח הזה.
צבי קורמן
מפליא אותי שהיום במדינת ישראל אחד יכול להרוויח שני שקלים על ליטר סולר והמפקח ישן, כולם ישנים ולא רואים, ואחד מרוויח שמונה אגורות על ליטר סולר, פחות ממה שחברת אשראי מרוויחה על כרטיסי אשראי. מה קורה פה? וכל אחד מושך זמן, וצריך זמן לחשוב, וצריך זמן לבדוק, וכשבאים עם חומר זה לא טוב, וכשמביאים הוכחות אז זו הוכחה לא מספקת. איפה אנחנו חיים פה?
מתי יצחק
איפה הממונה על ההגבלים? כבר שנים בודק. למה הוא לא יוצא עם איזו הצהרה מסוימת? היינו אצלם לפחות ארבע-חמש פעמים והעלנו בפניהם את הבעיות האלה, והם בודקים ובודקים. גם הזמינו את מינהל הדלק לממונה אצל ההגבלים. איפה זה עומד היום?
צבי קורמן
קיימנו עשרות ישיבות עם מינהל הדלק על הנושא הזה. אין תגובה בשוק, השוק מת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שנייה, בואו ניתן לו להשלים את דבריו. כן, מר בר יוסף.
חן בר יוסף
פשוט מדובר פה כרגע על שני נושאים שונים. הם מדברים על הנושא של - - -
צבי קורמן
לא, אנחנו מדברים על אותו דבר.
מתי יצחק
זה אותו מעגל.
לאה ורון
רבותי, סליחה. הוא ברשות דיבור, לא אתם. סליחה.
חן בר יוסף
הם מדברים כרגע על היחסים שבין החברות לבין התחנות הכבולות. נושא שגם נדון, לפחות אנחנו והאוצר מדברים על איך במסגרת המלצות טרכטנברג אנחנו משחררים את הקשר הזה. קשר לא פשוט, חוזים, משרד המשפטים. סוגיה – אני קורא לה כאובה – בפני עצמה. זה דיון שלם בפני עצמו. המחיר המפוקח של הסולר הוא, כמו שהסברתי, תלוי בנתונים. אנחנו עושים מאמצים לקבל אותם, כולל זה שאנחנו לא שוקטים על השמרים.
לאה ורון
מה תעשו אם החברות לא יעבירו לכם נתונים גם שנתיים?
חן בר יוסף
לא, זה לא צריך לקחת שנתיים.
לאה ורון
כי הצורך על פיקוח - - - העלה יושב-ראש ועדת הכלכלה עוד לפני שבכלל חשבו למנות את טרכטנברג לעמוד בראש הוועדה. אז מה?
חן בר יוסף
אין ספק, נכון. אנחנו, אם הנתונים לא יגיעו אלינו במועדים קרובים אפשר גם לזמן את החברות לחקירה לפי חוק הפיקוח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש לך סמכות? זה מה שאני רוצה לשמוע, יש סמכות כזו?
חן בר יוסף
יש סמכות כזו. צריך להכניס את המוצר כמוצר תחת פיקוח, זה עוד שלב שצריך לעשות, צריך לעשות עליו שימוע. אנחנו חשבנו, כיוון שיש סט נתונים שכבר התחיל להתגלגל ואמור להיכנס פנימה, שיותר נכון לקבל את הנתונים בצורה הפשוטה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הבנתי.
חן בר יוסף
אם יהיה צורך גם יש יכולת להגיע לזה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז צריך – אני פשוט רוצה לדבר עם השר – אז אתה צריך להכניס את המוצר לפיקוח לפני שאתה קובע לו מחיר? רק מעדכן אותו.
חן בר יוסף
לפני שאתה קובע לו מחיר. ואז לעשות לזה שימוע.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לעשות לזה שימוע על עצם ההעברה לפיקוח?
חן בר יוסף
כן. ואז על פי סעיפים - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז יש לך סמכות לזמן לחקירה?
חן בר יוסף
לזמן לחקירה. אם אין העברת נתונים אז לזמן לחקירה על אי העברת נתונים. על פניו, כיוון שהמוטיבציה היתה של החברות, בהתאם לפנייתן לבג"ץ להעביר את כלל הנתונים, אנחנו הנחנו שההליך שאומר שהנתונים יכנסו בחודשים בקרובים, הוא הליך שיוביל אותנו יותר מהר לקבלת הנתונים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, טוב.
קריאה
יש דד-ליין?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, לא, אני אשים לזה – לפחות מבחינתנו.
צבי קורמן
אם לא יהיה שוט לא יהיה שום דבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, לא, יהיה שוט, יהיה שוט.
צבי קורמן
אנחנו נגיע ל-15, 17 שקלים לליטר סולר ושום דבר לא יזוז.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני אעדכן את שר התשתיות. תודה רבה, אדוני. אני אעדכן את שר התשתיות, ושומע את זה גם נציגו פה, שעד 31 בדצמבר - -
צבי קורמן
דרך אגב, דיברנו גם עם משרד התשתיות.
לאה ורון
מר קורמן, אתה מפריע ליושב-ראש כבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
- - עד 31 בדצמבר, אם לא יתקבלו הנתונים מחברות הדלק למשרד התשתיות, לא יתחיל תהליך הכנסת מוצר הסולר לפיקוח והצעדים הנלווים של שימוע והסמכות לזמן לחקירה, ועדת הכלכלה לא תקדם שום תקנה או חקיקה שקשורה למשרד התשתיות באופן קטגורי וגורף, גם אם מי לא בממשלה יבקש זאת לעשות כך. זו היתה המשמעות של הדברים. אנחנו לא נמשיך לחכות אפילו יום אחד אחרי זה. עד 31 בדצמבר, אם החברות יעבירו את הנתונים – יעבירו, אם לא – צריך לנער אותן בצורה כזו, במתווה שהציג כאן משרד התשתיות. להגדיר את המוצר כמפוקח, לבצע שימוע על פי החוק ואחרי זה מי שלא ייתן את הנתונים, נזמן אותו לחקירה ונשאל אותו למה הוא לא נותן את הנתונים. לא יכול להיות שהציבור ישלם את המחיר הזה כל שנה, ואנחנו פה, מוועדה, ממשרד מכובד וכמה חברות יעשו מזה – לא יקום ולא יהיה. זה יהיה הסיכום בנקודה הזו.
מי עוד רוצה לדבר עכשיו? כן, בבקשה, לפי הסדר הזה אני הולך.
רותי שרון
אני רק רוצה להגיד שאם לאחרונה אומרים שהיתה עליית מחירים במחיר הסולר בתחנות, אין לה שום קשר למחיר שער בז"ן. מחיר שער בז"ן הוא מאוד מאוד תחרותי. קיימת היום תחרות מאוד גדולה מצד יבואנים וגם מצד בית הזיקוק, כך שאני מניחה שגם החברות יכולות להעיד שעליית המחירים – אין לה שום קשר למחיר שער בז"ן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
יש תלונות, דרך אגב, של חברות לגבי מחיר שער בז"ן, אבל אני לא מכיר את הנתונים לעומק, אני לא רוצה להתייחס פה. חן בר יוסף, אני מניח שאם החברות ירצו להעלות את זה גם פה בדיון, הוא ישמע ויתייחס. אני יודע שאני שמעתי בפגישות עם חלק מהחברות טענות קשות לגבי התמחור של שער בז"ן, אבל אין לי מסקנה בעניין הזה.
רותי שרון
אנחנו מוכנים להתייחס.
מתי יצחק
בז"ן טוען שזה סוד מסחרי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אני מודה שאין לי מסקנה.
רותי שרון
סליחה, זה שני דברים שונים. החשיפה זה שונה - - -
שמעון שטרית
צריך להכניס אותם לפיקוח ומהר.
לאה ורון
>
רגע, סליחה. גברת שרון קיבלה רשות דיבור. לא להפריע.
רותי שרון
בפני אותם גורמים מוסמכים שביקשו אינפורמציה, הם קיבלו אותה. גם אם נתון מסחרי, זה נכון.
מתי יצחק
גם בית משפט?
רותי שרון
כל מי שביקש והיה עם סמכות קיבל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה. כן, בבקשה. אנחנו הולכים בסיבוב הזה, בסבב הזה. נשלים את כולם, אל תדאגו.
צבי קורמן
אני חוזר עוד הפעם לחן בר יוסף. ניתן לך תחנה, הכול על חשבוני. תשלח את מי שאתה רוצה ומתי שאתה רוצה, תבקר, תקבל את כל הנתונים. תחנה בת 50, מספיק לך?
חן בר יוסף
לא.
צבי קורמן
התחנה מוכרת את הכול ויהיו לך כל הנתונים. תוכל לשים אותם לפני חברות הדלק, הן לא צריכות לשים לפניך.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, אבל מרווח השיווק הופך את ההוצאות של חברות הדלק - - -
צבי קורמן
תראה איזה שוד, תראה איזה שוד.
חן בר יוסף
לא, זה לא. תחנה אחת לא מייצגת שום דבר.
יוגב רגב
אתה מערבב נושא בנושא. אתה מערבב שני נושאים אחרים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה לא רק במקטע של התחנה, יש עוד מקטעים שונים.
חן בר יוסף
גם מקטעים שונים, גם לא מקבלים החלטות לפי תחנה אחת שמייצגת 1,069 תחנות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ברור. אבל הוא יכול לתת לך אולי גם 100 תחנות, אני לא יודע, מדגם מייצג.
חן בר יוסף
גם 100 לא מייצג.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא מייצג?
חן בר יוסף
לצערנו לא, לא מייצג.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, בבקשה, מר מתי יצחק.
מתי יצחק
צריך להבין שהנושא הזה הוא לא רק מגן על בעלי התחנות, כמו ששמעתי בחוץ, אלא גם על ציבור הלקוחות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה ברור.
מתי יצחק
הנושא הזה חשוב. ושמענו פה מספרים, ועדת טרכטנברג, מה מדברים, גם שמענו את הממצאים בשטח, לכן חשוב שהנושא הזה לא יעבור לסדר היום בצורה חלקה, כמו שמנפנפים אותנו. לגבי בז"ן, צריך להבין, בז"ן לא ייתן בחיים, לשום גורם, את המחיר האמיתי. זה סוד מסחרי. בז"ן וחברות הדלק – זה סוד מסחרי. לכן גם פה יש בעיה. גם מינהל הדלק יודע שיש בעיה בנושא הזה. צריך למצוא את הנוסחה האמיתית איך מגיעים לשער בז"ן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בסדר, למדינה, לרשות להגבלים עסקיים ולמשרדים הרלוונטיים יש את הכלים.
מתי יצחק
אתה מזכיר את רשות ההגבלים, אני קודם התרעתי ואמרתי: שנים רשות ההגבלים העסקיים בודקת ובודקת. לא ראינו שום ממצא. אולי יצא פנימי, בין המשרדים השונים, אבל לא ראינו ממצא שיצא, ציבורי, שמתריע על מה שדיברנו כל השנים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל אין מצב שחברה, לא משנה באיזה תחום, תתחבא מאחורי הנושא של סוד מסחרי ואי אפשר יהיה להחיל עליה פיקוח רק בגלל הטיעון הזה. זה לא עובד כך. כל חברה יכולה לטעון: סוד מסחרי.
מתי יצחק
אני אראה לך מסמך שמתנהל בבית המשפט, מכתב של בז"ן שאומר שהוא לא ייתן פרטים לבית המשפט על נושא מחיר בז"ן. מסמך טרי מלפני חודש. הנה, אני מצהיר פה בוועדת הכלכלה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, כן.
בועז ארד
עמלת השיווק על הסולר לא שונתה במשך 12 שנים, למרות שמחירי הסולר עלו במאות אחוזים. כך שגם אם ייקבע שצריך להחזיר לפיקוח, צריך לדאוג שיהיה מחיר סביר ומרווח שיווק סביר לתחנות, כדי שיוכלו להתקיים, כי היום הן רק מפסידות. תחנות כמו תחנות הנכים, תחנות שהן כבולות, לא יכולות להתקיים היום ממכירת סולר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה המרווח של התחנות האלה?
צבי קורמן
שמונה אגורות.
בועז ארד
15 אגורות.
מתי יצחק
15 אגורות, ברוטו.
בועז ארד
15 אגורות ברוטו, לפני העמלות. עמלת חברת האשראי יותר גדולה מהרווח של התחנה ברוטו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ולא קיבלתם הטבות אחרות?
צבי קורמן
שום דבר.
בועז ארד
שום דבר, כלום. אנחנו היום מפסידים ממכירה של ליטר סולר.
קריאה
לא, אבל העלו את המחיר.
מתי יצחק
כל מרווח השיווק, חברות הדלק הפילו את זה על בעלי התחנות.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
ברור שזה מרווח הספד, אבל זו אולי סוגיה - - -
מתי יצחק
אגב, לגבי חברות האשראי, שמונה אגורות לליטר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בשימוע, אם יערך שימוע, תוכלו להופיע ולהעלות את הטענות שלכם. כן, מר שוקי שדה.
שוקי שדה
אני שמעתי ובדיוק על זה רציתי לומר כמה משפטים, מאחר והפעילות שנעשתה בזמנו על-ידי הבנזין גרמה לכך שהחברות ותחנות הדלק – חייבו אותם. אני במקרה עשיתי בדיקה מול החברות שלנו ומסתבר שהעלו ב-13-12 אגורות את הסולר מרגע שזמן מרווח השיווק שלהן ירד. הם כל הזמן טוענים שמפסידים בבנזין, אבל העלו ב-13 אגורות את הסולר בתחנות הדלק. אז מה קרה? מרחב השיווק שלהם, שהיה בזמנו 18 אגורות, אם אני זוכר טוב, שהורידו למטה לפני שלושה-ארבעה חודשים, מסתבר עכשיו שהם השלימו את זה על-ידי 13 אגורות תוספת ששילמו על הסולר. זה כבר במשך חודש וחצי. זה המחיר שעלה במספר תחנות. אני מדבר כרגע במקרה על תחנת סולר בפתח-תקווה שבדקתי אותה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
חן, יש תופעה כזו, שבעקבות ההחלטה של - - -
צבי קורמן
בטח, איזו שאלה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, שנייה.
שוקי שדה
זו פשוט שערורייה, אתה מבין? אז מורידים כאן, מעלים פה. אם לא יהיה פיקוח העסק הזה ימשיך והם יעלו כמה שהם רוצים. עכשיו אני מודיע לך, פה, לוועדת הכלכלה: זה קרטל. פשוט קרטל. כל החברות, כל ארבעת החברות הגדולות העלו את הסולר בין 10 ל-14 אגורות, אם אני זוכר טוב.
מתי יצחק
נכון.
שוקי שדה
והתוצאה היא שכל הזמן הם בוכים שהם מפסידים על הבנזין. אנחנו משלמים פי שניים. אני מדבר על חברות של 300 ו-400 אוטובוסים, תאר לך, ואוטובוס מכיל בתוכו כמות גדולה של סולר. התוצאה היא מאות ואלפי שקלים שהם הוצאה מיותרת, נוספת, על מה שקורה היום.
חן בר יוסף
אתה יכול להגיד לנו מה מרווח השיווק שלכם?
שוקי שדה
לא, אני לא יכול להגיד. לא עשיתי שום בדיקה כרגע של מרווח השיווק.
צבי קורמן
הוא לא תחנת דלק.
מתי יצחק
הוא אומר לך נתונים מהשטח. אתה אומר: מרווח שיווק?
שוקי שדה
אני רק אומר לך שהוסיפו את הסולר, שהם העלו. אני לא עשיתי עבודה על מרווח שיווק.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, בואו. חן הוא איש המקצוע בינינו. חן, יש לך איזו אינדיקציה?
חן בר יוסף
אני אגיד לך מה, אני גם ציינתי את זה - - -
קריאות
- - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, תנו לו לדבר.
שוקי שדה
רגע, סליחה, אני לא מהתחנות. אני מנכ"ל חברות ההסעה בישראל.
חן בר יוסף
כן, נפגשנו פה כבר כמה פעמים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שוקי, תן לו לדבר בבקשה. כן, מר בר יוסף.
חן בר יוסף
זה בכלל נכון לגבי מרווח השיווק, וצריך לדעת את זה. היו אצלנו, אצל השר פואד בן-אליעזר, לפני שנתיים וחצי איגוד נהגי המוניות. באו ואמרו: תחזירו את הסולר לפיקוח, תחזירו את הסולר לפיקוח. אמרנו להם: כמה אתם משלמים היום? הלכנו אחרי כך לחדר, עשינו חישובים, הוא הוציא חשבונית של אותו בוקר. ראינו שלפחות אותו בעל מונית, לא יודע אם כולם ככה משלמים, המרווח שלו היה יותר זול מהמרווח של הבנזין. האם זה נכון כך לגבי כולם? כנראה שלא. האם זה נכון על הלקוח המזדמן? זה וודאי שלא, ולכן אנחנו חושבים שכן צריך להכניס לפיקוח. אבל אני לא בטוח שהמחיר שכל היושבים פה סביב השולחן מקבלים היום יהיה יותר נמוך תחת המחיר המפוקח. צריך לדעת את זה. שכל אחד ייקח את זה בחשבון ויידע את זה. זה לא ישנה כהוא זה את החלטתנו לבחון ולקבל החלטה על הפיקוח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה לא מסתכל מזווית של אדם כזה או אחר.
חן בר יוסף
וודאי שלא. אבל חשוב לדעת את זה. זה דבר אחד. דבר שני, בנתוני המחירים הבין-לאומיים, יושב פה בז"ן, אנחנו מצטטים את המחיר הבין-לאומי, למרות שהוא לא תחת פיקוח. המחיר הבין-לאומי עלה ב-30 אגורות בסולר החל מיולי ועד היום. עלה. עובדתית. זה מופיע באתר משרד התשתיות, שקוף.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מה עלה? איזה מחיר?
חן בר יוסף
מחיר הסולר עצמו. המוצר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
שער בז"ן.
חן בר יוסף
קרא לזה שער בז"ן, זה כבר מחיר תיאורטי.
רותי שרון
לא בשער בז"ן, זה הפרסום. הוא מדבר על הפרסום.
חן בר יוסף
המחיר הבין-לאומי כשאנחנו מצטטים אותו אנחנו - - -
רותי שרון
מחיר ה-platts.
חן בר יוסף
מחיר ה-platts. המחיר הבין-לאומי של סולר. אני לא יודע מה ראו בתחנות, אבל יש סיכוי – אתמול גם אמר לי מישהו: אני משלם על סולר יותר מאשר על בנזין. הפער בין בנזין לסולר בבלו הפך להיות 10 אגורות בלבד. הבלו על בנזין עדיין יותר גבוה מהסולר ב-10 אגורות. אבל המחיר – לפחות נכון ל-1 בנובמבר, לא המחיר שיתעדכן היום או מחר – היה 3.06 לסולר, שוב, אני מדבר כרגע על מחיר המוצר, ו-2.67 של הבנזין. זה גם יוצר חלק מהתחושות שאיך יכול להיות שסולר יותר יקר. אנשים יקרים, סולר יותר יקר מבנזין. צריך לדעת את זה. לפני פיקוח, אחרי פיקוח.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה המחיר שאתה מתכוון שעלה ב-30 אחוזים?
חן בר יוסף
ב-30 אגורות. מ-2.78 ל-3.06. צריך לדעת את זה. זה חלק מהתחושות הלא נוחות של הציבור, של הנהג, שאומר: רגע, הסולר, כולם זוכרים, הסולר היה שקל בודד. הבלו אז היה 17 אגורות, היום הוא 2.80. קרו דברים בשוק שלא קשורים כהוא זה, לא לפיקוח - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כמה הבלו על הבנזין?
חן בר יוסף
הבלו על בנזין היום 2.95 ועל סולר 2.83.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רק בלו? לא כולל מע"מ?
בני ביטון
רק בלו.
חן בר יוסף
רק בלו, לפני מע"מ. תוסיף עוד שקל מע"מ. אבל אדוני מכיר את זה עוד מדיוננו בבנזין.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה אחרי ההורדה של הממשלה?
קריאה
איזה הורידו?
יוגב רגב
לא הורידו. הורידו והחזירו.
קריאות
ביטול העלאה.
שוקי שדה
היה ביטול העלאה על הבנזין.
חן בר יוסף
אנחנו מדברים עדיין על סדר גודל של 57%-54% מהמחיר. זה עדיין מיסים, זה לא השתנה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
בכמה הממשלה הזו העלתה את הבלו מיום שהיא נכנסה?
חן בר יוסף
תן לי את תאריך הכניסה, אני אחשב.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
מאי 2009.
חן בר יוסף
צריך להסתכל פה.
עמי צדיק
על מה, על הבנזין או על הסולר?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
על הבנזין. על הסולר זו תוכנית רב שנתית, אני חושב.
עמי צדיק
הסולר זה משהו אחר. היו שתי החלטות, אחת מהן בוטלה.
חן בר יוסף
התוכנית הרב שנתית הסתיימה בספטמבר 2009.
עמי צדיק
זה היה פעם 30 אגורות ופעם 20 אגורות. ה-20 אגורות בוטל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אם אין לך אז לא נורא.
חן בר יוסף
לא, אין לי פה. אני פשוט נכנס לאתר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לפי החשבון שלי זה כבר לא אמור להיות משהו דרמטי. ידעתי שהבלו כל הזמן הוא 2.40, לפני תחילת הקדנציה הזו.
חן בר יוסף
2.40 לפני תחילת האירועים האלה, נכון.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל לא העלו ב-50 אגורות, לא הגיוני.
חן בר יוסף
אבל הסולר היה 2.09 והיום הוא 2.83.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, אבל אני אומר, אני לא זוכר שהעלו ב-50 אגורות.
חן בר יוסף
המדרגות היו של 40 אגורות כל פעם.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כל פעם? מדרגה אחת בוטלה?
חן בר יוסף
30 ומשהו אגורות כל פעם, מדרגה אחת בסוף 2009 ומאז מידודים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הבנתי.
אביב לב
בינואר העלו ב-30 אגורות, ביולי העלו וביטלו והחזירו את - - - אחורה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, לא החזירו. איזה ביטול החזירו? הביטול האחרון שהיה, הזמני, אבל לפני כן היתה הפחתה של הממשלה במסגרת צעדי ההקלה.
חן בר יוסף
לא, לא. איך שלא יהיה זה 57%-54% מתוך המחיר.
יוגב רגב
ממחיר ליטר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, מי עוד רצה לדבר?
עמי צדיק
לא הבנתי משהו. - - - הסולר עולה יותר מבנזין, צריך לשאול אותו מה - - -
חן בר יוסף
אנחנו לא עוסקים בעלויות ייצור, אנחנו מסתכלים על מחיר בין-לאומי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עמי, אם אתה מדבר, בבקשה, לצד השולחן, כדי שדבריך יירשמו.
חן בר יוסף
המחיר הבין-לאומי המצוטט.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
של חומר הגלם.
חן בר יוסף
בעולם.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי. כן, בבקשה.
יהודה בר אור
כבוד היושב-ראש וחברים נכבדים, צריך לתת פה שני דברים כהסבר מדויק למה שבאמת נעשה. קודם כל, משנת 2009 ועד היום, רק הבלו על הסולר עלה ב-74 אגורות, וזה מדויק, כי יש לי את הנתונים נמצאים פה, על פי הספר הכלכלי שלי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, אבל זה לא מהחלטה שהתקבלה בימים אלה.
יהודה בר אור
זה מהחלטה שנמשכה בשנתיים האלה והוכללה על הסולר בלבד.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא בשנתיים האלה. מתי הוחלט על העלייה של הסולר?
חן בר יוסף
2005.
יהודה בר אור
על הסולר הוחלט ב-2005 אבל אז לא שילמנו אגורה. לא שילמנו אפילו אגורה בלו. מ-2005 עד 2009 שילמנו 2.20 שקלים במדויק. ו - - - 2.20 מ-2009 ועד הרגע, שאנחנו משלמים עוד 74 אגורות, למעלה. הדבר הזה הוא פשוט מאוד – לא רק ריתק את הענף שלנו, כי אנחנו מדברים פה על מצב של סטטיסטיקה של 20,000 בעלי מוניות, 20,000 בעלי מוניות שמהם 19,000 משתמשים רק בסולר ו-1,000 משתמשים בבנזין. זאת אומרת, אם אנחנו מדברים על הנושא הזה שנהג המונית משלם היום כל כך הרבה כסף, ובטח לא קיבל את מה שמגיע לו, אז אני אומר את זה בצורה ברורה, ב-2007, כשאנחנו היינו עם השר – ואני הייתי שם איתך, אתה יודע את זה, אתה יכול לאשר את זה, אני ושותפי דאז שעכשיו הוא כבר לא באיגוד כמובן – אז ההפרש בין הסולר לבנזין היה 1.20 שקלים לטובת הסולר. זאת אומרת, היינו יותר זולים מהבנזין ב-1.20 שקלים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל זה ברור.
יהודה בר אור
אז אנחנו באים ואומרים: המצב היום השתנה. לא יכול להיות שהיום, אנחנו נמצאים ב-2011, אני משלם יותר מבנזין נכון לרגע הזה. אני משלם בממוצע בין 15 אגורות ל-5-4 שקלים יותר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
נא לסכם את הדברים.
יהודה בר אור
אם אני יכול לקנות את הסולר ב-7.5, הוא גם יכול לקחת לי 11 שקלים בתחנות אחרות. יש לו מרווח כמו שהוא רוצה. אנחנו אומרים: המצב נכון להיום חייב להיכנס לפיקוח, משום שמה שקרה בחודשיים האחרונים הוכיח כמה זה חשוב שהיה פיקוח. כי אם הורידו בפעמיים האחרונות את המחיר לבנזין ב-9-8 אגורות, את ה-9-8 אגורות האלו, בפעמיים האלה, הם העלו לסולר. העלו לסולר כדי להשלים להם הכנסה, בקרטל שהם עשו על חברות הסולר. לכן אנחנו אומרים שאי אפשר להמשיך כך. אם היה להם שכל הם היו מורידים גם לנו, כולנו היינו מתמרמרים ולא היינו מעלים את זה פה, אבל תאוות הבצע שלהם כל כך גדולה שהם אמרו: הפסדנו בבנזין, ניקח מהסולר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אבל הממשלה אומרת לך שזו לא אשמת חברות הדלק שהמחיר עלה בעולם. הבנתי נכון, חן?
חן בר יוסף
כן.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לגבי התקופה האחרונה.
חן בר יוסף
אני לא יודע מה עוד הם עשו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אה, אתה לא יודע מה עוד הם עשו.
חן בר יוסף
עובדה שבמחיר הבין-לאומי יש גם עליה.
יהודה בר אור
אני אומר: הסולר, אם הזיזו אותו לפה, זה היה סמך רצונן האישי של תחנות הדלק, לא על פי העליות בעולם. אני נכנסתי לעומק העניין הזה. זה כואב לי אז נכנסתי לעומק. אם הם היו משאירים ומורידים פה 8 או 9 אגורות בבנזין, ובסולר היו מורידים גם, אולי לא היינו מתלוננים והם היו מרוויחים שהמצב ממשיך כמו היום. אבל ברגע שהם רצו כל כך להרוויח את זה על חשבוננו, אנחנו לא יכולים לעמוד בזה, כבוד היושב-ראש. פה אנחנו אומרים שאם המצב ימשיך כך, נהג המונית פשוט יסגור להם את תחנות הדלק והם לא ימכרו בכלל דלק, לא בנזין ולא סולר. תודה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב, אוקיי, תודה. כן.
פריד אברהם
אני מסתכל על האולם, אדוני היושב-ראש ואני נזכר בישיבה אחרת, באולם גדול יותר, בהשתתפות אדירה, לא היה מקום אפילו בישיבה, על נושא הדלק. אותה זעקה גדולה שהיתה באולם אחר השנה. אז, כל חברי הכנת זעקו, עמדו לצידנו וקראו כמה יש פה גזל, איזה קרטל יש ועוד כמה מילים יפות-יפות שנאמרו אז. גם אז נאמר על-ידי היושב-ראש שהוא קורא למשרדים, לתשתיות ולחברות שיתנו לו מחירים. אנחנו אז זעקנו ואמרנו, אז, כמו שאומר ידידי היום, מחירי הסולר היו בתחתית. אני קצת יותר ותיק, עם שיער, מה שנשאר לי בכלל, כאשר מהבררה של הכסף הקטן הייתי קונה סולר כי זה היה באגורות מול הדלק. לאט לאט הסולר עלה.
ב-2005, כאשר אדון הירשזון בא והכניס יחד עם כל המערכת את הנושא של הבלו על הסולר, זו תאוות הבצע של המדינה, של הממשלה, לקחת גם משם משהו. כדי להשתיק אותנו, כי ידעו שאנחנו צודקים, קראו לנו הצידה ואמרו: תסירו את הבג"ץ ואנחנו ניתן לכם החזר. עשינו את זה, אנחנו ממושמעים, הסרנו את הבג"ץ ונכנס לתלם. אבל מי זוכר את זה היום? אז נכון, אנחנו מקבלים החזרים, כל פעם שאנחנו באים לאוצר, אומרים לנו: אתם מקבלים החזרים. ממה אבל? היתה תקרה שצריכה להיות.
שוקי שדה
תגיד אבל כמה החזרים מקבלים? חלק קטן מההחזרים.
פריד אברהם
התקרה היתה צריכה להסתיים באיזשהו מקום. אתם מפסיקים תקרה? אתם ממשיכים וממשיכים וממשיכים. זה לא מספיק לנו.
שוקי שדה
זה נכון.
עמי צדיק
זה קשור לרשות המיסים מה שהוא אומר.
חן בר יוסף
זה דיון אחר.
פריד אברהם
אדוני היושב-ראש, לדעתי צריך לעשות מחקר עוד יותר גדול. קודם כל, אני שמח מאוד שאתה נכנס לעומק בנושא הפיקוח. זה צריך, זה חיוני וכמובן שזה צריך להיות מהמחיר הנמוך ביותר ולא מהמחיר הגבוה, שמישהו ישלוט פה או שיעשו את זה באיזה שהם הסכמים ביניהם. מצד שני, אני מבקש ממך, אם כבר נכנסת לעומק, ואני אומר לך, אתה היחידי שאני היום מאמין בך בקטע הזה, כנס יותר לעומק. תראה ותחקור למה – יש לך את הכלים – למה עלה המחיר של הסולר לאורך שנים, לא רק בחמש שנים האחרונות.
יהודה בר אור
- - -
פריד אברהם
אל תפריע לי, אדוני, ידידי הטוב, לא הפרעתי לך. למה עלה כל כך הרבה? אני אומר לך, אתה תמצא שם כל מיני מסחרה, סליחה על המילה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תודה. כן, בבקשה.
יוגב רגב
אל"ף, קצת לשחוט כמה פרות קדושות ומה אני חושב בכלל שיהיה בפיקוח. יש מחירי עמוד, מה שנקרא, ויש מחירים בשטח. כל אחד חיבר פה איזה נושא שכואב לו, שלא קשור דוקא למה שהתכנסנו, אז לנו כואב גם הנושא שלא מקימים תחנות זעירות. הצבנו דרישה לכמה כאלה ומשרד הפנים דוחה אותנו. יש פה נושא שכמה אנשים דיברו עליו שהוא קשור לבלו, זה משרד האוצר, כי בעצם נגעו במרווח השיווק של החברות אבל אף אחד לא היה מוכן לגעת בבלו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, נגעו גם בבלו.
יוגב רגב
נגעו בבלו והחזירו אותו.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, לפני כן - - -
יוגב רגב
אבל הבלו עולה, כמו שתיארנו, עולה ועולה. בגדול, לדעתי, הפיקוח יעשה רק רע למורי הנהיגה ברוב מדינת ישראל, כי היום ברוב המקומות יש תחרות. יש אזורים שלמים, למעט חלק מגוש דן, שיש תחרות מאוד מאוד גדולה ואני לא מכיר פערים של שני שקלים. צריך להיות, מה שנקרא, אוויל, לקנות ב-9 או ב-10 שקלים, כי יש תמיד תחנה שתיתן, בטח לנהגי המוניות ולמורי הנהיגה שקונים במזומן או בכרטיסי אשראי, לרוב זה מזומן. מה שזה כן יעשה, לדעתי - - -
שוקי שדה
אני לא מורה נהיגה.
יוגב רגב
לא, לא, אצלך הסיפור הוא אחר. אני קצת מופתע. הסיפור אצלך הוא אחר כי חברות ההסעה בסך הכל, עם התחרות שיש היום בשוק, יודעות לבוא, בטח הגדולות שבהן, אבל גם הבינוניות - - -
שוקי שדה
נכון, אבל יש גם אחרות.
יוגב רגב
רגע. אני גם תפעול וגם מכירות, אז אני יכול להגיד לך שאני יושב גם על מחירים, והמחירים שאני רואה כמעט אצל חברת הסעה הם מחירים מטורפים מטה. זה קצת מוזר שתבוא ותגיד שנהג מונית בפתח-תקווה - -
שוקי שדה
אני לא מדבר על המוניות.
יוגב רגב
- - נהג מונית בפתח-תקווה יכול לקנות במזומן יותר זול ממך. תהיה לך קצת הפתעה.
שוקי שדה
הקניה היא לא קולקטיבית.
קריאות
- - -
יהודה בר אור
קונים שם היום ב-7.22.
שוקי שדה
אני לא מונית.
יוגב רגב
אז כשאתה קונה ב-7.22 אתה קונה במחיר מצוין, כי יש חברות הסעה – אז לעשות קצת סדר בבלגן ובאינפורמציה, החבית עלתה והדברים, ואני לא מגן, אני בעד פיקוח. אני בעד פיקוח. אני רק חושב שהפיקוח - - -
פריד אברהם
אתה גורם לי לחשוב שאתה קונה את זה פחות מהבנזין. אתה משלם יותר כסף מהבנזין.
יוגב רגב
אם אתה חושב שתקנה בשני שקלים – תן לי לדבר, נתתי לך את הכבוד.
לאה ורון
בואו, לא מדובר פה בוויכוח בין הצדדים.
יוגב רגב
לא, לא, בדיוק. תן לי לסיים. אם אתה חושב שתקנה בשני שקלים אחרי שיהיה פיקוח, אתה טועה. אם אתה חושב שהפיקוח יעשה לך טוב, אני חושב שאתה גם טועה. הפיקוח, בסופו של דבר, ואני לא מדבר כרגע על ארגון התחנות שקשור לדלק – בסך הכל היום, היתה לי שיחה בזמנו עם מר עמרם אזולאי שאני מאוד מכבד – בסך הכל היום, המשחק, למעט אזורים מסוימים, ופה אני פונה אליך, אנחנו כחברה מאוד מאוד תחרותית, מסוגלת לעשות שינוי בשוק ולתת תחרות, שם חוסמים אותנו. חוסמים אותנו להיכנס לעיר הגדולה במדינת ישראל, לעיר השנייה בגודלה במדינת ישראל ולעיר השלישית בגודלה. חוסמים אותנו כל מיני ועדות ואנחנו חושבים שחוץ מאותן ועדות יש גם אנשים מסחריים שקשורים לחסימה הזאת.
היתה לפני כשבוע כתבה בערוץ 10 על אדם שיש לו, אני חושב, ארבעה רכבי סולר שעשה הסכם לפני כ-13-12 שנה והוא שילם בהסכם 35 אגורות הנחה. זה היה ההסכם שלו. לא זוכר באיזו חברה. פתאום הוא גילה שהוא משלם שבעה שקלים יותר לליטר מאשר השכן שלו, נהג המונית, או המורה לנהיגה או הטנדר, לא משנה מה. ויש ייצוגיות עכשיו, שתיים או שלוש. וזה מופרך, כי בסך הכול זה שוק. מה שאתה צריך לבדוק, אף אחד לא עמד לך עם אקדח. אתה לא יכול אחרי 10 שנים להתעורר ולהגיד: שמעו, 10 שנים עושקים אותי. בסך הכול השוק, לטעמנו, כחברת דלק קטנה ותחרותית, השוק הוא מאוד מאוד תחרותי בסולר, ברוב המקומות, לא בכל המדינה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, אבל אם אני כצרכן עושה הסכם שמבוסס על מחיר מחירון שקובע את המחיר שאני משלם בעצם, כן יש לי ציפייה סבירה שהמחיר הזה יהיה הוגן, יעודכן באופן הוגן, באופן ריאלי, ולא שהמחיר שם יתנפח בעשרות ומאות אחוזים, ללא קשר למציאות. זו ציפייה שתאמין לי, משפטית, אני לא יודע איך חברות הדלק יתמודדו אתה. והשאלה היותר מפחידה בסיפור הזה: איך חברות דלק שונות מתמחרות משהו פיקטיבי ומגיעות לאותו מספר, פחות או יותר, לאורך שנים? זה כבר מעלה שאלות בתחום ההגבלים העסקיים שאני לא יודע איפה נרדמו ברשות להגבלים עסקיים בסיפור הזה. כי אני יכול לתמחר משהו זהה ולהגיע, כמה חברות – נניח כמו בשוק הסלולר – להגיע לאותו מחיר, ויש כאלה שיטענו שיש פה תיאום ואין פה תחרות, אבל זה אותו מוצר שמתמחרים ואולי כולם מתמחרים טוב. לקחת ולתמחר פיקציה ולהגיע לאותו מחיר מתאם לאורך שנים? חוץ מתיאום מחירים אין פה שום דבר אחר.
צבי קורמן
אולי אתה תסביר איך הגעת ל-14.80 ליטר סולר? באיזו דרך ובזכות מה?
יוגב רגב
אני אענה על השאלה. אל"ף, אני לא ב-14.80 והמספר למעלה בכלל לא מעניין. אני, דרך אגב, כמעט כל השנים, לא משנה מחירון באמצע חודש, אצלי מחירון הוא מתחילת החודש ועד סופו. אני לא משנה אותו. ואני בכלל לא מתייחס למחירון של המחיר המקסימלי, כי אף לקוח – כל המחירים בתחנות והמחירים ללקוחות העסקיים נגזרים מכוחות השוק, אין לי אף לקוח - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לא, סליחה, זה לא נכון. זה לא נתון מדויק, כי אני אגיד לך מדויק.
יוגב רגב
אני מדבר על מה שאני יודע, בחברה שלי.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
לי הוצגו מקרים, לא אחד, שבהם אנשים התקשרו בהסכם עם חברות דלק, לא משנה, בשתי חברות שונות דרך אגב, והמחיר שלהם היה מחיר מחירון פחות הנחה מסוימת, שבאותו זמן זה היה מחיר סביר, ריאלי, ואולי אפילו אטרקטיבי. אחרי כמה חודשים, הם עסוקים בלייצר קופסאות, אחד עסוק בלייצר מזון, פתאום הוא מגלה שהוא משלם על הסולר מרווחים דמיוניים של מאות אגורות.
יוגב רגב
נכון, נכון. אז אני יכול להגיד לך איך אנחנו התנהגנו, אומנם כחברה קטנה אבל עם הרבה מאוד לקוחות סולר. אצלנו, למשל, לפחות בחצי שנה האחרונה, אין לקוח – זה בכלל לא משנה מה המחיר – שקונה את הסולר מעל שמונה שקלים בממוצע. אין דבר כזה. אנחנו לא בפיקוח אבל אנחנו מתנהגים כאילו אנחנו בפיקוח. בנינו לעצמנו איזו מערכת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
עובדה שנניח בזק, ההסכם אתה הוא לפי שער בז"ן ולא לפי המחירון. עובדה.
שוקי שדה
זה מה שרציתי לומר. יש כאן – אפשר?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
רגע, שניה, אתה כבר דיברת. כן, אדוני.
צבי קורמן
שמונה שקלים, זה לא הרבה?
יוגב רגב
באשראי, בשוטף 60, עם ביטחונות, עם סיכונים?
צבי קורמן
אני מוכר ב-7.30, עם אשראי.
יוגב רגב
אתה מצוין. אז אתה יעיל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז מה, בשביל אשראי וסיכון עוד 70 אגורות?
יוגב רגב
מה זה אשראי? יש שוטף 90 ויש שוטף 120 ויש כל מיני דברים.
צבי קורמן
אלה דיבורים יפים.
קריאה
זה הכול שוטף 30. אף אחד לא נותן, אף חברה לא נותנת.
אביב לב
אפשר?
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן.
אביב לב
אני מנהל הכספים של חברת "יונה אברך", חברת דלק קטנה, אני עושה הרבה את החישובים ואת המחירים האלו. קודם כל, לשאלתך איך החישובים מגיעים לאותו דבר. זה אותו מוצר, זה בדיוק כמו הסלולר. אנחנו מתמחרים את המוצר, הקניה של הכול עולה לנו בערך 7 שקלים, וכל אחד עושה בדיוק את החשבון של מה שהוא רוצה - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אתה רוצה עכשיו לבוא ולהגיד לי פה ש-14 שקלים זה מחיר מחירון נורמלי?
אביב לב
לא, לא, לא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז על מה אתה בא - - -
אביב לב
אני לא חושב שמישהו משלם 14 שקלים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אז איך אתה מגיע ל-14 שקלים?
אביב לב
אני לא מגיע. אני לא מתמחר את ה-14 שקלים, חברת הדלק קטנה. אתה מדבר על חיובים של חברות הדלק הגדולות. לא על זה אני רוצה לדבר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כמה המחירון שלך?
אביב לב
אנחנו במקרה קשורים עם חברות דלק אחרות אז לכן המחירון הוא כזה, אבל על העמוד יש מחיר אחר לגמרי. המספר הזה הוא לא רלוונטי לגבי. לגבי הוא לא רלוונטי בכלל.
פריד אברהם
אבל אתם מנצלים את העניין. אתם אומרים: בוא נעשה הנחה. הם עושים הנחה מ-14.80, אתה מבין? מתוך 50% הנחה זה 7.40 שקלים. אתה בחור טוב.
אביב לב
אבל רגע, שנייה, אני רוצה להסביר.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
תנו לו להסביר.
אביב לב
עלו פה הרבה מאוד בעיות שלדעתי לא קשורות לעניין. הצוות פה של קורמן דיבר למעשה על בעיה אחרת, של תחנות כבולות, שהיא בכלל לא קשורה לבעיית הסולר בפיקוח. מה שהעלו פה החבר'ה של המוניות, אני בהחלט מתחבר למה שחן בר יוסף אמר קודם. החבר'ה האלה באמת משלמים הרבה כסף, נהגי המוניות, זו עלות כבדה, אבל לא בגלל חברות הדלק, אלא בגלל הבלו שעלה, המוצר שעלה וכל הדברים האלו - -
שוקי שדה
גם ההיסעים נתקלו בעלות כבדה.
אביב לב
- - וזה בכלל לא קשור לחברות הדלק. הם משלמים מחיר נמוך מאוד והחשבוניות שחן בר יוסף ראה, הן אותן חשבוניות אצל כל נהגי המוניות. אני חושב שאתה מלין במקום הלא נכון. זה הכול. אבל אתם כנראה לא מתמצאים במספרים, כי אם פעם הבלו היה ככה והבלו אחר, ואם פעם המוצר היה ככה וכולי. זו ההתייחסות לכאן.
חשוב לי להגיד רק דבר אחד: אם יכניסו את המוצר לפיקוח – ולנו אין בעיה שיכניסו את הסולר לפיקוח, זה בסדר גמור מבחינתנו, זה באמת לא משנה לנו – רק שישימו לב לדבר אחד, לחברות הקטנות זה חשוב. קובעים לנו איזשהו מחיר תקרה, אנחנו קונים את הדלק לא בפיקוח, ומכיוון שיכניסו את המוצר הזה לפיקוח, וכנראה שזה מהלך שיקרה וזה בסדר, אין לנו בעיה, ייקח עוד חודש, עוד חודשיים, לא משנה כמה, אני מבקש, למרות מה שרותי מבז"ן אמרה עכשיו, יש עדיין הבדלים. ברגע שיכניסו לפיקוח כל אגורה או שתיים יקבעו. אם חברות הדלק הקטנות יקנו, אגב, כמו שהיום הן קונות, יותר ביוקר, כי הן קונות באופן טבעי כמויות יותר קטנות, אז זה יוכל לעשות בעיות לחברות הקטנות. זה כל מה שרציתי להגיד, בנושא הזה צריך לשים לב גם לעניין הזה.
רותי שרון
רק הערה קטנה. אני אומרת שאביב מכיר את זה, כשאתה קונה מבז"ן ישירות אז אני מניחה שלא נוצרת לך בעיה של נגיסה במרווח השיווק. אני מניחה שתסכים.
אביב לב
למה? טוב, נדבר על זה בהזדמנות אחרת.
יוגב רגב
אלה דברים שאי אפשר להגיד פה.
רותי שרון
בנקודה השנייה אין לי מושג, אבל מבז"ן בוודאי שאין לך בעיה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, בבקשה.
שוקי שדה
אני רק רוצה להבהיר ולחדד איזו נקודה, שיהיה ברור לפחות מה שאנחנו חושבים. מערכת היסעים חושבת שלגבי נושא הפיקוח, אנחנו בעד המסגרת של תחנות הדלק. יש חברות לא מעטות שיש להן חוזים עם בז"ן וחוזים עם גורמים אחרים, כלומר יש בז"ן ויש גם חברות דלק רגילות שיש להן צוברים. כלומר, צריך לחשוב לכיוון הזה, של הפיקוח על מחירי הדלק בתחנות הדלק, כי שם הבעיה. לא במקומות אחרים. זאת בדיוק הכוונה שכולנו נדע.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
אוקיי, בואו נסכם את הדיון.
שמעון שטרית
אני רוצה לומר מילה אחת.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
כן, בבקשה.
שמעון שטרית
אני אגיד רק משפט אחד. אתה החמאת פה למשרד התשתיות על העבודה שהם עשו, אני רק מקווה שבעוד שנה אתה לא תצטט אותו, את מר בר יוסף, שהוא עשה טעות פטאלית וקשה, וזה יקרה רק בעוד שנה.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טעות קשה?
שמעון שטרית
כן. כי מה שהם עשו עם הפיקוח על הבנזין, זו תהיה בכייה לדורות, כי היום אין תחרות בבנזין במדינת ישראל הודות לחישובים שהם עשו. בגלל זה בג"ץ זרק אותם מהמדרגות. הם צריכים להגיע עוד שבוע וחצי לבג"ץ ומעניין מה הם יגידו שם עוד פעם. אם עושים פיקוח, ואנחנו בעד שיהיה פיקוח גם על הסולר, ושיהיה באמת טוב לכולם, אבל לא יכול להיות שיהיה פיקוח על החברות, על הסולר ועל הבנזין, ובז"ן – שזה גוף שנשלט על-ידי מישהו וחברה ענקית – תישאר בלעדית במשחק, חברת "פז", היא תקבע את המחירים ואין עליה פיקוח בכלל.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
על בתי הזיקוק אתה מדבר?
שמעון שטרית
ברור.
יוגב רגב
שניים.
שמעון שטרית
זה צריך לבוא מלמטה, זה צריך לבוא מלמטה. אם עושים מרווח שיווק, צריך לעשות גם להם את מרווח השיווק. אי אפשר שיהיה מה שקרה עכשיו, שחברות הדלק מתמודדות - - -
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
זה נמצא בהמלצות של טרכטנברג לממשלה בעניין. אני לא מכיר את הסוגיה לעומק אבל ראיתי שזה קיים. אוקיי, אנחנו מסכמים. עמי, יש לך מה לומר?
עמי צדיק
לא.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב. אל"ף, כמובן, מהדברים ששמענו ממשרד התשתיות, ועדת הכלכלה קוראת לחברות הדלק להשלים במהרה את העברת הנתונים. כל התחמקות בעניין לא משרתת, גם לא את חברות הדלק. מעבר לכך, הצהרתי במהלך הדיון, שהיה ועד סוף השנה לא יושלמו הנתונים מצד חברות הדלק למשרד התשתיות, אנחנו דורשים ממשרד התשתיות להכריז על המוצר כמפוקח, להתחיל תהליך של שימוע בהיעדר נתונים בשלב זה, לזמן את חברות הדלק לחקירה בעניין מדוע אינן מעבירות את הנתונים. זה הסיכום של הדברים. כמובן, אנחנו חוזרים על קריאתנו להחזיר את הסולר לפיקוח מיידי, בהתאם לקריאת הוועדה מחודש ינואר ופברואר משתי ישיבות, והמלצות ועדת טרכטנברג שהוגשו בקיץ האחרון.
פריד אברהם
מהמחיר הנמוך, אדוני. לא בשמיים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
הוועדה תקבע ישיבה סופית בנושא בסוף חודש דצמבר.
שוקי שדה
כבוד היושב-ראש, אם אפשר לציין שזה לתחנות הדלק ולא לאחרים כי בזה יש בעיות של חוזים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
סליחה?
שוקי שדה
תחנות הדלק. כלומר, הפיקוח לתחנות הדלק, לא פיקוח - - -
קריאה
לא יוכלו לעשות פיקוח על מוצר רק - - -
יוגב רגב
אי אפשר לעשות את זה.
צבי קורמן
צריך להיות פיקוח כלל ארצי על הכול, מכיוון שאם לא, יתפתח שוק שחור.
קריאות
סליחה, מאיפה קנינו - - -

שיהיה על שער בז"ן, אבל שלא יהיה על דברים אחרים.
היו"ר כרמל שאמה-הכהן
טוב, הישיבה נעולה, תודה.

>
<הישיבה ננעלה בשעה 14:41.>

קוד המקור של הנתונים