ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 21/11/2011

תקנות דם טבורי (בנק דם טבורי פרטי), התשע"א 2011

פרוטוקול

 
PAGE
49
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

21.11.2011


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 569

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, כ"ד בחשוון התשע"ב (21 בנובמבר 2011), שעה 11:30
סדר היום
תקנות דם טבורי (בנק דם טבורי פרטי), התשע"א-2011
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר

עפו אגבאריה

רחל אדטו

אריה אלדד

ציון פיניאן
מוזמנים
פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות

פרופ' יצחק יניב, מנהל המערך להמטולוגיה, משרד הבריאות

אילן סופר, סמנכ"ל לתקצוב ותמחור, משרד הבריאות

פרופ' אילת שנער, מנהלת שירותי הדם של מגן דוד אדום, משרד הבריאות

עו"ד טליה אגמון, משרד הבריאות

עפרה אקסלרוד, סגנית מנהלת המכון לביקורת ותקנים, משרד הבריאות

ערן הכהן, רפרנט בריאות, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד אדוארד ווייס, סגן היועץ המשפטי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אלה נפרסטק, מנהלת מערך המטולוגי, בית החולים איכילוב

דבורה אפריאמוב, קופת חולים מאוחדת

נירה תמוז, מנהלת מרכז המידע, האגודה למלחמה בסרטן, משרד הבריאות

ניר כאהן, מנכ"ל קריוסל, בנק דם חבל הטבור הישראלי

רן אסא, סמנכ"ל קריוסל, בנק דם חבל הטבור הישראלי

עו"ד דורון אפיק, קריוסל ישראל, בנק דם חבל הטבור הישראלי

חגי אבישר, מנהל בנק דם טבורי פרטי

יעקב רונן, בנק הזרע

גדעון בן ישראל, הסתדרות הגמלאים

יוסף בוקסבוים, בדמייך חיי

שלי קפוסטה, יו"ר העמותה הישראלית למען בנק ציבורי לדם טבורי

ד"ר אריה גניגר, שותף בכיר ומנהל מדעי, טבורית, מאגר מרכזי לדם טבורי

שמחה סמואל, מנהל מעבדת השתלות

לירן בן הרוש, לוביסט
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות דם טבורי (בנק דם טבורי פרטי), התשע"א-2011
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. יום שני בשבוע, כ"ד בחשוון, ה-21 בנובמבר 2011, ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.


על סדר היום תקנות דם טבורי (בנק דם טבורי פרטי), התשע"א-2011. אני מקווה שהיום אנחנו מסיימים או הולכים קרוב לסיום הנושא. לא נמשוך את הנושא יותר מדי אלא צריך למצות את הדברים.


אנחנו נחזור לסעיפים עליהם הייתה מחלוקת וניגע רק בהם..
אייל לב ארי
בעמוד 1, תקנה 1.
רחל אדטו
אתה עובר על הסעיפים שעדיין לא אושרו.
היו"ר חיים כץ
נכון. אלה שאושרו, אושרו.
אייל לב ארי
התבקשה הגדרה חדשה על ידי משרד הבריאות ל"דרישות מזעריות ציבוריות".

"דרישות מזעריות ציבוריות - הדרישות המזעריות להקפאה ולשימור דם טבורי המקובלות באותה עת לשם השתלת תאי אב, לפי ההוראות שקבע המנהל לפי תקנה 12 לתקנות בנק דם טבורי ציבורי".
טליה אגמון
בהגדרה הזאת אנחנו בעצם מנסים להפנות לאותן דרישות שכרגע מקובלות להשתלה. הדרישות האלה לא קבועות בתקנות, לא של הבנקים הציבוריים ולא כאן. אנחנו לא מגבילים את הבנקים הפרטיים לגבי המינימום שלהם לשמירה של תאים אבל אנחנו כן רוצים אחר כך שהם יתייחסו לזה.


הועלתה כאן הצעה על ידי פרופסור שנער לקרוא לזה דרישות מזעריות להשתלה כדי שיהיה ברור שאלה דרישות להשתלה, בין אם זה מושתל מבנק פרטי או בין אם זה מושתל מבנק ציבורי, ואז גם יכול להיות שתהיה פחות התנגדות למינוח.
היו"ר חיים כץ
אני רוצה לומר לאנשי הבנק הפרטי שישמרו את ההתנגדויות לדברים העקרוניים. דעו להתפשר בדברים הפשוטים אבל תקבלו בראש אחר כך בדברים העקרוניים. אלה דברים פשוטים שנראה לנו שאתם בצורה קנטרנית רוצים להעלות בעיות כדי לא לקדם את הנושא.
ניר כאהן
תודה על ההערה. אני אקח אותה לתשומת לבי אבל יש כמה דברים עקרוניים. הדרישות המזעריות הציבוריות, זה בהחלט דבר עקרוני שאנחנו חושבים שהוא נוגד כל הגיון. ציינו בעבר, ויש כאן גורמים מקצועיים שיגבו את כל העניין הזה, שהצורך או הסיבה בגינה שומרים בבנק פרטי ובבנק ציבורי היא שונה לחלוטין ואנחנו לא צריכים לעמוד לפי אותם קריטריונים של 900 מיליון תאים שגם לא מופיעים בתקן שכולנו ביחד אימצנו, של הנט-קורד פקט וגם הם לא המטרה של בנק פרטי. בבנק פרטי אפשר להתחיל להשתיל מ-100 מיליון תאים ולא מ-900 מיליון תאים. לכן אנחנו לא צריכים לפרסם את זה בשביל משרד הבריאות. ירצה משרד הבריאות, יצא בקמפיין פרסום ויפרסם מה שהוא רוצה. לא צריך לעשות את עבודת הפרסום בשבילו ואני לא צריך להתייחס לזה כי אני לא משתיל מאותם סטנדרטים ובאותן כמויות תאי גזע כפי שמשתמשים בבנק ציבורי.


אנחנו לא חושבים שזה צריך להיות. יש כאן גם את כל הגיבוי המקצועי אותו תוכל לקבל מהרופאים שיושבים כאן לשמאלי ואלה הם אנשים שמשתילים תאים. זה מאוד מהותי.
רחל אדטו
אני חושבת שזאת שאלה מאוד עקרונית. זאת שאלה סופר עקרונית והיא עומדת במהות הבנק הפרטי. השאלה של חופש הבחירה של הבן אדם, בתנאי שיש שקיפות והוא יודע בדיוק למה הוא הולך.
קריאה
כשאומרים לאדם 100 מיליון תאים, אין לו מושג על מה מדובר.
אלה נפרסטק
בית החולים איכילוב. אני רופאה שמתעסקת בהשתלות מח עצם למעלה מ-35 שנים. לנושא של מספר תאים, ואת מדברת כרגע על השתלת תאי אב לצורך השתלת מח עצם, אקוויוולנטי להשתלת מח עצם. היום, בטכנולוגיות הקיימות אין כל כך משמעות רצינית לכמה תאי אב הוקפאו מהדם הטבורי כי יש היום גישה שכאשר אין מספיק תאים, ראשית, אפשר בתנאי מעבדה להגדיל אותם. יש ניסויים קליניים, ואגב, זה פיתוח ישראלי מאוד מוצלח. שנית, היום יש שיטה שכאשר אין מספיק תאי אב במנת דם טבורי, לוקחים שתי מנות דם טבורי ואחת משלימה את השנייה.


אני לא חושבת שגם בצרכים להשתלת מח עצם יש מקום להגביל את מספר התאים למספר שהוא מאוד מאוד גבוה ולעתים קרובות אפילו לא מציאותי.


היום אנחנו מבצעים בפועל השתלות מח עצם משתי מנות דם טבורי וכל אחת מהן מכילה הרבה פחות מ-900 מיליון או כמה שתקבעו.


אני חושבת שזה מאוד עקרוני. המספר הזה הוא לא מספר קדוש ואין לו ערך פרקטי ברפואה של השתלת מח עצם וזה מהסיבות שמניתי: ראשית, טכנולוגיות של גידול וריבוי תאים אינוויטרו, ושנית, השימוש בשתי מנות.
אילת שנער
אני לא נכנסת לכמה תאים צריכים להיות. כל ההערה שלי הייתה לגבי ההגדרה. אני חושבת שהגדרה של דרישות מזעריות ציבוריות, היא לא רלוונטית כי חשוב כאן מה הולכים לעשות ולא משנה היכן המנה וזה לעומת הקפאה לנושאים אחרים ולשימושים אחרים.


לכן אני חושבת שיש דרישות מזעריות כמו שהן כתובות כאן, דרישות מזעריות להקפאה ולשימור דם טבורי המקובלות באותה עת.
ניר כאהן
זה לא תקן. זה מקובל.
היו"ר חיים כץ
סלח לי אדוני. אתה לא תעיר לאף אחד שום דבר. תרים את היד, תקבל את רשות הדיבור ותגיד מה שאתה רוצה.
אילת שנער
המקובלות באותה עת לשם השתלת תאי אב. זה רפרנס לנושא הזה וזה לא משנה אם המנה הזאת מוקפאת בבנק דם טבורי פרטי או בבנק דם טבורי ציבורי. זאת הייתה ההערה היחידה שלי, להוריד את המילה "ציבוריות".
יצחק יניב
אני יושב ראש האיגוד להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים. גם אני עוסק בהשתלות מח עצם. הנושא כאן, כפי שנאמר, הוא נושא השקיפות והסעיף הזה מדבר על הקטע של השקיפות. אני חושב שלא צריך להמשיך ולהתווכח עליו מכיוון שיש מקובלות בפרקטיקה הרפואית, מספר התאים הוא חשוב, הוא אחד הפרמטרים הראשונים שאני כמשתיל מסתכל עליהם כשאני בוחר מקור להשתלה . הוא לא היחיד, אבל הוא אחד המדדים החשובים. לוקחים שתי מנות מכיוון שכמות במנה אחת לא מספיקה. הבנק בהקפאה של מנה פרטית אחת לא יכול לספק לאותו חולה או למישהו אחר שתי מנות מהמנה הזאת.

כל מה שמדובר בנושא מספר התאים והרחבת המספר בשיטות ניסיוניות, בהחלט יכול להיות שיש לזה עתיד אבל יכול להיות שבעוד שנתיים המנהל יקבע שהמספר הוא מספר שונה. לכן בשום מקום לא נקבע המספר ולטעמי זה נכון לומר שהמספר לא נקבע אלא אותו מספר שהמנהל יקבע באותו זמן. אנחנו מדברים באמת רק על מסירת המידע לציבור ואחר כך כל אחד עושה עם זה מה שהוא רוצה.
ניר כאהן
אנחנו פועלים כבר 11 שנים ויש לנו מה שנקרא גילוי נאות מלא בערכת ההרשמה שלנו, בה אנחנו מוסרים את כל המידע ותמיד מסרנו אותו. אנחנו גם אומרים לאותם אנשים מה מינימום התאים מעליהם אנחנו ממליצים לא לשמור את התאים, שזה מאה אלף סי.די. 34 או מיליון תאים, וכל אחד עושה את הבחירה שלו. כל בן אדם במדינה, יש לו זכות לשמור תא אחד אם הוא רוצה. העניין הוא לא עניין של שקיפות אלא העניין הוא שבוועדה שמינה משרד הבריאות ישבו אנשים שרצו לצמצם את האיסופים הפרטיים ולהגדיל את האיסופים הציבוריים.


לכן, להכניס שלוש או ארבע או חמש פעמים במהלך התהליך של הרישום את העניין של 900 מיליון תאים – כמו שאתה רואה שזה חוזר שוב ושוב בכל מקום במסמך הזה – זה כדי שאנשים יירתעו מלשמור דם טבורי באופן פרטי ולא לשם השקיפות. זאת מכבסת מלים מאוד מאוד יפה.
רוני גמזו
אני רוצה להסביר משהו. שלא יתקבל כאן הרושם שאנחנו מגבילים כאן את הבנקים הפרטיים. הסעיף הזה הוא סעיף הגדרה. כשאתה הולך לתוך התקנות ומחפש איפה זה מופיע, אתה רואה שזה מופיע במקומות של מסירת מידע. באים ואומרים לבנק הפרטי: החלטת שהסף שלך הוא אחד, אתה בסדר, אין בעיה, אבל אתה אומר לאותו אחד בשקיפות מלאה שהסף המזערי הציבורי הוא 900. לא מגבילים כאן אף אחד אלא רק יוצרים כאן מצג מלא ואמיתי אל מול הציבור. זה סעיף הגדרות. תיכנסו לתקנות ותראו שהוא לא מגביל אלא הוא אומר שתודיעו.
רחל אדטו
אני רוצה לשמוע מה קורה בעולם. הרי בעולם יש בנקים טבוריים פרטיים והשאלה היא האם יש את החלוקה כמו שאצלנו, ציבורית ופרטית? אני הייתי מסתכלת על העולם המערבי כמובן, והכי נוח לי להסתכל על ארצות הברית כי שם זה הרבה יותר מחמיר. הייתי רוצה לדעת אם הנושא של החופש לבחור ללכת לבנק פרטי ולא להיות מוגבל בכמות כי אולי בעתיד תהיינה טכניקות חדשות ואולי בעתיד גם מה ששימרתי היום, 500 תאים, יהיו רלוונטים, האם יש את ההחמרה בדרישות?
רוני גמזו
אין הגבלה ואת זה צריך להבין. אנחנו לא מגבילים אותם. אנחנו רק אומרים להם שיגידו מה המגבלה בציבורי.
קריאה
יהיה אפשר להבין מה המשמעות של המספר של הפרטי כי האדם הפרטי לא יודע.
היו"ר חיים כץ
אריה, יש לך משהו להגיד?
אריה אלדד
אני לא רואה בעיה עם ההגדרה הזאת.
היו"ר חיים כץ
עפו?
עפו אגבאריה
גם אני לא רואה בעיה עם ההגדרה.
היו"ר חיים כץ
אם כן, אנחנו מצביעים על ההגדרה כמו שהיא.
רחל אדטו
אני יכולה קודם לקבל תשובה לשאלתי?
אריה גניגר
בכל העולם יש בנקים פרטיים ובנקים ציבוריים. מינימום השמירה בבנקים ציבוריים הוא בדרך כלל 900 מיליון ויש כמה יוצאים מן הכלל בלתי חשובים. בבנקים פרטיים בדרך כלל מקובל 400 כסטנדרט, מאה מיליון כסטנדרט בידיעת ההורים המשמרים ואף יש לפחות מקרה אחד שאני מכיר ששם שומרים אפילו חמישים מיליון תאים בידיעת ההורים ובהסכמתם.
היו"ר חיים כץ
ובהסכמת התינוק.
אריה גניגר
בהסכמת התינוק, בוודאי ובוודאי.


חשוב לנו שהציבור ידע ש-900 מיליון תאים זה הסטנדרט הציבורי ושהם שמרו 450 תאים ואפשר לעשות עם זה.
היו"ר חיים כץ
שישמור מנה אחת אם הוא רוצה, אבל שידע.
רחל אדטו
לכן הנוסח מקובל עליכם?
אריה גניגר
כן.
ניר כאהן
עם כל הכבוד, אנחנו לא צריכים לעשות פרסום למשרד הבריאות.
היו"ר חיים כץ
בסדר. שמענו את הדברים. אמרת את זה בוועדה, אני חושב, לפחות 12 פעמים. היום זאת הפעם השנייה שאתה אומר את הדברים.


תודה. אנחנו עוברים להצבעה. תקריא את הנוסח ואנחנו נצביע עליו.
אייל לב ארי
"דרישות מזעריות ציבוריות - הדרישות המזעריות להקפאה ולשימור דם טבורי המקובלות באותה עת לשם השתלת תאי אב, לפי ההוראות שקבע המנהל לפי תקנה 12 לתקנות בנק דם טבורי ציבורי".
היו"ר חיים כץ
אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

ההגדרה אושרה
רחל אדטו
אני נמנעת.
היו"ר חיים כץ
אנחנו ממשיכים.
אייל לב ארי
עמוד 2, תקנה 2(א)(2).


תקנה (2) עוסקת במסירת מידע לשם קבלת הסכמה מדעת, בין היתר נושאים שצריכים להימסר ובין זה גם תהליך איסוף הדם הטבורי, בדיקתו, לרבות בדיקות גנטיות שיבוצעו בו, הקפאת ושימורו.
הנוסח המוצע
"תהליך איסוף הדם הטבורי, בדיקתו, לרבות בדיקות גנטיות שיבצעו בו, הקפאתו ושימורו".
היו"ר חיים כץ
יש הערות?
רחל אדטו
למי הייתה הערה בפעם הקודמת?
היו"ר חיים כץ
לא יודע. מישהו העיר הערה בקריאה הראשונה. אנחנו מצביעים על הנוסח המוצע.

ה צ ב ע ה

נוסח פסקה (2) - אושר פה אחד
אייל לב ארי
פסקה (7) באותו עמוד.

"האפשרות כי מנת דם טבורי תימצא בלתי מתאימה לשימור, התנאים והקריטריונים שקבע הבנק הפרטי לכך, תוצאות מציאת המנה בלתי מתאימה לשימור כאמור והנסיבות שבהן תתאפשר השמדת מנה שנאספה או שנשמרה, לפי הוראות שיקבע המנהל".
היו"ר חיים כץ
יש הערות?
ניר כאהן
נוהל להשמדת מנה לא קיים. אנחנו מאוד נודה למשרד הבריאות אם הוא יעשה איזשהו נוהל אם צריך להשמיד מנה, דבר שלא קיים בתקנות אבל חשוב שיהיה.
רוני גמזו
אנחנו לא נעשה את זה בתקנות. אנחנו נקבל הצעות מהבנקים הפרטיים ונקבע נוהל של משרד הבריאות.
היו"ר חיים כץ
בסדר. אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

נוסח בפסקה (7) - אושר פה אחד
אייל לב ארי
פסקה (8) באותו עמוד.

"הדרישות המזעריות להקפאת ושימור מנה באותו בנק פרטי, והמספר המזערי של תאים מגורענים במנת דם טבורי המיועדת להקפאה ולשימור שקבע הבנק הפרטי לפי תקנה 10, לצד הדרישות המזעריות הציבוריות כפי שהן בתוקף באותה עת".
היו"ר חיים כץ
ברגע שהנוסח הקודם אושר, זה משליך על זה וזה אותו הדבר. אנחנו בסך הכול רוצים שהאנשים ידעו.
ניר כאהן
שערורייה.
היו"ר חיים כץ
בסדר. שערורייה.
ניר כאהן
אבל זה לא בתקן.
היו"ר חיים כץ
בסדר. אתה צודק.
ניר כאהן
יש תקן שאימצנו. נט-קורד פקט האירופי ולפי התקן לא כתוב שום דבר. יושבים ומסבנים אתכם כאן.
היו"ר חיים כץ
בסדר גמור. תודה רבה.


אנחנו מצביעים.
רחל אדטו
רק רגע.
טליה אגמון
ב-(10) כתוב שהבנק צריך לקבוע לעצמו את המינימום שלו ולגלות אותו לציבור.
היו"ר חיים כץ
זה הכול ולא מעבר לכך.
ניר כאהן
לצד זה כתוב שצריך גם להוסיף בפעם הראשונה את המזערי הציבורי.
היו"ר חיים כץ
שיציינו כדי שידעו.
אריה אלדד
תתקיים הגרלה ואתה רוצה לפרסם ששיעור הזכייה שלך הוא חצי משיעור הזכייה במפעל הפיס.
ניר כאהן
אדוני, כשמישהו צריך את התאים, זה מאה אחוזים.
עפו אגבאריה
כן, אבל זה לא מגביל אותו.
אלה נפרסטק
אני רוצה להזכיר שוב שהמטרה של הבנק הציבורי והמטרות של הבנקים הפרטיים הן לא זהות. המטרה המוצהרת של הבנק הציבורי נועדה לאסוף תאים לצורך השתלת מח עצם.
היו"ר חיים כץ
לאנשים חולים.
אלה נפרסטק
לאנשים חולים.
היו"ר חיים כץ
והבנקים הפרטיים.
אלה נפרסטק
לבנקים הפרטיים יש מטרות לגמרי אחרות.
היו"ר חיים כץ
והן?
אלה נפרסטק
לשימושים עתידיים ולטיפולים.
ניר כאהן
אתם גורמים כאן עוול לאנשים, לציבור.
אלה נפרסטק
לכן אי אפשר לעשות הקבלה ואותם הקריטריונים שנכונים לבנק הציבורי שיש לו מטרה מאוד ברורה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מדברים עכשיו רק על יידוע הציבור. אם הציבור יבוא ויגיד שהוא רוצה להשקיע בעשרים מיליון, הוא ידע שבציבורי זה מאה מיליון או 900 מיליון. אנחנו מדברים על אינפורמציה. אני לא יודע למה אתם מחשיכים את זה.
אלה נפרסטק
אדוני, אני יכולה להמשיך להסביר? אני חושבת שזאת טעות תפיסתית ממדרגה ראשונה. זה בדיוק מאותה הסיבה שאישה יכולה לעשות בגופה מה שהיא רוצה ואתם לא תגידו לה אם היא רוצה חס וחלילה להקטין שדיים או להגדיל אותם ולא תגידו לה מה לעשות עם הגוף שלה, כך שני הורים יכולים לקחת ולהחליט מה הם עושים עם הדם הטבורי של הילד שלהם.
היו"ר חיים כץ
מי אמר לך שזה לא כך?
אלה נפרסטק
בואו גם נשבור את הפרה הקדושה הזאת.
היו"ר חיים כץ
מה שהם רוצים לעשות, הם יעשו. הם יאמרו שמה שכתוב שם, לא מעניין אותם.
אלה נפרסטק
עצם העובדה שבפורום הזה נוצרה איזושהי יריבות בלתי מובנת בין הבנקים הציבוריים לבנקים הפרטיים.
טליה אגמון
אין יריבות.
ניר כאהן
בהחלט יש.
אלה נפרסטק
על זה הדיון.
אריה אלדד
אדוני היושב ראש, נניח שמחר יקום בנק דם פרטי – ואני לא רואה סיבה למה לא – שאנשים יוכלו לתרום לעצמם דם ולהקפיא אותו כי הם רוצים רק את שלהם והם לא סומכים על אף אחד אחר. זה יהיה לגמרי הגיוני להגיד בתנאי ההקמה שמנת הדם אצלכם שקולה מבחינת מספר תאים לחצי מנה בבנק הציבורי. כלומר, תדעו שכאשר אתם מקפיאים בשביל מנה שלכם, יש חצי מכמות התאים שיש בבנק הדם הציבורי. מה לא בסדר בגילוי הנאות הזה? עדיין יכולים אנשים להקים בנק פרטי ולרצות להקפיא את הדם שלהם.
שמחה סמואל
זה נכון לגמרי. אין ויכוח ששקיפות צריכה להיות ואין עם כך בעיה.
היו"ר חיים כץ
אתה רואה שיש בעיה.
שמחה סמואל
לא, אין בעיה עם זה.
היו"ר חיים כץ
אני רואה איך הבנקים הפרטיים נלחמים על כך שחלילה לא ידעו.
שמחה סמואל
הנושא מאוד דינאמי ולכן הקביעה לשקיפות היא מצוינת. אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה, אבל בכלל אין בעיה של שקיפות והיא לא קיימת באף חברה. לקבוע כללים שלא ידועים לך בעצם, הרי אתה מקפיא מנה לצרכים לא ידועים ואתה לא יודע מה אתה הולך לעשות עם התאים האלה ואתה לא יודע אפילו באיזה תא אתה הולך להשתמש. בנקים ציבוריים, הם רק להשתלת מח עצם, תאי אב, אבל יש עוד תאים בתוך המנה הזאת ואין לך מושג מה יקרה בעתיד. הדבר האינפורמטיבי, גם הוא בעייתי.
רחל אדטו
חיים, למה אנחנו צריכים להגביל?
היו"ר חיים כץ
אנחנו צריכים לקבל החלטות. אנחנו רוצים שקיפות. אמר אריה אלדד, והוא צודק, שאנשים ידעו ושלא ינצלו מצב של אישה בזמן הלידה וייקחו ממנה מאתיים שקלים.
רחל אדטו
זה לא בלידה, כי כל הסיפור של הבנק הפרטי הוא הרבה לפני הלידה. זה היתרון של הבנק הפרטי, שכל הדיבורים האלה וכל ההבטחות, המספרים וכדומה, הכול נעשה הרבה קודם ללידה ואף פעם לא קורה בחדר הלידה עצמו.
היו"ר חיים כץ
האיסוף קורה.
רחל אדטו
האיסוף כן, אבל האיסוף הוא כבר אחרי שהיא חתמה, כך שזה לא רלוונטי. היא יודעת את כל הדברים האלה והיא חתמה על כך קודם.


אני כן חושבת שצריכה להיות הפרדה מאוד ברורה בין מה שבן אדם רוצה לשלם עבורו, אם הוא יכול להרשות לעצמו לשלם. אם הוא רוצה לקבל אנטי אייג'ינג בגיל 52 שאפשר יהיה לעשות מתוך התאים האלה, למה לא לתת לו את הלגיטימציה לעשות את זה?
היו"ר חיים כץ
יש לו את הלגיטימציה. הם יספרו לו מה שאת רוצה והוא יעשה את האיסוף שלו וישמור אותו.


אנחנו עוברים להצבעה.

ה צ ב ע ה

נוסח פסקה (8) - אושר
רחל אדטו
נמנעת.
אייל לב ארי
אנחנו ממשיכים בסעיף (10).

"חוסר האפשרות לעשות שימוש במנת הדם הטבורי אם הילוד יאובחן בעתיד כסובל ממחלות מסוימות שיפורטו".
רחל אדטו
מה זאת אומרת?
היו"ר חיים כץ
משרד הבריאות.
טליה אגמון
זאת אומרת שההורים ידעו שלא בכל מצב אפשר לעשות שימוש בדם הטבורי שיישמר. יש מצבים שכאשר מאבחנים מחלה אצל אותו ילוד, ויש היום אינדיקציות שבעצם היא נמצאת בדם הטבורי ואין אפשרות להשתמש בו. זה גם חלק מהגילוי הנאות. כל הסעיף הזה הוא אותו חלק מהדברים, בעצם המינימום שההורים צריכים לדעת לפני שהם מסכימים.
רחל אדטו
מה שאת אומרת לא ברור לי.
טליה אגמון
אי אפשר לומר שההרים כבר יודעים והם הסכימו כי כאן אנחנו קובעים את המינימום של מה שהם צריכים לדעת ולהסכים.
רחל אדטו
אני מצטערת, אני ממש לא מבינה. תני לי דוגמה מהחיים.
רוני גמזו
פרופסור יניב יוכל לתת.
יצחק יניב
אני אתן דוגמה ואחר כך גם אחרים יוכלו לתת דוגמאות. מדובר למשל על מחלות תורשתיות. נולד תינוק עם מחלה תורשתית, דם חבל הטבור שלו לא שווה שום דבר לצורך השתלה. נולד תינוק ומפתח בגיל ארבע או חמש לוקמיה, אנחנו יודעים שהאירוע הראשון קרה כבר ברחם ואף משתיל לא ישתמש בדם. זאת אומרת, אלה שתי דוגמאות של קבוצות של מחלות שאנחנו יודעים היום שלא יהיה לדם הזה שימוש קליני.
רחל אדטו
צריך להשלים את המשפט. המשפט עצמו חסר והניסוח שלו לא טוב. חוסר אפשרות לעשות שימוש במנת הדם הטבורי, למה? לאיזה צרכים?
יצחק יניב
במחלות מסוימות.
רחל אדטו
להשתלה בלבד, כי אמרנו שעם הדם הטבורי אתה יכול אחר כך לעשות טיפול באלצהיימר ובאנטי אייג'ינג, אז אולי אפשר יהיה לעשות לדברים אחרים אבל לא להשתלה.
יצחק יניב
בהחלט. מדובר על השתלה.
רחל אדטו
צריך לתקן את הניסוח.
אלה נפרסטק
יש מחלות שאנחנו יודעים שאפשר היום בריפוי גני לקחת גם תאים.
היו"ר חיים כץ
בסעיף הזה צריך לציין שזה רק להשתלה.
אלה נפרסטק
גם בהשתלת מח עצם, ופרופסור יניב יודע יפה מאוד, יש מחלות תורשתיות שאמנם זה נשמע היום כמו מדע בדיוני – ויודעים מה הגן החסר ואפשר להכניס את הגן החסר לתאי האב וכך לרפא מחלות כמו כשל חיסוני. אני לא פוסלת גם הקפאה של תאים שהם באופן תורשתי חולים כי יש טיפולים שיתפתחו בעתיד.
טליה אגמון
אין כאן מניעה להקפיא.
היו"ר חיים כץ
יש עכשיו ויכוח בין הפרופסורים ועורכי הדין ולכן אנחנו נזוז הצידה.ף
יצחק יניב
לא, זה לא ויכוח. אנחנו פשוט מזכירים אחד לשני כל מיני דברים. זה נכון מה שאמרה פרופסור נפרסטק אבל במקרה הזה הניסויים שנעשו לקחו דם מהחולה עצמו ועשו עליו את ההנדסה הגנטית, כך שבמקרה הספציפי הזה אין יתרון דרמטי לדם הטבורי. אני חושב שזה באמת נישה מאוד מאוד קטנה ולא צריך להיכנס לעניין הזה. אני אפילו לא בטוח שמוכרחים לפרט את כל המחלות מכיוון שאין לזה סוף. צריך לדעת שברפואה יש מצבים שאם הילד ילקה בהם, אי אפשר יהיה להשתמש בדם שלו לצורך השתלת מח עצם.
רחל אדטו
אני מסכימה אתך שלא צריך לפרט כי זה רק מגביל.
אלה נפרסטק
הבנקים הפרטיים לא שומרים דם טבורי במטרה להשתיל תאי אב. אנחנו כל פעם חוזרים למטרה של הבנקים האלה. בדרך כלל זה לא נועד כדי לעשות השתלה.
קריאה
זה לא משתמע מהפרסומים.
ניר כאהן
סליחה, הפרסום הוא לבנק משפחתי ובעיקר בין אחים ואחיות. זה הפרסום.
דורון אפיק
אנחנו כאן קצת מוטרדים ממצב שאם תהיה כאן רשימה סגורה כמו שזה נראה, תהיה אחריות יותר מאוחר אם מאיזושהי סיבה אחרת אי אפשר יהיה לטפל. לכן, אם הסעיף הזה יוכל להיות משהו פתוח כמו למשל "לרבות כאלה שיפורטו", זה דבר שאפשר לעמוד בו.
טליה אגמון
הנוסח שהבאנו במקום אמר מחלות מסוימות, בלי לפרט. כאן עלתה בקשה שיפורטו. אין לי בעיה להוריד את המילה "שיפורטו" ושייתנו רק מאפיינים שלהם, שאלה מחלות תורשתיות, שאלה מחלות מסוימות שידועות היום ואולי אחר כך ידעו לטפל. אין לי בעיה עם זה, אבל הבסיס הוא שלא תמיד אפשר להשתמש כי יש דברים שהם כבר בתוך הדם הטבורי פגומים ולדעתי זה חלק מהגילוי הנאות.
אייל לב ארי
הנוסח הזה נעשה בהתאמה חלקית לנוסח הציבורי.
טליה אגמון
אפשר לתקן גם שם.
רחל אדטו
זה סעיף מגביל.
אייל לב ארי
צריך לתת את הדעת בעניין הזה גם לעניין הבנק הציבורי כי שם בעצם נוצר ה"יפורטו".
טליה אגמון
אני חושבת שאם אנחנו מסכימים כאן להוריד או לשנות, חייב להיות אותו הדבר בנוסח של הבנק הציבורי. זאת אחת הסיבות שהתקנות האלה כרוכות אחת בשנייה.
היו"ר חיים כץ
אם כן, אנחנו מורידים את המילה "שיפורטו".
רחל אדטו
ומוסיפים את המילה "להשתלה".
אייל לב ארי
"לעשות שימוש במנת הדם הטבורי להשתלה".
היו"ר חיים כץ
בסדר.


אנחנו מצביעים על סעיף (10).

ה צ ב ע ה

נוסח סעיף (10) אושר פה אחד
אייל לב ארי
סעיף (11).

"קיומה של אפשרות לתרום את הדם הטבורי לטובת הכלל באמצעות בנק דם טבורי ציבורי".
שלי קפוסטה
אני רוצה להוסיף כאן "ללא תשלום מצד היולדת".
קריאה
ברגע שנאמר לתרום, זאת משמעות המילה תרומה.
שלי קפוסטה
זה צריך להיות ברור.
רוני גמזו
צריך להסביר לה שזה לא רק בשבילה.
יצחק יניב
צריך עכשיו את כל ההסבר של הבנק הציבורי?
היו"ר חיים כץ
לא.
רחל אדטו
משתמע שזה לפי רצון המשפחה? קיומה של אפשרות.
טליה אגמון
אפשר להסדיר את זה בנוסח, אבל זאת הכוונה.
רחל אדטו
צריך להיות ברור שהאפשרות היא למשפחה.
היו"ר חיים כץ
זה כתוב ב-(א), לשם קבלת הסכמה מדעת לאיסוף, בשפה שמובנת לה וכן הלאה וכן הלאה.
רחל אדטו
כדי שלא מישהו אחר ינדב אותה.
היו"ר חיים כץ
אל תדאגי.
ניר כאהן
סליחה, אנחנו מדברים כאן על בנק פרטי ולא על ציבורי. למה אנחנו כל הזמן מדברים על הבנק הציבורי כאן? אני לא מבין. למה אני צריך ליידע אותה על הבנק הציבורי? שהבנק הציבורי יעשה פרסום בעצמו?
היו"ר חיים כץ
הוא יעשה.
טליה אגמון
כי זאת אופציה שקיימת.
ניר כאהן
תפרסמי את זה. למה אנחנו מדברים כל הזמן על הציבורי?
רחל אדטו
כאן זה הפוך. אז מה אם הוא קיים בציבורי?
ניר כאהן
יש כאן גם פגיעה בחופש העיסוק.
רחל אדטו
אני חושבת שמישהו לוקח, משלם בעצמו ומחזיק ושומר את הדם הזה וכדומה, אם הוא בעתיד יחליט להתנדב, בסדר, אבל למה זה צריך להיות בחקיקה שיש לו זכות להעביר את זה לציבורי? זה בכלל לא רלוונטי.
ניר כאהן
אין לו זכות להעביר לציבורי.
רחל אדטו
זה בנק פרטי לכל עניין ודבר וזה קניין שלו.
טליה אגמון
זה להחליף מראש בין האופציות שקיימות. כמו שאומרים שאפשר לעשות בצורה כזאת ואפשר לעשות גם בצורה אחרת.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מורידים את הסעיף הזה. מי שהולך לפרטי, לא יכול לתרום אלא אם יפנו אליו ויפנו לבנקים, אז הבנק יפנה לאנשים ויגיד שיש את הדם הזה ואז מי שירצה לתרום, יתרוםן.
רחל אדטו
נכון.
היו"ר חיים כץ
סעיף (11) – יורד.
אייל לב ארי
פסקה (ג) בעמוד 3.

"הסכמה לבדיקת המנה שנאספה, להפקת תאי אב המצויים בה, להקפאתה ולשימורה, תתקבל גם מאבי היילוד, ככל שהוא ידוע, וככל שיש אפשרות סבירה לזהותו, למצאו או לברר את דעתו, במועד. סירבה יולדת למסור את פרטיו של אבי היילוד – יראו אותו, לעניין זה, כמי שאינו ידוע או שאין אפשרות סבירה לזהותו, למצאו או לברר את דעתו".
עפו אגבאריה
זה גם לפרטי או לציבורי?
ניר כאהן
זה לפרטי.
טליה אגמון
אנחנו מדברים רק על הפרטי. זה קבוע בחוק וכאן זה רק חוזר על עצמו.
היו"ר חיים כץ
אני לא רואה שזה צריך להפריע למישהו. אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

סעיף (ג) – אושר
רחל אדטו
דרך אגב, מה קורה בפונדקאות?
טליה אגמון
יש לזה התייחסות.
רחל אדטו
כי בפונדקאות אין לה זכות להביע את דעתה.
קריאה
יש סעיף שמתייחס לנושא הזה באופן מיוחד.
אייל לב ארי
3.
טופס הסכמה

(א)
הסכמת היולדת תינתן בכתב, על גבי טופס הכולל את המידע שבתקנה 2(א), לפי נוסח שאישר המנהל (להלן – טופס הסכמה), לאחר שקיבלה מידע ממי שהוא אחד מאלה:


(1)
רופא, אחות, מיילדת או אוסף דם טבורי.

(2)
בעל מקצוע מורשה לפי חיקוק, בתחום הבריאות, או בעל תואר אקדמי במדעי החיים או במדעי הרפואה, שעברו הדרכה שאישר המנהל לעניין זה כאמור בתקנה 13.
רחל אדטו
כאן יש לי בעיה עליה כבר דיברתי בישיבה הראשונה. כשהנושא הזה עלה על סדר היום, דיברנו על כך. הרי כל הסכמת היולדת מחולקת כאן לשתי פעמים. פעם אחת היא מסכימה בהתקשרות במהלך ההיריון, כשהיא בחודש השישי, כשהיא בבית והיא מדברת עם החברה, היא חותמת ומקבלת הסברים וכולי. זאת הסכמת היולדת לחברה עצמה. אחר כך היא מגיעה לחדר הלידה ואז צריכה להיות הסכמה נוספת למיילדת או לבית החולים כדי שייקחו לה את הדם.


יש כאן שתי הסכמות שהן נפרדות לחלוטין. הסכמה אחת היא לעצם האיסוף ושמירתו בבנק פרטי וההסכמה השנייה בתוך חדר הלידה היא לבית החולים ולטכניקה שלוקחים לה את הדם.


השאלה למה היא צריכה לחתום כאן ולמי היא צריכה להסכים. הרי יש הבדל בין ההסכמה שנעשית בפרטי ואי אפשר להשוות אותה לשום דבר אחר.
היו"ר חיים כץ
מה זה מפריע אם היא הסכימה?
רחל אדטו
כשהיא הולכת לפרטי, מדובר על השקיפות.
היו"ר חיים כץ
היא יודעת הכול ויחד עם זאת היא אומרת שהיא רוצה.
רחל אדטו
וחותמת להם.
היו"ר חיים כץ
נכון. היא באה לבית החולים ובית החולים אומר לה שאצלם זה כך וכך, אז היא חותמת.
רחל אדטו
לא. אי אפשר. אלה שני דברים אחרים. אחרי שהיא ישבה עם בעלה, חשבה וחתמה, היא תעבור עוד פעם את אותו התהליך בבית החולים?
היו"ר חיים כץ
היא לא עוברת תהליך. היא חותמת בליינד.
רחל אדטו
על מה היא חותמת בבית החולים?
קריאה
היא לא חותמת.
רחל אדטו
על מה היא חותמת בבית החולים?
היו"ר חיים כץ
שהיא מסכימה.
טליה אגמון
בעצם ההסכמה של היולדת ובן הזוג שלה, אם יש, היא מתחייבת לשני שלבים או לשני חלקים אבל בצורה אחרת. האחת, היא הסכמה לעסקה הכלכלית וכאן אנחנו כמעט לא מתערבים. הדבר השני הוא הסכמה לפעולה, גם הפיזית של איסוף הדם הטבורי וגם של שימור הדם.
היו"ר חיים כץ
אם היא הסכימה לשלם, היא מסכימה לכל.
טליה אגמון
כן, אבל הצד בו אנחנו יותר מתעמקים הוא ההסכמה לפעולות הרפואיות והמעבדתיות ושימור הדם.
היו"ר חיים כץ
אבל היא הסכימה לשלם עבור זה. שואלת רחל למה צריך לשאול אותה עוד פעם כי היא כבר הסכימה.
טליה אגמון
לא שואלים אותה עוד פעם. הסעיף הבא אומר שאם היא באה לחדר הלידה עם טופס ההסכמה שכולל את האלמנטים הרפואיים, זה מספיק. צריך רק לוודא שיש טופס הסכמה חתום.
ניר כאהן
לא צריך הסכמה כפולה.
טליה אגמון
צריך להבין שאת האינפורמציה הרפואית בעניין האיסוף, בעניין השימוש ובעניין הבעיות האפשריות, צריך לתת מישהו שיש לו הכשרה מתאימה ולא פקידת השיווק של חברה מסוימת כזאת או אחרת. זה בעצם הדיון. אם היא מגיעה ללידה עם טופס הסכמה חתום שנחתם כחוק, עם בעל מקצוע שהסביר לה, אין לנו בעיה והיא לא צריכה לחתום על שום דבר נוסף.
רוני גמזו
אין פעמיים.
היו"ר חיים כץ
בסדר. אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

סעיף 3 – אושר
אייל לב ארי
4.
הסכמה בפונדקאות

הסכמה מדעת לפעולת איסוף הדם הטבורי תינתן בידי היולדת, גם אם היא אם נושאת, ואולם ההורים המיועדים יורו מה ייעשה במנה שנאספה.
טליה אגמון
זה אומר שכאשר אוספים את הדם באינטראקציה עם האישה, האישה היולדת היא הפונדקאית ואי אפשר להתעלם מקיומה, אבל היא לא זאת שתאמר אם זה הולך לפרטי או אם זה הולך לציבורי, מי משלם וכולי. זאת החלטה של ההורים המיועדים. זה כל מה שהסעיף הזה אומר.
רחל אדטו
אבל זה לא מסתדר עם הסעיף הקודם. אם אמרתם קודם שהסכמה מדעת יכולה להינתן גם בחתימה עם החברה הפרטית בחודש השישי להיריון, אין לה SAY בדבר הזה.
היו"ר חיים כץ
כמה מקרים יש בארץ של פונדקאות? תורידו את הסעיף הזה. כמה מקרים בארץ יש?
טליה אגמון
כמה עשרות בשנה.
רוני גמזו
ככל הידוע לי, שלושים-ארבעים בשנה.
היו"ר חיים כץ
כמה מהם באו לתרום לבנק דם טבורי פרטי?
קריאה
שישה.
קריאה
מה הבעיה לשאול אותה לפני שנוגעים בה האם זה בסדר?
שמחה סמואל
יש רגישות רבה מאוד להביא ילד לעולם בתנאים קשים ובמאמצים כל כך גדולים. אין לי ספק שההורים ירצו לשמור דם טבורי עבורו.
היו"ר חיים כץ
נכון. למה הם לא עושים את זה עד עכשיו?
שמחה סמואל
קודם כל, עושים.
היו"ר חיים כץ
אומרים שישה מתוך שלושים.
קריאה
אולי אצלם זה שישה.
שמחה סמואל
צריך לאפשר לאנשים לשמור.
היו"ר חיים כץ
אין לי בעיה שישמרו.
רחל אדטו
השאלה היא מה מעמד היולדת.
טליה אגמון
אם שואלים אותה לפני שנוגעים בגופה.
רחל אדטו
זה לא מה שכתוב כאן.
טליה אגמון
רק לאיסוף עצמו.
רחל אדטו
זה לא נכון כי זה לא מפורט שזה רק לאיסוף עצמו.
היו"ר חיים כץ
עורך דין ווייס.
אדי ווייס
אני סגן היועץ המשפטי של משרד הרווחה. רציתי להבהיר שההסדר הזה נובע מחוק אחר, חוק נשיאת עוברים. החוק עושה הבחנה בין המצב של הלידה לבין מה שקורה לאחר מכן. לפי החוק ההוא ברגע שהילד נולד, כל הסמכויות והאחריות ההורית עוברות להורים המיועדים. לכן יש צורך בסעיף הזה כי יש הבחנה בין השלב של הלידה כאשר מדובר בלקיחת דם מהגוף של האישה לבין מה שקורה אחר כך כאשר לאישה כבר אין מעמד כלפי הילד אלא להורים המיועדים יש את המעמד.
רחל אדטו
זאת לא הנקודה.
אדי ווייס
לכן זה הוכנס.
רחל אדטו
לא, זאת לא הנקודה ואני אבהיר את עצמי פעם נוספת. אני אומרת שאם בסעיף הקודם אמרנו שהסכמה מדעת יכולה להינתן בבנקים הפרטיים גם בחודש שישי ובחודש שביעי, והאישה חותמת, אומרת וכדומה, אז מי חותם?
אדי ווייס
כבר אין לה מעמד.
רחל אדטו
לה אין מעמד בחתימה בחודש השישי-שביעי, אבל המעמד היחיד שיש לה הוא בחדר הלידה עצמו כאשר סוחטים לה את הדם מחבל הטבור.
עפו אגבאריה
היא לא תסכים שייקחו את הדם?
רחל אדטו
לפעמים היא יכולה לעשות דווקא.
אילת שנער
אני חושבת שצריך כאן להבדיל בין, כמו שנאמר קודם, העסקה שנעשית עם ההורים המיועדים, מה ייעשה בדם של הילד אחרי שהוא נולד כאשר אז הוא שלהם, לבין פעולת האיסוף שנעשית בגוף של היולדת והיולדת היא הפונדקאית ולא האימא המיועדת.
רחל אדטו
נכון.
אילת שנער
בקטע הזה צריכה להיות לדעתי הסכמה מדעת על כל העניין והסכמה מדעת על פעולת האיסוף, אותה תיתן היולדת עצמה.
רחל אדטו
נכון מאוד. צריכה להיות הפרדה. נכון. היולדת היא לא חלק מהעסקה אלא היולדת רק בחדר לידה אבל לפי הנוסח כאן זה לא ברור.
היו"ר חיים כץ
אבל זה בדיוק מה שכתוב כאן, נכון?
רחל אדטו
לא.
היו"ר חיים כץ
מה כתוב?
רחל אדטו
הסכמה מדעת תינתן על ידי היולדת.
אילת שנער
לא, הסכמה באיסוף.
יצחק יניב
אדוני היושב ראש, יש לי הצעה לפתרון מאוד פשוט. כל מה שצריך להבהיר זה שהפונדקאית ידועה לא ביום הלידה אלא היא ידועה גם בחודש השישי. היא תחתום על הטפסים הרלוונטיים בשבילה לתהליך האיסוף בחודש השישי ולא בחדר הלידה. בכך אנחנו פותרים את הבעיה.
היו"ר חיים כץ
גם זה יכול להיות.
רחל אדטו
לפעמים היא יכולה להיות אנטי. לכן אני לא רוצה שיהיה לה SAY.
היו"ר חיים כץ
כשהיא מסכימה להיות פונדקאית, הם צריכים להחתים אותה גם על איסוף דם. רוצה להיות פונדקאית, היא הולכת לתהליך, אנחנו רוצים להגן על הילד ובאותו יום, אם החלטנו לאסוף דם, תחתמי גם על זה. היא הולכת לתהליך גדול.


משרד המשפטים, אם תתמקדי בהגדרה שבמקרה פונדקאות, אם ההורים המיועדים רוצים לאסוף דם, היא תחתום גם על האיסוף. אנחנו נותנים לה גם אפשרות לחתום אם היא לא חתמה באותו תהליך.
דורון אפיק
זה נראה כאן כמו איזשהו פתח לסחטנות, ויסלחו לי, לאותה פונדקאית שכבר חתמה בשלב שמגיעים ההורים לבנק הפרטי.
היו"ר חיים כץ
הם ינסחו את זה כך שהיא חותמת על פונדקאות, היא תחתום גם אם היא רוצה לתרום.
דורון אפיק
לטעמי צריך להיות כאן מקום לבוא ולומר הפוך. צריך לומר שבחתימה על פונדקאות, היא מסכימה אוטומטית לעובדה שניתן לאסוף גם דם טבורי. המטרה להגן על התינוק.
היו"ר חיים כץ
גם זאת אפשרות. אם ההורים רוצים ללכת לתהליך, גם זה אפשרי.
דורון אפיק
זאת הגנה על ההורים מסחטנות יותר מאוחרת.
טליה אגמון
רק להבהיר. יש דברים שאי אפשר להכריח בן אדם לעשות. אם האם הפונדקאית במהלך ההיריון רוצה לעשות הספקת הריון, אי אפשר למנוע את זה ממנה. זאת אומרת, יש דברים בגופה שנוכל לכתוב עד מחר בלילה שאסור לה לסרב, אבל היא עדיין תהיה מסוגלת לסרב.
היו"ר חיים כץ
אם היא מפסיקה את ההיריון, כנראה שלא יאספו דם טבורי.
דורון אפיק
אנחנו נמצאים כאן בשלב של אחרי הלידה וסיכון חיים עתידי אולי ליילוד ולא הגיוני שבאותו שלב את יכולה לתת לצד שיצא מהתמונה.
טליה אגמון
אין בעיה.
היו"ר חיים כץ
אתם תנסחו את זה מחדש. אנחנו מסמיכים אתכם לנסח את סעיף 4 ברוח הדברים שאמרנו, שיחתימו אותה הרבה לפני.

ה צ ב ע ה

סעיף 4 אושר וינוסח מחדש
אייל לב ארי
5.
בדיקת היולדת

(א)
יולדת שביקשה והסכימה לאיסוף דם טבורי תיבדק לנוכחות מחוללי מחלות זיהומיות, לרבות נגיף האיידס (HIV), לפי הנחיות המנהל לעניין בדיקת מנות דם למחוללי מחלות. הסכמת היולדת מראש לביצוע הבדיקות האמורות תהא תנאי לאיסוף דם טבורי. הדגימות לשם ביצוע הבדיקות יינטלו מהיולדת בתקופה של שבעה ימים לפני או אחרי הלידה.
רחל אדטו
מי ייקח את הבדיקות לפני, אחרי, מי ישלם, מי אחראי לזה?
אילת שנער
האחריות היא של הבנק.
קריאה
את רוב הבדיקות עושים ממילא במהלך ההיריון.
רחל אדטו
בדיקת איידס לא עושים.
אריה גניגר
זה יהיה באחריות החברות לעשות.
רוני גמזו
זה ההסכם שהחברה נדרשת לעשות עם בית החולים בו היא עובדת ובו התהליך מתבצע.
רחל אדטו
מה יהיה שבעה ימים אחרי? מי מפקח על שבעת הימים אחרי? אתה הרי כבר לקחת את הדם. היולדת הלכה, נסעה בחזרה, ואיך אתה מפקח על זה? אם הדם כבר נלקח, אתה תבטל את הדם?
אילת שנער
בסעיף (ב) כתוב מה עושים אם לא נאסף דם.
היו"ר חיים כץ
תקריא את סעיף (ב).
אייל לב ארי
(ב)
נאסף דם טבורי לבנק פרטי ולא ניטלו דגימות דם מהיולדת כאמור בתקנת משנה (א) או ניטלו ולא נערכו בהן הבדיקות, ישמור הבנק הפרטי את המנה בנפרד ממנות שנבדקו ונמצאו תקינות, יסמן אותה כמנה העלולה להיות נגועה במחלה זיהומית, יודיע על כך ללקוח ויפעל לפי הוראותיו.
רחל אדטו
דרך אגב, מה כתוב בציבורי?
קריאה
בציבורי לא שומרים.
שמחה סמואל
אנחנו בודקים את המנה עצמה וזה הרי העיקר. האימא חשובה אבל עיקר הבדיקה היא המנה עצמה.
אילת שנער
לא, לא בודקים את המנה. בודקים את האימא.
שמחה סמואל
אני יודע בדיוק מה אני רוצה לומר. האימא עוברת בדיקות לקראת הלידה. למה מחייבים בנק שבעה ימים לפני ואחרי? אני יודע שאלה התקנות של פכ-נטקורד אבל במדינת ישראל לא מחייבים אף אחד לבדוק שבעה ימים לפני ואחרי, אם הילד בריא או האימא בריאה, כן או לא. יש כאן החמרה קשה ביותר ונראה לי שהיא גם קשה מאוד לביצוע. אתה יכול לקבוע כלל כזה אבל יהיה קשה מאוד לבצע אותו ומה שאנשים יעשו זה שכל המנות לא יבדקו. נכתוב שלא נבדקו ובזה נפתור את הנושא.
ניר כאהן
בעולם מקובל לקחת את הבדיקות שנעשו במהלך ההיריון בבנקים פרטיים כבדיקות שמשמשות לדעת אם המנה נגועה או לא. ההבדל בין בנק ציבורי לבנק פרטי הוא שבבנק ציבורי המתרימה רואה את היולדת פעם אחת לפני הלידה כאשר היא מבקשת את רשותה לתרומה. היולדת אחר כך הולכת ואף אחד לא מכיר אותה ולכן חייבים לעשות את כל בדיקות הדם. אנחנו מתעסקים עם מישהו שהוא מזוהה אתנו כמה חודשים, היולדת עוברת בדיקות במהלך ההיריון והיא מביאה לנו את בדיקות הדם האלה. התוספת הזאת גם תייקר את השירות כי מן הסתם בדיקות הדם יעלו עוד כסף ומחירי השירות יעלו.
רחל אדטו
לא להגזים.
ניר כאהן
חמש בדיקות דם כאלה, זה עוד 500 שקלים תוספת.
רחל אדטו
מאיפה אתה ממציא את זה?
ניר כאהן
זה במחירון של משרד הבריאות. רוב הבדיקות האלה נעשו בכל העולם במהלך ההיריון ואין שום סיבה להוסיף עלויות נוספות על השירות.
רוני גמזו
הבדיקות האלו כפי שחברת הכנסת אדטו ציינה, הן לא בדיקות חובה בהיריון ובוודאי שאי אפשר להסתמך על כך באופן הזה.
יעקב רונן
אני מבנק הזרע. לגבי נושא של בדיקות סרולוגיות, לא יהיה מקובל שבתוך מכלי אחסון יהיו מנות של מנויים שלא נבדקו בתקופה קרובה לאחסנה. אנחנו בבנק הזרע דורשים שאדם שמגיע לשמר את זרעו, אכן יבוא עם בדיקות יחסית רלוונטיות. כמובן גם הבדיקות הסר ולוגיות שהוא ביצע מדברות על מצבו לפני חודשיים אבל בכל זאת אנחנו מניחים שהבדיקות שהוא ביצע היום, הסיכוי שהוא יהיה נגוע, אבל לא נאפסן כי הוא עשוי לזהם מנות אחרות.
רחל אדטו
אני חושבת שצריך לדאוג לכך שמי שרוצה – ואמרנו שהיא עושה את זה בחודש השביעי, שמיני, תשיעי, בטרימסטר השלישי של ההיריון – תדע שהיא צריכה לעשות בין היתר את הבדיקה לאיידס. אי אפשר אחר כך לפקח.
רוני גמזו
אפשר לומר שהן יבוצעו לפני הלידה.
רחל אדטו
לפני. זה מה שאני אומרת. על אחר אי אפשר לפקח.
רוני גמזו
אין לי התנגדות שזה יהיה לפני הלידה.
היו"ר חיים כץ
שבעת הימים לא משנים.
רוני גמזו
לא, לא משנים. אפשר לציין לפני הלידה.
עפרה אקסלרוד
הנט-קורד מקפיד על שבעה ימים בגלל בדיקה שנעשתה בחודש חמישי.
קריאה
בנט-קורד גם אין 900 מיליון.
עפרה אקסלרוד
אנחנו לא הגבלנו ל-900 מיליון. תעזוב. הנט-קורד מבקש שבעה ימים.
היו"ר חיים כץ
מי יודע בדיוק את יום הלידה?
רחל אדטו
טכנית זה בלתי אפשרי. זאת הגבלה שאי אפשר ליישם אותה.
היו"ר חיים כץ
אם לא מדובר בניתוח קיסרי, מי יודע שאלה שבעה ימים לפני הלידה?
עפרה אקסלרוד
יש תאריך משוער. הכוונה היא שאלה שבועיים.
היו"ר חיים כץ
אני מכיר נשים שעברו מעל שבועיים מהתאריך המשוער.
עפרה אקסלרוד
כשיש יוצאים מן הכלל, יש יוצאים מן הכלל. חייבים לקבוע כאן כלל.
היו"ר חיים כץ
לפני הלידה. בלי הגדרה של ימים.
עפרה אקסלרוד
זה ממש לא טוב. תבוא בחורה שעשתה את זה בחודש השני ומה נגיד לה? זה לא מקובל. חכמים מאתנו החליטו על שבעה ימים ואני מניחה שהם ידעו למה הם עושים זאת.
היו"ר חיים כץ
לא, אני לא בטוח.
קריאה
לציבורי. לא לפרטי.
עפרה אקסלרוד
זה לא משנה.
רחל אדטו
יש פרקטיקה קיימת בנושא בדיקות.
אריה גניגר
בזמן הלידה אין שום בעיה לקחת מהיולדת דם. היא שוכבת לפני לידה, שלוש דקות, שלוש שעות, שלושה ימים והיא בבית החולים. אפשר לקחת ממנה דם ולעשות את כל הבדיקות הנדרשות. זה סטנדרט מקובל. מנות מזוהמות אי אפשר לשמור עם מנות לא מזוהמות.
רחל אדטו
מי יממן?
אריה גניגר
מי שמבקש לשמור את הדם הטבורי.
היו"ר חיים כץ
מי שרוצה לתרום דם.
רחל אדטו
בית החולים לוקח דם אותו לאן הוא שולח? אליכם? כדי שאתם תשלחו את זה?
היו"ר חיים כץ
רחל, אני רוצה שתביני. בן אדם בא ומוכן שייקחו ממנו דם כדי להציל את ילדו, יעלה לו עוד מאה שקלים. מה זה מי יממן?
רחל אדטו
אני אתן לך תשובה מהחיים. בחיים זה לא עובד כך.
היו"ר חיים כץ
את יכולה להיות אנטי.
רחל אדטו
אני מדברת מעשית.
היו"ר חיים כץ
אם אני החלטתי לשמור וזה יעזור לילד שלי, אני אשלם גם 5,000 שקלים ולא רק מאתיים שקלים.
רחל אדטו
בחיים כשאתה נכנס לבית החולים, הכלל אומר שכל מה שנעשה למישהו בבית החולים צריך להיות על חשבון בית החולים. בוא נשאל טכנית ופרקטית איך זה נעשה. יולדת שוכבת בחדר לידה, לוקחים לה דם ל-HIV, בסדר, אבל מה עושים עם הדם הזה? שולחים אותו על חשבון בית החולים לחברה.
היו"ר חיים כץ
אני אסביר לך בדיוק. יבוא אדם שאוספים לו דם והוא יביא את הפתק כך שיודעים שאוספים לו דם. בעלויות שהוא ייקח, תהיה בדיקת דם בחדר לידה בסכום כלשהו. הוא יודע על כך והוא נותן אישור. הוא בא עם הדף בו הוא הסכים. הוא ידע שבעלויות מסוימות יש לו גם בדיקות דם.
רחל אדטו
המיילדת תיקח את הדם ותשלח אותו לחברה?
היו"ר חיים כץ
בית החולים יתחשבן עם החברה הפרטית.
רוני גמזו
בדיוק.
היו"ר חיים כץ
בית החולים יתחשבן עם החברה הפרטית. אל תדאגי. למה את דואגת לזה? הם יתחשבנו. מי שתורם ורוצה לשמר דם, יעלה לו עוד מאתיים שקלים.
ניר כאהן
זה לא מאתיים שקלים אלא אלה 600 שקלים.
היו"ר חיים כץ
יעלה לו עוד אלף שקלים. אם הוא החליט לתרום וללכת לבנק פרטי, יעלה לו עוד 600 שקלים.
ניר כאהן
אני מכיר את האישה מהחודש השלישי עד החודש התשיעי. היא מביאה לי את בדיקות ההיריון בכל מהלך הדרך. לשם מה עוד פעם? לשם מה להוסיף עוד עלויות? סתם? בכל העולם זה מקובל, אז כאן חכמים יותר?
רחל אדטו
היא צריכה לבוא עם בדיקה עדכנית. כל המנגנון הזה, ליצור עכשיו מנגנון חדש של התחשבנות בין בית החולים לבין בנק הדם, זה מנגנון שנועד מלכתחילה לכישלון.
רוני גמזו
יש תהליך התחשבנות. כל בנקי הדם הפרטיים עובדים בתוך בתי החולים ויש ביניהם הסכם, בין הבנק הפרטי לבין בית החולים.
היו"ר חיים כץ
את זה לא ידעתי.
רוני גמזו
יש הסכם קבוע לפיו בית החולים נותן תשומות ועוזר לבנקים הפרטיים בכל התהליך. יהיה כאן עוד מרכיב מסוים ואני מניח שחלקו קיים וחלקו לא קיים. לסמוך על כך שהדבר הזה יתבצע, תבוא קופת החולים ותגיד שהיא לא רוצה לעשות לה בדיקת HIV במהלך ההיריון ולא באינדיקציה, אז מה יעשה את הבדיקה הזאת? האישה תצטרך אז לשלם. אולי היא לא תצטרך לשלם את זה דרך הבנק הפרטי אלא תצטרך לשלם את זה מכיסה. זה יעלה לה יותר כי ברגע שעושים התחשבנות בין הבנק הפרטי לבין בית החולים, מן הסתם בהתחשבנות קולקטיבית שכזאת, ביתרון לגודל, גם הסכומים יהיו יותר נמוכים.
ניר כאהן
אז תעשה רק את הבדיקות שהיא לא עשתה, את הבדיקות שחסרות לה.
רחל אדטו
רוני, אני עשיתי את כל ההסכמים של הבנקים הפרטיים עם בית החולים ואני יודעת איך בדיוק המנגנון עבד בדיווח חודשי בין בית החולים לבין חדר לידה ובין התקורה שקיבלו בחדר לידה. הכול היה פשוט וברור.
רוני גמזו
אז מה הבעיה?
רחל אדטו
עכשיו להכניס עוד מומנט חדש, עוד התחשבנות שהיא בכלל כיוון אחר. לגבות מהיולדת, להעביר לחברה, אני חושבת שזה מנגנון מסובך.
רוני גמזו
לא לגבות מהיולדת. לא גובים מהיולדת. זה BACK TO BACK.
רחל אדטו
בסופו של יום גובים מהיולדת. חיים, אני לא אנטי.
רוני גמזו
זה חלק מהמחיר.
רחל אדטו
לפעמים כן ולפעמים לא. לכן המשפט היותר פשוט היה שכל יולדת שרוצה להשתמש בבנק דם טבורי חייבת להיות אחראית להביא את בדיקת HIV מההיריון. נקודה.
ניר כאהן
אז יעלה לה.
רחל אדטו
היא תשלם עבור זה בזמן ההיריון.
ניר כאהן
יעלה לה מאה שקלים במקום לבית החולים.
יצחק יניב
אני חושב שאפשר לקחת את הדוגמה המאוד מאוד מקובלת בבתי החולים הציבוריים של תורמי מח עצם. מה קורה עם תורם מח עצם? יש התחשבנות בין מאגר התורמים לבין בית החולים. יש תעריף לפרוצדורה ובתוך זה מוסיפים את כל הבדיקות שעושים ואלה בדיוק אותן בדיקות. בית החולים מחייב את המאגר. המערכת הזאת יודעת לעשות את זה והיא עושה את זה כבר שנים עם תורמי מח עצם. לכן, למה לא לעשות את זה עם תורמי דם טבורי?
ניר כאהן
היולדת, במידה והיא עושה בדיקת HIV מחוץ לבית החולים, אולי הבדיקה תעלה לה מאה שקלים. אם בדיקה חסרה, אפשר לבקש את הבדיקה החסרה. לא צריך לחייב אותה בכל חמש-שש הבדיקות שממילא היא עשתה במהלך ההיריון כאשר בחוץ יעלה לה יותר זול לעשות את זה מאשר בבית החולים. אתה מייקר כאן את השירות, כי גם בית החולים ירצה להרוויח, גם החברה תצטרך להרוויח יותר ובכך סתם מייקרים כאן את השירות ללקוחות. לשם מה?
היו"ר חיים כץ
אין לנו מטרה כזאת.
ניר כאהן
אבל זה מה שיוצא בפועל. זה מסבך את הכול. אנחנו מכירים את הפרוצדורות מול בתי החולים ואיך זה עובד.
רחל אדטו
נכון. זה רק מסבך.
שלי קפוסטה
אני חושבת שאם מדברים על שקיפות של מידע ליולדת, היא צריכה לדעת שחלק מהתהליך, כמו שהאיסוף עצמו בבית החולים עולה על ידי המיילדת, אלה גם הבדיקות. הבדיקות הן חלק מההליך ואמר כאן גם מנכ"ל בנק דם טבורי פרטי שהוא לא יכול להכניס מנות נגועות לתוך המכלים שלו. זה חלק מהעלויות.
קריאה
אף אחד לא מכניס מנות נגועות.
שלי קפוסטה
זה לא נכון לשים את זה על היולדת בדרך אחרת. זה חלק מעלות האיסוף.
שמחה סמואל
אני רוצה לשאול שאלה. מה מטרת בדיקת היולדת ואיך זה משפיע על המנה כשאני שומר? הרי את המנה אני בודק בכל הבדיקות.
אילת שנער
ממש לא.
שמחה סמואל
ממש כן.
קריאה
לא נוגעים בתאים.
אילת שנער
המנה לא נבדקת. היולדת נבדקת. היולדת במהלך ההיריון, אמרנו, היא לא נבדקת ואין שום רלוונטיות למצבה הסרולוגי סביב הלידה אם היא מביאה תוצאות מלפני ארבעה חודשים או שלושה חודשים. הן לא רלוונטיות. גם הבדיקה שהיא עושה היום, היא רק משקפת, כמו שנאמר כאן, את המצב הסרולוגי שלה אם היא נבדקה לפני חודשיים. לכן צריך לעשות את הבדיקות הכי סמוך שניתן לזמן האיסוף.
ניר כאהן
אבל אלה בעלי משפחות.
אילת שנער
תעזוב אותי עם בעלי משפחות. אני כבר ראיתי את כולם. כל מי שנדבקו מהפטיטיס B, HIV, הם בעלי משפחות. זה לא רלוונטי. אני לא מבינה למה אם גובים אלפי שקלים עבור השירות הזה, אי אפשר לכלול בו כמה מאות שקלים עבור הבדיקות. הבדיקות יילקחו בחדר הלידה על ידי האוספת, המיילדת, ויישלחו למעבדה של בית החולים, כמו שאמר פרופסור גמזו, וייבדקו במעבדות מוכרות. אני לא מבינה למה אתם מפרידים את זה, כי זה חלק מהשירות שהיא מקבלת.
דורון אפיק
אני מחזיק ביד את בג"ץ 2651/09, האגודה לזכויות האזרח. על פני 56 עמודים בית המשפט העליון, שלושה שופטים מכובדים, דן בתוספת של 375 שקלים עד 750 שקלים לתשלום עבור דרכון שאבד כי זה פוגע בזכות האזרח ליציאה מישראל. דיון שמתפרס על 56 עמודים.
היו"ר חיים כץ
אין להם מה לעשות.
דורון אפיק
יכול להיות. אנחנו כלאחר יד מוכנים להוסיף ליולדת שרוצה בשביל חיי הילד שלה, שיש לו זכות יסוד לחלוטין וחופש עיסוק, 600-700 שקלים כאילו שאין לזה שום משמעות.
ערן הכהן
אתה אומר שלרגולטור אסור לקבוע?
דורון אפיק
אני אומר דבר פשוט. תבואו ותקבעו למשל אולי טרימסטר אחרון, תקבעו משהו, אבל תנו אפשרות לעשות ליולדות לעשות בדיקות חיצוניות שיעלו להן הרבה פחות.
רחל אדטו
חד משמעית נכון.
קריאה
זה לא יעלה לה פחות.
היו"ר חיים כץ
בואו נעשה סימולציה. אתה עכשיו עורך דין של הצד השני, מה יש לך לומר?
דורון אפיק
אני אענה לך. אלא אם כן המטרה שלנו כרגע היא לעודד את ההכנסות של בתי החולים בנושא הבדיקות, אני לא רואה שום סיבה מדוע משרד הבריאות כרגע מתנגד להבאה של בדיקה ממכון פרטי שהוא ראוי והוא בתיאום עם משרד הבריאות.
שלי קפוסטה
אין בעיה, אבל שבעה ימים לפני מועד הלידה.
היו"ר חיים כץ
לא יהיה שבעה ימים כי אין תאריך לידה. אתם מתעקשים אבל אין שבעה ימים. את לא יכולה להתחייב על תאריך של שבעה ימים. את היית יכולה לומר בחודש התשיעי, שלושים ימים, וזה היה סביר, אבל ההתעקשות על שבעה ימים, היא לא נכונה.
רחל אדטו
ואם היא הייתה מאושפזת בסיבוכי הריון, אז בית החולים אחראי שבעה ימים קודם לכן לעשות את הבדיקות על חשבונו? אני חושבת שזה סיבוך אדיר. צריכים לדאוג לכך שיולדת תדאג בטרימסטר האחרון – זה בסדר גמור – להביא בדיקות עדכניות.
היו"ר חיים כץ
בחודש האחרון. שלושים ימים לפני.
ערן הכהן
ערן הכהן, אגף התקציבים, משרד האוצר. אפשר לבקש שזה יהיה בתוך התעריף ושיהיה ברור שזה על אחריות החברה ולא על אחריות היולדת.
היו"ר חיים כץ
תחזור שנית.
ערן הכהן
שהבדיקות יהיו בתוך התעריף.
היו"ר חיים כץ
לא שמעתי מה אמרת. תחזור שנית.
ערן הכהן
שהבדיקות יהיו בתוך התעריף. שיהיה ברור שזה על אחריות החברה.
היו"ר חיים כץ
ולא על? קשה לך לחזור על הדברים פעם נוספת?
ערן הכהן
כן. זה נשמע לי לא הגיוני.
היו"ר חיים כץ
שלא יהיה על חשבון מה?
ערן הכהן
לא יהיה ישירות באחריות היולדת.
היו"ר חיים כץ
לא, קודם אמרת משהו אחר. אמרת שלא יהיה על חשבון היולדת.
קריאה
אבל זה יהיה על חשבון היולדת.
ערן הכהן
זה יהיה על חשבון היולדת, אבל לא באופן אישי ופרטי.
היו"ר חיים כץ
התפלאתי. עכשיו בא משרד האוצר ואומר שהוא עוזר לכם קצת.
ערן הכהן
הדבר השני הוא לגבי סעיף (ב). לא ברור לי איפה השיניים כנגד סעיף (א). זאת אומרת, סעיף (ב) אומר שאם לא יהיה, אז פשוט נשים את זה בצד, יהיו שני מאגרים, ואני שואל מה המשמעות של סעיף (ב) אם אין לו שיניים. סעיף (ב) זורק את החברות לומר שהן חושבות שהבדיקות האלה לא רצויות, כמו שהן אומרות כאן, ולכן יעשו מאגר שני מקביל.
קריאה
חייבים להודיע ללקוח.
רוני גמזו
יש לזה עלויות.
קריאה
ברור. עלויות גדולות.
היו"ר חיים כץ
השאלה היא אם אנחנו נעביר את סעיף (א) ונרשום שלושים ימים לפני הלידה.
רחל אדטו
טרימסטר אחרון להריון.
דורון אפיק
מה שנכון זה לומר טרימסטר אחרון.
רחל אדטו
השליש האחרון להריון.
דורון אפיק
ואם היא יולדת בשבוע ה-36 ויש לה תיאומים? אין שלושים ימים. טרימסטר אחרון, זאת ההצעה הטובה.
רחל אדטו
בית החולים לא ערוך לקחת דם ולהפריד אותו להפטיטיס, ל-HIV וכדומה כבדיקות שגרה ולחייב את זה אחר כך. בית החולים לא ערוך לכך.
קריאה
אם היא תורמת לבנק הציבורי, מי משלם?
אילת שנער
אנחנו. אנחנו משלמים הכול וגם את זה.
אריה גניגר
בתי החולים ערוכים לזה. עושים את זה ב-27 בתי חולים בארץ וכל מנה שנשלחת, נשלחת עם דגימת דם של היולדת. זה עובר בחלקו למד"א לבדיקות מסוימות ובחלקו לשיבא לבדיקות אחרות. אין שום בעיה. זה רק כסף. בואו לא נתבלבל, זה כסף. שבעה ימים או שלושים ימים, לא נתווכח על זה, מבחינה רפואית אני לא אכנס לזה. טרימסטר, אני כבר חושב שזה לא מתאים, לתפיסתי המקצועית, אבל בסך הכול זה צריך להיעשות בסמוך ללידה ואני אומר לך שניתן לעשות את זה גם בלידה.
חגי אבישר
אני חושב שהתאריכים הם בעייתיים כי יש לידות רבות היום בארץ והן מוקדמות עד כדי כך שלא מגיעות לטרימסטר השלישי. בגלל ה-IVF שלנו וכולי יולדים גם לפני כן.
היו"ר חיים כץ
אבל אז אפשר לקחת בלידה.
חגי אבישר
בלידה.
היו"ר חיים כץ
הוועדה הולכת לבית הלל ואומרת שלושים ימים לפני אוט בלידה. רחל, בסדר? שלושים יום לפני או בלידה. אז הסעיף השני, סעיף (ב), מיותר.
טליה אגמון
אם בכל זאת לא לקחו או לקחו ולא בדקו, יודיעו לגברת ויאמרו לה שלא בדקו.
היו"ר חיים כץ
למה?
טליה אגמון
אולי נשברה מבחנה, אני לא יודעת, אבל לא בדקו. אם היא אחראית, היא תבוא ותיבדק עוד פעם, ואם היא לא אחראית, היא תגיד להם שישמידו או שישמרו. היא תעשה מה שהיא רוצה.
חגי אבישר
הבעיה היא לא של היולדת או של האדם, אלא הבעיה היא של המאגר.
טליה אגמון
בכל מקרה חייבים לשמור את זה בנפרד ממנות שכן נבדקו.
חגי אבישר
לא.
טליה אגמון
כך יאמרו התקנות.
חגי אבישר
בנושא חנקן נוזלי והעברתו, זה לא דבר פשוט. אתה לא יכול עכשיו לעשות מאגר בו אתה שומר את המנות שלא עברו בדיקות. למזלנו בארץ אין הרבה איידס, אבל יש ארצות שהפטיטיס B ו-C מהוות בעיות קשות ולכן אי אפשר לעשות מכל ולחכות עד שהבדיקות יגיעו. הבדיקות צריכות להיות מוכנות לפני כן.
היו"ר חיים כץ
ואם לא?
חגי אבישר
זו בעיה קשה. זאת בעיה של האחרים.
היו"ר חיים כץ
אנחנו הולכים על סעיף (א) בו אמרנו בתקופה של שלושים ימים לפני או בלידה.


אנחנו מצביעים על סעיף (א).
רחל אדטו
רגע. על חשבון מי זה יהיה?
היו"ר חיים כץ
בכל התהליך הזה יכניסו את המחיר של הבדיקה.
רן אסא
אבל רק לבדיקות חסרות. לא את כל חמש הבדיקות. אם היא עשתה שלוש בדיקות מתוך חמש ואני צריך לבקש מבית החולים רק שתיים.
היו"ר חיים כץ
תעשה שתיים.
רן אסא
לבדיקות החסרות בלבד.
היו"ר חיים כץ
כן.
רן אסא
לאלה שלא התקבלו. לבדיקות החסרות בלבד.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מצביעים על סעיף (א).

ה צ ב ע ה

סעיף (א) – אושר
רן אסא
צריך לכתוב בניסוח: החסרות בלבד.
היו"ר חיים כץ
אנחנו עוברים לסעיף (ב).
קריאה
אדוני, יש כאן משהו שלא דנו בו.
היו"ר חיים כץ
לא קיבלת את רשות הדיבור. אנחנו עוברים ל-(ב). אחר כך תדבר. תקריא שוב את סעיף (ב) ונדון עליו.
אייל לב ארי
(ב)
נאסף דם טבורי לבנק פרטי ולא ניטלו דגימות דם מהיולדת כאמור בתקנת משנה (א) או ניטלו ולא נערכו בהן הבדיקות, ישמור הבנק הפרטי את המנה בנפרד ממנות שנבדקו ונמצאו תקינות, יסמן אותה כמנה העלולה להיות נגועה במחלה זיהומית, יודיע על כך ללקוח ויפעל לפי הוראותיו.
היו"ר חיים כץ
אומרים שאין דברים כאלה. הם לא קיימים.
חגי אבישר
ציבורית זאת בעיה גדולה מאוד.
היו"ר חיים כץ
אומרים שיכולים לשמור בנפרד. שומרים בנפרד, בניגוד למה שאתה אומר.
חגי אבישר
אפשרי, אם זה מכל ייעודי לאותה מנה עד שתתבהר תמונתה.
היו"ר חיים כץ
הם אומרים שזה אפשרי.
יצחק יניב
צריך להיות ברור שאם לוקחים מכל ואומרים שזה יהיה מכל המנות שאנחנו עוד לא יודעים מה אתן, אנחנו פוטנציאלית גורמים נזק לחלק מהמנות שנמצאות שם מכיוון שחלק מהן בסופו של דבר תהיינה בסדר ויכול להיות שהן ישבו חודש ביחד עם מנות שנגועות ב-HIV. זאת אומרת שיש כאן בעיה מקצועית זיהומית מאוד מאוד משמעותית. הדרך היחידה למנוע את זה, כמו שנאמר, להחזיק מנה במכל נפרד, מנה במכל. אני לא חושב שנעמוד בזה.
היו"ר חיים כץ
אין דבר כזה. אי אפשר.
אלה נפרסטק
אני רוצה להגיד משהו שכבר נאמר כאן אבל אני אזכיר אותו. בבנקים הפרטיים, בניגוד לבנק הציבורי, הם נשארים בקשר עם היולדת, עם המשפחה, עם הילד שנולד. זאת אומרת, אלה אנשים שהם מזוהים כבני אדם חיים וקיימים בסביבתנו ואין בעיה גם אחרי הלידה להזמין את היולדת ואת הילד, אם צריך, ולעשות את כל הבדיקות. בבנקים הפרטיים זאת לא בעיה.
היו"ר חיים כץ
אומר הרופא המלומד שמכירים את היולדת, אבל הוא מאחסן מנה פגומה יחד עם מנות אחרות ולמרות ההיכרות, הוא יכול לקלקל את מה שיש שם. את מכירה, אבל זה מתקלקל. הוא אומר וכנראה הוא יודע מה שהוא אומר.
אלה נפרסטק
אני רוצה לסיים את המשפט. בכל בית חולים בו מתנהלת מחלקה להשתלת מח עצם וסמוך אליה בנק דם טבורי, יש פסיליטיס של קרנטינה לשמר מנות שהם הפטיטיס B כי חולים עם הפטיטיס B עוברים השתלת מח עצם ואנחנו אוספים להם ומחזירים להם. בוודאי שיש פסיליטי להחזיק מנות שהן בספק. אני רוצה להסביר שוב שבבנקים פרטיים אין דבר כזה מנה בספק. זה פשוט לא קיים שם כי הילד ממנו נאסף הדם מזוהה, הוא חי ואפשר לבדוק אותו גם אחרי הלידה.
היו"ר חיים כץ
תודה.
חגי אבישר
שתי נקודות כאשר האחת היא לגבי אחסון של מנה בודדת. טכנית יש היום אפשרות אבל זה לא מעשי בחיים שלנו.


הנקודה השנייה. לצערנו חלק מהנשים שיש לנו אתן קשר, זה בנושא בנק הזרע, אחר כך פתאום הן אינן, טסו לחוץ לארץ וקשה למצוא אותן. אני חושב שזה צריך להיות נושא סגור מבחינת הציבור לשמירת מנות אחרות. בלידה מסתיים העניין.
עפרה אקסלרוד
אני לא חושבת שכאן זה המקום לדבר על האמצעים הטכניים איך לעשות את הקרנטינה. האמצעים הטכניים קיימים, כמו למשל אריזות כפולות ויש אפשרויות לעשות את זה. לכן אני חושבת שצריך להשאיר את הסעיף איך הם יבצעו את זה, משרד הבריאות יערוך ביקורות ובמידה והדברים לא יהיו ראויים, אנחנו נדע על כך.
היו"ר חיים כץ
כאן זאת ועדת הבריאות ואנחנו יודעים את הביקורות שמשרד הבריאות עושה,אנחנו יודעים את התקנות שהוא עושה ואנחנו יודעים את אופן הפעולה שלו. בדיון הקודם שמענו על כספים שיועדו לתקנים לטיפות חלב, עברו למקום אחר. לכן אנחנו לא סומכים על משרד הבריאות. שמעת מה אני אומר לך? אחרי שנתיים כאן, אני מאוד לא סומך עליו. אני מאוד לא סומך עליכם. הסיפור הזה של אנחנו נעשה, עבר מן העולם. אם אתם לוקחים כסף צבוע שמיועד לאיקס ומעבירים אותו ל-וואי, לא מאמין לכם. אם אתם צריכים לעשות תקנות אחרי חודש ומביאים אותן אחרי חמישה חודשים, אני לא מאמין לכם. לא מאמין. אתם אומרים כך ועושים אחרת. אם הייתם עומדים על כל מה שאתם מתחייבים כאן בוועדה, זה היה בסדר, אבל מאחר וזה לא כך, איבדתם את הזכות.
שמחה סמואל
אני מנהל בבית חולים הדסה יחידה מאוד גדולה. הדברים האלה הם טכניים אבל זה טוב לדעת. שימור חומרים ביולוגיים באמצעים, זאת טמפרטורה של מינוס 196 מעלות. היום מקובל לשמור את כל הדגימות בפזה הגזית ובכך אתה מונע הדבקה של המנות האחרות. בנוסף, אתה כן שומר בקרנטינה. זאת אומרת, דברים שאתה לא יודע או שאתה כן יודע כמו HIV, אתה שם אותו במכל לחוד – כך נוהגים אצלנו בהדסה – ודברים שאתה בודק, שלחת את הבדיקות ואין לך תשובות, מה תעשה? אתה כן שומר את זה לחוד ואחרי כן אתה שם את זה במכל אחר. זה מקובל וכך עושים כולם.
ערן הכהן
שומרים את זה גם בלי הבדיקות שנמצאו תקינות.
אילת שנער
אני מוכרחה להגיד שאני לא כל כך מבינה את הוויכוח על סעיף (ב). סעיף (ב) אומר רק מה צריך לעשות עם מנה שלא הצליחו לבדוק אותה.
היו"ר חיים כץ
נכון. אם לא הבנת עד עכשיו, יש כאן קרב על כל משפט ועל כל מילה. במקום ללכת ולהתרכז במשהו מהותי, מתווכחים על הכול.
אילת שנער
כתוב שמדובר במנה שלא בוצעו בה הבדיקות, ישמור הבנק הפרטי את המנה בנפרד, בלי להיכנס לטכניקה, ויסמן אותה כמנה שעלולה להיות נגועה במחלות זיהומיות, יודיע על כך ללקוח ויפעל לפי הוראותיו. למה אנחנו מתווכחים?
אלה נפרסטק
למה זה כתוב על הבנק הפרטי ולא כתוב על הבנק הציבורי?
אילת שנער
כבוד היושב ראש, בבנק הציבורי מנות לא בדוקות אינן נשמרות אלא הן מושמדות.
היו"ר חיים כץ
אנחנו דנים עכשיו על בנק פרטי ולא על בנק ציבורי.
אילת שנער
אנחנו לא צריכים את רשות האישה להשמיד. אם לא ביצענו בדיקות או לא בוצעו בדיקות, המנה לא נשמרת אבל כאן היא כן נשמרת ולכן צריך לראות מה המנגנון ומה עושים אתה. למה הוויכוח הזה?
ערן הכהן
צריכים להוריד את המשפט ש"נבדקו ונמצאו תקינות". כלומר, צריך לשמור אותן בנפרד ממש. אחרת סעיף (ב) מייצר תמריץ לעשות שני מאגרים כאשר האחד בדוק והשני לא.
אילת שנער
עזוב, אל תיכנס לזה.
היו"ר חיים כץ
מי רוצה לעשות שני מאגרים? גם החברות הפרטיות לא רוצות לעשות שני מאגרים כי עולה להן כפול כסף.
ערן הכהן
גם עולה להן כסף לבדוק.
היו"ר חיים כץ
אתה משווה מחיר בניית מאגר נוסף למחיר בדיקה?
דורון אפיק
אני מבקש לחזור לנקודה שלא דנו בה בסעיף (א).
היו"ר חיים כץ
כן. אתה יכול.
דורון אפיק
בסעיף (א) כתוב, ועברנו על זה כלאחר יד, ש"הסכמת היולדת מראש לביצוע בדיקות תהיה תנאי לאיסוף הדם". דיברנו קודם על הנושא של הפונדקאית ועל הסוגיה שיכול מאוד להיות שהיא תסרב ברגע האחרון. ברגע שאני בא ואני אומר ששבוע או חודש לפני, או שהיא מגיעה לבית החולים ולא עשו בדיקות, היא יכולה לומר שהיא לא בודקת.
היו"ר חיים כץ
כבר דיברנו על זה. למה אתה אומר שלא דיברנו? בהחתמה על ההסכמה, יחתימו אותה כבר אז על כך שהיא מוכנה לאיסוף הדם בבית החולים.
דורון אפיק
לא, אנחנו דיברנו על איסוף הדם אבל כאן מדובר על בדיקות.
היו"ר חיים כץ
דיברנו על זה. אל תגיד לי לא. יש פרוטוקול. כשהיא תסכים לפונדקאות, היא תחתום כבר אז שהיא מוכנה לאיסוף הדם ושהיא מוכנה להיבדק. אם היא לא רוצה, לא צריך. אם היא לא רוצה את זה אחר כך, באמצע הדרך היא תגיד שהיא מוותרת גם על ההיריון.


יש עוד מישהו שרוצה לומר משהו? אין. אנחנו מצביעים על סעיף (ב) כמו שהוא. תקריא אותו עוד פעם.
אייל לב ארי
(ב)
נאסף דם טבורי לבנק פרטי ולא ניטלו דגימות דם מהיולדת כאמור בתקנת משנה (א) או ניטלו ולא נערכו בהן הבדיקות, ישמור הבנק הפרטי את המנה בנפרד ממנות שנבדקו ונמצאו תקינות, יסמן אותה כמנה העלולה להיות נגועה במחלה זיהומית, יודיע על כך ללקוח ויפעל לפי הוראותיו.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

סעיף (ב) – אושר


אנחנו עוברים לסעיף 6.
אייל לב ארי
6.
תהליך איסוף המנה

(א)
תהליך איסוף מנת דם טבורי ייעשה באופן שיגן על היולדת ועל היילוד ושלא תהיה לו השפעה על מהלך ההיריון, על תהליך הלידה ועל הטיפול ביולדת וביילוד.
היו"ר חיים כץ
אני מבין שכולם מסכימים לסעיף. אני לא יודע למה הייתה על הסעיף מחלוקת, אבל לא חשוב.


אנחנו מצביעים.

ה צב ע ה

סעיף 6(א) – אושר
אייל לב ארי
(ב)
לא יבוצעו פעולות במהלך ההיריון ובתהליך הלידה, שמטרתן היחידה להגדיל את נפח או את מספר התאים במנת הדם הטבורי שתיאסף.
ניר כאהן
אני חושב שיש כאן אינטרס שמנוגד לרצון הטבעי שלנו לאסוף כמה שיותר דם במהלך הלידה כי כאשר יש יותר דם, יש יותר תאים ואפשר להשתיל בכמות יותר גדולה. יש היום כל מיני פיתוחים של תהליכים של איסוף יותר דם בלידה ואני חושב שזה נוגד את המהות של מה שאנחנו מנסים לעשות.
לדעתי צריך להוסיף כאן
"לא יבוצעו פעולות ביולדת במהלך ההיריון שמטרתן היחידה להגדיל את נפח וכולי". זאת אומרת, שלא יזריקו לה איזשהו חומר שמגדיל את מספר התאים ודברים כאלה, אבל בתהליך הלידה אנחנו מנסים לאסוף כמה שיותר דם. אם יש לנו שיטה לאסוף יותר דם, יותר טוב לנו.
טליה אגמון
אין לי בעיה עם זה. זאת הייתה הכוונה.
היו"ר חיים כץ
מקבל את מה שאתה אומר.
ניר כאהן
אם כן, רק להוריד את "בתהליך הלידה ביולדת".
היו"ר חיים כץ
לא יבוצעו פעולות ביולדת במהלך ההיריון.
קריאה
במהלך ההיריון ובתהליך הלידה.
ניר כאהן
לא. בתהליך הלידה את מנסה להוציא כמה שיותר דם. אם יש שיטה שתיתן לך יותר דם, יותר טוב.
יצחק יניב
אני מסכים למה שנאמר כאן אבל יש לי הסתייגות אחת קטנה. אני לא חושב שאף אחד יעשה את זה, אבל אני חושב שאם אנחנו אומרים את זה, כדאי לומר את זה. אפשר במהלך הלידה, ודוקטור אדטו יודעת יותר טוב מכולנו, לייצר מצב שבו בדם הטבורי יהיה יותר דם על ידי הרמת התינוק מעל גוף היולדת לפני סגירת חבל הטבור, וזה דבר שתיאורטית יכול ליצור אנמיה אצל התינוק כי הדם זורם ממנו לתוך חבל הטבור. אני חושב שאנשים הגונים לא יעשו דבר כזה רק כדי שמספר התאים יהיה גבוה, אבל זאת הסיטואציה היחידה שבמהלך הלידה אפשר ללכת בה.
רחל אדטו
למה אתה אומר את זה? יש הרבה נשים שדורשות להחזיק את התינוק אחרי הלידה ומשאירות אותו שם עד שנגמר הדופק בתוך חבל הטבור מתוך הרצון להתחבר לתינוק.
יצחק יניב
את יותר מומחית ממני.
רחל אדטו
אתה יודע כמה נשים מבקשות להחזיק את זה עוד לפני שגוזרים את חבל הטבור?
היו"ר חיים כץ
בסדר. הוספנו את המבוקש.
אייל לב ארי
לא יבוצעו פעולות ביולדת במהלך ההיריון ובתהליך הלידה שמטרתן היחידה להגדיל את נפח או את מספר התאים במנת הדם הטבורי שתיאסף.
ניר כאהן
לא בתהליך הלידה.
היו"ר חיים כץ
אתה מוחק את "בתהליך הלידה".
אילת שנער
לא. האיסוף נעשה אחרי הלידה. אסור להתערב בתהליך הלידה. אחרי הלידה, כשהלידה נגמרה, תעשה מה שאתה רוצה, אבל בזמן שהיא יולדת, לא.
היו"ר חיים כץ
אתם אומרים אותו הדבר.
קריאה
שלא תהיה לנו אחר כך בעיה.
היו"ר חיים כץ
לא, אתם אומרים אותו הדבר.


אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

סעיף 6(ב) - אושר
אייל לב ארי
סעיף 7(ב)(2), בתחתית עמוד 4, דרישות ותנאים לקבלת היתר.

(2)
היה המבקש תאגיד – מסמכי ההתאגדות ותעודת רישומו במרשם המתנהל בישראל לפי כל דין, וכן פירוט כל בעלי המניות והמנהלים של התאגיד.
דורון אפיק
אדוני, כשמדובר בחברה עם שני בעלי מניות, זה אפשרי הדבר, אבל כאשר מדובר בחברה עם יותר בעלי מניות, מן הראוי שיתייחסו כאן לבעלי עניין או לבעלים מעל חמישה-עשרה אחוזים או משהו כזה.
היו"ר חיים כץ
חמישה אחוזים, מתאים לכם?
טליה אגמון
בעלי עניין, זה חמישה אחוזים. אין לי בעיה.
היו"ר חיים כץ
בסדר. תכתוב הגדרה של בעל עניין.


אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

סעיף 7(ב)(2) – אושר
אייל לב ארי
אנחנו עוברים לעמוד 5 למעלה, סעיף 7(4).

(4)
כל הסכם שערך המבקש עם מעבדה רפואית מתאימה או רישיון לניהול מעבדה רפואית מתאימה, ביחס לפעילות הבנק הפרטי.
ניר כאהן
ההתנגדות היחידה שלי לכל תתי הסעיפים כאן היא שהפיקוח של משרד הבריאות עלינו, על הבנקים הפרטיים, צריכה להיות פיקוח מקצועי, רפואי, מדעי ולא פיקוח עסקי. כל מה שאני מבקש בכל תתי הסעיפים האלה זה להוסיף ללא נתונים כספיים ועסקיים.
היו"ר חיים כץ
אני חושב שאתה צודק.
טליה אגמון
אין לי בעיה. המטרה היא לוודא שיש הסכמים.
היו"ר חיים כץ
אין להם את הכישרון לנהל אותך עסקית. אם היה להם את הכישרון, הייתי אומר לך שכדאי לך שינהלו אותך.
ניר כאהן
זה אמור לגבי סעיפים (4), (5), (6), (7), (8) ו-(9), ללא נתונים כספיים ועסקיים אלא רק מדעי-רפואי.
היו"ר חיים כץ
כלומר, כל עמוד 5.
ניר כאהן
כולל (ג). סעיף (ד() זה כבר משהו אחר.
היו"ר חיים כץ
כל עמוד 5.
ניר כאהן
כולל עד (ג). (ד) זה כבר משהו אחר.
היו"ר חיים כץ
בסדר. אנחנו נקריא ונצביע על הכול במקשה אחת. אתה מוסיף את המשפט: ללא נתונים כספיים.
קריאה
אפשר לומר את זה בסעיף כללי אחד.
ניר כאהן
עסקיים וכספיים.
היו"ר חיים כץ
עסקיים וכספיים.
ערן הכהן
את סעיף (ג) צריך להשאיר. אם המנהל הגיע למסקנה שהוא צריך לדרוש נתון כספי, צריך להשאיר את זה.
היו"ר חיים כץ
לא קיבלת רשות דיבור. כשנגיע לסעיף (ג), תתייחס.
אייל לב ארי
(5)
כל הסכם שערך המבקש עם בית חולים שלפי תנאי רישומו יש בו מחלקת יולדות, ביחס לאיסוף דם טבורי.

(6)
כל הסכם אחר שערך המבקש עם גורם המעורב בתהליכי העבודה של הבנק הפרטי, ביחס לפעילותו.

(7)
דוגמה מכל דף מידע, טופס הסכמה, כתב ויתור, טופס הפקדה וכל חוזה עם לקוחות או מסמך אחר המיועד להימסר ללקוחות, המיועדים לשימוש הבנק הפרטי.


(8)
כל נהלי הבנק כאמור בתקנות אלה.

(9)
מידע מלא וברור אודות התנאים לביטול עסקה ולהשבת כספי לקוחות עבור מנה לא מתאימה כאמור בתקנה 16

(10)
רישיון עסק שניתן לבנק הפרטי, לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 ככל שהוא חייב בו.
היו"ר חיים כץ
תקרא את סעיף (ג), ואז אתה תוכל להתייחס.
אייל לב ארי
(ג)
המנהל רשאי לדרוש מהמבקש מסמכים ומידע נוספים ככל שיראה לנכון לשם הוכחת עמידת המבקש בדרישות החוק, התקנות והנהלים.
רחל אדטו
יש עם זה בעיה טכנית.
ערן הכהן
אם המנהל חשב ומצא לנכון – המנהל הוא מנכ"ל משרד הבריאות – שאולי יש חוזים שמעודדים משהו וכן יש שם תנאים כספיים, הוא צריך לדעת.
היו"ר חיים כץ
הוא לא נוגע בתנאים הכספיים שלהם. אתה רוצה לבדוק את התנאים הכספיים שלהם?
ערן הכהן
אם הוא מצא לנכון.
רחל אדטו
אתה לא מס הכנסה.
ערן הכהן
זה לא מס הכנסה. אלה הסכמים.
היו"ר חיים כץ
נראה לי ששיכרון הכוח שלכם עבר את גבולות השכל הטוב. משרד הבריאות יתעסק בבריאות והאוצר יתעסק באוצר. אתם תתעסקו בתאגידים הממשלתיים ובחברות הממשלתיות אותם אתם לא מנהלים כל כך טוב. אל תתעסקו בחברות הפרטיות. אין לכם את היכולת והכישרון. כמה שאתם חושבים שאתם חכמים, אתם לא יכולים לנהל את החברות הפרטיות. תתעסקו במה שאתם צריכים להתעסק. אל תלכו למקום בו אתם לא צריכים להיות.
רחל אדטו
יש בעיה טכנית אחת. הבעיה שלי היא שכל מה שקראתם בסעיף הזה, אלה דרישות ותנאים להיתר להקמה.
היו"ר חיים כץ
לא. זה לא זה. הם אומרים שלמשרד הבריאות תהיה אפשרות לבדוק את החברות מבחינה רפואית.
רחל אדטו
לא. הסעיף אומר דרישות ותנאים להיתר להפעלת בנק פרטי.
היו"ר חיים כץ
אנחנו מדברים עד סעיף (ג).
רחל אדטו
כן, אבל הכותרת היא הדרישות להקמה. אני אומרת שבדרישות להקמה אתה לא יכול להביא את ההסכמים העתידיים שתעשה עם בתי החולים כי עם בית החולים תעשה רק אחרי שיש לך את ההיתר.
היו"ר חיים כץ
אני לא מדבר כאן על כלכלה וכסף. לגבי בדיקות רפואיות, הם מסכימים שבכל רגע נתון, עכשיו ואחר כך, משרד הבריאות יעשה להם בדיקות רפואיות.
רחל אדטו
כל הסכם שערך המבקש עם בית החולים. זה לא יכול לעשות את זה אלא רק אחרי שיהיה בנק פרטי. אז תוכל ללכת לבית החולים ולנהל אתו משא ומתן, אבל לפני כן אתה לא יכול לעשות שום הסכם כי אתה לא פונקציה.
היו"ר חיים כץ
הוא עכשיו בנק פרטי.
רחל אדטו
אני מדברת על זה. יש לו דרישות ותנאים לקבל היתר.
היו"ר חיים כץ
הוא עכשיו כבר בנק פרטי. הוא לא מבקש היתר. הוא מוכן שיעשו לו בדיקות רפואיות אבל הוא לא רוצה שייגעו לו בכסף. הוא מסכים. הנה, הוא מסכים.
ניר כאהן
תבדקו אותי מדעית.
רחל אדטו
אני לא נוגעת בכסף.
היו"ר חיים כץ
הוא מסכים שיבדקו אותו מתי שרוצים. הוא אומר שהוא כל כך טוב והוא מסכים שיבדקו אותו.
רחל אדטו
אנחנו מדברים על שני דברים. אנחנו מדברים על כך שהוא רוצה היום ללכת למשרד הבריאות ולבקש רשות להקים בנק פרטי.
היו"ר חיים כץ
לא. את מדברת על ביצה שלא נולדה. אני מדבר על מה שקיים עכשיו. בנק דם טבורי פרטי מוכן שיעשו לו בדיקות. את אומרת שזה בסדר, אבל את רוצה לדעת מה יהיה בעתיד.
רחל אדטו
הפרק הזה מדבר על התנאים המוקדמים. אתה רוצה לפתוח היום בנק דם פרטי?
היו"ר חיים כץ
לא. אני מדבר על מה שקיים.


אנחנו נעבור להצבעה.
רחל אדטו
חיים, אני לא רוצה ללכת נגד ההצבעה אבל אני רוצה שתסביר לי. אנחנו מדברים על משהו עתידי.
היו"ר חיים כץ
אני לא מדבר על משהו עתידי אלא על משהו קיים.
רחל אדטו
אתה רוצה לפתוח בנק פרטי, אתה הולך למשרד הבריאות כדי לעמוד בכל התנאים של סעיף 7.
היו"ר חיים כץ
לא. אני לא רוצה. את מדברת על מי שיגריל מכונית במגן דוד אדום כשהוא עוד לא קנה את הכרטיס. אני מדבר על אלה שכבר הגרילו את המכונית. את אומרת שנעזוב את אלה שהגרילו. בסדר, זה יהיה בעתיד.
רחל אדטו
למה? הסעיף הזה מדבר על אלה שרוצים.
היו"ר חיים כץ
גם הקיימים.
טליה אגמון
אפשר לפתור לכם את הבעיה?
היו"ר חיים כץ
כן.
טליה אגמון
חברת הכנסת אדטו צודקת. הסעיף מדבר על המסמכים שצריך להגיש. אם כבר יש הסכם עם בית החולים, הוא יגיש אותו, ואם עוד אין הסכם, הוא יגיד שעוד אין לו. ברור שלבנק דם טבורי פרטי אין קיום בלי איזשהו הסכם עם איזושהי מחלקת יולדות. זה יקרה בשלב כזה או בשלב אחר. אנחנו לא נפסול בקשה של בנק חדש כי עדיין אין לו הסכם, אבל כשיהיה לו, הוא צריך להגיש אותו.
ניר כאהן
רק בארץ יש את הקשר הזה. בכל העולם זה לא קיים.
היו"ר חיים כץ
אז בא אותו בעל בית ואומר שהוא טוב, אין לו בעיה עם הבדיקות הרפואיות והוא לא חושש. הוא מבקש שלא יתערבו לו בכסף ולא בניהול. הסכמנו.
רחל אדטו
גם אני נגד התערבות.
היו"ר חיים כץ
בסדר. אנחנו עוברים להצבעה על סעיף 7(ב)(4) עד (10) וסעיף (ג).

ה צ ב ע ה

סעיף 7(ב)(4) עד (10) וסעיף (ג) – אושר

תם ולא נשלם. יש לנו עכשיו דיון אחר לגבי הדיור הציבורי.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05

קוד המקור של הנתונים