ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/11/2011

אישור העמדת הלוואה לחברת התעשיה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת הכספים
13/11/2011

הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
<פרוטוקול מס' 885>
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, ט"ז בחשון התשע"ב (13 בנובמבר 2011), שעה 11:00
סדר היום
<אישור העמדת הלוואה לחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות>
נכחו
חברי הוועדה: >
ציון פיניאן – מ"מ היו"ר
זבולון אורלב

אורי אריאל

מגלי והבה
מוזמנים
>
מעוז שהרבני - רכז תעשיות, החשב הכללי, משרד האוצר

קרין טננבאום - רכזת תחום תעשיות בטחוניות, רשות החברות הממשלתיות

זמירה גנני - סמנכ"ל כספים, התעשייה הצבאית

יצחק יהודה - יו"ר ארגון העובדים, התעשייה הצבאית

אורה בהלקר - עוזרת יו"ר ארגון העובדים, התעשייה הצבאית
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך (מתמחה)
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדר אביב
<אישור העמדת הלוואה לחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות>
היו"ר ציון פיניאן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים, היום יום ראשון, 13 בנובמבר 2011, ט"ז בחשוון התשע"ב, בנושא אישור העמדת הלוואה לחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות.

לפני שאתחיל לשמוע את החברים אני רוצה לומר כמה מילים: צריך לעשות סוף לנושא הזה, אי-אפשר כל הזמן לעשות מעין הלוואה חודשית של 55 מיליון שקל, זה פשוט לעג לעובדים ולעג לחברי הכנסת. אני לא יודע ממה האוצר נהנה פה והדיון בעניין מתקיים תמיד ביום "שאין כנסת", אז להביא אותנו מטבריה וצפונית ממנה – מבית ג'ן, להביא את אורי אריאל – גם הוא מהצפון, להביא את כולנו לפה, צריך לסיים עם הסאגה הזאת. בפעם הבאה אני אציע אישית להעמיד לא 55 מיליון שקל אלא 550 מיליון שקל – שיהיה ל-10 חודשים קדימה, ועם הנושא הזה חייבים לסיים.

אני אתן ליושב-ראש ועד העובדים לדבר, בבקשה.
יצחק יהודה
קודם כל, תודה רבה על הזימון המיוחד הזה בשביל הלוואה – הסאגה הזו חוזרת מדי חודש. בוודאי שאנחנו העובדים לא יכולים להמשיך ולקיים את העבודה שיש לנו במפעלים, ואני מאוד מקווה שבעיית התעשייה הצבאית תיפתר. ישנן מספר הצעות, יש לנו דיון עם משרד האוצר בשעות הערב, ואני מקווה שנדע לכל הפחות מהו המתווה כי התחייבנו בפני חברי הכנסת לבוא עם מתווה מסוים ולהתקדם איתו.

כבוד היושב-ראש – חבר הכנסת ציון פיניאן, אני חושב שמה שהצעת כרגע לגבי 10 חודשים היה צריך להיות לפני 10 חודשים, אז אולי היינו מגיעים "בראש שקט" לסדרת הדיונים ולא עם "אקדח מול הרקה". העובדים מגיעים לעבודה עם "אקדח מול הרקה" והתהליך שבו אני צריך לדאוג לשכר העובדים מהיום לחודש הבא הוא כבומרנג, כי אם מישהו חושב שהעובדים ימשיכו לוותר עקב העובדה שלא משולמות משכורות אז הוא טועה טעות גדולה. אנחנו לא מוכנים לוותר, אנחנו מוכנים להגיע לכל תהליך שחברי הכנסת, הממשלה, או משרד האוצר ירצו בו. היינו מוכנים להפרטה, אנחנו מוכנים למיזוג ומוכנים להבראה. אני רוצה להודות לכם על העזרה והדחיפה שאתם נותנים כדי לפתור את בעיית "תעש".
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה לך. חבר הכנסת אורי אריאל, בבקשה.
אורי אריאל
אני מבקש לומר שני דברים: אחד, באתי לראות איך יושב-ראש הוועדה עושה "פליק-פלאק" ומצליח לארגן שמה שהוא התחייב לו לפני חג סוכות לא יקרה בתאריך זה.
היו"ר ציון פיניאן
אתה מתכוון ליושב-ראש הוועדה פה או ליושב-ראש הקבוע?
אורי אריאל
אני מתכוון ליושב-ראש הוועדה הקבוע. כבודו בעזרת השם יהיה קבוע.
היו"ר ציון פיניאן
זה בסדר, משה גפני עושה עבודת קודש.
אורי אריאל
קודש קודשים. אבל בכל זאת שאלה לאוצר: בזמן שאין סעיף תקציבי יותר ועכשיו אני שמח לראות שמצאתם סעיף תקציבי מספר 83060351 – אם תוכלו להסביר לנו מנין ומהו המספר הזה?
מעוז שהרבני
אני מעוז שהרבני, ראש תחום תעשיות בטחוניות בחשב הכללי. אני לא עובד באגף התקציבים, אבל מאחר ואין פה נציג מאגף תקציבים אני אגיד את מה שיש לי לומר כנציג החשב הכללי. קודם כל, התקנה התקציבית שחבר הכנסת אריאל הציג קודם היא אותו סעיף תקציבי ואותה תקנה תקציבית לפיהם הועברו כל התשלומים וההלוואות ל"תעש" עד היום – גם הקודמת, גם זו שלפניה, וגם אלו שהיו בשנים קודמות.
מגלי והבה
יש לסעיף מכסה כלשהי?
מעוז שהרבני
למעשה מיצינו את הסכום שתוקצב בתקנה התקציבית. אני חושב שמדובר בכ-170 ומשהו מיליון שקלים, מיצינו את הסכום הזה עם אישור ההלוואה הקודמת ואגף התקציבים עשה שינוי פנימי בתוך תוכנית 830603 - - -
אורי אריאל
מה זה אומר?
מעוז שהרבני
אגף התקציבים העביר כסף בין תקנות שונות בתוך התוכנית, בין סכומים שהיו מיועדים לדברים אחרים, והעביר את הכסף לתקנה תקציבית מספר 51.
אורי אריאל
תוכל להגיד לנו מאיזה תקנות נלקח הכסף – מה משמעותן, מה תפקידן, ולא במספרים? ואיך נקראת התקנה הזאת?
מעוז שהרבני
זו שאלה שצריך להפנות לנציג ועדת תקציבים.
אורי אריאל
היושב-ראש, לא מסבירים מאיפה נלקח הכסף.
היו"ר ציון פיניאן
אני חושב שהוא אמר מאיפה נלקח הכסף.
אורי אריאל
לא , הוא לא אמר, הוא אמר שהוא לא יודע – הוא לא מאגף תקציבים, זה בסדר.
מעוז שהרבני
שמה של התוכנית התקציבית הזאת: "גופים במשבר" ושם התקנה: "תעש" סיוע לחברה. בתוך התוכנית יש תקנות נוספות שהן תשלומים בגין חברת "גפים" – שהם לא סכומים גדולים, בגין "רפאל" – שהיא לא "גופים במשבר", אבל משם אנחנו משלמים את הסכומים להסכם המעבר לחברת "רפאל" שסוכמו בשנים 2001-2002.
אורי אריאל
מנין ישלמו להם עכשיו עבור התוכנית שבניתם לפני 8-9 שנים?
מעוז שהרבני
לא ידוע לי על כסף שחסר כרגע בכל מה שקשור ל"רפאל".
אורי אריאל
כרגיל – אגף התקציבים לא פה, ובמסגרת שיתוף הפעולה בין החשב הכללי ואגף התקציבים, ושבדרך כלל אומרים שאין ביניהם שיתוף פעולה, מעוז שהרבני מנסה לענות רק לא "עד הסוף" כי זה לא תפקידו. אבל תמיד אפשר לעשות הכל בוועדה. רגע, לא צריך אישור של הוועדה להעברת כספים בתחומי תוכנית?
מעוז שהרבני
לא, כי זה בתוך תוכנית "גופים במשבר".
אורי אריאל
אז בתוך תוכנית לא צריך לדווח ולא שום דבר אחר?
מעוז שהרבני
לא, כי זה בתוך תוכנית.
היו"ר ציון פיניאן
תודה. חבר הכנסת מגלי והבה, בבקשה.
מגלי והבה
אדוני היושב-ראש, בנושא "תעש" תמיד עומדת מול עיני טובת העובדים, ועל כך היה גם המאבק לא לסגור את "תעש" בקריית שמונה. אז השקפתי בוועדת החוץ והביטחון, החבר'ה זוכרים, להגדיל ל-40 יחידות – לא "ביג דיל". למה? כי רוצים שאנשים ימשיכו לעבוד ולקבל את כספם. כשאני קורא את ההסכמים, ואמר את זה גם יושב-ראש ארגון העובדים, אני צופה שבעוד חודש נצטרך שוב לחפש פתרון, והשאלות ששאל ידידי אורי אריאל - -
היו"ר ציון פיניאן
שאלות נכונות.
מגלי והבה
- - הן שאלות נכונות – מנין יבואו התקציבים? אמנם אני מברך על הוועדה שמתכנסת ועל הישיבה הראשונה בהשתתפות שי חרמש והחברים, אבל צריך פעם אחת ולתמיד לתת פתרון, ובעיני טובת העובדים היא זו שצריכה להניע אותנו. מספיק הרוויחה המדינה, מספיק הרוויחו האחרים ומספיק עשו על חשבון העובדים האלה, וצריך למצוא פתרון כי אנחנו כאנשי פריפריה, בין אם זה טירת הכרמל או קריית שמונה או עובדי "תעש", בסופו של דבר יחזרו על הפתחים ויבקשו מקור פרנסה.
היו"ר ציון פיניאן
חלקם נמצאים גם בגולן.
מגלי והבה
כן, במקומות שונים בארץ ואנחנו יודעים כמה זה חשוב. ולכן צריך לראות איך מאשרים את מה שמונח לפנינו היום, איך אנחנו רואים את הפתרון ולא "למרוח" את הדברים על פני זמן רב. מה גם שהתבשרנו, ואורי אריאל יכול לשמוח על כך, שהממשלה מגדילה את הגירעון ב-9 מיליארד נוספים כך שאין לנו בעיה של כספים.
היו"ר ציון פיניאן
כנראה שבאחוז אחד.
מגלי והבה
אחוז אחד, אבל 9 מיליארד זה הרבה כסף.
היו"ר ציון פיניאן
לפי מה שביקשו אנשי תנועת המחאה זה 25 מיליארד.
אורי אריאל
מה שמגלי והבה רוצה לומר זה שיש כסף.
מגלי והבה
יש כסף.
היו"ר ציון פיניאן
יש כסף ל"תעש".
מגלי והבה
אז שיטפלו בסוגיה הקיימת.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת זבולון אורלב, בבקשה.
זבולון אורלב
רק משפט אחד מתוך מה שלמדתי את הסוגיה הזאת: יש שני עניינים שמחייבים אותי להצביע ולתמוך בבקשה. אחד, זה המוצרים והתוצרים של "תעש" – תרומתה לביטחון המדינה לא מאפשרת התנגדות לאישור שתביא לידי כך שהייצור הביטחוני ש"תעש" מופקדת עליו, וזו הזדמנות להוקיר ולהודות על תרומתה של "תעש" לביטחון מדינת ישראל. והעניין השני – מבלי לומר מה סדר החשיבות והקדימות של שני העניינים – הוא גורלם של העובדים כמו שציין נכון מאוד ובניסוח הולם חברי, חבר הכנסת מגלי והבה. משני הטעמים האלה אני בהחלט אתמוך בבקשה הזאת, ואת החשבונות שלי עם הנהלת האוצר והנהלת מערכת הביטחון שכנראה כשלו בהסדרת הנושא במועד, אגמור במועד אחר אבל לא על גב ביטחון מדינת ישראל ולא על גבם של העובדים.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. יש מישהו שרוצה להתייחס?

אז אנחנו נצביע, אבל לפני כן אני מבקש מאנשי האוצר שיידעו שבפעם הבאה אם הם יבואו כעת חיה בעוד חודש זה יהיה הרבה יוצר קשה אם בכלל. כדאי שתסיימו לטפל בנושא הזה כי צריך לעשות סוף לביזיון הזה שמתנהל פעם בחודש.
טמיר כהן
נקבעה פגישה.
היו"ר ציון פיניאן
נקבעה פגישה, אז אני מקווה שתשבו עד שתגיעו לסיכומים.

אני מעלה את העניין להצבעה: אישור העמדת הלוואה לחברת התעשייה הצבאית לישראל בע"מ בהתאם לסעיף 10 לחוק החברות הממשלתיות. מי בעד האישור, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

בעד ההצעה – רוב

ההצעה אושרה
היו"ר ציון פיניאן
האישור ניתן, אושרה ההלוואה. תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 12:17

קוד המקור של הנתונים