ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/11/2011

חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה) (תיקוני חקיקה) (הוראות שעה) (תיקון מס' 4), התשע"ב-2011

פרוטוקול

 
PAGE
15
ועדת הכלכלה

16.11.11


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב רביעי









פרוטוקול מס' 659

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, י"ט מרחשוון התשע"ב (16 בנובמבר 2011), שעה 09:30
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה)(תיקוני חקיקה)(הוראות שעה)(תיקון מס' 4), התשע"ב-2011, של חה"כ כרמל שאמה, חה"כ שלי יחימוביץ (פ/3333(
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר

נינו אבסדזה

דוד אזולאי

רוברט טיבייב

שלי יחימוביץ

יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מוזמנים
אבי אזוז, ממונה כללי, משרד התקשורת

רועי ברית, לשכה משפטית, משרד התקשורת

עפר מרגלית, רפרנט תקשורת באגף התקציבים, משרד האוצר

דנה נויפלד, משרד המשפטים

ניצן חן, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין

עו"ד יורם מוקדי, סמנכ"ל תוכן ורגולציה, חברת הוט

דליה בודינגר, מנכ"ל חדשות מקומיות, קודה תקשורת, חברת קודה (הפקת החדשות המקומיות)

רפיק חלבי, עורך מהדורת הצפון, חברת קודה (הפקת החדשות המקומיות)

רם לנדס, בעלים ומנכ"ל החברה, חברת קודה (הפקת החדשות המקומיות)

מיכל רפאלי -כדורי, סמנכ"לית רגולציה, חברת יס

מיטל בשרי, מנהלת תחום טלקומוניקציה, המועצה הישראלית לצרכנות

נגה בריינס, אחראית על קידום מעמד העורך, איגוד עורכי הקול והתמונה

עפר פרצמן-שמר, עורך

דן טנא, עורך מהדורת חדשות המרכז

זיאד עומרי, יו"ר הלא טי.וי

גוזיף אטרש, מנכ"ל הלא טי.וי בע"מ

רן אדליסט, יזם, הלא טי.וי

עו"ד עמי הולנדר, הלא טי.וי

עו"ד איתי לשם, הלא טי.וי
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה)(תיקוני חקיקה)(הוראות שעה)(תיקון מס' 4), התשע"ב-2011, של חה"כ כרמל שאמה, חה"כ שלי יחימוביץ (פ/3333(
היו"ר כרמל שאמה
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום: הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה)(תיקוני חקיקה)(הוראות שעה)(תיקון מס' 4), התשע"ב-2011, של חה"כ כרמל שאמה, חה"כ שלי יחימוביץ (פ/3333(.


הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה ב-7 בנובמבר 2011. אנחנו דנים בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק מתקדמת בקצב מזורז, לאור המשמעויות שללא אישור הצעת החוק לא רק החדשות המקומיות כעוד מרחב תקשורתי עלול להצטמצם, אלא גם העובדים שעובדים שם, והם בעצם העתודה של החדשות בישראל, עלולים למצוא עצמם ללא מקום עבודה וללא מקום שבו הם אמורים ללמוד ולהתקדם. חברת הכנסת שלי יחימוביץ, בבקשה.
שלי יחימוביץ
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש. זאת השנה הרביעית, אם איני טועה, שאנו מעבירים את החוק הזה, שנה אחרי שנה, כדי לאפשר לחדשות המקומיות להמשיך ולשרוד. צר לי שאנחנו כל פעם עושים את זה כטלאי על טלאי, ולא נמצא הסדר קבוע, כי אף אחד לא מפקפק בחשיבותן העצומה של החדשות האלה, פעמיים – פעם אחת, כי מדובר באמת באפיק חברתי, קהילתי, פריפריאלי, שמאפשר ביטוי תקשורתי לפריפריה, שבדרך כלל מתקשה למצוא את עצמה בשידורי הפריים-טיים – גם מבחינת תוכן וסיקור, מבחינה נושאית, וגם מבחינת דמויות, טאלנטים, שאפשר להזדהות אתם, וביצירת אפיק כזה של חדשות מקומיות אנחנו בעצם מאפשרים לפריפריה לחיות חיי תרבות, חיי תקשורת, לבוא לידי ביטוי, לסקר נושאים שבכלל לא באים לידי ביטוי בפריים-טיים, וגם ליצור גיבורים מקומיים טלוויזיוניים מסוגם, וזה תמיד משולב גם עם עבודה קהילתית. בנוסף, מדובר גם במקום עבודה לכל דבר, שמפרנס הרבה מאוד משפחות, ואני מציעה לאשר את החוק, אדוני היושב-ראש, כלשונו, כדי לא להיקלע שוב למצב של דד-אנד, שהם יעמדו בפני סכנת סגירה, ולאפשר את המשך הפעלת הערוץ החשוב הזה.
דוד אזולאי
אם החוק הזה לא היה, היו מפסיקים את השידורים בערוצים הקהילתיים? למה זו צריכה להיות יוזמה פרטית ולא יוזמה ממשלתית.
שלי יחימוביץ
שאלה טובה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
הממשלה חושבת שהוט ויס ייסגרו עוד מעט, אז הם כל שנה עושים את זה מחדש.
אתי בנדלר
כפי שחברת הכנסת יחימוביץ אמרה, זו הארכה רביעית, ומדי הארכה מבקשים או להפוך את זה להוראת קבע או להאריך את זה לתקופה משמעותית, כדי שלא כל שנה הסאגה הזו תחזור על עצמה. מדי שנה עמדת הממשלה, שהם מוכנים רק לשנה אחת, כי הם רוצים לשקול את הסדרת הנושא באופן קבוע.
דנה נויפלד
לא. זה לא היה בגלל המחשבה להפוך את זה להוראת קבע; פשוט כי התמלוגים, שמממנים את ההפסקה, הסתיימו, ולא היו תמלוגים, וזו השנה האחרונה שהיו תמלוגים.
היו"ר כרמל שאמה
כלומר בהגדרה, זה הסדר אחרון, אם נרצה או לא נרצה, בצורה הזאת.
שלי יחימוביץ
אמרו לנו את זה גם בפעמים הקודמות.
דנה נויפלד
במתכונת הזו.
אתי בנדלר
בעבר הנימוקים לא היו קשורים לתמלוגים אלא היו קשורים ל – צריכים לבחון את כל הנושא, איך להסדיר אותו באופן כללי.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
מיטל בשרי
המועצה לצרכנות רואה חשיבות בהצעת החוק הזאת. היום החדשות המקומיות מהוות מוצר בסיסי, במיוחד לתושבי הפריפריה ולתושבים בעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך, ששם מיידעים אותם על המון דברים שלא מגיעים לחדשות הרגילות - למשל, פתיחת חופי רחצה בקיץ – מיידעים אותם, אילו חופים בתשלום – דברים שהם לא יכולים להגיע אליהם לבד, קייטנות, מה הזכויות שלהם - נושאים אקטואליים, שעוזרים לכל הצרכנים האלה, ואנחנו מקבלים פידבקים כשתוכניות כאלה עולות. מבקשים גם אותנו להשתתף בתוכניות כאלה, וליידע את הציבור על חקיקה חדשה שעולה, שלא מגיעה בדרך אחרת לציבור.


ככלל, המועצה לצרכנות חושבת שצריך להסדיר את זה בחקיקה ראשית, ולא לבוא כל שנה ולהאריך את הזיכיון הזה.


יש דרישה נוספת - השידורים האלה מופיעים בערוץ 98, ואולי כדאי לקדם – אמר בדיון הקודם מר מוקדי, שהוא העלה את זה גם בערוץ 3, והרייטינג עלה, והציבור יותר חשוף. אני שאלתי אנשים לגבי ערוץ 98, למשל, ביס, ואנשים לא יודעים שבכלל ב-98 יש משהו. אולי כדאי לדאוג, שיהיו פרומואים, ליידע את הציבור, או לקדם לערוץ שיהיה יותר נגיש לציור.


אנחנו מדברים באחרונה על הערוצים הנושאיים, ואולי אפשר לשקול להעלות גם את החדשות המקומיות לערוצים הנושאיים בהזדמנות זו. תודה.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. בבקשה, עמי הולנדר.
עמי הולנדר
אנחנו, כמובן, מסכימים לכל מילה שנאמרה פה, אנחנו רק רוצים להצביע על נקודה שרלוונטית לגבינו: בדברי ההסבר להצעת החוק, לאחר הישיבה הקודמת שהתקיימה היתה התייחסות - אומר במאמר מוסגר, שאותם 25 מיליון שקל כוללים בחובם גם הפקת חדשות בשפה הערבית. אני אקרא מהכתב: בהתאם לאמור בדברי ההסבר בהצעת החוק, שיש לבחון את האפשרות לקבוע בחוק, כי הלא טי.וי, בהיותה בעלת הרשיון לשידורים בערוץ הייעודי בשפה הערבית, תפיק את החדשות בשפה הערבית, מציעה הלא טי.וי כדלקמן: 1. מתוך הסכום הכולל בסך 25.5 מיליון ₪ לשנה, המוקצה לטובת הפקת חדשות מקומיות, יוקצה סך של 5.1 מיליון ₪ לטובת הפקת חדשות בשפה הערבית, בהתבסס על העובדה שהאוכלוסייה דוברת הערבית מהווה כ-20 אחוז מתושבי מדינת ישראל.


הבקשה השנייה, שהלא טי.וי תקבל את הזכות לשדר את החדשות בערבית, המופקות כיום, במימון התקציב נשוא תיקון חקיקה זה, ומשודרות באמצעות הוט ויס – כפי שנאמר, בערוץ 98 – ללא חיוב בתשלום, מחד, ומאידך, מבלי שהמפיק יידרש לשלם להלא טי.וי עבור זמן האוויר שיוקצה לטובת שידור החדשות באמצעות הלא טי.וי.


הבקשה השלישית, שהחל במועד שבו תחל הלא טי.וי בשידוריה בערוץ הייעודי בעברית, יוקצה תקציב החדשות בערבית במלואו להלא טי.וי או לחברת חדשות אשר תוקם על-ידי בעלי המניות בהלא טי.וי או חלקם, בהתאם להוראות החוק, ביחס לאחזקת מניות בחברת חדשות.
שלי יחימוביץ
תוכל להסביר לנו מה זה הלא טי.וי?
עמי הולנדר
זו החברה שקיבלה את הרשיון בעקבות המכרז לערוץ ייעודי בשפה הערבית.
שלי יחימוביץ
היא כבר משדרת?
עמי הולנדר
עדיין לא.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
כלומר אתם ערוץ פרטי, שממומן בכסף פרטי, וגם מוכר פרסומות.
עמי הולנדר
נכון.
לאה ורון
מתי יתחילו השידורים?
ניצן חן
אמורים בתחילת ינואר.
עמי הולנדר
אני ציינתי שהבקשה שלנו להפיק את זה, היא, כמובן, אחרי שנעלה לשידור ולא עכשיו.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
ניצן חן
מועצת הכבלים והלווין רואה חשיבות בחדשות המקומיות – לדעתי, מיותר לומר זאת, אבל כיוון שזה הוזכר – אל"ף, אני אישית מברך את המציעים – יושב-ראש הוועדה, חברת הכנסת יחימוביץ וגדעון סער, שר החינוך דהיום, שבלעדיכם, לא היו חדשות מקומיות, ואין עוררין על כך שזה עוזר גם בקשר לפריפריה וגם בלהראות סוג של חדשות, שלצערנו, לא מגיעות למהדורות החדשות המסכמות בערוצי הפריים-טיים, ואני אומר את זה באחריות.


אני מצר על כך שהמדינה לא השכילה בשנים האחרונות להסדיר את זה בחוק ראשי.


לגופו של עניין, בעניין הלא טי.וי, מדובר בערוץ שזכה במכרז שהוציאה המועצה לכבלים וללווין, ערוץ ערבי מסחרי, כמו שיש ערוץ רוסי, וכמו שבעזרת השם, גם יהיה ערוץ מורשת וכך הלאה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
ישראלי בשפה הרוסית.
ניצן חן
תודה על התיקון.

הערוץ הזה, יש המון קשיים בהעלאתו, ועדיין סימן השאלה בעלייתו שריר וקיים. הוא אמור לעלות ב-1.1 נתנו להם עוד ארכה של שבועיים. עדיין צריך הרבה מאוד הכנה – גם הנדסית, גם תפעולית, גם שיווקית בהקמתו, ואני בכלל לא בטוח שהוא יעלה. אני מזכיר לחברי הוועדה הנכבדים, שהמועצה כבר הוציאה מכרז דומה כזה פעמיים בעבר, והוא נכשל, וגם אלה שזכו במכרז – זה לא היה הלא טי.וי אלא מיזם אחר – באו למועצה אחרי שזכו, והחזירו את המפתחוות.
רן אדליסט
תירגע, הוא יעלה.
ניצן חן
בעזרת השם וכל האנשים שיושבים פה.
רן אדליסט
ובעזרת ועדת הכלכלה, כמובן.
ניצן חן
ועדת הכלכלה כבר נתנה את עזרתה, והמועצה בראשותי נתנה לערוץ הזה הקלות לא פשוטות בענייני הפקות מקור וכו' בגלל החשיבות שיהיה ערוץ ערבי-מסחרי במדינת ישראל. יחד עם זאת, לכרוך את זה עכשיו בחדשות המקומיות, שזה משהו הרבה יותר ממוסד, שקיים כבר מעל עשור, והצלחה מוכחת, בחמש-שש- - -
רן אדליסט
איך אתה מודד הצלחה?
ניצן חן
לחבר את הערוץ שעדיין לא נולד, ובעיניי, זה יהיה בגדר נס אם הוא יעלה- - -
היו"ר כרמל שאמה
זו כבר הגדרה אחרת.
ניצן חן
אל"ף, אם אנחנו נסמכים על תקדימי העבר, פעמיים היינו בסרט הזה, ופעמיים נכשלנו.
היו"ר כרמל שאמה
הסתברות גבוהה שהוא לא יעלה לאוויר, למיטב הערכתך.
ניצן חן
גם נס, צריך שמעשי אדם יתחברו לנס.
היו"ר כרמל שאמה
אותי לימדו שאין סומכין על הנס.
ניצן חן
אני מקבל. כל עוד זה מהתנ"ך, אני לא מתווכח.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
למה זה רלוונטי? הוא ערוץ מסחרי, הוא מביא כסף מהבעלים הפרטיים. אמרתי ליושב-ראש, שאולי אני רוצה קצת כסף מפה לקשר לבוחר - יש 25 מיליון, אני רוצה קצת כסף. זה אותו דבר. למה זה חשוב, אם הם עולים או לא? הם צריכים להביא כסף.
ניצן חן
זה בדיוק מה שאני אומר. הלא טי-וי זכתה במכרז כדין, והיא מחויבת על-פי הרשיון- - -
ג'וזיף אטרש
אתה מסיט את הדיון. אנחנו מדברים על הקצאה.
ניצן חן
הלא טי.וי זכתה ברשיון, יש עליה מחויבויות ציבוריות, שאינן קשורות לחדשות המקומיות. יש להם אופציה בתום שנתיים מאז עלייתם לאוויר גם לשדר חדשות. עדיין חובת ההוכחה עליהם, שהם מתארגנים ועולים לאוויר. בתום שנה, שנתיים לעלייתם לאוויר תחליט ועדת הכלכלה להוריד את החלק היחסי של ה-25 מיליון שקל ממהדורת חדשות טובה שיש היום בכבלים ובלוויין בשפה הערבית, ולהסיט את הכסף היחסי לטובת הלא טי-וי – אני לא בטוח שאתנגד, אבל גם זה צריך להשקיע מחשבה. כרגע, כשהערוץ עוד לא קם, והוא בחזקת מיזם, שחובת ההוכחה עליו לעלות לאוויר בראש ובראשונה, להכניס חדשות זה עולם ומלואו.
מיכל רפאלי כדורי
תהיה תחרות בחדשות בערבית גם פה וגם פה.
ניצן חן
אני לא מתנגד, אבל כרגע זה לא עומד על השולחן. אני מבקש מהיושב-ראש – קל לי לומר לך, כי אתה אחד המציעים, ורואה חשיבות בחדשות המקומיות - לא לקבל פה החלטה לא זהירה, לטובת מיזם שחובת ההוכחה עליו.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. רם לנדס, בבקשה.
רם לנדס
אני רוצה קודם כל להודות למי שהציע את הצעת החוק. אני חושב שמדובר בהצעה חשובה ביותר, מעבר לאינטרס הברור שלנו בתוך ההצעה הזו. מי שרואה את 120 העובדים שמגיעים כל יום לעבודה, רובם עם פרופיל צעיר מאוד, משפחות צעירות מאוד, שעושים את הצעדים הראשונים בעולם התקשורת, מקבלים הכשרה, וחלק מהם כבר בשנה הנוכחית עברו לעבוד באזורים מרכזיים, אנשים מאזורים שרמת התעסוקה היא בדרך כלל נמוכה- - -
לאה ורון
איפה החברה ממוקמת?
רם לנדס
במרכז, אבל יש לה חמישה אולפנים – קריית שמונה, באר שבע, ירושלים וחיפה. הפריסה שלנו היא פריסה ארצית. אני חושב שבהשוואה אפילו למהדורות של חדשות ערוץ 2 וערוץ 10, הפריסה יותר גדולה. יש חמש מערכות שונות, הן מקומיות, אנשים מועסקים במקום, הם מסקרים את האזור שלהם. זה דבר שאי-אפשר להתווכח עם החשיבות שלו.


אני גם לא רוצה להתווכח עם החשיבות של ערוץ בערבית; אני רק אומר, שאם הערוץ כל כך חשוב, ואני אוהב לעשות דברים חשובים, אם הייתי יודע שבמכרז יש הקצאה של 5 מיליון שקל מהמדינה לטובת הערוץ, גם אני הייתי ניגש למכרז הזה, אבל נראה לי תמוה, שעוד לא יבשה הדיו על המכרז, שרק עכשיו הגשתם, וכבר אתם משנים את תנאי המכרז, ובאים ומבקשים מהמדינה כסף, עוד לפני שעשיתם צעד אחד. אנא מכם – תעלו, תעשו עבודה, תצליחו, ואם תהיה בעיה, אני מניח שהמדינה, אם תחשוב שזה חשוב, תתגייס לעזור לכם. כרגע, כיוון שההסדר הזה קיים עד דצמבר, והעובדים צריכים לקבל הודעה מוקדמת של 30 יום, אם ההסדר הזה לא ממשיך, יש לנו בסך הכול שבועיים למצות את התהליך ולגמור אותו. להכניס לתהליך החשוב הזה דברים שהם לא מעניינם בגלל שלמישהו יש בעיה מסחרית, אני חושב שזה מיותר לחלוטין.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. בבקשה.
איתי לשם
תודה. ראשית, משום מה מתמקדים רק בנקודה השלישית של מה שעו"ד הולנדר דיבר עליו. אגב, אני עורך דין, ומייצג את הלא טי.וי. שתי הנקודות הראשונות – וזה גם בהמשך למה שניצן אמר – לא קשורות בכלל לאם הלא טי.וי תעלה או לא. הנקודה הראשונה מדברת על זה ש-20 אחוז מהמשאבים, שזה כסף ציבורי שכרגע מגיע לחברה שלדעתי, בבעלות 100 אחוז פרטית, 20 אחוז מזה אנו רוצים שיגיע לשידור חדשות במגזר הערבי. זה לא קשור להלא טי.וי. זו הצעה ראשונה, ואת זה אפשר לקבל בלי קשר, להאם הלא טי.וי תעלה או לא.


בהמשך, אם הלא טי-וי תעלה, ואנחנו בתור אלה שעובדים בחברה יודעים שהיא הולכת לעלות בשנה הבאה, ברגע שהיא תעלה היא תקבל את הזכות לשדר את החדשות האלה בלי שהיא תצטרך לשלם עליהן, ובלי שמפיק החדשות יצטרך לשלם על זמן אוויר כדי שהלא טי.וי תשדר את החדשות.


בכל הוט ויס יש 30 אלף לקוחות דוברי ערבית, שרואים את החדשות, אם בכלל. הרייטינג שלהם אפסי. יכול להיות שהם עושים עבודה מאוד טובה. אין להם פלטפורמה, שערבים ישראליים רואים אותה. כל מה שעשינו בערוץ הייעודי הזה בשפה הערבית, זה לעשות את הפלטפורמה הזאת. לכן ברגע שיש פלטפורמה אנחנו רוצים את הזכות לשדר את החדשות בלי לשלם עליהן ובלי שנצטרך לחייב אותנו לשדר אותן. אנו רוצים גם את הזכות לשדר, ואנו רוצים ש-20 מהתקציב של ה-25 מיליון שקלים, שכרגע הולכים רק לידיים פרטיות, ש-20 אחוז מזה יהיה לשידור חדשות בשפה הערבית.


ברגע שהערוץ יעלה, אנחנו רוצים גם את הזכות להפיק. שתי הנקודות הראשונות שביקשנו, לא קשורות לעלייה לאוויר.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. בבקשה.
ג'וזיף אטרש
הדבר היחיד שאני מוסיף על איתי הוא שאנו כערוף רואים חשיבות בחדשות המקומיות בערבית. זה לא שולל את העובדה שנשקיע בחדשות, זה לא שולל את העובדה שנעשה חדשות משלנו. אנו מדברים על המהדורה הספציפית, שממומנת מכספי ציבור. אנו מדברים על מצב שכיום כספי ציבור מושקעים במהדורה בחדשות בערבית, שפחות מ-5 עד 10 אחוז מהכסף הזה הולכים לערבית, ובסופו של דבר רק 30 אלף בתי אב צופים בהם. אנחנו אומרים: היום הלא טי.וי, ברגע שהיא תעלה לאוויר, תהיה פלטפורמה, שהציבור הערבי כולו בישראל צופה בה. חבל לבזבז כספי ציבור ולהעלות את זה על פלטפורמה שאף אחד לא צופה בה. צריך לעלות גם בהוט ויס וגם בערוץ הערבי, שגם הוא יהיה בהוט ויס, אז זה גם יעלה באפיק אטרקטיבי בהוט ויס, זה יעלה באפיק פתוח לכל הציבור הערבי, שזה הצלחת הפתוחה, אז זו הזדמנות לכולם – יש פה WIN-WIN.
רם לנדס
אגב, מדובר בשש מהדורות, כך שבכל מקרה זה לא 20 אחוז – זה חשבון פשוט.
ג'וזיף אטרש
אנחנו מדברים על 20 אחוז מהציבור.
רם לנדס
המועצה רשאית מחר להחליט, שבמקום מהדורה בערבית תהיה מהדורה ברוסית, אז מה פתאום עכשיו חייבים לעשות ערבית? זו החלטה של גוף רגולטורי, שיכול מחר להחליט שתהיה מהדורה ברוסית, וברוסים יש יותר מ-20 אחוז מהציבור, ואולי זו חשיבות יותר גדולה, ואז יחליטו להעביר את זה לרוסית, אז מה זה קשור?
היו"ר כרמל שאמה
רפיק חלבי, בבקשה.
רפיק חלבי
קודם כל, אני עורך החדשות המקומיות בשפה הערבית וגם בשפה העברית באזור חיפה והשרון.

אני מאחל להלא טי.וי לעלות לשידור ולהצליח – אני חושב שהצלחה שלכם היא הצלחה של המגזר הערבי. אני לא רואה עוד שהם עולים, אבל אם יעלו, תקבלו את כל התמיכה בעולם. אנחנו גם מוכנים לתת להם את החדשות המקומיות שלנו אז איס – שישדרו אותם אצלם, בלי שום תשלום. וכבר דיברו אתי על כך, ואמרנו שאין לנו שום התנגדות לכך.


בחדשות בערבית בצפון עובדים חבורה של בחורים מצטיינים. יש לי רק 34 שנים של עריכת חדשות, ואני עומד מאחורי המהדורה הזאת, זאת מהדורה מצוינת. זה שפחות רואים אותה – זה מסיבות אחרות לגמרי. יש לנו יותר מ-20 עובדים ערבים. אזכיר את השמות של הבמאי הדגול מוחמד הווארי, את המגישה היוצאת מן הכלל נדיר חמד, עורכים כמו עיאד, קינן, חביב ועוד עיאד אחד ועוד פארס אחד. אנחנו סופגים כל כוח מקצועי, ערבי בישראל, שיוכל לעבוד, הוא יעבוד אצלנו, ולא רק אצלנו – בבאר שבע יש אחמד אבו-סוויס, בירושלים יש עירב חלבי, יש בצפון עכשיו עוד כתב אחד באזור העמקים, כך שצריך להיות קצת מדויקים, כשמדברים על פריסת החדשות בערבית וחשיבותה במגזר הערבי.


יש לנו זהות מסוימת, ולכן אומרים – יש לכם גישה אחרת. הזהות שלנו היא זהות שעוסקת יותר בצרכנות, בתרבות, בספרות, ברפואה, ובכל הנושאים האלה, שבדרך כלל לא עוסקים בהם במהדורות הארציות. זו מהדורה מקומית. למשל, אתמול עשינו הרחבה על סמיך אל-קאסם, המשורר הדגול, שחולה במחלת הסרטן, עשינו הרחבות בנושאים של הצרכנות במגזר הערבי, ומאוד חשוב שנמשיך להחזיק את המהדורה הזאת במתכונת הקיימת. אני מאחל להלא טי.וי הצלחה, ואם תעלו לאוויר, תקבלו מאתנו את כל העזרה שאפשר.
איתי לשם
אתה בעד ש-20 אחוז יגיע למגזר הערבי?
רפיק חלבי
יש חוק במדינת ישראל, יש הקצאה.
איתי לשם
אבל כרגע חברה פרטית- - -
היו"ר כרמל שאמה
סליחה, אתה לא ברשות דיבור.
רן אדליסט
יש לי אפשרות לשאול שאלה טכנית לגבי שיתוף פעולה בינינו? כשאתה מדבר על שיתוף פעולה, ושערוץ ערבי יקבל את זה בחינם, האם אתם תקבלו ליין אפ שלנו?
היו"ר כרמל שאמה
הבנו. בבקשה.
זיאד עומרי
אני היו"ר של הלא טי-וי, דיברתי עם ניצן, ובעזרת השם, אנחנו עולים לאוויר. נכון שאנחנו עדיין עובדים, ועובדים מאוד חזק, כי לא רואה שהציבור הערבי מאז קום המדינה עד היום, היה לו מקום לטלוויזיה ואנשים שעבדו עם טלוויזיה. יש אנשים שאנחנו צריכים להכין אותם מבחינה מקצועית, ולהעלות אותם לאוויר. זה לא פשוט. אין לנו אנשים כאלה – מעטים מאוד, ואם יש, הם עדיין תפוסים במקומות עבודה שלא מוכנים לוותר עליהם. זה לא קל, אבל נעלה- - -
רפיק חלבי
לא נוותר על אף אחד.
זיאד עומרי
אנחנו נעלה לאוויר. אנחנו כבר בהפקות, יש לנו כמה הפקות שאנחנו מכינים אותן, אנחנו בהתארגנות סופית. אנחנו חותמים עוד מעט, עם מי אנחנו עולים לאוויר, אז אני מאמין שנעלה בתחילת 2012.


בינואר, ב-1 או ב-15 – אני לא חושב שאנחנו עכשיו עומדים בסטופר, מתי מתחילים את המרוץ, אבל בינואר, בעזרת השם, נעלה לאוויר.


בעניין החדשות, ראשית, הסקטור הערבי, אני חושב שמגיע לו מקום חדשות משל עצמו, ומגיע לו מקום חדשות, שנראה את הסקטור הערבי בצורה החיובית או השלילית שלו, שישקף את הסקטור הערבי – האנשים, הכלכלה, התרבות, החברה – מה שקורה בכל הסקטור הערבי. את זה עד עכשיו אין לנו. דיברו על חדשות 10, 2 או בערוץ הראשון – אין לנו מקום שם. זה עובדה קיימת. הסקטור הערבי אפילו לא לוקח אפילו אחוז מסך כל החדשות שמועברות בטלוויזיות במדינה.


הוט ויס, עם כל הכבוד – רפיק הוא ידיד, מכירים אותך, אנחנו יודעים שיש לך הרקורד בחדשות, אבל זה לא המקום. המקום שאתה מפיק את החדשות, לא עובר את ה-10 אחוז שרואים אותו.
רפיק חלבי
את "מבט לחדשות" רואים 6 אחוז.
זיאד עומרי
אבל 6 אחוז מכלל אוכלוסייה ערבית, אז אנחנו מגיעים ל-0 כמעט, כי 6 אחוז כללי, ארצי. אין בינינו מחלוקת בעניין הזה, רפיק. אנחנו רוצים שבאמת הסקטור הערבי יראה חדשות, ויהיו לו חדשות משלו. אני חושב שהמקום הטבעי, אם הלא טי.וי הוא ערוץ לאוכלוסייה הערבית, ומשודר לכל האוכלוסייה הערבית בארץ, זה המקום הטבעי גם שהוא יפיק חדשות. אנחנו נצא לאוויר, נפיק חדשות, ביקשנו להפיק חדשות מהיום הראשון, אפילו בכל המצבים שאנחנו עומדים מולם, ואנחנו דורשים את הכסף הזה, שבאמת האוכלוסייה הערבית תזכה באחוז שמגיע לה. אנחנו לא מבקשים פה חסד. לאוכלוסייה הערבית מגעי כסף ציבורי, שזה 25 אחוז, מגיע לה החלק היחסי שלה, ואם אני הולך לפי שש מהדורות ביום, אחד מהם ערבי וחמש לסקטור היהודי, אז מגיע לנו הששית, אז ששית מתוך 25 זה 4 מיליון, אז לא 5 מיליון.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
למה מגיע לך?
זיאד עומרי
מגיע לציבור הערבי.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מאיפה זה בא לך? על מה אתה מדבר? סתם מבזבזים זמן, יש עוד ועדות, יש עוד חקיקה.
רן אדליסט
גם לראשון מגיע.
זיאד עומרי
על-פי החוקה, יש שש מהדורות, אחת מהן ערבית, וזה מה שכתוב בחוק. זה מה שאני אומר – תהיה מהדורה לכל האוכלוסייה הערבית, ולא תהיה מהדורה לפחות מ-10 אחוז מהאוכלוסייה הערבית. כשאני אומר: מגיע, אני מדבר על האוכלוסייה הערבית, ולא מדבר על עומרי זיאד.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. יורם מוקדי, בבקשה.
יורם מוקדי
תודה, אדוני היושב-ראש. קודם כל, כפי שציינה חברת הכנסת יחימוביץ', מדובר פה בהסדר לשנה, ואני מניח שאם הערוץ הזה יעלה לאוויר, הרי כשידונו בעתיד על מה קורה עם החדשות המקומיות, יוכלו לקחת את זה בחשבון.


דבר נוסף – מועצת הכבלים היא זו שקבעה את היקף המהדורות, איזה מהדורות יש. למרות שכמות המנויים דוברי הערבית בהוט וביס היא קטנה – אני יודע מה קורה אצלנו – רוב ציבור דוברי הערבית בישראל צופה בצלחות, והוא לא מנוי שלנו, עדיין קבעה מועצת הכבלים שתהיה מהדורה בערבית, והיא זו שיש לה שיקול הדעת להחליט לגבי מינוני האזורים, ואיזה איזור או ציבור יקבלו יותר, וזה שיקול דעתה, והיא יכולה לעסוק בזה – ודא שלא צריך להיכנס לזה בחקיקה הפרטית.

כמו שאמרתי בדיון הקודם, ככל שזה תלוי בי, אם הערוץ הזה עולה לאוויר, הוא יכול לקחת את המהדורה כמו שהיא ולשדר אותה, ומבחינתי, אם מישהו רוצה לשדר את החדשות המקומיות, שישדר, ואפילו יבורך, ובזה תרומתנו.


אני מאחל לערוץ הזה שהוא יהיה ערוץ חדשני, ושיביא משהו אחר. הוא כבר הביא לשולחן הזה משהו אחר. הוועדה הזו ראתה הרבה מאוד בעלי זיכיונות שבאים לבקש הקלות, אבל היא לא ראתה עדיין בעל זיכיון לשידורים, שלפני שעלה לשידורים, הוא כבר מבקש את ההקלה, וזה בהחלט סטארט-אפ, אפרופו הדיון הבא בוועדה הזאת, לכן עצה, ואני מאחל לכם הצלחה – תעלו לשידור, חכו קצת, ואז תבקשו את ההקלות – זו השיטה בישראל.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת אזולאי, בבקשה.
דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, אני רוצה קודם כל לברך את היוזמים – חברת הכנסת שלי יחימוביץ והיושב-ראש כרמל שאמה על היוזמה הברוכה, כי מעניין מה היה קורה, אם לא היתה היוזמה הזו; סביר להניח שהיתה מיתת נשיקה לערוץ הזה. אולי יש כאלה שמעוניינים בכך. טוב שעשו חבריי על שנתנו דעתם על כך, ובכל זאת הבאנו את הצעת החוק הזו, ונקווה שאכן היושב-ראש, כפי שהצהיר בפתיחת דבריו, יזרז תהליך של קבלת החוק הזה.

אני חושב שחדשות בערבית הם דבר מאוד חשוב. יש ציבור רציני במדינת ישראל של האוכלוסייה הערבית, וחשוב לתת להם מקום, אבל אני חושב שזה גם לא הוגן לנצל כרגע טרמפ על הצעת חוק פרטית, ועל גבה של הצעת חוק פרטית לדרוש, שגם אתם תקבלו מהנתח הזה. יושבים פה אנשי מקצוע, שאני שומע אותם, ויודעים מה הם אומרים, אני מניח. אחרי שתעלו לאוויר, אנחנו פה. תמיד תוכלו לבקש. אני מאמין שיהיו מספיק חברי כנסת שיענו ויקשיבו לבקשות שלכם, ואף אחד לא יוכל להתעלם מציבור כזה גדול.


אדוני היושב-ראש, החשש הגדול שלי – אנחנו לא יודעים, מה יקרה עוד שנה, ויכול להיות שלא יהיה מי שיזום חקיקה פרטית, ואז האם הערוץ הזה ימשיך או לא ימשיך? לא צריך פה להרחיב בחשיבות הערוץ המקומי. אני כתושב פריפריה, יודע את המשמעות; לא פעם אני מוותר על ראיונות בערוצים הממלכתיים, כי אני תושב פריפריה – אני אומר: אסע שעתיים כדי להופיע חמש דקות? אני מוותר על התענוג הזה, אבל כשיש לי ליד הבית, אני מוכן לעשות את זה, ואנחנו צריכים לעודד את זה, וזו ההזדמנות לעודד את זה.

לכן, אדוני היושב-ראש, אני מציע לבדוק את האפשרות, לומר שאם לא תהיה החלטה של הממשלה בנושא הזה, להאריך את זה אוטומטית בעוד שנה, ואם לא, לפחות אני מבקש לקיים דיון ארבעה חודשים לפני הזמן, לפני סיום הצעת החוק הפרטית הזאת, לקיים כאן דיון, כדי שנדע לקראת מה אנחנו הולכים. תודה.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. בבקשה.
מיכל רפאלי כדורי
גם אנחנו מאוד מצפים ומעודדים את הערוץ החדש, ומקווים שהוא יעלה. אני חושבת שהגיע הזמן שיהיה ערוץ כזה. בתנאי המכרז שלו כתוב שהוא אמור מתישהו לעשות חדשות. אני חושבת שלא יקרה שום דבר אם יהיו פה שתי מהדורות חדשות בערבית, ואלף פרחים יפרחו, וכמה קולות יישמעו, ואני לא חושבת שזה תפקידה של הוועדה הזו בשלב הזה, לצמצם את האופציה הזו.


גם אנחנו אמרנו לאנשי הערוץ הערבי שבכל הזדמנות שנוכל, נעזור, הם יעלו לאוויר, נעשה להם פרומואים. אנחנו לא חושבים שהם צריכים להיות במספר מרכזי ביס, כשש 30 אלף איש, אבל אנחנו מוכנים לעזור בכל צורה למודעות שלהם בקרב הלקוחות שלנו. הם הולכים להיות ערוץ ארצי. הציבור של הוט ויס הוא לא בהכרח הציבור שלהם. אני מקווה שיהיו להם הרבה מאוד צופים ארצית, אבל אנחנו רוצים להמשיך לדאוג לחדשות המקומיות, ושההצעה הזאת תעבור.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. חברת הכנסת יחימוביץ.
שלי יחימוביץ
אני רוצה לאחל הצלחה לערוץ החדש בשידוריו. זה ערוץ חשוב מאוד. זה באמת עונה על צורך אותנטי קיים של 20 אחוז מהאוכלוסייה. אני מבטיחה באופן אישי, ואני בטוחה שיהיו לי כאן פרטנרים, שבעת שתיקלעו לקשיים, ואני מקווה שזה לא יקרה, אבל הסטטיסטיקה מלמדת שזה קורה גם לערוצים המרכזיים ביותר, אני לפחות, ואני בטוחה שעוד רבים, נעמוד לצדכם ונסייע לכם.


לעניין הצעת החוק הספציפית הזאת, זה לא רלוונטי בכלל. אנחנו בלוח זמנים של חירום ממש. אנחנו חייבים לאשר את הצעת החוק הזו היום כלשונה כדי לאפשר המשך שידורים קיימים, שאם לא נעשה זאת, ואם נפתח את ההצעה, נפגע קשות בכבשת הרש, והחדשות המקומיות זה כבשת הרש, ולכן אשמח אם נתחיל בהקראה ונצביע על החוק.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. בבקשה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
כמובן, אני מצטרפת לברכות לשלי ולאחרים, שהגישו את הצעת החוק.


לגבי מהדורת החדשות עצמה, ואני מצטרפת אליך, חבר הכנסת אזולאי – אני חושבת שאנחנו צריכים לראות, איך אנחנו גורמים למצב שהמהדורות האלה נמשכות. אני בטוחה שביחס לסך כל הצפייה בקרב ישראלים צברים יהודים, אני מניחה שאתם עומדים באחוז דומה, אבל אני רוצה לומר משהו לכל הדירקטוריון, מנכ"לים, כל מי שנמצא כאן, לעודד אתכם – אני הקמתי את ערוץ 9 ב-11 חודשים בלבד, זה היה רקורד שלא קיים במדינת ישראל.
רן אדליסט
כך הוא גם נראה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
רע מאוד שאתה אומר את זה. לא מגיע להם – רציתי לתת להם משהו. גועל נפש.
היו"ר כרמל שאמה
כבוד היועצת המשפטית, בבקשה.
אתי בנדלר
אני רוצה להתייחס בקצרה לשתי סוגיות שעלו פה – אחת, הבקשה של חברת הלא להקצות סכום מסוים לצורך הפקת שידורי החדשות, והשני, הארכת התוקף. ראשית, החובה לשדר חדשות מקומיות ותוכניות בענייני היום חלה בהתאם לסעיף 6כ(א) על בעל רשיון כללי לשידורי כבלים. במקביל, יש חובה שהוחלה גם על בעל רשיון לשידורי לוויין. המחוקק נוהג שלא להתערב, ורצוי שלא יתערב בנקודה, מעבר להוראה תעשה את זה, לומר לו גם באמצעות מי לעשות את זה. מדובר בגורם מסחרי בסופו של דבר, ולהורות לגוף מסחרי באמצעות מי עליו לבצע פעולות מסוימות, שהרגולציה מחייבת אותו לעשות – אני חושבת שצריכים נסיבות חריגות ויוצאות דופן כדי לעשות את זה. אני חושבת שמכל מה ששמענו כאן, כולל זה שיש היום הפקה של מהדורת חדשות בערבית עם עובדים מהאוכלוסייה הערבית, אני חושבת שאין כאן נסיבות כאלה, שמצדיקות את זה.


באשר להארכת התוקף, על פניו אני תמיד תמכתי בהארכת תוקף ארוכה יותר. בהתאם לאותו סעיף 6כ לחוק, המימון של שידורי החדשות המקומיות נעשה מניכוי מהתמלוגים שמשלמות בעלות הרשיון. הוועדה אישרה כבר את הפחתת התמלוגים החל בשנה הבאה, דהיינו די ברור שהחל בשנה הבאה אין מקור למימון החדשות המקומיות, או על כל פנים, מקור חלקי ביותר, לכן צריך למצוא לזה פתרון, כלומר לגבי השנה הבאה, סתם להאריך את התוקף – לא יהיה ממה לממן את זה. צריכים למצוא פתרון יותר כללי לעניין הזה.
דוד אזולאי
השאלה, אם אפשר לקיים דיון ארבעה חודשים לפני הזמן?
אתי בנדלר
אדרבא. זה תלוי ביושב-ראש או בחבר הכנסת שיבקש לקיים דיון.
היו"ר כרמל שאמה
רק תבקש.
אתי בנדלר
ברור שהממשלה צריכה תוך פרק זמן, לשבת על המדוכה, ולחשוב על פתרון החל משנת 2013.
היו"ר כרמל שאמה
נא להקריא, בבקשה.
אתי בנדלר
הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה)(תיקוני חקיקה)(הוראת שעה)(תיקון מס' 4), התשע"ב-2011.


תיקון סעיף 1. בחוק התקשורת המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה)(תיקוני חקיקה)(הוראת שעה), התשס"ח-2007 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 3, המתקן את חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 35), התשס"ז-2006, במקום "ה' בטבת התשע"ב (31 בדצמבר 2011) יבוא "י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012)".


2. תיקון סעיף 4. בסעיף 4 לחוק העיקרי, במקום "ה' בטבת התשע"ב (31 בדצמבר 2011) יבוא "י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012)".


3. תיקון חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה)(תיקוני חקיקה)(הוראת שעה)(תיקון מס' 2). בחוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה)(תיקוני חקיקה)(הוראת שעה)(תיקון מס' 2), התשס"ט-2009, בסעיף 4(ב), במקום "ה' בטבת התשע"ב (31 בדצמבר 2011) יבוא "י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012)".


קראתי נוסח לא נכון? אני מתנצלת. יש תיקונים קלים. יש צורך לקרוא את זה שנית?
לאה ורון
חברי הכנסת קיבלו את הנוסח שעבר בקריאה הראשונה. הנוסח פורסם לכל המוזמנים.
אתי בנדלר
ההבדלים הם מזעריים, של ניואנסים בנוסח.

מדובר בכל הסעיפים הרלוונטיים לשידורי החדשות המקומיות, שמאריכים את התוקף עד 31.12.12, ובהם גם את הסעיף שמאפשר הפקת החדשות המקומיות על-ידי רשות השידור, ושוב – גם כשהכנסת אפשרה את הנושא הזה, היא אפשרה את הפקת החדשות באמצעות רשות השידור, ולא קבעה שכך יש לעשות, ואכן, למרות שיש אפשרות לעשות את זה, החליטו להפיק את זה באמצעות חברה אחרת.
היו"ר כרמל שאמה
למישהו מחברי הכנסת יש הצעות ספציפיות על הסעיפים או הצעות אחרות?


מי בעד סעיף 1, כפי שהוקרא על-ידי היועצת המשפטית?

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיף אושר.
היו"ר כרמל שאמה
אושר פה אחד.

מי בעד סעיף 2, כפי שהוקרא על-ידי היועצת המשפטית?

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיף אושר.
היו"ר כרמל שאמה
אושר פה אחד.

מי בעד סעיף 3, כפי שהוקרא על-ידי היועצת המשפטית?

הצבעה

בעד – פה אחד

הסעיף אושר.
היו"ר כרמל שאמה
אושר פה אחד. בזה סיימנו את ההכנה לקריאה שנייה ושלישית.


יש הצעות לתוספת סעיפים? אין.
דוד אזולאי
היועצת המשפטית, אולי להוסיף סעיף, שהחוק הזה יהיה תקף עד סוף מרס 2013.
היו"ר כרמל שאמה
אין תמלוגים ב-2013.
דוד אזולאי
אולי זה יאלץ את הממשלה לבוא ולהידיין עם ועדת- - -
אתי בנדלר
אבל מה שיקרה, תחול חובת שידור חדשות מקומיות על חברות הכבלים והלוויין, ללא שלהם יינתן מקור תקציבי לכך.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מברכים על הודעת רפיק חלבי, יורם מוקדי, כי יהיו מוכנים להעביר את הפקת החדשות שמפיקים, לחברת הלא טי.וי ללא תשלום, לטובת המגזר הערבי.


לאור בקשת חבר הכנסת אזולאי, נקיים דיון בנושא החדשות המקומיות במהלך חודש אוקטובר, כדי לבחון פתרון לשידורי חדשות מקומיות, שוודאי יוצעו על-ידי הממשלה.
דנה נויפלד
ודאי?
היו"ר כרמל שאמה
החקיקה בחוק הסתיימה.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים