ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/11/2011

קרן הצלת ארגונים חברתיים, הצעתה של ח"כ רוחמה אברהם-בלילא, קיצוץ מסיבי בקרן הסיוע של הממשלה לעמותות, הצעתו של ח"כ זבולון אורלב

פרוטוקול

 
PAGE
21
ועדת הכספים

8.11.2011


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 882

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"א בחשוון התשע"ב (8 בנובמבר 2011), שעה 11:20
סדר היום
1.
קרן הצלת ארגונים חברתיים

הצעתה של חברת הכנסת רוחמה אברהם-בלילא

2.
קיצוץ מסיבי בקרן הסיוע של הממשלה לעמותות

הצעתו של חבר הכנסת זבולון אורלב
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר משה גפני – היו"ר

ציון פיניאן – מ"מ היו"ר

רוחמה אברהם בלילא

זבולון אורלב

שלמה מולה

ליה שמטוב
מוזמנים
יריב מן, יועץ למנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רבקה לויפר, רפרנטית רווחה וקליטה, אגף התקציבים, משרד האוצר

אבי כהן, משרד ראש הממשלה

גיורא רוזן, מנכ"ל מנהיגות אזרחית

שרי ריבקין, מנכ"ל ידיד, עמותה לסיוע הדדי וקידום פעולות חברתיות וקהילתיות

רן מלמד, סמנכ"ל ידיד, עמותה לסיוע הדדי וקידום פעולות חברתיות וקהילתיות

ולדימיר חייקין, מנכ"ל עמותת מ.א.פ.ל.

נדז'דה טטרנקו, מנכ"ל עמותת עולים למען קליטה

גלינה רוגצ'בסקי, מנכ"ל עמותת אימפולס, באר-שבע

ארנון פוקס, יו"ר ארגוני המתנדבים בכפר סבא וחבר המועצה הלאומית להתנדבות

שלמה ברילנט, מנכ"ל איגוד מינהל הישיבות

אלי זרחין, אגודה ישראלית למען ילדים עולים ועולים דוברי רוסית

ליאת סיטרון, קרן החינוך למען בתי ספר תל"י

אורן סלע, סמנכ"ל בית איזי שפירא

מיכל רוזין, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

חלי נוטה, יד רחל, ילדים ומשפחות בסיכון

אפרת שפרוט, מנכ"לית עמותת עלם

שירלי גלאור, אקי"ם

ערן קליין, שתי"ל

שוקי זוהר, עוזר פרלמנטרי לחבר הכנסת אורלב
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

1.
קרן הצלת ארגונים חברתיים

הצעתה של חברת הכנסת רוחמה אברהם-בלילא

2.
קיצוץ מסיבי בקרן הסיוע של הממשלה לעמותות

הצעתו של חבר הכנסת זבולון אורלב
היו"ר ציון פיניאן
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום קרן הצלת ארגונים חברתיים, הצעתה של חברת הכנסת רוחמה אברהם בלילא, וקיצוץ מסיבי בקרן הסיוע של הממשלה לעמותות, הצעתו של חבר הכנסת זבולון אורלב.
רוחמה אברהם בלילא
בוקר טוב לכל נציגי העמותות שהגיעו לכאן. אני אקדים ואומר כמה משפטי רקע לפנייה. אנחנו עדים, לפחות בעשר השנים האחרונות, לסיטואציה בה בזכות המגזר השלישי, בזכות אותן עמותות, כמה אנשים טובים שמשקיעים ממרצם, מכספם ומזמנם, אנחנו זוכים לראות תופעה מאוד מאוד ייחודית ויפה של ישראל השנייה, שאנחנו הפוליטיקאים וההנהגה לעתים מתעלמים מהם. אני חושבת שאלמלא אותו טיפול חשוב שאתם מעניקים, הרבה מאוד אנשים היו נופלים בין הכיסאות והיינו מגיעים לתקופה הרסנית וקשה יותר. קודם כל, תודה לכם.


אני באמת מלווה את הסוגיה הזאת בשנים האחרונות, וייאמר גם לזכותו של ידידי סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, שביחד אתו אנחנו מעבירים הרבה מאוד הצעות חוק חברתיות ואנחנו לא מרפים מהסוגיה הזאת. בשנת 2009, כאשר היה המשבר הכלכלי העולמי, חווינו כולנו על בשרנו את פרשת מיידוף וכל העמותות שנאלצו לקבל תרומות, הגיעו למצב כזה בו הייתה נדרשת התערבות חד משמעית של הממשלה על מנת להציל את אותן עמותות שמסייעות ועוזרות.


בשנת 2009 הממשלה החליטה – ויש החלטת ממשלה – להציל את אותן עמותות על ידי הקצאת תקציב של 200 מיליון שקלים בשנה.
קריאה
לשנתיים.
רוחמה אברהם בלילא
לשנתיים. בשנת 2009 הייתה הקצאה של מאה מיליון שקלים ובשנת 2010 הוקצו מאה מיליון שקלים נוספים. בדצמבר 2009, ב-16 בדצמבר, שר הרווחה דאז היה יצחק הרצוג ואמרתי שאז הממשלה בראשות קדימה החליטה על הקצאה של מאתיים מיליון שקלים אבל קמה ממשלה חדשה בישראל ובהסכמים הקואליציוניים של אותה ממשלה חדשה בישראל, דהיינו, הסכם קואליציוני בין מפלגת העבודה לבין מפלגת הליכוד, סוכם על אותו מתווה. זאת אומרת, כל מאתיים מיליון השקלים הללו יחולקו.


משרד הרווחה אז נכנס לבירוקרטיה של קביעת קריטריונים ואני לא אכנס לקריטריונים כאלה ואחרים אבל אני אומר שבדצמבר, במחצית דצמבר 2009, הגענו לשלב בו שר הרווחה אומר במענה לשאילתא שלי, זה היה ב-16 בדצמבר 2009, ש: "החלטת הממשלה הראשונה של הממשלה הזאת – שאני הבאתי לממשלה – הייתה כינונו של צוות להקמת הקרן ואכן הגענו בשעה טובה להחלטה מלאה ערב תקציב המדינה על קרן שתהיה שווה למאתיים מיליון שקלים כפי שפירטתי. אז הוא מפרט את רמת המינוף וכולי". אמרתי לו: אדוני השר, עוד שבועיים נותרו לשנת התקציב 2009, איך תקצו את כל הכסף לכל העמותות? הוא אמר לו: "או-טו-טו, אני מקווה – ואני מצטטת – בתוך עשרה ימים תיגמר כל הפרוצדורה הזאת ואז הוועדה תתכנס ותחליט על ההקצאה, ובוודאי ובוודאי זה יהיה מתקציב 2009 המתחייב".


אז שאלתי עוד כמה שאלות ואמרתי שאלה עשרה ימים וזה לא נראה לי. כאן מתנהל איזשהו ויכוח, אבל שר בממשלת ישראל עומד, מתחייב ואומר שאנחנו ננצל את התקציב הזה וזה מחולק שתי מנות, מאה מיליון ומאה מיליון.


שוב אני חוזרת ואומרת ששנת 2009 מסתיימת והוא אומר לי שאני לא אדאג, הכול יהיה בסדר.


שנת 2009 עברה, שישים מיליון שקלים חולקו אז, מאה מיליון שקלים שהיו אמורים להיות מחולקים במהלך 2010 – האוצר החליט בלי להתייעץ, בלי לבדוק את מצב השטח, שהוא מקצץ ב-2010 סכום של שבעים מיליון שקלים. מלאים אותם. קודם כל, לפני חודש וחצי שאלתי את שר האוצר וגם את שר הרווחה - ארבעים מיליון שקלים משנת 2009 שהיו אמורים להיות מחולקים, לא חולקו – לאן הלך הכסף. בשנת 2010 שלושים מיליון שקלים חולקו אבל איפה עוד שבעים מיליון שקלים? דהיינו, מתוך מאתיים מיליון שקלים חולקו תשעים מיליון שקלים ונשארו 110 מיליון שקלים שלא חולקו.


זה נכון שבד בבד אנחנו לא רואים את זה וזה אולי דבר לא רגיל, אבל העמותות האלה עובדות גם באופן מקצועי וגם הן עשו איזושהי התייעלות מסוימת אבל הממשלה ממשיכה לשלוח את אותם מסכנים אל אותן עמותות כדי שימשיכו לטפל בהם. זאת אומרת, אתה תשמע עכשיו – ונמצאים כאן נציגים של עמותות רבות וביקשתי שיזמנו אותם לכאן במכוון – עמותות חשובות שמטפלות באמת בסוגיות הכי קשות ובתופעות הכי קשות של ישראל השנייה, וזה דווקא בשעה שאנחנו היינו עדים לקיץ שבו הציבור במדינת ישראל אמר שהוא רוצה להגיע לסיטואציה אחרת, לצדק חברתי במדינה הזאת.


אדוני היושב ראש, אנחנו מצד אחד מדברים על צדק חברתי בו מעמד הביניים הולך וקורס, צדק חברתי בו אלה שמשתכרים 15 אלף שקלים לא גומרים את החודש, וכאן אנחנו מדברים על סיטואציה של אנשים רעבים. העמותות הללו, אם הן לא יעזרו ולא יסייעו לאנשים האלה, אלה לא אנשים שלא מצליחים לגמור את החודש, אלה לא אנשים שיצטרכו להתלבט אם לקנות את התרופה שהם זקוקים לה, או ימלאו דלק כדי להגיע למקום העבודה, או לקנות את מנת העוף הבשרית.

זה לא רק אוכל. מדובר כאן על סניפים שמטפלים בנערים בסיכון, מדובר כאן על אנשים שבאמת מסייעים לפרויקטים ואתם תכף תשמעו אותם. לדעתי אנחנו צריכים לדרוש מהאוצר – ואני מקווה מאוד שנמצאים כאן נציגי האוצר ומשרד הרווחה.
קריאה
הם נמצאים כאן.
רוחמה אברהם בלילא
אני מקווה מאוד לשמוע כמה דברים. קודם כל איך זה שבהחלטה שרירותית מחליטים ללכת על קיצוץ כזה כאשר מתוך מאתיים מיליון השקלים מעלימים 110 מיליון שקלים. אני רוצה לדעת בפירוש לאן הלך אותו תקציב ואני מקווה לקבל כאן את התשובה.


אני מצפה ממך אדוני היושב ראש, אני לא מתכוונת להרפות מהעניין הזה. אני העליתי את זה בעקביות החל מחודש ספטמבר. אמרתי שערב החגים, אנשים עומדים בתור כדי לקבל את אותה חבילת קרטון שאני לא רוצה להתווכח עליה ובאמצעות אותו חוק של הקמת המועצה לביטחון תזונתי אני מקווה שכאשר תקים אותה, ישראל תגיע לסיטואציה בה אנחנו נשמור על כבודם של אותם אנשים כדי שלא יקבלו את אותו קרטון ואולי נלך צעד משמעותי קדימה לגבי כרטיס מזון אבל זה נושא לדיון אחר.


כאמור, אין בכוונתי להרפות מהעניין הזה. אני דורשת שאנחנו נמשיך לקיים ישיבות באופן רציף עד אשר אותה החלטת ממשלה תכובד, הממשלה שהייתה גם בראשותנו וגם בראשותכם, ואני יודעת שאתה ער, שאיכפת לך וכי אתה מסייע לאותם אנשים. אני יודעת גם על חלוקת קמחא דפסחא שאתה עושה ואני מברכת על כך שאתה יושב בראשות הישיבה הזאת. חלילה, אני לא רוצה לפגוע בחבר הכנסת גפני כי גם הוא מאוד בעד העניין הזה וכשהוא שמע, הוא ניסה לסייע ולדבר עם שני השרים.

לאור כל המשברים שפוקדים אותנו – בין אם אלה המתמחים, המורים וכולי – ועוד יפקדו אותנו, אסור לנו להזניח את הנושא החשוב הזה ולתת לו ליפול בין הכיסאות. תודה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת זבולון אורלב, בבקשה.
זבולון אורלב
אני רוצה להודות לך ולחבר הכנסת גפני על זימון הדיון ובעיקר להודות לחברתי, חברת הכנסת רוחמה אברהם בלילא שהייתה הראשונה שביקשה לקיים את הדיון כאן בוועדה. אני פניתי בלי קשר כיוון שזו הכנסת השנייה בה אני משמש בין היתר גם כיושב ראש השדולה הפרלמנטרית לקידום החברה האזרחית.


דבר ראשון שחשוב לציין – ואני חושב שחשוב שהוועדה תאמר - הוא להעלות על נס את חשיבות עבודת העמותות. המגזר השלישי במדינת ישראל ראוי להוקרה ולהערכה רבה על עבודתו. הוא, בשונה מכל העולם המערבי, תורם לאוצר המדינה יותר כסף מאשר מקבל בתמיכות. מחקרים מצביעים בעליל שהעמותות תורמות לאוצר המדינה יותר מאשר התמיכות שהן מקבלות. זה דבר מדהים. ניסיון לשנות חוקים וכדומה עולה לנו בקושי רב. יש עכשיו דיון על סדר היום בהצעת חוק להפחתת מס השכר, מס שכר לא חל על המגזר העסקי אלא רק על העמותות ואנחנו רבים אם להפחית אחוז אחד או שניים ומתקיימת מלחמת עולם על הדבר הזה. עד שביטלנו את מס העסקים, גם כן עלה לנו במאמצים רבים.


אני אומר לאדוני ביושר, ואני יודע שאני מדבר אל יושב ראש ישיבה שהוא רגיש מאוד חברתית, מבין את חשיבות העמותות, דווקא על רקע המדיניות הליברלית שלטעמי היא מוגזמת, שהממשלה מקצצת שירותים, מפחיתה שירותים, ולכן יש חשיבות גדולה מאוד לעמותות.


המשבר הכספי שהחל בשנת 2008 בעולם, שהשפיע דרמטית על הזרמת התרומות ולא רק בחוץ לארץ, לא הסתיים. קח לדוגמה את ההתמוטטות של מיידוף, המעילה שלו, שמשפיעה עד היום. יש קרנות שאני לא רוצה לנקוב בשמן שבעבר היו תומכות במיליונים והפרויקטים שלהם נסגרים. אני לא רוצה להזכיר שמות כי לא קיבלתי רשות מהן והן לא רוצות להצטייר כאילו הן פושטות רגל, אבל אני מוכן לומר לאדוני בארבע עיניים את השמות. הן במצב אנוש, במצב כספי קשה.


לא רק זה אלא שגם התרומות בארץ פחתו. בכלל לגבי התרומות בארץ, אנחנו לא במקום טוב בעולם. בתרומות בישראל לעמותות, אנחנו מפגרים אחרי העולם המערבי. אגב, גם מפגרים בהתנדבות. כל ההילה של התנדבות, אנחנו עדיין צריכים תיקון גדול בעניין הזה.


אדוני, כיושב ראש השדולה הייתי שותף למהלך החשוב שציינה עמיתתי בהקמת הקרן הזאת. אני אומר בכלל פשוט מינהלי שאם הקציבו מאתיים מיליון שקלים ויצרו תהליך להוצאת הכספים והכספים לא הוצאו, הטעות היא לא בתקציב אלא הטעות היא בתהליך. היה כשל בתהליך שהביא לכך שהכספים האלה לא בוצעו. הואיל והייתי שותף באיזשהו שלב עם מנכ"ל משרד הרווחה בגיבוש הקריטריונים לגבי מי רשאי ומי לא רשאי, פירושו של דבר שצריך לתקן את התהליך ולא לקחת את הכסף. זה כסף קודש של הציבור בישראל, של המגזר השלישי ואסור לקחת אותו. אסור לקחת אותו.


צריך גם להבין שתקציב התמיכות לא גדל. אם הממשלה הייתה אומרת לעזוב את ה-110 מיליון שקלים שלא העבירה לעמותות אבל היא הגדילה את תקציבי התמיכות בעמותות כדי שזה יהיה בחוק הכלים השלובים – זה לא כך. לא הוגדל התקציב.


על סדר היום אדוני היושב ראש עומדת היכולת של המגזר השלישי לפעול. לכן אנחנו תובעים ממשרד האוצר להמשיך ולהעמיד את התקציב הזה לרשות משרד הרווחה. התביעה שלנו למשרד הרווחה היא לעשות רביזיה בכל התהליך למיצוי הכספים האלה, לראות איפה היה הכשל, מה היה הקריטריון שבלם ושלא אפשר שחרור כספים וכדומה ולתקן את הדבר הזה כדי שהעמותות במדינת ישראל יוכלו לפעול.


אלה שתי התביעות.


אני אומר לאדוני שאני לא יודע אם צריכים החלטה בוועדה. אני מניח שנהיה שנינו שותפים לה. אנחנו נשתדל לעצור העברות כספים במשרד האוצר, לא במשרד הרווחה. אנחנו לא נפגע בהעברות כספים של משרד הרווחה.
רוחמה אברהם בלילא
לא לפני שיאמרו להיכן הלך הכסף הזה.
זבולון אורלב
אני מסכים. אני כבר יכול להגיד לך שהוא חזר לרזרבה הכללית. זה מה שיענו לך.
רוחמה אברהם בלילא
אז שיחזירו אותו מהרזרבה הכללית.
זבולון אורלב
אני מסכים אבל מי שצריך להחזיר מהרזרבה, זה משרד האוצר. אני בטוח שנהיה שנינו שותפים ואני כחבר קואליציה אומר את הדבר הזה, שאני אתנגד להעברות כספים בתוך משרד האוצר או בקשות שמשרד האוצר מביא עד שיוחזר הכסף הזה לטובת המגזר השלישי.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. אני רוצה לומר שלוועדה הזו יש מספיק שיניים וכוח כדי לחייב את המשרדים הממשלתיים וגם את משרד האוצר לטפל בנושא הזה, אבל אני אתייחס לזה בסיכום.


נציג האוצר. שם ותפקיד.
רבקה לויפר
רבקה לויפר, אני רפרנטית רווחה באגף התקציבים.


להעמיד דברים על דיוקם. התקדים הוא שהוקמה קרן סיוע. קרן הסיוע הוקמה בעקבות המלצות של צוות ומטרתה הייתה לסייע לעמותות שנפגעו כתוצאה מהמשבר הכלכלי. התקציב שהוקצה לקרן היה מאה מיליון שקלים בשנת 2009 ומאה מיליון שקלים בשנת 2010. צוות שקבע את אמות המידה לחלוקת הכספים נתקל בתופעה והתופעה הייתה שעמותות, כשהן נדרשו להוכיח את זה שהן אכן נפגעו מהמשבר הכלכלי, לא הצליחו.
רוחמה אברהם בלילא
פרק זמן של שבועיים ומרגע בו התחלתם. ציתם שהעמותות יוכיחו שהן לא נפגעו כלכלית.
רבקה לויפר
שוב להעמיד דברים על דיוקם. תקציב הקרן לשנת 2009 הועבר לשנת 2010 על מנת שיהיה זמן להוכיח וגם ניתנו כל פעם הארכות. העבודה לא נעשתה בשבועיים.
היו"ר ציון פיניאן
החברים שאלו היכן עומד הנושא של 110 מיליון שקלים.
רבקה לויפר
אני אסביר. בשנה הראשונה נקבעו אמות מידה סבירות בכל קנה מידה.
זבולון אורלב
לדעתך.
רבקה לויפר
לדעתי ולדעת כל חברי הצוות.
היו"ר ציון פיניאן
לא לדעת חברי הכנסת.
זבולון אורלב
לא, ממש לא. אוני היושב ראש, אמרתי שאני למדתי בשיעור א' במינהל שאם מטרה מסוימת שארגון הציב לעצמו לא מתממשת, צריך לבדוק את התהליך. אם התהליך הזה לא הביא לתוצאה שנסייע לעמותות במאתיים מיליון שקלים, היה כשל בתהליך, בין היתר כאן, באמות המידה.
רבקה לויפר
העמותות לא הצליחו להוכיח פגיעה של עשרה אחוזים בתקציב שלהן. זאת אומרת, היה משבר כלכלי בשנת 2008, העמותות היו צריכות להציג דוח של הכנסות אבל הן לא הצליחו להוכיח פגיעה.


בסוף השנה התקציב שהיה ניתן לחלק חולק.


לשנה הבאה, אנחנו – אלה לא אנחנו אלא זאת הממשלה, חברי הצוות – הגיעו למסקנה.
היו"ר ציון פיניאן
מה זה שנה הבאה?
רן מלמד
הכסף לא חולק. ומה עשיתם עם הכסף שנשאר?
היו"ר ציון פיניאן
סליחה, אני מבקש לא להתפרץ.
רן מלמד
יושבת כאן נציגת משרד האוצר ואומרת דברים. זאת לא פעם ראשונה שהיא עושה את זה.
היו"ר ציון פיניאן
אני מבקש. זאת פעם אחרונה שאתה עושה את זה.
רבקה לויפר
בינתיים אני רק מתארת מה היה. בכל מקרה, התקציב הזה חולק. התקציב שאושר על פי מבחני התמיכה.
רוחמה אברהם בלילא
כמה עמותות קיבלו כסף בשנת 2009, מתוך כמה?
יריב מן
123.
רוחמה אברהם בלילא
123 מתוך כמה?
יריב מן
פנו לקרן, פורסם RFI, פורסם קול קורא, אליו פנו 577 עמותות.
היו"ר ציון פיניאן
עברנו כבר למשרד הרווחה? האוצר עוד לא סיים את דבריו.
רוחמה אברהם בלילא
577 עמותות פנו, מתוכן קיבלו רק 123.
יריב מן
394 פנו למבחן התמיכה, כי הרי הממשלה פרסמה מבחן תמיכה, ולמעשה בסוף הדרך עמדו בכל התנאים 123 עמותות שהתחלקו יחד בסכום של קרוב ל-59 מיליון שקלים.
קריאה
פחות מעשרים אחוזים.
יריב מן
כן.
זבולון אורלב
מבחני התמיכה הם לא תורה מסיני. מבחני התמיכה לא ממלאים את הייעוד ולכן צריך לשנות אותם.
יריב מן
חלק מהעמותות בעצמן לא הגישו בקשה לתמיכה מסיבות שאנחנו לא יודעים. למשל, היו כל מיני תנאים שאני מניח שהייתה הנחה אצל חלק מהעמותות שידעו שהן לא יצליחו לעמוד בתנאי.
זבולון אורלב
כי קבעתם תנאים כאלה שאי אפשר לעמוד בהם. לכן הן לא הגישו.
היו"ר ציון פיניאן
נחזור לנציגת האוצר.
רבקה לויפר
בסופו של דבר מה שהוחלט על ידי חברי הצוות היה לשנות את מבחני התמיכות מצד אחד. מצד שני להקטין את קרן הסיוע כי לא יתכן שכאשר העמותות נדרשות להוכיח פגיעה בהכנסות והן לא מצליחות, הממשלה תצטרך כביכול בטענה של ירידה בהכנסות כתוצאה מהמשבר הכלכלי לתקצב אותן כאשר לא הייתה ירידה בהכנסות.
רוחמה אברהם בלילא
לצורך העניין היה הליך של שימוע? הזמנתם את העמותות לשאול אותן למה זה קרה ומה המצב בדיוק?
רן מלמד
שום דבר לא היה.
רבקה לויפר
הליך של שימוע לא היה והוא לא נדרש.
זבולון אורלב
רק הפגיעה של מיידוף במדינת ישראל, זה מאות מיליונים. צריכים להיות תלמיד חכם כדי לבין את הדבר הזה?
יריב מן
הייתה כאן הערה שלא היה שימוע, אבל כן היה שימוע. אתן לכם דוגמה. אנחנו נפגשנו עם מומחים בכירים באקדמיה שמכירים את נושא המגזר השלישי והם אמרו לנו, לממשלה, להיזהר.
זבולון אורלב
אני לא יודע מי אלה המומחים. תגיד שמות.
יריב מן
למשל פרופסור הלל שמידט שאמר שאתם תפתחו את קרן הסיוע הזאת ומה שיקרה זה שאתם תעקרו את השיניים של המגזר השלישי.
רן מלמד
אותו הלל אמר שיש חמישה אחוזים ירידה.
היו"ר ציון פיניאן
כולכם רוצים לדבר אבל אני מבקש לשמור על הסדר.
יריב מן
אני רק אומר שהקרן הזאת עשתה דבר ייחודי. יושב כאן רן מארגון ידיד שיש לנו אתם שותפויות. הקרן הזאת תמכה בארגוני סנגור. מעולם הממשלה לא תמכה בארגוני סנגור. זאת הקרן הראשונה שעשתה את זה. אחת האזהרות שהייתה לנו אמרה שאם הממשלה תתמוך בארגונים כאלה, היא תקהה את השיניים שלהם.
רוחמה אברהם בלילא
בכמה אחוזים ירדו התרומות?
רן מלמד
זה לא קרה.
יריב מן
נכון, אני שמח שזה לא קרה.
רן מלמד
אז תגיד שזה לא קרה.
יריב מן
זאת הסיבה שתמכנו. אתה יודע שעמדתנו הייתה שצריך לתמוך בארגוני סנגור, כי אתם מאתגרים את הממשלה ואתם מציבים בפנינו יעדים.
רן מלמד
תגיד שהפחד הזה היה לא מבוסס.
יריב מן
אני אומר.
היו"ר ציון פיניאן
מר מלמד, אתה תדבר בתורך. אי אפשר לתקוף אותך כל הזמן. זה לא הולך כך.
רוחמה אברהם בלילא
בכמה אחוזים התרומות ירדו במהלך 2010 ו-2011 כאשר החלטתם באופן שרירותי?
יריב מן
היו שני מבחני תמיכה, האחד של 2009 ואחד של 2010. ב-2009 אנחנו קבענו סעיף של איתנות פיננסית כי למעשה איך הממשלה יכלה לתת את הכסף הזה לעמותות? הן היו צריכות להוכיח שהן באמת נפגעו מהמשבר. בשנת 2009, כשהן היו בתוך המשבר, הן לא יכלו להוכיח את זה בו זמנית.
רוחמה אברהם בלילא
בכמה ירדו התרומות בשנת 2009?
יריב מן
בממוצע. הקרן קבעה שעמותה שתוכל לזכות תצטרך להוכיח שלפחות עשרה אחוזים מהכנסות העצמיות מתרומות או ממכירת שירותים.
רוחמה אברהם בלילא
את הנוסחה הזאת הבנתי.
זבולון אורלב
למה עשרה אחוזים ולא שלושה אחוזים?
רוחמה אברהם בלילא
בכמה ירדו התרומות?
זבולון אורלב
ארגון שיש לו עשרה מיליון שקלים, למה אתה צריך שהתרומות יפחתו במיליון שקלים, בעשרה אחוזים? למה לא שלושה אחוזים?
רוחמה אברהם בלילא
בכמה ירדו התרומות בשנת 2010?
זבולון אורלב
מי קבע עשרה אחוזים? צעקתי אזה ואמרתי שלא תקבעו עשרה אחוזים. עמותה שנפגעת ב-300 אלף שקלים מתוך עשרה מיליון שקלים, זה ה-300 אלף שקלים שקובעים את גורלה.
רוחמה אברהם בלילא
בכמה ירדו התרומות במהלך 2010?
יריב מן
בשנת 2009 הממוצע היה שבעה אחוזים.
רוחמה אברהם בלילא
וב-2010? הרי המספרים האמיתיים צריכים להופיע ב-2010 משום שב-2009 אם אותן חברות הפסידו, אלה שהיו אמורות להעביר מאותם כספים שהן הרוויחו לטובת העמותות והן הפסידו, אז תראה ירידה משמעותית במהלך 2010 ו-2011.
זבולון אורלב
לא רק זה. קבעתם שהעמותות שמחלקות מלגות לא יכולות להגיש את הבקשה.
יריב מן
נכון. העברה לפרטיים.
זבולון אורלב
למה? מי קבע? זה חלק מהעניין, שעוזרים לתלמידים חלשים. עוזרים להם בביגוד, עוזרים להם לקנות ספרי לימוד, ולמה החלטתם שהעמותות האלה לא יקבלו?
שלמה מולה
או שהן עוזרות לעולים.
זבולון אורלב
למה החלטתם שהם לא יקבלו?
יריב מן
אדוני חבר הכנסת אורלב, הקרן כן תמכה למשל בעמותות שהן עמותות שמספקות סלי מזון. כלומר, משהו שהוא במוצר, כן קיבלו את זה כדבר שאפשר לתת עליו תמיכה. הרבה עמותות מזון באמת קיבלו תמיכה מהקרן.
זבולון אורלב
מלגות, לא.
יריב מן
מלגות, לא.
זבולון אורלב
בסדר. נתווכח על זה.
היו"ר ציון פיניאן
חבר הכנסת שלמה מולה.
שלמה מולה
תודה רבה אדוני היושב ראש. האמת היא שאנחנו נמצאים בתיאטרון אבסורד. אני אגיד לך מה היה. אני ועוד כמה חברים היושבים כאן מלווים את שתי הקרנות, קרן הסיוע למפעלים במצוקה וכסף שלקחו, דרך אגב, גם מהעובדים בסיכום עם עופר עיני בנושא שנקרא שולחן עגול, כאשר באו ואמרו שיש קרן שצריך לסייע למובטלים במצוקה ובואו ניתן להם. אמרו שאין בעיה. לקחו כסף מהעובדים והכסף הזה בסופו של דבר לא הגיע ליעדו. המפעלים נסגרו ובסופו של דבר יצרו קריטריונים מכאן ועד הודעה חדשה. אפשר לרשום את הקריטריונים על הדפים מכאן, ואני לא מגזים, עד למבשרת ציון. תנאים על גבי תנאים, תנאים על גבי תנאים, תנאים על גבי תנאים. מה שקרה בסופו של דבר היה שמשרד האוצר נאלץ בהוראת הכנסת להחזיר את הכספים. זה מה שקרה כי גם העניין הזה עלה.


אנחנו באנו ואמרנו לכם במשרד האוצר שאתם מעלים קריטריונים לא צודקים ולא נכונים. המטרה שלכם הייתה בסוף לא לשלם לעמותות. מה שקורה זה שמצד אחד מדינת ישראל מתנערת מאחריותה לרווחת אזרחיה ואומרת שהעמותות יעשו. כשהעמותות נמצאות במצוקה, בזמן שהן נמצאות במשבר, אף שר אוצר או נציג שר האוצר לא הלך לגייס כסף לעמותה כלשהי ולא ביקש מהבונדס לתת כסף. זה כסף של משלמי המסים אזרחי מדינת ישראל. אומרים לכם שתתנו בצורה נאותה ובקריטריונים סבירים.


זה כל כך מרגיז אותי ואני אגיד לכם למה. יש אנשים במשרד האוצר שחושבים שכל עמותה, חלק גדול מחברי העמותה ומה שהם עושים, זה דבר לא צודק ולא טוב. כולם מושחתים, רעים, משלמים משכורות וכולי. יוצאים מנקודת ההנחה הזאת ואומרים שעדיף לא לתת כסף אלא להערים קשיים.


אני בדקתי. ידידתי הטובה רוחמה שאלה כמה עמותות קיבלו. מתוך ה-500 קיבלו 123. אתם אנשי כלכלה, אתם באוצר, האם נראה לכם שזה סביר? אולי הקריטריונים שקבענו הם לא נורמאליים והם לא בסדר? אנחנו רוצים להגיע למצב בו ניצול התקציב הוא אחוז ניצול תקציב מאוד נמוך? אתם לא יכולים לשאול את השאלות האלה? למה? למה אתם עושים את זה?


אני לא הייתי מודד אם עמותה נמצאת בירידה של עשרה אחוזים או בירידה של שבעה אחוזים. אני הייתי שואל את שאלת השוויון בין העמותות. אני שואל מה ההבדל בין עמותה שנותנת ילקוט לבית ספר באמצעות שיק לעולה מאתיופיה? תגידו לי למה לעמותה הזאת אתם לא יכולים לתת. להגיד שהיא מעניקה מלגה, זה נראה לכם נורמאלי?


אדוני היושב ראש, לא שמעתי את דברי חבריי אבל שמעתי לפחות את זבולון ברדיו. אדוני היושב ראש, אני חושב שזה לא העניין של גובה הכסף. זאת שאלת האחריות שלנו כחברי כנסת וכחברי ועדת הכספים. האם אנחנו הופכים להיות חותמת גומי או שאנחנו פעם אחת ולתמיד יכולים לבוא ולומר שנעשה משהו. זה לא יכול להיות. העמותות האלה הן מחליפות את הממשלה כי הממשלה זנחה את אזרחי מדינת ישראל. העמותות נותנות למישהו שעושה דיאליזה או יש לו בעיות, מצוקות וקשיים. מה זה המאה מיליון שקלים האלה?


לכן אני חושב שזאת לא שאלה של קואליציה ואופוזיציה אדוני היושב ראש. אני מציע שבאמת נדרוש מהאוצר לשנות את הקריטריונים, לתת להם את הכספים רטרואקטיבית מהשנה בה הוחלט. לומר שמה שהיו צריכים לקבל, יקבלו. בעיניי זה שמתוך 500 פלוס עמותות רק 123 עמותות מקבלות, זאת שערורייה. שערורייה ואין שום הגדרה אחרת.

חבר הכנסת משה גפני מנהל את הישיבה
היו"ר משה גפני
תודה. שרי ריבקין מעמותת ידיד. יש כמה דוברים מהאורחים המוזמנים ואני מבקש שכל אחד יתייחס בקצרה כי אני צריך לסיים את הישיבה בשעה 12:00.
שרי ריבקין
אני מייסדת ומנכ"לית של עמותת ידיד. אני רוצה להתייחס לנושא שאני חושבת שפחות דיברו עליו עכשיו וזה לא איך הקריטריונים נקבעו אלא מה קרה השנה. עדיין יש זמן, אני מקווה, לתקן את השנה.


אני אתן דוגמה קטנה מעמותת ידיד משנת 2007, אז היה לנו תקציב של 13 מיליון שקלים ובשנת 2011 אני מקווה שהוא יהיה שמונה מיליון שקלים. זאת ירידה בוטה. חברת הכנסת ליה שמטוב זוכרת את הימים הטובים שהיו לנו מרכזים בנצרת עילית ובפריפריה, אבל השנה הזאת היינו צריכים לסגור שישה מרכזים בפריפריה.
רוחמה אברהם בלילא
איפה סגרתם?
שרי ריבקין
בקריית שמונה, באופקים, בשדרות.
רוחמה אברהם בלילא
בדימונה.
שרי ריבקין
בדימונה. בחיפה, המרכז הראשון שפתחנו, שמטפל ב-300 פניות בחודש.


אני רוצה להתייחס לא רק לעובדה שהמצב קשה לתורמים השנה לא פחות ממה שהיה כאשר קבעו את הקרן, במיוחד לארגונים שממומנים על ידי קרנות בחוץ לארץ ופדרציות בחוץ לארץ. רק השבוע החליטו ב-GA שיותר כסף יישאר בארצות הברית כי לא צריך את הכסף להעביר לישראל. למה זה קורה? אני שואלת כל פדרציה ואומרים לי שיש לנו ממשלה והממשלה אמורה לממן את הפעילות בארץ.


אני רוצה להתייחס לדבר שקרה השנה ואני חושבת שהוא הדבר הכי בוטה. מה שקרה השנה זה שאפילו הארגונים, כמו עמותת ידיד, שכן זכו לתרומה, בנינו על זה שהתרומה של השנה תהיה כמו בשנה שעברה. עם כל הקשר הטוב עם משרד הרווחה, לא נאמרה מילה לגבי זה שתהיה איזושהי ירידה. בספטמבר השנה אנחנו מגלים שפתאום יש חור של 700 אלף שקלים. אין לי דרך למלא את החור הזה בחודש הבא. אם חברים כאן בחדר יכולים להמליץ לי איך למלא את החור, אני אשמח לשמוע, אבל אם לא, העמותה לא יכולה להמשיך בדרך הזאת.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. גיורא רוזן, מנכ"ל ארגון מנהיגות אזרחית.
גיורא רוזן
שיעור הביקושים לתרומות מקרנות השנה הוכפל. זאת אומרת, קרן שקיבלה לפני שנה עשרים בקשות, מקבלת היום ארבעים בקשות.
רוחמה אברהם בלילא
מי בעיקר מפנה?
גיורא רוזן
העמותות. כלומר, מי שמדבר על ירידה בשבעה אחוזים, לא יודע על מה הוא מדבר. סליחה, זה לא אישי. הדרישה לקרנות היא גם פונקציה של עלייה בביקושים. הביקושים בעמותות מוכפלים. תבדקו בעמותות מזון. תבדקו בעמותות שנותנות שירותי בריאות, תבדקו בעמותות רווחה ותראו שהביקושים גדלים ואין להם מקור הכנסה לא מכם, לא מתמיכות של האוצר שלא גדלות ולא מתרומות. כלומר, צריך להסתכל בשיווי המשקל הזה על הביקושים מצד אחד ועל ההכנסות מן הצד האחר.


שאלת הביקושים לא עלתה בשום קריטריון ולא הופיעה. לכן כל הדיון על קריטריונים בלוח הכפל שלי מתבטל. מכפילים באפס, יוצא אפס.


ועדת טרכטנברג שהממשלה קיבלה את מסקנותיה, מה היא אומרת? המחאה החברתית הגיעה בתקופה בה מתמודד המגזר השלישי עם ירידה בהכנסות. כלומר, יש כאן הכרה מוחלטת לא שלנו, לא רק שלכם, אלא של כל כוח שבדק ובדק באחרונה. אני הייתי מאוד ביקורתי למסקנות ועדת טרכטנברג, אבל בעניין הזה הוא אמר את הדברים באופן מאוד ברור ואני מציע להסתכל על זה.


בעודנו דנים על ההפגנות ברוטשילד, בבאר שבע ובכל מקום, בעודנו דנים, לוקח האוצר את הכסף חזרה. זאת היא עמדה צינית.
היו"ר משה גפני
תודה. אורן סלע, סמנכ"ל בית איזי שפירא. אני מבקש שכל אחד יתייחס בשתי דקות כי אני חייב לסיים את הישיבה בשעה 12:00.
אורן סלע
אנחנו חווים מ-2008 ירידה בהכנסות. ב-2011, לפחות בעמותה שלנו, יש ירידה של שלושים אחוזים מקרנות התמיכות ורואים את זה. 2012 היא שנה יותר מעוננת ואנחנו רואים את החברות הישראליות שתרמו לנו לפני כן אומרות חד וחלק שבגלל הורדת מחירים, בגלל מה שקורה כאן, יש להן פחות כסף לחלק, אומרות לנו במאמר מוסגר, ויש יותר מבקשים.


אנחנו נמצאים במצב שאנחנו סוגרים פעילויות, מצמצמים אותן ושולחים אנשים הביתה כי אין לנו את היכולת לטפל במה שאנחנו צריכים לעשות.


צריך לזכור עוד דבר אחד. כולנו כאן עברנו התייעלות בגלל המשבר ב-2009 אבל כמה פעמים אפשר לומר לעובד שרוצה העלאת שכר ושלוש שנים לא העלו לו שאנחנו כבר לא יכולים עכשיו? יש כאן מדד, יש כאן עלייה ביוקר המחייה ואנשים עוזבים אותנו ואלה אנשים טובים.
היו"ר משה גפני
תודה. שירלי גלאור מאקי"ם.
שירלי גלאור
לא אחזור על הדברים שנאמרו. אני רוצה לחזק דבר אחד. עמותת אקי"ם עמדה בקריטריונים. זאת עמותה שעוסקת גם במתן שירותים וגם בסנגור ונשענת רבות על תרומות גם בנושא השירותים כי המדינה לא מקצה מספיק תקציב מלכתחילה לשירותים. לכן התרומות הן גם לשירותים וגם לסנגור.


עמותת אקי"ם עמדה בקריטריונים, הייתה אמורה לקבל לפי מה שפורסם שני מיליון שקלים, אבל סופו של דבר קיבלה עשרה אחוזים. הסכום שהיה אמור להתקבל הוא סכום שהעמותה בנתה עליו בתקציב והוא מאוד משמעותי.
היו"ר משה גפני
תודה. עורכת הדין אפרת שפרוט.
אפרת שפרוט
מנכ"לית עמותת עלם. אני גם חברה בשולחן התלת מגזרי בראשותו של ראש הממשלה שמתעסק בנושאים הללו. גם אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מקצועי מצוין עם משרד הרווחה. עמדנו בקריטריונים גם ב-2009 וגם ב-2010, וגם אני אתמול הייתי בפגישה עם המתנדבים בסניף תל אביב ואני סוגרת מרכז לנוער בסיכון בתל אביב כי פשוט גם אנחנו צפינו לאיזושהי הכנסה מהקרן הזאת השנה, אבל הייתה ירידה דרמטית ובסוף קיבלנו עשרה אחוזים ממה שקיבלנו בשנה קודמת. כמו בעמותת ידיד, דבר יצר גם אצלנו חור. אנחנו מקבלים את ההודעה הזאת עכשיו וזאת הודעה ממש דרמטית.


אני חייבת לומר בהתייחס לכל שנאמר כאן גם על ידי חברי הכנסת לגבי מדיניות ההפרטה של שירותי הרווחה ושירותי הבריאות במדינה,. אנחנו עושים הרבה מאוד מיזמים משותפים עם המשרדים, אנחנו מגיעים לשטח ואנחנו גם אמורים להביא חמישים אחוזים מהכסף. אנחנו רואים ירידה דרמטית בכל מה שקורה בתרומות של בעיקר המגזר העסקי. המחאה החברתית של צדק חברתי באה הפוך על הפוך ובמגזר העסקי מורידים בתרומות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שלמה ברילנט, המגזר השלישי.
שלמה ברילנט
אדוני היושב ראש לא היה כאשר חברי הכנסת דיברו ואמרו שיש למעלה מאלפיים עמותות שנותנות מלגות לתלמידים או סיוע לנזקקים והן פשוט הועפו החוצה ללא שום הצדקה הגיונית, על אף שאם זאת הייתה משכורת זה היה טוב, אבל כאן מדובר במלגה.
היו"ר משה גפני
המילה הועפו היא לא מילה פרלמנטרית.
שלמה ברילנט
בסדר. יצאו החוצה וכנראה זה בכוונת מכוון על מנת שלא יוכלו לקבל את הסיוע.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ליאת סיטרון.
ליאת סיטרון
אני רוצה לומר משהו שלא נאמר כאן בכלל וזה על עמותות חינוך. זבולון אורלב היה יושב ראש ועדת החינוך עת הקימו את קרן הסיוע ובנוכחותנו, כאשר הציגו את הטיוטה, הובטח לו שעמותות חינוך לא יוצאו מהקריטריונים. אני יכולה לומר בצורה מפורשת, ואני עכשיו אומר ספציפית על קרן החינוך למען בתי ספר תל"י, שאנחנו פיטרנו מספרים גדולים של אנשים, ירדנו דרסטית ביכולת שלנו כי הוועדה החליטה באופן פנימי ששכר האנשים בחינוך לא ייכלל בחישובים. בזה היא מחקה את כל עמותות החינוך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אלי זרחין.
אלי זרחין
בשנתיים וחצי האחרונות אנחנו פיטרנו יותר ממאה עובדים - מנחי קבוצות, מורים, מדריכי נוער. פיטרנו כי אין לנו מספיק משאבים.


חוץ מקריטריון של עשרה אחוזים, היו עוד הרבה קריטריונים. יותר משישים ארגוני עולים הגישו בקשות ורק ארבעה קיבלו מענק. כשאנחנו פונים למשרד ואומרים שיראו לנו באיזה קריטריון לא עמדנו, עד היום לא קיבלנו תשובה.
קריאה
אין שקיפות.
אלי זרחין
עד היום לא קיבלנו תשובה. התשובה שיריב מן נותן לי האומרת שנציגת משרד הקליטה התנגדה, אז מה? זה קריטריון?
יריב מן
זה ממש לא מדויק.
אלי זרחין
אם הממשלה שלי החליטה להשקיע מאה מיליון שקלים, באיזו זכות משרד הרווחה מחליט להחזיר שבעים מיליון לאוצר? הוא בחר 154 ארגונים לפי קריטריונים שהוא קבע, תחלקו את מאה מיליון השקלים לאותם 154 ארגונים.
היו"ר משה גפני
אני לא בטוח שזאת החלטה שלו.
ארנון פוקס
אני יושב ראש ארגוני המתנדבים של כפר סבא וחבר המועצה הלאומית להתנדבות. בקצרה סיפור קטן מראש השנה האחרון. אחת העמותות מחלקת ילקוטים וקלמרים למעוטי יכולת, לקהילה האתיופית וכולי. באיזשהו מקום מנסים לשים קו. מה אתה עושה אם באות אליך שתי משפחות עם דמעות עיניים ושואלות למה הן לא מקבלות? אתה צריך להסביר להן מה עושה משרד האוצר אבל אותן זה לא מעניין. הן יודעות שהילדים שלהן ילכו לבית הספר בלי הקלמר ובלי הילקוט והמחברת. שום הסבר לא יספק אותן. להסתכל להן בעיניים ולומר להן לא, אתן לא מקבלות, צריך לחשוב פעמיים לפני שמקצצים סכומים כאלה שבסוף בסוף הצרכן בשטח זקוק להם.
ערן קליין
אני רוצה לשאול שאלה מאוד פשוטה. הוקצו 200 מיליון שקלים ועל זה אין מחלוקת. אתם שומעים תיאור של מצוקה אמיתית בעמותות ואני מניח שאם היו כאן עמותות נוספות, המצוקה הייתה רחבה יותר. לכן השאלה היא מה נעשה עם אותו כסף ולמה לא להחזיר את אותו כסף שקוצץ לטובת עמותות.
רוחמה אברהם בלילא
את זה שאלנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיכל רוזין.
מיכל רוזין
אני מנכ"לית מרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, שירות שרק אנחנו נותנות אותו, שירות שהוא עבור הרווחה במדינה. מה שקורה זה אני נאבקת כאן שנה אחר שנה סביב התקציב, כולל בוועדה הזאת, להעלות את תקציב התמיכות של מרכזי הסיוע. מצד אחד משרד האוצר לא מעלה תקציב ומצד שני הוא נותן מקרן הסיוע לחלק מהעמותות, חלק כן וחלק לא, ובעצם הוא מושך את השמיכה מכל הכיוונים.
היו"ר משה גפני
כשמתאפשר לנו, אנחנו נותנים לכם.
מיכל רוזין
נכון. מצד אחד זאת צדקה ולא צדק. אולי כדאי לדון באמת כיצד המדינה מעלה את התמיכות לצד קרן הסיוע על מנת שהעמותות יוכלו לתת את המשך השירותים שמשרד החינוך, משרד הרווחה, משרד הבריאות אמורים לתת.
היו"ר משה גפני
תודה. מישהו רוצה להשיב?
יריב מן
כן.
היו"ר משה גפני
בקצרה כי אני הולך להקים צוות שיטפל בנושא.
יריב מן
אני לא מתווכח עם המצב שתואר על ידי העמותות.
היו"ר משה גפני
אני כבר הייתי צריך לסיים את הישיבה.
רוחמה אברהם בלילא
שיאמר לנו לאן הלך הכסף.
היו"ר משה גפני
אני דיברתי עם שר הרווחה, דיברתי עם משה כחלון אחרי שרוחמה העלתה את הנושא כאן.
זבולון אורלב
הוא בסדר. לקחו לו את הכסף.
היו"ר משה גפני
הוא אמר לי שהייתה תקופה בה היה מצב כלכלי קשה ואז הוסיפו את הכסף ופשוט בבסיס התקציב נשאר הכסף הקיים וממילא זה הקיצוץ עליו מדברים הארגונים. זה המצב? מותר לך להגיד אחרת מהשר.
יריב מן
לא. אני מודה ומתוודה שאני לא מכיר.
זבולון אורלב
כעובד מדינה אני אומר לך שלא תגיד דברים שונים מדבריו של השר. אם השר אמר, הוא אמר.
היו"ר משה גפני
תגיד אחרי כן שאני לא ציטטתי נכון את השר.
רוחמה אברהם בלילא
תגיד שאתה תבדוק עם השר ואתה תחזור.
יריב מן
אני מקבל את ההצעה של חברי הכנסת.
זבולון אורלב
אל תכשיל. אסור לנו לשים מכשול בפני עובד מדינה.
רומה
רק תאמר לנו בבקשה מה נעשה עם הכסף.
היו"ר משה גפני
חבריי הופכים אותי לסכסכן, אבל אני לא מתכוון לזה. יש מקרים שאני מתכוון לסכסך, אבל זה לא המקרה. אני שואל באמת מבחינה עובדתית. זאת אומרת, בבסיס התקציב מה שקיים קיים, כל התוספות שעליהן הארגונים מדברים - וזה משנה גם לטיפול שלנו – מדובר על תקציב שמשרד האוצר נתן והפסיק לתת. זאת השאלה שלי. לא חשוב מה אמר השר.
רבקה לויפר
אני אבהיר.
שלמה מולה
אני רוצה לשאול שאלה. האם אצלך הייתה העברה תקציבית, לבקשת משרד האוצר, מסעיף העמותות למקום אחר.
היו"ר משה גפני
לא. התשובה היא לא. הנה, היא תגיד.
רבקה לויפר
מכיוון שהחלטת הממשלה הייתה לשנתיים בלבד, התקציב לא מופיע בבסיס התקציב.
היו"ר משה גפני
זה מה שהוא אמר לי.
שלמה מולה
זאת אומרת, לקחתם גם את העודף.
היו"ר משה גפני
זה מה שאמר לי השר כחלון ואין מחלוקת על כך. רבותיי, יש החלטת ממשלה והיא לשנתיים. זה לא נמצא בבסיס התקציב.
זבולון אורלב
מה יהיה אם המשרד יגיש בקשה להעברה? האם משרד הרווחה ביקש לעשות העברה לתקציב שלא נוצל ב-2010?
היו"ר משה גפני
לא. לא לפי מה שידוע לי.
יריב מן
אני רוצה להתייחס לגבי הקריטריונים. הקריטריונים היו שקופים והיו שוויוניים. אני מודה שאנחנו עשינו מאמץ מאוד גדול, גם לגבי עמותות שהתנדנדו.
רן מלמד
מדובר רק אם הכסף נשאר ברווחה או לא.
היו"ר משה גפני
התשובה היא לא.
רן מלמד
המידע שלנו אומר אחרת.
היו"ר משה גפני
את זה תכף נברר.
יריב מן
הקריטריונים היו שקופים ומקצועיים. אני אציין שאפילו אגף הביקורת של החשב הכללי באוצר בדק אותנו בשנה שעברה ויצאנו בסדר. מי שחושש שהייתה כאן איזושהי הקצאה שהיא לא על בסיס שוויוני, זאת פעם ראשונה שהממשלה הקימה ועדה של שבעה משרדי ממשלה.
קריאה
אין טענות כאלה.
יריב מן
אני סיימתי את דבריי, אדוני.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.


אני מבקש להקים צוות בו יהיו חברים רוחמה אברהם, זבולון אורלב וציון פיניאן.
זבולון אורלב
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
רוחמה תעמוד בראש הצוות. אני מבקש שיודיעו לי מתי הצוות יושב ואני אשתדל להגיע. יש כמה דברים שצריך לברר.
זבולון אורלב
מה המנדט של הצוות?
היו"ר משה גפני
אני הולך לומר. הדבר הראשון הוא לגבי הסכום. צריך להזמין את משרד הרווחה ואת משרד האוצר כדי לראות את תמונת המצב הזאת בה הייתה החלטה על שנתיים והמצב הכלכלי לא יותר טוב אלא הוא יותר גרוע. על פי מספר הבקשות שהארגונים מקבלים ועל פי המציאות הזאת שפחות ופחות נעתרים לבקשות האישים, הארגונים וכל מה שנלווה לעניין הזה, זה מוכיח שמן הדין שמשרד האוצר יעביר יותר כסף כפי שהיה בעבר.


הדבר השני הוא לברר את הנושא של הקריטריונים. אני חושב שמשרד הרווחה יאמר בצוות הזה את הפרטים המדויקים. אתם תזמינו את מי שאתם מוצאים לנכון כדי ללמוד את הדברים האלה, אבל שאלה לא יהיו דיונים שהם דיוני מקרו אלא דיונים במיקרו ודיונים לגופו של עניין כאילו מדובר בישיבות עבודה.
רוחמה אברהם בלילא
תוך שינוי הקריטריונים.
היו"ר משה גפני
כן.
רוחמה אברהם בלילא
המצב הקיים והקריטריונים שהם קבעו, חד משמעית אין ביניהם קשר.
היו"ר משה גפני
כן. אתם שניכם מצויים מאוד בעניין הזה. אני אומר לכם שאני מרגיש מאוד רע עם העניין הזה. אנחנו נמצאים במצוקה אמיתית מבחינת החברה הישראלית. אנחנו נמצאים במצוקה אמיתית שהולכת וגוברת. זה ממש לא לעניין המצב הזה. אני לא מאשים את משרד הרווחה ואני גם לא מאשים את משרד האוצר. אני מאשים את חברי הכנסת. אנחנו היינו צריכים לדפוק על השולחן ולעצור כאן דברים עד שהעניין הזה לא יחזור לתקנו כאשר הכוונה לחזור לאותו גובה תקציב שהממשלה לא עושה ועושים את זה הארגונים, ארגונים שבעצם מהווים מקור גאווה לחברה הישראלית. הם עושים את הדברים שצריכים לעשות.
זבולון אורלב
אני רוצה לבקש עוד דבר אחד. שאלתי את רוחמה כמה זמן היא סבורה שאנחנו צריכים והיא אמרה לי בערך כחודש ימים. אני מבקש שבחודש הזה תעכב העברות תקציביות של האוצר כי אני רוצה להבטיח שיהיה כסף שיוכל לממש את המלצות הצוות של הוועדה.
שלמה מולה
אני בעד.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מאוד מודה לכם, גם על העצה וגם על זה שאתה תומך בעצה. אני רוצה לומר לך שבהעברות מונחים גם דברים שהם מיועדים למשל למשרד הרווחה.
שלמה מולה
לא. לא כל דבר.
זבולון אורלב
אני הדגשתי לא העברות תקציביות של משרד הרווחה אלא העברות תקציביות של משרד האוצר.
שלמה מולה
שמשרד האוצר מבקש.
זבולון אורלב
אם הוא מעביר למשרד הרווחה, אין לי בעיה עם זה. אני מדבר על העברות תקציביות באוצר.
שלמה מולה
באוצר.
היו"ר משה גפני
נדבר על כל העברה והעברה.
זבולון אורלב
אפשר לבקש התייעצות סיעתית.
היו"ר משה גפני
בדיוק. יש אנשים שחושבים שיש לנו הרבה כוח ביד ואנחנו יכולים לעכב אבל לא תמיד זה כך מכיוון שהרבה פעמים מה שעולה כאן לדיון מבחינת ההעברות, אלה העברות שאנחנו כולנו רוצים בהן.
שלמה מולה
אנחנו לא מדברים על דיני נפשות.
זבולון אורלב
למעט העברות שהוועדה סבורה שהן דיני נפשות.
היו"ר משה גפני
זה בכל מקרה אתה כחבר ועדה יכול לעכב. בסדר. אני אשתף אתך פעולה.
זבולון אורלב
תודה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מודה לכם על הדיון. תודה רבה. אני מודיע שהישיבה מסתיימת עכשיו בגלל ההלוויה של ראש ישיבת מיר. את ההעברות שהיו בסעיף האחרון בסדר היום אנחנו מעבירים למחר. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10

קוד המקור של הנתונים