פרוטוקול

 
PAGE
39
ועדת הכספים

7.11.2011


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 879
מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י' בחשוון התשע"ב (7 בנובמבר 2011), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010 (תיקון מס' 5), התשע"א-2011
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

רוחמה אברהם בלילא

דוד אזולאי

אבישי ברוורמן

יצחק וקנין

דב חנין

שי חרמש

ציון פיניאן

פניה קירשנבאום

מירי רגב

ליה שמטוב

רונית תירוש
מוזמנים
אבי לבון, סגן הממונה על הכנסות המדינה, משרד האוצר

ערן יעקב, סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

ליאת גרבר, מנהלת מחלקה בכירה, אגף שוק ההון, רשות המסים, משרד האוצר

עו"ד טליה דולן גדיש, היועצת המשפטית, מינהל הכנסות המדינה, משרד האוצר

עו"ד מיכל שמואלי, רשות התאגידים, משרד המשפטים

עו"ד ספי זינגר, משרד המשפטים

רו"ח סרחיו דקל, מתמחה, משרד המשפטים

חזקיה ישראל, מנהל מחלקה, התאחדות התעשיינים

עו"ד איתן צחור, יועץ משפטי, ארגון מנהיגות אזרחית, לשכת עורכי הדין

עו"ד נדב הכהן, לשכת רואי חשבון בישראל

יונתן שחם, המשמר החברתי בכנסת
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010 (תיקון מס' 5), התשע"א-2011
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010 (תיקון מס' 5), התשע"א-2011.


אנחנו ממשיכים את הדיון שקיימנו ביום חמישי.
רוחמה אברהם בלילא
יהיו הצבעות היום?
היו"ר משה גפני
אני לא מאמין ואני אגיד לך למה. אייל אפשטיין לא נמצא. עד הבוקר הוא היה בדיון עם ההסתדרות. פרידה ישראלי חולה ולכן גם היא לא תהיה. תכף נשמע את הממשלה, אם יש לה תשובות או לא. אני לא מאמין שיש תשובות.
רוחמה אברהם בלילא
בגלל הדחיפות ובגלל הצורך הדחוף בסיום הנושא הזה, כפי שאתה אמרת, מן הסתם יהיו אילוצים כאלה ואחרים – זה חולה, זה לא הגיע – ויהיו בטח עוד הרבה משאים ומתנים לתוך הלילה, השאלה אם אנחנו נלך לקביעה של סד זמנים. נחליט מעכשיו מה הזמן אותו אנחנו נותנים לממשלה כדי לבוא אלינו עם תשובות.
היו"ר משה גפני
אני לא עשיתי את זה עד היום, אבל האמת היא שהממשלה לוחצת עלי. דיבר אתי אייל אפשטיין.
רוחמה אברהם בלילא
הממשלה לוחצת לעשות את השינויים שאנחנו הצענו?
היו"ר משה גפני
לא, לעשות סד זמנים. אני גם מבין אותם, כי יש כאן הרבה הכנסות של המדינה. אני מניח שהשבוע אנחנו נדע איפה עומדים. אנחנו נקיים גם ישיבה לא פורמאלית אתם ונראה איפה עומד העניין. לפי זה נצטרך להחליט.


חבר הכנסת ברוורמן, זה הכבוד שלנו או שאני טועה?
אבישי ברוורמן
אני אחליף את שלי יחימוביץ כממלא מקום בוועדת הכספים. אתה החלפת אותי ואני בא לעזור לך.
רוחמה אברהם בלילא
זה במקום ראלב?
אבישי ברוורמן
לא. במקום שלי.
רוחמה אברהם בלילא
אבל ראלב החליף את שלי.
היו"ר משה גפני
אני מאחל לך הצלחה. הניסיון שלך גם כיושב ראש הוועדה וגם בתפקידים האחרים שלך, בוודאי יעזור.
אבישי ברוורמן
אני מאוד שמח להיות כאן. אני כאן הרבה שנים טובות.
היו"ר משה גפני
כן, אני יודע. זאת ההזדמנות גם להודות לך. העברת לי את התפקיד והדרכת אותי. באמת היה יפה מאוד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. פניה, את ביקשת הצעה לסדר.
פניה קירשנבאום
כן. בוקר טוב לכולם. נראה לי קצת אירוני שהיום אנחנו נדבר על מסקנות ועדת טרכטנברג על כל מיני דברים כשבעצם בחוץ מתקיימת שביתה של עובדי הקבלן. אני חושבת שמה שנכון היה לעשות זה אולי באמת לקיים דיון רציני על כל הנושא ואיך אנחנו יכולים לפתור בעיה.


דרך אגב, אני לא לגמרי מסכימה לכל הנושא הזה של השביתות שמשביתות לנו את כל המשק, את הנמלים, את הרכבת, את התחבורה הציבורית וכולי, אבל אין ספק שאני חושבת שהנושא הזה צריך להיות נדון בכנסת ולא בשביתות. כאן בכנסת הוא צריך להיות נדון. לא יכול להיות שהמהומה הזאת מתקיימת בארץ ואנחנו, כאילו שום דבר לא קורה מחוץ לכותלי הבית הזה, ממשיכים לדון על טרכטנברג.


ההצעה שלי היא שכן נדון על כל מה שקורה ולא נשאיר את הנושא הזה רק לשביתות. תודה.
מירי רגב
בעניין הזה גם אני מצטרפת לאמירה של פניה.
היו"ר משה גפני
את עם ההסתדרות או עם הממשלה?
דב חנין
עם עובדי הקבלן.
ליה שמטוב
אנחנו עם עובדי הקבלן.
מירי רגב
עם אותם עובדים ואחת מהן נמצאת כאן. כל קיץ מפטרים אותה ואחר כך מחזירים אותה לעבודה.
ליה שמטוב
דרך אגב, עובדי הניקיון של הכנסת, היום הם לא ידעו אם להגיע לעבודה או לא להגיע לעבודה. זה פוגע בהם ולא בהסתדרות.
מירי רגב
אני חושבת שחשוב מאוד שתקיים דיון על סוגיית עובדי הקבלן. הייתי בטוחה שטמיר כבר הדליף לך את זה והיום אתה מקיים את הדיון על הנושא הזה.
פניה קירשנבאום
במיוחד כאשר הנתונים של רשות המסים – לא פרידה ולא אייל נמצאים כאן – לא כאן ואנחנו מדברים בינינו. בוא נקיים דיון יותר רציני על כל הנושא.
היו"ר משה גפני
לא, נמצאים כאן אנשי הממשלה ואנחנו נקיים את הדיון. אני לא בטוח שאנחנו מקיימים את הדיון על עובדי הקבלן.
ציון פיניאן
אייל התראיין ברשת ב'.
היו"ר משה גפני
התראיין ברשת ב' והלך לישון.
דב חנין
אדוני היושב ראש, גם אני מצטרף להצעתן של חברותיי. אני רוצה לומר שיש קשר הדוק בין נושא עובדי הקבלן לבין ועדת טרכטנברג כי למעשה ועדת טרכטנברג מציעה לנו להרחיב את המנגנונים של העסקה לא ישירה. לכן אותה שביתה שהתחילה הבוקר, אם תתקבלנה המלצות ועדת טרכטנברג והמתווה שלו יצא לדרך, אנחנו נעמוד בפני תופעה של עובדי קבלן בהיקפים יותר גדולים בעתיד ממה שיש לנו היום. כבר היום אנחנו שיאנים בעולם.


לכן יש קשר הדוק אני חושב בין שני הדברים ויש גם קשר הדוק בין ההמלצות הפיסקאליות של ועדת טרכטנברג והוויכוח שקיים בין ועדת טרכטנברג לבין עמדות חברי הכנסת, וגם אני מתכוון להציע כמה הצעות משלי, מכיוון שבאופן מעשי אם המדינה רוצה לשנות את מצבם של עובדי הקבלן, היא צריכה להוציא כסף. היא צריכה להוציא עוד כסף על אותם שירותים שעובדי הקבלן היום נותנים אותם. אם המדינה רוצה להוציא עוד כסף כזה, ואנחנו לא רוצים להגדיל את הגירעון, אנחנו צריכים לחשוב מאיפה אנחנו לוקחים את הכסף הזה. זה מביא אותנו באופן ישיר לשאלת שיעורי המיסוי.


לכן כל חוליה בסיפור הזה מאוד שזורה בחוליות האחרות. אם אנחנו הולכים עם המתווה המאוד שמרני של טרכטנברג בנושא הפיסקאלי, התוצאה היא בעייתית גם לגבי עובדי הקבלן, בוודאי כאשר ועדת טרכטנברג מציעה להרחיב את המנגנונים האלה של מיקור חוץ, של העסקה בלתי ישירה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס לנושא הזה?
ליה שמטוב
היום ברדיו שמעתי את נציג האוצר אומר: כן, צריך לשפר תנאי שכר של עובדי הקבלן. נציג האוצר אמר את זה.
היו"ר משה גפני
אייל אפשטיין?
רוחמה אברהם בלילא
לא. דורון כהן.
היו"ר משה גפני
לא. אני חושב שדורון כהן דיבר אתמול.
רוחמה אברהם בלילא
גם הבוקר.
ליה שמטוב
הוא אמר שצריך לשפר את תנאי השכר. איך אפשר לשפר תנאי שכר אם אתה כמדינה עושה התקשרות עם מזמין שירות ועושה את המכרז על המחיר הכי נמוך? איך אתה יכול לשפר? אתה צריך לעשות היפוך בראש שלך ולומר שזה עולה 22 שקלים לשעה, אז שיהיה 22 שקלים לשעה, זה עולה 27 שקלים לשעה, אז יהיה 27 שקלים לשעה. אז אתה יודע שאם אתה חתמת על מכרז, על איזשהו סכום מסוים וזה עולה מאה אלף שקלים, לא יכול להיות שאתה תחתום על שבעים אלף שקלים. בטח שאם אתה חותם על שבעים אלף שקלים, איך הקבלן שצריך לתת את השירותים יכול לתת את כל התנאים לעובדי הקבלן?
פניה קירשנבאום
אפשר גם לקבוע איזה שכר מקבלים עובדים ולקבוע את הרווח שאנחנו נותנים לחברות. הרי יש פרמטרים גם לעניין העלות שיש להם. אין לי ספק שחברות קבלניות גם מרוויחות על זה ולשם כך הן קיימות, אבל כאשר אנחנו באמת משלמים מינימום שבמינימום, אני מרגישה שאנחנו חוזרים על זה אבל אני מרגישה שאנחנו יוצרים שכבה של עבדים.
ליה שמטוב
העבריין הכי גדול זאת המדינה.
פניה קירשנבאום
כי רוב העובדים הם עובדי מדינה.
מירי רגב
נכון. המדינה היא המעסיק הגדול ביותר של עובדי קבלן .
דב חנין
ושוב יש קשר.
היו"ר משה גפני
אגב, גם ההסתדרות מעסיקה עובדי קבלן.
ליה שמטוב
היא מעסיקה אבל היא בודקת מה הם מקבלים? ההסתדרות לא אחראית ולכן היא לא יכולה לבדוק.
דב חנין
אדוני היושב ראש, אני רוצה להבהיר בהקשר הזה ולהזכיר הגיעה לקריאה הראשונה בקדנציה הקודמת הצעת חוק של חברת הכנסת שמטוב ושלי, שמטילה על מזמין השירות את האחריות לזכויותיו של עובד הקבלן.
מירי רגב
גם הצעת חוק שלי.
דב חנין
מהקדנציה הנוכחית. אני מדבר על הקדנציה הקודמת. חברת הכנסת רגב, גם היא הגישה הצעת חוק כזאת. אז הגיעו לכאן נציגי משרד האוצר והסבירו במלוא הרצינות שאנחנו עוסקים בהצעת חוק תקציבית. למה? כי המדינה לא משלמת. אם החוק יתקבל והמזמין יהיה חייב בכל זכויותיהן החוקיות של העובדים, זה יעלה כסף למדינה כי המדינה היום לא נותנת להם את מלוא זכויותיהן החוקיות. בוודאי כשזה המצב, אנחנו מבינים שיש לזה השלכה תקציבית ובדיוק אלה הסוגיות האלה שעומדות על שולחן הוועדה. ממי לוקחים כסף כדי לממן העסקה יותר נכונה, יותר הוגנת, יותר צודקת ויותר חוקית של עובדי הקבלן, אלה בדיוק השאלות שעומדות על סדר יומנו.
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא של הדיון על עובדי הקבלן, אני צריך לדבר עם חיים כץ. לפי דעתי זה שייך לוועדת העבודה והרווחה. אני לא הולך לקחת נושאים שצריכים להיות נדונים שם. אני אדבר אתו. יכול להיות אולי שנקיים ישיבה משותפת. אני מקבל את ההצעה הזאת. הנושא של עובדי הקבלן הוא כתם על מדינת ישראל ואין ויכוח לגבי העניין הזה. אני לא מקבל את כל הנושאים הארגוניים שפתאום התעוררו והרי את זה אפשר היה לעשות כשהיה הסכם שכר, כשדיברו על הסכמים קיבוציים, כשהיה שולחן עגול, כשהיה שולחן מרובע, כל מיני שולחנות שהיו. זה היה יכול לעלות על סדר היום ולהיפתר, אבל כנראה שזה לא היה ובמחאה החברתית עלו גם על העניין הזה. אף אחד לא בא למאבק הזה בידיים נקיות. אני חושב שצריך לנסות לקדם את החוקים שלכם. האוצר גם הוא לא בא בידיים נקיות כי האוצר יותר מדיי בשנתיים האלה אומר לא, לא, לא על כל דבר. זאת אומרת, הוא כמעט לא מתפשר על כלום. אני חושב שגם האוצר בעניין הזה לא מספיק גמיש.


אני אדבר עם חיים כץ ונראה מה לעשות עם הנושא - שאנחנו לא דנים על דוח טרכטנברג. אצלי אין מושג כזה. אם היו מקבלים את דוח טרכטנברג ככתבו וכלשונו מהאות הראשונה ועד האות האחרונה, שום בעיה חברתית לא הייתה נפתרת. לא הייתה נפתרת בעיית הדיור, לא הייתה נפתרת בעיית מחירי המים.
דב חנין
כל מילה בסלע.
היו"ר משה גפני
לא הייתה נפתרת בעיית מחירי החשמל, לא בעיית מחירי מוצרי המזון. שום דבר לא היה נפתר, בוודאי לא סוגיית עובדי הקבלן. עובדי הקבלן, כמו שאמרת, בצדק, ממרום שבתם של הפרופסורים שישבו שם עם משכורות מאוד גבוהות, עובדי הקבלן לא בדיוק היו בראש מעייניהם.

יתרה מזאת, גם במה שאנחנו דנים עכשיו ברפורמה במס, אנחנו לא דנים על זה בעקבות טרכטנברג אלא אנחנו דנים על זה בעקבות דיונים שהתקיימו בוועדה כל הזמן. לא מוזכר הנושא של מעמד הביניים. אין בדוח טרכטנברג אין בכלל מושג של מעמד הביניים בעניין של הרפורמה במס. אנחנו נעשה את זה. אנחנו נעשה את זה בוועדה כפי שעשינו כאן לפני כמה חודשים. המושג של דוח טרכטנברג כאן בוועדה מבחינתי הוא מוקצה מחמת מיאוס, מכיוון שאני לא חושב שהיה צריך את זה, אני חושב שזה היה מיותר, הוצאות הכיבוד היו מיותרות, היה יותר טוב לתת אותן ליושבי האוהלים בשרות רוטשילד. אני לא חושב שהיה צריך את זה בשביל הוועדה. עם כל הכבוד לכל המסקנות שלהם, המסקנות שלהם לא פותרות שום בעיה חברתית. בסדר, לוקחים רפורמה במס, תודה רבה, אבל אני לא צריך ללמוד באוניברסיטה כדי לדעת לעשות את הרפורמה במס. אנחנו עשינו את זה כאן כשישבו כאן אנשים שהם לא פרופסורים לכלכלה אבל יש להם שכל ישר אבל הממשלה התנגדה.

חבר הכנסת ברוורמן.
אבישי ברוורמן
דווקא כפרופסור לכלכלה אני רוצה להסכים עם רוב דבריך.
היו"ר משה גפני
התכוונתי שיש פרופסורים לכלכלה שיש להם שכל, אבל לא כולם.
אבישי ברוורמן
הנקודה היא מעבר לזה. אני מסכים אתך בנקודה העיקרית. מה שעשתה ועדת טרכטנברג, היא עשתה דבר אחד ואתה ציינת אותו לגבי שינויים במס שגם היו יכולים להיות כאן בחלק מהדברים. הדברים האחרים הם ברמה של הצהרות. נוסף לכך, לגבי סדר עדיפויות בנושא התקציב, היא לא פתרה שום דבר מכיוון שתקציב הביטחון ממילא לא יהיה בו קיצוץ, בדברים האחרים לא יהיה קיצוץ, ולכן ההצהרות לגבי שינוי חוק הסדרים ודברים מהסוג הזה, בסופו של דבר הדבר היחיד הוא החזרה בתשובה של מר נתניהו ראש הממשלה.
היו"ר משה גפני
הוא חזר בתשובה? זה קרה הבוקר?
אבישי ברוורמן
במובן של המיסוי.
רוחמה אברהם בלילא
הוא לא התחרד. הוא התחרד באופן אחר.
אבישי ברוורמן
יתר הדברים בוועדת טרכטנברג הן הצהרות לגבי ריכוזיות שצריך להתמודד אתה ולגבי דברים אחרים. לכן אני מסכים עם ההערה שלך. כשנדון, הבעיה האמיתית, אם רוצים להתקדם לשינוי, איזה תקציב עושים ואיזה שינויים אמיתיים מעבר להצהרות.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לומר לך, מכיוון שאתה הפקדת בידי את ועדת הכספים, גם לגבי הריכוזיות. אנחנו דנו על העניין הזה. חבר הכנסת לשעבר חיים אורון העלה את זה כבר לפני שנתיים או לפני שנה וחצי ואני הצטרפתי אליו בנושא של הריכוזיות, כאשר עוד לא ידעו על מה מדובר. אנחנו דרשנו מהממשלה להקים ועדה. כאן סברנו שבאמת צריך להקים ועדה. הממשלה בעניין הזה נענתה לבקשתנו והיא הקימה ועדה שעשתה עבודה מהירה. היה כאן גם חיים שני לא מכבר - ולפני כן היה גם אייל גבאי – עם מסקנות הביניים והוא אמר שמבחינת לוחות הזמנים, עד סוף דצמבר הם יבואו עם הצעת חוק שתבוא לכאן ואנחנו נדון בנושא של הריכוזיות. אגב, זה לא קשור לטרכטנברג אלא זאת ועדה שהיא ועדה ממשלתית שהיא נכונה ואכן היה צריך להקים אותה. אנחנו אמרנו שאם הממשלה לא תקים אותה, אנחנו נקים אותה. אני דווקא בירכתי את הממשלה בעניין הזה, על שהיא הקימה את הוועדה. אני לא רוצה להגיד קיללתי, אבל אני לא בירכתי את הממשלה על הקמת ועדת טרכטנברג שהייתה מיותרת לגמרי. פשוט מיותרת.
אבישי ברוורמן
אני מסכים אתך. המבחן הוא בבית הזה. הצהרות טכניות, זה לא בדיוק הדבר שהממשלה צריכה.
היו"ר משה גפני
נכון. תודה רבה.


אני רוצה לבקש מהממשלה. אנחנו שאלנו שאלות ביום חמישי ואני רוצה לדעת האם יש איזושהי התקדמות. גם אם אין, אפשר לומר, אבל אני שואל אם יש התקדמות כי יש גם סעיפים בתזכיר החוק עליו דיברנו . יש נושאים שהוספתם בתזכיר החוק, כי עדיין אין חוק, שלא דיברו אתי עליהם וזה נראה מיני חוק הסדרים. כשאומרים לנו חוק הסדרים, אנחנו מקבלים פריחה כמו שקורה לנו כשאומרים לנו דוח טרכטנברג. למה הוספתם דברים בתזכיר החוק? אנחנו לא הולכים לדון על זה.
אבי לבון
אני מעדיף לענות לשאלות ספציפיות.
היו"ר משה גפני
אתם בעד להפחית מס הכנסה למעמד הביניים? שאלנו שאלות ביום חמישי. אתם בעד להפחית מס הכנסה למעמד הביניים?
אבי לבון
ככל שיש לנו כסף, כמובן שכן.
היו"ר משה גפני
בסדר.
שי חרמש
בגלל שהתשובה היא שאין כסף, אז התשובה היא לא.
דב חנין
בוא נציע להם מהיכן אפשר לקחת.


אחת ההטעיות הגדולות שמנסים להטעות את הציבור בישראל זו האמירה שיש מישהו שמציע כאילו להתנהל בישראל בחוסר אחריות כלכלית, לפרוץ את כל סדרי הכלכלה המוכרים ולהתחיל להוציא כספים שאין שום אפשרות לממן אותם.


זאת כמובן דמגוגיה.
היו"ר משה גפני
כן, אבל זה לא יהיה הדיון כאן.
דב חנין
לא. אני אומר שזאת כמובן דמגוגיה.
היו"ר משה גפני
זה דיון בפני עצמו.
דב חנין
נכון. האמירות שגם עכשיו אנחנו שמענו אותן - אם יש כס, אנחנו מוכנים לשפר את המצב - השאלה היא האם יש כסף. לטעמי יש כסף.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת דב חנין, יש שתי סוגיות. אני רוצה להכניס אותך לנושא עליו אנחנו מדברים. יש נושא כללי שאתה מדבר עליו.
דב חנין
לא, אני מגיע לשיעורי המס. אני יודע אדוני, אני גם עקבתי אחרי הדיון הקודם שהוועדה ניהלה בנושא. אני רוצה להציע כמה הצעות שנראה לי שהן לא מרחיקות לכת אלא מאוד מאוד סבירות כדי לאפשר למדינה במקביל להגדלת ההוצאות שלה ולהקלה על שכבות הביניים – וגם על העניים בישראל שגם אותם אסור לשכוח, וגם על עובדי הקבלן – מאיפה מממנים את הדבר הזה.

ההצעה שלי, אני אומר אותה בצורה מאוד מאוד תמציתית, בנושא של מי שמשתכר מעל 240 אלף שקלים לשנה, שאלה באמת האנשים שמשתכרים יפה מאוד. אני מציע לא רק לבטל את מתווה ההפחתה אלא להעלות את שיעור המס הריאלי. להעלות את שיעור המס הריאלי למי שנמצא ברמת הכנסה גבוהה של מעל ל-240 אלף שקלים בשנה. באופן קונקרטי אני חושב שצריך להעלות את שיעור המס לגבי מדרגת השכר האחרונה שהיום עומדת על 44 אחוזים ל-55 אחוזים.
היו"ר משה גפני
55 אחוזים?
דב חנין
ל-55 אחוזים. הממשלה מציעה להעלות ל-48 אחוזים.
שגית אפיק
המדרגה האחרונה של 454 אלף לשנה, אתה מציע להעלות ל-55 אחוזים במקום 48 אחוזים.
דב חנין
כן, ל-55 אחוזים. זה מאוד מקובל וזה קיים גם במדינות אחרות. אם אדוני רוצה לראות את זה, אני יכול להביא דוגמאות אבל אני מניח שאדוני מכיר היטב את הדוגמאות ממדינות אירופה השונות.
היו"ר משה גפני
הם יעברו להיות חברה.
דב חנין
יפה. אדוני בדיוק מגיע למה שאני רוצה להגיע. לכן צריך להעלות בצורה דרמטית את מס החברות.
היו"ר משה גפני
אז החברות יברחו לחוץ לארץ.
דב חנין
חכה. יש עוד צעדים שצריך לנקוט בהם. אנחנו לא פריירים.
היו"ר משה גפני
זה לא עניין של פריירים. אני רק פוחד מללכת לקיצוניות באיזשהו נושא.
דב חנין
לא, זאת לא קיצוניות.
ציון פיניאן
יש נושאים בהם מדינות אירופה הן מודל לחיקוי אבל יש נושאים שהן לא כאלה.
היו"ר משה גפני
אנחנו הרי יודעים מה יקרה. הרי כבר היינו בסרט הזה. אנשים יברחו לשוויץ או למקלטי מס אחרים.
דב חנין
קודם כל, לא כל כך מהר בורחים.
היו"ר משה גפני
הם אנשים עשירים. הם עושים את זה במהירות.
שי חרמש
אלה שברחו, עכשיו מלקקים את הפצעים.
דב חנין
בדיוק. זה לא כל כך קל לברוח.
שי חרמש
אין עכשיו לאן לברוח.
דב חנין
בדיוק. יש כאלה שרוצים לברוח ליוון אבל לא כל כך קל לברוח ולא כל כך פשוט לברוח. שלא יאיימו עלינו בבריחה.


בהקשר הזה אני רוצה לומר שאני מציע להגדיל גם את המס על רווחי ההון. אני חושב שהעיקרון צריך להיות שרווחי הון לא שונים מאשר רווחי עבודה. אותם שיעורי מס ברמת העיקרון שיש על עבודה, צריכים לחול על הון. עבודה היא לא דבר נחות מאשר הון ואין שום סיבה שעל ההון ישלמו פחות מאשר על עבודה. על רווח הון, צריך לשלם את אותו מס.


אדוני היושב ראש, אני מקבל את עמדת הוועדה כפי שהיא באה לידי ביטוי בדיון הקודם שמהעיקרון הזה שאומר שרווחי הון כמוהם כרווחי עבודה, צריך להחריג – ואני בעד זה, כמו שהוועדה דיברה גם בשבוע שעבר – את אלה שהם חסרי פנסיה.
היו"ר משה גפני
על זה אני רוצה לשאול אותם.
דב חנין
ואת אלה שזה מקור ההכנסה היחיד שלהם. אני מקבל את ההחרגות האלה.


לגבי מדרגת המס החדשה שנוספת על המיסוי הקיים ביחס להכנסתו החייבת של יחיד שעולה על מיליון שקלים לשנה, אני מציע שמדרגת המס החדשה הזאת לא תעמוד על שני אחוזים אלא תעמוד על ארבעה אחוזים וכבר יש לנו כאן תוספת הכנסה של 0.8 מיליארד שקלים.


לגבי מס החברות. אמרתי שמס החברות צריך לעלות בצורה דרמטית מכיוון שאנחנו צריכים להתמודד מראש עם השיטה הזאת של הימנעות ממס בדרך של התאגדות. לכן, העלאת מס החברות הוא מהלך נכון ומתחייב והוא צריך להיות מקביל להעלאת שיעורי המס על יחידים. אין שום סיבה שאנחנו נאפשר מעין מנגנון פיקטיבי כזה שמאפשר לאנשים לשלם פחות מס בדרך של התאגדות בחברות.


אדוני היושב ראש, אני רוצה רק לומר כאן משפט כללי. אני מקבל את עמדות הוועדה ומצטרף אליהן, כפי שהן באו לידי ביטוי בדיון הקודם, לגבי נקודות הזיכוי, איך אנחנו הופכים את נקודות הזיכוי למשהו יותר ריאלי, העברה מאישה אל המעגל המשפחתי וכדומה.


אם כמובן אתם רוצים יותר הנמקות, פירוט והסברים, אני מוכן לתת אותם.


תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה. שי, לפני שאני נותן לך את רשות הדיבור, יש הצעה לסדר.
רוחמה אברהם בלילא
כן. הצעה לסדר. ביום חמישי לעניות דעתי היה דיון מאוד פורה שארך יותר מארבע שעות. העלינו סעיף-סעיף ודיברנו. הצענו את עמדת הוועדה. האוצר וכל אנשי המקצוע הבטיחו לחזור אלינו עם תשובות וזאת צריכה להיות הישיבה היום. אם נתחיל עכשיו מהתחלה, אנחנו נמשיך למוסס את הזמן.


לכן אני מציעה לעבור סעיף-סעיף. גם אתה וגם אנחנו, קואליציה ואופוזיציה, הגענו להסכמות מסוימות ואני מציעה שנתקדם מכאן, נראה מה קורה ואחר כך נריב.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת חרמש.
שי חרמש
אם אתה מקבל את ההצעה, אני מושך את דבריי.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מקבל את ההצעה. אני מבקש לענות לגבי העלאת המס על רווחי הון. העלינו בדיון הקודם את הנושא של אלה שהם חסרי פנסיה. אגב, התחלתי לקבל פניות ואני מניח שגם חברי הוועדה האחרים קיבלו פניות, מאנשים שזה הכסף היחיד שיש להם. מדובר בעיקר באנשים מבוגרים. יש בעיקר אנשים מבוגרים שאין להם פנסיה. אני שואל האם אתם מסכימים להחריג מהעלאת המס על רווחי הון את אלה שהם חסרי פנסיה.
אבי לבון
יש עיקרון של פשטות לעומת צדק עד הסוף. להעלות לכולם, זה פשוט. להעלות ולהחריג אנשים מסוימים, זה יותר מסובך. השאלה עכשיו מה זה חסר פנסיה.
היו"ר משה גפני
חסר פנסיה.
אבי לבון
חסר פנסיה לחלוטין. כלומר, אין לו פנסיה תעסוקתית בכלל.
היו"ר משה גפני
כן.
אבי לבון
צריך פשוט לדון על מה התקרה.
היו"ר משה גפני
בסדר.
אבי לבון
ומאיפה ניתן לו את זה. נגיד מריבית? מרווחי הון?
היו"ר משה גפני
רווחי הון. אנחנו עכשיו מטילים מס על רווחי הון.
אבי לבון
לא, אנחנו מטילים גם על ריבית. ומה התקרה? יש מישהו שיש לו פנסיה של 5,000 שקלים.
היו"ר משה גפני
אני קיבלתי מכתב ולא הבאתי אותו מאישה קשישה שאומרת שזה מה שיש לה. היא חסכה, אין לה פנסיה. חבל שלא הבאתי את המכתב, אבל אני מניח שכולם קיבלו מכתבים מהסוג הזה. היא אומרת שזה הדבר היחיד שיש לה. אם אני מטיל מס, פנסיה אין לה והריבית וכל מה שנלווה לעניין הזה, מזה היא חיה. מזל שהיא גם לא אמרה שהיא ניצולת שואה, כי אם היא ניצולת שואה גם לוקחים לה את קצבת הזקנה אם היא נתמכת.
אבי לבון
כפי שידוע, הפנסיה היא מוגבלת. הפטור לפנסיה הוא מגיע עד תקרה. צריך לחשוב על משהו מקביל.
היו"ר משה גפני
מה זה תקרה? תן לי דוגמה לא מחייבת.
אבי לבון
היום מישהו שמקבל פנסיה עד 7,000 שקלים פחות או יותר, יהיה פטור. בעוד כמה שנים אנחנו מעלים את זה, כל שנה מעלים, כך שבעוד עשר שנים הסכום יהיה עד 9,000 שקלים, עד 10,000 שקלים, כך שפנסיה בסכום הזה תהיה פטורה לחלוטין. האם עכשיו אנחנו רוצים לתת למי שאין לו פנסיה בכלל, עד 10,000 שקלים?
ליאת גרבר
יש להם היום הטבות לריבית. הרי עד 9,000 יש ניכוי לריבית. זאת אומרת, היום כבר יש פתרון.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
ליאת גרבר
אני אומרת שלאוכלוסייה הזאת יש פתרון בריבית כאשר 9,000 שקלים פטורים בריבית.
היו"ר משה גפני
אנחנו מטילים מס על רווחי הון.
ליאת גרבר
וגם על ריבית.
היו"ר משה גפני
אני שואל האם המס על רווחי הון לא יחול על מי שאין לו פנסיה.
ערן יעקב
ראשית צריך לומר לגבי הנתונים. אתם ביקשתם בישיבה הקודמת לדעת כמה יש. בסך הכול יש פחות או יותר 750 אלף בגיל הזה, מתוכם 300 אלף זכאים לפנסיה ויש להם פנסיה.
היו"ר משה גפני
בסביבות 400 אלף, אין להם פנסיה.
ערן יעקב
סדר גודל. המשמעות שאין להם פנסיה, זה לא אומר שאין להם הכנסות ממקור אחר ועל זה אתה שאלת.


לעניין הכנסות ממקור אחר, צריך להבין שגם לעניין הכנסות ממקור אחר, יש הטבות משמעותיות במס. המשמעות שגם אם המס על ההון או על הבורסה עולה, לא בהכרח הוא יחול עליהם. זה מאוד תלוי בגובה ההכנסה שיש להם הן מריבית, הן משכר דירה וממקורות אחרים. נכון להיום, כבר היום, יש להם הטבות משמעותיות במס לאותה אוכלוסייה שיש לה הכנסות לא מפנסיה. על זה אתה שאלת. אם אנחנו מעלים, מבחינתם זה לא בהכרח. זאת יכולה מאוד להיות קבוצה ריקה מבחינתם. זאת המשמעות.
היו"ר משה גפני
השאלה הייתה מאוד פשוטה.
ערן יעקב
גם התשובה.
היו"ר משה גפני
התשובה - לא. אני לא יודע מה זה הפטור ממס על שכר דירה, אני לא יודע מה זה שכר דירה. אני צריך לקבל תשובה האומרת כן או לא. זאת אומרת, אלה שאין להם פנסיה והם חיים מחסכון שהם חסכו במשך כל חייהם והם חיים מהרווחים האלו. אדם בן 62 שחי מהרווחים של מאה אלף השקלים. אנחנו עכשיו הולכים להטיל עליו מס.
ערן יעקב
לא.
היו"ר משה גפני
לא, אל תגיד לי לא. אני רוצה להבין את השאלה שאני שואל. עוד לא הבנתי מה אני שואל. אנחנו הולכים להטיל עליו מס. אני רוצה שיהיה כתוב בחוק שעד תקרה, לא איכפת לי, ואז נדבר על התקרה, אבל המס הזה לא יחול עליו.
ערן יעקב
יש את זה.
היו"ר משה גפני
התשובה כן או לא? מה תשובת הממשלה?
ערן יעקב
אני אומר. נכון להיום עם ההעלאה הנוכחית.
היו"ר משה גפני
אז אפשר לכתוב את זה.
ערן יעקב
לא. יש את זה. היום יש את זה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אפשר לכתוב את זה.
ערן יעקב
אתה מגדיר בסכומים ואני אומר לך שיש היום, שחלק גדול מהאוכלוסייה עליה אתה מדבר, לא תשלם מס. היא לא תשלם. זה לא יחול עליה.
שגית אפיק
מה יש היום?
היו"ר משה גפני
מה יש היום?
ערן יעקב
יש סעיף.
ליאת גרבר
כבר היום יש פתרונות אלטרנטיביים לנושא הפנסיה. מי שאין לו פנסיה, יש לו פתרון אלטרנטיבי שהוא מקבל פטור על ריבית בגובה של 9,000 שקלים., שזה סכום נכבד.
ערן יעקב
הוא ישלם עשרה אחוזים.
ליאת גרבר
זה קיים היום בחוק.
היו"ר משה גפני
אז יהיה כתוב. אז נוסיף את זה גם כאן.
ערן יעקב
הוספנו.
ליאת גרבר
ריבית עד גובה של 9,000 שקלים, האדם הזה לא ישלם עליה מס.
שי חרמש
זה כפל. יש לך את זה.
ליאת גרבר
אם הוא מרוויח 9,000 שקלים מריבית, הוא לא ישלם עליה מס.
היו"ר משה גפני
בסדר. אז זה יהיה כתוב. אנחנו צריכים לעמוד מול 400 אלף האנשים האלה ולומר להם שהטלנו עליהם מס.
רוחמה אברהם בלילא
הוא רוצה להביא את זה לנקודה בה יהיה ברור בכל מקרה.
היו"ר משה גפני
אין בעיה. ערן, בוא נהיה קואופרטיביים.
קריאה
אתם מסכימים על העיקרון, אבל אתם רוצים להיות בטוחים שהחקיקה אומרת את זה.
היו"ר משה גפני
בדיוק.
ליאת גרבר
אבל החוק היום אומר את זה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני חושב שאין בעיה. ראשית, אני מודה לכם על כך שהתשובה העקרונית היא חיובית. איך ננסח את זה, האם יש צורך לנסח או האם צריך להפנות לאותו מקום, נראה. אני לא רוצה שתצא חקיקה תחת ידי ועדת הכספים ובה יהיה כתוב שאנחנו ממסים את ההוא בדרך ללשכת הסעד. את זה אנחנו לא רוצים. אם אפשר לנסח את זה כך שאנחנו מפנים את זה לסעיף אחר, או שאנחנו אומרים שמה שכתוב במקום אחר יהיה כתוב גם כאן, בסדר, זה עניין של ניסוח וזה כבר לא עניין הוועדה. אני באמת מודה לכם על ההתחשבות במצבם של אלה שלא צריך למסות אותם.


אם כן, פתרנו בעיה שנייה. אתם מסכימים להפחתה במעמד הביניים ואתם מסכימים לא למסות את אלה שאין להם פנסיה.
ערן יעקב
אמרנו את זה.
היו"ר משה גפני
אמרתם.
ערן יעקב
בתנאי ש.
היו"ר משה גפני
התנאי, בסדר. אני מציג אתכם היום חיובי.
שי חרמש
הוא אמר חיובי. זה אם יהיה כסף.
היו"ר משה גפני
אז תגיד חיובי. למה לא אמרת חיובי?
פניה קירשנבאום
מה זה אם יהיה כסף? כמה כסף?
היו"ר משה גפני
תכף נגיע לזה.
רוחמה אברהם בלילא
יש לי תחושה שאנחנו יושבים והוא מבזבז את הזמן היקר של כולנו בטריקים כאלה ואחרים, במלים יפות כאלה ואחרות, ובסוף, השורה התחתונה אומרת שאם יהיה כסף יעשו את זה, ואם לא, לא יעשו את זה.
היו"ר משה גפני
תמתיני. בואי נראה עד הסוף. אני הולך בדרך שלך ואנחנו עוברים סעיף-סעיף עליו נקבל תשובה.
רוחמה אברהם בלילא
לגבי הסעיף הזה יש סימן שאלה גדול.
היו"ר משה גפני
לא. אין סימן שאלה. לא נצא בלי פתרון של מעמד הביניים. לא יצא מכאן חוק בלי פתרון של מעמד הביניים. אנחנו לא טרכטנברג.


לגבי נקודות זיכוי. מה שעלה בדיון הקודם - לא דיברתי עם החברים אבל אני רוצה להעלות את זה – לגבי נקודות זיכוי, שזה בעצם יכול להיות המקור למעמד הביניים. בדיון הקודם עלה ששמונים אחוזים מהנשים אינן זכאיות לנקודות זיכוי שמגיעות להן בחוק.
אבי לבון
לא. אנחנו לא יודעים מספרים. אנחנו לא מכירים מספרים.
פניה קירשנבאום
אמרתם שעשרים אחוז מקבלות, ולכן יוצא ששמונים אחוז לא מקבלות.
ערן יעקב
אני אגיד מה אמרנו. היום נקודות הזיכוי שמופיעות היום לנשים, המשמעות של כך היא שאישה עם שלושה ילדים, אחוז מאוד גדול מהנשים, לאחר נקודות הזיכוי, לא נמצא בעולם המס. זה מה שאמרנו. כך נבנתה מערכת המס במדינת ישראל לטוב ולרע.
שי חרמש
אם אתה לא משלם מס, אין לך.
פניה קירשנבאום
ערן, תגיד כמה נשים היום משלמות מס. עזוב אותי עם מה יהיה בעתיד.
ערן יעקב
אני מדבר על היום. היום אישה עם שלושה ילדים או עם שני ילדים, עד 10,000 שקלים כמעט לא משלמת מס.
פניה קירשנבאום
כמה נשים באחוזים משלמות היום מס?
ערן יעקב
אולי עשרים אחוזים.
פניה קירשנבאום
זה בדיוק מה שאמרנו. שמונים אחוזים מהנשים לא משלמות.
ערן יעקב
את מדברת לגבי נקודות זיכוי. את צודקת.
היו"ר משה גפני
אגב, יש איזה דוח של ועדה חברתית-כלכלית, אני לא זוכר, משהו שהממשלה מינתה. אני לא זוכר את השם, אבל הוועדה הזאת אומרת שרק 25 אחוזים מהשנים מגיעות לסף המס בכלל. זה נכון?
אבי לבון
בגדול במדינת ישראל, כחמישים אחוזים לא מגיעים לסף המס.
היו"ר משה גפני
כמה נשים?
אבי לבון
יש הרבה גברים. זה בערך 33 אחוזים. נשים הן בערך שישים אחוזים שלא מגיעות לסף המס. השיעור הזה משתנה לפי מספר הילדים. ככל שלאישה יש יותר ילדים, השיעור הזה משתנה. אנחנו יכולים להגיע לשמונים אחוזים, אבל שמונים אחוזים זה לא ממוצע לכל הנשים אלא נשים שיש להם הרבה ילדים. אם אנחנו מגיעים לאישה שיש לה שישה-שבעה ילדים, האחוז יכול להיות גם תשעים אחוזים. אישה בלי ילדים, זה יכול להיות גם פחות משישים אחוזים. ממוצע של נשים הוא שישים אחוזים.
היו"ר משה גפני
חלק גדול מהנשים אינן מגיעות לסף המס. הרבה יותר נשים מאשר גברים. האם אתם תסכימו שבמידה שאישה לא מגיעה לסף המס, להעביר את נקודות הזיכוי שלה לבעל שכן מגיע לסף המס?
רוחמה אברהם בלילא
את זה העלינו בשבוע שעבר.
היו"ר משה גפני
נכון. אתם אמרתם שלא מערבים, שבמדינת ישראל אין את החוק של תא משפחתי, בסדר, אבל כשיש בעל ואישה, ורוב הנשים הרי לא מגיעות לסף המס וזה הרבה יותר אצל הנשים מאשר אצל הגברים, גם על פי הנתון שעכשיו אמרת, ברגע שהאישה לא מגיעה לסף המס וממילא מה שאנחנו נותנים לה, את נקודות הזיכוי לילדים, היא לא משתמשת בזה מכיוון שהיא לא מגיעה בכלל לסף המס, שהיא תוכל להעביר את זה לבעל.
אבי לבון
התשובה היא חד משמעית שאנחנו לא נמליץ על המהלך הזה.
היו"ר משה גפני
לא, השאלה אם תסכימו. להמליץ לא צריך.
אבי לבון
לא.
רוחמה אברהם בלילא
למה?
אבי לבון
קודם כל, אמרת את זה. יש כאן שיטה שהיא טובה מאוד ואנחנו מתחשבים בשני בני הזוג כאנשים נפרדים. בעולם למשל יש כמה מדינות שלוקחות את התא המשפחתי וזה פועל לרעת הנשים כי הבעל עובד, הבעל מגיע לשיעור מס של נגיד ארבעים אחוזים והאישה מהשקל הראשון תשלם ארבעים אחוזים. אנחנו מוכנים לזה? אנחנו לא מוכנים לזה.
היו"ר משה גפני
לא אמרתי תא משפחתי.
אבי לבון
יש שתי שיטות.
היו"ר משה גפני
אותו הדבר יהיה גם הפוך. אם הבעל לא מגיע לסף המס, הוא יוכל להעביר את זה לאישה.
פניה קירשנבאום
אז רף המס עולה כי מדובר על שתי משכורות.
היו"ר משה גפני
אני לא מציע את זה.
פניה קירשנבאום
אני יודעת שאתה לא מציע, אבל אם הוא רוצה להשוות את זה למדינות שמתייחסים למשפחה כאל תא משפחתי, אז גם הרף של המס הוא יותר גבוה כי מדובר על שתי הכנסות. אף אחד לא מדבר על מכניס יחיד. לא צריך כאן לבלבל.
היו"ר משה גפני
פניה, אני רוצה להסביר את עצמי. קודם כל, אפשר ליהנות מכל העולמות במקרה של מס. אפשר. אלה שיש להם עורכי דין גדולים, הרי אנחנו יודעים שהם עושים את תכנוני המס. אפשר ליהנות מכל העולמות אלא שעל פי רוב במס מכל העולמות נהנים אנשים עשירים שאתם לא יכולים להתמודד אתם. הם מתכננים מס והמדינה מפסידה הרבה מאוד כסף וזה על פי החוק. הרי דיברנו על העניין הזה.


אנחנו רוצים לתכנן את המס עכשיו לזוגות כאלה שהם לא עשירים אלא הם מעמד ביניים. אני לא מדבר על אנשים שיש להם עורכי דין אלא אנשים שאנחנו נעשה עבורם את העבודה. לא עושים תא משפחתי. אני מקבל את זה ואמרתם את זה ביום חמישי. מקובל עלי. אבל כאשר יש שני בני זוג והבעל והאישה עובדים והאישה לא מגיעה לרף המס, לא שהופכים את זה לתא משפחתי אלא בחוק יהיה כתוב שהבעל מקבל עבורה את נקודות הזיכוי. מה רע בזה? הדיווח יהיה נפרד.
רוחמה אברהם בלילא
הוא לא ערוך לזה מבחינת המחשוב.
היו"ר משה גפני
שייערכו. לשם מה עשינו להם דיווח מקוון?
קריאה
עוד נדבר על הדיווח המקוון.
היו"ר משה גפני
מה זה לא ערוך? שייערך. מה בדיוק הבעיה? אני יכול לעשות את זה. אני אבקש מהעוזרים שלי שייקחו מרשם האוכלוסין מי בעל ואישה והאישה באה ואומרת שהיא לא מגיעה לסף המס והיא מבקשת שזה יעבור לבעל. מה בדיוק הבעיה? אני אוסיף לכם עוד שלושה עובדים.
אבי לבון
בוא ניקח דוגמה של גבר שעובד ואישה לא עובדת.
היו"ר משה גפני
זה משהו אחר.
אבי לבון
האישה עובדת יום אחד בשנה. היא ממש מתחת לסף המס. להעביר את כל נקודות הזיכוי לגבר?
היו"ר משה גפני
כן.
אבי לבון
איפה הגבול?
היו"ר משה גפני
התשובה היא כן. אתם מציעים כאן נקודות זיכוי לגבר.
ליאת גרבר
זאת באמת המשמעות של נקודות זיכוי לגבר.
היו"ר משה גפני
אני רוצה את הכסף הזה שאתם מציעים כאן, לקחת למעמד הביניים.
ערן יעקב
זה בדיוק הולך לשם.
היו"ר משה גפני
לקחת לסעיף של ההפחתה במס של מעמד הביניים. אני מחפש מקור תקציבי.
שגית אפיק
היושב ראש מתייחס לנקודות הזיכוי הקיימות היום לגבי נשים בגין ילדים עד גיל חמש.
ערן יעקב
אי אפשר להעביר. זה לא משחק סכום אפס. כשאתה מעביר, מן הסתם העלות התקציבית גדלה. זאת המשמעות.
היו"ר משה גפני
היא גדלה, אבל אתם מקצים כסף לנקודות הזיכוי לאישה.
ערן יעקב
הבנתי. אתה רוצה להעביר ואתה רוצה להפחית, לקחת ממקום אחר.
שי חרמש
אתה רוצה מעשרים אחוזים להעביר למאה אחוזים. הם תפסו את העניין. גפני, אתה רוצה להעביר עשרים אחוזים למאה אחוזים. הם לא קונים את זה.
פניה קירשנבאום
אלה נקודות בלוף. כאילו יש לך אבל למעשה אין לך כי אתה לא מתוקצב בכלל על הנקודות. הם לא מתוקצבים על הנקודות האלה ואין להם כסף בכלל לנקודות האלה. גם שתי נקודות שכבר נתנו לגבר, בעצם גם זה לעג לרש. 417 שקלים לחודש ובמקרה הטוב זה 2,500 שקלים בשנה. זה לא פרוגרסיבי.
ערן יעקב
לא, זה 5,000 שקלים בשנה.
שי חרמש
417 כפול 12, זה 5,000 שקלים.
פניה קירשנבאום
זה לא פרוגרסיבי במספר הילדים. זה לגמרי לא משנה כמה ילדים יש לך.
אבי לבון
זה משנה. ילד ראשון, ילד שני.
פניה קירשנבאום
כמה מקבל ילד שני?
שגית אפיק
אותה נקודת זיכוי.
פניה קירשנבאום
אני רוצה להבין כי אולי אני לא מבינה עד הסוף. על כל ילד שתי נקודות זיכוי?
ערן יעקב
עד גיל שלוש.
טליה שמטוב
כל ילד עד גיל שלוש, שתי נקודות זיכוי.
שי חרמש
אין חמישה ילדים עד גיל שליש.
היו"ר משה גפני
שי, עברת לגמרי למשרד האוצר?
שי חרמש
לא. פניה הציעה פטנט של הריון של שישה חודשים.
היו"ר משה גפני
היא הציעה הצעה טובה.
שי חרמש
אין חמישה ילדים עד גיל שלוש.
היו"ר משה גפני
לאיזה אגף עברת במשרד האוצר? לרשות המסים?
שי חרמש
לא, לביולוגיה.
היו"ר משה גפני
שגית, בבקשה.
שגית אפיק
אם הבנתי נכון, הכוונה היא בעצם להעביר את נקודות הזיכוי שקיימות היום לפי החקיקה הקיימת לגבי אישה לילדים עד גיל חמש. היום יש שתי נקודות זיכוי לנשים עם ילדים עד גיל חמש. ממה שנאמר בדוח הוועדה לשינוי כלכלי חברתי, רוב הנשים לא נהנות מנקודות הזיכוי האלה, ומה שמבקשת הוועדה מכם זה להעביר את נקודות הזיכוי האלה, שלפי החוק הקיים כבר מתוקצבות על ידיכם, לגבר. זאת הבקשה.
ליאת גרבר
מה עם הנקודות היום אנחנו נותנים לגבר?
שגית אפיק
הוא אומר לכם שהוא מוותר עליהן.
היו"ר משה גפני
אני עוד לא אמרתי שאני מוותר כי את הוויתור הם ייקחו ולא ייתנו כלום. אני לא מוותר על שום דבר. כאן צריכה להיות הסכמה של הוועדה. אני שואל שאלה. תעשו לי טובה, עכשיו אני לא פונה לאף אחד מכם באופן אישי אלא לממשלת ישראל לדורותיה. לא אליכם. אני פונה אל ממשלת ישראל לדורותיה. אל תשקרו את הציבור. אתם אמרתם שהקצבתם כסף. זה מה שפניה אמרה. הקצבתם כסף לנקודות זיכוי לאישה עובדת. יפה.
אבי לבון
300 מיליון.
היו"ר משה גפני
מיליארד. מה זה משנה כמה? אישה עובדת וכולנו רוצים שהנשים ישתכרו שכר כמו הגברים. יש מישהו שאומר אחרת? אף אחד לא אומר אחרת. גם הממשלה לדורותיה לא אמרה אחרת.
רוחמה אברהם בלילא
שישתכרו לפחות כמו הגברים.
היו"ר משה גפני
לפחות כמו הגברים. בסדר. אני אומר שאין בעיה, מתוקצב. לא מעניין אותי כמה. 300 מיליון, מיליארד, חצי מיליארד, כמה שאתם רוצים. ברגע שקורית קטסטרופה כזאת והאישה לא מגיעה לסף המס, זאת אומרת שהיא משתכרת פחות מבעלה וזה דבר נורא ואיום שכל הממשלות נגדו, לפחות כך הן אמרו. אתם פקידים ואני לא מדבר עליכם. הממשלות. אני אומר שאין בעיה, כוונתכם רצויה, ניקח עכשיו את כל מה שאמרתם, האישה משתכרת כמו הבעל, נשאר התקציב שקיים. אם חס וחלילה קורית קטסטרופה והבעל משתכר יותר מהאישה והאישה לא מגיעה לסף המס, היא תעביר את זה לבעל. אין פריצה תקציבית.
אבי לבון
ועוד איך יש פריצה.
היו"ר משה גפני
למה?
אבי לבון
שתי נקודות זיכוי לנשים עם ילדים עד גיל חמש מתוקצבות ב-300 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
לא מעניין אותי כמה.
שי חרמש
אתה לא יודע את התשובה?
היו"ר משה גפני
אני לא יודע כלום.
שי חרמש
אני אתן לך את התשובה.
היו"ר משה גפני
אל תיתן. אתה לא עברת לממשלה. פשוט משקרים את הציבור כל הזמן. מה לעשות, יש מישהו שעומד וצועק שהמלך הוא עירום. אתם פשוט אומרים דבר כזה: קודם כל, זה מובנה שהאישה משתכרת פחות, זה גם מובנה שהתקציב שמיועד לנקודות זיכוי לאישה הוא רק 300 מיליון שקלים, מכיוון שרוב הנשים לא מגיעות לסף המס. זה מה שאתם אומרים. כשאני אומר לכם שיש פתרון, נמצא לידה גבר שמשתכר יותר ולכן תעבירו אליו, אתם אומרים לא, זאת העלאה בתקציב. אתם רוצים להגיד לי שהמלך לא עירום?
אבי לבון
אנחנו מוכנים אפילו יותר מזה.
היו"ר משה גפני
מה אתם מוכנים, להלביש לו בגדים? מה אתם מוכנים?
אבי לבון
לתת ללא תלות בהכנסה של האישה. לתת לגבר עוד נקודת זיכוי. יש שתי נקודות זיכוי בהצעה.
היו"ר משה גפני
כי אתם יודעים שזה לא שווה כלום.
אבי לבון
זה שווה מיליארד שקלים.
ערן יעקב
למה? זה שווה הרבה כסף.
היו"ר משה גפני
זה כדי להגיד לי שאין לך כסף יותר. אני מוותר לכם על זה. לא, אני לא מוותר. מה איכפת לכם שזה יהיה?
אבי לבון
אפשר לשקול כמו שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
לשקול?
ערן יעקב
יש כמה היבטים. האחד, ברמה התקציבית אמר כאן אבי מספיק. בעיה נוספת היא בעיה טכנית של יעילות.
היו"ר משה גפני
עשינו לכם את ה-דוינג ביזנס.
ערן יעקב
כי המשמעות בעידן שאין לנו דיווח.
היו"ר משה גפני
תדווח.
ערן יעקב
אין לנו חובת דיווח.
רוחמה אברהם בלילא
אישה שרוצה להעביר את הנקודות, תדווח על כך.
היו"ר משה גפני
תלך ותמלא טופס.
רוחמה אברהם בלילא
יוסיפו על הנקודות של הגבר.
היו"ר משה גפני
אם יש לכם בעיה עם טפסים, אנחנו נסדר לכם את זה כאן בכנסת. נדפיס כאן את הטפסים.
רוחמה אברהם בלילא
כל חברי הכנסת יתרמו מתקציב הקשר עם הציבור.
היו"ר משה גפני
אנחנו נתרום. אישה תמלא טופס שאם היא לא מגיעה לסף המס, היא מבקשת להעביר לבעלה את נקודות הזיכוי.
ערן יעקב
בוא נבהיר את ההצעה שלך. אתה בעצם אומר לא לתת לגבר את נקודות הזיכוי.
היו"ר משה גפני
לא, לא אמרתי.
ערן יעקב
זה גם וגם.
היו"ר משה גפני
לא גם וגם. אני שואל קודם לגבי העניין הזה.
רוחמה אברהם בלילא
למה לא גם וגם?
היו"ר משה גפני
אני לא אומר כלום אלא קודם כל אני שואל את השאלה הזאת ומבקש עליה תשובה.
ערן יעקב
אמרתי.
פניה קירשנבאום
ערן, יש לך ילדים?
ערן יעקב
כן.
פניה קירשנבאום
יש לך ילדים במעון ובגנים?
ערן יעקב
כן.
פניה קירשנבאום
אתה יודע כמה זה עולה?
ערן יעקב
הרבה מאוד.
פניה קירשנבאום
אתה חושב שמה שאתם נותנים כאן הוא מספיק?
ערן יעקב
אמרנו את זה כבר בפעם הקודמת.
פניה קירשנבאום
אתם מביאים אותנו למצב שנצטרך להביא חקיקה פרטית ולעקוף את כל המסקנות של טרכטנברג. נביא חקיקה פרטית שתדרוש חינוך חינם. זה מה שנצטרך לעשות כי כאן אנחנו לא מגיעים לשום פתרון של הבעיה.
רוחמה אברהם בלילא
מלים כדורבנות.
ערן יעקב
אני אוסיף רק מילה. בתהליך של אותה ועדה, גם נעשה תהליך של הרחבה של אותן קבוצות שזכאיות, נכון, לא מגיל שלוש אבל נעשתה הרחבה. צריך להגיד את זה.
פניה קירשנבאום
מבחינתי תנו יותר נקודות זיכוי למשפחות ששני בני הזוג עובדים ואין אפשרות שהאימא תשב בבית ותשמור על הילד אבל תנו נקודות זיכוי ברמה כזאת שבן אדם באמת ייהנה מנקודות הזיכוי. שאותו אדם ירגיש שקורה משהו.
היו"ר משה גפני
זאת הגדלה תקציבית.
פניה קירשנבאום
ברגע שאתה נותן 400 שקלים לחודש, אחרי כל עליית מחיר החשמל, הארנונה ועוד, בסוף החודש הוא כבר לא יודע לאן הלך הכסף הזה.
היו"ר משה גפני
הבנתי. הגדלת מס הכנסה שלילי, ביקשתי שזה יהיה לגבר ולאישה ולא רק לאישה. אתם דנתם בנושא הזה?
ערן יעקב
אנחנו בוחנים את מה שביקשת.
היו"ר משה גפני
מה אומר משרד המשפטים? אני שואל רק תיאורטית.
ספי זינגר
אנחנו עדיין בוחנים את זה. התהליך מבחינתנו של מס הכנסה שלילי - עוד לא הושלם לימוד ובחינת הנושא.
היו"ר משה גפני
לכמה זמן אתם זקוקים?
ספי זינגר
שבוע-שבועיים.
היו"ר משה גפני
אין שבועיים. אין שבועיים.
ספי זינגר
עד יום ראשון הקרוב.
היו"ר משה גפני
עד יום ראשון. אתם זוכרים מה ביקשתי לגבי מס הכנסה שלילי? אני אקבל תשובה על זה.


לגבי ניכוי הוצאות ריבית על משכנתה לדירת מגורים ראשונה. מה העמדה שלכם
ספי זינגר
יש לנו קושי משפטי עם זה.
היו"ר משה גפני
לא, אם זה קושי משפטי, נתגבר. הרבה פעמים אומרים לי שאפשר להגמיש את ההלכה ואני אומר לכם שאפשר להגמיש את החוק. את ההלכה אי אפשר להגמיש, אבל את החוק אפשר להגמיש וראיתי את זה בכמה דברים. כשנגיע לבעיה המשפטית, נחצה את הגשר. יכול להיות שאז אני אבקש שנגיש שהצעת חוק פרטית. אני לא יודע מה נעשה. נניח רגע לעניין הזה. אני רוצה לקבל תשובה מה עמדת הממשלה לגבי הנושא שאם מישהו מקבל משכנתה, קונה דירה, משלם ריבית, שהריבית הזאת תוכר כהוצאה לצורך מס.
אבי לבון
אני חוש שהתשובה צריכה להיות, גם מבחינתכם, שלילית לחלוטין ולדחות את זה. מכל הדרים שדיברנו עד עכשיו, אפשר לדבר על כל דבר. אני חושב שהנקודה הזאת צריכה להידחות על הסף מסיבות רבות ואני יכול לפרט.
היו"ר משה גפני
כן, תאמר.
אבי לבון
הסיבה הראשונה היא שאנחנו לא רוצים לתת העדפה לנכס על פני נכס אחר. לתת העדפה לדירות על פני נכסים אחרים.


הדבר השני. יש תמונת ראי. אם אנחנו עכשיו נותנים הכרה בהוצאות ריבית, צריך גם כן שיבוא לידי ביטוי המימוש של רווחי הון בדירה גם על דירה ראשונה וגם על דירה יחידה, למסות את זה במס שבח ואנחנו לא רוצים.
היו"ר משה גפני
למה צריך?
רוחמה אברהם בלילא
למה אתה חייב למסות?
היו"ר משה גפני
לא הבנתי את הקשר.
אבי לבון
אם אני נותן הטבה בהתחלה, אני צריך למסות את זה בסוף. אם אני לא עושה את זה, בסופו של דבר ההעדפה של הנכס הזה של דירה לעומת נכס אחר, אני מרחיב את הפער בין המיסוי של נכס לבין נכס אחר.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
טליה דולן גדיש
אפשר להבהיר את זה בצורה מאוד פשוטה. זה בניגוד לשיטת המס שלנו. זה מה שאבי אומר. יש לנו שיטת מס שבה אנחנו מסתכלים על כלל ההכנסות החייבות במס ולעומתן אנחנו מכירים את כלל ההוצאות המוכרות במס. כאן, מה שאתם מבקשים לעשות, זה להכיר הוצאה שהיא לא הוצאה בייצור הכנסה. אני מתארת לעצמי שמה שמנחה את חברי הכנסת זאת אולי שיטת המס האמריקאית שהיא שונה לחלוטין משיטת המס שלנו. שם בודקים אותך בתחילת השנה, בודקים אותך בסוף השנה, ורואים שההון שלך מכל מיני סיבות – גם מסיבות שאצלנו לא מחייבים במס – גדל כי למשל קיבלת מתנות וירושות. כנגד זה הם נותנים לך את כל ההוצאות שהיו לך כדי להשיג את ההון הזה. אצלנו דירת מגורים פרטית היא הוצאה פרטית.


הייתה לי אתמול שיחה על כך עם היועצת המשפטית של הוועדה. בפסק דין ורד פרי אחת הסיבות שבית המשפט השתכנע להכיר את ההוצאה הזו הייתה שהוא אמר שלמרות שאתם באוצר חושבים שזאת הוצאה פרטית, אני חושב שזאת עדיין הוצאה בייצור הכנסה כי בלי שהאישה תיקח את המטפלת, היא לא תוכל להגדיל את ההכנסה שלה. כאן מה שאתם מבקשים לעשות זה לערבב מין בשאינו מינו. אתם מבקשים להתיר הוצאה פרטית כנגד הכנסה בייצור הכנסה, שזה נוגד את שיטת המס שלנו. בנוסף לכל מה שאבי מנסה להרחיב עכשיו, שזה כמובן רגרסיבי, שאתם מונעים את זה מכל אותם אנשים שיברתם עליהם שלא מגיעים לסף המס. לכן הדרך הנכונה היא לא באמצעות המס אלא משרד השיכון או הלוואות.
שי חרמש
גפני, אנחנו מוכנים להציע סימטריה של הטלת מס על הכנסות משכר דירה? קודם כל אתה ואני, ואחרי כן נשכנע את היתר. הטענה כאן הייתה שיש כאן חוסר סימטריה. כשאתה משכיר דירה ומקבל הכנסה משכר דירה, ההכנסה היא פטורה והיא לא חלק מהוצאה עסקית. באים כאן לשנות. אני אומר, בואו תעשו סימטריה. בואו ניתן הכרה בהוצאות מימון על המשכנתה ובואו מצד שני נחייב הכנסה משכר דירה כהכנסה חייבת במס. תן להם מענה לכדור שהם מנסים להעביר.
שגית אפיק
זה לא מה שהם אמרו. הסימטריה שהם הציגו היא תשלום של מס שבח בשעת מכירת הדירה. תשלום של מס שבח יש היום על דירות שחייבות במס שבח.
ליאת גרבר
את מאפשרת את ההוצאות לכולם בעוד שהמכירות יהיו פטורות לרוב האנשים.
שי חרמש
שגית, את יוצרת סימטריה.
היו"ר משה גפני
אני חיפשתי מתחת לאדמה איך עושים הטבה בנושא של הדיור. הרי מה יצא מכאן? אנחנו נאשר את החוק שהוא חוק ממשלתי. נגיע בסוף להסכמות. לא נראה לי שאנחנו הולכים למריבות גדולות. אנחנו לא נוותר, אתם כן תוותרו ונגיע להסכמה והכל יהיה בסדר.
רוחמה אברהם בלילא
בינתיים עם כל הנקודות שהעלינו לא קרה שום דבר.
היו"ר משה גפני
יקרה. יקרה. אני מכיר אותם. יקרה. תאמיני לי שיקרה. בסוף אני אאיים עליהם שאני לא אביא את החוק ואז יהיה בסדר. זה חוק שכולם רוצים אותו, גם אנחנו וגם הם. ברגע שהאינטרס משותף, זה ייפתר.
רוחמה אברהם בלילא
אתה אופטימי הבוקר.
היו"ר משה גפני
אני אומר לך. יש דברים שאני פסימי. תכף תראי במה אני פסימי. על כל פנים, ברור שאתם תצטרכו לוותר קצת, אנחנו לא נוותר קצת, ונגיע להסכמה.
ערן יעקב
לא תוותרו קצת?
היו"ר משה גפני
אנחנו לא נוותר קצת, אתם תוותרו קצת ונגיע להסכמות. זה יהיה הדדי.


אני אגיד לכם מה יקרה בסוף. בסוף תבוא לכאן דפני ליף או זה שמתפלל אתי תפילת שחרית בבוקר, יתפוס אותי אחרי התפילה ויגיד שאישרתי את החוק הממשלתי הזה. הוא יגיד לי שכל הבעיה היא הדיור ואפילו לא התייחסת לעניין הזה. אני אומר רפורמה במס גם בנושא של הדיור. לעזור לאנשים לקנות דירות. אתם אומרים מקצועית אי אפשר? תגידו משהו אחר. תגידו משהו אחר. לזה אני הגעתי. אני עם רמת המשכל שלי, לזה הגעתי. אני לא מבין שיטות מס, אני יודע שכל יום יש לכם שיטה אחרת, אתם אומרים שזאת לא הדרך? תגידו מה הדרך. אני לא יכול לסיים את החוק הזה בלי שיש פתרון בנושא הדיור. אפילו רעיון לפתרון.
טליה דולן גדיש
אנחנו רשות המסים ומינהל הכנסות המדינה. מה שאדוני מבקש כאן זה לתת באמצעות מערכת מס תשובה לבעיית הדיור.
היו"ר משה גפני
נכון.
טליה דולן גדיש
זה לא באמצעות מערכת מס.
היו"ר משה גפני
למה לא?
טליה דולן גדיש
כי כמו שהוסבר כאן, חלק גדול מהאוכלוסייה, דווקא הצעירה שמתקשה לקנות את הדירה הראשונה, לא מגיעה לסף המס, כך שהיא לא תצליח ליהנות.
היו"ר משה גפני
את זה הבנתי.
יצחק וקנין
פטור ממע"מ על הדירה הראשונה.
ערן יעקב
מן הסתם הייתה ועדה שגם דנה בדיור.
היו"ר משה גפני
איזו ועדה?
ערן יעקב
הוועדה הזאת.
היו"ר משה גפני
מה היא מעניינת אותי? אנחנו עוד אוחזים בוועדה ההיא עם עובדי הקבלן.
ערן יעקב
לעניין הזה נעשו לאחרונה לא מעט שינויים בתחום הנדל"ן.
היו"ר משה גפני
אני מכיר את השינויים. זה נעשה כאן.
ערן יעקב
כן, אני אומר את זה.
היו"ר משה גפני
לא פתר את הבעיה.
ערן יעקב
אני רק מזכיר. אנחנו כנראה מיצינו את היכולת שלנו לתת מענה לעניין הזה בעולם המס.
היו"ר משה גפני
אני מסתכל עליך, אתה בחור נחמד, אתה עוזב בעוד הרבה שנים את רשות המסים ואתה הולך לעבוד בהתאחדות הקבלנים. אתה יושב שם ואתה אומר לי: גפני, אתה לא פותר את בעיית הדיור, תפתור את בעיית הדיור. אני שומע את הצעקות שלך.
ערן יעקב
משהו שלא נאמר לגבי הריבית.
היו"ר משה גפני
מה מיצינו? מחיר הדירות עולה. אנשים לא מגיעים לדיור.
ערן יעקב
אולי זאת לא בעיית מס?
היו"ר משה גפני
אז תגיד משהו אחר. אתם ממשלה. אני לא יודע, תגידו אתם.
רונית תירוש
בעיה של המלט.
שי חרמש
הלוואי והיה אפשר לפתור את זה דרך המלט.
יצחק וקנין
קח הצעה פשוטה יותר. המדינה בכל תקציב, כמו שהיא עושה בתחבורה – הצעתי את זה עשרות פעמים – תקצה ארבעה מיליארד שקלים ואתה בונה כל שנה 3,000-4,000 יחידות דיור וגמרת את העניין.
שי חרמש
תפעיל קודם את חוק הדיור הציבורי.
יצחק וקנין
אתה עושה מתווה לחמש שנים. למה בתחבורה אתה מסוגל לעשות את זה? כי יש בעיה של תשתיות. כאן כאשר יש משבר פי מאה יותר עמוק, אתם לא מנסים לפתור אותו בשום דרך. כל ההצעות שלכם זה אקמול. תמיד אמרתי את זה ואתם יכולים לראות את הדברים שלי לאורך כל הדרך. כל מה שאתם מציעים בנושא של הנדל"ן, זה אקמול ותו לא. זה לא עזר. מחיר הדירות ממשיך לעלות, מחיר השכירות ממשיך לעלות.
ליה שמטוב
איפה?
יצחק וקנין
איפה שאני גר.
רוחמה אברהם בלילא
לא במרכז הארץ.
פניה קירשנבאום
במרכז הארץ השכירות ירדה. כך כתוב בעיתון.
ליה שמטוב
דירה בנצרת עילית בגודל של 74 מטרים, אי אפשר לא להשכיר ולא למכור.
פניה קירשנבאום
אי אפשר כי אין קליינטים.
יצחק וקנין
הפתרון הוא שהממשלה תיקח את זה לידיה כפי שהיא עושה בתחבורה. מה הבעיה? אני לא מבין. יש כאן משבר עמוק והמדינה לא מנסה לפתור אותו.
היו"ר משה גפני
פטור ממע"מ למי שמשתכר מעט.
יצחק וקנין
אני אומר לך שאם ביבי נתניהו יפסיד את השלטון, זה יהיה רק בגלל הדיור ולא בגלל שום דבר אחר. אמרתי את זה עשרות פעמים ואמרתי לו את זה בפנים בארבע עיניים. הוא יפסיד את השלטון. הוא יעשה הכול טוב, הכלכלה תעלה, המשק בסדר, אבל אם לא יהיה פתרון לדיור, הוא יפסיד את השלטון. אם לא יהיה פתרון לדיור, הוא גמר את הקריירה שלו.
דוד אזולאי
ביבי יפסיד, אבל הוא ממשיך לעבוד.
שי חרמש
אולי תדברו ביניכם ותשחררו אותנו. יש כאן ארבעה אנשים מיותרים.
יצחק וקנין
חובתי לומר את הדברים האלה. אני אומר שהוא ישלם בכיסא שלו אם הוא לא פותר את בעיית הדיור.
פניה קירשנבאום
הוא ישלם בכיסא שלו?
שי חרמש
גם את תשלמי. כולכם תשלמו.
יצחק וקנין
הוא ראש הממשלה. אם אני הייתי ראש ממשלה, אני יודע מה לעשות.
שי חרמש
אני לא אתן לגעת באזולאי.
רונית תירוש
וקנין, הוא מקדימה.
יצחק וקנין
לא משנה מאיפה הוא. גם אם אני הייתי ראש ממשלה מקדימה, הייתי חייב לפתור את בעיית הדיור כמו שאני אומר. אין פתרון. שנה אני צועק.
שי חרמש
תציעו הצעה ואנחנו נתמוך בה.
יצחק וקנין
אני צועק וצועק. אני אומר לכם שמי שלא יפתור את בעיית הדיור, ישלם בשלטון.
שי חרמש
תציעו הצעה ואנחנו נתמוך בה.
רוחמה אברהם בלילא
לכן החבר'ה שם אמרו אמירה ברורה וחד משמעית.
יצחק וקנין
אתה יודע שאני צודק בדבריי. אני מסתובב ורואה מה קורה. אמרתי לראש הממשלה בארבע עיניים שאני הולך ביום חמישי עם העגלה לסופר והוא לא הולך. כאן בכנסת אנחנו לא יכולים לדבר אתו כי יש עליו חבורת שומרים. אמרתי לו שהוא צריך להבין שזאת הבעיה המרכזית של המשק, שזה הדיור, הזוגות הצעירים והצעירים הולכים עם בטן מלאה. ראינו שהולכת להיות כל ההתפרצות החברתית הזאת. ראינו אותה. אמרתי את זה מראש לראש הממשלה. כולם זוכרים את צעקותיי כאן וכי אמרתי שתהיה כאן התפרצות חברתית. אמרתי בשבוע שעבר מעל הדוכן שפעם שעברה ההתפרצות הייתה תרבותית, ואני אומר לכם את זה בכל הרצינות. באמת, הייתה מחאה חברתית תרבותית. בפעם הבאה זה כבר לא יהיה תרבותי ואני אומר לכם את זה באחריות.
היו"ר משה גפני
נכון.
יצחק וקנין
אם לא נפתור את בעיית הדיור, יהיה כאן בחברה הישראלית מה שלא קרה אף פעם. תזכרו את המלים שלי לפני שנה אמרתי משהו אבל לגלגו עלי ואמרו שלא יצאו לרחובות, אבל יצאו לרחובות. אז הביאו את טרכטנברג. מה עשה טרכטנברג? הוא בכלל נגע בדיור? תראו לי מילה אחת על הדיור.
רוחמה אברהם בלילא
אני אומרת דבר אחר. הטענה היא לא כלפינו. הטענה היא כלפי המדיניות.
יצחק וקנין
אני לא מזלזל באף פקיד. מעולם לא זלזלתי בפקידים.
רוחמה אברהם בלילא
מי שקובע את המדיניות, זה ראש הממשלה, זאת הממשלה ואלה אנחנו חברי הכנסת.
היו"ר משה גפני
רוחמה, את צודקת.
אבישי ברוורמן
הדיון כאן הוא לא נכון. הם מבצעים את מה שאומרים להם.
רוחמה אברהם בלילא
אם הוא קיבל הנחיה לא לפרוץ את מסגרת התקציב, אם הוא קיבל הנחיה לא להביא תקציב חדש, אם הוא קיבל הנחיה שיהיו רק 300 מיליון שקלים לנקודת זיכוי על מס, זה מה שהוא יעשה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לומר לפקידים שהם פקידים מאוד מכובדים ו אנשים מאוד רציניים. אני אתמול דיברתי ברדיו "קול הים האדום" אצל מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת. אני שם אורח קבוע ברדיו. כמעט כל שבוע אני מדבר שם.
שי חרמש
אני מקזז אותך ב"קול ברמה".
היו"ר משה גפני
אני רוצה לומר לכם שאני אמרתי שאנחנו חברי הכנסת עומדים על סף התפוצצות, קואליציה ואופוזיציה, כולנו. אנחנו מרגישים מאוד מאוד רע כי שואלים אותנו כל הזמן איפה היינו. אפילו יושב ראש הכנסת אמר שהכנסת לא טיפלה בנושאים החברתיים. מה זה לא טיפלנו בנושאים החברתיים? אנחנו כל הזמן מטפלים בעניין הזה. אנחנו מדברים על המים, מדברים על החשמל. חבר הכנסת אורי מקלב בשבוע שעבר במליאת הכנסת הקריא את כל חברי הכנסת וכמה פעמים עלה לדיון נושא המים, נושא החשמל ונושא של העלאת מחירי המזון וכולי. איפה עוצרים אותנו? איפה זה נעצר? נעצר בהנהלת הקואליציה. הנהלת הקואליציה באה ואומרת שזאת הצעת חוק תקציבית ואם אתה מעלה את זה בניגוד לעמדת הממשלה, אנחנו מפילים את זה. אפילו אם לא מפילים, אין לך חמישים חברי כנסת שיתמכו. אחרי זה אנחנו מכופפים את הראש.


אני אמרתי ברדיו "קול הים האדום" ואני אומר גם כאן לכם. לא כדאי לעצבן את חברי הכנסת עד אין סוף. צריך להתגמש אתם. למה? מכיוון שמגיע השלב שבו הולכים לבחירות וזה קורה חצי שנה לפני המועד. בחצי השנה הזאת, מהניסיון שלי אני אומר לכם, ההתפוצצות תבוא אז. אז נעביר את החוקים.
רוחמה אברהם בלילא
אני רוצה לעזור לך. אנחנו באופוזיציה 46 חברי כנסת. כל הצעת חוק שהיא מעבר לחמישה מיליון שקלים, דרושים 51 חברי כנסת.
היו"ר משה גפני
חמישים.
רוחמה אברהם בלילא
51.
היו"ר משה גפני
חמישים חברי כנסת.
רוחמה אברהם בלילא
בסדר. אני נותנת לך פתרון של אחד יותר. כל הצעות חוק שהפלתם בשבוע שעבר, שהיו בסוגיית הדיור, אם היינו מתאגדים ביחד אתכם, 46 חברים ורק חמישה מיהדות התורה, היו לנו את ה-51 חברי כנסת הדרושים להעביר את החוק. זה פשוט. זה אחד ועוד אחד ויש את זה.
ציון פיניאן
יותר קל לקחת חמישה מהליכוד מאשר חמישה מיהדות התורה.
רוחמה אברהם בלילא
חמישה מהליכוד שכולם צועקים חברתי, חברתי, חברתי ובשעת אמת בהצבעה, הם הצביעו ברגליים. את המשחקים האלה כולם כבר מכירים.


אני רוצה לומר משפט לסיום. הודית בזה, השאלה עד איפה תהיה הרצינות של כל חברי הבית הזה. אם אנחנו רוצים לעשות שינוי, זה ללכת לעתים גם כנגד עמדות הממשלה. כשאני הייתי יושבת ראש ועדת הכנסת וסברתי שיש לבטל את חוק ההסדרים, הלכתי נגד הממשלה ועשינו שינוי דרמטי.
היו"ר משה גפני
גם אנחנו.
רוחמה אברהם בלילא
גם אתם. אתה היית אז באופוזיציה.
היו"ר משה גפני
אבל גם עכשיו בקואליציה.
פניה קירשנבאום
רוחמה, אבל לא ביטלו את חוק ההסדרים.
רוחמה אברהם בלילא
תיקנו אותו תיקון משמעותי.
היו"ר משה גפני
אנחנו הוצאנו מחוק ההסדרים יותר ממה שהוצא בזמן שלהם.
קריאה
צמצמו.
היו"ר משה גפני
רוחמה, אני הודיתי בזה. זה לא יפה להגיד למי שעבר עבירה, להזכיר לו את זה בנוכחות כולם. אמרתי שאני בקואליציה ואני כופפתי את הראש. הלכתי עם החוק של הפיקוח על המים, התקדמתי בקריאה הטרומית, אישרתי אותו בפגרה לקריאה ראשונה, אני הולך להביא אותו למליאת הכנסת לקריאה ראשונה, אני מסתכל איפה אלקין נמצא ואני בורח ממנו. לאט לאט. אין ברירה. את יודעת מה, אני מוכן להצביע נגד הממשלה אבל את מתחייבת לי שבכל הנושאים הדתיים עד סוף הקדנציה לא תעלו הצעות חוק? אם זה כך, אני הולך אתך.
רוחמה אברהם בלילא
אתה יודע את דעתי בנושאים של דת באופן אישי.
היו"ר משה גפני
זה סתם. זה היה בצחוק.
פניה קירשנבאום
עכשיו שהם באופוזיציה, הם יתמכו בכל החוקים האזרחיים אבל כשהם היו הממשלה ואנחנו ניסינו לדחוף את ברית הזוגיות, זה לא היה כך.
היו"ר משה גפני
הם היו מצוינים.
שי חרמש
פניה, תני לנו עוד הזדמנות לארבע שנים ונסדר את זה.
אבישי ברוורמן
כשאני הייתי יושב ראש ועדת הכספים, מי חסם אותי בחצי מהדברים שעשו? אתה זוכר מי היה שר אוצר? מי הייתה הממשלה?
שי חרמש
תנו לנו הזדמנות ונתקן את דרכינו.
היו"ר משה גפני
כן. רבותיי, יש מישהו מהאורחים שרוצה להתייחס? אני רוצה עד יום ראשון תשובה לגבי הנושא של מס הכנסה שלילי. במהלך השבוע הזה אני אנסה לקבוע ישיבה שהיא לא ישיבה של הוועדה אלא ישיבה של ראשי הסיעות בוועדה יחד עם אנשי משרד האוצר כדי לנסות להגיע להסכמות.

אני רוצה תשובה לגבי הדיור. פנו לממונים עליכם כי אני רוצה תשובה בנושא הדיור. אני אעלה את הנושא של הריבית על המשכנתה לביטול המע"מ על כאלה שלא משתכרים הרבה. אני אעלה את זה אם לא תמצאו פתרון אחר. אני לא אוציא מכאן חוק שלא יהיה בו פתרון לנושא הדיור, לפחות פתרון חלקי. בינתיים מה שהיה עד היום ומה שאמרת על החוקים על הדיור, אלה חוקים שהכניסו לממשלה כסף. זאת אומרת, הגדלתם את מס שבח על דירה שנייה, היו איזונים בחוקים האלה והממשלה לא הכניסה יד לכיס והוציאה כסף. לא היה בנושא של הדיור שהממשלה באה תקציבית ואמרה שהיא מסייעת בעניין של הדיור. היא עשתה כל מיני חוקים שהם חוקים טובים והעברנו אותם. אני הייתי צריך בוועדה להוסיף את הפטור על מס רכישה בדירה יד ראשונה והייתי צריך להילחם אתכם האם זה מיליון ו-100 אלף שקלים או מיליון ו-250 אלף שקלים, עד שהייתי צריך להגיע לשר האוצר שהלך אתי והסכים למה שאמרתי. אין בעיה, אלה דווקא דיונים מאוד מעניינים ואפילו מרתקים. לא הוצאתם כסף מתקציב המדינה כדי לפתור את בעיית הדיור אבל זה יגיע בטוב או ברע. אין ברירה. זה חייב להגיע. אפשר להוריד ממקומות אחרים, מכספים שאתם מחזירים בסוף השנה לתקציב.

אני מבקש תשובות על כל השאלות האלה.

חברת הכנסת רונית תירוש.
רונית תירוש
אני מבקשת להציע משהו. מאחר שבאמת הנושא של הדיון הוא לא נושא סיעתי, קואליציה ואופוזיציה, אלא הוא בנפשנו כולנו, אני מציעה לקחת את מכלול הצעות החוק שהוגשו בנושא הזה על ידי כלל הסיעות, אפשר לאתר את ההצעות האלו, ולא לדון כאן בהן כהצעות חוק כדי להעביר כי אין לנו את הזכות הזאת, הן לא עברו טרומית וכולי, אבל בתכנים שלהן וברעיונות שלהן לא צריך להמציא את הגלגל מחדש. ישבו אנשים וחשבו. יש שם רעיונות יפים ואנחנו נוכל להחליט בינינו. אם נחליט שאחת מההצעות היא טובה, אולי אפילו נגיש אותה כהצעת הוועדה.
רוחמה אברהם בלילא
להוריד את ההטבה של חוק הדיור הציבור שהעברנו.
רונית תירוש
אני לא רוצה לומר שהעברנו או לא העברנו. אני באמת לא רוצה להיכנס לזה. נבדוק את המהויות ואת הרעיונות, נדון ואולי נבנה לנו הצעת חוק שהוועדה כולה תחתום עליה. תודה.
היו"ר משה גפני
עורך דין צחור.
איתן צחור
בלה"ב יש לנו חוות דעת מפורטת לגבי הוצאות משכנתה. נעביר אותה לוועדה.
ליאת גרבר
תעביר גם אלינו.
איתן צחור
זה הועבר.
היו"ר משה גפני
כן, תעביר.
איתן צחור
לגבי יתר ההצעות, יש לנו שורה ארוכה של הערות לגופו של עניין. לגבי ניירות ערך שממסים רק הכנסות ולא הפסדים ועוד כל מיני הערות. אנחנו נעביר אותן לוועדה ונקווה שיימצא כאן איזשהו שימוע לטענות האלה.
ליאת גרבר
תעביר גם אלינו.
היו"ר משה גפני
עורך דין צחור, אני מאפשר לכם להציג את עמדתכם כפי שאני מאפשר לאחרים. להפך, אני אפילו רתחתי מזעם על כך שהאנשים לא הציגו את עמדתם כשהייתה האכיפה המינהלית ואחרי כן עתרו לבג"ץ ואמרו בבג"ץ שגפני לא מבין, כי כך הוא אמר לפרוטוקול. את זה לקחו לבג"ץ. ביקשתי והתחננתי להציג את עמדתכם – לא עמדתכם דווקא אלא אני מדבר על העמדות של כולם, ואפילו שלחתי מכתב – ואני אאפשר לעשות זאת אבל עוד לא החלטנו מה עמדתנו. אנחנו נחליט מה עמדתנו אחרי שנשב עם משרד האוצר ונגיע להסכמה. אם לא נגיע להסכמה, אז בסדר, נראה מה יהיה. אולי נקדים את הבחירות. אני לא יודע מה נעשה.
איתן צחור
יש לנו שורה ארוכה של הערות.
היו"ר משה גפני
נגיע להסכמה. אני מתחייב בעזרת השם שנגיע להסכמה.
דוד אזולאי
במסגרת אותן הסכמות עליהן אדוני מדבר, באותו סל הסכמות ייכלל בו פטור ממע"מ על דירה ראשונה לזוגות צעירים?
היו"ר משה גפני
הם לא מסכימים לזה.
דוד אזולאי
אני לא שואל אם הם מסכימים או לא מסכימים אלא אני שואל על המסגרת.
היו"ר משה גפני
אמרתי כן. התשובה היא כן. אמרתי. אני העליתי את הנושא של ניכוי מס על ריבית על משכנתה, שזה עוזר לזוגות הצעירים. הם אומרים שזה לא מסתדר להם עם מדיניות המס. זה הועלה על ידי חבר הכנסת וקנין וגם אתה מעלה את זה.
ערן יעקב
זה לא עוזר.
היו"ר משה גפני
אם זה עוזר או לא, על זה נדבר אחר כך. תגידו משהו שכן עוזר. אל תגידו לא עוזר. מה לא עוזר, אני יודע. זה כן עוזר. הנושא של פטור ממע"מ, אז לא צריך לתת פטור ממע"מ למי שמשתכר מיליון ו-800 אלף שקלים בחודש, אבל כן פטור ממע"מ למעמד הביניים והשכבות החלשות, שזה הנושא המרכזי.


אני רוצה תשובות על זה. זה מה שהעליתי. זה היה גם ביום חמישי ואני מעלה זאת שוב היום. זה לא מופיע לא בהחלטת ממשלה, זה לא מופיע בתזכיר החוק, זה לא מופיע בשום מקום שנראה באופק, יש כאלה שראו את הדוח של איזו ועדה עלומת שם שגם שם זה לא מופיע. אנחנו צריכים לדאוג לעניין הזה. אנחנו רוצים על זה תשובות. אמרתי, אני לא יכול לצאת עם החלטה בהצעת חוק שלא תהיה איזו התייחסות לעניין של הדיור. אני מבקש תשובות. אם אתם לא יכולים לתת את התשובות האלה, צריך דרגים בכירים יותר.
ערן יעקב
לעניין מע"מ ולעניין ריבית, ודאי שאנחנו יכולים לתת את התשובות כמו שנתנו. אני אומר לך לפי מיטב ידיעתי המקצועית והבנתי שמעבר לפן תכנוני, המשמעויות של זה – מעבר לפן התקציבי ונניח שאני מתעלם מהפן התקציבי – שבסופו של דבר זה יבוא למחיר ואני חושב שזה נאמר כאן בצורה מאוד פשוטה. אני אומר לך שזה לשים פלסטר שדקה אחרי כן לא נותן כלום אלא רק לבוא לידי ביטוי במחיר. האמן לי, שום דבר לא יתגלגל על מי שאתה מדבר עליו.
היו"ר משה גפני
בסדר. רבותיי, תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:35

קוד המקור של הנתונים