ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 09/11/2011

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - חובת הקלטה של עסקה טלפונית), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת הכלכלה

9.11.11


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב רביעי









פרוטוקול מס' 649, 650

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, י"ב מרחשוון התשע"ב (9 בנובמבר 2011), שעה 09:30
סדר היום
1. הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - חובת הקלטה ופרסום תנאי התקשרות בעסקה מתמשכת ופיצוי בשל חיוב שגוי), התשע"א-2011, של חה"כ אורי אריאל, חה"כ מירי רגב, חה"כ אורי אורבך (פ/2915)

2. הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - חובת הקלטה של עסקה טלפונית), התש"ע-2010, של חה"כ אורלי לוי אבקסיס (פ/2423(
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר

יצחק וקנין – מ"מ היו"ר

אורי אריאל

ישראל חסון

אורלי לוי-אבקסיס

יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מוזמנים
עו"ד חנה טירי, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, משרד התמ"ת

עו"ד אסף תכלת, ייעוץ וחקיקה – אזרחי, משרד המשפטים

עו"ד ליאת גלזר, משרד המשפטים

קובי שמש, עוזר שר התקשורת

אורי ויטנר, מנהל מחלקת רגולציה וקשרי מפעילים, פרטנר תקשורת

ערן גרף, מנהל רגולציה, חברת בזק בינלאומי

מיכל פליישר, מנהל רגולציה, הוט טלקום, חברת הוט

עו"ד מיטל נעים, חברת יס

עו"ד סוזנה רבינוביץ, מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

יגאל אכטנברג, מנהל תחום פיתוח וקשרי חוץ, ארגון אמון הציבור

עו"ד זאב פרידמן, יועץ משפטי, המועצה לצרכנות

מרסל דביר, מנהלת פניות הציבור, ישראכרט

גילה סלע, מנהלת מחלקה בקרה ותמיכה בשירות, ישראכרט

יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות

גליה פז, מנכ"ל מרכז התקשורת הישראלי

גליה דוכין אריאלי, נציגת המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

1. הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - חובת הקלטה ופרסום תנאי התקשרות בעסקה מתמשכת ופיצוי בשל חיוב שגוי), התשע"א-2011, של חה"כ אורי אריאל, חה"כ מירי רגב, חה"כ אורי אורבך (פ/2915)
2. הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון- חובת הקלטה של עסקה טלפונית), התש"ע-2010, של חה"כ אורלי לוי אבקסיס (פ/2423(
היו"ר כרמל שאמה
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום שני חוקים: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - חובת הקלטה ופרסום תנאי התקשרות בעסקה מתמשכת ופיצוי בשל חיוב שגוי), התשע"א-2011, של חברי הכנסת אורי אריאל; הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון- חובת הקלטה של עסקה טלפונית), התש"ע-2010, של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס.


אני מבין שאנחנו בכוונה לאחד את שתי הצעות החוק. אורי, בבקשה.
אורי אריאל
תודה, אדוני היושב-ראש. החוק הגיע אליי דרך עוזרי, שנתקל בבעיה כזאת, אבל נראה שלא רק עוזרי, זיו מאור, נתקל בבעיה כזו, אלא רבים וטובים, והיא נקראת "שיטת מצליח", כי יש תופעה שחברות גדולות, סלולריות אבל גם אחרות, מנפיקים כל מיני חשבונות, בתקווה שהצרכן הבודד, שאין לו זמן לקרוא את כל הניירות, ולהבין כל מה שכתוב שם, ואיך חייבו אותו, ותמיד זה סכום לא כל כך גבוה, והוא ממשיך הלאה, וממיליוני צרכנים – בסלולר, נדמה לי, יש 6 או 7 מיליון צרכנים, אולי יותר, אבל גם אחרים – אני לא מייחס את זה דווקא אליהם. העניין הוא שזה עסקה מתמשכת. בעצם, הצרכן נותן לצרכן את מספר החשבון בבנק, והוא עושה כבתוך שלו. זה נובע מיחסי אמון: אני אומר: אני מקבל שירות, ואתה יכול לחייב אותי. הרי כשאני הולך למכולת, אני משלם, ובזה תם הקשר בינינו. פה אני נכנס למסלולים שנעים בין שנתיים, שלוש, ולפעמים לעשר, עשרים שנה – נתתי את מספר החשבון, החברה הזו או אחרת נכנסת, מחייבת, והכול נעשה מתוך יחסי אמון.


נכון, מוטלת חובת הבדיקה על הצרכן, אלא שהעניין הפך למגפה, ולכן הוא קיבל את השם "שיטת מצליח", כי במקרה הטוב אתה מתלונן, ידברו אתך עשר פעמים, יגידו לך כך או אחרת. אנחנו רוצים ללכת עם הצרכנים, ולא נגד החברות. אין לנו עניין לפגוע בחברות, אדרבה – שחברות ירוויחו ויובילו את המשק, אבל צריך לעשות את הדברים האלה בצורה הרבה יותר קפדנית ומדויקת לטובת כל הצרכנים.


למעשה, אנחנו יוצרים פה מציאות שהצרכן, במקום שפעם הוא היה צריך לרדוף אחרי החברות, ולהוכיח, ברגע שהוא בא עם תלונה, הנטל במידה רבה עובר לחברות המשווקות למיניהן. החברה חייבת להעמיד לרשות הצרכן את כל המידע שיש אצלה, ויש אצלה, כי רבות החברות היום שמקליטות את העסקה, ויש כל מיני דברים אחרים, והצרכן לא צריך לרוץ ולחפש את הדברים – הוא יכול לקבל את כל החומרים, ואנחנו רוצים שיהיו לו החומרים, כדי שהוא יוכל להתמודד. אנחנו מציעים שעל כל חיוב שגוי יהיה פיצוי של אלף שקלים, שזה דבר מרתיע, כי בדרך כלל החברות לוקחות סכומים קטנים, או זה באמת בטעות – ו-וודאי שזה יכול לקרות; אני לא רוצה להטיל כתם על כל החברות, או זה ב"שיטת מצליח" – סכומים קטנים, שהצרכן לא ירגיש בהם - שוכחים לבטל איזה חיוב כמה חודשים וכן הלאה. סך הכול, אם יהיה קנס מיידי, שלא צריך – סליחה, תיקון: הסכמנו על 500 שקלים, בסדר. בזה נלך לקראת הצרכנים. לדעתי, זה גם הליכה לקראת החברות. אין פה עימות חזיתי מול החברות, מבחינתי. זה יעזור גם לחברות לתת שירות טוב יותר, יקפידו יותר, השירות יהיה טוב ואמין יותר, ממילא זה יביא יותר לקוחות. אני חושב שסך הכול יש הסכמות על הדברים בין הממשלה לבינינו.
יצחק וקנין
תודה. מי רוצה להתייחס מהתמ"ת?
חנה טירי
אנחנו לא התמ"ת כבר אלא רשות עצמאית, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן.
יצחק וקנין
בעצם, מי הרגולטור שלכם היום?
חנה טירי
הממונה על הגנת הצרכן והשכר ההוגן, הגב' תמר פינקוס.
יצחק וקנין
למי הוא כפוף?
חנה טירי
לשר. מבחינת האחריות המיניסטריאלית, אנחנו לא כפופים למנכ"ל.
כמה מילים מקדימות
קודם כל, הממשלה תמכה בהצעת החוק. התנגדנו לסעיף הפיצוי העונשי. יחד עם זאת, הגענו להסכמה, ונדבר על זה בהמשך.

מבחינת חוק הגנת הצרכן, כאשר הצרכן עושה עם עוסק עסקה טלפונית ומכר מרחוק באמצעות האינטרנט, חובה על העוסק למסור לצרכן מסמך גילוי של הפרטים המהותיים לעסקה – זו חובה קיימת. אנחנו מדברים על "שיטת מצליח", ושגובים מחיר מעל המחיר שהתחייב, או שגובים על שירותים, למשל, שהצרכן לא התחייב לגביהם, אז צריך שיהיה ברור שהעוסק חייב למסור לצרכן מסמך גילוי. עם העסקה יש חובה של חוזה בכתב - אצל חלק מחברות התקשורת יש חובת חוזה בכתב – על-פי חוק הגנת הצרכן, יש חובה לתת לצרכן זכות לעיין בחוזה לפני החתימה, וחייבים לתת לו עותק, כלומר כל המידע גם בכתב חייב להיות אצל הצרכן.


לגבי הצעת החוק, אנחנו הגענו לנוסח מוסכם, אם כי לגבי נקודות מסוימות נרצה לשקול לקראת השנייה והשלישית, אבל אמרנו שלגבי חובת ההקלטה, שעדיף שהחובה הזאת לא תהיה מנוסחת בהצעת החוק. חששנו שחובה גורפת של חובת הקלטה תהווה פגיעה בעסקים קטנים ובינוניים. כמובן, אנחנו מדברים רק על עסקאות מתמשכות ולא על עסקאות חד-פעמיות.
אורי אריאל
אולי תסכימו שחברות ממחזור מסוים, קרי שבאמת לא כל עסק קטן- - -
חנה טירי
יכול להיות שצריך להחריג במפורש עסקים מסוימים, או השר יקבע במפורש על מי זה יחול, אבל בשלב הראשון אמרנו: לא חובה גורפת. יש חברות שיש להן חובה כזו מכוח הרשיון.
אורי אריאל
אילו חברות?
חנה טירי
רק הסלולר, לא כולן.


נקודה שנייה זה נושא הנגשת השיחה. הסכמנו, שאם העוסק מקליט את השיחה עם הצרכן, והעוסק מעוניין להשתמש באותה שיחה, הוא חייב להנגיש לצרכן. אם הוא לא מנגיש את השיחה לצרכן – נטל ההוכחה לגבי הפרטים שסוכמו באותה שיחה - כמובן, לגבי אותה עסקה מתמשכת - נטל ההוכחה יהיה עליו. זה לגבי הסעיף הראשון.


לגבי הסעיף השני, הסכמנו, שאם יש ויכוח לגבי גובה הסכום שנגבה מהצרכן, העוסק צריך לבדוק את הטענה, צריך להשיב לצרכן תוך 24 שעות – כך קבענו, ואם הצרכן צודק, ואכן נקבע סכום עודף, העוסק צריך להשיב לצרכן את כספו תוך שלושה ימים בתוספת ריבית והצמדה, ואם העוסק לא משיב לצרכן את כספו בתוספת ריבית והצמדה, בית המשפט יהא רשאי לפסוק פיצויים בסכום שלא יעלה על 500 ₪. זו היתה ההסכמה בינינו לבין המציע, בשיתוף עם משרד המשפטים.


כמובן, יש עוד נקודות ושאלות, שעד מועד דיון זה צצות ועולות, ואמרנו שעוד נשב, נשקול חלק מהנושאים, חלק מהבעיות.
יצחק וקנין
משרד המשפטים, כאשר המדינה גובה סכום שלא מגיע לה, בדרך כלל לא מחזירה אותו בזמן. האם הדבר הזה יחול גם על המדינה, או אתם מדברים רק על עוסק מורשה? אני יכול לתת דוגמה מהימים האלה.
חנה טירי
תלוי באיזה כובע גובה המדינה.
יצחק וקנין
אפילו בקנסות של חניות. והמדינה לא מחזירה, וזה לוקח חודשים. אני מדבר על עצמי כרגע. ב-2000 הייתי סגן שר. לסגן שר יש נהג, וכנראה, הנהג חנה במקום אסור. אני מקבל דוח אחרי 10 שנים, כי הם שלחו אותו למשרד העבודה – אז, התמ"ת - וכנראה, המשרד לא ידע למי להפנות את הדבר. אני מקבל הביתה – כנראה, התעוררו אחרי 10 שנים – דוח, לפני שנה קיבלתי אותו. כתבתי מכתב: מעולם לא קיבלתי דוח כזה. בדקו, ובינתיים עשו לי עיקול על החשבון. אתם מכירים את המרכז לגביית קנסות. לא רציתי שבחשבות בכנסת פה יחשבו שהמדינה מעקלת אותי, ושילמתי. קיבלתי תשובה אחרי חצי שנה, שאכן טענתי צודקת, והחליטו לבטל את הדוח. טוב. כתבתי מכתב, צילמתי, שלחתי, כבר לפני ארבעה חודשים, רבותיי, ועד היום לא קיבלתי כלום. זו דוגמה. זה זועק לשמיים. המדינה לוקחת את מה שמגיע לה בדין, וזה צריך להיות כך, אבל לא יכול להיות שכשצריך להחזיר, אין עם מי לדבר. קחו זאת לתשומת לבכם, ואם לא, אביא חקיקה בנושא הזה.
אורי אריאל
אני שותף שלך.
אסף תכלת
בעניין הזה, יש ודאי תחומים מסוימים שהתחומים האלה מאורגנים, כמו החזרי מס, שגם אם לוקחים תקופה, כשמוחזר הכסף, ודאי מוחזר עם ריבית והצמדה, לפי חוק.
יצחק וקנין
לא רוצה ריבית והצמדה; תנו לי את מה שמגיע לי.
חנה טירי
חוק הגנת הצרכן עוסק ביחסים שבין עוסק לצרכן, וייתכן שכאשר עירייה גובה קנסות על חנייה, היא לא עושה את זה בכובע של עוסק במשמעות של חוק הגנת הצרכן, יכול להיות שזה צריך לבוא לתיקון חקיקה אחרת, שעוסקת בפעילות של העירייה כרגולטור, כמי שגובה קנסות.
אורלי לוי אבקסיס
אבל יש גם חברות הביטוח, שמוחרגות מחוק הגנת הצרכן, וגם שם יש קטסטרופה. אני חייבת לספר סיפור אישי – עשיתי ביטוח – כשזה דרך האינטרנט, אולי יש לך סימוכין, אבל כשזה דרך הטלפון מול הסוכן, אתה מקבל הצעה, סגרת את הכול, ופתאום כשמגיעה אליך הפוליסה או החישוב של חברות האשראי, אתה מגלה שזה הרבה יותר ממה שסגרת, ואומרים לך אז: זה לא כולל את זה ולא כולל את זה, ולא אומרים לך את זה בעסקה הטלפונית. לכן חובת ההקלטה פה צריכה להיות חוצה, וגם להכליל את חברות הביטוח – זה עלה משהו אישי. אבל היכולת של הצרכן להוכיח: לא זו העסקה שנסגרה, היא משהו שלא נמצא בידו. היום חלק מהחברות מקליטות – לא בגלל חובת חוק – אבל הן אף פעם לא מעבירות את זה ללקוח; רק כאשר ההקלטה פועלת לטובתן, הן אומרות: יש לנו הוכחה, אבל כאשר זה הפוך, אף אחד לא מכריח אותם להוציא את ההקלטה ולתת אותה ללקוח. הצעת החוק שלי מדברת, שעל סכום מסוים, שיקבע השר – אני לא מדברת, למשל, אם הזמנתי פיצה בטלפון, אם הזמנתי אותה עם זיתים או בלי – את הדברים האלה אפשר להחריג, אבל מסכום מסוים צריכה להיות חובת הקלטה כדי להבטיח שהלקוח ישלם את מה שהוא סיכם עליו, ולא יותר מכך.
יצחק וקנין
האם בזה התכוונת להציג את הצעת החוק שלך, ואת מסכימה לאחד אותה?
אורלי לוי אבקסיס
בהחלט, בתנאי שתהיה חובת הקלטה.
אתי בנדלר
אין חובת הקלטה, בהתאם להצעת הממשלה.
אורי אריאל
למה חברות הביטוח מוחרגות?
חנה טירי
הן לא מוחרגות; יש להן הסדר ספציפי. אני לא יודעת, הסדר ספציפי לעניין חובת ההקלטה, אבל יש המון הוראות צרכניות בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, ביטוח, ואם רוצים שהוראה דומה כזו תהיה גם לגבי ביטוח, זה צריך להיות מתוקן בחוק הספציפי שלהם. זה לא שזה מוחרג כי חברות הביטוח יכולות לעשות מה שהן רוצות.
אורי אריאל
לא היתה טענה כזו. אני רק שואל לגבי ההקלטה.
חנה טירי
אני לא מייצגת את חברות הביטוח. אני לא מייצגת את הרגולטור שמפקח על הביטוח, אני לא חושבת שהוא נמצא פה היום.
אורי אריאל
אתי, אפשר להכניס את נושא הביטוח, את ההקלטה, לחוק הזה?
אתי בנדלר
לא. אתייחס לשני דברים: קודם כל, חוק הגנת הצרכן חל רק ביחסים שבין עוסק לצרכן, ויש הגדרות באותו חוק, מיהו עוסק ומיהו צרכן. ההגדרה של עוסק היא הגדרה מאוד רחבה. לעניין שאלתו של חבר הכנסת וקנין לעניין המדינה, עוסק הוא מי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוק, כולל יצרן. המדינה לובשת בעצם ככלל שני כובעים – יש לה סמכויות שלטוניות, ואז היא לא עוסק, כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן. יש פעולות מסוימות שהיא עושה כעוסק. מיעוט פעולות, כלומר בהתקשרויות מסחריות שלה בעיקר, ואז היא עשויה להיות עוסק. ככלל, החוק הזה לא חל על פעולות שלטוניות, גביית קנסות ודאי, או הטלת קנסות וגבייתם היא בגדר סמכויותיה השלטוניות של המדינה.
אורי אריאל
זה נכון גם לעירייה?
אתי בנדלר
כן. לעירייה יש מספר פעולות שהיא מבצעת, בין בעצמה ובין באמצעות תאגידים עירוניים, פעולות היכולות להיחשב כפעולות הנכנסות לכובע העוסק, למשל הפעלת משפחתונים או בריכות שחייה ודברים כאלה, אבל רוב הפעולות שלה הן אינן במסגרת הגדרת עוסק בחוק הגנת הצרכן.


לשאלה השנייה, של הסכמי ביטוח ובנקאות, הרי שסעיף 39 לחוק הגנת הצרכן, עניינו בסייג לתחולה, והוא קובע מפורשות, שהוראות חוק זה לא יחולו על שירות הניתן בידי אחד מאלה: 1. תאגיד בנקאי כמשמעותו בחוק הבנקאות, שירות ללקוח; 2. מבטח או סוכן ביטוח כמשמעותם בחוק הפיקוח על עסקי ביטוח.


בהקשר של שירותי צרכן או לקוח עם תאגידים בנקאיים או עם חברות ביטוח, יש חוקים ספציפיים – חוק הבנקאות, שירות ללקוח, וחוק הפיקוח על הסכם ביטוח - היום יש לזה שם אחר, ולכן ככל שרוצים שהוראות מקבילות יחולו באותם חוקים, צריך להציע הצעת חוק כדי להחיל עליהם, או לפחות, אפשר להרחיב את זה במסגרת הצעת חוק כזו כל עוד מכינים את זה לקריאה הראשונה, אבל כמובן, אז יהיה צורך בישיבה נוספת, לגבש את הצעה, ולהזמין את הגורמים הרלוונטיים לדיון כזה, כי אי-אפשר לעשות זאת בלא שהם נוכחים, בלא שאיש יודע על כך שהיתה כוונה להחיל עליהם את החובה הזו.
אורלי לוי אבקסיס
ואם מדברים בזה לפני הקריאה הראשונה, ומעלים את זה לקריאה ראשונה, אפשר לדון בזה לפני שנייה ושלישית, כי זה לא יהיה נושא חדש, לא?
אתי בנדלר
הגבולות של לדבר ולהתייחס בדברי ההסבר כדי שלא יטענו אחר כך נושא חדש צריכים להיקבע בצורה סבירה וראויה. מדובר כאן בגופים שהחוק לא חל עליהם, בתיקון של חוקים אחרים לגמרי, לכן לרשום הערה בדברי ההסבר, שהוועדה תדון בחוקים אחרים לגמרי, אחרי הקריאה הראשונה- - -
אורלי לוי אבקסיס
עשינו את זה בוועדות אחרות, וזה היה בסדר.
אתי בנדלר
הניסיון שלי בכנסת – אני מכירה את הפרוצדורה, אבל עדיין לא ניתן לסכל את הרעיון של הגשת הצעת חוק פרטית, ולכתוב בדברי ההסבר כל מה שעולה על הדעת כדי לאפשר אחר כך פתח שאין לו כמעט גבולות לגבי מה שאפשר לעשות בהצעת חוק, בלי שההצעה פורסמה, בלי שהרעיון, מה את רוצה לעשות, בא לידי ביטוי בנוסח החוק לקריאה ראשונה. אפשר לעשות את זה בגבולות סבירים.
אורלי לוי אבקסיס
להחיל את זה על חברות הביטוח זה לא סביר?
אתי בנדלר
אפשר לעשות את זה, רק צריך לקיים דיון בנושא הזה. אפשר להכין נוסח מורחב כרגע, לקיים עוד ישיבה בהכנה לקריאה ראשונה, ואז גם המדינה תוכל לתת את דעתה למשמעויות של הנושא הזה, גם הרגולטורים שמפקחים על התאגידים הבנקאיים ועל חברות הביטוח לא נמצאים כאן, כי הגב' טירי, כאמור, ממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן. יש המפקח על הביטוח במשרד האוצר, יש המפקח על הבנקים וכו', כלומר זו פרוצדורה רחבה יותר. זה לשיקול דעתכם.
אורי אריאל
בהתייעצות עם הנהלת הוועדה, יושב-ראש הוועדה, אני מבקש – אנחנו רוצים להכניס את זה, ומבינים שהדיון לא ייגמר היום. ייקבע דיון נוסף, שיכלול גם את נושא הביטוח.
אתי בנדלר
אני מניחה שההזמנה תצא בהתאם, אבל אני כבר מבקשת מנציגי הממשלה להעביר את המידע הזה גם לגורמים אצלכם שמטפלים בחברות ביטוח ובתאגידים בנקאיים.
אסף תכלת
לעמדתנו, חובת הקלטה, שהיא חובה גורפת, יש לה משמעויות- - -
אתי בנדלר
אנחנו עדיין לא מדברים על היקף החובות שיחולו; מדובר, מה שייקבע, האם ייקבע- - -
אסף תכלת
לגופים ספציפיים?
אתי בנדלר
שייקבעו הוראות מקבילות לגבי תאגידים בנקאיים ולגבי חברות ביטוח.


עכשיו מתעוררת השאלה לגופו של עניין, לגבי עצם חובת ההקלטה, שזו השאלה הראשונה. הצעת החוק שהגישה חברת הכנסת אורלי אבקסיס מדברת על חובת הקלטה. המדינה מתנגדת להטיל חובת הקלטה גורפת. עמדת המדינה, כפי שאני מבינה שהוסכם עם חבר הכנסת אורי אריאל, היא שככל שנעשית הקלטה בעסקאות מתמשכות, תהיה חובת הנגשת אותה הקלטה לצרכן- - -
אורלי לוי אבקסיס
אסור לוותר על החובה, כי היום כשאת מתקשרת אומרים: לצורך שיפור השירות אנחנו מקליטים חלק מהשיחות. עכשיו הם יכולים לומר: דווקא את השיחה הזאת לא הקלטנו.
אתי בנדלר
הסנקציה המוצעת היא שאם עוסק טוען שאין הקלטה, או שבדיוק היא הלכה לו לאיבוד, או כל מיני סיפורים כאלה, הוא לא יוכל לעשות שימוש כלשהו בהקלטה - היא לא תשמש ראיה לשום דבר.
אורלי לוי אבקסיס
אבל יש לו אינטרס לא לשחרר את ההקלטה, כשהיא לא עובדת לטובתו, אז השיחה הספציפית הזו לא הוקלטה.
קובי שמש
יש המון תלונות, שאנשים פונים, מבקשים תוספות, וחודש אחר כך מקבלים חשבונות נוספים על שירותים נוספים, שהם לא קיבלו. נוצר מצב, שהצרכן פונה לחברה, ובחלק מהמקרים מדברים אתו, בחלק מהמקרים יש זמן מענה מאוד ארוך, ובחלק מהמקרים הוא בכלל לא מקבל תשובה. בפועל הוא מחויב על משהו שהוא לא ביקש.

היום גם מבחינה טכנולוגית אין בעיה להקליט את השיחות, מערכות ההקלטה זולות, מערכות האחסון זולות, ובחלק מהמקרים החברות מקליטות את זה, אז אין מניעה לחייב את החברות להקליט, מה עוד שבהצעת החוק של חברת הכנסת לוי מדובר על חצי שנה, שזו יחסית תקופה קצרה, אז אני לא מבין מה ההתנגדות של חלק מגופי הממשלה. יש פה אינטרס ציבורי ממדרגה ראשונה, שאותו צרכן שמזמין משהו, יקבל אינדיקציה על מה שהוא הזמין. אם החברה מחייבת אותו על חיובים שהוא לא ביקש, לפחות שיהיה לו תיעוד, על מה שהזמין. אם אין פה בעיה טכנולוגית, חלק מהחברות כבר עושות את זה במודע, או עושות את זה ולא מיידעות את הצרכן, זה דבר צרכני ממדרגה ראשונה.


הנושא של להתחמק ולא לחייב את החברות להקליט, זה נראה מוזר.
חנה טירי
אמרתי בתחילת דבריי, לא היית פה- - -
קובי שמש
הייתי. יש פה נושא של גילוי נאות. חלק מהחברות מפרסמות כל מיני דברים, ומטעים לגמרי את הציבור. זה עלה בדיון בוועדה אצלך לפני יומיים, בנושא של אחת החברות, ואנשים קונים מהירויות של אינטרנט, ובפועל אומרים להם שבששת החודשים הראשונה תשלם 50 שקל, ושכחו שבתקופה השנייה המחיר עולה פי שניים ושלושה. יש לכם אינטרס גדול לקדם את הנושא הזה. יש המון תלונות, ולצערנו, זה מגיע למגרש שלכם, ואתם לא עושים שום דבר.
חנה טירי
כשיש פרסומים מטעים, אנחנו בודקים. אתה לא יודע כל מה שהרשות עושה.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
יוסי פתאל
קודם כל, בענף התיירות יש חוק של גילוי נאות. חבר נכבד, שאיני מכיר אותו, אמר: אין בעיה טכנולוגית, זו לא בעיה כספית, ואני ראיתי כבר את מנהל הבנק רץ בטירוף אל המשרדים.

אנחנו בעד החוק ובעד הקלטות, אבל לצערנו, בענף התיירות רק חברות עשירות או בעלות אמצעים יכולות להרשות לעצמן, אבל היום להטיל על 400 ו-500 סוכנים את ההוצאה הכספית של הקמת המערכות האלה, זה בלתי סביר. המערכת הזאת עולה יותר מאשר עולה משרד נסיעות ממוצע קטן. אני לא יודע מתי עשית את הבירור, כמה עולה להקליט. אם יגידו שענף התיירות לא רלוונטי – 100 אחוז.
אורלי לוי אבקסיס
אתה אומר: הבטיחו לי שהחדר פונה לים, שיש בריכה, למשל- - -
חנה טירי
אנחנו מדברים על עסקאות מתמשכות.
אורלי לוי אבקסיס
לא אצלי.
יוסי פתאל
כרגע כתוב משהו גורף. במסגרת החוק אני חייב לומר לך את החדר, נראה לי שליושב-ראש הוועדה קצת נמאס לראות אותי פה עם ההתנגדויות.
היו"ר כרמל שאמה
לא, אתה תמיד מדבר לעניין.
יוסי פתאל
בנושא שלנו יש חוק עם 14 סעיפים נפרדים, שבדקדוק אומרים מה אנחנו צריכים לעשות.

אין לנו בעיה עם עצם הכוונה. העלות הכספית תגרום למשרדים אצלנו לסגור את העסק. ואיך מקליטים, למשל, שיחות בסלולר?
אורלי לוי אבקסיס
גם בשבילך זה טוב.
יוסי פתאל
יש מערכות כאלה, אתה צריך לחבר אותן ל"בק אופיס", להזמנה הספציפית. זה מערכות יקרות, שעולות מאות-אלפים.
אתי בנדלר
אני רוצה להוסיף על דבריו של מר פתאל את מידת הצורך בהגנת אותן מערכות, לפי חוק הגנת הפרטיות, ולא סתם נציגת הרשות למשפט וטכנולוגיה נמצאת כאן.
אורלי לוי אבקסיס
אנחנו מדברים על זה שרק כאשר הלקוח יבקש, כלומר הוא מוותר על החיסיון שלו.
אתי בנדלר
אבל איך את יכולה להבטיח, שאני לא אכנס- - -
אורלי לוי אבקסיס
איך את יכולה להבטיח, שלא ייכנסו למאגר בביומטרי?
אתי בנדלר
זה בדיוק העניין.
אורלי לוי אבקסיס
שם כל הפרטים, כולל הכול. אומרים היום: חלק מהשיחות מוקלטות. יש לי חברה שיש לה עסק זעיר מהבית, היא מקשרת בין קווי טלפון או אינטרנט לאנשים. היא קנתה לעצמה תוכנה זולה מאוד, והיא מקליטה את כל העסקאות, כדי שלא יטענו. אני מתפלאת שמה שקשור למלונאות, אומרים לנו: זה נורא יקר לנו. לחברה שלי כל התוכנה עלתה אולי אלפיים שקל. אולי זה לא אלפיים שקל. אני אבדוק אתה, ואביא את זה לפה.
יוסי פתאל
שיבוא איש מקצוע ויבדוק את זה.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
ליאת גלזר
אני לא יודעת לומר כמה עולות המערכות – זה נושא שצריך לדון לגביו. חשוב לי להבהיר, שברגע שתהיה חובת הקלטה, כל גורם שעוסק לפי החוק, ושמקליט את השיחות, יצטרך להתייחס אל השיחות המוקלטות כאל מאגר מידע, ויחולו עליו חובות לפי- - -
אורלי לוי אבקסיס
למה היום אתם לא מתייחסים להקלטות שלהם כאל מאגר מידע?
ליאת גלזר
מתייחסים. ומה שזה אומר ברמת השיח שהיה פה לגבי עלויות, זה אומר שלא די להקליט ולשמור ב-PC, אלא אתה גם צריך לאבטח את המקום שבו נשמרות השיחות, ולהבטיח שהגישה לאותן שיחות תהיה, למשל, רק על-ידי אותו לקוח או רק לגבי אותו לקוח.
ישראל חסון
מה ההבדל בעולם התוכן בין השיחה שאני מקיים אתך לבין הטופס, שאת מעלה את הפרטים של מה שביקשתי ממך? מה ההבדל מבחינת שמירת המידע?
ליאת גלזר
אין הבדל. יש הבדל לגבי אבטחת המידע.
ישראל חסון
לטעמי, אתם שואבים את זה מחוק האזנות סתר.
ליאת גלזר
אני מדברת בעניין חובת ניהול מאגר המידע.
ישראל חסון
הרגישות של המידע לא שונה בין מה שדיברתי אתך לבין מה שאת ממילא מקלידה.
ליאת גלזר
אני מדברת לגבי השאלה, האם יש פה היבט של עלויות ברגע שאתה מקליט שיחה. אתה צריך לאבטח את השיחות המוקלטות.
ישראל חסון
מאחר שאת מדברת על אבטחת שיחה מוקלטת, אני שואל אותך, למה אני צריך לאבטח את השיחה המוקלטת ולא את טופס ההזמנה?
ליאת גלזר
לא אמרתי שאתה לא צריך לאבטח את מאגר המידע שנמצא אצלך; בכל מקרה אתה צריך לאבטח את מאגר המידע שלך. המהלך כאן יוצר חובה נוספת, כי רוצים ליצור חובה להקליט, לכן מגדילים את העלויות.
אורלי לוי אבקסיס
החתימו אותי. מישהו אמר לי: אני מכניס אותך למאגר מידע מסווג?
ישראל חסון
אני רוצה לחלץ את הדיון מהנקודה שאת שמת אותו, שאת אומרת: ברגע שאתה מקליט, חלה עליך חובת אבטחת המאגר בפרמטרים ששונים מהטופס.
ליאת גלזר
זה לא מה שאמרתי.
ישראל חסון
אם זה אותם פרמטרים, נפתרה הבעיה לאדון פתאל קודם כל בתחום האבטחה, כי מה שהוא חייב לאבטח את הטופס, הוא חייב לאבטח את השיחה.


עכשיו נשארה הבעיה הטכנולוגית והעלויות שלה. אני מציע לפורום הזה – אני מוכן לבקש מיושב-ראש הוועדה, שנעשה חמש דקות הפסקה, כנסו ל"גוגל", ותסתכלו, שהמערכת היקרה ביותר, המורכבת ביותר, שיודעת לקחת מהסלולרי ולהכניס את זה דרך "עקוב אחריי", מה שאת רוצה, לא עולה יותר מ-5,000 שקל, ואם יש סוכן נסיעות שמתמוטט מזה, שיתקשר אליי.
יוסי פתאל
אני מדבר מניסיון. אנחנו מקליטים היום. מדובר רק במרכזי "קול סנטר". אגב, בעוסק זעיר הגיוני שזה יהיה 5,000 שקל או פחות מזה. אנחנו מטיסים 3.5 מיליון אנשים בשנה.
אורלי לוי אבקסיס
הוא ישלם רק את ההקלטה שלו - אולי זה 7 שקלים פר אחד.
יוסי פתאל
אנחנו לא מתנגדים לעיקרון של ההקלטה.
ישראל חסון
אין לי בעיה להשית על סוכן הנסיעות את העלות של השבעה ש"ח.
יוסי פתאל
אני מבקש מהוועדה, כדי שהדיון יהיה רציני, נציג פה נייר מקצועי, של איש מקצוע, בלי הפרחת סיסמאות, כמה עולה למשרד נסיעות קטן. אני אומר שזה עולה יותר מאשר עלות הסוכנות, במקרים של הקטנים. בטח שלא התכוונת לזה שמשרדי נסיעות בפריפריה לא יוכלו לעמוד בזה, ויסגרו את עצמם.
אורלי לוי אבקסיס
אולי כל משרד יצטרך את התוכנה שלא עולה יותר ממה שדיברנו עליה עכשיו, אז אתם תיתנו הוראה לכל הסוכנים שלכם, לרכוש את הערכה הספציפית הזאת, תגיעו אתם לדין ודברים, אבל זה גם להגן עליכם. אתה אומר שגם כך אתה מקליט, כלומר מה שאתה בוחר להקליט, אתה מקליט, אני לא יודעת אם אתה משתמש במאגרי מידע מאובטחים- - -
יוסי פתאל
אם הוועדה תקבל פה נייר מקצועי, שזה באמת עולה שבעה שקלים ללקוח, כמו שאת אומרת, אנחנו נתמוך בחוק. זה לא המצב.
היו"ר כרמל שאמה
לדיון הבא, כל מי שרוצה להוכיח מה העלות, שיביא אסמכתאות.
יוסי פתאל
טוב.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
יגאל אכטנברג
אני מארגון אמון הציבור – זה ארגון מידע צרכני, שמקבל תלונות מהציבור, בין 12 אלף ל-15 אלף תלונות בשנה.
אורי אריאל
אתם ארגון התנדבותי.
יוסי פתאל
המילה "התנדבותי" אינה מדויקת; גובים כסף מעסקים שמפותחים על-ידם.
יגאל אכטנברג
זה בקרה של עמידה בחוק.

קודם כל, הצעת החוק של חברת הכנסת לוי-אבקסיס מדברת על כל עסקה טלפונית ולא עסקה מתמשכת, והדבר הזה הולך לפתור כמות עצומה מהבעיות. אנחנו היום מדברים על כך ש-25 אחוז מהבעיות בסלולר - זה דפוס הליקוי, ענף השיווק הישיר - 30 אחוז מהתלונות, ענף רפואה דחופה – 20 אחוז מהתלונות. עצם העובדה שמבטלים את חובת ההקלטה, אומרת, רק צרכן שעשה את המאמץ להגיע לבית משפט, רק אז אולי חובת ההוכחה תהיה על העסק. מי הולך היום לבית משפט? האם על מה שגבו ממני אקסטרה, אני אתחיל הרפתקה של שנה זמן, כסף? הרוב המוחלט לא הולך. אין הגנה לצרכן. צרכן רוצה להתקשר, לומר: זה לא מה שהבטיחו לי, תשמיעו לי, תגידו לי חד וחלק, אם זה מה שאמרתם – כן או לא. ואז כל הבעיות, גם החברות שהולכות לבתי משפט, וזה עולה להן הון תועפות – זה יגן עליכם, גם כך אתם עושים את זה, גם כך אתם מקליטים את זה. תראו ללקוחות. זה ישתלם לכולם.


אנחנו לא המצאנו שום דבר. בארצות הברית יש חובה לכל עסקה טלפונית, להקליט אותה ולשמור אותה למשך שנתיים, אז פה אפילו באו לקראת החברות, ואמרו: לא שנתיים אלא חצי שנה – תעשו משהו. יש חברות של "איי קלאוד", אפשר לשמור את זה על שרתים בכל העולם - לא עולה כמעט שום דבר, והחיסכון לטווח ארוך וההגנה הציבורית והאמון שהצרכנים ייתנו לכם על כל עסקה, בין אם היא נקודתית ובין אם היא ארוכת טווח, יהיה הרבה יותר טוב. אני חושב שההתנגדות שלכם ושל המדינה היא מוזרה מאוד.
ישראל חסון
יש התנגדות של המדינה?
חנה טירי
אנחנו מתנגדים לחובת הקלטה בגלל העלויות, עסקים קטנים ובינוניים.
ישראל חסון
מה העלויות?
חנה טירי
כשההצעה עלתה לוועדת שרים - יש במשרד התמ"ת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. הם מייצגים. הם התנגדו באופן נחרץ לחובת הקלטה גורפת.
ישראל חסון
המדינה בחנה את העלויות?
חנה טירי
לא לגופו של עניין.
ישראל חסון
אז למה המדינה משתמשת בנימוק של עלויות, אם היא לא בחנה אותן?
חנה טירי
הסוכנות היהודית, שאחראית על עסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת, זו היתה עמדתה המקצועית.
ישראל חסון
אני שוב שואל – האם המדינה בחנה את העלויות?
חנה טירי
לא בחנו את העלויות.
אורלי לוי אבקסיס
אז איך היא יודעת שנורא גבוה, אם לא בחנו עלויות?
חנה טירי
חובה גורפת היא בעייתית, וצריך לבחון אותה. קודם כל, אני רוצה שנמקד – אנחנו מדברים על "שיטת מצליח", כאשר לעוסק יש הפרטים של חשבון הבנק שלי או של כרטיס האשראי שלו, כלומר כשיש הרשאה, כלומר מדברים רק על עסקאות מתמשכות ולא על עסקאות חד-פעמיות. אני מדברת על ההצעה שעלתה לוועדת השרים לחקיקה, וזו ההצעה שהממשלה התייחסה אליה.
אורלי לוי אבקסיס
היתה הצעת חוק בנפרד- - -
חנה טירי
אבל היא לא עלתה לוועדת שרים, אין עמדת ממשלה.
אורלי לוי אבקסיס
אבל למה לא, אם אין לכם עלויות? ש לי תחושה שהתמ"ת רוצה להגן על כספים שמסתובבים, שבדרך כלל מי שמרוויח מהם, זה אותם אנשים שהם בעלי העסק, והיום הם מקליטים, שיש להם אינטרס לשמור אתת האקסטרות שגבו, אם הן לא כדין, אצלם. יש פה מילאירדים שמסתובבים, שנגבו שלא כחוק. האם אתם לא רוצים לשמר את אותו לקוח מסכן, שגבו ממנו אקסטרה?
אורי אריאל
זה לא קונספירציה.
אורלי לוי אבקסיס
הם לא עשו הערכת מחיר.
אורי אריאל
זאת שיטת עבודה. הסוכנות אמרה, אז היא מביאה את זה. היא לא יודעת.
חנה טירי
לא בדקנו עלויות.
אורי אריאל
התשובה שאת לא יודעת, זאת תשובה בסדר. אני מציעה שבישיבה הבאה תבדקי, ותביאי את העלויות האמיתיות שבדקתם. גם אנחנו נבדוק וגם התיירות. אני מציע, כל מי שיש לו נייר עמדה, שיעביר אותו לאחרים, כדי שנוכל להתייחס ולא נבזבז את הזמן של 50 איש פה. אפשר לבדוק במיילים ולהגיב.
לאה ורון
ננסה לזמן לדיון הבא נציגים של חברות שעוסקות בהקלטות, כדי לשמוע ממקור ראשון את העלויות.
אורי אריאל
או תיקחו מהממ"מ.
לאה ורון
מרכז המחקר והמידע של הכנסת לא שש לבחון נושאים של עלויות כספיות.
אורלי לוי אבקסיס
יכול להיות שאמון הציבור יוכל להביא לנו את זה, כי הוא עובד בדברים האלה, לא?
ישראל חסון
חנה טירי, ההתנגדות הראשונה היתה על עלויות, שאנחנו לא יודעים כרגע לנמק אותן. מה היתה הסיבה השנייה להתנגדויות?
חנה טירי
זו היתה הסיבה העיקרית.

דבר נוסף, אנחנו יודעים שממילא קיימת חובת הקלטה לגבי רוב חברות התקשרות ברשיונות, לכן אמרנו שממילא יש חובה כזו. היא לא תהיה מכוח חוק הגנת הצרכן כחובה גורפת, אלא היא קיימת היום ברשיונות, לכן על מי אנחנו מדברים?
אורלי לוי אבקסיס
אבל הם לא מחויבים, להעביר ללקוח.
חנה טירי
לכן אמרנו, שההוראה שתהיה בחוק הגנת הצרכן זה שאם הוא הקליט - תנגיש. ממילא החובה הזו קיימת. אל תעשו את זה גורף על כולם. אבל אתם רוצים שנשקול את הנושא, נביא את עמדת הסוכנות לעסקים קטנים – נעשה את זה.
ישראל חסון
האם לפני הממשלה עמד סקר כלשהו של כמות האזרחים שנפגעים, כדי לייצר איזון?
חנה טירי
אין לנו סקר, אבל יש לנו תלונות בנושא.
יוסי פתאל
בענף שלנו מישהו אמר שיש הבעיה הזו?
ישראל חסון
כשממשלה באה לקבל החלטה, היא חייבת לקבל את ההחלטה הזו באיזון בין הגורם שנפגע לבין עלות התיקון. אם היא אומרת לי: אני קיבלתי החלטה בגלל העלויות, אני רוצה לדעת, האם עמד מולה במשוואה, גם מה הנזק שהאזרחים סופגים.
חנה טירי
הבעיה העיקרית שעולה מהצעת החוק זה גביית סכומים עודפים. יש לנו ברשות תלונות לגבי סכומים עודפים, לכן הממשלה לא התנגדה להצעת החוק, וגם הסכמנו לקבוע סעיף בנוגע לפיצוי עונשי, כלומר לא החזרת לו את הסכום, זלזלת בצרכן – תשלם, אפילו יותר מהכמה שקלים שגבית ממנו; לפעמים זה סכומים קטנים. ברור שמבחינתנו, אנחנו מבקשים למגר את התופעה, אבל מיגור התופעה זה – תשיב לצרכן את כספו, ולא עשית זאת – תחטוף- - -
אורלי לוי אבקסיס
איך תוכיח?
ישראל חסון
שאלתי שאלה ממוקדת: האם בפניכם עמד העלויות, מלבד אמירה שזה עולה, ואל מול זה, מה הנזק?
חנה טירי
כן.
ישראל חסון
תנו לי מספרים.
חנה טירי
אין לי את זה כרגע, כי לא באתי מוכנה.
ישראל חסון
אדוני היושב-ראש, בבקשה, שיביאו את העלויות, ואני רוצה לראות, מה הממשלה בחנה, את מידת הנזק שנגרם לציבור, ואיך היא בחנה את זה.
ושאלה שלישית ואחרונה, כשאת אומרת
חברות תקשורת, זה כולל גם את הוט, יס וחברת חשמל?
חנה טירי
למיטב ידיעתי, כן.
ישראל חסון
אני אומר לך שלא.
אורלי לוי אבקסיס
לא עשיתם שיעורי בית? מגיעים לוועדה בלי שיעורי בית, ואנחנו צריכים להסתמך על מה שהם אומרים.
אורי אריאל
למה אתם לא מובילים את זה? זה מוזר. למה אתם לא אומרים: גם זה וגם זה, במידתיות? אנחנו רוצים שהחברות יצליחו. זה תחום צרכני ממש. אני מציע לכם עד הישיבה הבאה – תבדקו, לשנות את הכיוון. תובילו את זה אתם, על כל החברות. בסוף, אם תהיה הסתייגות מסוימת, עניינית – בסדר גמור, להחריג אותה, ולתת לצרכנים את כל היכולות. ברור שגם אם זה עולה, זה לא סכום פנטסטי. תנסו לשנות את הכיוון. זו הצעתי אליכם.
חנה טירי
נחזור עם כל נציגי הממשלה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
למה העלויות הגבוהות מעניינות?
חנה טירי
כשאנחנו שוקלים עמדה, צריך לקחת את כל הגורמים הרלוונטיים, כדי להביא החלטה מאוזנת. במשרד התמ"ת יש סוכנות לעסקים בינוניים, ואנחנו מחויבים להתייעץ אתם לגבי כל הצעה צרכנית שעולה. ברגע שההצעה הזו עלתה, עלתה התנגדות מצדם, וחובת ההקלטה, בגלל העלויות שיכולות להיות מושתות על עסקים קטנים ובינוניים. זו היתה העמדה המקצועית.


אני מוכנה לחזור למשרד, לשאול אותם שוב, אפילו יופיעו לדיון- - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
יש עסקים קטנים ובינוניים שבכלל סוגרים עסקאות בטלפון?
חנה טירי
ודאי.
אתי בנדלר
השאלה הראשונה שצריך לשאול – האם תחול חובת הקלטה על כלל העוסקים. בהתאם להצעת החוק של חברת הכנסת אורלי אבקסיס, אכן מוצע- - -
אורלי לוי אבקסיס
אבל יש פה עוד סעיף בחוק: עלה מחיר הנכס – אני אפילו משאירה לכם, משאירה לשר את האופציה לקבוע, מהו באמת הסכום המינימלי שממנו צריך להתחיל ולהקליט. אני לא מדברת על עסקת פיצה, או הזמנתי משהו, שזה בקטנה, ולא נעמיס את זה.
חנה טירי
דיברנו על עסקאות מתמשכות.
אורלי לוי אבקסיס
אני מדברת על הצעת החוק הזאת, ואפשרתי לכם לקבוע רף, שמשם זה הגיוני.
אתי בנדלר
בהצעת החוק כתוב שאפשר לשנות את זה ולתקן את זה, לעשות את העקרונות ברורים יותר, אבל מה שאת הצעת, קודם כל, שבכל עסקת מכר מרחוק תהיה חובת הקלטה. מעל סכום מסוים את קובעת שתהיה חובת שמירה לתקופה מסוימת, ובכל מקרה, ברגע שיש הקלטה, שהיא חובת הקלטה כללית- - -
אורלי לוי אבקסיס
השמירה היא מעל סכום מסוים.
אתי בנדלר
אבל חובת ההקלטה היא כללית.
אורלי לוי אבקסיס
אם צריך לתקן משהו, אפשר לתקן בגבול ההיגיון, כל עוד אנחנו שומרים על האינטרס של המשק בכלל, כי אם מדובר בביטוחי חיים, למשל – זו שאלה של חיים ומוות: היה לי כיסוי ביטוחי או לא, זה כלל השתלות או לא – לכי תוכיחי מה כן ומה לא, כי מה שקיבלת בפוליסה, ואנחנו מקבלים ספרים כאלה של פוליסה – אף אחד לא בודק מה קורה שם ומה החובה שלי ומה לא, אבל אתה מסתמך על מה שאמר לך אותו פקיד בטלפון, ועל זה נתת את ההרשאה לחייב לך את החשבון, ופה זה הרבה יותר גרוע מדברים אחרים, כי אם חלילה אתה צריך להציל חיים של מישהו, ואין מי שישלם את זה, לך תמצא שאנשים יתרמו לך.
אתי בנדלר
אני מבקשת שההתייחסות של כל הגורמים לקראת הישיבה הבאה תהיה, אל"ף, האם מדובר בכל העסקאות או על חלק מהן, מבחינת היקפן, האם מדובר בכל העסקאות שנעשות בשיטת מכר מרחוק או בשיחה טלפונית, או רק בעסקאות מתמשכות. ושוב, כשאני מדברת על מכר מרחוק/עסקאות טלפוניות, אני מציעה שהוועדה גם תתייחס באותה הזדמנות לא רק לעסקאות טלפוניות אלא לכל צורות ההתקשרות במכר מרחוק. היום הולך ונעשה מקובל יותר ויותר התקשרות באמצעות – איני יודעת מה הביטוי בעברית – באמצעות צ'אטים באינטרנט, שאומרים לך: אם אתה רוצה שנעמיד לרשותך און ליין איש שירות.
קובי שמש
מסר אלקטרוני.
יוסי פתאל
איך מקליטים עסקה אינטרנטית?
אתי בנדלר
יש הרישום שלה אצל העוסק, רק לא ניתנת לצרכן אפשרות לשמור את פרטי השיחה האלקטרונית.
יוסי פתאל
חובת חוזה בכתב קיימת גם אצלנו, והיום כשאדם מזמין באינטרנט, יש תיעוד. אני לא מבין איך זה יחול עלינו, אם יעשו את זה בכל העסקאות.

אדוני היושב-ראש, הולכת ומתרחבת המגמה של אפליה רעה של עסקים ישראליים דווקא, שלא בכוונה, בעידן האינטרנט. היום מחצית מהיושבים כאן בחדר מזמינים בתי מחלון בחו"ל באתרים בחו"ל, שלא מכירים את הוועדה ולא את חוקי מדינת ישראל.
יגאל אכטנברג
החוק הפדרלי בארצות הברית מכריח כל עסקה טלפונית – יכול להעביר לך את המסמך.
יוסי פתאל
אתה טועה, בלשון המעטה, אני חושב. גם בנושא של ביטול עסקאות, מכר מרחוק – הבאנו את זה לוועדה. בעסקאות מכר מרחוק באתרי אינטרנט, למשל, שאנשים רוכשים מוצרי תיירות וטיסות באקספידיה, אני לא יודע איפה, אנחנו כסוכנים ישראליים, החוק חל עלינו, מכביד עלינו, ואנחנו מופלים לרעה. אנחנו לא נגד החוק, אבל יש פה מצב אנומלי, שמסית את הלקוחות לחו"ל, ואצלנו הופך להיות מצב, שאני עושה את העסקה, כוחי פחות מאשר- - -
אורלי לוי אבקסיס
למה? אתה אומר ללקוח: מה שהבטחתי, תקבל; אצלי אתה בטוח, כי אצלי יש לך חובת ההקלטה. כשאתה עושה את זה מול מישהו בחו"ל, יכול להיות ש"ידפוק" אותך.
יוסי פתאל
אני אומר לך שזה קורה בדיוק ההפך.
היו"ר כרמל שאמה
מר זאב פרידמן, בבקשה.
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, זה בעצם לא חידוש כל כך גדול לעומת המצב באשר לעסקים שכבר היום מקליטים. היא בעצם מתעדת מצב קיים. הקלטת שיחה מהווה מידע, וממילא זכאי כל אדם לעיין במידע, שמתייחס אליו, ולכן חובה לתת לו את זה גם היום, והצעת החוק מעגנת את המידע הזה.


נקודה שנייה, הצעת החוק נותנת לצרכן סנקציות כלפי עסקים, היה ויפנה לבית המשפט. לדעתנו, הסנקציה צריכה להיות קצת יותר קיצונית, כי צרכנים בדרך כלל לא יפנו לבית המשפט, כאשר הוא לא יודע מה יש בהקלטה, כי כולנו מכירים את שיטות המכירה המתוחכמות, שהמידע נמסר בדרך כלשהי, שמובלע בבליל המידע שנמסר, ואני לא מתכוון לפגוע באף חברה – אני מדבר על שיטות המכירה שנפוצות היום. צרכן לא יודע מה יש בהקלטה, הוא לא ילך לתבוע על בסיס כזה, לכן לקבוע, שמי שמסרב לתת את ההקלטה, לא יוכל להשתמש בהקלטה לא בבית משפט ולא בשום מקום אחר, ולכן נטל ההוכחה למה שהוא רוצה לגבות כספים, יחול עליו, ולא יהיה לו אמצעי להוכיח.
אורלי לוי אבקסיס
אתה אומר שאין לו חובה להעביר את זה לפני בית המשפט ללקוח? הוא יגיד: את השיחה הספציפית הזו לא הקלטנו.
זאב פרידמן
בית עסק שיסרב להעביר את המידע שיש לו, לצרכן, על-פי בקשתו, לא יוכל לעשות שימוש.
אורלי לוי אבקסיס
אבל איך נדע, שיש לו המידע שהוא הקליט, אם לא נחייב אותו להקליט?
זאב פרידמן
אז צרכן פונה לבית המשפט, מבקש את עזרת בית המשפט.
אורלי לוי אבקסיס
אבל אתה מטרטר את הצרכן הקטן שוב. הוא לא רוצה לתבוע אלא רק לדעת מה סוכם, כדי לדעת אם הוא צודק.
זאב פרידמן
מי שרוצה לגבות כסף מהצרכן, צריך להוכיח שזה מגיע לו. משיקוליו, שיקליט, אבל אם הוא לא מוסר את המידע, הוא לא יוכל- - -
יגאל אכטנברג
רק אם תגיע לבית המשפט, תקבל.
אורלי לוי אבקסיס
וגם, רק אם הוא הקליט. הוא לא מחויב. הוא אומר: את השיחה הספציפית הזאת לא הקלטתי.
זאב פרידמן
אם הוא לא הקליט, הוא לא יכול לקחת ממני כסף.
קובי שמש
לקוח שלקחו לו 500 שקל, יש לו אפשרות ללכת לבית משפט או לוותר על הכסף – הוא יוותר על 500 השקלים.
זאב פרידמן
אני רוצה להצביע על עוד חסר רציני, שאפשר לתקן אותו במסגרת הצעת החוק. אל"ף, אני מציע את הקנס להשאיר לשיקול בית המשפט- - -
אורלי לוי אבקסיס
הוא מציע להשאיר את המצב כמות שהוא.
זאב פרידמן
הצרכן יופיע בבית משפט ויתבע אותו – הוא לא יוכל לשלוף את ההקלטה בבית המשפט.
אורלי לוי אבקסיס
הוא יאמר: לא הקלטתי. המוציא מחברו – עליו הראיה. איך אני מוכיח שנגבה ממני יותר, אם אין לי ההקלטה? הצד השני, שאומר: זה מה שסוכם. למה לא להוציא את ההקלטה, לא בבית משפט ולא בשום מקום אחר, כי נקבע פה לטובתו.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני חייבת לומר, אדוני היושב-ראש - עצוב לי שבמדינת ישראל אנחנו מביאים כל פעם עוד חוק על שמירה ועוד חוק. זה הכול משבר אמון גדול מאוד בחברה הישראלית, דברים שבמדינה היהודית לא יכולים לקרות. זה פשוט עצוב לי.
יוסי פתאל
המצב של הצרכן הישראלי פחות טוב משל חברו באירופה?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
המצב של צרכן ישראלי במדינה יהודית צריך להיות הרבה יותר טוב, כי פה אנחנו לא יכולים לעבוד אחד על השני. צריך לעזור אחד לשני.
זאב פרידמן
אדוני היושב-ראש, בהצעת החוק מוצע לטפל באותם מקרים שבהם גובים מהצרכנים ביתר. הצעת החוק לא מטפלת, מה קורה כאשר סתם משתמשים באמצעים שנמסרו לבית העסק, והוא שומר אותם, ואחר כך מבצע חיוב שלם באמצעות אותו אמצעי, ואני מציע להסדיר גם את אותה נקודה גם בהצעת החוק, כלומר אם בית עסק משתמש באמצעי תשלום, שניתנה לו על עסקאות ישנות, והוא פתאום עושה בהם שימוש חוזר בלי רשות באותה עסקה, שיחולו עליו אותן סנקציות.
היו"ר כרמל שאמה
גליה פז, בבקשה.
גליה פז
אני נמצאת פה כדי לתת דוגמאות מעולם הסלולר, לתמוך במה שחברת הכנסת אורלי אמרה לגבי הקלטות, למשל.
אתי בנדלר
מה תפקידך?
גליה פז
חיסכון סלולרי. חברות הסלולר, יש פה מקרה עם אורנג', שמסרבת לתת הקלטה למנויה, וגובה ממנה את הכסף, ולא רוצה להחזיר. היא צריכה לגשת לבית משפט. הם לא רוצים לתת לה את ההקלטה. חברות הסלולר מטרטרות את המנויים בצורה מטורפת.
אורלי לוי אבקסיס
לפעמים גם שולחים אותם למחוז אחר, כדי שתהיה להם קשה הנסיעה, אז יוותרו.
גליה פז
מדובר במנויים שאין להם הרבה כסף, ובית המשפט בעיניהם זה משהו שעם הרבה הוצאות כספיות, אז מוותרים.
היו"ר כרמל שאמה
נציג חברת אורנג', למה לסרב?
אורי ויטנר
קודם כל, כמדיניות אנחנו מאפשרים ללקוחות לשמוע את השיחות. השיחות מוקלטות. אם יש מקרים ספציפיים, של שיחה שלא מאתרים – דברים כאלה יכולים לקרות. כעניין של מדיניות, חד-משמעית אנחנו מאפשרים ללקוחות לשמוע את השיחות. אשמח לקבל את הפרטים, ולטפל במקרה המסוים הזה.
אורלי לוי אבקסיס
מה עמדתכם לגבי להפוך את זה לחוק, שכל עסקה תוקלט, ולהעביר את זה ללקוח ולשמור את זה ששה חודשים?
אורי ויטנר
אנחנו מחויבים להקליט את השיחה, אנחנו שומרים את השיחה, וגם מאפשרים ללקוח לשמור אותה.
אורלי לוי אבקסיס
אני בטוחה שלאורנג' יש המון לקוחות. אם עשיתם את זה וולנטרית, אני בטוחה שזה לא הפיל אתכם כלכלית.
אורי ויטנר
אנחנו מחויבים להקליט את השיחות, ומאפשרים לשמוע אותן.
היו"ר כרמל שאמה
חברים, נמשיך בדיון הבא, ונסיים את ההכנה לקריאה ראשונה.
מיכל פליישר
אפשר לומר מילה?
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
מיכל פליישר
אני מחברת הוט. אלה הצעות חוק מסוג שקשה להתנגד להן.
לאה ורון
מחייבים אתכם ברשיון להקליט שיחות?
מיכל פליישר
לא. אנחנו מקליטים – אני חושבת שחברות רבות במשק מקליטות שיחות מסיבה, ולכן פה מתחברים האינטרסים שלנו, ואני יכולה להתחבר לנקודה הזאת, שהקלטת שיחות עומדת בקנה אחד עם האינטרס של חברות לשיפור איכות השירות. אני מתנגדת לדברים שנאמרו בזהירות בתחילת הדיון, כאילו יש יד מכוונת בחיובים עודפים; חיובים עודפים הם לא באינטרס של החברות – הם קורים ממגוון סיבות – טכניות, טעויות אנוש, טעויות במכירה. צריך למגר אותם, זה אינטרס של החברות למגר אותם.

היות שהבנתי מעמדת הממשלה שמובא נוסח שונה, אני חושבת שכל הדיון מבחינתנו צריך להיות דיון של איזונים ולא דיון של כן או לא, כי את הדברים אפשר לקבל ולהבין. צריך להחזיר חיובים שגויים, צריך גם לאפשר ללקוח לדעת איפה הוא חי מבחינת ההסכם. אנחנו חיים בעולם של חוק הגנת הצרכן, שמחייב מסירת מסמך בכתב בסוג העסקאות האלה, ויש כבר מנגנונים.
אורלי לוי אבקסיס
יש לכם גם מאגר של התלונות, או לפחות כמה פעמים היתה פגיעה? כי אם כן, אשמח אם תביאו את זה בפעם הבאה.
מיכל פליישר
אני בסך הכול מבקשת לפתוח ערוץ הידברות בנוגע לאיזונים. נאמר פה 24 שעות. אני רוצה לפתוח ערוץ הידברות, כדי שיהיו איזונים, ושהדברים יהיו ישימים, ולא יהפכו לאות מתה, ויש לי שורת הערות, אבל נמשיך בדיון הבא.


הנקודה של הזיכויים חשובה, אבל איך שהנוסח מנוסח עכשיו, זה יכול לתת ריפוי.


לגבי הזיכויים, בפועל נעשים בחודש מאות זיכויים לפנים משורת הדין. נושא הזיכויים הוא נושא שצריך להפשיר אותו לשיח בין החברה לצרכן, ולכן מטריד אותי העולם – חיובים של לפנים משורת הדין זה לא רק שעורכת הדין אמרה: תכתבו: לפנים משורת הדין. למשל, לקוח אומר שהוא לא עשה שימושים ב-VOD, והמערכות מראות שהיו שימושים ב-VOD, ואנחנו באים לקראת הלקוח. זו דוגמה, ויש רבות כאלה. אני חושבת שצריך לאפשר את ערוץ הדיבור הזה. אם חברה תדע, שברגע שהיא מזכה, היא צריכה לפצות, צריך למצוא פתרון.
היו"ר כרמל שאמה
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים