ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/11/2011

סיור במוסדות חינוך בגלבוע

פרוטוקול

 
15
ועדת החינוך, התרבות והספורט
20.11.2011


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב רביעי
פרוטוקול מס' 495
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום ראשון, כ"ג בחשוון התשע"ב, (20 בנובמבר 2011), שעה 10:00
סדר היום
סיור במוסדות חינוך בגלבוע
נכחו
חברי הוועדה: אלכס מילר – היו"ר
מוזמנים
דרור ללוש – ראש מנהל החינוך, מועצה אזורית הגלבוע

אילנה לוסטיג – מנהלת בית הספר עין חרוד

מירי עייני – מנהלת בית הספר נר הגלבוע

גליה בזק – סגנית מנהלת בית הספר נר הגלבוע

באסם זועבי – מנהל בית ספר אורט אחווה גלבוע

עומרי האשם – מנהל פדגוגי, אורט אחווה גלבוע

אחמד זועבי – מנהל חטיבת הביניים, אורט אחווה גלבוע

דוד אטמור – מנהל אזור, רשת אורט ישראל

גלית בר – עוזרת ראש מנהל החינוך, מ.א. גלבוע

סבאח סבאח – מפקח כולל, מחוז צפון, משרד החינוך

עובד נוי – יושב ראש ועד היישוב גן נר

ורד אוחנונה – רכזת חינוך וקהילה, גן נר

יעל אורן – פיקוח משרד החינוך, מחוז צפון

שמריהו רוזנר – סמנכ"ל וראש מנהל חינוך ותפעול, אורט ישראל

משה קאשי – מרכז פרוייקט נשרים צעירים

ורד וייסמן – סגנית מנהלת בית הספר, מנהלת חטיבת הביניים

עינת כץ שרוני – מנהלת תכנית שפת המצוינות בגלבוע

סיגל וסר – מנהלת יישובית, תכנית לאומית

אפרת ליכטמן – מכון ברנקו וייס, מנהלת שפת מצוינות בגלבוע

אבי מלכה – מנהל אדמיניסטרטיבי, עין חרוד

ששי יעקב – חבר מליאת מועצה

רמי אלהרר – סגן ראש המועצה

פבל פולת – חבר מועצת העיר אריאל

נועם זעפרן – תלמידת כיתה י"ב

רותם מרגי – תלמידת כיתה י"ב

דניס נרוסלבסקי – עוזר פרלמנטרי לחבר הכנסת אלכס מילר
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמה וערכה
א.ב. חבר המתרגמים בע"מ

סיור בבית הספר הרב תחומי – עמק חרוד
דורון ללוש
זה לא מובן מאליו ותודה רבה על ההגעה שלכם לכאן. מבחינתנו זאת אמירה משמעותית. נמצא כאן סגן ראש המועצה, רמי אלהרר. רמי אחראי על מנהל מאוד גדול. הוא סגן ראש מועצה ותיק אבל מבחינת החינוך הוא נרתם והוא עוזר והוא חלק מהעניין. ראש המועצה לא יכול להגיע היום, אבל אנחנו מובילים את המהלכים. אולי נעשה סבב קצר ונראה מי נמצא כאן.

(סבב שמות)

בתוך המועצה יש 33 ישובים, 30 אלף תושבים בקירוב והמשמעותי ביותר, כמעט

10,000 ילדים. אנחנו מדברים על כ-14 בתי ספר בלי החטיבות ו-73 גני ילדים ופעוטונים.

הדבר הכי מרכזי כשמדברים על החינוך זה שיש כאן מגזרים שונים של ישובים ערבים, קיבוצים,

מושבים ויישובים קהילתיים שלא דומה אחד לשני וגם בתוך כל מגזר יש שונות. למשל, לא

דומה קיבוץ בית השיטה לקיבוץ גבע. בסופו של יום אנחנו רואים גם בקיבוצים, גם

במושבים וגם ביישובים הקהילתיים שונות גדולה. כל החכמה, שמערכת החינוך צריכה

להתאים את עצמה לכל השונות הגדולה הזאת ולכל התהליך.
אפרת ליכטמן
בוקר טוב, למעשה אולי הייחודי של מודל שפת המצוינות בגלבוע, זה בעצם לקחת הרבה מאוד תוכניות שקיימות בגלבוע, הרבה מאוד פרויקטים, הרבה מאוד תוכניות חברתיות והישגיות שקיימות ולהכניס אותן תחת איזה שהיא מטריה אחת כוללת, כדי שתהיה שפה אחידה, שכשמדברים מצוינות, המצוינות תהיה שפה שגורה. שוב, גם על רצף גילאים, גם על רצף הטרוגני של אוכלוסיה. אנחנו מדברים בעצם על מודל שבאמת בא לדבר מצוינות, שמשלב גם מצוינות חברתית וגם מצוינות הישגיות, כלומר לא רק מודל למצטיינים, אלא מודל שבא לדבר על המצוינות, שכל אחד מתקדם וממצה את היכולות שלו. המטרות בתחום הלימודי זה הישגי התלמידים מעל הממוצע הארצי. זה בתחום של התלמידים. כדי להשיג את זה, אנחנו צריכים לעבוד עם המורים ולכן חלק מהמודל שם דגש מאוד גם על העבודה עם המורים, על הנושא של גיוון דרכי הוראה, על הנושא של פרטנות, שזה משהו שאנחנו כמכון כבר גם מובילים במשך עשרים שנה, הנושא של פרטנות בהוראה והוראה דיפרנציאלית.



בנושא החברתי אנחנו מדברים על ערכים של סולידריות חברתית ותלות הדדית בין התלמידים עם הקהילה, עם הצוות החינוכי של בית הספר. זה הקרקע שעליה יבואו ההישגים הלימודיים. המטרה היא לא רק להגיע להישגים לימודיים ולפתח תלמידים ששואפים למצוינות. המטרה היא לפתח את זה על בסיס של הקשרים הדדיים ותלות הדדית בין הילדים, וכמו שאמרתי, הנושא של יצירת שפה אחידה בין בתי הספר וכלל הקהילה לגבי מצוינות, אחריות וסולידריות.



אני אגיד מה כולל מודל שפת המצוינות בגלבוע. למעשה מדובר פה על איגום משאבים, על הרבה מאוד תוכניות שנכנסות תחת המטריה הזאת. יש איגום משאבים נרחב עם תוכנית קרב ובמסגרת תכנית קרב כל תלמידי היסודיים מקבלים שעה שבועית שנקראת שפת המצוינות בגלבוע, שזה הקרקע להטמעה של התכנית במערכת הבית ספרית, ששם מדריכות מטעמנו, מברנקו וייס בעצם מעבירות שיעור שהוא שיעור חברתי לגיבוש כיתתי, להטמעת הערכים של אחריות, סולידריות וכו'.



פורום מנהלים – התכנית הלאומית לילדים ונוער, שכאן יש מגוון של תוכניות ומתחבר גם למטרה שדרור דיבר עליה, על עניין של רצף בגילאים. תחת התכנית הלאומית יש לנו תכנית "אור" שזה לילדי פעוטונים. יש "מהבית לבית הספר", שזו תכנית לילדי גן חובה שעולים לכיתה א', לצמצום גם פערים לימודיים וגם מעורבות ההורים בתהליך הלמידה, ותכנית גדולה מאוד שזו תכנית "מקפצה" לילדים ונוער בסיכון.
דורון ללוש
אפרתי, אני ממש מתנצל, אני רוצה בסיכום של משפט אחד. אתה תראה את זה במהלך היום בשני בתי הספר הנוספים שאנחנו נהיה, שהתכנית כבר מראה סימנים אמיתיים,כ לומר ילדים שהיו בטווח של כמעט נשירה מתחילים חזרה להיכנס למסגרת. פתאום מוציאים 80 במתמטיקה, פתאום מוציאים 80 באנגלית. ההורים יודעים מה לעשות עם זה, כלומר בית שלם מדבר בשפה של שפת המצוינות. משה קאשי ואילנה לוסטיג.
משה קאשי
הפרוייקט שאני מרכז אותו נקרא פרוייקט - - - שזה הפרוייקט שאנחנו לוקחים את התלמידים המובילים מבתי ספר תיכוניים במגזר הערבי ובמגזר היהודי, כיתות י"א. במשך 12 מפגשים בשדה התעופה של מגידו הם לומדים חומר תיאורטי של מדריך טיסה, היסטוריה של טיסה, כל הדברים הללו. לאחר מכן שלוש פעמים הם מבקרים בכל מיני מקומות שמייצרים מטוסים, או במגדל פיקוח או בסדנא בטכניון בפקולטה לאווירונאוטיקה ויש להם שתי טיסות. הם טסים פעמיים סולו ממגידו עד לראש פינה למשל, נוחתים. הוא נוחת, מתחלפים שם צוותים. מי שיושב לידו מתחלף.
דרור ללוש
המשמעות הגדולה היא שמבחינת בתי הספר זה היה לשבור תקרת זכוכית. לטוס בשמי הארץ במטוס זה כמעט חלום מבחינתם. זה יוצר חברויות, זה יוצר קשרים בין יהודים לערבים וזה יותר יוצר מנהיגות צעירה בקרב תלמידי י"א שאומרים, אני הולך לקורס טיס, השמיים הם הגבול וזה מצליח. אנחנו מתחילים עכשיו מסלול נוסף.



אני רוצה להגיד משהו על בית הספר. בית הספר הוא מוביל באזור ולא בכדי עומדים בתור ילדים מעפולה וממקומות אחרים ורוצים להירשם לבית הספר. חלקם אף משנים את הכתובת רק כדי שנסכים לקבל אותם. הנקודה המרכזית כאן, שבית הספר גם מאוד חזק בהישגים הלימודיים שלו וגם מאוד חזק בגיוס לצה"ל, וזה שני פרמטרים שהם מדידים ובהם אנחנו באמת מובילים. אילנה, בבקשה.
אילנה לוסטיג
אני רוצה בהזדמנות להציג את גברת וייסמן, מנהלת בית הספר ושתי בנות שהן לומדות ב-י"ב. אני תיכף אשלב אותן בדברים שאני רוצה להגיד.



כמו שאמרתי בדרך, בית הספר שלנו נמצא בתהליך של שינוי מאוד גדול. השינוי התחיל בעצם עם המעבר למועצה האזורית הגלבוע באפריל 2006. פעם הוא היה בית ספר רק של הקיבוצים. היום הוא בית ספר אזורי לכל דבר ועניין, קולט את כל התלמידים מהמועצה האזורית הגלבוע. המועצה האזורית גלבוע נמצאת בתקופה של הגירה חיובית ובעצם אנחנו רואים שמרכיב גדול בגידול של התלמידים שלנו, זה בעצם תלמידים ששינו את מקום המגורים שלהם באופן לגלי לחלוטין. ההורים קנו בית. אנחנו גם רואים בעצם גידול בחטיבה העליונה, מתלמידים שהגיעו אלינו ממקומות אחרים, בעיקר כי שמו של בית הספר הולך לפניו. הוא נתפס באזור שלנו וגם ברשת עמל אליה אנחנו שייכים וגם במקומות אחרים בארץ כאחד המובילים. יש כאן מספר מגמות מאוד גדול בחטיבה העליונה. בעצם הוא זכה בשנים האחרונות להכרה מצד המוסד. למי שמתעניין, לפני שלוש שנים פתאום מעריב פרסם את עשרת בתי הספר הטובים ביותר. נבחרנו להיות אחד מעשרת בתי הספר הטובים ביותר, שהקריטריון היה שלושה דברים חשובים: אחד, שיפור ההישגים בבגרות. אין מה לעשות, בית ספר הוא בית ספר הוא בית ספר. זה בא לידי ביטוי בכל דפוסי העבודה שלנו, בכל היעדים שאנחנו קובעים. בהחלט הוא שיפר את אחוז הזכאים הן במיצ"ב, אחוז המצליחים במיצ"ב והן בתעודות בגרות.
היו"ר אלכס מילר
אם ילד מגיע מיישוב שהוא לא יישוב אצלכם, בשביל להתקבל לבית הספר צריך לעבור איזה שהוא מבחן?
אילנה לוסטיג
אנחנו בית ספר הטרוגני לחלוטין. מחוץ לגלבוע, רק עם אישור. אנחנו מבקשים תעודה. בוא נעשה הפרדה בין ט' לבין ז'. ילד שרוצה ללמוד פה בכיתה ט' צריך להגיע עם תעודה ובעצם אנחנו בודקים אם זה מתאים לנו ואז אנחנו בעצם אומרים לאן אנחנו משבצים אותו. ילד בכיתה ז' בעצם עובר תהליך דומה, אלא שאנחנו לא עושים מבחני קבלה, אבל ילדים שאנחנו מרגישים שזה לא המקום המיטבי בשבילם, אז אנחנו נעזור להם למצוא מקום חלופי.
היו"ר אלכס מילר
עד איזה שעה הם לומדים?
אילנה לוסטיג
אנחנו עובדים חמישה ימים בשבוע. אנחנו בית ספר פריפריאלי. בתי ספר הפריפריאליים בעצם לא עובדים ביום שישי. לומדים פה מ-08:30 בבוקר עד 15:00 או עד 16:30 אחרי הצהריים. יום הלימודים פה מאוד ארוך.
היו"ר אלכס מילר
כל יום.
אילנה לוסטיג
ארבעה ימים שבוע. ביום שלישי כיוון שאנחנו רוצים מאוד גם לחנך לשעות הפנאי ולחינוך חברתי וכו' וכו', אנחנו משתפים פעולה עם תנועות הנוער. ביום שלישי גומרים ללמוד פה ב-14:00.



יש פה שתי תנועות נוער גדולות, בני המושבים ומחנות העולים. זה שתי התנועות הכי פעילות. כמו שאמרתי בדרך, אז בעצם אנחנו נבחרנו על הקריטריון של שיפור ההישגים, טוהר בחינות ואחוז נשירה קטן. זאת אומרת שבתוך כל המערך הגדול הזה, אנחנו צריכים לשמור מצד אחד תלמידים ברמת הישגים מאוד מאוד גבוהה בקנה מידה ארצי. אחוז התלמידים שלנו שהם עם תעודת בגרות איכותית הוא מאוד גבוה. אנחנו נכנסנו בעצם לפרוייקט של עתודה מדעית טכנולוגית וכבר היום האחוז שלנו, של בעלי תעודה מדעית טכנולוגיות היום 5 יחידות מתמטיקה ושני מקצועות מדעיים, הוא מעל הממוצע הארצי. אנחנו עומדים על 8.5% והיעד שלנו להגיע למעל 12% ויחד עם זה, בתוך בית הספר המצאנו מסלולי לימוד לתלמידים אחרים, כשהמטרה היא להקטין נשירה מבית הספר ובעצם ההכרה של הממסד.



יחד עם זה, בית הספר עושה המון למען החינוך החברתי. כמו שאמרתי בדרך. אנחנו מקדישים לא רק את שנתון י"ב לנושא של מוכנות לשירות, לקהילה ולמדינת ישראל. אחוז הילדים שיוצאים אצלנו לשנת שירות הוא מאוד גבוה, כשליש מהתלמידים. נמצאות אצלנו שתי בנות פשוט מלח הארץ. הן דור ההמשך ואני מאוד שמחה שהם יהיו האזרחים של העתיד של מדינת ישראל. זה מרגיע אותי, אני יכולה לישון טוב בלילה. יש לנו פה את רותם ואת נועם והן יציגו את עצמן.
נועם זעפרן
אני נועם זעפרן. מה שאני חושבת שבית הספר מבחינת ערכית באמת, זה כמו שאילנה אמרה דגש על הצבא שבאמת מביאים לנו לפה המון הרצאות על שנת שירות ובאמת מגוון מממש גדול ומביאים אנשים שהיו או שעכשיו בשנת שירות. גם יש כאן את פרוייקט קונטיקט, שזה בעצם שליחים צעירים שטסים לקונטיקט כדי להסביר קצת על ישראל. באמת שיש הרבה מאוד הרצאות גם בדגש על תפקיד משמעותי בצבא. לפני שבוע אני חושבת, יצאנו ליום של "בעקבות לוחמים", שזה נראה לי פקח את העיניים להרבה מאיתנו, שיש הרבה מאוד תפקידים ועל איזה כדאי ואיך מגיעים לשם.
היו"ר אלכס מילר
אז מה אתן רוצות לעשות?
נועם זעפרן
אני רוצה להיות מדריכת סימולטור בחיל האוויר. בשנת שירות אני רוצה קונטיקט, אבל אני גם מתמיינת לעוד דברים.
רותם מרגי
אני רותם מרגי, עברתי בכיתה י' מרמת צבי. בשבילי זה היה חוויה שונה, כי זה שני חברות שונות. בית הספר פה קיבל אותי ממש בחום. אני תלמידת 5 יחידות פיזיקה, מחשבים ומתמטיקה. כל המורים שלי נורא דירבנו אותי ללכת לאולימפיאדות והשתתפתי בשלושת התחומים באולימפיאדות. רק בפיזיקה עליתי שלב בשנה שעברה אבל לא הלכתי, והשנה לא עברתי, אבל זה נורא נחמד לבוא, לנסות תרגילים. זה לא כמו בית ספר. זהו, כמו שנועם אמרה, גם אני כאן לשנת שירות.
היו"ר אלכס מילר
מה חסר לך שנבחנת שם? את הרגשת שיש לך משהו שחסר מבחינת הידע?
רותם מרגי
זה לא מבחינת ידע, זה מבחינה של ראש. בגלל שזה שאלות לא של בית ספר, זה לא שאלות של בגרות, זה שאלות של חשיבה מסוימת, לוגי, ולי אין כל כך את הראש הזה, אז לא עברתי.
היו"ר אלכס מילר
תודה. אנחנו ממשיכים לבית ספר אחווה.

סיור באורט אחווה
אחמד זועבי
שלום לכולם. יושב ראש ועדת החינוך בכנסת, היו"ר אלכס מילר מילר, ברוך בואך לבית ספרנו. רמי אלהרר, סגן יושב ראש המועצה, דרור, ראש מנהל החינוך, ד"ר שמריהו, סמנכ"ל וראש מנהל תפעול וחינוך, אורט ישראל, מר דוד אטמור, מנהל אזור, אורט ישראל, מר סבאח סבאח, מפקח אזור, מפקח בית הספר, משרד החינוך.



תלמידים יקרים, מורים יקרים, מנהל חטיבת הביניים, שמי בסאם זועבי, מנהל בית הספר, מנהל חדש-ישן. אני מנהל חדש כאן, שנה ראשונה, אבל אני מלווה את בית הספר מאז שנפתח.



אלכס, אתה הגעת לבית ספרנו בתקופה של ברכה. עכשיו יורד גשם, גשמי ברכה ואני רואה כאן את שמן הזית, ארבעת המינים לפי מה שאמר לי דוד אטמור, זה עץ ההדר. העץ הזה הוא פרי עמלם של אנשים שהשקיעו בכרם, משל הכרם, ויעזקהו ויסקלהו ויטעהו ויקבלו זיתים משובחים. זה עשייה של אהבה, של צוות, של אחדות. התלמידים של תלמידי מניפה בבית ספרנו ותלמידי מקפצה שהם שלב לפני קידום נוער, הם שעשו את המתנה הזאת. זה מראה שבית הספר מחבק את כל התלמידים, מתלמידי מניפה עד כיתה מדעית טכנולוגית של תלמידים ברמה של 5 יחידות בפיסיקה, 5 יחידות במתמטיקה. כך גם אנחנו בבית הספר בשילוב, בעשייה של רשת אורט ישראל, בשילוב של המועצה, הורים, תלמידים. אנחנו עושים למען הכרם עם התלמידים. אנחנו משקיעים עם התלמידים. אנחנו מטפחים אותם, אנחנו אוהבים אותם והם נותנים לנו כמובן, מחזירים לנו בחינוך שלהם, בתוצאות הבגרות.



בית הספר הזה נפתח ב-92', שייך לבעלות אורט ישראל מ-96' ומנוהל על ידי רשת אורט ישראל, המועצה ומשרד החינוך. לנו יש נציגים בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה. יש לנו רופאים, יש לנו מהנדסים, יש לנו תלמידים במכללות, יש לנו בוגרים בטכניון, בכל מקום בארץ שתסתובב, תמצא בוגרי אחווה.



בקשר לבית הספר אני לא אספר הרבה. בעוד כמה שנים היעד של בית הספר להגדיל את אחוז הבגרות, להגיע ל-60%, שבית הספר יתאים את עצמו לרוח התקופה באותה תקופה, לשיטות ההוראה באשר לייחודיות לסימבוליות באותה תקופה. מה שחשוב בראש מעיינינו הוא החינוך לערכים. החינוך לערכים בהתאם לרוח הקהילה והחברה. אנחנו רוצים בוגר שהוא בוגר ערכי, רוח הנתינה בקירבו. תודה רבה לכם.
היו"ר אלכס מילר
תודה.
מורה מבית הספר
שלום לכם, ברוכים הבאים. הדבר היחיד שהינו גרוע יותר מלהיות עיוור, זה להיות בעל ראיה, אך ללא חזון, לכן אני מתכבדת להזמין את מר האשם עומרי להציג את החזון הבית ספרי ואת בית הספר.
האשם עומרי
שלום לכולם. אני מנהל פדגוגי שש שנתי של בית הספר. החזון שלנו שנכתב לקראת סוף שנת הלימודים הקודמת, הוא תוצר בלעדי של בית הספר על פי עמלם של כלל מורי בית הספר בשיתוף עם עבודה לא מבוטלת של כמעט שלושה חודשים. בית הספר ישאף ויפעל למיצוי הפוטנציאל האישי הטמון בכל תלמיד, יעודד מצוינות למען עתיד טוב יותר לו ולחברה. בית הספר יכשיר בוגר בעל ערכי תרבות הומניים ומורשת ערבית. בית הספר יפתח אקלים חינוכי מיטבי בקרב תלמידים ומורים בשיתוף עם הקהילה. זה חזונו של בית הספר. שוב, אנחנו מברכים את כולם.



בית הספר כפי שציין מנהל בית הספר המקיף, מר בסאם, נפתח ב-92' והוא היה אמור לשרת את תשעת הכפרים באזור. עוד שנתיים מהיום הזה ישאר בית הספר רק לשרת את תלמידי המועצה האזורית גלבוע.



בבית הספר לומדים 1,511 תלמידים. מועסקים בו 123 מורים בשתי החטיבות. רואים שהחטיבה העליונה היא יותר גדולה, כי היא משרתת את תשעת הכפרים בינתיים. בחטיבת הביניים 695 פחות.



המבנה הארגוני של בית הספר זה מנהל בית הספר שש שנתי, מנהל המקיף שש שנתי, מנהל פדגוגי שש שנתי, מנהל חטיבה. באחריותו כל החטיבה העליונה. מנהל חטיבת ביניים עם אחריות על רכזי השכבות והמחנכים.



בית הספר מנסה ופועל בכל רוחו לקדם את החינוך הטכנולוגי. מגמות שפועלות בבית הספר, הנדסת מערכות אלקטרוניות והנדסת תוכנה, מחשבים, זה 74 תלמידים סך הכול. הנדסת אלקטרוניקה זה 71 תלמידים. הנדסת - - - 51 תלמידים וחשמל, 40, ניהול עסקי 223.
היו"ר אלכס מילר
כולם לבגרות?
האשם עומרי
יש לנו גם במסלול מב"ר בגרות ישיר, 49 תלמידים. בכיתת חינוך מיוחד יש לנו בהתמחות מכונות, 22 תלמידים.



בהנדסת תוכנה והנדסת אלקטרוניקה, אלה המגמות הכי יוקרתיות שיש בבית הספר. בקשר לבנים, הבנים שם זה 77 תלמידים והבנות, - - - . אחוז הבנות הוא 60 אחוזים.



השקף הזה מראה את הרמה של בית הספר במתמטיקה, בפיזיקה, ברמות הגבוהות של 5 יחידות.



מקצת מהפרויקטים שמתנהלים בבית הספר. בית ספר דיגיטלי, תקשוב, שלהבת, שילוב הבנת הנקרא בתוכניות הלימודים. חמניות, זה פרוייקט של תלמידים מאצלנו שיוצאים לבית חולים, מגישים עזרה לחולים בסרטן. כיתת מניפה, השתתפות בתחרויות ארציות, כיתת עתודה מדעית טכנולוגית.



אנחנו מתקדמים בתחומים טכנולוגיים, מתקדמים עם ארגז כלים הכי עדכני בטכנולוגיה. מצד שני לא מוותרים על תפיסת הבוגר שהוא אדם ואזרח שיהיה, מרגיש שייכות לסביבה שלו.
מורה בבית הספר
אני מתכבדת להזמין את מר אחמד זועבי, מנהל חטיבת הביניים.
אחמד זועבי
בשם אחווה,הנהלה, מורים, תלמידים והורים, אני מברך את כולכם. בית ספרנו הוא גדול מבחינת מספר מורים, תלמידים והישגים, ואני מדגיש את הנקודה הזאת, הישגים.



בית ספרנו הוא מקור גאווה לכל אדם שייך ומשתייך לבית הספר מבחינת ההישגים שלו, לכן ההורים והתלמידים מכל המועצות ומשרד החינוך וגם רשת אורט, כולם גאים בבית ספרנו מבחינת ההישגים.



קצת על חטיבת הביניים. בחטיבת הביניים לומדים 21 כיתות רגילות ויש לנו גם כן 4 כיתות חינוך מיוחד. יש בערך 700 תלמידים. יש כ-60 מורים.



שלושה פרויקטים שניתן להדגיש בחטיבת הביניים – יש פרוייקט F.L.L שידברו עליו בהמשך, שהוא מקור הישגים כפי שאתם רואים פה, וגם כן יש פרוייקט, כיתה מדעית וכיתה בשכבה ז' זו שנה ראשונה, עתודה מדעית. יש גם כן פרוייקט של שלוש קבוצות שלומדות בטכניון, בקשר עם הטכניון כבר חמש שנים, כשבכל שכבה יש קבוצה שהיא מבקרת שם בימי עיון. יש גם כן חוג לכיתה ט' שלומדים אחרי הצהריים גם כן או בתחום הרפואה או בתחום ההנדסה, גם כן בטכניון.



אנחנו תמיד שואפים להמשיך קדימה להרחבת הפרויקטים וגם כן לשיפור ההישגים בבית הספר, בשיתוף פעולה מלא עם חטיבת הביניים וגם כן חטיבה העליונה. אין הבדל, כולנו בית ספר אחד ויחיד ולכוון הזה אנחנו נצעד קדימה. ברוכים הבאים שוב, אהלן וסהלן.
מורה מבית הספר
אני מתכבדת להזמין לכאן את ד"ר שמריהו רוזנר, סמנכ"ל וראש מנהל חינוך, אורט ישראל . בבקשה.
שמריהו רוזנר
צהריים טובים. אני קודם כל רוצה לברך את חברי הוועדה ואת העומד בראשה שמוצאים לנכון להגיע לבתי הספר ולשמוע מקרוב את הנעשה, כי זה נושא מאוד חשוב.



אנחנו נמצאים כאן ביישוב כפי שנאמר, כבר כ-15 שנים, עובדים במשותף יחד עם הרשות, עם ראש הרשות מר עטר, עם מר ללוש ועם סגן ראש הרשות, משרד החינוך. לאורט יש בארץ כ-200 מוסדות שפזורים מהצפון, חצור עד אבו באסמה בדרום ואנחנו מאוד שמחים שאחד מבתי הספר הוותיקים שלנו נמצא כאן. הפעילות שאנחנו עושים כאן תבוא לידי ביטוי גם בהמשך, אבל היא בעיקר בשני כיוונים, שני דגלים של אורט שבאים לידי ביטוי בכל בתי הספר הארץ, אחד זה הנושא של מדע וטכנולוגיה, ושמעתם שכאן כ-70 אחוז מהתלמידים לומדים במדע וטכנולוגיה. אני מאוד שמח שכאן, כחריג אפילו, מספר הבנות שלומדות במדע וטכנולוגיה הרבה יותר גבוה מהבנים.



הנושא השני זה הנושא הערכי ונושא המורשות, נושא הזהות היהודית והמורשות. זה בא לידי ביטוי גם כאן. אתם תראו אחר כך את הפעילות הערכית שבית הספר הזה עושה. בית הספר פועל בראיה שש שנתית ולאחר מכן הבוגרים, אנחנו מכוונים אותם להמשיך גם בלימודים לי"ג-י"ד שלנו. יש לנו מכללות לטכנאים והנדסאים וגם שתי מכללות להנדסה, שאחת מהן צוינה כאן, אורט בראודה, שהרבה מהבוגרים מכוונים אחר כך להמשיך ללימודי הנדסה שם. אז שוב, אני רוצה לברך את הנהלת בית הספר, את העומד בראשה, על העשייה הנהדרת, את המורים, את התלמידים. שיהיה לכולנו בהצלחה.
מורה מבית הספר
תודה רבה. אתה חייל טוב, בוחר את הקרבות שלך, אז תעודד את עצמך ותמשיך הלאה ותחזור לשגרה. אתה נמצא בחזית, כולם צופים בך. יש לך הכול, פשוט תאמין בזה. זה תרגום לשיר המונדיאל ואקה ואקה שתשמעו כרגע מהתלמידה - - - - שאנחנו צופים לה עתיד זוהר.
תלמידת בית הספר
קודם כל שלום לכולם. אני מקדישה את השיר הזה לכולם שנמצאים פה ובמיוחד למר באסם. אתם מוזמנים להשתתף.


(הופעה בשירה)
מורה בבית הספר
היכולת מצמיחה כנפיים, אך רק השאיפה למצוינות מלמדת לעוף. היום אני גאה להזמין לכאן שתי תלמידות מכיתה ז' שהצליחו להיאחז בחלומן ולהגיע להישגים מרשימים ולהשתלב בכיתת המצוינות. בבקשה.
תלמידת בית הספר
שלום לכולם, ברוכים הבאים לבית ספרנו. שמי - - - וזאת חברתי - - - אני תלמידת בית הספר אורט אחווה. אני בכיתה ז' מדעית טכנולוגית. אני שמחה מאוד שעברתי את תהליך המיון ונפל בחלקי להיות תלמידה בכיתה המדעית הטכנולוגית. יש לציין שזו כיתה נפלאה עם תלמידים מקסימים. בתחילת השנה חששתי מאוד והייתי בתחושה מעורבת, שמחה ופחד, אבל לאחר שיחה עם המחנכת וההורים קיבלתי ביטחון עצמי שאני מסוגלת לעמוד בציפיות ובאתגרים ולהיות שותפה פעילה בכיתה. החזון האישי שלי הוא שיחד נוכל לקצור הצלחות רבות, נגיע להישגים גבוהים, נוכל להתפתח מקצועית ולגלות אופקים חדשים, וכל זאת כמובן שייתן גאווה לבית הספר ואהיה שותפה פעילה בקבוצה המצעידה אותי לעתיד טכנולוגי מתקדם ומצליח. ברצוני להודות למנהל בית הספר וצוות המורים על ההשקעה הרבה והמאמצים למען הצלחתנו.
מורה בבית הספר
אני מתכבדת להזמין את התלמידה - - - .
תלמידת בית הספר
שלום לכולם, ברוכים הבאים לבית ספרנו. אני רוצה להציג לכם על הצלחה.



תחרות רובוטית עולמית שמתקיימת בכל שנה ועוסקת בנושא ובתחום מסוים. כל הדבר הזה התחיל לפני שנתיים. בית הספר השתתף בפעם הראשונה בתחרות. השמחה היתה גדולה, מקום ראשון במדינה אחר כך, עברו לארצות הברית.



השתתפותנו השנייה בתחרות היתה לפני שנה. עוד הצלחה גדולה, מקום שני במדינה, מספר 2 מספר המזל שלנו. לקחנו גם מקום שני במצוינות. את האמת, חוויה כזאת בחיים לא נשכח. כאן הרגשנו את הטעם האמיתי של קודם כל חוויה ושנית, משפחה.



התחרות מתבססת על ארבע קטגוריות. יש לנו שולחן מסוים שעליו משימות מסוימות שאותן צריך לבצע בזמן מוגבל, והניקוד הכללי של השולחן הוא 400. למזלנו יש לנו מורה מדהים. הקבוצה היא בעצם משפחה אמיתית שעובדת, עושה חיים, לפעמים נתקלת בבעיה אבל בסופו של דבר מצליחה. לדעתי זאת הסיבה הבסיסית בהיות הרובוט שלנו אחד מששת הרובוטים שהצליחו לזכות בניקוד המלא, 400.



לגבי המחקר שלנו, המחקר עסק בתחום הביו רפואה. הנושא שלנו היה טיפול בסרטן המוח, נושא שלקח מקום ראשון, נושא שעניין הרבה הרבה אנשים, וכאן זאת הזדמנות להגיד תודה לאחראי על המחקר שלנו והוא המורה מוחמד זועבי. באמת תודה רבה לך. עלי ספציפית הפרוייקט הזה השפיע בצורה חיובית מאוד מאוד. היא לימדה אותי איך להגיד תודה. היא לימדה אותי שבאמת יש כוח בשיחה ושבאמת אין בן אדם שיכול לחיות בלי חברים ומשפחה. תודה רבה לכולכם.
מורה בבית הספר
כוונו את פניכם לאור השמש ובחיים לא תראו את הצל. זה מה שעושות חמניות.
תלמידת בית הספר
שלום לכולם. שמי - - -, אני מכפר - - - . אני אחת המשתתפות שהשתתפו בפרוייקט חמניות בבית חולים בעמק. היינו הולכים בשעות הובקר ואחרי הצהריים לבתי חולים ומשתתפים עם הילדים בפעולות מחשב, גלישה באינטרנט והיינו משחקים איתם ותומכים בהם בכל מהלך אשפוזם בבית החולים.



כל החונכות היתה בשיתוף פעולה עם הצוות הרשמי בבית החולים. אני הייתי כל פעם מחכה עד שיבוא התור שלי ללכת לשם, כי כל פעם שהלכתי לשם, ממש חזרתי בהרגשה כל כך טובה עם עצמי, כי הילדים האלה נתנו לי שמחת חיים למרות שזו אני שחייבת לתת להם. אני זוכרת פעם ילד שאמר לי שהוא בן 8, הוא אמר לי על איך הוא עבר תאונת דרכים ועל איך שזה קשה לו, כי הוא יודע שהסיכויים שלו קלושים, ללכת שוב. אז זה ממש עשה לי צמרמורת ואני פשוט רציתי להישאר אצלו לתמיד, כי רציתי להוציא אותו מכל הייאוש שהוא נמצא בו ומכל הכאבים שהוא חייב לסבול. רציתי פשוט לשמח אותו. אז זה טוב פשוט לתת מבלי לצפות בחזרה. אני גם זוכרת ילד אחר שאמר לי פעם, הלוואי שתישארי עוד. בשבילי זה היה ניצחון. אני לא אשכח את ההרגשה הנפלאה שהוא נתן לי.



כשאני חושבת על זה, אני אומרת לעצמי, כשאגדל, אני אשמח לתרום לילדי בתי החולים, כי זאת חובה שלי. תודה.


(הצגת סרט)
היו"ר אלכס מילר
אני שמח באמת שיצא לנו לבקר בבית הספר הזה, כמובן גם בבית הספר הקודם. אני רוצה להתייחס דווקא בגלל שבחודשים האחרונים אנחנו מתעסקים המון בכל הנושא שקשור לתחום הטכנולוגי. גם כל מה שקשור לחינוך טכנולוגי בית ספרי, חינוך טכנולוגי כהכשרה מקצועית וגם בכל העניין שקשור לאקדמיה. אין ספק שזה אחד מהנושאים החשובים ביותר במדינת ישראל. ההזנחה של השנים האחרונות הביאה למצב מאוד אבסורדי בכל מה שקשור לחינוך טכנולוגי בישראל. אני מקווה מאוד שהמגמה שגם משרד החינוך וגם משרד התמ"ת החליטו בשנה שנתיים האחרונות, להציג את החינוך הטכנולוגי בישראל, להשקיע כספים, לפתוח מסלולים מיוחדים ולתת באמת דחיפה לכל העניין הזה, יביאו לתוצאות. מדינת ישראל זוהי מדינה שאין בה יותר מדי משאבים. המשאב העיקרי שלנו זה המשאב האנושי וכמובן שכאשר משקיעים, אנחנו גם רואים תוצאות. אני מקווה מאוד שבאמת תצליחו. אני ראיתי שיש תוצאות יפות מאוד ואין ספק שזה אחד מההישגים הגדולים, כמובן גם של מנהל וגם כל מי שאחראי כאן על מערכת החינוך. זה לא ברור מאליו שאפשר להגיע להישגים כאלו, ואין ספק שכל מחנך שמשקיע ומצליח בסופו של דבר, הוא שווה זהב למדינת ישראל, שווה זהב למערכת החינוך. אני רוצה לאחל הצלחה לתלמידים, לתלמידות בכל דרך שתחליטו לעצמכם בעתיד, אבל כמובן שאנחנו נשמח מאוד שתמשיכו בדרכיכם כאנשי מקצוע ואנחנו באמת נצליח למנף את המדינה שלנו עוד יותר בכל מה שקשור לפיתוח וכל מה שקשור לעולם הטכנולוגי.



אני מקווה מאוד שחלקכם גם יחזור ללמד כאן את הדור הבא כאשר אתם תסיימו את הלימודים שלכם באקדמיה, כל מי שיחליט בכך ותוכלו גם להעביר את מה שקיבלתם כאן, גם אם זה בהיבט הערכי וגם אם זה בהיבט המקצועי, לכל אלה שיבואו אחריכם.



חשוב לציין גם שמבחינתנו כל דבר שיהיה בו צורך מבחינת תמיכה שלנו כוועדת החינוך לפיתוח של המגמות האלו כאן, אתם יכולים לסמוך עלינו. אנחנו גם יכולים לקיים ישיבה. אני יכול להגיד לתת שבעבר פניות שקיבלנו אחרי הסיורים שלנו בבתי ספר שונים, בצפון, בדרום, גם הצלחנו בחלק מהפרויקטים להתקדם עם החקיקה. היה לנו רק לא מזמן פרוייקט שעשו בחיפה תלמידים בעניין של המזון, במחקר מאוד מעניין. בעקבות כך עשינו ישיבה בוועדת חינוך, יצאנו לחקיקה עם העניין. אז אם יש לכם רעיונות, אנחנו נשמח. זה תמיד מעניין לשמוע את התלמידים, את המחנכים, איך הם רואים דברים מהצד ואת ההצעות שיש לשינויים כאלו ואחרים בתוך המערכת שלנו. אז שוב, בהצלחה וכמובן לך אדוני המנהל, ברכות. אתם באמת עושים כאן עבודה נפלאה ואני מקווה מאוד שאתם תגיעו ליעדים שקבעתם לעצמכם. כמובן שלא הכול זה מסתכם בציונים. בסופו של דבר אנחנו גם רוצים לגדל כאן בני אדם, ובני אדם שיודעים לחיות אחד עם השני ובני אדם שיודעים לנצל בעצם את הידע ואת ההשכלה שהם מקבלים כמובן לטובת המשפחה, לטובת הפרנסה ומבחינתנו גם כמובן לטובת המדינה.
נור שיבלי
שלום לכולכם, קוראים לי נור שיבלי. בשנה שעברה נפל בחלקי להשתתף בשני פרויקטים מדהימים. תלמידים בכיתה י"א שמלמדים תלמידים בכיתה י' ו-ט' במקצועות הפיזיקה. אנחנו עוזרים להם להתמודד עם קשיים ולהתגבר על קשיים. כל הזמן במשך הפרויקטים היתה לי הרגשה של סיפוק, הנאה, הרגשה של נתינה, ככה שאתה נותן, אתה לא מחכה לאיזה שהיא תמורה מסוימת. זאת באמת הרגשה עילאית שאתה פשוט לא יכול לתאר אותה במילים.



בנוסף לכך אני עובדת היום על מחקר חדש שאמור לסייע לחולי סוכרת בלתת להם אופק חדש, במסגרת מדענים צעירים. עכשיו אתם רואים גם איזה שהיא כתבה בעניין הזה. אני חייבת גם לציין שאורט לא חוסכת במאמציה להפעיל בבית ספרנו את הפרויקטים האלו. אנחנו אסירי תודה לקבל מקום להתבטא, מקום שיהיה לנו טוב לתת. תודה.
מורה בבית הספר
דבר אחרון זה סרט שתראו בו את ההצלחה של החינוך המיוחד.
דרור ללוש
אני רוצה לומר שני משפטים לסיכום לפני שנסכם לגמרי את היום הזה. אלכס מבין מהר עניין. הוא מבין מהר. הוא כבר קלט איך שהוא נכנס לבית הספר, את התרוממות הרוח ואת ההישגים. אני רוצה להגיד תודה רבה לאורט. יש לנו שיתוף פעולה מדהים גם בפורמלי וגם בבלתי פורמלי. לא היתה בקשה אחת שהמועצה ביקשה מאורט ואורט לא התייצבה, ותודה רבה. זה לא מובן מאליו. באסם, סיכום שלך בבקשה.
באסם זועבי
הסיכום זה תם ולא נשלם. אלכס, בשמי ובשם התלמידים, בשם המורים, בשם כולם, מעניקים לך מתנה צנועה.
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה.





סיור במוסדות חינוך בגלבוע
מירי עייני
ברוכים הבאים לבית ספרנו. נעשה סבב קצר.

(סבב שמות)
מירי עייני
ברוכים הבאים לבית ספרנו. בית הספר קיים כבר 11 שנים והוא מונה כרגע 337 תלמידים. יש בחזון שלנו עבודת שיתוף, קהילה, מועצה, שמבחינתי זה דבר הכי חשוב. חזון בית הספר נכתב על ידי קהילת ההורים, קהילת המורים. הוא נכתב לפני חמש שנים מרגע שהגעתי, וכל שנה הוא נפתח ונסגר מחדש לחשיבה, לשיתוף, כשהמטרה היא התלמיד במרכז, במקומו, וכל העיניים נשואות אל מטרתו, להישגיו.


במשך כל השנים אנחנו דיברנו שאנחנו צריכים להעצים את התלמידים להגיע להישגים, לראות איך אנחנו עושים את המקסימום להביא את הילד למיצוי המקסימלי מבחינת הישגיו, אישיותו, ערכיו, להביא אותו לאזרח לעתיד.


באמת היתה חשיבה גם יחד עם דרור במועצה ועם אלי. אני דווקא אתמקד ברשותכם, בנושא של מצוינות בגלבוע, שזה נותן את המענה פחות או יותר, ומשם אנחנו קצת נרחיב.


הנושא זה שיפור ההישגים הלימודיים. כשאנחנו מדברים על הישגים לימודיים, זה לקחת כיתה וכשיש איזה שהוא קושי בתוך כיתה ותלמיד מפריע ויש לו קושי ואין לו מענה ספציפי, אז כמובן שאנחנו מפסידים גם את הכיתה וגם אותו, ואז היתה חשיבה איך אנחנו נותנים מענה לאותו תלמיד באותו רגע ובזמן הזה, ולתת את הכוח ולהחזיר אותו חזרה.


היתה חשיבה מערכתית. הטיפול, הוא לא נעשה רק בילד. הטיפול נעשה בילד, עם המורים, הכיתה וההורים, כשההורים למעשה הם הגוף שהוא חלק שותף בתוך המערך הבית ספרי, בית הספר והבית. בית הספר לא מנותק מהבית. העבודה חייבת להגיע להצלחה כשיש הידברות בין הבית לבית הספר.


יצאנו לביקורי בית, צוות המורים שיצא לביקורי בית\ וחשבנו איך אנחנו נותנים את המענה גם מבחינת הוראה דיפרנציאלית, מבחינת מצוינות בתוך בית הספר. הכנסנו שעות פרטניות לתוך בית הספר. נכנסה מקפצה אחר הצהריים בסוף יום הלימודים. איתרנו ילדים מסוימים, כמעט 7 בכל כיתה, זה היה בשנה שעברה ל-ה', זה 14 תלמידים. השנה הרחבנו את המעגל. יש לנו קרוב ל-20 תלמידים, 21, ובאמת לתת את המענה באופן אישי, ספציפי בתוך הכיתה. כשהם באים לפה, מוציאים אותם מתוך הכיתה. במקביל, יש לנו בערב מפגש עם הורים, פסיכולוג בית הספר. יש לנו קרוב ל-6 או 7 מפגשים. יש לנו כבר תאריכים למפגשים האלה. במקביל, יש לנו קרוב ל-4 זוגות הורים שאיתם יש הדרכה וטיפול, הדרכה פסיכולוגית על ידי פסיכולוג בית הספר וכמובן הילדים, גם טיפול, לא רק לימודי, אלא גם טיפול רגשי במקרה הצורך וכמובן יועצת בית הספר על ידי שיחה אישית, וכמובן השעות הפרטניות, שעות "אמירים".

באותה מטבע, כמו שאנחנו מתמקדים במקום הזה, יש לנו את המקום החזק, נושא "אמירים". "אמירים" זה חינוך למצוינות, שזו תכנית של משרד החינוך. כמובן נבחרו תלמידים, קרוב ל-14 תלמידים, זה ה'-ו' ושם אנחנו נותנים את המענה גם אחר הצהריים. הכנו תוכניות מיוחדות להם.


יש לנו כאן את הפעילויות שאנחנו בדרך כלל עובדים איתם. יש לנו הפסקות פעילות, יש את ה"אמירים". אנחנו בדרך כלל אומרים שהחכמה היא להגיע לילד מבחינת הכוח והחוזקה. כמובן את החוזקה להעצים, ויש לנו פה שיתוף פעולה עם הוועד המקומי, שיש לנו הרבה מאוד אירועים משותפים. יש לנו את ההורים שנכנסים לבית הספר. יש את נושא ה"אמירים" וכמובן כל נושא של עבודה דיפרנציאלית שהיום הוא הרבה יותר משמעותית והרבה יותר אפקטיבית בתוך הכיתות. היום יותר ויותר מורות נכנסות, כי הנושא, כמה שאנחנו עובדים בדיפרנציאל, אנחנו יותר ממוקדים בפרט והלמידה נעשית במעגליות. כמובן שיש לנו את הנושא של ערכים שאנחנו לא מוותרים עליהם. יש את שיח השדה שכל כיתה יוצאת פעם בחודש. אנחנו לא מוותרים על המקום הזה, בין שעתיים לשלוש שעות יוצאת כל כיתה להיות מחוברים למקום, לשורשיו וגם לטבע, השינויים ממקום הכי אמיתי, יוצאים לשדה. יש פיתוח של הנושא של מתנדבים בבית הספר. גליה תרחיב בנושא של מתנדבים. דליה זו הסגנית שלי.
גליה בזק
אנחנו מקיימים קשר עם ידיד לחינוך, שזה ארגון מוכר על ידי משרד החינוך, שמשלב מבוגרים מהאזור בתוך בית הספר, הכול בהתנדבות. מבוגרים שברובם מגיעים פה לגלבוע ומשלבים באותו יום גם את הכניסה לתוך בית הספר. מיפינו את הצרכים של ילדים מסומים בשכבות גיל מסוימות ובהתאמה לחוזקות של אותו מבוגר שנכנס, עשינו את החיבורים, כשאני חייבת לודרור ללוש, שאחד מהדברים שעמדו לנגד עיננו, זה באמת לתת מענה לכל הילדים, כלומר מה שהתחלנו בתהליך, בשפת המצוינת, במקפצה, לקחנו את זה גם בחיבורים עם המבוגר והרווח הוא לכולם בעצם, המבוגר שמרגיש את העשייה ואת הסיפוק והצעיר שמקבל באמת את המענה.
מירי עייני
אוקיי. יש לנו את תכנית ה"מעברים" שזה ילדי הגן לבית הספר. ארבע פעמים בשנה הם נפגשים איתנו. אנחנו יושבים עם הגננות, מכינים תכנית מיוחדת עם תכנית בתוך מערך יום הלימודים. אני פוגשת את הילדים, ניגשת אליהם. אני פוגשת את ההורים לפני שהם מגיעים לבית הספר ואז אני מפגישה את ההורים עם בית הספר לפני שהילדים מגיעים, והתהליך נעשה הרבה יותר רך ונעים. אותו דבר גם בתיכון. המעברים רכים. הם נפגשים בתוך בית הספר. יש לנו גם את חיילי מג"ב. יש אימוץ חיילי מג"ב, שזה גם כן תכנית שלנו, ודו-קיום שהיא מאוד משמעותית. אנחנו עובדים עם סנדלה. יש לנו תכנית שנתית. אנחנו נפגשים שלושה מפגשים שם, שלושה מפגשים כאן, שלושה מפגשים של צוות המורים כאן, שלושה מפגשים עם צוות המורים שם. זו כבר שנה שישית אנחנו לומדים ערבית בבית הספר. יש כאן איזה שהוא תהליך של למידה ואני מקווה שזה יבוא על מקומו. כמובן שזה שיפור אקלים בית הספר. יש לנו את הדיאלוג, כמובן, שזה שעות הפרטניות ואנחנו אומרים שמאוד חשוב בשביל להביא את הילד למקום הכי אמיתי ולהקשיב לו ולדעת אותו ולדעת את נפשו ולהיות פנוי בלמידה, זה להקשיב. יש את השעה הפרטנית של דיאלוג גם קבוצתי, גם פרטני. המורה יושבת. יש לה בתוך מערך הלימודים, היא פוגשת את הילדים, זה בדרך כלל עשר דקות, רבע שעה. אם יש מקרה שזה הרבה יותר, אז זה גם יכול להיות שעה. כמובן שלילדים בעלי קושי הסתגלות, גם כן אותו דבר, שאנחנו גם כן עשינו איזה שהוא תהליך מולם ותקנון. יש תקנון בית הספר מאוד בהיר, מאוד מובן. ילדי בית הספר מכירים, עם הגבולות, עם אכיפה. התקנון, הוא כבר איזה שנה. בשנתיים הראשונות אנחנו בנינו אותו, שנה שלישית כבר הקמנו אותו, רביעית, כבר יצא לדרך, חמישית-תיקנו, שידרנו. השנה זו שישית והוא עובד בצורה מאסיבית. יש התנהלות נפלאה בתוך בית הספר, יש שקט בתוך הכיתות. אני לוקחת את כל המרקם, את השעות הפרטניות, את הטיפול הפרטני, את כול ביחד ואנחנו מקבלים היום שקט של למידה בתוך בית הספר וזה דבר מאוד חשוב. יש לנו פה את עובד שהוא גם כן בתוך הקהילה והוא גם מבקר אותנו בתוך בית הספר, ששי שהיה בתוך בית הספר באחת ההפסקות, ורד, שמבקרת אותנו בתוך בית הספר מדי פעם, שאנחנו מעבירים את הספרייה לתוך בית הספר. יש איזה שהוא שקט, יש התנהלות, יש מקום לכל תלמיד וזה דבר הכי חשוב.


יש לנו את נושא התקשוב. אנחנו נכנסים כרגע לתקשוב ה-121. צוות המורים משתלם, אני משתלמת. כל בית הספר עובר איזה שהוא תהליך ואני מקווה שנקבל את הכיתות החכמות. זהו, הגברת המודעות, אחריות. אנחנו הולכים לקבל תו ירוק. ב-29 יש לנו להציג את בית הספר, אני מקווה שנעבור ונקבל את התו. אנחנו בדרך הנכונה. הילדים כבר חיים את זה, אנחנו חווינו ועשינו תהליכים, עובדים עם חומרים ממוחזרים.


גם הילדים, יש לנו פה גם כן איסוף מי גשמים. משתמשים בהם לניאגרות. גם הילדים קיבלו תיקים מיוחדים. זה מה שיש לנו להציג. שאלות?
היו"ר אלכס מילר
מה אתם צריכים?
קריאה
יש להם הכול.
היו"ר אלכס מילר
טוב, אז ראשית, הודות לששי אנחנו נמצאים כאן. הוא התעקש לפני כמה שבועות דחינו. הוא התעקש, התעקש ובסוף הגענו. מבחינתנו שוב, אנחנו רואים באמת כאן חינוך לתפארת וזה חשוב. אנחנו מסתובבים הרבה. אנחנו שומעים המון מכל מיני חלקי הארץ על בעיות שונות, ובסופו של דבר אסור לשכוח שכולנו כאן נמצאים במערכת לא פשוטה. לפתח פה משהו ולתקן בעצם מצב שהוא מצב של שנים רבות של קיצוצים אדירים במערכת החינוך והיום סוף סוף אנחנו רואים לפחות מגמה שיש השקעה ויש מדיניות של עליה והשקעה בכל הנושא של החינוך. אני מקווה מאוד שבאמת תצליחו להמשיך בדרככם ותגיעו להישגים ומבחינתנו מה שאתם צריכים ומה שכמובן אנחנו יכולים לסייע, אנחנו נשמח. צריך להיות בקשר ואנחנו כאן היום ונמשיך להיות.
דרור ללוש
בארוחת הצהריים, בסיכום, אנחנו מעלים את נושא ההסעות כבעיה קשה מאוד של כל המועצה.
יעל אורן
אבל גם תעלו את העניין, אם נגעת בבעיות, בית הספר הזה, להבדיל מבתי ספר אחרים שראיתם, זה בית ספר של היישוב. זה לא בית ספר שמקבל תלמידים מעוד מקומות ומבחינה דמוגרפית אנחנו רואים איזה שהיא מגמה של צמצום. בית הספר הוא דל בשעות. מבחינת מה שהוא יכול לעשות בתוך בית הספר, כל שנה מצטמצמים התקנים ומצטמצמות השעות, ומצד שני הוא חייב לתת מענה לגן נר. זה משהו שגם צריך לתת עליו את הדעת, מה עושים עם בית ספר שהולך וקטן.
היו"ר אלכס מילר
יכול להיות שכדאי לבדוק, וכאן את, גבירתי ממשרד החינוך, שיכולה להמליץ, יכול להיות שיש פיילוטים ופרויקטים שמשרד החינוך - - -
יעל אורן
של פתיחת אזורי רישום.
היו"ר אלכס מילר
לא רק פתיחת אזורי רישום. פתיחת אזורי רישום, זאת אומרת היה פיילוט שהוא פנימי בתוך הערים, לא חיצוני, אבל אני מתכוון לפיילוטים שהם פיילוטים תקציביים שמשרד החינוך מריץ אותם בכל מיני בתי ספר. אני יודע שיש פיילוט של תוספות שעות. עכשיו עשינו ישיבה על לימודי נגינה. יש 30 יישובים שנמצאים ומשרד החינוך נתן להם בנוסף ללימודי מוסיקה, עוד שעות הוראה בכלי נגינה. זה דבר ראשון. יש פרויקטים שקשורים לנושאים הטכנולוגיים, מחשבים. יש המון. משרד החינוך יודע לעשות דברים, כל מיני פיילוטים. אם אתם באמת מכירים דברים שמעניין אתכם, שאתם יודעים שמשרד החינוך מריץ, תבואו ותגידו, יכול להיות שאנחנו נוכל לדאוג לכך שאתם תהיו חלק ממשהו שמעניין אתכם. מבחינתנו חשוב שתמשיכו. אנחנו מכירים את הבעיה, הבעיה, דרך אגב לא רק אצלכם. אני בעצמי גר ביישוב, שגם שם יש בעיה מאוד קשה בכל העניין של הצעירים. אנחנו מתרוקנים משנה לשנה וזה תופעה שאכן קיימת ובשביל זה צריך להשקיע. גם יש תופעות של בריחה של התלמידים לכל מיני בתי ספר אחרים בגלל שיש בעיות כאלה ואחרות. יש בעיות שונות בכל עיר ועיר, בריחה מסיבות שונות. יש צמצום של זוגות צעירים. בכל עניין ועניין צריך לטפל ואסור להזניח. אם מבחינתנו אנחנו יודעים לבוא לתת לכם כלים שלא רק ישאירו כאן את הצעירים, אלא גם למצוא מקומות אחרים, זה יכול להיות משהו שנחמד, אבל אנחנו צריכים פה את העזרה שלכם שאתם תבואו ותצביעו על הנושאים שמעניינים אתכם. שיהיה לכם בהצלחה.
דורון ללוש
תודה רבה.


סיפרתי לכם בפגישה הראשונה בתיכון שהמועצה מאוד מאוד מורכבת. יש בה אוכלוסיות שונות ומגוונות. זה מאוד משפיע על הישגי הבגרות אצלנו. יש בתי ספר עם 80 אחוזי בגרות, אבל יש לנו גם אוכלוסיה שלא נמצאת במסגרת. יש אוכלוסיה שקשורה בדרך כזו או אחרת לג'נין, של הורים שהגיעו מג'נין, התחתנו פה והילדים כאן לא נמצאים במסגרות. אנחנו מבקשים להיכלל בתכנית השר, בתכנית שלכם בעניין של קידום הישגי בגרות. ממה שאני יודע, שאף מועצה אזורית לא נמצאת ברשימה. אם רוצים להכניס כאיזון, כפיילוט מועצה אזורית אחת, אני חושב שראוי שהגלבוע תהיה, גם בגלל הרכב האוכלוסיה המאוד משמעותי שלה וגם בגלל ההישגים הנמוכים בבגרות, למרות המאמץ הגדול שאנחנו עושים, אנחנו נתקלים באוכלוסיה שפשוט לא ניגשת למבחנים האלה.


אני עובר לנושא השני, נושא של הסעות. משרד החינוך מחייב אותנו, את כל המקצועות להכניס בתוך מערך השיעורים. זה אומר שאם ילד בכיתה א' היה 29 שעות, היום הוא לומד 31 שעות. ילד בכיתה ג' למד 30 שעות, הוא לומד 32 שעות, וזה מחייב אותנו להסעה נוספת. זה לא דומה לעיר שאוטובוס יורד מקצה אחד של העיר לקצה השני והילדים באים לתחנות המרכזיות. כאן כל אוטובוס צריך לנסוע קילומטרים. אם אני אתן דוגמא קטנה, ביישוב מולדת ילדים שלומדים בעמק חרוד, בבית ספר שהיינו ביסודי, אנחנו צריכים להסיע פעם אחת בבוקר ופעמיים בצהריים והעלות היא עלות ענקית. מדובר כ-250 אלף שקל לשנה שאני אומר לכם, כל מי שאני פונה אליו אומר, זה בעיה של המועצות האזוריות. אתם צריכים לעשות את המלחמה. מדובר בתוספת שהמועצה משקיעה בהסעות בעקבות החלטת משרד החינוך.
משה קאשי
יש תלמידים שמסיימים בשעה 15:00.
דורון ללוש
עד היום לא חייבו אותנו. עד היום יכולנו לשחק במשחק השעות. הכיתות הגבוהות, ד'-ה' והכיתות הנמוכות א'-ג' גמרו באותה שעה, ואז ילדי מולדת חזרו יחד. היום אני צריך להסיע אותם פעמיים בגלל החלטת משרד החינוך.


דבר אחרון, אנחנו עושים כאן חידון שהוא חידון מיוחד במינו, שלוש דתות: תנ"ך, קוראן, ברית החדשה. החידון הזה מגלה התעניינות בכל הארץ. בוותיקן שואלים עליו ואנחנו רוצים לעשות אותו ב-8 בנובמבר בשנה הבאה. כמובן שאנחנו נזמין אתכם ואותך כאורח כבוד של העניין, אבל מה שחשוב לנו, זה להבהיר שזה חידון שעל הרבה מאוד גורמים במדינה הוא הפתעה גדולה והם לא יודעים איפה לסווג אותו. זה לא חידון תנ"ך, זה לא חידון ארץ ישראל, זה לא חידון מורשת ואז אנחנו גם לא מקבלים תקציב עליו. אנחנו רוצים שוועדת החינוך של הכנסת תוביל אותו כפיילוט. אנחנו מוכנים שזה יהיה בחסותכם, בפירוש בחסות הוועדה, לחידון תנ"ך, קוראן, ברית חדשה וכל העולם ידבר על החידון הזה, של אהבת אדם, אהבת הטבע. אנחנו לוקחים את הנושאים המרכזיים והמאחדים בתוך הקוראן, ברית חדשה ותנ"ך.
יהודית גידלי
זה למבוגרים?
דורון ללוש
לכיתות ט'. מגיעים אנשים מכל העולם. יש לנו כבר קשרים בגרמניה, קשרים בארצות הברית, קשרים בצרפת, בספרד, בירדן וברשות.
יהודית גידלי
אתה מדבר על משהו כמו חידון התנ"ך לנוער, אבל חידון שלושת הדתות?
רמי אלהרר
כן, אבל הוא מעורב גם. זה לא שמוסלמים לבד.
דורון ללוש
בדיוק. השנה הוא יהיה אישי וכל אחד יצטרך לדעת על שלושת הדתות. אנחנו עושים את זה יחד עם מט"ח, שמשרד החינוך מכיר בה ואנחנו רוצים הכרה יותר גדולה.
היו"ר אלכס מילר
בסדר, תודה רבה.


רבותיי, לסיכום, קודם כל תודה לסיור. באמת זה היה סיור מרתק. ראינו כאן סוגיות שונות של מערכות שאתם מפעילים. תודה לכל מי שלקח חלק בארגון של העניין הזה. באמת, אורט עושה כאן עבודה נפלאה ואנחנו מאחלים לכם בהצלחה, ושוב, היחסים שלנו, גם של ועדת החינוך באופן כללי עם אורט ישראל, הם יחסים מעולים ואין לי שום ספק שאם אנחנו לוקחים דוגמאות של רשתות שבאמת הצליחו לא רק בארץ אלא בכלל בכל העולם, אורט זה בעצם דוגמא למופת.


בעניין של אותן הבקשות, אני מציע שתעבירו לנו את זה כל בקשה בנפרד. אני מבקש שתעבירו לי את כל אותם שלושה דברים שאתם בעצם מבקשים סיוע בהם. תעבירו את זה בבקשה נפרדת, כל דבר ודבר עם הפירוט, מה, איך, מי ומתי. אנחנו נעביר את זה למשרד החינוך. אני אדבר עם השר ונראה מה אפשר לעשות ובאיזו דרך.


אנחנו כרגע פותחים שנת תקציב שהיא בעצם אושרה לפני שנה. אנחנו עובדים לפי שיטת תקציב דו שנתי, זאת אומרת שינויים בתקציב לא יכולים להיות דרמטיים, אבל יש אפשרות שבעצם כמו שציינתי כפיילוטים, כאיזה שהיא מערכת נושא אפשר יהיה לעשות תזוזה כזו או אחרת בתוך המערכת. אנחנו גם נראה מה אפשר לעשות בתקציב הבא, שנת התקציב ב-2012 שאנחנו נאשר אותו. לא יודע מה תהיה התוצאה של הערכת הפוליטית, אם אנחנו נהיה עדיין כממשלה כמו שעכשיו. אתם יודעים, אנחנו חיים במדינה שאנחנו קמים בבוקר ולא יודעים מה יקרה בערב, אז כמובן הכול כפוף למה שהולך להיות בשנה-שנתיים הקרובות, אבל אין ספק שבדוגמא שאתם כאן נותנים, משרד החינוך צריך לנצל את זה ולקחת את זה לחבק ולצאת קדימה.


בקשר לחידון אותו דבר. אם אתם באתם ובניתם כאן איזה שהיא יוזמה, אז היוזמה היא מבורכת. צריך לראות איך אנחנו לוקחים את משרד החינוך ומכניסים אותו לפעילות הזו. אני יודע שזה חשוב להם. הם מתעסקים המון בנושאים הקשורים לדו-קיום. הם מתעסקים בקידום מערכת החינוך גם במגזר המיעוטים, ואני חושב שדווקא הנושאים האלה יכולים לתרום, וכל תוספת לעניין הזה היא בעצם דוחפת תלמידים קדימה, אם זה תלמידים שנכנסים לעולם הטכנולוגי כמו שראינו באורט, אם זה תלמידים שנכנסים לעולם העיוני יותר, אם זה קשור לחינוך, לשפה וכמובן שכל תלמיד בסופו של דבר, אם הוא מצליח למצוא משבצת שמתאימה לו, הוא יכול כך גם להצליח. אם אנחנו ממשיכים להתעלם ולעצום עיניים ולדחוף אותם לפינה, אז כמובן שהצלחה לא תהיה ואנחנו נחכה כל שנה לאיזו הפתעה, שכמובן הפתעה לא טובה היא ללא השקעה. אז מבחינתי, כמו שפתחתי, הסידור הזה היה חשוב. שוב, ששי, תודה לך על כך שבאמת התעקשת. אנחנו ראינו כאן דברים מאוד מעניינים. ניקח את הפרוטוקול, נראה באמת באיזה דברים התמקדתם. אני גם הזמנתי איזה מחקר שיבדוק לנו את ההישגים ביישובים שהם יישובים מעורבים למול יישובים שהם יישובים בודדים במגזר הערבי. אני חושב שברגע שבאמת יש פה השקעה שהיא השקעה כפולה, זה מביא לתוצאה חסרת תקדים ובכך כמובן שבסופו של דבר אנחנו רואים מטרה, כולנו אותה מטרה, שזה צמחיה של מדינת ישראל וזה יכול לבוא רק מחינוך ומחינוך טוב, ובשביל זה צריך כמובן לעשות את זה בצורה מסודרת.


אז נקבל מכם את הבקשות ונעביר את זה לשר החינוך, נשב איתו ונראה מה אפשר לעשות. כמובן כמו שאמרתי, הדלת שלנו פתוחה. אתם מוזמנים לפנות בנושאים שונים וגם אם זה לא קשור לוועדת החינוך.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

PAGE
15

קוד המקור של הנתונים