ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 04/10/2011

חוות דעת מבקר המדינה בנושא בטיחות התעופה האזרחית (ספטמבר 2010)

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
33
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

4.10.2011


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 204
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

שהתקיימה ביום שלישי, ו' בתשרי התשע"ב (4 באוקטובר 2011) בשעה 11:00
סדר היום
חוות דעת מבקר המדינה בנושא בטיחות התעופה האזרחית (ספטמבר 2010).
נכחו
חברי הוועדה: רוני בר-און – היו"ר
מוזמנים
דן הראל – מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

צבי ורטיקובסקי – משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

שמואל הרשקוביץ – מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

בניהו אליהו – סגן מנהל אגף, משרד מבקר המדינה

אסף חברוני – מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

דניאל אלמשט – מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

עו"ד מלי סיטון – יועצת משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

גיורא רום – מנכ"ל רשות התעופה האזרחית

גדי רגב – רמ"ט תעופה, רשות התעופה האזרחית

יצחק רז – חוקר ראשי, רשות התעופה האזרחית

אורית קרופ – מבקרת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אל"מ שלמה פייער – רמ"ח בקרה, משרד הביטחון

שלום גנצר – ממונה על ענייני ביקורת המדינה, משרד הביטחון

טל דבורסקי-בן ארי – רמ"ד ביקורת המדינה, לשכת סגן הרמטכ"ל, צה"ל

יהורם מזרחי – רע"ן תעבורה, צה"ל

קובי מור – מנכ"ל רשות שדות התעופה

יאיר גנות – ממונה על מערך הבטיחות, רשות שדות התעופה

מירי גרוסמן – מבקרת רשות שדות התעופה

מיכה ינון – ראש אגף ביקורת, רשות שדות התעופה

גיא ישראלי – ראש מטה מנכ"ל, רשות שדות התעופה

שמואל קנדל – מנהל נתב"ג

אודי ברעוז – סמנכ"ל מבצעים, רשות שדות התעופה

רוני זהר – מ"מ יו"ר איגוד הטייסים

יובל לוטן – ראש אגף בטיחות ואיכות, חברת אל-על

עו"ד סער לבנה – לשכה משפטית, חברת אל-על
יועץ משפטי
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

חוות דעת מבקר המדינה בנושא בטיחות התעופה האזרחית (ספטמבר 2010)
היו"ר רוני בר-און
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה שעניינה היום חוות דעת מבקר המדינה בנושא בטיחות התעופה הישראלית, חוות דעת שהונחה בספטמבר 2010. בעניין הזה התקיימה כבר ישיבה אחת של הוועדה, ובישיבה היום נבקש לעקוב אחרי מה שקרה מאז הגשת הדוח ומאז הדיון האחרון בוועדה.

בסיכום הדיון האחרון קבע יושב ראש הוועדה דאז, חבר הכנסת יואל חסון, מספר קביעות שבהן הוא ביקש להגיש לוועדה לביקורת המדינה לוח בתהליך ההתקדמות של חזרה לקטגוריה 2 שהורדנו מקטגוריה 1 על-ידי מנהל התעופה האזרחית של ארצות-הברית. המשימות בעניין לוח הזמנים חולקו באופן גס לרשות התעופה האזרחית כרגולטור ולרשות שדות התעופה כאופרייטר של התהליך הזה. כמו כן ביקש יושב ראש הוועדה שהגורמים האחראיים יקבלו החלטות סופיות בנושא הסדר עובדה ולעדכן את הוועדה תוך חודש. האם התקבל העדכון הזה תוך חודש? למרבית הצער חרף העובדה שעברה מאז הישיבה האחרונה – מתי הייתה הישיבה האחרונה, חנה?
חנה פריידין
לפני עשרה חודשים. בדצמבר 2010.
היו"ר רוני בר-און
הישיבה האחרונה התקיימה לפני עשרה חודשים. יש כאן איחור קל של למעלה מתשעה חודשים למרות שנקבע שתוך חודש נקבל החלטות סופיות לגבי עובדה. עד היום לא נתקבלו כאלה. אני לא יודע אם התקבלו החלטות, ומכל מקום אנחנו לא עודכנו בעניין הזה. כמו-כן ניתנה הוראה לקדם בדחיפות את חוק הטיס; אני מבין שהעניין הזה הושלם, וחוק הטיס עבר בכל שלוש הקריאות בכנסת, ואת העניין הזה אנחנו יכולים לשים, ברוך השם, מאחורינו. נקווה שהחוק יעשה את מה שמצופה ממנו.

אם כך אנחנו נברר היום את הנושאים שעדיין נותרו פתוחים: האחד זה הנושא של ה-down grading שלנו באותן קטגוריות, 1 או 2. אני מקווה שאני לא טועה בהגדרות המקצועיות של העניין הזה. אנחנו נשמע את החוקר הראשי שלא נכח בישיבה הקודמת. למרבית הצער, המציאות חזקה מכל דמיון במדינת ישראל, ורק אתמול בערב הובא לידיעתי שהיה פרסום בעניין עוד איזשהו אירוע – שמטוס קיבל אישור לנחות במסלול של מטוס ממריא. אבל אני מצטט מכותרת של פרסום תקשורתי, וזה בעירבון המוגבל של הדברים האלה. זה קורה פחות מ-24 שעות לפני שמועד הישיבה הזאת קבוע מראש זה מכבר.

אני רוצה לראות ולשמוע מהגורמים האחראיים איך מתקדם הטיפול בליקויים שהעלה דוח הביקורת, מה הסטטוס בטיפול בליקויים האלה, גם כפי שהוצגו בדוח לפידות ובדוחות נוספים. בדיון ובדוחות עלה נושא עצמאות התעופה האזרחית – כיצד היא מתנהלת מול יתר הרשויות; איך מתקדם הפרויקט לשינוי המסלולים ברמת המיקרו וברמת המקרו. אני מניח שזה גם יעלה תוך כדי הדיון בעניין הקטגוריות בנושא תנאי הבטיחות נתב"ג. אנחנו, כמובן, נחזור ונשאל את השאלה שלמרבית הצער, הופכת לסיפור שלא נגמר ושאלה שאין לה תשובה – עניין שדה התעופה עובדה.

מר ורטיקובסקי, המשנה למנכ"ל ומנהל החטיבה, אם אתה רוצה להוסיף דברים שלך כמצע לדיון, ואחר כך נעבור לפי הסדר הרנדומלי שמופיע אצלי ברשימת המוזמנים. אני אבקש מכל גורם נציג אחד לדיבור, אלא אם כן זה מחולק למחלקות שונות, לאגפים שונים או לרשויות שונות. יש לי בקשה לא לחזור על דברים שנאמרו. זאת אומרת אם מדבר מישהו מטעם גורם של משרד התחבורה והמנכ"ל אמר את זה אז הגופים הכפיפים או הגופים המסונפים למשרד הזה מיותר. אנחנו זוכרים גם אם זה נאמר רק פעם אחת, ואנחנו די מרגישים בזבוז זמן אם הדברים נאמרים פעמיים. בבקשה, מר ורטיקובסקי.
צבי ורטיקובסקי
תודה רבה לך, אדוני היושב ראש. קודם כול ברשותך אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת לברך את כולם בשנה טובה וגמר חתימה טובה, ושתהיה שנה מבורכת לעם ישראל ולמדינת ישראל.

אני לא אאריך בדיבור כיוון שכבר היו כמה דיונים קודמים. אני רק אומר, ברשותך, בכותרות כי בוודאי תרצה לשמוע גם את ההתייחסות של הגורמים המבוקרים בשלושה-ארבעה מישורים עיקריים: מישור אחד הוא נושא של סטטוס החקיקה – אני מבין שלשמחתנו - -
היו"ר רוני בר-און
למרות שאנחנו ב"ימים הנוראים" – "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן". יש חקיקה, תודה לאל – עכשיו נראה אם היא גם טובה.
צבי ורטיקובסקי
חלק שני של התייחסות הוא נושא המעמד והתפקוד של רת"א ושיתוף הפעולה בתחום חקירות התעופה מול החוקר הראשי; והחלק הפיזי הוא הפיתוח והשיפוצים שנדרשים בנתב"ג, ומה שהיה כרוך בשיפורים בשדה עובדה; והחלק הנוסף הוא במישור של התיאום בין הגופים, בעיקר בין משרד הביטחון, צה"ל, רשות שדות התעופה ורת"א. בגדול בוודאי נשמע את זה מהמשתתפים. ברשותך, אם יהיה בהמשך עוד משהו אני אבקש את רשות הדיבור.
היו"ר רוני בר-און
ודאי.

אני מניח שבעצם כיוונתי לדעת גדולים שמניתי את מרבית – ואולי את כל – הנושאים האלה.

אדוני, מנכ"ל המשרד, אלוף במילואים דן הראל. בבקשה.
דן הראל
בוקר טוב. רוב הממצאים בדוח ובפגישות השונות שהיו מתייחסים למשרד התחבורה, בעיקר לשלושה גופים: רשות התעופה האזרחית, לחוקר הראשי ולרש"ת. אנחנו בנינו את ההתייחסויות שלנו על-פי הדוח של מבקר המדינה מאפריל 2010 ועל-פי הדברים הנוספים שהתבקשנו במהלך הזמן. אנחנו נתייחס לכל הדברים. כל שלושת הגופים התייחסו, ונעשתה גם הכנה אצלי, ואנחנו נתייחס לכל דבר ודבר. אני רק מבקש לתת לגופים לדבר ולא לקטוע, ואחרי כן אפשר שאלות הבהרה.
היו"ר רוני בר-און
אל תיעלבו, הבקשה כוונה אליי. היחיד שיכול לקטוע פה זה אני. אני נענה לבקשה כמידת יכולתי. מבטיח להשתדל. לאחרים אני לא אתן לקטוע.
דן הראל
אני רוצה להגיד כמה דברים כלליים ואחרי זה אעביר את השרביט. קודם כול מיום כתיבת הדוח באפריל 2010 נעשתה הרבה מאוד עבודה, והייתה התקדמות מאוד יפה בכל תחום הבטיחות בתעופה. הדבר השני שקרה לנו מאז הדוח זה הורדה לקטגוריה 2 על-ידי ה-FAA שנתנה סטירת לחי הגונה לכל המבנה, הנהלים והצורה שבה התנהלנו לפני שיצא הדוח. והיא סייעה לנו בכך שאולצנו לבחון את עצמנו ביושר, להתפשט מול המראה, ולשים את כל הדברים מחדש – סייעה לנו מאוד להתקדם בצורה ניכרת, שאני חושב שתתרשמו ממנה, ולמעשה לתת מענה כמעט לכל דבר או לכל דבר שעלה בדוחות כי בסך הכול, הכול הצביע על אותו דבר.
היו"ר רוני בר-און
אתה מסכים איתי שטוב סטירת לחי ביד מאשר תאונה באוויר או על הקרקע.
דן הראל
אין ויכוח. אני יכול להגיד את זה בלי להסמיק כי רוב הדברים נעשו הרבה טרם זמני, ולכן צריך לתת את ההערכה המתאימה לאנשים שטיפלו בזה במקור.


נתחיל בהורדת רמת הבטיחות של ישראל לקטגוריה 2 שקרתה בדצמבר 2008, ואילצה אותנו להיכנס לתוכנית מאוד מקיפה בין רשות התעופה האזרחית, כפי שהייתה אז, לבין ה-FAA. נכתבה תוכנית עבודה מפורטת בת 90 סעיפי אב שכוללים בתוכם תת-סעיפים – מאות סעיפים. התוכנית הזאת אושרה על-ידי ה-FAA, וזאת הייתה למעשה תוכנית התקדמות משותפת לחזרה לקטגוריה 1. מתוך 90 סעיפים השלמנו 74 סעיפים. כל שאר הסעיפים בעבודה. מתוך 74 סעיפים שהוכרו על-ידי ה-FAA שסיימנו אותם יש עוד שלושה שעדיין לא היה לנו session איתם שהם יכירו בהם; וכל השאר הן כמה מאות תקנות שהן פירוש של חוק הטיס שאנחנו פשוט נדרשים להשלים כדי להתיישר. זה תהליך שהוא בעבודה מואצת ברת"א, והוא יסתיים. אנחנו מתגלגלים לזה.
היו"ר רוני בר-און
17 הסעיפים שאתה מאשר כאן היום שהם טרם הושלמו ב-manual המשותף שלכם מול הרשות האמריקנית – הם כולם עניינים של תִקנון?
דן הראל
היו 90 סעיפים; מתוך 74 שהוכרו שהושלמו, נשארו 16; מתוך 16 – 3 סעיפים הושלמו וצריכים את ההכרה של האמריקנים ששולחים, ואנחנו הולכים אליהם ובודקים; 13 סעיפים שנשארו בסוף הם כולם בעבודה – 9 סעיפים עוסקים בתקנות, ו-4 סעיפים עוסקים בנושאים נוספים שהם בעבודה, כמו רישוי אל-על וכל מיני דברים אחרים.
היו"ר רוני בר-און
השאלה היא, אדוני המנכ"ל, אם אני יכול לקבל אחת ולתמיד סוג של התחייבות שלטונית מתי גם 16 האלה יורדים מסדר היום, והשלמת את הרשימה הכבדה והלא פשוטה הזאת- -
דן הראל
וחזרתי לקטגוריה A.
היו"ר רוני בר-און
בסדר, זה כבר תלוי גם באמריקנים. כשאתה אומר "את עבודתי השלמתי" – אתה יודע להגיד לי מועד בעניין הזה?
דן הראל
אני יודע – זאת לא התחייבות שלטונית, אבל אני יודע להגיד לך מה התוכנית, ועד היום רת"א עמדו בתוכנית אחד לאחד, והם יציגו את זה בתוכנית שלהם.
היו"ר רוני בר-און
תודה.
דן הראל
שנית מה שקרה – רת"א השתנתה לחלוטין מגוף שהיה רשות בתוך המשרד. הייתה ועדה בין-משרדית ברשות מנכ"ל משרד התחבורה הקודם קודם, יחד עם מנכ"לים נוספים של משרדים אחרים. למעשה, נבנה מבנה שהוסכם גם על-ידי האמריקנים שהוא עצמאי; ניתנה רמה מאוד גבוהה של עצמאות. רת"א עדיין בתוך משרד התחבורה, אבל נהנית ממעמד עצמאי בהרבה מאוד תחומים, כולל תקציבים, כוח אדם ויכולות להחליט וכולי וכולי, כפי שמקובל. למעשה, היקף המשאבים והתקנים שהושקעו ברת"א הוא לאין שיעור יותר גדול ממה שהיה קודם לכן, ומביאים אותה למצב שבו היא גוף מתפקד, פועל ויעיל. לכן גם כאן עשינו את השינוי. תוכלו לקבל על זה הרחבה, אם תרצו.
היו"ר רוני בר-און
מבחינתך אני מגדיר את הסעיף הזה כ"נשלמה מלאכתנו".
דן הראל
מבחינת הבנייה של רת"א ותפקודו – כן.
היו"ר רוני בר-און
העצמאות שלה ואי התלות שלה. בעבר גם בדוחות וגם בהתערבות של ה-FAA נדרש תיקון, ומבחינתך כמנכ"ל המערכת עשיתם את מה שנחוץ וצריך היה להיעשות.
דן הראל
כן. למעשה, לרת"א יש כושר היום – הם יכולים להתחיל לטפל בתחומי בטיחות שזה עניינה של הישיבה פה – גם בתחום המבצעי, גם בתחום של כושר אווירי, גם בתחום התשתיות, כל הסוגיה של חקיקה, רישוי, פיקוח ואכיפה – כל הדברים האלה שקשורים לנושא בטיחות מטופלים ברת"א אחד לאחד, ורת"א עצמאית, פועלת, יעילה.
צבי ורטיקובסקי
יש כבר חשב?
דן הראל
בהתאם למה שסוכם לרת"א יש עצמאות תקציבית שמטופלת על-ידי חשב משרד התחבורה בתקציב נפרד עם חציצה.
היו"ר רוני בר-און
אז התשובה היא "לא". אם אני מבין עברית התשובה היא, כנראה, "לא".
דן הראל
הוא שייך למשרד התחבורה.
היו"ר רוני בר-און
בסדר, הוא שואל אותך אם יש חשב לרת"א, ואתה אומר לו שזה משרד התחבורה. אז התשובה היא שלרת"א אין חשב משלה.
דן הראל
אמרתי, יש חציצה בכסף, אני לא יכול לגעת בכסף הזה, לצורך העניין.
היו"ר רוני בר-און
סליחה, אבל הוא שאל שאלה אחרת.
דן הראל
אני נתתי לו תשובה כפי שאני מבין.
היו"ר רוני בר-און
ואני סיכמתי את מה שהבנתי משאלתו ומתשובתו.
דן הראל
אתה יושב ראש הישיבה.
היו"ר רוני בר-און
זה נכון.
דן הראל
חוק הטיס אושר במרס. זה חוק מאוד גדול, מקיף. נדמה לי שהחוק הקודם נקרא "דבר המלך במועצתו"- -
היו"ר רוני בר-און
אל תתגאה, זה לא הדבר הכי עתיק שמדינת ישראל משתמשת בו. נדמה לי שפקודת העיריות זה מ-34', זה עוד קודם.
קריאה
זה מ-27'.
היו"ר רוני בר-און
אה, זה מ-27'. סליחה, טעיתי. מחילה. מגיע לכם הכבוד הראוי.
דן הראל
זה חוק מתקדם שמטפל בכל הסוגיות והפנים של תחום התעופה, כולל הסדרת מקומו של החוקר הראשי, המעמד של רת"א וכל הדברים האחרים. למעשה, הוא הושלם במהלך מאוד יפה של הכנסת במרס - -
היו"ר רוני בר-און
בעיריות עוד אין חוק חדש. יש להם עוד סיכוי לעבור. רק עוד 7 שנים, והכול יהיה בסדר.
דן הראל
כל תשתיות התעופה בנתב"ג הם למעשה בטיפול מלא – אתם תראו כאן דוח והתייחסות. אנחנו מתכננים את שדה תעופה תמנע כחלק מהנושא של תעופה פנים ארצית; אנחנו מטפלים בנושא של עובדה – אני לא ידעתי שהיינו חייבים דיווח, אז נגיש, לצערי הרב, דיווח - -
היו"ר רוני בר-און
תמיד ה-bench mark לדיוני מעקב של הוועדה זה דוח הביקורת הקונקרטי. אם אתה בא ואתה אומר, סיימנו, ואנחנו אומרים שלדעתנו סיימתם, זה יורד מסדר היום. קיבלתם את השבחים על חוק הטיס, וככל שהם מגיעים לכם – הכול בסדר.

בנושא ההחלטות הסופיות בעניין עובדה – אתה יודע להגיד לנו איפה הסטטוס של הדבר הזה עומד?
דן הראל
אני יודע להגיד לך שאנחנו מסדירים את כל מה שקשור לתחום הבטיחות בעובדה, גם בהיבט כיבוי אש, גם בהיבט נהלי העבודה של פקחים אזרחיים ונהלי תפעול אזרחיים מול פקחים של חיל האוויר; נחתם הסכם שמסדיר את כל הסוגיה שקשורה לאופן שבו עולים למגדל ואיך עושים. אנחנו משקיעים כרגע כספים גם בסידור שדה התעופה מהמישור של צביעה, סימון, תאורת מסלול וכל הדברים האחרים – זה בעבודה. כרגע אנחנו גם מתקינים ILS שזה מכשיר שמאפשר למטוסים לנחות בתנאי מזג אוויר. גמרנו את ההידיינות הארוכה מאוד עם הצבא, ואנחנו למעשה בשלבים של התקנה. זה ייקח עד פברואר בשנה הקרובה. אנחנו גמרנו עם כל המטלות שלנו במה שקשור לשדה עובדה כמו שאני יודע שהם הופיעו בדוח.
צבי ורטיקובסקי
אישור כשדה תעופה חילופי.
דן הראל
שדה תעופה חילופי זה סוגיה אחרת. עובדה לא מתאימה להיות שדה תעופה חילופי, לדעתנו.
צבי ורטיקובסקי
בוא נבדיל בין טווח קצר לבין טווח ארוך.
דן הראל
הוא אמר חילופי.
גיורא רום
הוא מתכוון ל"אלטרנייט".
דן הראל
בעניין שדה תעופה של "אלטרנייט" יש לי סיכום עם מנכ"ל משרד הביטחון ששדה התעופה נבטים הוא שדה התעופה "אלטרנייט".
גיורא רום
מערכת הביטחון מתנגדת.
דן הראל
עזוב, בסדר, אני יודע. כרגע הסיכום ביני לבין מערכת הביטחון הוא ששדה התעופה נבטים הוא השדה האלטרנטיבי; שדה התעופה עובדה לא מתאים כל כך למטוסים רחבי כנפיים בעלי ארבעה מנועים. פשוט רוחב המסלול לא מספיק.
היו"ר רוני בר-און
זה עלה בדיון האחרון, ונדמה לי אפילו שהוגדר חד משמעית איזה מטוסים. אני מסתכל בפרוטוקול של הישיבה ומופיעים שני טיפוסי מטוסים שלא יכולים לנחות שם.
צבי ורטיקובסקי
קטגוריה 8 ו-9, אבל זה היה קשור יותר לעניין של הכבאיות. במקרה שחלילה אי אפשר לנחות בנתב"ג אז יש צורך שיאפשר למטוסים לנחות באיזשהו מקום בארץ, אלא אם כן ישלחו אותם חזרה לחו"ל.
דן הראל
אה, אתה מדבר על הסוגיה הזאת, לא על חירום. אני חשבתי שאתה מדבר על מצב חירום.
צבי ורטיקובסקי
מסיבה כלשהי.
דן הראל
"אלטרנייט" זה חירום. בסדר גמור, רת"א יתייחסו לזה.
צבי ורטיקובסקי
סליחה שאני קוטע אותך – גם ההבחנה בין טווח קצר לבין טווח ארוך.
דן הראל
בסדר גמור.

נמל התעופה בן גוריון נמצא בשלב שדרוג המסלולים, המגדל החדש, המכ"מ הקרקעי, מערך הדרכה, סימולטור, אגף בטיחות, פקח טיסה ראשי שמטפל בכל הסוגיות האלה ומכ"מ לעצמים זרים על המסלול – כל הדברים האלה נלקחו מתוך הדוחות, ויותר מהם, למעשה, בעבודה על-ידי רש"ת, ואנחנו נציג את זה.

בעניין המרחב האווירי לא התקדמנו. זה נוגע לאחת משלוש ההמלצות מדוח לפידות שעוד לא סיימנו את הטיפול בהון. יש 75 המלצות; 49 נגמרו, 23 המלצות הן בשלבי ביצוע, שתי המלצות נוגעות לתמ"א ואחת נוגעת להסדרת המרחב האווירי. הוקמה ועדה של רליק שפיר, ועדיין לא הסתיימה ההידיינות בין חיל האוויר לרת"א. כשזה יסתיים יהיה לנו גם הדבר האחרון.
היו"ר רוני בר-און
יש פה סוג של בשורה מבחינת היכולת לקבל טווחי זמן? למיטב זיכרוני, דוח לפידות ב-2007 או ב-2008, נכון?
דן הראל
ב-2007.
היו"ר רוני בר-און
הוא הוצג בפנינו כשהיינו בממשלה.
דן הראל
בעניין פיקוח טיסה ובקרת תעבורה אווירית נעשו הרבה מאוד שיפורים ממבחני אנגלית דרך תוכנית פיקוח שנתית, דרך מתן רישוי לפקחים צבאיים. הבעיה העיקרית היא הבעיה של המרחב האווירי, ואותה אנחנו עדיין צריכים להסדיר, לא סגרנו את זה.


כלי טיס בלתי מאוישים מטופלים היום בידי רת"א, ורת"א תפרט מה נעשה כדי לטפל בכטב"מים.

בטיחות התעופה הספורטיבית – אנחנו נמסד את זה ברת"א אם לא נצליח להעביר את זה למשרד הספורט. יש הידיינות בין משרד הספורט. מדובר על תעופה ספורטיבית שאיננה כוללת מטוסים או דאונים, אלא בעיקר רחפנים למיניהם. בסך-הכול אני יכול להגיד שרוב ההערות שהיו טופלו. אני מבקש שרת"א יתחילו, רש"ת ימשיכו, החוקר הראשי יתייחס ולאחר מכן כפי שתחליט.
היו"ר רוני בר-און
תודה. בבקשה, לפי הסדר שקבע המנכ"ל כי זאת, מה שנקרא, הלטיפונדיה שלו, וזה בסדר גמור.


מי מדבר?
גדי רגב
בוקר טוב. אני גדי רגב, אני ראש מטה של רשות התעופה האזרחית.
היו"ר רוני בר-און
אז רק הוא מדבר בשם רת"א?
קריאות
כן.
דן הראל
אם תרצו התייחסויות, נמצא פה כמובן גיורא.
גדי רגב
הכותרת מתייחסת לתקציר הדוח שלהם שהופץ בספטמבר 2010.
היו"ר רוני בר-און
תקציר הדוח של מי?
גדי רגב
של המבקר.
היו"ר רוני בר-און
התקציר הוא לנוחיות, תגיד לך היועצת המשפטית עתירת הניסיון שלך. אני מבקש התייחסות לדוח. אם ה-bench mark שלך הוא התקציר זה עניינך. אותי מחייב הדוח. תקציר זה לנוחיות הקורא.
גדי רגב
שמנו פה רשימה של נושאים כרקע שבהם עסקנו בשנה וחצי האחרונות בנוגע לעיקר הפעילויות. אנחנו תכף נתייחס אליהם כל אחד בנפרד ביתר פירוט.


דוח ועדת לפידות מורכב משני חלקים: חלק ראשון זה תמצית הדוח של ועדת לפידות, וחלק שני הוא עיקר הדוח. בדוח המבקר מדברים על 75 המלצות, ואנחנו מצאנו 76 המלצות; מתוכן 26 נמצאות בתמצית של הדוח שזאת התמונה שנמצאת לך מול העיניים. אני מציע שניכנס לטבלה הזאת שעוסקת בדוח המפורט של ועדת לפידות. יש שם 50 המלצות שכוללות את 26 ההמלצות שבתמצית. כפי שאתה רואה, יש פה 33 המלצות שמומשו, 14 לביצוע, ו-3, כמו שמנכ"ל משרד התחבורה אמר, שלא בוצעו – כל אחת מסיבותיה היא. אם תרצה אני אוכל לפרט.
היו"ר רוני בר-און
אני רוצה לדעת מהן. מה לא בוצע?
גדי רגב
המלצה אחרת עוסקת בשינוי של תמ"א 4/2. הכיוון יטופל בשנת 2013; המלצה אחרת עוסקת בתמונה אווירית שנוגעת לרש"ת של נתב"ג בשדה דב. הערה שלישית שגם היא נוגעת לרש"ת, נוגעת בעיקר לנושא הכניסות מצפון.
קובי מור
לפי דעתי, ההמלצה השלישית נוגעת להקמת הליפורט.
גדי רגב
להליפורט, סליחה. ההמלצה השלישית היא הקמת הליפורט – מנחת מסוקים בנתב"ג. אני מניח שמנכ"ל רש"ת יידע להסביר את העניין.
הסעיף השני
נושא הורדת הבטיחות של ישראל על-ידי מנהל התעופה – נאמרו פה עיקרי הדברים. מתוך 90 – 74 מומשו ואושרו על-ידי ה-FAA בביקור האחרון; מתוך 16, שלושה בדרך. 13 הם תקנות ורישוי מחדש של שתי חברות תעופה במכוני הבדק שלהן.
היו"ר רוני בר-און
מלי, את עושה את התקנות?
מלי סיטון
רת"א עובדת עליהם, מעבירה אותן לאישור משרד המשפטים, וכשזה מגיע לכנסת - -
היו"ר רוני בר-און
כמה זמן זה ייקח? לא צריך פה להוריד כוכבים מהשמים.
מלי סיטון
זה ייקח הרבה מאוד זמן כי התיקונים, לפחות בשנה הקרובה, הם מאוד מורכבים ותלויים באישור ועדת הכלכלה של הכנסת. אנחנו נצטרך לחשוב על היערכות מול ועדת הכלכלה לאישור, אבל המסה היא כבדה מאוד.
היו"ר רוני בר-און
את רואה פה בעיות של התנגדות פוליטית לתקנות האלה?
מלי סיטון
לא התנגדות פוליטית, אבל המערך של התקנות בנוי כך שאחרי שרת"א מבססת את ההצעה הראשונית שלה היא בעצם עושה את השימועים לכל הגורמים הרלוונטיים. היא כבר עושה את הליך קבלת ההערות, והוא הליך מאוד מורכב. כל פעם אחרי שימוע כזה של גורמים רלוונטיים חוזרים ומעבירים למשרד המשפטים עד שמייצרים נוסח מקובל כדי לא להביא את חילוקי הדעות המקצועיים בפני ועדת הכלכלה, אלא לנסות אותו הליך שעשו בחוק הטיס.
היו"ר רוני בר-און
אוקיי. אז זה באמת תשומות זמן נכבדות.
קריאה
אנחנו מתקדמים.
גדי רגב
חקיקת חוק הטיס בוצע במרס. זה חלק מהנושא של המבדק של ה-FAA, וקיבל את האישור המלא של ה-FAA ונעשה על העניין הזה "וי".


נושא עצמאות רת"א – כל ההמלצות של ועדת סיטרמן שהוזכרה פה מומשו. אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאה; אנחנו חושבים שאיכות הקשר עם גורמי הממשלה היא מאוד נוחה לנו ומאוד טובה לנו. יש היענות טובה - -
היו"ר רוני בר-און
מה דעתך על שאלת המשנה למנכ"ל מבקר המדינה על כך שאין לכם חשב עצמאי?
גדי רגב
סליחה?
היו"ר רוני בר-און
שאל מר ורטיקובסקי את המנכ"ל וקיבל תשובה די מפורשת שאין לכם חשב עצמאי.
גדי רגב
יש למשרד התחבורה שני סגני חשב – האחד משני סגני החשב של משרד התחבורה הוא חשב רת"א. אין צורך ברת"א, על דעת החשב הכללי במשרד האוצר, בחשב מלא במשרה מלאה, ולכן יש לנו צורך בכחצי תקן; אותו סגן חשב במשרד התחבורה ממלא את התפקיד הזה ברת"א לפי דרישתנו ולפי צרכינו.
היו"ר רוני בר-און
אתם לא מרגישים שהוא מגביל את העצמאות שלכם.
גדי רגב
יש פה מנהל רת"א - -
היו"ר רוני בר-און
אני שואל אותך. אם היה מדבר מנהל רת"א הייתי מדבר איתו. הוא בחר אותך, אז כנראה, אתה יודע לתת את התשובות.
גדי רגב
אין לנו שום בעיה עם הדבר הזה. אנחנו עובדים מאוד מסודר וטוב איתו.
היו"ר רוני בר-און
מאה אחוז.
גדי רגב
אני מתייחס לנושאים שהועלו ביחס לרת"א. רוב הנושאים שנוגעים למערכת היחסים בין רת"א לבין החוקר הראשי באו לידי פתרון בחוק הטיס. מעבר לזה הוסדרו נושאים נוספים במסגרת סדרת דיונים שנערכו על-ידי מנכ"ל משרד התחבורה.

הנושא האחרון שאני רוצה להדגיש פה: החוקר הראשי ואנחנו נמצאים כרגע בפעילות משותפת בבנייה או בהקמה של מערכת מידע שתקלוט דיווחי בטיחות ותנתח אותם.


נושא נתב"ג הוא יותר סוגיה של רש"ת מהזווית של רת"א. אנחנו עוסקים בעיקר במעקב ובפיקוח על הצד הבטיחותי.
היו"ר רוני בר-און
אבל מכיוון שאתם הרגולטור פה השאלה היא האם הקצב שהדברים קורים בעניין הזה משביע את רצונכם. כי בפעם הקודמת זה עלה שוב כדבר שניתן היה לצפות להתקדמות יותר מהירה. הם האופרייטור, בסדר, אבל אתה הרגולטור, אז אולי תגיד לנו מה אתה חושב על העניין הזה.
גדי רגב
קצב ההתקדמות של הפרויקט בנתב"ג רץ בצורה מצוינת, הוא מקדים את לוחות הזמנים; אנחנו מסתכלים ומפקחים על הצד הבטיחותי בו, כל תשומת הלב בעולם ניתנת לדבר הזה, והראיה היא, ללא שום קשר לאירוע של אתמול, שאין אירועי בטיחות שנובעים מהדבר הזה.


בנושא עובדה – ההסדרים פה בין חיל האוויר לבין רש"ת בעניין כיבוי אש והסידורים – ה-ILS שהיה מבחינתנו היה נושא מאוד מהותי משום שהוא אבן הפינה של נושא הבטיחות של נחיתות של מטוסים בינלאומיים בעובדה מתקדם, ונפתרה הבעיה. אנחנו מקווים שהוא יופעל מבצעית מפברואר 2012. נעשים בהשקעה גדולה של רש"ת מול חיל האוויר סכומים נוספים לשיפור המסלול המערבי שזה המסלול שנמצא בשימוש התעופה האזרחית.
היו"ר רוני בר-און
אבל עדיין המצב הוא שלא התקדמנו בשאלה שנותרה פתוחה בישיבה הקודמת. נדמה לי שהוזכרו שם שני טיפוסים של מטוסים שלא יכולים לנחות בעובדה. או שזה דבר שהוא לא פתיר לעד?
גדי רגב
מטוסים רחבי גוף, כמו ג'מבו, שהם בעלי ארבעה מנועים, והמנועים החיצוניים בולטים מהמסלול, בנחיתתם הם מעיפים הרבה מאוד אבנים ולכלוך שנמצאים על המסלולים. המשמעות לנקות אותם כל פעם - -
היו"ר רוני בר-און
עזוב את זה. זה לא פתיר, זה לא יהיה בעובדה.
גדי רגב
נכון. זה מסלול של חיל האוויר.
היו"ר רוני בר-און
מאה אחוז, זה גם סוג של תשובה, בסדר גמור.
גדי רגב
המנכ"ל הציג את סוגיית המרחב האווירי פה. אין לי כרגע משהו אחר חוץ מהערה: ברת"א הוקם לפני כשנתיים וחצי אגף תשתיות. האגף הזה לא היה לפני כן, ומהותו טיפול בתשתיות קרקעיות ואוויריות. באגף הזה קלטנו את כל המשימות שהיו בוועדת רליק שפיר שהיו נושאים שלא היה להם מענה מלא ברת"א. נכון להיום כל הנושאים האלה מטופלים על-ידי אותו אגף, ראש אגף בכיר. הנושאים האלה נעשים בצורה שוטפת מול חיל האוויר ורשות שדות התעופה.
בנושא פיקוח טיסה ובקרת תעבורה
מהזווית של רת"א אגיד שהקצינו לעניין לאחרונה, לפני כשנה, מספר תקנים שבמהותם הם פיקוח על רש"ת. אחד עוסק בפיקוח על פקחי המגדל, והשני יותר בפיקוח על הבקרים ועל תשתיות הבקרה. בדרך זאת עשינו פעולת פיקוח שלא הייתה בעבר בתחום הזה. מעבר לכך יש היום תוכנית שנתית מסודרת של עבודת פיקוח כזאת, והיא ידועה לרש"ת שעליה אנחנו מפקחים.

נושא נוסף שנעשה בו שינוי די דרמטי הוא שבעקבות דרישה של ICAO, ארגון התעופה העולמי, אנחנו הצטרפנו למשפחת העמים, והצלחנו להעביר פה מבחני אנגלית לכל הטייסים, הפקחים והבקרים במדינת ישראל, ועיגנו את זה בחקיקה. הנושא הזה היום רץ. כולם עברו את המבחן הזה ברמה העולמית הנדרשת.


תשתיות שדות התעופה – רת"א כתבה לפני כשנה תוכנית אב לשדות תעופה. היא כוללת התעסקות והתעמקות במספר סוגיות: האחת היא השדה המשלים בנתב"ג כשדה בינלאומי נוסף; סוגית מחליף להרצליה, סוגית סגירת שדה דוב; חיפה – מה מעמדו, גודלו ואורכו; סוגית תמנע שממילא כבר רץ, ועוד מספר נושאים. העבודה הזאת הוצגה למנכ"ל משרד התחבורה ולשר. העקרונות אושרו, ומתבצעת עכשיו עבודה ממשיכה כדי ליישם את הדברים. נזכיר עוד שהתכנון המפורט של תמנע הושלם, ולצערנו, אנחנו מצפים להחלטת ממשלה סופית בזמן הקרוב לסגירת שדה דוב.


כלי טיס בלתי מאוישים – רת"א קלטה לפני כשנה שני אנשים מאוד מוכשרים שזה התחום שלהם. אנחנו קלטנו לתוך רת"א את הטיפול בכל נושא כלי הטיס הבלתי מאוישים, ואני פה על כלי טיס בלתי מאוישים אזרחיים בלבד.
היו"ר רוני בר-און
בוודאי.
גדי רגב
כל הצבאי נשאר במערכת הצבאית.
היו"ר רוני בר-און
Hopefully.
גדי רגב
עד לפני שנה הייתה ועדת מהנדסים מומחים שטיפלה רק בצד האישור ההנדסי. ברת"א אנחנו מפתחים כרגע מעין מודל בדיוק כמו שמטופלים מטוסי בואינג או מטוסי חברות תעופה קלה. על אותו מודל אנחנו מקימים את הטיפול בתעופת המטוסים הבלתי מאוישים, וזה יכלול את כל נושא החקיקה, רישוי, פיקוח ואכיפה. זה כבר מתבצע בשלבים ונעשה בתיאום עם כל הגורמים, גם עם החברות היצרניות וגם עם רש"ת. כך שהעסק הזה מתקדם מאוד יפה.

תעופה ספורטיבית – אם אדוני רוצה אני אעבור סעיף-סעיף, ואם לא אני אגיד כמה "היי-לייטים".
היו"ר רוני בר-און
רוץ, בוא נראה.
גדי רגב
בנובמבר 2010 העברנו סדרה של שינוי בתקנות בנושא התעופה הספורטיבית. זה שינה בעצם את מהות צורת העבודה של המטוסים הזעירים שאני מדבר בעיקר עליהם, משום שאם עד אז הם היו מוגבלים גם במשקל, גם במהירות ובכל מיני תכונות נוספות בעצם שינינו או התאמנו את הסטנדרט הזה לסטנדרט הבינלאומי, ואותם מטוסים שעמדו על הגבול שבין חוקי-לא חוקי, בעצם הושלמו בצורה במלואה.

מכיוון שאופי הפעילות היא של סופי שבוע אז האכיפה נעשית על-ידי מפקחים של רת"א בסופי שבוע. זאת אכיפה לא פשוטה משום שהיא נעשית בהרבה מאוד אתרים - -
גיורא רום
פיקוח.
גדי רגב
פיקוח, לא אכיפה. אני מתנצל. הפיקוח נעשה, האכיפה היא תוצאתית.
היו"ר רוני בר-און
בסדר גמור, אנחנו הבנו.
גדי רגב
היה רעיון נוסף בעניין הזה – נאמני בטיחות ודברים כאלה – זה לא ניתן משפטית, לפחות נכון למצב המשפטי הקיים.

כדי להגביר את האכיפה עשינו מפגש עם המשטרה כי דברים שנכנסים מהרמה המנהלתית לרמה הפלילית עוברים בסוף לטיפול משטרתי. עשינו איתם איזושהי ישיבת תיאום, ואנחנו מקווים שזה יעזור, לא לגמרי בטוחים בעניין.
היו"ר רוני בר-און
גם אם מרחפים באוויר בהרבה יותר מקומות שאתם יכולים לשלוט עליהם, השאלה היא האם כני השיגור בקרקע הם לא במספר מוגבל. ככל שאני חשוף לזה אני יודע שיש כמה מקומות שמהם עולים או מרחפים. שם אולי לתפוס יותר.
גדי רגב
התמונה השתנתה מאז חקיקת חוק הטיס. אם עד חוק הטיס היינו צריכים לרוץ אחרי אחרון המרחפים – כל אחד שקופץ מכל צוק נתניה וכולי – התמונה היום שונה לחלוטין היות שהאחריות של רת"א מתחילה ומסתיימת בנושא בתי הספר ובנושא הכשרת המדריכים. לרת"א אין יותר, על-פי חוק הטיס, אחריות לאחרון הקופצים, ובעצם האחריות היא עליו בלבד. לכן גם הפיקוח לא צריך להיות עליו מבחינתנו.


יש מספר פרויקטים בתוך רת"א שאנחנו מטפלים בהם בהקשר לנקודות שהעלה המבקר: סוגיות של תיקים אישיים. עשינו פרויקט גדול בתוך רת"א של סריקת מסמכים – הכול היה ממוחשב, ואין בעצם שום עניין של אובדן ניירת ודברים כאלה, כי בעצם הכול בתוך המחשבים; סוגיה נוספת שעלתה בדוח וגם במקומות אחרים זה סוגיה של תשלום אגרות לרת"א. כל הנושא הזה הוסדר לפני כמה חודשים, והיום אפשרי לשלם אגרות באינטרנט.


אנחנו מנסים לטפל כרגע מול משרד התקשורת להעביר את כל נושא המבחנים – מבחני ה-RT, רדיו-טלפון וכל מיני מבחני קשר שטייס צריך לעבור. נכון להיום זה נמצא באחריות משרד התקשורת; אנחנו מנסים להעביר את זה לאחריותנו, ואנחנו חושבים שנוכל לתת לאנשי צוות האוויר שלנו שירות יותר טוב בדרך זו. אנחנו בשלבי עבודה בעניין הזה. בזה מיצינו את העניין הזה.
היו"ר רוני בר-און
מלי, למה אתם לא הולכים לחקיקה בעניין רישיון למפעיל מצנח רחיפה?
גיורא רום
רישיון לְמה?
היו"ר רוני בר-און
אתם כותבים פה שלפי חוק הטיס, שהוא חדש, רק בתי הספר זקוקים לרישיון לעניין הפעלת מצנחי רחיפה. למה על וספה צריך רישיון נהיגה, ומישהו שבמצנח רחיפה לא זקוק לרישיון אישי? אני שואל שאלת תם.
מלי סיטון
זה חלק מהחלטת מדיניות של רת"א.
גיורא רום
היו לזה כמה סיבות: האם מצנח רחיפה אישי הוא כמו וספה או כמו אופניים. לאופניים אתה לא צריך רישיון; שנית אני לא הייתי מוכן לקחת על עצמי אוסף של אחריויות שאני לא יכול לעמוד בהן. זאת אומרת לכתוב שאני צריך לפקח על כל מי שרוצה לקום בשבת בבוקר וללכת לאיזשהו הר בגליל ולקפוץ – זה לא בר ביצוע. ממשל נאור לא לוקח על עצמו מחויבויות שהוא לא יכול לעמוד בהן. בעינינו אין שום הבדל בין הרחפנים לבין מי שנוסע באופנועי שטח, טיפוס צוקים, צלילת מעמקים - -
היו"ר רוני בר-און
לאופנוע שטח הוא צריך רישיון, אני מצטער.
גיורא רום
לאופנוע שטח?
היו"ר רוני בר-און
ודאי.
גיורא רום
אז אולי אופנוע שטח הוא לא הדוגמה, אבל נניח סנפלינג - -
היו"ר רוני בר-און
בגילי גם לאופניים היה צריך רישיון מהעירייה. לא רישיון לנהג, אבל רישיון לאופניים.
גיורא רום
אבל בסנפלינג לא צריך רישיון, למשל.
היו"ר רוני בר-און
בסנפלינג הוא ייפול וישבור את הראש שלו בעצמו. זה שאתה נותן לו לרחף עם מצנח כזה – הוא ייפול בחדר הזה, ואף אחד מאתנו לא ייצא בחיים.
גיורא רום
הרעיון הזה שכל הזמן נופלים אווירונים מהשמים מלווה אותנו המון זמן. באופן מעשי אין לנו כמעט מקרים שבהם יש תאונות שבהן צד ג' סובל. את זה סידרנו דרך סעיף שעוסק בביטוח.
היו"ר רוני בר-און
מה הביטוח?
גיורא רום
יש דרישה לביטוח צד ג'.
היו"ר רוני בר-און
מה זאת אומרת "דרישה"? אם אתה לא צריך רישיון איך אתה נכנס לערוץ הביטוחי? אני קיבלתי רישיון, אני נותן לילד שלי בן ה-17, והוא לא צריך רישיון. הביטוח יבטח אותו? אין כאן החוק של no clame שלא משנה מה קורה – הניזוק זכאי. דעתכם נוחה מהעניין הזה, גברתי היועצת המשפטית של משרד התחבורה? זאת עמדתו של יושב ראש רת"א, אני יכול לנהל איתו דיון על זה.
מלי סיטון
זאת העמדה של מנכ"ל רשות התעופה שהייתה מקובלת גם על מקבלי ההחלטות במשרד התחבורה.
היו"ר רוני בר-און
טוב, אני רק יכול להביע את דעתי. לדעתי, שכשנותנים מכשיר כזה בידיים למישהו, לחשוב על זה שהוא לא צריך? אני לוקח את זה עד אבסורדום – אם אלכוהוליסט או נרקומן עושים סנפלינג אז הוא בטירוף שלו אחראי לעצמו, אבל אחד כזה יכול לעלות על כזה מכשיר שיכול להיות קטלני אם הוא ייפול ברחוב. תשקיעו בזה מחשבה. הלכתם יפה, הלכתם רחוק עם חוק הטיס, למה שהפינה הזאת אחר כך תצבע בשחור, חלילה וחס אם יקרה משהו, סוג של שיקול דעת מעמיק שניתן לרחיפה הספורטיבית הזאת או לתעופה הספורטיבית? אבל כל אחד בתפקידו – אתה מבין בדברים האלה ודאי טוב ממני. אני הייתי מציע לחשוב על העניין הזה אם היינו מפקידים מכשיר מסוכן כזה בידיים של מישהו שאיש לא ראה אותו, ואיש לא שמע אותו, ואיש לא מכיר. זה הכול. תחשבו על זה, תשקיעו על זה מחשבה.
גדי רגב
יש פה שקף אחרון שמתייחס לסיכום ולהמלצות. פחות או יותר הכול נאמר, אני רק אדגיש שוב שרת"א מרוצה ממערכת המשאבים שהיא מקבלת מהממשלה, ממערכת היחסים שיש עם משרדי הממשלה. יש לנו מספיק, ואין לנו שום בעיה. אנחנו עובדים בתיאום עם הרבה מאוד משרדים, והעסק עובד יפה, לטעמנו. הבעיה העיקרית של רת"א בזמן הקרוב תהיה כל נושא התקנות. זאת סוגיה שכולנו, גם הכנסת, גם הנהלת משרד התחבורה ורת"א נצטרך למצוא את הדרך לעשות את זה הכי מהר שאפשר. תודה.
היו"ר רוני בר-און
תודה רבה לך, מר רגב. סקירה ממצה. אני עוד לא רוצה לחוות דעה עד שנשמע את התמונה כולה, אבל בהחלט סקירה ממצה.


מר רום, אתה רוצה להוסיף על זה משהו?


מר מור, בבקשה.
קובי מור
בוקר טוב, אדוני היושב ראש. ברשותך, כמה דברים כלליים, ואם נידרש לרדת לרזולוציה מפורטת בהתאם למסקנות אני אבקש מהסמנכ"ל למבצעים להשלים את התמונה.

בשלוש שנים וחצי האחרונות הרשות שינתה לחלוטין את סדר העדיפויות שלה. נושא הבטיחות הושם במקום הראשון גם מבחינת הקצאת המשאבים הכספיים וגם מבחינת ההשקעה הניהולית. שינינו באופן קיצוני את נקודת המבט שלנו – אנחנו עושים הרבה מאוד סקרי סיכונים. מעבר לעבודות הפיתוח שאנחנו עושים אנחנו משקיעים הרבה מאוד בכל מה שקשור לתשתיות ולשיפור טכנולוגיות בנושא הזה של בטיחות: הקמנו חטיבת בטיחות שלא הייתה קיימת לפני שלוש שנים, והיא מרכזת בעצם את כל מה שקשור לתורה שעוסקת בבטיחות.

אני רוצה להתייחס לעניין ההמלצה שלא בוצעה בנושא המסוקים. אחת ההמלצות הייתה שצריך להקים הליפורט בנתב"ג. אנחנו חושבים שלא צריך להקים הליפורט בנתב"ג. עשינו דיוני עומק בנושא הזה, התייעצנו עם הרגולטור. העירוב הזה של מסוקים עם כלי טיס אחרים, עם סילונים ועם טורבו - - - הוא עירוב לא טוב, ולכן לדעתנו, אין מקום לעשות את זה. בחיפה אנחנו בונים עכשיו הליפורט מסודר.
היו"ר רוני בר-און
אז מה השלב הבא? אם יש המלצות של ועדת לפידות להקים הליפורט, ואתם הגעתם לכלל מסקנה, שאני לא מתווכח איתה – מקצועית יש לכם הזכות ל-say שלכם, ואתם גם מנמקים את זה. עכשיו אנחנו נמצאים פה במצב שיש המלצה של ועדה ציבורית מקצועית וחוות דעת או סוג של הערכה של הגורם המבצע, ומישהו צריך ליישב בין הסתירות האלה. לאיפה זה הולך? מי יפתור את הקושיה הזאת או שנשאיר את זה תיקו? אתה יודע מה זה תיקו?
קובי מור
לא, מבחינתי ברגע שהרגולטור חושב כמוני, והנושא מועלה - - -
היו"ר רוני בר-און
אוקיי, זה החסרת לנו. זה על דעת רת"א, המסקנה שלך.
קובי מור
אמרתי, או לפחות חשבתי שאמרתי.
היו"ר רוני בר-און
אמרת, ואני לא שמעתי.
קובי מור
רת"א הייתה בתוך ההתייעצויות האלה.
היו"ר רוני בר-און
אז אדוני המנכ"ל, בתור ראש כל הראשים האלה, צריך החלטה של שר כדי ליישב את הדבר הזה? אני רואה פה un-finish business. יש המלצה של ועדת לפידות, יש החלטה מהסוג הזה – מישהו צריך להגיד, אנחנו הולכים עם הדרג המבצע ולא עם הדרג הממליץ. ככה אני הייתי מסדר את העניינים אצלי בחצר.
דן הראל
נכון, אני מניח שוועדת לפידות שהוקמה בידי משרד התחבורה והגישה את ההמלצות שלה לשר והשר קיבל אותן, ברגע שהשר קיבל אותן שינוי של ההמלצה מחייב לחזור לשר - -
היו"ר רוני בר-און
שהשר יקבל את השינוי של ההמלצה.
דן הראל
נכון.
היו"ר רוני בר-און
אני מכיר את השר, הוא יודע לקבל החלטות; הוא עושה את זה מהר ובאופן מאוד רציני. אומר לפידות – X, אומרים מור וגיורא רום – Y – נא לקבל החלטה. שניהם לא יכולים לדור בכפיפה אחת. ולהודיע לנו, כמובן, ככל שיש לכם עוד נייר במשרד. אם לא אז במייל.
קובי מור
אדוני היושב ראש, מונחת לפניך הטבלה המסכמת של הנושאים התשתיתיים. בסך הכול יש השקעה כספית של למעלה מ-1 מיליארד שקל רק בנושאים שמופיעים פה על השקף. מעבר לזה יש השקעה נוספת של כמה עשרות מיליונים בנושא של תקנים, הדרכות, הכשרת פקחים. אם זה טוב בעיניך אנחנו ניכנס - -
היו"ר רוני בר-און
גם אני וגם אתה כבר למדנו שזה שמוציאים כסף זה עוד לא מוכיח שהעניינים משתפרים. אבל בוא נקווה.
קובי מור
במקרה הזה אני דווקא חושב שיש מאמץ.
היו"ר רוני בר-און
טוב.
קובי מור
אני אבקש מאודי בר-עוז שיסקור את הדברים.
היו"ר רוני בר-און
בבקשה, מר בר-עוז, אבל במהירות ובנושאים שמעניינים אותנו.
אודי בר-עוז
בסדר גמור.

שלום לכולם. בקצרה – בעניין הארכת מסלולים בנתב"ג, מה שנקרא הארכת מסלול 21 והתקנת מערכת ILS וכל שיפור מסלול - - - וביצוע. הסתיים שלב א' במלואו, התחלנו את שלב ב' מוקדם מהמתוכנן במספר חודשים. המסלולים של נתב"ג מוצגים פה כפי שהם יהיו בסוף הפרויקט. זה מחולק במצגת לצבעים. כל החלק השמאלי של האדום הוא חלק חדש, והוא בוצע בשנה ורבע האחרונות.
היו"ר רוני בר-און
זה שבתוך המשולש?
אודי בר-עוז
כן. זה בוצע. כן, יש פה תצלום אוויר של מסלול רומיאו שנראה קצת מעוקל עם נקודות התיישרות. כל שלב א' הסתיים, ואנחנו נמצאים בתוך שלב ב' שאמור להימשך בערך עוד שנתיים, אנחנו מקווים שפחות משנתיים, אולי שנה ושלושת רבעי. בכל התקופה הזאת אנחנו עובדים מבחינה תעופתית על מסלול בודד – גם בשלב א' עבדנו על מסלול בודד, וגם עכשיו אנחנו עובדים על מסלול בודד. המסלול השני סגור לעבודות. כל התעופה האזרחית בנתב"ג עם גידול התנועה הניכר שקורה בשנים האחרונות מתרחש כולו על מסלול בודד. אז פה אנחנו נמצאים בעיצומו של הפרויקט הזה.


מגדל פיקוח חדש – אנחנו סיימנו תכנון מפורט ויוצאים למכרזי ביצוע. אנחנו מעריכים שתחילת הבנייה תהיה בתחילת השנה הקרובה ותימשך בערך שנתיים עד סוף 2013. יש פה הדמיה של המגדל, כפי שהוא אמור להיראות.
קובי מור
100 מיליון שקל.
היו"ר רוני בר-און
האדריכל שתכנן את פיזה תכנן את זה?
קובי מור
צריך לקחת בחשבון שאת המגדל הזה יראו מכביש מס' 1. הוא ייראה למרחוק.
היו"ר רוני בר-און
זה רק יעשה לכם תאונות דרכים. אני אומר לכם, אם אני מסתכל על זה - -
קובי מור
תאונה.
אודי בר-עוז
מבחינה תעופתית המגדל יהיה פי שניים בערך מהמגדל הנוכחי. הוא יהיה פי כמה וכמה גדול יותר מבחינת מרחב המחיה של הפקחים עם כל האמצעים הטכנולוגיים.
היו"ר רוני בר-און
בקיצור, הוא עונה לחוסרים שחשפה ועדת לפידות.
אודי בר-עוז
כולל המיקום שלו שנותן מענה לכל המסלולים החדשים.
היו"ר רוני בר-און
אל תכננו אפילו להזמין אותי לראות את זה, בסדר?
אודי בר-עוז
הוועדה המליצה להקים מכ"מ קרקעי לשליטה בתנועה הקרקעית בשדה גם כשיש תנאי ראות קשים, גם בלילה וגם בכלל. הנושא הזה בביצוע. האמת היא שלקראת סיום המערכת הותקנה, והיא אמורה להיות מבצעית, בשאיפה עד סוף שנה זאת.


כפי שאתם רואים במצגת ככה נראה החיישן הקרקעי. הרבה מאוד חיישנים מפוזרים בשדה, חוץ מהמכ"מ עצמו.
היו"ר רוני בר-און
זה נראה נורא יפה, אני רק רוצה לדעת מה זה עושה.
אודי בר-עוז
כך נראה מסך אצל פקח הטיסה, וכל מטוס שנוסע על הקרקע בשדה, באוויר לפני שהוא נוחת וכל רכב שנוסע על הקרקע בשטח המסלולים – המערכת מזהה אותו, רואה אותו ומקרינה על המסך בדיוק את המיקום שלו. אז זה קודם כול עוד עיניים לפקח – מה שהוא לא רואה בחוץ הוא רואה בזה.

מעבר לזה המערכת בנויה כך שכשאתה מתכנת אותה אתה אומר לה, עכשיו המסלול הזה בשימוש. כל מה שמתקרב למסלול הזה, ולא מאושר, המערכת מיד מתריעה ויזואלית וקולית ומונעת תאונות קרקעיות בין מטוסים ממריאים ונוחתים לבין מטוסים או כלי רכב מסיעים. זאת המטרה שלה, והיא כבר ממש בשלבי מבצעיות.
היו"ר רוני בר-און
יפה.
אודי בר-עוז
כמה המלצות מוועדת לפידות לגבי פיקוח טיסה והגורם האנושי – כל מה שקשור למערך פיקוח הטיסה שבאחריות רש"ת לפתח מערכת הדרכה עצמאית שתיוחד להכשרה, לשמירה ולקידום מקצועי של פיקוח טיסה. הנושא הזה בוצע ומבוצע בשוטף; לפתוח תיק מקצועי אישי לכל פקח שילווה דרך הכשרתו והסמכתו – גם בוצע ויבוצע בשוטף; לרכוש מתקן סימולטור לצורך אימון אישי, רענון ובחינה – המתקן נקנה, הותקן, עובד, והפקחים מתאמנים בו באופן שוטף. בשלב הזה אנחנו נמצאים בשלב ב' של המתקן, להוסיף גם מעבר לפיקוח מכ"מ גם "פיקוח סוכה"; למנות פקח טיסה ראשי – בוצע;

לגבי עובדה – רוב הדברים נאמרו. ה-ILS נכנס לשלבי התקנה אחרי תקופה ארוכה מאוד של משא ומתן והתרחשויות מול מערכת הביטחון עד שהעסק הזה נפתר עם שטחי האש. נמצא פה איזשהו פתרון בסוף שכל אחד ויתר קצת, ובסוף זה יצליח כנראה. מעבר לזה, ההסכם עם חיל האוויר, כתב הסכמה חדש שנחתם בחודש מרס השנה ומשפר משמעותית את הבטיחות לכלי הטיס האזרחיים במרחב עובדה. אנחנו, רשות שדות התעופה, מחליפים בימים אלה את כל העמדה של הפקח האזרחי בעובדה. אנחנו מתקינים מכשירי קשר שלנו, מערכת הקלטה שלנו – מערכות אזרחיות לפי התקינה האזרחית, ולא נסמכים יותר על המערכות הצבאיות.

המסלול המערבי בעובדה נצבע בשבוע שעבר לפי התקן האזרחי, ועוד כל מיני דברים שישופרו ויותקנו בשדה הזה – כל זה כדי לתת מענה לתעופה האזרחית המתוכננת של מטוסי הצ'ארטר שנוחתים בעובדה עבור התיירות באילת. פחות או יותר עונת הצ'ארטר היא עונה של 8-7 חודשים בשנה, בין אוקטובר לאפריל, ויש הרבה מאוד המראות ונחיתות יש בכל שבוע.


תחנות רדיו פיראטיות – ועדת לפידות התייחסה לנושא הזה, ואפשר להגיד שנכון לשנתיים האחרונות אין בעיות, אין הפרעות קשר בגלל שידורי רדיו פיראטיים.
לגבי המלצות ה-FAA
ה-FAA המליץ לאמץ את תהליכי ההדרכה – גם זה בוצע, זה במקביל להערה של דוח לפידות.

אימוץ ויישום תוכנית רשמית להבטחת איכות – quality insurance – בהתבסס על המתודה של ה-FAA אנחנו בתהליך ביצוע של ההמלצה הזאת. כבר אוישו משרות והתחלנו לאמץ את התהליכים האלה; אימוץ תוכנית ה-SMS – safety management system – מבוססת על תקני ICAO, וכמו שנאמר קודם – גם זה בוצע.


כמה דברים לגבי דוח ממצאי מבקר המדינה משנה שעברה: הדוח התייחס לכך שבמהלך עבודות שציינתי קודם היה צורך לסגור אחד משני המסלולים ולעבוד על מסלול בודד – דבר שיש בו כדי להשפיע על בטיחות נתב"ג באותה עת. לכל אורך התהליך אנחנו מקיימים סקרי סיכונים לכל שלב לפני שהוא מתחיל. אחד הדברים שחששנו מהם הוא סגירות ופתיחת מסלולים לסירוגין – פותחים מסלול לחודש וחצי, סוגרים מסלול אחר, פותחים, סוגרים – בקיץ האחרון פחות או יותר עברנו ארבעה מצבים כאלה, מיוני עד שבוע שעבר. בשבוע שעבר ייצבנו מצב, וזה יהיה המצב מעכשיו ועד סוף הפרויקט. אז עברנו את כל הקיץ הזה שחששנו ממנו מאוד מבחינה בטיחותית בצורה טובה ללא אירועי בטיחות. במהלך הפרויקט עד כה לא נרשמו אירועי בטיחות חריגים שנבעו כתוצאה מהפרויקט. יש מדי פעם אירועי בטיחות, אבל אי אפשר לקשור אותם ישירות לפרויקט.
היו"ר רוני בר-און
לא הבנתי בדיוק את התשובה. אתה נתת את הדוגמה שבקיץ האחרון החלפתם כל חודש וחצי – פתחתם-סגרתם, פתחתם-סגרתם. אתה אומר שאתם כרגע במקום שזה לא יקרה יותר. מה זאת אומרת? הסטטוס הזה יהיה עד שהמסלולים האחרים יהיו מוכנים, ובזה מסתיימת הפרשייה?
אודי בר-עוז
בדיוק.
היו"ר רוני בר-און
תודה, הלאה.
אודי בר-עוז
עוד התייחסות לממצאי דוח מבקר המדינה: בחודש מרס 2009 היה מכתב של פקחי הטיסה שלנו שמתריע על הרבה מאוד בעיות בטיחות בשדה התעופה בעובדה. הליקויים כפי שהופיעו במכתב הפקחים, כולם או תוקנו או נמצאים בתהליך מאוד מתקדם של התיקון ויושלמו, להערכתי, עד סוף שנה זאת או פברואר שנת 2012. זה מתייחס גם למה שאמרתי קודם על עובדה.


אחד הדברים שהתייחס דוח מבקר המדינה הוא לפיקוח טיסה ובקרת תעבורה אווירית. אני לא אקריא את כל הממצא – אחת המערכות שאנחנו מתקינים היא מתמ"מ – מערכת תיאום ומידע מבצעי – היא בעיקר מערכת של סטריפים אלקטרוניים – electronic flight strip, EFS, והיא תשפר משמעותית את התיאום בין פקחי הטיסה בעמדות השונות. זה בכלל לא משנה אם זה באותו מכלול, אחד ליד האחר, או שאחד יושב בבן גוריון ואחד יושב בהר מירון או במצפה רמון, שזה מה שיש לנו בפועל. זאת מערכת אלקטרונית ממוכנת שפקח כותב משהו או עושה איזושהי פעולה מול מטוס מסוים – נותן לו הוראה וגובה – הוא כותב את זה על הסטריפ האלקטרוני, והפקח שנמצא 200 קילומטר ממנו רואה אותה ומקבל את ההוראה הזאת. זה ישפר מאוד את התיאום בין הפקחים.
היו"ר רוני בר-און
יש תמונה, לא?
אודי בר-עוז
יש תמונה.

נוסף לכך אנחנו משקיעים סכום כסף לא קטן, אבל לא חשוב הכסף חשובה המשמעות; וכמו שהזכרתי לגבי מגדל הפיקוח בעובדה הפקחים שלנו יושבים ביחידות הבקרה של חיל האוויר בהר מירון ובמצפה רמון. אנחנו מחליפים בהר מירון ובמצפה רמון את כל המערכות למערכות אזרחיות: את מכשירי הקשר, את מכשירי ההקלטה, את מערכות מיתוג הקשר, את מערכות השליטה – את הכול מחליפים היום למערכות אזרחיות, לפי התקן האזרחי. לא נסמכים יותר על המערכות של חיל האוויר שהם לצרכים של חיל האוויר, אנחנו עושים הכול לפי התקן האזרחי. גם זה קורה בשביל לשפר את כל מה שהוזכר בממצא הזה.


עוד המלצות שהיו בדוחות השונים זה מערכת ILS על מסלול 30 בנתב"ג. הותקנה מערכת כזאת ופורסם תהליך LDA, ואפשר להגיד שזה כבר מאחורינו; את מערכת המתמ"מ הזכרתי כרגע – סטריפים אלקטרוניים; מערכת נוספת היא לאיתור גופים זרים – חפצים שנמצאים על המסלול, שעפו ממטוס וכדומה. אני רק מזכיר שתאונת הקונקורד בפריז לפני כמה שנים נבעה מחפץ זר שנשאר על המסלול שנפל ממטוס קודם. אנחנו מתקינים כרגע בנתב"ג על מסלול 2608 – מסלול ההמראה הראשי שלנו – מערכת כזאת, ככה היא נראית. יחד עם תאורת המסלול, מין מכ"מ קטן – הרבה כאלה – 180 מכ"מים קטנים לאורך המסלול עם מצלמות שסורקות את המסלול כל הזמן, ואם יש חפץ אפילו בגודל של מטבע על המסלול המערכת מזהה אותו.
קובי מור
זה כבר מותקן.
אודי בר-עוז
זה מותקן, וזה יהיה מבצעי בסוף השנה.


במצגת רואים כיצד נראים הסטריפים האלקטרוניים. זה מסך גדול שמנהלים עליו את הסטריפים ומעבירים אותו מפקח לפקח.


ביצוע תרגילי חירום תעופתי אנחנו מבצעים בשוטף, על-פי הנחיות הרגולציה. בכל שדה תעופה בארץ מבוצע תרגיל חירום עם כל הכוחות – עם מד"א, עם מכבה אש, עם המשטרה – עם כל הכוחות הרלוונטיים שנמצאים באותו אזור.
קובי מור
תודה, אודי.
היו"ר רוני בר-און
תודה רבה לך, אדוני המנהל הכללי, תודה לך, אודי. סקירה בהחלט מפורטת, בהחלט ממצה, בהחלט מעידה על תפיסה רצינית של הצורך לתקן את הליקויים, וככל שאנחנו מדווחים – גם ניסיון לתקן.


משרד הביטחון, צה"ל? אה, סליחה, שכחנו את חוקר התאונות. תראה, לפי מה שמציגים פה עוד מעט התפקיד שלך מתייתר. אז תתחיל להילחם.
יצחק יצחק רז
מבחינתי אפשר לעבור למשרד הביטחון. באמירה כללית יש שיפור ניכר גם בנוגע לכל המחלוקות וחילוקי הדעות ומערכת היחסים, גם בכל נושא האמצעים ועצמאות החוקר הראשי – זה גם קיבל ביטוי בחוק וגם יש שיפור בתחום הזה של אמצעים. אנחנו עוד לא בסוף הדרך, אבל בפירוש יש שיפור.

לגבי מערכת מידע – אכן אמר את זה גדי רגב – אנחנו בבנייה של מערכת שאמורה להתחיל לעבוד ב-1 בינואר. כל נושא מעקבי המלצות וכדומה – על-פי החוק החדש, רת"א תעשה את זה.


לגבי ההמלצה בעניין הדוח הפנימי של מבקר משרד התחבורה משנת 2000 – לא מומשו עדיין כל ההמלצות, אבל גם זה במסגרת שדרוג משרד החוקר הראשי. זה אמור לקבל טיפול וגם הולך להיות יועץ ארגוני שיטפל בזה.
היו"ר רוני בר-און
אני קראתי את פרוטוקול הדיון הקודם. אתה אמנם לא היית, אבל דומני שסגנך היה בישיבה הקודמת, ושם עלו כמה דברים שדי הטרידו את מנוחתי, אם להשתמש בלשון המעטה. אני רוצה לברר איתך את זה כי גם למעמד שלך מבחינת "המתריע בשער" יש חשיבות, בעיניי, כמי שעוסק בענייני הביקורת. חילוקי הדעות בינך לבין מנהל רת"א על מבנה דוחות החקירה וההמלצות שעלו בדוחות האלה מיושבים היום, מסודרים או שהם עדיין קיימים וצריך ליישב אותם?
יצחק רז
לא צריך ליישב שום דבר כי זה גם כתוב באמנה וגם בנספחים וגם בחוק הטיס. היו חילוקי דעות מסוימים. בסך הכול תמיד עבדנו וממשיכים באותה צורה. תיקנו כמה דברים לקראת, וזה בסדר.
היו"ר רוני בר-און
אני מבין שהנושא של פרסום הדוחות שלך הסתדר, ומפורט באינטרנט.
יצחק רז
בערב ראש השנה עלה לאוויר סוף-סוף אתר החוקר הראשי, ומיום ראשון האחרון הדוחות שלנו מתפרסמים רשמית.
היו"ר רוני בר-און
סלח לי שאני מחטט, אבל זה לא שום דבר שהילדים שלי סיפרו לי, זה משהו שסיפר- -
יצחק רז
לא, זה בסדר גמור.
היו"ר רוני בר-און
חשוב לי שהדברים האלה יעלו ויקבלו חשיפה כאן. גם אם הם משמחים. אנחנו לא יושבים פה רק כדי להעציב אנשים. גם אם קורים דברים טובים חשוב שהם יהיו על השולחן.
יצחק רז
אז יש אתר פעיל שעובד מיום ראשון.
היו"ר רוני בר-און
הנושא של ההזמנה שלך להשתתף בוועדות הכנסת – העובדה שאתה נמצא פה היא העובדה שאתה נמצא פה, הפונקציה של החוקר הראשי. אני לא יכול לדאוג שהכנסת תזמין, רק אני רוצה ומבקש כחלק מנוהלי העבודה שמשרד התחבורה ירשום לעצמו בגדול שכשמתקיים דיון – לא משנה איפה, בוועדת הביקורת הכול בסדר, אין חצי טענה; רק אם מחר יש דיון בוועדות כלכלה או בוועדות חוקה, חוק ומשפט או בוועדות אחרות שעוסקות בנושאים שלכם, אם נושא הדיון הוא נושא שדעתו של החוקר הראשי או דברים שקשורים בענייני החוקר הראשי חשובה, חשוב שהוא יוזמן לכנסת ולא יישאר לוט בערפל.


על מערכת המידע דיברת. מה אתה אומר לנו על דוח מבקר הפנים? יש החלטות של המנכ"ל – דוח מ-2000 - -
יצחק רז
כן, היו החלטות בעקבות הדוח של מרס 2000.
היו"ר רוני בר-און
ב-2008 נזכרו לטפל בו.
יצחק רז
היו החלטות שלא מומשו. היה דוח נוסף ב-2007, נקבעו כמה החלטות לגביו, וזה בהליכי יישום באופן כללי.
היו"ר רוני בר-און
מבקרת הפנים נמצאת פה?
אורית קרופ
כן.
היו"ר רוני בר-און
תכף נגיע אלייך. אם את חושבת שאת יכולה לשפוך אור.

תודה רבה, מר רז. משמח לשמוע שגם את הנישה הזאת מיישרים.

גברתי מבקרת הפנים של המשרד, את רוצה להוסיף משהו?
אורית קרופ
היה דוח ב-2000 של המבקר הקודם, אני החלפתי אותו באפריל 2010. ב-2007 היה דוח מעקב, ב-2008 היה דיון במסגרת צוות תיקון ליקויים, ודוח מבקר המדינה התייחס גם להמלצות ולמה שלא תוקן. זאת אומרת הוא סקר די בהרחבה את הליקויים שנמצאו בדוח הביקורת הפנימית. יכול להיות שמתישהו אנחנו גם נעשה מעקב.
היו"ר רוני בר-און
רק "יכול להיות"? אני מציע שכדאי שתעשו את המעקב.
אורית קרופ
אני גם. במסגרת תוכנית עבודת הביקורת.
היו"ר רוני בר-און
צה"ל, בבקשה. מה בפיכם?
יהורם מזרחי
שום דבר מיוחד. יהורם, ראש ענף תעבורה אווירית מחיל האוויר. סך הכול שיתוף הפעולה עם רת"א ועם רש"ת בכל מה שקשור לדברים של הוועדה הוא בסדר גמור. אין לנו משהו להוסיף.
היו"ר רוני בר-און
איך אומרים בבתי המשפט באמריקה – יש פה עוד מישהו שרוצה להגיד משהו ולא פניתי אליו? טוב, כל חתונה נגמרת בסוף בבית משפט. אני הולך לסעיף האחרון.


כן, אתה רוצה להתנגד לחתונה הזאת. בבקשה, בוא נשמע. מי אתה?
יובל לוטן
שלום, אני קברניט יובל לוטן, ראש אגף בטיחות באל-על. אני אולי מייצג פה את הלקוחות.
היו"ר רוני בר-און
אני הקליינט. אתה בקוקפיט, אני יושב שם מאחור ולא יודע מה קורה.
יובל לוטן
קודם כול אני רוצה להגיד שאנחנו באל-על מסתכלים על כל התהליך הזה ועומדים כמשתאים לעומת כל העשייה וכל ההתקדמות שבאמת לא נעשתה - -
היו"ר רוני בר-און
נוכח או לעומת?
קריאה
נוכח.
יובל לוטן
אני לא מוכן להתחייב על הנוסח, אבל אנחנו בהחלט משתאים, ואנחנו משתפים פעולה בכל מה שאנחנו יכולים, גם בנושא החקיקה וגם בנושאים אחרים.


בכל זאת הייתי מבקש להעלות שתי נקודות קטנות שמפריעות לנו ונאמרו פה קצת מתחת לפני השטח. הנקודה הראשונה זה שדה התעופה עובדה: שוב, יש שם המון דברים, והמון דברים קורים, ואני פשוט רוצה לחדד את הנקודה שגם כשייגמרו כל התהליכים הוא ישמש רק לטיסות מתוכננות. מבחינתנו יש לזה משמעות מאוד כבדה כי כשאנחנו ממריאים מכל יעד בחו"ל לכיוון נתב"ג אנחנו צריכים לקבוע שדה תעופה משני לנחיתה למקרה שמשהו ישתבש, ושדה תעופה עובדה לא ייתן לנו את המענה לדבר הזה. שדה התעופה שמשמש לנו היום כאלטרנייט זה עמאן בירדן, ועם כל הבעיות הביטחוניות זה פתרון לא טוב. הרבה מאוד פעמים אנחנו לוקחים לשדה התעופה לרנקה - -
היו"ר רוני בר-און
יכול להיות שעוד נתגעגע לבעיות של היום עם ירדן.
יובל לוטן
זה מחייב אותנו לסחוב הרבה מאוד דלק, זה מיתרגם להרבה מאוד כסף שאנחנו צריכים להוציא כל שנה כדי לעמוד בכללי הבטיחות הנדרשים, ואם היה אפשר להביא את עובדה לסטטוס של שדה תעופה שעומד בכוננות לקליטת מטוס בצורה בלתי מתוכננת בכל שעות היממה בכל ימי השנה, זה היה מאוד מסייע לנו לתת את השירות הבטוח לאנשים שטסים איתנו. אני מבין שכרגע אין פתרון. למיטב הבנתי הדלה, לעומת כל מה שנאמר פה זה פתרון זול מאוד. אני הייתי מבקש, אם אפשר במסגרת המימוש של המסקנות של הוועדה לטפל בנקודה הזאת.
היו"ר רוני בר-און
לעומת כל האופרציה, כפי שהוא אמר שהם עומדים משתאים נוכח כל מה שקורה, התוספת על עובדה כדי לסדר את הבעיה שהוא מציג היא שולית לעומת הכספים האדירים שאתם משקיעים כדי לגרום לו להשתאות. הוא היה מצפה שתכניסו גם את הדבר הזה למערכת. אני מודה שזה מעניין אותי, ואני מעוניין לשמוע כמה הדבר הזה צריך להיות, כי זאת לא המצאה של הדיון הזה, זה עלה בדוח הביקורת וזה עלה בדיון הקודם. אני מתקשה לקבל תשובה שזה לא פתיר לעולם ועד. אני מניח שאם יקרה משהו וצריך יהיה לעשות מישהו כבר ידאג שהוא ינחת שם. אבל כמו שאתה מתאר, לשים אותו כל פעם על המסלול הזה ולגרום לתקלות מהסוג שאחר כך ייגרמו תקלות יותר קשות זה בעיה. מישהו צריך לתת את הדעת שצריך להתייחס לזה.
יובל לוטן
עוד דבר אני מבקש להעלות: פתחת את הדיון ב"אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן" – אז יש איזה אפיקומן קטן שהייתי מבקש להזכיר. תהליך החקיקה נגמר בכך שהיה סעיף אחד במחלוקת, שהוא לכאורה סעיף אחד או שניים מתוך חוק מאוד גדול ורחב, אבל בעינינו יש לו חשיבות בטיחותית ממדרגה ראשונה. מכיוון שלא הצלחנו להגיע להסכמות סוכם שהנושא הזה יידון בנפרד ויוגש כהצעת חוק לתיקון חוק הטיס בנושא של תחקירים פנימיים של אירועי בטיחות. אנחנו רואים בזה חשיבות מאוד גדולה.
היו"ר רוני בר-און
אבל תשתף לפחות אותי: מה נקבע בחוק, ומהו זה שאתה חושב שהיה צריך להיות בחוק ואיננו?
יובל לוטן
הנושא הוא רחב, אבל באופן כללי החוקר הראשי מבצע את תחקירי הבטיחות בכל עולם התעופה האזרחית; חלק גדול מעבודת התחקיר נעשה בפועל, ורז יכול להעיד על כך, בתוך חברות התעופה וגורמי התעופה השונים – לא רק בחברות – ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה. נוצר מצב שבחוק החדש יש פער מאוד גדול מבחינה סטטוטורית בין תחקיר שעושה החוקר הראשי לבין תחקיר פנימי שאני עושה בתוך אל-על. אנחנו התרענו על כך שזה מצב משפטי לא תקין. לדעתנו, נכון שיינתן מעמד זהה או דומה לתחקירים כאלה.
היו"ר רוני בר-און
ומיהו זה שהבטיח לך שזה יתוקן? תמיד יש יותר לא מרוצים ממעשה חקיקה מכאלה שמרוצים, אבל זה טיבו של תהליך החקיקה, שהוא בסך-הכול - - -
מלי סיטון
לא, לא, הממשלה הודיעה שהיא תידרש לכך, אבל בסדרי עדיפויות.
היו"ר רוני בר-און
סדרי עדיפויות? מה זה? זה לא עולה כסף לתקן חוק, אלא אם יש היום מדיניות חדשה.
מלי סיטון
מה שהתכוונתי הוא שאת מרב המוחות והכוחות אנחנו ממקדים עכשיו בחקיקת המשנה. אנחנו נתקדם מעט עם חקיקת המשנה ונחזור לתהליך התיקונים של חוק הטיס של אותם דברים שהשארנו לתיקון החוק.
היו"ר רוני בר-און
זה חלק מסל של דברים שנשארו לא סגורים?
מלי סיטון
אנחנו מניחים שברבות הזמן אנחנו נגלה עוד דברים שנרצה - -
היו"ר רוני בר-און
מלי, עם כל הכבוד, זאת תשובה שאני לא יכול לאחוז בה.
מלי סיטון
אנחנו נאחז בה עד שנתקדם מעט בחקיקת המשנה, ואחר כך נידרש לסוגיה הזאת.
היו"ר רוני בר-און
אנחנו במצב שבלתי אפשרי לעבוד לפי חוק הטיס?
קריאות
לא, לא.
היו"ר רוני בר-און
בסדר, אני מדבר בעניין הזה. הבנתי.
יובל לוטן
שים את זה בסדר הגודל הנכון.
היו"ר רוני בר-און
אז הנה לך פרוטוקולית עוד סוג של התחייבות שכשיגיע זמנה יטפלו גם בחסר הזה, ואני מקווה שזה יקרה מהר.


עוד משהו, קברניט לוטן?
יובל לוטן
תודה רבה.
היו"ר רוני בר-און
תודה רבה לך.
צבי ורטיקובסקי
ברשותך, בעניין הזה אני רוצה להבין כיוון שהנושא הזה עלה גם בפנינו: האם המצב הנוכחי מונע את התחקירים? אפשר לבצע אותם או לא?
מלי סיטון
ממש לא.
יובל לוטן
ממש לא.
היו"ר רוני בר-און
אני הבנתי: יש שני תחקירים – פה ופה – והוא רוצה שיהיה באלאנס יותר ראוי לתחקיר הפנימי של חברת התעופה מול התחקיר של החוקר הראשי.
יצחק רז
זה לא זה מול זה, זה חסינות לחומרי החקירה של התחקיר הפנימי כדי לקבל הגנה.
היו"ר רוני בר-און
אני מכיר את זה, אני הובלתי את החוק שהביא חסינות לתחקירים צה"ליים לפני שימושים בהליכים משפטיים.
יובל לוטן
זה מצב מאוד דומה.
היו"ר רוני בר-און
בסדר גמור. מה שנקרא עקרון פתיחות התחקיר.
יצחק רז
אני רק אעיר שזה לא מעמד שווה, אלא מעמד שווה בחסינות תוך מילוי תנאים של גילוי התחקיר והחומרים למשרד החוקר הראשי.
היו"ר רוני בר-און
מלי, יש לזה תכלית מאוד ראויה, ותשימי את זה בלוחות הזמנים. זה חשוב, זה עמוד היסוד של התחקיר הפתוח. אחרת האינטליגנציה תפעל ולא דברים אחרים.


בבקשה, מי אדוני?
רוני זוהר
אני קברניט רוני זוהר, אני ממלא מקום יושב ראש איגוד הטייסים, והייתי פשוט בהפסקת שירותים כששאלת מי רוצה לדבר, אז לא יכולתי להרים את היד.
היו"ר רוני בר-און
גם טייסים הם בני אדם, אומר אלוף הראל.
רוני זוהר
אנחנו נוהגים להגיד שאנחנו מייצגים 700 טייסים שטסים בכל החברות, אבל בעצם אנחנו מייצגים הרבה יותר, כי אנחנו מייצגים את אלה שיושבים מאחורינו, שכל העבודה שבו דיברו עליה בסוף מתנקזת להחזיק את החיים שלהם בידיים. בשבועות האחרונים אנחנו רואים שינוי יומיומי גם בתשתיות וגם ברגולציה. ב-4:00 נגעתי במסלול החדש שדיברו עליו, וזה פשוט תענוג.
היו"ר רוני בר-און
בבניין הזה כל פעם כשאומרים "שינוי" צריך להדגיש שהוא לטובה.
רוני זוהר
אני אומר. תענוג.
היו"ר רוני בר-און
ברירת המחדל פה כשאומרים "שינוי" זה לרעה. בכנסת כל שינוי זה לרעה. אתה רוצה שנחשוב שזה לטובה – תדגיש את זה.
רוני זוהר
אז אני מדגיש שהשינוי הוא לטובה.

דיברנו פה הרבה על שינויים של תשתיות. אנחנו נמצאים כארבע-חמש שנים אחרי אותו אירוע מכונן שממנו הכול התחיל ועוד כשנתיים לסיום הפרויקט. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, אחרי שהסתיים הפרויקט, עוד שנתיים-שלוש-ארבע של תהליכי קליטה ולימוד. טכנולוגיות זה דבר מאוד יפה, אבל אנשים צריכים גם לדעת ליישם את אותם טכנולוגיות חדשות ברמה הבינלאומית הנדרשת, וזה לא פשוט. אני מדבר לא רק על טייסים, אלא גם על כל מערך פיקוח הטיסה בעצם.

אני מציע בשנים הקרובות להתרכז, במקביל לתשתיות, בהכנת כוח אדם לתפעול התשתיות האלה ולעשות את זה בחו"ל. טייס שלומד לטוס לא לומד להמריא ולנחות בנתב"ג, הוא לומד להמריא ולנחות בנתב"ג ובלונדון. ועד שהוא לא יודע להמריא ולנחות בלונדון הוא כאילו לא יודע להמריא ולנחות בנתב"ג.


הפקחים שלנו וכל מי שמפעיל את אותן טכנולוגיות צריך לצאת לפרנקפורט, ללונדון, לניו-יורק, לשבת שם במגדלים – בעוד שנתיים נהיה הרבה יותר טובים, נדע להפעיל את הדברים האלה. זה לא טריוויאלי.

נאמר לא לחזור על דברים, אבל אני מצטרף למה שנאמר בעניין התחקירים כי זה מאוד חשוב – חסינות לחומרי החקירה יקדם הרבה מאוד דברים.
היו"ר רוני בר-און
אתה רוצה להעיר על זה משהו, מר מור, כי ההערה למראית עין נשמעת לי בעלת משקל – להכין את כוח האדם בסוף.
קובי מור
ההערה היא בהחלט במקום. זאת בדיוק הסיבה שבגללה עברנו בשלב מסוים לעבוד ממגדל חילופי, ובמגדל הקיים התקנו את כל המערכות שאודי דיבר עליהן כדי שכשנעבור למגדל החדש הפקחים ידעו בדיוק על מה לעבוד. זה היה מעבר של חודש וחצי של עבודה מאוד אינטנסיבית במגדל הקיים היום עם החלפת תשתיות וכל מה שהיה צריך לעשות שם, בדיוק מהסיבה הזאת – כדי להתקין את המערכות האלה כבר במגדל הקיים, יתַרגלו, יעבדו.
היו"ר רוני בר-און
מה בקשר להערה של שדה התעופה הגלובלי שהוא אומר לך שאנשים מהסוג הזה צריכים לראות כפי שהוא רואה כקברניט את לונדון ואת פרנקפורט ואת כל המקומות הנפלאים האלה?
קובי מור
כוחותינו באופן קבוע מתאמנים גם בשווייץ וגם במקומות אחרים. אנחנו הרבה ב-FAA, יש לנו קשרים מצוינים עם ה-FAA. כך שאנחנו מיישמים בהחלט את הקשר הזה.
היו"ר רוני בר-און
יש עוד מישהו? בבקשה.
שלום גנצר
אני הממונה על ביקורת המדינה במערכת הביטחון. יש לי הערה / שאלה שקשורה לשדה התעופה עובדה. שדה תעופה עובדה במהותו הוא שדה צבאי למטרות צבאיות בדגש על המוכנות שלו לשעת חירום, ויש לו המון שימושים לשעת חירום שלא נפרט אותם. יחד עם זאת בהיותו שדה חילופי נמנו פה הרבה פעילויות שמטרתן הייתה ליצור עצמאות מוחלטת בהיבטים של התעופה האזרחית כדי להתאים אותם לרגולציה. יש נתון אחד שלא עלה, ויש לו קשר ישיר, לדעתי, בנושא בטיחות טיסה – מיכוּל הדלק. מניסיוני אני יודע שהרבה מאוד מטיסות הצ'רטר, ובטח טיסות אזרחיות נשענות על התשתיות של בסיס עובדה, ובהקשר הזה המיכול הזה מותאם בעיקר לצרכים הצבאיים, ולכל תוספת יש משמעות על המיכול ועל היכולות הצבאיות - -
היו"ר רוני בר-און
מה זה מיכול?
שלום גנצר
מיכול זה מכלי הדלק. מהדיון הקודם ועד לרגע זה היה אירוע של זיהום דלק שגרם להשבתה של כל התעופה כמעט. אני מבקש לשמוע מאנשי רת"א או מאנשי רש"ת האם ניתנה הדעת לסוגיה הזאת, לרבות עצמאות שלכם על איכות הדלק שיש לזה הכרעה מכרעת על בטיחות טיסה?
היו"ר רוני בר-און
מישהו יודע לענות על זה?
דן הראל
אני אענה על זה.
היו"ר רוני בר-און
יש לי בקשה אחת ממך: קודם כול אתה יכול להעיר את הערותיך ככל שצפו לך במהלך הדיון. אני מבקש שתיתן לקברניט לוטן, למה במסגרת האופרציה המפעימה הזאת שנעשית כרגע גם ברת"א וגם ברשות שדות התעופה אי אפשר באמת לשחרר אותם מהיבלת הזאת שהם לא יודעים לסדר לעצמם – בקלקולציה של דלק וכל יתר הצרכים האחרים – אופציה לנחיתה בעובדה, דבר שיחסוך בסוף היום למדינה, להם ולכולם כסף גדול, אם לא מדובר בכסף יוצא דופן.

שנית, אני באמת לא רוצה להעכיר את האווירה, אבל דומה שמכיוון שהפלטפורמה הזאת או החדר הזה הוא באלגוריה "כיכר השוק" של הדיון הציבורי בכל אופן היה אתמול איזשהו אירוע שפורסם בתקשורת, וטוב שלא היה משהיה – אם מישהו יכול להגיד על זה שתי מילים בלי להתחייב לשום דבר, כמובן, ובלי שהחומרים שנשמעים פה יכולים לשמש בתחקיר כזה או אחר, אפרופו ההערה - -
קריאה
חסינות.
היו"ר רוני בר-און
לא, יש חסינות על הדברים האלה.
קריאה
יש?
היו"ר רוני בר-און
אני יודע? הוא לא היה במטוסים. אתה רוצה להגיד על זה משהו, קובי?
קובי מור
אני אבקש מאודי במשפט אחד כי הנושא נתון בחקירה של רז עכשיו, אז רק רז יכול לדבר, לפי החוק, על זה עכשיו.
ב היו"ר רוני בר-און
בבקשה, דבר.
יצחק רז
מדובר בתקרית חמורה. היו כארבעה מטוסים במרחב. מטוס כבד של "אל-על" המריא. צריך להמתין כשתי דקות לפני הבא אחריו שהיה "ישראייר" – ATR. מטוס 737 "אירוסוויט" מאודסה הגיע לנחיתה בתהליך שאנחנו קוראים לו "ארנב", ואחריו מטוס של "דלתא". הפקח חשב שהוא יכול להמריא את ה-ATR עוד לפני שה"אירוסוויט" יגיע לנחיתה. הייתה השתהות בהחלטה לשלוח אותו סביב כי הוא התקרב, ונוצר מצב שמטוס "אירוסוויט" נשלח סביב בטווח יחסית קרוב מאוד למפתן המסלול. היו גם הנחיות קצת בעייתיות, מבלבלות אולי, אבל זה ייבדק; צריך גם לבדוק מה הבין "אירוסוויט". בכל מקרה ההפרדה לא הייתה תכליתית, ונוצר מצב שה-ATR הקדמי האיטי ממריא ו"אירוסוויט" הולך סביב וגם לא ניתן לו גובה מספיק גבוה. כתוצאה מכך נסגרו הנתיבים כש"אירוסוויט" סוגר על המטוס הממריא. הגיעו להפרש של כ-100 רגל ביניהם, קילומטר, עד שעכשיו התחילה ההפרדה התכליתית. אנחנו פנינו גם ל"אירוסוויט" לקבל את הקופסאות השחורות ואת דיווחי הטייסים. היום בצהריים גם נקבל את של "ישראייר"; נשווה גם בין הנתונים של המכ"מ שלנו והתקשורת לבין הנתונים של מערכות ההתראה של המטוסים; נבדוק מי אחראי למה, וזה יטופל.
היו"ר רוני בר-און
תודה רבה לך.


בבקשה, אדוני המנכ"ל. אחר כך יעיר את הערותיו מר ורטיקובסקי ובסוף אני אסכם.
דן הראל
נפרשה פה תמונה רחבה, תכליתית – כי התייחסנו להערות, לא באופן כללי – והקרדיט הוא למשרד התחבורה בעבר, כל מי שהחליט על ההחלטות האלה, אבל בעיקר לרת"א, לרש"ת ולחוקר שעשו התקדמות גדולה, ושינו את המצב מעיקרו. יש עוד מה לעשות, ורק בתחום הזה של בטיחות תעופה תמיד יהיה מה לעשות ותמיד נגלה עוד ועוד דברים. התמזל מזלי לבוא בשלב שהדברים מתחילים כבר להיכנס לתוקף, ובסך הכול מסתדרים.

הבעיה המרכזית שצפה פה ברמז, אבל אותה נצטרך לפתור כשמדברים על בטיחות טיסה במדינת ישראל, זה מה בין תעופה צבאית לבין תעופה אזרחית, איך מחלקים את השמים, מי אחראי עליהם וכולי. זה ייקח זמן כי המדינה נמצאת במצב שהיא נמצאת, והתעופה הצבאית צריכה את המרחבים שלה. אבל נקווה שנפתור את זה.

מעבר לזה בכל הדברים האחרים שנתונים, למעשה, לטווח השפעתו של משרד התחבורה נעשו או נעשים דברים כמיטב היכולת, ובעניין הזה הדברים אני יכול להגיד שלהתרשמותי, כי גם אני מתעסק בזה כבר מספר חודשים, אבל בעיקר בהכנה – הדברים קודמו יפה.


למה עובדה לא יכול להיות שדה אלטרנטיבי? אם רוצים שהוא יהיה שדה אלטרנטיבי לכל סוג של מטוס, ולמשל יש שני 747 שהם בדרך לארץ, ועכשיו יצטרכו לנחות אז כשמשקללים את המרחק שאותו יצטרך המטוס המופנה לטוס – לעובדה או לרבת-עמון – מבחינת המרחקים ההבדלים הם לא משמעותיים לשום כיוון, כך שלא מחייבים אותו לבוא עם יותר דלק. אבל יש פעולות שנצטרך לעשות בעובדה בהיבט של רוחב המסלול והתאמת השדה ובהיבט של פיקוח אזרחי שנצטרך להחזיק שם באופן קבוע, כי אין שם פיקוח אזרחי, זה הרי שדה צבאי. אני מזכיר לכולם שקיבלנו החלטה על תמנע, ואנחנו הולכים לבנות את תמנע. מבחינת אורך מסלול ורוחב מסלול תמנע יהיה שדה תעופה - -
היו"ר רוני בר-און
ייתן פתרון?
דן הראל
בוודאי.

לכן אני עוד אעשה בדיקה של הסוגיה הזאת ספציפית מכיוון שהיא עלתה.


הדבר השני זה מיכול הדלק – קודם כול הדלק הצבאי והדלק האזרחי זה אותו דלק. בדקנו את זה מכיוון שהיה לנו משבר הדלק – זיהום הדלק בנתב"ג, ובדקנו את זה לעומק. שעתיים אחרי שהוכרז על סגירת שדה תעופה נתב"ג לתדלוקים באותו אירוע, התייצבו באוזרים צבאיים בשדה תעופה עובדה כדי לשחרר משם מטוס אזרחי כי הקשרים בינינו לבין הצבא הם כאלה שבטלפון אחד נשלחו, ואז גם נכתבה כוננות צה"לית לתגבור בתדלוקים. כך שמעבר לכל התגבורים והביטחונות שאנחנו עושים מול אזרחים, אגף הלוגיסטיקה והטכנולוגיה של צה"ל בנוי עם כוננות. בדיוק כמו שיש כוננות מים שהצבא נותן, יש כוננות לתדלוק שיכולה להחזיק את כל ההמראות והנחיתות במדינת ישראל – 1.5 מיליון ליטר ליממה. כך שאנחנו רואים בזה פתרון הן במישור שזה אותו סוג דלק, ולכן המיכלים של עובדה הם טובים והן במישור של הכוננות שאנחנו מחזיקים, ובעניין הזה אנחנו מבטיחים פתרון.

מעבר לכך אני רק רוצה להגיד שהמשרד לא גמר להתעסק עם הנושא הזה, והוא ממשיך להתעסק בו. זה חלק מה"רזון ד'אטרה" של חלק מהגופים שלנו. תודה.
היו"ר רוני בר-און
תודה רבה. מר ורטיקובסקי, בבקשה.
צבי ורטיקובסקי
אני שמח שחלה התקדמות, ויש פה גם יישום או תיקון הליקויים שעליהם גם הצביע משרד מבקר המדינה בנושא הזה. אבל אנחנו נמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות. כפי שגם מנכ"ל משרד התחבורה אמר, זה נושא חשוב ורגיש שלא יורד מסדר היום שלנו כמשרד מבקר המדינה, אבל עדיין בעיית שדה התעופה החילופי – או ברמת העיקרון, נבטים – היה אמור לתת פתרון גם ברמה האזרחית, אבל בדרך כנראה חלו שינויים שצריך לבדוק ולחשוב עליהם מחדש. הצורך בפתרון לשדה תעופה חילופי או משלים למדינת ישראל לטווח ארוך הוא סוגיה שאני עוד לא רואה את הפתרון שלה, לפחות לא בטווח הקרוב, ולדעתי, צריך גם בזה לטפל כי אלו פרויקטים שביצועם ומימושם מבוצעים בטווחים ארוכים, וכבר עכשיו יש צורך להידרש להם. זה מה שאנחנו מצפים שיקרה. תודה רבה.
היו"ר רוני בר-און
תודה רבה. קודם כול אני רוצה להודות למשרד, למנכ"ל, לראש רת"א ולראש רש"ת, לרמ"ט ולגורמים המקצועיים שסקרו כאן באופן מקיף. התמונה שעולה היא בהחלט מעודדת, של התמודדות רצינית גם עם הדוחות המקצועיים, ובעיקר עם דוח הביקורת של מבקר המדינה. גם הקצב משביע רצון, ובוודאי מידת הרצינות. למעלה מן הצורך שמענו אפילו את השבחים מה"לקוחות" של כל המערכת הזאת – קברניטים שדיברו כאן.

צריך לשבח שחוק הטיס, עם כל המורכבות שלו והמסובכות שלו, גם הוא הפך לעובדה קיימת. אני מצפה, מקווה ומבקש שגם נושא התקנת התקנות, גם בהיבטים של עניין הקטגוריות וגם בזנבות הפתוחים של חוק הטיס יסתיים כדי שנוכל לברך על המוגמר גם בעניין הזה. אני בהחלט מביע סיפוק מהדרך שבה מתנהלים הגופים המבוקרים בתיקון כל הדברים שהיו נחוצים לתיקון כדי לחזור ולקבל הכרה בקטגוריה 1 של ה-FAA, ועדיין הייתי מצפה שיושקע בזה עוד לחץ קטן ככל שניתן, כי פה, להערכתי, הזמן הוא ברמת מהות.

בהחלט אפשר לרשום גם לחיוב את העובדה שהתקלות ששמענו עליהן, ההערות או העכירות שעלתה מהדיווח הקודם בקשר למערך היחסים בין החוקר הראשי לבין רשות התעופה האזרחית בהחלט נמוגו. שני הגופים משרתים בעליל את אותה מטרה, וגם אם יש מתחים מובנים ראוי שהמתחים האלה יובילו לתרומה חיובית לעניין הבטיחות בתעופה האזרחית ולא להיפך. אני שמח שזה הרושם שנוצר מהדיווח היום, לפחות.

הנושא של עצמאות רת"א גם הוא דבר שצריך לשבח אותו. אנחנו נמשיך לעקוב ולראות האם גם עניין החשבות שהעלה נציג מבקר המדינה הוא אכן פתור או זקוק לפתרון אחר שעליו נחשוב. גם נושא פיתוח הפרויקטים בנתב"ג מציג במפורש תמונה של פעילות ראויה. בנושא של עובדה אנחנו רושמים לפנינו את הערות המנכ"ל כדי לראות אם אפשר למצוא פתרון עד לשלב תמנע שישרת את הצורך שעלה כאן על-ידי קברניט לוטן.


אני מבקש, ובטוח שכך ייעשה, כפי שהערתי בפרוטוקול, אבל חשוב שזה יופיע גם בסיכום – ששר התחבורה יקבל הכרעה בין העמדות הנוגדות, כפי שעלה מדוח לפידות לבין הדרגים המקצועיים במשרד. כמובן, שהוא זה שמוסמך לקבל את ההחלטה, ואני בטוח שהוא יעשה את זה.

אני גם מצטרף לברכות לגמר חתימה טובה ולשנה טובה, ושלא יקרו דברים – שעל כל מה שעשינו אין לנו שליטה על הכול. תודה רבה לכם על הדיון, שנה טובה וגמר חתימה טובה.

הישיבה ננעלה ב-12:40

קוד המקור של הנתונים