ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/09/2011

ישיבה בעיריית בית שמש לבחינת קליטת העלייה

פרוטוקול

 
PAGE
28
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

13.9.11


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 205

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, י"ד אלול התשע"א (13 בספטמבר 2011), שעה 10:10
סדר היום
ישיבה בעיריית בית שמש לבחינת קליטת העלייה והמחסור בדיור
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון – היו"ר

דניאל בן-סימון

אברהם מיכאלי
מוזמנים
משה אבוטבול, ראש העיר בית שמש

עו"ד מתי חותה, מנכ"ל עיריית בית שמש

מתי רוזנצוייג, דובר עיריית בית שמש

מירה שגיב, מדריכה פדגוגית באגף לחינוך מבוגרים, משרד החינוך

שושנה רבינוביץ, מדריכה מרכזת קליטת תלמידים עולים במחוזות ירושלים מנח"י, משרד החינוך

רונית רענן, מנהלת אגף חינוך

אדלה מושקטו, יועצת ומנהלת סניף בית שמש, המשרד לקליטת העלייה

נחמיה חתוכה, מנהל מחוז ירושלים והדרום, המשרד לקליטת העלייה

לזר מירקוב, משרד הקליטה

יבגני נבוט ובסקי, מח' קליטה

תמי אלמליח, רכזת עולים דוברי אנגלית

רחל כהן, אולפן תלמידים עולים

חוה שחל, מנהלת אולפן

אמנון והב, סגן ממונה מחוז ירושלים, משרד הבינוי והשיכון

איציק אלישר, מנהל תחום ילד ונוער במחוז ירושלים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

עו"ס איריס צור, מנהלת אגף הרווחה

סנ"צ יעקב כהן, מפקד תחנת בית שמש, המשרד לביטחון פנים

אריה וקנין, מנהל תחום חירום, המשרד לאזרחים ותיקים

יעקב אולר, מנהל משרד עמידר בבית שמש

זאב פניני, מנהל חטיבת ירושלים ויהודה, חברת עמידר

בצלאל סינאוני, סמנכ"ל בכיר, חברת עמיגור

עליזה קלומפס, יו"ר הפדרציה הציונית דרום אפריקה בבית שמש

שלום לרנר, חבר מועצה, בית שמש

מוטי כהן, חבר מועצה, בית שמש

אסתר שטרית

תמר סחראי (שמואל)

רונן כהן

ברוך מצא, תושב העיר

צבי ווליצקי, תושב העיר

שלום אדרי, תושב בית שמש

יוסי לבקוביץ

מסלה גאגאן, מנהל מוקד קליטה ליוצאי אתיופיה

שלמה פדידה, חבר מרכז ליכוד

מנשה, תושב העיר בית שמש
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

ישיבה בעיריית בית שמש לבחינת קליטת העלייה והמחסור בדיור
היו"ר דני דנון
בוקר טוב, אני שמח לפתוח ישיבה של הכנסת בעיר בית שמש, ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מקיימת את ישיבתה היום בעיר בית שמש. אנחנו מודים לראש העיר, לחברי מועצת העיר, לתושבי העיר, שמארחים אותנו. נמצא אותנו חבר הכנסת מיכאלי, יצטרף אלינו עוד מספר דקות חבר הכנסת דניאל בן-סימון, שהלך לישון מאוחר בהמשך לפריימריז במפלגת העבודה...

אנחנו היום רוצים בעיר בית שמש להיכנס לשתי סוגיות עיקריות: סוגייה אחת היא, כמובן, נושא העלייה – לראות את כל הנושא של קליטת העלייה בדברים הטובים, הבעייתיים, האתגרים; העיר בית שמש ידועה כעיר שקלטה בעבר גלי עליות גדולים, ולאחרונה גם גלים גדולים של עלייה מצפון אמריקה וקהל אנגלוסקסי רב, וכמובן, אי-אפשר יהיה להתעלם מנושא הדיור, שמעסיק את כל מדינת ישראל וגם את העיר בית שמש, לגבי נושא מצוקת הדיור, הבנייה לעולים חדשים, וגם להיכנס לסוגייה הקשה של הבנייה למגזרים – לחרדים, דתיים-לאומיים, חילוניים, שבתוכם גם העולים נכנסים – לשלושת המגזרים, אגב; יש עולים חרדיים, דתיים-לאומיים וחילוניים.

אבקש מראש העיר, מר משה אבוטבול, לפתוח ולהציג את הדברים מבחינת העירייה, ואחר כך נשמע את שאר הנוכחים, ונראה איך אנחנו מצליחים לשנות ולסייע למפעל הציוני. בבקשה.
משה אבוטבול
ראשית, ברכות לחבר הכנסת היקר דני דנון לרגל בואך לעיר יחד עם חבר ועדת הקליטה, עו"ד מיכאלי. אני חושב שהיוזמה הזו, לבקר בתוך העיר, לרדת לשטח, זה דבר מבורך מאוד, נצרך מאוד, זה לרדת לראות את הקשיים וגם את הדברים היפים.


מבחינתנו, עיריית בית שמש, נמצאים פה הצוות המקצועי של אגף הקליטה, אגף החינוך, האנשים שעושים את העבודה הטובה – משטרת בית שמש, המפקד היקר קובי, חברי מועצת העיר שנמצאים פה, מר שלום לרנר, מר מוטי כהן.
היו"ר דני דנון
נגיד מזל טוב למר לרנר.
משה אבוטבול
כן, וגם לתמי. מנהל אגף הקליטה נמצא פה, האנשים הטובים שעושים את העבודה היום-יומית.


לעצם העניין, בעיר בית שמש נעשית עבודה נהדרת בכל מה שקשור לקליטת עלייה. נמצא פה גם נחמיה, מנהל המחוז, שיודע בדיוק את העבודה, ואנחנו נפגשים לא פעם אחת. בעיר בית שמש יש עולים מכל העולם – גם עולים מהמגזר של ברית המועצות לשעבר, חבר העמים, וגם עולים מהמגזר של עולי אתיופיה וגם מיהדות אמריקה, צרפת, דרום אפריקה; מכל המגזרים מגיעים לכאן עולים חדשים, 55 מדינות, ואני שמח שכולם מקבלים מבחינתנו יחס שווה ומועדף כדי שיוכלו, בעזרת השם, להיקלט כאן.


מוסדות החינוך במקום ערוכים לתת חינוך טוב לכולם. יש פה בתי ספר מיוחדים ומוצלחים, שעושים עבודה נהדרת כמו "אהבת ישראל", כמו "מגן אבות", כמו "ברנקו וייס" ושאר בתי הספר, שערוכים בצורה נהדרת לקליטת אותם עולים – זה מבחינת מערכת החינוך. יש להם, כמובן, גם האולפן לעולים. אדוני קיבל חוברת, ובה יש הפירוט המלא יותר – אני מדבר באופן כללי.


מבחינתנו, הנושא של קליטת עלייה הוא דבר חשוב מאוד. היתה פה השרה לפני מספר חודשים, עשינו סיור, והיא יצאה מאוד מתפעמת מכל מה שעיניה ראו. לקחנו אותה לכל מקומות הקליטה, וחבל שאין היום לאדוני זמן לעשות גם את הסיור, אבל אשמח שבנפרד תבוא לראות כל דבר ודבר.


הפרויקטים שנעשים פה, נעשים פה בצורה מיטבית, עם המון תקציבים, שגם הרשות משקיעה וגם משרד הקליטה ושאר משרדי הממשלה עושים עבודה נהדרת. זה פרויקטים ארציים כמו התוכנית הלאומית, עיר ללא אלימות וכל מיני תוכניות ארציות, שמוטמעות כאן, בעיר בית שמש.


הדבר האחרון שהתעסקנו בו בנושא הקליטה היה נקודה חשובה, שפנתה אליי השרה, שהיא רוצה שנארגן לה מקבץ של מקומות כדי לבנות שם מגורים לעולים חדשים, ואכן במרס העברתי אליה – גם אעביר אליך עותק – שלושה מקומות אפשריים – פה 15 דונם, פה עוד 3 דונם ופה 7 דונם, שהם יכולים להקים כאן מקבצים של בניינים לעולים חדשים, וזה מאוד שימח אותה, כי יש לה קשיים בהרבה ערים בארץ, וכאן מייד אמרתי לה: יש לך פה מקומות – תפעלי, אני אשמח שתוכלי לעשות שימוש בנושא הזה, ולהביא לכאן עוד עולים חדשים באותם מקומות.


ברשותך, אני מעביר אליך את מכתבו של מתכנן העיר לגבי המקומות, עם מפה מצורפת, לגבי אותן תב"עות. אני בטוח שאם אתם תעשו חשיבה, וכן יש על מה לדבר, אז יש לנו גם חברה כלכלית בבית שמש, שהיא תשמח להיות הזרוע המבצעת של אותם מקבצי דיור. לדעתי, אפשר להקים כאן, לפי הכמות הזו, כ-500 עד 700 יחידות דיור לעולים חדשים.
אברהם מיכאלי
מי אמור לתקצב את זה?
משה אבוטבול
זה כבר עניין שהשרה אומרת שיש בעיות במשרד ראש הממשלה, שהם בעצמם עוד לא בטוחים, איך יפעל הנושא הזה. ממני נדרשתי להביא שטחים – קיבלו שטחים לפני חמישה חודשים בפגישה אתה ועם מנכ"ל המשרד וגם עם הממונה, שהיא כבר שולחת את התנצלותה, הגברת סטלה ולטר, שבעלה חולה, והיא ביקשה ממני להעביר את התנצלותה; היא מחזיקת תיק הקליטה, ובעלה בבית חולים. אלה שטחים חומים. השטחים שהם ביקשו, מבחינתם היה אפילו, כך היא אמרה – היא מוכנה אפילו שטחים חומים, כי הם ישנו את הייעוד, אבל אני נתתי להם גם שטחים שמתאימים לבינוי, שהם יכולים לעשות בזה שימוש לבינוי. המנכ"ל, אם ירצה, ירחיב בנושא הזה. אז מבחינתנו, הרמנו את הכפפה לפני ארבעה חודשים, ונשמח מאוד אם אדוני יעזור, וייתן כתף לנושא הזה.


אין ספק, נעשה מאמץ בכל הכוח לאפשר קליטה מיטבית, ואנחנו ערוכים לזה. גם החומר שהעברתי לאדוני כאן מדבר בעד עצמו. אם תרצה באופן פרטני מאותם אנשים, שנמצאים כאן.
היו"ר דני דנון
חבר הכנסת בן-סימון, ברוך הבא.
משה אבוטבול
לסיכום, אני באמת שמח שמגיעים חברי כנסת חשובים, ממגוון רחב של מפלגות הבית, ובאמת מעניינת אותם טובת העיר, ומבחינתנו, הצגנו שלוש חלופות של שטחים לעולים חדשים במיידית. נושא קליטת העלייה אצלנו מקבל טיפול הוגן על-ידי כל אגף הקליטה, וגם הממונה, שעושה עבודה נהדרת, מנהלת הרווחה, איריס צור, אגף החינוך, גברת רונית רענן, יש גם מנהל אגף הקליטה יבגני, שנמצא פה, וכמובן, כל האנשים שמסביב, שעושים עבודה נהדרת.
היו"ר דני דנון
תודה. אני רוצה לפנות לנחמיה חתוכה. מבחינת נתוני עולים, מה המגמות של בית שמש, מבחינה מספרית?
נחמיה חתוכה
בית שמש היא עיר שמגיעים אליה גלי עלייה יחסית גדולים. מינואר 2011 עד ספטמבר 2011 הגיעו, לדעתי, כ-400 עולים, שזה כמות מאוד מכובדת. זו עיר שיש בה היקף עלייה גדול, בעיקר היום מצפון אמריקה. יש טיפה ירידה בעולים מצרפת.
היו"ר דני דנון
אם אני לוקח חמש שנים אחורה, מה סדר הגודל של כמות שנתית של עולים?
נחמיה חתוכה
קרוב לאלף איש בשנה בעשר השנים האחרונות, ואין ירידה, כמו שאתה רואה בישובים אחרים. בית שמש ממשיכה להיות אטרקטיבית וקולטת עלייה, בין היתר כי יש פה מוכנות בלתי רגילה של הרשות. אומרים תמיד: תביאו עולים. שכחת להזכיר את התימנים- - -
משה אבוטבול
יש לנו גם תימנים.
נחמיה חתוכה
אנחנו מזהים את העיר הזאת, וכל המשאבים שאנחנו יודעים לתת לערים קולטות עלייה – אנחנו נותנים. בית שמש, למשל, ב-2011, בלי מוקד הקליטה, ויש פה מוקד קליטה מאתיופיה, למרות שאין עלייה מאתיופיה לבית שמש, אבל יש פה אלפי עולים מבית שמש, שמקבלים עדיין שירות דרך המוקד העירוני בכל התחומים – פתרונות תעסוקה, רווחה, חינוך וכדומה; יש פה מוקד שאנחנו מחזיקים, שנמצא בקרוב ל-600 אלף שקל בשנה.


אנחנו משקיעים בפעילויות חברתיות, החל מתוכניות חינוך, פעילויות שוטפות – משהו קרוב למיליון וחצי שקל, כולל התקציב שאנחנו נותנים בתוכנית הלאומית לנוער בסיכון, שעובדת פה נפלא.
משה אבוטבול
כן, גברת כרמלה פילו עושה עבודה נהדרת.
נחמיה חתוכה
אנחנו רואים פה עשייה וברכה בעשייה.
היו"ר דני דנון
הנתונים שאני קיבלתי אותם שונים, והם מראים מגמה – יכול להיות שהיא ארצית – של ירידה; מ-2006, שהיו פה אלף עולים, ב-2007 – 700, ב-2008 – 500 – אלה לא מספרים מדויקים – ב-2009 היתה עלייה ל-600, ב-2010 – 500, ונכון להיום רשום לי 100.
נחמיה חתוכה
400 איש מ-1 בינואר עד 1 בספטמבר.
יבגני נבוטובסקי
וצריך לקחת בחשבון, שיש גם ירידה בארץ.
אברהם מיכאלי
מר חתוכה, אתם במסגרת הכנות של "נפש בנפש", אתם ממליצים על בית שמש כעיר קולטת?
נחמיה חתוכה
המלצנו. באחת הפגישות הקודמות הזכרנו, שתוכניות עידוד עלייה – כל עולי צפון אמריקה לא נכנסו לתוכניות הייחודיות של עידוד עלייה, כי הם קיבלו את הסיוע דרך "נפש בנפש". השנה יש שינוי, וגם אוכלוסיית צפון אמריקה נכנסת לתוך תוכניות עידוד העלייה שיש לנו. כמובן, שהמספר מוגבל, והתחרות היא לא קטנה על העניין הזה, אבל הם חלק מהעולים האלה, ולבית שמש יש מה לומר גם פה.
משה אבוטבול
לפני כשבוע וחצי, כמעט שבועיים, אני בעצמי קיבלתי בחגיגיות בשעה 06:00 את העולים של "נפש בנפש" – כ-20 משפחות שמגיעות לבית שמש מדרום אפריקה, משדה התעופה, יחד עם השרה לנדבר. זאת לא פעם ראשונה; מספר פעמים שאני מגיע כל שנה לקבל אותם, אני בעצמי הייתי בדרום אפריקה, לעודד עלייה, גם צפון אמריקה, הייתי גם בארצות הברית, בכל מיני מקומות, לשכנע עולים לבוא לגור אצלנו בעיר, וזה לא מובן מאליו, כי ראש עיר עסוק בעוד הרבה דברים, אבל מבחינתנו, זה דבר חשוב ביותר להביא אותם, כי יש להם פה תשתית טובה גם של חינוך וגם של פרויקטים שיכולים לדבר אליהם.
היו"ר דני דנון
נציג משרד השיכון, נושא השיכון בבית שמש הוא נושא חם מאוד, ואחת הטענות שעולות בגלל מצוקת הדיור – קשה להביא לפה עולים, לזוגות צעירים קשה לקנות דירה, גם לאנשים שנולדו בבית שמש. מה אופק התוכניות של בית שמש?
אמנון והב
ראשית, משה מתנצל שלא יכול היה להגיע.


משרד השיכון מתכנן כרגע, ובשלבי שימור שונים של כ-22 אלף יחידות דיור בשילוב ממ"י, בתמהילים שונים ובאזורים שונים, והמסה הגדולה המתוכננת היא ברובע ד' וברובע ה', ששם זה כ-10,000 יחידות דיור; ברובע ה' – כ-7,000 יחידות דיור על-ידי ממ"י. בכל האזורים המגמה העיקרית היא לבנות בצורה - - - למשתכן שתעודד זוגות צעירים ולאפשר להם- - -
היו"ר דני דנון
כמה אחוז יהיה "דיור למשתכן" מה-22 אלף?
אמנון והב
השאיפה שלנו היא להביא את זה לפחות ל-25 אחוז, 30 אחוז של הבתים, אם לא יותר; אנחנו מקווים שנצליח יותר. יש גם שכונות ותכנונים מסוימים לעולים חדשים ספציפיים, למשל במ' 3 יש לנו תוכנית של 350 יחידות דיור- - -
משה אבוטבול
בלוד – כ-700 יחידות דיור.
אמנון והב
איפה שאזור התעסוקה?
משה אבוטבול
בדיוק – 650 יחידות דיור לעולים חדשים.
היו"ר דני דנון
אמנון, קודם כל, אנחנו מברכים; 22 אלף יחידות דיור זה משמעותי ומבורך. אמרת "תמהיל", וזו מילה משמעותית. אתה יכול להסביר לנו, מה זה "תמהיל", ואיך מוודאים שלא יהיה 100 אחוז חרדים או 100 דתיים-לאומיים או 100 אחוז חילוניים? איך אתם עושים את זה?
אמנון והב
התמהיל כולל בתוכו כמה סוגים – קודם כל, סוגי בנייה שונים: גם צמודי קרקע, גם רוויה, גם במסלול של מחיר למשתכן – בכל השלבים ובכל האפשרויות, וזה כולל בתוכו למגזרים השונים – כיפות סרוגות, כיפות שחורות וכו', ללא דתיים, והכול בתיאום מלא עם העירייה.
קריאה
שומעים פה סיפורים- - -
היו"ר דני דנון
אתן לכל מי שרוצה, לדבר. אמנון, תסביר לי את העניין של התמהיל. יש טענות קשות, שהדברים תפורים לחצרות או לזרמים מסוימים, ובעצם החשש הגדול הוא שלא יהיה תמהיל, אלא שיהיה הומוגני לחלוטין. הבנייה – אני חושב שכולנו מברכים עליה. השאלה, אתה אומר "בתיאום עם העירייה". יושב פה ראש העיר.
משה אבוטבול
תכף המנכ"ל יגיב.
היו"ר דני דנון
בבקשה.
אמנון והב
אני בנושא השיווק פחות מעורה. חוץ ממה שאנחנו משווקים בצורה שוויונית לגמרי לכל המגזרים, יש גם כוחות שוק. אם יוצאים למכרז, וכוחות השוק היו חזקים יותר למגזר זה או אחר, אנחנו לא מתערבים בזה. זה לא התפקיד שלנו כמשרד השיכון. אנחנו מאפשרים, שלכל המגזרים תהיה אפשרות.
היו"ר דני דנון
מה לוחות הזמנים של ה-22 אלף יחידות דיור?
אמנון והב
חלקם ממש מיידיים, חלקם בשלבי תכנון, ואני מקווה שבשנתיים-שלוש הקרובות.
היו"ר דני דנון
אדוני ראש העיר, אני מבקש שאתה או המנכ"ל תתייחסו לעניין התמהיל.
משה אבוטבול
המנכ"ל יתייחס לכל הנושא – עו"ד מתי חותה, מנכ"ל העירייה, לשעבר הממונה על המחוז ויושב-ראש הוועדה המחוזית ירושלים.
היו"ר דני דנון
בבקשה.
מתי חותה
אני אומר כמה דברים, ואני מתאר לעצמי שכמה אנשים לא יאהבו לשמוע אותם, אבל האמת היא אמת.


בית שמש לא תוכננה עבור הציבור החרדי, אבל אנחנו חיים במדינת ישראל, ובמדינת ישראל יש שוק חופשי, וכל אחד קונה איפה שהוא רוצה. המדינה יכולה לנסות באמצעים תכנוניים, לנווט אוכלוסיות מסוימות, אבל השוק הוא הקובע בסופו של דבר.


מדינת ישראל ניסתה באמצעים שונים למנוע את כניסת הציבור החרדי לבית שמש, כשהם ראו שהציבור החרדי קונה בבית שמש, בין על-ידי הכנסת תנאים בחוזים עם הקבלנים, שהיו לא חוקיים, ונפסלו מייד. אני יכול לספר לכם על מהלך שהייתי מעורב בו כיושב-ראש הוועדה המחוזית – שכונת ג', המכונה ג' 1, היתה בנייה רוויה, ואז משרד השיכון אמר: אנחנו רוצים לגוון את האוכלוסייה בבית שמש, ושהשכונה לא תהיה חרדית, איך נעשה את זה – נהפוך את הבנייה הרוויה לבנייה צמודת קרקע, שהיא בנייה יקרה יותר, ואז לא יבואו חרדים, משהו בסגנון מכבים ורעות, לפני שהקימו את מודיעין, נשווק את זה בנפרד מהעיר בית שמש, ואז היה פרויקט שיווק יקר, שקראו לו "השחר", זה התפרסם בעיתונות הארצית וברדיו, ושיווקו 200 מגרשים צמודי קרקע, וגם אותם קנו חרדים, ואז מדינת ישראל ביטלה את המכרז. כמובן, הלכו לבג"ץ, ובג"ץ אמר שאי-אפשר לבטל את המכרז, וזה חזר.


אני הייתי עם ראש העיר הקודם. חלק מהמדיניות היתה להפסיק את השיווק של מגרשים בעיר בית שמש, כי אי-אפשר לנווט את האוכלוסיות השונות, וכך היה. משרד השיכון ביקש, לחץ, שנשווק את המגרשים, ולא הסכמנו. ההנהגה החדשה של העיר – היו הסכמות פנימיות כאן של שליש לחילוניים, שליש לדתיים-הלאומיים ושליש לציבור החרדי. אני כבר אז אמרתי: זה בלתי ניתן לשליטה, אבל אני לא פוליטיקאי, והשטחים שווקו לשוק החופשי. גם הם לא תוכננו עבור הציבור החרדי, מבחינה תכנונית, והקונים הם קונים. אף אחד לא יכול לשלוט בזה.


שכונת חפציבה כוללת כ-1,400 יחידות דיור. כשאני הייתי מעורב בתכנון של המחצית השנייה שלה, כ-700 יחידות דיור, שיותר קרובות לבית שמש הוותיקה, אישרנו שם דירות גדולות כדי לעודד אוכלוסייה חזקה, שתבוא לשם. אני אישית, מאחר ש-700 יחידות הדיור האלה הוחזקו על-ידי יזם פרטי, ניסיתי לתווך בין הציבור הדתי-הלאומי, שמשווק יחידות דיור באפרת, במקומות אחרים- - -
משה אבוטבול
יש פה דוגמה טובה, שתשליך על מה שאתה שואל.
מתי חותה
ניסיתי להביא לכאן ציבור דתי-לאומי. לא באו, והם לא קנו את זה.


אפשר לשלוט – על-ידי זה שישווקו 100 יחידות כל פעם, ואז מי שיקנה, יקנה, אבל אם מדינת ישראל חייבת להוציא לשוק יחידות דיור, השוק החופשי הוא הקובע, ואפשר לעשות מה שהם רוצים, אבל הציבור החרדי סימן את בית שמש כיעד, והוא רוכש באמצעים הדמוקרטיים ובאמצעים שעומדים לרשותו על-פי חוק את הדירות. האם מישהו אחר יכול לא לרכוש? לא.
היו"ר דני דנון
מה הצפי שלך ל-22 אלף יחידות דיור האלה, מבחינה מקצועית?
דניאל בן-סימון
האם זה סומל להיות בני ברק בעוד עשרים שנה – זה מה שהוא שואל.
מתי חותה
העיר בית שמש, גם תחת הנהגתו של ראש העיר, מר משה אבוטבול, מעוניינת באוכלוסייה מגוונת; היא לא מעוניינת באוכלוסייה חד-גונית, סוציו אקונומית נמוך; זה טוב לעיר, זה טוב לכולם. העובדה היא שכבר בתחילת דרכו ראש העיר אמר שהאוכלוסייה האתיופית היא אוכלוסייה שאנחנו מעודדים את הגעתה לעיר בית שמש, ויש לנו כמעט 4,000 תושבים יוצאי אתיופיה. זה לא קל. העלייה מחבר העמים היתה אז עלייה מאוד מבורכת, והגענו לכמעט 8,000, והעלייה האנגלוסקסית – כל זה, אגב, בשלטון הקודם. העלייה בסך הכול ירדה, אבל כולם מצהירים: אנחנו רוצים אוכלוסיות מגוונות, אבל אנחנו לא יכולים להכריח את האנשים.


החרדים הם אוכלוסיות מאוד מגוונות. גם בתוך-תוכם לא כל אחד רוצה לגור ליד השני, אבל כלפי חוץ הם יותר מאוחדים. אני משער שהאוכלוסיות של הקנאים, שהן האוכלוסיות שקשה מאוד לגור לידן, לא ילכו לשם; הן מתרכזות ברמת בית שמש ב'.
משה אבוטבול
גם הרציונל שם, היות שהם לא מקבלים תקציבים מהמדינה, הם בונים בכוחות עצמם את המוסדות שלהם, אז הם לא מוכנים לעשות עוד תשתית מוסדית גם בג', כשיש להם פה ברמה ב' את כל המוסדות. עוד בתי ספר זה הרבה כסף שהם יצטרכו לתת, לכן הם לא רוצים להגיע לשם.
מתי חותה
הם גם אוהבים להיות בצורה מאוד סגורה, ואני מתאר לעצמי שרמת בית שמש ב' יותר ויותר תקבל אפיון כזה, כי גם ברמת בית שמש א' גרו בהתחלה יותר חילוניים ויותר דתיים-לאומיים. יש סוג של הגירה גם משם, ודאי של החילוניים.


האם יהיו דתיים-לאומיים ברמה ב' וג' – יהיו – בסגנון אלעד או דברים כאלה. לחילוניים יש אלטרנטיבות יותר פשוטות.
דניאל בן-סימון
שהן מה?
מתי חותה
אני לא מדבר על תושבי בית שמש. 20 אלף יחידות דיור זה משרד השיכון; יש עוד יזמים פרטיים,

כלומר אנחנו מדברים על כמעט 30 רזרבות מתוכננות של 30 אלף יחידות דיור חדשות, מאושרות, בשלבים שונים של תכנון, מאושרות ברמה של תוכנית מתאר כללית, ותוכניות מפורטות עכשיו נמצאות בשלבים שונים. אנחנו מדברים על אוכלוסייה שתגיע מבחוץ, ולא הצמיחה של בית שמש; בית שמש היא צעירה. כלומר תושבי בית שמש הוותיקים, שזועקים את הזעקה כאן, אין להם כוח כניעה לכזה דבר. אני מבין אותם – הם מרגישים שהעיר נשדדה מהם.
קריאה
יש פה אלף צעירים שצריכים- - -
מתי חותה
אז תיקנו אלף דירות, בסדר. אני חושב שצריך לעודד. עדיין אני מדבר באופן שלא כל אחד מוכן לגור שם; גם אם יקנה שם דירה במחיר למשתכן, אני מסופק אם יגור שם, אם הוא לא מסורתי, לכל הפחות.
מנשה
אז מה אתה מציע – לגרש אותנו?
מתי חותה
חלילה.
דניאל בן-סימון
בעוד עשרים שנה, תן לנו תמונה – איך תיראה בית שמש? האם אדם כמוני יכול בשבת לנסוע בה, או זה יהיה כמו בני ברק?
קריאה
למה עוד עשרים שנה? בוא עכשיו.
מנשה
הם הכול יעשו באלימות, יוציאו אותנו מפה. אני מציע לעצור את הבנייה. זה הפתרון היחיד. לעצור כל בנייה. או חלוקה של שכונות חילוניות.
היו"ר דני דנון
תודה.
מתי חותה
ראשית, אנחנו מעודדים בנייה בחלק הוותיק יותר של בית שמש.
קריאה
הכול מריחה.
היו"ר דני דנון
באילו היקפים?
מתי חותה
זה אפשרי בכמה אפשרויות: אפשרות אחת היא של פינוי-בינוי – בוא נהיה הוגנים: הליך ארוך- - -
מנשה
אני רוצה להגיב להם.
היו"ר דני דנון
אתה תגיב. בבקשה, מתי.
מתי חותה
פינוי-בינוי – אנחנו עכשיו ביחד עם משרד השיכון מנסים לקדם שכונה אחת. זה הליך ארוך, לא של שנתיים-שלוש.
היו"ר דני דנון
כמה יחידות?
מתי חותה
מ-150 ל-1,300, אבל צריך לפנות, להרוס – הליך ארוך, וזו שכונה אחת.
היו"ר דני דנון
במרכז העיר?
מתי חותה
בשכונת ביאליק. יש פוטנציאל גדול לזה בבית שמש בסך הכול, כי העיר בנויה בתפזורת, והעיר באמת בבתים בצפיפות נמוכה. יש עוד כמה מגרשים כמו המגרש בשערי העיר – 300 יחידות דיור, של הקאנטרי קלאב – עוד כ-400-300 יחידות דיור, מגרש שאנחנו מתכננים כאן עכשיו בגפן, של 200 יחידות דיור, אבל כעיקרון, זה יכול להספיק.
היו"ר דני דנון
אני מעריך את העמדה המקצועית שהצגת, אבל אנחנו כמקבלי החלטות היינו רוצים לשנות את החזית הזאת שהצגת, מבחינת 22 אלף יחידות הדיור שנבנות. מה אנחנו כמחוקקים צריכים לעשות כדי לשנות את המצב שתיארת? יש לך ניסיון מתפקיד קודם.
דניאל בן-סימון
דבר חופשי פה.
מנשה
קשה לו, הוא מתפטר.
מתי חותה
מה יהיה עוד 25 שנה, כששואלים אותי אנשים, אני אומר – ורוב עובדי העירייה הם עדיין מהמגזר הישן – אני אומר: תקנו, כי המחירים לא יירדו; כמה שתקנו, התהליך הזוחל של התחרדות העיר בעיר הוותיקה, יואט.


בהנחה שיהיה היצע גדול בעיר החדשה, התהליך של התחרדות העיר הוותיקה יהיה אטי. עדיין בשכונות צמודות דופן יהיה תהליך אטי של רכישה, וזה שוק חופשי. 30-25 שנה – זה בהחלט יכול להיות.


לגבי מה אפשר לעשות – רצינו לעודד את הבנייה בנגב, ואמרנו שיש דרך אחת לעשות את זה: כבישים, כמובן, צמצום הבנייה במרכז ויותר היצע בנגב. כתוצאה מכך עלו מחירי הדירות מאוד במרכז, כולם הזדעקו, ועכשיו רוצים לבנות מהר במרכז. במקום לומר: עכשיו ההזדמנות הגדולה לבנות בנגב, אומרים: נבנה במרכז דירות חדשות.


יש דרך אחת – עשה אותה השלטון הקודם, וזה לעצור את הבנייה. האם מישהו מסוגל להגיד את זה? האם זה נכון? האם זה צודק?
מנשה
כן.
היו"ר דני דנון
חבר מועצת העיר, מר שלום לרנר, בבקשה.
שלום לרנר
אני בקדנציה הקודמת הייתי סגן ראש העיר, ואז הייתי צריך למכור את משרד התיווך שהיה לי 17 שנה, עסקתי בדירות, באוכלוסיות, ליוויתי הרבה מהעולים החדשים שבאו ממדינות הרווחה – הם באו דרכי, אז אני חושב שיש לי הסמכות וגם הידע, שלצערי, למשרד השיכון אין הידע; יש לו הרבה היתממות ותמימות.


לגבי עוד עשרים שנה, אם אנחנו דואגים שיבואו אוכלוסיות אחרות ב-22 אלף יחידות האלה – זה הפתרון. ראש העיר לא רוצה.
מתי חותה
לא אמרתי. אני אמרתי שיש כוח קנייה בשוק.
משה אבוטבול
אתה מתווך, אתה יודע.
שלום לרנר
באתי לקבלן, הוא רצה למכור פה לחרדים. אמרתי לו: לחרדים יש כוח קנייה יותר גדול מלנו? אמר: לא. אז שאלתי אותו למה, והוא ענה: כשמתי והאדון הנכבד הזה אומר לאוכלוסיות הלא חרדיות: אתם תקנו במיליון וחצי – להם נמכור ב-600, אז ברור שלהם יש כוח קנייה יותר גדול. גם עכשיו הוא אמר: יש לי 350 דירות גדולות- - -
היו"ר דני דנון
אבל למה הקבלן לא רוצה להרוויח יותר?
שלום לרנר
זאת הבעיה. הוא רוצה להרוויח יותר, אז הוא בא לשוק, ומבקש מיליון ו-200, ולא רוצים לקנות, אז באים החרדים ואומרים: בוא נקנה מכם ב-700, ב-800. אז אני אומר לו: אם אתה היית מוכר ב-800 שם, גם היו קונים אצלך, ועובדה היא שיש פה קבלן שעשה את זה – לפני חודש, לא לפני שנה; 100 דירות הוא מכר ישר, וכמובן, ישר הקפיץ את זה, אז נעצר לו.
היו"ר דני דנון
מה אתה מציע לעשות?
שלום לרנר
שאם אתה – דירות למשתכן, תעשה לציבור רגיל; תעשה ג' 2, יוצאי צבא, ב-600-500 אלף שקל – על אחריות שתוך שלושה חודשים נמכרות כל הדירות, 2,000 יחידות דיור.
היו"ר דני דנון
זה נעשה בעבר?
שלום לרנר
לא.
היו"ר דני דנון
מבחינה חוקית.
שלום לרנר
אפשר לעשות. לפי החלטת הממשלה, הולכים עכשיו לעשות את זה; השאלה, אם יעשו את זה גם בבית שמש. לפי החלטת הממשלה, יש עדיפות ליוצאי צבא. כמו שאני מכיר את החברים שלנו, הם יגידו: אבל בית שמש היא עיר חרדית – שם לא צריך יוצאי צבא. זה חלק מהבעיה שאנחנו עומדים בפניה. חלק מזה נובע מזה שמבקשים מחירים גבוהים, ועושים דירות גדולות לציבור החרדי, ולמשל, אני כמייצג גם את אלה שבאים מארצות הברית היום – גם אין להם הכסף לשלם היום 700-600 אלף דולר, גם הם צריכים דירות ב-300 אלף דולר, שזה מה שעולה בית בארצות הברית היום, אז גם שם יעמוד ריק.
היו"ר דני דנון
תודה. יוסי לבקוביץ, בבקשה.
יוסי לבקוביץ
תודה. אני קודם כל שמח שהוועדה נענתה לבקשתנו, להגיע לעיר.
אברהם מיכאלי
אני לא ידעתי שהוועדה נענתה לכם, אחרת לא הייתי בא. תגיד שאתה באת הנה כאזרח, להשמיע את עמדותיך. אזרחים לא מזמינים ועדות אצלנו.
היו"ר דני דנון
למה לא?
יוסי לבקוביץ
אני בן של עולה. בכל מקרה, העיר בית שמש עשרים שנה היא עיר שקולטת עלייה. היא קלטה את אבא שלי, היא קלטה ציבור עולי אתיופיה והיא קלטה ציבור עולי חבר העמים. היה פה פסיפס רב-גוני של אנשים מכל האוכלוסיות, היה פה מרקם אדיר ונוח לכולם.


מה שקורה, ויש לי הנתונים – ב-2011 יש עלייה של 114 עולים סך הכול. אני הבאתי את הנתונים ממשרד הקליטה, על-ידי הדובר של משרד הקליטה.
קריאה
משפחות.
יוסי לבקוביץ
לא; 600 ב-2010 ו-112 מתחילת 2011.


אתם מדברים על כוחות השוק, וזה יפה ונכון, וגם אני מסכים עם כולם, אבל צריך לדבר פה על התחושה. התחושה בעיר בשנתיים האחרונות היא תחושה רעה, במיוחד בקרב העולים. יש לנו פה חבר, שהוא בעצמו יודע שהיום הוא לא יכול להמליץ לאנשים ששואלים אותו אם לעלות לבית שמש. עיר חרדית, הולכת להסתגר בדל"ת אמותיה, כמו אילת ועמנואל. איזו קליטה של עולים ציוניים יכולה להיות בעיר, שבה ראש העיר חברנו מצוטט באתר חדרי חרדים, שמי שקורא לו ציוני, מעליב אותו? איזה שקר זה, שיושב-ראש ועדת התכנון והבנייה של העיר הזאת, מר מונטג, לא יושב פה ואומר שהוא מעל כל במת עיתון חרדי ודתי, אומר שבית שמש תעקוף את בני ברק בגדול ובזמן קצר. איזה דתי-לאומי יקנה דירה במקום כזה? אם הם לא היו אומרים את זה, אם הם היו משווקים ועומדים בהסכמים קואליציוניים – שליש, שליש, שליש – אני הייתי קונה דירה ברמה ג' במחיר למשתכן. שידאגו גם למחירים האלה. עיר חרדית לא קולטת עלייה. זה מתחיל בירידה שאנחנו רואים עכשיו. העולים בודקים את השטח, רואים חינוך, קנאים קצת עשו שרירים, וראש העיר השתפן. איפה יהיו פה עולים? ברגע שבית ספר "אורות" לא יכולים לשלוח את הילדים שלהם בצורה בטוחה, ויש פה עיתונאי שהבת שלו שם, והוא לא יכול לדבר רק עקב התפקיד שלו – הבנות שלו לא יכולות ללכת לבית ספר. איך דתי-לאומי יקנה? זה עניין של תחושה, ואת התחושה הזאת צריך לשנות, ומהיום, וכל התוכניות האלה – אנחנו רוצים לעבור אתן. אני מכיר את התוכניות.
היו"ר דני דנון
החבר'ה הצעירים, אחרי צבא, רוצים לגור בבית שמש?
יוסי לבקוביץ
ודאי. אני בן 26, סיימתי תואר ראשון ולומד שמאות מקרקעין באריאל, וחוזר כל יום הביתה. לצערי, העיר לא הולכת בכיוונים שאני חונכתי עליהם. נמצאים פה גם נציגים מהציבור הוותיק – סגן ראש העיר לשעבר, שלום אדרי, שלמה פדידה, מוטי כהן – כולם מרגישים שהתחושה היום היא קשה. זה גם הדברים שראש העיר מהנהן בראשו, וגם יש לנו הצילומים ב-youtube – כל אחד יכול להיכנס ולראות את ראש העיר.
היו"ר דני דנון
ברוך, אתה עולה חדש, בבקשה. מאיפה עלית?
ברוך מצא
מיאמי, ב-2007, אני נשוי עם בת. מה שרציתי לומר זה מה ששלום לרנר אמר.
היו"ר דני דנון
אתה גר פה בשכירות, יש לך דירה?
ברוך מצא
כן.
היו"ר דני דנון
תודה רבה. מנשה, בבקשה.
מנשה
לרנר אמר דברים, אבל אנשים פה לא אומרים דברים בחריפות; מדברים פה בצורה יפה ובעדינות, כמו ראש העיר, כמו הבחור ממשרד השיכון. יש פה ראש העיר, יש הדובר שלו, יש את זה ב-youtube, הוא בעצמו אומר, וזה מהנהן. אנחנו פה עובדים כולנו על עצמנו. הם לא מבינים שכל האנגלוסקסים, שנמצאים ברמת בית שמש, עוד שנה-שנתיים גם הם יברחו; הם לא יוכלו לחיות שם. אם בית ספר "אורות", שנמצא בקצה – עכשיו הם יצאו להפגנה. עוד שנה-שנתיים גם הוא נבלע, כי בונים מסביב. הכול זה עבודה בעיניים וזריית מלח.


כל החלוקה הזאת של שטחים – או שיעשו בסוף, מה שיקרה פה בסוף זה הפרדה של בית שמש החרדית לבית שמש הוותיקה. אני לא רואה שהממשלה מתערבת. אתה נציג של הליכוד, יש לך הסכמים קואליציוניים עם ש"ס. לא תבצע אותם – הכיסא שלך יעוף, ואנחנו יודעים את זה. הלא חברי ליכוד אמרו, שרים בליכוד אמרו: ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס – הם גיבורים. הם עושים את העבודה שלהם. הם תותחי-על. הם הבטיחו לבוחרים שלהם, והם ביצעו. רק זה משגע אותי – זה תושב בית שמש, שהוא מכר את הנשמה שלו לחרדים האשכנזיים, שהם קוראים לנו לא יהודים בכלל.
היו"ר דני דנון
תודה. אני רוצה לפנות למפקד המשטרה, קובי. התמונות של בית הספר – גם פנה אליי באירוע, כשהייתי לפני מספר ימים פה, אותם אנשים שתוקפים את הילדות מילולית ופיזית – איפה אתם בתמונה פה?
יעקב כהן
שלום לכולם. אני חושב שבנושא של קליטת עלייה, יחד עם הסל הזה של קליטת עלייה, צריך לסל הזה להכניס עוד כמה אלמנטים, וזה קשור לאלמנטים של רווחה. נמצאת פה עמיתה שלי, איריס, שהיא מנהלת מחלקת הרווחה – אלה דברים שקשורים בסופו של דבר לפשיעה, וחשוב, כשנותנים את הדעת לקליטת עלייה, לתת את הדעת גם לתקציבים בנושא של רווחה וגם לתקציבים בנושא של נוער. העיר הזאת, עם כל מה שאמר פה ידידי בנושא הנוער, היא עיר שבסך הכול, אם אני מסתכל קדימה, היא תסבול מאלימות קשה של בני נוער. זו עיר שמכילה כרגע, חציה זה בני נוער, כ-40 אלף בני נוער, ותעסוקה - אין, יציאה מהעיר הזאת - אין, יכולת להעסיק אותם בסופי שבוע – אין, וכל הדברים האלה מייצרים סיר לחץ, שבסופו של דבר מייצר פשיעה, וצריך לתת את הדעת גם לדברים האלה בעת קליטת אנשים.


אנחנו כמשטרה ודאי, עם התפתחות העיר הזאת, ניתן דעתנו עם עבודת מטה סדורה בנושא של התקנון של משטרה בכלל, כי ככל שכמות האזרחים גדלה, צריך להתאים את כמות השוטרים שיוכלו לתת מענה הולם לאזרחים, וזה מה שנעשה.


לשאלתך, אדוני, בנושא בית הספר, אנחנו בסוגייה האזרחית לא מתעסקים; אנחנו מתעסקים בסוגייה של מניעת אלימות בעיר הזאת. אנחנו לא נוקטים עמדה לא לצד הזה ולא לצד הזה. יכולים באופן הבלתי-פורמלי לנסות לפשר בין הגורמים, אבל בסוף אנחנו אוכפים. ביצענו מעצרים של כל גורם עוין כזה או אחר.
היו"ר דני דנון
הוגשו תלונות?
יעקב כהן
הוגשו תלונות, בוצעו מעצרים. נכון להיום, מזה שבועיים, עם כל האילוצים שלי, אני מציב שם כוח בבוקר ובצהריים כדי לוודא שהסדר נאכף עד תום. מבחינת החבר'ה הדתיים-הציוניים, או איך שקוראים להם, גם המינון שלהם בשהות שלהם שם ירד עד לאפס בימים האחרונים בגלל הידיעה שאנחנו נמצאים שם ואוכפים ושומרים על הסדר. שוב – אני ממש לא נוקט עמדה פה.
קריאה
לגבי מה אתה לא נוקט עמדה?
יעקב כהן
אני לא נוקט עמדה לגבי הסוגייה האזרחית; אני נוקט עמדה חד-משמעית לגבי המעבר על החוק, שפה אין פשרות. בוצעו מעצרים לכל מי שביצע עבירה, משני הצדדים – בוצעו מעצרים חד-משמעיים. לא פרסמתי את זה, אבל היו אצלנו בחקירות שני הצדדים על הפרות סדר ועבירות למיניהן.


ברור לי לחלוטין הרצון לגוון בעיר הזאת, אבל אני חושב שאסור – וזה משהו שבסופו של דבר מתקשר למשטרה – אסור להתעלם מעובדות בשטח, ואני בדעתי האישית שלי, בסופו של דבר אנחנו נאכוף איפה שצריך בשיא הכוח, ואם אצטרך להביא כוחות מירושלים, אני אעשה זאת. אנחנו לא רוצים לייצר חיכוך בעיר הזאת; המטרה היא לנסות לייצר פתרונות, לפני שנייצר בעיות. בלית ברורה נוצר בעיר הזאת מצב, שמצריך הפרדה פיזית. הפרדה פיזית תמנע חיכוך, תייצר עידוד של אנשים להגיע ולגור בעיר הזאת, כי הטרדות, משני כיוונים, זה לא משהו שמושך אנשים. אני רואה היום מה קורה בבית ספר "אורות". אנשים באים לכאן ורוצים שקט. הם שמים את מיטב כספם, ולא רוצים חיכוכים פה. לכן אני חושב שאין ברירה – העיר הזאת יש אוכלוסייה הטרוגנית מגזרית, שכבר יושבת במגזרים שונים, וחשוב לראות איך אתם מייצרים מצד אחד עידוד, ומצד שני הפרדה פיזית – אין ברירה אחרת. זו דעתי, תודה.
אברהם מיכאלי
לגבי קבוצות עולים שונות, יש קבוצת עולים יותר ותיקה – עולים יהודי אתיופיה ועולים מברית המועצות לשעבר. אתם כמשטרה היום פה מתמודדים, לגבי אוכלוסיות עולים, בבעיות ייחודיות ספציפיות? אמרת רווחה, ואני מקבל את ההערה הזאת, כי לדעתי, אסור להגיע למשטרה; צריך למנוע את זה ברווחה, אבל גם לרווחה, כשאנחנו מסיירים ושומעים את התלונות שלהם, שאין להם כלים להתמודד עם זה. אתה כמפקד תחנה היום יכול לתאר לנו, מה מצב אי-מניעת הבעיות? אני מתייחס גם לאלימות בתוך בני המשפחה – אנחנו שומעים את זה בכל הערים. מה המצב אצלכם?
יעקב כהן
לא פירטתי, אבל זו הסיבה שציינתי את העובדה שלנושא קליטה חייבים לצרף סלים.
אברהם מיכאלי
אנחנו ועדת עלייה וקליטה. כל הנושא שהתפתח זה שולי.
יעקב כהן
חייבים לצרף סל תקציבי, שהתקציבים האלה ילכו לאפיקים של מדריכי נוער, של עובדי רווחה, עובדים סוציאליים, שיכולים לבוא, ויחד עם המשטרה היום – המניעה לא מתחילה אצל העובדים הסוציאליים או במשטרה; אנחנו עובדים דו-כיוונית, כלומר אני מעביר אותה לטיפול רווחתי, והיא ברווחה מעבירה לטיפול שלי, וזה דו-כיווני, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק. יש חוסר משמעותי בעיר הזאת באוכלוסיות שאתה גם ציינת.
היו"ר דני דנון
שלום אדרי, בבקשה.
שלום אדרי
שלום לכולם. אני רוצה לדבר בפרט אל חברי הכנסת. לדעתי, המשחק מכור. יושב פה סגן מנהל המחוז – תפקיד בכיר, ומדבר על ג' 1, ג' 2, ג' 3, 22 אלף יחידות דיור, ובפועל יש כבר תוכנית לאופי חרדי בלבד. הבעיה היא פוליטית, היא לא פה. הבעיה היא האדון אטיאס, שמבחינתי, הוא עושה מה שהוא צריך. אני מקווה אישית שהוא לא יהיה שם, כי רק זה יציל את בית שמש.
אמר פה המנכ"ל בהגינות
אי-אפשר לגור אתם, ולך, אדוני, אני אומר שבני ברק זה עוד עדין; מאה שערים כבר פה. היום יש שלטים ברמת בית שמש א': בשעה הזאת והזאת נשים יעברו במדרכה הזאת, בשעה הזאת והזאת גברים יעברו במדרכה הזאת. תסלחו לי – זה איראן. אני כבר לא מדבר – הם עושים מחיר למשתכן, הכול טוב ויפה, אבל הוא מקבל קריטריונים שאף בחור צעיר שנולד בבית שמש לא יכול לעמוד בהם. לאיזה בחור צעיר יש שבעה ילדים, בן 27? אני לא מכיר. אצל החרדים יש. לכן אני אומר שהבעיה היא פוליטית. את החרדים אני מבין – הם זכו, קיבלו את השלטון, עושים רק לאנשים שלהם. לצערי הרב ראש העיר, ידיד טוב, אמר בבחירות: אתם שם ואנחנו פה. זה כבר מזמן לא קיים; הם נכנסו לעיר הוותיקה. הם רוצים לגרש אותנו, חד וחלק. אנחנו קיבלנו אותם כאורחים, ולא נשתוק.
דניאל בן-סימון
"אנחנו" זה העולים הוותיקים מצפון אפריקה.
שלום אדרי
ודאי, אני הייתי 15 שנה ממלא מקום ראש העיר, עזרתי להם הרבה. אם הייתי יודע שזאת הכוונה שלהם, לא הייתי עוזר. רוצים לגרש אותנו מפה.


לכן הפתרון, לפני שתהיה שפיכות דמים, הפתרון הוא הפרדה – שתי ערים. הם יכולים לומר מה שהם רוצים, החברים החרדים. ולא היה לנו שום דבר נגדם, גם עכשיו אין לנו שום דבר נגדם. הם פשוט לא רוצים אותנו. אתם מאלצים אותנו לבחור בין בית שמש לליכוד, ואנחנו נבחר בבית שמש. אם צריך להביא ראש ממשלה אחר, שלא יהיה אטיאס שר השיכון, כי הכול מגמתי שם, הכול תפור. עד נתיב הל"ה כבר מוכן – יש פרוגרמה חרדית בלבד. מי שיספר לכם אחרת – זה לא נכון. הכול מתוכנן. כל אופי הבנייה הוא רק לחרדים. לכן אני אומר, לפני שיהיה מאוחר. אנחנו לא נשתוק.
דניאל בן-סימון
כי מתי אמר שוק חופשי – אתה אומר: זה מלמעלה; המדינה רוצה להפוך את זה לחרדית.
שלום אדרי
אני מבין את אדרי, הוא אמר בהגינות. המשטרה, עם כל הכבוד לה, היא לא עושה שום דבר. משטרת ישראל פוחדים מהקנאים. תודה.
היו"ר דני דנון
תודה. צבי ווליצקי, בבקשה.
צבי ווליצקי
אני חבר מועצה לשעבר, בקדנציה הקודמת. נאמרו כמה דברים פה שקצת צורמים לאוזניי, ונשאלו שאלות לגבי מה אפשר לעשות. אז ראשית, אני תושב השכונה- - -
היו"ר דני דנון
מתי עלית לפה?
צבי ווליצקי
בשנת 81', הגעתי לבית שמש ב-94', כשבית שמש עוד היתה עיר קטנה של 16 אלף תושבים, ומהגינה שלי ראיתי הרים וגבעות; עכשיו אני רואה הרבה יותר. השכונה שלי גם גובלת בבית הספר "אורות - בנות", הבן שלי לומד ליד, ובהזדמנות הזאת אני רוצה גם להודות למפקד המשטרה על העבודה הטובה שהוא עושה שם.


אני רוצה להתייחס לשוק החופשי. נאמר פה, שיש 22 אלף יחידות דיור, ויש שוק חופשי, והציבור החרדי מחפש דירות. זה נכון, אם רוב הדירות בארץ, הפנויות למכירה ובנייה, יהיו בבית שמש, אז כולם יבואו לבית שמש, ומטבע הדברים, השוק החרדי, עם הזוגות הצעירים שלו, יבקשו לקנות דירות בבית שמש, אבל צריך לשחרר קרקעות בכל הארץ, ובית שמש יכולה לקבל את המינון שלה, אבל לא את הכול.


בקדנציה הקודמת נאמר, שהנהלת העיר החליטה לעצור את הבנייה. זה נכון, אבל זה לא הדבר היחיד שעשינו; הקמנו ועדה שנפגשה במשך יותר מחצי שנה, כולל כל הסיעות – נציגי ש"ס ואגודת ישראל, איך מתכננים את רמת בית שמש ג' וד' כדי להבטיח את התאמתה לכל סוגי האוכלוסיות. הוועדה הזאת ישבה עם מנכ"ל משרד הפנים לשעבר, דב קהת, וגם הגענו למסקנות ולהחלטות, ובקדנציה הזאת, ופה אני מתייחס למה שאמר משרד השיכון, שסך הכול תכננו שכונה, וזה פתוח לכולם – זה לא בדיוק נכון; יש פרוטוקול של חמישה עמודים מלשכת השר, שהגשתי במסגרת התנגדות לבנייה ברמת בית שמש ג' 2, שבה ביקשו לשנות את כל התכנון של ג' 2 כדי להתאים אותו לציבור החרדי, כולל שינוי במבנים עצמם, סוגי הדירות שנמכרות, הוספת יחידות דיור, הצפפה קצת של השכונות, כדי שזה יתאים לציבור החרדי והמחירים יירדו, שינוי ברמת המסחר במקום כדי שזה יתאים לציבור החרדי, אז לספר שיש שוק חופשי, ומה לעשות – החרדים באים, זה נכון אחרי שאתה בונה שכונה, שרק לציבור החרדי מתאים, אז רק הציבור החרדי יגיע, אבל אם, על-פי ההמלצות של הוועדה שאנחנו הקמנו, ששלום היה שותף לה בחלק גדול מהישיבות, הגענו לכללים והנחיות, איך בונים שכונות לכל הציבורים, והכללים נזרקו לפח- - -
דניאל בן-סימון
יש לי שאלה: אורח החיים החרדי מאיים על צורת החיים שלך?
קריאה
תענה לו.
צבי ווליצקי
בציבור החרדי יש הרבה גוונים: יש הקנאים, שאני לא יודע אם אפשר להגדיר אותם כחרדים, דתיים או מה.
היו"ר דני דנון
מה אחוזם באוכלוסייה?
צבי ווליצקי
אחוזם מאוד קטן, הם מאוד קולניים, וגם השכנים שלהם מחסידויות אחרות די סובלים מהם, כלומר יש פה קבוצה די קטנה, שהגיעה לבית שמש, הם מפריעים לכל הציבורים, כולל הציבור החרדי, שסובל מאוד, ואני לא צריך להסביר שהשם של בית שמש יוצא לשמצה גם בקהילות חו"ל – אני בקשר טוב אתם.


הציבור החרדי ברמת בית שמש א' בעיקרו הוא גם ציבור של עולים חדשים מצפון אמריקה. מדובר בציבור חרדי – אנחנו קוראים לו "חרדי מודרני" – יש הרבה כינויים לציבור הזה, והוא בא בדרך כלל עם השכלה גבוהה, אנשים עובדים, הם גם באים עם קצת כסף, כלומר זו אוכלוסייה קצת שונה מהאוכלוסייה החרדית שאנחנו מגיעים אליה, וגם אוכלוסייה מתונה יותר. בחו"ל, בקהילות שלנו לפחות, לא היה הקטע הזה, של חרדי או לא חרדי; עצם זה שפגשת יהודי אחר בעיר, זה כבר היה סיבה לקשר. לא היו לנו החיכוכים האלה, ואנחנו לא מכירים אותם ולא מחפשים אותם. השכונה שאני חי בה היא שכונה מעורבת לחלוטין, שבקושי נוסעים בשבת, כי פשוט לא נוסעים. גם בית שמש הוותיקה – כשאני באתי לבית שמש ב-94', כמעט לא היו רכבים ברחוב.


אם פועלים על-פי ההמלצות של הוועדה המשותפת של ראשי הסיעות מהקדנציה הקודמת, ניתן למצוא- - -
היו"ר דני דנון
אתה יכול להעביר לנו את הפרוטוקול?
צבי ווליצקי
לי אין אותם כבר. יש לי הרישומים שלי.
היו"ר דני דנון
אשמח לראות את הנתונים האלה. תודה.


חבר מועצת העיר, מוטי כהן.
מוטי כהן
אחת הבעיות, גם בכלל במדינה – שתמיד מי שסובל זה הרוב, והמיעוט מצליח לעשות פה דברים – אני הייתי חלק מהניצחון של משה אבוטבול, ו-4,500 תושבים חילוניים בבית שמש בחרו במועצה החרדית שיש- - -
דניאל בן-סימון
חילוניים בחרו באיש הזה?
מוטי כהן
כן.
קריאה
גם אותנו הוליכו שולל.
מוטי כהן
תמיד אמרו בש"ס להחזיר עטרה ליושנה, וכשאני שמעתי את זה, נזכרתי בסבא שלי ובסבא של הסבא שלי, וחשבתי שהאנשים האלה מייצגים אותם, אז באופן תמים גם היום, כשיהיו בחירות בעז"ה, אז יביאו את הרב, יביאו כמה רבנים, ויגידו להחזיר עטרה ליושנה, אבל לא מבינים מה קורה מתחת לשולחן.


אני, לצערי, הייתי אזרח פשוט, ותמיד כשהצבעתי ש"ס, הצבעתי בתור אזרח פשוט, כדי להחזיר עטרה ליושנה, אבל חודשיים אחרי הבחירות – תפקידים מאוד בכירים, אני יושב פה בשולחנות הסגורים, שהתושבים לא חשופים אליהם, ופתאום אני מתחיל לשמוע את ראש העיר שמדבר, ופתאום שומע את מונטה ועוד חרדי, שפעם אחת גם עזרתי להם; אני שומע את הנפשות הפועלות מתחת לשולחן, ורואה שאין בינם לבין תורת משה וישראל שום קשר. חודשיים אחרי הבחירות לא הצלחתי להירדם.


היו פה הבטחות פוליטיות, ו-4,500 אנשים מבית שמש הוותיקה, חילוניים, בחרו בו, כי הוא הבטיח לפתור את מצוקת הצעירים פה. ישבנו אז, כי לא הייתי חבר מועצת העיר- - -
היו"ר דני דנון
מה אתה מציע?
מוטי כהן
הבעיה שלנו היא גם מלמעלה, שאריאל אטיאס, למשל, ישתלט. הוא היה פה. בגלל שהוא שולט על עתודות הקרקע במדינת ישראל, היום הציבור החילוני בארץ לא מבין מה הבעיה. במדינת ישראל היתה בעיה של הרבה שנים של גירעונות, אבל בשנתיים וחצי האחרונות, אחרי שאריאל אטיאס קיבל את התפקיד לידו, הוא תכנן רק עבור החרדים – את חריש, הוא תכנן את כל ה-30 אלף יחידות שהוא מתכנן, זה לחרדים בלבד, ולכן גם הסימפטום שקורה פה, רואים אותו גם בארץ.


אתם חברי הכנסת, אתם צריכים לבוא באופן שוויוני. נכון שקואליציות קובעות את הכיסא, אבל צריך לשים את הדברים על השולחן ולומר: עד כאן. אי-אפשר לתכנן רק עבור ציבור חרדי. לא ייתכן ש-30 אלף יחידות דיור פה מתוכננות רק עבור ציבור חרדי. המנכ"ל לא רצה לדבר, עכשיו אושרה תוכנית ג' 2, לפני שבועיים וחצי - כל הפרוגרמה היא רק עבור הציבור החרדי. יש פה אלף צעירים בבית שמש, שרוצים בית. למרות שג' 2 או ג' 1, למרות שהיא היתה מתוכננת לחילוניים, והם מנסים בכוח לקחת אותה, צעירים תושבי בית שמש ילכו ויגורו שם, ותהיה פה מלחמת אזרחים, וזה חבל.
היו"ר דני דנון
תודה. תשלים בבקשה, מר חתוכה.
נחמיה חתוכה
אני מרגיש לא שייך לדיון.
היו"ר דני דנון
עולים לא יבואו למקום עם המתחים שקיימים פה, ואתה רואה את המתח שקיים פה.
נחמיה חתוכה
אני חושב שיש פה דיון מאוד משמעותי על עתידה של העיר; לא בטוח שהדיון הזה, זה השולחן לעסוק בו. אני רוצה להתייחס לכמה דברים שקשורים לקליטת עלייה ולמשמעות של מה שקורה פה – באיזו תדמית שקיימת או שמייצרים לעיר, כי אם היתה לי התלבטות אם לגור בבית שמש או לא לגור בבית שמש, אחרי ששמעתי את הדברים פה, כנראה, לא אבוא לגור בבית שמש, ואני לא בטוח שזאת המציאות, ולא בטוח שזאת המציאות שצריך לצייר; צריך אולי לתאר את המציאות האמיתית, ואולי לייצר מציאות אחרת, וזה צריך להיות הדיון.


אני רוצה לחזור לעניין המשטרה. העיר בית שמש, יש בה שתי תוכניות ארציות, שהן שולחנות עגולים של משרדי ממשלה: אחת זה התוכנית הלאומית למניעת אלימות אצל ילדים ונוער הסיכון, ובית שמש – כל מה שכרוך בתוכניות, החל מהתערבות בתוך המשפחה, כל מה שקשור בפעילות חינוכית בקרב הצעירים האלה, זה במסגרת התוכניות האלה, ומי שבעצם קובע את התוכניות אחרי מיפוי שנעשה פה, והמיפוי מראה שבקרב עולים, בגלל משברי העלייה, יש אחוזים גבוהים. אני נמצא בוועדה המחוזית בירושלים, אני מאשר את התוכניות האלה. יש מיפוי, ועל בסיסו העיר עצמה, יחד עם ועדות היגוי, קובעות את התוכניות. יש תוכנית יפה גם על המגזר החרדי, וגם הוא חבר באותה ועדה – זה נוח"ם – נוער חרדי מנותק – גם שם יש תוכנית.


בית שמש זוהתה כעיר שתיכנס לתוכנית של "עיר ללא אלימות", והיא פלטפורמה עתירת תקציבים ותוכניות לטיפול בנושא. אני אומר את זה, כי הילדים עולים הם חלק מאוד משמעותי בטיפול הזה.


לגבי הקרקע החומה, בקרוב, אם לא השבוע, אחרי כל הישיבות והוועדות, ייצא קול קורא לרשויות לבניית פתרונות דיור למקבצים.
אברהם מיכאלי
מאיפה התקציב?
נחמיה חתוכה
אני לא יודע לומר את הפרטים, אבל דיברתי אתמול עם חביב קצב, וכנראה, עוד השבוע ייצא קול קורא לכל הרשויות, לאותן קרקעות חומות, שיתוף פעולה, תקציבים שחלקם יהיו מהמשרד – אני לא יודע לומר מה המרכיבים של התקציבים האלה, אבל זה יוצא.
היו"ר דני דנון
תודה. חבר הכנסת מיכאלי, בבקשה.
אברהם מיכאלי
אדוני היושב-ראש.
קריאה
רוצים למרוח אותנו, למשוך את הזמן.
אברהם מיכאלי
הגענו לעיר בית שמש, ואני שמח על כך, כי הבעיות ששמענו פה היום, זה לא לשולחן הזה, זה לא לדיון שניהלנו פה היום. כל החברים פה, ככנסת, אולי נזמן אותם, ונדון אתם על הבעיות שהם העלו פה, כי בעיות השיכון או הדיור שהם העלו פה – אנחנו ודאי לא בשולחן הזה נפתור אותן. לצערי, לא הספקתי לשמוע כמה בעיות של רווחה, ויש פה בעיר בעיות רווחה, והסתובבתי פה בעיר, ואני מכיר את האוכלוסיות הקשות של יהודי אתיופיה, שמתמודדים. מפקד המשטרה רמז פה, והוא לא פירש, וזאת הבעיה שמטרידה אותנו. אנחנו צריכים מחר לצאת ולבקש כל מיני פתרונות, לעזור להם.
מנשה
להגיד שיש פה רווחה, לקבל תקציב מהמדינה, ולהעביר את זה שוב לחרדים – זאת השיטה שלהם.
אברהם מיכאלי
אתה כל כך לא ראוי לתגובה – אני לא רוצה להגיב.
מנשה
אתה לא ראוי לתפקיד. אתה חי על חשבוני. אני עובד ומשלם מס הכנסה. אתה לא עובד בכלל. כל הציבור שלך לא עובד בכלל.
היו"ר דני דנון
סליחה, מנשה.
אברהם מיכאלי
אדם לא ראוי.
מנשה
לך אין זכות דיבור בכלל.
אברהם מיכאלי
יש פה אוכלוסיות עולים ותיקות, שמתמודדות עם בעיות – אני מתאר לעצמי שנצטרך לחשוב, מה מצב המועדוניות לנוער, מבחינת תעסוקה של אחר הצהריים. אתה אומר שאין להם לצאת מחוץ לעיר – אמר מפקד התחנה, וזאת בעיה. אז הם מחפשים דברים, ובסוף הם מגיעים לבעיות כאלה או אחרות.


גם האוכלוסייה החדשה, שהגיעה ממדינות צפון אמריקה, וגם קלטנו כמה קבוצות ב"נפש בנפש", גם להם יש בעיות ייחודיות, שאנחנו כוועדת עלייה מטפלים גם בהם, לכן לשמוע, מה הצרכים המיוחדים שלהם, כדי שנוכל גם להתייחס אליהם, לכן עם כל החשיבות של נושא השיכון, שהרחבנו בו, את הדברים האלה כדאי שנשמע מהם, ונוכל גם להתייחס.
היו"ר דני דנון
תודה. חבר הכנסת בן-סימון, בבקשה. ושוב – אני מעריך את הגעתך אחרי ליל הפריימריז.
דניאל בן-סימון
אני מכיר את בית שמש, כי כעיתונאי, כל מי שרצה לדעת, מה שלום המערך בזמנו ומה שלום הליכוד, היה בא לבית שמש כדי לדעת, כי זה היה מיקרוקוסמוס של הבעיות. כך באתי לבית שמש, היתה רק טענה – 10,000 תושבים, רובם צפון אפריקה, הווי כאילו חזרת למרוקו, ואני אומר את זה באהבה גדולה. הכתבות הכי יפות בעיתונים היו על בית שמש, תמיד חודש-חודשיים לפני הבחירות, עד 81' – בא לפה המועמד לראשות הממשלה, שמעון פרס. ביקור טראומתי. אחריו בא עמוס עוז, כתב פה ושם בארץ ישראל על ההווי של בית שמש, כלומר הכרנו את בית שמש בהקשר הפוליטי, כעבור כמה שנים באתי לפה, לפני עשר שנים, כתבתי כתבה שנקראת "נס בית שמש" בעיתון "הארץ", ואמרו לי: מישהו שילם לך משהו? כתבת כתבה מאוד חיובית על הגידול באוכלוסייה ועל העלייה האנגלוסקסית, שהציגה חדרי מסוג אחר: חרדי שעובד, חרדי ששותף למרקם החילוני, הדתי – לא החרדי הקנאי ולא המתנתק, שזו סכנה בכלל לעתיד החברה. כתבתי כתבה חיובית – הם עוסקים בהי טק, הם מדברים, הם שותפים להווי, והם העלו יחד אתם את האוכלוסייה – גם של חבר העמים וגם של צפון אפריקה, כי גם העולים מצפון אפריקה בשנות ב-50 המשיכו להרגיש עולים, עד היום.


יש פה בעיה, והאלמנט של החרדים וההתחרדות – זכותו של כל אדם לחיות איך שהוא רוצה, אבל חשוב שראש העיר יידע את זה: אם יש כוונה להחריד את העיר הזאת, מהמילה "חרדה", ולהפוך אותה למתחם סגור, יש לזה מחיר. אני כראש עיר הייתי חרד מהמחיר שאתה משלם, אם אתה פה ישוב חרדי קנאי, כי סופם של הקנאים להדביק את האחרים, ודני דנון יודע על מה אני מדבר. יש לזה מחיר כלכלי, חברתי. אם בעוד חמש-עשר שנים כל הכתבות האלה שמתפרסמות על חוסר הסובלנות כלפי האחר, על בית שמש, אתה הופך להיות ראש ישוב בני ברק לעניים, בני ברק לצפון אפריקאיים או משהו כזה. השאלה, אם זו המגמה. אני חושב שזו בעיה לאומית, בני ברק, השינוי שמתחולל בה.


לכן אני מציע – אני מתכוון להעלות הצעה לסדר היום כדי להפוך את בית שמש לנושא לדיון של כלל הציבור הישראלי, שהכנסת תתייחס, האם זה שייך רק לש"ס, האם זה החזון הצפון אפריקאי שלנו, של החזרת העטרה ליושנה, ואני אומר את זה בכל הידידות, מיכאלי, האם זה החזון.
היו"ר דני דנון
החרדים שבאים הם לא מש"ס.
דניאל בן-סימון
אני יודע, אבל הוא השטיח. כבוד ראש העיר, אני מתכוון להעלות את ההצעה לסדר כדי להפוך את זה לדיון ציבורי, שכל המפלגות יאמרו את המילה שלהן על עתידה של בית שמש; שהליכוד יאמר את דעתו ואת דעתה של ש"ס. תודה רבה.
היו"ר דני דנון
תודה.
קריאה
אדון בן-סימון, אתה תתחיל בביבי נתניהו, שמכר את העיר. יש מסמך חתום, שהוא מכר את העיר לחרדים. תתחיל בו, אפילו שאני ליכודניק.
מנשה
הבעיה שלנו זה האנשים שלנו, כמו דנון – הליכודניקים. אין לי בעיה עם חבר הכנסת מש"ס פה. אתו יש לי חשבון אישי, כי אנחנו עזרנו לו להוריד את הליכודניק שהיה פה, את דני וקנין, והכנסנו אותו, אבל איך שהוא עלה- - -
היו"ר דני דנון
תודה. אני מבקש מראש העיר להתייחס לדברים שנאמרו פה, למהות של לאן הולכים בעתיד.
משה אבוטבול
ראשית, אני חייב לציין, שכאשר היתה פנייה מכובדת מצד הוועדה שלכם על-ידי דנה גורדון, לנהל ישיבת ועדת קליטה, הבנתי שיש לנו בעיית קליטה, והכנו תיק לגבי קליטת עלייה; לא דיברנו על קליטת הסתה או כל מיני ויכוחים מהסוג הזה. מבחינתי, לו הייתי יודע שמדובר בנושאים האלה, הייתי מביא לכם גם גרפים, אבל אני מבין שרוצים לדבר על כל מיני דברים – זכותו של כל תושב לדבר כמה שהוא רוצה, ולהעביר את זה לשיח. אני גם מכבד את עמדתך, להביא את זה כהצעת חוק, דיון בכנסת.


אני רק רוצה לומר לחברים היקרים מספר דברים, וכדאי לא להתעלם מהם. הדבר הראשון, אני לא הבאתי חרדים לעיר לעת עתה; מי שהביא חרדים לעיר, זה התחיל בכהונתו של ראש העיר דאז, מר שלום פדידה, שבנה פה את קריית נחלה ומנוחה, וזה המיזם שהתחיל בו כקליטת חרדים בעיר בית שמש, אז אני מבקש להזכיר את תרומתו הנכבדה של מר שלום פדידה להחרדת העיר, בהבאת כ-1,500 משפחות ראשונות לעיר.


לאחר מכן במשך 15 שנה קודמי בתפקיד, מר דניאל וקנין, הביא מסות על גבי מסות של חרדים לעיר. זה התחיל ברמת בית שמש ב', שזו שכונה שיש בתוכה גורמים ממאה שערים, שהוא הביא אותם. הוא הביא גם את רמת בית שמש א', הוא גם הביא את חפציבה וגם את יפה נוף.
קריאה
מה עם העתיד?
משה אבוטבול
תכבד קצת. לא על כל דבר קוראים תיגר. תקשיב גם. מי שהביא לכאן חרדים, ייאמר לשבחו של מר דניאל וקנין – ראש העיר הקודם, עשה עבודה נהדרת בנושא. אני בינתיים, אפילו חרדי אחד עוד לא הגיע לעיר, כי כל הפרויקטים נמצאים בבנייה.


לפני כחודשיים חיתנתי את הבן שלי. כדי שלא יגידו, שאני מביא חרדים, שלחתי אותו לגור באשדוד. אני לא מביא חרדים; מי שמביא חרדים והביא חרדים זה שלטון הליכוד הקודם, 15 שנה. למה – כי באופן טבעי הם אוטומטית, כמו עדר, יצביעו עבור המועמד הזה, וכך הם עשו פעמיים, אז צריך לדעת את האמת.
קריאה
באנו לפתור, לעתיד.
משה אבוטבול
זאת ועדת קליטה, זאת לא ועדת פתרונות.


אני נבחרתי לפני כשנתיים וחצי על-ידי אוכלוסיות רבות, כולל מפלגת העבודה – ייאמר לשבחה, כולל מפלגת הצעירים של ידידי, ממלא מקומי, מר מאיר בלאיש, כולל גם ידידי שסייע בידי בתחילת הדרך, ואני תמיד חייב לו תודה, מר שלום אדרי, שעודד אותי וקידם אותי.
שלום אדרי
פעם שעברה לא הלכתם עם דני.
משה אבוטבול
לא נכון, פעמיים הלכתי אתו, ושירתי אותו. קיבל עבודה נהדרת.


מבחינתי, אני מודיע בצורה הברורה – כל מי שרוצה לבוא לגור בתוך העיר, בברכה מוזמן לגור כאן. זאת הצהרה שלי.


מבחינתי, אני עושה הרבה מאמצים כדי שיבואו אוכלוסיות נוספות. זה שאני בונה פה דברים שלא היו פה שלושים שנה, כמו בניין בית היכל התרבות, שזה אמור לתת מניפה רחבה, שיבינו שהעיר הזאת היא עיר תרבות; זה שאני בונה פה קניונים היום – בונים פה שלושה קניונים יפהפיים, וזה דבר שלא היה פה אף פעם בבית שמש, זה בא להוכיח לכולם שהעיר הזאת פתוחה, העיר הזאת של כולם. אנחנו בונים פה קניונים, עושים פה עבודה נהדרת. משרד השיכון נתן לי 18 מיליון שקל – תרשום לפניך- - -
קריאה
קיבלת אותם- - -
משה אבוטבול
שקרן. כל זה ניתן לעיר הוותיקה בלבד. החנייה החדשה שעשינו במרכז, זה מזה. לא רק זה.
קריאות
- - -
היו"ר דני דנון
סליחה, מי שרוצה, יכול לצאת. אנחנו בישיבה של הכנסת ולא בישיבת מועצת עיר. אנחנו לא רגילים לזה. למרות הדימוי שיש לכנסת, יש סדר. נתנו לכל מי שרצה לדבר, ואני מבקש לתת לראש העיר לומר את דברו, ואחרי זה נסכם. בבקשה.
משה אבוטבול
מבחינתי, כפי שאמרתי, אני בניגוד אולי לראש הממשלה היקר, מר ביבי נתניהו, שלפני כשנתיים וחצי אל תוך שיחות ליליות בתוך הסכם קואליציוני חתם שם אתם, וסימן שם את חריש, את מודיעין, את בית שמש בהסכם הקואליציוני. לא אני חתמתי אתו.
קריאה
הוא לא היה.
משה אבוטבול
מי שחתם, זה ראש הממשלה. אם מכר מישהו את בית שמש, זה ביבי, ותלינו עליו.
קריאות
- - -
משה אבוטבול
אני כפוף לראש ממשלת ישראל.
קריאות
מה שתקבע, יהיה פה. הוא מריונטה.
מנשה
הם יושבים בשקט, ומפעילים אותם על שלט.
היו"ר דני דנון
אני מבקש מכולם להירגע, ולתת לראש העיר לסיים, בבקשה.
משה אבוטבול
כל שר מקדם תוכניות רבות. השר אטיאס מקדם שיווקים בכל הארץ כולה. מי שרואה שהוא עשה כעת שיווקים לכ-50 אלף יחידות דיור בכל הארץ כולה, אז אי-אפשר להאשים את השר אטיאס.
יוסי לבקוביץ
איפה מונטק, שמחליט פה על כל- - -
משה אבוטבול
אם היו אומרים שזה בינוי, הייתי מביא את אנשי הבינוי; אמרו שזה קליטה, ומסתבר שזה קליטת הסתה.
מנשה
לקחת את כל התקציב. למה? קליטת עלייה אתה רוצה, לא?
משה אבוטבול
גם התקציב של נושא תנועות הנוער חולק הפעם בצורה שוויונית פר תלמיד. מה לעשות, שיש 2,000 תלמידים במגזר הזה, ופה יש בודדים? פר תלמיד.


יש תשובה ברורה לכל דבר. אמרנו – מי שרוצה לגור, יכול לבוא לגור. ניסו להגיע עד בג"ץ, הגיעו קודם כל למחוזי. השופט משה סובל במחוזי דחה את העתירות- - -
קריאה
תסביר למה.
משה אבוטבול
תסביר אחרי זה, בזמן שלך. הוא דחה את הנושא הזה, לאחר מכן הגיע לבג"ץ, פעלתם בנושא הזה, כי רציתם לדחוק את בית המשפט לפינה, שיגיד: שליש, שליש, שליש.
קריאה
כמו שאמרת.
משה אבוטבול
לך לא הבטחתי; אתה לא הלכת אתי אלא התמודדת נגדי, אז לך אני לא חייב.


נמשיך הלאה. לכן בית המשפט קבע, שהוא לא יכול להתערב באפיוני האכלוס, ודחה אותם. גם ועדה מחוזי – הגיעו להם 7,500 התנגדויות – כמות נכבדה. היא ישבה, מיצתה את הדיונים, ואמרה: התנגדויות לא ענייניות, ושלחה את ההתנגדויות, ואישרה את התוכניות. אני לא יותר חזק מאנשי החוק הנמצאים בירושלים, ואמרתם: יש שופטים בירושלים.
קריאה
תעצור את הבנייה.
משה אבוטבול
אני לא עוצר שום בנייה.


דבר נוסף, יש פה מספיק פרויקטים יפים, שאם נעבוד עליהם יפה, וציינו קודמיי את הפרויקטים, ושכחו לציין פרויקט נוסף, של 70 דונם, שנמצא ליד מגרש הכדורגל, והתחלנו לטפל בנושא תב"עית, ורצנו לשר, לדבר, לאפיין את זה דווקא לבני העיר. אם ועדת הקליטה הנכבדה רוצה לעזור לראש העיר, שתבוא לעזור שם, לזרז את הדברים.


דבר אחרון, העיר שלנו זקוקה בעיקר למשב רוח מרענן, ולא למתן תגובות אלימות בעיתונות. זה רק גורם לאותם אנשים שעוד נמצאים פה, לעזוב את העיר. כאשר עיתוני סוף השבוע המקומיים- - -
קריאה
אתה גורם. כל העיתונים שלך.
משה אבוטבול
עיתוני סוף השבוע המקומיים מלאים כולם בהסתה כלפי החרדים, כל המדורים פרט לפרשת שבוע והדלקת נרות – המקומונים – מביאים את דיבתה הרעה של בית שמש, לא פלא שאנשים בורחים מהעיר.
קריאות
- - -
משה אבוטבול
אני שירתי בצה"ל, ותפסיק לדבר שטויות. אם אנשים חמדו לצאן, ואמרו דברים בשמי, אני לא צריך לתבוע אותם על דיבה, כי אם אתבע על דיבה על כל מה שאתם כותבים בתגר, היום הייתי מיליונר גדול.
קריאה
אם יתבעו אותך על השקרים שלך- - -
משה אבוטבול
בבקשה, אני מאתגר אותך.


חברים יקרים, כנסת נכבדה, לסיום אני רוצה לומר, היות שעלה פה גם, והוא לא הנושא, של בית ספר "אורות", צריכים לדעת את האמת כדי לא להתבלבל. כאשר בית הספר הזה, התחילו לבנות אותו, ואמרתי את זה במסיבת עיתונאים שהתחילה את פתיחת השנה. כאשר התחילו לבנות את זה, לצערי, קומץ קנאים, שאני מגנה, וגיניתי, והתלוננתי במשטרת ישראל, ונמצא פה מר קובי כהן, מפקד המשטרה – התלוננתי במשטרת ישראל, כאשר הקימו את הבניין הזה לפני כשנתיים וחצי, הם נשכבו תחת הטרקטורים והפריעו לבניית בית הספר.
קריאה
פעם אחת, תשעה אנשים.
משה אבוטבול
היו כמה פעמים.
קריאה
אמרת שתסדר את זה.
משה אבוטבול
נכון. ישבתי עם מנהל בית הספר, מר ניסימי, כדי לבדוק, האם אנחנו מתעקשים על אותו מקום, או חושבים על חלופות אחרות. מסתבר, שמנהל בית הספר שכנע אותי, שכדאי כן להשאיר את זה שם, במקום, ואם תהיה בעיה בנושא הזה, הוא יעשה בתוך המגרש – יש שם צמוד, 10 מטרים ליד, בית ספר לבנים, שמרוחק מהבניינים, יעשה הצרכה פנימית לתוך בית הספר, יעביר את אלה לאלה, כדי שיהיה שקט במקום. זו ההבטחה שניתנה לי על-ידי מנהל בית הספר. לכן באמת לקראת שנת הלימודים היינו בטוחים, שאולי הנושא הזה ירד, ואולי גם הצד השני שכח מההבטחה, והכול יהיה בסדר. צעדנו באותו מתווה, שמשאירים את זה כמו שהוא.


מסתבר שהם חדרו לבניין ופלשו שם לבניין, אותם קנאים, ואני מדגיש שוב – בבית שמש הציבור החרדי ככללו זה לא ציבור שעושה אלימות או דברים מהסוג הזה. יש לנו קבוצה קטנה, וכולם יודעים את זה, שמדובר פה בכ-300-200 משפחות בלבד מתוך כל הפסיפס, אז הם חדרו לבניין, וראו שזה הופך להיות בית ספר לבנות, והם השתוללו. ניסינו לעשות שעות רבות של גישור כדי ליצור את הפתרון. ישבנו שעות רבות – גם גזבר העירייה, גם מנכ"ל העירייה, גם מקבץ של ההורים ו-וועדי ההורים, כדי להגיע לפשרה, כדי שתמנע את הסכנה, לצערי, שאני מגנה אותה, הסכנה הצפויה לנו מכך שיבואו לשם להפגין ולצער את אותן בנות שבאו סך הכול כדי ללמוד ולהצליח.


מרגע זה, שראיתי שהמצב לא קל, פניתי לידידי, מר קובי כהן, מפקד המשטרה, ואמרתי לו: צריכים להציב שם שמירה, צריך לעשות משהו, כי אנחנו חייבים לשמור על אותן ילדות, ולא לתת חלילה מצב שילדה אחת תצא משם אפילו בחרדה – אני לא מדבר על נזק גופי. מרגע שבית הספר נפתח, וניסיתי, וראיתי שפשרות לא הולכות, כי סך הכול מה ביקשתי – אבא שנמצא בשולחן שבת עם הילדים, ויש ויכוח בין בן לבת או משהו כזה, הוא אומר: תעבור אתה לפה, ואתה לפה. זה דבר לגיטימי, אף אחד לא רואה בזה סחיטה או איומים.
יוסי לבקוביץ
לגיטימי אולי באיראן.
משה אבוטבול
העברה ממקום למקום כמוה כג'נטלמניות, שנדרשת כדי לשמור על שקט, ומרגע זה שעשינו כל מאמץ, והמאמצים כשלו, אמרתי למפקד המשטרה, הודעתי לשר החינוך, הודעתי לשר המשטרה, שהעירייה לא יכולה להיות שם ערוכה. התקנו מצלמות במקום כדי למצוא את הפורעים, עשינו מספר דברים כדי ללכוד את אותם פורעים. לכן גם בוצעו מעצרים על-ידי משטרת ישראל.


אני מגנה כל אלימות שנעשית כאן, אבל מאידך, באותה נשימה אני קורא בקול גדול, ברגעים האלה שאתה ואני נמצאים כאן, יושבים צוות שמנסה לעשות רבות ונצורות בתוך ועד ההורים, אנשים טובים מירושלים, שבאים כדי לשבת עם ועדי ההורים, כדי למצוא כל מיני פתרונות, שהשקט יחזור על כנו.


אני אומר פה שוב, ויעיד פה מפקד המשטרה – שלוש שנים כמעט שאני בתפקיד, היה פה שקט גדול מאותו מגזר קיצוני קנאי.
קריאה
· - -
משה אבוטבול
גם זו נוסחה, אגב. זה עבד יפה בגוש קטיף. בהתנתקות זה עבד יפה.


מה שאני מבקש בסיומם של דברים- - -
קריאה
שר החינוך כל הזמן מסנדל את מה שאתה רוצה להעביר. צריך להגיד את האמת.
משה אבוטבול
ככל שנצליח להשיג שם פשרה, ואני צמא לפשרה, ויודעים את זה כולם, שאני איש של פשרות; ככל שנצליח להציב שם פשרה אמיתית בין הנצים, השקט יחזור על כנו. מה אני יכול לעשות, שכל תחזיות המשטרה שנאמרו לי, כולן התקיימו, לצערי, אחת לאחת.
קריאה
בבנייה תעשה פשרות.
משה אבוטבול
בסיומם של דברים אני קורא לאדוני, היות שבאמת הגיעו לפה אנשים חשובים, אנשים מאוד נחמדים, אנחנו יושבים, אנחנו אנשי דיאלוג; אתמול בלילה ישבתי שלוש שעות עם מקבץ חברים של חסרי דיור, אלפסי, יחד עם גברת אוחנה, היו כעשרה אנשים, ודיברנו. אני מציע לאדוני, בשמחה רבה לכל דיון שאדוני יקרא לי, והפוך – קראתי לפני כשבועיים לידידי שלום אדרי, ביקשתי ממנו, שמאוד אשמח אם הוא יסדר לי פגישה עם אנשי תגר הנכבדים, ועדיין זה אקטואלי ורלוונטי.
קריאה
אנחנו לא רוצים דיבורים אלא מעשים.
משה אבוטבול
את העיר לא בונים במחאות אלא רק בהידברויות. לכן, אם אדוני רוצה ליצור דיאלוג, להזמין אותנו לכנסת, אבל לפעם הבאה לא תחת ועדת הקליטה, כי זה קצת מבלבל, אלא תחת דיאלוג אמיתי, שרוצים לדבר, אני אשמח להגיע, לשתף פעולה, ולעשות כמה שיותר. תודה.
היו"ר דני דנון
תודה. לסיכום, אני יוצא - ואני חושב שחבריי שותפים – מאוד מוטרד מהישיבה היום, כי מצד אחד, הדברים שנאמרו פה בצורה אמיתית על-ידי המנכ"ל ונציגי משרד השיכון – יש פה תוכנית גדולה מאוד, שהיא מתקדמת בצורה מהירה מאוד, ומצד שני, אני לא רואה שיש הידברות אמיתית בין החלקים השונים.


אדוני ראש העיר, לגבי הדיון היום, כן בפרוטוקול, כשביקשנו את הדיון, ביקשנו דיון בנושא קליטת עלייה ובעיות הדיור.
משה אבוטבול
זה לא מופיע לי פה.
היו"ר דני דנון
תשאל את דנה, שנמצאת פה אתנו. הסיבה שעשינו זאת, כי כמו שהעולים ידעו להרים את בית שמש מעלה-מעלה, אם העולים יתחילו לצאת מפה, ויפסיקו להגיע לפה, גם העיר תרד מטה-מטה, באותה מהירות, ולכן אנחנו רואים חשיבות רבה.


אני מאמין בהידברות. היום לא ראינו פה הידברות.
משה אבוטבול
כי היה רק צד אחד; הייתי צריך להזמין את החרדים, שגם הם יידברו. לא אמרו לי להביא. אם היית אומר לי, הייתי מביא לך עשרה אנשים מ"נחלה ומנוחה", עשרה מרמה א', עשרה מרמה ב' – הם היו מגיבים לכל הדברים.
מנשה
· - -
משה אבוטבול
גם שם יש הרבה "מנשים".
היו"ר דני דנון
תודה.


יהיו פה עוד הזדמנויות, וכל מי שרצה לבוא לישיבה, והחדר היה צר מלהכיל, נכנס ודיבר.


אני רוצה, ברשותכם, להקריא את הסיכום: ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קיימה את ישיבתה בעיר בית שמש. קליטת העלייה במדינת ישראל היא משימה לאומית, ופתרון בעיות הדיור הלאומיות יכול להיות אתגר עבור העיר בית שמש. העיר בית שמש היוותה ומהווה אבן שואבת לעולים במשך שנים רבות, ולאחרונה מהווה מוקד משיכה לעולים מצפון אמריקה.


הוועדה קוראת לראש העיר ולצוות העיר, לוודא שבבניית 22 אלף יחידות הדיור החדשות לא תהיה הומוגניות אלא בנייה לכלל המגזרים, שיגיעו מכל רחבי הארץ.


הוועדה קוראת למשרד השיכון ולרשות המקומית, לתת עדיפות ליוצאי צבא ולעולים חדשים, כפי שמוגדרים בחוק, בפרויקטים שנבנים, לפחות ברמה של למעלה מ-50 אחוז.


הוועדה התרשמה, שהמתח הקיים בעיר פוגע בתדמית העיר ובכוח המשיכה שלה לעולים החדשים.
משה אבוטבול
ולציבור כללי.
היו"ר דני דנון
ולציבור הכללי.


הוועדה תעלה את הנושא לסדר היום של הכנסת. הוועדה תקיים ישיבת מעקב בשיתוף ועדת כלכלה ובהשתתפות שר השיכון, ראש העיר, הנציגים השונים וכל מי שירצה להגיע- - -
משה אבוטבול
וקבוצת תדר.
היו"ר דני דנון
תוך 45 יום בכנסת בירושלים.


אני רוצה להודות לכולם, אני מקווה שנצליח להמשיך ולקדם את הנושא החשוב הזה.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים