ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/10/2011

חוק בתי המשפט (תיקון מס' 68), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
28
ועדת החוקה, חוק ומשפט

3.10.2011


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 455

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

שהתקיימה ביום שני ה' בתשרי התשע"ב (3 באוקטובר 2011) בשעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו- 2010), התשס"ט-2009 – פרק ל"ד, סעיף 260 – ניוד תיקים בין בתי משפט. הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
עו"ד לירון בנית ששון – ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יאיר אידר – רפרנט ביטחון פנים באג"ת, משרד האוצר

שופט משה גל – מנהל בתי המשפט, הנהלת בתי המשפט

עו"ד לאה רקובר – יועצת משפטית, הנהלת בתי המשפט

עו"ד ברק לייזר – יועץ מקצועי למנהל בתי המשפט, הנהלת בתי המשפט

עו"ד שלי רוזמן – עו"ד בלשכת המנהל, הנהלת בתי המשפט

עו"ד ישי שרון – סנגור ציבורי, סנגוריה ציבורית

עו"ד דבי גילד-חיו – מקדמת מדיניות חקיקה, האגודה לזכויות האזרח בישראל

עו"ד ברוך כצמן – נציג לשכת עורכי הדין

עו"ד יעל גויסקי – לשכת עורכי הדין

יהודה סקר - אזרח
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
סיגל קוגוט; אלעזר שטרן
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים

2009 ו-2010), התשס"ט-2009 – פרק ל"ד, סעיף 260 – ניוד תיקים בין בתי משפט.

הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010) – סעיף 260 – ניוד תיקים בין בתי משפט. מי רוצה להציג את הצעת החוק – משרד המשפטים? מנהל בתי המשפט?
משה גל
אני אציג בכמה מילים, ברשותך.

תודה רבה. בוקר טוב. תחילתה של ההצעה ברעיון שהתגבש גם בעקבות פסיקת בית המשפט העליון שקבע בכמה פסקי דין בענייני סמכות מקומית שמדינת ישראל היא מדינה קטנה, ובעצם שאלת הסמכות המקומית צריכה לקבל ראייה אחרת מהראייה שניתנה לה במהלך השנים; וגם היום בתי המשפט כבר רואים סמכות מקומית כדבר שונה לחלוטין. הרעיון היה שמדינת ישראל היא קטנה, לצערנו, ובעצם מספיק מחוז אחד.
היו"ר דוד רותם
אתם עוד רוצים להקטין אותה עוד יותר.
משה גל
כשאתה אומר "אתם", למי אתה מתכוון, אדוני היושב ראש?
היו"ר דוד רותם
מערכת המשפט. אני קורא את פסקי הדין של בית המשפט העליון בעיקר.
משה גל
אפשר לדון בזה בישיבה נפרדת, אם היושב ראש רוצה.
היו"ר דוד רותם
זה לא דבר שלא תצליחו בו.
משה גל
בסדר, אנחנו לא נצליח בשום דבר.

מערכת בתי המשפט שנים על שנים התקדמה בתיקונים, ובעצם לא ניתנו לה מנגנוני ניהול ראויים בתחומים רבים. גם האזורים שנקבעו – זה דבר שמכביד מאוד על התנהלות ראויה של מערכת. וכמובן, אני יודע שיישמעו כאן טענות, ואני מצטרף לטענות – הצורך בנגישות של בתי המשפט לאזרחים זה דבר חשוב; ונגישות היא גם נגישות עניינית, שלא יהיו חסמים ענייניים – אגרות וכולי – וגם נגישות פיזית, שיהיה אפשר לגשת אל בתי המשפט. אבל בתי המשפט לא צריכים להיות בכל כפר ובכל עיר מחוז. הם צריכים להיות נגישים בצורה סבירה כי בסופו של דבר המבחן הוא לא מבחן הנגישות בלבד, אלא מבחן השירות המשפטי וטיבו של השירות המשפטי. אז אם יש נגישות בכל כפר, אבל הדיונים מתקיימים אחרי שלוש שנים אז זאת לא נגישות אמיתית. כל מה שאנחנו מבקשים זה לאפשר באמצעים סבירים ומאוזנים לנהל מערכת בצורה מיטבית יותר, כאשר יש לנו מגבלות מאוד קשות של מקום. בתי המשפט עמוסים מאוד, אין צורך לומר, המקום צפוף; יש צורך בתוספת שופטים רק אי אפשר להושיב אותם כי אין מקום היכן להושיב אותם, ולכן המערכת צריכה למצוא איזונים כדי שהיא תוכל להתנהל כראוי.

אני מבקש לתת דוגמה שממנה נולד הרעיון, אבל זה עדיין חל גם על דברים אחרים כי הבעיה הזאת נפתרה: אני מצאתי שיש מחוז אחד במדינה שהוא עמוס 45% מהמחוז לידו. יחס התיקים בין המחוזות הוא 55%-45%. אבל המחוז שבו יש עומס של 55% יש בו 30% יותר שופטים. זאת אומרת יש עומס הרבה יותר גדול על מחוז אחד ביחס למחוז השני. להעביר שופטים אי אפשר כי אין בניינים, וזאת לוגיסטיקה מורכבת מדי, והפתרון הנכון היה לקחת מכסת תיקים ולהעביר אותם לעיר השנייה שנמצאת במרחק של 15 קילומטר במקרה הזה. אין סמכות ניהולית לעשות את זה. הפתרון היה – לא תאמינו – אנחנו שינינו את גודל המחוזות כדי להתאים את האיזונים. זה דבר הרבה יותר מורכב, הרבה יותר מסובך ופחות טוב ניהולית. כי כשאתה משנה מחוזות אז באותו שינוי באמת פתרנו חלק מהבעיה, אבל למשל בתיקי משפחה דווקא אותו מחוז שהיה פחות עמוס, יש בו יותר עומס, אבל כשמעבירים מחוז מעבירים עם כל התיקים שלו, ולכן היינו צריכים לווסת שופטים בענייני משפחה, לצורך הדוגמה. לכן הפתרון הנכון הוא של הסמכות המנהלית כפוף לממונים על הסמכות המנהלית. דהיינו מנהל בתי המשפט בהסמכה של נשיא בית המשפט העליון ובאישור שר המשפטים יוכל לעשות העברה מסוימת של תיקים בטווחים שנקבעו. מדובר בשיקול דעת מנהלי, זאת לא העברה שרירותית שפתאום קם המנהל בבוקר ויש לו קפריזה להעביר תיקים או שהוא רוצה להעביר תיקים כדי שתהיה תנועה במערכת. זה לא כך, זה כפוף לשיקול דעת מנהלי; לשיקול הדעת המנהלי יש ביקורת, והביקורת מובנית גם בהצעה. בכל מקרה יש כללים של המשפט המנהלי שההצעה צריכה לעבור.

כמובן, אם מדובר בתיקים של תעבורה אז צריך לדבר עם המפכ"ל או מי שהוא ימנה. הדברים נעשים גם בלי שזה יהיה כתוב, בהתייעצות עם הנשיאים ועם כל הגורמים שצריכים להיות כדי שאפשר יהיה להתחיל לנהל את המערכת קצת יותר טוב, ובסופו של דבר לטייב את השירות המשפטי, והטיוב הזה הוא גם לאוכלוסיות החלשות שיכולות לומר, מזיזים לי עכשיו 20-15 קילומטר, וזה פוגע בי. בוודאי שזה קצת פחות נוח, אבל אם היינו מסתכלים על מדינת ישראל מלכתחילה והיינו צריכים לבנות היום מערכת משפט חדשה מהבסיס, אם הייתה מתקבלת הצעתי היינו עושים אותה מחוז אחד עם ארבעה בתי משפט בכל הארץ. זה מה שצריך להיות למדינה בסדר גודל כזה. אני מבקש לקבל את ההצעה, תודה רבה.
היו"ר דוד רותם
ומה עם ערכאת ערעור?
משה גל
ברור, צריך גם ערכאת ערעור. אני מדבר על ערכאות ראשונות.
סיגל קוגוט
אני אציג את השינויים שנעשו.
היו"ר דוד רותם
קודם נשמע את ההערות של לשכת עורכי הדין ואת התנועה לזכויות האזרח.
סיגל קוגוט
אבל אני אשמח אם הם יתייחסו לנוסחים המתוקנים.
היו"ר דוד רותם
לא חשוב. הם יתייחסו למה שהם רוצים.
ברוך כצמן
אני עורך הדין ברוך כצמן מלשכת עורכי הדין. הלשכה בכל מקרה הייתה מעוניינת בזמן נוסף כדי לתת התייחסות עניינית, בין היתר לאור העובדה שטרם יש קואליציה, טרם כל המוסדות הנבחרים נבחרו. אני מבקש להגיש עמדה מסודרת בכתב.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה, אחרי ההצבעה.
ברוך כצמן
לגוף העניין יש לי כמה השגות לגבי הצעת החוק, הרבה דברים לא ברורים בה, ובסוף יעמיסו יותר על מערכת המשפט. יש כאן עניין של ההשגה בהצעת החוק. לא ברור לי היום איך הולך הליך ההשגה, כמה זמן הוא נערך – עם תצהירים? יש חקירות? כולנו רוצים להקטין את העומס על בתי המשפט, ויש לי חשש שכפי שההצעה בנויה היא תגדיל את העומס במובן הזה שיהיו דיונים מיותרים.

דיברו כאן על נגישות – יש בעיה של נגישות בהצעת החוק. אני חושש שהרבה תובעים פוטנציאליים, אם וכאשר יעבירו את הדיון למרחק של 60 קילומטר, כפי שהיום מדברים, זה יהיה חסם, זאת לא תהיה נגישות. יכול להיות שהעומס יקטן, אבל מפני שאנשים לא יגישו את התביעות האלה. אני לא מדבר על חברות ענק, אלא על המידיין הסביר, הפשוט, הרגיל שיש לו תביעה קטנה. יש כאן בעיה גדולה עם מרחק של 60 קילומטר, וזה עוד חסם גדול בפני תובעים פוטנציאליים שלא יוכלו לשאת בכל העלויות שכרוכות בניוד עדים, בעורכי דין, בהוצאות נסיעה.
היו"ר דוד רותם
התיקון הבא הוא בחוק לשכת עורכי הדין שעורך דין שהעביר את התיק לא יוכל לבקש תוספת שכר טרחה.
דבי גילד חיו
אולי אתם רוצים לעשות תיקון שמערכת בתי המשפט תממן את הנסיעות של העדים, של התובעים, של עורכי הדין ושל המומחים המשפטיים. חשבתי שזאת ההצעה.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, יש מספיק עמותות ואגודות שיכולות לממן.
ברוך כצמן
יש כאן בעיה מאוד גדולה כשאני קורא את החוק. לגבי ההשגה יש כאן דברים שיכולים להרבות דיונים. כשאומרים השגה – יש תצהיר – אני לא הבנתי את המנגנון שנקבע בהצעה כפי שהיא היום, איך פותרים את הבעיה הזאת. במערכת כולנו רוצים את ייעול הדיון והקטנת העומס. שנית, 60 קילומטר זאת בעיה גדולה מאוד; ההצעה בגדול היא סבירה, אני מבין את הרציונל, והלשכה בגדול תומכת ברצון להקטין את העומס, אבל יש דרכים נוספות אחרות, וגם במסגרת ההצעה הזאת אפשר אולי להגביל ולעשות את זה פחות דרקוני מבחינת אותו מידיין רגיל, רק באותו אזור שיפוט. זה אולי עושה יותר שכל. כפי שאני מבין מההצעה כפי שהיא היום, אפשר להעביר את זה מנתניה לאזור שיפוט אחר שיכול להיות שהוא מרוחק מנתניה 60 קילומטר. כלומר בתוך אותו אזור שיפוט זה עושה יותר שכל. כבר נקבעו אזורי שיפוט.
היו"ר דוד רותם
באר-שבע-אילת.
ברוך כצמן
אני לא מדבר על אילת.
היו"ר דוד רותם
אתה לא מדבר על אילת? זה אותו אזור שיפוט.
דבי גילד חיו
חוץ מאילת שצריך להתייחס לזה בנפרד.
משה גל
לפי החוק הקיים היום, אפשר להעביר תיקים מבאר-שבע לאילת - -
קריאה
אבל זה תיקים - - -
משה גל
לא, לא. נשיאי בית משפט השלום היום יכולים להעביר קבוצות תיקים.


עוד הערה ברשותך – לא מדובר על הקטנת העומס, מדובר על ויסות העומס. אנחנו לא מדברים על הקטנת עומסים, אנחנו לא מבקשים ביקושים נמוכים יותר, אלא רק להשוות בעומסים כדי שבתי המשפט יוכלו לתת מענה סביר לכל התיקים.
ברוך כצמן
אבל אני אומר שבסוף - - - אולי יוכלו לתת מענה סביר, אבל אותו תובע שבא להידיין באותו בית משפט ספציפי יכול להיות שנחטיא את המטרה - -
משה גל
אבל זה לא עניין של הקטנת עומסים, זה עניין של ויסות.
ברוך כצמן
יכול להיות שוויסות העומסים הזה יגרום לתוצאה שבטוח שאף אחד לא רוצה – אני אומר את זה כעמדה של הלשכה. אף אחד לא רוצה שבגלל עלויות משפט יותר גדולות תובע לא יוכל לנהל את התיק שלו. חושבים על המערכת, על ויסות הנושאים ועל הקטנת הנושאים וכל מה שמסתובב באוויר שזה נהדר, אבל צריך לחשוב גם על אותם תובעים שמגישים את התביעות, שלא יהיה להם "שווה" להגיש תביעות. אין ספק שאם יהיו פחות תביעות בבתי משפט יהיה מן הסתם פחות עומס. בגדול החוק עושה שכל בעניין ויסות עומסים, אבל ברור שתל-אביב הוא מחוז עמוס ולעומת זאת המחוזי בירושלים הרבה יותר רגוע ונינוח בגדול. אין ספק בכלל, זה עובדות וסטטיסטיקה. צריך לתת עוד מחשבה ולעשות עוד "פיין-טיונינג" להצעה הזאת כדי שהיא תוכל למלא את המטרה שלה בצורה המיטבית.
משה גל
אני אתן לך דוגמה, ברשותך. עורך דין תל-אביבי שלח לנו מכתב לא מזמן ושאל אותנו למה הוא מגיש על אותו עניין שנדון גם בירושלים וגם בתל-אביב, ובתל-אביב הוא קיבל מועד לעוד שנה וחודשיים, ובירושלים הוא קיבל מועד בעוד שלושה חודשים. איפה הצדק, הוא שואל.
דבי גילד-חיו
אז תעודדו אנשים להגיש במקומות שיש בהם פחות עומס בדרכים אחרות.
משה גל
מה זה לעודד? אחד הדברים זה לנהל. צריך להתחיל לנהל, לא לעודד – לקחת קבוצה של תיקים, ערעורים מסוימים, ולהעביר אותם לפתח תקווה.
ברוך כצמן
הרי ידוע שיש אינטרסים מנוגדים של תובע ושל נתבע – יודעים שתובע רוצה לקדם את ניהול התיק, ונתבע רוצה כמה שיותר לעכב את דיון התיק מטעמים טקטיים וכל מיני דברים אחרים. כולנו יודעים איך לעכב את התיק - -
היו"ר דוד רותם
עוד מעט זה ייגמר כי אנחנו מעבירים את זה לבוררות חובה ממילא.
סיגל קוגוט
מה ההצעה שלך לגופו של עניין?
ברוך כצמן
ההצעה שלי - - -
היו"ר דוד רותם
גם תיקים ישנו מיום ליום.
ברוך כצמן
כן, ממש, מיום ליום.
היו"ר דוד רותם
יהיו תיקים מיום ליום.
משה גל
זאת עמדה רשמית של הלשכה שיש עורכי דין שרוצים למשוך את הדיונים?
ברוך כצמן
זאת לא עמדה רשמית, זה מניסיון שלי. לא שלי - -
משה גל
זה כולנו יודעים.
היו"ר דוד רותם
זה לא נכון גם.
ברוך כצמן
אני אף פעם לא מושך דיונים, אני אומר שאני חושב שיש עורכי דין שעושים את זה. אבל עורך דין שרוצה לקדם תיק או לנהל את התיק יותר מהר אז בין שאר השיקולים, אם הוא יכול, כמובן, יגיש את התביעה בירושלים. אין ספק, דרך אגב. גם במחוזי בפתח תקווה. עורכי דין שיכולים לבחור ורוצים לקדם את התיק שלהם יודעים שכיום בפתח תקווה התיק מתנהל יותר מהר.
היו"ר דוד רותם
זה שיא הצדק שהלשכה שואפת אליו שעורכי דין יבחרו להם איזה בית משפט הם רוצים.
ברוך כצמן
זאת בחירה של בעלי דין, לדעתי.
היו"ר דוד רותם
מה זה "בחירה של בעלי דין"? אתה יודע, גם אני פעם הייתי עורך דין כמה שנים. הקליינט שלך לא יודע, וזה גם לא מעניין אותו לאן אתה מגיש את זה, הוא רוצה את התיק שלו.
ברוך כצמן
לא נכון. הקליינט שלי יודע בדיוק לאן אני מגיש ושואל אותי הרבה פעמים אם בית המשפט הזה עמוס או לא עמוס. הקליינטים היום שואלים הרבה שאלות. הם יודעים הרבה, הם יודעים בדיוק מה קורה.

מה ההצעה שלי? בגדול הכיוון הוא נכון כמו הרבה כיוונים שיש עכשיו במערכת. אבל צריך לחשוב על נושא הקילומטרז' שהוא בעייתי, המרחק הוא גדול מדי, והוא עלול להביא למצב שיהיו חסמים, ואנשים לא יגישו את התביעות, ירדו מתביעות, יקבלו הודעה שהתביעה עברה למרחק של 60 קילומטרים, אז הם יחשבו שעם כל הכבוד זה עלויות כבדות מדי, נסיעות, ולא יעשו את זה. אחד הדברים שאפשר למצוא פתרון דרכו זה להגביל את זה לאזור שיפוט.

אני פתחתי את הדברים ואמרתי בעניין ההשגה לפני מנהל בתי המשפט – איך זה מתנהל? זה כמו לפני שופט? זה תצהיר? זה חקירות? לפי אלו קריטריונים?
סיגל קוגוט
הקריטריונים כתובים בחוק. מה הטיעון שאתה צריך להעלות בהשגה – איזה נזקים ייגרמו לך אם תיסע רחוק. מה מאזן הנוחות.
משה גל
השגה לפי תקופה זה הליך של עיון חוזר מנהלי. כשאתה מקבל החלטה מנהלית אתה יכול לחזור לרשות המנהלית שנתנה, ולהשיג בפניה על ההחלטה. לאחר מכן, אם אתה לא מרוצה, הליכי הערעור פתוחים. אפילו במס הכנסה – יש לך שומה – אתה מגיש השגה, וזה חוזר לאותו פקיד שומה. אתה יושב מולו ומנסה לשנות את החלטתו. זה הליך מנהלי קלאסי; זה לא תצהירים ולא משפט ולא שופט.
ברוך כצמן
לבעל דין רגיל זה עניין של הוצאות. אם הליך העיון החוזר המנהלי לא צלח אז הוא הולך להליך של ערעור.
היו"ר דוד רותם
נכון, זה עולה כסף.
סיגל קוגוט
אז להפך, נותנים לו את יומו. "עולה כסף" זאת שאלה. אנחנו קיבלנו התחייבות שהאגרות כאן לא יהיו או יהיו מאוד נמוכה, ובהנחה שכך זה יהיה זה לא הוצאות כל כך גדולות.
ברוך כצמן
בשלב הזה מיציתי.
דבי גילד-חיו
אני מצטרפת באופן כללי לדברים שנאמרו, אני רק רוצה להוסיף כמה דברים ולהתייחס להצעה הספציפית, ורק להדגיש את העניין של הפגיעה בנגישות. ברור שבשביל לממש את כל הזכויות מכל הסוגים – זכויות יסוד וזכויות אחרות – אם אין נגישות לבית משפט אנשים לא יכולים לממש אף אחת מהזכויות שלהם, ולכן הנגישות היא זכות מאוד חשובה. זה נכון שבהיבטים של סמכות מקומית השיקולים הם לא רק נגישות, אבל אין ספק שזה אחד השיקולים בקביעה של סמכות מקומית, שהדיון יהיה כזה שיאפשר לשני הצדדים שמנהלים הידיינות לקיים אותה במקום שנוח להם או, לצורך העניין, נוח גם לעורך דין שלהם. אני פונה לאדוני כמי שבא מהשטח הזה ויודע שברגע שהוא בוחר לאיזה בית משפט להגיש הוא עושה את זה במקום שנוח וקרוב למשרדו. יותר מזה, ברגע שמעבירים את הדיון למקום אחר הוא לא מוציא את ההוצאות האלה מכיסו, אלא מוסיף אותן לסעיף ההוצאות של התיק. לכן הפגיעה בנגישות מאוד מטרידה אותנו. אנחנו הגשנו עמדה גורפת נגד החקיקה - -
היו"ר דוד רותם
זה כי אתם לקחתם את הנוסח הראשון. קראנו את זה הבוקר בידיעות.
דבי גילד-חיו
כן, אבל גם כשאנחנו מסתכלים על התיקונים עדיין יש לנו כמה הערות מאוד חשובות. קודם כול מרחק של 60 קילומטר הוא מאוד גדול ולא מתקבל על הדעת. אני אתמול הסתכלתי במפה, ואני רק רוצה לתת כמה דוגמאות, מה זה אומר 60 קילומטר. ירושלים-תל-אביב זאת רק דוגמה אחת, אבל עשיתי לי פה רשימה – תל-אביב-אשקלון, עפולה-חדרה, עפולה-טבריה, נצרת-נהרייה – אלה מרחקים אדירים גם לעורך דין שנוסע לשם זה הוצאות אדירות. אני בטוחה שעורך דין תל-אביבי שנוסע לייצג בירושלים לא לוקח פחות מ-500 שקל נסיעה ולא "חודשי חופשי". אבל אפילו אם הבן אדם צריך לנסוע בעצמו ולהגיע למקומות הרחוקים האלה זה פשוט בלתי מתקבל על הדעת – הוא צריך לנסוע, העדים שלו צריכים לנסוע, ואנחנו יודעים טוב מאוד שההוצאות האלה מושתות על הצדדים. אם אני מביאה עד מטעמי אני צריכה לשלם את יום העבודה שלו ואת הוצאות הנסיעה שלו. לכן דבר ראשון צריך להקטין בצורה משמעותית את הקילומטרז'. אפילו הדוגמאות שדיבר עליהן קודם אדוני – הוא דיבר על בתי משפט שנמצאים במרחקים של 20-15 קילומטר זה מזה, וברור לנו שהכוונה תכלס מתל-אביב להפנות לבתי המשפט שמסביב או מחיפה לבתי המשפט שמסביב – אם זה יהיה מוגבל ל-15-20 קילומטר זה יוכל למלא את זה.
היו"ר דוד רותם
לבית המשפט המחוזי בירושלים, איזה בית משפט מחוזי יש בטווח של 20-15 קילומטר?
דבי גילד-חיו
קודם כול "השלום". אני מדברת על בתי משפט השלום קודם כול – זאת המסה העיקרית - -
היו"ר דוד רותם
אני לא בטוח. אני לא בטוח באיזה תיקים יעבירו. אם את שואלת אותי, לפי הקריטריונים שקבענו פה לא יעבירו לא משלום לשלום ולא ממחוזי למחוזי. זה חוק בשביל שיהיה כתוב.
דבי גילד חיו
אני לא בטוחה.
סיגל קוגוט
בוא נעשה ישיבת מעקב בעוד חצי שנה.
היו"ר דוד רותם
אנחנו נעשה.
דבי גילד-חיו
אני בטוחה שיתחילו להעביר לפתח תקווה או לכל המקומות שבאזור.

עוד משהו שמאוד מטריד אותנו – מדובר בעצם בהעברה של מסה של תיקים, ואין התייחסות פרטנית למקרים. נכון שאתם הכנסתם בחקיקה שבתוך ההשגה אפשר יהיה לבחון את הקריטריונים שאנחנו היינו רוצים שיבדקו פרטנית מראש – הפגיעה הצפויה בבעלי הדין, הפגיעה בנגישות שלהם וכולי. לדעתנו, לבדוק את זה בדיעבד זה מאוד בעייתי. ברגע שאתה פוגע בזכות של בן אדם אתה חייב לתת לו מראש את זכות הטיעון הזאת. אנחנו היינו מצפים שהטענה הזאת תהיה מקדמית. הרי מה יקרה? הרי הרוב לא יגישו השגות כאלה או שבכלל יוותרו על ההליך או שיצטרכו לשאת בהוצאות האדירות האלה שגם כולנו יודעים שהם לא יקבלו בסוף את ההחזר שלהם; אבל אם יהיו כמה שכן יגישו השגה – הרי אם מישהו יגיד שזה 60 קילומטר מהבית שלו, זה לא ייתפס כטיעון כי זאת מטרת החוק – להעביר למרחק של 60 קילומטר. אז רק אם הוא יהיה מקבל הבטחת הכנסה או נכה, כלומר משהו ממש קיצוני, אז אולי יגידו שזה פוגע בנגישות שלו כי איך בן אדם שמקבל הבטחת הכנסה יממן את זה. אבל אנחנו מדברים על אנשים שהם לא במקרה הקיצון, אלא על המסה הגדולה של אנשים מידיינים שאנחנו רוצים לאפשר להם לגשת לבית משפט ולמצות את הזכויות שלהם, והטיעונים שלהם לא ייבדקו באמת ולא יילקחו בחשבון. יכול להיות שצריך לעשות דברים אחרים – אולי להסכמה מראש; אולי כשבן אדם יגיש תביעה יהיה סעיף בטופס, האם אתה מסכים להעביר את התיק בתוך המחוז או במרחק של 20-15 קילומטר. אם הוא יכתוב "כן", כבר פתרת חלק מהבעיה; אולי יהיה עידוד ללכת לבתי משפט אחרים או אולי תפרסמו באינטרנט את העומסים האלה – תגיד לעורכי דין שמי שהולך לבתי משפט א', ב', ג' במהלך שלושה חודשים אחרים יהיה לו 10% הנחה באגרות או משהו כזה. משהו, איזשהו עידוד לעשות את הוויסות הזה בהסכמה. כמובן, תוספת של כוח אדם או דברים כאלה שנראים מאוד מופרכים בימינו – אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה, אני לא יודעת מה יהיה לגבי תיקים פליליים - - -
היו"ר דוד רותם
זה דווקא מוצא חן בעיניי – אם אתה הולך לבית משפט אחר תקבל 10% הנחה.
דבי גילד חיו
באגרה.
היו"ר דוד רותם
מצוין. זאת אומרת אנחנו נפתח את בתי המשפט לעשירים. אני רוצה להיות בטוח שזה מה שאת אומרת. מכיוון שאני עשיר אין לי בעיה ללכת 20 קילומטר ולשלם את הנסיעות של העדים ואת עורך הדין - - -
דבי גילד-חיו
הוועדה הזאת אישרה בית משפט לעשירים שעושים מסחרי, אז הטענה הזאת באמת מצחיקה קצת.
היו"ר דוד רותם
הוועדה הזאת מאשרת המון דברים. אני עכשיו מדבר על הדברים שאת אומרת, לא על הוועדה הזאת.
דבי גילד חיו
זה לא לעשירים, להפך; אתה רוצה לעשות ויסות – היום אתה אומר שהאזרח הפשוט יצטרך לשאת בנטל. בית המשפט מתמוטט, אין לו שופטים, אין לו מתמחים, אין לו אולמות, זה עולה לו כסף – הפתרון הוא שהאזרח ישלם את הנסיעות האלה. אין לי תקציב לשופטים, אין לי תקציב לעוזרים משפטיים, אין לי כלום אז מצאתי פתרון מצוין – ש-X, Y ו-Z מהרחוב יבואו מהאוהל שלהם וישלמו את הוצאות הנסיעה. אני אומרת, לא – אתה רוצה לעשות ויסות? תעשה ויסות חברתי: תמנה עוד שופטים, עוד עוזרים משפטיים, אולי תשנע חלק מהשופטים. למה שהציבור יישא בכל הנטל הזה? תעשה בהסכמה. חברות גדולות, כמו בנקים וחברות ביטוח, ממילא יש להם עורכי דין בכל בית משפט, ואין להם בעיה לנהל את התיקים בכל מקום שתגיד להם. להפך, אולי אלה שיושבים בחדרה יהיו מבסוטים כי יהיו להם עוד עשרה תיקים השנה. אבל לא יכול להיות שתצפה שהציבור ישלם את הכול. אתה רוצה לעשות ויסות – תעשה את זה באופן שהציבור יסכים לו. חוץ מזה, הנחה באגרה לא נראית לי רק לעשירים. להפך, אם אתה אומר לבן אדם שיבחר ויעשה בהסכמה ובתמורה תינתן לו הנחה בשביל לעודד את העורך דין שלו לנסוע לשם – סבבה, זה לא לעשירים בלבד.
היו"ר דוד רותם
מי ישלם את הנסיעות של העדים ושל העורך דין? אתם כל הזמן דיברתם על כך שמישהו צריך לשלם את זה.
דבי גילד-חיו
נכון.
היו"ר דוד רותם
אז אני אתן לו 10% הנחה, ואני אקח ממנו 50% תוספת על יתר הדברים.
דבי גילד חיו
העמדה הרשמית שלנו היא שאנחנו נגד ההצעה הזאת באופן גורף- -
היו"ר דוד רותם
זה בסדר.
דבי גילד חיו
אני אומרת ככה: אם אתה רוצה לעשות אז תמצא דרכי ביניים פחות פוגעניות: תקטין את המרחק, תבקש הסכמה של הצדדים, תעודד בדרך שנותנת תמורה לעידוד הזה. אל תכפה על אנשים הוצאות ותפגע בנגישות שלהם באופן גורף כדי לפתור את הבעיות של מערכת המשפט. היום הם צריכים לנסוע לשם – כל הפתרונות שעולים בשנים האחרונות פוגעים בצדק החברתי. בית המשפט שעוסק במסחרי זה באמת לעשירים בלבד; בוררות חובה זה בשביל לפתור את הבעיות של מערכת המשפט, ולכן מפריטים את מערכת המשפט. עכשיו בשביל להוריד עומסים ולעשות ויסות – רוצים לעשות רפורמה בבתי המשפט ובמבנה שלהם? בבקשה, צריך לעשות את זה בדרך המלך.
היו"ר דוד רותם
תודה.


ישי, בבקשה.
ישי שרון
הבעיות שעלו מהכיוון שלנו בדיון הקודם נפתרו במידה רבה ברגע שהתיקים הפליליים הוחרגו. היו נקודות ספציפיות שנגעו לתיקי תעבורה שאנחנו מייצגים, זאת לא אותה מסה של תיקים. הבנו שתיקי עצורים לא יהוו פוטנציאל לניוד, ואם יתעוררו בעיות בהמשך ביישום של העניין הזה אנחנו בתהליך הידברות עם הנהלת בתי המשפט, ואנחנו מניחים שנוכל לפתור את הבעיות.
היו"ר דוד רותם
תודה. היועצת המשפטית, בבקשה.
סיגל קוגוט
אני רק אציג את הרציונל של התיקון. כל ההערות התקבלו על דעתו של היושב ראש, ולכן הוא ביקש שנשב עם כל הגורמים ונביא נוסח מתוקן.
היו"ר דוד רותם
- - - דעתו של היושב ראש - - -
סיגל קוגוט
אתה שלחת אותנו לעשות משא ומתן- -
היו"ר דוד רותם
לא בגלל ההערות.
סיגל קוגוט
ואתה אמרת שאתה מפצל את זה מחוק ההסדרים, ואתה אמרת שהנגישות חשובה.
היו"ר דוד רותם
בלי שום קשר להערות שנשמעו פה.
סיגל קוגוט
המצאת אותן בעצמך, אבל חלקן דומות.
היו"ר דוד רותם
זה לא נקרא זכות הנגישות.
סיגל קוגוט
אנחנו קוראים לזה זכות הנגישות לערכאות. התנאי למימוש הזכויות האחרות.


בסופו של דבר הוסכם על דעת כל המערכות הוא שתהיה הבניה של הסמכות – זה עיקר ההבדל בין ההצעה שהייתה בחוק ההסדרים, שגם מבחינה פרוצדוראלית לא נתנה אפשרות לעיון חוזר, השגה וערעור וגם מלכתחילה אפשרה להעביר כל סוג של תיק מכל מקום לכל מקום. לכן מה שמונח פה זה הצעה עם הבדלים.

דבר נוסף שרצינו לעשות זה לתקן את כל הסעיפים שנוגעים בהעברת סמכויות על מנת שיהיה איזשהו רציונל שהולך בהיגיון אחיד בין כל הסעיפים האלה ולא ליצור סמכויות מקבילות שהתנאים להפעלתה של כל סמכות, שונה. לכן אנחנו סברנו שיש לתקן גם את סעיף 49, גם את סעיף 78 וגם את הסעיף החדש. כל הסעיפים האלה, לפי העניין, להבנות את שיקול הדעת, לאפשר לאדם להשיג או לעיין עיון חוזר – נראה תכף איך לכנות את זה – ולאפשר לו גם ולערער. שקלנו, וגם היושב ראש שקל את הנושא שברור לנו שזאת תהיה ביקורת בדיעבד. אבל הפעלה אמיתית של הסמכות הזאת באמת לא מאפשרת ביקורת מלכתחילה כי זה כבר מרוקן את הסמכות הזאת מתוכן. כי אם רוצים להעביר 2,000 תיקים, והמנהל צריך לשבת ולהסתכל על כל תיק הוא באמת לא יפעיל את הסמכות. אז אפשר לא לאשר את התיקון, אבל חשבנו שמזור מסוים, גדול למדי, יכול להימצא בכך שההחלטה הראשונית היא באמת החלטה מנהלית שעוסקת ביעילות. זה שהמחוקק מגביל את זה ל-60 קילומטר אפשר כמובן שהמחוקק יחליט להפחית את הקילומטרז' הזה, אבל זה שזה מוגבל בקילומטרז' ולא מדן ועד אילת זה כבר כשלעצמו אומר למנהל שהוא לא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה. זה שהוצאנו את התיקים הפליליים כי אמרנו שהגנתו של הנאשם ומאזן הנוחות במקרה של תיקים פליליים פלוס הנזקים שיכולים להיגרם לכל המערכות, המשטרה, הפרקליטות, הסנגוריה הציבורית ושב"ס, כבר מקזזים את היעילות, זאת גם החלטה שהחליט יושב ראש הוועדה.

לכן יש פה שלושה סעיפים שאנחנו מתקנים. אני אקרא אותם. הסעיף הראשון הוא סעיף 49. כאן אנחנו אומרים במפורש – ואנחנו ערים לכך שיצאה החלטה אחרת לפני זמן מה בבית המשפט המחוזי בנצרת – שנשיא בית משפט שלום יכול להעביר בתוך המחוז שלו מלכתחילה חבילה של תיקים ואת הביקורת ומאזן הנוחות של הצדדים הוא יעשה בדיעבד, לפי פנייה של צד, ולא חייב לבדוק תיק-תיק.

אני אקרא את סעיף 49:

(א) "נשיא בית משפט השלום רשאי להורות שתיק מסוים שהובא או שיש להביאו – כאן אנחנו משתלבים בתוך הסעיף הקיים – בין שהחל הדיון ובין שטרם החל הדיון יהיה נידון בבית משפט אחר הנמצא באזור שיפוט שבו הוא מכהן כנשיא"; והתוספת: "וכן הוא רשאי להורות כאמור לגבי סוג מסוים של תיקים אזרחיים ותיקי תעבורה".


אני מבהירה כבר שהנוסח עוד לא הוקצה באופן סופי, אנחנו נתקן אותו ונשפץ אותו. במונח "תיקים אזרחיים" נכלול גם את הערעורים שהיום בית משפט השלום יושב בהם על ועדות ערר ועיצומים כספיים - -
קריאה
- - -
סיגל קוגוט
הסמכות היא של השלום, אבל לא תיקים פליליים ותיקים מנהליים שדוגמתם מופיעים בתזכיר של הרפורמה בבתי משפט שלום. מה שיש היום – ערעורים על עיצומים כספיים בוועדות ערר שונות.

(ב) (1) "בעל דין שרואה עצמו נפגע מהחלטת נשיא בית משפט השלום רשאי להשיג על ההחלטה בפניו".

ייתכן שננקוט בביטוי "עיון חוזר", נדבר עם נסחית החוק. הכוונה היא שזה יהיה הליך מהיר, יעיל, בלי אגרות גבוהות. אפשר יהיה גם בתקנות סדר הדין האזרחי שכידוע, לא מובאות כאן לאישור, להתייחס לזה. אבל אין הכוונה שתהיה פה פרוצדורה ממושכת ומשפט זוטא בתוך הדבר הזה.

(2) "בהשגה לפי פסקה (1) ישקול נשיא בית משפט השלום את מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה, את המרחק בין בית המשפט ממנו הועבר ההליך לבית המשפט אליו הועבר ואת הצורך בהבטחת נגישותם של בעלי הדין לבתי המשפט";

(3) "על החלטה כאמור בפסקה (2) ניתן לערער לפני נשיא בית משפט מחוזי".

זה משמר את הדין היום – גם היום אפשר לערער על ההחלטה הזאת, לפי נסיבות בית משפט מחוזי.

פה אנחנו לא מדברים על קילומטרז', אנחנו מדברים על מחוז שיפוט, ולכן אנחנו ערים לכך שבמחוז הדרום יכולה להיות בעיה. בשעתו מנהל בתי המשפט אמר שאין לו התנגדות שנדבר כאן על אילת, אבל ממילא הבנו ששיקול הדעת הוא לא להעביר בצורה סיסטמתית תיקים לאילת, אז לא כללנו את המילים המפורשות "למעט אילת" בחוק. אנחנו מקווים שאף אחד לא מתגרש מהשכל הישר, ושדברים כאלה כן ייעשו בתיאום אם יש באמת תועלת רבה בהם.


עברנו לסעיף 78. סעיף 78 כיום מאפשר לנשיא בית המשפט העליון להעביר תיק מסוים ממקום למקום. אנחנו ערים לכך שהייתה פסיקה והייתה מחלוקת בפסיקה. האם מדובר בחבילת תיקים או בתיק בודד? עד היום הפעלת הסמכות בדרך כלל הייתה על תיקים הבודדים.


אני אקרא את הסעיף, כפי שאנחנו מציעים אותו. יש לכך התייחסות גם של נשיאת בית המשפט העליון.

78. (א) "תיק מסוים שהובא או שיש להביאו לפני בית משפט מחוזי או בית משפט שלום במקום אחד, רשאי נשיא בית המשפט העליון או" – כאן הסמכנו שניתן יהיה להסמיך שופט אחר של בית המשפט העליון שהוא הסמכיו לכך כדי שהוא לא יצטרך לדון בכל התיקים האלה באופן אישי – "להורות שיהיה נדון בבית משפט של אותה דרגה במקום אחר; ובלבד שלא תינתן הוראה לפי סעיף זה לאחר התחלת הדיון אלא בהסכמת השופט שהחל לדון בו".

(ב) "בהחלטה לפי סעיף קטן (א) יביא בחשבון נשיא בית המשפט העליון או שופט אחר של בית המשפט העליון שהוא הסמיכו לכך, לפי העניין, את מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה, את המרחק בין בית המשפט ממנו הועבר ההליך לבית המשפט ואת הצורך בהבטחת נגישותם של בעלי הדין לבתי המשפט";

(ג) "בית המשפט שאליו הועבר עניין כאמור לא יעבירנו עוד".

זה הוספנו גם בסעיף החדש שאני תכף אקרא על מנת שאם ישתמשו באחד הסעיפים האלה לא ישתמשו בסעיף מקביל על אותו תיק; פעם הנשיא מעביר תיק, אחר כך המנהל מעביר אותו למקום אחר. אם ישתמשו והעבירו תיק מסוים הוא יישאר באותו מקום. כאן בפירוש החלטנו לקחת את אותה מחלוקת שיש בפסיקה, ושהמחוקק יכריע בה. מאחר שעכשיו אנחנו נותנים סמכות למנהל בתי המשפט שהוא הגורם המנהלי שאמור לנהל את המערכת, ולו אנחנו נותנים את הסמכות להעביר חבילה של תיקים ועוד מבהירים שנשיא של בית משפט שלום יכול במחוז שלו – כי אנחנו ערים לכך שגם נשיא של בית משפט שלום מנהל תיקים במחוז שלו – בפירוש הכרענו במחלוקת שהייתה בפסיקה והלכנו בעקבות הנוהג שנעשה בשנים האחרונות שנשיא בית המשפט העליון מעביר תיק ספציפי ולא חבילה של תיקים. כאן יש לנו הנמקה נוספת לעשות את זה מאחר שאם אנחנו מבנים את שיקול הדעת של המנהל – לא רק שהוא הגורם המנהלי שאחראי על הנושא הזה, אלא הוא צריך את אישור נשיאת בית המשפט העליון כל אימת שהוא מפעיל את הסמכות, ולכן ממילא נשיאת בית המשפט העליון מעורבת בעניין הזה באמצעות מנהל בתי המשפט, חשבנו שאין מקום לתת סמכות מקבילה שתנאיה שונים.
היו"ר דוד רותם
מי כאן ממשרד המשפטים?
לירון בנית ששון
אני.
היו"ר דוד רותם
את ראית את העמדה של הנשיאה?
לירון בנית ששון
לא הספקתי.
סיגל קוגוט
היום בבוקר קיבלנו עמדה של הנשיאה.
היו"ר דוד רותם
היום בבוקר קיבלתי עמדה של הנשיאה שהיא מבקשת שגם לה תהיה סמכות מקבילה כמו שיש לנשיא בית המשפט.
סיגל קוגוט
אגב, לא לשנות את הסעיף זה לא סמכות מקבילה.
היו"ר דוד רותם
אני מבקש שתשקלו ששר המשפטים יגיש הסתייגות בנוסח הדברים של הנשיאה.
סיגל קוגוט
שהשר יחליט. אני רק רוצה להעיר לפרוטוקול שאין מדובר בסמכות מקבילה.
היו"ר דוד רותם
שהשר יחליט; רק תגידי לשר שאני ביקשתי.
סיגל קוגוט
אין מדובר בסמכות מקבילה בהותרת הסעיף על כנו, אלא בתנאים שונים להעביר תיקים מדן ועד אילת. מזה המחוקק רצה להימנע. כמו כן המחוקק מכיר בזה שמנהל בתי המשפט הוא שמנהל את המערכת, ועקרונות יסוד חוק השפיטה יישמרו בכך שהמנהל עצמו מביא את העניינים לנשיא בית המשפט העליון. זה כתוב בסעיף של הפעלת הסמכות שלו. כל עוד הפעלת הסמכות שלו חייבת להיות תחת תיאום בינו לבין נשיא בית המשפט העליון נשמרים העקרונות של חוק יסוד השפיטה, אבל אז הוא זה שמנהל, והמחוקק הבנה לו את שיקול הדעת. אם נשאיר את סעיף 78 בנוסחו הקיים יצרנו לא סמכות מקבילה, אלא סמכות אחרת שכל התנאים שהמחוקק קבע לא חלים עליה וגם העשייה שלה באמצעות מי שמופקד על הניהול, שהוא מנהל בתי המשפט. לכן חשבנו שלא צריך לעשות את זה, אבל כפי שהיושב ראש אמר לך שר המשפטים רשאי להסתייג.
היו"ר דוד רותם
שר המשפטים מתבקש להסתייג.
סיגל קוגוט
שכחתי קודם להגדיר את ההגדרה. יש גם תיקון אז אני אקרא אותה: "לעניין סעיף זה – התחלת הדיון, לרבות קדם משפט – תיקי תעבורה – "תיקים ששופט תעבורה מוסמך לדון בהם לפי סעיף 25 לפקודת התעבורה המצויים בטיפולו של תובע משטרתי, לפי הוראות סעיף 60 לחוק סדר הדין הפלילי, נוסח משולב התשמ"ב". פה היו שני תיקונים: אחד מהם בנושא של תיקי תעבורה. הבנו שיש תיקי תעבורה שנידונים על-ידי תובעים שאינם תובעים משטרתיים, אלא של משרד התחבורה, ולא לפי סעיף 25, אלא לפי חקיקה אחרת. אבל עדיין ישי שרון יכול להיות רגוע – לא מדובר לא בתיקים שמטופלים על-ידי הפרקליטות, לא גרימת מוות ברשלנות, לא הפקרה אחרי פגיעה, לא תיקים של מעל שבע שנות מאסר. אנחנו ננסח את זה ככה שתובעי התחבורה יישארו בפנים, אבל לא דברים אחרים.

בהתחלת הדיון הייתה כאן הערה של מנהל בתי המשפט שהיושב ראש צריך להכריע בה כי לא ידעתי כל כך איך לנסח אותה. מנהל בתי המשפט הסכים ששופט שכבר למד את התיק והחליט בקדם משפט החלטות הנוגעות לתיק עצמו, לרבות שאלונים וצו לגילוי מסמכים ההצעה לא תחול על התיקים האלה כי כבר התחיל משהו אמיתי בדיון. יחד עם זאת הוא העיר שיש קדמי משפט הקרויים "קדם משפט", אך למעשה עוסקים רק בתאריכים, תיאומים או בקשות למשאים ומתנים, והוא לא רצה שייאסר להעביר גם אותם. אני לא ידעתי איך להגדיר קדם משפט אמיתי לעומת קדם משפט לא אמיתי.
היו"ר דוד רותם
מנהל בתי המשפט יכול לפתור את הבעיה הזאת; שייתן הוראה לשופטים שלו - -
סיגל קוגוט
הוא אמר שהוא נתן הוראה כזאת.
היו"ר דוד רותם
הוא לא מנהל קדמי משפט "כאילו", אלא כשקובעים קדם משפט זה קדם משפט.
משה גל
אין לו רוב. במסגרת הבניית תוכניות העבודה בהחלט יש מקום שקדמי משפט יתנהלו בצמצום ולא ירבו בקדמי משפט. צריך לקיים קדם משפט אחד או שניים ובמקרים חריגים שלושה – לא צריך מעבר לזה.
סיגל קוגוט
מה אתה מציע שנעשה את זה?
משה גל
אני מציע שזה יהיה "לרבות קדם משפט ענייני".
היו"ר דוד רותם
אנחנו נכניס את זה גם לחוק ניהול ההליך הפנימי. גם לשם נכניס את קדמי משפט.
סיגל קוגוט
אבל אתה לא רצית שזה יהיה שם.
היו"ר דוד רותם
אני הבנתי שאין כמעט קדמי משפט בהליכים אזרחיים.
סיגל קוגוט
לא, מה פתאום, אנחנו ננסה להגדיר מה זה קדם משפט.
היו"ר דוד רותם
זה צריך להיות "קדם משפט ענייני". לשם שינוי מנהל בתי המשפט צודק. זה לא קורה לו הרבה, אבל במקרה הזה כן.
סיגל קוגוט
אבל אנחנו ממש נכתוב את זה, זה יהיה מאוד לא אלגנטי. כדי שיהיה ברור.
עכשיו אנחנו בסעיף החדש. אני אקרא אותו קודם ואסביר
78א. (א) "מנהל בתי המשפט רשאי להעביר כמות מסוימת של תיקים אזרחיים ותיקי תעבורה שהוגשו לבית משפט מסוים, ואשר טרם החל הדיון בהם" – זה כפוף לקדם המשפט האמיתי – "לבית משפט אחר או לבתי משפט אחרים של אותה דרגה באותו אזור שיפוט או באזור שיפוט סמוך המצוי בטווח של לא יותר מ-60 קילומטרים מבית המשפט שבו הוגש ההליך על מנת ליצור איזון בחלוקת עומס הדיונים בין בתי המשפט, אם נשיא בית המשפט העליון הסמיך אותו להעביר את אותם ההליכים, וההסמכה אושרה בידי שר המשפטים".

הרישא הוסכמה על-ידי כולם. אני הערתי שאם המחוקק מבנה את שיקול הדעת ואומר שזה לא יהיה יותר מטווח מסוים, ואם זה מאושר על-ידי נשיאת בית משפט עליון, אז מה בדיוק ישקול פה שר המשפטים?
היו"ר דוד רותם
שר המשפטים אחראי על המערכת.
סיגל קוגוט
אבל הוא ייקח את אלף התיקים האלה ויתחיל לבדוק אותם?
היו"ר דוד רותם
יכול להיות. אני לא יכול להכתיב לשר המשפטים מה לעשות, כידוע לך.
סיגל קוגוט
אוקיי, בסדר. הבנו שלשר המשפטים הסמכות חשובה, אז לא נמחק אותה, אבל - -
היו"ר דוד רותם
די בהסתייגות אחת של שר המשפטים, לא צריך שתיים.
סיגל קוגוט
(א1) "העברת תיקי תעבורה כאמור בסעיף קטן (א) תיעשה תוך" – תכף נגיד מה – התייעצות או תיאום – "עם המפקח הכללי של המשטרה או מי שהוא הסמיך לעניין זה.
היו"ר דוד רותם
התייעצות.
סיגל קוגוט
מישהו מתנגד להתייעצות? לא. התייעצות.


(ב) "מנהל בתי המשפט יפרסם הודעה באתר האינטרנט" – כאן ביקש המנהל שנוסיף גם "ברשומות" אז זה יתוסף. יהיה פרסום ברשומות אבל גם באתר האינטרנט לצורך הנגישות של הציבור.
היו"ר דוד רותם
אתם מבזבזים את כל - - -
משה גל
העניין הוא שבאמת אתר האינטרנט לא תמיד נגיש.
סיגל קוגוט
הרשומות הרבה פחות נגישות. אבל לא משנה, כל עוד זה בנוסף אז לא משנה.
משה גל
הרשומות נגישות יותר מאשר אתר האינטרנט, וכל עורך דין יכול לראות.
סיגל קוגוט
בסדר, יהיה ברשומות ובאתר האינטרנט.
משה גל
באתר האינטרנט לא יכול להיות פרסום פורמלי רשמי.
סיגל קוגוט
אגב, הייתה עמדה בדיוק הפוכה במשרד המשפטים בחוק הפטנטים.
משה גל
הנהלת בתי המשפט זה לא משרד המשפטים.
סיגל קוגוט
אוקיי, לא אכפת לנו להוסיף. "ברשומות ובאתר האינטרנט".
דבי גילד-חיו
"לא תישלח הודעה פרטית אישית לבעלי הדין שהתיק שלהם הועבר - -
סיגל קוגוט
אני מניחה שכן.
דבי גילד-חיו
- - או שזה ההליכים הרגילים?
סיגל קוגוט
בוודאי שכן.
משה גל
הם מקבלים הזמנה לדיון במקום אחר. ההעברות האלה כבר נעשות. יש היום חוקים שמאפשרים העברות. כאשר מוקם בית משפט חדש יש למנהל בתי המשפט סמכות להעביר תיקים, והועברו תיקים במאות ואולי אפילו באלפים, ולא הייתה צעקה.
סיגל קוגוט
ברור שהלקוחות יקבלו הודעה.
היו"ר דוד רותם
עוד מעט - - - עוד אינתיפאדה ואי אפשר יהיה להגיש בנצרת.
משה גל
אמנם החוק מדבר על 60 קילומטר, אבל באמת מדובר לתת כלים לנהל קצת יותר טוב כדי שהשירות יהיה יותר טוב. צריך באיזשהו מקום להגביל את זה. אנחנו רצינו שבכלל לא תהיה הגבלה, לא מכיוון שחשבנו להעביר ממטולה לאילת – הרי זה ברור לגמרי; הכוונה היא לפתור בעיות ולא ליצור בעיות. הפתרון של בעיות הוא שירות יותר טוב לאזרח בסופו של דבר. למשל בתי דין לעבודה, למזלנו, נבנו שלא בכל עיר מחוז יש בית דין לעבודה, אלא רק בעיר המרכזית של המחוז. שווי בנפשך שהיו בתי דין לעבודה בכל מקום שיש בית משפט שלום, והיינו רוצים לרכז אותם כמו המצב היום, שהוא לא מצב רע – מיד הייתה קמה צעקה שאין נגישות. לא כל דבר שיש בו טענה – והיא טענה נכונה, כי בוודאי יש פה בעיה של נגישות, בסופו של דבר צריך לבחון את ההיבט הכולל – האם התועלת עולה על הפגם שנגרם. אני גם לא מסכים שהאזרח הקטן הוא שנפגע, כי באמת אם לאזרח הקטן יש בעיה קונקרטית, והוא יגיש בקשה הדעת נותנת שעניינו יתקבל. מדובר דווקא באלה שמגישים מאות תיקים, דווקא המוסדות הגדולים שבוחרים את מקום השיפוט לפי נוחיותם ולפי נוחיות עורך דין שלהם, ולא לפי נוחיות הצרכן הרגיל.
דבי גילד-חיו
אז למה שהחוק לא יתייחס באופן מפורש? להפך, יגידו שהם אפילו לא יוכלו להגיש השגה.
משה גל
צריך דבר אחד שלא רגילים לו במערכת המשפט – צריך לנהל מערכת, וכדי לנהל צריכים כלי ניהול. כלי הניהול האלה מופעלים בשיקול דעת בתיאום עם לשכת עורכי הדין. הלשכה כבר הסכימה להצעה הזאת. היה דיון עם הלשכה והוסכם הנושא של העברת התיקים. היום התחלפו דברים, אבל עדיין צריכה להיות איזושהי רציפות.
יעל גויסקי
הלשכה לא הסכימה.
משה גל
הסכימה.
יעל גויסקי
- - - בנוסח הקודם.
היו"ר דוד רותם
הלשכה עדיין לא דנה לעומק בעניין.
יעל גויסקי
בעבר היו כמה התייחסויות, אבל הם אף פעם לא היו קבלה.
משה גל
קיבלנו מסמך כתוב מראש לשכת עורכי הדין לפני שנה וחצי או שנתיים - -
יעל גויסקי
ראש לשכת עורכי הדין, ממה שאני יודעת, כשזה יצא בתוך חוק ההסדרים, כתב במכתב שהוא מתנגד לנוסח שהיה אז.
משה גל
זה נכון. הוא התנגד לחוק ההסדרים, אבל לא להצעה בסופו של דבר.
יעל גויסקי
לא - -
משה גל
בסדר, תבדקו את זה בלשכה. אבל לא חשוב, זה לא משנה.
סיגל קוגוט
המשך הקראה: (ג)
(1) "החלטה כאמור בסעיף קטן (א) ניתנת להשגה בפני מנהל בתי המשפט.

(2) בהשגה ישקול מנהל בתי המשפט את מידת הפגיעה הצפויה בבעלי הדין כתוצאה מההעברה

ואת הצורך בהבטחת נגישותם של בעלי הדין לבתי המשפט;

(3) על החלטה כאמור בפסקה (2) ניתן לערער לפני נשיא בית המשפט העליון או שופט אחר של בית

המשפט העליון שהוא הסמיך לכך.

(ד)
(1) תיק שהועבר לפי סעיפים 49 או 78, מנהל בתי המשפט לא יעבירנו עוד.

(2) תיק שהועבר לפי סעיף זה, מנהל בתי המשפט אן בית משפט אחר שאליו הועבר לא יעבירנו

עוד.

ההגדרות יהיו זהות לגבי תחילת הדיון ותיקי תעבורה.

הנושא האחרון שנשאר לדון בו זה נושא האגרה. היום בקשה, לפי סעיף 78, נשיאת בית המשפט העליון פטורה מאגרה. מה שחשוב לנו שלא יתייחסו להשגה או לערעור על דבר כזה כמו על ערעור לגופו של עניין של מאות רבות של שקלים אם לא למעלה מזה.
היו"ר דוד רותם
זה יהיה פטור מאגרה.
סיגל קוגוט
בית המשפט העליון זה 1,700 שקל.
משה גל
אין בעיה.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, האגודה לזכויות האזרח.
דבי גילד-חיו
רציתי להעיר משפט אחרון. אני רואה שאחד השיקולים המרכזיים שבגללם תיקים פליליים לא יידונו זה ההוצאות שיושתו על משטרה, שב"ס, פרקליטות. וזה בסדר גמור - -
סיגל קוגוט
גם זכויות הנאשם.
דבי גילד-חיו
גם זכויות הנאשם.
היו"ר דוד רותם
חוק חשוב.
דבי גילד-חיו
אין ספק שהעלויות האלה זה אחד השיקולים המרכזיים. אותם שיקולים של העלויות האלה צריכים להילקח גם כשמדובר באזרחים הרגילים, ויותר מזה, אני שבה ומבקשת לשקול את עניין 60 הקילומטרים. זה נראה לי הכי קריטי בבקשה הזאת. מה עוד שמהדברים של מנהל בתי המשפט עולה שוב ושוב שהמסה העיקרית של התיקים שהם רוצים להעביר זה בכלל לא במרחקים האלה.
משה גל
בשלום, לא במחוזי. במחוזי זה מתחייב.
דבי גילד-חיו
אז אולי צריך להפריד בין הסעיפים, ולהגיד שבשלום זה לא יהיה יותר מ-20 קילומטרים.
היו"ר דוד רותם
60 זאת הייתה הצעה שלי?
משה גל
נכון, זאת הייתה פשרה.
סיגל קוגוט
הם רצו 80, והיושב ראש נאבק מאבק - -
משה גל
לא, אנחנו רצינו ללא הגבלה.
סיגל קוגוט
כן, הם רצו ללא הגבלה; אחר כך היה 80, והוא נלחם שיהיה 60.
דבי גילד-חיו
אבל אולי אפשר להפריד בין שלום לבין מחוזי ולכתוב שלגבי שלום זה יהיה 20 קילומטר. אז אפשר יהיה לעשות את האיזון.
היו"ר דוד רותם
למה 20?
דבי גילד-חיו
כי 20 זה תופס - -
היו"ר דוד רותם
בין ירושלים לבית שמש.
משה גל
מהשלום לירושלים אי אפשר להעביר לשום מקום. גם עניין הסמכות המקומית זה דברים שנקבעו באקראי. לנו יש מחקר שרוב המידיינים באשדוד ובאשקלון הם תושבי אזור תל-אביב. זאת אומרת מבחינת התל-אביביים אשדוד ואשקלון זה יותר מחוז תל-אביב מאשר נתניה, למשל. כלומר יש דברים במחוזות שהם מאוד שרירותיים, שאנחנו מקדשים אותם כי כך עשינו 60 שנה. אפשר לחשוב אחרת ולנסות לנהל את המערכת הזאת אחרת. אם היום המערכת הייתה נותנת לאזרחים מענה מצוין, והיינו כולנו מרוצים אז באמת לא היה מה לתקן. אבל כולנו יודעים שהשירות שהאזרח מקבל הוא לא מספיק טוב. צריך לשפר אותו ולייעל אותו, ויש לזה מחיר מסוים, אני לא אומר שזה בא רק בייעול. בעניין הזה יכולה להיות תשובה הרבה יותר טובה לאזרחים, כמו בדוגמה שנתנו שבית משפט אחד קובע את אותו סוג בהפרש של שנה מבית משפט אחר. אין לזה שום הצדקה – לא ציבורית, לא עניינית, לא לעורכי הדין ולא לאחרים.
היו"ר דוד רותם
יהודה, אתה רצית להגיד משהו. בבקשה.
יהודה סקר
אני אזרח. יש לי רק אישור שהייתי בהנהלת בתי המשפט. השופט גל חתם עליו. 12 שנה הייתי במערכת. כבר בשנות ה-80 הנושא הזה עלה וירד, עלה וירד. אני אתן רק דוגמה אישית: אני לא רואה פה את עניין בית המשפט לענייני משפחה. אני ממושב קדרון והגשתי בקשת התנגדות שהוגשה ברמת גן. שם הייתי צריך להמתין שש שנים לתחילת הדיון. הוחלט לפתוח בית משפט לענייני משפחה בראשון לציון, ולדעתי, הוא כבר עבר לשם. אני ממתין כבר שלוש שנים בראשון לציון, גם שם נוצר צוואר בקבוק, וזה לא מועיל.
עוד הערה קטנה
מדובר בנחלה של 10 מיליון שקל, ומשיכת כספים שלא כדין של מיליון שקל. אני בינתיים ממתין. תודה.
היו"ר דוד רותם
אם אתה חושב שיעבירו מסות של תיקים ממקום למקום ויקלו בכך את העומס – אתה טועה. אין שופטים לא עמוסים במדינת ישראל, ואין בתי משפט לא עמוסים; לכן אני מאמין שאם החוק הזה יופעל זה אולי כאשר יהיה בית משפט חדש. רק לזה לא יעבירו תיקים.
משה גל
אני מאוד מקווה שנפתיע אותך.
היו"ר דוד רותם
אתה תפתיע אותי?
משה גל
דרך אגב - - -
היו"ר דוד רותם
אז תמצא לי איפה יש בתי משפט לא עמוסים.
משה גל
העומס הוא יחסי, כולם עמוסים מאוד. מה שאמר האדון הנכבד נוגע לנושא אחר שאני מקווה שיום אחד יובא לפני הוועדה בעניין המבנה של מערכת בתי המשפט. למשל בית המשפט לענייני משפחה הוא בית משפט מאוד בעייתי כי הוא בנוי בשיטה קונטיננטלית בתוך שיטה אנגלו-אמריקנית. אי אפשר לנהל בשתי שיטות. לא היו כלים ניהוליים, אין ראייה ניהולית, ולכן בתי המשפט למשפחה – אני מבין את המצוקה שלהם. בית משפט לענייני משפחה הם בשיטה קונטיננטלית בתוך שיטה אמריקנית – סלט אחד גדול. יום אחד אני אבק מהוועדה הזאת להקים ערכאת ערעור ויחד עם זה גם לשנות דברים נוספים במבנה. היושב ראש כבר הביע את הסכמתו, אז אין בעיה.
היו"ר דוד רותם
אני הבעתי את הסכמתי. אני מציע שקודם כול תפתור את הבעיות, ואחר כך נדבר על הערעור. יחד עם הערעור נקים גם את בית המשפט לחוקה.
משה גל
אני מסכים. מה בית המשפט לחוקה יעשה מבוקר עד ערב – יישב ויבטל את החוקים שאתה עושה היום.
היו"ר דוד רותם
מה שעושה היום בג"ץ מבוקר עד ערב.
דבי גילד-חיו
בהצעה שלו כתוב שאסור להם לבטל חוקים.
היו"ר דוד רותם
גם לא יבטלו.
משה גל
אם יהיה בית משפט לחוקה – אפילו יישבו בבית המשפט לחוקה רק אנשי פוליטיקה ולא שופטים, מה הם יעשו? בבוקר הם יבואו לעבודה, מה הם יעשו? יתחילו לבטל חוקים. מה קורה בכל המדינות שבהן יש בתי משפט לחוקה? מבטלים חוקים. של מי?
היו"ר דוד רותם
את החוקים שצריך לבטל – שיבטלו.
משה גל
אין בעיה, זה מה שהם יעשו. תראה בגרמניה, תראה ב - - -
סיגל קוגוט
מתי אתם מביאים לנו את תיקון האגרות?
משה גל
היועצת המשפטית של משרד המשפטים אחראית לזה.
לירון בנית ששון
מונחת - - - בתחילת אוגוסט.
משה גל
- - - אגב, אני בגלל - - - הודעתי שהנהלת בתי המשפט לא מתייחסת לנושא האגרות, זולת עם יש לאגרה משמעות בריבוי הליכים. אנחנו לא עוסקים בהכנסות. זה עניין של משרד המשפטים - -
סיגל קוגוט
אבל אם אנחנו מאשרים את זה ומפרשים את זה עכשיו כערעור – 1,700 שקל – זה יהיה אסון טבע. אף אחד לא יוכל להגיש את זה.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, אתם צריכים להביא לי פטור מחובת הנחה.
משה גל
היועצת המשפטית של משרד המשפטים נמצאת כאן.
לירון בנית ששון
אני רוצה לשאול לגבי סעיף 49: היום זה כבר קיים. כלומר יש אפשרות לערער ומשולבת אגרה. אתם מתכוונים שאתם מעוניינים שגם בסעיף הזה ייקבע פטור?
היו"ר דוד רותם
לא משולמת אגרה.
סיגל קוגוט
גם ב-78 לא משולמת, אבל לא יכול להיות שזה יהיה ערעור לגופו של עניין. אתם יכולים לקבוע אגרה סבירה כמו אגרה על איזו בקשה. אבל שופט שרק בודק מאזן נוחות – אי אפשר לשלם את אותה אגרה שבודקים ערעור לגופו של תיק.
משה גל
צריך לראות מה האגרות על הליכים מנהליים, זאת החלטה מנהלית פשוטה. צריך לראות אם יש אגרות, כמו שאומרת היועצת המשפטית, ואני מסכים – אם יש אגרה היא צריכה להיות משהו מאוד מינורי רק כדי שלא אנשים יפנו כי זה עולה.
סיגל קוגוט
כי זה חינם.
משה גל
בדיוק. אבל זאת לא צריכה להיות אגרה שצריך לשלם סכום כי אתה מביא הליך לבית המשפט וצריך להיזקק לזה. אני מסכים, זה נכון.
סיגל קוגוט
ואיך תפעיל את זה בינתיים, אם הם לא יביאו תקנות?
היו"ר דוד רותם
לא, לא. אתם תביאו לי תקנות מיד כי אחרת אני אצביע, ואני אבקש רביזיה, והחוק הזה לא ייגמר.
משה גל
אם מתחייבים שלא תהיה אגרה אז לא תהיה אגרה. לא צריך רביזיה. משרד המשפטים הסכים לזה?
לירון בנית ששון
כן, אני רק רוצה לשקול מבחינה מערכתית אם יש עוד מקרים דומים שגם אותם צריך לפתור כדי שלא ייווצר מצב שאנחנו פותרים פה - - - שתהיה אחדות.
היו"ר דוד רותם
יש עוד מקרים שצריך לפתור אבל עד שוועדת האגרות תשב ותדון זה לא ייגמר. תפתרו לי קודם כול את זה.
סיגל קוגוט
בינתיים אנחנו לא מניחים את זה על השולחן?
היו"ר דוד רותם
אתם לא מניחים כי אני גם צריך שהם יגישו את ההסתייגות שלהם.
סיגל קוגוט
בסדר, עד המושב במילא לא נניח.
לירון בנית ששון
נעביר לשר המשפטים את הצעתך לשקול הסתייגות.
היו"ר דוד רותם
בהחלט.
ברק לייזר
צריך לשים לב שהאגרות בהליכים מנהליים הם גבוהות יותר משמעותית.
סיגל קוגוט
זה אנחנו יודעים.
משה גל
אבל זה הליך טכני.
סיגל קוגוט
1,700 שקל וערעור זה גם 1,700 שקל, ועתירה מנהלית גם. אז בשביל לבקש להעביר ממקום למקום - -
משה גל
צריך להיות מוסכם שיהיה סכום מינורי.
קריאה
גם אם יעשו את זה הכי מהיר שאפשר זה לא יהיה - -
היו"ר דוד רותם
מה זה לא יהיה?
לירון בנית ששון
אנחנו צריכים גם אישור של ועדת אגרות בין-משרדית.
היו"ר דוד רותם
זה לא יהיה מוכן עד מתי? עד סוף הפגרה?
סיגל קוגוט
אתה יכול להתנות את זה.
היו"ר דוד רותם
אתם רוצים שאני אכתוב פה שעד שלא יהיו תקנות אגרות החוק הזה לא ייכנס לתוקף?
לאה רקובר
לא, אנחנו לא רוצים שתכתוב.
היו"ר דוד רותם
אתם רוצים שאני לא אכתוב – אני רוצה לוודא. כשאומר לי מנהל בתי המשפט שלא תהיה אגרה אז לא תהיה אגרה, נקודה.
סיגל קוגוט
או משהו סמלי, אבל לא אגרות אמיתיות.
היו"ר דוד רותם
מי אדוני?
יאיר אידר
מאגף תקציבים.
היו"ר דוד רותם
הנה, יופי, אגף תקציבים. מצוין.
יאיר אידר
אני החלפתי את ודים בתפקיד.
סיגל קוגוט
איפה ודים?
יאיר אידר
עבר לביטחון פנים.
משה גל
הוא עוד יבוא לכאן, אל תדאגו.
יאיר אידר
הוא בעיקר יבוא לוועדה המקבילה.
היו"ר דוד רותם
הוא עבר לביטחון פנים בתור חשב?
יאיר אידר
לא, רכז.
סיגל קוגוט
רפרנט באגף תקציבים של משרד אחר.
משה גל
הם עושים רוטציה, וזאת עבודה יפה.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת ההתחייבויות שהוא נתן לא חלות עליך.
סיגל קוגוט
זה משהו מוסדי.
אורי מקלב
זה בדיוק הפוך, אנחנו יכולים להתחיל להוציא מחדש את הכול. קיבלנו עכשיו עוד.
יאיר אידר
אין ספק שגם מה שהיועצת המשפטית אמרה וגם מה שמנהל בתי המשפט אמר לא תהיה פה אגרה מלאה, אלא סוג של אגרה – לא שלא יהיה בכלל, בכל זאת צריך איזשהו מנגנון מסוים.
היו"ר דוד רותם
ודאי, לא יכול להיות שאתם תיתנו - -
יאיר אידר
אנחנו נשב על זה ונדון על זה, אבל ברור שהיא תהיה מופחתת מהאגרה.
משה גל
זה צריך להיות משהו מינורי כדי שלא יהיה מצב שאנשים מגישים הליך כי ממילא זה חינם.
יאיר אידר
בדיוק. למנוע את המצב הזה. בשביל זה יש אגרות, אבל לא יהיה אפס.
היו"ר דוד רותם
מתי זה יהיה?
משה גל
שלושה ימים.
סיגל קוגוט
איך בינתיים יפעילו את החוק?
היו"ר דוד רותם
לא יפעילו את החוק, אני לא אניח אותו פשוט.
משה גל
מתי המועד שאפשר להניח את זה?
סיגל קוגוט
בתחילת המושב.
משה גל
בסדר, אז משרד המשפטים, אם אפשר בלי ועדות כי זה לא ייגמר עם ועדות.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה, אתם רוצים שאני אגיד לכם משהו? תכנסו את הוועדה מיד אחרי סוכות.
משה גל
מאה אחוז.
לירון בנית ששון
כן. ואז אפשר לשלב את זה עם התיקון שכבר מונח.
סיגל קוגוט
כן, אבל תגישו את זה לחוד ונדון בזה. אל תתנו דבר בדבר.
היו"ר דוד רותם
לא יידונו האגרות שהגשתם עד שלא תבואו עם הפתרון פה. הכול קשור אחד בשני. לא תקבלו כסף שם ותפסידו פה. תחליטו מה אתם רוצים.


אנחנו מצביעים על החוק.
אורי מקלב
לא רציתי להשאיר אותך לבד, באתי לעזור לך.
היו"ר דוד רותם
מי בעד הצעת החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת החוק – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת החוק אושרה
היו"ר דוד רותם
הצעת החוק התקבלה פה אחד. אושרה לקריאה שנייה ושלישית. זה לא יונח עד שלא יהיו האגרות. תודה רבה.

הישיבה ננעלה ב-11:15

קוד המקור של הנתונים