ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/08/2011

המלצת ועדת הכנסת לחילופין בראשות ועדת המדע והטכנולוגיה

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
10
ועדת המדע והטכנולוגיה

3.8.2011

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 102

מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה
יום רביעי, ג' באב תשע"א (3 באוגוסט 2011), שעה 10:00
סדר היום
המלצת ועדת הכנסת לחילופין בראשות ועדת המדע והטכנולוגיה
נוכחים
חברי הוועדה: מאיר שטרית - יו"ר הוועדה היוצא
רונית תירוש – יו"ר הועדה הנכנסת
דליה איציק

זאב אלקין

דניאל בן סימון

יוליה שמאלוב ברקוביץ'

עינת וילף

ציפי חוטובלי

ציפי לבני

שלמה מולה

אברהם מיכאלי

ליה שמטוב
מוזמנים
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין

יו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין

ירדנה מלר, מזכירת הכנסת

אתי בן יוסף, מנהלת ועדת הכנסת
מיכל ויזן, עוזרת פרלמנטארית של חברת הכנסת רונית תירוש

מורן בן משה, עוזרת פרלמנטארית של חבר הכנסת מאיר שטרית

יהודית בואנו, קשרי חוץ

מירה רצאבי, מנהלת אגף קשרי חוץ

רועי גולדשמידט, מ.מ.מ.

שמואל חן, דובר הוועדה
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רכזת בכירה
איילת חאקמיאן
רשמה וערכה
יונה, חבר המתרגמים בע"מ

המלצת ועדת הכנסת לחילופין בראשות ועדת המדע והטכנולוגיה
היו"ר מאיר שטרית
חברים, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אדוני יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש ועדת הכנסת, יושבת הראש המיועדת של ועדת המדע, רונית תירוש, יושבת ראש האופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני, יושבת ראש סיעת קדימה, חברת הכנסת איציק, חבר הכנסת שלמה מולה, מזכירת הכנסת, ירדנה מלר, יושב ראש סיעת הליכוד בקואליציה, זאב אלקין, שהוא חבר הוועדה, צוות הוועדה, מנהלת ועדת הכנסת, מנהלת של הוועדה שלנו, חברים. לכל דבר יש התחלה ויש סוף ואני הגעתי מבחינתי היום אנחנו מחליפים בעצם את תפקידי כיושב ראש ועדת המדע ומחליפה אותי רונית תירוש. אני רוצה לומר, אדוני, כמה דברי פתיחה קצרים, לומר שדבר ראשון אני רוצה להתחיל בתודה לצוות הנהדר של הוועדה, גם למנהלת הוועדה וגם לאיילת וגם לצוות העוזרים שלי, שליווה אותי לכל פעולת הוועדה, למורן בן משה ולאשר דן, שליוו אותנו, מורן ואשר דן וכנ"ל אורית, המזכירה שלי, העוזרת שלי במשרד. אני קיבלתי את מלוא העזרה בתוך מסגרת הוועדה. אז כמו שאתה יודע, אדוני היושב ראש, כשבאתי לפה אמרתי בתחילת הדברים שאני באתי, בכוונה בחרתי רק בוועדת המדע. לא ביקשתי לעצמי שום ועדה אחרת, מתוך רצון לשקם את מעמדה של הוועדה הזו. אני חושב שהעובדה שיש ועדה סטאטוטורית מלאה בכנסת, שהיא באופן יחסי יש לה את כל האמצעים ואת כל הכלים כמו כל ועדה אחרת, שהיקף הפעולה שלה הוא כל-כך מצומצם, הוא דבר שבעיני הוא בלתי נסבל. אין שום היגיון בזה שוועדות שונות בכנסת עמוסות לעייפה בעשרות חוקים שמחכים בתור יותר משנה לדיון, בעוד שהוועדה הזו בעצם פנויה, אני יכולתי לדעתי לגמור חצי מהחקיקה בכנסת אם היו מביאים את החוקים אלי, כי הייתי פנוי. אני יכולתי לשבת כל יום, כמה שהדבר דרוש, וזה לא בסדר שהמצב הוא כזה ואני חושב, אדוני היושב ראש, ואמרתי את זה לא פעם גם אצלך במשרד, אני חושב שצריך לבדוק את זה ברצינות ולשנות את סמכויות הוועדות ואת חלוקת התפקידים בתוך הוועדות או לחילופין, לסגור את הוועדה. תגיד – לא צריך ועדה. אבל אני חושב שצריך ועדת מדע ואני חושב שיש נושאים רבים שנוגעים לוועדת המדע, נוגעים למדע, שהם נתונים היום בוועדות אחרות. לדעתי, לא ברמה הנדרשת מבחינה מדעית. ואני אתן דוגמאות. כל נושא ההשכלה הגבוהה, שלכאורה נמצא בוועדת החינוך, תבדוק כמה פעמים ועדת החינוך בכלל, דנה אי-פעם בתקציב ההשכלה הגבוהה ובהשכלה הגבוהה, תמצא מזערי, כמעט אפס. לא בודקים כנסת לפי יושב ראש נוכחי או יושב ראש לעבר, בודקים לאורך זמן. ואני אומר – אפס. מעט מאוד.


נושאים במשרד העבודה והרווחה, כל נושא הבריאות, חלקים גדולים ממערכת הבריאות, נדונים שם בכלל בזווית היבטית מאוד צרה של התקציב או כמה יהיה המס על הבריאות. אבל נושאים רבים בבריאות, נושאים שיש להם אלמנט מדעי טכנולוגי, לא נדונים פה בכלל. חקיקה בתחום הזה, לא נדונה פה. נדונה בוועדת העבודה והרווחה, אתה יכול לחכות בתור שנים לדיון בגלל העומס העצום שמונח על הוועדה.


נושאים בתחום ועדת הכלכלה. נושא הסלולאר, שהם נושאים טכנולוגיים מובהקים, דנים עכשיו באנטנות שם, תסלח לי, ברמת דיון, אני אומר לך אדוני היושב ראש, מעליבה.
דליה איציק
אז מי הפריע לך?
היו"ר מאיר שטרית
אני לא יכול לדון, החקיקה לא מגיעה אלי. כל ראש ועדה נלחם כמו מטורף על כל חוק שניסיתי להעביר לפה, עשו מלחמת עולם בוועדת הכנסת ולקואליציה יש רוב להעביר כמובן.
קריאה
הלוביסטים, הלוביסטים קובעים איפה.
היו"ר מאיר שטרית
הוועדות נלחמו בשיניים.
קריאה
הלוביסטים לא קובעים. אני עוד לא ראיתי שלוביסט קבע חוק אחד באיזה ועדה.
היו"ר מאיר שטרית
זה נכון. זה לא הלוביסטים. לקואליציה יש רוב.
קריאה
זה החלטות של הקואליציה.
היו"ר מאיר שטרית
כן. ראשי ועדות נלחמים על כל חוק, כאילו בזה תלוי מעמדם.
ציפי לבני
הציבור יכול או להחליף את הלוביסטים או את הח"כים. שיחליף את הח"כים, אם הם עושים מה שהלוביסטים אומרים להם.
יושב ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
הלוביסטים לא היו מדברים אתי?
היו"ר מאיר שטרית
בכל הדיונים, אדוני, בכל הנושאים שאני ביקשתי להביא לוועדה לדיון בחקיקה, שרלוונטי, וגם חוקים שאני הגשתי. ניקח סתם דוגמה קלאסית: חוק זכויות יוצרים לגבי תמונות של הממשלה, שהממשלה תמכה בו, אישרה אותו. ביקשתי להעביר אותו לוועדה. אפשר לחשוב, תבינו, הלכה ועדת הכלכלה ואמרה – מה, לא יכול להיות, אנחנו, הלכו לוועדת הכנסת, הכריחו להעביר את החוק לשם. עברה שנה מאז, לא דנו בחוק אפילו פעם אחת בוועדת הכלכלה. אני יכולתי לגמור את הדבר הזה מזמן.
דוגמה נוספת
חוק של הגבלת החשבונות סלולאר לילדים. שוב, נלחמו. בהתחלה בכנסת דנו להעביר, נלחמו בוועדת הכנסת, ועדת הכלכלה – לא, הם צריכים לדון. עד שלא כתבתי אחרי שנה וחצי מכתב לוועדת הכלכלה, כולל ועדת הכנסת, הנושא לא עלה לדיון. עלה לפני שבוע בפעם הראשונה, נדחה כמובן לפעם הבאה. עברו שנה וחצי מאז, שום דבר לא קרה.


אני בכוונה מביא דוגמאות, לדעתי הדבר הזה הוא בלתי נכון ובלתי נסבל. יש פה ועדה מלאה, עם צוות מלא, עם אולם, שעלה הרבה כסף לבנות אותו, עם כל הכלים, למה שלא ייתנו לנו לעבוד? אז הגיע הזמן לעשות שינוי, זה לא קודש קודשים. הרי ממה הוועדה סובלת? מזה שהיא היתה חדשה, יחסית. היא קיימת עשר שנים. וכל עבודת המדינה, הממשלה, 15 שנה. כל עבודת הכנסת נבנתה לפני הרבה מאוד שנים, חילקו את העבודה בוועדות, מאחר והיתה ועדה חדשה, כל נושא ששייך לוועדה, אסור להעביר אותו. אני ניסיתי למחות על זה, נלחמתי על זה. אני מוכרח להגיד לכם שבתרגילים אין סופיים הצלחתי להביא לוועדה כל מיני חוקים שלא היו בוועדה וטופלו ברצינות. הדוגמה הכי בולטת זה חוק הביומטרי, שבשיתוף פעולה גם יושב ראש הקואליציה וגם יושב ראש הכנסת וגם יושב ראש ועדת הפנים, שכולם הבינו שאני הכנתי את החוק ולכן אני אטפל בו ברצינות, אחרת הוא בחיים לא היה נגמר. ודנתי פה במשך עשרות ישיבות, מהבוקר, מעשר עד שתיים, שלוש, ארבע, כל יום. כדי לסיים אותו, אחרת בחיים הוא לא היה מסתיים. זה דבר חיוני במדינת ישראל. חוק האיזוק האלקטרוני, ששכנעתי את השר לביטחון פנים להעביר את זה לוועדה שלי, שאני יכול לטפל בזה. למה? כי איזוק אלקטרוני, יש לו היבט באמת מדעי. מה באמת, יש פיקוח או אין פיקוח? האם הטכנולוגיה מאפשר את זה או לא מאפשרת את זה? מה הטכנולוגיה הרצויה? מי דן בזה, בוועדה רגילה? אף אחד. גם אין להם את ההיבט המדעי.


ואני קורא, גם ליושב ראש הכנסת, יושב ראש ועדת הכנסת, מאחר ואתם עוסקים בעניין הזה, אכן לשנות את חלוקת העבודה בוועדות, אחרת אני מזהיר את רונית, את תשבי לבד פה. רוב הישיבות, 99% מהישיבות, את תהיי לבד. בנושאים שלפעמים אנשים, ואני מוכרח להודות לכל אלו ששיתפו פעולה עם הוועדה – ראשי המוסדות המדעיים, ראשי המוסדות להשכלה גבוהה, האקדמיה למדעים, אנשי המו"פ, ארגונים שונים, אזרחיים, שבאים כולם ואני ישבתי פה בישיבות שישבו 40, 50 איש, לבד. אחר-כך חברי הכנסת באים בטענות, למה אני מחוקק לבד. מה אני יכול לעשות? למשוך את חברי הכנסת עם כבלים לפה? זה בלתי אפשרי. אם תהיה פה עבודת חקיקה רצינית, אז גם יהיה לחברי כנסת יותר עניין לבוא יותר כי יירצו להשפיע ויירצו לשים Input. ואני חושב שהדבר הזה חייב להשתנות ואני קורא גם ליושב ראש הכנסת וגם ליושב ראש ועדת הכנסת, אכן לשנות את זה, לטובת עבודתה של הוועדה כי אני חושב שזה גם לטובתה של הכנסת. אפשר להוריד את העומס מוועדות אחרות. הרי איזה היגיון יש שחוקים ממתינים לדיון שנה, שנתיים, שנה וחצי ועדה אחרת פנויה ואני יכול לדון בעצם כל יום בכל חוק, אין הבדל בין חברי הכנסת היושבים בכובע הזה או בכובע אחר. פה אמור להיות היבט מדעי. יושבים פה אתנו אנשי מדע באמת מהשורה הראשונה, שכשאתה מביא להם נושא, הם דנים בו ברצינות ובאחריות ויש איזה שהוא רקע מדעי ולכן כן היה טיפול בנושאים האלה ולכן בחרתי לבוא לפה.


אני מצטער שלא עלה בידי להשיג את כל מה שרציתי, אבל אני חושב שהיתה תקופה מעניינת בוועדה, דנו בזה תקופה, בסך-הכל בנושאים מאוד מעניינים, רבים שונים ומגוונים. אני חושב שהדיונים התנהלו באמת ברמה מאוד מעניינת, כי אין פה ויכוחים פוליטיים, חוץ מויכוחים אזרחיים כמובן על החוק הביומטרי בעיקר, ביתר הדברים לא היו ויכוחים פוליטיים כלשהם.


אני שמח להחליף את התפקיד, נכנסת לתפקיד רונית, אני מאחל לה הצלחה רבה בעבודתה. רונית בחורה מוכשרת מאוד, היא הוכיחה את עצמה לאורך קדנציה ארוכה מאוד כאשת חינוך וזה רק נכון להעביר עכשיו את ההשכלה הגבוהה לפה, את מכירה את מערכת החינוך טוב ואני בטוח שהיא תצליח בעבודתה כיושבת ראש הוועדה. זה אחריות ואני בטוח שהיא תעשה את זה בהצלחה מרובה ואני מאחל לך באמת מכל הלב, הצלחה מלאה בעבודתך בהבנה הזאת. אני רוצה להגיד גם תודה, כמובן, אנחנו תמיד עובדים באופן שוטף עם המרכז ה-מ.מ.מ., מרכז המחקר שמלווה אותנו, אריה גולדשמידט שנמצא פה איתנו ואני רוצה להגיד לו תודה רבה על העבודה הנהדרת שהוא עושה בהכנת ניירות הרקע וניירות העמדה לפני כן ולשמואל חן, הדובר של הוועדה, שהוא חצוי כמובן באמצעים, ליועץ המשפטי שלנו, עדו, שלאחרונה מלווה את הוועדה באמת בצורה שונה לגמרי, למרות שהוא לא שלנו. עדיין לא, אדוני, הבעיה הזו לא נפתרה, ואני עוד פעם אומר, שאני לא מסוגל להבין למה אין יועץ משפטי קבוע לכל ועדה, כשיש 40 יועצים משפטיים. יש רק עשר ועדות או 12 ועדות. למה אין מתוך 40 היועצים האלה, יועץ משפטי קבוע, שיהיה בכל ישיבה. אני לא קונה את כל התירוצים של האגף המשפטי, זו בדיחה, הדבר הזה. פשוט, אני אומר לך, אותי זה מקומם. מה הבעיה להגיד – אתה תשב פה, נקודה. אתה תהיה יועץ משפטי של הוועדה. אל תבלבל את המוח ואל תלך לוועדה אחרת. זה חיוני שיהיה יועץ משפטי קבוע בוועדה, לדעתי. בכל ישיבה. אני חושב שהדבר הזה הוא חשוב ביותר ואני לא מקבל את התירוצים של המחלקה המשפטית, הם תירוצים בעיני, תסלחו לי, עקומים ולא רציניים. יכול להיות שיבואו להתווכח אתי, אני מוכן להתווכח אתם. אין מצב הגיוני שיש 40 יועצים משפטיים, ואין לכל ועדה, יש 12 ועדות, אין לכל ועדה יועץ קבוע. זה דבר אלמנטארי, בעיקר ועדה סטאטוטורית, לא לדבר על ועדות החוק. ועדה סטאטוטורית, צריך שיועץ משפטי יהיה קבוע. ולצערי, אני ישבתי פה לא אחת בישיבות, בלי יועץ משפטי. עוד לפני שנכנס אלינו היועץ המשפטי שלנו, עדו, לפני שנכנס אלינו לעבודה, ישבתי לא אחת בישיבות חקיקה, בלי יועץ משפטי כי אני לא אחכה ליועץ משפטי עד שיבוא בשביל לעשות את החקיקה, זה לא ילך. ואני מבקש באמת, גם את זה אפשר לתקן, זה לא תיקון גדול, אפשר לעשות את זה בתיקון.

אני מודה על ההזדמנות שהיתה לי פה להיות בוועדה, אני נהניתי מהעבודה שלי, אני חושב שאנשים שהיו בוועדה מכל הזרמים ומכל הארגונים, אני חושב שגם הם, היו להם דיונים מעניינים. קיבלתי בדרך-כלל פידבקים מאוד מאוד חיוביים על הדיונים בוועדה ואני מקווה שהרוח הזו תמשיך, של דיונים ענייניים, רציניים, לא דיונים של פופוליטיקה ו- Politically correct, אלא דיונים לגופו של עניין באמת. זו הברכה הרבה ביותר שהוועדה יכולה לעשות. יש לה את הזמן, יש לה את היכולת לדון לעומקו של עניין, בצורה רצינית, אחראית, בלי מנבראות פוליטיות. כי אין פה עניין פוליטי, במדע. וזה הדבר הנכון לעשות. אז אני מאחל לך הצלחה רבה ואני אומר שוב תודה לכל הצוות, ומעביר את רשות הדיבור ליושב ראש ועדת הכנסת, יושב ראש הכנסת.
יושב ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
כמובן באתי להלל את היושב ראש היוצא ולברך את היושבת ראש הנכנסת ולא לקבור את ועדת המדע. האבות המייסדים קבעו תשע ועדות ולאחר מכן צירפו את ועדת הקליטה והפכנו לעשר ועדות בכנסת ישראל, עד הכנסת ה- 13, נדמה לי. בכנסת ה- 13 קבענו ועדות נוספות, אחת שהיתה מחייבת הארה של נושא וזה ועדה לקידום מעמד האישה והשנייה זה היתה ועדת המדע שבזמנו נתכוננה בגלל צורך פוליטי. יחד עם זה, לימים הבינו את הצורך בשתי ועדות אלה וצירפו אותן כוועדות סטאטוטוריות ואני חושב, אדוני היושב-ראש, ועדת הכנסת, שפשוט צריך לבוא ולקבוע בחוק עצמו, את סמכויות ועדת המדע. הערכתי היא, וכך אמרתי זאת בשלוש קדנציות אחרונות, בכל פעם בתפקיד אחר, שוועדת המדע צריכה להיות קודם כל האחראית וללוות את ההשכלה הגבוהה. חד-משמעית. ועדת הכספים לפעמים נתקלת בבעיות שחבריה עסוקים באלף דברים אחרים וצריכים לעסוק בנושא של שישה או שבעה מיליארד שקל, מבלי שהם יכולים להיות בקיאים בעובדות שלהם צריך כדי להחליט. חשבתי בהחלט שוועדת המדע בראש ובראשונה צריכה ללוות את ההשכלה הגבוהה ועל-ידי כך היתה משחררת. יותר מכך ריבוי הוועדות יוצר מצב שבו יש לנו ועדות, יש לנו יושב ראש ועדה, יש לנו אורחים והדבר הזה מעורר בעיות רבות, מה עוד ששני הגושים הגדולים ממש התרסקו ופעם כשהיו 40 חברי כנסת לפחות לשתי מפלגות בכנסת, אז הנוכחות בוועדה היתה הרבה יותר חשובה. היום, לגבי הקואליציה, רוב החברים הם בממשלה בעד כולם בכלל הייתי מחליף את הישיבה שחברי כנסת ישבו בשולחנות הממשלה ואפשר היה להרחיב את הממשלה כך וכמובן צריך לומר שבכל הקדנציות, חברי הכנסת שהיו בממשלה, הם מחכים לבוא לממשלה הבאה והם בוועדת חוץ וביטחון ואידך זיל גמור.


אז אנחנו נמצאים בבעיה שבה יש לנו יותר משמונה סיעות שהן פחות מחמישה חברי כנסת והמצב שנוצר הוא שאין חברים שיכולים לבוא ולשמש בוועדות. אז אוי לנו מיצרנו ואוי לנו מיוצרנו. וכמובן שהפועל היוצא של העבודות של ועדות שבהן כל יום הם צריכים להעביר שלושה או ארבעה חוקים, כמו ועדת העבודה והרווחה, שזה גם, פעמים רבות החוקים מגיעים אליהם מטעמים פוליטיים, או ועדת הכספים, יש עוד ועדות כמו ועדת הכלכלה. ועדת הכלכלה היום, כשהקואליציה צמחה אז הוועדה יכולה להיות בכל אחת ואחת מהוועדות המנויות, גם אם זה לא בהתאם, גם אם זה לא בהתאם לצ'ארטר שניתן להם על-ידי חוק הכנסת.
היו"ר מאיר שטרית
אתה לא מוכרח ללחוץ לי על היבלת של ועדת הכלכלה.
יושב ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
שכן, יושב ראש ועדת הכנסת יכול להסביר לכל יועץ משפטי שהוא יכול להוכיח באורים ובתומים, מדוע ועדה מיוחדת צריכה לדון. ועדה קרואה צריכה לדון בנושא מסוים, וההחלטה הפוליטית היא החלטה שקובעת וכך גם בית-המשפט העליון בא וקבע שגם אם ההחלטות של ועדות הכנסת הן הזויות, הן אלה שקובעות כי ההחלטה היא החלטה פוליטית. אז כל הדברים האלה כמובן, אני הייתי מציע לייצר, ליצור דיון שבו נקבע של הקדנציה הבאה. למה? כבר ישבתי בקדנציה הקודמת עם אדם שהוא חשב שיהיה ראש ממשלה ואכן נהיה ראש ממשלה ואמרתי לו – תשמע, יש איזה שהוא הליך פרלמנטארי שהוא מדהים. זה שעת שאלות, לראש הממשלה. אמר – גדול. אמרתי – טוב, אז אני אתן לך הזדמנות. בשנה הבאה אתה תהיה ראש ממשלה, ואנחנו מייד נכונן את זה. נו, אחרי שנה באמת הוא היה לראש ממשלה וזכיתי אני להיות יושב ראש כנסת. באתי אליו ואמרתי – נו, הגיע הרגע הגדול, שבו אנחנו יכולים שיחה שהתקיימה בין שנינו, שעת שאלת שאלות, הוא אמר לי – תגיד לי, נפלת על הראש? אז אני אומר לך עכשיו פה, כפי שאמרתי אז, מבלי להשליך על אנשים. אני מציע שתקיים ישיבה שתחול החל מהכנסת הבאה, שוועדת המדע תדון בנושאים האלה והאלה.
היו"ר מאיר שטרית
נכון, חלוקת עבודה.
יושב ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
ומאז אנחנו נדע. לבוא לקבוע בחוק הכנסת שלא יכול היות מצב שוועדת הכנסת תשנה את הצ'ארטרים שניתנו לוועדות, ותעביר אותם ממקום למקום. על-מנת שאנחנו עצמנו נגביל את עצמנו.


אשר לייעוץ המשפטי. הייעוץ המשפטי ניתן בהתאם לעבודה, למסה של העבודה של כל ועדה ו-ועדה. אם צריכים להכין שישה חוקים בוועדה אחת וכאן אתה צריך אותו, ואני מבין את חשיבות הוועדה, אז כמובן שאומרים לו – אתה לא תשב פה עכשיו כי תלך להעביר את חוק מפוני גוש קטיף, צריכים לנסח אותו. ולכן, גם בעניין זה, המחלקה המשפטית היא מחלקה גדולה ואנחנו עוד מחזקים אותה יותר, על-מנת שתוכל לתת, הדוברות, כל הדברים האלה אנחנו מנסים לעשות דברים חדשים אבל כמו שבאתי ואמרתי, באתי להלל אותך ולא, כי אני יודע שהסיכויים שלך בכנסות הבאות הרבה יותר טובים מהסיכויים שלי, אז כך שאני רק רציתי לברך אותך על עבודתך עד כאן ולקדם בברכה את חברת הכנסת רבת הפעלים, עם קבלות מהעבר, וגם נכונות לעשות כאשר היא לא נמצאת בתפקיד כזה או אחר ככל שהיא מבקשת לבצע ותבוא על הברכה. אנחנו נסייע ככל יכולתנו לעבודה בתוך הוועדה. אני חשוב שהעבודה היום היא ועדה סטאטוטורית לכל דבר, הדבר תלוי לגבי סמכויותיה כמובן ברצון שלנו לבוא ולהגיע להבנות על-מנת שהיא תקבל תוכן.


כל מה שרציתי לבוא ולברך על מה שהגענו עד עכשיו, לאחל לך הצלחה בעתיד על כל מה שתלך ותפנה ולאחל לך, ואני יודע את יוזמותייך, שאנחנו נעשה כל מאמץ כדי לאפשר לך לקיים את סדר היום שאת תרצי לתת לוועדה. ברוכה הבאה, ברוך היוצא לשעה, וברוכים תהיו, אדוני יושב-ראש הוועדה.
היו"ר מאיר שטרית
תודה רבה. יושב ראש ועדת הכנסת.
יריב לוין
תודה רבה. קודם כל, מאיר, אני מבקש להודות לך גם כמובן בשם ועדת הכנסת, אני חושב בשם הכנסת כולה, גם על עבודה מסורה וגם רצון אמיתי לעשות הרבה יותר שניסיתי לפעמים לסייע ובהצלחה על גבול האפסית, אני אודה על האמת. אין ספק שסוגיית חלוקת העבודה בין הוועדות היא מחייבת תיקון ודיון מחדש. אנחנו בשעה טובה מגיעים לפרק האחרון בתקנון שנשאר לנו והוא פרק הוועדות וכמו שעשינו בפרקים הקודמים, שם אנחנו נטפל ונעשה גם השלמות בחקיקה היכן שצריך. שוב, רק בהסכמה מלאה ובהבנה מלאה בין כולם וננסה לייצר כאן איזה שהיא תוצאה, בין אם היא תחול בכנסת רק מהכנסת ה- 19 ובין בדרך אחרת, זה לא יהיה כל-כך פשוט. כי צריך לזכור ומאיר יודע את זה, שחלק מהשאלה לאן הולכים החוקים זה גם האם מי שעומד בראש הוועדה הוא איש קואליציה או איש אופוזיציה. לפעמים הוא מישהו שקל יותר לעבוד אתו ולפעמים פחות.
שלמה מולה
לפעמים עדיף לעבוד עם הקשים, הם מקצועיים.
יריב לוין
כן, לא לא לא, ברור, אבל ברור לגמרי שנושא התיחום בין הוועדות הוא לא משהו שאנחנו יכולים לנתק אותו מההקשר של קואליציה.
היו"ר מאיר שטרית
הבאתי לך דוגמה טובה. חוק ויסקונסין, ועדת העבודה והרווחה. אמרתי בפירוש, תביאו את זה אלי, אני תומך בחוק ויסקונסין בכל ליבי, מעביר להם את זה ביומיים. הם דפקו אותו. דפקו את הממשלה. הנה, קואליציה ואופוזיציה.
יושב ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
יש לך שם שלוש סיעות שלא היו.
יריב לוין
אני יכול לומר לך שיש דברים שאנחנו בקואליציה לא מאפשרים אפילו לממשלה לעשות.
זאב אלקין
לא בטוח שסיעתך היתה תומכת בעמדתך.
יושב ראש הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
הרבה יותר נוח היה לממשלה שהוא יהיה שם.
היו"ר מאיר שטרית
אנחנו תמכנו בחוק ויסקונסין.
יריב לוין
כאן אנחנו לוקחים על עצמנו את האחריות שיש דברים שאנחנו גם לממשלה לא מאפשרים לעשות, אבל אני אומר, אין שום ספק שהדבר הזה מחייב פיתרון. הוא גם מחייב פיתרון לא רק בגלל הצורך למלא את ועדת המדע בתוכן, אלא קודם כל בגלל הצורך למנוע את המצב הזה של עומס עצום וחוסר יכולת הרבה פעמים לנהל דיון גם בזמן סביר וגם בעומק הנדרש בגלל העומס במקומות אחרים וננסה, כמובן בעזרת כולם, להגיע בסופו של דבר לאיזה שהיא נוסחה שנקווה שתהיה יותר טובה.


לרונית אני כמובן מאחל המון הצלחה ואני מאוד מקווה שבכל-זאת יעלה בידי להצליח משהו לנתב גם לכאן בהצלחה קצת יותר גדולה ממה שהיה עד עכשיו, אבל שוב, אין לדעת.


באופן פורמאלי, בהתאם להוראות סעיף 97 יב (א) לתקנון הכנסת, ועדת הכנסת החליטה בישיבתה ביום ב' באב התשע"א, 2.8.2011, להמליץ בפני ועדת המדע והטכנולוגיה לבחור בחברת הכנסת רונית תירוש לכהן כיושבת ראש הוועדה במקומו של חבר הכנסת מאיר שטרית.
היו"ר מאיר שטרית
מי בעד ההחלטה, ירים את ידו. מי נגד? אין נגד. נמנעים – אין.

הצבעה

בעד – פה אחד
נגד – אין

נמנעים – אין
ההחלטה נתקבלה
היו"ר מאיר שטרית
ובכן, ההחלטה התקבלה פה אחד, יושבת-הראש מוזמנת לתפוש את מקומה.
היו"ר רונית תירוש
תודה רבה. אני קודם כל רוצה להודות לכם שהגעתם, מי שהגיע, ותודה מיוחדת לראש האופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני, על כך שנתנה בי אמון. זה לא סוד שרבים בתוך הסיעה ביקשו את התפקיד ואני שמחה שהוא ניתן לי ואני שמחה שתהיה לי ההזדמנות באמת להפעיל את האנרגיות שלי שקצת יבשו עם השנים, על מנת באמת לעשות את המהלכים הטובים, הנכונים, לטובת עם ישראל. אני דווקא שואבת עידוד מכך שקורה משהו במדינת ישראל, כל הנושא הביטחוני קצת נרגע, קצת ירד מסדר היום ואנחנו יותר, אנחנו, הציבור הישראלי, יותר עסוק בדברים היום-יומיים, השגרתיים, שגרת החיים לכאורה הפשוטה שלנו, ובוודאי חלק ניכר מהדברים הללו, הנושאים הללו, יכול לבוא ולהידון כאן בוועדה הזו.


תודה גם לדליה, שעשתה הכל על מנת שהתפקיד יעבור בשקט ובשלום בתוך הסיעה ובזכותכן קיבלתי את ברכת החברים וזה דבר שהוא בהחלט נותן לי רוח גבית מאוד טובה.


מאיר פעלתן מטבעו, אנרגטי מטבעו, מעמיד אתגר לא קטן ואני מקווה מאוד שאני אצליח במשימה שהתחלת בה, לשדרג את הוועדה הזאת, לגרום לה להיות יותר במוקד העשייה של הכנסת ואני מודה מראש ליושב ראש הכנסת וליושב רעש ועדת הכנסת, שהצהירו כאן שיעשו הכל על מנת שבאמת הוועדה הזאת תוכל לקבל לידיה יותר ויותר נושאים. ליו"ר הקואליציה אני אומרת ומקווה שתדע להתבונן בנושאים באופן ענייני, בדרך כלל אתה מסוגל לעשות את זה, ולסמוך על כך שהעבודה כאן תתנהל באופן הכי מקצועי והכי ענייני.


אני מודה ליוליה, לשלמה ולחבר הכנסת בן סימון שטרחו להגיע לכאן, לחברים הטובים, למירה, ליהודית, לכולם, לירדנה, באמת, עליזה, כל מי שהגיע לכאן, אני מאוד מאוד מעריכה את זה ואני מקווה שאני אוכיח שאכן אני ראויה לתפקיד הזה. אז אני לא ארבה במילים ואני צריכה להתחיל במעשים וחובת ההוכחה עלי. תודה רבה.
יושב ראש הכנסת, ראובן רובי ריבלין
תודה רבה.
היו"ר רונית תירוש
רגע, רגע, ראש האופוזיציה רוצה לומר כמה מילים.
ציפי לבני
כמה מילים. בשבחו של היוצא, אני מוכרחה לומר שזה כמעט אני חשה אי נוחות לשבח את חבר הכנסת מאיר שטרית על עבודתו ועל כהונתו כיושב ראש ועדת המדע, כי כשאני מסתכלת על ההיסטוריה של מאיר שטרית גם בכנסת וכשר בממשלות ישראל, הוא יכול לומר את האמת שזה קטן עליו. אבל מאיר לקח את זה וייאמר שאולי לעומת אחרים, אתם יודעים מה? לא לעומת, אבל יכולים להיות שרים ואנשים שרואים את תפקידם בעתיד יותר מאשר ישיבה בספסלי הכנסת, לומר – טוב, אנחנו כאן בתקופת הפסקה זמנית, ננוח לנו ולא נפעל, נמתין עד הבחירות הבאות. ומאיר פשוט הסתער על הוועדה הזאת, לקח את זה במלוא הרצינות, במלוא כובד הראש, הריץ חקיקות גם כשהיית כאן לבד, אז הרצת את החקיקות שצריך, ולכן כשאומרים שבכל סיום יש התחלה חדשה, אני לא מתכוונת להתחלה של ועדת חוץ וביטחון, אלא להתחלות שעוד נכונו לנו, כך אני מאמינה, לאחר הבחירות.


אני מוכרחה לומר שאחרי ששמעתי את הדברים שאתה אומר, לו היו שומעים כל אלה שרצו את ועדת המדע, מה שאמרת בפתח הדברים, אין לך מושג כמה היה לי קל. כל אלו שכועסים עלי, אולי היו רגועים עכשיו יותר, כשהיו אומרים אולי זה פחות ממה שחשבנו. אבל מאחר ואני מאמינה גם שהאדם עושה את התפקיד, אז גם אתה הכנסת לזה תוכן אחר, אני מאוד שמחה דווקא על הרעיון לקבוע חוקים וכללים וביחס לרונית, אתם התייחסתם לכך שרונית, ההיסטוריה שלה היא באמת בתחום החינוך, אז אתם התייחסתם להשכלה, כשחשבתי על רונית, חשבתי באמת על ההיבטים האלה, גם השכלה גדולה ולא רק, חינוך טכנולוגי, נושאים שנשכחו להם.
היו"ר רונית תירוש
מדענים עולים, את אמרת לי גם.
ציפי לבני
מדענים עולים, נושאים שקשורים לחברה הישראלית, שקצת הושמו במהלך השנים בשוליים שלה, לצערי. כי אני חושבת שזאת בעיה מאוד קשה במדינת ישראל שהוזנח החינוך הטכנולוגי והמדעי, ושאותה קבוצה שכל-כך תרמה, באמת פחות, גם בכנסת, לדעתי זה נדון בוועדות אחרות, ולדעתי זה המקום לדון בו.
מאיר שטרית
נכון.
ציפי לבני
ולכן, בעיני, השילוב הזה של ההיסטוריה והניסיון והאידיאולוגיה בתחום החינוך, כי לרונית שלא תטעו, יש לה אידיאולוגיה, זה לא עניין רק של מקצוע למלא אותו, יש לה אידיאולוגיה ובנושאים החינוכיים אנחנו שותפות לאידיאולוגיה הזאת וככל שניתן יהיה ליישם אותה בוועדה הזאת, ככה כמו שרונית אמרה, לתפארת עם ישראל. ככה היא רואה את תפקידה, וככל שהקואליציה גם תוכל לנצל את היכולות להעביר כאן חקיקה שתקועה בוועדות אחרות, אז כך ייטב לכולנו. הרבה הצלחה, אני בטוחה שזה מה שיהיה.
היו"ר רונית תירוש
תודה.
יושב ראש הכנסת, ראובן רובי ריבלין
תודה רבה לכולם.
דליה איציק
רונית, בוועדה הזאת יש לי מניות יסוד ממש. אני הייתי יושבת ראש הוועדה כשהיא לא היתה ועדה, היא היתה ועדה מיוחדת. נדמה לי שאז היה דן תיכון וכל פעם אמרתי לו – תקשיב, זה לא הגיוני. יש פה מלא נושאים, גם אני כמוך באה מאותו תחום, ואת תראי, אל תבקשי רחמים, לא מיושב ראש הכנסת ולא מיושב ראש ועדת הכנסת, שהוא חבר אישי שלי, יושב ראש ועדת הכנסת, ותענוג לראות איך הוא העביר את זה בלי "שטיקים" ובלי זה, ובלי ככה ואני מודה שחשדתי בהם, את יודעת, לא בו, הם עשו את זה מאוד יפה ומאוד מהר, צ'יק-צ'ק העברנו את זה. תדאגי שכל הזמן יריבו אתך, אין נושא שהוא לא מדע וטכנולוגיה, אין, אין. את תזמיני לפה, תכף תצא לך יושבת ראש ועדת החינוך, תגיד לך – תגידי לי, את השתגעת? זה נושא שלי. את מכירה את בתי-הספר המקצועיים, את הרי יודעת מה זה. מישהו יכול להגיד שזה לא שייך לוועדה הזאת?
היו"ר רונית תירוש
נכון.
דליה איציק
זאת אומרת, אין כמעט נושא, רפואה, מישהו יגיד שזה לא שייך לוועדה הזאת?
יריב לוין
אל תמליצי לה לריב עם חיים כץ.
דליה איציק
זה לא טכנולוגיה?
שלמה מולה
היא יכולה לריב איתו, היא לא במפלגה שלו.
דליה איציק
אתה יודע, תמיד יהיה, אל תחכי כי הם לא יוכלו להעביר את זה כי גם הם במצוקה עם חברי הכנסת האחרים, זה לא מרוע.
היו"ר רונית תירוש
אפשר להגביל, אגב, בזמן, מי שמתעקש על נושא שיישאר אצלו, להגביל אותו בזמן ולהודיע שמתאריך מסוים זה יעבור?
שלמה מולה
זה צריך להיות בתקנון.
מאיר שטרית
התקנון קובע שאם חוק היה חצי שנה בוועדה ולא נדון אפילו פעם אחת, אז זכותו של חבר הכנסת לדרוש להעביר אותו לוועדה אחרת. ניסיתי להשתמש בסעיף הזה כמה פעמים. ועדיין הקואליציה מחליטה בסוף.
דליה איציק
לכן אני בטוחה שתעשי בוועדה הזאת בהחלט ועדה ראויה. אני רוצה להגיד מילה למאיר. מי ששמע את מאיר אתמול בחוק הווד"לים, זה, יש במאיר משהו מדהים. את מכירה את זה. מורה שיוצא אחרי 30 שנה מכיתה והולך לחדר המורים, צריך לשכוח את התלמידים ואומר – ביטון אמר לי ככה וככה, והמורה הזאת מתרגשת כאילו היא ביום הראשון של הכיתה והיא מעכלת את מה שהתלמידים אמרו לה, זה מאיר. מאיר הוא היה אתמול, כאילו ביום הראשון – מתרגש, מתעצבן, זה וזה, וככה וככה. היה נפלא ושמחתי שאמרתי לך את זה.


תודה ליושב ראש ועדת הכנסת. תודה רבה.
מאיר שטרית
בהצלחה, רונית.
היו"ר רונית תירוש
תודה רבה לכם. הישיבה הסתיימה. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40

קוד המקור של הנתונים