ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/08/2011

חוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי (מס' 19), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
4
ועדת הכלכלה
02/08/2011

הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 610
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ב' באב התשע"א (02 באוגוסט 2011), שעה 11:15
סדר היום
1. הצעת חוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי (מס' 19), התשע"א-2011
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה-היו"ר

יוליה שאמה-ברקוביץ

פאינה קירשנבאום
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם

הצעת חוק לתיקון פקודת ביטוח רכב מנועי (מס' 19), התשע"א-2011
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו פותחים את הישיבה בהצעת חוק לתיקון פקודת ביטוח מנועי (מס' 19), של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום ואחרים. הנושא על סדר היום הוא בקשה לחידוש הדיון בוועדה על פי סעיף 124 לתקנון הכנסת. מטרת החקיקה הייתה להוזיל באופן מהותי את דמי הביטוח השערורייתיים של הרכבים הדו-גלגליים. במהלך הדיון האחרון בהשלמת החקיקה לא קיבלנו תשובה ברורה - לאחר שהתפשרנו על גודל ההעמסה - מה זה יעשה בפועל לעלויות ביטוח החובה. אתמול הגיע מסמך שמדבר על הוזלה של כ-10%. זאת לא התוצאה שקיווינו שהחוק ישיג, לכן ראיתי לנכון להעלות בפני הוועדה את הנתונים האלה. אנשים חשבו שיוציאו משהו אחד תחת ידם, מסתבר שיוצא משהו אחר. אני חושב שזה נכון ועוד אפשר לתקן את החוק ולהחזיר אותו עוד בכנס הזה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני יכולה רק להגיד, אדוני היושב-ראש, שאתה צודק ב-100%. ככל שיהיו במדינת ישראל יותר רכבים דו-גלגליים כך יהיו פחות תאונות, כי הציבור יהיה יותר מודע לזה שיש לך מצד ימין, מצד שמאל. היום הם קופצים מידי פעם ואתה לא יודע מאיפה הם באים כי אין את העידוד לדו-גלגלי. אני בהחלט מסכימה עם מה שאתה אומר. אני איתך בנושא הזה.
פאינה קירשנבאום
הדיון הזה הוא דיון חשוב לכשעצמו. אני רק יכולה להצטער שהנציגים של אגף הביטוח לא נמצאים פה.
לאה ורון
אנחנו לא הזמנו אף לא אחד מהנציגים, כי מדובר בשלב הזה בבקשה של הוועדה להחזיר את הצעת החוק מהמליאה לוועדה לפי סעיף 124.
היו"ר כרמל שאמה
אם נאשר עכשיו את ההצעה נזמן דיון ל-17:00. לדיון הזה יגיעו נציגי האוצר על-מנת שנוכל לטכס איתם עצה איך אנחנו מוודאים שההנחה לרכבים הדו-גלגליים תהיה הנחה מהותית.
פאינה קירשנבאום
אני אחזור על הדברים שדיברנו פה. כשהגודל של הפול הצטמצם מהעמסה של 4.25 להעמסה של 3.75, הביטוחים התייקרו כמעט ב-30%. כשהעלינו את העמסה ל-6% - הכוונה הייתה ל-8% כי זה היה הסיכום מ-2003 - עשינו חשבון שהעמסה נוספת של 2.25 תחזיר את זה לרמה הקודמת. הם ביקשו לסימולציה הזאת חודשיים. לפי דעתי זאת טעות, זה סתם משיכה של הזמן. כולנו יודעים איך נבנות הטבלאות. בשורה העליונה יש בדרך כלל נוסחאות. אם משנים פרמטר אחד של הנוסחה הוא צריך לתת את הסימולציה של כל הטבלה. זה לא אומר שצריך לחכות לזה חודשיים. במקום זה קיבלנו איזה דף עם 2 שורות שלא מתייחס לכולם. אנחנו לא יודעים לנתח אם לאלה שהוזל זה התייקר, אם לאלה שהתייקר זה הוזל. לשכבה השימושית ביותר, שזה 125 סמ"ק והגילאים הצעירים, זה נותן הוזלה של 10%. 10% זאת לא הייתה הכוונה של המחוקק. אפשר להגיד שאנחנו חוזרים מהפשרה שהגענו אליה ומחזירים את זה ל-8%. האוצר טוענים שהם יכולים להציג נתונים.
היו"ר כרמל שאמה
שיציגו.
פאינה קירשנבאום
לכן שאלתי איפה הם. הם טוענים שהם יכולים להציג נתונים על כך שזה מחזיר את זה לרמת הביטוח הקודמת. החוק הזה לא מכסה את גירעון העבר.
היו"ר כרמל שאמה
הם יכולים לבוא ולהציג פה בוועדה?
פאינה קירשנבאום
לא היום. הם טוענים שזה לוקח להם חודשיים.
היו"ר כרמל שאמה
אתמול הם שלחו מסמך.
פאינה קירשנבאום
של 2 שורות. אם הם הצליחו להגיע ל-2 שורות, כנראה שהם יכלו להציג את הנתונים של כולם.
היו"ר כרמל שאמה
היה ולא נקבל ביטחון מובהק שאנחנו משיגים את המטרה, נמשוך את הצעת החוק, נקיים דיון בשעה 17:00 ונעלה את זה ל-8%. לא נעשה את זה קשיח. היה ובעוד חודשיים יציגו לנו שגם ב-6% הם מורידים, ניתן סמכות לשר האוצר לשנות את זה עד 6% למטה.
פאינה קירשנבאום
אני לא מוכנה לתת לשר האוצר שום דבר. יש את מנכ"ל הפול. אני לא יודעת איך קוראים לו. בכל הפניות לא הצלחנו לראות את האדם, לנהל איתו מו"מ או לדבר איתו. כל המו"מ מנוהל על ידי אגף הביטוח במשרד האוצר. הייתי רוצה פעם אחת לראות את מי שמנהל את הפול הזה כדי לקבל ממנו פירוט מה קורה שם. בחיים לא הצלחנו לדבר עם האדם הזה. אם פותחים פה דיון בשעה 17:00 ומזמינים לפה את האוצר, אני מבקשת שתזמינו גם את מנכ"ל הפול.
היו"ר כרמל שאמה
תזמינו את מנכ"ל הפול לפי בקשתה של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום.
פאינה קירשנבאום
אני לא יודעת אם זה צריך להיות בידי שר האוצר.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו עוד לא קבענו. אנחנו נחשוב על זה עד שעה 17:00. השאלה אם נקבע את זה ל-8% ופתאום הסימולציות האמיתיות יראו שהורדנו את הביטוח של האופנועים ב-80%. זה משהו שלא התכוונו אליו. אני מבקש להשאיר איזו שהיא גמישות. מי בעד הבקשה לחידוש הדיון לפי סעיף 124 לתקנון הכנסת?
לאה ורון
חברת הכנסת קירשנבאום מצביעה במקום חבר הכנסת אילטוב וחברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ מצביעה במקום חבר הכנסת אפללו.

ה צ ב ע ה

בעד – פה אחד

אושר

הישיבה נעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים