ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/08/2011

הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת, הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
20
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

1.8.2011

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 531

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, א' באב תשע"א (1 באוגוסט 2011), שעה 10:00
הנושא
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת
של חה"כ אורית זוארץ.

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת
של חה"כ עפו אגבאריה.
נוכחים
חברי הוועדה: חיים כץ - היו"ר
עפו אגבאריה

אילן גילאון

זהבה גלאון

אורית זוארץ

דב חנין

אורלי לוי אבוקסיס

אברהם מיכאלי
מוזמנים
דוד שטיינמץ, מנהל אגף בכיר לתקציבים ותוכניות עבודה, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

מיכל כרמל, מעונות יום ומשפחתונים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

רן רידניק, רפרנט תעסוקה באגף התקציבים, משרד האוצר

רותם חלף, משרד האוצר

שי סומך, משרד המשפטים

פיני קבלו, סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

אורלי ביליץ', מנהלת משפחתון נציגה מאשדוד, כח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי

רותי בן עזרא, מנהלת משפחתון, נציגה ממעלה אדומים, כח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי
תום דרומי, איגוד מטפלות המשפחתונים, כח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי
עו"ד איתי סבירסקי, כח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי
טובי עמיר, מנהלת משפחתון, כח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי
דניאל סלוצקי, איגוד מטפלות המשפחתוני, כח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי
ניצן תנעמי, מקדמת מדיניות, כח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי
ד"ר דורון מור, סמנכ"ל פדגוגיה של המכללה הארצית, נציג מכללת סכנין

אליעזר שוורץ, מ.מ.מ.
ייעוץ משפטי
עו"ד שמרית שקד

יעקובית ישפה - מתמחה
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
יונה, חבר המתרגמים בע"מ
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת
של חה"כ אורית זוארץ.
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת
של חה"כ עפו אגבאריה.
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב. יום שני בשבוע, א' באב, 1 באוגוסט 2011 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה והרווחה והבריאות. והנושא – הצעות לסדר היום, דיון מהיר, הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת של חברת הכנסת אורית זוארץ ושניים – הצעה לסדר היום, דיון מהיר, הסדר פנסיה למטפלות משפחתוני התמ"ת של חבר הכנסת עפו אגבאריה. בבקשה, אדוני. תן סקירה.
עפו אגבאריה
אני חושב שהעניין הזה, כבר דנו בו פעם, אבל לצערי הרב, עוד לא הגענו לשום מקום כדי לתת את האפשרות לאנשים האלה באמת להשתכר בכבוד ולעבוד בכבוד.
היו"ר חיים כץ
אתה מדבר פה פנסיה.
עפו אגבאריה
כן. אבל אני מדבר, הרקע לפנסיה. בשביל להגיע לפנסיה טובה, צריך גם לעבוד טוב.
היו"ר חיים כץ
חשבתי שהן עובדות ואין להן פנסיה.
עפו אגבאריה
עם משכורת כזו, אי-אפשר להגיע לפנסיה טובה ומכובדת. וגם ההסכם הזה, איך שהן יכולות להפריש את הכספים האלה מהמשכורת לפנסיה, כי זה לא משכורת, בעצם, לפנסיה, שזה דבר שלא יכול לתת אפשרות לנשים לפרוש בגיל 60 או 62, עם פנסיה הוגנת. העניין הוא שהעובדות שמטפלות במשפחתונים הן לא נחשבות כשכירות, והן גם לא כעצמאיות. כעצמאית, יש לה מוגבלות שאתה מגביל אותן לאיזה שהוא מספר מסוים ותשלום מסוים מההורים עבור המשפחתונים, ומצד שני, אין להן גם תלוש משכורת, אין את ההטבות הסוציאליות. לכן, אני חושב שמן הדין שמשרד התמ"ת ייתן את האפשרות לדאוג לפנסיה לפי ההצעה של המטפלות, שזה לא נראה לי דבר מגוחך ולא נראה דבר.
היו"ר חיים כץ
אין להן תלוש משכורת, אין הפרשות?
עפו אגבאריה
אין.
היו"ר חיים כץ
אז איך יהיה להן פנסיה?
עפו אגבאריה
זה מה שאנחנו צריכים לדאוג להן. יש כ- 3,000.
היו"ר חיים כץ
זה בניגוד לחוק. החוק אומר.
עפו אגבאריה
החוק זה לא תורה מסיני.
היו"ר חיים כץ
הן עצמאיות?
עפו אגבאריה
הן עצמאיות. התמ"ת, כאשר הוא מבקש לתת את ההפרשה ל- 5% ו- 5% עוד מימון עצמי שזה 10%, אז אני חושב שזה דבר מאוד לא צודק ואני מבקש או מקווה שאנחנו נוכל לאמץ את הבקשה של המטפלות, שזה 17.5% כאשר המימון העצמי הוא רק 6%, והתמ"ת שיממן את ה- 11.5%. הבקשה היא לא גדולה ולא מגוחכת ואפשר להציל אנשים ולתת להם.
היו"ר חיים כץ
אין לך סקירה, אחר-כך אני אתן לך סקירה.
עפו אגבאריה
בסדר, אתה תיתן את הסקירה אחר-כך. אבל האנשים האלה שבאמת צריך לחשוב על מעמדן, שהן גם לא עצמאיות וגם לא שכירות וזה נקודת התורפה.
היו"ר חיים כץ
תודה. חבר הכנסת אילן גילאון, בבקשה.
אילן גילאון
בקיצור, כי זה גם דיון מהיר. תראה, זאת הבעיה. הנוכחים הנפקדים, יש כזה דבר, מושג, נוכחים נפקדים, עצמאים שהם שכירים, הם לא עצמאיים, כל היציר כלאיים הזה, שהוא נשען על איזה אי-הגינות מאוד בסיסית שמצד אחד, התמ"ת מכתיב את כל התנאים, בעצם, כמה מותר לקבל, כמה ילדים יכולים להיות, מביאים נשים בגיל 50 שהן יכולות להרוויח 4,000 שקל, בלי שום זכויות מסביב לדבר הזה. ולכן, היום וזה גם לא, אנחנו לא דנים פה בהסכם עבודה, אבל נדמה לי שזה גם ברוח הזמן, הגיע הזמן שהתמ"ת יפסיק להתנהג בצורה כזאת כלפי הנשים האלה. בסופו של דבר, אם היה פה משפטן מאוד מפולפל, הוא היה מוכיח באופן רטרוספקטיבי, שהאנשים האלה הם בעצם שכירים. הם לא עצמאים, וצריך לתת להם את כל הזכויות שלהם, ושלא יישען על איזה שהם ספקות.


ולכן, הדבר היחיד שאפשר לעשות במקרה הזה, באופן הכי מהיר, זה ללכת אתם לצו הרחבה, לדבר שדומה להם בדיוק בתחום שהוא כן שכיר באופן רשמי, מה שנקרא נוכחים נפקדים, שייתן להם את אותו מעמד של הנוכחים, כמו שהיה צריך להיות ומספיק לדבר הרבה, כי אנחנו סוחבים את הדיון הזה כל-כך הרבה זמן, בינתיים שום דבר לא קורה. אני לפחות יודע שזה נמשך שנה וחצי, מאז שאני בכנסת הזאת, שנתיים. זה עוד בטח לפני כן.
היו"ר חיים כץ
לפני שאני אתן לדב חנין ולזהבה גלאון, אני רוצה להסביר את מצב הפנסיה במשק הישראלי. אני לא חושב שלבנות האלה כדאי בכלל ללכת להליך של פנסיה. צריך להחזיר חזרה, ועכשיו אולי בעידן המחאה, את קופות הגמל. כי אם היא תחסוך היום, לפי החוק, היום אם אני לא טועה, המעסיק צריך להעביר 3.5%. זאת אומרת, אם היא תחסוך 40 שנה בשכר שלה, היא לא תקבל 2,000 שקל. היא תקבל 2,500 שקל, אחרי 40 שנה. אם היום המעסיק משלם 3.5%, הוא מדבר על 6% ו- 11, זה עוד רחוק. לפני שהתמ"ת נותן. אחד הדברים הרעים שאולי בשביל זה גם יש את המחאה, שלקחו את החיסכון בקופות הגמל ל- 15 שנה. זאת אומרת, היה חיסכון, בן-אדם אחרי 15 שנה, פתאום היה לו כסף. יכול היה להשקיע, היום אתה רוצה לחסוך לילד, אתה הולך לחיסכון, במקרה הטוב אתה קונה אג"חים ל- 30 שנה. אחרת, הוא יכול בחיסכון להוציא אותו רק בגיל 60 לפנסיה. עכשיו אם יעלו את גיל הפרישה לנשים ל- 67, אז בכלל יוכלו להוציא את זה רק בגיל 67. לרכישת דירה. אני אוהב את הדיון הזה, הדיון המהיר הזה, אני אוהב אותו. יחד עם זה, הפיתרון פה בהצעה זה לא פנסיה. אנחנו צריכים עכשיו לפנות. גם עד שהם יחסכו, תוחלת החיים תעלה, יגידו להם מקדם במקום 200 יהיה 250. וכל החיסכון של כל השנים, לא ייתן להם שקל. אז הם יגידו – וואלה, עבדו עלינו. עבדו עלינו. גם היום הם לא יודעים להפריש כלום, לפי החוק.
אילן גילאון
חיים, איך הוא אומר לו בגששים? אני רוצה את זה ביד. זה בסדר, מה שאתה אומר מקובל.
היו"ר חיים כץ
בסדר, אבל אתה בא ואומר – אני רוצה פנסיה, כשלהם, התוכנית של פנסיה בכלל לא מתאימה. המושג הזה, פנסיה לכל אזרח, שאני הצבעתי נגדו בפנסיה שהירשזון הגיש, שאמרתי פנסיית חובה היא פנסיה רעה לציבורים שאין להם פנסיה. כי הבטחת הכנסה הם לא יקבלו והם היום, כשמישהו אחר שמשלם פנסיה, הוא משלם ויש לו הטבות מס, אלה מתחת לסף המס, אין להם הטבות מס. והם לוקחים מהנטו, שלא מסוגלים לחיות, וחוסכים לגיל זקנה ובגיל זקנה, אומרים להם – יש לכם פנסיה, לא תקבלו הבטחת הכנסה. וזה משגע אותי.
אילן גילאון
מה אתה מציע מבחינת ההשתתפות? אם אתה הולך לקרן גמלאות, כמה התמ"ת ישתתף וכמה הם ישתתפו?
היו"ר חיים כץ
זה משהו אחר.
אילן גילאון
לא, זאת השאלה בעצם.
היו"ר חיים כץ
לצערי, אין היום קרן גמלאות, אין. אין קופה, בוועדת בכר דפקנו את החיסכון הזה. עשינו חיסכון מטופש, לקחנו חיסכון, עשינו שני סוגי קופות, גם אם חסכת לחיסכון ואתה רוצה למשוך, אתה צריך להעביר את זה מקופה לא משלמת לקצבה לקופה כן משלמת, ולהפך, וקורעים אותך במיסוי. והכל הולך לבורסה. שמע, צריך לעשות מהפכה, אבל בסדר, יש דיון על פנסיה? אנחנו רוצים לתת להם פנסיה, אז בבקשה, דב חנין.
דב חנין
אדוני היושב ראש, קודם כל, אני לגמרי מצטרף לסיום של דבריך, אנחנו צריכים מהפכה, באמת צריכים מהפכה ואני חושב שהדברים שלך באמת שמים אצבע על אחת הסיבות למה צריך מהפכה, כי אזרחים בישראל היום לא מקבלים ביטחון ביכולת שלהם להתפרנס בכבוד ולקבל משהו בכבוד, כאשר הם פורשים לגמלאות. אדוני הוא המומחה הגדול ביותר לפנסיה.
היו"ר חיים כץ
לא לא לא.
דב חנין
לא, אני אומר, המומחה הגדול ביותר בכנסת ואני עומד על זה, זה בלי הגזמה בכלל, לנושא של פנסיה ולא במקרה אדוני גם עמד על זה שבשם הוועדה, הפנסיה תתווסף ואכן אדוני עוסק בנושא הזה. אבל אני חושב שאנחנו חייבים להפריד פה את הדיון לשני מישורים. ישנו שינוי גדול שצריך לעשות בנושא הזה, באמת חייב להיעשות בנושא הזה שינוי גדול, אנשים בישראל, כשמגיעים לגיל הפרישה, בעצם נשארים ללא יכולת להתפרנס ולהזדקן בכבוד וזה דבר מביש, זה דבר מחפיר וזה דבר שהוא קשור למדיניות כללית של מדינת ישראל, שהיא צריכה להשתנות וכמו שאתה אמרת, זו מהפכה.


כרגע, פה, עומדת בפנינו סוגיה מאוד מאוד מצומצמת. אני גם עברתי על נייר העמדה של המייצגים של המטפלות ואם אני יכול לומר את התרשמותי, אני מתרשם שבסך-הכל הגישה היא מאוד מאוד פרגמטית, הגישה שלהם היא מאוד פרגמטית, היא מאוד מאוד מעשית. מתוך ניסיון לסגור את הסוגיה הזאת עכשיו, ויכול להיות שאפשר לשפר אפילו את מה שהם מציעים, דרך אגב, יכול להיות שאפשר ללכת צעד נוסף, מעבר למה שהם מציעים.
אורלי לוי אבוקסיס
השאלה היא, דב, מי יממן את זה. מי יממן את ההפרשים האלו? אם ההורים, אז מה עשינו בזה? אנחנו מתקנים חולה ברעה אחרת.
דב חנין
אני לגמרי מסכים, אני לגמרי מסכים עם חברת הכנסת לוי אבוקסיס, היא חברת כנסת מובילה בתחום הזה, בתחום החברתי ואני מאוד מעריך את עבודתה ואני גם מסכים עם דבריה פה ואני חושב, אדוני, שזה צריך להיות חלק מהחלטת הוועדה. מי שצריך לשאת באחריות זה התמ"ת. אנחנו מדברים פה על אחריות המדינה, זה גם חלק מאוד משמעותי ממה שהציבור הישראלי היום דורש, אחריות המדינה, רוצים לראות את המדינה נכנסת למשחק ולוקחת על עצמה אחריות. אז בואו באמת לא נגלגל מהמטפלות להורים ומההורים למטפלות, וככה כולם יריבו ושום פיתרון לא יהיה, אלא אנחנו נישאר תקועים עם הבעיה הזאת.


ברמה המעשית, מה שאני מציע, זה לקחת את נייר העמדה של נציגות המטפלות, ששוב אני אומר, אני התרשמתי מאוד מהפרגמטיות שלו ומהנכונות שלו להגיע לפיתרון מעשי ועל בסיס זה נסכם את הגישה של הוועדה ונביא את הפרשה הזאת לסיום שהיא כבר היתה ראויה לו מזמן. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. נציג התמ"ת, בבקשה.
דוד שטייניץ
אני הממונה על התקציבים וגם המפקח על המחירים, בנושא מעונות יום ומשפחתונים.
היו"ר חיים כץ
ועכשיו תספר לנו פנסיה.
דב חנין
אתה יכול להסתפק באמירה – אני מסכים.
דוד שטייניץ
לא. מה שאני רוצה להגיד, קודם כל, מטפלות המשפחתונים הן עצמאיות, אין בינינו לבינן יחסים של עובד ומעביד, זה ברור. היות ואנחנו הכרנו בנושא, בחשיבות של הפנסיה כחיסכון, אנחנו הקמנו בוועדת התעריפים האחרונה שהיתה, גם את ההוצאה הזאת עבור החיסכון הזה לפנסיה.
היו"ר חיים כץ
לא מבין, תסביר לי.
דוד שטייניץ
קבענו מתווה, בוועדת תמחירים האחרונה.
אורלי לוי אבוקסיס
הם העלו ב- 7% את השכר של ההורים, בוא נשים את זה במקום. זו השורה התחתונה.
היו"ר חיים כץ
אורלי, תני לו להביע את דעתו. שנדע איפה אנחנו חיים. בבקשה, אדוני.
דוד שטייניץ
מה שאני אומר זה שכאשר קבענו שאנחנו, לנושא הזה של הפרשה לפנסיה, הכרנו בזה שאנחנו מוכנים לתת תוספת בתעריף של 3%, כנגד 3%.
היו"ר חיים כץ
כמה זה עלה לכם שנתתם תוספת לתעריף?
קריאה
לא עלה.
היו"ר חיים כץ
סליחה, גברת. כמה עלה לכם שהסכמתם לתת 3.84%? כמה זה עלה לכם, לתמ"ת, מהתקציב שלכם, מה התרומה שלכם היתה, שהסכמתם לתת 3.84%? מהתמ"ת.
דוד שטייניץ
אני אומר לך.
היו"ר חיים כץ
עשיתם דבר גדול.
אילן גילאון
עלה להם יותר, עלה להם יותר.
היו"ר חיים כץ
עשיתם דבר גדול, הסכמתם להעלות את התעריפים ולהפיל את זה על המשפחות והערתם את מדינת ישראל ואני מודה לכם על זה. אני מודה לכם, הקמתם מחאה במדינת ישראל, למה גרמתם שאי-אפשר לחיות יותר בארץ הזאת, לזוג צעיר עם שני ילדים, אי-אפשר, ב- 5,000 שקל לחודש גנים. אז מה זה עלה לכם? למה נתתם 3.84?
דוד שטייניץ
מה זאת אומרת למה? זה התחשיב שיצא. הכרנו שם בנוסף.
היו"ר חיים כץ
תשמע, הטענה שלנו אליכם, תסלח לי, הטענה שלנו אליכם – איך אתם דואגים, איך אתם דואגים שבמעונות האלה יישמו את החוק, ויחסכו לפנסיה. פנסיית חובה, איך אתם דואגים?
דוד שטייניץ
הן עצמאיות.
אילן גילאון
מה זה, לפנים משורת הדין?
דוד שטייניץ
אנחנו יודעים שאין חוק פנסיה לעצמאים, יש תסקיר חוק ואנחנו באמת, המתווה שאנחנו קבענו, זה פחות או יותר אותו מתווה.
היו"ר חיים כץ
זאת אומרת, אתה אומר לי – אנחנו לא במשחק.
דוד שטייניץ
למה?
אילן גילאון
לא, הוא אומר לך שהוא כן במקצת.
דוד שטייניץ
למה? אני עונה לך.
היו"ר חיים כץ
מה התפקיד שלך בכוח?
עפו אגבאריה
האם הן באמת עונות על ההגדרה עצמאיות?
היו"ר חיים כץ
מה התפקיד שלך בכוח?
דוד שטייניץ
מה זאת אומרת התפקיד שלי?
היו"ר חיים כץ
מה אתה עושה במשחק הזה בכלל?
אורלי לוי אבוקסיס
כמה כסף זה עולה לתמ"ת?
היו"ר חיים כץ
כן, מה התמ"ת? מה התפקיד של התמ"ת במעונות היום?
קריאה
לא במעונות, במשפחתונים.
היו"ר חיים כץ
במשפחתונים.
דוד שטייניץ
משפחתונים, דרך החלוקה של התקציב.
היו"ר חיים כץ
מה זה חלוקה של תקציב?
דוד שטייניץ
החלוקה של עלות בין ההורים לבין המדינה, זה בערך בסביבות 45% מדינה, 55%.
היו"ר חיים כץ
זאת אומרת, אתה נותן 45%?
דוד שטייניץ
נכון.
היו"ר חיים כץ
למה אתה לא דואג שיפרישו מזה, אתה? מ- 45%, למה אתה לא מפריש? אתה צריך לדאוג שהחוק במדינת ישראל ייושם. כשאתה נותן 45%, אתה יכול להגיד – אני לא נותן 45%, אני נותן 40% פלוס 5%. למה אתה לא עושה את זה?
אורלי לוי אבוקסיס
כי אז ההורים ישלמו את ההפרש.
דוד שטייניץ
לא.
היו"ר חיים כץ
למה אתה לא עושה את זה?
דוד שטייניץ
אני לא הבנתי אותך.
היו"ר חיים כץ
על כל ילד שהולך לפעוטון הזה, אתה משלם כסף?
דוד שטייניץ
כן.
היו"ר חיים כץ
למי אתה משלם?
דוד שטייניץ
למטפלת.
היו"ר חיים כץ
למה אתה לא משלם לה 40% במקום 45%, ו- 5% מעביר לחיסכון?
דוד שטייניץ
כי אני לא יכול לקבוע למטפלת, אם התשלום שלה.
היו"ר חיים כץ
אבל למה אתה יכול לקבוע לה שהיא מעלה את המחיר ב- 3.84?
אילן גילאון
זה צריך להיות מתחת לשכר מינימום.
היו"ר חיים כץ
למה אתה יכול לקבוע לה את זה, ואתה לא יכול לקבוע לה שהיא הולכת לחסוך לפנסיה?
אורית זוארץ
הוא יכול לקבוע עוד הרבה מאוד דברים והוא מגביל אותה, זה לא שהוא יכול לקבוע.
היו"ר חיים כץ
למה אתה לא קובע לה שהיא, למה מההפרשות שלך, אם אתה משלם כסף, לא מעביר חלק לפנסיה?
דוד שטייניץ
זה מה שאני אומר, זה כן.
היו"ר חיים כץ
למה אני צריך לשלם לעוזרת בית שלי פנסיה ואתה לא יודע לשלם למטפלת?
אילן גילאון
אני אענה במקומו, הוא מקבל הוראות. זהו. זאת הסיבה.
היו"ר חיים כץ
אילן. אתם עוזרים לו?
אילן גילאון
בטח שנעזור לו, תראה באיזה מצב הוא.
אורית זוארץ
אנחנו בכל שאלה חוזרים לנקודה הזאת.
דוד שטייניץ
אבל אני הסברתי, אין יחסי עובד ומעביד. אני לא מעביד שלהם.
היו"ר חיים כץ
אז מה? אז למה אתה נותן כסף? אתה גוף ממשלתי, ברגע שאתה מוציא כסף, אתה צריך לדאוג שהחוק יכובד ואתה צריך להגיד לה – תשמעי, אני מול ההפרשה שלי, אעביר את ההפרשה, אם אני אראה מנגד הפרשה שלך.
דוד שטייניץ
נכון.
היו"ר חיים כץ
אבל אתה לא עושה את זה, מה זה נכון? אתה לא עושה את זה, מה זה נכון?
דוד שטייניץ
בפירוש, אנחנו כתבנו ובפירוש מצוין פה, משרד התמ"ת ינחה את הרשויות והזכיינים המפעילים משפחתונים להכניס סעיף המחייב הפרשות.
היו"ר חיים כץ
אל תנחה, תקשיב לי, אדוני.
אורלי לוי אבוקסיס
הוא רוצה שתפריש, לא רק תנחה.
דוד שטייניץ
אני לא יכול, אין לי יחסי עובד ומעביד, אני לא יכול.
היו"ר חיים כץ
אתה מעביר לה כסף?
דוד שטייניץ
כן.
היו"ר חיים כץ
אתה מעביר לה כסף?
דוד שטייניץ
כן, כן.
היו"ר חיים כץ
אתה יכול לתת התניות?
דוד שטייניץ
כן.
אורית זוארץ
אז תתנה את זה.
דוד שטייניץ
אז אני אמרתי – אני מתנה את זה.
היו"ר חיים כץ
אתה לא תעביר.
דוד שטייניץ
אבל אמרתי את זה. הנה, אני כתבתי.
זהבה גלאון
הוויכוח הוא על הסכום.
היו"ר חיים כץ
לא, הוא לא מעביר שקל. הוויכוח לא על הסכום, הוויכוח, קודם כל, על ההסכמה.
דוד שטייניץ
למה אני לא מעביר?
היו"ר חיים כץ
אתה מעביר את הסכום של ה- 45%. אבל אתה לא מפצל, אתה לא עושה כלום, בשביל שיישמו את החוק, אתה לא עושה כלום בשביל שלה יהיה פנסיה, כלום.
דוד שטייניץ
לא, למה?
היו"ר חיים כץ
אתה לוקח חיים קלים. למה? למה – אני שואל אותך, למה.
דוד שטייניץ
אני כתבתי את זה.
אורלי לוי אבוקסיס
בסופו של דבר, ההורים משלמים.
דוד שטייניץ
אני אמרתי שאני נותן לה 3%, כנגד 3% שהמטפלת המשפחתונים צריכה להפריש ואנחנו נעשה בקרה על זה.
היו"ר חיים כץ
אל תעשה בקרה, קודם כל תתחיל להוריד ולהעביר כסף.
דוד שטייניץ
אני נותן לה את הכסף, היא צריכה להחליט.
היו"ר חיים כץ
תשמע, אתם עובדים כל כך, תצאו מהמרובע, צאו. תהיו כבר, אתם מנהלי המשרדים הממשלתיים, צאו מהקיבעון שלכם, תפעילו ראש, תראו איך אתם משנים את פני הדברים. זה דור חדש, זה אנשים חדשים. זה חיים אחרים. יש, אתה רואה? יש פה, בטלפון, הוא גם אומר את הדרך. הוא אומר את הדרך. הוא אומר – סע ימינה, סע שמאלה, פעם לא היה כזה דבר.
אילן גילאון
אבל הוא לא אומר את הדרך הנכונה.
היו"ר חיים כץ
לא חשוב. שמע, אתם לא מעבירים כסף, תדרוש דרישות. ואתה לא עושה את זה. זהבה גלאון, חברת הכנסת זהבה גלאון, בבקשה.
זהבה גלאון
אדוני היושב ראש, אנחנו נמצאים נקודת זמן קריטית, כי בסוף יולי התמ"ת עומד לקבוע את גובה התעריפים למשפחתונים וזאת נקודת זמן קריטית כי כבר במשך שנה ומשהו או יותר מנסים להגיע להסדר ואתה אמרת את זה כל-כך נכון בפתח דבריך, אנחנו מדברים כאן על פרישה בכבוד וזה מה שאנחנו רוצים.
היו"ר חיים כץ
לא על פרישה, על חיים בכבוד. הזדקנות בכבוד.
זהבה גלאון
חיים בכבוד וגם פרישה בכבוד ומה שעומד כאן על הפרק, שמטפלות משפחתונים מרוויחות משהו כמו 22 שקל לשעה ומדובר על נשים שיש להן ותק של עשרות שנים. הן נמצאות במלכוד. לכאורה, אין יחסי עובד מעביד, לכאורה, הן לא קובעות את הגובה של התעריף אלא התמ"ת קובע את הגובה של התעריף.
היו"ר חיים כץ
בכסף הזה לא יהיה להן פנסיה.
זהבה גלאון
אז רגע, אז עכשיו, יש בעצם ויכוח והוויכוח הוא כל-כך קטן. מה מבקשים? יש כאן מתווה מאוד ברור בנייר העמדה הזה, אני תכף אציג אותו בשלושה משפטים, אבל הוויכוח הוא כל-כך קטן.
היו"ר חיים כץ
מתחת לסף המס, נכון?
אילן גילאון
כן, בטח.
אורית זוארץ
ודאי. הן לא מגיעות לשכר מינימום.
היו"ר חיים כץ
ומס הכנסה שלילי, תעביר להם כסף.
תום דרומי
מס הכנסה לא מכיר, כי העלויות תפעול נכנסות להן לשכר. ואז מס הכנסה לא מכיר בשכר האמיתי שלהן.
אורית זוארץ
הן לא מגיעות לשכר מינימום.
זהבה גלאון
יש כאן דיון גם על הפרשה.
היו"ר חיים כץ
חבר הכנסת אגבאריה, מאיפה הבאתם כזאת בעיה, ככה, לדיון מהיר?
אורית זוארץ
אנחנו כבר שנה מתעסקים עם זה.
עפו אגבאריה
רוצים לעשות משהו כדי שתהיה להם פנסיה.
זהבה גלאון
אדוני היושב ראש, כשרואים את הוויכוח על הסכומים, זה באמת כבשת הרש, הרי על מה מדובר? הוויכוח ביניהם עכשיו, מה שהמטפלות דורשות בגדול, זה הפרשה של 17.5% עד 2015 באופן מדורג, כשהן מבקשות ש- 6% יהיה ללא מימון ו- 11.5% יהיה במימון המדינה והמדינה מתעקשת שהם ייתנו רק 5% מימון.
היו"ר חיים כץ
זה החוק.
זהבה גלאון
בסדר. אבל אפשר להגיע להסדר.
היו"ר חיים כץ
אבל זה החוק.
זהבה גלאון
אדוני, ההערה של עו"ד איתי סבירסקי, היועץ המשפטי של כוח לעובדים, היא מאוד מאוד נכונה. אז נניח שעכשיו זה היה כמו שאתה אומר, זה החוק, אבל יש שיקול דעת. אנחנו רואים שמדובר כאן, אנחנו מדברים על בערך כ- 3,000, כ- 2,700 משפחתונים, אנחנו מדברים על נשים שהן עובדות 20, 30 שנה, הן תצאנה לפנסיה עם פחות משכר מינימום, הרי זה דבר מביש, ועל מה הוויכוח? יש שיקול דעת של שר האוצר ושל שר התמ"ת, והם צריכים להגיע להסדר הזה ואני חושבת שזה מה שהוועדה צריכה לקרוא – לקבל את המתווה שהוצג כאן, כדי שיגיעו להסדר מולם, אחרת זה מחפיר. אני לא יכולה לחשוב על זה שהנשים עובדות כל-כך הרבה שנים, ותק של עשרות שנים, ובסוף הן יוצאות עם שניים וחצי שקל, פחות או יותר.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז, חברת הכנסת זוארץ ואחרי זה ניתן לנציגי המטפלות שיגידו משהו.
אורית זוארץ
כבוד יושב הראש, אני רוצה ככה אולי לפתוח קצת את היריעה ולדבר על עוול היסטורי. מדובר פה במטפלות במשפחתונים, ברשויות המקומיות, במקומות שאין מעונות או אין מקום במעונות וידם של ההורים אינה משגת לשלם לגן פרטי. מדובר בנשים שהאינטרס שלנו, כחברה, לשלב אותן בעולם התעסוקה ומנגד, מדובר על ניצול מתמשך שלאורך שנים הן היו בחשכה. אתה שואל איפה הן היו? הן היו בחשכה. כל אחת בבית שלה, עם הילדים, שחלקם ממומנים על-ידי האגף לשירותים חברתיים ולא תמיד הכסף מגיע בזמן, אני לא צריכה לספר לך על העברות של משרדי הממשלה לארגונים, הן היו בתחתית סדר העדיפויות והכסף הגיע בהרבה מאוד מקרים בדיעבד, וגם חסר. לבקש מהן להפריש מהסכום המינימאלי שנשאר להן אחרי כל ההוצאות, גם את הפנסיה, כשראינו כאן איך התמ"ת מתנער, מתנער מאחריות. כי אם עכשיו נשית את התשלום של הפנסיה לתשלומי התמ"ת, הוא יצטרך להוסיף כסף. כי אחרי שהן מפרישות את הסכומים האלה, הן לא מגיעות לשכר המינימום. מה הוא אומר? אין פה יחסי עובד מעביד. אני מעביר איזה שהוא תקציב, מגלגל אותו הלאה, אין שום פיקוח, אין לי שום בקרה. חוץ מהבקרה על הסכום, שאסור להם חלילה לחרוג ימינה ושמאלה, ומצד שני הוא מותיר אותן חסרות כל.

מדובר פה במאות נשים שרובן כבר מעל גיל 55, שהן חסרות היום. ויש כאן איזה שהוא פער שניסינו לאורך השנה בזמנו, עם שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, הם הבטיחו הקצאה והבטיחו תיקון עוול ולא הגענו למקום הזה.
היו"ר חיים כץ
כל מי שמעל 55 ותתחיל לחסוך בתוכנית המטופשת הזאת, לא תקבל כשהיא תפרוש, גם 200 שקל לחודש. 200 שקל לחודש צריך להיות, כמה היא תקבל? בעשר שנים? אתה עשית. עזוב מה הם עשו, הטבלה שלך, של ה- מ.מ.מ. כמה היא תקבל בשכר מינימום, עשר שנים חיסכון?
אורית זוארץ
יש כאן ניצול מתמשך. היא לא תגיע ל- 500 שקלים.
היו"ר חיים כץ
הוא אומר 270, אתה אומר פחות מ- 1,000. טוב.
אורית זוארץ
אני מבקשת לסיים את דבריי. יש כאן שני צירים. ציר אחד זה באמת הנשים הצעירות שנכנסות למעגל הזה, ומנוצלות על-ידי התמ"ת ומשרדי הממשלה והציר השני זה הנשים שכבר עובדות עשרות שנים והן יוצאות חסרות.
היו"ר חיים כץ
בואי נשמע אותן.
אורלי לוי אבוקסיס
לפני שנפנה אליהן. חשוב לשים משהו פה על השולחן. צריך להבין שבעצם הן חוסכות לתמ"ת. התמ"ת לא בונה מעונות חדשים, לא משקיע בעלויות קבועות, לא יוצר את התשתיות, לכן, כאשר הן פותחות את המשפחתונים שלהן אצלן בבית, הן חוסכות הון תועפות למדינה. לבוא ולהתחשבן אתן על 100 שקל פה ו- 100 שקל שם, זה לא רק זה בדיחה, זה גם לעג לרש, אבל יותר מכך, אם חושבים שמהוועדה הזאת תצא איזה שהיא בשורה שהתמ"ת לא ייקח על עצמו את העלויות המשתנות אלא ישית אותן כמו שהוא עשה, איך הוא ישתתף? הוא אמר – אני מעלה את השכר ב- 3.8%. זאת אומרת, אנחנו אומרים להורים – בואו, אתם תשלמו את הפנסיה שלהן.
היו"ר חיים כץ
אורלי, בואי נהיה פרודוקטיביים. טובי עמיר, בבקשה.
טובי עמיר
אני מנהלת משפחתון באשדוד כבר 23 שנה.
אורית זוארץ
אפשר לשאול בת כמה את? סליחה, אני מצטערת.
היו"ר חיים כץ
אם אני הייתי שואל, זה היה הטרדה מינית.
אורית זוארץ
צריך לשמוע את זה. לא, זה הממוצע, חשוב שנדע.
היו"ר חיים כץ
מה זה משנה בת כמה היא?
אורית זוארץ
לא, זה חשוב.
טובי עמיר
אני נציגה של מטפלות ארצית בכוח לעובדים ואני יכולה להגיד שכל מה שחברי הכנסת שהגיעו ודיברו בזכותנו, זה הכל אמת והרבה יותר גרוע כי הפרטים בעבודה השוטפת הם הרבה יותר קשים. אנחנו משתכרות שכר עלוב.
היו"ר חיים כץ
אבל את מבינה שהתוכנית הזאת שאתם מבקשים היא רעה לכם? הבטחת הכנסה יהיה לה פי אלף יותר טוב. יהיה לה גם הנחות, גם במיסים, גם בתרופות גם באוטובוסים, גם בזה. והיא תקבל את הכסף הזה, היא תקבל אותו. היא בדיוק הדמות שאסור לחסוך לפנסיה, כי היא מתחת לסף המס, אז זאת אומרת, הכספים שהיא לא מקבלת, היא משלמת בנטו, שאין לה ממה לחיות, היא חוסכת לזקנה היום בכסף שהוא נטו, אז היא משלמת היום.
אורלי לוי אבוקסיס
אז שהיא לא תעבוד?
היו"ר חיים כץ
לא, שהיא תעבוד, שלא תפריש. היא מפסידה פעמיים, גם עכשיו וגם אחר-כך. זה בדיוק הדור, המצב, שאסור לו לשלם. אסור לו, לא כלכלי. מבחינה כלכלית, אלה אנשים.
קריאה
קרן השתלמות.
היו"ר חיים כץ
קרן השתלמות – בסדר. קרן השתלמות זה מצוין. קרן השתלמות בסדר, 2.5 על 7.5, מצוין. פחות נתקבל, חיסכון, יהיה לה כסף, פטור ממס, זה בסדר. אבל לא פנסיה. איזה פנסיה? זאת ההצעה?
אורית זוארץ
אין לנו ברירה אחרת. איך אתה יכול להגן עליהן?
היו"ר חיים כץ
פה מדובר פנסיה, וקרן השתלמות אין כזה דבר שיש יחס כזה, אחד לשלוש, זה בסכומים אחרים. טוב, בסדר. סליחה שהפרעתי לך.
טובי עמיר
מה שאני רוצה להגיד, שבחיי היום-יום של ניהול המשפחתון שלנו, המצב הוא בלתי נסבל ובלתי אפשרי כי המשכורת היא עלובה ובמשך שמונה שנים היא נשחקה בצורה פושעת, לפי דעתי, שלא העלו לנו אפילו בשקל אחד, רק אחרי הפגנה גדולה שהיתה לפני שנה ולפני שנתיים, העלו את האחוז המגוחך הזה שהחבר דיבר פה, אדון שטייניץ.
עפו אגבאריה
3.84.
טובי עמיר
כן. וזה לא מגרד את השחיקה של כל השנים שהיו לפני זה וגם עם התניות, שזה ילך לפה וילך לשם.
היו"ר חיים כץ
מישהו צריך לשלם את התשלומים האלה וההורים לא יודעים לשלם את התשלומים האלה.
טובי עמיר
אני רוצה להזכיר שגם אנחנו אימהות עובדות וגם אנחנו אמורות להתפרנס על 50 שעות עבודה בשבוע, עבודה סיזיפית שאף אחד לא סופר אותנו.
היו"ר חיים כץ
חבר הכנסת אילן גילאון הוא יושב ראש תת ועדה בתור ועדה, עושה עבודת קודש הרבה מאוד זמן, לפחות פעם בשבוע, הרבה מאוד שעות, ותורם לציבור האנשים במדינת ישראל. הוא עושה עבודת קודש והוא קיבל יו"ר ועדה מזמן.
טובי עמיר
אני רק יכולה להוסיף בכמה משפטים, שאנחנו חדשות לבקרים מקבלות עוד ועוד מטלות שבגינן יש הוצאות מאוד גדולות, מהתמ"ת.
אורית זוארץ
דרישות, תגידי דרישות .
טובי עמיר
דרישות.
היו"ר חיים כץ
אבל זה לא מה שאתן מבקשות פה. פה באו לדבר על החיסכון הפנסיוני שלכן. עזבי, הכל גרוע, אבל מדברים על נושא.
טובי עמיר
אז אם כך, אני אעביר את רשות הדיבור, גמרתי וזהו.
היו"ר חיים כץ
אתם באתם, דיברתם על נושא חשוב, הזכות להזדקן בכבוד מהעבודה שאדם עובד. זה מה שבאתם.
עפו אגבאריה
נכון. אנחנו רוצים לדרוש את תיקון העוול מהתמ"ת.
היו"ר חיים כץ
הם הציעו הצעה יפה שייתנו להם במקום פנסיה, קרן השתלמות. זה חיסכון לעת זקנה, אחד לשלוש, זה אפקטיבי, גם לא ייפגע בהן בזכות לקבל הבטחת הכנסה לעת פרישה וכל מיני הנחות, זה בסדר. חיסכון פנסיוני פה, בשכר כזה, זה בדיוק האוכלוסייה, בדיוק, שאסור לה לחסוך.
אורלי לוי אבוקסיס
השאלה אם יש לנו אפשרות לשים פה חגורה שהסכום הזה לא יתגלגל להורים. שהתמ"ת ייקח אחריות.
היו"ר חיים כץ
תכף, הוא ידבר ונסכם.
איתי סבירסקי
אני ממייסדי כוח לעובדים, מייצג את איגוד מטפלות המשפחתונים. עיקרי הדברים והחריפות שלהם בוטאו בצורה מצוינת על-ידי הח"כים הנכבדים, אני רק רוצה לומר כמה נקודות.


קודם כל, מבחינת הסדר ההפרשה לפנסיה הוא באופן עקרוני מקובל על התמ"ת והאוצר והוויכוח כמו שנאמר כאן, הוא רק על מי יממן את זה, שזה הוויכוח החשוב.
היו"ר חיים כץ
זה טוב למטפלות שלך? אתה מייצג אותן.
איתי סבירסקי
אני חושב שכן.
היו"ר חיים כץ
למה?
איתי סבירסקי
אני חושב שכן. אני חושב שאתה הצגת את החסרונות של התוכניות פנסיה, כפי שהם קורים גם לשכירים. אני אומר, המצב שלהן כל-כך גרוע, בואו נשווה קודם כל את המצב שלהן לשכירים.
היו"ר חיים כץ
עשיתם עבודה יפה עם המנקות באוניברסיטת באר-שבע.
איתי סבירסקי
תודה.
היו"ר חיים כץ
אל תקלקל את זה פה. תייצג אותן נכון.
איתי סבירסקי
אנחנו חושבים שנכון שהן ייהנו מהסדר פנסיה, עד לגיל מסוים. המטפלות שנמצאות בגיל מבוגר, 50 ו- 55, באמת, הפנסיה עבורן זה פשוט לא רלוונטי, הן צריכות להפריש לחיסכון לטווח בינוני, לקרן השתלמות. אבל מי שנמצאת היום בגיל 25, 30, 40, 45, אני חושב שעם כל הסכומים המאוד נמוכים שתוכניות הפנסיה מייצרות היום לשכירים, וזה בעיה חמורה, בוא נביא אותן לפחות למצב הזה.
היו"ר חיים כץ
הלוואי ונוציא את השכירים משם.
איתי סבירסקי
כי כרגע המצב הוא שהן מגיעות לגיל 50, 60, ואין כלום, פשוט כלום.
היו"ר חיים כץ
יש הבטחת הכנסה. שווה לגובה הפנסיה. פלוס הטבות נוספות. בגיל פרישה, ב- 67. בגיל זקנה. היא מקבלת, מה שהיא מקבלת בפנסיה, 2,000 שקל, היא תקבל שם הבטחת הכנסה 2,400 והטבות נוספות של הנחה.
אילן גילאון
יש פרובלמאטיקה בדבר הזה.
איתי סבירסקי
אנחנו נשמח לדון על הדברים האלה, גם על ההיבטים שאדוני מציע. אני חושב שההפרש אחוזים שמדובר עליו, התמ"ת והאוצר באים ואומרים 10% לכל היותר, אנחנו מבקשים 17.5%. אני לא מבין את העמדה הזאת של המשרדים. אני חושב שהמינימום שנדרש, גם ככה תיארו כאן באיזה מצב קשה הן נמצאות, שכרן נושק לשכר המינימום. אבל המינימום שנדרש זה להשוות את מצבן לשכירים במשק. בהקשר הזה, זה לא אומר שיהיו יחסי עובד-מעביד שנייה אחרי זה, לא, לא יהיו. אבל לפחות שייתן להן את היכולת להזדקן בכבוד לאחר מכן ברמה מינימאלית. אנחנו מתייחסים בעמדה, וזה צוין כבר לשתי קבוצות ספציפיות שצריך לפתור את הבעיה שלהן. אחת זה באמת הגיל, שאם בגיל מבוגר, זה לא רלוונטי, צריכה להיות קרן השתלמות והשני זה אלו שבעצם לא מקבלות את המשכורת הזאת, שעל בסיסה אנחנו עושים את החישוב, כי אין להן מספיק ילדים במשפחתונים, או כי לא משלמים, ההורים לא משלמים באופן קבוע, במגזר הערבי יש נורמה – אין תשלום הורים. לכן צריך להתייחס ולתת פתרון הולם גם לעניין הזה.


אני רוצה להצטרף לדברים שאמרה כאן חברת הכנסת לוי אבוקסיס, הכסף, גם לעמדתנו, לא צריך ליפול על ההורים. יש כאן סולידאריות בהחלט בין המטפלות לבין ההורים, הכסף צריך להיות במימון המדינה או לפחות רוב רובו במימון המדינה. אני חושב שההסדר שהצענו כאן, כמו שאמר חבר הכנסת חנין, הוא הסדר מאוזן, הוא הסדר סביר, הוא לא הסדר בשמיים ואני מקווה שהוועדה תצא בקריאה לאמץ אותו.
היו"ר חיים כץ
כן, אדוני, בבקשה. ביקשת רשות דיבור.
פיני קבלו
תראו, הנושא של משפחתונים ואני מבין שגם בימים הקרובים בכל הוועדות, כל הנושא הזה של חוסר המבנים והגנים והמחירים שמאמירים, אני חושב שהוא פיתרון מהיר ואנחנו צריכים לעודד את המשפחתונים. המקומות היחידים שיש בהם הכי הרבה משפחתונים זה במגזר הערבי ובמגזר החרדי, בגלל המצוקה שקיימת שם. אנחנו לא יכולים לקבל, ואני כסמנכ"ל בשלטון המקומי ומטפל בתיק הרווחה, אנחנו לא יכולים לקבל את ההנחה שלא תהיה פנסיה. זאת אומרת, האנשים האלה עובדים, ובסופו של דבר הם מקיימים איזה שהם חיי משפחה וכשיוצאים לפנסיה הם פשוט נופלים על המוסדות ולכן בעניין הזה צריכה להיות להם פנסיה ואנחנו עומדים על כך שתהיה פנסיה ושאנשים יזכו בכבוד ויתפרנסו בכבוד, גם השיטה הזאת שמעסיקים אותם באופן עצמאי, שהמדינה לא רוצה להיות מעסיק והם פועלים באופן עצמאי בחשבוניות והם צריכים לפתוח תיקים במס הכנסה כעובד שכיר או זעיר, זה דבר שבאמת, אנחנו בסופו של דבר, מביאים בהחלטות שלנו את אותן משפחות לעוני, בזה שהם נכנסים לאותו מעגל עוני ואנחנו לא מצליחים להוציא אותם החוצה, גם בשכר הזעיר הזה שהם מקבלים. לכן, יש חוק פנסיה וצריך לדאוג שיהיה להם פנסיה ולא כל קרן אחרת שתינתן להם, אם זו קרן השתלמות או קרן אחרת, גם אם אדוני אמר שהנושא של הבטחת הכנסה. מי שמקבל הבטחת הכנסה, יש עליו מגבלות. קודם כל, עצם זה שבן-אדם עובד 35, 40 שנה, יוצא לפנסיה ומקבל הבטחת הכנסה, הוא נחשב בחברה כאיש נחות, אסור לו להחזיק מכונית, יש לו כל מיני דברים שהבטחת הכנסה לא מאפשרת. לכן, אנחנו גוזרים עליו מראש.
היו"ר חיים כץ
הוא יכול להחזיק מכונית עד 30,000 שקל. שינינו את זה, אבל לא חשוב.
פיני קבלו
אני חושב שאנחנו נותנים יד ובונים שיטות שאנחנו באים בדרך כלל למעסיקים האחרים או פרטיים ובאים אליהם בטענות תתנו פנסיה ונאבקים בהם ונלחמים בהם ואנחנו כמדינה מקימים מערכות כאלה, שמכניסים את האנשים למעגל העוני. לכן, האנשים האלה צריכים לעבוד בתלוש.
היו"ר חיים כץ
כמה ישלמו הרשויות המקומיות להסדר הזה? אל תהיה נדיב על חשבון אחרים.
פיני קבלו
אל"ף, הנושא פעם היה בתחום הרשויות המקומיות וזה עבר עכשיו לתמ"ת.
היו"ר חיים כץ
בשביל זה אתה נדיב. כי כל דיון שהרשות המקומית צריכה לשלם אגורה, אתה אומר – רק רגע, לא משלם, אין לי כסף. עכשיו אתה נדיב, הבנתי.
פיני קבלו
זה היה בתחום הרשויות המקומיות וזה עבר לתמ"ת, היו בעיות בעניין הזה. חלק מהרשויות המקומיות לא עמדו בהסדר התשלומים ולא העבירו את הכספים ולכן זה יצא מאיתנו.
היו"ר חיים כץ
היינו יכולים לצאת פה בהצהרה דקלרטיבית. זאת לא המגמה. אני יכול לצאת פה בהצהרה דקלרטיבית ולהגיד. אנחנו בתמ"ת, תקועים פה בסדרה של חקיקה, על אכיפת דיני עבודה, ועוד סדרה שלמה של נושאים ששר התמ"ת ביקש לנסות ולקדם. במסגרת המפגש שיהיה, אני אנסה לראות פיתרון כלשהו שאני לא הולך להכריז עליו פה עכשיו, אני אעדכן את המציעים, את חברת הכנסת זוארץ ואת עפו אגבריה, ואת אלה שהתעניינו, את אילן גילאון וזהבה גלאון, ודב חנין, אני אעדכן את המציעים ואז הם יפנו אליכם. הם יפנו אליכם, הם ישאלו אם זה מתאים לכם ואם זה לא מתאים לכם, ונראה מה אנחנו עושים עם זה. לבוא בהצעה דקלרטיבית ולהגיד משהו ולהוציא את העניין ולגמור את העניין, זה קל, אבל זה לא רוח הוועדה הזאת.
אילן גילאון
אתה לוקח על עצמך לייצג אותם כוועד עובדים?
היו"ר חיים כץ
לא לא, אתם תייצגו אותם, אתה עושה עבודה יפה. עזוב. אני אשב עם שלום, הוא ביקש פגישה, הוא אפילו די כועס שפעמיים היא נדחתה. הם רוצים לקדם את אכיפת דיני העבודה ואם אכיפת דיני העבודה אז אפשר פה גם להכניס את הקטע של פנסיות.
אילן גילאון
אולי אלה, הגננות, יוכלו לעבוד בתור פקחים של שבת על החנויות שנפתחות בשבת ויעשו השלמת הכנסה, בתור דרוזים.
היו"ר חיים כץ
באווירה הזאת, באווירה של אילן גילאון, אנחנו נסיים את הפגישה ואני אדבר עם השר ואני אעדכן את המציעים ונראה איך אנחנו מקדמים את העניין. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:17

קוד המקור של הנתונים