הכנסת השמונה-עשרה
PAGE
13
ועדת משנה לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
2.8.2011
הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 63
מישיבת ועדת המשנה שלועדת העבודה, הרווחה והבריאות
לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
יום שלישי, ב' באב התשע"א (2 באוגוסט 2011), שעה 13:35
ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/08/2011
תקנות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) התשס"ח 2008
פרוטוקול
סדר היום
תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשס"ח 2008
מוזמנים
¶
עו"ד דן אורן – יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
מיכאל רויטמן – מורשה נגישות מטעם הדיור הממשלתי, משרד האוצר
יעל ניסן – עוזרת מנהלת השירות, משרד הבריאות
מירב גת – יועצת האגף לטיפול באדם עם פיגור שכלי, משרד הרווחה
טלי הירש שרמן – מנהלת תחום קוד הבניה, משרד הבינוי והשיכון
עידית עמיחי – מנהלת מחלקת מוזיאונים, משרד התרבות והספורט
עו"ד מיטל שרעבי – משרד התרבות והספורט
ישראל אבן זהב – מטה מאבק הנכים
אהרון לויתן – המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
עו"ד נטעלי סגל קופילוב – יועצת משפטית, עמותת נגישות ישראל
טל לב – יועצת נגישות, המרכז לפלורליזם יהודי
עמוס רון – מנכ"ל ארגון הגג של ארגוני הנכים
אחיה קמארה – נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
נורית נוי – ריטיינרית של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
עו"ד צביה אדמון – ריטיינרית של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
עו"ד בלהה ברג – נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
ד"ר אורנה ערן – נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
שמואל חיימוביץ' – ריטיינר של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
ד"ר שירה ילון-חיימוביץ' – יועצת לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
ישראל אבן זהב – מטה מאבק הנכים ופורום ארגוני הנכים
גלי כוכבי-רונן – רכזת פורום הארגונים לתקנות הנגישות
אחיה קמארה – נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
עו"ד אילן שפירא – דואר ישראל
ד"ר גבריאלה עילם – מורשה נגישות לשירות, מטה מאבק הנכים
יעקב עילם – מטה מאבק הנכים
ראובן ברון – מורשה נגישות שירות, המרכז לעיוור בישראל
דור ברון – עוזר לראובן ברון
עו"ד שאול שרצר – יועץ משפטי, התאחדות ענף הקולנוע בישראל
נדב ענבר – אקי"ם ישראל
פרופסור רות בן ישראל – מועצת המוזיאונים
דורית ווליניץ – יו"ר איגוד המוזיאונים ואקו"ם ישראל
רשמה וערכה
¶
א.ב. חבר המתרגמים בע"מ
תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשס"ח 2008
אייל לב-ארי
¶
אנחנו פותחים את עמוד 5 בנוסח שהונח כאן. תקנת משנה (ד) שהפסקנו אותה בדיון הקודם, בהקראה שלה. נקרא את תחילתה שכבר אושרה.
(ד) במסלול הליכה של המבקרים יסופקו התאמות אלה:
(1) מסלול ההליכה יהיה יציב. לחילופין, תסופק דרך חלופית נגישה ויציבה.
(2) התאמות כמפורט בתקנה 17 למסלול ההליכה ולמעברים בין התצוגות.
(3) נערכת תערוכה בכמה חדרים, יובלט מסלול ההליכה מחדר אחד למשנהו בפס בצבע הנוגד את צבע הרצפה, או על ידי מתיחת חבלים, לפי העניין.
ראובן ברון
¶
אני מציע שהכוונה תהיה על פי חלק 6 לתקן 1918. שם כתוב בפירוש מה זה ניגוד חזותי ויש הרבה יותר אופציות, הרבה יותר חופש פעולה מאשר השניים שפה.
גבריאלה עילם
¶
זה בעייתי, כי בחלק 6 למשל יש סימן מוביל. בתערוכות יש אולמות לפעמים שמחלקים את האולם לפי התערוכה, ואז לא יוכלו לעשות לאדם פס מוביל מראש לרצפה.
שמואל חיימוביץ'
¶
הוא קובע מה זה ניגוד חזותי ומזה זה ניגוד מישושי באופן שהוא כמותי, איכותי, מדיד ולא משתמע בפרשנויות.
מר ישראל אבן-זהב
¶
מכיוון שישבתי בוועדת התקן הזאת, אני יודע קצת על מה מדובר. אני לא חושב שזה מתאים למוזיאונים ששם התערוכות מתחלפות וכל פעם יצטרכו לשנות את הנתיבים של הפסים, כי זה פסים שמשוקעים ברצפה ולא מודבקים על הרצפה.
רות בן ישראל
¶
במוזיאונים, גם בתערוכות אין סדר קבוע. המבקר חופשי להיכנס לכל חדר מתי שהוא רוצה. אין בהכרח סדר. לכן כל העניין הזה לא רלוונטי למוזיאונים.
נורית נוי
¶
גם במוזיאונים שהאולמות הם רחבים, יש איזה שהיא הכוונה קונספטואלית של הציבור איך הוא הולך.
גבריאלה עילם
¶
הבעיה שלי בעניין הזה היא כזאת. כרגע מה שכתוב, שיהיה או סימן בניגוד חזותי או חבל או מישושי אחר, זה בעיה בעיניי כיוון שבחלק מהמקומות זה רלוונטי ובחלק לא. בסוף לא יעשו כלום. אז זה חשוב. יש למשל מקומות שאין מסלול מסוים שצריכים ללכת בו בתוך המוזיאון ויש מקומות שיש מסלול מסוים שעוברים משלב לשלב.
צביה אדמון
¶
רק תיקון אחד, יובלט מסלול ההליכה ופס הנוגד את צבע הרצפה כמשמעותו בתקן ישראלי 1618 חלק 6.
אייל לב-ארי
¶
או במקום שיש בו מסלול הליכה.
(4) מוצגים ועצמים אחרים המונחים במסלול הליכה הנגיש אל המבקרים או בצידו או הצמודים לקירות, יוצבו כך שלא יהוו מכשול או סכנה למבקרים, לפי הוראות ת"י 1918 חלק 1, אולם, אם היתה הצבת מוצגים כאמור בלתי אפשרית, יוצב לפניהם אמצעי אזהרה בצבע וחומר הנוגדים את סביבתם.
ראובן ברון
¶
גם פה אני מפנה לאותו תקן. אין סיבה שלא יהיה. שם כתוב בדיוק מה הגובה שמותר, שלא ישימו פתאום משהו גדול שיפריע לגבי למשל, ושהצבעים יהיו מתאימים.
דורית ווליניץ
¶
לנו יש משהו להגיד על העניין הזה. תארו לעצמכם שאתם נכנסים לתערוכה שמפוזרים בחלל יצירות אומנות מסוגים שונים, ולפני כל יצירה יש שלט אדום שאומר, הנה פסל בדרך או הינה תצוגה בדרך. צריך לחשוב על איזה שהיא דרך יצירתית לעשות את זה כמו שזה מתבקש בתקנות האלה. בחלק מהחללים זה יהיה פשוט אולם של סימני אזהרה.
היו"ר אילן גילאון
¶
אני לא יודע אם את השתתפת בדיון. אנחנו הרי אמרנו שכל דבר שיש בו כדי לפגוע במהויות של כוונת האומן וכו', אנחנו לא - - -
צביה אדמון
¶
הייתי רוצה לשאול את נציגי המוזיאונים.
נניח שיש משהו בולט או משהו מסוכן, איך אתם מציעים? אתם יצירתיים? איך אתם הייתם מציעים לסמן את זה? כי אנחנו למעשה לא אמרנו איך. אמרנו אמצעי אזהרה, לא אמרנו איך.
עידית עמיחי
¶
מה שאני מציעה, כדי לא להקשות ועכשיו לקבוע למוזיאונים שזה יהיה בצבע וחומר נוגדים, פשוט יוצב לפניהם אמצעי המודיע אזהרה וכל מוזיאון יעשה איך שהוא מבין בהתאם לסגנון של התערוכה.
עידית עמיחי
¶
אני רוצה להבהיר שאנחנו ערכנו בסביבות משהו כמו 15 שעות של דיונים על הנושא הזה עם המוזיאונים ועם הארגונים. אנחנו על חלק מהדברים הצלחנו להגיע להסכמות וחלק מהדברים לא הצלחנו להגיע להסכמות. מה שלא הצלחנו להגיע להסכמות, נפתח פה וחלק מהדברים שעולים כרגע, עולים מהערות חדשות.
אייל לב-ארי
¶
(5) לא יוצבו מוצגים במקום שאינו מאפשר צפייה מקרוב, כגון לאורך מדרגות או לאורך כבש ששיפועו עולה על 5%, למעט אם קיים לאורך הכבש משטח ביניים, כהגדרתו בתקנות הנגישות למקום קיים, או כאשר המוצגים נועדו לצפייה מרחוק.
עמוס רון
¶
אני מציע למחוק את הסעיף הזה כולו. נראה לי התערבות מראש בשיקולים של איך נראה המוזיאון. רוב המוזיאונים, יש להם הרבה מאוד יצירות שהם במקומות כאלה על הקירות וחלקן לא נועדו וחלקן כן נועדו לצפייה מקרוב. מי בכלל יכול לקבוע דבר כזה? זה התערבות בוטה ומיותרת בשיקולים של איך ייראה מוזיאון.
צביה אדמון
¶
המצב שאנחנו רוצים להתמודד איתו באמת כאשר מצגים מוצגים במקום שאינו מאפשר לאנשים עם כסאות גלגלים, לאנשים עם מוגבלות בתנועה לעצור ולהסתכל, כגון כאשר יש שיפוע גדול.
דן אורן
¶
אני חושב שצריך להבחין בין שני סוגים של טיעונים שעלו פה, שניסו לחבר ביניהם, והם טיעונים מטיעונים שונים. אם מדובר בטיעונים שנוגעים, סייגים שנוגעים לבעיות הנדסיות, לאופיו המיוחד של המקום כפי שאמרה הגברת, זה דבר אחד. החוק נותן לזה ביטוי ובתקנות בעקבותיו. הטיעון שאדוני העלה הוא טיעון מסוג אחר, של התערבות בניהול המוזיאון, וכעקרון אם לא מדובר בפגיעה באותם אינטרסים שציינתי קודם, אופיו המיוחד וכו' וכו' ובעיות הנדסיות שאי אפשר להתגבר עליהן, אז מה שהחוק מחייב זה כן התערבות כדי להשיג נגישות. יכולה להיות שאלה טכנית, אם ההוראה המוצעת נחוצה כדי להשיג את הנגישות, אבל העיקרון צריך להיות ברור והוא עקרון שקבע המחוקק, שתהיה נגישות מקסימלית בכפוף לסייגים שציינתי קודם, וצריך לעשות את האבחנה הזאת.
היו"ר אילן גילאון
¶
הרי כאן יש לא רק פטור מבחינת עול הנדסי, שזה בלתי ניתן לפתרון, למשל. יש גם פטור מבחינת שיקול אוצרותי או אומנותי. איפה הבעיה?
היו"ר אילן גילאון
¶
הנציבות לא התנגדה. הנציבות היתה בישיבה הקודמת והיא לא התנגדה. אני אפילו דימיתי את זה לנושא של שימור אתרים או פגיעה בערכי טבע. אנחנו נעשה ככל האפשר ומה שניתן, אבל כדי שייעשה ככל האפשר ומה שניתן, צריך לקבוע את הכללים הללו וצריך לקבוע את התקנות הללו, כי כל אחד לפי הבנתו, נדמה לי שאמרתי לכם בפעם הקודמת. כשתהיה לי את היכולת לחוקק חוק שאנשים יהיו בני אדם או בכלל יהיה איזה שהוא פרלמנט שיוכל לחוקק חוק כזה, אז לא צריך שום דבר, כל אחד לפי הגדרתו.
צביה אדמון
¶
יש לי רק הערה אחת. הסעיפים האחרונים עכשיו שקראנו לגבי המעברים, הם לא כפופים לשיקול של מהות המוזיאון או התפיסה האוצרותית. אנחנו לא יכולים להתפשר עליהם.
צביה אדמון
¶
מדובר בהוראות בטיחותיות. אנחנו לא יכולים לומר שבגלל תפיסה אוצרותית, לא ישימו שלט אזהרה או איזה שהוא אמצעי אזהרה.
היו"ר אילן גילאון
¶
הוא נתן לך מקודם דוגמא, שהרעיון הוא שזה קרוסלה. יש מוזיאון שהקטע האומנותי שלו זה התנועה, הגלגול, ההתגלגלות. מה שאת מציגה כרגע, את אומרת שצריכות להיות רמפות קבועות כאלה.
גבריאלה עילם
¶
אני רק רוצה להגיד שהפתרון בגוגנהיים, הייתי שם, לכסא גלגלים, זה שיש מעלית עד למעלה, ובדרך למטה אפשר. אמנם השיפוע חזק, אבל בירידה זה אפשרי.
אייל לב-ארי
¶
גם השיפוע משתנה מ-5% ל-10%. אני אקריא את 5 מחדש.
(5) לא יוצגו מוצגים במקום שאינו מאפשר צפייה מקרוב, כגון לאורך מדרגות או לאורך כבש ששיפועו עולה על 10%, אלא אם התאמת הנגישות פוגעת בתפיסה האוצרותית, או כאשר המוצגים נועדו לצפייה מרחוק.
(ה) היו במקום הצגת התערוכה מושבים לשימוש הציבור, יהיו 10% מהם מושבים מותאמים כאמור בת"י 1918 חלק 3.2 בסעיף 2.10.2.
יש כאן את ההמשך, שזה הצעה של הנציבות. בסוף (ה) יבוא: עולה שטח המוזיאון או הגלריה על 900 מ"ר ולא קיימים באולם התצוגה או במעברים ביניהם מושבים לשימוש הציבור, יתקין החייב מושבים לשימוש הציבור ויהיו 10 אחוזים מהם מותאמים כאמור.
גבריאלה עילם
¶
אני ממליצה שנדבר על מרחקי הליכה, אבל אני אכתוב לכם את זה. שטח זה בסדר, אבל מה שחשוב לאדם שהולך ויש לו קושי בהליכה, זה לאו דווקא תמיד כסא מותאם, אבל כן שיהיה לו מקומות לשבת, נאמר כל 100 מטר.
עמוס רון
¶
באירופה יש ברוב המוזיאונים גם התקנים ניידים, כלומר כסאות מתקפלים מאוד קלים שאפשר לקחת אותם ולהשתמש בהם באופן שוטף בתוך הביקור במוזיאון, מעבר למה שיתקינו. השאלה אם צריך להכניס את זה לתקנות או לא.
אייל לב-ארי
¶
התאמות נגישות
לשלטים במוזיאונים
וגלריות
64. בנוסף לביצוע התאמות בשלטים לפי תקנה 18, יבצע החייב
התאמות נגישות בשלט לתיאור המוצגים, כמפורט להלן
¶
(1) היו במקום שלטים לתיאור המוצגים, יתקיימו בהם אלה:
(1) השלט יוצב במקום נגיש אשר יאפשר גישה חופשית אליו.
(2) השלט יהיה עשוי מחומר המונע החזר אור או בוהק.
(3) קצהו התחתון של המידע העיקרי בשלט שמוצב אנכית, (כגון: שם היצירה ושם האמן), יהיה בגובה של 125 סנטימטרים לפחות מן הרצפה וקצהו העליון בגובה של לא יותר מ-170 סנטימטרים ממנה.
גבריאלה עילם
¶
כן, התנגדות לגבהים. הגובה הזה של השלטים, כשמגיע אדם בכסא גלגלים וצריך להתקרב לקרוא מה שכתוב בשלט, הוא לא רואה. אני עשיתי את זה בשבוע שעבר. בהרבה תערוכות השילוט הוא לא מאוד מאוד בצבעים ניגודיים ובולטים.
אחיה קמארה
¶
גבי, ההערות שלך נורא נכונות אבל אני מצטער, את לא הגשת אותן לשולחן העגול. אנחנו קבענו איזה שהוא נוהל. זה לא שההערות שלך הן לא טובות, גבי, אבל אנחנו ככה לא נגמור לעולם את התקנות האלה.
היו"ר אילן גילאון
¶
את צודקת, תשלחי את הערותייך וגם תקבלי את הדין. רק שאלת הבהרה, לא הבנתי את ההפרש גבהים בין ה-125 ל-170. זה השלט?
שמואל חיימוביץ'
¶
יש פה ניגוד עניינים מבחינת התאמות נגישות לפעמים בין ליקויי ראיה לאנשים נמוכי קומה או אנשים בכסא גלגלים. גובה הצבת מוצגים והצבת שילוט ומערכות הפעלה ואמצעי תצוגה, יכול להיות בעייתי בעניין הזה. ראינו את זה גם בהקשר למעליות בזמנו. אין לזה תשובה מוחלטת. גם במעליות הגענו לאיזה שהיא פשרה, כשיש שני פאנלים, אז אחד יהיה נמוך ואחד גבוה.
אייל לב-ארי
¶
כן, התקבל.
(4) שלט שמוצב אנכית יוצג בזווית של לא ליותר מ-45 מעלות בין הקיר לבין השלט, בחזית המוצג או תיבת התצוגה.
(5) קיימת ניגודיות צבע בין הכיתוב בשלט לבין הרקע.
ראובן ברון
¶
שאלה קטנה, ניגודיות צבע זה משהו נורא סובייקטיבי. אני מציע לכתוב פה שניגוד צבע של 60% לפחות.
ראובן ברון
¶
יש פה שגיאה קטנה, כי אם כתוב שם שהציר נוסע ב-1942, אז כנראה לא זאת היתה הכוונה שכל ספרה שתהיה שם, היא תהיה גדולה, אלא רק ספרה שמספרת על מספרו של המוצג, הוא זה שיהיה גדול, ואפשר להוריד את זה ל-40 יום.
בלהה ברג
¶
הרעיון של הסעיף הזה היה אפשרות לזהות את המוצג, וזה לא משנה אם זה איזי גייד. זה לא משנה אם זה מדריך, אבל אפשרות לזהות את המוצר. אנחנו נשנה את הניסוח כך שזה יבהיר את הנושא של זיהוי המוצר ובנוסף אנחנו לא הגדרנו את גודל האותיות, וכן צריך להתייחס לגודל אותיות.
אייל לב-ארי
¶
(7) היה במקום מסלול הליכה קבוע למבקרים, ימוקם מספר המוצג לפני המוצג.
(2) טקסט הכלול בשלט המתאר את המוצגים יהיה בעיצוב ברור ולפי העניין תוך שימוש בסמלול, ויועמד לשימוש המבקרים גם בדפוס נגיש.
מירב גת
¶
אני לא מבינה למה הורידו פה את הקטע של שפה פשוטה, והשאירו את הסמלול. לדעתי דווקא בסמלול הרבה יותר קשה להסביר בדברים האלה. לדעתי הקטע של שפה פשוטה היה פה וצריך להישאר פה.
צביה אדמון
¶
אין מקום לשפה פשוטה בשילוט שמסביר ליד מוצגים, שאומר מה הם. בלאו הכי בדרך כלל זה כתוב שם מה שם המוצג ושם האומן ולא יותר מזה. אין צורך בכך. גם לדעתי זה פוגע בתפיסה האוצרותית.
נדב ענבר
¶
סליחה, נדב מאקי"ם. אם זה רק שם המוצג, אז אין מקום לפישוט לשוני, אבל אם זה שלט המתאר כפי שהגדרתם פה, שלט המתאר את המוצג, אפשר לכתוב גם טקסט בפישוט לשוני. אין פה שום פגיעה אוצרותית.
רות בן ישראל
¶
צריך להבחין בין שני דברים שונים. מתחת לכל מוצג יש רק כמה מילים, שם האמן ושם המוצג, ואולי עוד משהו. אין שום תוכן בדברים, אז שם השאלה של פישוט לשוני, זה מיותר. בדרך כלל יש באולם על הקיר, לפעמים כתובת טקסט. אז לגבי הטקסט הזה אתם צודקים שאתם רוצים אותו בלשון פשוטה, אבל זה לא חייב להיות על הקיר, כי אם אנחנו נצטרך לשים על הקיר גם בלשון רגילה, גם בלשון פשוטה, גם בלשון פשטנית, אז אין לנו מקום לתצוגה. לכן אתם כתבתם פה בצדק שזה צריך להיות מסופק בדפוס נגיש, כלומר שאת כל הדברים האלה צריך לצרף בדפדפת או בנייר או במשהו כמו שמצוין בסעיפים קודמים, שזה יהיה בדפוס נגיש וכל אחד יקבל לפי הצרכים שלו. אז מה שאני מבקשת, שזה יאמר כאן, שזה צריך להיות בדפוס נגיש אבל לא גם בדפוס נגיש, שצריכים כאילו לעשות נגיש את הטקסט עצמו ועוד גם בדפוס נגיש.
שירה ילון-חיימוביץ'
¶
שני דברים, אחד, רק כדי להבהיר, דפוס נגיש בפני עצמו לא כולל את הנושא של הפישוט הלשוני. יש אפשרות כן לציין דפוס נגיש תוך שימוש בפישוט לשוני. זה סעיף נפרד בתוך התקנות הבסיסיות.
אני חושבת שאפשר כן לתת שתי אפשרויות. יש מצבים שבהם כן מתאפשר וכן ימצאו לנכון לגבי אותו טקסט נרחב,
שירה ילון-חיימוביץ'
¶
נכון. יש מצבים שבהם כן ימצאו לנכון לעשות את זה, ויש את המקום וכו'. מה שאני אומרת, שאפשר לתת את זה כאפשרות בחירה, שאם מעוניינים לעשות את זה, אז מצוין ונפלא.
נדב ענבר
¶
אין כוונתנו לשילוט שמופיע מתחת לכל מוצג. בדרך כלל לכל תערוכה או לכל גלריה בתוך המוזיאון יש דברי הסבר של האוצרות, וזה טקסט אחד שמופיע. כאדם שנמצא כמעט כל יום בגלריה אחרת, זה תחום עיסוקי, אני יכול לומר שאני מריץ עכשיו אפילו את הגלריות הקטנות ביותר בתל אביב, גלריות חדר בתל אביב. אין מצב שאין מקום לשים עוד קאפה אחת בגודל הקאפה הקיימת לכלל האוכלוסיה, שתהיה כתובה בפישוט לשוני. ההשקעה היא אפסית. אני יודע מה עלויות הדפוס, אני יודע מה עלויות הקאפה.
בלהה ברג
¶
אנחנו כבר קיבלנו את זה ואני מפנה לסעיף 63.ג.5: "יספק החייב תיאור התערוכה ומוצגים מרכזיים בכל תערוכה ודפוס נגיש בתור פישוט לשוני. אולם, סיפק החייב דפדפת בדפוס נגיש עם פישוט לשוני או הקלטה עם תיאום מוצגים מרכזיים כאמור בפישוט לשוני, יהיה החייב פטור מביצוע התאמה זו". כבר קבענו את זה. אין צורך לחזור על כך שנית.
עמוס רון
¶
אילן, אם אפשר. אני לא יודע שזה לא מקובל ללכת סעיף אחד אחורה. פשוט ללוגיקה. סעיף ז' אומר, היה במקום מסלול הליכה קבוע למבקרים, ימוקם מספר מוצג לפני המוצג. זה הגיוני, זה או לצידו או מתחתיו.