ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/07/2011

חילופי גברי בראשות הוועדה לענייני ביקורת המדינה.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
16
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

27.7.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 186
מישיבת הועדה לענייני ביקורת המדינה
יום רביעי, כ"ה בסיוון התשע"א (27 ביולי 2011), שעה 10:30
סדר היום
חילופי גברי בראשות הוועדה לענייני ביקורת המדינה
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון – יו"ר הוועדה היוצא

רוני בר און – יו"ר הוועדה הנכנס

נינו אבסדזה

דליה איציק

אורית זוארץ

רוברט טיבייב

איתן כבל

יעקב כץ

שלמה מולה

מרינה סולודקין
מוזמנים
יושב ראש ועדת הכנסת יריב לוין

חה"כ ציפי לבני

מבקר המדינה
מיכה לינדנשטראוס

בעז ענר


- משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

שלמה רז


- המשרד מבקר המדינה

צחי סעד


- המשרד מבקר המדינה

עו"ד סער פינטו

- מנהל סיעת קדימה ויועץ משפטי לסיעה
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
ר.כ. חבר המתרגמים בע"מ
חילופי גברי בראשות הוועדה לענייני ביקורת המדינה
היו"ר יואל חסון
שלום, בוקר טוב לכולם. אני מבקש לפתוח את ישיבת חילופי הגברי של הוועדה לביקורת המדינה. כבר מתחילת הקדנציה, כאשר 'קדימה' הטילה עלי להיות יושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, הובהר שהתפקיד הזה הוא לחצי קדנציה ולכן אני מלאתי את התפקיד הזה לחצי קדנציה, כשממש בשבוע הבא אנחנו מגיעים למועד של סיום התקופה וסיעת קדימה בחרה את חבר הכנסת רוני בראון, להיות יושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, החדש.

אני רוצה לומר כמה דברים, ברשותכם. אני קודם כל קצת מתרגש, כי מבחינתי התפקיד הזה של הוועדה לביקורת המדינה היה תפקיד מפתיע. אני חושב שרוב הפוליטיקאים בישראל, לדעתי, התפקיד האחרון שהם חולמים עליו זה להיות יושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה, כי זו אופוזיציה ואנשים לא רוצים להיות באופוזיציה. הסיבה השנייה היא שהם לא מכירים את התפקיד הזה.

אני יכול לומר לכם היום, אחרי היכרות באמת מעמיקה עם התפקיד החשוב הזה, אני חושב שזו אחת הוועדות המשמעותיות ביותר בכנסת, מבחינת היכולת לעשות משהו - שאני בכל אופן מאמין שזו הסיבה להימצאות בפוליטיקה – וזו היכולת לשנות מציאות. לראות מציאות ומצב שאתה חושב שצריך לתקן אותו וכאן יש את היכולת לתקן ולעשות דברים, שהם בעיני משמעותיים ביותר.

אתם יודעים שבאמת היו כאן, בוועדה לביקורת המדינה דיונים והישגים משמעותיים ביותר ונושאים מאד משמעותיים, כמו אסון השריפה בכרמל, מחירי המים, הדלק, הפיקוח על מחיר הקוטג' ועוד נושאים באמת רבים, הרכבת הקלה בתל אביב, בירושלים. נושאים באמת שטיפלנו בהם ורבים מאד מהדברים שהכנסנו אותם כאן, לסדר היום, לתכנית העבודה, שהיו תקועים שנים, הצליחו לצאת לדרך. נושא הקשישים, עוד נושאים רבים שטיפלנו בהם.

אחד הדברים שבאמת יחד עם צוות הוועדה וצוות עוזרי, הגענו למסקנה שזו הדרך הנכונה, זה ללכת יותר על איכות, פחות על כמות. זה אומר לבחור נושאים שאנחנו מאמינים שהם הנושאים החשובים וללכת איתם כברת דרך, לא דיון אחד וזהו, אלא למעשה קיבענו כאן את הנושא של דיוני מעקב ובחינת החלטות הוועדה, שהן אכן מתקיימות ושהשרות המבצעת עומדת מאחוריהן וקיימנו לוחות זמנים ועובדה מאד אינטנסיבית מול הממשלה.

היו כאן המון דיונים מאד מאד מתוקשרים, אבל אני חושב שרוב הדיונים היו פחות מתוקשרים, אבל הם לא הינו פחות חשובים. הם עשו באמת שינוי מציאות ועשו דברים מאד משמעותיים.

קודם כל אני רוצה גם להזכיר לנו שאנחנו, במהלך התקופה הזאת, העברנו את אחד החוקים החשובים ביותר, חוק חשוב, שגם היה קשה להעביר אותו, המבקר זוכר את העניין הזה. זה חוק תיקון ליקויים, שקובע שמי שלא פועל לתיקון ליקוי, ללא הצדק סביר, תיקון ליקוי שהוצג בדו"ח מבקר המדינה, זה ייחשב עבורו עבירת משמעת. אני חושב שזאת מהפיכה בתחום הביקורת. זה באמת שלב נוסף ביכולת שלנו להפוך את הביקורת, את ספרי הביקורת של מבקר המדינה, למשני מציאות. להיות עם שיניים, להיות ביקורת חזקה ואני חושב שעשינו כאן באמת במאמץ, זה לא היה פשוט לחוקק את החוק הזה ולהשיג את ההסכמות, אבל הצלחנו לעשות את זה, וזה כלי חשוב ביותר בעבודת הביקורת.

אני רוצה להודות לחברי הכנסת, חברי הוועדה לביקורת המדינה, שבאמת היו כאן חברים. בעיקר אני חייב להזכיר את חברת הכנסת סולודקין, שהיא באמת היתה מחברות הכנסת המצטיינות ביותר בוועדה לביקורת המדינה, שותפה אמיתית וקבועה מאד, אפשר לומר ב-95% מדיוני הוועדה. אני רוצה גם להודות לראשי ועדות המשנה המיוחדות, לחבר הכנסת אורי אריאל, חבר הכנסת זבולון אורלב וחבר הכנסת עתניאל שנלר.

תודה מיוחדת למבקר המדינה. באמת בשנתיים האחרונות עבדנו מאד מאד קרוב, היינו יחד במשימות לא פשוטות ובמטלות לא פשוטות ואני חושב ששיתוף הפעולה הזה שבין הוועדה לביקורת המדינה לבין מבקר המדינה, הוא שיתוף פעולה חשוב, חשוב לדמוקרטיה הישראלית, מעצים גם את הגוף החשוב, שזה מוסד מבקר המדינה, אבל גם את היכולת לפיקוח פרלמנטארי אמיתי של הכנסת. אני חושב שזו הוועדה היחידה שיש בה יכולות אקטיביות, מעשיות, לפיקוח פרלמנטארי על הממשלה, בסמכויות בחוק וזה דבר שיכול להיות רק בעבודה מסונכרנת וטובה עם מוסד מבקר המדינה, ולכן מר לינדנשטראוס, אני קודם כל מודה לך. אני מודה לכל ראשי החטיבות ולכל בעלי התפקידים – בועז הנר, צבי ורטיקובסקי, מנדי אור, שמואל גולן, הלל שמגר, נורית ישראלי וצחי סעד – שבאמת הם וגם אנשיהם הנוספים וגם יובל חיו ועוד אנשים נוספים ממשרד מבקר המדינה, מנכ"ל משרד מבקר המדינה ועוד אחרים, שבאמת בלעדיהם היה קשה מאד לעשות את התפקיד הזה כראוי.

אני מבקש גם להודות לצוות הוועדה, אנשים שהם עובדי כנסת, עובדי מדינה. עובדי כנסת, באמת עובדי ציבור ראויים. קודם כל לחנה פריידין, מנהלת הוועדה, אני חושב שאת אשת עבודה מסורה, מקצועית. אלה רגעים, כשאתה יודע שיש מישהו שיש לו את הזיכרון הארגוני ומכיר את המערכת, וכשאתה בא הרבה פעמים, וודאי בתחילת הדרך, אתה מיד רוצה לעשות דברים ולתקן ולשנות וטוב שיש איש מקצוע כמו חנה פריידין, שיודע להגיד לך בזמן אמת, בתוך החדר, איך עושים, איך עושים את זה נכון, לכוון. אני חושב גברת פריידין שתרמת רבות להצלחה, או לתחושה לפחות שלי, של הצלחה בתפקיד הזה ואני באמת מודה לך באופן אישי.

אני גם מודה לריקי אליה, מזכירת הוועדה שעשתה עבודה מדהימה והיה לה קשה מאד לעמוד לפעמים בשינויי סדר היום ובדינמיות שלי, אבל אני מודה לך שתמיד עמדת בזה בהצלחה. גברת חנה יוסף גם, כאן בוועדה, תודה רבה לך על העבודה ועל השיתוף. יגאל אמיתי, דובר הוועדה, הצטרף אלינו בשנה האחרונה, יושב בעמדה הקבועה שלו. אני חושב שזו אחת ההחלטות החשובות שהכנסת קיבלה, במינוי דובר קבוע לוועדות הכנסת, וודאי לוועדה לביקורת המדינה. אין ספק שזה הביא את דבר הוועדה בצורה חדה ומשמעותית לציבור.

הייעוץ המשפטי, הנה, אייל ינון גם עכשיו הוא לא נמצא פה, הייעוץ המשפטי, כי הוא נמצא בוועדה אחרת. ראוי שיהיה ייעוץ משפטי קבוע לוועדה לביקורת המדינה. אני חושב שזה חשוב ואני גם מודה לאלה שהיו שותפים איתנו, גם תומר רוזנר, היועץ המשפטי, גלעד קרן היועץ המשפטי ודניאל באומנגרטן, מתמחה.

אחרונים חביבים, אבל מאד מאד חשובים, זה העוזרים הפרלמנטרים שלי – רון מרגלית – שמצלם עכשיו את האירוע, יוסי טובור ויאיר מרטון שעבד איתי גם ועוד אחרים שהיו בין לבין המתמחים שעזרו לי. היתה פה חבורה באמת באמת טובה, שעזרה לי בתפקיד.

אז עד כאן התודות. אני מודה עוד פעם לכולם. נהניתי מאד בתפקיד הזה, אבל האמת שאני מקווה לא לחזור אליו, כי אני מקווה שגם כהונתו של רוני בראון תהיה הכהונה הקטנה ביותר שנרשמה בספרי ה ----
ציפי לבני
כמבוקר, יואל, כמבוקר.
היו"ר יואל חסון
אני מבטיח שאם אי פעם אהיה מבוקר, לא יצטרכו להוציא צו הבאה כדי שאבוא, אני מבטיח לבוא תמיד ואני חושב שמי שמאמין בדרכו ואין לו מה להסתיר, דווקא הוועדה לביקורת המדינה זו הבמה הטובה ביותר, להציג את היכולות שלך ואת העשייה שלך בתור שר ולכן רוני, אני בכל זאת, למרות שאני בטוח שתעשה עבודה טובה, אני מקווה שתהיה כהונה קצרה ושתגיע לכאן גם אתה כשר בממשלה, בעזרת השם.

אני מבקש להעביר עכשיו את ---
קריאה
שיהיה שר, אבל שלא יגיע לכאן.
היו"ר יואל חסון
לא, כולם מגיעים לכאן, זה בסדר. זה לא תמיד רע כשאתה מגיע לכאן.
ציפי לבני
סוכם בסוף שאפשר להוציא דו"חות חיוביים, או שעוד לא?
קריאה
יש, בוודאי, יש תיקון בחוק. את תשמעי על זה.
ציפי לבני
לא, זה על תיקון דו"חות. זה לא בדקתי, מצאתי, הכל בסדר, כיפאק הי.
היו"ר יואל חסון
יש אפשרות להוסיף דברים חיוביים. אז תודה רבה ואני מעביר עכשיו את השרביט ליושב ראש ועדת הכנסת, להציג את התהליך. בבקשה.
יריב לוין
תודה רבה. אני באמת מביא בפניכם כאן המלצה לביצוע חילופין, לא מחמת הרצון להחליף את יושב הראש המכהן, אלא כמובן על פי הסיכומים הפנימיים של סיעת 'קדימה'. אני רוצה באמת להודות לחבר הכנסת יואל חסון על עבודה מסורה, עניינית, רציפה. אני הייתי שותף כאן ללא מעט דיונים, שאני חושב שרובם ככולם היו דיונים עניינים, מעמיקים. הרבה פעמים גם הציפו נושאים שהיתה חשיבות עצומה להעלות אותם ושהאכסניה הזאת אפשרה באמת לטפל בהם לעומק ואני חושב שבשם הכנסת כולה, אני יכול להודות לך על העבודה המצוינת שעשית כאן.

את רוני בראון אנחנו מכירים הרבה הרבה שנים. אני משוכנע שהוועדה לביקורת המדינה קיבלה כאן יושב ראש שהוא בעל ניסיון עצום. העובדה שכיהנת כשר בכיר בממשלה, בוודאי תתרום ליכולת שלך לייצר כאן בוועדה ראייה רחבה של הדברים, עם פרספקטיבה של שני צדי המתרס - המבקר והמבוקר – ואני משוכנע שהוועדה לביקורת המדינה תמשיך להוות את אחד מהבסיסים המרכזיים של עוצמתה של הכנסת, תחת שרביטך ותחת הנהגתך כאן בוועדה ואני כמובן מאחל לך הצלחה רבה.

לחלק הפורמאלי, בהתאם להוראות סעיף 97 יב' (א) 1.1 לתקנון הכנסת, ועדת הכנסת החליטה בישיבתה מיום כ"ד בתמוז, התשע"א, 26.7.2011, להמליץ בפני הוועדה לענייני ביקורת המדינה, לבחור בחבר הכנסת רוני בראון לכהן כיושב ראש הוועדה, במקום חבר הכנסת יואל חסון ואני כמובן, אדוני יושב הראש, אבקש לעמיד להצבעה את ההצעה, שמבער לפורמאליות שבה, כפי שאתה גם הזכרת קודם, גלומה בה גם הזכות לעבוד עם הצוות המצוין של הוועדה, ברשותה של גברת חנה פריידין, שזה באמת, אני חושב, זכות לא קטנה.
היו"ר יואל חסון
אז באמת, לפני שאני מעלה את זה להצבעה, אני מבקש ממנהלת הוועדה, חנה פריידין, לומר כמה מילים, בבקשה.
חנה פריידין
אני באמת אגיד בקצרה. קשה לנו היום להיפרד מחבר הכנסת יואל חסון, אחרי תקופה ארוכה של למעלה משנתיים, שבה עסקנו בעשייה של מעקב אחרי דו"חות של מבקר המדינה ותיקון הליקויים עליהם הצביעו הדו"חות ובאמת עשינו פיקוח, כפי שצריך, של הרשות המחוקקת על עבודתה של הרשות המבצעת. על העשייה הרבה בתקופה הזאת, כולם שמעו ויושב ראש הוועדה היה בתקשורת וזאת עשייתו הציבורית והפוליטית, אבל אני רואה להעיר את תשומת הלב, על דבר לא פחות חשוב שהיה באמת משמעותי מאד עבורנו וזה האווירה הטובה שיואל השרה בוועדה, שיתוף הפעולה בינינו לבין העוזרים שלו והחלוקה הברורה בין העבודה המקצועית שנעשית בוועדה לבין התחום הפוליטי. הרגשנו, אני וצוות הוועדה שחלק מהעשייה שלנו ומההצלחה של הוועדה, היא בדרך הניהול של יושב ראש הוועדה ועל זה אנחנו מודים וגם לא נפרדים, כי אתה נשאר איתנו.

חבר הכנסת חסון, תמיד אני אומרת, שלימדנו אותו מספר מילים באידיש, אבל המילה המרכזית, שאני לא יודעת לתרגם אותה היא – מנטש. יואל כבר מה זה מנטש. הוא ניהל את הוועדה בשילוב נכון של חן ושכל טוב והרגשנו, כל אחד מהעובדים בוועדה, שכל אחד מנצל את הפוטנציאל שלו, כל אחד תורם את חלקו, אבל ביחד אנחנו מגיעים למצב של תזמורת, שעליה מנצח ממש בוירטואוזיות, מנצח יושב ראש הוועדה.

היות ואנחנו מרגישים שהתקופה הזה ממש נקטעה באיבה ושהיו לה עוד הרבה תכניות שלא ממשנו אותן ונמשיך לעשות אותן בעזרת יושב הראש החדש, בחודשי הקיץ אנחנו קוראים בבתי הכנסת את מסכת אבות, שבשבת הבאה זה פרק שני, ורציתי להקריא משהו שאני מאד מזדהה איתו.
"רבי טרפון אומר
היום קצר והמלאכה מרובה והפועלים עצלים", זה אולי לא אנחנו, לא אנחנו, "והשכר הרבה ובעל הבית דוחק. הוא היה אומר: לא עליך" מר יואל חסון, "המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה". אנחנו נמשיך בכל אותם נושאים שעסקנו בהם, נמשיך במסורת המעקב אחרי תיקון הליקויים ופה הכנתי גם רשימה של יושבי ראש הוועדה לביקורת המדינה לדורותיהם, חבר הכנסת חסון היה מספר 17, שזה בגימטרייה טוב, ואנחנו מגיעים ליושב הראש ה-18 בכנסת ה-18, מיוחנן בדר ---
היו"ר יואל חסון
שזה חי.
חנה פריידין
חי.
יריב לוין
שיכהן לפחות 18 חודשים.
חנה פריידין
זה 18 בכנסת ה-18.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה, חנה פריידין, אני מודה לך על הדברים. אני מבקש להעלות את העניין הזה להצבעה, את הודעת ---
חנה פריידין
רגע, תגיד למי יש זכות הצבעה.
היו"ר יואל חסון
אני מבקש להעלות להצבעה את המלצת ועדת הכנסת בדבר חילופי יושבי ראש הוועדה לביקורת המדינה. מי שמצביע זה חברי הוועדה לביקורת המדינה.
יריב לוין
אני חושב שאני יכול להצביע במקום נציג סיעתי, אין בעיה. אני ממלא מקום, אני יכול להצביע, אין בעיה.
היו"ר יואל חסון
מי בעד הודעת ועדת הכנסת ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע? אני קובע שהצעת ועדת הכנסת לחילופין התקבלה פה אחד.

הצבעה
בעד – פה אחד
המלצת ועדת הכנסת התקבלה
היו"ר יואל חסון
בבקשה, אדוני יושב הראש.
היו"ר רוני בראון
תודה רבה. תודה רבה לכם. תודה רבה חבר הכנסת יואל חסון. בהחלט ראויה לציון הדרך שבה התנהלת פה בוועדה. דומני שזאת היתה בעצם הוועדה הראשונה שעמדת בראשה, מאז כהונתם בכנסת, וזה לא פשוט להיכנס ישר לגוב האריות, כי פה באמת הוועדה שהיא, לפחות בעיני, הייתי חבר בוועדה הזאת בקדנציה הראשונה שלי בכנסת, בכנסת ה-16 ואני רואה בוועדה הזאת, הייתי אומר, כארגון התמיכה החשוב מאין כמותו, למוסד הביקורת ולמשרד מבקר המדינה ואני, שהייתי בחמש-שש השנים האחרונות בעצם גוף מבוקר, יודע עד כמה חשובה וקריטית הביקורת לניהול הנכון של ענייני המדינה.


ולכן, הדרך שבה התנהלת כאן בוועדה והתוצרים של הוועדה הזאת בתקופתך והעובדה שקרנו של מוסד הביקורת עלתה, ככל שהתקדמה העבודה כאן בוועדה, והדיונים שחלקם מטבע הדברים צריכים והתנהלו אכן בצנעה ואחרים ענו לכלל הידוע שאין מטהר ומזכך כאור השמש, זכו פה לאור השמש, למרות שהאורות פה הם אורות ניאון, עשית את מלאכתך נאמנה. אני לא אחזור על התודות שמסרת פה לכל אלה שסייעו בידך, אבל אין ספק שההצגה איננה הצגה של איש אחד. כל חברי ועדת הביקורת ראויים לברכות וכמובן הצוות המנהלי.


אני גם רוצה להגיד תודה לעמיתי הצעיר, מותר לי, כי היום אתה כבר נראה בקיא וזקן, אבל בפעם הראשונה שהתוודענו, באמת היית הרבה יותר צעיר – חבר הכנסת יריב לוין, שאני מכיר אותו כבר כמעט 15 שנה. הרבה עבודה משותפת, גם מהליכוד, אבל בעיקר ממוסדות לשכת עורכי הדין ו ---
ציפי לבני
אני מכירה אותו מהתקופה שהוא היה עוזר פרלמנטארי של יעקב שמאי.
יריב לוין
היית בחתונה שלי.
ציפי לבני
ואף הייתי בחתונה שלו. יש לי פור ענק פה.
היו"ר רוני בראון
תראי, בגין היה סנדק שלו, אני מאד מקווה שלא היית גם את בברית שלו.
ציפי לבני
עד כאן.
היו"ר רוני בראון
ואני בהחלט גאה בדרך שבה אתה מנהל היום את ועדת הכנסת וגם סוג של ירושה, גם כן, שהיא מושהית, והכהונה שלך במוסדות לשכת עורכי הדין, בוועד המרכזי, במועצה הארצית, זה היה גם סוג של איזו מורשת משותפת שלנו בחלק מן הזמנים ואני מאד מודה לך על הדרך הנאה שגם טיפלת בהליך הזה, במהירות, בנחישות ובכבוד רב ולא פתחת פתח פה לכל מיני מניפולציות, שלא מן הנמנע שהיו מתהוות, לו הגה הסדרת התהליך היה בידיים אחרות.

אני רוצה להודות לחברי במפלגה, ליושבת ראש המפלגה וליושבת ראש הסיעה ולחברי במפלגה, בסיעה, שבחרו בי פה אחד לתפקיד הזה.

האמת צריכה להיאמר. אני מודה לכם על הדרך שבה אתם מכבדים אותי ואני מקווה שאני אהיה ראוי לכבוד הזה ואכבד גם את המפלגה וגם את הסיעה.

אני רוצה להגיד שלום, עוד לא תודה, אבל לקראת תודה, לנשיא בדימוס, מבקר המדינה, השופט לינדנשטראוס, שבאמת ההיכרות שלנו הולכת אחורה, דומני הרבה מאד שנים. אפשר בקלות לומר עשרות שנים ואני חושב שהעובדה שאנחנו נפגשים במקום הזה, יכולה ליצור איזה שהוא בסיס וכר נרחב לשיתוף פעולה פורה, כפי שהיה פה בעבר ותוצאות שהחשובה, או התוצאה החשובה שבתוצאות שאנחנו מקווים להשיג, היא מערכי שלטון ומינהל תקינים, חושבים, חושבים נכון, מחליטים נכון, בעיקר מבצעים נכון והתרומה של מוסד לביקורת לעניין הזה, אין צורך להרחיב כאן במילים.

אני רואה פה את סגל משרד המבקר. ביליתי שם לא מעט שעות כמבוקר, בעיקר בתיק הביקורת הגדול והחשוב, היום ניתן לדעת כמה, לגבי לקחי מלחמת לבנון השנייה בעניין העורף. הייתי אז כשר הפנים, שבעצם כל החבילה הזאת נפלה עליו וביליתי שעות לא מעטות, במספר הזדמנויות, מול שולחן עגול או מרובע, שישבו שם עשרות מאנשי הביקורת. אני מוכרח לומר ביושר שגם די נהנתי מדו"ח הביקורת, גם כתכנית פעולה לעתיד וגם מהדברים שראיתי שם. זה היה מן, נאמרה שם איזו שהיא הערה קטנה. בסך הכל, אם מדברים על שבחים בדרך הביקורת, אז כדאי להסתכל על הפרק הזה, היו שם גם כאלה.

יש פה אנשים שאני מכיר גם מדיסציפלינות אחרות שעכשיו נמצאים במוסד לביקורת המדינה. אנחנו מבטיחים לכם שהוועדה לענייני ביקורת המדינה תמשיך להיות מקום שאליו תגיעו, ביוזמתכם, ביוזמתנו, ושם בעצם המקום שבו ניתן ההד הציבורי, או נמסר ... הציבורי בדרך הפורמאלית לעבודת הביקורת, לבד מהדרכים שבהן המבקר בוחר לעסוק, בפרסום הדו"חות, בהתראות או הזדמנויות שנקרות פה.

רשמת פה סדר דוברים, כן. בסדר עניינים רגיל הייתי, איך שהיו מצביעים, מאשרים, הייתי אומר הישיבה נעולה, בואו נלך, כי אני לא- אבל מכיוון שזו ישיבה טקסית בשביל יושב הראש היוצא, טקסים אני בדרך כלל אוהב לקיים כשאני מסיים תפקיד ולא כשאני נכנס לתפקיד. אני מבקש ממך, אדוני המבקר, לא אני קבעתי את סדר הדוברים, גברתי יושבת הראש. אדוני המבקר, בבקשה.
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס
קודם כל אדוני יושב הראש, ברכות לך על המינוי. הוועדה הזאת היא אחת הוועדות החשובות ביותר בכנסת, שהגיעה בשנים האחרונות לחשיבות פרלמנטארית וחוץ פרלמנטארית מן המעלה הראשונה. אני חושב שאנחנו דנו בוועדה הזאת בתקופתו של חבר הכנסת יואל חסון, קשה כבר להגיד בתקופתו של חבר הכנסת חסון, אבל קיימנו כאן דיונים משמעותיים ביותר, בנושאים שנמצאים ברומה של המדינה, שניצבו על סדר היום הלאומי. הרבה נושאים, דנו באזרח מול השלטון המרכזי ובאזרח גם מול השלטון המקומי.

לא נשכח כאן גם את הפעילות הענפה שהיתה בוועדה הזו, בתחום של נציבות תלונו הציבור, שהיא מוסד חשוב שהשנה בלבד הגיע ל-14,000 תלונות מן הציבור הרחב, שנדונו אצלנו במסגרת עבודת נציבות התלונות.


אדוני יושב הראש, הדבר שאפיין את הוועדה הזו, היה שיתוף הפעולה מקיר לקיר עם מבקר המדינה. אני מוכרח לומר לך שברור שהיו נושאים גם שנשקו את הנושאים הפוליטיים. אין לשכוח שהנציגים כאן הם נציגים של גופים פוליטיים, של מפלגות, אבל בסך הכל, האווירה הכללית היתה של שיתוף פעולה בין כולם, כולם למען מטרה אחת, והמטרה הזו היתה חיזוק מערך הביקורת במדינת ישראל.


אני, כמי שנמצא פה כבר 6 שנים, יכול לומר לך שהנחלה הזו הפעם, בתקופתו של חבר הכנסת חסון, התחזקה בצורה משמעותית בעזרתם של כל המפלגות המיוצגות בוועדת הכנסת לביקורת המדינה, כולם כאחד. ואני אומר התחזקה, משום שבסופם של יום, הפגישות שלנו עם הוועדה היו שלוש פעמים בשבוע, ימי ישיבות הכנסת. לא היה כמעט שבוע אחד מבלי שדנו בדו"חות המבקר, מבלי שהוזמנו הנה המבוקרים לומר את דברם, כמקובל, ומבלי שהיה לאחר מכן דיון פומבי, בתוך הוועדה וכל אחד מחברי הוועדה יכול היה להתבטא ולנהל את הביקורת כפי שאנחנו ראינו אותה כחשובה. כל אחד כמובן יכול היה לומר את טעמיו הוא לביקורת.


אני חושב שעמדתי עם חבר הכנסת יואל חסון בקשר גם בארץ וגם בחו"ל. זאת אומרת, היו לנו שיחות גם כשהוא היה במשלחות הכנסת בדברים דחופים מאד. אני מכיר הרבה לילות שאנחנו שוחחנו יחד בשעות הלילה המאוחרות ביותר, שעות ארוכות, גם לגבי נושאים שהגיעו לוועדת הכנסת לביקורת המדינה וגם בנושאים אחרים שנוגעים לסדרי היום של העבודה המשותפת ואני מוכרח לומר שבכל התקופה שחבר הכנסת חסון כיהן כיושב ראש, אני עבדתי גם עם יושבי ראש קודמים, אנחנו הגענו לשיאים במערכות היחסים שבינינו, לבין הוועדה לענייני ביקורת המדינה ברשותו של חבר הכנסת חסון.


אני רוצה לומר משהו לגבי ביצור עבודת הביקורת. תראו, על פי כל מיטב, אם מותר לי להתייחס גם בהזדמנות הזאת לסקרים ולחוות דעת שאנחנו מקבלים אותן מהאוניברסיטאות ומגורמים אחרים שעוסקים בסקרים האלה, וגם סקרים שמופיעים ברבים, מעמד הביקורת היום במדינת ישראל – ברגע זה שאני מדבר כאן – הפך להיות הגורם השני במדינת ישראל אחרי נשיא המדינה והגענו לכך מתוך גישה ברורה של אמון הציבור. יש לציבור אמון גדול בביקורת, יש לו אמון גדול מאד במשרד מבקר המדינה, ואם אתה שואל לדעתי, התרומה של ועדת הביקורת כאן לנושא הזה, לאמון שהציבור רוחש לנו, היתה מכרעת. ועל כל אין לי אלא להודות לחבר הכנסת יואל חסון ולכל חברי הוועדה ולכל חברי הכנסת כמובן, שנתנו לי ונותנים לי עד היום, בכל התקופות, גיבוי מלא. אכן היתה פה מהפכה גם בעשייה, גם אפילו בחקיקה. החוק שחבר הכנסת חסון הזכיר הוא חוק מהפכני, שהפך את העובדה שלא מקיימים את דו"ח המבקר – לעבירת משמעת והדבר הזה כמעט לא קיים בשום מדינה אחרת, אלא רק במדינות המתקדמות ביותר, שבהן ראו חשיבות לחוקק חוק, לקיים חקיקה שמטרתה קיום המלצות ודו"חות מבקר המדינה, שזה בעיני אחד הדברים החשובים ביותר, אחרת הדו"ח הוא דו"ח טוב, הוא דו"ח שאנחנו קוראים עליו ושומעים עליו והוא לאחר מכן נדחק לקרן זווית. זה היום לא קורה. לא קורה.


אני רוצה לומר עוד משהו, אנחנו עסקנו כאן בכמה נושאים שהם בעיקרם נוגעים לשחיתות, לשחיתות הציבורית שראינו בה את הדבר המרכזי בפעילות שלנו, כביקורת המדינה והיו לנו כאן הצלחות שאני לא אמנה אותן, הן ידועות לכם. אנחנו "לחמנו" כאן בצורה משמעותית ביותר, ואני אומר – לחמנו – כמובן במירכאות, המלחמה היתה מלחמת דין ודברים, בנושא של החוקיות – חוקיות הפעולות – שהיא נבדקה על ידינו בצורה יסודית ביותר. הנושא השלישי שאנחנו עסקנו בו גם היה בשאלה של המינהל התקין, שראינו אותו כדבר מרכזי בעבודתנו, בדיקת המינהל התקין, וכמובן הנושא שאנחנו רואים אותו ועדיין הוא אצלנו על סדר היום, כמו שאר הנושאים שמניתי, הנושא של מניעת בזבוז ושמירה על כספי המדינה.

הדברים האלה היו בלב ליבה של עבודת הביקורת. הם ימשיכו להיות בלב ליבה של עבודת הביקורת, משום שהם חלק מהחקיקה בנושא הזה, מחוקי מבקר המדינה ואני מקווה מאד, ולא רק שאני מקווה, אני בטוח בכך - שבתקופת כהונתך – תתבצר עוד יותר עבודת הביקורת, תחזק עבודת הביקורת ובסופו של דבר יהנו ממנה מדינת ישראל ואזרחיה.

אני מברך אותך חבר הכנסת יואל חסון, בצאתך, אני מקווה שמערכת היחסים שלנו תמשיך גם לאחר מכן, גם בהיותך חבר כנסת פעיל בתחומים אחרים אולי. אני מברך אותך חבר הכנסת רוני בראון. היינו יחד בכמה מאבקים, לפעמים אפילו זה מול זה, בצורה יסודית מאד בפני נשיא בית המשפט העליון, בקרב בנושאים שנגעו לשופטי ישראל, כשאני הייתי באותה תקופה יושב ראש נציגות השופטים בישראל ואתה אז היית חבר פעיל בוועד לשכת עורכי הדין, אבל בסופו של דבר מרקם היחסים המצוינים שהיה בינינו עשרות שנים, נמשך גם בויכוחים הללו. עלה והצלח.
היו"ר רוני בראון
שמת לי יעד יחסית די קל. אתה רוצה לעבור בפופולאריות את נשיא המדינה, אני אעבוד על זה.
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס
על זה – אין לי סיכוי. אין לי סיכוי.
היו"ר רוני בראון
גברתי, יושב ראש האופוזיציה, בבקשה.
ציפי לבני
כן, אני אפתח בשבח מוסד הביקורת, כי בעצם כשמדברים על נציג ציבור, בעיני זאת המשמעות של מוסד מבקר המדינה, קודם כל והתפיסה היא תפיסה בעיני של תהליך של תיקון ותהליך של החזרת אמון. זה לא סוד שהציבור במדינת ישראל מאבד, הולך ומאבד את אמונו ברשויות המדינה, בפוליטיקאים, ברשות המבצעת ולצערי אנחנו לא נמצאים במצב שבו לכולם יש את המצפן הפנימי הזה שאומר להם מתי It is not doneומתי כן, מה נכון לעשות ומה לא. לא ברמה של מימוש מדיניות, אלא ברמה של שימוש בנכסי המדינה, של קבלת החלטות.

ולכן אנחנו צריכים את המצפן הזה, שיהיה מחוץ לחדר ישיבות הממשלה, שיפעל כמוסד עצמאי ודרך הוועדה לביקורת המדינה, גם יניח על השולחן וגם יעשה את התיקון שצריך להיות.

אני יודעת שבאופן אישי יותר קל להיות מחבק מאשר מבקר, כי המחבק תמיד נוח לו. הביקורת יש בה גם עימותים, יש בה אי נעימויות, ועל כן כמובן אני לפחות מלאת הערכה, לא רק למוסד, זה לא איזה דבר ערטילאי, אלא גם למבקר המדינה, שהציב בשנים האחרונות על שולחנו של הציבור, זה יותר מאשר שולחן הוועדה, על שולחנו של הציבור – גם ליקויים שגרמו לתיקון – ועד שנגיע למצב שבו באמת נוכל להיות רק בדו"חות חיוביים, אני רואה חשיבות רבה בדו"חות האלה. זה בשם ועבור הציבור.

כשהייתי שרה, בזמנו, כשהתחלתי להיות שרה בממשלות ישראל, קיבלתי לידי, יש את ועדת השרים לביקורת המדינה ואני זוכרת את חרדת הקודש שבה התייחסתי לעניין הזה, מתוך אותה הסתכלות, שלא שיניתי. זאת אומרת בעיני, הפוזיציה לא משנה את העמדות. אני עדיין רואה את זה כדבר קריטי לחברה הישראלית ואני חושבת שצריך לעגן ולקבע את מהותו של המוסד, את הכלים שיש בידיו, על מנת לבצע ביקורת שהיא ביקורת אפקטיבית, תהא הממשלה אשר תהא. ואני אומרת את זה היום כאן ואני מבטיחה שאני לא אשנה את עמדתי זו, כשאהיה במקום המבוקר ולא במקום של האופוזיציה, כי אני מאמינה שזה דבר קריטי להשבת אמון הציבור ולשלטון תקין.

חבר הכנסת חסון, הגעת הנה באמת, גם לאחר שהיית יושב ראש סיעת קדימה וגם מתוך זה שנדרש אדם שלא היה שר בממשלה – עדיין - ושיש בו גם את אותה יכולת לנהל ולבקר, מתוך הבנת המערכות כולן והיית לוחם אמיתי. ואני אומרת שהיית לוחם, היית לוחם לגופו של עניין. לא ייצגת צד, אלא גם אתה כאן ייצגת את הציבור, ניהלת כאן מלחמות ואני מורידה את הכובע, אני מאד גאה בניהול, בדרך שבה ניהלת את הוועדה לביקורת המדינה.

השתמשת בזה במידה הראויה, לא ככלי אופוזיציוני לנגח ממשלה, אלא ככלי פרלמנטארי לתיקון ליקויים, גם בימים שבהם היתה נגדך ביקורת אישית, שאני מאד לא אהבתי אותה, מאד התרעמתי עליה, אבל עמדת גם. היה מי שניסה להפיל עליך את התיק ברמה אישית, ולנסות ולחפש ולפשפש מה אתה נושא בכליך וזה היה בעיני בלתי נסבל, כי אני חושבת שזאת הדרך לייצר חוסר לגיטימיות למבקר ולביקורת עצמה ועמדת במאבק הזה - וזה מאבק - בצורה מעוררת כבוד, כפי שאתה גם נפרד מהוועדה, בצורה מעוררת כבוד.

אמרת שזה היה ברור שזה ניתן לתקופה קצובה, ובכל זאת, ככה אנחנו כאן אומרים תודה גם ליושב ראש הסיעה, שביצעה את המהלך הזה במהירות. אני יודעת שלא קלה בעיניך הפרידה, ונתת לגברת פריידין את רשות הדיבור. לך אני אומרת שהיא תפסה אותי בדרכי לישיבה אחרת, ולך אין מושג עד כמה אנשי הוועדה מצטערים על לכתך, ברמה ומובן. אני מגלה. אני בדרך כלל לא מגלה שיחות אישיות, אבל כאן אני מרשה לעצמי.
היו"ר רוני בראון
זה רק ילך ויחמיר עם הימים. הם עוד לא הגיעו לחצי הדרך בעניין הזה. אין שום ספק בזה.
ציפי לבני
אז זו הדרך. אז קודם כל תדע שאוהבים אותך וזה לא דבר פשוט ומאחר שרוני כאן נכנס לתוך הטקסט, אז אני רוצה לברך את חבר הכנסת רוני בראון, שבאמת מכיר את כל המערכות, גם בהיותו שר בתפקידים שונים ובכירים בממשלות ישראל, גם מכוח היותו לא רק עורך דין, אלא באמת מכיר את כל המערכות, את כל מה נכון ומה לא נכון, מה על פי דין ומה לא, מה תקין ומה לא ואת כל זה הוא מביא איתנו הנה. אני מקווה לתקופה קצרה, בכל זאת, אבל לי אין ספק, זה בכלל ככה, אתה יודע מה, זה יכול היה להיות מבחינתך משהו שהוא על הדרך או פחות מהמקום שבו גם היית וגם תהיה, אבל דווקא מתוך כך אני מלאת הערכה לרצון ולאנרגיות ולרצון שלך לקיים כאן את הוועדה ככלי מרכזי, עוד פעם, לא אופוזיציוני, ממלכתי, אבל מבקר ולוחם. אמרה מקודם דליה שזה מהפחד, הפחד זה רק מרכיב קטן, כל השאר זה כישוריך שלך, שאתה מביא איתך לתפקיד הזה וזה דבר שכל השותפים כאן וכל החברים, מכל סיעות הבית, מכירים ויודעים.

דיברת, לא אתה בן חורין, אז שניכם, בכל זאת אמירה קצת פוליטית, שניכם לא בני חורין להתבטל מהמלאכה, עד שבעל הבית יוחלף. אם מדברים על חתונות, לא הייתי בחתונה של רוני, הייתי בחתונה של יריב, ואני עכשיו רק רוצה להשתתף בחתונה שלך, חבר הכנסת יואל חסון.
יריב לוין
במשנה, חברת הכנסת לבני, בעל הבית הוא הקדוש ברוך הוא.
היו"ר רוני בראון
לא לזה היא התכוונה. אם תהית למי היא התכוונה, למנטש, למנטש. אתה זוכר מי זה המנטש מהדיון של חנה? אז לזה היא התכוונה.
קריאה
זה פירוש של כצל'ה.
ציפי לבני
שיוחלף בעזרת ה'.
היו"ר רוני בראון
חברת הכנסת, יושב ראש הסיעה, דליה איציק.
דליה איציק
חבר הכנסת חסון, אני זוכרת כשהלכנו לאופוזיציה, אמרתי לך שאתה הולך להיות ליושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, אמרת לי: את השתגעת? מה אני אעשה עם זה? אמרתי לך: יואל, זו ועדה מדהימה. היא הכל בכל מכל. כל מה שתרצה – זאת הוועדה. אני חושבת שהיום אתה מבין שצדקתי, נכון?
היו”ר יואל חסון
הניסיון.
דליה איציק
אני חושבת שעשית גם עבודה יוצאת מן הכלל. אני מקווה שתמלא את מקומו של חבר הכנסת רוני בראון, כי חבר הכנסת רוני בראון מאד יחסר לי. למה חבר הכנסת בראון יחסר לי? כי הוא מאד מפריע בסיעה ---
היו”ר יואל חסון
עכשיו הוא יהיה עסוק.
דליה איציק
איך אני יכולה עכשיו לראות את ישיבות הסיעה בלי חבר הכנסת בראון?
ציפי לבני
למה בלי רוני?
דליה איציק
כי הוא יהיה עסוק אולי יותר, הוא יהיה פחות ואני בלי חבר הכנסת בראון, חיי לא חיים. ועכשיו אני רוצה להגיד משהו רציני על רוני בראון. חבר הכנסת בראון הוא אחד האנשים המוכשרים שיש לה, לכנסת. אולי באמת המוכשר שבהם. אני משוכנעת, משוכנעת, שאני מקבלת עכשיו את חבר הכנסת חסון כשחקן חיזוק קצת יותר פנוי, אני מקווה ככה, ורוני יהיה כאן, הוא יהיה כאן. הוא בא עם הרבה מאד ניסיון, עם הרבה מאד ידע, ואני חושבת אדוני מבקר המדינה, שיש פה באמת שחקן חיזוק משמעותי לביקורת המדינה ואני מבינה שהוא מבין את גודל האחריות של התפקיד הזה, והוא יודע לעשות את זה גם כשהוא רוצה, בחן, בחסד וברחמים ובעיקר בצדק.

לכן, אני חושבת שתהיה פה גם ועדה דינאמית ונמרצת, בדיוק כפי שהיא התחילה. אבל הכי אני רוצה להגיד לך חבר הכנסת יריב לוין, משהו. תשמע, חבר הכנסת בראון נבחר ביום שני בסיעה, ביום רביעי, היום, אנחנו כבר מביאים אותו להצבעה. אני אומר לך בגלוי, אנחנו למודי תרגילים איומים, שאני, כמעט 20 שנה בכנסת, לא זוכרת, שבאים מבית מדרשו של המפלגה שלך, והיו לנו חשדות ואני אמרתי לכולם, לא חבר הכנסת לוין, אתם לא מכירים את יריב לוין. אתה הולך ומתברר כאחד מחברי הכנסת ההגונים שיש בבית הזה.
היו"ר רוני בראון
הרסת אותו לגמרי. חיסלת לו את הקריירה.
דליה איציק
אולי אתה תגיד על המחמאה "תחסל לו". אני לא. חבר הכנסת יריב לוין, באמת, המון תודה. אמרתי מילה זה מילה ואני עובדת איתך כבר שנתיים וחצי – תענוג לעבוד איתך – אתה אחלה יריב כשצריך, ומצד שני אתה ---
היו"ר רוני בראון
חברת הכנסת דליה איציק, בעיקר יש לו סבלנות. אני נזכרתי פה עם אתי, שאני הייתי יושב ראש ועדת הכנסת, באמצע קדנציה מחליפים ביום אחד, עשרים יושבי ראש ועדות. עשרה הולכים, עשרה נכנסים והם מתחלפים ביניהם. עשינו 20 ביום, זאת אומרת זה לקח 2.5 דקות טקס. והוא יושב.
דליה איציק
אז חברת הכנסת חסון, היום אתה הולך ובטח יהיו לנו עוד הזדמנויות להיפרד מחבר הכנסת בראון, אז אני רוצה להגיד לך – אתה הבנימין שלי, אתה יודע את זה ואני מאד שמחה שאתה בא חזרה קצת לעזור לי, אני צריכה אותך שם, אני מודה לך, הרי אני ירשתי אותך עכשיו, בתפקיד יושבת ראש הסיעה. אלה החיים הדמוקרטיים. זה דווקא משהו מאד יפה ומעניין, המעגל הזה. גם הצורה הנאה והמכובדת שהיתה כאן ושהתרחשה כאן, גם היא לכבוד הבית. בהצלחה.
היו"ר רוני בראון
תודה רבה. טוב, אני לא נותן לך זכות תגובה. חברי הכנסת, מישהו שרוצה, כל אחד משפט וחצי, בבקשה. כן, כצל'ה.
יעקב כץ
רק מילה. אני רק רוצה שבעזרת ה', א', כבוד מבקר המדינה, כבוד יושבת ראש האופוזיציה, כבוד יושב ראש הוועדה ויואל חסון שלנו, רק ברכה אחת, ברכת כהן. בלי עין רעה, הלילה נולד לנו עוד נכד ---
קריאות
מזל טוב.
היו"ר רוני בראון
ברוך השם. אתה מקבל ביטוח לאומי מהנכדים?
ציפי לבני
רגע, אתה מוסיף אותו לדף הבא שתביא לי.
היו"ר – רוני בראון
345, 642 לשעה אחת עשרה.
יעקב כץ
אז היה אומר הרב פירר, מתוך הברכות הפרטיות שלי, אני מברך אותו בשבע ברכות, שהשנה שנזכה שחבר הכנסת חסון יתחתן ויקים בית בישראל.
היו”ר יואל חסון
עכשיו יש לי זמן.
יעקב כץ
ונבוא כולנו לרקוד ואני לוקח אותו עם המקל על הכתפיים.
היו"ר רוני בראון
אם הייתי יודע הייתי נותן לך יותר מדקה וחצי. כן, מי עוד רצה?
רונית תירוש
אני, בוודאי רציתי קודם כל בהחלט לברך את חבר הכנסת חסון על העבודה המצוינת שהוא עשה. אני רוצה לגלות שמאד רציתי לעבוד לצידו של המבקר לינדנשטראוס בתפקיד הזה, אבל מאחר שחבר הכנסת בראון הגיש את מועמדתו, ואני בהחלט רואה בו האדם המתאים, בוודאי בזמן המתאים, כשלקדימה אין יותר מדי אפשרויות לבקר את פעילויות הממשלה, באופן ענייני אני אומרת, מאחר שאין לנו ועדות אחרות במעמד הזה, אז אני מברכת על המינוי של חבר הכנסת בראון, ומאחלת לך הרבה מאד הצלחה ובטוחה שכך גם יהיה.
היו"ר רוני בראון
תודה רבה. אני גם חייב תודה אישית לחברת הכנסת תירוש. אני ידעתי שחברת הכנסת תירוש רוצה להציג את המועמדות, אני קיימתי איתה שיחה. אני חושב שהצגתי את המועמדות שלי, קצת יותר ממה שהצגתי את המועמדות שלה, ואני הודיתי לה ומודה לה עכשיו שהיא חסכה ממני את הצורך לקיים על זה התמודדות בסיעה. תודה רבה.
רונית תירוש
בכבוד.
היו"ר רוני בראון
כן, בבקשה, חברת הכנסת סולודקין.
מרינה סולודקין
קודם כל אני רוצה לומר שזו הוועדה הכי מעניינית וזה כלי דמוקרטי הכי חשוב שיש בכנסת. חבר הכנסת חסון היה אינטליגנטי ומבריק וזה דבר לא כל כך נדיר לצערי הרבה בכנסת.
חנה פריידין
לא כל כך שכיח.
מרינה סולודקין
לא כל כך שכיח, כן.
היו"ר רוני בראון
היא רצתה לחלק מחמאות לחברי הכנסת, אל תתקנו לה את העברית.
מרינה סולודקין
חבר הכנסת חסון גם ידע איך לא לשרוף את המועדון, שזה מאד חשוב בוועדת ביקורת המדינה ואני רוצה לברך את היושב ראש הנכנס, חבר הכנסת רוני בראון ולהתחיל, נתחיל את העבודה ביחד. תודה.
היו"ר רוני בראון
תודה, חברת הכנסת סולודקין. אני רואה שפינטו סער גם קיבל איזו שליחות עלומה מדליה איציק והוא עומד לצאת, אז אני רציתי להשאיר אותו בבחינת ---
חנה פריידין
תגיד מי הוא.
היו"ר רוני בראון
עו"ד סער פינטו, הוא מנהל סיעת קדימה בכנסת והיועץ המשפטי שלה, ותיכף אני אגיד מי הוא, לפני שהוא יוצא מהחדר, רציתי להשאיר אותו אחרון חביב. הוא היה העוזר הפרלמנטארי הראשון שלי, או השני נדמה לי.
דליה איציק
אם הייתי יודעת את זה, לא היית ממנה אותו.
היו"ר רוני בראון
סליחה, אנחנו עוד לא סידרנו בינינו את ההסכמה שלו לעבוד אצלך. הוא ליווה אותי כמעט כל הקדנציה בכנסת וסיים את לימודי המשפטים שלו והלך להתמחות וחזר אלי למשרד הפנים והוא ילד שאני רואה אותו צומח וגדל ואוהב אותו בדיוק כמו שאני אוהב את הילדים שלי. תודה לך פינטו ---
סער פינטו
אדוני, שיהיה לך בהצלחה.
היו"ר רוני בראון
תודה על מה שעשית גם בעניינים האלה. גם חותמך הטבעת וידך ניכרה בהתנהלות פה. תודה רבה.
סער פינטו
תודה רבה.
היו"ר רוני בראון
בבקשה, רוברט טיבייב. אני היחיד בכנסת שיודע להגיד את השם שלך, חוץ ממנו.
רוברט טיבייב
תודה. אני ממש אשתדל להיות קצר, כמו שביקשו, משפט וחצי. באמת דיברו המון על חבר הכנסת יואל חסון ואני גם באופן אישי מברך אותו מאד כחבר כנסת וגם כיושב ראש ועדת ביקורת המדינה. הוא באמת היה אומן, אומן לא בכוונה של- אבל אנחנו גם מרגישים שהגיע גרזן.
היו”ר יואל חסון
גרזן עלי. היה שווה ללכת.
היו"ר רוני בראון
כן ,אני רציתי גם להגיד תודה לאמיר, העוזר שלי. קום, קום, אמיר, שיראו אותך, מי שעוד לא מכיר אותך או לא מבין שהוא מבזבז את בכנסת, שגם תמך ועזר, ונפל עליך עוד תיק, אין מה לעשות, החיים קשים.

כן, חברת הכנסת זוארץ, בבקשה.
אורית זוארץ
טוב, חבר הכנסת בראון, המון הצלחה על התפקיד החדש. אני בטוחה שה"חי" הזה יהיה מאד מאד פעיל ומאד מאד תוסס ואנחנו נעזור לך בעבודה הזו. חבר הכנסת חסון, חברי הטוב, אחד האנשים שבאמת עזרו לי להגיע לבית הזה, חוץ מיושבת ראש הסיעה ויושבת ראש האופוזיציה. אני חושבת שיש הרבה, למרות גילך הצעיר, יש הרבה מה ללמוד ממך, הייתי כאן לא פעם בוועדות, גם באופן ההתנהלות וגם באופן הניהול, אני לא חושבת שצריך לדבר עליך בלשון עבר, כי אתה לוחם אמיתי ואתה פרלמנטר אמיתי ואנחנו נמשיך לחזק גם אותך.
היו”ר יואל חסון
תודה, תודה אורית.
היו"ר רוני בראון
הדיון מוקלט דרך אגב, אם את רוצה לשנות את מה שאמרת, את יכולה.
אורית זוארץ
אני לא יכולה לשנות.
שלמה מולה
קודם כל אני רוצה להגיד תודה רבה לח בר הכנסת יואל חסון. האמת היא שחבר הכנסת חסון הוא חבר גם, אני אישית מכיר אותו לפני שבאתי לכנסת. אני חושב שהוא אחד הפוליטיקאים הצעירים, המבריקים, המבטיחים שיש לנו. תודה רבה על מה שאתה עשית.
היו”ר יואל חסון
תודה, שלמה.
שלמה מולה
לגבי חבר הכנסת בראון, מישהו אמר שבחרנו בו כי פחדנו ממנו. אני בחרתי בחבר הכנסת בראון כי אני אוהב אותו.
דליה איציק
מצאנו אחד.
היו"ר רוני בראון
שמעת את הצחוק הזה?
ציפי לבני
אנחנו רוצים שגם יפחדו.
רונית תירוש
אתה אומר את זה מרוב פחד?
שלמה מולה
אדוני המבקר, אתה אמרת ומוסד המבקר באמת מקבל תמיכה רחבה בציבור, זה נכון. אפילו אם אני מדבר לא רק על הציבור המשפיע בחברה הישראלית דווקא והאדם הפשוט, דווקא האוכלוסיות החדשות. כשדנו בעניין של המים למשל והרוח שנשבה בציבור, הנה, סוף סוף אולי מבקר המדינה גם כן ייתן כרטיס צהוב לממשלה, על איך שהיא גוזלת מהציבור עלויות מטורפות, בעצם כאן מוסד המבקר נבחן ותודה רבה על מה שנעשה.
נינו אבסדזה
אפשר חצי משפט?
היו"ר רוני בראון
בבקשה, כן, לא ראיתי אותך.
נינו אבסדזה
חצי משפט, יואל המון המון תודה וכל הכבוד, ובאמת תעשה מה שבכל מקום, איפה שאני מגיעה שואלים רק דבר אחד – הוא כבר נשוי? מי שלא יודע את זה ---
ציפי לבני
שואלות את זה בנות?
היו"ר רוני בראון
ציפי!!! אני מבקש, בוועדה הזאת ---
נינו אבסדזה
חברת הכנסת ציפי לבני, באוהלים, את לא יודעת כמה אנשים, כמה בנות שואלות אותי.
היו”ר יואל חסון
אני צריך להצטרף אליך לאוהלים.
נינו אבסדזה
תבוא, תבוא, זה מה שרציתי, תבוא, כי שנייה שואלת.
אורית זוארץ
חבר הכנסת חסון, מחר הולכות עם העגלות, עם התינוקות, אז אתה יודע, אתה יכול גם להתקדם.
נינו אבסדזה
חבר הכנסת בראון, לא יעזור כלום, בכל פינה שואלים. אני אומרת לא, ואז מתחילה הבעיה, יאללה, תעזרי לנו. חבר הכנסת בראון, לא יעזור כלום, אני יודעת שחייבים לפחד ממך, אבל בחרתי בך, ממש לא מפחד, כי אני אוהבת אותך גם.


וחבר הכנסת יריב לוין, אל תבנה על 18 חודשים. אל תבנה, זה לא יהיה 18.
אורית זוארץ
חבר הכנסת בראון, אנחנו לא מפחדות ממך. אמרתי את זה לנתניהו שבוע שעבר, אני אומרת לך את זה היום.
היו"ר רוני בראון
תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים