פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
39
ועדת הכלכלה

02/08/2011


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 609
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ב' באב התשע"א (02 באוגוסט 2011), שעה 9:45
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 51) (השקעה בהפקות מקומיות בשפה האמהרית), התשע"א-2011
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר

רוברט אילטוב
יצחק וקנין

נחמן שי
רוברט טיבייב
חמד עמאר
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
מוזמנים
חה"כ זאב אלקין

חה"כ משה גפני

חה"כ ציפי חוטובלי

חה"כ נסים זאב

חה"כ יואל חסון

חה"כ איתן כבל

חה"כ יריב לוין

חה"כ שלמה מולה

חה"כ אנסטסיה מיכאלי

רועי ברית

- לשכה משפטית, משרד התקשורת
עו"ד דנה נויפלד

- משרד המשפטים

עפר מרגלית

- רפרנט תקשורת באגף התקציבים, משרד האוצר
אדמסו אללי

- יועץ רוה"מ, משרד ראש הממשלה

ניצן חן


- יו"ר המועצה, המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין

אמנון רובינשטיין
- סמנכ"ל תוכן, ערוץ IET - ערוץ ישראלי אתיופי

אברהם נגוסה

- יו"ר פרויקט לאומי ליהודי אתיופיה

אברהם ירדאי

- אנשי תקשורת יוצאי אתיופיה, קול ישראל

צגה מלקו

- אנשי תקשורת יוצאי אתיופיה, כתב בקול ישראל

דני אדינו אבבה

- אנשי תקשורת יוצאי אתיופיה, ידיעות אחרונות

מספן גדאי

- מתרגם, ערוץ IET - ערוץ ישראלי אתיופי
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית פרלמנטרית
אתי אפלבוים
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 51) (השקעה בהפקות מקומיות בשפה האמהרית), התשע"א-2011
היו"ר כרמל שאמה
אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר-היום: הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 51) (השקעה בהפקות מקומיות בשפה האמהרית), התשע"א-2011 של חבר הכנסת יריב לוין, חבר הכנסת ציון פיניאן (פ/2823).

חבר הכנסת יריב לוין, בבקשה.
יריב לוין
תודה אדוני היושב ראש. אני שוב מודה לך על קביעת הדיון במועד מהיר.

רבותיי. אני שמעתי את הטענות שחלקן הועלו גם בישיבת הוועדה הקודמת וגם בהליך הרביזיה שהיה כאן ואחר-כך גם במליאה. אני באמת אומר לידידי הטוב, שלמה, שאני מצר ומצטער על המאמץ העצום שמושקע כאן בניסיון לבלום את חוק.

החוק הזה הוא לא רק תקדימי אלא חוק שעושה צדק. אני לא רוצה לדבר במילים גבוהות מידי אבל בהרבה מובנים הוא עושה צדק היסטורי לא רק עם כל מה שקשור בהבאת השידורים לבתים של ציבור יוצאי אתיופיה, אלא גם בכל מה שקשור בעידוד היצירה המקורית באמהרית כאן בארץ, לרבות כל מה שקשור בשחקנים, בכותבים. כל הדברים האלה לא תוקצבו עד היום. אני חושב על התרומה התרבותית העצומה שהקהילה הזאת יכולה לתת למארג הכולל של התרבות בישראל והיא לא נוצלה ואפילו נבלמה.

אמרתי כבר בישיבה הקודמת, חזרתי על זה במליאה ואני אומר את זה גם כאן: אפשר היה כמובן לעשות יותר טוב, אין לי ויכוח על זה. הלוואי והיינו מגיעים למצב שבו מישהו היה מוכן לתקצב ערוץ שיפעל מבוקר ועד לילה וישדר בשידור פתוח לכולם. הודעתי ואמרתי שבכל רגע נתון שבו הממשלה תביא בפני הוועדה הזאת הצעת חוק בנוסח ובסגנון הזה, באותה שנייה אצטרף אליה ואראה בהצעת החוק שלי כמשהו שהשיג את מטרתו. המטרה היא בוודאי לזרז ולהגיע לתוצאה הכי טובה שאפשר.

לא במקרה ואני כמובן לא מתפלא שאנחנו מגיעים לישיבה הזאת להכנה לקריאה שנייה ושלישית כשאנחנו נמצאים באותו מצב. אני מוכרח לומר שהיתה לי שיחה עם יו"ר רשות השידור שאמר לי בגילוי לב שאין שום סיכוי בטווח הנראה לעין שיועמד לרשות ציבור דוברי האמהרית ערוץ שישדר בשעות שהן שעות צפיית השיא או לפחות שידור ממושך לאורך היום.

אני חושב שהסיכוי היחיד שנגיע אי פעם למצב מהסוג הזה הוא העובדה שכרגע נקבע את החובה לתקצב מידי שנה בסכום משמעותי את היצירה המקורית, את החובה להביא את היצירה המקורית באמהרית לכל בית במצב שבו אנשים יוכלו לצפות בה בשעות צפיית השיא ולאו דווקא ב-2 בלילה או בכל מיני שעות כאלה שבהן הדבר הזה עלול להידחק בכל סיטואציה אחרת.

אני מעריך ויש לי יסוד טוב להאמין שברגע שנעשה את הדבר הזה אנחנו גם נבטיח קודם כל שיפור משמעותי של המצב הקיים ונגדיל מאוד את הסיכוי שתהיה באמת נכונות. היו לי שיחות על-כך גם עם נציגי משרד האוצר לגבי האפשרות שבתוך המהלך שמתבצע עכשיו עם "עידן פלוס" או איזה מהלך מן הסוג הזה, ייווצר מצב שאפשר יהיה לשלב את השידורים באמהרית בצורה מסודרת ונגישה לכולם.

אני אומר שוב, אם כך יקרה, אני בוודאי מברך על זה ואני אהיה הראשון שאתייצב כאן לתמוך במהלך כזה, למרות שמשמעותו יכולה גם להיות ביטול החוק הזה שאני רוצה להעביר. אני מודיע ואומר שברגע שזה יקרה והלוואי שזה יקרה, אני אהיה ראשון התומכים במהלך הזה, שלא יהיה ספק.

אבל כרגע ברור לחלוטין שעומדת בפנינו הזדמנות, אדוני היושב ראש, שהיא הזדמנות חסרת תקדים וספק אם תהיה כזאת פעם נוספת, לתקצב בהיקף משמעותי יצירה מקורית באמהרית. להבטיח שיתקיים שידור רציף ומסודר בשפה האמהרית, לרבות בשעת צפיית השיא ולעשות את זה בדרך שתקבע את העניין ותבטיח את העובדה שלא בכל שנה יצטרכו אנשים לעמוד כעניים בפתח ולנסות להציל את העניין הזה.

אני בטוח שהאכסניה של מועצת הכבלים והלוויין תבטיח את העובדה שהבחירה, גם של הזוכים וגם של הגורמים שיתוקצבו, תהיה בחירה מסודרת, שקופה, ציבורית, על-פי כל הנהלים והקריטריונים המתחייבים.

לכן אני קורא לחבריי ואומר לכם: אני איתכם בכל מאבק ובכל ניסיון להרחיב את העניין. להביא אותו למצב שנצליח לייצר באמת שידור שיהיה שידור פתוח ללא דמי מנוי וללא תשלום וכן הלאה. עד אז אני חושב שזאת תהיה החמצה של שעת כושר שלא תחזור אם אנחנו לא נתגייס כולנו להעביר את החוק על בסיס המתווה שאושר כאן בקריאה הראשונה.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת נחמן שי, בבקשה.
נחמן שי
אני מתנצל כי אני רץ למקום אחר. אני רוצה לומר כמה דברים: אחד, חייבים לטפח שידורים בשפה האמהרית והפקות בשפה האמהרית. זאת קהילה גדלה והולכת ויש גם משמעות לשמור את התרבות שלהם דרך השפה, לכן אני רואה בכך חשיבות גדולה.
שניים, אני מטיל ספק גדול האם אין זאת אחריות של השידור הציבורי במדינת ישראל לעשות את התכניות ואת ההפקות האלה? אם הוא לא יכול אז נתכבד ונסייע לו על-מנת שהוא יבצע את זה כי אין ספק שאין לזה שום ערך מסחרי ואי-אפשר להפיק מכך רווחים.

נקודה שלישית. ממילא משתמע שאי-אפשר לעשות את זה בערוצים בתשלום. העלות של התחברות ללוויין או לכבלים היא בסביבות 200-250 שקלים לחודש. זה 3,000 שקלים לשנה. האם אנחנו יכולים להטיל על עולים או אזרחי ישראל שעלו מאתיופיה להוציא 3,000 שקלים רק כדי לשמוע שידורים באמהרית? זה ממש לא נכון.

ארבע, אני אומר לך ניצן. האם אתם יכולים לחלק תמיכות? האם אתם עושים דבר כזה בתחומים אחרים או שזאת פעם ראשונה שאתם מחלקים תמיכות? חלוקת תמיכות זה קריטריונים, זה מנגנונים מסובכים. זאת משימה גדולה. אני לא יודעת מאיפה מועצת הכבלים והלוויין יודעת לעשות את זה.
רוברט טיבייב
הכי חשוב, זה זמני ואחר-כך זה ייגמר.
יריב לוין
לא, זה קבוע.
נחמן שי
אני מוכן להצטרף ואני מוכן שנגייס עוד ונעלה את זה ל-10 מיליון. אני רואה בזה חשיבות גדולה אבל בערוצים ציבוריים פתוחים שאין בהם עלות לבני העדה, שלא יצטרכו להוציא את התשלום הזה. בשום תכנית אנחנו לא כופים על אנשים שרוצים לקבל בשפה שלהם לשלם 250 שקלים לחודש.
יריב לוין
נחמן, זה או זה או כלום. זה מה שיש להם כרגע. אומר יושב ראש רשות השידור שהוא לא יכול לעשות את זה. אני אישית דיברתי איתו.
נחמן שי
אנחנו נכפה עליו.
יריב לוין
מתי נכפה, בעוד שנה? בעוד שנתיים? אם עכשיו לא נצליח - - -
נחמן שי
ננעלה את התקציב ונמצא ערוץ ציבורי או שם או בחינוכית. החינוכית יודעת לעשות את זה הכי טוב.
רוברט טיבייב
אנחנו יכולים להתווכח, בוא נשמע אותם. הם יודעים בדיוק את הצרכים של הקהילה.
ניצן חן
לגבי שאלתו של חבר הכנסת שי. מועצת הכבלים והלוויין היתה מוותרת על התענוג הזה. זה כאב ראש לא קטן ואני מסכים איתך שהתכלית צריכה להיות בשידור ציבורי.

יחד עם זאת אני מסכים והרחבתי בפעם הקודמת את הדברים הערכיים. השידורים בשפה האמהרית נפלו בין הכיסאות, חבר הכנסת שי, מי כמוך יודע? במקור, כשהוחלט על הערוצים היעודיים, השפה האמהרית היתה חלק מהערוץ הרוסי והתכנית היתה להקים ערוץ גם לשפה האמהרית. בסופו של דבר מישהו שכח אותם בדרך.
נחמן שי
לא מוכרחים ערוץ בשפה האמהרית.
ניצן חן
יחד עם זאת, מועצת הכבלים והלוויין כבר מספר שנים מחלקת לשידור הקהילתי על בסיס קריטריונים שקובע משרד המשפטים, בתקציב של 3-3.5 מיליון שקלים בשנה. כל הקריטריונים כתובים כך שבמובן הזה, ברמה הפרקטית, אין מניעה לעשות את זה. אם תורידו את כאב הראש הזה מאיתנו תבורכו כי אנחנו לא רוצים את זה.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת מולה.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, תודה רבה.

בראשית דבריי אני רוצה להגיד שבשום פנים ואופן אני לא חושד ביריב לוין, חברי הטוב, שאין לו כוונות טובות. אני חושב שיריב רוצה שיהיה טוב לקהילת עולי אתיופיה. ברור לי לגמרי מה המניעים. המניעים הם מניעים טהורים ואני לא חושב שיש פה חילוקי דעות.

הבעיה שלנו אדוני היושב ראש, גם בהכנה לקריאה ראשונה, היה דיון מאוד מחטפי ולא התעמקנו בנושא ולא הבאנו את כל הסוגיות.


רציתי לומר שבהכנה לקריאה ראשונה אתם באמת הצבעתם במחטף. לא היה דיון - - -
היו"ר כרמל שאמה
גם ברביזיה היה מחטף.
שלמה מולה
נכון. הרביזיה אפילו לדעתי על גבול פסילת ההצבעה. לא משנה, אני חסיד גדול של קבלת המלצות מקצועיות. ברגע שהתקבלה תשובה מהייעוץ המשפטי אני מקבל אותה בהכנעה ואפילו באהבה.

אבל אני לא רוצה לדבר על מה שהיה. שלחתי לכם מסמך מפורט כדי שלא תגידו שמה שנעלה הוא נושא חדש. לכן גם מה ששלחתי לכם בכתובים אליך מביא את הנושא להכנה לקריאה שנייה ושלישית כדי שלא יהיה נושא חדש.
אני מציע שלא נרוץ ולא נעמוד על לוח הזמנים. נשמע את כל הנוכחים ואת כל הנימוקים אם אנחנו רוצים לעשות טוב.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת מולה, עד עכשיו לא הבנתי מה הבעיה שלך עם החוק, תסביר לי.
שלמה מולה
תכף. קודם כל אני רוצה לתת את הרקע. בפעם הקודמת לא נתת לי ואני רוצה לחזור ולהגיד.


קהילת עולי אתיופיה לא יכולה להיות כספומט למימון כספי הציבור.
היו"ר כרמל שאמה
מה זאת אומרת לא נתתי לך? לא היית בדיון הקודם?
שלמה מולה
הייתי בדיון הקודם. עזוב, מה שהיה היה.
מישהו יחשוד בי שאני לא רוצה שידורים באמהרית? נו, באמת. אבל אני לא אסכים שבמסווה של סיוע לעולי אתיופיה, מישהו יגזור קופון על חשבון גבה של קהילת עולי אתיופיה. אני מתפלא על משרד האוצר איך בכלל אתם נותנים לזה גב. אני לא מבין מאיפה זה בא לכם. אתם הפלתם את הצעת החוק שלי שדיברה על תיקונים בחוק רשות השידור ולאפשר שידור בשפה האמהרית וטיגרינית. אני מבקש שלא נדבר רק על אמהרית. יש קהילה בישראל שהיא דוברת טיגרינית. שתי השפות הן חשובות, שתי הקהילות חשובות.
אני חשבתי שהאכסניה הנכונה לחקיקה כזאת היא השידור הציבורי שבגינו כולנו משלמים אגרת טלוויזיה. לא רק אגרת טלוויזיה, אלא שהמדינה נותנת תוספת תקציב לשידור הציבורי. אז מה פתאום גיליתם עכשיו את שידורי הלוויין והכבלים?
עכשיו אני רוצה להגיע למהותו של העניין. אדוני היושב ראש, בישראל יש יותר מ-40,000 בתי אב יוצאי אתיופיה שמדברים טיגרינית ואמהרית. אתם רוצים לעשות את זה בחקיקה ראשית ואנחנו יודעים מאיפה זה בא. אגב, הבעלים שלו מתגאה בכך שהוא עומד לקבל 4.5 מיליון שקל. הוא כבר יודע שהוא עומד לקבל 4.5 מיליון שקלים. הוא אמר את זה גם בהרצאה באוניברסיטה העברית בדיון שהתקיים לרגל 20 שנה ל"מבצע שלמה". גם חבר הכנסת יריב לוין לא הסתיר שבכוונתו להעביר את הכסף הזה באמצעות חקיקה ראשית לאותו ערוץ לווייני שמגיע מאתיופיה.
יריב לוין
בשום פנים ואופן לא.
שלמה מולה
גם את זה אמרת במליאה. אמרת שהערוץ הזה נמצא במצוקה ואתה רוצה לעזור לו.
יריב לוין
אם אתה אומר מה שאמרתי, אז תרשה לי לחזור על מה שאמרתי בצורה ברורה. אני אמרתי דבר פשוט ואני חוזר ואומר את הדברים. אין לי בכלל ויכוח איתך. יש לי ויכוח עם הצעת החוק המקורית שלך שבה דובר על משבצות שידור ולא על מצב שבו יהיה שידור רצוף ומשמעותי כולל בשעות צפיית השיא. לכן לטעמי, בצדק, הממשלה התנגדה להצעה הזאת כי היא לא נותנת מענה למה שצריך.
אבל, אני אמרתי דבר ברור ואני חוזר ואומר אותו גם כאן. היום ישנו ערוץ שמשדר. אם לא נאשר את התקציב הזה, לא יהיה תקציב להפקות וגם לא יהיו שידורים.
לעומת זאת, אם נאשר את זה – את זה אמרתי גם לאנשי הערוץ ואני אומר את זה גם כאן - אני משוכנע שיהיו גורמים שברגע שיאושר תקצוב בסכום משמעותי כמו שמדובר כאן, שיתמודדו על העניין הזה, אין לי שום מושג מי בסוף ייבחר ולמען האמת זה לא ענייני. לי אכפת שהציבור יקבל שירות יותר טוב.
שלמה מולה
אני רוצה להמשיך את הדברים שלי. אני רוצה להגיע למהות של העניין. בישראל יש קרוב ל-40,000 בתי אב יוצאי אתיופיה שמדברים את שתי השפות. אגב, הנתונים הם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואני לא המצאתי אותם ומי שרוצה יוכל לקבל את הנתון הזה. לפי הצעת החוק הזאת, מי שראה את הקריטריונים בהצעת החוק ואיך שזה כתוב רק מי שיתחבר לכבלים ב"יס" או ב"הוט" יוכל ליהנות מהשידורים. אני אומר לך אדוני היושב ראש, רק אחרי שהוא יהיה מחובר ל"הוט" ולכבלים, הוא יצטרך להתחבר לכבלים כדי לקלוט את השידורים מאתיופיה. יש לי חילוקי דעות לגבי מהות השידורים האלה ומה הם עושים לקהילה האתיופית, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה כי זה לא המקום.

לפי הנתונים, יש 16,000 מחוברים. מה אנחנו בעצם עושים? פעם אחת הם מתחברים לכבלים ל"הוט" ול"יס" ופעם שנייה הם צריכים לקבל אקסטרה כסף כדי לקבל את הלוויין האתיופי וגם אנחנו נותנים מתנה של 4.5 מיליון שקלים.
אני אומר לכם שזה דבר שלא יעלה על הדעת. מה קורה בדרך כלל? רוב המשפחות, 24,000 משפחות, רובן משפחות מעוטות יכולת שבכלל לא מסוגלות להוציא 3,000 שקלים בשנה. אני רוצה לומר שדווקא מי שצריך ליהנות אלה המשפחות שיושבות בבית כל היום ורוצות להתחבר עם המציאות הישראלית. דווקא אותן משפחות מקבלות הקצבאות שלא יכולות להוציא 250 שקלים בחודש, הן לא ייהנו מזה.
אני אומר לך יריב, אני מבין את השיקול שלך אבל אני לא אהיה מוכן להסתכל בעיניים של המשפחות האלה ולומר להן: רבותיי, אני הצבעתי בעד. מה בעצם אני עושה להן? אני מעודד אותן. במקום שאני אתן להן שירות בחינם ב-4.5 מיליון שקלים או להגדיל את התקציב, אני אומר להן שאם הן לא יתחברו ל"הוט" ולכבלים הן לא יקבלו שידור באמהרית.


תשמע, זה ביזיון. אני אומר לך, זה 24,000 משפחות שהן מעוטות יכולות.
היו"ר כרמל שאמה
מה האלטרנטיבה?
שלמה מולה
תן לי להמשיך ולנמק. אני התכוננתי טוב ובאתי מוכן.

במצב אוטופי זה היה טוב שהמדינה היתה מממנת שעות באמהרית. תאמין לי שגם אני הייתי נהנה. יריב לא היה מרוויח אבל אני הייתי מרוויח כי אני מדבר אמהרית. תאמין לי, הייתי מתנהל בלי תרגום וזה היה טוב. אבל זאת לא המציאות ואני יודע שאנחנו לא חיים שם.

לכן אני חושב שהדרך הנכונה, אדוני היושב ראש, היא להגיע למצב שבו התקציב הזה שיינתן – מבחינתי לא משנה כמה זמן, הוא חייב להיות באכסניה של השידור הציבורי. בחוק ההסדרים העברנו את החוק של "עידן פלוס". אני חושב שכל מי שרוצה לסייע לקהילת עולי אתיופיה או לאוכלוסיות חלשות אחרות, צריך לעודד שהוא יקבל את השירות באמצעות "עידן פלוס".

במה הדברים אמורים. אגב, כדי לסבר את האוזן, במלחמה שהיתה לנו בעזה החליטו ברשות השידור לתת חצי שעה ביום מידע אינפורמטיבי במסגרת ערוץ 33. אני הייתי בין המשדכים לסייע תקציבית כי באותו זמן היתה מלחמה והאינפורמציה לא היתה מגיעה למשפחות ובעיקר לתושבי הדרום. הערוץ הזה נמשך אח"כ פעם ב שבשבוע לחצי שעה כל מוצאי שבת. היו דיבורים שערוץ 33 יקבל תקציבים. אגב, היו מוכנים לתת יותר זמן אם היו מקבלים סיוע תקציבי. אפילו משרד הקליטה, לבושתם, נסוגו בהם ממתן מיליון שקל. השידור היה אמור להיות מוכפל.

הה היתרון של זה? מאחר וערוץ 33 מחובר ל"עידן פלוס" כולם יכולים ליהנות. אני לא רוצה להרבות בדיבור. כשנגיע לפרטי הפרטים של החוק אני אתייחס להסתייגויות שהגשתי. אני רוצה לשמוע את נציג האוצר, האם הם בכלל חושבים שזה מותר ונכון לתת תקציבים לגופים פרטיים ובעקיפין לחייב משפחות להתחבר ל"הוט" ולכבלים. בעיניי זה דבר לא ראוי ולא נכון.

לכן, ההתנגדות שלי באופן אישי לא נובעת ממניעים. אני בא ממניעים של טובת קהילת עולי אתיופיה שצריכה לקבל שירות בחינם. השפה האמהרית זה חשוב, 4.5 מיליון שקלים זה לא מספיק. צריך להגדיל את התקציבים. צריך לעבוד בהרמוניה ולחפש את האכסניה. גם את המעט שצריך לתת צריך לתת במקומות נכונים. בשום אופן אני לא אסכים שרק 16,000 יוצאי אתיופיה ייהנו ו-24,000 משפחות חלשות כלכלית או מוחלשות יהיו מופקרים. תודה רבה.
היו"ר כרמל שאמה
דני אבבה בבקשה.
דני אבבה
אני רוצה לספר על סבתא שלי. זה יותר חשוב בעיניי מכל הדיון הזה ומכל הפטרוניות הזאת. היתה לי פגישה ארוכה מאוד עם יריב לוין. סבתא שלי מקבלת קצבת ביטוח לאומי והיא רוצה להתחבר לטלוויזיה באמהרית. בעיניי החוק מעולה. יריב, אני אגיד את זה עוד פעם בעברית פשוטה: החוק הוא מצוין.

יחד עם זאת, סבתא שלי רוצה להתחבר, להבין מה קורה אצל יושב ראש ועדת הכלכלה, היא רוצה קצת להתחבר למציאות הישראלית. מתוך הכסף הדל שהיא מקבלת מהביטוח הלאומי היא צריכה לתת 333 שקלים לכבלים. שימו לב, 333 כל חודש.
אתי בנדלר
איך זה מגיע ל-333 שקלים?
דני אבבה
כדי להתחבר להוט זה 270 שקלים בבסיס. התקשרתי אתמול ל"הוט" בשם סבתא שלי והתבקשתי להתחבר לחבילת הבסיס. זה מאוד פשוט ולא צריך להיות הגאון מוילנה. הוא אמר לי שזה 271 שקלים, פלוס 16 שקלים של התחברות לאמהרית. זה מגיע ל-290 שקלים. סליחה, אני טעיתי.
אני רוצה לומר משהו כללי. אני שונא פטרוניות. פטרוניות היא דבר גס ומעצבן. החוק הזה הוא פטרוני מידי. יריב לוין, אני 16 שנה בעיתונות. אני תלמידו של ניצן חן. לא הזמנתם אותנו לדיון כדי לשמוע אותנו. אני אומר לך, אנחנו מכירים את הקהילה.
יריב לוין
אין לי ספק שאתה מכיר יותר ממני, על זה אין ויכוח. אני לא מתיימר אפילו.
דני אבבה
אני מכיר את הקהילה בקרית גת, באשקלון ובכל מקום אחר. אני מכיר את המצוקה לא במילים הגבוהות והמפוצצות והרחמנות הזאת שאתם מציגים אותה אלא באמת תאכלס. ערוץ השידור באמהרית הוא ערך חשוב שצריך להמשיך אותו וצריך לתמוך בו אבל המדינה באה ואמרה לפני כמה שנים שרוצים להקים את "עידן פלוס" מתוך הרצון לעזור לאנשים עניים. זה היה הנימוק שלכם. אמרתם שאתם רוצים לעזור לאנשים עניים שאין להם כסף ושאתם לא רוצים שהציבור יוציא 330 שקלים כדי להתחבר.
אתי בנדלר
הגעת לסכום שקרוב ל-290 שקלים. אני לא מזלזלת בסכום אבל עדיין יש פעם. אני מסכימה איתך שזה הרבה כסף. עדיין יש פער.
קריאה
יש גם אגרה.
אתי בנדלר
האגרה זה לרשות השידור.
דני אבבה
זה גם כסף.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
גם 200 שקלים זה הרבה בשביל סבתא שלך.
דני אבבה
אפשר לבדוק את הנתונים, זה פשוט. למי שאין כסף גם 109 שקלים זה המון כסף. ההצעה שלי פשוטה מאוד. אדוני היושב ראש, שאלת מה האלטרנטיבה? אין בעיה, אתם רוצים לעזור לקהילה? תוציאו את ה-140 ל"עידן פלוס".
ניצן חן
דני, אבל "עידן פלוס" לא בשל עכשיו.
דני אבבה
אתם רוצים לעזור לקהילה להיקלט?
היו"ר כרמל שאמה
במהלך הפגרה יהיו לנו דיונים לגבי "עידן פלוס".
ניצן חן
"עידן פלוס" זה רק מ-2013.
יוליה שמאלוב ברקוביץ
שבכבלים וב"יס" יתנו את הערוצים האלה בחינם לאתיופים.
דני אבבה
הקהילה לא צריכה יותר משעה וחצי שידור ביום.


יריב לוין, אני מתנגד לחוק הזה משתי סיבות עיקריות ואמרתי את זה לך גם בשיחות איתך. אני מעריץ ומעריך את היושר שלך. החוק הזה מקורו בפטרוניות יתר. אתה מעולם לא הזמנת אותנו העיתונים ואת פעילי הקהילה לשמוע את דעתנו על זה. עשית בין הקומבינות הפוליטיות. בעיניי זה לא מתאים לך אבל עשית את זה. אמרתי לך את זה ביושר.
יריב לוין
כשביקשתם להיפגש איתי, כמה זמן לקח עד שהייתם אצלי במשרד? אחרי יומיים.
דני אבבה
זה היה כבר אחרי.
יריב לוין
נפגשנו לפני הישיבה היום וישבנו שעתיים ולא 5 דקות. לא השתכנעתי, מה אני יכול לעשות?
דני אבבה
אני אומר שהחוק שלך מצוין. בוא תקדם אותו צעד אחד קדימה כדי שסבתא שלי - - -
יריב לוין
אבל אני לא יכול.
דני אבבה
אני אעזור לך.
יריב לוין
מתי תעזור לי? בעוד שנתיים, כשכבר לא יהיה כלום?
דני אבבה
בשיחתנו התברר שהחוק הזה לא בא מבית מדרשו של יריב לוין.
יריב לוין
נכון, אני אמרתי את זה בצורה גלויה. מה לעשות, אני לא חולם בלילה על כל הבעיות.
דני אבבה
מניעים פוליטיים הביאו כדי לעזור כלכלית לחבר בצרה.
יריב לוין
שום מניע פוליטי ואתה יודע את זה טוב מאוד.
דני אבבה
לעזור לחבר בצורה כלכלית.
יריב לוין
לא יאומן.
כרמל שאמה
הוא רוצה לעזור לחבר?
דני אבבה
לא, מישהו אחר. לא הוא המציא את החוק. מקורו של החוק לא ממנו.
יריב לוין
באו אלי ואמרתי בצורה גלויה ואני חוזר ואומר.
שלמה מולה
אני מאשר את מה שהוא אומר.
היו"ר כרמל שאמה
אתה מייחס דברים לחבר הכנסת - - -
יריב לוין
אני הרי אמרתי לך בגילוי לב, אני לא מסתיר. אדוני היושב ראש, אני לא מסתיר. רבותיי, אני באמת לא מתרגש מזה.
לאה ורון
כך חברי כנסת מניחים הצעות חוק. הם קשובים לאנשים ומציעים הצעות חוק.
יריב לוין
זה בסדר, הכול מותר.
דני אבבה
· - -
אברהם נגוסה
יש פה עוד עיתונאים לא רק אתה. לך יש אינטרס אישי.
רוברט טיבייב
לדעתי כל העיתונים עולי אתיופיה צריכים להיות פה.
דני אבבה
אני עובד בעיתון "ידיעות אחרונות". "ידיעות אחרונות" הוא לא באמהרית.
אברהם נגוסה
אתה אחד מעשרות עיתונאים מבני העדה.
דני אבבה
אין עשרות עיתונאים.
היו"ר כרמל שאמה
הדובר הבא ד"ר אברהם נגוסה, יו"ר הפרויקט הלאומי ליהודי אתיופיה.
אברהם נגוסה
תיקון, אני מנהל ארגון "מכנף דרום לציון".

אני מודה ליושב ראש הוועדה. חברי הכנסת, אני רוצה להציג עמדה אחרת ממה שהציג דני. אני מברך על החוק. אני מברך את חברי הכנסת שיזמו והציגו את החוק ותמכו והביאו לשלב הזה. החוק הזה חשוב לנו, חשוב לקהילה. אין מה להוסיף. אמרו כמה זה חשוב החוק הזה. למה? זאת פעם ראשונה פריצת דרך שהמדינה הולכת לממן שידור והפקות בשפה האמהרית. כרגע אין לנו.
אני אומר לחברים שלי, זאת פריצת דרך, בואו נתחיל עם החוק הזה ואז אנחנו נתקדם, נילחם על עניין התשלומים. כרגע אנחנו בידיים ריקות. אם יש לנו 4.5 מיליון יהיה לנו כוח, יהיה לנו חוק, יהיה לנו כוח לפטור את המשפחות מלשלם. אני חושב שמה שעושים פה כדי שלא יהיה בכלל - 30 שנה אנחנו פה. למה רשות השידור לא נתנה עד עכשיו שירות ציבורי?
שלמה מולה
אתה לא מבין?
אברהם נגוסה
חבר הכנסת מולה, לא נכנסתי לדבריך. חבר הכנסת שלמה מולה, אני לא נכנסתי לדבריך, תן לי להשלים.
לנו אין מחלוקת בעניין התשלומים. אנחנו רוצים שזה יהיה בלי תשלום אבל זה אחר-כך. מה שאומרים "עידן פלוס" זה לא מציאותי.
שלמה מולה
למה?
אברהם נגוסה
זה יהיה מציאותי אחרי החוק הזה.
צגה מלקו
אתה מדבר על דברים שאתה לא יודע.
אברהם נגוסה
אני יודע יותר טוב ממך.

ברגע שיהיה לנו את החוק הזה תהיה לנו אפשרות להתקדם לשידורים ללא תשלומים. אבל כרגע אתם באים ואומרים שלא יהיה לנו. כמו שנסגר בערוץ 2 עכשיו אתם רוצים לעשות. אני שואל מה האלטרנטיבה?
דני אבבה
יש בישראל הגינות.
אברהם נגוסה
דני, אני לא הפרעתי לך.

מה האלטרנטיבה? אין אלטרנטיבה. האלטרנטיבה היחידה עכשיו פשוט להעביר את החוק הזה. זה חוק חשוב לנו. אחר-כך נמשיך להילחם בעניין התשלומים האלה.
אני מאוד מצטער לשמוע. חבר הכנסת שלמה מולה אתה מגייס דווקא את האוצר לצידך.
שלמה מולה
נכון.
אברהם נגוסה
זה פשוט נגד הקהילה. האוצר ישמח מאוד שהחוק לא יעבור כי האוצר לא רוצה לתת. אתה לא צריך לעזור לאוצר.
שלמה מולה
בניגוד אליך, יש לי אחריות גם על התקציב של משרד האוצר, גם יש לי אחריות כאיש נבחר על קהילת עולי אתיופיה. אני לא מתעסק בעסקנות, אני מתעסק במתן שירות לקהילה בחינם.
אברהם נגוסה
אני לא מעניין אותי איפה ישודר. זה גוף ממשלתי, יוציא מכרז ומי שינצח ישדר. זה העניין. למה אנחנו צריכים להתעכב בעניין זה? לכן אני קורא לחברי הכנסת, מי שמתנגד לחוק זה על מצפונו.
היו"ר כרמל שאמה
כמה מנויים יש היום לערוץ?
אמנון רובינשטיין
16,000.
היו"ר כרמל שאמה
וכמה דמי המנוי?
אמנון רובינשטיין
16 שקלים.
היו"ר כרמל שאמה
כמה משקי בית יש בעדה האתיופית?
יריב לוין
אין 40,000 בתי אב. 125,000 איש אינם 40,000 בתי אב. יש 26,000 בתי אב.
דני אבבה
קל מאוד לבדוק את זה.
אתי בנדלר
בהודעה לעיתונות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מנובמבר 2010. מספר משקי הבית של יוצאי אתיופיה בישראל לשנים 20056 – 2007 הינו 27,700 משקי בית.
יריב לוין
אם תיקחו את המשפחות הצעירות שהן דוברות עברית תגיעו למסקנה שזה מגיע לאחוז עצום.
שלמה מולה
לגבי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. היום אנחנו מדברים על שנת 2011. בשנים האחרונות הגיעו בממוצע בין 2,500-2,700 עולים חדשים מאתיופיה.
אתי בנדלר
הנתונים עבור האוכלוסייה האתיופית הינם ממוצע לשנים 2005 עד 2007.
שלמה מולה
יש תוספת משמעותית של בתי אב משנת 2007 עד שנת 2011.

דבר שני, גם בנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כאלה שהתחתנו בארץ, לא מופיעים כבתי אב. צריך לשאול את השאילתה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
יריב לוין
רק לפני רבע שעה שלחתם אותנו לנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. שלמה, כמה אפשר? אני רוצה לפתור עכשיו בעיה ל-16,000. זה אומר לא לכולם, בסדר? אני רוצה לפתור בעיה ל-16,000. יש לך פיתרון בשבילם? אין לך.
שלמה מולה
אתה יודע כמה הגיעו? אני עומד על המספרים של 40,000.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו לא מתחרים עכשיו עם הלמ"ס.
היו"ר כרמל שאמה
האם יש בחוק הוראות שמבטיחות שחלק מהיצירה יבוצעו על-ידי יוצאי אתיופיה?
יריב לוין
הכול מכל וכל. היצירה צריכה להיות כולה מיוצרת כאן, כולה מקורית. החוק אומר הפקות מקומיות בשפה האמהרית, זאת השורה הראשונה של החוק. זה כל הרעיון. זה ייצר עבודה לשחקנים, ליוצרים, לכולם. יש פה מהפכה תרבותית.
שלמה מולה
יריב, זה לא הויכוח.
יריב לוין
באמת, אין ויכוח על כלום. זה מה שאפשר להשיג וזה הרבה יותר ממה שאי-פעם מישהו השיג, כולל מהתקופה שבה אתה היית חבר כנסת והממשלה היתה שלך.
היו"ר כרמל שאמה
משרד המשפטים, בבקשה.
דנה נויפלד
יש לי הצעה לא כנציגת משרד המשפטים. יש פה שתי אופציות. אחת, שזה ישודר במסגרת ערוץ שמשודר בדי.טי.טי והשני, במסגרת הכבלים והלוויין. למה לא לעשות את שניהם? אנשי רשות השידור לא פה ואני מפחדת לעשות את זה בלי שהם נוכחים. ההצעה אומרת שחלק מהשידורים יועברו גם במסגרת של רשות השידור ואז יהיה ערוץ אחד שמשדר ותהיה גם מסגרת ייעודית שמיועדת לצפייה.
היו"ר כרמל שאמה
באיזה ערוץ זה יהיה בדי.טי.טי?
דנה נויפלד
בערוץ 33.
אתי בנדלר
עם כל הכבוד, אי-אפשר לדון בהצעה לחייב את רשות השידור - - -
יריב לוין
אין ספק שאם רשות השידור תגיד שהיא מוכנה לרכוש את ההפקות ולשדר אותן ב-2 בלילה, אני מניח שלא נתנגד.
דנה נויפלד
לא לרכוש אותן כיוון שממילא אנחנו כבר מתקנים – רק בהסכמה של רשות השידור.
יריב לוין
אם הם רק ירצו, יהיה נהדר. ביום שיהיו הפקות ויריבו מי ישדר אותן, נדע שאנחנו כבר עשינו את שלנו.
ניצן חן
הרעיון הוא רעיון מצוין.
היו"ר כרמל שאמה
איפה המסגרת הנורמטיבית לעשות את זה?
ניצן חן
מי שצופה בערוץ 33 רוב השידורים שם הם שידורים חוזרים. אני חושב שיו"ר רשות השידור יותר מאשר יסכים ששעה שעה וחצי יהיו שידורים באמהרית. ההפקות הכי מקוריות שיהיו בשפה האמהרית ישודרו בערוץ 33 בפריים טיים. גם כך אין להם מה לשדר.
אתי בנדלר
אתה מדבר בשם רשות השידור? אתה מניח שזאת תהיה עמדתם.
יריב לוין
זה לא שייך לחוק.
אתי בנדלר
זאת יופי של הצעה אבל צריך לבדוק.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אדוני היושב ראש. מלכתחילה מאוד הייתי בעד החוק הזה אבל באמת עם הזמן פספסתי את הנקודה של תשלום 250 שקל כדי לקבל את הערוץ הזה. זה פשוט הזוי. זה קשה מאוד. אני חושבת שהחוק הזה הוא נפלא. דנה לקחה לי את הרעיון כי בדיוק דיברנו עם יושב ראש המועצה על הרעיון להעביר את הערוץ בדרך הזאת.
עשיתי חשבון וראיתי שיש 20,000 משפחות אתיופיות. עד הפעלת "עידן פלוס" זה ייקח שנה וחצי. שמדינת ישראל, האוצר נדיב מאוד יממן 20,000 משפחות לחיבור לכבלים למשך שנה ובעוד שנה זה יהיה חינם ב"עידן".
שלמה מולה
אני בעד.
יריב לוין
אתם מבינים שעד שהוצאנו את התקציב הזה, במקום לקפוץ על העניין ולאשר אותו ואז להיאבק על התוספת, מציעים לחכות עד שהם יסכימו.
שלמה מולה
אני לא אהיה בעד, שאתה רוצה לתת - - -
יריב לוין
אני לא רוצה לתת - - מה מנע ממך עד היום להשיג את הכסף הזה?
שלמה מולה
כל הצעת חוק אתם הפלתם.
יריב לוין
מה קרה בקדנציה הקודמת?
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
יריב, אתה לא נותן תשובה מה אתה עושה עם האוכלוסייה החלשה שלא יכולה לשלם.
יריב לוין
אני נותן לך תשובה מאוד ברורה. החוק הזה לא פותר את כל הבעיות אבל הוא קפיצת דרך ענקית.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
הוא פותר בעיה לאלה שיש להם כסף.
יריב לוין
צריך לנצל את ההזדמנות הבלתי חוזרת הזאת כי אם זה לא יהיה, לא יהיה כלום. לא יהיו שידורים בתשלום וגם לא יהיה שידורים בלי תשלום. כל בר דעת מבין את זה.
שלמה מולה
אני אומר לך לפרוטוקול - - -
היו"ר כרמל שאמה
אברהם ירדאי, נציג תקשורת, קול ישראל.
אברהם ירדאי
אני רוצה לברך את אלו שהביאו את ההצעה הזאת למען הקהילה. אני יודע שכולם רוצים את טובת הקהילה. לפחות כל החברים בקהילה רוצים את טובת הקהילה.

יש כמה תיקונים. מי שהביא את העניין הזה לפה הטעה את הוועדה בזה שדיברו רק על אמהרית. מדובר על שתי שפות של יהודי אתיופיה בארץ. יש אמהרית שהיא הקהילה הגדולה יותר ויש טיגרינית. מאז ומתמיד גם ברק"ע יש את שתי השפות האלה וגם בטלוויזיה. יש לקחת בחשבון את הדבר הזה. אם באים לחוקק דבר כזה. חבר הכנסת מולה התייחס לעניין הזה.
מדובר כאן על 16 שקלים כדי להתחבר ולראות את האמהרית. אבל 16 שקלים זה כלול בחבילה. כדי לראות את התכנית הזאת לא צריך לשלם רק 16 שקלים, צריך לשלם 270 שקלים של כל החבילה. יש פה הטעיה.
רוברט טיבייב
זה כמו שאם אתה צריך לקנות "וישר" למרצדס, אתה קודם צריך לקנות את המרצדס.
אברהם ירדאי
16 שקלים זה לא נכון. 16 שקלים משלמים על הערוץ אבל כדי לראות צריך לשלם את כל החבילה והיא עולה כ-270 שקלים.


40 שנה אני פעילה בקהילה בתחומי עליה וקליטה. במשך 40 שנה שימשתי כסגן יו"ר ארגון הגג של עולי אתיופיה והיום אני עובד ב"קול ישראל". אנחנו מברכים את יוזמי ההצעה, יריב לוין ואחרים.


התכנית הזאת הקיימת שהתקציב מיועד אליה, היא תכנית לא טובה. אני מכיר את התכנית הזאת במשך שנים. מדברים על המורשת של הקהילה, על התרבות של הקהילה. אין תרבות ואין מורשת של יהודי אתיופיה בתכנית הזאת. יש מורשת זרה, מורשת של אתיופיה, של נוצרים, של כנסיה. אני רוצה להגיד לכם שיש גופים ויש אנשים שטוב להם להחזיק את הקהילה לבדה, לבודד אותה ולא לשלב אותה בחברה בישראל. זה מה שאנחנו רואים במשך כל השנים. תרבות שונה, שפה שונה, קודים שונים. כמה פעמים אפשר לומר את הדברים האלה במשך 32 שנה? 130,000 אנשים אומרים שיש יהודי אתיופיה. זאת ממש זריית חול בעיניים. למעלה מ-60% של העולים הם אנשים צריכים שלא רואים בכלל את התכנית הזאת והם מתביישים לראות את התכנית הזאת.


אני רוצה לברך על התכנית הזאת אבל אני מבקש שהתקציב הזה ייועד למקום שהוא אחראי. התכנית הזאת עוסקת בענייני אתיופיה בלבד במשך 24 שעות.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אתיופים או אתיופיה? עם זה על אתיופיה, יש לי בעיה קשה עם זה.
יריב לוין
בשביל זה הפקות המקור. בדיוק את זה אנחנו רוצים לתקן.
אברהם ירדאי
פותחים את הטלוויזיה האתיופית וזה מה שרואים.
קריאה
זה היה בגלל שהמדינה לא מממנת. ברגע שהמדינה תממן, אנחנו נשנה את המציאות.
אברהם ירדאי
ליהודי אתיופיה בארץ מגיע הדבר הזה. תנו לנו להשתלב, תנו לנו לשמוע בעברית, לראות בעברית אבל גם לשמר את התרבות והמורשת בצורה הכי אחראית על-ידי יהודים מאתיופיה ועל-ידי בני הקהילה ולא לתת גושפנקה ותמיכה לדבר הזה.
אברהם נגוסה
אני פשוט לא מבין את בני הקהילה.
היו"ר כרמל שאמה
מר נגוסה, לא קיבלת רשות דיבור.


צגה מלקו, בבקשה.
צגה מלקו
אני עובדת רשות השידור. אברהם, אני מוחה על כך שאמרת שרשות השידור לא נותנת שידורים באמהרית. קיים שידור באמהרית ברדיו במשך 26 שנים.
אברהם נגוסה
אני מדבר על הטלוויזיה.
צגה מלקו
בגילוי נאות, אני מנהלת רשת א' ב"קול ישראל" לשידור בעברית. יחד עם זאת אני גדלתי, צמחתי, ניהלתי שידור באמהרית ב"קול ישראל". במבצע "עופרת יצוקה" התבקשתי על-ידי מנכ"ל השידור מוטי שקלאר לתת הסבר לישובים בדרום. אני התגייסתי בהתנדבות ובשמחה רבה עשיתי את זה.


הרעיון והיוזמה מבורכים. אני מברכת את חברי הכנסת יריב וציון פיניאן. אף פעם מישהו לא חשב בכיוון הזה וכשזה בא מאנשי ציבור אני מאוד מעריכה את זה.


יחד עם זאת, ישנה בעיה אחת. כפי שאמר חברי דני אבבה, אני יותר הולכת בעניין הכלכלי. אוכלוסיית יוצאי אתיופיה נחשבת לאוכלוסייה הכי חלשה במדינת ישראל מבחינה כלכלית. אבא שלי נפטר לפני 10 שנים ואמא שלי לא מחוברת לכבלים כי היא לא יכולה לשלם. עכשיו חברי הכנסת באים עם יוזמה מבורכת אבל מאלצים את אמא שלי. רוצים שאנשים בגיל של אמא שלי יצפו בתכניות ולא אנשים בגילי או בגיל של ילדיי שנולדו פה. המטרה היא אוכלוסייה שלא יודעת עברית. אבל האוכלוסייה לא יכולה לשלם.


מדברים פה על 16 שקלים אבל החבילה מגיעה לסכום של 300 שקלים בחודש. הגמלה של אמא שלי יחסית גבוהה כי היא אסירת ציון והיא מגיעה לסכום של 3,000 שקלים. מתוך 3,000 שקלים, כדי לצפות בתכנית הזאת, היא צריכה לשלם 300 שקל בחודש או שהיא לא תקבל.


מבחינתי לא משנה מי יפיק, מי יגיש, מי יעשה אותו. אני אומרת שאם הכוונה לעזור לקהילה, הקהילה צריכה לקבל בחינם. לא יכול להיות שמצד אחד באים לעזור לקהילה ובצד השני היא צריכה לשלם. לכן אני חושבת שצריך באיזו דרך למצוא פיתרון כך שהקהילה תקבל את הערוץ ללא תשלום. זאת דעתי האישית ובשביל זה באתי.
היו"ר כרמל שאמה
אמנון רובינשטיין, סמנכ"ל תוכן.
אמנון רובינשטיין
אני לא רוצה לדבר על החוק. היו כאן כמה השמצות שאני חייב להסיר אותן מסדר-היום של הוועדה. הערוץ האתיופי שקיים היום משדר 30% הפקות מקור שנעשות פה ועוסקות בענייני הקהילה. הוא לא משדר 24 שעות ערוץ אתיופיה כפי שנאמר פה. אברהם יודע את זה כי הוא עבד בערוץ הזה עד שהוא החליט שלא לעבוד בו. הוא יודע בדיוק - - -
אברהם ירדאי
מעולם לא עבדתי.
אמנון רובינשטיין
אתה עבדת.
אברהם ירדאי
מעולם לא עבדתי.
אמנון רובינשטיין
אני אומר לכם שהתכניות שהערוץ משדר הן 30% תכניות מקור. זה נכון שהיינו רוצים להגדיל את זה. הסברתי בדיון הקודם שאם היה אפשר לקבל ערוץ שישדר בלי שישדרו בשבילו, אני הראשון שהיה בעד הדבר הזה כי אני באמת חושב שלקהילה מגיע את זה. כמו שמגיע ערוץ 9 מגיע גם ערוץ אתיופי.


לצערי לא קרה הדבר הזה והיה אילוץ לעשות ערוץ בתשלום כי זה הדבר היחיד שניתן לאתיופי. על זה יעיד ניצן חן שיושב פה כיו"ר מועצת הכבלים והוא יודע את זה. אנחנו לא רצינו ערוץ בתשלום, רצינו ערוץ ייעודי ולא קיבלנו.


כמו שאמר אברהם, אנחנו נשמח אם יום אחד מישהו יוכל לממן ערוץ לדי.טי.טי ל"עידן פלוס".זה לא קורה השבוע, זה גם לא קורה בשנה הבאה ומי יודע אם זה יקרה ב-2015. המריבות על הערוץ הזה - - -
שלמה מולה
למה אתה חושב שזה יהיה ב-2015?
אמנון רובינשטיין
אתה לא היית בדיונים שהיו פה בוועדה הזאת בקשר למי ייכנס לדי.טי.טי? מתי הוא ייכנס ומתי יהיו ערוצים? אתה לא היית פה, אני הייתי פה. היו פה כמה דיונים.


בנוסף, כמו שנאמר החוק הזה לא מיועד לערוץ, הוא מיועד להפקות בשפה האמהרית. הכוונה שמי שמשדר את זה יעשה את זה בפריים טיים ולכן רשום 12 שעות. אין לי שום בעיה אם אחד מהנוכחים פה יקים ערוץ מתחרה וישדר 12 שעות והוא יקבל את הכסף. אין שום בעיה. ערוץ 33 שכולם מדברים עליו פה, עם תקציב של 80 מיליון שקל, משדר היום באמהרית במשך חצי שעה ביו שישי והוא לא הולך לשנות את זה. אז שלא יגידו שערוץ 33 זה הפיתרון. הם לא שידרו את זה עד היום ועכשיו הם משדרים חצי שעה ביום שישי.


אני רוצה לסיים ולהגיד, שבערוץ שלנו יש 30% תכניות מקור, שביניהן יש תכניות דת, תכניות מסורת, תכניות על טיולים בארץ ישראל. אני לא אפרט עכשיו את כל התכניות. תודה רבה.
היו"ר כרמל שאמה
האוצר בבקשה.


למה אתם לא נותנים יותר כסף ונפתור את הבעיות?
עופר מרגלית
אנחנו מכירים בצורך של הקהילה האתיופית. קיים צורך לתמיכה בהם אבל אנחנו מתנגדים לחוק בנוסח הנוכחי שלו וזאת משלל הסיבות שהוצגו פה. אחת הסיבות היא שהתשלום הגבוה לאוכלוסייה חלשה אינו סביר.
יריב לוין
למה אתם מתנגדים? לא הבנתי, איפה אתם מתנגדים? איך אתה אומר שאתם מתנגדים כשיש עמדה חד משמעית של הממשלה וזה עבר ועדת שרים.
עופר מרגלית
התמיכה היתה בקריאה הטרומית.
יריב לוין
לא, כולל עמדה של שר האוצר. אני מציע שתרים טלפון לראש מטה שר האוצר ותוודא איתו האם אתם מתנגדים.
רוברט טיבייב
אני מציע לדחות את הישיבה.
יריב לוין
אנחנו לא נדחה שום דבר. אתה לא מייצג את עמדת משרד האוצר אלא עמדה פרטית שלך.
עופר מרגלית
לא מדובר בעמדה פרטית. ככל הידוע לי זאת העמדה שלנו.
היו"ר כרמל שאמה
של אגף התקציבים?
עופר מרגלית
כן.
יריב לוין
לאגף התקציבים יש מדינה עצמאית בתוך משרד האוצר. יש עמדת ממשלה, יש עמדה של שר האוצר, מה זאת אומרת?
נסים זאב
חשוב מה אתה מצביע.
רוברט טיבייב
לא תמיד עמדת שר האוצר ואגף התקציבים דומה.
יואל חסון
אנחנו כל פעם אומרים את אותם דברים, מציגים את הדברים ואצלם הכול ממשיך כאילו כלום. הם עקביים, אני דווקא מעריך אותם.
עופר מרגלית
לדעתנו הפלטפורמה של הכבלים והלוויין אינה מתאימה לאוכלוסייה חלשה. אנחנו חושבים שזה פיתרון מאוד יקר ולא סביר לתמיכה באוכלוסייה חלשה.


הקריטריון של שידור של 12 שעות בעצם תופר את המכרז.
היו"ר כרמל שאמה
תופר את המכרז?
עופר מרגלית
לא, הדוחות מיועדות לערוץ הזה בעיקר. אני חוזר בי.
אתי בנדלר
לא תופר אלא מאפשר - - -
עופר מרגלית
לעניין התקציב, אני חושב שבמסגרת הדי.טי.טי שכפי שאמרתי הדיונים יקודמו במהלך הפגרה, אנחנו רואים לנכון לשלב שידור באמהרית וגם הצגנו את זה בעבר. אני חושב שפיתרון לעניין התקציבי יכול להיעשות באמצעות מכרז. מי שמציע את הסכום הכי נמוך לתמיכה מקבל אפשרות לשדר. אני חושב שיש הרבה פיתרונות שאפשר להציע במסגרת הדי.טי.טי.
יריב לוין
למה לא עשיתם את זה עד היום?
עופר מרגלית
זה פה, זה בפתח. הדיונים יהיו בפגרה.
יריב לוין
אתה יודע למה זה בפתח? כי אתם הולכים עכשיו לשלם 4.5 מיליון שקל. זה בפתח כבר 30 שנה.
נסים זאב
נשמח לשמוע פיתרון יותר טוב לשנה הקרובה.
יריב לוין
עכשיו כשצריך להוציא 4.5 מיליון שקל פתאום זה יהיה לא רק בפתח אלא גם יעבור בשער.
עופר מרגלית
עוד דבר קטן שגם הצגנו אותו בפניך. לעניין ההצעות לתיקון ולשידור בעתיד בפלטפורמה החינמית, אני חושב שדווקא המעבר של החוק הזה וכסף שכבר מיועד לקהילה הזאת שנותן לה מענה, סותם את הגולל על האפשרות.
יריב לוין
אתה מבין? 30 שנה לא היה כסף וזה בוצע ועכשיו בגלל החוק הזה יימנע שינוי שהוא ממש בפתח. רשמנו את דברי משרד האוצר.
יצחק וקנין
מרוב הדאגה שלכם אני עוד מעט נופל. תגידו, על מי אתם חושבים שאתם עובדים? איזו מן צורה זאת אני לא מבין אתכם? אתם עושים צחוק מחברי הוועדה.
נסים זאב
למה אתה לא מקיים הצבעה? יצאו דחופים מדבר המלך ואני הגעתי.
היו"ר כרמל שאמה
האוצר ביקש לדבר, לא ניתן לו לדבר?


נא להקריא את הסעיפים.
שלמה מולה
לפני כן אני רוצה לשאול את היועצת המשפטית. אני הגשתי הסתייגויות. אני רוצה שאם אנחנו עושים חקיקה נעשה זאת בצורה רצינית. לחוק יהיו מטרות, אני רוצה שיהיו הגדרות לחוק.
היו"ר כרמל שאמה
זה בחקיקה. תוכל להעיר סעיף סעיף.
שלמה מולה
מאחר ובחוק המוצע אין דברים מוגדרים אני מבקש.
אתי בנדלר
אני רוצה להעיר לך הערה אחת לעניין ההערות באופן כללי לעניין ההסתייגויות שהן בעצם הצעות שאתה מציע לתיקון הצעת החוק וככל שלא יתקבלו יהפכו להסתייגויות.


קיבלנו אותן רק בישיבה הזאת וכפי שהן מנוסחות כרגע, חלק מההצעות על פניהן נראות יותר כהסתייגויות שמיועדות יותר לזמן דיבור במליאה.
שלמה מולה
לא, למה?
אתי בנדלר
אז נדון בהן אחת אחת ונראה לך שזה בעייתי. למשל, אתה מציע להוסיף סעיף מטרה לחוק אבל אין אפשרות להוסיף סעיף מטרה לחוק כי לא מדובר בחוק עצמאי. זה סעיף אחד בחוק התקשורת.
שלמה מולה
אני לוקח את מה שנאמר פה. דיברו במילים בומבסטיות על שילוב עולי אתיופיה וכדומה. כל מה שאני אומר הוא שגם אם אנחנו רוצים ללכת בהמשך לשינויים כאלה ואחרים, אני מבקש שיהיו הגדרות ברורות למה זה הולך.

אני יודע שהחוק הזה הוא חוק תפור מראש למישהו. מאחר והחוק תפור למישהו אני רוצה שההגדרות יהיו ברורות.
יריב לוין
אדוני היושב ראש, אולי יהיה סוף? אני לא יכול להגיב כל פעם מחדש.
דנה נויפלד
אולי אפשר להציע עוד הצעה? אולי אפשר להוסיף לחקיקה, אם אתי תסכים, שהפיתרון הזה יהיה בתוקף, כל עוד נמצא שאין פיתרון אחר במסגרת הדי.טי.טי? זאת אומרת, ביום שבו יהיה ערוץ באמהרית בדי.טי.טי אז – זה גם יתמרץ את האוצר לעזור למצוא פיתרון במסגרת הדי.טי.טי.
רוברט טיבייב
עכשיו סיבכת את כולם.
יריב לוין
אני אגיד לך ממה החשש. השאלה מהו פיתרון? אם בסוף יגיע האוצר ויגיד שסידר 4 שעות באמהרית בדי.טי.טי ובזה פתרנו את הבעיה, בדיוק לשם אני לא רוצה להגיע.


אני אומר ואני מודיע ואני מניח שזה מקובל על כולם, שאם יימצא פיתרון הולם בדי.טי.טי שיניח את דעת הכנסת והוועדה, אז החוק הזה מיותר.
היו"ר כרמל שאמה
יריב, אם זאת הדאגה, אפשר לקבוע שזאת תהיה הוראת שעה שלא פגה באופן אוטומטי אלא ששר האוצר, באישור ועדת הכלכלה, יוכל להפסיק אותה כדי לאפשר את הפיתרון האלטרנטיבי.
אתי בנדלר
סליחה? אני לא הבנתי את ההצעה. שבצו ייקבע פקיעת חוק?
דנה נויפלד
לא, באישור ועדת כלכלה כמובן. אם נחה דעתו של שר האוצר והכנסת - - -
היו"ר כרמל שאמה
לא לפקוע את החוק, לשנות את הסכום של 4.5 מיליון.
אתי בנדלר
זה אותו דבר.
יריב לוין
רבותיי, בואו לא נרבע את המעגל. הרי ביום שיהיה שידור מסודר - -


אדוני היושב ראש, אני מזכיר שלחוק הזה יש שתי רגליים. יש רגל אחת שהיא הקצבת כסף לטובת ההפקות המקוריות שנעשות ורגל שנייה היא השידור שלהן. אם יימצא במסגרת הדי.טי.טי. פיתרון לשני הדברים גם יחד שיניח את דעת הוועדה, בתוך החוק של הדי.טי.טי. תוכל לעשות תיקון עקיף לחוק הזה ולבטל אותו ולא תהיה לך בעיה. זאת דרך המלך.


אבל אם תהיה הוראת שעה שמישהו יפרש אותה כאיזו אופציה לעשות כל מידי דברים - - -
היו"ר כרמל שאמה
במסגרת הדי.טי.טי. אפשר לבטל את החוק הזה?
אתי בנדלר
בוודאי.
יריב לוין
אכן, זאת הדרך. אני כבר מודיע לכם שאני אתמוך בזה.
היו"ר כרמל שאמה
נא להקריא.
אתי בנדלר
ברשותכם, אני אתחיל להקריא.


"הוספת סעיף 6ו2.

1.
בחוק התקשורת בזק ושידורים התשמ"ה-1982 אחרי סעיף 6ו1 יבוא:


השקעות בהפקות מקוריות בשפה האמהרית

6ו2(א)
לשם עידוד הפקות מקומיות בשפה האמהרית בעבור קהילת יוצאי אתיופיה בישראל (בסעיף זה – הקהילה), ייקבע תקציב שנתי בסך 4.5 מיליון שקלים חדשים בחוקי התקציב (בסעיף זה – כספי תמיכה)"


אני מציע שאחרי כל סעיף קטן יגידו מה התיקונים כדי שאפשר יהיה להצביע על כל סעיף קטן.
היו"ר כרמל שאמה
למה דווקא 4.5 מיליון?
עופר מרגלית
זאת היתה ההצעה.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אז בואו נעשה 6 מיליון.
אתי בנדלר
אז יגידו לך שזאת הצעה תקציבית.
יריב לוין
אל תפיל לי את החוק.
עופר מרגלית
חשוב לי לציין שהסכום הזה נקבע בתי שום תיאום איתנו.
יואל חסון
תגיד לי, אתה באמת רציני? על 300,000 שקלים אתה עושה עניין? תשמור גם על הכבוד שלך.
היו"ר כרמל שאמה
איזה הצעות נוספות יש לסעיף הזה למעט ההצעה שלי?
יואל חסון
אני הולך להגיש הצעת חוק שבניית אוהל פטורה ממס.
אתי בנדלר
חבר הכנסת מולה, אתה רוצה להגיש הצעות של הסתייגויות לסעיף קטן א'? אני מתכוונת לכל מה שכתוב בסעיף קטן א'. למשל, סעיף מטרות אי-אפשר להכניס אבל אפשר במקום " לשם עידוד הפקות מקומיות בשפה האמהרית בעבור קהילת יוצאי אתיופיה בישראל ולצורך סיוע בהשתלבותם והסתגלותם של עולי אתיופיה בחברה". כאן אני יכולה להכניס את מה שאתה רוצה.
שלמה מולה
בבקשה. ביקשתי גם טיגרינית.
אתי בנדלר
תכף הוועדה תצביע על ההצעה הזאת.


ההצעה השנייה שלך היא הוספת הגדרות.
שלמה מולה
אני חוזר ואומר. תאמיני לי, אני מדויק במה שאני אומר. מאחר ואמרו שזה מיועד לכל קהילת עולי אתיופיה אני רוצה שיובן בחוק שזה לא משרת את כל קהילת עולי אתיופיה. יש 40,000 וזה משרת פחות. לכן בהגדרות החוק מדובר בכל קהילת עולי אתיופיה. ביקשתי להגדיר את השפה האמהרית והטיגרינאית ואני ביקשתי להגדיר את תרבותם ומסורתם של יהודי אתיופיה. תאמיני לי, אני יודע בדיוק למה אני אומר את זה.
היו"ר כרמל שאמה
אבל שלמה, צריך להצביע על הצעה הצעה. מה ההצעות?
שלמה מולה
היא היועצת המשפטית. אני רוצה שכל הנקודות האלה ייכנסו להגדרות.
היו"ר כרמל שאמה
אתה רוצה להגדיר הכול יחד והכול ייפול יחד? יש דברים שיש עליהם הסכמה ויש דברים שלא בטוח שיש הסכמה. תגיב הצעה הצעה ונצביע. לדוגמה, על השפה הטיגרינית יש הסכמה.
שלמה מולה
אני רוצה שיהיה כתוב שהשידור יינתן לכל המשפחות יוצאות אתיופיה ולא לחלקן ושהוא יהיה בחינם.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של שלמה מולה שהשירות יינתן בחינם?
אתי בנדלר
מה זה שירות?
היו"ר כרמל שאמה
שהערוץ יהיה חינמי.
שלמה מולה
אני רוצה להמשיך. אם את רוצה שנצביע על מה שביקשתי להגדיר, אני מבקש להצביע על כל סעיף וסעיף.
לאה ורון
אבל מתחילים את ההצבעות עם הסעיף הראשון.
אתי בנדלר
לבקשת היושב ראש, הקראתי את סעיף קטן א'. לכן ביקשתי איזה הצעות תיקונים יש לסעיף קטן א'. ניסיתי כמיטב יכולתי קצת לכוון ולומר לך שלמשל, הוספת מטרות החוק אינני יכולה להכניס כי החוק הוא חוק התקשורת בזק ושידורים ולכן אין מקום לזה.


אבל, אני יכולה לנסות לשלב את ההצעה הזאת לא כסעיף מטרות אלא במסגרת סעיף קטן א'.
שלמה מולה
מקובל עלי.
אתי בנדלר
לגבי הגדרות, לדעתי מה שאתה כותב כאן זה לא קשור לסעיף קטן א', אבל בכל מקרה, לא מדובר כאן בהגדרה של קהילת יוצאי אתיופיה. זה לא משנה כרגע אם היא מונה 40,000 או 25,000 או 140,000. זה לא מגדיר קהילה.
לאה ורון
צריך למחוק את זה.
אתי בנדלר
אלא אם כן יש לך הצעה אחרת. או שאתה רוצה במקום זה איזו הסתייגות דיבור, אז אני אחבר לך איזו הסתייגות.
שלמה מולה
אז אני מבקש הסתייגות דיבור.
אתי בנדלר
אחר-כך יש הצעה במקום "בשפה האמהרית" שזה יהיה גם בשפה הטיגרינית.

אחר-כך כתוב "תרבותם ומסורתם של יהודי אתיופיה". למה זה מתייחס?
לאה ורון
להסתייגות שלו לדיבור.
שלמה מולה
זה גם הסתייגות דיבור.
אתי בנדלר
זה מה שאני מנסה לברר.


"חברה פרטית כהגדרת חוק החברות", למה זה מתייחס?
לאה ורון
מהמילה "קהילת" ועד המילה "חוק החברות", מדובר בהסתייגות לדיבור.
אתי בנדלר
אם כך, הצעות לגבי סעיף קטן א' הן כדלקמן: במקום 4.5 מיליון שקלים יהיה 4.8. זאת ההצעה הראשונה.

הצעה שנייה היא של חבר הכנסת מולה שמציע להוסיף "לשם עידוד הפקות מקומיות בשפה האמהרית ולשם סיוע להשתלבותם והסתגלותם של עולי אתיופיה בחברה הישראלית". זה מה שהצעתי לך, דהיינו, להוסיף את המטרה במסגרת סעיף קטן א'.
שלמה מולה
בסדר גמור.
אתי בנדלר
אלה שתי ההצעות שקיימות כרגע לגבי סעיף קטן א'. לגבי זה שהערוץ יהיה חינמי, זה לא בסעיף קטן א'.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מצביעים.
לאה ורון
חבר הכנסת יריב לוין יצביע במקום חבר הכנסת אופיר אקוניס. חבר הכנסת אלקין יצביע במקום חבר הכנסת דני דנון. חבר הכנסת זאב יצביע במקום חבר הכנסת דוד אזולאי. חבר הכנסת שלמה מולה יצביע במקום חבר הכנסת אלי אפללו. חברת הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ מצביעה במקום חבר הכנסת במקום חבר הכנסת ישראל חסון. חבר הכנסת יואל חסון מצביע במקום חבר הכנסת נחמן שי וחבר הכנסת איתן כבל מצביע במקום חבר הכנסת עמיר פרץ.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מצביעים ראשית על הצעתי להגדיל את התקציב מ-4.5 מיליון שקלים ל-4.8 מיליון שקלים. מי בעד ההצעה.
הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים אין

ההצעה התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של ח"כ מולה להוסיף את המילים אחרי "בישראל": "ולשם סיוע בהשתלבותם והסתגלותם של הקהילה בארץ".

מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים אין

ההצעה התקבלה.
לאה ורון
אני מבינה שחבר הכנסת טיבייב מושך את הצעתו לגבי 4.9 מיליון שקלים. ההצעה של חבר הכנסת טיבייב נמשכה.
אתי בנדלר
ההצעה השלישית: אחרי "האמהרית" יבוא "והטיגרינאית".
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד להוסיף את השפה הטיגרינאית להצעת החוק.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים אין

ההצעה התקבלה.
רוברט אילטוב
אני אדרוש אחר-כך שיוסיפו בוכרית וקווקזית. החוק הזה יעלה הרבה יותר יקר.
אתי בנדלר
עכשיו צריך להצביע על הסעיף קטן א' בנוסחו כולל התיקונים.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד?

הצבעה

בעד – 7

נגד – 5

נמנעים – אין
סעיף קטן א' התקבל כולל התיקונים
היו"ר כרמל שאמה
הסעיף התקבל.
אתי בנדלר
"(ב)
המועצה תחלק את כספי התמיכה לצורך מימון הפקות מקומיות שישודרו בערוצים המשדרים בשפה האמהרית (כאן יבוא "והטיגרינית" – אתי בנדלר) מחצית מזמן השידורים שלהם לפחות, ובלבד שזמן השידורים כאמור לא יפחת מ־12 שעות ביום, במשך שישה ימים בשבוע; לעניין זה, "בשפה האמהרית" – למעט בדיבוב או בכתוביות".

בעניין זה, יש למשרד התקשורת כמה הערות.
רועי ברית
יש לנו הערה רק לעניין הזה. אנחנו לא מבינים למה להחריג בדיבוב אם מדובר באוכלוסייה מדוברת שלא יודעת קרוא וכתוב, למה לא לדבב?
אתי בנדלר
משרד התקשורת מציע להכיר בדיבוב שפה כעונה על ההגדרות הנדרשות. אני חושבת שההצעה היא מאוד מאוד נכונה.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד ההצעה להוספת הדיבוב?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין
ההצעה התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
התקבל פה אחד. אין הערות לסעיף ב'.
מצביעים על סעיף ב' כולל השינוי.
הצבעה

בעד – 8

נגד – 5

נמנעים – אין
ההצעה התקבלה.
רוברט אילטוב
חברת הכנסת מיכאלי מחליפה אותי.
היו"ר כרמל שאמה
הסעיף התקבל.
אתי בנדלר
חבר הכנסת מולה, אתה מציע למחוק את סעיף קטן ב'?
שלמה מולה
כן, בוודאי, כך ביקשתי.
היו"ר כרמל שאמה
יש לו הצעה אחרת למחוק את הסעיף שאושר.
מי בעד הצעתו של מולה למחוק את סעיף ב'?

הצבעה

בעד – 5

נגד – 7

נמנעים – אין

ההצעה לא התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
ההצעה לא התקבלה.
אתי בנדלר
אני רוצה לוודא. כל ההסתייגויות שמופיעות אצלך בסעיף קטן 2, שעניינן שינוי הסכומים, אתה רוצה אותן כהסתייגויות?
שלמה מולה
בוודאי וגם ביקשתי להצביע על כולן. דרך אגב, כל ההסתייגויות שאנחנו ביקשנו הן בשם כל היושבים פה, איתן כבל וארבעה חברי כנסת מקדימה.
אתי בנדלר
יש עוד הסתייגות של חבר הכנסת מולה. "המועצה לא תחלק את כספי התמיכה לצורך מימון הפקות מקומיות שישודר בלי להבטיח שהשידורים ישודרו ב"עידן פלוס". אני קראתי בדיוק את הנוסח כפי שהופיע בדף ההסתייגויות.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד ההצעה של חבר הכנסת מולה?
שלמה מולה
אני מציע שתתמכו בהסתייגות הזאת.
היו"ר כרמל שאמה.


מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – 4
נגד – 8
נמנעים – אין
ההצעה לא התקבלה.
אתי בנדלר
בנוסף, חבר הכנסת מולה מציע לגבי אותו סעיף קטן שלא יהיה מדובר על 12 שעות ביום אלא על שעתיים ביום.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של חבר הכנסת מולה לשדר שעתיים ביום?

הצבעה

בעד - 5
נגד - 8
נמנעים – אין
ההצעה לא התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
ההצעה לא התקבלה.
אתי בנדלר
לאחר 6 ימים בשבוע, יבוא: "לא כולל חגים ושבתות". אני לא הבנתי את הרעיון. 6 ימים בשבוע לא צריכים לכלול חגים ושבתות.
שלמה מולה
הכוונה שהשידורים לא ישודרו בשבת ובחגים.
אתי בנדלר
מדובר כאן על 6 ימים בשבוע אז אין חובה לשדר בשבתות ובחגים.
היו"ר כרמל שאמה
הוא רוצה שיהיה איסור לשדר בשבתות ובחגים.
אתי בנדלר
"ובלבד שלא ישודרו בשבתות ובחגים".
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של חבר הכנסת מולה?

הצבעה

בעד – 6

נגד – 6

נמנעים – אין.

ההצעה לא התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
לא היה רוב להצעתו של חבר הכנסת שלמה מולה.
אתי בנדלר
"התכנית תשודר בשידור חי".
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של חבר הכנסת מולה שהתכניות ישודרו בשידור חי?

הצבעה

בעד – 5

נגד – 6

נמנעים – אין

ההצעה לא התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
ההצעה לא התקבלה.
אתי בנדלר
"התוכניות ישודרו בערוצים ציבוריים הניתנים בחינם".
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של חבר הכנסת מולה?

הצבעה

בעד – 5

נגד – 7

נמנעים – אין

ההצעה לא התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
ההצעה לא התקבלה.
אתי בנדלר
"המועצה לא תתקצב גופים פרטיים כהגדרת חברה פרטית בחוק החברות".
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של חבר הכנסת מולה?

הצבעה

בעד – 3

נגד – 7

נמנעים – אין

ההצעה לא התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
ההצעה לא התקבלה.
אתי בנדלר
על החילופין אין צורך להצביע.
לא הצבענו על סעיף ב'.
היו"ר כרמל שאמה
כבר הצבענו עליו.
לאה ורון
סעיף ב' כולל השינוי אושר.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד סעיף ב' שהוצבע אבל לביטחון אנחנו מצביעים עליו שוב?

הצבעה

בעד –7

נגד – 5

נמנעים – אין

סעיף ב' התקבל.
היו"ר כרמל שאמה
הסעיף אושר.

נא להקריא את ג'.
יואל חסון
רציתי להגיד שזה נראה לי הגיוני שבן העדה האתיופית יודע מה טוב לעדה האתיופית.
היו"ר כרמל שאמה
גם אזרחי ישראל יודעים מה טוב לישראל.
יואל חסון
אפילו אני, שאני קרוב בצבע למולה לא מרשה לעצמי להגיד מה טוב לעדה האתיופית.
אתי בנדלר
סעיף קטן ג': "ג.
בחלוקת כספי התמיכה תבחן המועצה את התאמת ההפקות המקומיות לאחת או יותר מהמטרות המפורטות להלן וכן תביא בחשבון את השעות שבהן ישודרו ההפקות המקומיות בערוצים האמורים בסעיף קטן (ב):
(1)
מתן אפשרות לבני הקהילה לבטא את רחשי הקהילה, את תרבותם ואת מסורותיהם;

(2) הבלטת הישגיהם של בני הקהילה, בתוך הקהילה וכלפי החברה הישראלית כולה;

(3) מתן מידע רלוונטי בכל הנוגע להתמודדות עם גופים בישראל, ובכלל זה משרדי הממשלה והמוסדות המטפלים בקהילה;
(4) הצגת אורח החיים הישראלי כדי לסייע בקליטתם של בני הקהילה בישראל;

(5) הכרת ההיסטוריה והתרבות הישראליות."
כאן יש הערות למשרד התקשורת.
שלמה מולה
אם שמתם לב, בכל ההצעות האלה לא היתה לי שום הסתייגות.
היו"ר כרמל שאמה
משרד התקשורת, בבקשה.
רועי ברית
אנחנו ביקשנו להכניס לפני הסעיף הזה סעיף המסביר איך תתבצע החלוקה. שזה יהיה הוראות סעיף לפי חוק יסודות התקציב, מאחר ולא מדובר במוסד ציבור.
יריב לוין
סליחה, לא הבנתי.
רועי ברית
אני ממשרד התקשורת. אנחנו ביקשנו להכניס סעיף שמבהיר שהוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, שלפיו המועצה תחלק את הכספים, הוא יחול על החלוקה כאמור שאנחנו מציעים מאחר שלא מדובר במוסד ציבור.

הערוץ שייבחר אינו מוסד ציבורי וככל שיבקשו לחלק תמיכה של המדינה, מדובר בגוף אחר לפי הוראות תק"ם ולפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה. לכן ביקשנו להוסיף סעיף שאמור להגיע לפני הסעיף.


אני אקריא את הסעיף שאנחנו מציעים והוא יהיה סעיף קטן ג':

"הוראות סעיף 3א לחוק יסודות התקציב התשמ"א-1985 יחולו על חלוקה כאמור בסעיף קטן ב', לרבות על המבחנים שתקבע המועצה בשינויים המחויבים הנובעים מכך שהחלוקה תיעשה על-ידי המועצה ושהמבחנים ייקבעו על ידה."
דנה נויפלד
הכוונה היא שמבחני התמיכה יחולקו במבחנים שוויוניים שייקבעו מראש.

אחד השינויים המחויבים הוא שזה לרבות על גופים נוספים שאינם מוסדות ציבור. זה בהמשך להוראה של אתי.
יריב לוין
זה מוסכם.
אתי בנדלר
קיבלתי את ההערה מראש. התקשרתי היום בבוקר למשרד התקשורת.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד ההצעה של משרד התקשורת?
הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצעה התקבלה.
היו"ר כרמל שאמה
אושר פה אחד.

אין עוד הערות לג'. מצביעים על כל ס עיף ג'. מי בעד סעיף ג'?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים - אין

סעיף ג' התקבל.
היו"ר כרמל שאמה
סעיף ג' התקבל פה אחד.
משה גפני
על מה מצביעים, אדוני היושב ראש.
היו"ר כרמל שאמה
תמיכה בערוץ האתיופי.


סעיף ד'.
לאה ורון
" (ד)
בסעיף זה, "הפקה מקומית" – תכנית שרוב יוצריה, רוב מבצעיה, רוב הצוות הטכני־הנדסי שנטל חלק בהפקתה ורוב צוות ההפקה הם תושבי ישראל מבני העדה האתיופית המתגוררים בישראל דרך קבע, והיא הופקה בעבור קהל יעד ראשוני ישראלי באמהרית; בהגדרה זו, "רוב" – 75 אחוזים לפחות".
יריב לוין
לאורך כל החוק צריך להוסיף "באמהרית ובטיגרינית" לאור התיקון של שלמה.
רועי ברית
לגבי ההגדרה של בני העדה האתיופית חשבנו להציע "מי שהוא או אחד מהוריו נולדו באתיופיה", כפי שנכתב בחקיקה בעניין ייצוג הולם.
שלמה מולה
ההערה שלו נכונה.
אתי בנדלר
שמעתם את ההצעה של רועי?
לאה ורון
תחזור על ההצעה שלך.
רועי ברית
ההצעה היא לכתוב: "לעניין רוב צוות ההפקה, במקום "תושבי ישראל מבני העדה האתיופית", שיהיה כתוב "תושבי ישראל ומי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה".
קריאה
יש היום טכנאים ואנשי מקצוע שלא בהכרח יודעים את השפה והם בנים של יוצאי אתיופיה.
יריב לוין
מאה אחוז.
אתי בנדלר
לא הבנתי איפה אתה רוצה להוסיף את זה?
רועי ברית
לאחר "תושבי ישראל".
נסים זאב
תושבי ישראל זה כולל את השטחים או לא?
קריאה
לא.
נסים זאב
אני רוצה להוסיף את זה.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד סעיף ד' עם השינויים?

הצבעה

בעד – 7

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף ד' אושר.
היו"ר כרמל שאמה
הסעיף אושר.
שלמה מולה
דווקא לאור ההודעה של נציג האוצר, אני חושב שסעיף התחולה הוא חשוב. מאחר שלא קיבלתם את ההסתייגויות שלנו ואני מניח שגם תפילו אותם במליאה, אני מציע לפחות שתקבלו את הצעתי לסעיף התחולה, שדוחה את יישום החוק עד שהעניין ייכנס ל"עידן פלוס".
יצחק וקנין
עד שתיפול הממשלה ותהיה ממשלה אחרת.
היו"ר כרמל שאמה
איך אתה מנסח את זה?
שלמה מולה
בהצעה שלי ביקשתי את סעיף התחולה ל-2020 אבל אני מוכן להסתפק ב-2015.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד הצעתו של חבר הכנסת מולה? מי נגד?
הצבעה

בעד – 5
נגד – 8
נמנעים – אין
ההצעה לא נתקבלה.
נסים זאב
אני מבקש את ההסתייגות שלי שזה כולל את השטחים.
שלמה מולה
אני מציע שקודם תעבירו את חוק יסוד גבולות המדינה.
נסים זאב
אני מבקש שזה יכלול את יהודה ושומרון.
היו"ר כרמל שאמה
אתיופי שגר באריאל לא יוכל?
יואל חסון
אדוני היושב ראש. יש לי הסתייגות שאני מבקש להצביע עליה פה, שהחוק הזה יחד עם "עידן פלוס" יוחל על כל שטחי יהודה ושומרון.
יריב לוין
אפשר לרדת מכל הדברים האלה?
נסים זאב
רגע, אני שואל את היועצת המשפטית.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת נסים זאב, אתה מוכן להגיד מה ההצעה שלך?
נסים זאב
אני מבקש שסעיף ד' יהיה כתוב "תושבי ישראל ויהודה ושומרון".
יריב לוין
בתושבי ישראל נכללים תושבי יהודה ושומרון.
היו"ר כרמל שאמה
אומרים לך שזה כולל גם את תושבי יהודה ושומרון.
יואל חסון
כולל תושבי הרשות הפלסטינית.
נסים זאב
זאת תהיה הסתייגות דיבור.
לאה ורון
גם חבר הכנסת חסון להסתייגות דיבור?
יואל חסון
כן.
אתי בנדלר
אני רוצה שיהיה ברור. ברגע שמבהירים לי שמדובר בהסתייגויות דיבור, אני מנסחת הסתייגויות באופן שונה ממה שהוצע כדי שיהיה ברור שגם אם ההסתייגות תתקבל היא לא תדחה את יתר החוק.
נסים זאב
זה כולל את יהודה ושומרון? אני רוצה לשמוע תשובה ממנה.
אתי בנדלר
אני לא יודעת. מי שיהיה ממונה על פרשנות החוק לאחר שהוא יתקבל הוא היועץ המשפטי לממשלה. אינני יודעת כיצד הוא מפרש.
נסים זאב
אז אני אבקש להוסיף את זה.
יריב לוין
אתה לא מבין שאם תכתוב את זה פה, בכל חוק אחר שזה לא כתוב יגידו שיפרשו את זה הפוך. תשיב בדיוק את התוצאה ההפוכה.
נסים זאב
אני אומר לך מה ההגדרה.
יריב לוין
אתה לא מבין שזה משליך על החוקים האחרים ואז אם תכתוב פה יגידו שבכל החוקים האחרים זה לא חל ביהודה ושומרון? אתה לא מבין את המשמעות של זה? אל תיכנס לזה.
נסים זאב
אני מבקש הסתייגות דיבור.
אתי בנדלר
זאת תהיה הסתייגות דיבור שאני אנסח אותה בצורה - - -
נסים זאב
- - אני צריך לענות לכל דברי ההסתה של כולם.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת חסון יש לך הצעה שאתה רוצה שנצביע עליה?
יואל חסון
לא, אמרתי שיש לי הסתייגות לדיבור.
היו"ר כרמל שאמה
חברים, הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית.
שלמה מולה
ההסתייגויות הן בשם כל חמשת חברי הכנסת.
היו"ר כרמל שאמה
הישיבה נעולה.
(הישיבה ננעלה בשעה 11:30)

קוד המקור של הנתונים