ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/08/2011

דווח נציבת קבילות שוטרים וסוהרים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
10
ועדת הפנים והגנת הסביבה

3.8.11


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 432

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום רביעי, ג' מנחם אב התשע"א (3 באוגוסט 2011), שעה 09:00
סדר היום
דיווח נציבת קבילות שוטרים וסוהרים
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר

אריה ביבי
מוזמנים
יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון פנים

חנה קלר, נציבת קבילות שוטרים וסוהרים, המשרד לביטחון פנים

חנה פסובסקי-קפלן, סגנית נציבת הקבילות, המשרד לביטחון פנים

הדס שפי, קצינת בירור קבילות סוהרים, המשרד לביטחון פנים

שאולה הרמן, קצינת בירור קבילות סוהרים, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ עליזה ארבל, ק' בירור קבילות, המשרד לביטחון פנים

יוכי בועז, קצינת בירור קבילות סוהרים, המשרד לביטחון פנים

משה אדרי, המזכיר הביטחוני של השר לביטחון פנים

ניצב ישראל יצחק, סמפכ"ל, משטרת ישראל

גונדר אהרון פרנקו, נציב, שירות בתי הסוהר

תג"ד הלנה ביבי, רמ"ל מש"א, שירות בתי הסוהר

עו"ד משה דנוך, הארגון הארצי לקידום מעמד השוטר והסוהר

פיני קבלו, סמנכ"ל, מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

דיווח נציבת קבילות שוטרים וסוהרים
היו"ר אמנון כהן
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום: דיווח נציבת קבילות שוטרים וסוהרים.


אני מברך את השר לביטחון פנים, שמצא את הזמן לבוא יחד אתנו, לקבל יחד את הדוח. אני משבח את העבודה שנעשתה בתקופה, כל שנה ושנה הוועדה מקבלת את הדוח, ואחד הגופים החשובים בנושא הזה, במסגרת הזאת, בפעילות של השוטרים במשרד של אדוני זאת העבודה הזאת, שאפשר, כל אחד שנפגע, או כל אחד שחושב שנעשה לו משהו, לא מה שמגיע לו, ומגיע לו יותר, ולפעמים בלהט העבודה אנחנו עובדים, גם מפקדים, לפעמים לא רואים את האדם שעושה את העבודה בשטח, ואז יש לו מין אמא, שאפשר להתלונן או להגיד שנעשה עוול כזה או אחר, ואני חושב, אדוני השר, שצריך לתת מעמד מיוחד לפעולה הזאת. כמו שאנחנו מכירים את הפעולה בצה"ל של נציב קבילות החיילים, שיש לו גם מעמד בכיר וטוב, גם פה אני יודע שיש מעמד בכיר, ואני יודע שאדוני מחזק את הפעילות הזאת, גם שומע מה שאומרים, ואם נעשה עוול, מייד נכסים ומטפלים, אבל עדיין אנחנו צריכים להגיע למצב, שאף אחד לא יחשוש להגיע כמו לאמא – לפתוח את הלב, לשמוע. לפעמים עצם השמעה, אתה רואה במערכת כשל, אם יש מישהו שנפגע כתוצאה מעבודה יום-יומית, לכן אנחנו צריכים לחזק את הפעילות הזאת.

בפתיחה נדאג לטקס, שתציגו לנו את הדוח, ואז אנחנו נפתח את הדיון, ניתן את זכות הדיבור לשר. נלמד את הדוח הזה, נסייע, כל מה שאפשר. תקציבים יש לכם מספיק לפעילות שוטפת?
חנה קלר
תמיד צריך עוד תקציבים.
היו"ר אמנון כהן
לנושא הזה יש? חלק מהעניין. כי השר דיבר, שהוא רוצה שיהיו ועדים במשטרה, לאגד. אני מבין מאיפה זה בא, אדוני. כמובן, אנחנו רוצים שהאנשים האלה, שנמצאים בחזית של החברה הישראלית, שעושים מלאכתם נאמנה, יקבלו גם שכר ראוי. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה בנושא הזה, שכר שוטרים, יחד עם חבר הכנסת אריה ביבי, שגם אתמול ישבנו עם הגמלאים, שנתנו את תרומתם, כמעט 40 שנה כל אחד מהם לחברה, ומשתכרים היום פנסיה של רעב. ראיתי אתמול – כל כך התרגשתי, זה כמו אבא שלי, יושב מולי – מראה לי סכום של 2,500 שקל שהוא מקבל, וציינתם אתם גם בדיון הקודם, שהם הולכים לקבל ארוחות חמות כמו נזקקים, כי אין להם מספיק כסף; גם תרופות. אדוני, אתה יודע שאתה עובד על זה במרץ. אתמול שוחחנו גם עם המפכ"ל, שעובד גם במרץ, שוחחתי גם עם סגן שר האוצר, כפי שהבטחתי, גם אתמול הוא ישב אתנו, גם עם הממונה על השכר, מר לוין. הבטחתי לך אז שתוך שבועיים-שלושה נגמור את זה - עומד אוטוטו להסתיים. אם זה היה נושא אחד, מזמן היה נגמר, אבל זאת פעולה מורכבת, גם חלק מהדברים מחוברים לצבא – זה לא רק שוטרים מתחילים; יש גם נג"דים, שצריך לפתור גם את הבעיה שלהם, גם פנסיונרים, שלא נשכח אותם אף פעם.

בשלב הזה, כבוד השר, ניתן לך את זכות הדיבור, וגם את תגידי כמה דברים חשובים שיש שם, וגם אנחנו עומדים לרשותכם תמיד, כוועדה, אם צריך לעזור, בשמחה. כבוד השר, בבקשה.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש, חבר הכנסת אריה ביבי. נמצאים אתנו הנציב אהרון, יצחק הסמפכ"ל, ראש אמ"ש של השב"ס, שנמצאת אתנו, וכמובן, נמצאים פה כל מי שמתעסק בנציבות, וחנצ'וק, שמגישה היום את הדוח ה-29 של הנציבות. חנצ'וק בעברה היתה קצינה בכירה במשטרה, ניצב במשטרה, והיום היא מתעסקת בזה.
היו"ר אמנון כהן
אני אוהב את מילת החיבה הזאת, כמו אמא.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ
כולם קוראים לה כך, אז אני גם קורא לה. היא עושה עבודה מצוינת, ואני מברך אותה ומודה לה על כל מה שהיא עושה.


הדברים הבולטים, כפי שאתה מכיר גם בוועדה אצלך, אנחנו מדי פעם דנים, אבל הקדשת לזה ישיבה מיוחדת, זה נושא השכר. זה עולה בצורה בולטת בקבילות של השוטרים, של הסוהרים, כמות נפח די גדול. אם אני מחבר גם את תנאי השירות, זה שני דברים מרכזיים – גם השכר וגם תנאי השירות, שדיברתי אצלך בוועדה לא פעם ולא פעמיים, ואמרתי שאני מוכן ללכת לצעד קיצוני, גם ללכת ולהקים ועד, כי אני מרגיש שאין ועד לשוטרים, ואנחנו, גם הוועדה וגם אני כשר, חייבים לתת להם את הגיבוי.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו הוועד שלהם.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ
אתה ואני וכולנו צריכים לדאוג להם. נושא השוטרים צריך לבוא לידי פתרון. אני מקווה שיימצא הפתרון בימים הקרובים, כי אחרת ננקוט בכל הצעדים האפשריים.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו אתכם בזה.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ
אני מקווה שבאוצר האסימון ירד. דיברתי עם ראש הממשלה גם ביום שני האחרון. אני מקווה. זה נראה קרוב, אבל עד שזה לא חתום, אנחנו עדיין בתקווה. נקווה שיימצא הפתרון, ואז נעלה את השכר של חמש השנים הראשונות, שזו הבעיה המרכזית, אבל מייד אחרי זה, גם אמרתי את זה לממונה על השכר, ללוין, נפתח במשא ומתן לגבי הגמלאים. הגמלאים - 2,000, 3,000 שקל – אי-אפשר להמשיך במצב הזה. הנושא של ההיצמדות לצבא, לשב"כ, למוסד הוא היצמדות, יש לנו הסכמים, ונכון יהיה להמשיך להיצמד, אבל בנושא ההיפרדות מהגמלאים, כדי לתת להם את מה שמגיע להם, והם לא צעירים, אנחנו נפתח במשא ומתן עם הממונה על השכר. אני מקווה שגם שם נביא בשורות. שם נראה לי יהיה משא ומתן הרבה יותר מהיר, כי יש עניין גם לאוצר וגם לנו להתקדם. יש מי שמלווה את הגמלאים ודואג לרווחתם – אני חושב שזה מהלך נכון. אני קיבלתי את ההחלטה, להיכנס יחד עם המפכ"ל והנציב למשא ומתן מהיר עם האוצר, מייד לאחר שנסיים את הסדיר, ואני מקווה שזה יהיה בימים הקרובים. אלה שני הדברים המרכזיים.


לי חשוב לומר, ואמרתי יותר מפעם אחת לחנצ'וק, שחשוב שהשוטרים והסוהרים ירגישו שיש להם כתובת מעבר לרמת הפיקוד, כלומר כשרמת הפיקוד לא פותר את הבעיות, או כשלא נענים, יש להם מישהו במשרד שמקבל את התלונה, שמבין אותם ודואג להם, וגם מנסה לפתור את הבעיה. לפעמים גם מקדמים כל מיני מטרות של הארגונים עצמם, שמדי פעם נשכח, והעשייה היא רבה, וגם משנים נהלים, ואם יש צורך, בדברים האלה לא פעם ולא פעמיים, מאחר שהדברים לא ברורים מספיק ואפורים, חנצ'וק בדוח הזה שמה את הדברים בצורה ברורה, ומאירה את הנושאים עצמם.


מה שחשוב באמת זה היישום של הדוח עצמו, לכן נמצאים פה ברמת פיקוד הכי בכירה, כדי ליישם את הדוח. הדוח הזה, כמובן, הובא לידיעתם, אבל חנצ'וק תגיד את הדברים המרכזיים במהלך הזה, וכמובן, זה, מבחינתנו, סוגרים את 2011, והתחלנו את 2011 לגבי הדוח הבא, אז שוב תודה לך, שקיימת את הישיבה.
היו"ר אמנון כהן
תודה. בבקשה, ומראש – איפה שאת צריכה את הסיוע שלנו, אם תרצי לקיים דיון בנושא מסוים, גם בנושא תקציבי, אם יש עדיין בעיות, אנחנו גם חברים בוועדות כספים, נקודתית – אני יודע שיש הרבה צרכים למשרד, אבל בנקודה הזאת, כי לנו חשוב לחזק את הגוף הזה, את המוסד הזה.
השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ
לפני שחנצ'וק תדבר, אני חייב מילה אחת בזכותך – אתה אדם צנוע וענו. מאז שהוא קיבל את ניהול הוועדה, אני באמת רוצה להודות לך. ראיתי איך אתה מעביר את השיטור העירוני, שלא היה פשוט לך, וכל עזרה, ויש הרבה נושאים שעל הפרק, ואני מנצל את הפורום הזה להודות לך.
היו"ר אמנון כהן
תודה.
חנה קלר
תודה. אני רוצה לציין שהדוח הוגש במאי, ולכן נזכר כאן שמו של חבר הכנסת דוד אזולאי.
היו"ר אמנון כהן
דוד אזולאי יקירי הוא ברוך מעשים, ואנחנו בסך הכול ממשיכים דרך.
חנה קלר
בשל הקוצר בזמן אתמקד בנושאים החשובים. אני בהחלט, ובטח עכשיו בשינויי התפקידים במשטרת ישראל, בצמרת, בשב"ס, אני צופה שתהיה עבודה משותפת, ושיש גם הבנה וגם נכונות. בשטח עדיין יש הרבה מפקדים שלא יודעים בתרבות הארגונית לקבל את כך שאדם יכול לפנות בצורה בלתי אמצעית, לא בנתיבי הפיקוד, לנציבות קבילות השוטרים. כאן צריך לעשות עבודת שטח בשינוי התרבות הארגונית בבתי הספר, במקומות כאלה. אנחנו כשלעצמנו מופיעים בשדרות הפיקוד לגוניהם כדי לדבר עם המפקדים על הנושא, להבדיל מהמפגשים עם השוטרים עצמם בקורסים שונים וכדומה, שם אנחנו נותנים להם מידע על עבודת המוסד.


בנושא של הנתונים, טיפלנו ב-1,256 פניות לעומת 1,287 בשנה שעברה – זה די דומה. החלוקה היא בין 960 לשוטרים ו-266 על-ידי סוהרים, ותוצאות הבירור הן 37 אחוז מוצדקות. במשטרה העלייה היא עם 36 – 3 אחוז, ובשב"ס 41 אחוז.
היו"ר אמנון כהן
כשהתלונה מוצדקת, זה הולך לטיפול ולתיקון, וכמה מתוכם באים לידי תיקון? את עוקבת אחרי זה?
חנה קלר
ודאי. כאן אני רוצה לתת מחמאה למערכות, כי כאשר אנחנו עולים על דבר שטעון תיקון, ברוב המקרים הטעות באה על תיקונה במהלך הבירור. יש מוסד של המלצה בחוק. המלצה בדרך כלל אני מוציאה כשלא מגיעים להסמכה. בשנה שעברה לא היתה המלצה אחת, אני חושבת אפילו, בשב"ס; במשטרה היו בודדות, וזה מבטא את אותם מקרים, שכל אחד היה בעמדתו, והם לא היו מוכנים לקבל את העמדה שלנו. ברוב המקרים לא מוצאים את ההמלצה, אם הקבילה מוצדקת, ואנחנו מוכיחים.


אני רוצה לדבר על החשיבות של הקבילות שאינן מוצדקות. גם בקבילה שאינה מוצדקת, כשאדם יושב מולך, ואתה יודע ששוטר, כשהוא כעוס ומתוסכל, אין לו ראש, הוא לא יעיל, וכאן אתה צריך להסביר לו – אני חושבת שכאן אנחנו עושים את השירות מאוד חשוב למערכות בהיבט הזה שאתה מסביר לו, שהמערכת לא עשתה לו עוול, אלא נגיד, יש מניעה לסייע לך, חוק לא מאפשר, הוראה לא מאפשרת, או השיקולים של המפקד היו נכונים, ואתה לא ראית את השיקולים שלו, והדבר שהכי משמח אותי, שאנחנו מקבלים ברכות תודה לא על מה שעזרנו, אלא על אותן קבילות שנמצאו לא מוצדקות, והצלחנו לשכנע את הקובל.


השכר, תנאי השירות ויחסי מפקד-פקוד כמעט כל השנה הם הנושאים העיקריים, וצריך להודות לשר על הנחישות שלו ועל המלחמה שלו לשיפור התנאים. השכר כשלעצמו, וכאן השכר שאני מדברת הוא לא רק השכר הבסיסי שעכשיו נלחמים להעלות; זה כל מיני מצוקות של אנשים, אתה יודע – השכר שלהם מועט, והם מתחילים לבדוק כל פריט, מה מגיע ומה לא, לפעמים אנחנו עולים על עוול ומתקנים, ולפעמים העוול הוא רוחבי – בשנה שעברה היתה פלוגה י"ג מג"ב, שכולם קיבלו תוספת בעקבות הנושא של הקבילה עצמה. אבל תנאי שירות בצד השכר ויחס מפקד-פקוד – אנחנו מקבלים תמונה. רוב המפקדים במשטרת ישראל, בשירות בתי הסוהר, ראויים לבוא על הברכה, אבל יש עדיין מפקדים, שהשררה מוציאה אותם מדעתם, והיחס שלהם לפקודים הוא יחס שבאמת יש מקום לתקן.


השכר, כשאנחנו מופיעים לא רק בקבילות, אלא כשאנחנו מופיעים בקורסים, בהרצאות, בדרך כלל אחרי הרצאה, אחרי מפגש ביחידות, ובברכת השר הנגשנו את הקבילות, ואנחנו יוצאים לשטח, האנשים מודעים למאמצים שהמערכת עושה. למשל, היה מענק ההתמדה, בין 4 ל-10 שנים, מי שבשירות, בשהייה מאוד ממושכת באותה דרגה, רצו לתת מענק התמדה. אז שוב – יש לך מ-4 עד 10, אז זה שמשרת 10.5 שנים מתוסכל: למה אני לא מקבל? נשארה חצי שנה שיכולתי להיות. אנחנו מסבירים שזה חלק ממלחמה לשינוי מערכתי כולל של השכר, וזה הצעד הראשון במעשים האלה.


מאפייני הפונים, הרוב הם נג"דים. במשטרה יש לנו 12 אחוז קצונה, ובשב"ס - 17 אחוז קצונה. בקצונה עוד יותר יש חששות, שמא עצם הגשת הקבילה יפגע בהם. נכון שחומר הקבילה אינו מתויק בתיק האישי. יחד עם זאת, הרבה פעמים במפגשים אתם אומרים: אני איראה כמישהו שעושה בעיות למערכת. את זה הייתי רוצה שהפיקוד יעזור לי לעקור.


לגבי הסדיר, במשטרה הם מהווים 21 מהסד"כ, אבל חלקם בקבילות של 8 אחוז. בשב"ס, למרות שהם 12 אחוז מהסד"כ, יש 1.2 קבילות, וכאן אני חושבת שזה מבטא את הדרך שבה השב"כ מתנהג עם הסדירים, שהם מאוד מרוצים שם, ובשב"ס באמת היחס לפרט הוא מאוד טוב. לא הכרתי את הגוף הזה קודם, ומצאתי מערכת שמטפלת מאוד יפה בפרט.


יש נושא האנונימיות, אז יש אנונימיות שאנחנו לא מטפלים בהם, כי יש דברים שאתה לא יכול להשתכר, ואנחנו צריכים לברר, אבל יש אנונימיות שנוגעות לדברים מערכתיים, שאדם חושש להזדהות, או היה לנו מקרה, שאדם נתן לנו את שמו - לא מקרה אחד - וביקש לא להעביר את זה, וניתן היה לטפל בצד המערכתי בלי לחשוף את זהות הקובל. זה היה, למשל, בנושא של תגבורים – מה קורה כאשר קצין בתגבור נמצא ביחידה לתחנה, ובתחנה נותנים לו בת של סדיר, שהיא מפקדת הניידת – איך הוא מרגיש, האם הוא יכול להתערב לה? אני חשבתי, למה על דבר כזה מערכתי אדם צריך לפחוד לחשוף את השם שלו? זה מבטא בהחלט את הפחד או המצוקה, שלא תמיד היא נכונה, ממה יהיה.


החידוש החשוב שהוכנס השנה – אני מאוד מברכת עליו – על הנגישות בשטח, על הקשר הבלתי אמצעי עם אנשים בתחנות, ששם לפעמים אדם מעלה בעיה, ואפשר אפילו על המקום לפתור. גם בשב"ס נתחיל את הסבב הזה. אני רוצה להדגים, איך המקרה בשטח האיר על מקרה שבעיניי, היה מאוד חמור. היו שוטרים בחובה, במג"ב, במערת המכפלה, שקבלו על תוספת - מדוע הם לא מקבלים תוספת שכר, תוספת לוחם. כשבאו היחידה למקום ודיברו אתם, הסתבר שבעיית השכר היא הבעיה הכי קטנה; היו שם שוטרות בסדיר, שעברו הכשרה של רובאי 02, והוצבו בפתח מערת המכפלה כלוחמות, עם שכפ"ץ, עם רובה, עם הכול. חשבתי לעצמי, שאנחנו גם מסכנות אותן, גם מסכנות את מי שצריך לשמור עליהן, כשמעמידים שם נשים שלא קיבלו את ההכשרה הראויה. הכסף זה כבר הבעיה הכי קטנה. כמובן, אחרי הביקור במקום - ישראל יצחק היה אז מפקד מג"ב, והבחורות הועברו, וכך הנושא בא על תיקונו.


למשך הטיפול אנחנו מייחסים חשיבות מאוד גדולה. הגענו מפיגור של שנים במתן תשובה, שהיום עד שלושה חודשים 73 נקודה אחוז, ו-92 עד ששה חודשים, כשהחוק מדבר עד שנה. כאן אני מבקשת מהזרועות והנוהל עכשיו שהולך להיכנס לתוקף גם אצלם, מדבר על כך שאדם מבקש להתייחס, שיתייחס. אנחנו חשבנו – שבועיים אבל עד חודש, כי אחרת אתה גם מעכב אותנו.


ייחוס הקבילות – הכי הרבה יש במג"ב, ואחר כך במחוז הצפוני. אני לא רואה בריבוי קבילות פגם, אלא כבוד למערכת, שיודעת לכבד את זה שאנשים באים ופונים. באמת, מג"ב מוביל בכל הנושאים, בשב"ס במחוז הצפוני ובמחוז מרכז.


אני רוצה להביא כמה דוגמאות, אחת, כאשה, דוגמה שמאוד נגעה ללבי, של בחורה, שהיתה במגזר החקירות בתחנה, המפקד המליץ על קידומה. מפקד המרחב, בגלל שהיא היתה בשמירת הריון, ששמירת ההיריון הזו לא היתה בבית, אלא שהיא היתה צריכה לעבוד חלקיות משרה, וכמובן שבסוף ההיריון ציפו שבשעה טובה היא תלד, לא קידמו אותה, למרות שהיא עמדה בכל התנאים. בגלל המעורבות שלנו, ויש חוק שוויון הזדמנויות – אתה לא יכול לא לקדם אשה רק מהטעם שהאשה נמצאת עכשיו בשמירת היריון חלקית, או שהיא צריכה ללדת, וזה, אני מקווה שזה דברים שלא יחזרו.


דבר נוסף, היה לנו משהו מאוד פיקנטי, ששוטרת שכל השנים נרשמה במערכת המשטרתית כגבר, ולא קיבלה את ההטבה של אם עובדת, אז גם היא אשמה, כי אם את רואה שבתלוש המשכורת שלך, אבל בסופו של דבר בא הנושא על תיקונו.


הנושאים המערכתיים – בשב"ס, למשל, היה הליך הרוטציה, שהנציב הקודם החליט שהוא הליך חיובי. רוטציה היא דבר חיובי, שיש תחלופה, אבל מה שקרה מהדבר הטוב הזה, כאשר סוהר התייצב בבית סוהר חדש, הוא היה צריך להוכיח את עצמו. הפיקוד שם רצה לקדם את האנשים שלו; גם המעמד שלו, גם התקן שהוא ישב עליו, ורק בדוח הזה הגענו, שהנציב הקודם הוציא הנחיה, שאין להציב ברוטציה. אתה יכול להגיד לו, שבוע ראשון, שבוע שני, תלמד את השטח. בכל אופן, לכל בית סוהר יש המאפיינים שלו, אבל לא יכול להיות שיציבו ברוטציה אדם, פתאום ילך צעד אחד אחורה – הוא לא אשם בנושא הזה.
היו"ר אמנון כהן
דבר אחרון, בבקשה. יש הרבה דברים, כל אחד מהם זה עולם ומלואו. כל פנייה, גם מאזרחים, זה עולם ומלואו.
חנה קלר
בשנה שעברה לא היו בעיות דתיות, כלומר הבעיות שהיו, נפתרו.
היו"ר אמנון כהן
גם פקחים עירוניים, שדיברנו קודם, שהם מקבלים הסמכה, והופכים לעבוד עם שוטרים – צריך למצוא את הפתרון, כי הכריחו אותם לעבוד גם בשבת. התייעצתי עם יואל, אנחנו נמצא פתרון.
חנה קלר
במשטרה היתה בעיה של שימוש לא ראוי בוועדות רפואיות, שבאו לאדם, אמרו לו: תפרוש לפני גיל 50 – אנחנו נביא אותך לוועדה רפואית, כי גיל 50 יוצר זכויות מסוימות. הגיע לוועדה רפואית, הוועדה הרפואית עשתה את עבודתה, ולא אישרה אותו. אני חושבת ששמעתי שהמבקר עושה מלאכה על השימוש בוועדות רפואיות במשטרה, אבל אנחנו ראינו כמה מקרים, שמכריחים אדם לבוא לוועדה רפואית בניסיון לשכנע אותו לצאת.
היו"ר אמנון כהן
זה יכול להיות גם חיובי, כי לא רוצים שהוא ייפגע, אז אם הוא יעבור דרך ועדה רפואית, הוא יקבל עוד זכויות, יכול להתפרנס בכבוד גם אחרי זה.
חנה קלר
אם יש בסיס רפואי, בסדר.
היו"ר אמנון כהן
לפעמים זה לטובתו.
חנה קלר
נכון.


מה שאני חושבת ומקווה שעכשיו יבוא לתיקונו, וכתבתי לראש אמ"ש החדש, אני מברכת אותו גם על הגישה שלו – לא יכול להיות שהחוק אומר שתוך חודשיים צריך להתייחס להמלצה – אם כבר מוציאה המלצה, שזה מקרים מועטים, אפשר על אצבעות יד אחת לומר אילו המלצות נתנו על שנה, ועוברים חודשיים, ואתה לא מקבל שום תגובה מהמערכת, כשהחוק מחייב שאחרי שבועיים המפכ"ל צריך בעצמו לתת את התשובות ואת הנימוקים למה לא, וכאן בהמלצה אני רוצה לומר, שהמעמד של נציבות הקבילות הוא כזה שאין עליו ערעור לבתי משפט, אין עליו במילוי הדין – אני לא חושבת שאפשר במחי יד לא לקבל המלצה. לא לקבל המלצה, צריך להיות דבר מאוד חשוב, שמשהו מערכתי – לא שאתה, אם היית במקומי על אותה מסכת ראיות, היית מגיע למשהו אחר. וזה לא כבוד לאיש, האישי, לא אני, אלא למוסד הזה, ובאמת לחשיבות שלו, ואני מזכירה שהמוסד הזה בא לאזן את אי-הזכות להתאגד בשעתו.
היו"ר אמנון כהן
אני רואה שהנושא הזה, כל הנושא של נציבות קבילות שוטרים וחיילים, מצריך קצת יותר זמן. אני מבקש ממנהלת הוועדה להבא, שתקצה לזה לפחות שעה. אני רוצה לשמוע גם את נציגות המשטרה.
יפה שפירא
זה היום האחרון למושב.
היו"ר אמנון כהן
בגלל שזה היום האחרון למושב, צמצמנו. אנחנו רוצים לתת לזה את ההיבט החשוב, ולשמוע גם את אלה שעובדים אתך בשיתוף פעולה.
חנה קלר
אז רק שני משפטים. קודם כל, אנחנו לא באנו להחליף את המפקד. יש חובה ראשונית של מפקד לפעול ולדאוג לכפופים לו, והדבר השני – שיהיה חוק, שתהיה הוראה. שום מילה כתובה לא תסייע, אם לא תהיה הבנת הפיקוד לחשיבות הנושא הזה, ואנחנו מצפים לשיתוף פעולה עתידי טוב, ונראה לי שזה יהיה כך. תודה.
היו"ר אמנון כהן
תודה. בבקשה, אדוני, גונדר אהרון פרנקו.
אהרון פרנקו
כבוד היושב-ראש, אנחנו רואים בדוח כלי חשוב כמפקדים, לכן גם ההתייחסות בהתאם. חלק מהקובלנות קיבלו תיקון מערכתי בארגון, תיקון רוחבי בעקבות קבילות מוצדקות. שיתוף הפעולה של שב"ס על כל רבדיו עם הנציבה הוא שיתוף פעולה מלא. אנחנו מעריכים, כמו שצוין פה, תנאי השירות תופסים נפח גדול. הפעילות שמוביל השר בעניין כל סוגיית שיפור התנאים יביאו לתוצאות, ונראה את זה בדוח מספר 30, וגם אני מצטרף לברכות של הנציבה, לכל צוותה, לעשייה שלהם.
היו"ר אמנון כהן
תודה. ניצב ישראל יצחק.
ישראל יצחק
לגבי סוגיית השכר ושכר הפקידים, זה בעצם החלק המרכזי בנושא התלונות, וזה שזה מונח על השולחן בהחלט ישפיע באופן דרמטי על נושא התלונות. כל הסוגייה של צריבה בתודעת השוטרים, הגשת התלונות, חנצ'וק יכולה להעיד על כך שאנחנו מזמינים אותה באופן יזום לסגלי הפיקוד של המשטרה כדי לשוחח עם המפקדים על חשיבות התפקיד שהיא מבצעת. אנחנו מתייחסים להמלצות שלה כראה וקדש. המקרים הבודדים שהיא מדברת – אנחנו נבדוק. בסך הכול המוסד הזה הוא מוסד מבורך, שעוזר לנו כתמונת מראה לגבי ההתנהלות הפנים משטרתית, ומאירה לנו פינות שאנחנו לא תמיד רואים אותן בצורה מסודרת. תודה.
חנה קלר
ישראל יצחק, שהיה מפקד מג"ב, הוא הראשון שזימן אותי על דמות המפקד לתת לכל שדרות הפיקוד של מג"ב, וכך עשיתי, כדי לעקור את אותן בעיות של יחס לא ראוי.
היו"ר אמנון כהן
תודה. חבר הכנסת אריה ביבי.
אריה ביבי
אומר מילה אחת. אני רוצה לומר דבר אחד לזכות חנצ'וק. אני כבר אמרתי בשבחו של השר, ואמרתי שזה טוב ששמים שר שהוא איש משטרה, אבל בשבחה חנצ'וק – כולנו קוראים לה חנצ'וק. בעצם חנצ'וק היא הוועד של המשטרה ושל השוטרים ושל הסוהרים. היא עושה את העבודה של ועד.


כל הכבוד לשר ולנציב ולסגן המפכ"ל וראשי אכ"א פה – תראה איזו חשיבות הם מייחסים לדבר הזה. עצם הנוכחות הזאת, של אנשים, שראשי המערכת באים לפה כדי לשמוע מה התלונות, מה הציבור, שהוא פרומיל, שהוא ממורמר, והם רוצים גם את זה לתקן. זה להוריד את הכובע בפניהם. וזה מילה – אם אתה רוצה, אני אמשיך....
היו"ר אמנון כהן
תודה לך – אני יודע, אתה צמחת שם, אתה מכיר את כל התפקידים. בבקשה, גברתי.
אריה ביבי
אגב, היא אשתי.
היו"ר אמנון כהן
אגב, יש לך בעל משכמו ומעלה. אני נהנה לעבוד אתו בוועדה הזאת. אני לומד ומתייעץ אתו בהרבה נושאים שהוא בקי בהם, שהוא צמח שם.
הלנה ביבי
אמנם זה גלש, אבל באמת באותה רוח של פרגון, אני מפרגנת לכל מי שמצא לנכון לבוא לוועדה החשובה הזאת כדי לפרגן לנציבה ולבנות היקרות שלה, שעושות עבודת קודש. היה שיתוף פעולה, יש שיתוף פעולה, וימשיך להיות שיתוף פעולה מלא. הרבה דברים אנחנו פותרים בטלפון אפילו. אנחנו מזהים עוולה מסוימת – מייד מתקנים אותה, ואם יש חילוקי דעות, אנחנו מקיימים אפילו דיון ומזמנים את הקבילות אלינו, שייטלו חלק בדיון עצמו – עד כדי כך אנחנו רואים חשיבות בגוף הזה. הגוף הזה הוא מנגנון, שכל מערך שמכבד את עצמו, צריך לדאוג שיהיה כזה. הוא הסנסור שלנו, של הגופים האלה. לעתים אנחנו לא מזהים דברים שבקצה. לפעמים בקצה עומד אדם אחד, שהוא סובל. הוא לא צריך לסבול; הוא בארגון שלנו – יש לנו אחריות עליו. לעתים מוצא את הערוץ הישיר, וזה מצוין, אנחנו מעודדים את זה. גם אם יש עלייה, כמו שאמרה חנצ'וק, זה לא צריך להטריד אותנו, להפך – זה רק מראה שיש יותר פתיחות ויש תעוזה לאנשים לפנות לנציבה. אנחנו גוף שמכבד את זה מאוד.


אנחנו רואים בקבילות הלבה, שיש עלייה מסוימת, אבל היא בתנאי השירות ובשכר, וברור לכולם למה. מעודד שדווקא ביחסי פקוד-מפקד יש ירידה, וזה משמעותי – עובדים על זה, המפקדים נותנים הרבה לטובת הסגל. אנחנו, הפיקוד השקיע בנושא הזה של העצמת בתי הסוהר, זה חלק שתרם גם, לעניין הזה, יש סינרגיה מאוד טובה בין הסגל למפקדים, וצריך להגיד שאפו.


הפיקוד התחלף. הפיקוד הנוכחי ממשיך את הפיקוד הקודם עם שיתוף פעולה מלא, ומעורב בנימי הסגל והקבילות עצמן. אין דבר שמגיע לפתחו של הנציב, למעט מכתבים אנונימיים, שאין לתת עליהם את הדעת בכלל, שלא זוכה להתייחסות מלאה, וגם משתדלים שזה ייעשה במיידי.


אני לא רוצה להאריך, אני מסכמת: אני רואה חשיבות גדולה במתן ערוץ נוסף לסוהרים, מעבר לפעילויות של הפיקוד ושל משאבי אנוש. אנחנו מראיינים, מבקרים, דלת פתוחה יש לנו. יש הערוץ הנוסף, וזה מבורך מאוד. תודה.
היו"ר אמנון כהן
תודה, אני חייב לסכם את הדיון – רבע שעה כבר, הששר להגנת הסביבה פה, לא נעים לי.
משה דנוך
אפשר מילה?
היו"ר אמנון כהן
בבקשה.
משה דנוך
שמי משה דנוך, אני מייצג שוטרים וסוהרים בשם ארגון נשות השוטר כבר כמעט שמונה שנים, ואני מלווה אותם בכל החתכים האפשריים. ברשותך, כשל חקיקתי שנתקלתי בו היום, ולדעתי, זה המקום הכי ראוי, כי יש לי עתירה מוצדקת ביותר, שנדחתה לפני שבוע, עתירה מינהלית, כי אותו שוטר הגיש קבילה, ועד שהנושא מוצה לקח כמעט חמישה חודשים, ואחרי שהקבילה התבררה כפי שהתבררה, הגשנו עתירה מינהלית, ואותו שוטר, למרות טענות מהותיות, בית המשפט דחה אותו, לפני שבוע, ובצדק, כי הוא אומר שעל-פי חוק המשטרה, שמתייחס לקבילה, אכן אין שיהוי, כלומר אם שוטר ממצה את העניין מול נציבת הקבילות, וזה ייקח חודש, חודשיים, שלושה וארבעה, אחר כך, כשהוא ירצה להגיש עתירה מינהלית, יגידו: לא, החלטת המפקד היתה לפני חמישה חודשים, ועבר הזמן, ואתה לא יכול. לכן באתי לפה, וטרחתי, מבאר שבע, כמי שמייצג הרבה שנים שוטרים וסוהרים. זו סוגייה כאובה מאוד. נתקלתי בזה כבר כמה פעמים, לכן זה המקום לתקן את חוק המשטרה, ולהוריד את אותו סעיף, 98א2, ששם המדינה טענה שאתה לא יכול להגיש עתירה.
היו"ר אמנון כהן
תודה שהארת את עינינו. ייתכן שהם כבולים בחקיקה כזאת.
משה דנוך
צריך לתקן את זה – זה המקום.
היו"ר אמנון כהן
אני מציע שאדוני יעביר מסמך מסודר – מה הוא מבקש, גם לשר וגם לוועדה, ונבחן אותו ביחד.
משה דנוך
אני מברך את השר על הגישה שלו, שאומרת להצמיד את שכר השוטר והסוהר לצה"ל, כי צה"ל הרבה יותר פופולרי מהמשטרה.
היו"ר אמנון כהן
לכן זה לוקח יותר זמן. אחרת מזמן היינו פותרים את הבעיה. תשלח את הנייר, כי דיברת דברים נכונים, ואנחנו רוצים לתת להם את הכלים להתמודד מול הבעיה – לפעמים אין להם הכלים, כי החקיקה לא מאפשרת.


אנחנו מסכמים את הדיון הזה. אנחנו רוצים לחזק את נציבות קבילות שוטרים וסוהרים. נקרא לך גם האמא של כולם, חנצ'וק, שאנחנו יודעים שהשר נתן את ההנחיה ליישם את הדוח שלך, ונושאים מהותיים הם שכר ותנאי שירות, שאני והוא נעבוד בשיתוף פעולה, לתת קודם כל כלים, גם לסוהרים ולשוטרים, גם שכר וגם כלים נאותים מבחינת תנאים, שירוויחו ויחזקו את המשפחה, ישלמו את המשכנתה כמו שצריך, וגם הפנסיונרים – שוטרים שנתנו מחייהם המון שנים, שגם יחיו בכבוד. כמובן, אנחנו מתחייבים כוועדה לעזור למשרד, לטפל בזה. אנחנו מחזקים אתכם, ורוצים, כמו שאמרת, חלק מהמפקדים מביאים אותך למוסד, שיוכלו לפנות אליך, שלא יחששו, לכן צריך להיות שיתוף פעולה פה, דרך המפכ"ל, איזה כנס רציני לעשות, אפילו שהקצה, השוטר שהתגייס היום, שיידע שיש המוסד הזה – יכול להיות שזה צנוע, ואף אחד לא מכיר את זה, אבל חייב לקבל פרסום, שמי שכואב לו – לפעמים זה טוב למערכת; המערכת מבינה שיש בעיה, וצריך לטפל. לפעמים זה נקודתי, לפעמים זה מערכתי. לכן אני חושב שאת המעמד שלך צריך לחזק, ואני מודה לאדוני השר, שגם רואה את זה עין בעין, מודה לכל אלה שעושים את העבודה, ומפקדים שרגישים, והבנתי גם שנגד מפקדים יש פחות ופחות תלונות, כי יש רגישות, יש חינוך לנושא הזה. כולנו בני אדם, צריך לתת שירות טוב. לפעמים האוזן הקשבת שלנו והמילה הטובה לפקוד, כשאתה נותן לו הוראה, גם חיוך, גם מילה טובה, לפעמים זה מחזק, נותן מוטיבציה לעבוד. תודה רבה על מלאכתכם הנאמנה.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:50.

קוד המקור של הנתונים