ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/07/2011

סיור לבחינת מעורבות בני נוער עולים בפשיעה, שתייה, ואלימות במועדונים בת"א

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
20
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

28.7.11

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 197
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום חמישי, כ"ו בתמוז התשע"א (28 ביולי 2011), שעה 23:00
סדר היום
סיור לבחינת מעורבות בני נוער עולים בפשיעה, שתייה ואלימות במועדונים בת"א
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון - היו"ר
שלמה מולה

אברהם מיכאלי
מוזמנים
סגן ניצב רמי יצחק

סממ"ר מרחב יפתח, המשרד לביטחון פנים

יוגב

משטרה, המשרד לביטחון פנים

לירון

משטרה, המשרד לביטחון פנים

אסף אלון

עיר ללא אלימות, המשרד לביטחון פנים

חומה פינצ'ב

מנהלת לשכה, המשרד לקליטת העלייה

אסתי בן דוד

יועצת קליטה בקהילה, מחוז ת"א, המשרד לקליטת עלייה

ברהן מלדה

רכז ארצי לתכניות יוצאי אתיופיה, אגף רווחה, המשרד לקליטת העלייה

יעל אורן

קצינת מבחן מחוזית לנוער, משרד הרווחה והשירותים החבריים

טלי לב ארי

השירות להתמכרויות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אלי זרחין

מנכ"ל, האגודה הישראלית למען עולים

ליעד אילני

יועץ של ח"כ שלמה מולה

גיל סימה

עוזר של ח"כ דנון
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ

סיור לבחינת מעורבות בני נוער עולים בפשיעה, שתייה ואלימות במועדונים בת"א
היו"ר דני דנון
אנחנו נמצאים פה, חבר הכנסת מולה, אנוכי, נציגים של משרד הקליטה, משרד הרווחה, עוד ארגונים שנמצאים פה, ויגיעו עוד חברי כנסת בהמשך, אבל לנו יש לוחות זמנים שאנחנו נעמוד בהם. אנחנו נתחיל בסקירה קצרה ואנחנו יוצאים לראות שני מועדונים.
רמי יצחק
כן. על פי בקשתכם, יש שני מועדונים, מועדון אחד שהוא מועדון עם ליין אתיופי ומועדון אחד עם ליין רוסי. זה מה שביקשתם.
אלי זרחין
המועדונים מתחלקים ככה, אתיופי-רוסי?
רמי יצחק
כן, וגם יותר מזה הם מתחלקים.
היו"ר דני דנון
אנחנו איתך, רמי. אנחנו מכירים את בעיית האלכוהול, אני גם באופן אישי סיירתי עם מפקד המחוז לפני כשנה באזור המסגר. רצינו להתמקד בעניין של העולים; מה מייחד את הנוער העולה, מה מייחד את המועדונים של העולים, מקרים של אלימות, כל האפיונים של העולה לעומת הנוער הלא עולה, נקרא לזה כך.
רמי יצחק
מבחינת פילוח ונתונים יבשים, אין לנו פילוח מדויק של מוצא לגבי כל אחד, כי כשמגיע אירוע אתה לא שואל את הבן אדם, 'מאיפה עלית?' 'אתה רוסי?' 'אתה אתיופי?', אין לנו את הפילוח הזה לגבי כל אחד. יש לנו פילוח מסוים, מאוד מאוד מינורי, השאלה אם זה יעזור לכם.
שלמה מולה
האמת היא שאת האתיופים לא צריך לשאול, רק צריך להסתכל.
רמי יצחק
כן, אבל זה לא רק לראות, כי בסוף כשאתה אוסף נתונים, אתה לא מוציא איזה שהוא פלט ורשום לך 'עצרתי אתיופי', או 'עצרתי רוסי'. בסוף אתה לוקח נתונים... למשל בתופעה של הזרים יש לנו שיטה לפלח אותם, אם הכנסנו את הנתון הזה בדוח הפעולה שאנחנו עושים, במעצר, בעיכוב, רשום לנו שם 'זר', לא רשום אריתריאי, סודני, ניגרי, חוף השנהב, מצרי, לא יודע מה. את הפילוח הזה אין לנו בצורה שאתם מבקשים אותו, כי הוא בלתי אפשרי גם. זה כמו שאין לנו פילוח למרוקאי, לעירקי ול... אין את זה.
טל בן ארי
באיזה גיל? על איזה גילים בעיקר---
רמי יצחק
עוד פעם, אני יכול לדבר איתך על גילים לגבי שלל, לגבי כל הספקטרום של האלימות, של הפשע, של כל מה שאת רוצה, אני לא יכול להגיד לך רוסי בגיל כזה זה עושה איקס, ואתיופי עושה איקס ככה.
טל לב ארי
לצורך העניין, במוקדי הבילוי שאנחנו נבקר בהם, יותר נוער צעיר או יותר בוגרים?
רמי יצחק
לפי חוק האלכוהול אסור למכור למי שפחות מ-18. זאת אומרת את לא יכולה לפתוח מועדון, למכור אלכוהול ולהגיד 'נכנסים מגיל 14'. זאת אומרת זה מגיל 18 ומעלה. הם מגבילים את הליין, מדי פעם הם אומרים, 'הערב אנחנו נעשה 24-18', מחר, נניח הם רוצים לפגוע בקהל יעד יותר מבוגר, אז הם יגידו 30-35, אבל זה פחות בליין האתיופי, או בליין הרוסי, זה יותר בליין הרגיל.
היו"ר דני דנון
רמי, יש לנו את הנתונים, יש לנו עבודת המחקר. מדובר על בני נוער קטינים עולים, פי שניים מקטינים שאינם עולים. מדובר על 15%---
רמי יצחק
האנשים האלה בגדול---
היו"ר דני דנון
ואותנו יותר מעניין גם לשמוע ממך על דברים שמאפיינים את הפעילות במועדונים, את פתיחת התיקים, אלימות, דברים שאתה יכול לתת לנו, הבדלים, אם יש.
רמי יצחק
יש כמה דברים. נשאלה פה קודם השאלה האם יש הבדלה, הפרדה, בין המועדונים. אז כשמתחילה כבר... קודם כל המרחב הזה, מי שלא מכיר אותו, המרחב הזה מרכֵּז לצורך העניין את... אני צריך להיזהר בדבריי, צריך להיות פוליטיקלי קורקט, מרכז פה---
היו"ר דני דנון
הרבה בעיות.
רמי יצחק
אוקי, הרבה בעיות---
היו"ר דני דנון
או אתגרים---
רמי יצחק
הרבה אתגרים, איך שאתה רוצה. בקיצור, מי שמגיע לפה---
אלי זרחין
זה מרחב ירקון?
רמי יצחק
לא, זה מרחב יפתח. מרחב ירקון זה יותר הצפונבוניה של המרחבים. אנחנו פה בחצר האחורית של---
קריאה
כל הזרים?
רמי יצחק
זה לא רק הזרים, זה גם מי שמגיע מ... מי שמגיע מגיע הנה לבלות במועדונים שאנחנו נראה אותם, זה יותר אתיופים, יותר רוסים, יותר הפריפריה של הארץ, נניח לוד, רמלה, מזרח ירושלים, באים המון, וגם אלה שמגיעים מחדרה, נתניה, כל אלה ש... גם שם זה הדרום של אותן ערים שמגיעים לפה. וגם פה יש פילוחים. מה זה אומר? הם מכירים כולם אחד את השני, יש את החבורות שעומדים שם, שבאים לבלות, ויש את החבורה של רחובות ויש את החבורה של חדרה, ויש את החבורה של נתניה והם מכירים אחד את השני ויש ביניהן יריבויות, ויש כבר יריבויות מימים ימימה בין החבורות.
יעל אורן
בכלל, לאו דווקא קטינים.
רמי יצחק
לאו דווקא קטינים. אצל הקטינים זה יותר מפותח הקטע של החבורה, הם עדיין בשלב שבו זה, קדימה! הם מחוברים לחבר'ה, התגודדויות. הם גם פחות יודעים איך לשתות, לצורך העניין.

יש פה גם עוד בעיה, הם לא אלה שהפרוטה מצויה בכיסם. מי שנכנס למועדון, ומי שמכיר מועדון, במועדון שוט, דרינק, עולה לא פחות מ-25 שקלים. אם אתה רוצה לשתות משהו יותר איכותי, זה מגיע ל-45. אם אתה מגיע לבילוי של שלוש-ארבע שעות, אתה לא תצא עם פחות מ-200 שקלים. אז מה הם עושים? הם מגיעים והולכים לפיצוציות, קונים וודקה ב-30 שקלים לבקבוק, לוקחים רכב, שמים פול-ווליום, מי שמגיע עם רכב משלו, והם מתחילים לתדלק והם כבר מגיעים לתוך המועדון, לפני כן אפילו, בשלב של ההתמודדות עם המאבטחים, הם כבר מתודלקים. קל מאוד להידלק בשלב הזה, כל דחיפה, כל מבט שלא במקום מתפתח לאירועים כאלה ואחרים.
אלי זרחין
יש בדיקת תעודות זהות בכניסה למועדונים?
רמי יצחק
לא תמיד, זה תלוי במאבטח.
אלי זרחין
---בכל מקום דרשו תעודה מזהה.
שלמה מולה
מה ההנחיות של המשרד לביטחון פנים למאבטחים?
רמי יצחק
קטין לא נכנס.
שלמה מולה
זה ברור לי, אני שואל לגבי בדיקת תעודת זהות. הם נכנסים למועדון, האם אתם דורשים שכל מי שנכנס למועדון בשעות כאלה וכאלה יראה תעודת זהות?
רמי יצחק
הכל תלוי בבודק. אם אני מגיע, למשל---
שלמה מולה
אני שואל לגבי ההנחיות. אתם נותנים את ההנחיות ל---
רמי יצחק
לא, אתה מתחיל למצוא כל אחד, כי למועדון נכנסים 700 איש, 700 איש יבואו עם תעודת זהות ויציגו אותה... זאת אומרת יש משהו שנקרא האדם הסביר, אתה רואה את האדם הסביר, תגיד לי שאתה מעל 20, מעל 25, אתה לא צריך תעודת זהות לזה. זה תלוי במאבטח.
אלי זרחין
הוא יכול למנוע משיכור מלהיכנס?
רמי יצחק
בוודאי, אסור לו גם לתת לשיכור להיכנס ויש לו גם את הסמכות לקחת שיכור ולהוציא אותו החוצה. יש לו את הסמכות הזאת, כי אין מה לעשות, שיכור יתחיל מהלך של... עוד פעם, כמו שאמרתי, ברגע שהוא כבר מגיע מתודלק, ברגע שיש את החבורה, החבר'ה, ויש את היריבויות, לא צריך הרבה כדי שהעסק יידלק ויגיע לכדי קטטות. בגלל זה, רק בגלל זה, מי שהיה במסגר, אני לא יודע כמה מכם עשו שם את הסיור במסגר, בשלבים הראשונים שהכל התחיל היתה שם די בוקה ומבולקה בכל ההתנהלות, אז כדי להתמודד עם הבעיה מה שעשינו שם, פשוט קודם כל סגרנו את הכניסה, שלא ייכנסו רכבים, כבר אתה ממעיט מהחיכוך בין הרכבים. אתם יודעים, כשבאים עם הווליום והשופוני וכל הדברים האלה. זרקנו אותם הצדה, יש חניונים גדולים, כבר בחניון אנחנו פוגשים אותם, את כל אלה שבאים עם הפול ווליום ובקבוקי הוודקה על הגגות. שלב ראשון זה כבר הסינון הראשוני שיש לנו במעגל החיצוני, לראות מי מגיע---
אלי זרחין
יש שם שוטרים באופן קבוע?
רמי יצחק
בוודאי. זה דורש מאיתנו המון המון כוח אדם בימי חמישי ושישי. כבר שם יש את הסינון הראשוני, בשלב של הכניסה, לראות מי מגיע מתודלק, מי הבעייתי, אפשר לעשות עליו חיפוש, לחפש סכינים, דוקרנים למיניהם. המעגל הבא זה המעגל של הסינון הראשוני, בכניסה למועדון. כמובן הצפה של שוטרים וחיכוך מתמיד וחוק האלכוהול, שדי עזר לנו להוריד את עוצמת הלהבות באזור הזה, עם הסמכות שיש לנו פשוט לקחת את האלכוהול ולשפוך אותו. כל זה הוריד בצורה דרסטית---
היו"ר דני דנון
היו סגירות של פיצוציות במתחם?
רמי יצחק
המון, המון, כל הזמן. אתם רוצים לראות נתונים יבשים? אני יכול---
אלי זרחין
אנחנו שמענו שמוכרים בפיצוציות שם כל מיני, לא יודע מה זה, סמים חוקיים.
רמי יצחק
אני לא יודע מה זה סם חוקי.
היו"ר דני דנון
בוא נראה נתונים.
רמי יצחק
למשל היתה לנו הפעלה בשנה האחרונה---
היו"ר דני דנון
של סגירות פיצוציות לדוגמה.
רמי יצחק
אנחנו כל הזמן בודקים את הפיצוציות. בשנה האחרונה סגרנו שש פיצוציות באותו אזור.
היו"ר דני דנון
לכמה זמן?
רמי יצחק
הסמכות שלנו עד 30 יום, ומפה אנחנו ממשיכים גם לבית משפט, מוכיחים ומראים. נניח, אם יש מישהו שחוזר על עצמו, אז מבקשים מבית משפט לסגור אותו ליותר. את שש הפיצוציות סגרנו ל-30 יום.
שלמה מולה
לגבי הסגירות, הרי יש תחליף כל הזמן.שמעתי ברדיו לפני שבוע וחצי, בשעות הבוקר, 'מה הבעיה? שיסגרו, עושים הזמנה באינטרנט, כמו פיצה'. אם יש לכם נתונים.
רמי יצחק
תראה, בסוף ימצאו את הפרצה. אני יכול להגיד, אני אתחיל מהתשובה למה ששאלת, ואני אחזור לפה ואני אעבור לשם. סמים שאסורים בחוק, הם צריכים להיות בפקודת הסמים. איך אמרנו? אין ואקום. הם רואים מה נכנס? אוקי, הם מוציאים למחרת בבוקר חומר חדש, שעד שאתה מקבל אותו, ואנחנו ברחוב שומעים שנכנס חומר חדש, אוקי, אתה בא אומר, 'מה זה?' הוא אומר 'בבקשה, תבדוק, זה לא שייך', מפה אתה שולח אותו למעבדה אנליטית במטה הארצי, יש חומרים שלוקח הרבה הרבה זמן לקבל ולדעת ממה החומר הזה מורכב.
אלי זרחין
החומרים האלה במושגים שלי הם כמו תרופה, פיצוציה לא אמורה למכור אותם, שבית מרקחת ימכור אותם.
רמי יצחק
זה אמור להיות סם נטו. ומפה למעבדה, ממעבדה אנליטית למחוקק, למחוקק, אדוני, יש אחת, שתיים, שלוש, לפקודת הסמים, וזה לוקח זמן ובינתיים הם עשו את הקופה. פרסמנו מחר בבוקר, אין חגיגת, אין זה, אין זה, סבבה, הלאה, נקסט. לוקח, מערבב חומר חדש. זה לא נגמר.
שלמה מולה
אתה יכול להגיד לי כמה מקרי אלימות היו לכם באזור, אם בכלל, סמוך למועדונים?
היו"ר דני דנון
יש נתונים?
רמי יצחק
אין לי נתונים לגבי כמה מקרי אלימות יש בסוף שבוע. אני יכול להגיד לך שבכל סוף שבוע יש לנו המון אירועים.
שלמה מולה
לא, אני מחפש מספרים.
רמי יצחק
ברור לי שאתה מחפש מספרים, אבל איזה מספרים? אתה מחפש אלימות. מה זה אלימות? תקיפה, גנבה, גנבת טלפון, מכה? סטירה? קטטה? דקירה? מה זה אלימות? ב-24 שעות במרחב יפתח יש לך בין 100 פלוס מינוס אירועים כאלה, בפחות מ-24 שעות.
שלמה מולה
אני מדבר יותר על הקטטות והדקירות בעיקר. אלימות קשה.
רמי יצחק
כל 24 שעות לפחות 100 אירועים כאלה, בכל סוף שבוע.
שלמה מולה
כל סוף שבוע 100 אירועים?
רמי יצחק
בכל 24 שעות יש לנו עשרות אירועים של אלימות, בכל המרחב. עשרות.
היו"ר דני דנון
אנחנו מתמקדים באלימות מועדונים.
רמי יצחק
במועדונים, נכון לתקופה הנוכחית, כיוון שאנחנו מסתכלים בפרספקטיבה ארוכת טווח, ועם כל הפעילות שלנו במועדונים הצלחנו להגיע לאיזה שהוא מצב שבו כמות המועדונים שהיתה נניח עד לפני שנתיים, היו עשרות מועדונים, היום יש לנו הרבה הרבה פחות.
שלמה מולה
למה?
רמי יצחק
בגלל ההתמודדות שלנו.
אלי זרחין
שאתה סגרת.
רמי יצחק
לא סתם סגרנו. סגרנו בגלל כל האירועים שהיו שם, האלכוהול, הקטטות, הבעיות האלה, "הצלחנו" אכן לסגור את המועדונים ולהוריד שם את העוצמה של הלהבות.
אלי זרחין
הבעלים של המועדונים מאוד מעוניינים שאצלם לא יהיו קטטות בפנים ולא יהיו בלגנים.
רמי יצחק
בוודאי. בעל מועדון על פי החוק הוא אחראי למה שקורה במועדון. זאת אומרת אם יש קטטה בתוך המועדון, הוא אחראי, ואנחנו---
היו"ר דני דנון
ברשותך, אפשר להתקדם עם המצגת?
רמי יצחק
במצגת זה פחות נתונים, כי אנחנו ניסינו, עוד פעם, לקלוע למה שאתם רוצים וקשה לנו עם הפילוח הזה.
היו"ר דני דנון
בוא נראה, אנחנו כבר נתכוונן תוך כדי תנועה.
רמי יצחק
דיברתם על הפיצוציות. מדברים על קטינים, בגלל מה ששאלת קודם על תעודת הזהות, בא קטין לפיצוציה, לפעמים יש אנשים שנראים יותר מבוגרים, מה לעשות, הוא נראה יותר מבוגר והוא אומר לך 'לא לקחתי', אבל הוא מחויב לבקש בפיצוציה, במיוחד בשעות האלה, ולכן ההתמודדות שלנו היא נורא בעייתית עם זה. לכן נדרשנו להפעיל סוכנים קטינים בדבר הזה וסוכנים קטינים זה לא דבר---
אלי זרחין
מוכר שמוכר אלכוהול לקטין זו עברה פלילית?
יעל אורן
סוכנים קטינים? אתה יכול להרחיב קצת?
היו"ר דני דנון
כן, יש נוהל של היועץ המשפטי שאפשר הפעלת סוכנים קטינים. מדובר בחבר'ה לפני גיוס שלא גרים באזור המגורים שבו הם מופעלים. עם החומר הראייתי הזה הולכים לבית משפט ואפשר להגיש כתב אישום נגד בעל הפיצוציה.
רמי יצחק
זו אחת הדרכים.
יעל אורן
זה באישור ההורים שלהם?
רמי יצחק
בוודאי. זאת מסכת אישורים שאני מתחיל להזיע רק מלהתחיל את התהליך.
היו"ר דני דנון
כי אם לא, אם לוקחים שחקן, אין הרשעה אחרי זה בבית משפט. אם אתה לוקח מישהו שנראה ילד.
יעל אורן
זה מאלה שהיו עם תיקים לפני כן?
רמי יצחק
אין מצב, אסור.
היו"ר דני דנון
מתנדבים במשמר האזרחי.
יעל אורן
יכול להיות שתמורת זה, אתה יודע...
רמי יצחק
לא, אלה ילדים טובים.

מה זה עולה חדש מבחינתנו. מ-86'.
אלי זרחין
אני בטוח שיש לכם הרבה מאוד ילדים שהם בני עולים, ילידי הארץ וכאלה שהם גם דוברי השפה וכבר לא עולים.
רמי יצחק
לסבר לכם את האוזן, זה כללי.
דנה גורדון
זה כלל התיקים שנפתחו, לא רק לעולים.
היו"ר דני דנון
איפה אתם פה, יפתח?
רמי יצחק
מתחילת השנה, ב-2010, 12. מ-2011 יש לנו פה כבר 22, לנוער עולה בכללותו. זה התיקים שיש לנו, וכמובן בסוף איך אתה מתרגם את זה, כן או לא, לכתב אישום, בית משפט. תראו את הנתונים, 5. זאת מלחמה קשה, זה לא קל להגיע לדברים האלה.
אלי זרחין
ברובם אין ראיות מספיק לבית משפט.
רמי יצחק
זה הרבה יותר מסובך מזה. בסוף, אל תשכחו, אנחנו נמדדים בראיות בבית משפט, כן, לא. טיעונים לעונש, אתה מכיר את זה.

יש לנו 63, בערך. עוד פעם, הם נפתחים ונסגרים כפטריות אחר הגשם. סתם דוגמה, גם אני יכול לתקוף מחר בבוקר איזה שהוא מועדון, בגלל מכירה סיטונית של אלכוהול, סמים, קטטות וכל מיני, סוגר אותו ל-30 יום, מתחיל בית משפט, מחר בבוקר הוא מחליף בעלים וזה כבר משהו אחר. מלחמה שלא נגמרת, פטריות אחר הגשם.

זה מה שציינתי קודם, אוקי, שתו אלכוהול. ועוד פעם, מה זה אלימות? מדחיפה, קטטה, ומזכיר לכם שהיה, ולא עולים, את הקסדה המפורסמת, שלא מזמן הסתיים המשפט, מכלום. פשוט בכלום. הוא בכלל לא היה מעורב, הוא פשוט בא, רק דפק לו את הקסדה והרג אותו.
שלמה מולה
63 מקומות בילוי, זה כולל גם פאבים.
רמי יצחק
לא, מועדונים ודיסקוטקים.
היו"ר דני דנון
קטינים זה עד גיל 18.
רמי יצחק
כן, אז זו החלוקה. אתם רואים סך הכל את האחוז של הקטינים.
היו"ר דני דנון
היום בערב לדוגמה מה האחוז של הקטינים מול ה...
רמי יצחק
על פי החוק הוא לא יכול להכניס קטינים, אבל אתה תראה את ההתגודדויות בחוץ ותבין מה קורה. בסוף הם ייכנסו או לא ייכנסו, החבר'ה כן רואים, משטרה לא משטרה, ינסו, יכניסו, נראה ככה, ההוא נראה ככה---
היו"ר דני דנון
לא, אם אתה לוקח את כל מתחם המסגר, חמישי בלילה, כמה אחוז קטינים? בהערכה?
רמי יצחק
אני לא יודע, אבל זה הרבה. בוא נגיד ככה, הם באים מאשקלון, מרמלה, מלוד, מרחובות, מקומות שלא משופעים ב... ותל אביב זה כמו איזה פרוז'קטור במדבר, שיש חושך וכולם מגיעים. זה גם הנורמטיבים וכלה באלה שמחפשים את הבעיות האלה, ומזרח ירושלמים, בהמוניהם פה.

תראו את הפילוח של העברות בסך הכל.
היו"ר דני דנון
65% תקיפה.
רמי יצחק
זו האלימות, אבל זה עדיין לא עונה על כל הספקטרום של האלימות שיש.
היו"ר דני דנון
מה ההבדל בין תקיפה לחבלה חמורה?
רמי יצחק
תקיפה זה אגרוף שלא קרה כלום, חטפת, נפלת, קמת, לא נזקקת לטיפול רפואי. חבלה חמורה, זה כבר נזקקת לטיפול רפואי, וזה כבר משהו שהוא הרבה יותר מעבר לזה.
אלי זרחין
שוד מזוין זה גם סכין?
רמי יצחק
כן.
היו"ר דני דנון
תקיפת שוטר ושיכורים.
רמי יצחק
זה כל הזמן. אתה רואה אנשים שפשוט לא יודעים מה קורה איתם.
היו"ר דני דנון
אבל יש לך נער בן 16, כשהוא שיכור והוא מקלל אותך והוא זה, התקיפה היא מילולית או רק פיזית?
רמי יצחק
אנחנו לא מדברים בכלל על מילולית. יש לנו הרבה, אנחנו אומרים להם, 'חבר'ה, אל תיקחו את זה אישית', אז מילולית אנחנו כבר סופגים בנחת, אין לנו בעיה עם זה.
שלמה מולה
מעשה מגונה ואונס זה 4% או 13%.
רמי יצחק
4%.
טל לב ארי
זה הולך ומחמיר בשנים האחרונות? נגיד אם אתה לוקח שלוש שנים אחרונות, אתה רואה איזה שהיא הגברה במשהו?
רמי יצחק
אנחנו רואים דבר נורא פשוט, כשאנחנו מתמקדים במה שאתם מבקשים, בנושא המועדונים, בגלל שאנחנו צמצמנו בצורה דרסטית את כמות המועדונים, זה במגמת ירידה.
היו"ר דני דנון
רמי, הנתון הזה מאוד מעניין אותנו.
גיל-עוזר של ח"כ דנון
יש לך פילוח לפי ארץ המוצא?
רמי יצחק
דיברנו על זה קודם, אנחנו לא שואלים.
גיל-עוזר של ח"כ דנון
אתה לא יכול לדעת, נכון.
רמי יצחק
מחר בבוקר נתחיל, יגידו לנו מי זה יהודי. אתה מכיר את ה...
היו"ר דני דנון
מכל עשרה קטינים שייעצרו בסוף השבוע הקרוב, שישה מהם יהיו עולים.
רמי יצחק
במקום שלנו פה זה מה שיהיה. נניח אם תלכו לירקון, זה יהיה אחרת.
קריאה
החבר'ה ממזרח ירושלים, איפה הם פה?
רמי יצחק
ילידי הארץ.
היו"ר דני דנון
האחוז של האתיופים באוכלוסייה היום הוא 1.8%, נמוך בתוך ה-60%.
רמי יצחק
נמוך מאוד. אני יכול להגיד לך בעדינות שאנחנו מדברים בערך על... האחוז של האתיופים הוא נמוך. אבל אני יכול להגיד לך איזה שהוא נתון לגבי האתיופים, שבסך הכל יש פה איזה משהו שאנחנו רואים אותו, זה לא אמפירי, שהנתון לגביהם הוא נמוך ויש שינוי באחוזים ככל שהם מתבגרים.
היו"ר דני דנון
מה לגבי 18-21?
רמי יצחק
ככל שהם בגיל היותר צעיר, הם פחות מסתבכים, אבל ככל שהם מתבגרים, אנחנו פוגשים אותם יותר.
היו"ר דני דנון
יש יותר מ-60%.
רמי יצחק
זאת אומרת ברגע שבעדה האתיופית הבחור מתבגר יותר, אנחנו פוגשים אותו יותר.
היו"ר דני דנון
האתיופית או גם חבר העמים, או שניהם?
רמי יצחק
האתיופים.
שלמה מולה
מעניין אותי מבחינת הנתונים שלכם, של עובדים זרים. אנחנו יודעים שבמיוחד האריתריאים, או האתיופים, או הסודנים, היכולת שלהם להגיע למועדונים היא הרבה יותר אפקטיבית מאשר ללכת ל... אתה יכול להגיד משהו על זה, אם בכלל?
רמי יצחק
בגלל שהם דוברי שפה טיגרית, אז יותר נוח להם. לא רק שיותר נוח להם, מבחינת צבע עור יותר נוח להם להיכנס למועדון ולהרגיש יותר---
שלמה מולה
נכון. אני מחפש את רמת המעורבות של הזרים.
רמי יצחק
זרים, באלימות? זה משהו אחר לחלוטין. אין לי פה את הנתונים, זה משהו אחר לחלוטין, נושא הזרים.
יוגב
אני יכול להגיד שבאזורים שלנו המעורבות נמוכה מאוד. פוגשים את העובדים הזרים, החבר'ה הצעירים של העובדים הזרים, יותר ביום יום, יותר ברחוב, יותר בתחנה המרכזית מאשר במועדונים. במועדונים של הליין האתיופי, כמו שאמרנו, זה חבורות חבורות שמגיעות ממקומות מסוימים ויש להם קשר חברתי. זאת אומרת מישהו שבא מבחוץ לא מוצא את עצמו שם. כמו שאמרת, הניגרים, האריתריאים, הסודנים או הדרפורים, יש להם מועדונים משלהם.
שלמה מולה
יש להם מועדונים משלהם. באזור התחנה המרכזית הישנה.
יוגב
נכון, הם פחות מעורבים עם הנוער האתיופי שלנו.
רמי יצחק
לגבי הנתון הזה, עדיין, כמו שנאמר, נוח להם יותר בנווה שאנן שם. אם הייתם שם, אני לא יודע מי ראה שם את המקומות שבהם נוח להם יותר, יש פחות זליגה לכיוון המועדונים, בוא נגיד ככה.
יעל אורן
לגבי האתיופים, כשדיברתם באחוזים, זה רק במרחב יפתח?
רמי יצחק
אני מדבר אך ורק על מרחב יפתח.
אלי זרחין
גם רחוב המסגר נחשב מרחב יפתח?
רמי יצחק
כן.
היו"ר דני דנון
בוא נתקדם.
רמי יצחק
פה, בגדול, מה שדיברתי.
היו"ר דני דנון
זה מעניין אותי, זה סיכום על הקטינים. המוסלמים זה 51%? זה מזרח ירושלים?
רמי יצחק
חבר'ה, זה לא אמפירי.
היו"ר דני דנון
מה זאת אומרת לא אמפירי?
רמי יצחק
אלה לא מחקרים, אין לנו את הפילוח של הרוסים ולא את הפילוח של האתיופים.
שלמה מולה
אז על פי מה זה?
רמי יצחק
זה על פי, נקרא לזה ניתוח יבש בסוף כשאתה מקבל את הדוח.
היו"ר דני דנון
אני לא מבין משהו, השקף הקודם הראה 60% קטינים---
רמי יצחק
אין לי בעיה לפלח. אתם עוד פעם מבקשים ממני לפלח את זה לפי המוצא וזאת בעיה. עוד פעם, זה משהו שהוא מוכלל, כך כך אחוז מוסלמים, כך וכך אחוז של ילידי הארץ---
היו"ר דני דנון
אבל כשאתה עובר לשקף הבא, כתוב לך שם 'רוסים 2%'.
רמי יצחק
זה מה שאמרתי לך קודם.
היו"ר דני דנון
אז בתוך היהודים יש אחוז גדול מאוד של עולים.
רמי יצחק
כן.
שלמה מולה
פה 40% של ילידי הארץ, אני מעריך שאתה מוצא גם יוצאי אתיופיה שם.
רמי יצחק
בוודאי. בוודאי.
היו"ר דני דנון
מה עוד יש לנו לראות?
רמי יצחק
זו חלוקה גיאוגרפית. על פי הסיכום, כמו שאתם רואים, יש פה כור היתוך, אבל במקום שלא כדאי להיות בו. בוא נגיד, אתם לא תשלחו את הילדים שלכם לכור ההיתוך הזה. לא תישנו בלילה ותשימו לו שלושה-ארבעה מאבטחים, כי המקום בכללותו לא חביב. חלק מההתמודדות, יוגב, שנמצא פה עכשיו, יוגב הוא קצין בצוות החקירה המיוחד שלנו שמתמודד עם תופעות, עם מקרי רצח וכל הדברים האלה, והוא היום בתורנות של קצין מועדונים. זאת אומרת לא משנה שיש לנו עכשיו קצין תורן שמתכלל את כל האירועים במרחב, רק לסיפור של המועדונים יש לנו קצין עם כוח של כמעט 40 שוטרים שמטפל רק בסיפור הזה. לירון הוא מתחנת לווינסקי שמתעסק בעיקר עם התופעה של הזרים. אוקי, הזרים, אבל כל השטח של המועדונים נמצא אצלו. זאת אומרת הוא נמצא פה בהתמודדות שלו ביום יום.
היו"ר דני דנון
זו התחנה החדשה?
רמי יצחק
כן.
היו"ר דני דנון
זה בתחנה המרכזית, המועדונים לא שם.
רמי יצחק
המועדונים בשטח האחריות שלהם. גיאוגרפית זה אצלם.
חומה פינצ'ב
בהליך המעצר, היה ועצרת נער קטין, יש מצבים שבהם יש לכם בעיה של תקשורת שפתית עם העצורים?
רמי יצחק
בוודאי.
חומה פינצ'ב
איך בעצם אתם מתקשרים?
רמי יצחק
לשמחתנו יש לנו כור היתוך. גם במשטרה יש כור היתוך, אז יש לנו חוקרים שמדברים רוסית ודוברים אמהרית, וזה בסדר, מסתדרים.
חומה פינצ'ב
זאת אומרת לא יכול להיות מצב של חוסר הבנה בין הקטין לבין החוקר על רקע אי הבנת השפה.
רמי יצחק
זה שהוא יטען את זה בבית המשפט, זה לא יעזור לו.
שלמה מולה
מבחינת השפה, ברוב המועדונים של האתיופים כמעט לא מדברים אמהרית. כמעט.
רמי יצחק
לא הבנתי את ההערה, למה היא נוגעת.
שלמה מולה
שלא אמורה להיות בעיה של שפה.
רמי יצחק
היא דיברה על החקירה.
אלי זרחין
מה שהוא אומר, שילדים יוצאי אתיופיה, הם בעיקר מדברים עברית. רובם לא יודעים לדבר אמהרית.
ברהן מלדה
יותר לגבי ההורים, הרי יש את הנושא הזה שברגע שקטין נעצר, צריך ליידע את ההורים. איך אתם מצליחים לאתר את ההורים בשעות האלה?
רמי יצחק
לא קל, יש כאלה שמנדבים את המידע ויש כאלה שלא רוצים ש... אם הורים לא רוצים, בסדר---
ברהן מלדה
אבל לכם אסור לחקור אותו בלי ההורים, לא?
היו"ר דני דנון
מה הנוהל? נעצר היום קטין אתיופי בן 16, מובא לפה למטה, יוגב, הרביץ למישהו, תקף מישהו, הוא נעצר והוא מובא למטה, מה קורה איתו?
יוגב
מביאים אותו לתחנה, מתקשרים להורים שלו. רובם לא רוצים שזה יגיע להורים, אנחנו מנסים לאתר איכשהו. גם אם אני מאתר את ההורים, יש לי אפשרות לבוא, כדי למנוע מההורים לשבת בחקירה, אלא אם, בסייגים מסוימים, עלולים להעלים ראיות או להפר את זה, או שההורים עלולים לפגוע בקטין עצמו.
שלמה מולה
יש לכם שוטרים אתיופים?
יוגב
כן.
היו"ר דני דנון
אבל אם אין שיתוף פעולה, הוא לא רוצה להתקשר להורים, מה קורה אחר כך?
יוגב
אנחנו מעכבים את החקירה עד שמישהו מהמשפחה יודע שהוא עצור, או מגיע לפה לחקירה עצמה.
אלי זרחין
אסור לחקור לפני שהורים מגיעים.
יוגב
אסור לחקור, וגם התייחסות לקטין, בכל זאת, גם הבטיחות וגם אנחנו מבינים את הרגישות של קטינים. אני יכול להגיד לכם שרוב הקטינים שמגיעים לפה, לא קשור אם הם אתיופים או רוסים, מגיעים שיכורים. הם לא תמיד זוכרים את מספר הטלפון, הם מתנהגים בצורה אלימה. עוד פעם, ליידע את ההורים בכל מקרה חייבים.
אלי זרחין
אם נער עצור, איפה מחזיקים אותו?
יוגב
במשרד.
אלי זרחין
---יש מקום לנערים?
יוגב
יש אגף לקטינים. אצלנו בתחנות אין אגף מיוחד, לכן אנחנו משאירים אותם פה. יש לנו חדר מעצר, רגיל, אנחנו לא שמים אותו בחדר מעצר רגיל, כי זה פלילים וזה קטין.
היו"ר דני דנון
מה ההבדל בין מעצר של נוער עולה לנוער שאינו עולה, מבחינת ההורים? הם מגיבים, לא מגיבים?
רמי יצחק
היינו הך. אף אחד לא נעים לו, אלא אם כן הוא כבר נער מועד שהם כבר מכירים את זה. אבל רובם, אתה יודע, לא כאלה ש---
שלמה מולה
אני מסתכן ואומר, אני אומר, לא תמצאו נער יוצא אתיופיה שהוא פחות מ-10-12 שנה בארץ. לא תמצאו כאלה.
אלי זרחין
שמה זה אומר?
אברהם מיכאלי
זה אומר שבארץ מתקלקלים. זו בדיוק הנקודה.
שלמה מולה
בדיוק, תודה רבה.
אברהם מיכאלי
אלה שבאים באים עם מנטליות אחרת ופה אנחנו, מדינה טובה, קולטים אותם טוב.
שלמה מולה
זאת אומרת בשנים הראשונות שלהם בארץ, הרי אנחנו יודעים שההורים בדרך כלל אחרי שנתיים-שלוש עוזבים את מרכז הקליטה, אפילו אחרי שהם הלכו לדיור קבע, אני אומר לכם את זה מידיעה, הם לא מגיעים למצב של אלימות ושל אלכוהול ובילוי במועדונים. הבעיה שלנו מתחילה כשהם חוצים את השש, שבע, שמונה שנים. זאת בעיה אמיתית. אני אומר את זה מידיעה, אבל אני מציע לכם לבחון את הנקודה הזאת.
היו"ר דני דנון
פנימיות. בעבר עלתה נקודה שנוער עולה בדרך לפנימיות, שעוצר פה במרחב, הוא מועד לפורענות.
שלמה מולה
או כשהוא חוזר מהפנימיות, במעברים.
לירון
אני אדבר איתך על זה הכי פשוט. אני מתמודד בכל יום שישי, אני מביא במיוחד כוח שאני מוריד אותו מהלילה של יום שישי, שהוא בעייתי לא פחות מבחינתי, אבל אני מוריד אותו במיוחד כדי להביא אותו לתחנה המרכזית החדשה כדי להתמודד עם הנוער האלים והשיכור, שאו חוזר מפנימיות שיכור בימי חמישי, נשאר פה באזור---
קריאה
כשהוא חוזר מהפנימייה הביתה.
לירון
הם מגיעים לתחנה המרכזית תל אביב ביום חמישי, יוצאים לבלות, חוזרים לתחנה המרכזית שיכורים, אחרי שהם כבר כמעט 24 שעות, אם לא יותר, שיכורים, ובעצם ממתינים לעלייה לאוטובוס. החל משעה שש בבוקר אנחנו מתחילים לראות זליגה של נוער, בעיקר נוער אתיופי, שמגיע מהמועדונים ורוצה להגיע למקום מגוריו על בסיס אוטובוס. מגיעים, ממתינים. משום מה הם לא עולים על הקווים הראשונים, הם נשארים לשתות עוד קצת אלכוהול בתחנה, עד שבע, שמונה, תשע בבוקר, ובעצם אז עולים.
יעל אורן
הם לא הולכים בכלל הביתה?
לירון
הם הולכים הביתה לקראת תשע, עשר, אחת עשרה בבוקר. אחרי שהם המון זמן ערים. אני יכול להגיד לכם שהתופעות שם הן תופעות אלימות קשות, גם בינם לבין עצמם, וכששוטר מגיע להפריד, אז הם מאחדים כוחות והם נגד השוטר. לא פעם ולא פעמיים חבר'ה אתיופים פשוט כיתרו את כל השוטרים, ואני מדבר על משהו כמו ארבעה, חמישה שוטרים שמגיעים. הם מכתרים אותם ופשוט זורקים עליהם בקבוקים, כיסאות וכיוצא בזה. היה לנו מקרה לאחרונה שאפילו היה לנו כלבן במשמרת, שאמור לתת לנו מענה לכל תקיפה של שוטר, וגם הכלב, קפצו עליו, וגם לכלב הרביצו. הכלב עם רסן, עם זמם, הוא לא יכול לתקוף. הם לקחו את זה לתשומת לבם, הבינו את הרעיון ופשוט קפצו עליו ו---
היו"ר דני דנון
בעבר היתה תקשורת עם ראשי הפנימיות, שלא תהיה עצירה בתל אביב. זה קרה, זה קורה?
אברהם מיכאלי
מה זה לא תהיה עצירה? הוא בא להורים שלו הביתה.
היו"ר דני דנון
לא, אבל יש אפשרות שהחלפת האוטובוסים לא תהיה בתל אביב.
רמי יצחק
היתה אפשרות של פיזור בדרך, על זה דיברנו, שלא יתרכזו כולם בתל אביב. אכן, מה שאתה אומר זה נכון---
היו"ר דני דנון
זה קורה או שבפועל---
רמי יצחק
זה קורה, המינון הוא פחות, אבל עדיין זה קיים.
אברהם מיכאלי
איך אתה יכול למנוע ממנו לא לחזור למקום המגורים?
שלמה מולה
לא, נניח מי שמגיע מהפנימייה, הוא אמור לנסוע לבאר שבע, אין שום סיבה בעולם שהוא יהיה פה. למה אי אפשר לקחת אותו מחיפה ישר לבאר שבע?
אברהם מיכאלי
לקחת אותו לבאר שבע, לקח אוטובוס אחר, חזר לתל אביב. באמת, איפה אתם חיים?
רמי יצחק
אבל זה יהיה כבר יותר קשה.
שלמה מולה
יותר קשה לבוא, אין אוטובוסים---
אברהם מיכאלי
אני אגיד לך מה אני מבקש מכם. אתם הרי נתקלים בתופעה הזאת מספר שנים, אתם יכולים לזהות בעצם את המקור של אותם בני נוער שהם פיכחים, לא שהם שיכורים. השאלה היא מה ניתן לעשות כמניעה, מול כל הגורמים, ולטכס עצה כיצד לא להגיע למצבים האלה שהם נמצאים בהם. אני לא יודע, הסעות, זה רעיון שאני לא יודע איך מגיבים לו.
היו"ר דני דנון
אנחנו לא מקיימים את הדיון פה כרגע. אנחנו רוצים לסייר. בהסעה נמשיך לדון בזה. בוועדה נקיים את הדיונים שצריך.
שלמה מולה
אפשר שאלה? מרכז המידע לנוער שהיה, של יוצאי אתיופיה, נסגר?
רמי יצחק
מזמן נסגר.

הישיבה ננעלה בשעה 01:30

קוד המקור של הנתונים