ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 26/07/2011

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סעיף 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא: מצוקת הצימרים בצפון הארץ - דיון מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
34
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

26.7.2011

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 189

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שלישי, כ"ד בתמוז תשע"א (26 ביולי 2011), שעה 13:00
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סעיף 21 לחוק מבקר המדינה,
בנושא
מצוקת הצימרים בצפון הארץ – דיון ומעקב
נוכחים
חברי הוועדה: יואל חסון - היו"ר
אנסטסיה מיכאלי
מוזמנים
שמואל גולן, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

זיאד אסעד, מנהל בכיר למנהל אגף שלטון מקומי, משרד מבקר המדינה

דוד פילזר, מנהל האגף להנחיות ולתקנות תכנון ובנייה, משרד הפנים

שלום גולדברג, מהנדס ראשי, משרד הבריאות

חנה סלע, מהנדסת מחוז הצפון, משרד הבריאות

ואיל כיוף, מנהל אגף תיירות כפרית, משרד התיירות

לינה חדאד, רכזת אגף תיירות כפרית, משרד התיירות

שמרית יחזקאלי, רכזת באגף תיירות כפרית, משרד התיירות

בועז מועלם, יו"ר משותף, ארגון בעלי הבריכות והצימרים

יעקב רוזנווסר, יו"ר שירותי מים בע"מ, ארגון בעלי הבריכות והצימרים

יעקב קירמאיר, יגל, שירותי מים בע"מ, ארגון בעלי הבריכות והצימרים

אברהם מדינה, מתכנן מערכות בריכות שחייה, ארגון בעלי הבריכות והצימרים

אינג' רועי בן נסים, מתכנן מערכות בריכות שחייה, ארגון בעלי הבריכות והצימרים

עו"ד אביטל חורף, מנכ"ל ארגון בעלי הבריכות והצימרים

דוד רייכרט, ארגון בעלי הבריכות והצימרים

עומר מלמוד, יועץ לנושאי מים בבריכות שחייה, ארגון בעלי הבריכות והצימרים

עו"ד ד"ר סער פאוקר, יועץ משפטי, התאחדות האיכרים
ייעוץ משפטי
עו"ד תומר רוזנר

דניאל באומגרטן, מתמחה
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
יונה, חבר המתרגמים בע"מ
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה, עפ"י סעיף 21 לחוק מבקר המדינה,
בנושא
מצוקת הצימרים בצפון הארך – דיון ומעקב
היו"ר יואל חסון
צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא הבקשה לחוות-דעת מבקר המדינה על-פי סעיף 21 לחוק מבקר המדינה, בנושא מצוקת הצימרים בצפון הארץ, דיון מעקב. כולם זוכרים את הדיון הקודם, את הדברים שהיו שם, מאז היו דין ודברים, אני חייב להגיד, מצד אחד, לזכות הגופים הכלליים, היה תהליך של עבודה, היה שולחן עגול, היו פגישות, היו תהליכים והיו התקדמויות אבל עדיין זה לא הגיע לאן שרצינו שזה יגיע וזה עדיין לא נמצא במקום שבו אנחנו יכולים לבשר בפתיחת עונת הקיץ, שאנחנו לא מעמידים בסכנה את הענף התיירותי החשוב הזה, של צימרים בצפון הארץ ואנחנו גם לא פוגעים באטרקציה התיירותית הזו וגם לא פוגעים במי שמפעילים את זה, שכידוע לכם, דיברנו על זה, דיסקסנו את זה, שזה אחד ממנועי התנופה המרכזיים, הצמיחה, המרכזיים, של צפון הארץ. מבקר המדינה, נציג מבקר המדינה, שמואל גולן, אתה היית, אתה שמעת, אנחנו עוקבים, יש לך משהו להגיד עכשיו?
שמואל גולן
למיטב זיכרוני, אז סיכמנו שהם ישבו בשולחן עגול וינסו ליישר את התקנות לטובת הבריכות והצימרים ומעט החדרים.
היו"ר יואל חסון
נכון. קיבלתי מכתב, שוחח אתי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' גמזו ואמר לי שהגיעו למכתב מוסכם שהוא באמת נמצא בידי, בחתימת בועז בר ניר מנכ"ל משרד התיירות, פרופ' רוני גמזו מנכ"ל משרד הבריאות, והם כתבו כך: "הנדון – בריכות שחייה וצימרים. נוכח תיאום והסכמה בינינו כפי שיפורט להלן, אנו מבקשים שישקול מחדש את הצורך בהעלאת הנושא לדיון בוועדה לביקורת המדינה". ואז הוא אומר מה ההבנות שהם הגיעו. כמו שאתם רואים, הם עשו את הישיבה. קיימים הבנה ותיאום מוחלט בין משרדי הבריאות והתיירות, בהקשר למדיניות והדרישות, כולל הקלות בבריכות השחייה והצימרים. שני המשרדים פרסמו מסמך הנחיות מוסכם, ביחד עם כל הנוגעים בדבר, המסמך מוצג באתר משרד הבריאות. מוזר שהוא לא צירף לי אותו, אני מקווה שאתם צירפתם, שיש לכם אותו פה.

נערכו מספר דיונים בשיתוף כל הגורמים במסגרות שונות, הדרישות הובהרו והוסכמו. בין השאר נתבקשו נציגי בעלי הצימרים לשלוח מסמך מקצועי המפרט הצעות מקצועיות, המסמך טרם התקבל. לדעתנו, יש לשלוח את כל ההשגות והטיעונים ובתוכם המסמך המקצועי ממשרדי הבריאות והתיירות טרם הדיון לבדיקה והתייחסות ולא לראות ולבחון אותו לראשונה בדיון הוועדה. לאור הנ"ל, נראה לנו הדיון וכן הלאה.


בואו נתחיל רגע בנייר הזה של עטר, יש את הנייר הזה, על מה מדברים המנכ"לים. יש לי פה משהו, אני לא בטוח שזה זה.
יעקב רוזנווסר
הראשון ליולי זה ניסוח כללי שאף מהנדס ועדה מקומית לא הצליח להבין למה הם מתכוונים והניסוח של ה- 3 ליולי הם מפנים שם לסעיף רישוי עסקים 7.א.ב. וגם הוא נתון במחלוקת איך מפרשנים אותו. נכון להיום, אף מהנדס ועדה מקומית לא מתייחס למסמך הזה, מכיוון שהוא טוען שהוא פוגע בחוק התכנון והבנייה.
היו"ר יואל חסון
המהנדס הוא מטעם משרד הפנים?
יעקב רוזנווסר
מטעם משרד הפנים. עד שלא יתואם כל המהלך הזה ביחד, זה פשוט לזרוק סיפורים לאוויר. ולגבי משרד התיירות, אני רוצה לומר עוד דבר. משרד התיירות בהחלט לא מילא את תפקידו בקטע הזה ואנחנו תכף נשאל אותו גם למה, מכיוון שאנחנו העברנו מסמך מלא ומפורט איך פותרים את הבעיה ולא איך מורחים אותה וחלק מתוך העניין זה שהם נכנסים לשניים-שלושה סעיפים ולא נותנים פיתרון. ואני אומר כאן, בגדול יש לנו שני סוגי בעיות כאן, שהם מתפרשים גם על חוק התכנון והבנייה, גם על תקנות התברואה 1994 וגם על נושא של חוק רישוי עסקים, שזה בסמכותם של שני משרדים ושני שרים נפרדים. אין את התיאום איך לסגור את זה. משרד התיירות הוא בעצם שחקן צופה, אין לו שום יד ורגל בנושא הרישוי ובנושא הכל. הוא בתור ממליץ פה בקטע הזה.


אנחנו היום נמצאים בשתי בעיות. אותם אנשים שקיבלו היתר בנייה כחוק, ושתקנות 2008 אומרות שהם לא צריכים לעשות שום שינוי, מכיוון שהתקנות נכנסו לאחר קבלת ההיתר, בפועל לא מצליחים לקבל רישוי עסק. זה היה המקרה שלי. ואם רוצים, אני אפרט פה תכתובת של שלושה קלסרים.


יש קבוצה שנייה, שרוצים לקבל את היתר הבנייה ואת רישוי העסק ולא יכולים ואז בא פקיד משרד הבריאות ואומר – יש לך היתר בנייה? אין. יש לך רישוי עסק? אין. אני סוגר אותך. בגלל שהוא לא מסוגל לעמוד גם בדרישות ואני תכף אפרט אותן. ואז הבעיה העיקרית קורית היום כשחברות הביטוח מתנערות מאתנו. תיירן שנמצא חלילה במקרה שילד נפגע שם בבריכה שלו או בצימרים שלו, עומד בפני תביעה של מיליוני שקלים אלא שחברת הביטוח אומרת – אתה לא מצליח להשיג רישיון עסק, ממילא אין חלות של פוליסת הביטוח שלך. אז אנחנו פה בעצם נמצאים במצב שהפקידים סוגרים לנו את כל הפרנסה. ואף אחד מהם לא מוכן לדבר אתנו וזו הבעיה העיקרית, אדוני היושב ראש. אנחנו בעקבות הדיון פה, פנינו למנכ"ל משרד הבריאות ואמרתי לו – בוא, תכנס ועדה, שניים-שלושה איש מאנשי הצימרים, עם אנשי משרד הבריאות, משרד הפנים, נפתור את הבעיה. זה ישיבה של שעתיים ואנחנו באים עם פתרונות חוקיים, מוסדרים. לא הסכים. הגענו לישיבה במשרד התיירות ב- 5 לינואר 2011. קבענו שם כחלק מההחלטות שמתקיימת ועדה מצומצמת, צימריסטים, פנים ובריאות. ועדה מהירה, שעתיים, פותרים את הבעיות. יש לנו את הפתרונות איך להציג את זה. פניתי למנכ"ל ואמרתי לו – הנה, אתה רואה? גם הישיבה הזאת, של השולחן העגול, לפי בקשת יושב ראש חסון, אמרה בואו נעשה ועדה ותשב אתנו, תשמע מה יש לנו להגיד. הרי אנחנו אנשי השטח, לא אתה. הוא כותב לי – לא, אתם תפנו לוועדה הבין משרדית לרישוי עסקים ואנחנו בערך מספר 800 בתור של הוועדה הזאת, שצריכה לעשות שינויים בחוק הארכאי הזה של רישוי עסקים והוא לא הסכים, עד היום, לתת להם לשבת אתנו.


בישיבה הנוספת שהיתה, ב- 5 לאפריל 2011, העלינו עוד פעם את העניין, במסגרת הטענות שלנו, שבעצם אי-אפשר להתקדם, אתם לא נותנים לנו לשבת. ועוד פעם הוחלט שאותה ועדה מצומצמת, פנים, בריאות וצימריסטים, ישבו ביחד וידבירו את הבעיות. הרי אף אחד לא יכול להציג את זה מכל הזוויות כמונו וכמוהם יחד. ואז, מאז ועד היום פנינו עוד פעם שלוש פעמים אליהם – בואו, שבו אתנו, דברו אתנו. לא מוכנים לדבר.


והכי גרוע – נמצאת פה איתנו הגב' חנה סלע, למרות שבדיון הזה של 5 לינואר במשרד התיירות הוחלט שרק משלושה צימרים ומעלה מתחילים לדבר על רישוי עסקים, ארבעה ימים אחר-כך, ב- 9 בינואר, היא כותבת מכתב לכל מהנדסי התכנון והוועדות המקומיות, שבעצם צוחקת על כל ההחלטה ועל האנשים שהיו שם גם מטעמה. היא אומרת – מבחינתי, מהראשון אתם חייבים בכל התנאים. אז אל מי אנחנו מדברים?


אני בא לבקש. לי יש בריכה בהיתר, אבל לבועז, הוא בא לוועדה, הוועדה המקומית גליל תחתון, מוציאים לו את המסמך ואומרים לו – מצטער, תלך חזרה לכנסת, לך לשר הבריאות, לך לפנים, אתה לא יכול לקבל מאתנו שום דבר. זאת אומרת, יד ימין לא יודעת מיד שמאל ואת הדבר האלמנטארי של לשבת לדבר, אי-אפשר להגיע אליו.
היו"ר יואל חסון
חבר'ה, למה אתם עושים את זה? תסבירו לי מה קורה. אתם מצד אחד באים לוועדה.
חנה סלע
הדברים לא מדויקים.
יעקב רוזנווסר
הנה המכתב. אם זה לא מדויק, תקני אותי, אני עכשיו אביא גם ליושב ראש את הסיכום מ- 5 לאפריל, ותגידי לי מה לא מדויק.
היו"ר יואל חסון
מה אתם רוצים? שבסוף מבקר המדינה יגיד איפה האמת? אתם רוצים בכוח התערבות של מבקר המדינה? אני לא מבין את זה. אני מנסה לפתור את זה בדרך טובה. מה, אין לכם רצון לקדם את התיירות בצפון?
חנה סלע
אנחנו עובדים לפי החוק.
היו"ר יואל חסון
אבל החוק, תקשיבי, זה המשפט הכי קל להגיד. אני יכול להוכיח לך שיש לך יכולת תמרון הרבה יותר רחבה ממה שאת חושבת, בחוק. סליחה, היתה הסכמה?
יעקב רוזנווסר
שיפסיקו עם המשחקים. אני אראה לך את המכתב, תגידי אם את חתומה.
היו"ר יואל חסון
בסדר, אז מבקר המדינה יבדוק וייתנו תשובות למבקר המדינה.
יעקב רוזנווסר
זה המכתב שלך, כן או לא? בואי, תגידי.
שלום גולדברג
אתם רוצים תשובה? אני יכול לדבר.
היו"ר יואל חסון
אני רוצה פיתרון. אני רוצה פיתרון. תגידו לא איכפת לכם התיירות בצפון? אני לא מבין אתכם. מה אתם עושים?
חנה סלע
רגע, אבל זה על בריכות שחייה פרטיות, זה בכלל לא קשור.
יעקב רוזנווסר
תקראי את כל המכתב שלך.
חנה סלע
סליחה רגע.
היו"ר יואל חסון
תקראי את זה.
יעקב רוזנווסר
תקראי עד הסוף.
חנה סלע
זה לא רלוונטי בכלל. רגע.
היו"ר יואל חסון
גברתי הנכבדה.
חנה סלע
סליחה, רגע.
היו"ר יואל חסון
את אומרת שזה לא רלוונטי?
חנה סלע
לא.
היו"ר יואל חסון
היא אומרת שזה לא רלוונטי.
חנה סלע
רק שנייה.
שלום גולדברג
נפתור את הבעיה הזאת וניתן תשובה עקרונית.
היו"ר יואל חסון
אל תיתן תשובות עקרוניות, תן תשובות תכל'ס.
חנה סלע
שנייה, סליחה.
שלום גולדברג
יש פה בעיות. בתכל'ס אני מוכן לתת.
חנה סלע
על מה המכתב הזה? הנדון של המכתב הזה, זה היתרי בנייה לבריכות שחייה פרטיות. הוצאתי את המכתב הזה לכל הוועדות המקומיות, על-מנת שלא יעבירו אלינו בקשות להיתרי בנייה לבריכות שחייה פרטיות, זה דווקא הקלה.
יעקב רוזנווסר
תקראי בבקשה עד הסוף, את פשוט אומרת דברים לא נכונים.
חנה סלע
הוועדות המקומיות נהגו לשלוח אלינו את כל בריכות השחייה. אז דווקא זה מקל, כתבתי להם שלא יעבירו אלינו לחוות-דעת בקשות להיתרי בנייה לבריכות שחייה פרטיות. אז מה לא טוב בזה? ומבקשים, והוועדות המקומיות אומרות שאין לנו אנשי מקצוע בתחום, ואנחנו לא יודעים לבדוק את התוכניות של בריכות השחייה. עשינו להם טובה, ואנחנו במצוקת כוח אדם, ועשינו להם את השירות הזה ובדקנו את התוכניות. אז אמרנו, אם כל מה שיש פה, אנחנו כן בעד להקל, ואל תעבירו אלינו יותר. אז אני לא מבינה מה לא טוב בזה.
יעקב רוזנווסר
את יכולה לקרוא את הפסקה האחרונה שכתבת שם?
חנה סלע
אתה מבין?
היו"ר יואל חסון
תקראי את הפסקה האחרונה.
חנה סלע
אני עובדת במשרד הבריאות לא שנה ולא שנתיים. כשאני מוציאה מכתב אני מתייעצת עם הממונים עלי, עם היועץ המשפטי, עם עמיתים לעבודה, כל מילה כאן שקולה. אני מוכנה לשבת עם מי שאתם רוצים ולהסביר. אבל יש לי הרגשה שלוקחים את זה למקומות אחרים, לא נכונים.
היו"ר יואל חסון
לא, אנחנו רוצים לפתור את הבעיה, גברתי.
חנה סלע
אבל סליחה. המכתב הזה הוא לא רלוונטי לצימרים, ליחידות שמעל שלושה צימרים. על זה אנחנו מדברים היום. אמרתי על פחות – אל תעבירו אלי את התוכניות.
יעקב רוזנווסר
תקרא מה כתוב כאן ותגיד לי איך אתה מבין את זה ואיך מבין את זה יועץ הוועדה המקומית.
חנה סלע
לא קראתי את המכתב, רק שנייה.
יעקב רוזנווסר
היא כותבת במפורש שכל צימר מהראשון צריך רישוי עסק. את סתם אומרת דברים לא נכונים ואת יודעת את זה בגלל שאני פניתי ליועץ המשפטי שלכם ופניתי לממונה עלייך, רופאת הצפון, ואמרתי לה, סלע חנה מוציאה מכתבים שגויים.
חנה סלע
אז זה לא, עם פחות משלושה צימרים, אז לא.
יעקב רוזנווסר
זה לא מה שכתוב במכתב.
חנה סלע
אם זה רשום, אני אבטל את זה.
היו"ר יואל חסון
תראי איזה נזק זה גרם.
יעקב רוזנווסר
את אומרת יחידה פרטית, נכון? מה זה פרטית אצלך, רק שאני הבעל-הבית משתמש, זה פרטית אצלך, וזה לא נכון, בגלל שגם שלושה הם פרטית. ואת מטעה פה. את שכחת מה את כותבת.
חנה סלע
בריכות שחייה פרטיות אינן נדרשות.
יעקב רוזנווסר
תקראי עד הסוף, תראי מה שסימנתי בצהוב שם.
חנה סלע
אז מה, אני לא מבינה.
יעקב רוזנווסר
תקראי עד הסוף ותביני מה שכתבת. ותראי גם איך רואה את זה כל מהנדס מתכנן, כל מהנדס של ועדת תכנון. כתוב שם שכל שימוש עסקי, כולל צימרים, מחייב כן רישוי. מה את אומרת לא יודעת? ואת יודעת שהקושי הוא מתי זה מוגדר פרטי ומתי לא.
חנה סלע
פעילות עסקית כלשהי.
יעקב רוזנווסר
נכון, או. עסקית כלשהי. פעילות עסקית כלשהי, וזו הבעיה. פה הבעיה.
חנה סלע
אבל הוצאתי את זה ב- 9 לינואר.
יעקב רוזנווסר
ארבעה ימים אחרי הסיכום, בדיוק הפוך מהסיכום.
חנה סלע
איזה סיכום?
יעקב רוזנווסר
של משרד התיירות. ארבעה ימים ואני כתבתי ליועץ המשפטי חמישה מכתבים על זה.
חנה סלע
אני אתקן את זה.
יעקב רוזנווסר
איזה סיפור, חצי שנה אנחנו עם זה.
היו"ר יואל חסון
בסדר, היא אמרה עכשיו. היא תתקן את זה.
חנה סלע
אז אני אתקן את זה, מה הבעיה?
יעקב רוזנווסר
מה הבעיה? עברה חצי שנה ואנחנו בלי ביטוח ובלי רישוי, זה הבעיה. ענף שלם.
היו"ר יואל חסון
תן לה לחזור על מה שהיא אמרה. תחזרי על מה שאמרת.
חנה סלע
מה שראוי לתקן, אני אתקן.
היו"ר יואל חסון
לא, אמרת קודם אני אתקן, אני אתקן, לא אמרת אם ראוי.
חנה סלע
אני אתקן, אני אתקן.
היו"ר יואל חסון
את תתקני?
חנה סלע
אם זה פחות משלושה צימרים, אני אתקן.
היו"ר יואל חסון
יפה. תודה רבה לך.
חנה סלע
זה חשוב.
היו"ר יואל חסון
שמעתם מה היא אמרה? פחות משלושה.
יעקב רוזנווסר
לא, שלושה ומעלה, פלוס יחידת הדיור של האדם עצמו, הפרטית.
בועז מועלם
סליחה, את צריכה לתקן את זה מעל שלושה צימרים.
חנה סלע
נכון.
היו"ר יואל חסון
זה היה הסיכום.
בועז מועלם
מעל שלושה צימרים.
יעקב רוזנווסר
מהצימר הרביעי, ליתר דיוק.
היו"ר יואל חסון
אז אני מבקש שתגידי את זה. תגידי את מה שאמרת. מעל שלושה צימרים.
יעקב רוזנווסר
היחידה הפרטית של המגורים.
שלום גולדברג
סליחה, סליחה, סליחה, אתם באמת, אל תנהלו את משרד הבריאות.
בועז מועלם
סליחה, אבל זה הסיכום.
היו"ר יואל חסון
זה הסיכום. אני יכול להראות לך את הסיכום. מנכ"ל משרד הבריאות אמר לי את זה בקולו, מה אתה רוצה?
שלום גולדברג
נכון.
היו"ר יואל חסון
אז אני לא אומר משהו שאתם לא הסכמתם.
שלום גולדברג
סליחה.
היו"ר יואל חסון
אל תגיד לי סליחה.
שלום גולדברג
הנחיות של מהנדס ראשי, אלה שקובעות, לא מהנדס מחוז מוציא הנחיות. אם אתם רוצים.
היו"ר יואל חסון
תסלח לי רגע. אני שואל אותך שאלה פשוטה. היה צוות, ישבתם כולכם, הסכמתם. אז למה אתה עכשיו חוזר בך מהסיכום? היא מסבירה שבטעות הוציאה מכתב שאומר אחרת, אז היא מבקשת להבהיר את עצמה.
חנה סלע
זה לא בטעות.
שלום גולדברג
אני אבהיר, לא היא.
יעקב רוזנווסר
הנה, אתה רואה?
היו"ר יואל חסון
אתה רוצה להבהיר-?
שלום גולדברג
אני אבהיר, כן. ההבהרה צריכה להיות ארצית.
חנה סלע
מה שצריך לתקן, אני אתקן.
יעקב רוזנווסר
איך בעל צימר מחד-נס, יכול להתמודד עם הצוות הזה, איך? איך הוא יכול להתמודד אתם?
היו"ר יואל חסון
מה התפקיד שלך?
שלום גולדברג
אני המהנדס הראשי לבריאות הסביבה.
היו"ר יואל חסון
OK, אתה המהנדס הראשי לבריאות הציבור.
שלום גולדברג
בריאות הסביבה.
היו"ר יואל חסון
הסביבה-?
שלום גולדברג
הסביבה. בתוך שירותי בריאות הציבור, המהנדס הראשי, הוא זה שקובע את ההנחיות, את התקנות.
היו"ר יואל חסון
אתה אומר שאתה קובע.
שלום גולדברג
היא כפופה אלי, מקצועית.
היו"ר יואל חסון
אז תגיד את זה אתה. אתה רוצה אתה להגיד?
שלום גולדברג
זה מה שאני מנסה להגיד, לא מהנדס מחוז מוציא כאלה הנחיות.
היו"ר יואל חסון
אבל היא הוציאה.
יעקב רוזנווסר
אז למה הוציאה?
חנה סלע
בשביל להקל.
יעקב רוזנווסר
מאוד הקלת. חצי שנה.
היו"ר יואל חסון
די, די. מספיק. אנשים טועים לפעמים, לא קרה כלום.
שלום גולדברג
אין לנו בעיה עם זה, אנחנו קבענו, סיכמנו, מעל שלושה, זה מסוכם.
היו"ר יואל חסון
מעל שלושה מה?
שלום גולדברג
מעל שלושה צימרים.
היו"ר יואל חסון
כן, מה יקרה?
שלום גולדברג
חייב ברישיון עסק. זה מסוכם עם משרד הפנים.
היו"ר יואל חסון
מה שפחות משלושה, לא מחייב?
שלום גולדברג
לא מחייב.
היו"ר יואל חסון
מה שפחות משלושה.
שלום גולדברג
לא נכנסים לשם בכלל.
חנה סלע
פחות מארבעה.
יעקב רוזנווסר
רגע, רגע, לא נכנסים לשם בכלל-?
היו"ר יואל חסון
הוא אמר – לא נכנסים לשם. מארבעה ומעלה. פחות מארבעה – לא נכנסים לשם.
חנה סלע
אלא אם יש תחלואה.
היו"ר יואל חסון
ברור.
חנה סלע
לידיעתכם, בשבוע שעבר היתה תחלואה, נכנסנו לפחות משלושה צימרים.
היו"ר יואל חסון
מעולה, מעולה.
חנה סלע
11 איש. שלושה היו מאושפזים.
היו"ר יואל חסון
מעולה, תטפלי בהם, גברתי.
קריאה
מאז שביתת הרופאים יש הרבה חולים שהם מתים, ומתאשפזים. מה לא? בוודאי שזה רלוונטי.
שלום גולדברג
כשבאים ומדברים פה על בירוקרטיה ועל כל מיני וכן חופש לעסקים או לא, אנחנו, יש לנו תפקיד לשמור על בריאות.
היו"ר יואל חסון
ודאי, אמרנו את זה מאה פעם.
שלום גולדברג
אומרים את זה מאה פעם, אבל כל פעם שוכחים את זה.
היו"ר יואל חסון
לא שוכחים. בוא, אני אגיד לך, אני יכול לתת לך הרבה דוגמאות לדברים שמסכנים את בריאות הציבור, ואתם לא הולכים בצורה כזאת נוקשה כלפיהם. בוא, אל תיתן לי עכשיו לפתוח את זה, בסדר? עזוב, אני לא אומר לך שלא תשמור על בריאות הציבור, אני רוצה שהציבור שלנו יהיה בריא. וגם שתנפוש בצימר מדי פעם, זה טוב לבריאות.
חנה סלע
אני רוצה להגיד לך משהו על בריאות הציבור, אם יורשה לי, כמה משפטים.
היו"ר יואל חסון
מה, באופן עקרוני, עכשיו?
חנה סלע
באופן עקרוני.
היו"ר יואל חסון
אז תחכי, נשמור את זה לקינוח, בסדר?
חנה סלע
לא, לא.
היו"ר יואל חסון
אני אתן לך.
חנה סלע
זה למבוא.
היו"ר יואל חסון
לא, גברתי, אני אתן לך אחר-כך. בואו נתקדם.


סיכמנו כרגע, סיכמנו על הנושא.
שלום גולדברג
אני רוצה להגיד עוד משהו. עשינו ישיבות ולא שיתפתם אותנו ולא ולא ולא ולא, אנחנו ישבנו אתם איזה חמש פעמים, לפי הסיכומים שלו, אז זה לא שלא הכנסנו אותם לוועדה. אנחנו אחראים. ההנחיות הן שלנו, ההנחיות של בריאות הן הנחיות שלנו. אנחנו שמענו אותם לא פעם, לא פעמיים, אנחנו מקבלים מהם את כל חוות-הדעת, את כל הזה. הם רואים את הצד מהשטח? אנחנו גם רואים את הצד מהשטח. יש לנו אנשים שהם מומחים לנושאים האלה ויודעים בדיוק לטפל ולקבוע את ההנחיות וזה התפקיד שלנו. אז אנחנו שמענו אותם, הם לא יכולים לטעון שלא שמענו.
יעקב רוזנווסר
לא שמעתם. אם אתם לא רוצים להיפגש אתנו, המנכ"ל שלכם נתן הנחיה לא להיפגש אתנו. אתם מדברים אתנו רק בכנסת ובוועדות המשותפות. אנחנו רוצים לדבר אתכם אחד על אחד. להציג את הבעיות, להראות לכם שאתם לא מדברים לעניין.
שלום גולדברג
אתה רוצה שאני אתחיל לספור כמה פעמים נפגשתי אתך?
יעקב רוזנווסר
כמה נפגשת אתי?
היו"ר יואל חסון
תאמין לי, הוא סופר, יש לו טבלת ייאוש.
שלום גולדברג
שלוש פעמים נפגשתי אתך? לבוא לכנסת כדי להיפגש? נשמע לי מגוחך.
יעקב רוזנווסר
הנה, זה מה שהמנכ"ל שלך כותב.
שלום גולדברג
לא, המנכ"ל שלי כותב שמיותר לבוא לכנסת.
יעקב רוזנווסר
שלח אותי לוועדת רישוי עסקים, לחכות 800 בתור שמה.
אביטל חורף
הבעיה נפתרה לכאורה.
היו"ר יואל חסון
התחייבות לדברי הכנסת, זה נאמר.
אביטל חורף
בדיוק. אז בבקשה, שתוך שבוע, שבעה ימים, יוציא את ההנחיה שהוא היה אמור להוציא, כפי שהוא אמר, לכל מהנדסי המחוזות, אני מבקש שתהיה התחייבות.
היו"ר יואל חסון
מתי תוציא הנחיה כזאת, לפי רוח הדברים שאתה אמרת-?
חנה סלע
מופיע באינטרנט. אלה ההנחיות.
יעקב רוזנווסר
אני רוצה שיראה לי את המספר.
היו"ר יואל חסון
זה הדפסתי עכשיו באינטרנט.
יעקב רוזנווסר
אני מבקש שיהיה כתוב לא בלשון סתרים, ללכת לחוק צו רישוי עסקים פריט 1.7.ב', אלא לכתוב במפורש, מארבעה צימרים ומעלה, מתחיל חובת רישוי עסק. כמו שהוא ידע לכתוב בשתי מילים אחר-כך עד עשרה צימרים. בגלל שאף אחד לא מבין את ההנחיות האלו שהן מגלמות בתוכן קוד סתרים.
היו"ר יואל חסון
אדוני, אתה מוכן לסייע לנו ולכתוב את זה בצורה ברורה?
יעקב רוזנווסר
חד וחלק, שכל מתכנן וכל ועדה מקומית ידעו במה המדובר.
היו"ר יואל חסון
אפשר להסכים על זה, אדוני?
שלום גולדברג
אני מסביר למה.
יעקב רוזנווסר
אל תסביר, תכתוב.
היו"ר יואל חסון
לא, תן לו.
שלום גולדברג
מאחר שפריט צו רישוי עסקים לא נקבע על ידינו, זה נקבע על-ידי משרד הפנים, והם יכולים מחר לשנות את זה לשבעה צימרים, אז אנחנו כותבים מה שכתוב בצו רישוי עסקים, הוא מה שמחייב אותנו.
היו"ר יואל חסון
כן, אבל אתה יכול לכתוב את זה ובסוגריים לכתוב.
שלום גולדברג
לכתוב בסוגריים – נכון לתאריך זה וזה.
היו"ר יואל חסון
בדיוק. עד ארבעה צימרים. נכון לתאריך זה.
יעקב רוזנווסר
מאיפה לקחת את המספר עשרה צימרים?
היו"ר יואל חסון
יעקב, הסכמנו. אתם כותבים בסוגריים באתר, אני מחר אבדוק שזה יתעדכן באתר.
שלום גולדברג
אל תבדוק מחר, כי אתה יודע, לכל דבר שאני צריך לשנות באתר, צריך אישור.
היו"ר יואל חסון
ידידי, מתי לבדוק?
שלום גולדברג
אני לא שולט על אתר האינטרנט של משרד הבריאות.
היו"ר יואל חסון
אתה יודע מה? אתה הרי תוציא מכתב למערכת שאתה מבקש להוסיף את זה, נכון? אז תעתיק אותי, בבקשה. זה הכל. תעתיק אותי ואני אוודא מול המערכת שהם מתקנים את זה. ואתה כותב את התוספת עם מספר הצימרים, בסדר? כפי שאתה אמרת עכשיו פה, לדברי הכנסת.


מה עוד יש לנו?
יעקב רוזנווסר
אני רוצה לומר איפה שורש הבעיה בגלל שכל מה שאנחנו עושים כרגע, אדוני היושב-ראש, זה חלק מתוך הבעיה. הבעיה העיקרית זה שהחילו עלינו, על הבריכות הקטנות, כללים של בריכה ציבורית כהגדרתה בחוק וזה לא הגיוני. אני רוצה רק לסבר את האוזן בדבר אחד. יש כאן בריכות שחייה, תנאי משטרת ישראל. כתוב כאן תקנות הסדרת מקומות רחצה, בטיחות בבריכות שחייה, 2004. כתוב כאן בסעיף 3 לחוק הוראות תקנות אלו מהוות חלק בלתי נפרד מרישיון עסק לבריכת שחייה. זה מה שכתוב פה. אנחנו לא מסוגלים לעמוד באבטחה, בצוות מצילים, בצוות מפעילים, במכשיר החייאה, במערכת שלמה של חוקי רישוי עסק שאין להם שום רלוונטיות לבריכה קטנה בצימרים.
חנה סלע
המצילים זה לא אנחנו.
קריאה
זה לא משרד הבריאות.
קריאה
זה משרד הפנים, בסדר. OK. אתם בסדר.
יעקב רוזנווסר
עכשיו, בקטע הזה אין לי טענה אלייך.
חנה סלע
הקלנו במפעילים. הסכמנו.


הסכמנו שיהיה מפעיל אחד למספר בריכות, בתנאי שהוא יכול להגיע תוך 20 דקות.
יעקב רוזנווסר
הבעיה הראשית היא החלת המונח בריכה ציבורית על בריכה קטנה. אנחנו לא מסוגלים, גם החוקים שקשורים לשר הפנים, גם החוקים שקשורים לשר הבריאות, וגם לכל חוק אחר, לא מסוגלים לעמוד בתקנות. באותו רגע שכותבים שבריכה ציבורית חייבת לעמוד בדרישות אבטחה שזה שומר בכניסה, שומר ביציאה, פינוי הבריכה בלילה.
היו"ר יואל חסון
תיירות, לא הסכמנו על זה, בשולחן העגול.
ואיל כיוף
זהו, אז בואו נציג את הסיכומים שהתקבלו בשולחן העגול ומשם נראה איפה המחלוקת.
היו"ר יואל חסון
קדימה, בבקשה. קדימה, כיוף.
ואיל כיוף
בהוראה שלך, כי אמרת שולחן עגול, זה במשרד.
היו"ר יואל חסון
לא שלי, של הוועדה.
ואיל כיוף
של הוועדה, סליחה לשאר הוועדה. והגענו להסכמות שהיו מקובלות על כל הצדדים. קודם כל, רישוי עסק שעכשיו דובר, אנחנו במגע עם משרד הפנים, יש איזה ועדה משרדית שם, שדנה בכל הרפורמה ברישוי עסקים. אשר גרנר במילואים, הבנתי, או בחו"ל, לא סיכמנו אתו, אבל אנחנו במשא ומתן אתו להעלות את הפטור הזה לחמישה צימרים ומטה. עד חמישה צימרים.
היו"ר יואל חסון
כרגע אנחנו כבר הסכמנו שזה ארבעה ומטה, על זה יש הסכמה כבר.
ואיל כיוף
עדיין נמשיך מול משרד הפנים.
שמואל גולן
בנושא רישוי עסקים יש כללים אחרים.
ואיל כיוף
נכון.
שמואל גולן
והם עכשיו מנהלים, הוא מאמץ.
ואיל כיוף
אנחנו ננהל את המשא ומתן מול משרד הפנים, נצליח, זה בטח ייכנס לתוך חוק רישוי עסקים והם יאמצו את זה.
היו"ר יואל חסון
זה ישפיע, אז אנחנו נעלה לחמישה.
ואיל כיוף
כן. בינתיים זה שלושה ומטה.
שלום גולדברג
אז אני אשנה.
היו"ר יואל חסון
נכון.
ואיל כיוף
הבעיה השנייה היא סקימרים או תעלות גלישה. היום משרד הבריאות מוכן לבוא לקראת הצימרים ולאשר תעלות לסקימרים, לתקופה של עד ארבע שנים מהיום, או מיום הסיכום, ובינתיים הם צריכים להתאים את עצמם, את התקנים שלהם, לתקנות משרד הבריאות, לומר שזה מסקימרים עוברים לתעלות.
בועז מועלם
למי? לאיזה בריכות?
ואיל כיוף
בריכות השחייה בצימרים.
חנה סלע
שיש להם היתר בנייה.
בועז מועלם
שכבר יש להם היתר בנייה, זה בדיוק 5%. בדיוק 5%.
חנה סלע
היתר בנייה, זה משרד הפנים, זה לא קשור למשרד הבריאות.
בועז מועלם
זה לא פותר את הבעיה.
היו"ר יואל חסון
ומה נעשה עם אלה שאין להם היתר בנייה?
חנה סלע
הם עבריינים, סליחה. סליחה, הם עבריינים. אתה לא יכול לדרוש מעובד מדינה שיעבור על החוק.
בועז מועלם
סליחה, אני לא מבקש מכם לעבור על החוק.
חנה סלע
אתה כן מבקש.
בועז מועלם
לא לא לא. אני רוצה להגיד לך, כמו שביבי העלה את הדברים, כמו שראש הממשלה העלה את הדברים.
חנה סלע
שישנה את החוק.
בועז מועלם
בשבוע האחרון, בנושא המרפסות במדינת ישראל, ככה גם בריכות השחייה נבנו ללא היתרים וכולם ידעו מזה וכולם עצמו עיניים.
חנה סלע
שישנה את החוק. הוא יכול, הוא יכול. תפנה אליו.
היו"ר יואל חסון
ואיל, תמשיך.
ואיל כיוף
עם כל הכבוד, אתה יודע, אם אין היתר, אנחנו לא אמורים לדון בזה עכשיו, בשלב הזה, בשום מקרה. היתר זה בכלל בעיה אחרת.
היו"ר יואל חסון
בוא נמשיך.
ואיל כיוף
לגבי בריכת הפעוטות, אני חושב שזה, אין מה לעשות, נכון?
קריאה
לא, אין צורך.
ואיל כיוף
עכשיו נשארו כמה נושאים במחלוקת.
יעקב רוזנווסר
סליחה, לפי החוק אנחנו מחויבים בבריכת פעוטות וזה לא מופיע בחוזר פה. אני לא עומד בתקנות רישוי עסקים כל עוד אין לי גם בריכת פעוטות אצלי, זה מה שהחוק אומר, במפורש. אדוני, שיכתבו את זה, זה הכל. שיהיה כתוב בהוראה מסודרת.
ואיל כיוף
בסיכום כתוב.
היו"ר יואל חסון
אבל זה לא יצא בהוראות. ברמת השטח, ואיל, רודפים אותם.
ואיל כיוף
משרד הבריאות צריך לכתוב את זה.
היו"ר יואל חסון
מי, משרד הבריאות צריך לכתוב את העניין של הפעוטות?
יעקב רוזנווסר
כן, משרד הבריאות והפנים.
חנה סלע
זה משרד הפנים.
יעקב רוזנווסר
שניהם יחד.
היו"ר יואל חסון
משרד הפנים, מה קורה אתכם עם הפעוטות? אתם הסכמת על הדבר הזה? אתה מוכן להוציא נוהל כתוב בעניין הזה?
דוד פילזר
אני לא מהתחום של רישוי עסקים, הנציג איננו ויכול לדווח על מה שקרה.
היו"ר יואל חסון
למה הוא איננו?
קריאה
הוא במילואים.
היו"ר יואל חסון
מילואים זה חשוב.
קריאה
יש לו יועצת משפטית שהיא יכולה להופיע כאן ואנחנו ביקשנו שהוא יופיע עם יועצים משפטיים.
היו"ר יואל חסון
טוב, אנחנו נטפל בעניין הזה. מה אמרתם שזה, הנושא של בריכת הפעוטות, צריך לצאת נוהל בנושא בריכת הפעוטות.
יעקב רוזנווסר
כנ"ל עוד דברים פתוחים, כמו נוהל אבטחה.
היו"ר יואל חסון
רגע, רגע, אחד-אחד.
ואיל כיוף
שיציג את זה ונעשה דיון.
היו"ר יואל חסון
מי עוד ממשיך?
סער פאוקר
אני מהתאחדות האיכרים. אנחנו השתתפנו, נדמה לי, בארבע או חמש פגישות עם משרד הבריאות ועם משרד התיירות, בנושא הצימרים. בשונה ממה שנאמר כאן, משרד הבריאות היה מוכן, הוא מוכן, ולפי מה שאני מבין, ממשיך להיות מוכן להיפגש איתנו בנושא הזה ולוקח את ההערות שלנו ברצינות, אבל יש עדיין נקודות מחלוקת ואני אזכיר את העיקריות שבהן, אני לא בטוח שאת כולן, אבל את העיקריות שבהן.


אחד הסיכומים היה שבנושא תכנון ובנייה, תצא תקנה מתקנת שלמעשה מאפשרת לתת היתר בנייה לבריכה, לצימר, בריכה שיש בה עד שלושה צימרים, תיחשב לבריכה פרטית. אני מדבר במישור התכנון והבנייה. במישור של רישוי עסקים זה נפתר, במישור של תכנון ובנייה צריכה להיות התאמה בין דיני רישוי עסקים לדיני התכנון והבנייה. הדבר הזה היה מוסכם. משרד הפנים מסר לנו כבר לפני יותר מחודש שהשר חתם על התקנות אבל מסיבה כלשהי זה עדיין לא פורסם ברשומות ועל זה אנחנו נשמח לקבל הסברים.
היו"ר יואל חסון
מה לא פורסם ברשומות עדיין?
סער פאוקר
התקנה שעושה התאמה בין דיני תכנון ובנייה לדיני רישוי עסקים, במישור של ההרחבה מיחידה אחת לשלוש, השר, כב' שר הפנים, חתם על התקנות האלה, אבל הן משום מה עדיין לא פורסמו.
היו"ר יואל חסון
מי צריך לפרסם אותן?
סער פאוקר
המדפיס הממשלתי אמור לפרסם אותן ואני מבין שזה תקוע במשרד הפנים, זה לא תקוע במשרד המשפטים. אז כאן אנחנו נשמח לשמוע הסבר.


הדבר השני שבמחלוקת הוא נושא הפטור ממציל. משרד התיירות ביקש ואני מוכרח במאמר מוסגר לשבח את משרד התיירות על המאמץ שלו בנושא הזה, ברמות הכי בכירות שם עד רמת המנכ"ל שגם נפגש אתנו. משרד התיירות ביקש לפטור מחובת המציל בריכות שמשרתות עד חמישה צימרים, לגבי הבקשה הזאת עדיין לא ניתנה החלטה.
היו"ר יואל חסון
מי צריך לתת את ההסכמה לזה?
סער פאוקר
את זה צריך לתת משרד הפנים. צריך לשמוע גם את משרד הבריאות.
יעקב רוזנווסר
אדוני היושב-ראש, הראינו סיכום דיון מ- 10 ליוני 2010, שכבר סיכמו ב- 2010 שזה יהיה בפטור, זאת אומרת החובה תחול מעל חמישה ומעלה. ואתה שאלת אותם איך הדבר הזה לא מתבצע, למרות שהנציגים שלהם שישבו פה, חתמו על המסמך המסכם ואותו קיבלנו אנחנו, בעלי הצימרים, כמסמך שלטוני מחייב.
סער פאוקר
הדבר הנוסף שעדיין במחלוקת, שזה נושא מקצועי שעדיין לא נסגר, כי אנחנו אמורים להעביר חוות-דעת מקצועית מטעמנו, זה הנושא של סקימרים, כפי שנאמר קודם משרד הבריאות נעתר לבקשת משרד התיירות וקבע תקופת מעבר של ארבע שנים, שבה הבריכות יוכלו לפעול עם סקימרים. בריכות שנבנו בהיתר, לפני 2008, יוכלו להמשיך לפעול עם סקימרים. כאשר הבקשה שלנו היא לאפשר הפעלת סקימרים גם בבריכות האחרות. משרד הבריאות ביקש מאתנו להכין חוות-דעת מקצועית וחוות-הדעת הזו נמצאת כרגע בהליכי הכנה. זה הסעיף שהמנכ"לים התייחסו בסוף המכתב.
יעקב רוזנווסר
היא הוכנה והופצה, היו כבר באפריל. ואיל, אתה קיבלת את זה להפצה באפריל. המסמך הופץ באפריל.
סער פאוקר
אבל ב- 6 ביוני. ב- 6 ביוני 2011, הפגישה האחרונה שהיתה, נתבקשתם להוציא חוות-דעת מקצועית מתוקנת ולהעביר אותה למשרד הבריאות. אם שכחתי עוד נקודת מחלוקת, אז תזכירו לי.
יעקב רוזנווסר
נקודת המחלוקת הראשית שלנו בנושא הזה, זה ההגדרה. אם אנחנו בריכה ציבורית, חלות עלינו חובות שהן בכלל לא רלוונטיות לבריכה קטנה בצימרים. זו הבעיה העיקרית. אתה לוקח בוטק'ה ומחיל על זה תכנון ובנייה של רב קומות. זה לא הגיוני. הדבר הזה הוא כלי קטן שצריך להתייחס אליו כבריכה מיוחדת ותקנות 1994 אומרות במפורש שהמנהל, שזה אדון שלום גולדברג, ראה שיש בריכה, עם צרכים קטנים יותר, שמיועדת למספר מוגבל של משתתפים, רשאי לקבוע תנאים של בריכה מיוחדת. זה מה שאנחנו מבקשים שנתיים כבר. תקבעו תנאים. שבו אתנו, נציג את הבעיות, תגידו לנו תחלואה, בקטריולוגיה, אנחנו בעד זה.
היו"ר יואל חסון
שלום, מה אתה אומר? בוא נעשה היסטוריה ונגמור את זה.
שלום גולדברג
ההנחיות של בריכה מיוחדת, לא מכוונות לכיוון הבריכות בצימרים ואם אנחנו מתייחסים לרב קומות או לבוטק'ה קטנה, חוק התכנון והבנייה חל גם על זה וגם על זה וכמובן שהברזל שמכניסים ברב קומות הוא ככה וברזל שבבוטק'ה קטנה, מכניסים אחרת. גם בבריכות השחייה, אחד יכול להגיד אני מעל 1,500 קוב, אז מגיע לי ככה ומי שמעל 50 קוב, זה אחרת.
יעקב רוזנווסר
סליחה, זה התקנות שלכם מ- 2001, אתם עשיתם את הסיווגים.
שלום גולדברג
התקנות שלנו.
יעקב רוזנווסר
אתם עשיתם.
היו"ר יואל חסון
בבקשה לא להפריע לו.
שלום גולדברג
הנושא של בריכה מיוחדת, בריכת שחייה מיוחדת לפי התקנות, קיימות, מבחינתנו, זה בריכות הידרותרפיות, בריכות לנכים, כל מיני דברים כאלה, ששם אנחנו נכנסים למערכת אחרת לגמרי של תקנות ותקנונים, זה לא בריכת שחייה בצימרים. בצימרים אין הגבלה על מי הקהל שמגיע, מה כמות האנשים שמגיעים, סוג האנשים. אני לא מתייחס לבריכות בצימרים כאל בריכות שחייה מיוחדות.
היו"ר יואל חסון
למה, בעצם, למה?
שלום גולדברג
כי זה אותו קהל. הבריכה היא לא מיוחדת.
היו"ר יואל חסון
למה? ההגדרה לבריכה מיוחדת זה לציבור מוגדר, מוגבל במספר. פה, הבריכה מיועדת למטרה מיוחדת, זה אני מבין.
שלום גולדברג
בריכה למטרה מיוחדת זה בריכה למטרה מיוחדת, כמו שאמרתי, בית הלוחם כל מיני כאלה.
היו"ר יואל חסון
ציבור מוגדר ומוגבל. הרי ברגע שיש מספר מיטות, אז אתה יודע שזה מוגבל.
שלום גולדברג
כל בריכה היא לציבור מוגבל. לפי השטח של הבריכה, שלושה מטר מרובע, לבן-אדם.
היו"ר יואל חסון
יכול להיות לי בריכה אולימפית בחצר הפרטית של הבית שלי, שהיא רק לי. למשפחתי. יכולה להיות מאוד גדולה.
יעקב רוזנווסר
במאמר מוסגר, אדוני היושב ראש, היועצים המשפטיים בתוך המחוזות, חולקים על דעתו. הם אומרים שזה בדיוק כוונת המחוקק. לקחת בריכה פרטית ולתת לה הגדרה מיוחדת.
שלום גולדברג
הוא פה מכניס לי סוסים טרויאניים בתוך משרד הבריאות.
היו"ר יואל חסון
חבר'ה, לא לסכסך.
שלום גולדברג
יש משרד ראשי, יש יועץ משפטי ראשי, אנחנו קובעים את ההנחיות מלמעלה.
היו"ר יואל חסון
למה זה משנה? למה אתה לא מוכן לקבל את ההגדרה הזאת לצימרים? זה מאוד מתאים להגדרה.
חנה סלע
השאלה היא מה המשמעות.
שלום גולדברג
מה מיוחד בבריכה?
היו"ר יואל חסון
מה מיוחד בבריכה? זו בריכה שהיא קטנה, היא מיועדת למטרה אחת ברורה, יש בה קהל מוגדר ומוגבל שמשתמש בה. משרתת X צימרים
שלום גולדברג
אבל כל בריכה מיועדת לכך וכך.
היו"ר יואל חסון
תן לי דוגמה לבריכה מיוחדת.
שלום גולדברג
יש לנו שטח של כל בריכה, כמה אנשים יכולים להשתמש.
היו"ר יואל חסון
מהי בריכה מיוחדת? מה, בריכה לנכים?
שלום גולדברג
אמרתי – בריכה מיוחדת זה הבריכות שהן יוצאות מתוך הכללים האלה ושצריך להכניס בהן התאמות.
היו"ר יואל חסון
תן לי דוגמה.
שלום גולדברג
כן, בריכות לנכים, בריכות הידרותרפיות.
יעקב רוזנווסר
זה מטרה מיוחדת, זה סעיף אחר. על זה החוק אמר מטרה אחרת. אני מדבר על בריכה מוגדרת למספר של קהל משתמשים ואתה בעצמך יודע שפוטנציאל הזיהום בבריכה שלי, עם עשרה אנשים, זה הרבה פחות מהבריכה האולימפית, שבאים 5,000 איש הפוטנציאל.
חנה סלע
אני רוצה להגיד לכם מה זה בריכה. בריכה זה כמו אמבטיה ציבורית. בן-אדם ותסלחו לי, הולך לשירותים ולא מנגב טוב, יש לו בפי הטבעת חיידקים ו-וירוסים, וטפילים, דיזנטריה ושיגלה וחולרע. תינוק שמקבל את החיסון נגד הפוליו, מפריש וירוס פוליו דרך הצואה. כל המרעין בישין יש בצואה. לבן-אדם יש פצעים ופטריות ואיברים אינטימיים ולכלוך מתחת לציפורניים ואם תסתכלו על שערות מתחת למיקרוסופ, תראה כמה חיידקים יש שם. אדם עצמו, יש עליו מיליארדי חיידקים. עם כל זה, הוא נכנס לתוך המים. בתוך המים יש אנשים נוספים, אנשים אחרים יכול להיות שיש להם פצעים וחתכים, אין אדם שלא נכנס לתוך בריכה ולא ילגום כמה טיפות מים לפה. אנחנו במשרד הבריאות, באגף לבריאות הציבור, מטפלים באנשים הבריאים, אנחנו לא בתי-החולים. אנחנו עוסקים במניעה. בתוך בריכת שחייה ישנם שלושה דברים חשובים, ולא חשוב אם הבריכה קטנה, עשרה מטר קוב או 600 מטר קוב. אם יש מים עומדים, כל אחד בא עם החיידקים שעליו, ומזהם את המים גם אם המים היו צלולים וטהורים לפני שהוא נכנס. מה קורה בתוך הבריכה? קודם כל, המבנה, הוא צריך להיות כזה שהוא יאפשר לטפל במים, למחזר אותם, לסנן, לחטא, לתקן את ה- PH. אחר-כך, מפעיל, אדם שידע איך לטפל בבריכה, אנחנו לא מוכנים לוותר על איכות המים. אם לא מסננים ומחטאים את המים ברציפות On line, המים יהיו מזוהמים כל הזמן.


אני עובדת במשרד הבריאות 30 שנה, לא היתה לנו תחלואה מבריכות שחייה, עד שהתחילו תחלואה מבריכות בצימרים. אתה חושב שאין לנו? אנחנו עמוסים בעבודה. אנחנו עמוסים בעבודה ואנחנו עובדים לפי סדרי עדיפויות ובגלל המקרים של התחלואה, החלטנו לתת עדיפות לנושא הזה, כי זה התפקיד שלנו – בריאות הציבור וכמה שאנחנו עובדים, אנחנו נצעק ונגיד ונכתוב ונעשה. ולכן, זה לא בריכה מיוחדת. הם רוצים שנקל על כל הדרישות הבריאותיות. עשינו סקר בבריכות שמצאנו דרך האינטרנט, כי לא קיבלנו את הרשימה ממשרד התיירות. הושבנו אנשים, נתנו להם שעות נוספות, חיפשנו והלכנו. הגענו ל- 46 בריכות. מה קורה שם? הם שופכים את הכלור ידנית לתוך הבריכה, ולפעמים מוסיפים חומצה לתיקון ה- PH. כמו תרופה. כשאתה מקבל תרופה והמינון הוא קטן עם מרשם של הרופא, התרופה היא מצילה חיים. כשאתה בולע הרבה כדורים, אדם מתאבד והוא מת. אותו דבר הכלור והכימיקלים שמכניסים לתוך המים, כשמטפלים והמינון הוא מתאים והבקרה היא רציפה, אז זה מטפל במים. אם הוא הולך והוא שופך את זה ידנית, הוא לא עושה את העבודה. בקטע של המים, יש הרבה כלור. יש הרבה חומצה. אם בן-אדם ייכנס, יקבל צריבה, הכלור הוא מסוכן, זה מה שקורה בצימרים. יש לי דו"ח, אני אתן לך אותו. ב- 46 אלה שאנחנו היינו ומה זה הרישיון עסק? הוא מאפשר לפקח. זה הכלי. אני לא המצאתי אותו. הכלי של מדינת ישראל לפקח, הוא חוק רישוי עסקים. בקיצור, זה בנפשנו. ואם מחר תהיה תחלואה, הנה, בשבוע שעבר, 11 איש באחד מהצימרים, מספסופה, חלו, שלושה ילדים התאשפזו בבית-חולים. היה לנו מקרה, אדם יצא מאחד הג'קוזים והם מצאו פסאודומונוס, שזה שם של חיידק במשטח על הגוף ובמים של הג'קוזי. אז לא היתה תחלואה עשרות שנים, זהו.
יעקב רוזנווסר
אני רוצה לענות לגברת, מכיוון שיש פה הטעיה, דקה, אדוני. אני ממשיך את הקו שלה. אני מוכן להמשיך את הקו שלה וללכת אתה אחד-אחד. אנחנו נבקש הגדרה של בריכה מיוחדת, אבל לא יורדים מאף אחת מהדרישות התברואה שלכם, לבריאות ציבוריות.
חנה סלע
הסכמנו לוותר על מלתחות, רגע, מלתחות ושירותים. הרעיון שלי, אפילו. אתה ביקשת. מלתחות הורדנו, שירותים הורדנו.
יעקב רוזנווסר
אנחנו הולכים בקו שלך. כל דרישות התברואה עומדים בעינם. לגבי הנושא של פיקוח, אנחנו מחליטים ככה, ותאשרי לנו אם זה מקובל עלייך.
חנה סלע
אני לא מחליטה.
יעקב רוזנווסר
אז אני פונה לשלום. כל בעל צימר חייב להתקשר עם חברה מוכרת בתחום הבריכות ולקבל טיפול שבועי, אחת לשבוע.
חנה סלע
מה זה טיפול שבועי?
יעקב רוזנווסר
אתם הגעתם לבדיקה?
שלום גולדברג
במקום מה?
יעקב רוזנווסר
מערכת כמו שהיא אמרה. אני רוצה לעמוד במבחן התוצאה.
שלום גולדברג
במקום מפעיל הבריכה?
יעקב רוזנווסר
לא, בלי קשר למפעיל.
חנה סלע
אנחנו לא יכולים לסכם כאן.
יעקב רוזנווסר
אני רוצה לעשות סדר בעניין הזה, כשאנחנו נעבוד כחוק. אני לוקח על עצמי כבעל צימר את כל דרישות התברואה 1994, שעל פיהם אתם פועלים וזה לא נכון שאת פועלת על-פי רישוי עסק, אין לך סמכות שם. הסמכות שלך היא מתקנות 94. על-סמך זה את פועלת וזה מאפשר לך כניסה לחצרים. אנחנו לוקחים על עצמנו את כל הדרישות. תרדו מאתנו בדרישות שהן לא רלוונטיות. לא אבטחה ולא בריכה לפעוטות ולא אלו.
חנה סלע
אבטחה זה לא אנחנו.
יעקב רוזנווסר
אנחנו רוצים לענות לתקנות.
היו"ר יואל חסון
אבל כל עוד הגדרת אותו כבריכה ציבורית, הוא חייב אבטחה.
חנה סלע
איזה אבטחה?
היו"ר יואל חסון
אם הוא בריכה ציבורית, הוא חייב אבטחה.
חנה סלע
אני אמרתי לו איזה בריכה הוא?
יעקב רוזנווסר
אתם מגדירים אותי כבריכה ציבורית.
היו"ר יואל חסון
היא אומרת לך שהיא לא מגדירה אותך ציבורית.
חנה סלע
בחוק התכנון והבנייה, בריכה פרטית.
יעקב רוזנווסר
לצורכי עסק, זה ציבורית, במכתב שלה כתוב.
היו"ר יואל חסון
אם זה לצורכי עסק, זה ציבורי?
חנה סלע
אני לא יודעת אם יש את המילה ציבורי בתקנות שלנו. אין מילה ציבורית.
שלום גולדברג
לא מציל באחריות שלנו, ולא בניית הבריכה באחריות שלנו, ולא נושא בטיחות ולא חשמל. ירדנו מזה. פעם היה שלנו, אני יודע. לקחו את זה מאיתנו ובצדק, כי אין לנו מומחים לא לבטיחות וגהות והתחשמל מישהו בבריכת שחייה לפני שנה. עזבו, אני לא רוצה ללכת בשיטה של חנה ולהפחיד את האנשים, זה לא, לא זאת המטרה שלנו. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה. אבל באמת, הלכנו לקראת הצימרים וישבנו אתם ושיתפנו אתם פעולה. מה עוד רוצים מאתנו? ועוד פעם מציל? עוד פעם להגיד מציל? אנחנו לא קובעים מציל. לא מציל ולא כיבוי אש ולא עזרה ראשונה ולא ולא.
יעקב רוזנווסר
אני רוצה להראות לך את מכתב מנכ"ל משרד הבריאות, הוא מגדיר מה זה בריכת שחייה. המושג של בריכות ציבוריות מופיע במשרד של מנכ"ל משרד הבריאות. לא אנחנו המצאנו את זה.
שמואל גולן
צריך ליצור מדרג שהוא מדרג מיוחד לצימרים, שבן שלוש או עד שלוש או משלוש עד לא יודע כמה, שבמדרג הזה יהיה כתוב מה, איזה כללי רישוי עסקים חלים עליהם, איזה כללי בריאות חלים עליהם, שהם מותאמים למקבץ הזה של השלוש, חמש, שבע, לא יודע, כמה שיחליטו. אחרת, כל הזמן עוסקים פה בפרשנות. כי הם נתלים, ובצדק, והם מבצעים את העבודה שלהם מצוין, משרד הבריאות, הם נתלים על חוק רישוי עסקים ואם חוק רישוי עסקים מגדיר את הדברים האלה, אין להם ברירה אחרת, אלא רק להגדיר את הדבר הזה. וצריך כנראה לעשות עכשיו חשיבה ולראות אם אין מדרג. לזה הם שואפים, דרך אגב.
יעקב רוזנווסר
אדוני, תסתכל בבקשה. מנכ"ל משרד הבריאות, 17 נובמבר 2010, פונה לחבר הכנסת חסון, אומר אנחנו מקיימים דיון במשרד במטרה לבחון שינוי מדרגי בתקנות. עד אז, אי-אפשר לקבל כלום. הוא בעצמו כותב לפני תשעה חודשים את זה.
שמואל גולן
חבל שאין פה את רישוי עסקים, כי רישוי עסקים היה לפחות אומר אם הדבר הזה בכלל עומד בזה. זה גם רישוי עסקים ואז מתאימים גם את התכנון.
היו"ר יואל חסון
מה זה המדרג, יש איזה מדרג שקשור רק לצימרים? אין.
שמואל גולן
אין.
שלום גולדברג
עשינו את המדרג, אולי באופן לא חוקי, כי אנחנו לא רישוי עסקים.
חנה סלע
ויתרנו על שירותים, על מלתחות.
שלום גולדברג
עד שלושה, בכלל אנחנו לא מטפלים. מארבעה עד עשרה, זה נחשב אצלנו עם הקלות. כל מה שכתוב פה באתר האינטרנט, אלה הקלות לנושא של בריכות של צימרים, מארבעה עד עשרה.
שמואל גולן
כן, אבל אז הגדרתם את זה כבריכה ציבורית ובריכה ציבורית, בא רישוי עסקים ואומר – רגע, איפה המציל ואיפה האבטחה?
יעקב רוזנווסר
בדיוק. בדיוק.
שלום גולדברג
לא, אנחנו לא הגדרנו כלום.
חנה סלע
אבל זה החוק.
שמואל גולן
זה פלונטר כזה.
יעקב רוזנווסר
ראש קטן.
חנה סלע
זה החוק. זה החוק.
שלום גולדברג
לא הגדרתי כלום. אני לא מגדיר כלום, אין לי זכות הגדרה. אין לי זכות הגדרה.
חנה סלע
זה לא אנחנו, זה החוק.
שלום גולדברג
מתוך צו רישוי עסקים, אמרנו עד שלושה לא מטפלים בכלל. מארבעה עד עשרה, יש הקלות. מעל 11 אנחנו כבר אומרים אפילו אם זה רק צימרים, זה כבר 11 צימרים, זה כבר אתר, זה בית מלון, נתייחס לזה כאל משהו הרבה יותר רציני, ושם נדרוש את כל מה שאנחנו דורשים. זה בדיוק מה שמופיע באתר האינטרנט שלנו. עשינו את זה בתיאום עם משרד הפנים, עם משרד התיירות, עם שמענו את כולם. אנחנו, עוד פעם, אנחנו מוכנים לשמוע ולשנות עוד משהו, זה לא ישתנה במין קפיצה גדולה. השינויים שאנחנו כבר מסוגלים לעשות, אולי עוד משהו מזערי.
חנה סלע
למה משרד הבריאות מטפל בבריכות שחייה? בגלל המחלות.
היו"ר יואל חסון
כיוף, מה אתה אומר?
ואיל כיוף
מעבר למה שאנחנו דנים פה בשולחן, היא אמרה והביאה כדוגמה 46 יחידות. היום, והוא לא סתם אמר 5% יש להם היתרי בנייה. יש הרבה צימרים שאם רואים את התקנות האלה ורואים את ההגבלות, הם נרתעים ועושים בריכות פרטיות, נטולות פיקוח, ואנחנו לא יודעים מה קורה שם. אם נגדיר, והעניין הוא רק של הגדרה, ברישוי עסקים, של הגדרת בריכה לצימרים, מאחת עד עשר יחידות, זה יפתור, כמו שאמר שמואל, יפתור את כל הבעיות. זה צריך לבוא עכשיו כשיש רפורמה בחוק הרישוי, להגדיר מה זה בריכת צימר.
היו"ר יואל חסון
שלום, אתה מוכן לזה?
שלום גולדברג
אני מוכן. אני חושב שזה נכון.
היו"ר יואל חסון
אבל מי יעשה את זה? מי עכשיו יתחיל?
שמואל גולן
מי שהיה אמור להוליך את זה, זה רק משרד הפנים, רישוי עסקים. הוא המוביל הראשי. הוא המוביל הראשי.
שלום גולדברג
אני, בשתי ידיים, וזה יטיל עלינו אחריות נוספת, מעמסה נוספת, אבל אנחנו למעשה הפקרנו את כל הציבור שנמצא בבריכות אחד עד שלושה.
היו"ר יואל חסון
הם רוצים להיות מוסדרים, תאמין לי, הם רוצים.
יעקב רוזנווסר
אנחנו רוצים את התעודה.
שלום גולדברג
עכשיו הם באים ואומרים – תגדילו לנו עוד יותר את ההקלות.
יעקב רוזנווסר
לא צריך הקלות, אני אומר עוד פעם, אנחנו רוצים לעמוד בכל הכללים, רק אתם צריכים להבין שמה שקבעתם אתם ומשרד הפנים כעמידה בכללים זה פשוט לא רלוונטי. זה תנאי תברואה אחת לאחת, אפילו יותר. הנה, רשום בפרוטוקול, אנחנו מוכנים לקחת את זה על עצמנו. גם כלור, גם PH, גם בקר, כל מערכת אנחנו מוכנים לקחת על עצמנו. תבחן אותנו תוצאתי. יש בעיה בקטריאלית אצלי? סגור אותי מייד. סגור אותי.
חנה סלע
אתה לא עושה בדיקות, איך אני אדע?
יעקב רוזנווסר
מה זה? את יכולה להיכנס לבריכה בכל רגע. תתקני, תעשי מה שצריך.
חנה סלע
תראה לי צימר אחד שעושה בדיקות, אף אחד לא עושה בדיקות.
יעקב רוזנווסר
זה לא נכון. זה לא נכון. תוציאו מכתב באינטרנט, גם אנחנו נודיע לכולם. מהרגע, כולם חייבים בבדיקה.
אביטל חורף
יש הסדר לבריכות גדולות ואני רוצה גם להסביר לאדוני היושב ראש, שהעלה את זה, לא יודע אם זה נרשם בפרוטוקול בישיבה הקודמת, וגם הזכרת את זה עכשיו, קודם, אדוני. צריך למצוא איזה שהיא הגדרה, כמו שגם כיוף אומר, מה זאת בריכה בתוך הצימרים ואיזה תקנות חלות. למשל, לדוגמה, תעלות הגלישה. לא יעלה על הדעת, לא צריך תעלות גלישה באופן קבוע. אני אומר באופן קבוע.
ואיל כיוף
זה בדיון מקצועי, נפרד, נחליט על זה.
אביטל חורף
אבל זה צריך להיאמר, שברגע שתהיה חוות-דעת שאומרת שסקימרים, הכוונה, אני מזכיר לכולם, סקימרים הכוונה למים שמסתנכרנים בבריכה למטה ובקיר, ותעלות גלישה זה למעשה יש בשפה של הבריכה, מהגלים, יוצאים המים החוצה ומסתנכרנים, שהעלות של דבר כזה היא מאוד מאוד מאוד גבוהה, בעיקר לבנות תעלות גלישה בבריכות שהן כבר קיימות, העלות היא אדירה.
חנה סלע
אתה מתכנן בריכות? מה המקצוע שלך?
אביטל חורף
עורך-דין. אבל ראיתי גם איזה שתיים או שלוש בריכות בחיים שלי וגם יש פה את אבי, שאחר-כך יכול לתת את חוות-הדעת המקצועית שלו. אבל יש טענה וחשוב לי שזה יהיה רשום בפרוטוקול. יש טענה שאומרת שאפילו במקרים מסוימים, סקימרים, כשיש מיעוט של משתתפים, סקימרים אפילו עדיפים. למה? כי כל המים במשאבה כל הזמן מסתנכרנים. ברגע שיש תעלת גלישה והמים עומדים, יכולים בצימרים לפעמים אפילו שלושה-ארבעה ימים.
חנה סלע
אפילו בתקנות התכנון והבנייה של 2008, רשום תעלת גלישה היקפית. למה כתבו את זה בתקנות?
יעקב רוזנווסר
בבריכה ציבורית, זה נכון. כל הזמן יש אנשים, יש תחלופה.
קריאה
אנחנו נכנסים לדיון מקצועי.
יעקב רוזנווסר
נכון.
היו"ר יואל חסון
חברים, אני חייב לסכם את הדיון.
יעקב רוזנווסר
עוד משפט אחד. אם בועז ילך היום לוועדה מקומית גליל תחתון, אומרים לו – אתה עומד בתנאי משטרת ישראל? יש לך מציל? יש לך פיקוח? יש לך את כל הדברים? מערכת אבטחה? הוא בחיים לא יכול לקבל היתר בנייה למרות שהוא רוצה היתר בנייה ולעבוד כחוק.
סער פאוקר
אני לא קיבלתי תשובה לשאלה שלי, לגבי התקנות, שהשר חתם עליהן לפני חודשיים ועדיין לא פורסמו.
היו"ר יואל חסון
כתבתי את זה.
סער פאוקר
אפשר לקבל תשובה?
היו"ר יואל חסון
למה לא פורסמו, אתה יודע?
דוד פילזר
התקנות האלו נמצאות בלשכה המשפטית. אני עושה כל מאמץ לחלץ אותן שהן יפורסמו.
אביטל חורף
מישהו הציע פה בוועדה, בעצם, אני חושב שאנחנו צריכים לסיים את השיחה פה, את הפגישה ואת הדיון, לדעתי הצנועה, באיזה שהיא אמירה של הוועדה בעצם שתוקם פה, לדעתי מר גולן אמר את זה, אם אני זוכר נכון לפני כמה דקות, שבעצם תוקם איזה שהיא ועדה בין משרדית. אנחנו, ארגון בעלי הצימרים, ביחד עם משרד הבריאות ומשרד הפנים.
היו"ר יואל חסון
איזה משרד צריך, לדעתך, להוביל את זה?
אביטל חורף
משרד הפנים, בגלל שמשרד הפנים הוא בעצם זה שאחראי.
שמואל גולן
מי שצריך לדחוף את זה, זה גם משרד התיירות.
אביטל חורף
בוודאי, בוודאי. משרד התיירות צריך לדחוף את זה. משרד הפנים הוא בסופו של דבר.
שמואל גולן
משרד הפנים הוא המסנכרן של כל, של תכנון ובניות, של רישוי עסקים.
היו"ר יואל חסון
אני רוצה לסכם. קודם כל, הדברים שנאמרו בנושאים הקודמים, עד ההגדרה הזאת של הבריכות ועד הנושא של ההסכמה על הצורך כנראה לדרג או להגדיר בצורה יותר מסודרת את הנושא של הצימרים ואת ההגדרה שלהם כבריכות, את ההגדרה שלהם מה, איזה סוג בריכות אלו, כל הדברים האחרים שנאמרו, נאמרו והם סיכומים שסוכמו ואני מאוד מבקש, הוועדה מבקשת ומתעקשת ואני אומר לכם, אני אעקוב אחרי זה, עד שאני אראה שזה הגיע לאחרון המהנדסים, אחרת, אני אומר לכם, אני אמרתי את זה גם בתחילת הישיבה קודם, גם לגולן, אני אומר לכם, אם לא, כשאני מגיע למצב שכלו כל הקצין ואני לא מצליח, אני נותן למבקר המדינה, מה לעשות? אני לוקח את התיק, מעביר למבקר המדינה על-פי סמכותי וסומך על שיקול דעתו. ואז כולם, אחרי חצי שנה באים ואומרים – איך לא סגרנו אתך, עכשיו צריך לתת תשובות, עכשיו צריך לתת תשובות למבקר המדינה וזה, ועבר הרבה זמן. הם ישמחו לחדש את הביקורת על התחום.


לכן אני אומר, בואו נחסוך את העניין הזה. אני קודם כל אומר, אני מבקש שכל מה שהסכמנו עליו פה, ירד לדרג השטח, שלום, ירד לדרג השטח ושההגדרה, וגם במה שמופיע באתר האינטרנט, אתה צריך להוציא לי את הנייר הזה, עם העתק אלי, שזו תהיה הגדרה ברורה וחד משמעית. אני מבקש כרגע, אני מבקש שנציג משרד הפנים, משרד התיירות, אתם הקטליזאטור לזה, כי אתם בסופו של דבר אלה שיש להם אחריות מיניסטריאלית לגבי התיירות בישראל וזה עניין תיירות. אבל משרד הפנים הוא זה שצריך להקים את הוועדה הבין משרדית, בשיתוף עם משרד הבריאות, משרד התיירות, נציגי המייצגים של תחום התיירות הצימרים, ארגון בעלי הצימרים, לצורך פיתרון ויצירת המדרג וההגדרה לשירותי הבריכה שיש במסגרת התיירות הצימרית בישראל. אתם צריכים להודיע לי תוך שלושה שבועות מהיום, להודיע לוועדה לביקורת המדינה ולמבקר המדינה, שהקמתם את הצוות הזה והודעתם על מועד, תוך שלושה שבועות יש כבר מועד, הודעתם לי שיש מועד על קיום הדיון הזה. משרד התיירות, אני מבקש מכם לעקוב אחרי ביצוע הדבר הזה יחד אתנו. במידה ואני אראה שהדבר הזה לא קורה ולא מתבצע, אני אומר לכם, אני לא אחזור לדיון נוסף, אני אחזור לדיון נוסף לטובת חוות-דעת 21 ואני אעביר את כל החומר למבקר המדינה, שיקבל את ההחלטות שלו ויעשה את הבדיקה הנדרשת. אין כנראה ברירה. לצערי, לפעמים אני רואה שאם דברים לא נסגרים בוועדה, אז צריך את ביקורת המדינה לשם כך. ואז יצא דו"ח ואז בגלל הדו"ח תצטרכו לעשות את זה ואז הפסדנו איזה שנה, שנה וחצי, וכולם הפסידו. מדינת ישראל הפסידה, התיירות הפסידה, וגם מבקר המדינה הפסיד זמן שיכול היה לטפל בדברים שיכלו להיפתר בהרבה פחות זמן.
יעקב רוזנווסר
בינתיים אנחנו בלי רישוי, אנחנו בלי ביטוח.
היו"ר יואל חסון
אתם עם חלק מהדברים. יש פה דברים שנאמרו שהם יעזרו ויסייעו, אין לי משהו אחר לעשות. גם אם אני אשלח את זה עכשיו למבקר המדינה, יעקב, לא יהיה לך את זה גם בעוד שנה וחצי. להפך, אתה יודע מה יקרה, כולם יעצרו. אז בוא, יש כאן כרגע כיוון חיובי, הולכים לכיוון הזה, כמו שהצלחנו לקדם דברים אחרים, יש פה עכשיו את הסוגיה הזאת, סוגיה כבדה, אגב, היא לדעתי הכי כבדה, ההגדרה הזאת של הבריכה. אני מסכים. אבל יש גם כמה פתרונות ביניים, עכשיו הולכים לדבר הגדול. אני מקווה שנצליח. לא נצליח, נחזור לפה ונגמור את זה.
בועז מועלם
לסיום, למרות שיעקב לקח ממני את כל העניינים שרציתי להגיד, אבל אני לפחות אגיד את משפט הסיום.
יעקב רוזנווסר
מתנצל.
בועז מועלם
כל הפורום הזה מודה לך, יואל, על ההירתמות שלך למען ציבור שלם שהוא מתפרנס מהענף הזה, אנחנו מקווים שבאמת, בסופו של דבר, המשרדים יעשו את מה שהם צריכים לעשות ונצא לדרך חדשה.
היו"ר יואל חסון
אני מאמין ומקווה. עשיתם את זה לא רע בדברים האחרים תמשיכו בעניין הזה ונגמור את זה אחת ולתמיד, זה יוריד הרבה ונדאג גם לבריאות הציבור.
דוד פילזר
אדוני היושב ראש, הבהרות לסיכום. אילו משרדים בוועדה הבין משרדית?
היו"ר יואל חסון
אמרתי – תיירות, בריאות ופנים. יחד עם ארגון, הפנים מנהל ומקים את הצוות הזה, את הוועדה הבין משרדית, תוך שלושה שבועות אתם מודיעים לי על התאריך הראשון של הישיבה ועל הקמת הצוות בתוך זה, חברת הכנסת מיכאלי, את רוצה לומר משהו? באת לתמוך בצימרים ואת באמת דיברת אתי על זה.
אנסטסיה מיכאלי
זה חשוב לי כי אני גם תומכת בתיירות, אני גם בעצמי מטיילת הרבה ואני חושבת שזה ראוי לקדם את זה ואני מברכת את יושב ראש הוועדה.
היו"ר יואל חסון
כי שוחחת אתי על זה באמת.
שלום גולדברג
יש גם ארגון בעלי בריכות שחייה, יש אנשים נוספים שמתעסקים בארץ, כמומחים לבריכות שחייה. אני חושב שראוי שגם הם יבואו.
קריאה
הם פה, סליחה.
שמואל גולן
זאת ועדה מקצועית, הם צריכים לזמן את מי שצריכים לזמן.
היו"ר יואל חסון
בדיוק, הוועדה יכולה לזמן את כל מי שהיא רוצה.
שלום גולדברג
לא רק מכיוון הצימרים, אלא מכיוון הבריכות.
קריאה
והם פה.
היו"ר יואל חסון
אנחנו מתמקדים בצימרים וכיוף, אני רוצה להגיד לך, משרד הבריאות, שאני מודה לכם, אתם באמת עשיתם כאן עבודה חשובה ובעצם הניווט והניהול, אני מבקש מכם את אותה מוטיבציה גם בעניין הזה, ואני, אם לא, נצטרך לחזור לכאן. אני מקווה שלא נחזור לכאן, ונתראה בצימרים.


אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:13.

קוד המקור של הנתונים