ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 18/07/2011

תכנית ההבראה לעיר שדרות

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
22
ועדת הכספים

18.7.2011


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ט"ז בתמוז התשע"א (18 ביולי 2011), שעה 11:20
סדר היום
תכנית ההבראה לעיר שדרות

מצבה הכספי המתדרדר של העיר שדרות – הצעתה של חברת הכנסת רונית תירוש
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יעקב אדרי

זבולון אורלב

שי חרמש

מירי רגב

ליה שמטוב

רונית תירוש
מוזמנים
ליאת גרבר, מנהלת מחלקה בכירה, שוק ההון, משרד האוצר

עו"ד ברוך משולם, המחלקה המשפטית, משרד האוצר

יונתן בר סימן טוב, אגף התקציבים, משרד האוצר

קרן טרנר, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד דלית זמיר, משרד המשפטים

עו"ד יוסף זינגר, משרד המשפטים

סיון להבי, משרד הפנים

שלמה בוחבוט, יושב ראש מרכז השלטון המקומי

דוד בוסקילה, ראש העיר שדרות

הרצל שאובי, חבר מועצת העיר שדרות

פיני קבלו, סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

יוסי נשרי, ראש עיריית קרית אונו

סמי מלול, מרכז פורום ערי פיתוח, מרכז השלטון המקומי

אלי פלוסקוב, ראש העיר ערד

מקסים אוקנין, ממלא מקום ראש העיר ערד

גבי נעמן, ראש מועצת שלומי

רוני כהן, יו"ר מועצה מקומית יבניאל

קובי אלון, מנהל מחלקה מוניציפאלית, מרכז השלטון המקומי

רמזי חלבי, יועץ אסטרטגי, מרכז השלטון המקומי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תכנית ההבראה לעיר שדרות

מצבה הכספי המתדרדר של העיר שדרות – הצעתה של חברת הכנסת רונית תירוש
היו"ר משה גפני
אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים.


אני מבקש לומר לחברי הוועדה והאורחים שקיבלתי פנייה – תכף אני אאפשר לחברת הכנסת רונית תירוש שכתבה לי על זה – לגבי מצבה המתדרדר של העיר שדרות ונאמר שהממשלה – ותלוי איזה משרד, בעיקר משרד האוצר – מבקשת לשים חשב מלווה לשדרות. אני חושב שזאת שערורייה בכל קנה מידה. זאת אומרת, זה הפרס שמקבלת עירייה שפועלת ועומדת בחזית הקשה ביותר של הערים בישראל, עומדת במשך שנים ועומדת בגבורה. עומדת מול מטחי הקסאמים והעירייה מתפקדת באופן יוצא מהכלל. אני מלווה את שדרות מאז שאני כאן בוועדה כיושב ראש הוועדה, וגם לפני כן, אבל כיושב ראש הוועדה אני יודע על הקיצוצים שנעשו במענקי האיזון של העיר ובכל מיני דברים שאני לא רוצה לפתוח אותם עכשיו כיוון שאני מקווה שהתהליך הזה הולך ומשתנה. כתוצאה מהקיצוצים שנעשו על ידי משרדי הממשלה שהיו צריכים לסייע לשדרות כמו לישובים אחרים, גרמו לכך שלעירייה יש גירעון ותוצאת הדבר היא שרוצים או רצו למנות חשב מלווה.
יעקב אדרי
זה גם בניגוד לעמדתו של שר הפנים.
דוד בוסקילה
ממנים.
היו"ר משה גפני
הממשלה לא שינתה את ההחלטה?
דוד בוסקילה
לא שינתה.
היו"ר משה גפני
תכף נשמע אותך.


אני חושב שהדבר הזה הוא חמור ואני חושב שאסור לעשות זאת. אנחנו צריכים לדון בעניין, לקבל החלטה ולומר לממשלה את מה שיש לנו לומר.


לפני שאני אאפשר לדוד בוסקילה ראש העיר ולפני שאני אאפשר לבוחבוט, חברת הכנסת רונית תירוש שהציעה בין היתר גם את ההצעה הזאת.
רונית תירוש
תודה אדוני היושב ראש. אני כמובן חושבת שצריך לשמוע את ראש העיר שדרות. קיבלתי פנייה שבמשך השנים האחרונות חלו על העיר גזרות ועוד גזרות ועוד גזרות כאשר בסך הכול המצטבר קוצצו מקופת הרשות 21.4 מיליון שקלים. אני הבנתי שבחודש האחרון ראש העיר התקשה לשלם משכורות לעובדים. הזכרת כבר את הנושא של החשב המלווה.


אני לא חושבת שיש מה להוסיף על הנימוקים שהועלו קודם לכן במסגרת הצעת החוק שכרגע הצבענו עליה, אבל אני חושבת שצריך לעשות מעשה ולגרום לשר האוצר לחזור בו מהחזרה בו. זאת אומרת, ראש העירייה פנה לשר הפנים, ביקש תוכנית הבראה לנוכח הקיצוצים המתמשכים והפערים שנוצרו אצלו בקופה והגירעונות, שר האוצר הסכים לזה אבל חזר בו.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת שר האוצר הסכים וחזר בו?
רונית תירוש
הסכים לתוכנית ההבראה ששר הפנים נאות לתת לעיר שדרות אבל אז הוא חזר בו ולא ברור למה.
היו"ר משה גפני
תכף נשמע.
רונית תירוש
אולי ראש העיר יסביר מדוע. אני ביקשתי את הדיון הזה על מנת להחזיר לפחות את תוכנית ההבראה. אם יהיה לנו את החוק, אדרבה ואדרבה, אבל כל עוד, ובמקביל, לפחות שתהיה תוכנית ההבראה ששר האוצר כן הסכים לה ואחר כך חזר בו.
שי חרמש
המשא ומתן על תוכנית ההבראה מתנהל כמעט תשעה חודשים.
דוד בוסקילה
לא. שנה וחצי.
שי חרמש
השלבים שלפחות אני מכיר.
היו"ר משה גפני
אני מכיר את כולם. אתה מכיר חלק. צודק ראש העיר.
שי חרמש
כן, אני מכיר חלק. אין ויכוח על הנתונים הכספיים. אין ויכוח שמענק האיזון של העיר ירד בסדר גודל שהוא מבטא כמעט אחד לאחד את גודל הגירעון של העיר.


אני הייתי מעורב בנושאים האלה גם עם שר האוצר ואמרתי שיש כאן גם מימד פרסונאלי ואני אומר זאת ברצינות. יושב כאן ראש עיר שהיה גזבר העירייה, שהיה ראש העיר, שחזר להיות ראש העיר ושבין לבין היה בעצמו חשב מלווה.
דוד בוסקילה
דרך אגב, גם הגזבר שלי הוא חשב מלווה.
שי חרמש
במציאות הזאת יושב ראש עיר כל כך ותיק שגם היה גזבר וגם היה חשב מלוה, וגם הגזבר שלו היה חשב מלווה.
רונית תירוש
וגם הוכיח הצלחות.
שי חרמש
יש כאן קוריוז. הגירעון המצטבר כרגע הוא חד חד-ערכי אחד לאחד בעקבות הורדת המענק. גם בנתונים הפרסונאליים – מי שעומד בראש הרשות היה הגזבר – אם היו באים אלי, ואני לא חבר כנסת, ומבקשים אותי להיות חשב מלווה בשדרות, יש חשב מלווה על חשב מלווה. יש כאן בעיה אמיתית שבתוכניות ההבראה מובנה חשב מלווה. הבנתי את העניין אבל היות שידענו להחריג גם קודם את שדרות כי שדרות היא עדיין שונה מכל מציאות אחרת – וזה מה שהצעתי לשר האוצר והוא לא קיבל – הייתי מציע לא לקחת חשב מלווה אלא שיהיה מעקב חודשי אחר תזרים המזומנים של העירייה. אין לעירייה נכסים. אם העירייה נופלת, אתה תוך חודש רואה את זה. תעשה מעקב של חצי שנה, כל חודש תגיד לראש העיר או לגזבר שב-31 לחודש אוב-1 לחודש יתייצב אצל הרפרנט במשרד האוצר ויראה לו את דוח מצב חשבון הבנקים שלו. אם כעבור חצי שנה מתברר שהעירייה שוקעת ומתדרדרת, נשית עליה את כל העולם ואשתו. כרגע עזוב אותו, תן לו להוכיח את עצמו ולהראות שהוא יודע מה לעשות.
היו"ר משה גפני
מה הייתה התשובה?
שי חרמש
התשובה הייתה לא.
היו"ר משה גפני
עכשיו תיארת לנו חיים שכאלה? אתה מספר לנו את הדיאלוג? אתה רוצה שאני אספר לך על הדיאלוגים שלי עם שר האוצר?
שי חרמש
ועדת הכספים יכולה להציע את ההצעה הזאת. בחצי השנה הקרובה, תוכנית הבראה ובקרה חודשית ואם כעבור חצי שנה תברר שהעירייה מתדרדרת, ימונה חשב מלווה. ראה את זה כהצעה להחלטה.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מודה לך.
מירי רגב
הדיון עכשיו הוא על שדרות או על ערי הפריפריה?
שי חרמש
על שדרות.
היו"ר משה גפני
אנחנו התחלנו את הדיון על למה זרקו אותך מהמאהל.
מירי רגב
נכון. אתה לא מוריד את מחירי הדיור. למה ביטלת את הדיון היום עם שר האוצר?
היו"ר משה גפני
גם כרמל שאמה מהמפלגה שלך ביטל.
מירי רגב
למה אתה ביטלת?
שי חרמש
את אשמה כי את מציעה הצעות וכשבאים להצביע, את מצביעה נגד.
מירי רגב
כשהעליתי את הצעת החוק לפני שבועיים לגבי פיקוח על שכר דירה, שקל זה לא דורש מהממשלה.
היו"ר משה גפני
מה את רוצה ממני? אל תצביעי לליכוד.
מירי רגב
אני אצביע לליכוד ואני אתקן.
היו"ר משה גפני
אז מה את באה בטענות?
מירי רגב
לא אליך.
היו"ר משה גפני
מי מנע את זה ממך? איש יהדות התורה או איש ליכוד?
רונית תירוש
אדוני היושב ראש, אנחנו בשדרות.
היו"ר משה גפני
כל הזמן את באה בטענות. מה אני אשם? אומרים שיש לך כוח בפריימריס.
מירי רגב
זה מה שחשוב לי, מה שהציבור חושב עלי.
שי חרמש
ראינו אותך אחרי שגירשו אותך, מה הציבור חושב עליך.
מירי רגב
זה סיקור שמאלן של מרצ.
שי חרמש
רק לשמאלנים אין דירות. רק לליכוד יש דירות.
מירי רגב
הליכוד מקבל שר אוצר ופקידי אוצר מוכשרים כמו שיש לנו וזה הדבר החשוב.
היו"ר משה גפני
רבותיי, החלק האומנותי הסתיים.


שלמה בוחבוט פנה אלי וביקש ממני, היות שמתקיים הדיון על שדרות, להעלות את העניין - הוא שלח לי גם מכתב – של ערי הפריפריה בכלל ואני מאפשר לו לעשות את זה עכשיו. אחרי כן אנחנו חוזרים לשדרות.
שלמה בוחבוט
בפניכם מונח האני מאשים של הפריפריה . הדברים שאני עומד לומר מתייחסים גם לנושא של חשב מלווה.


לצערי הרב אנחנו חיים במדינה שלא לוקחת את הדברים ברצינות והתוצאה הזאת של הנושא של הדיור, כולם יורים ולכל אחד יש הצעות אבל בסופו של דבר, לאותם צעירים לא יהיו דירות. אגב, זאת ההזדמנות להגיד לכם שגם בערי הפריפריה אין דירות. אדוני היושב ראש, שדרות וערי פיתוח אחרות נכנסו לגירעונות אדירים באשמת האוצר, באשמת מדיניות האוצר. מדיניות האוצר לא התחילה ונגמרה בנושא מענקי איזון וחשוב לדעת את הדברים האלה. כל רשות מקומית, אני אתחיל בחינוך. אני לא יודע אם שמעתם על מה שנקרא צו חינוך. הגענו למצב אבסורדי שבחינוך הרשויות המקומיות – וזה פלט לכל המדינה, זה לא שבמעלות משלמים פחות ובתל אביב משלמים יותר – אני משלם, גם ערד וגם שלומי ובשדרות, אותו הדבר כמו בתל אביב. מה שנקרא צו חינוך. היוצרות השתנו. במקום שהמדינה תשלם 75 אחוזים, אני משלם 80 אחוזים והמדינה משלמת 20 אחוזים. זה אבסורד לא נורמאלי.


אם אני אקח רק את מה שאני משלם במעלות – ואותו הדבר בשדרות וכולי – אני משלם חמישה מיליון שקלים אחזקת בתי ספר וגני ילדים בחינוך המיוחד. משרד החינוך הפסיק לשלם עבור בדק בית. אין דבר כזה בדק בית. משרד הפנים הוריד את תקציבי הפיתוח. משרד הבינוי והשיכון ביטל מענקים לשיפוץ ושיקום שכונות, שכונות ותיקות, מוסדות ציבור. מה זה אומר? בגלל כל הדברים האלה, רשות מקומית כמו שדרות או קריית שמונה, אנחנו לא יכולים לשפץ בתי ספר, אנחנו לא יכולים לשפץ מסודות ציבור, לא מתנ"סים, לא כלום. למה? ירדו כל התקציבים האלה.


רבותיי, מענקי איזון. מענקי האיזון משנת 2003 ירדו בחמישים אחוזים ברשויות מקומיות. בעצם יש מה שנקרא מצ'ינג, מדינת ישראל, שרי האוצר ופקידי האוצר הביאו דבר מאוד חכם. אמרו שנדפוק את כל ערי הפריפריה. איך לא יבואו בטענות? ביטוח לאומי למשל מאשר לי להקים מרכז יום לקשיש. המרכז עולה חמישה מיליון שקלים והם אומרים לי שאני אתן מיליון שקלים מצ'ינג. אין לי מיליון שקלים. מה אני עושה? אני לא בונה. אז הוא לוקח את מרכז היום לקשיש, הולך לרעננה ובונים שם כי שם מוכנים לתת שני מיליון שקלים. אתה מבין מה קורה? הטוטו למשל, שם זה לא רק מצ'ינג של עשרה או עשרים אחוזים אלא הם אומרים לך שהם מאשרים לי מגרש כדורגל בחמישה מיליון שקלים והתנאי הוא שאני משתתף בארבעים אחוזים.

אדוני היושב ראש, חשוב שכל הדברים האלה יהיו מונחים לפניך. המצב הוא קטסטרופאלי. יש התמוטטות בערי הפריפריה והבדיחה הכי גדולה ומרגיזה היא שהיות אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר – וסביר להניח שגם אתם לא יכולים לעשות – שהממשלה ברוב חוצפתה באה לאחד כמו דוד בוסקילה ואומרת לו חשב מלווה. על מה חשב מלווה? למה לא שמו חשב מלווה על שר האוצר ופקידי האוצר על כל הפאשלות? למשל, מרכבה. כמה התחילו? יצא במכרז 500 מיליון שקלים והגיעו למיליארד שקלים. מה עם אותן קרוניות בירושלים, הרכבת הקלה בירושלים? התחילו בשניים וחצי מיליארד, עומדים כבר על שלושה וחצי מיליארד ועוד לא גומרים. מדוע לא שמים להם חשב מלווה?


אגב, כולנו בתוכניות הבראה.
היו"ר משה גפני
אגב, זה לא רק שר האוצר הנוכחי.
שלמה בוחבוט
כולם. אני לא מדבר על שר האוצר הנוכחי. אני אומר לך שזאת חוצפה ואני לא מבין מדוע בוסקילה הסכים לחשב מלווה. זה עלבון לבן אדם. מונחים לפניכם התקציבים ואני שואל אתכם שאלה. עוד פעם לתת דוגמה? התקציב שלי לפני ארבע שנים היה 110 מיליון שקלים אבל הוא ירד ל-94 מיליון שקלים. איך אפשר לנהל רשות מקומית כזאת? אתם יודעים שבשלומי יש לכם טעויות, אתם לא מבקרים, בשלומי עזריאלי בנה שלושה מגדלים והוא משלם חמישה מיליון שקלים ארנונה שנתית ולכן הורידו לו משבעה מיליון שקלים לשנה לשלושה מיליון שקלים בשנה. אתה מבין את זה? אני אומר את זה בצינות. שלומי פתאום התעשרה? מעלות פתאום התעשרה? קריית שמונה התעשרה? אני שואל אתכם. זה טירוף מערכות וזאת בושה. אני אומר לכם שזאת בושה וחרפה שעכשיו באים אלינו ואומרים לנו לקחת חשב מלווה.


אני מבין שרשות מקומית לא מתפקדת, לא גובה ארנונה, לא גובה מסים ולא עושה שום דבר, אבל ברגע שמוכיחים לך שבגלל שהמדינה קיצצה לאורך כל הדרך – ואני יודע שדוד ידע לדבר טוב ממני והוא יציג את הדברים האלה – רבותיי, אנחנו בקריסה טוטאלית. יש לכם את החומר וזה כתוב בו שחור על גבי לבן. אתם יכולים לבדוק.


חברת הכנסת מירי רגב, ראש הממשלה לא מתייחס. אני כותב לו מכתבים כבר יותר משנה בנושא הדיור והזהרתי אותו ואמרתי לו שיהיו מאהלים גם בערי הפריפריה אבל הוא לא מתייחס. שר האוצר לא מתייחס.


לכן קיבלנו החלטה שהחל מיום ראשון הבא אנחנו יוצאים למאבק. הערים הגדולות לא רוצות לשבות ? שלא ישבתו. ערי הפריפריה מיום ראשון מתחילים לצאת למאבק.


אני קורא לך אדוני היושב ראש, רבותיי, הקימו את ערי הפריפריה כזרוע ביטחונית של מדינת ישראל ולכן תפסיקו לדבר על ביטחון. אם אין לי כביש מהיר, על איזה ביטחון אתה מדבר? יש לי ביטחון כלכלי? צעירים עוזבים. אנחנו ערים של יופי, אנחנו ערים של מערכות חינוך מצוינות, אנשים יפים, קלטנו עולים מברית המועצות בעשרות אחוזים, מעלות לבד קלטה חמישים אחוזים, ועשינו את כל הדברים האלה. למה המדינה נגדנו? מדינת ישראל נגד ערי הפריפריה.
היו"ר משה גפני
מעלות היא עיר יפה.
שלמה בוחבוט
כל הערים. לך לערד, לך לנצרת עלית, אבל המדינה נגדנו. אלוהים אדירים. אתם מדברים על דיור? לי במעלות יש שכונה אבל עשרים שנים אני לא מצליח לבנות. עד שקיבלתי הרחבת שטח שיפוט, עד ששר הפנים חתם, עד שזה הגיע לוועדה המחוזית, כל הבלופים האלה שבאים אליכם ומספרים סיפורים. רבותיי, צריך תכל'ס. ערי הפריפריה זקוקים להבראה מיידית, ועל מה אנחנו מדברים? המדינה עשירה. אדוני היושב ראש, יש לכם הרבה כסף אלא שהחלוקה היא לא צודקת ולא נכונה. עם כל הכבוד לנגיד בנק ישראל שהחליט על המשכנתאות, אבל לא אמר שבערי הפריפריה יקבלו משכנתא יותר גדולה מאשר במרכז הארץ. רבותיי, צריך להתעורר.


אני חושב שהמפגש הזה חייב להתחיל היום. חייבים להזמין לכאן את ראש הממשלה ואת שר האוצר כי אנחנו לא מצליחים. 36 שנים אני ראש עיר ואתה תראה מה אני אעשה במערכת הבחירות. רק למי לא להצביע. אני לא אגיד למי להצביע אלא למי לא להצביע כי לא יעלה על הדעת אבל אין מי ששומע אותך בירושלים. יש אטימות. אז מה, לא לדבר יפה? אנחנו מדברים יפה, אנחנו לא משמיצים, אבל גם לא פוגשים אותנו. אני 35 ראש עיר ואני לא זוכר שראש ממשלה לא פוגש אותנו.
דוד בוסקילה
אבל כשכבר פוגשים אותך, מה יוצא מזה? פוגשים אותך, אבל לא יוצא מזה כלום.
שלמה בוחבוט
אבל גם לפגוש. כואב לי הלב על כל מה שקורה, על כל הבנייה לתפארת שבונים והכל נופל. חבר'ה, איך מדינת ישראל לא מתביישת. קריית שמונה, סמל של עמידה. ארבעים שנים. סוגרים ספרייה, סוגרים את המתנ"ס והעיר הזאת הולכת ומתרוקנת. למישהו איכפת? את מישהו זה מעניין? מישהו בא אליו וקיים שם ישיבות ממשלה? מה קרה לעם הזה? השתגעתם? אנחנו צריכים לפנות לאו"מ? למי לפנות?
יעקב אדרי
הבעיה שלך היא שאתה משכנע את המשוכנעים. אנחנו אתך. אתה צודק בכל מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
אני מסכים לחלוטין עם הדברים.


האוצר, אני מבקש התייחסות לשדרות ואם אתם יכולים להתייחס גם לנושא הכללי, נשמח מאוד, אבל קודם כל תתחילו בשדרות.
יעקב אדרי
זה לא פייר שמורידים עליהם את זה.
היו"ר משה גפני
אומר יעקב אדרי שזה לא פייר שמורידים עליכם את התיקים האלה. אני לא רוצה לפגוע בכם.
יעקב אדרי
לא, אני לא פוגע. הם מאוד מכובדים בעיניי.
קרן טרנר
אנחנו רגילים להערות האלה.
יעקב אדרי
אני לא אומר את זה כדי לפגוע, חלילה. אני אומר שזאת מדיניות של ראש הממשלה ושר האוצר ולא שלכם.
היו"ר משה גפני
תני הסבר מקצועי.
קרן טרנר
אני יכולה לתת את הטיעונים המקצועיים שאני חושבת שהם עמדו גם לנגד עיני שר האוצר כאשר הוא החליט את שהחליט.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת עמדו לנגד עיניו של שר האוצר? אתם הבאתם לו את הנתונים. רק שאני אבין דבר אחד. היות שאני לא למדתי באוניברסיטה, אני לא יודע איך זה הולך בחלוקה הממשלית מבחינת משטר דמוקרטי. זאת אומרת, יש משרד מקצועי שקוראים לו משרד הפנים – תקני אותי אם אני טועה כי אני למדתי בכולל ואתם למדתם כנראה כלכלה, ממשל ואזרחות ואתם יודעים יותר טוב ממני – ואפילו יש שר פנים. תפקידו של המשרד, כי אחרת הם סתם מקבלים שם משכורת, גם הפקידים וגם השרים, הוא לעקוב אחרי מה שקורה ברשויות. הם נותנים להן את מענקי האיזון, הם נותנים להן את התקציבים המיועדים לאחזקת הרשות המקומית והם צריכים לעקוב מקצועית האם צריך חשב מלווה או לא. זה התפקיד של משרד הפנים.


מה התפקיד של משרד האוצר?
שי חרמש
לפקח על משרד הפנים.
היו"ר משה גפני
אל תעזור לי. אני עכשיו מדבר מקצועית. מה התפקיד של משרד האוצר? אם משרד האוצר מחליט על חשב מלווה בעיר מסוימת, אז בואו נפסיק את המשכורות של אנשי משרד הפנים כי לשם מה הם נמצאים? רק כדי לגזור סרטים או לעשות טקסים או להיות ביום הזיכרון? זאת אומרת, איך החלוקה בין משרד האוצר לבין משרד הפנים? אני פשוט לא מצליח להבין. כנראה שאם הייתי לומד באוניברסיטה, הייתי מבין, אבל בכולל לא הבנתי את זה.


תתייחסי. אולי תסבירי לי שבאמת המשרד המקצועי הוא משרד הפנים. משרד הפנים, לכם יש עמדה? מי הנציג של משרד הפנים?
סיון להבי
סיון להבי. אגף התקציבים במשרד הפנים.
היו"ר משה גפני
אתם בעד חשב מלווה בשדרות?
סיון להבי
אנחנו קיבלנו עדכון מלשכת מנכ"ל משרד הפנים שהנושא הוסדר מול ראש הרשות ואנחנו מברכים על כך.
יעקב אדרי
אתם בעד או נגד חשב מלווה? איזו מין תשובה מעורפלת זאת?
היו"ר משה גפני
אל תתקיף אותו, הוא אתנו. אתם בעד או נגד מינוי חשב מלווה?
סיון להבי
שר הפנים שלח מכתב לשר האוצר והוא מבקש לחרוג מהסיכום התקציבי שיש לנו מול משרד האוצר ולהחריג את שדרות מהמינוי של חשב מלווה.
יעקב אדרי
הוא נגד.
סיון להבי
מנכ"ל המשרד פגש את ראש העירייה.
היו"ר משה גפני
שר הפנים שלח מכתב לשר האוצר ובו הוא מבקש משר האוצר לחרוג מהסיכום לגבי שדרות ולא למנות חשב מלווה.
סיון להבי
אמת.
היו"ר משה גפני
שר הפנים הוא גם סגן ראש הממשלה, הוא אחראי על הרשויות המקומיות. למה הוא צריך לבקש את זה משר האוצר? למה הוא לא מחליט?
סיון להבי
מכיוון שבמעמד העמדת המסגרת התקציבית לתוכניות הבראה נחתם מסמך בין המשרדים ובנושא הזה קבוע במסמך שככל שרשות רוצה להיכנס לתוכנית הבראה, היא מחויבת לחשב מלווה אלא אם יש הסכמה בין השרים. הנוהל קובע שעל שר הפנים לפנות למשרד האוצר בבקשה להחריג רשות.
יעקב אדרי
אני מבין שבעניין הזה אין הסכמה.
היו"ר משה גפני
עכשיו נשמע את משרד האוצר. זאת אומרת, עמדת שר הפנים היא שבשדרות לא צריך חשב מלווה ולהכניס אותם לתוכנית הבראה בלי חשב מלווה. עדיין לא התקבלה תשובה משר האוצר.
סיון להבי
התקבלה.
היו"ר משה גפני
שר האוצר לא אמר לי כך. רק רגע, אולי אני טועה. טוב, לא חשוב מה שהוא אמר לי כי הוא דיבר אתי בלילה.


עכשיו את, קרן. אחרי שביררנו את החצי של משרד הפנים, הבנתי מה הקשר בין משרד הפנים למשרד האוצר. עכשיו הכול בסדר.
קרן טרנר
תוכניות ההבראה בכלל מחייבות חשב מלווה. פנה שר הפנים לשר האוצר בבקשה לחרוג לעניין שדרות. בתגובה אנחנו ביקשנו ממשרד הפנים לקבל נתונים שתומכים בבקשה הזאת לחריגה. לא רק שלא קיבלנו נתונים שתומכים בעניין הזה, חבר הכנסת חרמש, לגבי הנתונים שהצגת, ככל הנראה לא עומדים לנגד עינינו אותם הנתונים.
דוד בוסקילה
הנתונים שלי אושרו על ידי שרון גמבשו.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לאפשר לקרן להציג את הדברים כמותש הם. אנחנו נצטרך להתמודד מקצועית עם הדברים שלה ונצטרך לקבל החלטה. אני מבקש לא להפריע לה אלא לאפשר לה להגיד את הדברים במלואם.
קרן טרנר
הנתונים שהועברו אלינו כללו דוח ביקורת של משרד הפנים כאשר מהדוח עולה שיש ליקויים בהתנהלות של העירייה. הענקת הנחות ארנונה למי שלא היו זכאים, דיווח בחסר לביטוח לאומי.
דוד בוסקילה
באיזה שנים?
קרן טרנר
2009.
שי חרמש
דוח 2009, לאיזה שנה הוא מתייחס?
דוד בוסקילה
ל-2007. הוא יצא ב-2009 אבל מתייחס ל-2007.
קרן טרנר
דוח ביקורת שסקר את שנת 2009.
היו"ר משה גפני
קרן, אני מתנצל, אני לא קולט כמוהם, הם יודעים כבר אבל אני לא. הדבר הראשון הוא הנחות בארנונה. רשמתי. הנחות בארנונה שניתנו שלא כדין. באיזה שנה הן ניתנו? לא חשוב מתי ניתן הדוח.
קרן טרנר
בשנת 2009.
היו"ר משה גפני
בשנת 2009 ניתנו הנחות שלא כדין.
קרן טרנר
לטענת דוח הביקורת של משרד הפנים.
דוד בוסקילה
אני אגיב על זה.
קרן טרנר
עוד בדוח נאמר שיש דיווח בחסר לרשות המסים ולביטוח הלאומי. יש הוצאות שכר מנופחות. משרד הפנים סבור שיש לצמצם את כוח האדם וחמור מכך, אין שיתוף פעולה עם הביקורת לא הפנימית ולא החיצונית. יש חוסר שיתוף פעולה עם רואה חשבון שנשלח מטעם משרד הפנים לרשות עצמה.


אנחנו חושבים שעצם הטענה שראש הרשות היה חשב מלווה בעבר, במצב העניינים שהובא בפנינו, לא חשבנו שיש מקום לחרוג. למעשה חשבנו שזה יהיה חוסר אחריות ציבורית שלא לשים שם חשב מלווה. יתרה מזאת, כשאנחנו מסתכלים על המענקים שהופחתו, זה נכון שהופחתו במהלך השנים, בעיקר בגלל שרמת הסוציו-אקונומי עלתה.
יעקב אדרי
פסקו הקסאמים. צריך להגיד את האמת.
קרן טרנר
אנחנו רואים שבשנה מסוימת כאשר צומצמו המענקים בארבעה מיליון, הגירעון של הרשות גדל בעשרה מיליון.
היו"ר משה גפני
מה ארבעה מיליון?
קרן טרנר
צומצמו המענקים. מענקי האיזון צומצמו.
היו"ר משה גפני
רזרבת שר וכל התוספות שהיו?
קרן טרנר
המענקים.
היו"ר משה גפני
על איזו שנה את מדברת?
קרן טרנר
בין 2008 ל-2009 צומצמו מענקים בארבעה וחצי מיליון שקלים והגירעון עלה בעשרה מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
וב-2010?
קרן טרנר
בין 2009 ל-2010 צומצמו המענקים בארבעה מיליון שקלים והגירעון עלה עוד מעבר, ל-11 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
את מדברת ברצינות על צמצום של ארבעה מיליון שקלים? ארבעה מיליון שקלים צומצמו בין 2009 ל-2010?
קרן טרנר
כן.
היו"ר משה גפני
ואם יתברר שצומצמו יותר, מורידים את החשב המלווה?
קרן טרנר
עדיין יש בעיות.
היו"ר משה גפני
בבעיות האחרות נטפל. אם צומצמו יותר מארבעה מיליון שקלים? הרי אני דיברתי אתכם. נדמה לי שדיברתי עם יונתן ועם רני פינצ'י ועם שר הפנים. היו צמצומים של למעלה מ-11 מיליון שקלים.
קרן טרנר
יכול להיות.
היו"ר משה גפני
יכול להיות. אתכם דיברתי. אם תברר שהצמצום היה בלמעלה מארבעה מיליון שקלים, מה אז יקרה?
קרן טרנר
עדיין יש כשלים חמורים מאוד בהתנהלות של עיריית שדרות.
דוד בוסקילה
דרך אגב, זה חמור מאוד מה שאת אומרת.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. מותר לה להגיד כאן הכול.
דוד בוסקילה
זה חמור מאוד מה שאת אומרת. היא אומרת דברים לא אחראיים.
היו"ר משה גפני
דוד, מותר לה להגיד כל מה שהיא חושבת. כאן אומרים הכול ואף אחד לא יסתיר את הדברים האלה. יונתן, אתה רוצה להוסיף על דברי קרן? לא.


נציג משרד הפנים, היא אומרת דברים חמורים. שר הפנים שולח מכתב לשר האוצר. הנושא של הקיצוץ בתקציבים היה בסביבות ארבעה מיליון שקלים והגירעון עלה מאוד מאוד. בשנת 2009 נתנו הנחות בארנונה שלא כדין, לא שיתפו פעולה עם הביקורת הפנימית והחיצונית. מה, שר הפנים איש לא אחראי?
סיון להבי
כבוד היושב ראש, אני מציע שנקדם את הדיון הזה קדימה. אנחנו נמצאים היום בסיטואציה שראש העיר הסכים למינוי חשב מלוה ותוכנית ההבראה תצא לפועל.
דוד בוסקילה
נאנס להסכים.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אתה לא נבחר ציבור. נבחר ציבור, אפשר לשאול אותו שאלה והוא עונה על משהו אחר. מי שהוא איננו נבחר ציבור, כדי לענות על משהו אחר צריך או להתמודד בפריימריס או לעבור את מועצת גדולי התורה. אין לך אפשרות אחרת.
שי חרמש
אני מציע לך מועצת גדולי התורה.
היו"ר משה גפני
אל תעזור לי ואל תיתן לו עצות. הוא יחליט. כל עוד לא עברת את זה, אתה עונה על השאלות של היושב ראש. שאלתי שאלה. מה שיעשה ראש העיר, הוא יאמר כשהוא יקבל את רשות הדיבור והוא יקבל אותה. אני שואל אותך שאלה. כל הדברים שנאמרו עד עכשיו, שר הפנים פנה לשר האוצר ואני שואל האם שר הפנים אדם לא אחראי. מה שקרן אמרה, דובר על עירייה שהיה לה קיצוץ של ארבעה מיליון שקלים והגירעון גדל באופן דרסטי, עקב הקיצוץ רק של ארבעה מיליון. אחרי כל הדברים שנאמרו כאן על ידי קרן, האם שר הפנים הוא איש לא אחראי? תענה לי על השאלה.
סיון להבי
שר הפנים הוא איש אחראי.
היו"ר משה גפני
אז איך הוא עושה דבר כזה?
סיון להבי
הוא לא פנה לשר האוצר לא להעמיד תוכנית הבראה. מוסכם על כולם שיש להעמיד תוכנית הבראה.
היו"ר משה גפני
כן, גם עלי זה מוסכם.
סיון להבי
ייבחנו כל הנקודות שקרן מעלה.
היו"ר משה גפני
אז איך הוא הציע לו לא לשים חשב מלווה?
סיון להבי
המחלוקת היחידה בין השרים הייתה האם להעמיד לרשות חשב מלווה במסגרת תוכנית ההבראה או לא. זה הכול.
היו"ר משה גפני
הבנתי. דוד ביסקילה, ראש העיר שדרות, בבקשה.
דוד בוסקילה
לצערי זאת השיטה, אדוני היושב ראש. קודם כל, אני מודה לכם על כינוס הוועדה וקיום הישיבה. לצערי זאת השיטה לעטוף החלטות אומללות בכסות של להלך אימים על מישהו. אפשר להלך אימים על מישהו שלא מבין אבל לא על מישהו שמבין.


אני רוצה להביא כמה דוגמאות. קודם כל, אני דוחה בשאט נפש חמורה את ההאשמות שהטיחה קרן. אם היא הייתה טורחת וצועדת שני מטרים לממונה על השכר באוצר, הוא היה אומר לה שיש לי דוח שלו ואני אציג אותו בפניך. אין חריגות שכר בעיריית שדרות אלא להפך, כל חריגות השכר שהיו בתקופת כהונתו של קודמי, תוקנו על ידי.
קרן טרנר
לא דיברתי על חריגות שכר.
דוד בוסקילה
דיברת על חריגות שכר. למה את אומרת שלא דיברת? דיברת על חריגות שכר חמורות.

אני רוצה לומר יתרה מכך. אין הנחות לא חוקיות בארנונה אלא כל ההנחות הלא חוקיות שהיו בארנונה, בוטלו. שדרות היא אחד הישובים שמגיע לגבייה, במצבו הקשה, של 86 אחוזים 86 אחוזים גבייה. זה הישוב היחידי במדינת ישראל במצבו שהעלה את הארנונה בצורה ריאלית בשישה אחוזים.

דיווח בחסר לביטוח לאומי במס הכנסה, נשמע חמור מאוד. מינינו חברה שתבדוק את התשלומים שלנו למס הכנסה וביטוח לאומי. בדקה החברה ואמרה ששילמנו יותר מדיי ושלא נשלם. יהיה לנו דיון עם משרד האוצר, עם הממונה על ההכנסות, ועם הביטוח הלאומי והעניין הזה הוא עניין לגיטימי וצעד נכון.

קרן, אני מציע שנזמן לישיבת הוועדה – על מנת שהטיעונים שלך יופרכו באופן פומבי וחד משמעי – את עידו כספי, המבקר שמונה מטעם משרד הפנים לבקר את הדוח הכספי. אני רוצה להגיד לך שהוא ישב אצלי. אני לא אגיד לך שהוא האשים במשהו ממה שאת אמרת, אני לא אגיד לך שהוא טען משהו ממה שאת אמרת, הוא הלך אחרי השמועה, כמו שאתם הולכים, אחרי מכתבו של פעיל ליכוד בשדרות ששלח לשר האוצר. זה הסיפור. פעיל ליכוד שהתמודד מולי בבחירות. זה הפעיל ששינה את דעתו של שר האוצר ולצערי גם את דעתה של הפקידות.
יעקב אדרי
אני מציע שלא תעביר את זה לפסים האלה.
דוד בוסקילה
יושבת כאן פקידה ואומרת לי שאני מנהל את העיר באי סדרים חמורים ואני אומר לך שלא מבקר המדינה אומר את זה וכל הדוחות שהגיש מבקרת הפנים למבקר המדינה, כולם נדחו על ידו. אני הייתי אצל מבקר המדינה ואין דוח אחד שמאשים את עיריית שדרות במשהו.


אני אומר לך יותר מזה. אני גם כלכלן במקצועי. לפני שנתיים וחצי נכנסתי לתפקידי, קיבלתי עיר עם גירעון מובנה של עשרה מיליון שקלים וחוב מצטבר של 38.3 מיליון שקלים. עם נתונים אי אפשר להתווכח. זה כתוב בנתונים כספיים, בדוח הכספי לשנת 2008. כשנכנסתי לתפקידי ב-2 בדצמבר 2008, ירד המענק בשנת 2009 מ-31.5 מיליון שקלים ל-17.7 מיליון שקלים. זה לא ארבעה מיליון שקלים. תקציב תוספתי לחינוך היה נהוג בשדרות כל השנים, שישה מיליון שקלים, ירד ל-1.2 מיליון שקלים. נשארה הורדה נוספת של 4.8 מיליון שקלים. תקציב תוספתי, רווחה. התקציב הזה עמד כל השנים על מיליון וחצי שקלים וירד ל-0.3 מיליון שקלים בשנה, ירידה של עוד 1.2 מיליון שקלים. פעילויות קיץ לילדים שהיו כל השנים, אמרו ששדרות במצב קשה ולכן ניתן לה – והממשלות הקודמות נתנו - 5 מיליון שקלים כל שנה לפעילויות קיץ, ירדו ל-200 אלף שקלים בשנה. זאת הפחתה של 4.8 מיליון שקלים לפעילויות קיץ.


אני רוצה לומר לכם שיגידו שאין קסאמים, אבל מה נעשה? פורסם ביום ראשון האחרון דוח על ידי נט"ל, והם לא עובדים אצלי, אוניברסיטת חיפה שלא כפופה לשדרות, ושם נאמר ש-71 אחוזים מקרב ילדי שדרות סובלים מפוסט טראומה. שליש מתושבי שדרות המבוגרים עדיין חווים תחושת איום רבה. כמעט מחצית מהתושבים חוו פגיעה כלכלית בתחום העבודה והפרנסה. אני אומר לכם שאם לא הייתי נולד במדינת ישראל, הייתי חושב אני חי ברפובליקה שאין לה שום יסוד לבסס את כל מה שנאמר על עובדות.


אני רוצה לומר לך שהעובדות רחוקות כרחוק מזרח ממערב. באים ונותנים לך מכה. אני לקחתי את העיר הזאת שבורה ובוכייה בדצמבר, לא היה פרח אחד בכבישים של העיר ושי חרמש יכול לספר כי הוא מבקר שם הרבה. שיקמתי את התדמית של העיר הזאת, העיר הזאת עמדה עם 600 מבנים נטושים, דירות נטושות, והיום אין דירה אחת פנויה. היום מחירי הדיור בשדרות לא שונים מהמחירים במרכז הארץ. שכר דירה בדירת ארבעה חדרים בשדרות הוא 3,000 שקלים. אין מגרש אחד שמשווק בעיר הזאת ואין עליו שבעה-שמונה קופצים.

אני, דוד בוסקילה, עמדתי על שתי במות בארצות הברית וקיבלתי פרסים בין לאומיים, אחד על מנהיגות ואחד על ניהול מצטיין של העיר במשבר. בכל מדינות העולם יש לגיטימציה לראש עיר, חוץ מאשר במדינה שלו. במדינה שלו הפכו אותו למה? הפכו אותו לבן אדם אומלל.

אדוני היושב ראש, אתה ושי חרמש מלווים את המשבר הזה מהרגע הראשון שהוא נוצר ואתה יודע שהוא נוצר חודש אחרי בחירתי. אתה יודע שהדברים עלו אליך חודש אחרי בחירתי. תגיד לי, כמה בן אדם הכי לא מוכשר יכול להרוס בחודש? כמה אפשר להרוס בחודש?


קיבלתי עיר עם מאתיים עובדים יותר. איפה היה משרד האוצר במשך עשר שנים? פחדו לדבר כי נפלו שם קסאמים. טענתי את הטענה במשרד האוצר ובמשרד הפנים, שאם רוצים לפטר מאתיים עובדים, אני רוצה, אבל בואו נעשה את זה ברגישות. פיטרתי 52 עובדים למרות שאין לי הסכמה. אם תוכנית ההבראה הייתה מאושרת לפני שנה וחצי, היו פוחתות ההוצאות של העיר בשני מיליון שקלים לחודש. למה זה לא פחת? בגלל הצעת משרד האוצר. משרד האוצר עיכב את העמדת התוכנית. שנה וחצי אני מתחנן לתוכנית הזאת. על מי צריך חשב מלווה?


אני לא יודע איפה הרגישות של האנשים, אם אלה שרים, אבל ילדי שדרות שבשנת 2008 קיבלו חמישה מיליון שקלים לחגוג את הקיץ, מקבלים היום מאתיים אלף שקלים והם לא יכולים לחגוג את הקיץ.


בכובע האחד שלי אני ראש עיריית שדרות, בכובע השני שלי אני יושב ראש פורום ערי פיתוח ואני אומר לך אדוני שאם היינו לוקחים את שדרות כמשל ואומרים ראש עיריית שדרות שגה, ראש עיריית שדרות נהג לא נכון, בסדר, אבל לא יוכל להיות שארבעים ראשי ערי פיתוח – ודרך אגב, רובם היום הם אקדמאים, רובם היום הם אנשים שהוכיחו את עצמם במערכות אחרות – הם חסרי יכולת לעשות דבר. כל אחד מהם מוביל מערכת. הנפילה הזאת של ערי הפיתוח היא לא מקרית.


ביום חמישי כינסנו את מזכירות פורום ערי פיתוח ומיום ראשון בכל שבוע יושבתו ארבע ערי פיתוח ברחבי הארץ כאשר הם לא יישארו במקום אלא הם יצטרפו למאהלים של חסרי הדיור. ארבע רשויות בכל יום ראשון. ב-1 בספטמבר לא נשבית את שמחת הילדים שמתחילים את שנת הלימודים, אבל ב-4 לספטמבר יושבתו כל ערי הפיתוח. אני אומר לך אדוני שזה עד הרגע שממשלת ישראל תתעשת. ראשי ערי הפיתוח הם לא שק חבטות.


עוד נקודה אחת אדוני ואני מסיים. יבוא האוצר ויאמר, ואני אתן כמה דוגמאות, מי מכסה את הגירעונות של כל הרשויות שיש בהן חשבים מלווים. אני הייתי חשב מלווה ואני יצרתי גירעון ברשויות כחשב מלווה כמו כל החשבים המלווים היום. יש חשב מלווה עשר שנים בחצור, הגירעון המצטבר הוא 31 מיליון שקלים. יש חשב מלווה בקריית שמונה, הגירעון הוא 12 מיליון שקלים. יש חשב מלווה באופקים בוועדה ממונה, הגירעון גדל.
שי חרמש
ירוחם, 14 מיליון שקלים.
דוד בוסקילה
ירוחם, 27 מיליון שקלים גירעון מצטבר. למנות חשבים מלווים זה בסדר אבל לבוא ולכסות את מה שהם עושים זה לא בסדר? אני מבקש ששר האוצר בוא ויגיד שהוא מכסה כל רשות שעוזב חשב מלווה והוא מאפס אותה. זה לא יקרה.


אני מודה לכם.
היו"ר משה גפני
גם אם הוא לא צודק, הוא מדבר לעניין. אותי הוא שכנע וזה כבר מזמן ולא היום למרות שהיום, ודאי. אגב, אתה הסכמת לחשב מלווה?
דוד בוסקילה
מה זה הסכמתי? אם אני לא יוכל לשלם את השכר של העובדים ואומר שר האוצר ברדיו שאני הסיבה לכך, אז מה אני יכול לעשות?
שי חרמש
הכניעו אותו.
דוד בוסקילה
אני יכול להילחם נגד מדינה שלמה?
היו"ר משה גפני
שי, אתה עוזר לי כאילו אני לא מכיר את הסוגיה, כאילו אני לא יודע.
שי חרמש
מותר לי להשמיע את קולי? את חוות דעתי הצלולה?
היו"ר משה גפני
כן, בסדר.
שי חרמש
הכניעו אותו.
היו"ר משה גפני
מירי רגב, בבקשה. אחרי כן אני הולך להציע הצעה ואני מבקש שתהיו רגישים.
מירי רגב
אני שומעת כאן את בוסקילה ובאמת אני שומעת בן אדם שמדבר מהלב ומדם ליבו. אחד שבאמת רוצה לעשות למען שדרות ולמען ערי הפריפריה. הבעיה היא שאני לא שומעת אותו בפעם הראשונה ואני גם שומעת כל כך הרבה ראשי ערים בפריפריה שנמצאים באותה בעיה.


הרב גפני, אני מאוד מכבדת אותך אבל אני חייבת לומר משהו. הקמנו ועדת משנה לנושא הפריפריה. יגיד לך טמיר כמה אנחנו משקיעים ביחד עם הממונה החדש, סמי מלול, שמינה יושב ראש מרכז השלטון המקומי כדי באמת לטפל בנושא הזה. אבל איזה נציגים שולחים לנו מהממשלה לדיונים האלה? איזה תשובות אנחנו מקבלים מהממשלה בדיונים האלה? זאת השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו. לבוא ולהגיד כל הזמן שיש בעיה, כולנו יודעים את זה. לבוא ולומר שהחצר האחורית של המדינה הן ערי הפריפריה, אנחנו יודעים את זה. לבוא ולהגיד שיש שביתה, כבר עשו את זה ובטח יעשו את זה עוד פעם. אי אפשר יהיה לפתור את הכול, אבל מרגע ששכר הדירה עולה ואנשים קונים את הבתים מעמידר ומיד מעלים את המצב הסוציו-אקונומי ומורידים להם את המענקים, זה טמטום. זה טמטום.
יעקב אדרי
זה הוספת חטא על פשע.
מירי רגב
גפני, לא נטפל בכל, אבל בוא נטפל בזה. נגיד להם שיעשו סדר כי איך זה יכול להיות שמישהו קנה את הבית שלו של עמידר ומיד אחרי כן, בגלל שהוא בעל דירה, מעלים לו את המצב הסוציו-אקונומי, מורידים לו את המענקים ואז הוא צריך חשב מלווה?


על זה נקיים דיון. אנחנו נעזור להם בדברים הקטנים. תראו, יער מורכב מעץ ועוד עץ ועוד עץ ועוד עץ, אם נבוא ונגיד שנטפל בכל, נטפל בכלום. בואו ניקח כמה פרויקטים ונחליט שוועדת הכספים יכולה לטפל בהם.


הדבר הנוסף שאני מבקשת לקיים עליו דיון. העלה כאן בוסקילה דבר מאוד חשוב. במקומות בהם יש חשב מלווה, עדיין יש בעיה. בוא נבקש מהאוצר שיציג לנו איפה יש חשב מלווה, מה התוצאות והאם באמת זה חוסך למדינה או עולה למדינה. בוא נראה כמה עולה חשב מלווה למדינה שלנו. בוא נראה מה היה קורה אם היו לוקחים את הכסף של החשב המלווה ומשקיעים אותו במדינה. זה נושא שאנחנו צריכים לעסוק בו. אי אפשר להשאיר אותו ככה.


אני אומר לך עוד דבר. בשבוע הבא יש דיון בוועדת המשנה שלי, אליו אנחנו עושים כאן מאמץ ביחד עם בוחבוט ויחד עם בוסקילה וסמי להביא את כל ראשי הערים כדי לראות מה יצא ממפת העדיפות הלאומית.
קריאה
כלום.
מירי רגב
אם לא יגיעו מנכ"לי המשרדים ואנשי משרד ראש הממשלה, אין לשם מה לקיים את הדיון הזה וחבל לקיים אותו. אמרו לנו שיש מענקי מקום לכולם, אבל לך תראה בבאר-שבע שהיא היחידה שלא קיבלה מענקי מקום לדיור. שלא יספרו סיפורים וגם על זה אני הולכת להעביר שאילתה למשרד האוצר. אם אנחנו רוצים לפתור בעיה, בוא נטפל בה כמו שצריך ולא כל הזמן לטאטא אותה מתחת לשטיח.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הרצל שאובי ממועצת שדרות.
הרצל שאובי
אדוני היושב ראש, אני רוצה להעיר הערה חשובה. אני חבר מועצת העיר למעלה מעשרים שנים ומשמש כממלא מקום וסגן ראש עיר. אני רוצה לומר שבמהלך התקופה בה ירדו קסאמים על שדרות, בשמונה השנים האחרונות הנהלת העיר שדרות ביקשה מספר פעמים ממשרד הפנים ומהממשלה לבצע תוכנית הבראה בשדרות. באה הממשלה, בא משרד הפנים ואמר שבשדרות לא מפטרים עובדים, ניתן לכם כסף ואל תפטרו עובדים. העירייה תקועה עם כל העובדים.
היו"ר משה גפני
מתי זה היה?
הרצל שאובי
כל השנים האחרונות.
שי חרמש
במלחמה.
הרצל שאובי
כל השנים. הנהלת העיר ביקשה לבצע תוכנית הבראה, אבל אמרו לה, לא, לא יתכן שבשדרות ייפלו קסאמים ויפטרו עובדים, ניתן לכם כסף, נשפה אתכם במה שצריך, אבל אל תפטרו עובדים. העירייה תקועה עם כל העובדים האלה עד היום.


בא דוד בוסקילה, ראש העיר החדש, פעם שנייה נבחר, והוא רוצה לבצע תוכנית הבראה, אבל תוקעים אותו ואומרים לו שבלי חשב מלווה אין תוכנית הבראה. למה? אתם אמרתם לא לפטר, עכשיו אתם רוצים אחרת. מה קשור לזה החשב המלווה? אין לקשור את החשב המלווה בתוכנית ההבראה כי הממשלה לא נתנה לפטר את העובדים.


אני רוצה להעיר הערה חשובה. אנשים צריכים לדעת מה עובר על שדרות. אני אבא ל-12 ילדים, כן ירבו, רובם גדולים אבל הילדים הקטנים שלי, שלושה ילדים קטנים, נולדו לתוך תקופת הקסאמים. אצלי ברוך השם כל הילדים הגדולים מצטיינים אבל שלושת הילדים הקטנים שנולדו לתוך תקופת הקסאמים מתקשים בקריאה ומתקשים בעוד דברים. אנחנו משלמים למורים, להוראה מתקנת, לאבחונים וכולי, ואף אחד לא מדבר על הדברים האלה. צריך לדעת שאנחנו בשדרות סובלים בשקט מהדברים האלה. את זה אף אחד לא רואה אבל חשוב שידעו את זה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך.
שי חרמש
אפשר לעשות כאן מה שנקרא בעברית לא נקייה, מועדון דיבורים. אפשר לעשות כאן מהלך אחד פרקטי. בעיירות הפיתוח יש בעיה, אבל לא נפתור אותה כאן היום. יש בעיה נקודתית של מקום אחד במדינת ישראל שהוא אייקון, הוא סימון בפני עצמו והוא לא עיירות הפיתוח. יש את כל עיירות הפיתוח ויש את שדרות.


לפני שעה העברנו כאן חוק שהוא חוק תפור וייחודי לשדרות. הוא לא תפור לכל עיירות הפיתוח למרות שיש בעיות בכל מקום. העוצמה היחידה שלנו כרגע לבוא ולומר למשרד האוצר שאנחנו מבקשים לתת לשדרות חצי שנה תוכנית הבראה בביצוע עצמי והוועדה מוכנה ללוות את ביצוע תוכנית ההבראה הזאת בדיווח חודשי. אם יתברר ב-31 בדצמבר 2011 או חודש קודם שהעירייה כושלת, אנחנו נבוא ונציע את החשב המלווה. תנו לעיר הזאת ולצוות שלה חצי שנה להתמודד לבד.
יעקב אדרי
חצי שנה לא מספיקה. זאת צריכה להיות שנה.
שי חרמש
אם נקבל את ההחלטה הזאת, עשינו משהו. אם לא, זה מועדון דיבורים, זה עוד פרוטוקולים ועוד קשקושים כשחברי הכנסת נכנסים ויוצאים. בואו ניתן לעיר הזאת חצי שנה גרייס לנהל את זה. כשלה, אנחנו נבקש למנות חשב מלווה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
זבולון אורלב
זה בסמכותנו לקבוע חשב מלווה?
היו"ר משה גפני
לא, לא בסמכותנו.
זבולון אורלב
אבל בסמכותנו מה לעשות בסדר היום בבקשות של האוצר.
היו"ר משה גפני
כן. אתה ותיק כאן ואתה יודע מה הסמכות ומה לא הסמכות. חבר הכנסת אורלב, אומר לך מה הבעיה שלי, לא היית בבוקר, כי אני כבר כמה שבועות מתגלגל עם העניין הזה. בעבר כשהייתי עושה סנקציות על הממשלה עם מה שיש לנו סמכות, אני מיד הייתי מקבל טלפון מהדרגים הבכירים ביותר במדינה. היום לצערי הרב אני לא מקבל את הטלפונים האלה. אתה יודע איזה נזק גרמתי בשבועות האחרונים למשרד האוצר?
שי חרמש
הם התייאשו ממך.
היו"ר משה גפני
לא, הם לא התייאשו, הבעיה שאין מנהיגות. אני כאזרח חרד. יש כאן דברים שנעצרים. היום באה הממשלה לכאן עם שני חוקים שרצו לא להעביר אותם. הם עברו. אתה יודע את זה. הם אמרו לך אתמול בלילה בבית הקפה שהממשלה מתנגדת להעביר היום את החוק, אבל החוק עבר או לא עבר? עבר.
דוד בוסקילה
את מענקי האיזון לא אישרו עד היום.
היו"ר משה גפני
יהיה בסדר. אני עכשיו רוצה לומר לוועדה ואני מבקש ממשרד האוצר להיות גמישים. אני בין כה וכה עצבני, אל תוסיפו לי. אני כופר בעניין של מה ששלמה בוחבוט אמר, והוא דיבר מאוד יפה, על כוחה של ועדת הכספים. אני אומר לכם שאנחנו מתחילת הקדנציה הזאת עובדים על הנושא של מענקי האיזון והצלחנו. אז לומר שהחלק שלנו הוא חמישה אחוזים או חמישים אחוזים או שלושים אחוזים או שמונים אחוזים, אני לא יודע להגיד, אבל אני יודע שתרמנו תרומה רבה וגם אז נאמר שאין לנו סמכות ואנחנו לא יכולים להעלות את מענקי האיזון אבל מענקי האיזון עלו. מענקי האיזון זה דבר מאוד משמעותי. אנחנו פשוט מחקנו את חרפת שינוי, של שר הפנים שהיה בשנת 2003. אני מתכוון לאותה ישיבה שהייתה ישיבה טראומתית ונוראה, הוא אמר שראשי הערים הם גנבים. הוא לא כאן, אז לא חשוב. אני עכשיו עוזר לו בתפקיד אחר שהוא עושה.


על כל פנים, המציאות הזאת נמחקה. לא נמחקה מספיק, אבל נמחקה. אנחנו תרמנו לעניין תרומה רבה ואני מקווה שנתרום גם לעניין הזה.


אני אומר לכם מעדות אישית, לא רק מדיונים שהתקיימו כאן או מאמירות שאומר דוד בוסקילה, שאני באופן אישי – גם שי חרמש ועוד חברים אחרים בוועדה – מול משרד האוצר ומול משרד הפנים עומד על הבעיה של הקיצוצים שנעשו לשדרות ונעשו קיצוצים באופן דרסטי. יש לי את הניירות, יש לי תיק על שדרות אצלי בלשכה ואני יכול להביא אותו. נעשו קיצוצים. מה שאת אומרת, קרן, על ארבעה מיליון שקלים, את מדברת על סעיף קטן אחד. יש מערכת שלמה של קיצוצים שנעשו לעיר הזאת. אם היה מגיע לכאן חייזר מהעולם החיצון והיה רואה את מה שקורה כאן במדינה והיה שומע מה זה שדרות ומה שאמר הרצל שאובי על הילדים הקטנים שלו, שאני מכיר, עומד משרד האוצר ואומר: לא, אני אשפיל את ראש העיר, אני אשים לו חשב מלווה. האיש העלה את העיר הזאת. אנחנו מתגאים בזה כלפי כל אומות העולם. הרי מה המאבק נגד מדינת ישראל היום? אומרים שיכניעו את ערי הפיתוח, יפילו אותן עם קסאמים ולא עם טילים מאיראן. שדרות מצילה את מדינת ישראל. שדרות עומדת בגבורה מול החמאס. אנחנו עומדים מאחורי גבם ואנחנו אומרים שלא יכניעו את מדינת ישראל כי הנה שדרות. מגיעים אנשי האוצר ואומרים: לא, עם כל הכבוד הם נשפיל את ראש העיר.


יש גם סף של רגישות במערכת הציבורית שצריכים לחשוב עליה. אני הולך לדבר פעם נוספת עם שר האוצר. זאת בושה למדינה שזאת תמונת המצב.


אני רוצה להציע הצעה עליה דיבר אתי שלמה בוחבוט. רוצים לשים חשב מלווה בתוכנית הבראה? צריך שיוקם צוות של שלושה אנשים. אני מקבל את ההצעה הזאת. צריך לשקול אותה. אני גם אדבר עם שר הפנים על העניין.


אני מבקש מכם את הנושא של שדרות להוריד מסדר היום. יש תוכנית הבראה, העליתם נקודות, שבו עם ראש העיר. על הבעיות האלה, הוא משיב ופותר אותן.
יעקב אדרי
הוא גם יודע לפתור אותן.
היו"ר משה גפני
הוא גם יודע לפתור אותן. הוא הוכיח את עצמו בשנים שהוא ראש העיר. אני מבקש. זאת החלטת הוועדה. אין לנו סמכות אבל אל תעלו את העצבים שלי לגבהים שכבר אני לא אשלוט עליהם. אני מאוד מבקש להוריד את החשב המלווה. הוא לא מסכים וגם אם הוא הסכים, אנחנו מתנגדים. תבחנו את זה במשך חצי שנה-שנה, תבחנו האם באמת הולך לקרות שם משהו. העיר מתנהלת למופת. הייתי שם כמה פעמים. העיר מתנהלת למופת ואני יודע מה הממשלה עשתה לו. אני לא מקבל את העמדה שזה משיקולים פוליטיים, אף על פי שיש חשד גדול לשיקולים פוליטיים. אני לא מקבל את זה. השיקולים הם מקצועיים אבל עם מרובעות ועם קיבוע שהוא בלתי מתקבל על הדעת. שדרות היא סמל של מדינת ישראל. היא סמל. אנחנו צריכים לשאת אותו על כפיים, את התושבים של שדרות, את ראש העיר ואת האנשים שיושבים במועצת העיר.


זאת ההחלטה שלנו. אני מבקש שתגידו את זה לשר וגם אני אומר לו את זה. אוי ואבוי אם אתם תשאירו את החשב המלווה. אני אומר לכם. זה יעלה את חברי הוועדה לטורים כאלה שלא ישתלם לכם בסוף, אלא אם כן תבואו עם טענות מקצועיות שראש העיר לא עומד בהן. בנושא של תשלומי הארנונה שלא כדין, אם התשובות לא מספקות, תגידו. לא משתף פעולה עם המבקר, תגידו. מעלה את הנושא של השכר באופן כזה שהעובדים שם מבזבזים את הכסף, תגידו.
קרן טרנר
אמרנו.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אמרתם.
קרן טרנר
אנחנו נשענים על דוח.
היו"ר משה גפני
קרן, אני לא מבקש ממך תשובה. אני מבקש שתגידו לשר, תגידו לממונים עליכם, אני מבקש תשובה בתוך כמה ימים האם נמשך החשב המלווה, כן או לא, בשדרות. זה הכול. אם נמשך, תגידו מה הסיבות. שר הפנים מבקש, ועדת הכספים מבקשת, אני מבקש. תסרבו לבקשה הזאת, זה ישתלם לכם.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:20

קוד המקור של הנתונים