ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/07/2011

תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) (תיקון מס 2), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
7
ועדת הכלכלה

14.7.2011


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 583
מישיבת ועדת הכלכלה

יום חמישי, י"ב בתמוז התשע"א (14 ביולי 2011), שעה 10:30
סדר היום
תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר
מוזמנים
עו"ד חנה טירי, הלשכה המשפטית, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

עו"ד אלי ליפשיץ, סגן היועץ המשפטי, משרד התיירות

שלי גולדמן, ארגון אמון הציבור
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011
היו"ר כרמל שאמה
אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011.
חנה טירי
תקנות הגנת הצרכן נכנסו לתוקף ב-14 בדצמבר. בתקנות כלולה הוראה שאומרת שכל התחום של תיירות חוץ הוחרג מהתקנות אבל יוחרג לשישה חודשים מיום פרסום התקנות שפורסמו בעצם ב-14 בספטמבר,כאשר המשרדים התחייבו לקיים היוועצות ביניהם ולראות האם יש שמקום לקביעת הסדר שונה בכל מה שקשור לתיירות חוץ, מתוך בעיות שהועלו בדיונים לגבי התקנות.


ב-14 במרץ ביקשנו מהוועדה דחייה לשישה חודשים נוספים.
היו"ר כרמל שאמה
לשישה חודשים?
חנה טירי
ב-14 במרץ ביקשנו דחייה של שישה חודשים נוספים. הוועדה אישרה לנו ארבעה חודשים נוספים. לצערי הגענו כעת ליום בו אמורה לפקוע הוראת השעה והתקנות אמורות לחול גם על תיירות חוץ. מאחר שטרם סיימנו את פעולות ההיוועצות, משרד התעשייה קיבל את העמדות רק לפני מספר שבועות וטרם הספקנו לקיים היוועצויות גם מול משרד המשפטים ולסכם את העמדות, ולכן אנחנו מבקשים דחייה בחודשיים נוספים.
היו"ר כרמל שאמה
מה נשאר לכם עוד לעשות בגינו אתם צריכים אורכה? למה העיכוב?
אלי ליפשיץ
בעצם שתי פגישות במשרד המשפטים לתיאום העמדות השונות.
חנה טירי
אנחנו המתנו לעמדת משרד התיירות וגם קיבלנו עמדה מאל על. העמדות התקבלו יחסית בשלב מאוחר ולא הספקנו לגבש עמדה פנימית וגם לגבש עמדה מול משרד המשפטים.
אתי בנדלר
מה זאת אומרת לא הספקתם לגבש עמדה פנימית?
חנה טירי
את העמדות קיבלנו לפני מספר שבועות. קראנו אותן ויש לנו איזושהי מחשבה לגבי מה שאנחנו רוצים לקבוע לגבי תיירות חוץ. יכול להיות שנאריך את התקופה ויכול להיות שכאשר השירות כולו מתבצע מחוץ למדינת ישראל ניתן איזשהו פטור אלא אם כן גם שם מאפשרים ביטול.
אתי בנדלר
כן, אבל את יודעת שהתקנות נדונו ואושרו בוועדה ב-6 ביולי 2010. משום מה הן פורסמו - למרות שהן היו מאוד דחופות – למעלה מחודשיים לאחר מועד אישור התקנות, ב-14 בספטמבר 2010. ב-6 ביולי ביקש שר התיירות לתת שישה חודשים מאותו מועד, מיולי. תראי איפה אתם עומדים. עכשיו אתם מדברים על כך שיש לכם מחשבות.
אלי ליפשיץ
לא, זה הרבה יותר ממחשבות.
חנה טירי
כדי לגבש עמדה, אנחנו צריכים עמדה ברורה ממשרד התיירות. לקח זמן עד שהעמדה הזאת הועברה אלינו.
אתי בנדלר
היום יש לכם עמדה מגובשת וסגורה, למשרד התיירות?
אלי ליפשיץ
כן.
אתי בנדלר
באיזה שלב זה נמצא?
אלי ליפשיץ
קודם כל, זה נמצא בשלב שברור שאם אנחנו נחיל את התקנות כפי שהן, כל עסקאות התיירות יעמדו בפני שבר. בסופו של דבר מי שיסבול מזה, אלה גם החברות וגם הלקוחות. זה מצב שאיננו מתאים וזה ברור. גם מקובל עלינו שחייב להיות הסדר שיאפשר ביטול. מקובל עלינו גם שחייב להיות הסדר שידרוש מהחברות וידרוש מהסוכנים מידע מאוד ברור ללקוח בדבר אפשרויות הביטול. די ברור שיהיה הסדר שיאפשר ביטול מעט רחב יותר מכפי שקיים היום בחוק ובתקנות. מה שאנחנו צריכים בעצם לעשות, זה לגבש עמדה סופית, להיפגש עם משרד המשפטים ולהציג את העמדות השונות.
היו"ר כרמל שאמה
למה צריך חודשיים?
אלי ליפשיץ
הבעיה הגדולה היא שמדובר בתהליכים שלפעמים לוקחים זמן. אנחנו מתחייבים להודיע לוועדה שאם זה יהיה לפני כן, אנחנו נגיע לכאן.
היו"ר כרמל שאמה
אני אגיד לך מה הבעיה. אנחנו נמצאים אחרי הארכה אחת כאשר הוועדה אמרה אז באופן ברור שהיא לא תיתן הארכה נוספת. אז הוצגו בפניי נסיבות מאוד מיוחדות שיכול להיות שגרמו לעיכוב והתנהלות ממושכת בטיפול בעניין. אם חסרות שתי פגישות, חודשיים זה הרבה זמן. זה קצב התנהלות של זמן רב.
חנה טירי
שר התיירות ביקש שלושה חודשים ואנחנו לא הסכמנו לכך. אמרנו שאנחנו מוכנים חודשיים.
אתי בנדלר
התקנות נכנסו לתוקף ב-14 בדצמבר.
חנה טירי
הן פורסמו ב-14 בספטמבר אבל נכנסו לתוקף ב-14 בדצמבר. הוראת השעה אומרת שישה חודשים מיום פרסומן של התקנות.
אתי בנדלר
לא מיום תחילתן?
אלי ליפשיץ
לא.
חנה טירי
למעשה הספירה של ששת החודשים החלה מספטמבר. ב-14 במרץ ביקשנו הארכה נוספת כי הוראת השעה הייתה אמורה לפקוע. שיהיה ברור, אנחנו כמשרד התעשייה, ברור שחשוב לנו להגן על האינטרס הצרכני. אמרנו שאם תפקע הוראת השעה, זה בסדר מבחינתנו אלא אם כן משרד התיירות יבוא, יגלה ויראה נימוקים בגינם יש מקום לקבוע הסדר שונה. מאחר שחיכינו לעמדה ובאמת היו נסיבות אישיות והעמדה הזאת התאחרה מלהגיע, אנחנו סבורים שכעת – מאחר שנשאר לנו קודם כל לראות אם יש בינינו הסכמה מול משרד התיירות, כי כרגע נראה שיש לנו מחלוקת בסוגיה.
אלי ליפשיץ
יש הסכמה עקרונית. יש מחלוקת קטנה לגבי המועדים.
חנה טירי
אחרי כן אנחנו צריכים להביא את הדברים למשרד המשפטים וגם משרד המשפטים צריך להסכים או שלא להסכים ואני לא יודעת מה תהיה עמדתו. אנחנו כמובן נגיע כבר מגובשים, אנחנו כמשרד התעשייה, ומשרד התיירות יגיע עם העמדה שלו. אנחנו נגבש עמדה אחידה. צריך לנסח את התקנות ולקבל אישור נוסח ממשרד המשפטים, להעביר לוועדה ועד שנקבע דיון ועד שאחר כך אנחנו שולחים את זה לפרסום ברשומות כאשר בדרך כלל מדובר בשבועיים עד שאנחנו שולחים לרשומות, מהרגע בו אנחנו שולחים לרשומות עד שזה מתפרסם. כאשר לקחנו את כל הפעולות שאנחנו צריכים לבצע חשבנו שחודשיים זה מועד סביר. שוב, זה לא תלוי רק בנו אלא אנחנו צריכים גם את אישור הנוסח של משרד המשפטים. אנחנו צריכים אישור מהותי של משרד המשפטים, של הרפרנטים, ונצטרך את אישור הנוסח. הוועדה תצטרך לאשר לאחר מכן ואנחנו נצטרך לחכות לפרסום ברשומות. לכן נראה לנו שנכון לבקש חודשיים נוספים כדי להביא לוועדה תיקון, עוד לפני שהתקנות פוקעות. אנחנו לא רוצים שייווצר מצב שהתקנות עוד פעם פוקעות והתיקון שהבאנו טרם נכנס לתוקף. התקנות אמורות לפקוע, עם ההצעה שאנחנו מציעים, ב-14 בספטמבר. בדיוק שנה מיום פרסומן.
אתי בנדלר
חנה, איך קרה שאתם פניתם לוועדה במועד כל כך מאוחר בבקשה הזאת?
חנה טירי
היו לנו שיחות עם משרד התיירות וכל הזמן התרינו ואמרנו שה-14 ביולי מתקרב ועוד לא קיבלנו עמדה. לקח זמן עד שקיבלנו את העמדה וזה באמת מתוך נסיבות מוצדקות אישיות וכולי. הגישה שלנו, של הגורמים המקצועיים, הייתה בהתחלה לתת להוראה הזאת לפקוע ולהכניס גם את תיירות החוץ. קיבלנו פנייה משר התיירות, הייתה פנייה אישית משר התיירות לשר התעשייה, וקיבלנו בקשה בכל זאת לפעול למען דחייה נוספת.
אתי בנדלר
אני לא יכולה, למרות כל מה שאנחנו שומעים כאן, שלא להביע את מחאתי הנמרצת על כך שמתייחסים לוועדה מוועדות הכנסת כאל חותמת גומי. אולי היה צריך לכתוב באישור הפקידים, במקום באישור ועדת הכלכלה.
אלי ליפשיץ
אף אחד לא מתייחס לוועדה כחותמת גומי.
אתי בנדלר
אינני יודעת אם הדברים נכונים או לא, אבל הגיעו אלי חילופי מכתבים מאמון הציבור שנציגתו יושבת כאן והיא תאמר את דבריה לבד, אבל מהם עולה כאילו למשרד התעשייה היה ברור והוא כבר הודיע שדחיית תוקף התקנות תתקבל.
חנה טירי
אני לא יודעת על זה שום דבר. אנחנו לא הוצאנו שום הודעה לציבור בנושא. אני לא רוצה להיכנס לסיטואציה הספציפית מול אמון הציבור אבל לכל אורך הדרך הודענו ללשכת השר וגם למשרד התיירות שזה לא פשוט ואם רוצים לבקש דחייה, צריך לבוא לפני הזמן. אני זוכרת את הדיון הקודם שהיה בוועדה כאשר הוועדה הבהירה שלא תהיה דחייה נוספת. לכן לא רצינו להגיע למצב הזה אבל לצערי הגענו למצב הזה. אנחנו לא מתייחסים אל הוועדה כאל חותמת גומי.
אתי בנדלר
אנחנו בפגרה. הם הכניסו אותנו ללופ.
לאה ורון
הכנסת שבה מהפגרה ב-30 לאוקטובר.
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה מפנה את תשומת הלב כי התקנות, אם יוארכו לבקשתכם, יפקעו בעת פגרת הכנסת ולא בדקנו מבחינת היומן איך זה מתיישב עם החגים וכיוצא בזה.
אלי ליפשיץ
אם מדובר ב-14 בספטמבר, זה כשבועיים לפני ראש השנה. ראש השנה חל בתחילת אוקטובר.
לאה ורון
ראש השנה חל ב-30 לספטמבר. ערב ראש השנה חל ב-28 בספטמבר. הוועדה נקלעה למצב שהיא חייבת לאשר להם תקופה נוספת כי אחרת את תמצאי במצב בו התקנות עומדות על שולחן הוועדה והכנסת סגורה.
אתי בנדלר
ויהיו רק שבועיים לדון בהן, בין 1 בספטמבר ל-14 בספטמבר. זאת המשמעות, או אפילו פחות מזה אם רוצים לשנות והתקנות יצטרכו להתפרסם עד ה-14 בספטמבר.
אלי ליפשיץ
אנחנו מאמינים שאנחנו נביא כחודש לפני ראש השנה תקנות כמו שצריך, על מנת שיתפרסמו בסופו של דבר עד ה-14 בספטמבר. יכול להיות שגם לפני כן.
אתי בנדלר
להחלטתך. אני לא יודעת אם אני אהיה או לא.
היו"ר כרמל שאמה
נא להקריא.
חנה טירי
תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 14ו ו-037 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981, בהתייעצות עם שר התיירות ועם הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

1.
החלפת תקנה 9

תיקון תקנה 9

בתקנה 9 לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א-2010, במקום "עשרה חודשים" יבוא "12 חודשים".


אני מבקשת לציין בפני הוועדה שלאחר המועד שמשרד התיירות אישר לנו את הנוסח, הם שלחו לנו נוסח חדש שהעברתי לכם אותו הבוקר. הם ביקשו לתקן.
לאה ורון
חשבתי שתקריאי את הנוסח החדש. אנחנו כבר הפצנו אותו וגם היושב ראש מחזיק בו.
חנה טירי
זה הנוסח שנשלח. אני אקריא את הרישא שהיא בעצם אותו הדבר.
לאה ורון
לא, את התוקף.
חנה טירי
1.
החלפת תקנה 9

במקום תקנה 9 לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א-2010 יבוא:


"9.
תוקף



תוקפה של תקנה 6(א)(12) ושל הסייג לפרט 8 לתוספת – לשנים עשר חודשים".
היו"ר כרמל שאמה
מאושר.
אתי בנדלר
גברת טירי, אני מבקשת שתפני את תשומת לב הממונה על נוסח החוק במשרד המשפטים לכך שעלול להיות שהנוסח שהיא הציעה אינו תואם לכוונתכם ולכוונת הוועדה. הכוונה היא שאלה 12 חודשים מיום פרסום התקנות ולא מיום תחילתן. לכן צריך להוסיף מיום פרסומן של התקנות.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45

קוד המקור של הנתונים