ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/07/2011

פעילות ותקציב שירות בתי-הסוהר

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
12
ועדת הכספים

12.7.2011


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י' בתמוז התשע"א (12 ביולי 2011), שעה 11:30
סדר היום
פעילות ותקציב שירות בתי הסוהר
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מגלי והבה

ציון פיניאן
מוזמנים
יעקב גנות, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים

רב גונדר אהרן פרנקו, נציב שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

תג"ד מתי שולץ, ראש מינהל תכנון, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

גנ"מ תלמה כהן, ראש מחלקת תכנון, המשרד לביטחון פנים

סג"ד איתן גולדפלם, ראש תחום תקציבי המשרד לביטחון פנים וזרועותיו

גנ"מ שמעון בר גור, עוזר ניצב שירות בתי הסוהר

יאיר אידר, רפרנט ביטחון, אגף התקציבים, משרד האוצר

יהונתן רזניק, רפרנט משרדים כלכליים, אגף החשב הכללי, משרד האוצר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

פעילות ותקציב שירות בתי הסוהר
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום פעילות ותקציב שירות בתי הסוהר.


אדוני הנציב, אם אתה יכול לתת לנו סקירה קצרה ובה מה קיבלת בשירות בתי הסוהר, איך ההיערכות שלך ואיך מתנהל היום שירות בתי הסוהר.


אנחנו אישרנו 38 מיליון שקלים לשיפוץ אגפים ורכישת מערכת קשר.
מתי שולץ
זה בטח חלק מפנייה גדולה שכוללת גם את המשימות האלה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל אישרנו על זה. יש לנו העברות של סכומים גדולים לשירות בתי הסוהר וביקשנו לקיים את הדיון הזה שהוא לא דיון ארוך אלא דיון קצר על המערך הכללי כדי שנדע למה אנחנו מעבירים כסף.
אהרן פרנקו
אנחנו נמקד. ראשית, אני רוצה להודות ליושב ראש. זאת ההופעה הראשונה שלי בוועדת כנסת מאז כניסתי לתפקיד.
היו"ר משה גפני
הדיון הוא לא על ההעברה התקציבית אותה אישרנו. בעקבות מספר העברות שהיו לשירות בתי הסוהר, ביקשנו לקיים את הדיון הזה כדי לקבל בעיקר סקירה על איך עובדת המערכת.
אהרן פרנקו
אני קצת למעלה מחודשיים בתפקיד ואני מקבל לידי ארגון למופת, ארגון איכותי מאוד עם אנשים חדורי מוטיבציה, ואני אנתק את זה מהדיון הקודם, על אף השכר הנמוך. אני מתנתק מזה ולא נוגע כי האנשים שאני פוגש, אלה אנשים שמזדהים עם הארגון ורואים בו שליחות.


צריך לזכור שהארגון בעשור האחרון עבר מספר שינויים משמעותיים כאשר לאורך העשור הארגון גדל גם במספר הסגל כאשר עד לפני כעשור עמד על כ-4,000 אנשים והיום המספר מתקרב ל-9,000 אנשים בסגל הסוהרים, ליתר דיוק 8,600 אנשים. כמובן שגם מהצד של הכלואים, העצורים והאסירים, המספר גדל. בשנים האלה שירות בתי הסוהר קיבל לידיו את האחריות על כל המתקנים הצבאיים, מתקני המאסר שהיו בידי הצבא בהם רוכזו הביטחוניים ובהמשך קיבל את האחריות על כל בתי המעצר ממשטרת ישראל. דהיינו, היום שירות בתי הסוהר הוא הגוף הבלעדי והיחידי שעוסק בכל מה שקשור בליווי וכליאה, ואנחנו רואים את זה גם באירועים האחרונים. הזכרת את המטס בסוף השבוע, בהכנות למשט. בכל האירועים שמשטרת ישראל וצה"ל צריכים להתמודד, שירות בתי הסוהר נותן את כל המעטפת כדי שהם יוכלו לעשות את עבודתם ולתת להם מקומות כליאה בכמות הנדרשת.
היו"ר משה גפני
אלה שנעצרו במטס, נכלאו אצלכם?
אהרן פרנקו
כן, נכלאו אצלנו. 124 אנשים במהלך סוף השבוע. אנחנו אלה שקולטים אותם מרגע שמשרד הפנים חותם על צו.
היו"ר משה גפני
המשטרה מעבירה אותם אליכם.
מתי שולץ
אנחנו גם לוקחים אותם.
אהרן פרנקו
כן, עם נחשון. מרגע שהאחריות של שירות בתי הסוהר לקבל את מהלך הליווי והכליאה הלאומי, הכול אצלנו. מהרגע שאדם נעצר, אנחנו מקבלים אותו ואנחנו אחראים לליווי שלו. נגדיר את זה כך ונאמר שבכל מקום בו נמצא אסיר או עצור, אנחנו נמצאים ונדרשים לטפל בו. מבחינתנו זאת סוגיה אסטרטגית כי ברגע שבאמת עקב האמירה כזאת של אחריות כוללת למהלך הליווי והכליאה, מחייבת אותנו גם ברמה המקצועית בתוך הארגון וגם להתאים את עצמנו לסטנדרטים בין לאומיים בכל מה שקשור בסוגיית הכליאה, סוגיה שמטפלת בוועדת הפנים שמלווה את העניין בכל מה שקשור לתנאי המחייה בבתי הכלא בישראל. בעניין הזה, לאורך השנים האחרונות, יש מספר יעדים שהשירות מחויב להם כאשר היעד המרכזי שלנו הוא משמורת בטוחה של כל אלה שמובאים אלינו וזה אומר לשמור על ביטחונם, גם שלא יברחו, שלא יפגעו אחד בשני, שלא יהיו מקרים אובדניים, סוגיה שהשירות נתן בשנה האחרונה משמעות לזה גם תקציבית וגם בפעולות כדי לצמצם את תופעות האובדנות שהייתה בשירות בתי הסוהר ובכלל מאז זה עבר מהמשטרה. זה לתת משמורת נאותה בסטנדרטים לאומיים לאותם כלואים, מדיניות של מטרג' לאסיר, כמות המיטות שעומדות לרשותנו כדי לעמוד בדרישות של צה"ל ושל משטרת ישראל כאשר להם אסור שתהיה מגבלה כי הם צריכים להתמודד עם הפשיעה וצה"ל עם אירועי סדר. אנחנו צריכים לתת לו את המענה בקליטה של אותם עצורים.


במקביל אנחנו גוף שאני היום נחשף לו בצורה נרחבת. אנחנו מנצלים בצורה מקסימאלית את תקופת המעצר של כל אדם על פי השנים שהוא קיבל בטיפול אפקטיבי כדי לשלב אותו בהמשך בחברה. אני בא מהמשטרה ואני רואה את סגירת המעגל הזאת כי במשטרה התפיסה היא להכניס כמה שיותר לכלא, להתמודד עם הפשיעה, למגר את הפשיעה ברחוב ובשירות בתי הסוהר אתה צריך גם להעסיק את האנשים אבל גם עם ראייה עתידית ועם חזון. אתה צריך להוציא אותם החוצה ושלא יחזרו אליך, אבל לצערנו הרצידיביסטים מגיעים גם שש, שבע ושמונה פעמים והם חוזרים בחזרה לכלא. אחד המדדים שלנו הוא לצמצם את החזרה. כאן הולך להיות תהליך ברמה הלאומית של רשות שיקום האסיר שאמורה לעבור בימים אלה למשרד הרווחה.
היו"ר משה גפני
היה על זה דיון בוועדת הפנים.
אהרן פרנקו
כן, זה גוף שעדיין היום לא מסוגל לתת מענה.
היו"ר משה גפני
הייתה ועדה משותפת שלנו ושל ועדת הפנים ושם קיימנו את הדיון בנושא הזה.
אהרן פרנקו
היום יש מערך תעסוקה גדול מאוד בתוך שירות בתי הסוהר כדי להכניס את האנשים לעבודה, לקימה ויציאה לתעסוקה עם רווח סמלי. זה מערך חינוך רחב מאוד. סדנאות שמטפלות באסירים ייחודיים כמו אגפים שנועדו לאסירים ששפוטים על אלימות במשפחה, אסירים על עבירות מין ואסירים בתחומי סמים כאשר נעשים תהליכים של גמילה. הכול במטרה שאותו אסיר, כשהוא יצא לחברה, יצא מתוקן וכך גם נקרא המהלך הזה שנקרא מבחינתנו תקון. בראייה הכללית, האתגר שלנו הוא לשפר משמעותית.
היו"ר משה גפני
תכף נגיע לעניין הזה. הייתה רפורמה. חברי הכנסת שנמצאים כאן מלווים את שירות בתי הסוהר גם בגלגולים הקודמים עם הנציבים הקודמים. הייתה רפורמה במבנה המחוזות של שירות בתי הסוהר. איפה זה היום? קח בחשבון שיושבים כאן חברי ועדה שמכירים. בעבר גם היינו בשירות בתי הסוהר ואנחנו מבקרים ומכירים כבר כמה נציבי שירות בתי סוהר. נעשו רפורמות ואני שואל איפה זה עומד עכשיו. זאת אומרת, איך המבנה?
אהרן פרנקו
הרפורמה הסתיימה.
היו"ר משה גפני
מה יש לנו עכשיו?
אהרן פרנקו
הוקמו שלושה מחוזות. המדינה חולקה לשלושה מחוזות - דרום, צפון ומרכז – כאשר בכל מחוז יש מספר גושים של בתי כלא. בעבר הגושים היו הגוף הבכיר והיום אלה הם המחוזות. בנוסף הוקמו אגפים שנותנים דגש לטיפול באסיר כמו אגף האסיר שהוא אגף שהוא הליבה של כל הסוגיה של כליאה בשירות בתי הסוהר לצד אגף המטה שמרכז את הנושאים של הטכנולוגיה, סוגיית הבינוי בשירות בתי הסוהר ובשנים האחרונות הנושא הזה קודם על ידי בניית מתקני כליאה חדשים. סגירת מתקני כליאה לא ראויים. היום אנחנו בתהליך של שיפור אגפים וכל הזמן בתהליך של שיפור אגפים כדי לשפר את תנאי האסירים. בנוסף, פעולות שציינתי קודם שנעשות בנושא הטיפול באסיר בהיותו בתוך הכלא.


איך הדברים האלה מתורגמים גם לתקציבים, מתי יציג את הדברים גם מבחינת המענה לאיומים אתם אנחנו מתמודדים והתהליכים.
מתי שולץ
בוקר טוב ותודה רבה. אני אנסה להציג באמת בקצרה את הנקודות שאת חלקן הזכיר הנציב ועל חלקן דיבר השר בישיבה הקודמת.


שירות בתי הסוהר עבר איזה מהפך גדול בארבע השנים האחרונות. אנחנו איחדנו תחת כנפינו את כל מערך הכליאה שהיה מפוזר במדינת ישראל בסדרה של גופים.


למה עשינו את זה, למה זה בא, מה התובנה שעמדה מאחורי זה. הדבר הראשון שעלה הוא שנושא של כליאה הוא מקצוע. זה מקצוע. מה שנקרא פרופסיה.
היו"ר משה גפני
נדמה לי שזה התחיל בעקבות בריחה של אסירים.
אהרן פרנקו
כן. זה התחיל עם בני סלע.
מתי שולץ
אבל שאלו למה זה קורה.
היו"ר משה גפני
אגב, אני חושב שזה נכון אבל זה התחיל עם בריחת אסירים.
מתי שולץ
אנחנו נדבר גם על בתי הסוהר הביטחוניים ולא רק על בתי הסוהר של המשטרה שהיו בסיפור. אז הבינו שזה מקצוע ואם זה מקצוע אתה מקים גוף שמייצר את המקצוע, מלמד את המקצוע, מכשיר את האנשים, שזה הייעוד שלו וזה התפקיד שלו. כאשר מספר האסירים היה קטן, אז יכול להיות שזה הסתדר וזה לא היה פחות חשוב, אבל כשהבינו שהמספרים הופכים להיות מספרים מאוד מאוד גדולים, הבינו שזה מקצוע. שירות בתי הסוהר לא התלהב, היה לו מאוד נוח ככה, ואמרו לי שאין בעיה, הוא מקצועי, לו יש בתי ספר להכשרת המקצוע, קח הכול על אחריותך. באמת בתקופה מאוד קשה בדרך אינטנסיבית לקחנו תחת כנפינו את מערך הכליאה הגדול של צה"ל שהחזיק מעל 6,000 אסירים ביטחוניים, לקחנו את מערך הכליאה של המשטרה שהחזיק מעל 2,000 עצורים והפכנו לגוף הכליאה היחידי במדינת ישראל. לכן היום אנחנו גם הגוף שמייצר את התורה של הכליאה. כמובן שהדבר הזה מטיל עלינו אחריות.


כפי שאמר הנציב, בכל אירוע שמתרחש היום במדינה, ברור ששירות בתי הסוהר חייב להיות בו. כלומר, כשבאים ואומרים שיש בעיה, צפויים להיות מעצרים, אומרים לשירות בתי הסוהר לעזוב את הכול ולבוא. יודע הנציב ואומר את זה כל הזמן שזה הופך להיות חיים קשים. המשטרה עושה מבצע, הצבא עושה מבצע, קורה משהו, אומרים שנשים את האנשים שלנו בקו הראשון. אותם לוחמי נחשון כבר לא מחכים באיזשהו מקום אלא הם יושבים במקום שזה קורה. הם היו בשדה התעופה, בתוך שדה התעופה ולא חיכו בחוץ. הם היו במקום שהדברים קרו. זה מטיל עלינו אחריות רבה.


השר הגדיר מה הוא מצפה מאתנו, מאתנו ומהמשטרה, וזה שהדבר שנקרא תחושת הביטחון של האזרחים תשתפר. האזרח ידע שהוא יכול לצאת בערב החוצה ולא יקרה לו כלום. הדבר הזה מטיל עלינו אחריות ואנחנו מנסים לעשות אותה הכי טוב שאפשר. שירות בתי הסוהר עושה את הדברים. לצערנו הרב חלק לא קטן של המתקנים שלנו הם מתקנים ישנים מאוד שחלקם נבנה בתקופת המנדט הבריטי כתחנות משטרה. אני מדבר על שנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת. אמרתי הבוקר לנציב שאנחנו רוצים לעשות את המשימה היפה הזאת שנקראת שיקום. לקחת בן אדם, להסתכל עליו כבן אדם ונכון שיש מאחוריו מה שאנחנו אומרים קופת שרצים – ואני אומר את זה כאחד שכבר נמצא הרבה שנים בשירות בתי הסוהר – אבל אנחנו לא מסתכלים על הקופה הזאת. אנחנו מוחקים אותה. אנחנו לא שוכחים אותה.
היו"ר משה גפני
כמה זמן אתה בשירות בתי הסוהר?
מתי שולץ
משנת 1987, 24 שנים.
היו"ר משה גפני
יותר זמן מאשר אני בכנסת.
מתי שולץ
אנחנו לא שוכחים את אותה קופה. אני אומר באופן אישי שיצא לי לא פעם לדבר עם אסירים ולפעמים יש לך תפקיד לעשות משהו לטובתו. אתה יושב אתו ואתה אומר שאתה רוצה לעזור לו ואתה אומר לעצמך שכדי לעזור לו, אתה צריך לשכוח לשנייה את מה שהוא עשה. אם אתה רוצה לעזור לו, אם כל פעם תגיד שהוא אנס, לא תוכל לעזור לו. לכן אתה שם את זה בצד.
היו"ר משה גפני
נכון. ההתלבטות שלכם בעניין הזה, אני מכיר אותה, היא התלבטות מאוד מאוד קשה. מצד אחד התפקיד שלכם, הגדרת את זה נכון, אתה כשוטר – אתה בא מהמשטרה - רוצה להכניס אותו לבית הסוהר ואתה כסוהר רוצה שהוא יצא וישתקם.
מתי שולץ
זאת משימה שאנחנו מלמדים את הסוהרים למרות שהיא מאוד קשה. אנחנו אומרים לו: תשמע, טפל בו כאילו הוא לא עשה כלום.


סיפרתי על המתקנים הישנים שלנו. אנחנו עושים כל הזמן עבודה.
היו"ר משה גפני
יש לכם פרויקט שאנחנו יכולים לדעת על כל הנושא הזה של השיפוצים ומה העלות? מפעם לפעם מגיעות פניות ואנחנו רוצים לדעת על מה אנחנו מדברים ומה סדר הגודל.
מתי שולץ
אני אתן כאן כמה דוגמאות. בעבודה רצינית מאוד בארבע השנים האחרונות שאנחנו עושים, לקחנו את אותם מתקנים כאשר את חלקם לא הייתה ברירה, היינו חייבים, סגרנו. היו מתקנים שאי אפשר היה לגשת אליהם. בכל המתקנים האחרים אנחנו נכנסים לשיפוץ אינטנסיבי. בארבע השנים האחרונות אנחנו השקענו כ-100 מיליון שקלים כדי לשפץ כ-2,200 תאים.


אני אתן כדוגמה דבר שהוא באמת איום ונורא ואני בתור איש שירות בתי הסוהר מתבייש שאני אומר אותו אבל אני שם אותו על השולחן. בחלק לא קטן מהתאים שלנו המקלחת נמצאת מעל האסלה. יש לנו מה שמוכר אסלה מזרחית, האסלה הפתוחה ומעל זה יש ברז והאסיר צריך להתקלח באותו מקום. אני אומר לך שגם אנחנו לא שמחים עם זה. עשינו עבודה, הפרדנו את המקומות האלה של 1,200 מיטות וביטלנו את הדבר הזה. יש לנו עוד אלפיים מיטות כאלה שעדיין זה קיים אבל בצורה מסודרת כל שנה אנחנו נכנסים ומטפלים בין ארבעה לחמישה או לשישה אגפים כאלה שזה סדר גודל של כמעט 400 עד 700 מיטות.
יעקב גנות
אני מתנצל. רציתי להישאר כאן אבל אני חייב ללכת. סליחה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בהצלחה.
יעקב גנות
אני רוצה להראות לך את תלוש המשכורת. אין כאן עכשיו עיתונאים. תסתכל כאן.
היו"ר משה גפני
יעקב, תודה. בהצלחה.
מתי שולץ
אנחנו מקבלים סיוע רב ותמיכה מהמנכ"ל.
היו"ר משה גפני
המנכ"ל, הוא אומר שמקבלים הרבה סיור ותמיכה מהמנכ"ל.
יעקב גנות
אחרי שאני אצא, הוא יגיד אחרת.
מתי שולץ
גם השר שלא נמצא כאן, אני חושב שבקטע הזה הוא שם לעצמו את הדברים האלה כיעד והוא קבע אותם בתוכניות.


עוד קצת נתונים על שירות בתי הסוהר.
היו"ר משה גפני
מה התוכניות שלכם מבחינה תקציבית לעתיד? אמרת שבארבע שנים הושקעו כ-100 מיליון שקלים בשיפוצים ובבינוי ובכל מה שנלווה לעניין. אנחנו מכירים גם את התאים הבעייתיים האלה. צריך לזכור שחביב אדם שנברא בצלם. גם אדם שעבר עבירות ופגע בחברה וצריך להיות בכלא, אסור לאבד את צלם האנוש כי בסופו של דבר היעד של כולנו הוא שהוא ישתקם ויחזור לחברה. מה התוכניות שלכם תקציבית לעתיד לגבי השיפוצים?
מתי שולץ
אנחנו רוצים להמשיך את תוכנית השיפוצים. כרגע סיכמנו על תוכנית בה נשקיע עשרה מיליון שקלים כל שנה בשיפוץ של אגפים, של אותם אגפים ישנים, והתוכנית מתגלגלת לשלוש שנים.
היו"ר משה גפני
שלושים מיליון שקלים.
מתי שולץ
שלושים מיליון שקלים בשיפוץ אגפים. במקביל אנחנו עושים עוד כמה תוכניות ופתרון בעיות שעלו אצלנו. הייתה עבודה שבדקה סוגיה – שוב, היא לא הייתה על שולחננו ועלתה – של תשתית כיבוי האש באותם מתקנים. המתקנים הם ישנים וקיימת סכנה.
אהרן פרנקו
בגלל האיום שאסירים שורפים מזרונים.
מתי שולץ
כרגע אנחנו הולכים להשקיע בשנה הראשונה שמונה מיליון שקלים ואחרי כן נכפיל את הסכום ונגיע ל-16 מיליון שקלים כל שנה לטיפול בתשתית.
היו"ר משה גפני
חבל להיכנס לפרטים המדויקים. אני מבקש לדעת על איזה סדרי גודל אתם מדברים בארבע השנים הקרובות שהיא תוכנית כוללת, שהיא כוללת שינויים במערך של כיבוי האש, של מה שקורה במתקנים וכולי. על איזה סדרי גודל אתם מדברים? יש לכם איזו תוכנית שאתם יכולים להצביע עליה או שעדיין אין לכם ואתם רוצים לעשות? אנחנו צריכים לדעת כוועדת כספים לאיזה סדרי גודל אנחנו הולכים בשנים הקרובות. יש תוכנית לעשות דברים מסוימים? אתה לא חייב לענות באופן מיידי. יכול להיות שאתם צריכים לעשות עבודת מטה אצלכם, לומר שזה היעד אבל עדיין לא ניהלתם אפילו משא ומתן עם האוצר או שעדיין לא התקדמתם בדיונים עם אגף התקציבים. שנדע על איזה סדרי גודל אתם מדברים בשנים הקרובות.
מתי שולץ
אנחנו מתכננים או מייעדים להקצות בסביבות בין שמונים לתשעים מיליון שקלים כל שנה לסוגיה כוללת של טיפול בתשתית הכליאה של מדינת ישראל ואנחנו עושים את זה בשני נתיבים מרכזיים.
היו"ר משה גפני
עד עכשיו שמעתי על 18 מיליון שקלים. 10 מיליון שיפוצים כל שנה, שמונה מיליון לנושא של מערך כיבוי האש.
מתי שולץ
כן.
היו"ר משה גפני
איך הגעת לשמונים מיליון שקלים?
מתי שולץ
עוד סדר גודל של שבעה עד שמונה מיליון שקלים אנחנו משקיעים במשימה שהפכה להיות משהו בולט, ההתמודדות של שירות בתי הסוהר עם בעיית האובדנות, אותה תופעה שמאוד מאוד הציקה לנו. אנחנו בונים תאים שאנחנו מקווים מאוד שהתשתיות שאנחנו בונים שם יצמצמו את האפשרות של האסירים להתאבד.


סדר גודל שישלים את המספר הזה –הגענו ל-25 – עוד 15 מיליון, אנחנו מטפלים בכל המערכות שמסביב, שזה טיפול במטבחים, בתשתיות הביוב והמים של המתקנים. אלה ארבעים מיליון שקלים שאנחנו נותנים לכל הסוגיה הזאת. עוד סדר גודל של בין ארבעים לחמישים מיליון שקלים. אנחנו רוצים לעשות תוכניות בהן אנחנו נבנה מתקנים חדשים. זאת אומרת, הרעיון הוא לסגור מתקנים ישנים. יש לנו תוכנית למשל במתקן המרכזי שלנו ברמלה, בכלא אילון, להרוס אותו ולבנות במקומו מתקן. לצורך כך אנחנו צריכים סכום גדול. כרגע ייעדו כארבעים מיליון שקלים.


כרגע אנחנו במשא ומתן עם האוצר כדי שהוא יעזור לנו להרים את התוכנית. התוכנית מדברת על כ-2,400 מיטות בפרויקט שיעלה כ-800 מיליון שקלים והוא באמת יעשה טיפול שורש בסוגיה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני רוצה להתכנס לסיכום. מגלי, אתה רוצה להתייחס?
מגלי והבה
אני מציע שנעשה ביקור כוועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
בסדר. עשינו פעם.
מגלי והבה
נבוא ונראה. אתה מעלה נקודות מאוד חשובות כך שלפחות נתרשם במו עינינו.
היו"ר משה גפני
בסדר. מה שאני מבקש ואני חושב שאתם צריכים לעשות, אבל זה לא צריך להיות מחר אלא בעתיד הקרוב. אנחנו נדרשים לאשר – אמרתי זאת קודם – כל מיני העברות שבאופן נקודתי אנחנו מתארים לעצמנו שיש בזה צורך חיוני. אנחנו גם שואלים לפרטים בשעת מעשה. זה לא תהליך נכון. התהליך הנכון מבחינתכם, אנחנו מוכנים להיות קטליזאטור בעניין הזה, לעשות תוכנית, לקיים ישיבה אצל הנציב, ישיבה פנימית שלכם כי אתם מכירים את הצרכים יותר טוב מכל גורם אחר, לדעת מה הצרכים שלכם, מה אתם חושבים לטווח הארוך, סדר גודל של ארבע שנים, ולדעת על איזה סדרי גודל מדובר. להגיד לנו בקווים הרעיוניים, לנהל משא ומתן עם האוצר כי הרי זה לא שאתם מחליטים והכסף עובר. כשמגיעה העברה שהיא חלק מתוכנית כזאת כוללת, היא מקלה עלינו והיא גם מקלה עליכם כי לא מתחילים להיכנס לכל מיני פרטים שברגע שהם חלק מתוכנית כוללת, תמונת המצב שונה.


השיקום התורני הוא שיקום מאוד חשוב. מאוד מאוד. אני רוצה לדעת אם אתה יכול, אדוני הנציב, לומר משהו בנושא. למעשה בנושא של הרבנות של שירות בתי הסוהר שהיום היא גורם מאוד מרכזי, נדמה לי שבכל מתקן כליאה יש רב אחד בשעה שקציני חינוך יש הרבה יותר. למעשה הרב עושה עבודה מקבילה לקצין החינוך ובמקרים רבים אפילו יותר ממנו. אני חייב לציין שהוגדלו התקנים בתקופת הנציב הקודם. איך אתה מתייחס לעניין הזה? לצערי יש הרבה אנשים שומרי מצוות שנמצאים בבתי הסוהר.
אהרן פרנקו
יש גם חילוניים שבבית הסוהר מתחילים לשמור.
היו"ר משה גפני
תכף אני אגיע לחלק הזה. קודם כל, יש שומרי מצוות. יש תמונת מצב שהיא מבחינת מאוד עגומה אבל זאת תמונת המצב. אגב, יש עבירות שאנשים דתיים ממש לא נכלאים בגינן. אני לא רוצה להיכנס לפרטים אבל יש שני סוגי עבירות. בכל אופן, יש שומרי מצוות בבתי הכלא והם כמובן דורשים טיפול מיוחד מכיוון שאמרנו קודם, וזאת גם המדיניות שלכם, לא רוצים שיאבדו את צלם האנוש אלא שהאדם יוכל להמשיך את חייו ויוכל לצאת ולהשתקם.


התופעה היותר מעניינת היא התופעה שחלק מהאנשים שנכלאים שהם נכנסו כאנשים שאינם שומרי מצוות, בבתי הכלא הם מתחילים לשמור מצוות כאשר במקרים מסוימים זה באמת עוזר להם להשתקם. את זה אמרו לי נציבי שירות בתי הסוהר לדורותיהם. דיברתי גם עם קצינים בשירות בתי הסוהר. מה המדיניות שלך בעניין הזה?
אהרן פרנקו
המדיניות שלי, גם המדיניות שהייתה נהוגה. נחשפתי למערך של רבנות בשירות בתי הסוהר וזה מערך מפואר מאוד בראשו עומד הרב ויזנר.
היו"ר משה גפני
הוא רב יוצא מהכלל.
אהרן פרנקו
אני יודע. אני לא עומד בקצב שלו, של הרעיונות והדרישות.
היו"ר משה גפני
הרבנות של שירות בתי הסוהר הייתה רבנות, מבחינת המעמד שלה, ואם הייתי משווה אותה לרבנות הצבאית ולרבנות המשטרתית, הרבנות של שירות בתי הסוהר הייתה ברמה הנמוכה. אני לא מדבר על רמת האנשים. בתקופה של הרב ויזנר, הרבנות של שירות בתי הסוהר קפצה מדרגה אמיתית.
אהרן פרנקו
את זה רציתי לומר.
היו"ר משה גפני
אם אני משווה אותה היום עם הרבנות המשטרתית, אני כבר לא אומר שהרבנות המשטרתית היא מעליה. אני לא רוצה להסתבך עם הרבנים במשטרה, אבל אם הם לא היו שומעים אותי, הייתי אומר שהרבנות של שירות בתי הסוהר גבוהה יותר.
אהרן פרנקו
אני יכול לומר לך.
היו"ר משה גפני
אני לא אומר. אני לא הולך לקבל עכשיו טלפונים מהרבנים במשטרה.
אהרן פרנקו
אני אומר שהרבנות בשירות בתי הסוהר היא רבנות איכותית מאוד.
היו"ר משה גפני
נכון.
אהרן פרנקו
רבנות שעושה ואני כל יום נחשף לעשייה שלה. יש היום בשירות בתי הסוהר אגפים ייחודיים תורניים, יש אגפים של אנשים שמתחילים בתהליך כי גם הארגון צריך לבחון – והרבנות בוחנת זאת – שאכן הוא נמצא בתהליך ולא רק כדי לשפר את תנאיו. יש למעלה מארבעים מדרשות שפועלות בתוך שירות בתי הסוהר עם למעלה מ-200 רבנים מתנדבים שמגיעים ומעבירים שיעורים ומדי פעם אני נדרש לאשר רבנים נוספים כדי שיוכלו להגיע ולהעביר שיעורים. הנושא הזה הוא נושא, כמי שמגיע והתמודד מול האוכלוסייה גם בירושלים וכאיש מסורת, יש לי כוונה להמשיך ולהרחיב את הנושא הזה גם מול הרב ויזנר שיש לו תוכניות ואותן הוא אמור להציג בתקופה הקרובה. אנחנו נקדם את המהלך הזה כי אנחנו רואים את הביקוש. זה אומר להכשיר את האגפים בהתאמה. לגבי הפריסה מבחינת כוח אדם, כרגע בכל המתקנים קיימת. צריך לבדוק את זה באותם מתקנים שיש לנו את האגפים.
היו"ר משה גפני
יש מחסור בתקנים.
אהרן פרנקו
כמו בכל התחומים, גם כאן, אבל כאן יש הרבה אנשים שמתדפקים על הדלתות כדי להצטרף למערך הרבנות.


משהו כללי. אני חושב שמה שמתי הציג, הוא הציג באמת את התהליך ואת הפעילות השוטפת שלנו. אנחנו מצד שני גם מסתכלים קדימה. אנחנו בוחנים את עצמנו על פי נתונים שגם הצבא וגם המשטרה מעבירים אלינו לפי צפי למעצרים הן פליליים והן ביטחוניים. בהתאם אנחנו גם בונים את עצמנו לעתיד. בימים אלה, כפי שצוין, מוקצים גם תקציבים לצורך תכנון לשינוי באזור גוש רמלה על חשבון המתקנים הקיימים כך שנוכל להקים שם מתקן כליאה לגובה. אנחנו מדברים על תוכנית להחליף את נווה תרצה שהיום הוא מתקן לא ראוי לנשים. אנחנו כבר בעיצומם של ההכנות להרחיב את מתקן סהרונים כי צריך להתמודד עם סוגיית המסתננים.


יש דברים שהם עם צפי לעתיד למרות שהדברים האלה משתנים והנתונים משתנים. יכול להיות מצב שתהיה ירידה בביטחוניים ויהיו לנו תקנים של ביטחוניים שיתרוקנו ונצטרך להשתמש בהם לדברים אחרים, אבל לעומת זאת אנחנו רואים במסתננים עלייה, דבר שמחייב אותנו להזדרז ולהיכן מתקנים למסתננים. מעבר לתוכנית הרב שנתיות, אנחנו גם קשובים לתהליכים שמתרחשים יום יום ונותנים להם מענה.
היו"ר משה גפני
הביטחוניים, הכוונה אם תהיה עסקה.
אהרן פרנקו
אם תהיה עסקה, זה יכול להשפיע. צריך לציין הנתון של הביטחוניים נשמר כבר זמן רב מבחינת המספר.
היו"ר משה גפני
אני יודע. אם תהיה עסקה, אני מעריך שהמספר ירד.
מתי שולץ
אם יהיו בעיות, המספר יכול לעלות.
היו"ר משה גפני
עסקה יכולה להוריד את המספר ב-15-20 אחוזים. זה משמעותי.
אהרן פרנקו
משמעותי מאוד.
היו"ר משה גפני
תגיד משפט אחרון לגבי הנושא של השריפה בכרמל. שירות בתי הסוהר עבר אסון בלתי רגיל. איפה אתם עומדים עם העניין הזה?
אהרן פרנקו
שירות בתי הסוהר סיים את התחקירים שלו, גם המבצעיים וגם התחקירים של יום אחרי שבו אנחנו מטפלים במשפחות ומלווים אותן. אני באופן אישי נמצא בתוך התהליך גם של הטיפול במשפחות וגם בהנצחה של האירוע הזה. מצד שני, כמו כולנו, אנחנו ממתינים לדוח המבקר שאמור להיות מפורסם בימים הקרובים, לפחות הטיוטה, ונראה את החלק של שירות בתי הסוהר. שירות בתי הסוהר הפיק את הלקחים. הוא היה ערוך גם לפני כאשר האלמנט המרכזי שלו, שהוא אמור לטפל בבית הכלא, הוא בחן את עצמו ותירגל את עצמו שם במציאות וזה פינוי בתי כלא. זאת משימה שהיא משימה מורכבת מאוד. לפנות בית כלא ולהעביר אותו ממקום למקום, זאת הייתה המשימה המרכזית באותו יום.
היו"ר משה גפני
אתם הפקתם את הלקחים.
אהרן פרנקו
הופקו הלקחים. אנחנו מתרגלים את עצמנו בסוגיה הזאת.
היו"ר משה גפני
פינוי בית כלא הוא לא תמיד בשריפה אלא הוא יכול להיות גם במקרים אחרים.
אהרן פרנקו
הוא יכול להיות בכל דבר. יכולה להיות שריפה, יכולה להיות מלחמה, נפילת טילים כולי. בתי הכלא שלנו פרוסים בכל הארץ וכל האזורים מאוימים. גם כשיש הפרות סדר, אנחנו מפרידים ועושים תנועת אסירים ממקום למקום.
היו"ר משה גפני
פינוי בית כלא, בשריפה בכרמל זה בא לידי ביטוי.
אהרן פרנקו
זה היה הנושא המרכזי ולשם כך הופנו הכוחות, כדי לבצע את הפעולה.
היו"ר משה גפני
בחלק האנושי שירות בתי הסוהר עבר טלטלה. אלה אנשים מתוך המערכת.
אהרן פרנקו
כן. הוקם אצלנו ענף לטיפול בנפגעים, מונו קצינות שמלוות את המשפחות, קצינות שמטפלות במשפחות, בהורים, באלמנות, בילדים. אנחנו מקיימים בקיץ הזה קייטנות גם לילדים וגם לאלמנות. אנחנו בתהליך – וכמובן עם משרד הביטחון – להנציח ולהכין את האנדרטה במועד, בדצמבר השנה. במקביל יש עוד אמצעי הנצחה באמצעות אוניברסיטת חיפה. גם אצלנו אנחנו מכינים ספר זיכרון. יש תהליכים מול המשפחות ובמפגשים שלי עם המשפחות הן מציינות את הקשר הטוב שיש להן עם שירות בתי הסוהר שמלווה אותן באופן צמוד גם על ידי המפקדים בשטח וגם על ידי המערך שהקמנו, מערך קצינות הנפגעים שמלוות באופן אישי. השירות באמת עבר טראומה אבל מהטראומה הזאת הוא מינף את זה כדי לקדם אותו.
היו"ר משה גפני
יפה. תודה רבה. אני מודה לך נציב שירות בתי הסוהר. אני שוב מאחל לך בהצלחה. אני מודה לכם אנשי שירות בתי הסוהר ומאחל לכם בהצלחה. אני מקווה שידיכם לא יהיו מלאות עבודה, אבל לצערנו אנחנו לא חוזים את זה בתקופה הקרובה וידיכם מלאות עבודה. אתם עושים עבודה חשובה ואני מודה לכם על כך.

הישיבה ננעלה בשעה 12:05

קוד המקור של הנתונים