ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/07/2011

התנכלויות על בית החולים הדסה בהר הצופים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

12.7.2011

20

הכנסת השמונה עשרה




נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 517
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, י' בתמוז תשע"א (12 ביולי 2011), שעה 15:00
סדר היום
התנכלויות על בית החולים הדסה בהר הצופים
נוכחים
חברי הועדה: אריה אלדד – מ"מ היו"ר

עפו אגבאריה

רחל אדטו

אורלי לוי-אבקסיס
מוזמנים
נצ"מ חיים בלומנפלד

סממ"ר ציון, המשרד לבטחון פנים

פרופ' צבי שטרן


מנהל בית החולים הדסה הר הצופים

שמוליק שפרן


יועץ בבית החולים

גיא בסיל


קב"ט ירושלים, משרד הבריאות
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
י.ח. – חבר המתרגמים בע"מ
התנכלויות על בית החולים הדסה בהר הצופים
היו"ר אריה אלדד
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הדיון היה אמור להיות דיון משודר, כלומר שאפשר יהיה לשחזר אותו אחר כך באינטרנט ולראות אותו, אבל הנה אנחנו בכל זאת באוויר.

הדיון התכנס על פי ובעקבות מכתב שקיבלתי מפרופסור שטרן מנהל בית החולים הדסה הר הצופים שקבל על כך שיש שרשרת שנמשכת כבר זמן רב של התנכלויות של ערבים לבית החולים בעיקר השלכות אבנים יידוי בקבוקי תבערה עם איזה שהוא שיא ביום הנכבה. בעקבות הדיון שנקבע קיבלה הועדה מכתב מחאה מחבר הכנסת ד"ר עפו אגבאריה שמחה על כותרת הדיון שאמרה התנכלויות של ערבים לבית החולים הדסה הר הצופים הוא אמר לא הוכח שהם ערבים למרות שזה מדובר באירועי יום הנכבה מדוע הועדה חורצת את דינם של כל הערבים בכך שהיא מדביקה להם תואר של מיידי אבנים שגרתיים?

לפיכך, הועדה באה איתי בדברים והסכמתי לשנות את כותרת הדיון להתנכלויות של האסקימוסים לבית החולים הדסה הר הצופים בהמשך הדיון אפשר לפתוח את השאלה מיהו ערבי ומיהו אסקימוס ועל רקע מתקיימות ההתנכלויות אבל במקום הקדמות ארוכות מידי אני מציע שנפנה לפרופסור שטרן ולצוות שהוא הביא איתו ותתאר לי מה גרם לכך לכתוב את המכתב לכנסת , לפנות אלינו בבקשה לדון בנושא.
צבי שטרן
צהריים טובים ותודה רבה שהזמנתם אותנו לישיבה. נמצאת כאן גברת ניצה וולמן, שהיא האמרכלית, ושמואל שפרן, שהם היועצים שלנו לנושא הביטחון, ועידן הקב"ט שלנו.

מספר מילים על בית החולים בהר הצופים, שתוכנן ע"י האדריכל אריך מנדלסון, בשנות ה– 30 של המאה קודמת וב-1939 נפתח כבית החולים, בסדר גדול של 200 מיטות שהיה אז בית החולים הכי גדול במזרח התיכון.
היו"ר אריה אלדד
הצטרף אלינו ד"ר עפו אגבאריה, שקטעים נרחבים מהמכתב שלו ציטטתי קודם.
צבי שטרן
אני מוכרח להגיד, שלפי הצילומים שיש בידינו, בית החולים ממוקם די שומם, אין לידו שום מבנים ובמהלך השנים הכפר עיסויה, שהיה רחוק מאד מבית החולים, הלך וגדל והתפתח עד שבשנים האחרונות, למעשה, אנחנו שכנים ויש בינינו רק גדר שמפרידה בין בית החולים לבין הכפר. למעלה מעשרים איש מהכפר עובדים בבית החולים, כולל הבן של המוכתר, כמובן שאת כל השירותים הרפואיים שהם צריכים, חדר מיון, חדרי לידה או מחלקת ילדים, או כל דבר, הם מקבלים מאיתנו באופן שוטף ויומיומי.

מידי פעם, בשנים האחרונות, אנחנו חווינו אירועים של זריקת אבנים בקבוקי תבערה או הצתות מצד הכפר לעבר בית החולים, בבית החולים יש חצר אחורית ובחצר אחורית יש כניסה ושם יש עמדה מאויישת בשומר שנמצא שם 24 שעות ביממה. עכשו אנחנו נאלצים להוציא אותו משם, בגלל הסכנה לחייו. אבל כמו שאני אומר, יש שם שומר והוא מהווה את המטרה העיקרית לנסות ולפגוע בו.

בשנת 2008 היו לנו 4 אירועים, בשנת 2009 17 אירועים ובשנת 2010 83 אירועי פח"ע, כשאנחנו מגדירים אירוע פח"ע או זריקת אבנים.
היו"ר אריה אלדד
אם אפשר לחזור על הנתונים לא הספקתי לרשום.
צבי שטרן
2008 – 4

2009 – 17

2010 – 83

עד ל 30.6.11, היו כבר 43 אירועים.
היו"ר אריה אלדד
אבנים או בקבוקי תבערה?
צבי שטרן
גם וגם, יש גם הצתות. בצד היותר רחוק, יותר צפוני, של בית החולים, נמצא מגרש החניה והוא מהווה אזור להצתות גם כן.

כמו שאמרתי, עכשיו נמצא שם המוקד. במהלך השנים, לאט לאט הפכנו את המוקד הזה למשהו מבוצר, בצרנו אותו לאט לאט.
היו"ר אריה אלדד
שלום לד"ר אדטו מסיעת קדימה. אני מניח שאתם לא חושדים שבית החולים שערי צדק, שהיא השתייכה אלין בעבר, הוא זה שעומד מאחורי ההתנכלויות.
צבי שטרן
לא, זה לא יכול להיות, מכיוון שהיא עשתה את ההתמחות שלה בהר הצופים ורק אחר כך היא הייתה סגנית שלי בעין כרם.
היו"ר אריה אלדד
לא, כי אנחנו עדיין תמהים מי המתנכלים לבית החולים.
רחל אדטו
הורדת אחד מהרשימה זה גם משהו.
עפו אגבאריה
לא יכול להיות שאתה תמה.
היו"ר אריה אלדד
למה? אתה אמרת, שלא הוכח שהם ערבים ואני הצעתי שהם אסקימוסים, אז אנחנו נדון באסקימוסים שמתנכלים לבית החולים.
עפו אגבאריה
כן, אני מניח שכן גם באלו שעושים את השרפות בארצות הברית ובאפריקה גם כן הפלשטינים הערבים.
צבי שטרן
אני מנהל את בית החולים הזה בעשר השנים האחרונות, פעמיים בעבר הזמנתי את המוכתר בגלל זריקת האבנים, כדי לדבר איתו על יחסי שכנות ועל זה שהם למעשה מקבלים שירותים טובים מבית החולים. הם היו פעמיים אצלנו, משלחת של כמה אנשים מטעם המוכתר ומינהלת המתנ"ס.
היו"ר אריה אלדד
אתה יכול לומר מילה על הרכב המטופלים בבית החולים, יהודים ערבים ?
צבי שטרן
בסטטיסטיקה האחרונה שערכנו, יש 60% יהודים 38% ערבים ועוד שני אחוז מעדות אחרות. זה באופן כולל. יש מחלקות שיש אולי יותר 50 – 60 אחוז, מחלקה אורטופדית יש יותר יהודים, כי היא מקבלת חולים מכל הארץ, אבל סך הכל החלוקה היא 60, 38 ו- 2 אחוזים.

הפעם, בגלל שבשנה האחרונה עלה מספר אירועי הפח"ע מול בית החולים, בקשנו להזמין גם את המוכתר והפעם הוא לא רצה לבוא, כלומר אמרו שהוא לא מעוניין לבוא.

מעבר לאירועי פח"ע, בכפר גם מתנהלת בניה מאד פעילה. אני נזהר להגיד בניה לא חוקית, אבל אני יכול להגיד לא חוקית, כי גם ניצב פרנקו שהיה מפקד מחוז ירושלים אמר שזו בניה בלתי חוקית וגם נציג עיריית ירושלים שענה לי במכתב אמר שזה בניה בלתי חוקית. הבניה שם היא בניה לגובה, יש לנו תמונות של אנשים שמהגגות זורקים אבנים לחצר בית החולים, בכוונה לפגוע ולהטריד.

בחודשים האחרונים, הם משתמשים גם ברוגטקות. כלומר, לא רק זורקים אבנים ובקבוקי תבערה, אלא גם ברוגטקות כלומר בכוונה לפגוע.
אורלי לוי אבקסיס
ובשום אחד מהמקרים לא הצליחו להתחקות אחרי הפוגעים ? אולי נוכל לזהות פחות או יותר.
היו"ר אריה אלדד
עוד רגע נשאל את נציג משטרת ירושלים שנמצא איתנו .
צבי שטרן
אנחנו בורחים, אנחנו לא מזהים אותם .
היו"ר אריה אלדד
יש נפגעים באירועים האלה היו נפגעים?
צבי שטרן
באירועים האלה כמעט ואין נפגעים, אחת הבעיות העיקריות היא, שמידי פעם המשטרה נכנסת לכפר כדי לטפל במהומות.
היו"ר אריה אלדד
אתם קוראים למשטרה כל פעם שיש זריקת אבנים?
צבי שטרן
אנחנו מדווחים למשטרה בכל פעם. אני אולי אקדים את המאוחר, אני מוכרח להגיד שמאז שניצב ניסו שחם תפס את הפיקוד במחוז ירושלים לפני חודשיים, בהחלט יש שינוי ביחס ובאווירה. בכל פעם שהתקשרנו למשטרה, הם שמו ניידת בהמשך לכביש בית החולים, שעמדה שם 24 שעות ביממה, כך שבהחלט יש מעורבות יותר גדולה של המשטרה עכשו, לעומת מה שהיה קודם.
היו"ר אריה אלדד
אבל אין ירידה בכמות האירועים כפי שאמרת קודם.
צבי שטרן
כמו שאמרתי, היו 43 אירועים רק מתחילת שנה אחרונה כלומר המספר שלהם עלה אנחנו עשינו הרבה ניסיונות אמרתי מעבר לדבר עם אנשי הכפר כתבנו לעיריית ירושלים ובקשנו מראש העיר ודרומה ממנו לנסות ולבדוק את כל נושא הבניה אם היא חוקית או לא חוקית וקבלנו מכתב ואני יכול לצטט אותו אם זה מעניין אתכם.

"בגלל בעיות בטחוניות נמנעת מאיתנו האפשרות לבצע פעולות אכיפה בשכונת איסעוויה בתדירות בה אנחנו מעוניינים" זה היה של אדריכל כץ מהנדס עירית ירושלים.

אני הזמנתי את קצין ביטחון של משרד הבריאות את ראובן קרן והוא כתב מכתב לתת ניצב בן ישי ממשטרת ירושלים שכדאי שתשמעו מה הוא אומר:

בסיורי הלילה המתבצעים ע"י מאבטחים בית החולים הם מתבצעים כשהמאבטחים לבושים שחפץ וקסדה מיותר לציין שאין אף מוסד רפואי בישראל הנאלץ להתמודד עם מצב כנ"ל ואני יכול להגיד שמהיותי אזרח במדינה אני לא חושב בכלל שיש גוף בארץ שנאלץ להתמודד עם מצב כזה שזורקים עליו אבנים ובקבוקי תבערה ומנסים לפגוע בו עם רוגטקות באופן שגרתי וכמעט יומיומי שהאנשים שם לובשים שחפצים.
עפו אגבאריה
יש לך הערכה של הנזקים שנגרמו כתוצאה מזריקת אבנים ובקבוקי תבערה? כמה הפסיד בית החולים על הנזק הרכוש אם אתה מתאר בקבוקי תבערה אז בטח היו שרפות גדולות ודברים כאלה ?
צבי שטרן
אחת הבעיות למשל שעד היום זה לא בא לידיעת הציבור כי מכיוון שאומרים לי חבריי אם תתחיל להגיד שעל בית החולים זורקים אבנים ובקבוקי תבערה אנשים לא יאמינו.
עפו אגבאריה
לא, אבל יש לכם נזקים. אין לך אומדן של נזקים?
צבי שטרן
אין לי אומדן.
עפו אגבאריה
אין נזקים?
צבי שטרן
יש נזקים, מספר הפניות של אנשים לבית החולים הולך ויורד, אנשי צוות מפחדים לנסוע בלילה לבית החולים.
עפו אגבאריה
אבל אתה אומר בקבוקי תבערה, אז יש נזקים או אין נזקים ?
צבי שטרן
בקבוק התבערה לא מדאיג את קירות בית החולים, אם לזה אתה שואל, אבל יש נזק עקיף. אנשים נמנעים לבוא לבית החולים, רק אתמול ראינו ירידה של למעלה מ-5% בפניות לחדר המיון. אגיד לך יותר מזה, מכיון שמידי פעם המשטרה נערכת ונכנסת לכפר ומנסים לפזר את ההמונים עם גז מדמיע , גז מדמיע מגיע לבית החולים וכבר היו לנו שלושה אירועים בשנה האחרונה שחולים נשנקו. אתה רופא, אז אם אתה תשאל אותי בשורה תחתונה מה קרה להם, לא קרה להם שום דבר, אבל אנשים נשמו גז מדמיע. רופאה אחת התעלפה, מרדימה התעלפה ופינינו אותה לחדר מיון והיא התאוששה, אז לא נגרם נזק כי זה עובר אבל בכל זאת נגרם נזק.

כמו שאמרתי, הבאנו לשם בינואר השנה את ניצב פרנקו, שבא עם נציג משרד הבריאות עם נציגי העירייה והמשטרה והם גם כאן באו והסברנו ונתנו להם את הנתונים לקחנו אותם לסיור למקום וכשניצב פרנקו עמד מאחורנית ושאל איפה היה הבקבוק האחרון ומתי אז הראנו לו שליד הרגל שלו יש במגרש החניה את הסימן ואמרנו שזה היה רק לפני מספר ימים אני חושב שאז הוא הבין את מהות הבעיה שאנחנו באמת נמצאים תחת מתקפה מתמדת כל הזמן.

הבטיחו לנו לעשות משהו, דרך אגב מהשער האחורי שלנו עד לאוניברסיטה יש עוד כביש שהוא לא בחזקת הדסה הוא כביש ציבורי של העירייה שם חונות מכוניות ושם יש התנכלות מתמדת. שוברים את החלונות, עושים פנצ'רים בצמיגים, שם העירייה הבטיחה שתבנה גדר, אבל שום דבר מצד העירייה לא נעשה.

היה אצלנו גם מבקר המדינה לפני חודשיים וגם בפניו העלנו את הבעיה אבל הוא בא לשמוע לא כדי לעשות ושוב אני אומר אני פניתי שוב לראש העיר וקיבלתי איזה מכתב סטנדרטי שכולי תקוה כי המענה שתקבל יתאם את מבוקשך שגם כן לא עשה שום דבר ואז נפגשתי גם עם ניצב ניסו שחם שמונה לפני חודשיים להיות מפקד מחוז ירושלים וגם כמו שאמרתי אני חושב שמאז שהוא נכנס יש יותר התעוררות של טיפול מהמשטרה בנושא הזה.
היו"ר אריה אלדד
תודה רבה.
עפו אגבאריה
אתה מנהל בית החולים?
צבי שטרן
מנהל בית החולים הדסה הר הצופים.
היו"ר אריה אלדד
ממשטרת ירושלים מי איתנו?
חיים בלומנפלד
ממלא מקום מפקד מרחב ציון.

קודם כל אני מתנצל, מפקד המחוז התכוון לבוא אולם נבצר ממנו לבוא בשל מחויבות קודמת .

אני רוצה להתייחס לכמה נושאים. מבחינה טופוגרפית, אי אפשר להכחיש את העובדה שעיסוויה ובית החולים שכנים והם ימשיכו להיות שכנים אחד של השני.
היו"ר אריה אלדד
לכם יש ספק אגב ,בשאלה שהעלה ד"ר אגבאריה, מי הפוגעים בבית החולים?
חיים בלומנפלד
אני אתייחס לזה.
עפו אגבאריה
של מי היתה יוזמת הדיון שלך?
חיים בלומנפלד
כמו שאמרתי, זו עובדה למעשה. אנחנו מרגישים לא רק בעיסוויה אלא גם או הרגשנו מספטמבר שנה שעברה איזו שהיא עליה ותסיסה בכמות הפרעות הסדר בשכונות מזרח העיר. עיסוויה היא שכונה של העיר ירושלים שכונה שנחשבת בתושבים ערבים מן הסתם ולמעשה אני יכול להגיד שאנחנו פועלים בפעילות אינטנסיבית יומיומית למרות שחלק מהפעילות לא נראית כי היא סמויה מטבע הדברים אבל אנחנו חוות או חווינו יותר נכון מספטמבר ועד תחילת השנה הפרות סדר לא פשוטות שכללו יידויי בקבוקי תבערה יידויי אבנים חסימות כבישים חלקם התפרסמו בתקשורת לא צריך לחזור על הדברים האלה הם ידועים לכל מי שיושב פה אני מניח.

אני רוצה רק לציין שמתחילת השנה אנחנו מבצעים, הפעילות המשטרתית שבוצעה נשאה שלושים תיקי חקירה כלומר מתוך אותם אירועים שהוא מדבר עליהם שלושים תיקי חקירה נפתחו אנחנו הגשנו 12 כתבי אישום.
היו"ר אריה אלדד
30 תיקי חקירה זה 30 מעצרים?
חיים בלומנפלד
30 מעצרים, לפחות של אדם אחד. לפחות של אדם אחד, אנחנו מדברים על הרבה יותר אנחנו מדברים על עשרות עצורים.
עפו אגבאריה
זה כולם רק על רקע ההתנכלות לבית החולים ? לא בכל הפרות הסדר.
חיים בלומפלד
אני לא מפריד, אני מדבר על הכפר עיסוויה כאשר עיקר הפעילות או המהומות מתרחשות בסמוך לגדר בית החולים כי זו הכניסה לכפר למעשה וזה המקום וזה שטח החיכוך ושם זורקים את האבנים.
היו"ר אריה אלדד
יש לכם מקרים שבהם תפסתם על חם אנשים שזרקו אבנים על בית החולים או בקבוקי תבערה?
צבי שטרן
סליחה שאני מתערב, המוכתר עצמו ואנשים שהיו אצלנו, אמרו שמהכפר זורקים את האבנים כלומר הם לא - - -
חיים בלומנפלד
על זה אין ויכוח, כי גם ראינו את זה בעינינו מספר פעמים.
עפו אגבאריה
אולי אתה יוכל להסביר מה המניע.
חיים בלומנפלד
תנו לי להגיד את הדברים ובאמת אני אשמח לענות לכל שאלה. עוד תשעה תיקים נמצאים בתביעות ועוד תשעה תיקים נמצאים בחקירה מרבית התיקים נפתחו עדה אירוע של יום הנכבה ה 15.5 פתחנו 16 תיקים ביום הנכבה עצמו 10 תיקים ולאחר מכן יש ירידה משמעותית כפי שציין את זה מנהל בית החולים נעשה שינוי מהכניסה של מנהל המחוז הנוכחי שינוי גישה בהתייחסות לעיסוויה בשני מישורים כשבדקנו את הפעילות של עצמנו אנחנו החלטנו או מפקד המחוז החליט שאנחנו פועלים בשני מישורים עיקריים.

מישור אחד, זה המישור של היוזמה אנחנו מגיבים ולא רק מגיבים אלא גם יוזמים פעילות כנגד אותם מפרי האבנים אבל אנחנו מפרידים אותם מיתר תושבי הכפר כי גרים שם הרבה אנשים מרביתם עובדים בירושלים אנשים שאינם מעוניינים בהפרות סדר צוין פה המוכתר יש פה משפחות שיש להם אינטרסים כלכליים והם כן מעוניינים לחיות בחיים של דו קיום ולכן אנחנו פועלים במקביל בשני מישורים.

מישור אחר, זה באמת הפעילות של החקירתית המניעתית הפעלת כוחות סמויים וכו' מסתערבים כל מה שקשור בזה באמת מעצרים ובוצעו מעצרים כפי שאמרתי הרבה מעצרים והפעילות השניה היא באמת פעילות קהילתית כאשר בפעילות הזו אנחנו לקחנו יוזמה ובשיתוף עם עיריית ירושלים אנחנו מנסים ליזום ולחולל איזה שהוא מהלך ולייצר מצב שבו אנחנו מחזקים את הכוחות החיוביים בכפר.

המהלך הזה באמת נושא פרי, כמות ההתקפות גם על בית החולים וגם כמות החיכוכים איתנו היא יורדת היא ירדה בחודשיים האחרונים מאז נכנס מפקד המחוז הנוכחי לתפקידו.

מרבית העצורים וזה חלק מהתאור של מה שקורה עכשו שוחררו למעצרי בית ע"י בית המשפט ואנחנו נאלצים לא נאלצים אלא מבקרים אותם במעצרי בית לוודא שהם אכן במעצרי בית. כניסה כזו לביקור של מעצר בית גוררת יידויי אבנים בין היתר לגדר בית החולים.

אני לא יכול, אני יוכל להעריך, אני לא אומר את זה מתוך ידיעה. בית החולים היא סמל לשלטון היחידי מלבד האוניברסיטה העברית שנמצא בצמוד לכפר ולכן אני מניח שזה.
היו"ר אריה אלדד
אתה מעריך שהפגיעות בבית החולים זה לא בגלל רמת הטיפול הרפואי, כפי שתושבי הכפר מעריכים אותה על רקע לאומני?
חיים בלומנפלד
אני לא יכול להגיד.
היו"ר אריה אלדד
כשעוצרים מישהו ושואלים אותו למה זרקת אבנים, כי התור היה ארוך?
עפו אגבאריה
לא, אני בכוונה שאלתי מה המניע.האם זה בגלל שבית החולים לא נותן להם שירות, או המניע זה משהו אחר או סוציואקונומי?
חיים בלומנפלד
המניע הוא לאומני נגד המדינה.
עפו אגבאריה
תשתיות למשל.
חיים בלומנפלד
המניע הבסיסי הוא מניע לאומני מציינים את זה בחקירות שלהם יש גם תסכול משיחות איתם מחוסר העשיה של הרשויות שמה שנעשה. מה שקשור ברשויות.
היו"ר אריה אלדד
מי העצורים שלכם? ילדים, נערים, מבוגרים?
חיים בלומנפלד
החל מגיל 9 וכלה בגילאי 35 -40. חלק מהעצורים הם כאלה שמנסים למנוע מאיתנו לעצור את מפרי הסדר, חלק מהעצורים הם מפרי הסדר עצמם, זורקי האבנים זורקי בקבוקי התבערה וכולי. כמו שאמרתי, ישנם כתבי אישום כלומר זה עומד למבחן בית המשפט, זה לא משהו שהוא נטול ראיות .

אני רוצה גם להדגיש. אין לנו ספק, שהאחריות לסדר הציבורי גם בעיסוויה וגם בכל מקום בירושלים, היא של משטרת ישראל. אנחנו לוקחים אחריות ונמצאים בקשר ישיר ועקיף עם בית החולים ואנחנו כל הזמן מנסים לתת פתרונות. על המניע עצמו אין לנו שליטה, אנחנו משטרת ישראל אנחנו כמובן עושים ככל יכולתנו ונמשיך ונעשה ונפעל באינטנסיביות, גם פה וגם בכל מקום אחר בירושלים, כדי שיהיה סדר.
היו"ר אריה אלדד
מנהל בית החולים ציין, שהוצבה ניידת בתקופה מסוימת ל 24 שעות, היא עדיין שם?
חיים בלומנפלד
לא, כחלק מאותו המהלך וכרצון להפחית את מידת החיכוך כשהיתה נידת זרקו אבנים על הניידת בין היתר על הבוטקה של הבטחון שהיה שם במקום הזה הסרנו את הניידת יש ירידה דרסטית בכמות של זריקת האבנים.
היו"ר אריה אלדד
מה אם אמצעים נוספים כמו מצלמות תיעוד כדי לסייע להביא,
חיים בלומנפלד
כל פעילות שלנו היא פעילות שמשולבת באמצעים טכנולוגים אנחנו משתמשים בכל מגוון האמצעים הטכנולוגים וזה מה שמביא חלק מהתפיסות שלנו זה לא כולם תפיסות ישירות חלק מהעסק הוא גם מעצר לאחר שתעדנו והנצחנו אנחנו באים במועד יותר מאוחר ומבצעים את המעצר כלומר משתמשים,
צבי שטרן
כששמנו את המצלמות, תוך 24 שעות הורידו אותה.
היו"ר אריה אלדד
יש ביקוש למצלמות בשוק?
צבי שטרן
בטח.
אורלי לוי אבקסיס
עובדים שם, יולדים שם, מטופלים בבית החולים ויורקים לבית החולים, גם כן לא ייאמן הסיפור הזה.
היו"ר אריה אלדד
אולי נשמע את קב"ט משרד הבריאות, או את נציג קב"ט משרד הבריאות, נא הצג את עצמך.
גיא בסיל
אני נציג קב"ט מחוז ירושלים של משרד הבריאות, קודם כל הוא מתנצל שהוא לא יכול היה להגיע, היתה לו בעיה בבתי חולים במרכז.

אנחנו מכירים את הסוגיה הזו של התקיפה נגד בית החולים הדסה הר הצופים, היינו שם במספר סיורים ובקרות וגם עם מפקד מחוז ירושלים. אנחנו משרד הבריאות, מדובר בבית חולים לא ממשלתי, לצורך העניין, ואנחנו לא יכולים לתקצב בית חולים שהוא פרטי. בראיה שלנו, מבחינת הדסה מבחינת ביטחון וההנהלה, כל האמצעים שם.
היו"ר אריה אלדד
יש לכם עוד בית חולים אחד בארץ, שמותקף בקצב כזה בתדירות כזאת, שהצוותים שלו מסתובבים בלילה עם קסדה ושחפץ?
גיא בסיל
לא, אין לנו דבר כזה. כמו שראובן הקב"ט שלי, המנהל שלי, אמר, לא קיים דבר כזה בכל הארץ. אני גם חושב, שבאף גוף לא קיים מצב כזה, שהולכים עם קסדות ושחפצים. אנחנו באמת חושבים שצריך לעשות משהו, מסיכות אב"כ, מבחינת הבית חולים לפי דעתנו - - -
עפו אגבאריה
...אולי גילו שיש פצצת אטום בעסוויה.
גיא בסיל
צריך לבדוק את זה לפי דעתי, שהמשטרה תהיה מוכנה להיכנס לשם.
היו"ר אריה אלדד
על פי מקורות זרים, אני מבקש לא להגיד פצצת אטום.
עפו אגבאריה
בעיסוויה, הם ייבאו את זה מאיראן.
היו"ר אריה אלדד
בכל זאת, על פי מקורות זרים, אני מבקש לא להגיד שיש בארץ פצצת אטום.
עפו אגבאריה
לא, אני מניח, על זה אני אומר לבדוק.
גיא בסיל
מבחינת הדסה, ננקטו כל הצעדים שם, הם הגביהו את הגדר, שמו שם מצלמות, הכול נעשה. פשוט נראה לי, שמה שצריך שם זו פעולת מניעה.
היו"ר אריה אלדד
איך משרד הבריאות, מתוקף האחריות המיניסטריאלית שלו, פועל היום מול השר לבטחון פנים, כדי להעלות אצלו את רמת המודעות לבעיה הנקודתית הזאת?
גיא בסיל
זימנו לשם את המפקד ביחד עם בית החולים, מפקד המחוז ואנחנו נמצאים שם - - -
היו"ר אריה אלדד
זה ברמה המקומית, הבנתי. אבל האם סגן שר הבריאות פנה לשר לביטחון פנים ואמר לו יש לי בית חולים שצוותי האבטחה שלו בלילה מסתובבים עם קסדה.
גיא בסיל
לא, לא מכיר דבר כזה.
אורלי לוי
זה אבסורד של ירושלים.
היו"ר אריה אלדד
כן.
שמוליק שפרן
אני מחברת יעוץ לבית חולים. היו אירועים עם נפגעים, הייתה שריפה מאד גדולה בקרבת בית החולים, שנבלעה בלהט השריפה בכרמל באותם ימים ולכן נדמה לי שחמש ניידות של מכבי אש נאלצו להיות מופנות לאזור הזה.
היו"ר אריה אלדד
שריפה כתוצאה מבקבוק תבערה, הצתה, ממה זה היה?
שמוליק שפרן
מהצתה. בהחלט נאלצנו למשוך גם צוותי כבוי, שעסקו אז בשריפה בכרמל ונאלצו לבוא לירושלים. השריפה הייתה יחסית מאד גדולה ביער הקרוב שם. הייתה גם אחות שנפגעה מאבן שנזרקה, היא נפצעה וטופלה . להבנתי, למרות הפעילות המשטרתית שבטח עוד תגבר, זה יצמצם כנראה את הפעילות נגד בית החולים אבל לא ימנע אותה, לכן הפעילות חייבת להיות פעילות משולבת. מה שנאמר פה, הגבהת גדר וכו', זה לא מספיק למיגון בית החולים. בית החולים הזה, לפחות בדופן הזו, דורש מיגון מסיבי ביותר. יש פה כמובן עניין של עלויות כספיות והשקעות, שכנראה אף אחד לבד לא יכול לעמוד בהם, אבל נדרש פה לעשות פעולה משולבת ולמגן את בית החולים.
היו"ר אריה אלדד
כמו מה, לבנות חומה?
שמוליק שפרן
לבנות חומה.
צבי שטרן
אני מתנגד דרך אגב, אני חושב שאנחנו צריכים להיות איתם ביחסי שכנות טובים ולא לבצר את עצמינו ולתת להם לעשות, אני חושב שזה לא הפתרון.
שמוליק שפרן
אפשר לדבר אם זה יהיה חומה או גדר גבוהה, אבל צריך. נדרשים שם כמובן פעולות מיגון יחסית מסיביות על מנת לצמצם את הפעולה, זה עד עכשיו לא קרה אבל בקבוק תבערה כולנו יודעים זה כמה פעמים לא עשה כלום ופעם אחת הוא שרף אוטובוס עם אישה וילדים וקרו עוד כמה מיקרים ולכן זה עניין של מזל עם בקבוק תבערה, מספיק שמשהו יתלקח ולא חסר שם בחלק האחורי דברים שיכולים להתלקח יש שם צובר גז, יש שם אזור שיש איזשהו מחסן שמכיל ציוד רפואי שיכול להתלקח ולכן יש מזל הרבה פעמים. עד עכשיו זה לא קרה, הצליחו המאבטחים יחסית מהר לכבות את זה אבל זה לא הפיתרון, בסוף זה יקרה בשעת לילה כשהצוות מצומצם והפעילות מצומצמת זה יכול לקרות ולהתלקח ולגרום נזק ואני מניח שאז הרבה דברים ירוצו כנראה קדימה ויטופלו.

אבל אני אומר מעבר לפעילות המשטרתית המבורכת יש צורך לסייע לבית החולים בתור מיגון אז אני אני כמובן לא יודע מה יהיה עם בית החולים של פרופסור שטרן ואני חושב שאפשר להגיע להבנה וגם זה יראה סביר אבל גם ייתן מענה הרבה יותר ממה שקורה היום. המצב היום, המענה הוא יותר טוב ביחס לבתי חולים אחרים זה בהחלט נראה כמו מבצר, כן, עם גדרות מאד גבוהים וכו' אבל ביחס למיקום ולבעיות ולאירועי הפחה שיש לבית החולים הזה זה לא מספיק וצריך לשדרג את זה עשרות פעמים.
רחל אדטו
אולי פספסתי כשלא הייתי כאן, אבל מה קורה עם האוניברסיטה ומעונות הסטודנטים שנמצאים על אותו קו, מה גורלם?
צבי שטרן
הם יותר רחוקים מאיתנו, הם לא סמוכים לגדר.
רחל אדטו
בית ספר לרפוי בעיסוק?
צבי שטרן
הם קצת יותר רחוקים. מה שאני אמרתי קודם שיש שם בניה ומהבתים זורקים ומתחת הגדר יש את הכביש. הם עומדים, הכי נוח זה לזרוק מהכביש ולרוץ ישר פנימה, הם לא צריכים, להגיע לבית ספר לריפוי בעיסוק ולמעונות זה לא בטווח זריקת יד,
שמוליק שפרן
בציר שסובב את האוניברסיטה,
עפו אגבאריה
יש לעסוויה כניסה אחרת חוץ מהכניסה שעל יד בית חולים?
שמוליק שפרן
כן, יש כניסה מכיוון מעלה האדומים.
עפו אגבאריה
והם יכולים להיכנס ולצאת רגיל וחופשי?
שמוליק שפרן
רגיל.
צבי שטרן
סלח לי רגע שאני אומר, אבל איפה שהלינץ' שעשו את הלינצ'ים האחרונים זה היה אנשים שירדו מהכניסה הזו, זאת אומרת לא באו מבית החולים אלא נסעו בכביש למעלה בגבעה הצרפתית ובמקום לפנות ימינה לבית החולים הם המשיכו לרדת למטה בירידה, יש שם תחנת דלק שהדליקו אותה, הבעירו אותה ביום הנכבה וקצת אחרי זה הכניסה לכביש ואין שילוט ואנשים נוסעים בטעות ונכנסים לשם.
היו"ר אריה אלדד
טוב, חבר הכנסת אגבאריה.
עפו אגבאריה
חבל שאין מישהו מהעירייה כדי לשמוע אותו אבל מה שמסתמן מכל הדבור זה לא העניין של התנכלות לבית חולם כבית חולים, אני גם לא חושב שיש בן אדם בכל מקום אחד בעולם שיכול להתנכל למוסד רפואי ואני גם לא ראיתי את זה. אני ראיתי שיש אלימות נגד רופאים, נגד אחיות שזה יכול למצוא אותו בכל בית חולים אבל היטיבו להגדיר את זה שזה אולי על רקע לאומני כפי שהוא אמר. אבל מה המניע האמיתי? המניע האמיתי לא בגלל זה שהם שונאים את,
היו"ר אריה אלדד
אני מניח שכבר אין וכוח על השאלה אם זה ערבים או לא
עפו אגבאריה
לא, זה אתה אומר.
היו"ר אריה אלדד
לדעתך, לא הם.
עפו אגבאריה
אני רוצה, אפילו להגיד שכשפרופסור שטרן צודק ואם הוא ואמר אז אני בנטייה להאמין לו שהוא בא בדברים עם המוכתר?, אני גם לא שולל שיש מסתערבים שיכלו לעשות את זה בשביל לגרום פרובוקציות, שמתנחלים יכלו לעשות את זה לגרום פרובוקציות, גם זה יכול להיות,
היו"ר אריה אלדד
לנסות לשרוף את בית החולים?
עפו אגבאריה
כן.
אורלי לוי אבקסיס
אני, נראה לי שזה לא ריאלי.
עפו אגבאריה
מההיסטוריה, אנחנו למדים שהתנועה הציונית שרפה גם בתי כנסת, בבגדד ובאלכסנדריה. כך שזה לא מוזר במיוחד, שאתה מביא את הדברים האלה, אבל אני נוטה להאמין לפרופסור שטרן ואמר אוקי, אז יש, היה, ואני גם מאמין לניצב חיים בלומנפלד, שהוא גם כן אומר שיש דברים והיו לו עצורים.
עפו אגבאריה
בסדר, אז אני אומר לך אני מאמין להם שזה האנשים האלה מעסוויה אבל זה לא מופנה רק בגלל שזה בית חולים, ולא בגלל זה שהבית חולים לא נותן את השירות הרפואי לאנשים. האנשים מוחים משהו, על מצב החיים שלהם וניצב חיים אפילו רמז לזה ואמר, שבגלל שהאנשים לא מקבלים מהרשויות את הצרכים הקיומיים היומיומיים שלהם - - -
היו"ר אריה אלדד
אז הם שורפים?
עפו אגבאריה
יכול להיות. הם לא שורפים בית חולים, עובדה ששאלתי מה הנזקים, לא היו נזקים. זו צורת המחאה ומי שהכי קרוב אליהם, זה בית החולים. יש להדגיש, שכשהייתה נידת אז רגמו את הניידת ולא את הבית חולים.
אורלי לוי אבקסיס
אני לא מבינה, זה לגיטימציה כאן?
עפו אגבאריה
אין לגיטימיות לכל אלימות כזו, אבל במקום להשקיע את כל המשאבים והמחשבות שהן יכול להיות המחשבות מאד קשות שאיך להעניש את האנשים, איך להכניס להם באבי אביהם, איך לעשות מיגון ועוד יותר, והמחשבות האלה שכל מקום צריך גדר וצריך שער וצריך עוד חומה את הדברים האלה אני רואה אפילו בישובים קטנים בשרון, יהודיים, שהם עוד מגן ועוד גדר תצאו מהמחשבות האלה. יש דברים אחרים אפילו המשטרה אומרת שיש איזה שהיא דרך אחרת שהתחלנו לדבר איתם בצורה אחרת אז מפלס האלימות ירד. אז כנראה שזה אפשרי, אז מדוע אין מישהו מהעירייה פה שיכול לבוא ולהשוות האם רמת החיים בשכונת עסוויה שהיא שכונה מירושלים, נכון?

זה אותו דבר כמו בשכונות אחרות? האם העירייה באמת רצתה,
היו"ר אריה אלדד
אני באמת לא מבין לאן הלך הדיון, האם הדיון כרגע הוא למצוא סיבות לפיגועים לאומניים?
עפו אגבאריה
אתה רוצה שהדיון יהיה, זה לא פיגועים לאומניים, הוא הסביר לך אפילו המשטרה אומרת

אני לא נגד בית החולים ואתה הגדרת את זה כערבים נגד בית החולים אז מהכותרת זה כבר נוטף ונודף הריח הגזעני שאתה רוצה להטות אותו אז אולי אנשים באמת יש להם בעיה.
אורלי לוי אבקסיס
תן לי להגיד משהו.
עפו אגבאריה
אני אגיד, אחר כך את תגידי, כי זה באמת מקומם ומרגיז שאפילו אם המשטרה אומרת שיש מקום אולי לשפר את תוחלת החיים.
היו"ר אריה אלדד
המשטרה אמרה שאלו פיגועים לאומניים.
עפו אגבאריה
במקום הכספים האלה זה מה שאתה רוצה לשמוע במקום הכספים האלה שצריך להשקיע אותם בגדות ובחומות ובמצלמות וזה, אולי לעשות איזה שהוא כביש בתוך הכפר, אולי לתת להם את האפשרות לחיות בצורה יותר טובה. אני מסכים עם פרופסור שטרן שזה לא הפתרון לעשות את הדברים האלה, צריך לעשות שכנות טובה. אז שכנות טובה לא עושים באמצעי דיכוי עוד יותר מתקדמים ועוד יותר גדולים נגד אנשים שזה הנשק היחיד שלהם להביע את הכאב שלהם על המצב הכלכלי החברתי .
היו"ר אריה אלדד
מה שאתה אומר, הפך להיות לגיטימציה להשלכת בקבוקי תבערה על בית החולים?
עפו אגבאריה
אין שום לגיטימציה.
היו"ר אריה אלדד
אתה מדבר על הדרך היחידה שלהם להביע את כאבם בדרך של זריקת אבנים על בית החולים?
עפו אגבאריה
שמע אל תנפח את הדברים שאלתי אם כתוצאה מהבקבוקי תבערה באמת נגרם נזק אבל לא לא נגרם אז בואו נשתיק את זה אפשר להשתיק את זה בצורה אולי יותר ומה שלא הולך בכוח ילך בעוד יותר כוח זה מה שאתה מאמין אני יודע שהדרך שלך זו היא וזה מה שאתם עושים בהתנחלויות וזה מה שאתם גורמים לכל כך הרבה נזקים גם לפלשטינים אבל הנזק העיקרי לתדמיתה של מדינת ישראל ולחברה הישראלית .
היו"ר אריה אלדד
תודה רבה, חברת הכנסת אדטו.
רחל אדטו
העובדה היא עובדה כלומר אין פה ויכוח אני בכלל לא מתווכחת על העובדות אני לא מקבלת דרך שאתה מביע מצוקה בדרך של חזרה על אלימות זה בודאי לא הדרך וגם לא סביר בעיני להתחיל עכשו לתת מענה בלהשקיע בכבישים בתור הפתרון המיידי. יש פה בעיה, שצריך לתת עליה את הדעת ויש אחראים.

לא מקובלת עלי ההתנערות של משרד הבריאות, שאומר עם בתי חולים ממשלתיים אנחנו לא מתעסקים. משרד הבריאות שיודע שצריך להטיל תקנות לחוקק חוקים שקשורים כל מיני דברים שקשורים לבתי חולים יודע לכלול את בתי החולים הציבוריים בדיוק כמו שבתי חולים ממשלתיים ובתי חולים של קופות חולים כלומר יש אחריות למערכת הבריאות ירושלים ידועה בתור זה שכל בתי החולים הם בתי חולים שלא ממשלתיים ולא של קופות החולים ועדיין למשרד הבריאות יש אחריות למבוטחים ולמאושפזים בבתי החולים אי אפשר להעביר את כל הנושא הזה להנהלת הדסה שתדאג תממן ותדאג לבעיה הזו בפני עצמה.

יש פה שילוב של אחריות, שצריך להיות בין בית החולים עצמו לבין המשרד לביטחון פנים ועירית ירושלים, שחייבים להבטיח כמובן משרד הבריאות שחייבים להבטיח את שלומם של הרופאים, העובדים והעובדים לצורך העניין זה גם העובדים מעיסוויה שעובדים בבית החולים כאמור ביטחונם של העובדים של החולים של הצוות ושל שלמות המבנה ושלמות בית החולים עצמו לא קביל להשאיר את הנושא הזה פרוץ ולתת לבית החולים להתמודד עם זה בתור בעיה של בית החולים זה לא בעיה של בית החולים זה בעיה של העיר ירושלים ותושביה.
אורלי לוי אבקסיס
אבל בטחון פנים כן מסייעים ואנחנו שמענו וגם יותר מכך אפילו הגבירו ושינו את התפיסה ביחס להתמודדות באותם מקרים השאלה היא באמת אם אפשר להיעזר פה דווקא בחבר הכנסת אגבאריה כמנהיג באמת שרוצה את טובתם אולי כמתווך אם המוכתר לא מוכן ולא רוצה לקחת חלק בעניין של התווך הזה אולי אנחנו יכולים להשתמש
עפו אגבאריה
אני מניח שאם המשטרה רוצה ומה שהתחילו לעשות זו דרך יותר הומנית ויותר נכונה לבוא בדברים והמשטרה יכולה לבוא בדברים עם נכבדי הכפר ולפתור להם כמה בעיות זה לא העניין שעכשו מנהל בית החולים מדבר על בניה בלתי חוקית אז כנראה שזה גם כן אחד הארגומנטים הקשים ביותר לנוכחותם של האנשים שהם כאילו בלתי חוקיים שם
היו"ר אריה אלדד
חבר הכנסת אגבאריה, חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס הציעה רעיון מעניין, שמאחר ואתה אמרת אולי מבחינת תושבי הכפר זה אמצעי המחאה היחידי, אולי תלך ותדבר עם המוכתר ותציע לו אמצעי מחאה פחות דליקים.
עפו אגבאריה
אז אולי אתה תביא לי אולי תציע לי
היו"ר אריה אלדד
בקהל הבוחרים שלך אבל אולי תתרום פה לדו קיום
עפו אגבאריה
לא , אולי אתה תציע לי איזה שהוא נשק אחר
היו"ר אריה אלדד
תיפגש עם המוכתר תגיד לו שמונים פיגועים בשנה , אנחנו רוצים להוריד את הכמות .
עפו אגבאריה
אתה אומר שמונים פיגועים מי ששומע פיגועים חושב שהיו שם פצצות למה אתם אוהבים לנפח את הדברים אפילו אם ילד בן תשע זרק אבן אז בשבילך זה פיגוע.
היו"ר אריה אלדד
היו זורקים לך אבן בנסיעה לא היה אכפת לך אם נשרף האוטו או לא אתה היית רואה בזה את הדבר הכי גרוע בעולם. מישהו זרק לך בקבוק תבערה לחצר אתה לא היית עובר על זה לסדר היום. אבל אתה אומר לא נשרף כלום,
עפו אגבאירה
אני נגד זה אבל צריך לקחת הכל בפרופורציה ולא בגלל זה שהם ערבים אז אתה רוצה להעמיד אותם לקיר אבל אם היו עושים את זה מתנחלים ועשו את זה הרבה יותר גרוע מזה ואתה לא פצית פה כנגד הדברים האלה.
רחל אדטו
היו שורפים בית חולים?
עפו אגבאריה
שרפו, שרפו גם בית חולים וגם מסגדים בשטחים אז למה לא דברת על זה
היו"ר אריה אלדד
הדיון כאן הוא על התנכלויות של ערבים לבית החולים הר הצופים אי אפשר לשנות את העובדות
עפו אגבאריה
אין לי התנגדות בוא נפתור את הבעיה כפי שיש אנשים עם קצת יותר הרגשת הומניות שרוצים לפתור את הבעיה
אורלי לוי אבקסיס
יכול להיות דוקא בגלל שישנם כל כך הרבה פערים וחשדנות בין הצדדים ויכול להיות שזה מעורר באנשים כמו שזה מעורר בחבר הכנסת עפו אגבאריה את היצר של לבוא ולהפוך את זה ואני גם יכולה להבין אותו לגמרי להפוך את זה ולכן ההצעה שיבוא גורם שיוריד את מפלס ההתנגדות ויראה בכך שותף לצרכים שלהם ולפתוח את זה אתה כדוגמא אבל לקחת באמת מנהיגים שיכולים גם לגשר בין בית החולים לבין המקומיים ברמה מסוימת.
היו"ר אריה אלדד
אל תנסי לרמוז שחבר הכנסת אגבאריה איננו מנהיג, הוא מנהיג !
אולי לוי אבקסיס
הוא גם דוקטור, הוא יכול להביא להם גם את הצד הנוסף ולא יחשדו בו מאחר שיש לו גם את ההסמכה הרפואית. אבל באמת לעניינו לכן יכול להיות שצריך לבדוק ערוצים נוספים להידברות הזו אולי בהסברה אולי וכאשר מדבר פה גם לי היתה בעיה מסוימת ואני לא חשודה בכך שאני שייכת למגזר של חבר הכנסת עפו אגבאריה אבל כשדובר פה באמת על הבניה הלא חוקית כי לא לעניינו של הדיון אלא אם כן התכוון ואני מקווה מאד שלכך התכוון מנהל בית החולים שמאחר שיש פה בניה גבוהה הם מנצלים את הגובה של הבניה כדי לזרוק את האבנים.
צבי שטרן
זה בדיוק מה שאמרתי.
עפו אגבאריה
אז בואו נפתור את הסיפור.
אולי לוי אבקסיס
אין ספק בכך, שמה שחבר הכנסת אגבאריה הרגיש, זה סוג של התעוררות.
רחל אדטו
זה מאד נוח להעביר את הדיון לפסים של: 'בגלל שזה ערבים'.
אורלי לוי אבקסיס
אז זה באמת העניין אז בואו ננסה לחשוב ולהוציא מתוך הועדה הזו , זו עובדה שהם מתנכלים ובמקרה הם גם ערבים.
עפו אגבאריה
לא בגלל שהם ערבים.
אורלי לוי אבקסיס
יכול להיות שבאמת יש להם עניינים סוציאלים נוספים שיש פה עניין גם סוציאלי נוסף עניין שבוא נפגע בממלכה בריבון באיזה שהוא אופן ורואים בבית החולים ממשלתי כסוג של נציג לכן אני חושבת אבל אנחנו לא באים עכשו לנסות לשנות להם את תפיסת העולם ולהגיד בוא, מה אנחנו יכולים לעשות הרי מה הועדה הזו יכולה להחליט? הרי היא יכולה לנסות להחליט הרי היא לא יכולה להחליט לא למשרד הביטחון איך לפעול ולא תשימו עוד גדרות או פחות גדרות מה שאנחנו יכולים לנסות להבין ולקבל החלטה של שיתוף פעולה תוך כדי כל הגורמים ביחד ביחד עם המנהיגות המקומית וביחד עם ההנהגה שהם יכולים לראות בה שותף ולא כמי שמצביע עליהם כאשמים או כאאוטסיידרים ולכן רק הידברות כזו יכולה אולי להביא לרגיעה במצב אז אולי אפשר להכניס את משרד הבריאות את הנהלת בית החולים אבל חובה להכניס מי שיכול לדבר איתם בגובה העיניים ושלא יראו בו כמי שמצביע עליהם כאשמים בגלל המוצא שלהם ולא מי שיצביע עליהם כטרבלמייקרים של החברה שלנו אלא מישהו שהם יוכלו לתת בו את האמון כמי שדואג גם לאינטרסים שלהם וזה אני חושבת שצריך לעשות וכולם יהנו מזה.
היו"ר אריה אלדד
לפני כחודשיים היה דיון בועדת הפנים כמדומני כשתושבי הגבעה הצרפתית הגיעו לועדה זה לא דיון שאני יזמתי וקבלו על המצב בדרך כלל האנשים בשטח מתלוננים כמו מנהל בית החולים , תושבי הגבעה הצרפתית ואנחנו לא ממציאים את המציאות במזרח התיכון אבל עלו שם ועדים של השכונה והציעו שיתוף פעולה ופעילות משותפת במתנ"סים ואחרי חודש הם חזרו למשטרה ובקשו תחסמו את הכביש, ואני מתנגד לזה מסיבות כמו שמתנגדים לזה .
אורלי לוי אבקסיס
אוקי אבל היה ניסיון,ניסיון שכשל במקום הזה יכול להיות שבמקום אחר הניסיון הזה כן יצליח עם התערבות של אנשים אחרים שתוך ראיה של טובת הכלל כי עובדה היא כי בית החולים נפגע פחות אנשים באים לטיפול אם זה באמת לא תלוי במצב הבריאותי של התושבים או שהם מעדיפים טיפול במקום אחר אבל אם זה באמת מה שפוגע בפינוי של האנשים לבית חולים הזה או בכך שאנשים מפחדים להגיע בשעות מסוימות מחשש מגז מדמיע או מבקבוקי תבערה אז צריך לנסות לראות איך אנחנו בכוחות משותפים,
עפו אגבאריה
אני דוקא היה לי קשר עם בית החולים עם פרופסור ניסן שהיה פעם מנהל כירורגית אצלנו היה מנהל שלי.
אורלי לוי אבקסיס
תגייסו אותו הוא יכול, אבל מאחר שאני מכירה את חבר הכנסת עפו אגבאריה ואחרים אולי הוא יוכל להמליץ לנו על מישהו שיהיה מקובל גם על התושבים.
עפו אגבאריה
העירייה יכולה לעשות את זה.
אולי לוי אבקסיס
העירייה כן אבל גם אנחנו.
היו"ר אריה אלדד
העיריה אמרה שהיא מפחדת להיכנס לעיסוויה זה מה שהעיריה אמרה.
אורלי לוי אבקסיס
זה מה שהעירייה אמרה?
היו"ר אריה אלדד
כן.
עפו אגבאריה
מפחדת להיכנס לסדר דברים אבל לא מפחדת להיכנס להרוס בית ללא ,
אורלי לוי אבקסיס
אבל אולי זה הליך שצריך לנסות אותו קודם.
היו"ר אריה אלדד
אנחנו חותרים לסיכום הדיון כמו בהרבה מאד דיונים שהם בנושא מסוים ולא בחקיקה. לועדות הכנסת אין סמכות להורות משרדי ממשלה על פעולה אבל מהתמונה ששמענו גם מצוות בית החולים וגם נציג קב"ט מחוז ירושלים של משרד הבריאות עולה תמונה קשה של פגיעות חוזרות מצד ערבים בבית החולים הדסה הר הצופים שהיא במגמת עליה בשנים האחרונות אני שמח לברך את משטרת ירושלים גם על פי דבריה גם על פי דברי הנהלת בית החולים על כך שהעליה הזו נבלמה בתקופה האחרונה ויש ירידה במספר הפגיעות ויכול להיות שהפעולות שאתם נוקטים מתחילות לשאת פרי.

אני מקווה שתגבירו את הפעולות האלה ותפעלו באופן כזה שיפסיק את ההתנכלויות לבית החולים לחלוטין אני פונה למשרד הבריאות לפעול בעצה אחת עם המשרד לבטחון פנים ועם עיריית ירושלים ולפעול בשני המישורים גם בהגברת הביטחון וגם בניסיון להידברות עם תושבי עיסוויה על מנת להקדים את החיכוך.
אורלי לוי אבקסיס
אפשר במקביל לפעול.
עפו אגבאריה
אפשר גם לפתור את הבעיות של עיסוויה.
היו"ר אריה אלדד
הבעיה בעיסוויה היא רק בעיה לאומנית ולא בעיה מוניציפאלית, זה המשטרה הגדירה.
עפו אגבאריה
זה לא אומר שאני מסכים להגדרה הזו.
היו"ר אריה אלדד
אבל אני מצטט פה את נציג המשטרה.
עפו אגבאריה
יש אנשים שאני לא מסכים עם זה שהם עושים את הדברים האלה, אני נגד כל פעילות או התקפות רופאים, אחיות , פרסונל או בית חולים.
היו"ר אריה אלדד
כל חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, ודאי שותפים לגינוי החמור של כל הפגיעות הללו בבית החולים שמטפל בתושבי ירושלים יהודים כערבים שהצוות שלו יש בו יהודים וערבים והוא נותן שירותים שוויוניים ברמה מצוינת לכל תושבי העיר זה גם המובן מאליו ראוי שייאמר.

על כל פנים אנחנו נעביר את סיכום הדיון ננסח אותו ולאחר מכן את ההודעה שתונח על שולחן הכנסת לידיעת סגן שר הבריאות , לידיעת השר לביטחון פנים ולידיעת ראש עריית ירושלים ואני מקווה שהמאמצים המשותפים ישאו פרי.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:00

PAGE
20

קוד המקור של הנתונים