ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/07/2011

פניות ציבור בעקבות סגירתה של העיר העתיקה לרכבים פרטיים והעדר שאטלים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
21
הוועדה לפניות הציבור

13.7.2011


הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 116

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, י"א בתמוז תשע"א (13 ביולי 2011), שעה 09:30
סדר היום
פניות ציבור בעקבות סגירתה של העיר העתיקה לרכבים פרטיים והעדר שאטלים
נוכחים
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר
מוזמנים
דרור גנון

סגן בכיר למנהל אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה

אילנה דרורי

ממונה על איכות המוצר התיירותי, משרד התיירות

סנ"צ יעקב דוידיאן
קצין אגף תנועה – מחוז ש"י, המשרד לבטחון פנים

הרב שמואל רבינוביץ'
רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים

יגאל לוי


מנהל תפעול רחבת הכותל

אסף אברהמי

סגן מנהל משרד תנועה ירושלים, חברת "אגד"

גיא סרי


אגף תחבורה ותשתיות, עירית ירושלים

סמדר שיינין

יו"ר המינהל הקהילתי ברובע היהודי

דניאל שוקרון

מזכיר החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי

אלעד קנדל

מנהל אגן העיר העתיקה, הרשות לפיתוח ירושלים

אבנר עורקבי

יו"ר אהב"ה – ארגון הנכים בישראל - המיוחד
מנהלת הועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
רות לובין

סגירתה של העיר העתיקה לרכבים פרטיים והעדר שאטלים
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב לכולם. אנחנו מתכבדים לפתוח ישיבת של הועדה לפניות הציבור בעקבות סגירתה של העיר העתיקה והיעדר שאטלים. בדברנו על סגירת העיר העתיקה אנחנו מדברים גם על העבר אבל עם מבט אל העתיד, אל הרחבת סגירתה של העיר העתיקה. לא אתכחש ואומר את האמת בצורה שקופה: בתפקידי הקודם בעירית ירושלים היתה כוונה לסגור את העיר העתיקה לרכב פרטי -ואנחנו מדברים על תקופת כהונתו של אהוד אולמרט. התמונה עדיין זכורה לי, שבה אנחנו בשער האשפות וגם הרב היה שם, נדמה לי, ואהוד הגיע ורענן דינור וכל בעלי התפקידים, עשינו סיור במקום ואני הייתי מן המתנגדים, עיכבתי את זה זמן רב. אני מודה. הרב יודע את זה. הסיבה העיקרית היתה בַּקושי – ולא שזה לא נחוץ כי זה נחוץ ויש לזה חשיבות, ויש בעייתיות עם הענין ויש השלכות על התחבורה בעיר והכל היה נכון אבל, בסופו של דבר אמרתי לאהוד אולמרט –וזה קצת סתם את טענותיו, אחרי הוא אמר שזה מקובל בכל מקום בעולם שאתר תיירות סגור לרכב פרטי, כיצד נחדש עכשיו תנועה ועוד במקום בעייתי כזה ואמרתי לו: מה לעשות שהכותל המערבי הוא לא רק מקום תיירות אלא בעיקר מקום תפילה?! מקום תיירות הוא מקום אליו אדם מגיע פעם או פעמיים או שלש אבל כאן, אנשים מגיעים לפעמים גם שלש פעמים ביום ויש שמגיעים פעם ביום או פעם בשבוע ואנחנו מכירים את החשיבות המיוחדת שיש להגעה לכותל המערבי כמקום שמגיעים אליו הכי הרבה אנשים, גם אם הוא לא התיירותי ביותר בארץ. סיפרתי לו את הסיפור שלי, יש לי סבא חולה והוא מרגיש, הוא יודע שהוא כבר בסוף ימיו. הוא נמצא בבית חולים והסכימו לתת לו לנסוע לכותל המערבי. זה מה שהוא ביקש. האם אתה חושב שאני יכול לקבוע אתו זמן שתלוי בהגבלת שעות? הכותל הוא מקום שאליו מגיעים אנשים שיצאו –כמוהו, למשל, לחופשה מאישפוז ואין סוף להסברים שיש על ההגעה לכותל ועל האנשים שמגיעים אליו. הכותל הוא הרבה מעבר לאתר. רק בשבוע שעבר נעזרתי בעוזרים של הרב רבינוביץ' ולא ידעתי איזה מעשה גדול היה שם עבור אישה שלא יכולה להגיע לשם, היא לא נכה באופן מוגדר אבל היא לא יכולה בשום אופן לנסוע באוטובוסים. היה זה יום האזכרה לפטירת אביה והיא הובאה אל הכותל המערבי. הדמעות והתודות שלה היו גדולות יותר מכל שיקול תעבורתי.


עוד לגבי ההיבט לעתיד. העיר העתיקה סגורה לרכב פרטי מזה שנה וחצי, מן השעה תשע בבוקר ועד שש בערב. הגענו להסכמה באשר לשעון הקיץ אבל מאז שהעיר העתיקה נסגרה לפני שנה וחצי היו הרבה פניות לוועדה לקיים דיון בנושא הזה. ולא קיימתי דיון. קודם כל יש לי בזה מחשבה אישית כי מאז שעבדתי בעיריה לא רציתי להתערב בענין הזה אולם, השנים עוברות ובעלי תפקידים התחלפו ועזבו. בכל אופן, אני לא מתווך בענין הזה אבל משעבר זמן –ואני לא מדבר על הסגירה עצמה כי אנחנו מקבלים אותה וכל כמה שאנחנו שואלים לגבי היעילות שלה עדיין אנחנו מקבלים אותה אבל, מדובר כאן על הרחבת הסגירה. בזמנו דובר שיהיו דרכים אתן אפשר יהיה להגיע ברכבים ואחד הדברים שדיברו עליו היה השאטלים. שאדם יוכל להגיע עם רכב פרטי, להעלות לשאטל ולהגיע. ולא רק ממקום אחד ולא רק מאיזור מסוים. דיברנו על כך שהכותל צריך להיות נגיש לעם ישראל.

בסגירה אמרנו שאנשים יסעו עם רכב בעיר העתיקה ולא יהיה דבר כזה שהדרך תהיה סגורה. חלק מזה אולי היה פוליטי אבל אנחנו מדברים על הענין עצמו, בלי שום תוספת פוליטית, חשוב שעם ישראל יוכל להגיע בצורה קלה לעיר העתיקה. שלא יהיה מצב שיהודים לא יוכלו להגיע אל הכותל המערבי בגלל שהמקום לא מספיק נגיש או לא נוח להגעה.

ביקשנו, אם כן, לקיים את הדיון הזה, לראות מה נעשה בדבר, מה קורה היום בנושא השאטלים וההגעה באמצעות תחבורה ציבורית אל הכותל.
הרב שמואל רבינוביץ'
אמשיך את דברי יושב הראש. בשנת 2004 –כמו שאתה אומר, לפני שבע שנים, היו בכותל המערבי שני מליון מבקרים. בשנת 2009, לפי נתוני משטרה, היו שמונה מליון מבקרים. ב 2010, לפי הנתונים שהמשטרה מסרה בשבוע שעבר,היו עשרה מליון מבקרים, עלייה של כמעט 25% במספר המבקרים מ 2009 ל 2010.
היו"ר אורי מקלב
כל מספר בעצמו הוא מרשים, לא רק האחוזים.
הרב שמואל רבינוביץ'
מדובר במספרים אדירים. אין ספק שיש עלייה בתיירות, הן ביהודית והן בלא יהודית, גם בכלל בארץ. כתוצאה מכך יש יותר מבקרים. בנוסף, התיירות היהודית -ובמיוחד זו הדתית באה מספר פעמים אל הכותל והוא חלק עיקרי, כנראה, מן הביקור שלה בארץ. כתוצאה מכך יש מספר משמעותי של אנשים שבאים אל הכותל בכל שעות היממה. שלוש מאות ששים וחמישה ימים בשנה הכותל מלא, דבר שלא היה לפני מספר שנים.

גם שלמה המלך, כשהקים את בית המקדש אמר: "כל תפילה, תחינה שתהיה לאדם, פרש כפיו על הבית הזה הקדוש ברוך הוא ישמע את תפילתו" וגם הגוי השב מארץ רחוקה, אמר עליו ישעיהו הנביא: "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים". לא קל לנווט את המקום הזה עם עשרה מליון מבקרים - - -
היו"ר אורי מקלב
יש עשרות מליונים בעולם שמאמינים בבניית בית המקדש ובאים לראות את המקום.
הרב שמואל רבינוביץ'
היה נשיא מקדוניה, שהוא פרופסור באוניברסיטה והוא הוציא ספר על הר הבית ועל כך שבית המקדש ייבנה.
היו"ר אורי מקלב
הם גם מאמינים שהם חלק מבניית בית המקדש ושהם אמורים להיות חלק ממנו. כתוב שבית המקדש יהיה מקום אליו יבואו אומות העולם והוא יהיה מקום מסודר עבור אומות העולם כדי לראות את עבודת הכהנים ואת בית המקדש.
הרב שמואל רבינוביץ'
לכן, בסופו של דבר, הסגירה של העיר העתיקה היתה מחוייבת המציאות. אין זה שהיתה אפשרות להגיע ברכב פרטי ועכשיו אין כי גם אז לא היתה אפשרות להגיע ברכב פרטי. אפשר היה לעמוד בעומס תנועה משך שעה וחצי ותושבי הרובע באו להתלונן ונכים באו להתלונן וכל מי שרק מגיע לשם ראה שהתנועה בעיר העתיקה שותקה לחלוטין. ככל שבאו יותר מבקרים כך העומס היה גדול.

כשהיו הדיונים עם ראש העיר הר' אורי לופוליאנסקי, היו רבנים ואנשים שטענו שאין מקום לסגור את העיר העתיקה מסיבות כאלו ואחרות אבל, הכריע הרב נבנצל בהכרעה ואני אקריא את המכתב: "ברור הדבר שיש לתת עדיפות לתחבורה הציבורית על פני כלי רכב פרטיים ויש להעדיף את העלאת האוטובוסים -שהפסיקו אותם, מתשע בבוקר ועד חמש בערב, לככר גורן, זה עדיף על פני הכניסה של רכבים פרטים". מה שקרה הוא שעוד לפני סגירת העיר העתיקה, עירית ירושלים סגרה את העיר העתיקה בפני אוטובוסים ותחבורה ציבורית משעה תשע בבוקר ועד לשעה חמש או שש בערב. רק מה, השעות האלו מיועדות לאנשים מבוגרים או נשים עם ילדים קטנים, והיינו צריכים כולנו לעלות את כל העלייה של שער האשפות כדי להגיע לכותל המערבי. עשינו את זה גם בתנאים שהיו קשים כמו בחורף.

הפשרה שנעשתה אז היתה שמחמש בערב עד למחרת בבוקר תתאפשר הכניסה. ההסכמה היתה שעם סגירת העיר העתיקה לכלי רכב פרטיים האוטובוסים יעלו במשך כל שעות היממה, למעט השעות בהן אין תחבורה ציבורית לככר גורן. הדבר הזה לא נעשה. ועל כך יש הרבה מאד תלונות.
היו"ר אורי מקלב
אז כיום שום קו אוטובוס לא עולה למעלה.
הרב שמואל רבינוביץ'
מתשע בבוקר ועד חמש אחר הצהרים. התחבורה הציבורית לא נכנסת משער האשפות. משעות הערב היא נכנסת.
היו"ר אורי מקלב
אומר הרב רבינוביץ', שלפי ההסכם שהיה אז, ברגע שתיסגר העיר העתיקה לרכבים פרטיים תתאפשר העלאת אוטובוסים לככר גורן, במיוחד בשעות שבמהותן הן עדיפות להגעה. בשעות הבוקר, למשל, מגיעים אלה שזקוקים לרכב כדי לעלות ומשתמשים יותר בתחבורה הציבורית.
הרב שמואל רבינוביץ'
האבסורד הוא שבלילה, כשהעיר העתיקה פתוחה אז האוטובוסים נכנסים וכשהעיר סגורה האוטובוסים לא נכנסים.

ב 20 לאוקטובר 2009 היה דיון -ערב סגירת העיר העתיקה, אצל מנכ"ל עירית ירושלים ואז סוכם שמשרד התחבורה מוציא מסלול סובב חומות שבחלקו ישתווה לקו 38 והוא יהיה קו נוסף אשר יקיף את האתרים הציבוריים באיזור ויגיע גם אל העיר העתיקה ואל הכותל. עוד סוכם שבמקביל יהיה קמפיין הסברה שבו יאמרו לאנשים היכן הם יכולים לחנות בתוספת לוחות הזמנים של האוטובוסים, כשמכל החניונים יש שאטלים.

המכתב הוא, כאמור, מתאריך 20.10.09, חתום על ידי אגף הסדרי תנועה בעירית ירושלים. משתתפים בו החברה לשיקום הרובע, קובי ברטוב ואנשים נוספים. בסופו של דבר, בשורה התחתונה, אנשים טוענים שהם מחכים לעתים הרבה מאד זמן בחניונים. החניון היחיד שמאד פעיל הוא החניון של קרתא, ושם, שוב, האדם מביא עצמו לאיזושהי מערבולת של עומס תנועה בגלל קניון ממילא.

בחניונים שסיכמו עליהם -כמו חניון הלאום או כמו חניון גבעת התחמושת -שמשופץ כרגע וחניון הרכבת, השאטלים לא עובדים בכלל או לעתים עובדים בצורה מקרטעת מאד.

לא קיימת מסה של שאטלים שיכולים להיכנס לעיר ויכולים לאפשר לאדם שיש לו רכב פרטי לחנות בנקודה מסויימת ולהגיע אתם אל הכותל המערבי.
היו"ר אורי מקלב
במאמר מוסגר, ציינת פעם שבחגים השאטלים עובדים בצורה מאד מוצלחת, זאת אומרת שיש אלטרנטיבה.
הרב שמואל רבינוביץ'
אם היינו חושבים שזה לא עובד אז הענין היה אחר אבל זה עובד מצוין בימי חג. אני מקווה שהשנה הזו זה יעבוד גם בימי הסליחות ובעשרת ימי תשובה שאז בלתי אפשרי להגיע וזו קבוצת אנשים גדולה יותר אפילו יותר מחול המועד. השאטלים האלה עובדים. אנחנו זקוקים לכך שהשאטלים יעבדו משך כל השנה כדי שלא יהיה מצב שבו לאדם יהיה קשה מדי להגיע לכותל המערבי שהרי הכותל הוא קודם כל מקום קדוש.
סמדר שיינין
הרב צודק כשהוא אומר שאין תבונה בהורדה של התחבורה הציבורית בשעותה יום כיוון שדוקא אז לא יורדים רכבים מכיוון הרובע ויותר קל לאוטובוס לנסוע שם כשהוא לא חוסם אף אחד.

לגבי השאטלים, האנשים בינתיים משתמשים בקו 38 והוא קו שמלכתחילה נועד לשימוש של תושבי הרובע, כדי להקל על החיים שלהם ביציאה ובכניסה בלי שהם משתמשים ברכבים הפרטיים. הקו הפך, קודם כל, למיניבוס והוא קטן מדי. כשהוא אוסף את הנוסעים משער האשפות לא נותר מקום לתושבים ולמבקרי הכותל. יוצא שהוא לא עומד בייעודו לשמש את תושבי הרובע ומבקרי הכותל.

התדירות שלו סדירה. אחת לרבע שעה. עדיין הוא לא שאטל אלא אוטובוס. הוא אוטובוס לכל דבר. מיזערו אותו בגלל המעבר ברובע הארמני. בשום אופן אי אפשר לקרוא לקו 38 שאטל ואנחנו מתנגדים לאפשרות שישתמשו בו כשאטל. תושבי הרובע משתמשים בו לאורך כל היום, יש נוסעים קבועים שבאים לעבוד ברובע ונוסעים קבועים שיוצאים ממנו בצהרים ותלמידים ועגלות וכל דבר רגיל אחר. זה מיניבוס שנועד לשרת את תושבי הרובע.
היו"ר אורי מקלב
מה קורה היום, כשהעיר העתיקה סגורה לרכבים פרטיים?
סמדר שיינין
אני חושבת שזה מבורך, ממש כך. התנגדנו בכל תוקף כי ידענו שיהיו בעיות ואכן היו בעיות אבל, קודם כל, מתרגלים ודבר שני, בסופו של דבר, בשורה התחתונה, זה מבורך. הרעיון היה קשה לביצוע אבל יחד עם ענף התחבורה של עירית ירושלים הגענו להבנות וזה ממש טוב.
אלעד קנדל
מבחינתנו, בנושא הזה סימנו רכישה של מעין טרקטורונים עבור החברה לשיקום הרובע היהודי על מנת לסייע במשהו שמתעכב כבר קרוב לשנתיים, עבור אנשים שיש להם קושי וכבר משתמשים בזה בתוך העיר העתיקה. ברובע עושים בו שימוש לאורך כל השנה, במיוחד באירועים ספציפיים.
היו"ר אורי מקלב
האם מישהו מבחוץ יכול להשתמש בשירות הזה?
אלעד קנדל
אני מניח שכן, בסך הכל העמדנו את זה בדיוק לצרכים האלה, בעיקר לטובת תושבי הרובע היהודי אבל אני מניח שהחברה לשיקום הרובע תוכל לתכנן אתנו משהו בענין באופן שאפשר יהיה לתת שירות גם למי שאינו תושב הרובע. בפסטיבלים ובאירועים מיוחדים אנחנו מעמידים את אותם כלים לרשות הציבור הרחב.
היו"ר אורי מקלב
האם שמחת בית השואבה נחשבת פסטיבל שמצדיק את העמדת הכלים?
אלעד קנדל
לדעתי כן. לא אמורה להיות עם זה שום בעיה.

בחול המועד האחרון שכרנו אותם וזה פעל מצוין בתוך הכותל המערבי. אנחנו עומדים לרכוש.

לשאלת יושב הראש, מדובר בסוג של ניוד. בעזרת השם נרכוש כאלה כדי שבימי חג ובעומס, כשאי אפשר להעלות אוטובוסים משער האשפות, נוכל לנייד אנשים.
היו"ר אורי מקלב
חשוב לשמוע שלקראת החג יש פתרון.
אלעד קנדל
ברשות לפיתוח ירושלים סיימנו עכשיו תכנית אב להנגשה בעיר העתיקה רבתי. התחלנו פיילוט בדרך ויה דה לורוזה וכשמה כן הוא. סיימנו אותו עתה. אנחנו מתחילם את ההנגשה בתוך העיר העתיקה. החלק שרלבנטי לדיון הזה הוא שאנחנו עכשיו, בשיתוף עם הבטוח הלאומי ו"יד שרה", מכינים אופציה להכניס רכב או שני רכבים עבור נכים, רכבים שיהיו מעין שאטלים לנכים שיעשו מסלול סובב באותן תחנות עליהן דיברתם כאן. מקווה שהדבר הזה יפעל.

בתשובה לשאלה של אבנר, שלא נשמעה: הענין כולו עדיין בשלבים אמצעיים שלו וטרם נסגר עד הסוף. הבטוח הלאומי מסייע, אנחנו מסייעים ברכישה ו"יד שרה" התחייבה לתפעל את זה. הרכבים מותאמים לנכים, כולל כסאות וציוד.
אבנר עורקבי
הכוונה הנסתרת היא למנוע מנכים על כסאות גלגלים - - -
היו"ר אורי מקלב
רבותי, יש להתמקד בדיון. מאיזה חניון יצא הרכב?
אלעד קנדל
הרעיון הוא שזה יסתובב בכל החניונים בשעות קבועות ויאפשר לנכים מכל הארץ להגיע.

דבר נוסף, לגבי פרסום זמנים לתושבים, יש את אתר אגן העיר העתיקה, ככל שיהיה צורך ונוכל לסייע אז נפרסם את הזמנים של התנועה. מבחינתנו זו פלטפורמה שאפשר וניתן וצריך להשתמש בה.
היו"ר אורי מקלב
הוזכרו ההחלטות וגם הקמפיין שלא נעשו בסוף. עד היום הציבור לא יודע מה מתוכנן ומה קיים.
אלעד קנדל
דבר אחרון, אנחנו נמצאים בשלבי תכנון מתקדם של רחוב הפטריארכיה הארמנית ונתן מענה גם לענין הקמרונות ומעבר אוטובוסים. רכבים קטנים יוכלו לעבור שם. הענין הזה לא יתממש באופן מיידי אבל הוא יקרה.
היו"ר אורי מקלב
מר דניאל שוקרון, מתנצל על כל שלא כולם הוזמנו.
דניאל שוקרון
"גם בדרך לבית המרזח נדרשת כוסית". בדרך למענה הנכון למבקרים, השאטלים אמורים לאפשר נגישות. הרב הזכיר את המספר הגדול של המתפללים והמבקרים ב 2011 והצפי הוא שהמספר יגדל. ברור, אם כן, שאותם שאטלים לא ימשיכו לתת את המענה הזה והוא גם לא המענה האסטרטגי שדרוש למקום הזה מלכתחילה.


ייתכן שזו לא הועדה שיכולה באמת להזיז את הדבר הבא אבל אומר אותו בכל זאת, מזה שמונה שנים שהחברה לשיקום הרובע מגלגלת תכנית שנקראת "תכנית חניוני הרובע". התכנית כבר הגיעה אל הועדה המחוזית אבל מהנדס העיר הנוכחי, מיד לאחר כניסתו לתפקיד, משך את התכנית. משמעות התכנית היתה שכל תנועת הרכבים מגיעה אל הרובע היהודי מחוץ לחומות, היא נכנסת מתחת לחומה והתכנית קיבלה ברכה אפילו מרשות העתיקות כי משמעותה היא סגירת העיר העתיקה לרכבים פרטיים. לפי התכנית יתחבר כביש מהר ציון ויעבור מתחת לחומה ומתחת לרובע. החניון הקטן והעלוב, חניון מבקרי הכותל, שהוקצו בו מקומות ספורים, יבוטל כי בתכנית יהיו שמונה מאות מקומות חניה, גם עבור תושבי הרובע וגם למבקרי הכותל. אגב, היא העוגן של תכנית האב לתחבורה של סובב העיר העתיקה. כאמור, את הדברים אני מביא כדי שיירשמו.

לגבי החניונים ובהמשך לדברי הרב, עליית המונים לעיר העתיקה ולכותל המערבי –ובע"ה להר הבית, דורשת פתרון ברמה לאומית. אנחנו עוסקים כאן באקמול כדי לעזור לתושבים ולמבקרים. הכמויות יגדלו וכבר היום יש כאלו -אם זה בעצרות מיוחדות ואם זה ברגלים עצמם, כמויות הן כאלו שגם המשטרה החלה לדבר על כך שמבחינה בטיחותית יש בעיות גדולות מהרבה היבטים. יוצא שנדרשת כאן חשיבה של צוות לאומי שימצא פתרונות הנגשה. ברור שחניון קרתא וחניון הרובע לא יתנו את כל המענה וצריך פתרון הנגשה יותר רחב.
היו"ר אורי מקלב
חניון "גבעתי" בוטל וזה עוד משהו שמתווסף לענין.
דניאל שוקרון
נכון.
היו"ר אורי מקלב
נסתפק כרגע בחלק הזה ונעמוד אתך בקשר כשיהיה דיון מיוחד בענין חניוני העיר העתיקה. קודם לכן הועדה תבדוק את הסיבות שבגללן נמשכה התכנית. יש היבטים כמו מדיניות חוץ ודברים נוספים שצריך לבדוק אותם. מכל מקום, זה לא הנושא שכאן כי מדובר כאן על הנגשה לכותל, לא רק מתוך הרובע אלא גם מתוך העיר העתיקה.
דניאל שוקרון
התחלנו בחשיבה על אותם רכבי תפעול כדי ליצור מצב שבו שהם יעבדו משער יפו ומחניון קרתא, אל תוך העיר העתיקה, לכלל הציבור. יש כאן סוגיות שנוגעות להיטלים כי זה שונה מאיזור תפעולי מוגדר ויש כאן סוג אחר של רשיון והיטל.
יגאל לוי
יש להתייחס לנושא האוטובוסים. האוטובוסים שמביאים תיירים, תלמידים וחיילים מפריעים לתנועה בכל העיר העתיקה. יש להתייחס גם לזה. יש תלמידים שבאים לסיורים והם באים דרך שער שכם או דרך בריכת הסולטן. פונים שמאלה דרך הכלביה ומגיעים. יש גם אוטובוסים של תיירים. הם מגיעים משך כל שעות היום. בנוסף, ימי שני וחמישי הם ימים של חגיגות בר מצוה.
קריאה
הם חונים על הכביש ואין אכיפה מספיקה. אפשר שהאוטובוסים יסתובבו לאחור מרגע שהנוסעים יורדים.
דניאל שוקרון
הוספנו תמרור האוסר על חניית אוטובוסים. ייתכן ואין אכיפה.
היו"ר אורי מקלב
הועדה קיבלה פניות בנושא "אגד". והיום ההשבעות חזרו אל הכותל. האם נכון?
יגאל לוי
בשנה שעברה היו בערך 45,000 השבעות.
היו"ר אורי מקלב
להשבעות מגיעים לאו דוקא ברכב פרטי אלא גם בתחבורה הציבורית ויש עומסים.
קובי דוידיאן
כשיש השבעה מרחיבים את הסגירה של העיר העתיקה למשך שעות גדול יותר, לא נותנים למבקרים להיכנס עם רכבים פרטיים. יש השבעות של חטיבת הצנחנים אליהן מגיעים כעשרת אלפים איש. התחלנו בשנה האחרונה לתת עבור ההשבעות שאטלים מגבעת התחמושת. מודיעים להורים.
היו"ר אורי מקלב
מהיכן השטאלים מגיעים?
קובי דוידיאן
מגבעת התחמושת.
היו"ר אורי מקלב
הדבר חשוב כי צריך למשל, שיהיה תיאום לפיו ההשבעות לא יהיו בערבי ראש חודש או בימי חג. אמר פעם מישהו במשטרת ישראל שבירושלים יש לוח שנה מיוחד והוא לא סטנדרטי ובנוסף, יש לוח שנה של הכותל והעיר העתיקה. יש ימים שלא היו ידועים אבל הימים האלה מהווים חלק מלוח זמנים לא פחות משמעותי מלוח שנה רגיל. ערב ראש חודש ככלל, ערב ראש חודש אלול כפרט, או שני חמישי שהם ימים עמוסים בבקרים וכן הלאה. על המבקרים להיות מודעים לימים האלה כדי שיגיעו בימים אחרים.
אילנה דרורי
נושא השאטלים פחות נוגע לי אבל אביא את עמדת המשרד. משרד התיירות קבע יעד של חמישה מליון תיירים עד שנת 2015 וזה אומר יותר עומס על העיר העתיקה, לכן, הנושא של סגירת אגן העיר העתיקה הוא בהחלט מבורך וגם משרד התיירות דחף לקבלתה ההחלטה הזו.
היו"ר אורי מקלב
מה היה הצפי לפני כן?
אילנה דרורי
בשנה שעבר הגענו לשלושה מליון וחצי תיירים. תיירות נכנסת.
היו"ר אורי מקלב
למשרד התיירות יש יעד של חמישה מליון תיירים. מהו הנתון הקודם? האם מדובר בהגדלה של מספר התיירים ב 50%?
אילנה דרורי
מעט פחות מזה. בכל מקרה אנחנו מקווים שנגיע למספר הזה.
היו"ר אורי מקלב
זהו עוד נתון שמצטרף להיערכות.
אילנה דרורי
הליך סגירת העיר הוא, כאמור, מבורך. פעלנו יחד עם עירית ירושלים כדי לאפשר נגישות לתיירים גם מסביב לעיר העתיקה כלומר, שכלי רכב מובילי תיירים קרי, אוטובוסים, יורידו תיירים וימשיכו הלאה. הוקדשו לשם כך מספר חניות בשער האשפות, חניות שהן רק לצורך העלאה והורדת תיירים וכך נפתר חלק מן הבעיה כי האוטובוס ממשיך ויוצא מן האיזור. יש צורך באכיפה.
יגאל לוי
כשמגיעים שלושים או ארבעים אוטובוסים שמגיעים בבת אחת אין פתרון. זה רחוב צר.
אילנה דרורי
הוקצו שם יותר משש תחנות-חניות כאלו, שהן רק לצורך הורדת נוסעים והעלאתם. יש צורך באכיפה.
קריאה
זה לא ענין של אכיפה כי תמיד יש שם שוטר תנועה אלא שהכל תקוע והכל עומד. אין מספיק מקום לאוטובוסים.
אילנה דרורי
פתרון נוסף הוא מעגל תנועה בהר ציון שגם הוא יהיה לצורך הורדת והעלאתם נוסעים. יש מספר מוקדים מסביב כך שהתנועה הרגלית של תיירים -בתוך העיר וממנה, תתקיים.

רכב אשכול, שהוא רכב של מורה דרך יחד עם התיירים, גם קיבל פתרון בחניות מוקצות.
היו"ר אורי מקלב
הדברים שלך מעצימים את הדרישה להקמת השאטלים. אנחנו עדים לכך שהעיר העתיקה "תיסתם" עם תיירים וככל שהדבר מבורך, יהיה גידול וכבר היום המצב לא מספיק תקין. ככל שניערך מראש, ככל שנפזר את הגעת האנשים אל מחוץ לעיר העתיקה כך ייפתר הענין.
אילנה דרורי
לגבי השאטלים, זה לא בתחום הפתרונות שלנו.
היו"ר אורי מקלב
דרור, הגעת לדיון אחרי שהרב הקריא מכתב שהיה בו סיכום.

סגירת העיר העתיקה היתה אמורה לקרות כשהשאטל הוא built iin. היה סיכום מפורש על זה.
דרור גנון
כל שנה מחדש אנחנו "שוברים את הראש". בשיחות שלי עם פוליטיקאים ואחרים ביקשתי שירימו את הכפפה. לא ייתכן שנדבר כאן עכשיו על שאטלים כשהם כלל לא הבעיה. יש קיבולת של חטיבת ירושלים, יש קיבולת לככר גורן, הרב רבינוביץ' קיבל אישור לתת אישורי כניסה, הכמות הנכנסת היא מעבר למה שאפשר. יש בעיה של תנועה בתוך הככר. יש בעיה של איגוף בעיר העתיקה כי אין דו סטריות. אין יותר אוטובוסים ממוגני אבנים לפי דרישת המשטרה ויש בעיות. קווים 1,2,3, נוסעים בלי מיגון אבנים אבל ההנחיה המקורית היא מיגון עמיד לאבנים.

חניונים לא באים בחשבון וכניסת רכב פרטי דרך חטיבת ירושלים לא תבוא בחשבון. כל עיר היסטורית בעולם סגורה לכלי רכב. אין דבר אחר. אלא אם כן יש תחבורה שמסיעה המונים ואת זה אנחנו מנסים לקדם למרות שהענין הרגיש מסיבות ידועות. אפשר להשתמש בתחבורה רבת קיבולת שנוסעת כל הזמן.

ברם, אוטובוס נוסע מתעכב בדרך כי אין לו פניה שמאלה בכלביה. העיריה רוצה לקדם את הגשר בבריכת הסולטן ליד הפנייה לכלביה אבל יש גם בעיות אחרות.
היו"ר אורי מקלב
אין ויכוח על כך שהכותל שונה מכל אתר היסטורי בעולם.
דרור גנון
יש, יש מקומות שהם פי - - -
קריאה
אולי כאתר עליה אבל אין מקום שאליו באים אנשים מבוגרים מדי יום במסירות נפש.
דרור גנון
יש ואתם מכירים אותה אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. עשינו עליה גם עבודה כי רצינו לראות אך הם מתמודדים עם חמישים מליון מתפללים שמגיעים בפעם אחת.
קריאה
כל שנה מתים שם המונים.
דרור גנון
לא משנה, זה כבר ענין אחר אבל יש ערים כאלו בעולם.
היו"ר אורי מקלב
לשיטתך, אם העיר לא היתה היסטורית, מה היית עושה?
דרור גנון
קודם כל נדרשת דו סטריות בחטיבת ירושלים. להוציא את כל החניות לאורך הדרך. כשאנחנו עובדים בפסח ובסוכות אז אנחנו מעבירים שם אוטובוסים בכיוון דו סטרי. אני רוצה את זה משך כל השנה. גם את הקווים 1,2,3, אני רוצה להעביר משם.
היו"ר אורי מקלב
אי אפשר לבטל מקומות חניה אלא אם כן תשתמש בשאטלים.
הרב שמואל רבינוביץ'
דרור אמר דבר חשוב אבל יש לזה השלכות. ניתוק האוטובוסים מן הכביש של שער שכם לכיוון ירושלים הוא גם אמירה מדינית. היו הרבה מאד דיונים בשאלה האם אנחנו יכולים לעשות את זה כשיש לזה השלכה על הר הזיתים ועל האיזור כולו. נכון שכן צריך לעשות שם את הכביש דו סטרי לפחות בזמנים כאלה ואחרים אבל, לקחת את האוטובוסים ולהעתיק אותם משם באופן ברור ליד הכלביה, יש בזה אמירה מאד מאד מאד מסוכנת.
היו"ר אורי מקלב
רק אומר שאנשים פנו כבר בשאלה: למה לפנות משער שכם ואז התשובה היתה שבאפשרות השניה הר הזיתים נסגר ואז משאירים אנשים לאפשרות שיחטפו אבנים כדי לשמר את המקום הזה. היה כאן ויכוח פוליטי. היו תגובות יותר קשות.
דרור גנון
בחודשיים האחרונים יש שיפור.
היו"ר אורי מקלב
נכון אבל היו תקופות שהשלכת האבנים היתה בתכיפות גדולה יותר ואנשים לא רצו להגיע.
דרור גנון
אם יש בעיה פוליטית אז אפשר לדון בה בצורה אחרת ואפשר שקו אחד יעבור משם. הר הזיתים יכול לקבל את קו 5א' מתוגבר. אני לא רואה את הבעיה. אתם סותרים את עצמכם כי מחד אחד אתם מסבירים שהכמויות יגדלו באופן דרמטי אבל מצד שני לא נותנים את הפתרון. אפשר גם לזה למצוא פתרון אבל, אני חייב את הגישה הישירה. נקודה. אני לא יכול לסובב שאטל כי אז לא תהיה לו גם אמינות, כי לא יהיה שאטל כל חמש דקות אלא כל רבע שעה או עשרים דקות, שזה זמן סביר של סבב אבל, מסולטן סולימאן האוטובוס לא יחזור. הוא לא יחזור אז אנשים לא ישתמשו בו. יש בעיה של אמינות בציר, קשה לעבור את הציר מסולטן.
היו"ר אורי מקלב
ומה לגבי החגים, הרי בחגים השאטל מתבצע מצוין?
דרור גנון
בחגים חטיבת ירושלים הופך דו סטרי.

אני רוצה פתרון, שהרחוב יהיה דו סטרי. או אז אוכל להכניס יותר אוטובוסים ואנחנו רוצים להוסיף עוד קו אחד לכותל, שיבוא מן הדרום, מארמון הנציב, יש בקשות רבות מן האיזורים האלה, גם כדי להגיע לכותל. הם אומרים: אנחנו יותר קרובים, אנחנו על הציר ואין קו. יש כוונה לתת עוד קו אבל כל האוטובוסים האלה לא יוכלו לעבור, אין קיבולת בכביש הזה. הפתרון בסוף יבוא בתשתית ובאיסור על רכב אחד לטובת אוטובוס עם מאה איש.
היו"ר אורי מקלב
אני מופתע שאתה אמר את הדברים כנציג משרד התחבורה, הרי אתה רוצה לעודד שימוש בתחבורה הציבורית ואתה לא רוצה שיבואו רכבים פרטיים. משרד התחבורה היה אמור להיות הראשון שירצה להרחיק את התחבורה הפרטית מן העיר העתיקה כדי שיהיו שאטלים. אתם התחבורה הציבורית, בואו נמצא פתרונות. יש אצלכם אנשים מוכשרים והשר שלכם מאד רגיש לבעיות האלה ומזדהה עם הנושא, הוא גם מאד דומיננטי.

אגב, מוגשת הצעה לסדר שלי והיא תוגש עם בפני שר התחבורה והפתרונות האלה בענין חטיבת ירושלים לא מהווים מענה לציבור. הציבור מבקש להגיע לכותל.

למה סגרתם את העיר העתיקה ולא עשיתם את זה יחד?
דרור גנון
אני מבקש לסיים ואז הכל יהיה ברור. העמדנו שאטל לטובת חניון קרתא ולחניה למעלה ליד החאן. אלה החניונים שדובר עליהם. לא דיברנו בשלב ההוא על גבעת התחמושת ולא על חניון הלאום. בנוסף, אין יתרון לחניון הלאום כי אפשר לעלות בקו 1 ולנסוע ישר לכותל בלי להחנות בחניון הלאום. למה שמבקר יחנה שם ויקח שאטל משם?
הרב שמואל רבינוביץ'
קו 1 עוצר בכל תחנות האוטובוסים.
דרור גנון
אין לו הרבה עצירות.
הרב שמואל רבינוביץ'
אם אתה רוצה לעודד לנחות רכב פרטי ואתה אומר להם שיש אוטובוס בלי חניות אז זה מעודד וזה שאטל. קו 1 לא מעודד.
היו"ר אורי מקלב
כמו שאמרה הגברת שיינין שגם קו 38 הוא לא שאטל.
דרור גנון
זו האפשרות היחידה שלי להסיע משם אוטובוס. בנוסף תגברנו את האוטובוס. סיכמנו את זה יחד אתם.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מעוניינים -וגם קובי ודאי יתמוך בענין הזה, כמה שיותר להוריד כלי רכב מחניון קרתא כי אחרי הכל, קרתא הוא מאד עמוס בהרבה שעות. הוא גם מקום מעבר כדי לנסוע לדרום ירושלים. הכביש הזה לא פתוח ונגיש כל הזמן. אשאל אחרת, האם אתה חושב שהיה טוב אם היו שטאלים ממקומות אחרים?
דרור גנון
ציינו דבר שעשינו בחניון הלאום, עשינו את זה, ניסינו לעשות אפילו שאטל ממרכז העיר, כשהיתה בעיה עם הסוחרים ועשינו שילוב עם חניה. סיבסדנו. משרד התחבורה באופן תקדימי סיבסד חניה לטובת שימוש בקו 60, שהיה שם במקור לפני שעבר להר נוף אבל אנשים לא השתמשו בזה כי זה רחוק. אנשים מעדיפים להגיע קרוב יותר.
קובי דוידיאן
זה בגלל שלא סגרו את מרכז העיר. אם יסגרו את העיר אז הם כן ישתמשו בזה. אם סוגרים את העיר העתיקה אז צריך לתת פתרון. ההסדר הזה רחוק מלהיות מושלם. צריך לתת פתרונות. צריך להרחיב את שעות הסגירה אבל לתת פתרונות. ראה כדוגמה את הכניסה לתל אביב עם הנתיב המהיר והוא יצא מאד מוצלח. צריך לעשות את אותו הדבר בירושלים. את התשתיות שסביב העיר העתיקה אי אפשר לשנות. מיצו את הכל. יש "קרוזים" שמגיעים מספר פעמים בשנה. ראה מה קורה כשמגיעים הקרוזים. אתה לא יכול למנוע ולהגיד שהפתרון בתשתיות. הקרוזים הם האניות שמגיעות לאשדוד עם מאות אוטובוסים שעולים ביום אחד.
סמדר שיינין
מסה של אוטובוסים.
קובי דוידיאן
הפתרון הוא חניונים רחוקים.
דרור גנון
יש לזכור שכשהרכבת הקלה תתחיל לעבוד יהיה שאטל. היא תתן הרבה פתרונות כי היא נוסעת על כל הציר והיא הכי מהירה שיש, יותר משאטל כי שאטל צריך להקיף את העיר.
הרב שמואל רבינוביץ'
היא לא מגיעה לכותל.
דרור גנון
היא מגיעה לככר צה"ל ומשם יהיה שאטל. אפשר גם לקרב את התחנה.
היו"ר אורי מקלב
איזה חניון יכול להוות יציאה לשאטל חוץ מחניון קרתא?
דרור גנון
אפשר בכיכר החתולות מצידה האחורי.
יגאל לוי
אפשר גם מדרך חברון בצידה הימני.
דרור גנון
אפשר לנסות למצוא כל מיני פתרונות. בסך הכל זה לא אוטובוסים שעומדים אלא אוטובוס שעושה שאטל. שוב, המבקרים לא יגיעו עד לתחנת השאטל עם רכבים פרטיים, הרכבת תביא את המבקרים לשם והם יחנו היכן שירצו, חניון בנייני האומה, חניון קרתא וכל שאר החניונים הרגילים.
היו"ר אורי מקלב
יש כאן העתקים מן המכתב גם למשרד התחבורה והוא לא סתר את הסיכום הזה.
הרב שמואל רבינוביץ'
אני הייתי שם והדברים סוכמו.
היו"ר אורי מקלב
מבקש מעירית ירושלים להתייחס. ניתן לעשות זאת באמצעות סיכומים בכתב.
הרב שמואל רבינוביץ'
אכן צריך להרחיב את הסגירה אבל הענין לא יעבוד יותר אלא אם כן יטפלו בכך שאדם יוכל להגיע אל הכותל המערבי בכל שעות היום.
היו"ר אורי מקלב
אין מה לדבר על הרחבה של השעות אם לא יהיו פתרונות. אם אתם מגישים תכניות אז תהיה התנגדות ציבורית.
דרור גנון
אתם לוקחים אוטובוס וחושבים שהוא פתרון אבל הוא יתקע כי עשרות האוטובוסים האחרים מעכבים אותו, רכבי האשכול –שהם שערורייה בעיניי, מעכבים את האוטובוס, החניות שנמצאות שם מעכבות אותו - - -
קובי דוידיאן
אתה לא יכול לבטל חניות אם אתה לא נותן שאטלים נורמאלים.
דרור גנון
בואו נעשה תכניות משולבת, זה מה שהיה עם העיריה. עשינו שאטל 38.
סמדר שיינין
המסלול שלנו הוא לא שאטל.
דרור גנון
המסלול שלכם נותן פתרון. נקודה. הוא נתן פתרון כזה או אחר וגם תגברנו את קוי האוטובוסים. אנחנו עומדים להביא אוטובוסים ארוכים שיתנו מענה לרובע. אנחנו האחרונים שלא רוצים, משרד התחבורה רוצה אבל אנחנו מבקשים שכל אחד יעשה את החלק שלו.

לגבי עלייה גורן, מחר אתן הוראה שכל הקווים יעלו למעלה בתנאי שהמשטרה לא תתנגד. מישהו יצטרך לעשות שם סדר. יש הוראה משטרתית ישנה ואולי היום היא לא תקפה. קובי יאמר.
היו"ר אורי מקלב
אם כך, יכול להיות שצריך ליזום ישיבה של משרד התחבורה והעיריה. ייתכן שהעיריה אמורה ליזום אותה כדי למצוא פתרונות. אם אין התנגדות עקרונית לקיים גם את מה שהובטח וגם את מה שאולי עדיין לא הובטח, אז צריך למצוא פתרון כדי להקל על המצב היום ועל המצב הצפוי בעתיד. אם אתה אומר ששאטל יהיה מוגבל במסלול שלו אז צריך למצוא פתרון אחר כמו לתכנן את השאטל במקום קו אוטובוס נוסף. הדברים שאתה אומר הם ודאי נכונים אבל צריך למצוא להם פתרון. השאטל צריך להיות נוח כדי שיהווה פיתוי ואולי לא קו תחבורה נוסף אבל אם אפשר לשפר עוד דברים אבל צריך לעשות את זה ולא להשאיר את הדברים כפי שהם.
דרור גנון
אומר שוב, קוים 2,1,ו-3 הם בתדירות גבוהה והתכנית החדשה מגדילה אותה עוד. יתבצע שינוי בקווים הללו. הקיבולת של המעגל, כמה אוטובוסים יכול המעגל להכיל? גם שאטל, גם אוטובוסים, כמה?
היו"ר אורי מקלב
אם אין מכוניות פרטיות אז אפשר למשל לוותר על העלייה למעלה גורן.
יגאל לוי
תוציא את המוניות ותשים שם מפרצים עבור שאטלים.
דרור גנון
במקום מוניות. את המוניות גם צריך להוציא.
היו"ר אורי מקלב
תמצאו את הפתרון אבל הדבר הזה הוא חשוב. קוים 1,2 הם לא פתרונות שיביאו נהג פרטי להשתמש בהם, גם אם זה ענין פסיכולוגי ומי כמוך משתמש בפסיכולוגיה של צרכנות. בעל רכב פרטי, אם יש לו חניה ויש אוטובוס שמסיע אותו משם, הוא יענה לזה אבל אם הוא לא יודע איפה הוא מחנה את הרכב ואיפה הוא מחליף את הקו או שהתחנה רחוקה מדי, זה לא יעבוד.
הרב שמואל רבינוביץ'
בל"ג בעומר זה הצליח.
דרור גנון
זה הצליח כי אני עושה את זה כבר שלש שנים. המדינה שמה שם מליון שקל בשנה.
היו"ר אורי מקלב
נסעתי בשאטל. החניתי ונסעתי עם השאטל. זה הצליח מאד.
אסף אברהמי
לא אחזור על הדברים שדרור היטיב לבטא ועל מה שקובי אמר. אני מדבר על האלמנט התפעולי. הכל כביכול טוב ויפה וכל אחד מציג את טענותיו אבל, מה שקורה שם, בתוך איזור הכותל, ויש ימי שיא שהם שני וחמישי שבהם, אם קובי דוידיאן ועוזריו לא עוזרים לנו אז אנחנו לא יכולים לצאת משם והמזל שהם עוזרים לנו שם בכל ימי שני וחמישי ומשחררים לנו את הדרך.
היו"ר אורי מקלב
באיזור של שער האשפות?
אסף אברהמי
באיזור של שער האשפות ובכניסה לשם, ששם זו קטסטרופה אחת גדולה. רק אומר שאנחנו מרגישים בכל האיזור של אגן הכותל כמו פיל בחנות חרסינה. מגיעים עם אוטובוסים ארוכים, מגיעים בתדירות גבוהה לאיזור ואם פעם היתה עקומה מסודרת של ימי העומס אז היום המקום הוא עמוס כמעט כל השבוע, אנשים מגיעים אליו ואנחנו רואים את הקוים ואת העומס.
שני דברים
דבר ראשון, אני לא מכיר הסדר ביניים בקטע הזה וזה הוכח בחגים: או שיש הסדר קשיח או שאין הסדר. אי אפשר לעשת הסדר, במיוחד במקום הזה, כשאנחנו רואים את הריבוי של האנשים –וברוך השם, שיגיעו אנחנו רוצים שיגיעו, גם הריבוי הטבעי של האוכלוסיה - - -

בתשובה לשאלת יושב הראש, אני מתכוון לכל ההסדר, מן הקטע שבו האוטובוס נכנס משער שכם או מחטיבת ירושלים או ממעלה השלום, אני אמור לנסוע לבד. אם לא יהיה לי הסדר של מת"צ ראוי לא אוכל לנסוע. איפה אנחנו רואים את זה? איפה התשובה לכך? בחגים. בחגים, קודם כל יש הכנה מאד גדולה, ונכון שהכמויות הן יותר גדולות אבל בחגים אין חניות באיזור של מעלה השלום ויש עדיפות מוחלטת לתחבורה ציבורית. אני לא מכיר מישהו שמגיע לשם ברכב פרטי ובנוסף, העיריה הביאה את השאטלים שזה דבר מבורך ואז המילה שאטל מקבלת את המשמעות שלה, שאדם מחנה את הרכב, עולה על השאטל ומגיע. הוא יורד מן השאטל במקום מסודר, הוא יודע לאן לחזור והוא יודע שהאוטובוס יצא בזמן. מה שקורה בפועל היום הוא בלאגן אחד גדול.


נקודה נוספת ואני מדבר כאן על ההיבט התפעולי כי לגבי שאר הדברים, אנשים אחרים כאן יודעים לבטא אותם יפה.

אם כן, על מנת שאוכל לקיים תחבורה ציבורית, עם כל מה שהציבור רוצה, יש פערים בין מה שהציבור רוצה לבין מה שאנחנו יכולים לתת. אני צריך נקודת ויסות. אני אוטובוס, אני נותן שירות בפערים. אם אני לא יכול לשמור על הפערים ועל מרווחים בין האוטובוסים, ולהבטיח שיש נקודה שאליה האוטובוס יגיע ויוריד נוסעים בלי שיוציאו אותו משם כי הוא חוסם את הדרך אז אני לא יכול לעשות את זה. זאת אומרת שאם אני מגיע לדרך השלום וחלקה הימני מלא חניות ואין לי שם מפרץ מסודר לתחנות מסודרות -ואתם רואים איך האוטובוס עומד באמצע הכביש, משל היה זה מה שקרוי בלשון הרחוב "שכונה", הנוסעים רצים והבלאגן גדול. אם יעשו הסדר קשיח הדברים ישתפרו. אם אתם רוצים שהאיזור יצליח ויש לכם חלומות, נשתף אתכם פעולה וזה המקום הכי חשוב לנו אבל לא במצב שבו אף אחד לא מרוצה.
היו"ר אורי מקלב
במישור הפרקטי.
אסף אברהמי
במישור הפרקטי, אי אפשר לעלות למעלה הגורן כי בימי העומס, נדרש ששוטר יעמוד ליד השער כל הזמן. וגם כשעומד שם שוטר, הקיבולת של מעלה הרחוב היא בעייתית. צריך ששוטר אחד יעצור את הרכב שבא ממול, זה שיורד מן הרובע, כדי שהאוטובוס ייכנס או לחלופין הוא צריך לעצור את האוטובוס ואז מתעכבת כל התנועה שמאחוריו.
קריאה
כשהעיר פתוחה לתנועה אתם עושים את זה וכשהעיר סגורה לתנועה אז אתם לא עושים את זה.
אסף אברהמי
כן אבל יש פחות רכבים ואפשר להסתדר.

אין בעיה לבוא בטענות. אני מוכן לעלות עד סוף הרחוב אבל שהפתרון יהיה ענייני. אל תשלחו אותי בלי מענה. אם אתם רוצים שאכנס לרחוב תנו שם הסדרים קשיחים לפיהם אוטובוס נכנס עם עדיפות.
היו"ר אורי מקלב
הקשיים מובנים. יש רצון לשפר את כל מה שקורה מסביב לשער האשפות. אכן צריך להגיע למצב של תיפקוד כמו בחגים רק במשך כל השנה. אפשר להגיע להסדר. אני מקווה שתיזמו את יצירת ההסדר.

ספציפית לגבי "אגד", לגבי העלייה, אם אפשר לעשות את זה משעה חמש אחר הצהרים אין סיבה שלא יעשו את זה מתשע בבוקר עד חמש אחרי הצהרים.

ועוד, יש גם את החלק הערכי, החשיבות היא גדולה דוקא בשעות האלו.
אסף אברהמי
ברשותך, לגבי הכניסה לשער האשפות, - - -
היו"ר אורי מקלב
אני מתכוון לככר.
אסף אברהמי
אני לא מבין למה אנחנו צריכים להיכנס לשם. אם נבטל את החניות ונעשה בחוץ תחנות ראויות בהן יוכל האוטובוס להמתין. זה ממש קרוב. צריך רק לרדת מן הרחבה.
היו"ר אורי מקלב
אין בעיה תכליתית עם מעלה גורן. אם צריך לפנות אז תפנו אבל אין שום סיבה שלא לפתור את זה. אם מתגברים על זה בלילה אז אפשר גם בשעות הבוקר בהן אין רכב פרטי.
גיא סרי
אני מלווה כבר שנים רבות את התכנית. אקצר את הדברים שהם רחבים מאד.

לגבי ככר גורן, ניסנו למצוא איזונים, ישבנו אצל אבי רואיף, פנו אלינו תושבים, ביקשנו שאוטובוסים יעלו לככר הגורן, הוא התנגד. אנחנו תומכים בכניסה של אוטובוסים לככר גורן.

לגבי השאטלים, אנחנו מבקשים לקדם מהלך, וישבנו עם הקרן למורשת הכותל ועם עיר דוד ועם החברה לשיקום הרובע כדי לסכם על שאטל שיצא מן החאן, ירד דרך הסימנטק, ימשיך דרך כביש גיא בן הינם, יעצור בעיר דוד וכך יתן גם פתרון לעיר דוד. האפשרות השניה היא דרך שער האשפות וכניסה לככר גורן, הציר השלישי הוא מחניון הר ציון לרובע היהודי וחזרה. כל זה מהלך של רבע שעה או עשרים דקות נסיעה. הקטע קצר יחסית. אנחנו תומכים במהלך כזה ומבקשים שהוא ייושם.
היו"ר אורי מקלב
להוסיף עוד מקום, לא להסתפק רק בחניון הזה.
גיא סרי
אנחנו מעדיפים שזה יהיה החניון הזה כי כך נוכל לתת קו מהיר עם שירות טוב. חשוב לזכור, - - -
קריאה
יש שם גם חניון אוטובוסים, יש כל מיני תכניות.
גיא סרי
זה יהיה אבל זה יהיה רק כשתפעל הרכבת הקלה. זה יהיה כרטיס משותף שהוא חניה פלוס רכבת.
היו"ר אורי מקלב
האם זה הסדר שאי אפשר לשנות אותו?
גיא סרי
זה הסכם עם המדינה. אי אפשר לשנות את זה. אם זה כן ישתנה המדינה תצטרך לפצות את הזכיין של הרכבת במליונים טובים.

עוד מעט הרבכת מתחילה לפעול ואז יהיה שאטל. היא תפעל מגבעת התחמושת, אנשים יחנו שם, יעלו על הרכבת ויגיעו עד בואכה העיר העתיקה. יש לזכור שבחגי ישראל מערך השאטלים ייפסק. מה שהיה עד עכשיו לא יהיה בגלל הפעלת הרכבת. עירית ירושלים מימנה במשך מספר שנים את השאטלים אבל השאטל האחרון יהיה עכשיו.
היו"ר אורי מקלב
מה תרוויחו? לאן תביא את האנשים?
הרב שמואל רבינוביץ'
זו ההצעה הכי גרועה של העסק הזה. טעות.
קובי דוידיאן
אתם מתווכחים פה על חמישים מטר – אם להיכנס למעלה גורן או לא, האם תוריד את האנשים ביפו? זה לא נורמאלי.
סמדר שיינין
קו 38 יפסיד את הדרום. משנים לו את המסלול אז לפחות מדרום העיר צריך להביא שאטל.
גיא סרי
אני חושב שצריך לעשות שאטל לאורך כל השנה, כמו שאמרתי, עם השותפים שלנו, משהו עם תדירות נכונה, כל עשר דקות, יצא רכב, תהיה חניה מוסדרת, נשלט, נודיע, נפרסם רק שכולם צריכים להיערך לזה. אנחנו תומכים בזה.
קובי דוידיאן
כמו שאמרתי במהלך הדברים, הסגירה של העיר העתיקה היא מחוייבת. היא לא מושלמת. יש שוטר מזה מספר חודשים בעיר העתיקה, שיכיר את העובדים שם והוא יתן מענה לבעיות. לא לכולן אבל לחלק.
היו"ר אורי מקלב
שוטר שמסתובב בשער האשפות.
קובי דוידיאן
שוטר עם קטנוע שנמצא ונותן פתרון לכולם. אני לא מקפיד על הסגירה של העיר העתיקה כי הסגירה לא מושלמת. יש בעיה עם הסוחרים ועם הספקים ואי אפשר לאכוף את זה בצורה מושלמת. אם נאכוף את זה בצורה מושלמת אז תושבי הרובע עלולים להיפגע.

אין בעיה של כניסת נכים אל העיר העתיקה. זה עובד כל השנים. הבעיה שלנו היא - - -
אבנר עורקבי
אין בעיה?
קובי דוידיאן
אני יודע שאין בעיה. הנושא של סביב העיר העתיקה. ביקשנו כבר מזמן שסולטן סולימן יהפוך לנת"צ, מכביש 1 לרוקפלר וזה עומד אצל עירית ירושלים מזה מספר שנים. חובה לעשות את זה. זה יתן פתרון גם לקוים 1,2 וגם לאוטובוסים של מזרח ירושלים. לצערי זה לא נעשה. זה צריך להיעשות וזה פתרון טוב.
גיא סרי
יש בעיה לרכבים פרטיים להגיע למזרח העיר. מבדיקות שעשינו עולה שיש בעיה.
קריאה
אנחנו רוצים תכנית כוללת של כל הכבישים מסביב לעיר העתיקה.
קריאה
בכל מקרה אנחנו מבצעים אכיפה משמעותית בחודש האחרון ואין הפרעות לתנועה בסולטן סולימאן. אני לא יכול לתת מענה לכל הבעיות של התנועה. זה מחייב להקצות המון שוטרים בעיר העתיקה. לא הכל תשתיות וזה הרבה נתון להחלטות של עירית ירושלים.

חובה לעשות שאטלים, אסור שיהיו שאטלים קרובים, אסור שהרכבים הפרטיים יגיעו אל מרכז העיר כי צריך להרחיק אותם. אם נביא אותם לקרתא ניצור בעיה בממילא ובעיר העתיקה וצריך למצוא פתרון אחר. חייבים להשתמש בשאטלים ולסגור את העיר העתיקה.
היו"ר אורי מקלב
האם שאטל מחניון הלאום הוא דבר כל כך לא סביר?
הרב שמואל רבינוביץ'
מבקש להוסיף להחלטות הועדה שלא יעלה על הדעת לבטל את השאטלים בחגים.
היו"ר אורי מקלב
בודאי.
גיא סרי
אנחנו לא חושבים שזה לא נכון אבל הבעיה היא העלויות לעירית ירושלים והיא לא עומדת בזה.
היו"ר אורי מקלב
אם היא תמצא חניון מאיזור גבעת התחמושת היה יותר קל. המציאות הוכיחה שגבעת התחמושת היתה אטרקטיבית בעיני האנשים והשתמשו בזה. משנה לשנה חניון גבעת התחמושת שומש יותר. ביקרתי שם בחגים וראיתי. חניון גבעת התחמושת הרבה יותר - - -
דרור גנון
אנחנו בונים מערך לתפארת של תחבורה ציבורית עם רכבת קלה. אנחנו מעדיפים שירושלמים יבואו עם תחבורה ציבורית ישר מן הבית ולא יצטרכו לחנות, גם לא במחצית הדרך.

לגבי כל הטבעת שמסביב לירושלם, גם לכיוון בנימין, יכולים לנסוע גם בפסגת זאב, לעלות על הרכב ולנסוע. הם לא יצטרכו לבוא עד לחניון גבעת התחמושת.

לגבי חניון הלאום, בחג אנחנו נעזור אם אפשר. היה גם חניון מלחה שגם לא היה הצלחה. אנשים לא באו למלחה. למלחה הבאנו את האוטובוסים.

מנסיון, אנשים יסעו שעה כעדי למצוא חניה במרכז העיר במקום לחנות ולעלות לאוטובוס במרחק עשרה מטר משם.
היו"ר אורי מקלב
ובכל אופן השקעת מליונים ומיליארדים ברכבת הקלה והכל מבוסס על כך שאנשים יוותרו על הרכב הפרטי. כמה עלתה הרכבת הקלה?
דרור גנון
שני מיליארד וחצי רק על שיפור פני העיר ירושלים. השקענו במרחב הציבורי. הקרונות והציוד עלו הרבה פחות.
היו"ר אורי מקלב
אני זוכר דיון שהיה הדיון הקובע, בחדרו של יו"ר ועדת התכנון והבניה יחד עם מנכ"ל העיריה, לבטל את האפשרות לחניונים ולא לאשר חניונים כדי שאנשים יבואו עם התחבורה הציבורית.

המנכ"ל הציג את זה והתבסס על מחקרים מחוץ לארץ שם אנשים לא הגיעו. אמרתי שהכל נכון חוץ מדבר אחד, הישראלי מוכן להסתובב חצי שעה כדי שהוא יחנה עשרים מטר קרוב יותר. הוא מוכן להיכנס לתוך חניה קשה רק לעוד עשרים מטר. אנחנו עם אחר. זהו חלק מדברים אחרים שטבועים בנו. ככה זה. גם העקשנות וגם דברים נוספים.

יש לוודא ששום הסדר בהסדר הקיים לא יפגע בנכים.
אבנר עורקבי
אני יודע שאנחנו לא יכולים להיכנס בחגים ובסליחות. נותר לי רק להוציא המלצה שלא לנסות להגיע בראש השנה גם עם כסאות גלגלים. לא להגיע כי לא ניכנס והיו דברים מעולם.
היו"ר אורי מקלב
בהסדר שעשינו עכשיו יש ימים שלא יתנו להיכנס ויתנו במידת האפשר. אין שום הבטחה שיתנו להיכנס בכל הימים אבל יש הבטחה שיעשו כל מאמץ, ככל האפשר, וזו הנחיה של משטרת התנועה, הנחיה ברורה, עשינו על זה ישיבה מיוחדת, יש כיום אפשרות להזמין מראש מקום עבור נכה שמגיע מחוץ לעיר, למשל, הוא קובע זמן ובאותו הזמן שומרים עבורו את המקום. זה הסדר שעשינו את זה כאן בוועדה.
אבנר עורקבי
נכה מועד לעלום נכה לא יכול לקבוע את הזמן.
דרור גנון
תרשה לי, - - -
אבנר עורקבי
מה תתן לי? שאטלים נגישים?
דרור גנון
אוטובוסים - - -
אבנר עורקבי
מדובר באוטו רפואי.
היו"ר אורי מקלב
מדובר בנכים שנדרשים לציוד רב והרכב שלהם גדול מאד. דנו בכך לפני חודש וחצי, הגענו לתובנות ונעקוב אחרי ישומן. כל מה שדיברנו עכשיו לא יפגע בנגישות הנכים הקשים וזה באופן חד משמעי.

לסיכום, קודם כל מודה לכולכם על שהגעתם.

בעקבות הגעת תיירים רבים אל הכותל המערבי כמו גם מבקרים רבים ומתפללים רבים לכותל המערבי ובעקבות כל מה שנעשה בנושא התיירות בעיר בכלל, ובעקבות כך שהעיר העתיקה נסגרה בפני רכב פרטי בשעות היום צריך לעשות הכל כדי להפעיל שאטלים מחניונים שנמצאים ושהם כמה שיותר רחוקים מאגן העיר העתיקה. לא להתבסס רק על חניון קרתא אלא לשפר את חניון החאן, למשל וגם לבדוק מקומות נוספים.

דובר על כניסת האוטובוסים לככר גורן בשעות היום. הרחבנו על הצורך בשעות היום ועל היישום בשעות הלילה. הסברנו למה מרגע שהעיר העתיקה נסגרה אז צריך להקל על הכניסה. זה לא סותר את העובדה שאנחנו צריכים להשקיע בפתרונות בכל נושא התחבורה הציבורית בנוגע להגעה אל העיר העתיקה ובתוכה. מציעים שעירית ירושלים עם משרד התחבורה וכל הנוגעים בדבר יקימו ישיבה בענין הזה כדי למצוא פתרונות. נהיה לעזר לכל שנוכל. אי אפשר היום להרחיב את שעות הסגירה בלי לתת פתרונות.

יש צורך להכין הסברה טובה ופרסום טוב, עם פירוט על השאטלים, מיקומים ושעות, כדי שהציבור ידע.

להציף את נושא השאטל ואז לפרסם אותו בהתאם. כשאנשים יודעים זה עזר. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:07

קוד המקור של הנתונים