ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/07/2011

פניות ציבור בנוגע לשלילת מתן הנחה בתחבורה הציבורית לזכאי הבטחת הכנסה.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
21
הוועדה לפניות הציבור

12.7.2011


הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 115

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, י' בתמוז תשע"א (12 ביולי 2011), שעה 12:00
סדר היום
שלילת הנחה בתחבורה הציבורית מזכאי הבטחת הכנסה
נוכחים
חברי הועדה: אורי מקלב – היו"ר

אברהם מיכאלי
מוזמנים
אריה זאדה

אגף פיקוח פיננסי, משרד התחבורה

מירב לוי

מרכזת הבטחת הכנסה, מינהל הגמלאות, המוסד לבטוח לאומי

עו"ד דבורה לילך יפת
עוזרת ראשית, מינהל הגימלאות, המוסד לבטוח לאומי

דוד קשני

יו"ר עמותת "קול בשכונות"

אורי פנסירר

מרכז המחקר והמידע של הכנסת
מנהלת הועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
רות לובין
שלילת הנחה בתחבורה הציבורית מזכאי הבטחת הכנסה
היו"ר אורי מקלב
היום אנחנו מתכנסים כדי לבדוק שלילת מתן הנחה בתחבורה הציבורית מזכאי הבטחת הכנסה. קיבלנו פניות של אזרחים שבאו השנה לממש את זכותם לקבלת תעודת זכאות להנחה בתחבורה הציבורית ולא יכלו.

כפי שאנחנו יודעים הנחה בתחבורה הציבורית לזכאי הבטחת הכנסה היא 33% ועוד אנחנו יודעים שמדובר באוכלוסיה של מיעוטי הכנסה באופן מיוחד ושהם במצב סוציו אקונומי נמוך ביותר. קבלת הבטחת הכנסה היא העדות לכך שהם נצרכים מאד.


בשנים עברו -כפי שמופיע אצלנו במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משנת 2000 ו-2001 היו זכאים קרוב ל- 200,000 איש ובשנת 2004 הופקו 150,000 תעודות זכאות עבור סך 190,000 הזכאים להבטחת הכנסה.
אורי פנסירר
150,000 זכאים.
היו"ר אורי מקלב
יוצא שיש יותר תעודות ממבוטחים בגלל שמדובר על כאלה שמאבדים, כלומר, הופקו 190,000 עבור 150,000 זכאים. עד שנת 2008 יש ירידה, גם בשנת 2009 יש ירידה אבל לא דרמטית. בשנת 2010 הופקו 125,000 תעודות זכאות והיום, בשנת 2011 הופקו 45,000 תעודות זכאות בלבד. זה אומר שיש ירידה דרמטית בשיעור הזכאים ואנחנו נבקש לשמוע מדוע ומתוך מה נובעת הירידה הדרמטית הזו? מה התקציב שיש מן הבטוח הלאומי לסבסוד הנסיעה בתחבורה הציבורית? נכון שהמשרד מסבסד אבל הוא מעביר את זה לבטוח הלאומי.

במסגרת הסבסוד שמקבלת התחבורה הציבורית נבקש לשמוע מה התקציב לשנת 2011 ושנת 2010. אנחנו עדים לכך שיצאה רשימה מעודכנת לקראת שנת 2011 ומתוכה עלו כל הזכאים החדשים להבטחת הכנסה, החדשים - קרי, מאוגוסט 2003 ואילך. היום, בשנת 2011, מצאנו שהוצא מן הרשימה סך גדול מאד של זכאים או זכאים בפוטנציאל, שקיבלו זכאות מעשית, ששאלו, האם אנחנו עדים לכך שבשנת 2009 הופקו 125,000 תעודות ובשנה אחר כך יש ירידה של 200% במספר ההפקות.


אפילו בעבירות פליליות יש חוק התיישנות לפיו, אחרי שבע שנים -ולעתים פחות מזה, לא מאשימים מישהו. אדם שמקבל תשובה לפיה הוא לא זכאי מ 2003 אז משהו לא נשמע מובן לאזרח מן השורה. והוא שואל למה הוא לא זכאי. התשובה היא: בגלל שב 2003 עברה החלטת ממשלה מאז ומספרה הוא כך וכך. והוא שואל: ממה נפשך, אם הייתי זכאי עד עכשיו, והרי לא דרשתם את זה ולא פעלתם לפי זה אז מה קרה היום? ולא מדובר על טעות אחת אלא על מספר שהוא שני שליש ממקבלי ההנחה שהם לא זכאים יותר.


יש להניח את הדברים על השולחן. לגבי כל נושא הזכות להנחה בתחבורה ציבורית, יש ענין מדריך במחלוקת בהלכות חנוכה, כיצד להדליק את הנרות: "האם הוא פוחת והולך או מוסיף והולך?" האם מדליקים ביום הראשון שמונה נרות ואחר כך שבעה וששה או כמו בית הלל, באופן מוסיף והולך, ביום הראשון נר אחד, בשני שניים וכך הלאה, מהי הדרך? כאן אף אחד לא אומר "פוחת והולך" כי "פוחת והולך" זה מושג שאנחנו לא מסכימים אתו ואם אנחנו נמצאים במצב של "פוחת והולך" יש לזה משמעות גדולה, בהתחשב במצב המשק ביחס למשפחות ש"נתקעות" מול עליית מחירים וקשיים אחרים והיום נוסף עליהם דבר נוסף – ביטול ההנחה.

יש גם לדעת שמרכיב התחבורה הציבורית הוא מרכיב מרכזי מאד אצל משפחות רבות שאצלן כל נסיעה מחושבת. כשפונים באים לפה אז זה חלק מן השיח שלהם והם אומרים: היינו צריכים לבוא והנסיעות עלו וכו'.
שלומית אבינח
הפונים לא באו היום בגלל שיקול כלכלי של הנסיעות.
היו"ר אורי מקלב
נכון. גם במשפחה רגילה כשילד מבקש כרטיסיה מרגישים את ההוצאה וזו עוד כרטיסיית נוער, קל וחומר כשמדובר בכרטיסיה של מבוגרים ואנשים ממש נמנעים מנסיעות בגלל חוסר תקציב, במיוחד בשכבה של האוכלוסיה הזו. לכן נבקש לשמוע אתכם בענין הזה.
דוד קשני
יש בעיה שנתקלתי בה בשלושה ארבעה הימים האחרונים והיא פשוטה להצגה: אנשים עולים לאוטובוס ויש להם תעודת זכאות. הם מחזיקים את התעודה הזו לפיה הם זכאים לקבל 33% הנחה. הנהג אומר להם שהם לא יכולים יותר להשתמש בכרטיסיות. עכשיו חייבו אותם להציג את הכרטיס החכם "רב קו" ומי שאין לו "רב קו" לא מקבל כלל הנחה של 33%. שאלתי את הנהגים למה ואמרו לי שקיבלו הוראה ממשרד התחבורה. יש לבטל את ההנחיה הזו. אפשר שכל מי שאין לו "רב קו" יראה לנהג את התעודה שמפיק בטוח לאומי, כי ביטוח לאומי מפיק תעודת זכאות.

יש בעיה. אנשים עולים לאוטובוס עם תעודת זכאות והנהג אומר להם שהם לא יכולים להשתמש בכרטיסיות. היו כרטיסיות שהנהג היה מנקב אותן וכל פעם שהזכאי היה נוסע היו מנקבים את הכרטיסיה שלו. עכשיו חייבו להציג את ה"רב קו". מי שאין לו את זה לא מקבל את ההנחה. שאלתי את הנהגים והם אמרו שהם קיבלו הוראה ממשרד התחבורה. מי שיש לו מעביר את הכרטיס במכונה שליד הנהג ומקבל הנחה. ראיתי את זה במו עיניי אתמול. הנהג רב עם הנוסעים.

ביקשתי שמי שאין לו "רב קו" יוכל להציג אישור מביטוח לאומי כי כל אלה שזכאים יש להם תעודה מבטוח לאומי, - - -
קריאה
משרד התחבורה מפיק את זה.
דוד קשני
יש בעיה עם ה"רב קו". יש אנשים שפוחדים להפיק דבר כזה כי יש בתוך זה את כל הנתונים של הזכאי, זה מאגר שנמצא במשרד התחבורה ומשרד התחבורה יכול להשתמש בו. מזה הם חוששים. לכן הבקשה שלי כאן היא שהנוסע יראה תעודה של המוסד לבטוח לאומי וזה יספיק כדי שהנהג יתן את ההנחה וימכור את הכרטיסייה המוזלת.
היו"ר אורי מקלב
זה לא הנושא כאן. עוד נגיע לזה.
דוד קשני
מציע להפוך את זה ל 50% הנחה כמו שמקבל מי שמגיע לגיל 65 ואם זו אשה אז גיל 60.
דבורה יפת
אדבר על הירידה במספר תעודת הזכאות שמופקות לפי קובץ שהמוסד לבטוח לאומי מעביר למשרד התחבורה. אמנם זה לא כמו הלכות חנוכה כי אנחנו מפחיתים אבל אנחנו גם מוסיפים. בעבר, בגלל תקלה בקובץ, שאנחנו לא יודעים מתי קרתה ולמה, במשך השנים, העברנו נתונים שחלקם טעות. העברנו גם נתונים של אנשים שלא היו זכאים להנחה.
היו"ר אורי מקלב
בענין הזה יש מקום לקיום הלכות צדקה. אם אתה נתת לאדם במשך שנים זה ענין מיוחד. יש להבין שהאנשים שנכנסים למעגל של מקבלי הבטחת הכנסה הם לא אנשים שמצבם משנת 2003 הוא יותר טוב או יותר איתן. מבחינה מסויימת הדבר הפוך. אנחנו מדברים על אנשים שהמצב שלהם יותר קשה. אנשים שזכאים להבטחת הכנסה והם זכאים משך שנים מצבם לא יותר גרוע מזה של אלה שנכנסו אחריהם למעגל הזכאים. אין שוני ואין מקום להסביר את זה. מה שאתם אומרים הוא שבעוד זמן מה כל ההנחה בתחבורה הציבורית למקבלי הבטחת הכנסה תהיה שולית ולא מהותית. מקבלי הבטחת הכנסה לא יהיו זכאים להנחה, כי עיקרנו את הסעיף הזה.
דבורה יפת
לא אנחנו עיקרנו אלא הצו משנת 2003 בחוק ההסדרים, הוחלט להפסיק את הנחה למקבלי הבטחת הכנסה והשאירו רק את אלה שבאותו הזמן כבר היו זכאים והיו בתוך המערכת של הזכאים. אנחנו לא מתנגדים, מצידנו שיכניסו את כולם לתוך הזכאות.
שלומית אבינח
קיבלנו המון פניות של אנשים שפונים למשרד התחבורה וזו התשובה שהם קיבלו. ראי את הפניות שאנחנו קיבלנו. במשרד התחבורה אמרו להם: זה לא אנחנו זה הבטוח הלאומי. 'מטרטרים' את האנשים.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל באופן מעשי, מי עונה את התשובות? אנשים לא יודעים לאן לפנות.
שלומית אבינח
הם מגיעים למוקד ו'מטרטרים' את האנשים.
דבורה יפת
אני בקשר עם משרד התחבורה והוא אומר שכשאנשים פונים אל אנשיו אז הם מציגים את הקריטריונים להנחה אבל אז אנשים אומרים: רגע, אמנם אני לא עונה על הקריטריונים אבל עד היום כן קיבלתי. מכאן –אני מניחה, בא הבלבול.
היו"ר אורי מקלב
מי שפונה למשרד התחבורה - שם צריכים לענות לו באופן רשמי שהסעיף השתנה כי הממשלה החליטה כך וכך והבטוח הלאומי גם צריך לענות לו את זה. לא הגיוני לזרוק את זה מאחד לשני. אדם לא אכפת לו מי החליט על זה. הוא פונה למשרד הממשלתי והוא אמור לקבל תשובה מוסמכת.
שלומית אבינח
הוא פונה למוקד ואז הם לא יודעים. ראי, אלי הגיעו פניות - - -
היו"ר אורי מקלב
מיד נגיע לזה. קודם כל מבחינה מעשית. אתם מעבירים למשרד התחבורה כסף לפי - -
דבורה יפת
קובץ.
היו"ר אורי מקלב
האם התקציב הוא עבור תעודות זכאות שהופקו או זכאים?
דבורה יפת
אנחנו מעבירים זכאים. מי שעונה על הקריטריונים שמו מועבר למשרד התחבורה.
דוד קשני
כבוד יושב הראש, זו התעודה.
היו"ר אורי מקלב
השאלה היא מי - - -
אריה זאדה
אתם בסך הכל מעבירים את הקובץ.
היו"ר אורי מקלב
כמה נמצאים היום בקובץ שלכם?
דבורה יפת
הכמות שנשארה, אלה שעדיין זכאים מ 2003 ולא הפסיקו להיות במערכת ששה חודשים, הם כ 41,000 איש. מדובר בזכאים להבטחת הכנסה.
היו"ר אורי מקלב
41,000 איש שהיו זכאים להבטחת הכנסה מ 2003.
דבורה יפת
כן.
היו"ר אורי מקלב
יש כאן ירידה דרמטית במשך שבע השנים האחרונות. מאיזה תקציב זה? האם מתוך ה 14 מליון?
דבורה יפת
לא התקציב אצלנו.
שלומית אבינח
כל הפניות אומרות אותו הדבר. עד עכשיו האדם קיבל הנחה. התעודה היא לשנה או לשנתיים. פתאום הוא הפסיק. הוא מתחיל לפנות ויש כאן את המכתבים, הוא פונה למשרד התחבורה ושם לא יודעים, הוא פונה לבטוח לאומי ואף אחד לא יודע והנה דוגמה, הפונה הזה פנה לבטוח הלאומי ואמרו לו שיצא חוק חדש לפיו רק מי שקיבל גימלה באופן רצוף מ 2004 זכאי. הוא כותב: "אבל לא קיבלתי גימלה מספר חודשים לכן לא קיבלתי השנה כרטיס זכאות. חזרתי למשרד התחבורה וקיבלתי תשובה שהמוסד לבטוח לאומי לא רואה בי זכאי. וכך טורטרתי מאחד לשני כשכל אחד זורק את האשמה על השני".
פניה נוספת
"השנה לא קיבלתי תעודת זכאות, פניתי לברר למה לא קיבלתי ונאמר לי שרק מי שהיה זכאי אחרי 2002 מקבל תעודה. אמרתי שתעריפי התחבורה הציבורית עלו..." וכו'.

אגב, אף אחד מן הפונים לא הסכים להגיע בגלל העלות של הנסיעה.

עוד פניה "התקשרתי לשאול למה לא קיבלתי תעודה חדשה ואמרו לי לפנות אל הבטוח הלאומי כי אצלם רשום שאני לא זכאי. פניתי לבטוח הלאומי ואמרו לי שיש תקנות חדשות ומי שלא קיבל הבטחת הכנסה ברציפות מ 2002 לא זכאי להנחה בתחבורה הציבורית".


אני שואלת לגבי המידע, גם אם אדם לא זכאי, מדוע אי אפשר לכתוב להם מכתב? למה לבזבז את זמנם ואת כספם?
דבורה יפת
היו לנו המון פניות. אני יודעת שאני ושאר אנשי האגף שלנו ענו לכל אחד. אנשים שפנו אלינו קיבלו תשובה. יכול להיות שהיתה צריכה לצאת הודעה.
היו"ר אורי מקלב
היתה אמורה לצאת הודעה למבוטחים לפיה האדם איבד את זכאותו בגלל החלטת הממשלה.
דבורה יפת
כשאנשים פנו אלינו נתנו להם את התשובה. פקידי הביטוח הלאומי עונים את התשובה הנכונה.
אריה זאדה
זה קצת בעייתי. יש פה קריטריון, משרד התחבורה קיבל קבצים ואנחנו ממשיכים לקבל קבצים. אכן יש פה ירידה דרסטית. אנחנו מקבלים קובץ ומפיקים את הכרטיסים. זה כואב. אלו משפחות משכבה סוציו אקונומית מאד נמוכה. דיברתי עם הלשכה המשפטית אצלנו ונאמר לי שכיוון שהם קיבלו עד היום אז עכשיו זה קצת בעייתי. יכול להיות שהיו צריכים להוציא הודעה מסודרת ודברים כאלה אבל צריך לחשוב מה לעשות כי יש פה בעייתיות. לתת לאדם הנחה במשך שמונה שנים ועכשיו פתאום להפסיק אותה זה - - -
היו"ר אורי מקלב
האם אתם מפחדים שמישהו יתבע אתכם על זה? למה עד היום נתתם לי - - -
אריה זאדה
לא, לא, אני לא מפחד.
היו"ר אורי מקלב
איזו בעיה משפטית? מה הבעייתיות?
אריה זאדה
עד היום נתת ואתה פתאום מפסיק.
היו"ר אורי מקלב
האם יוצא שצריך להמשיך את ההנחה?
אריה זאדה
מי שלא זכאי לא הפיקו לו.
אורי פנסירר
אם ב 2009 הפיקו עבורו לתוקף של שנתיים - - -
היו"ר אורי מקלב
מה שקורה הוא שב"רב קו" הוא רשום אבל הוא לא מסוגל לקבל אותו. הזכיינית של "רב קו" לא קיבלה את השם.
אריה זאדה
ההפקה האחרונה היתה ב 2010.
היו"ר אורי מקלב
כל מי שיש לו היום תעודת זכאות – האם הוא לא יכול לממש אותה?
אריה זאדה
היום הכל קדימה. ההפקה האחרונה היתה לפי המספר המדויק ב 2010.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת שלא קיימות היום תעודות זכאות.
אריה זאדה
נראה לי כך, אפשר לבדוק את זה.
דבורה יפת
יש כרטיסיות שאנשים קנו כשהיתה בידם תעודה ועכשיו הם נשארו עם כרטיסיות בלי תעודה. הם יכולים לקבל החזר.
אריה זאדה
זה ניתן לפתרון.
היו"ר אורי מקלב
מבקשים שאפשר יהיה להמיר אותן בצורה הכי פחות בירוקרטית והכי קלה.
אריה זאדה
או.קיי., אקח לתשומת לבי. משרד התחבורה מפיק לפי קבצים שאנחנו מקבלים מהמשרד לבטוח לאומי.
היו"ר אורי מקלב
תעודות זכאות שהופקו לפי מספר הזכאים - הסיבסוד, האם הוא קבוע? האם הוא מראש?
אריה זאדה
לפי מקבלי הקיצבה. אנחנו מסובסדים - - -
היו"ר אורי מקלב
האם יש דבר כזה שמישהו זכאי ולא הופקה על שמו תעודה?
אריה זאדה
לכל הזכאים הופקו תעודות על שמם. אנחנו שולחים את התעודות.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת שמופק מספר תעודות גדול יותר ממספר זכאים. ואנשים, לא רק שמאבדים אלא שלמשל, נאמר שאדם לא קיבל תעודה אל הכתובת שלו ואז הוא פונה - - -
דבורה יפת
עושים שאילתא במשרד הפנים.
אריה זאדה
יש אפוטרופוסים וכל מיני מקרים כמו למשל אדם שהוא חולה במחלקה סגורה משך עשרים שנה וקיבל הבטחת הכנסה, הוא לא מקבל את זה. גם נכים, בכלל.
היו"ר אורי מקלב
האם זכאים הם רק ראשי המשפחה? מתוך הזכאות, למי יש הנחה, האם היא גם לילדים?
אריה זאדה
זה כרטיס אישי.
היו"ר אורי מקלב
נניח שמשפחה זכאית, האם הכרטיס האישי הוא לשני בני הזוג? מה קורה כשיש שני בני זוג, האם רק אחד מקבל?
דבורה יפת
תיתכן גימלה זוגית או גימלה משפחתית. אני מתארת לעצמי שהקובץ מכיל את כל מי שזכאי. הכרטיס יהיה אישי לאותו אדם. אם שני בני הזוג זכאים הכרטיס יהיה לכל אחד מהם.
היו"ר אורי מקלב
אם היום יש 113,000 זכאים לכרטיסיה, אז בעצם, האם יש היום ירידה בכלל בזכאים להבטחת הכנסה?
דבורה יפת
כן. הממוצע של 2010 היה 109,000 והיום 107,000.
היו"ר אורי מקלב
מיהם זכאים? האם זכאי הוא משפחה?
דבורה יפת
כן, משפחה.
היו"ר אורי מקלב
אם כך, במשפחות האלו יש תעודות זכאות. נאמר שהופקו 145,000. אם נניח שכולם נעזרו בתעודה זאת אומרת שיש רק 122,000 זכאים ומתוכם - כמה תעודות מפיקים? איך זה עובד?
אריה זאדה
אני יכול להכריז שאין היום זכאות להנחה, זה משהו ממש בשוליים.
קריאה
41,000 הם אנשים ולא משפחות.
אורי פנסירר
זה מה שמצאתי באתר שלכם.
דבורה יפת
זה יותר עדכני. 41,000 תעודות של אנשים ולא של משפחות. זה עדכני מהיום בבוקר. מתוך 138,500 זכאי הבטחת הכנסה.
אורי פנסירר
היא אומרת שיש יותר אבל באתר כתוב מספר אחר.
היו"ר אורי מקלב
איך זה יכול להיות?
אורי פנסירר
אתמול באתר ראינו 110,000.
דבורה יפת
אני נותנת לך נתון מאגף המחקר של הבטוח הלאומי. אלה נתונים שיצאו היום בבוקר.

מקבלי אבטחת הכנסה, נכון לפברואר 2011 138,500 אנשים פרטניים.
היו"ר אורי מקלב
כשאת אומרת לאדם שהוא זוג, שהוא זכאי להבטחת הכנסה, איך אתם סופרים אותו, כיחיד או כשניים? איך אתם סופרים את 138,000 האנשים?
דבורה יפת
אוכל לומר כמה משפחות מקבלות הבטחת הכנסה והיום מדובר על 107,500 נכון לפברואר 2011.
היו"ר אורי מקלב
למעשה זה 138,000 אנשים וזה אומר שרוב מקבלי הבטחת הכנסה הם בודדים. האם נכון? זה לא סביר. לא סביר שמתוכם רק 107,000 משפחות.
דבורה יפת
יש גם חד הוריות.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, עדיין זה לא סביר. אם נאמר שהחלוקה היתה 50% בודדים ו 50% נשואים או בעלי משפחות היה זה יותר סביר.
דבורה יפת
אבל יש גם חד הוריות. חד הורית נקראת משפחה. לכן אנחנו אומרים 107,000 זכאים. משפחות וגם יחידים.
היו"ר אורי מקלב
אני לא יודע. בעקרון זה לא מפריע לנו עכשיו להמשיך הלאה אבל הדבר לא ברור לי. אורי, 113,000 מהיכן הנתון הזה?
אורי פנסירר
מן האתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
היו"ר אורי מקלב
אז יכול להיות שזה פחות נכון.
אורי פנסירר
כל שאר הנתונים הם מן האתר של המוסד לבטוח לאומי.
דבורה יפת
ב- 2010 הממוצע היה 109,500 משפחות. לגבי שנת 2009 אין לי את הנתון.
אורי פנסירר
רשמתי 2009 ו- 2010 כדי שנוכל להשוות את מספר התעודות.
היו"ר אורי מקלב
כמה זכאים בודדים?
דבורה יפת
אני יכולה להגיד לגבי משפחות, הממוצע ב 2010 היה 109,500.
היו"ר אורי מקלב
למה ממוצע ולא מספרים מוחלטים?
דבורה יפת
לא כל הזכאים נשארים במערכת.
היו"ר אורי מקלב
אם חלק היו חודשיים וחלק ארבעה חודשים אז בסדר אבל זה מספר שולי. לעומת זאת הירידה בזכאים להנחה היא דרמטית. כמה תעודות הופקו ב 2010?
אריה זאדה
מבחינת הקבצים שאנחנו מקבלים - - -
היו"ר אורי מקלב
האם אתה יכול לפלח את זה?
אריה זאדה
זה יכול להיות אצלם. כעקרון, בקונטקסט שאנחנו מקבלים אז לגבי 2009-2011 היו 125,000 ואחר כך בשוטף, נכנסו - - -
היו"ר אורי מקלב
איך ידעת שבהתחלה הם היו כאלה שהם רק מקבלי הבטחת הכנסה?
אריה זאדה
מהבטוח הלאומי. בתחילת הדרך קיבלנו את זה מחולק אבל בשנתיים האחרונות אנחנו לא מקבלים את זה מחולק אלא ברשימה.
היו"ר אורי מקלב
כמה זכאים מופיעים אצלך?
אריה זאדה
125,000
. זה ב 2010.
היו"ר אורי מקלב
יש פער לא קטן בין הנתונים שהיא אומרת לגבי אלה שאתה מקבל. היא אומרת 109,000 - - -
דבורה יפת
יכול להיות שמבוטח הפסיק להיות זכאי אחרי ששה חודשים. אם היתה לו הפסקה בזכאות אז הוא לא יופיע בקובץ.
היו"ר אורי מקלב
אבל זה יותר.
אריה זאדה
יכול להיות שיש קצת יותר. הפקתי 125,000 תעודות. אנחנו יודעים רק כמה הופקו. זה בשנת הבסיס 2009. בין 2009-2010 קיבלנו קבצים מן הבטוח הלאומי, שהתווספו.
קריאה
עוד 40,000.
אורי פנסירר
עדיף להתייחס לנתון הבסיסי. לפי מה שהבנתי מרוזה יש השלמות ותיקונים. לא יודעים כמה באמת.
היו"ר אורי מקלב
לשנת 2011 הפקתם 45,000, על זה אין סתירה ביניכם, נכון?
אריה זאדה
כן.
מירב לוי
נכון להיום או אלה שהיו זכאים אז ב 2003?
היו"ר אורי מקלב
יש פערים בכל התקופות, פערים בין מספר התעודות שהופקו לבין מספר הזכאים ואמרנו שזה נובע מתוך איבוד תעודות או כתובות לא נכונו אבל, לפעמים האלו יש הסבר, גם לפי מחלקת המחקר של הכנסת וגם לפי מה שנאמר פה, אנחנו רואים את זה גם מכאן, את הפערים שיש בין הזכאים לבין מקבלי תעודת הזכאות. הפערים הם גדולים, יש שנים שהפער הוא 20% ויש שנים שהוא גדול יותר.
אורי פנסירר
בשורה התחתונה מה שחשוב זה הפער.
מירב לוי
בשנת 2010 יש לנו המספר של יחידים והוא כ-140,000 איש.
היו"ר אורי מקלב
המשפחות הן שליש?
דבורה יפת
כן.
היו"ר אורי מקלב
וזה אומר שרוב מקבלי הבטחת הכנסה הם יחידים או חד הוריות. מעל 70% הם לא זוגות. האם השלמת הכנסה והבטחת הכנסה הן יחד?
מירב לוי
כן לצורך הענין. יש גם גימלת שארים.
דוד קשני
גם השלמת הכנסה מגיל 65 ומעלה.
מירב לוי
לשאלת יושב הראש, לאו דוקא תלמידי ישיבה, אני מדברת על הבטחת הכנסה לאלה שהם זכאים להבטחת הכנסה והם בגיל עבודה זאת אומרת מגיל עשרים עד גיל פנסיה.
היו"ר אורי מקלב
והם מקבלים כיוון שלמשל, הם עובדים שמונה שעות ולא מקבלים את המינימום שצריך.
מירב לוי
כולם ביחד בנתון פה.
דוד קשני
בקשר להשלמת הכנסה יש בעיה.
שלומית אבינח
מי שאין לו בכלל הכנסה כמו רווק בן 28 שלא מוצא את עצמו מקבל משהו מינימלי.
מירב לוי
השלמת הכנסה היא להכנסות קיימות. השלמה.
היו"ר אורי מקלב
משרד התחבורה ימשיך את שהתחיל.
אריה זאדה
כפי שאמרתי, קיבלנו נתונים והצענו הצעה.
היו"ר אורי מקלב
מהי התשובה שאתם נותנים לאנשים שפונים אליכם?
אריה זאדה
התשובה היא שיש קריטריונים מאד ברורים שאנחנו, כולנו, - - -
היו"ר אורי מקלב
מה התשובות שאתם נותנים?
אריה זאדה
שאנחנו פועלים לפי קריטריונים שאין לנו בהם שום אמירה, שאנחנו מקבלים את הקבצים מן הבטוח הלאומי ועל סמך הקבצים מפיקים תעודות.
היו"ר אורי מקלב
הסעיף התקציבי שלכם נגזר מ 14 מליון. האם נכון?
אריה זאדה
זה כולל גם את הנכים.
אורי פנסירר
יש תקנה נוספת לנכים.
אריה זאדה
אני יודע תכל'ס. הסעיף בצו מתייחס גם לנכים לפי הגדרתם בבטוח הלאומי וגם למקבלי הכנסה. כל הנושא הזה כלול בתוך התקציב של 14 מליון שקל, שכולל גם את הנכים.
אורי פנסירר
יש תקנה נוספת לנכים.
דבורה יפת
יש הנחה נוספת לנכים לפי הצגת תעודת נכה אבל זה משהו אחר.


לשאלת יושב הראש, 12% הנחה.
היו"ר אורי מקלב
האם יכול להיות שאין ירידה בגלל שאחוז הנכים עולה?
דוד קשני
עדיף להיות נכה כי בנכים לא פוגעים בכלל, אין דבר כזה לפגוע בנכים אבל במקבלי הבטחת הכנסה כן פוגעים. צריך חקיקת חוק בקשר ל 33%. אולי צריך לחוקק חוק. שכל מקבלי אבטחת הכנסה יהיו זכאים לקבל הנחה בתחבורה הציבורית.
היו"ר אורי מקלב
חבר הכנסת אברהם מיכאלי, שמשתתף כאן למרות העומס שמוטל עליו, ונאמר כך: מה שמתברר לנו שכיום ירדו שני שליש מאלה שקיבלו עד השנה תעודת זכאות להנחה בתחבורה ציבורית והם הפסיקו לקבל כיוון שהובא בפני הבטוח הלאומי שיש החלטת מממשלה משנת 2003 לפיה מי שזכאי להבטחת הכנסה מ 2003 ואילך לא זכאי להנחה בתחבורה הציבורית.

ממילא מתברר לפי המספרים שיש ירידה דרמטית במספר התעודות שהופקו ואם בשנה שעברה הופקו 125,000 תעודות אז השנה הופקו רק 45,000 או בצורה אחרת: יש ירידה מ 110,000 מקבלי אבטחת הכנסה ל 40,000.

מי שלא היה זכאי לפני אוגוסט 2003 לא מקבל וצריך כמובן גם רצף של קבלת אבטחת הכנסה ומתברר שהיום כבר כנראה 20% אחוז מכל הזכאים בכלל, שהם כ 168,500 איש, מתוכם יש בסך הכל 41,000 זכאים להנחה בתחבורה הציבורית. הוותיקים יותר.
אברהם מיכאלי
האם החלטת הממשלה לא חלה על ותיקים?
היו"ר אורי מקלב
לא. כמו שאנחנו מכירים את האוצר, הוא שם את זה בסעיף - - -
אברהם מיכאלי
כמה כסף? כמה שווה ההנחה?
היו"ר אורי מקלב
הנחה היא 33%.
אברהם מיכאלי
נניח, נחשב בגסות. הרי מה עושים באבטחת הכנסה, מחשבים 200 שקל לאחד ומכפילים.

מורידים אחד על חשבון השני.
היו"ר אורי מקלב
משרד התחבורה, איך אתם מסבסדים? לפי מה אתם קובעים?
אריה זאדה
כעקרון יש תחזיות רב שנתיות. לוקחים תחזית ומעבירים אותה למשרד האוצר, עדיין, אתה אף פעם לא יכול לדעת כמה פעמים זכאי יסע באוטובוס.
אברהם מיכאלי
אז בעצם אדם שנוסע בשווי של מאה שקל בחודש מקבל שלושים שקל בחודש. האם נכון?
אריה זאדה
כן.
אברהם מיכאלי
לכן אני שואל, אם נניח היום צריך לקבל החלטה להחזיר לאוצר, אז כמה הורידו? כמה זה עולה? הרי בסוף תמיד ישאלו כמה זה עולה?
היו"ר אורי מקלב
אני לא רואה את התעריף בסעיף התקציבי. לכאורה, הסעיף התקציבי היה צריך לרדת דרמטית מן השנה שעברה לשנה זו ואני לא יודע - - -
אורי פנסירר
מסוף 2010 זה הוקצב לפי מספר הזכאים.
אריה זאדה
מתוקצב לפי 45,000.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו באמצע הבדיקה, אנחנו לא בטוחים.
שלומית אבינח
אם האוצר העבירו וגם הם העבירו אז זה הפער.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו לא חושבים שיש ירידה דרמטית גם בנושא הזה כך שלא בטוח מה זה אומר לגבי האפשרות של החזר, מה יקרה. הם שילמו לפי - - -
אברהם מיכאלי
יוצא שהרוויחו לקופה. הוציאו מהקופה כסף, השאלה כמה כסף, זו נקודה, בכמה כסף מדובר כי אם אנחנו מדברים פה רק על 2011 או על 2010,כמה ? זה בעצם - - -
היו"ר אורי מקלב
כשכולם קיבלו אז זה לא ירד אבל, אני לא משוכנע עכשיו שצריך להוריד את התקציב, צריך להשאיר אותו, אם משאירים אותו אז יש כסף לכולם, כל זה מדובר על משהו כמו 10 מליון ואם משרד האוצר ילך מול משרד התחבורה ויוריד את התקציב שלו -על סמך זה שמספר הזכאים ירד דרמטית, אני גם לא יודע איך מחשבים לפי מספר הזכאים. אני לא בטוח שהמספרים מוחלטים בענין הזה, אני מבין שהכל נעשה בערך.
אברהם מיכאלי
אם הולכים לעשות מלחמה על משהו אז שגם הזכאים יגידו אם אנחנו מקבלים את זה בדרך אחרת זה משהו אחר. תמיד שואלים באוצר מאיפה נביא כסף. זו השאלה. כי אם נתעקש דוקא על זה אז יגידו: זה לא כי צריך החלטת ממשלה ולפעמים יגידו: כמה כסף זה שווה? או.קיי. ניתן את זה ממקום אחר. ה"משהו אחר" הזה, צריך לדעת כמה הוא עולה.
היו"ר אורי מקלב
מדובר על מכסימום 10 מליון.
אברהם מיכאלי
ומי יחזיר את הכסף הזה חזרה לקופה?
היו"ר אורי מקלב
למנוע מהכסף הזה מלחזור לקופה.
היו"ר אורי מקלב
אם זה 14 מליון אז זה הסכום הגבוה. יבוא עכשיו משרד האוצר למשרד התחבורה ויאמר לו שהתקציב ירד בשני שליש ועליו להחזיר שני שליש מתוך 14 שזה בערך 9. האם נכון? האם הפוך?
שלומית אבינח
רק שליש הוא נותן.
היו"ר אורי מקלב
אז 9 מליון חוזרים לקופה ואנחנו מבקשים שתשעת המליון לא יחזרו לקופה, זה הכל.
שלומית אבינח
מי שקיבל יקבל.
אברהם מיכאלי
לא, זה לא "מי שהיה" כי מ 2003 הכסף הזה לא צריך היה להשתלם. כך לפי הממשלה. הממשלה תיגיד: עד עכשיו קיבלו? הרוויחו. עכשיו אני שולל ואני רוצה להגיד לממשלה לא לשלול.
שלומית אבינח
מה שהיה הוא שיהיה.
אברהם מיכאלי
נכון אז על כמה מדובר, 10 מליון שקל?
דבורה יפת
יהיה צורך בתיקון הצו.
אברהם מיכאלי
לבטל החלטת ממשלה יותר קל מאשר לבוא ולחפש חקיקה. מצד שני, השאלה היא, הכסף הזה מסתובב במערכת. הכסף הזה – עד עכשיו הוצאתם אותו, מ 2003 הוצאתם אותו.
היו"ר אורי מקלב
ישירות כבר בתוך הדברים. הם צריכים בסך הכל לתת את הרשימות. לעמוד מול האנשים האלה ואני מניח שמי שזכאי לבטוח לאומי הוא לא יודע מי אחראי. הוא מקבל תעודה ממשרד התחבורה אבל אני מניח שרוב האנשים פונה אל הבטוח הלאומי.
אריה זאדה
מאחר ויש הרבה נקודות הנחה לפיהן זה לא תוקצב ובכמה זה תוקצב, אני מבקש, על מנת שלא נהיה חשופים תקציבית, שנבדוק את זה. נעשה שיעורי בית מול ביטוח לאומי. אין פה ערכים מוחלטים. שלא נעמוד מול שוקת שבורה ושלא יסתבר שאם הדברים יעברו בחקיקה יקרה שאנחנו חשופים תקציבית.
היו"ר אורי מקלב
בעצם כדי שנוכל לבוא לממשלה בתביעה או עם בקשה יותר מסודרת, אנחנו מבקשים, גם מכם, הבטוח לאומי וגם ממשרד התחבורה, נתונים, יחד עם השנים שהיו, עם ההבדלים, נתונים יותר מדוייקים, מה הזכאים ומה המשפחות? האם זה משפחות או יחידים?

הזכאות שיש למשפחה אחת או לכל משק בית אחד ויש בו שתי נפשות אז הם מקבלים שתי זכאויות. לבטוח לאומי יש נתונים של פילוח.
אברהם מיכאלי
זוג שיש להם חמישה ילדים, האם כל הילדים מקבלים?
היו"ר אורי מקלב
לא, לא.
קריאה
ההורים.
היו"ר אורי מקלב
עד גיל 18 הוא מקבל בתור נער. אין כפל הנחות. אין כפל הנחות ובעצם זה רק להורים, רק לראשי משק הבית. מתברר שרוב הזכאים, או נאמר אחרת: בהתאם ל 38,000 זכאים 108,000 הם משקי בית. שרק 30,000 מתוך ה 107,000 הם זוג. רק שלושים אלף בערך מתוך המאה ושבעה. דהיינו, פחות משליש, החלק שפחות משלושים אחוז הוא משפחות. השאר הם בודדים.
קריאה
כשאני אומרת בודדים אני כוללת חד הוריות.
היו"ר אורי מקלב
חד הוריות הן משק בית. הרי לא מדובר על קשישים כי לקשישים יש את ההנחה שלהם, זאת אומרת מגיל פרישה. אנחנו מדברים כאן על הטווח שבין גיל 18 עד גיל 60. אם ראש המשפחה היא עד גיל 60 והיא חד הורית אז זו עוד דוגמה לכך שזה מעצים את הבעיה.

הקריאה מכאן, מן הועדה, היא כך: הנושא הזה של הסיבסוד, הרי מדובר כאן במשפחות ברובד הכי נמוך של הכנסה, לא מדובר כאן על מספרים גדולים מאד, מדברים כאן על מספרים שהם –בתוך מדינה של שבעה מליון, אנחנו מדברים על מספרים שהם מתחת לשני אחוז אבל, הצורך שלהם והחלק הערכי בחשיבות לקבל הנחה בתחבורה ציבורית הם מאד מאד חשובים, ההנחה חשובה להם כדי להתפרנס, כדי לחיות, להחזיק את עצמם, בגלל שכשאדם - - -
אברהם מיכאלי
נאמר כך, רכב אין להם, נכון?
היו"ר אורי מקלב
רכב לא יכול לעזור להם.
אברהם מיכאלי
אז הם צריכים רגלים והרגלים שלהם הם התחבורה הציבורית.
היו"ר אורי מקלב
יש כאלה שיש להם הבטחת הכנסה ויש להם גם רכב ויש גם אופנוע ויש סוגיות שם.
קריאה
יש כאלה שעובדים ואז הם משתכרים 25% מן השכר הממוצע ויש להם רכב מסוים אז הם עדיין זכאי להחזיק רכב אבל אלה הם ממש בשוליים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מדברים על כאלה שההוצאות לתחבורה ציבורית יוצאות להם מן הלחם ומן המחיה. זה שהתחבורה הציבורית יקרה - אנחנו שומעים על זה גם מהם והם נמנעו מלהגיע לכאן כי אין להם את הכסף.

היתה לנו ישיבה כאן על זכאים למשרד השיכון שלא יכלו לממש את הזכאות והמדינה יצאה עבורם במבצע אז הם היו צריכים לרוץ עם מתווכים ולראות דירות, ומה הם אמרו בתוך הדברים? "ההוצאות על הנסיעות". אני שמעתי אותם, שמעתי איך הם השחילו את הדבר הזה, שהם דיברו על זמן, על הקושי בשעות הערב לצאת עם המתווך והם דיברו על הזמן אבל בתוך הדברים הם דיברו על ההוצאות בגין הנסיעות.

אני מניח שכולם אנחנו יודעים שהדבר הזה חשוב ואנחנו גם יודעים שיש ירידה דרמטית במספר הזכאים בשנת 2011, התברר מן הרשימה של הזכאים, ואני מציג את זה עכשיו כך אבל הנתון הוא אמיתי, 80,000 מתוך 125,000 שהיו זכאים בשנה שעברה, בערך, נפלטו מן הרשימה. 80,000 מתוך 125,000 נפלטו מן הרשימה ב 2011. הם מלינים על כך, זו פגיעה מאד קשה, והם אולי לא הרגישו בה כשקיבלו את ההחלטה אבל עכשיו היא מורגשת, המדינה לא הרגישה כשקיבלה את ההחלטה אבל חובה עכשיו על הממשלה לראות - - -
אברהם מיכאלי
הממשלה קבעה פיצוי בזמנו, כשהיא קבעה את קיצוץ הזה.
היו"ר אורי מקלב
אני לא יודע מה הם נתנו, אני כן מריח מפה, מן הנתון להלן, משהו בפני עצמו: ההחלטה התקבלה נתקבלה ב 2002 והביצוע התחיל באוגוסט 2003 דהיינו, האוצר נמצא בחזקת "הרוצה שקר מרחיק עדותו". ההחלטה התקבלה ב 2002 ולא הראו את זה מיד כי אז יקום קול זעקה, אז הם אומרים: אנחנו נחיל את זה.
אברהם מיכאלי
2003 היתה שנת הגזירות. הגזירות חלפו כבר, יש כסף בקופה, אפשר לבוא לקראת המסכנים והזכאים. למה שאלתי כמה כסף, הרי אם מדובר פה בשליש ממאה שקל לחודש,

והגורם של האזרח, האזרח מקבל שיפוי קטן מאד.
היו"ר אורי מקלב
ברור שיש לזה חשיבות מאד גדולה לאותן המשפחות האלו.
אברהם מיכאלי
או שיגידו לנו מה במקום או שיאפשרו לומר שהגזירות חלפו והמצב יותר טוב, אפשר להחזיר חזרה.
היו"ר אורי מקלב
מן הצד השני, בנגטיב, אם הממשלה לא תתקן תקנה שתחזיר לתוך מעגל הזכאים גם את החדשים אז הממשלה יכולה להכריז שהיא יִקְרָה את השימוש בתחבורה הציבורית והיא יכולה להכריז שבשנת 2011 היא גרמה לכך או ביצעה את ההחלטה הזו שכל מקבלי אבטחת הכנסה לא מקבלים הנחה בתחבורה הציבורית, וזה בא עם הייקור שיש לנו.

משרד התחבורה יבדוק אם גם מי שלא זכאי ל"רב קו" ויש לו את הזכאות, שאנשים היום מקשרים את הזכאות רק אם אתה מפיק "רב קו", הפניה היא למשרד התחבורה.
אריה זאדה
מדינת ישראל -במסגרת הנחות שהיא נותנת בתחבורה הציבורית, באה לקראת סקטורים מסויימים והמדינה חייבת לבוא ולהכיר באוכלוסיות האלו -שאכן זכאיות כלומר, אנשים מקבלים אבטחת הכנסה, אנחנו מקבלים מבטוח לאומי ואנחנו מפיקים תעודות זכאות. כיוון שהתחבורה הציבורית הולכת לקראת כרטיסי "רב קו" בכל הארץ, שזה כרטיס חכם, יקבל כל נוסע שצריך לקבל הנחה, גם נוער, גם ותיקים וגם זכאים, מקבלים כרטיס חכם והם חייבים בפרסונאליזציה, זו הנחיה ברורה של משרד התחבורה - - -
היו"ר אורי מקלב
מה הוא יהיה חייב?
אריה זאדה
הוא חייב להציג את הכרטיס הזה. בכרטיס הזה מוטבע "פרופיל זכאי" -או נוער או ותיק ובכל נסיעה, כלומר, כל פעם שהוא מכניס את הכרטיס הזה למכשיר, המכשיר קורא אוטומטית 33% הנחה. גם בכרטיסיה הוא קיבל הנחה.

סליחה, במקום תעודות זכאות שהוא היה צריך להציג, דבר שגרם לבושה, קיבלנו משוב מהרבה מאד נוסעים לפיו זה מבייש אותם.
היו"ר אורי מקלב
יש מבוכה גדולה ברב קו, ובסדר, הוא צריך להציג אותו אבל עדיין –כפי אומר דוד, יש אנשים שיקח להם זמן להתרגל ל"רב קו" צריך איזו תקופת צינון, לא בבת אחת כי לחתוך בבת אחת ולומר שמי שלא זכאי לא יקבל, זה לא טוב, זו אוכלוסיה קשה שלא עושה רב קו מסיבות כאלו ואחרות, לא כל מקבלי אבטחת הכנסה הם בעלי יכולת להטמיע שכלולים ושינויים באופן מיידי. לוקח להם זמן להבין דברים ולא סתם הם מקבלים אבטחת הכנסה. מציע להאריך את התקופה עד לשנה הבאה, תקופה שבה עדיין אפשר להציג תעודה קודמת. אני מבין שאתם רוצים לדרבן והופקו 170,000 תעודות "רב קו" - - -
אריה זאדה
גם גוש דן. בירושלים עדיין, אפשר לעלות גם עם כרטיסיה, מכיוון שהיום, ואולי בשבועיים הקרובים כן אבל - - -
שלומית אבינח
זה מה שדוד אמר.
אריה זאדה
לגבי מה שדוד אמר, אני מבין אותו ואני אתו מכיוון שאנחנו מקבלים הרבה מאד פניות -דוקא של נכים ולא של מקבלי אבטחת הכנסה שקשה להם מאד להגיע לעמדה ולעשות פרסונליזציה ועל כן, מה שקבענו עם חלק מן המפעילים וזה נושא שהוא בהטמעה כעת, יש אופציה לא להגיע לעמדות עצמן אלא לעשות את זה דרך האינטרנט ואז זה מקל. הוא צריך לשלוח את תעודת הזכאות - - -
היו"ר אורי מקלב
זה לא נגיש עבורם. נכים שיש להם אינטרנט אז אולי להם זה נגיש אבל יש עדיין אנשים שהאינטרנט ממש לא נגיש עבורם לכן, אנחנו מבקשים שתבדקו, תבדקו את הדבר הזה כי יכול להיות שצריך לבוא לקראת, בסך הכל אתה מונע מהם לממש את הזכאות.

צריך לעבור דרך השוליים האלה, לעבות אותם ולהיכנס לדבר הזה. יש פתרון. הגעתם לטוב, לפעמים האויב של הטוב הוא טוב מאד. לא צריך ללכת עד הסוף בענין הזה ובעצם אתה מכריז מראש אבל משהכנסת את זה ועברה תקופה שלא עשו, אנחנו יודעים שקשה להם בענין הזה, בוא נתן להם איזו תקופה מסויימת.
אריה זאדה
יצאה הנחיה שבגוש דן, שבו הכרטיסיות הן עדיין אופציה לשבועיים הקרובים, כל אחד יש לו אפשרות, גם דרך האינטרנט ככל שהיא נגישה לו - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל הוא לא תמיד יכול. או.קיי. סיכמנו את הדברים. תודה רבה לכולם. תודה רבה חברים, תודה רבה לחבר הכנסת אברהם מיכאלי.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10

קוד המקור של הנתונים