ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/07/2011

הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן - בחינת הצעות לשינויים בקווי האוטובוסים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
40
ועדת הכלכלה

6.7.2011


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 571

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, ד' בתמוז התשע"א (06 ביולי 2011), שעה 09:30
על סדר היום
הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן – בחינת הצעות לשינויים




בקווי האוטובוסים.
נכחו
היו"ר – כרמל שאמה

ישראל אייכלר
אופיר אקוניס

דני דנון

יצחק וקנין

דב חנין

רונית תירוש

ניצן הורוביץ

פאניה קירשנבוים
מוזמנים
אלכס לנגר – המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל מינהל יבשה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יהודה אלבז – מנהל אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רותי אמיר – ראש מינהל תחבורה ציבורית, חברת נתיבי איילון

שלמה פלדמן – מנהל אגף תנועה, עיריית תל אביב יפו

רונית ינקו – מנהל פניות ציבור אגף תנועה, עיריית תל אביב יפו

ענת אלחרר – מנהל פניות ציבור אגף תנועה, עיריית תל אביב יפו

ציפי אורלנצ'יק – מנהלת מחלקת תחבורה, עיריית בני ברק

נורית כספית – מח' תנועה, עיריית חולון

אבי בן זאב – סגן מהנדס העיר לתשתיות

שמעון דהרי – יו"ר ארגון מוניות השירות, ארגון מוניות השירות

בן בדרי – מנכ"ל, ארגון מוניות השירות

שלמה בורה – חבר הנהלה, ארגון מוניות השירות

אורי דוד חי – ארגון מוניות השירות – מוניות חי קו 66

אבי גזית – חבר הנהלה ובעל התאגיד ארגון מוניות השירות – מוניות קו 4-5, ארגון מוניות השירות

אבי בטלהיים – ראש אגף תקשורת, מרכז רפואי שיבא תל השומר

אינה צוקרמן – יועצת משפטית, המועצה לצרכנות

אייל דהרי – חבר הנהלה, מועצת המובילים והמסיעים

וקסלר ארמונד – ועד נווה כפיר, ברבור רבתי, כפר שלם רבתי

אילאיל טייבר – פעילות שכונת אפקה, ת"א

איריס טרי – חברת ועד רמת החייל ת"א

שרה מילוא – חברת ועד שכונת יד אליהו, ת"א

אליעזר שמעוני – יו"ר ועד רמת החייל, ת"א

שי אלון – ייעוץ משפטי ארגון המוניות

דור מוסל – סמנכ"ל

יוחנן מוסל – סטודנט

חריט דמיטרי – אורח

חריט יבגניה – אורחת

חריט מרינה – קלינאית תקשורת

שי גולוב – רכז פרויקטים תחבורה היום ומחר

קשאני דוד – פעיל שכונות
מנהלת ועדה
לאה ורון
רשמה
אתי בן שמחון

רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, בחינת הצעות לשינויים בקווי האוטובוסים
היו"ר כרמל שאמה
בוקר טוב כל האורחות והאורחים, חברי הכנסת, חברות הכנסת, אנחנו פותחים ישיבה של ועדת הכלכלה, ישיבה משודרת בערוץ הכנסת. הנושא הוא: רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, בחינת הצעות לשינויים בקווי האוטובוסים.


ועדת הכלכלה קיימה לפני מספר שבועות ישיבה רחבה בעניין הצגת הרפורמה, משרד התחבורה הציג את הרפורמה בקווים הכללים שלה, את התפיסה שלה, את תכנית העבודה ליישום הרפורמה, כבר אז בסיכום הישיבה, אמרנו מהפניות שהוגשו לוועדה, הוגשו גם לח"כים השונים, ברור שהצטרכו לעשות התאמות כאלה ואחרות, חלק מההתאמות יצטרכו לעשות בטווח זמן יחסית מיידי, בחלק בחינה יותר בטווח של זמן בינוני יותר, ארוך יותר. לכן קיימנו היום ישיבה כי ראינו - הצעקה בציבור היא גדולה, קיבלתי פניות אפילו מנהגי האוטובוסים, הם אומרים תשמע, בחלק מהנקודות יש קטסטרופות ולכן רצינו לרכז חלק מהפניות ולשמוע את ההתנהלות של מי שאחראי על יישום הרפורמה - משרד התחבורה מה הוא קולט מהשטח, איזה התאמות הוא ביצע עד היום, איזה התאמות נוספות הוא כבר מתכנן לבצע לנסות לקדם דיאלוג, כי גם אם הרפורמה היא הכי טובה בטווח הארוך, היא מהפכה, צריך ליישם אותה בצורה כזו שהיא לא תגבה מחיר כבד יתר על המידה מהצרכנים של התחבורה הציבורית.


הפניות שאליי נגעו זה בעיקר של הורים ותלמידים לגבי גישה למוסדות חינוך, שלא יכול להיות שפתאום בעקבות הרפורמה תלמידים צריכים להחליף אוטובוסים בדרך לבית הזה, זה נראה לי קצת חריג, לפחות בשעות של הגעה לבית ספר וחזרה מבית הספר, ולכך צריך למצוא אולי פתרונות ייחודיים. נושא כמו בית חולים, לדוגמה, תל השומר ברמת גן. גישה לבית חולים עוסקת בדרך כלל בשעות לא פשוטות, בדרך כלל האוכלוסייה גם יותר מבוגרת, לא הגיוני להוריד לדעתי תדירות אחד לרבע שעה או אחד לעשרים דקות או אחד לשעה לבית החולים תל השומר. אשה או בעל שהולכים לבקר, צריכים גם להחליף אוטובוסים, וגם לרדת בתדירות, נשמע לא סביר. אני בטוח שיש עוד ועוד, אבל נתחיל כמובן, ומי שרוצה לדבר ולא נרשם זה הזמן להירשם. נרשמו נציגים משכונות שונות בגוש דן, כמובן קודם כל ניתן את זכות הדיבור למשרד התחבורה. אני קיימתי בעצמי סיור במהלך יום ראשון בבוקר, אחד מהדברים זה הסברה. פניתי לאותם דיילים בכמה תחנות, אז החוברות תמיד נגישות וזמינות, אחד מחברי הכנסת שצריך גם חומר בשפות מקובלות אחרות, בין אם זה רוסית, בין אם זה ערבית, אבל רוסית בטח, אבל היה נראה לי לא סביר לשים שני דיילים ברמת גן שהם בכלל ירושלמים. אתה שואל אותם דברים בסיסיים ביותר של הכוונה, אומרים אנחנו לא מכירים את האזור. כלומר, הם מאוד אדיבים ומחייכים, היו נחמדים, לא ברחו מהעבודה, הם נותנים את החוברת, אבל דבר בסיסי שהמדריכים תהיה להם אוריינטציה לסביבה ולמקום, הם היו עושים עבודה יותר טובה באזור המגורים שלהם בירושלים מאשר ברמת גן. אלה דברים פשוטים שכבר לא קשורים לתקציבים ולא להכנות.
אלכס לנגר
השקנו את התכנית הרה-ארגון ארגון השינוי בקווי גוש דן. כל הגוש המרכזי של גוש דן על פני מרחב של 13 ערים. עקרונות התכנית אכן הוצגו כאן, עיקרם - צמצום מספר הקווים מרשת של 82 קווים מאוד מפותלת מכל מקום לכל מקום, שהתאימה אולי לצרכנים מסויימים, אבל היתה רשת מאוד מורכבת וצמצמנו את מספר הקווים ל-59 קווים, כאשר המשאבים שהתפנו מהקווים המבוטלים הופנו לקווים החדשים שיפעלו בתדירות גבוהה יותר. לתכנית הזאת הוספנו גם משאבים נוספים ויש בסדר גודל של כ-7.5 אחוז על מנת להציע רמת שרות טובה בקווים הראשיים. בנוסף, אנחנו עשינו באותו יום שינוי במערכת התעריפים בגוש דן גם בעניין הזה, עשינו שינויים גדולים, שינינו את שיטת התעריפים, עברנו לשיטה מודרנית.
לאה ורון
אתה יכול להבהיר את מה שאמרת לגבי 7.5%?
אלכס לנגר
הוספנו משאבים לתחבורה הציבורית בסדר גודל של 7.5% זה עלה סדר גודל של 50 מליון שקל תוספת משאבים מייצר יותר נסיעות אוטובוס. אנחנו עלינו מ-8,900 נסיעות ביום למשהו כמו 9,580 תוספת של נסיעות בסך כל המערכת שלנו במטרה לשפר את השירות ולעשות אותו אינטנסיבי יותר. אנחנו שינינו את שיטת התעריפים, בעצם הפכנו את הכרטיס הבודד, נסיעה בודדת בתוך הגוש המרכזי בין תל אביב עד ראשון, סך הכול 13 ערים, כולל פתח תקווה, כולל קריית אונו, רמת גן, גבעתיים כמובן. כל הגוש הגדול הזה בכרטיס אחד של אזור תעריף אחד, כאשר באזור הבא כל הערים מחוץ לאזור הראשון, תעריף הנסיעה המקומי הוא גם לגוש ערים נוסף, אבל המעבר בין האזורים כרוכה בעשרה שקלים. בעצם, התכנית הזאת מציעה הוזלת תעריפים למשתמשים. נכון שיש גם מקרים שמשתמשים לכאורה התייקר להם התעריף, אבל בתמורה הם קיבלו מוצר אחר שבמקום נסיעה עירונית נגיד בעבר בתוך תל אביב, היום אפשר לנסוע בכל 13 הערים, הרשת פתוחה בפני הנוסע לכל המפעילים. היום הכרטיס הרב קו משרת את כל המפעילים. אתה קונה כרטיס, לא חשוב אצל איזה מפעיל, יכול לעלות לכל אוטובוס בתחבורה הציבורית והמפעיל מכבד אותו.
דני דנון
גם למוניות שרות?
אלכס לנגר
מפעילי אוטובוסים.
ישראל אייכלר
יש כבר מחשב שיכול לחשב כל חברה כמה מגיעה לה מכל החלקים האלה?
אלכס לנגר
יש התחשבנות עם המפעילים על המידתיות שבין הנוסעים, אבל זאת הבעיה של המערכת, לא בעיה של הנוסע.
אופיר אקוניס
חבר הכנסת דנון שאל על המוניות, משר התחבורה אני מבין שהם הצטרפו למערכת, אם אני מבין נכון.
אלכס לנגר
שר התחבורה הודיע שהוא מאשר לכלול את המוניות במסגרת הכרטיס החכם.
דני דנון
מתי זה יקרה?
אלכס לנגר
זה דורש היערכות, כולל בתוך החברות.
דני דנון
ב-2011?
היו"ר כרמל שאמה
סליחה, חברי כנסת מותר להם להתפרץ, אורחים ברשות דיבור.
אלכס לנגר
אני לא יודע, זה דורש הכנות, גם המערכת בחברות האוטובוסים דרשה הכנות ארוכות של התכוננות. בסופו של דבר לא מדובר רק בכרטיס או במכשיר על פני הרכב, אלא מדובר בהיערכות של החברה, במערכת מיחשובית, צריך לבצע הכנות תשתיתיות על מנת שהמהלך הזה יצלח, אבל באופן עקרוני צריך לעשות את זה, זה מוסיף נוחיות, זה פותח את הרשת עוד יותר, אנחנו נפעל לממש גם את הדבר הזה.
ישראל אייכלר
מתי להערכתם תופעל מערכת הסליקה בין החברות?
אלכס לנגר
בחודשים הקרובים היא תפעל. נכון לעכשיו יש לנו הסדרים כאלה ואחרים שמחליפים אותה. כלומר, מבחינת הנוסע שהוא קנה כרטיס בחברת דן, והוא מחליט לנסוע בקו של אגד, או של קווים, הנושא הזה פתור מבחינתו, כולם מכבדים את הכרטיס הזה, ההתחשבנות היא בעיה של החברות ושל משרד התחבורה, לא של הנוסע. כלומר, אין בזה שום מחסום, קיומה של המסלקה המדויקת הוא לא מהווה חסם להיערכות שלנו.
אופיר אקוניס
לא נתת תשובה לגבי המועד. אתמול סגן שר האוצר אמר, אדוני היושב ראש, שהמע"מ יופחת ב-2013, למשל, הוא נקב וזה דבר חמור, דרך אגב, מה שהוא אמר, אבל תנקוב בזמן. זה חמור משום שהיתה הבטחה ב-2012, וזה נדחה ל-2013, אנחנו שואלים אותך מר לנגר על תאריך. בינואר 2012 שזה לא זמן רחוק, זה רק חמישה חודשים מהיום, זה לא פרוזאי.
אלכס לנגר
אני לא רוצה לנקוב בתאריכים, אני מניח שזה יהיה בשנה הבאה, זה תלוי בחברות, לא פחות ממה שזה תלוי בנו. אנחנו מבחינתנו הבענו הסכמה אנחנו נתמוך במהלך, אבל אנחנו צריכים לשבת איתם לראות מה זה אומר מבחינת ההיערכות שלהם, איך מקדמים את זה.
שרה מילוא
למה מיהרתם להפעיל את התכנית, למה מיהרתם להפעיל את הרפורמה ולהפוך לנו את החיים? לא גמרתם את התשתיות.
היו"ר כרמל שאמה
סליחה, אנחנו לא יודעים מי מדבר, חבל, לא יודעים את מה את מייצגת ובשם מי את מדברת.
אלכס לנגר
התכנית מורכבת, עושה שינוי בהרגלי הנסיעה הרבה מאוד אנשים. אין ספק שיש קושי להסביר ולהבהיר את השינויים לכולם. אנחנו עשינו מערכת הסברה כבדה, הנפקנו מליוני חוברות עם מפות במטרה להסביר את הניסוי, הפעלנו מרכזי מידע גם של המפעילים וגם שלנו, וגם הקמנו אתר אינטרנט שמאפשר לצעוד בתכנית, לקבל מענה לכל השאלות במטרה לענות לכל שאלה ולעזור לכל נוסע לתכנן את נסיעתו. עשינו גם תיקונים לדבר הזה, קיבלתי הוראה השבוע משר התחבורה להוסיף חומרים ברוסית, ולהקים גם כוכבית 87 שלנו ערוץ בשפה הרוסית.
שמעון וקנין
עכשיו נזכרתם, להוסיף חומרים ברוסית עכשיו, לא ידעו לפני חודש שיש רוסים, עכשיו נזכרתם?
היו"ר כרמל שאמה
לחזור אחורה זה כבר קשה, אבל לפחות פועלים ומתאימים את עצמם וזה מבורך. זו היתה טעות לא להכין חומר ברוסית, אבל זה שהם מתקנים את זה והם קשובים להערות זה גם טוב.
שמעון וקנין
היתה צריכה להיות חוברת מסודרת ולא מליון חוברות שזרוקות ברחוב שלא יודעים לא מימינם ולא משמאלם.
אלכס לנגר
הפעלנו מערך גדול של דיילים בשפות שונות, יש לנו דיילים שמדברים רוסית, אבל צריך להבין שהדיילים הם לא עובדי משרד התחבורה במערך הד-הוק שהוקם לצורך הפרוייקט הזה, כל אחד מהם עבר הכשרה. היו לנו תנאי סף, השכלה תיכונית וכך הלאה, אבל כמובן שאני לא יכול להיות ערב ליכולות של כל אחד ואחד מהם, אבל מבחינתנו מערך גדול שהיה פרוס על כל הקווים, על כל התחנות. יש לנו דיילים שעכשיו הכשרנו אותם לטפל באוכלוסייה של אנשים עם מוגבלויות שונות, אנחנו נמשיך ונלווה אותם. אנחנו גם עושים תיאומים עם ארגוני נכים שונים על מנת שהדיילים יבואו, התייצבו בקהילה ויסייעו יד ביד לנכים קשים להתמצא במערכת. בסופו של דבר בתצפית שלי הפעלנו את המערך הזה בהצלחה, לא היה כשל מערכתי בשום מקום של הרשת, הרשת פעלה.
מרינה סולודקין
למה משבחים את עצמם כל הזמן?
אלכס לנגר
אין ספק שהימים הראשונים רצופים בתקלות מתקלות שונות במערכת כזאת גדולה. היינו צריכים להחליף דגלים באלפי תחנות, עד היום אנחנו עוסקים בלתקן תקנות שנפלו בהן שגיאות, איפה שההכנה שלהם היתה לקויה או שמישהו שינה, או שמישהו הוציא את המפה. זאת מערכת שדורשת תחזוקה הלאה.
ישראל אייכלר
יש לכם מחשבה שנייה על הרעיון של להעביר אנשים מבוגרים, קשישים, אתה גם לא נראה לי סטודנט צעיר בשיטת המעברים?
אופיר אקוניס
יש לו רכב צמוד.
ישראל אייכלר
נראה לי ששיטת המעברים דורשת מחשבה שנייה.
אלכס לנגר
אני לא רוצה להתחיל עכשיו בדוגמאות מעולם, אבל אתן לכם דוגמה מחיפה, מטרופולין חיפה, גם שם עשינו שינוי גדול מאוד בתחבורה הציבורית מבוסס מעברים, היו על זה הרבה ויכוחים, הרבה ביקורת, זה לא שינוי שלא התלבטנו בו קודם. בסופו של דבר קיבלנו תוספת של נוסעים בתחבורה הציבורית שמאוד מרוצים מהמערך שם.
ישראל אייכלר
הצעירים אני מבין.
אלכס לנגר
מה זה צעירים? התכנית מיועדת להציג מערכת מודרנית, יעילה של תחבורה ציבורית ולמשוך נוסעים חדשים, ולא רק לייצר למערכת תחבורה ציבורית תדמית שאתה רומז לה שמתאימה רק לאנשים מסוג מסוים.
שרה מילוא
מאוד מעליב מה שאתה אומר.
ישראל אייכלר
קשישים זה סוג מסוים, כל הצעירים יהיו קשישים בעזרת השם.
אלכס לנגר
שכונה זאת שרוצים להגיע לשכונה אחרת, זה במקרה הקו - - -
שרה מילוא
רואים שאתה לא נוסע באוטובוסים.
ישראל אייכלר
אני מדבר על שיטת המעברים שלא בנוי לא לנשים עם ילדים לא לקשישים וגם לא לילדים קטנים.
אלכס לנגר
ברגע שאתה מייצב מעברים ברמת שירות טובה ומערכת כירטוס שתומכת את זה, שלא צריך עוד פעם לעמוד, עוד פעם לשלם, הכרטיס שלך מגבה את המעברים האלה, כן. כל המערכות בעולם של התחבורה הציבורית המודרנית הם מבוססים מעברים, אחרת, אין אפשרות אמיתית לייצר רמת שרות.
אופיר אקוניס
מתבססת על מערכת של תחבורה שהן רכבות תחתיות, אפילו בקהיר, ופה אין. אגב, אני לא מאשים פה את המערכת.
אלכס לנגר
זו מערכת היררכית.
אופיר אקוניס
בקהיר יש תחלופה של מערכת מדהימה מתחת לאדמה, לכן התחלופה היא הרבה יותר פשוטה. תחנת האוטובוס היא במעלית - - -
אלכס לנגר
המצב לא נעים בקהיר, ממש לא. אבל נכון, אתה צודק, שבמטרופולינים הגדולים באירופה יש גם מערכות מסילתיות טובות.
ישראל אייכלר
שהכול זורם - - -
מרינה סולודקין
זה 80 שנה קיים שם.
אופיר אקוניס
נכון.
שמעון וקנין
מר אקוניס, הרכבת היום על 80 ונופלת מהפסים ורוצים לעשות על 150.
אופיר אקוניס
לא, זו הרכבת הכבדה.
אלכס לנגר
אנחנו הקדשנו תשומת לב גדולה לתכנון קפדני של הרשת, עברנו איתה הרבה מאוד הערות תקופה ארוכה, עברנו את ההערות מכל הכיוונים. זה לא אומר שיצא מוצר מושלם, אנחנו הבטחנו שנמשיך, אנחנו עכשיו נלווה את התכנית.
היו"ר כרמל שאמה
מתי הפעימה הבאה של השינויים?
אלכס לנגר
הפעימה השנייה תהיה בערך בספטמבר אוקטובר, כאשר אנחנו נגמור למדוד וללמוד את כל המערכת.
היו"ר כרמל שאמה
אחרי החגים או לפני החגים?
אלכס לנגר
נשמע את ההערות, ואז אנחנו נעשה מקצה שיפורים.
היו"ר כרמל שאמה
מר לנגר, זה אחרי החגים או לפני החגים הכוונה שלכם לשינויים?
אלכס לנגר
אני לא יודע להגיד, נראה איך נספיק לסקור את כל הקווים ולעבד את הנתונים, ונעשה את זה. אנחנו לא רוצים לעשות סחבת, מצד שני, אנחנו לא רוצים לעשות דברים חפוזים, אנחנו רוצים ללמוד בצורה קפדנית נעשה שיפורים.
היו"ר כרמל שאמה
האם יכולה חברת "דן" לדוגמה להציג תדירות נמוכה יותר ממה שאתם סיכמתם או ממה שמופיע בחוברת שלכם לבין מה שמופיע באתר שלהם?
אלכס לנגר
התכנית שלנו בגדול מציעה תדירות הרבה יותר גבוהה, מציגה שעות פעילות ארוכות יותר בקווים המרכזיים, זאת היתה מטרתה.
היו"ר כרמל שאמה
איזה נתון קובע בסוף, אם לדוגמה קו 39, אצלכם מופיע שהתדירות בערב היא בין 30 ל-40 דקות ובאתר דן כתוב פעם בשעה אחרי 9 בערב.
אלכס לנגר
כנראה שיש טעות באתר דן. מה שקובע זה הרשיון שלנו והפרסומים שלנו, וכל מקום שנגלה טעות, אגב, גילינו טעויות כאלה מרגע ההפעלה הראשון, הסתברו לנו קשיים כאלה ואחרים, אמרנו נטפל בהם. בסופו של דבר גם צריך להבין שבימים הראשונים בגלל שהנוסעים צריכים יותר אינפורמציה למצוא את דרכם, להסתדר עם מערכת כירטוס חדשה, לא כולם הצטיידו קודם בכרטיסים למרות שיצאנו לדרך, שיש לנו בגוש דן 900 אלף כרטיסים חכמים כבר בידי הנוסעים שנרכשו.
אילאיל טייבר
דן מריצה כרטיס חכם כל שנה וחצי.
אלכס לנגר
נכון. כל זה העובדה שאתה כנוסע צריך לשאול ולחפש את דרכך ואולי להחליף תחנה וגם לקנות כרטיס חדש ולשאול שאלה, המערכת הזאת קצת הייתה בימים הראשונים איטית יותר, אבל היא עכשיו מתנקה מהבעיות האלה והיא עכשיו פועלת ומגבירה את הקצב שלה. אני בטוח שבשבוע הבא היא תפעל כבר בצורה טובה.
אופיר אקוניס
מר לנגר אמר דבר חשוב לגבי ספטמבר או אוקטובר. עושים סקר נוסעים, ואז יכול להיות מצב שבו חלק מן הקווים יחזרו, חלק מן הקווים, אני לא יודע, ראיתי במפה, היא לא בלתי מסובכת, צריך להבין אותה, מבוגרים בוודאי לא מבינים אותה, אני בקושי, לקח לי זמן. אני שואל לא בהתרסה, מה מטרתו של קו 33? מי צריך את הדבר המפותל הזה שמגיע בסוף דרך שכונת תל ברוך למסוף רידינג? למה בן אדם שיוצא מרמת שיקמה, תראה באיזה דרך, נראה לי אחד הקווים הכי לא רלבנטיים פה. האם יכול להיות בסקר הזה שאתם משנים קווים כמו ששינתם והשארתם את קו 45 ועשיתם החלטה נבונה וגם הכנסתם את קו 69 לשיבא. אני רוצה לדעת אם יהיו שינויים גם כאלה?
אילאיל טייבר
חבר הכנסת אקוניס, קו 33 מחליף את קו ה-45 לרמת גן לסטודנטים.
אלכס לנגר
לא נכון.
אילאיל טייבר
זה מה שאמרו לנו.
היו"ר כרמל שאמה
בוא נשמע את מי שתכנן מה הרציונל?
אלכס לנגר
יהיו שינויים, בטח שיהיו שינויים, בשביל מה בודקים ולומדים? בשביל לעשות תיקונים.
שרה מילוא
לא ידעתי שאנחנו שפני נסיון....
אלכס לנגר
אנחנו לא חושבים שכל החומר אצלנו ומה שתכננו זה יהיה תמיד, להיפך, כל המטרה היא ללמוד מה קרה, לעשות ספירות, לאמת את התחזיות שלנו, ואם הן לא מתאמתות אז צריך לעשות שינוי. אז קודם כל כן, יהיו שינויים בהחלט, אבל הם יהיו שינויים שייעשו על בסיס לימוד יסודי של המצב. אתה רוצה להתעניין בקו - - -
אופיר אקוניס
זה רק דוגמה.
היו"ר כרמל שאמה
מה הרציונל של קו 33? כדוגמה.
רותי אמיר
קו 33 נועד לחזק את הקשר בין רמת גן לבין אזור רמת החייל ועבר הירקון המזרחי. יש היום הרבה אנשים שגרים בעבר הירקון המזרחי שרוצים לנסוע לכיוון רמת גן - - -
שרה מילוא
מעניין שהוא נסע ריק.
איריס טרי
הוא לא נכנס, הוא לא מגיע לעתידים.
אופיר אקוניס
הוא לא נכנס לרמת החייל.
רותי אמיר
הקו הזה מציע קשר בין צפון מזרח תל אביב לצפון מערב תל אביב. קשר נוסף ישיר בעצם לכיוון

בין רמת אביב לשכונות עבר הירקון המזרחי, בשעות הבוקר כאשר יש פקקים לכיוון תל אביב, הוא גם מציע לסטודנטים שגרים ברמת גן קשר לאוניברסיטה שבעצם מוקפת גם במסלול יותר ארוך, אבל בזמן נסיעה יותר קצר.
שרה מילוא
חבר הכנסת אקוניס, תבדוק את קו 11 החדש תראה אותו, זה גם יצור כזה מוזר.
היו"ר כרמל שאמה
מה משך הזמן מקצה לקצה?
רותי אמיר
לא מדדנו. בשעת שיא בוקר הוא עוקף את הפקקים.
אופיר אקוניס
שעה וחצי.
איריס טרי
שעה וחצי מגיע מרמת גן לאוניברסיטה.
שרה מילוא
תשאלי את הנהגים המסכנים האלה.
דני דנון
תודה רבה אדוני היושב ראש, אני רוצה לברך אותך על המעקב. מדובר פה בקהל שבוי, בניגוד למקומות אחרים שאם זה טוב או לא טוב, הקהל שנוסע בתחבורה הציבורית אין לו ברירה אחרת, הוא חייב לנסוע באוטובוס הזה, הוא לא יכול לקחת מונית, אין לו רכב פרטי. לפי דעתי הדיון הוא חשוב, וגם יש דיוני מעקב בנושא, אדוני היושב ראש.

אני רוצה כיושב ראש ועדת העלייה הקליטה והתפוצות לומר מלה על נושא ההסברה. לגבי התכנית מוקדם לדעת אם היא טובה או רעה, לכולם אני אומר זאת. יכול להיות שבעוד שנה נשב פה ונגיד, כל הכבוד, ושאפו, אין לי את הכלים לדעת. לגבי ההיערכות שלכם להסברת התכנית היו פה מספר כשלים. אני מחבב מאוד את דובל'ה נבון, הוא עשה קמפיין להסברה בנושא הזה. אבל קהל היעד העיקרי שנוסע בתחבורה הציבורית - - -
אופיר אקוניס
השאלה אם הוא מחבב אותך.
דני דנון
לא יודע, לא שאלתי אותו, חבר הכנסת אקוניס. אבל מי נוסע בתחבורה הציבורית? עולים חדשים דוברי רוסית, עולים חדשים דוברי אמהרית, עובדים זרים. אני מרגיש שלא נערכתם נכון.
שרה מילוא
סליחה, גם אני נוסעת.
דני דנון
כל עם ישראל, אבל אני חושב שמסע ההסברה לא היה מכוון לקהל היעד של הנוסעים, נקודתית. אני קיבלתי תלונות רבות כיו"ר ועדת עלייה וקליטה מרוסים, עולים חדשים מרוסיה שהרגישו חסרי אונים. אתר האינטרנט לא נתן מענה, הברושור לא היה ברוסית, פה אני חושב שהיה כשל של המשרד בנושא היערכות הסברתית לרפורמה, ואני לא מכיר מספיק טוב, אני גם מודה, נסעתי רבות בקווים, כסטודנט, כחייל. היום אני לא נוסע בתחבורה הציבורית, אבל אני חושב שהקהל השבוי הזה אנחנו צריכים להיות מאוד רגישים לנושא.


הערה שנייה לגבי מוניות השרות. אני מברך אותך על החלטתך להכליל את מוניות השרות בתוך המערך הרב קווי הזה. אבל זה צריך לקרות, אני מבקש מאדוני היושב ראש, להכליל היום בהחלטת הוועדה שעד סוף השנה - המשרד שיודע לבצע דברים, הוא קובע לוחות זמנים ומבצע. לקבל החלטה שעד סוף השנה מוניות השרות ייכללו ברב קוו. אם אותם מפעילים לא מסוגלים לשים את המתקן או לשים את המחשב, סליחה, אתם משרד חזק, אתם יודעים יש לכם סנקציות, לא ייכללו אותם מי שלא יוכל להפעיל את זה. אבל לקבוע שעד סוף השנה מוניות שרות נכללות וליצור מצב שלתושבים יהיה יותר קל, כי היום להגיד למישהו לך תקנה כרטיס כזה וכרטיס אחר ותחליף את זה, ושוב, מדובר בקהל שלא תמיד קל לו את כל הרכישות האלו והמעברים האלה. לכן אני מבקש שאנחנו נשים קץ לנושא מוניות השרות.


אנחנו הקמנו ועדת כלכלה, ועדת משנה לתחבורה ציבורית. חבר הכנסת אייכלר נמצא פה. אנחנו נעקוב באופן שוטף לגבי יישום הרפורמה, ואנחנו גם אומרים פה לנציגים השונים, "אגד", "דן", מוניות, כל הגופים, תפנו אלינו דברים נקודתיים, אנחנו נשמח להיות כתובת עבורכם, עבור אותו קהל שאין לו שום ברירה אחרת.
היו"ר כרמל שאמה
הברושור לא ברוסית, אבל גם ברושור זה לא בעברית, העלון התכוונת.


בגלל שהדיון הזה הוא גם דיון של התושבים, לא פחות משל חברי הכנסת, נעשה שיטת הריצ'-רצ' בין דובר מטעם חבר הכנסת ודובר מטעם האורחים התושבים.
אלי שמעוני
אני מזכיר ועד החייל בתל אביב. לנו היו שני קווי אוטובוס - 20, 28 שהחליטו עליו עיריית תל אביב וחברת "דן" וזה שירת אותנו לכל המקומות - לבתי החולים למרכזי הקניות, לשווקים, לבתי הספר, אזורי הבידור ולחוף הים. היתה בעיה של התדירות ועל זה קבענו, זה הכול, אבל הגענו לכל מקום, לא היתה בעיה.

עכשיו המתכננים חשבו שאיכילוב זה סטודיו C או אולי מכון כושר שאנשים צריכים להגיע להתעלמות, וטוב שיילכו 700 מטר ברגל, בגשם זה עוזר לכושר, אבל זה לא התאים כי האנשים האלה לא בדקו מה שהם עושים. בתיאוריה הם עשו שיתוף ציבור, זה שיש כנס בלופים זה יהיה יושב ראש, הם באו אלינו פעמיים לפני שנה ולפני חצי שנה ונאמו כמה זה יהיה טוב. הסבירו, האנשים אמרו שום דבר לא. אנחנו בפברואר השנה שלחנו להם מכתב מפורט מהשכונה לאן מגיעים תושבי השכונה, ובהתאם לקו 28 אלה היעדים שלנו.
אופיר אקוניס
גם יו"ר האופוזיציה חתמה?
איריס טרי
כן.
אלי שמעוני
כך ששיתוף ציבור זה עורבא פרח, לא היה ולא נברא שיתוף ציבור, כי הגשנו מסמך מסודר לפי סעיפים לפי מקומות, שום דבר לא נעשה בדבר הזה.
אילאיל טייבר
וזה לא רק הם, כל הרבעים בעיר.
אלי שמעוני
הם לא הציגו מפה כללית שאפשר לדעת. בחוברת אתה יודע את הקו, אבל איפה הוא מתחבר אתה לא יכול לדעת. יש בעולם חברת גוגל שהוציאה מפה ל-484 ערים, כשאתה אומר אני נמצא ברחוב זה וזה אני רוצה להגיע לשם, אומר לך כמה תיסע תחנות להחליף קו מספר זה ותגיע תוך 27 דקות, וסטטיסטית לכל שעה משעות היום בהתאם לנסיעות זה עושה סדר, הם ידעו על הדבר הזה אבל לא עשו, למה? אולי הם רוצים להסתיר את המידע מהתושבים.
יהודה אלבז
לא נכון, יש.
אלי שמעוני
עזוב, את הקו הזה ראיתי זה קו כמו בחוברת, אי אפשר לדעת מזה שום דבר. אני נכנסתי לזה.
אילאיל טייבר
אין לך באתר מוצא ליעד, אתה לא יכול לתכנן. אתמול נכנסתי לאתר לא היה.
יהודה אלבז
87 – יש לך הכול.
אילאיל טייבר
באמת, תחכה אתה חצי שנה, אני מדברת על האינטרנט הצ'ט שלכם קרס ב-26 ליוני הוא קרס.
איריס טרי
בבקשה לא לשקר.
אלי שמעוני
אני גם עשיתי בדיקה יומיים נסעתי העירה לבדוק איך זה עובד. הדיילים, כמו שפה כבר הוסבר לא תודרכו בכלום, היו מאשקלון, מחדרה, אחד מהם שמע על רחוב דיזינגוף והוא הבטיח שהוא יילך לבקר. הם לא מסרו שום מידע, הם לא יכלו למסור לי. הנהגים אותו דבר, אמרו לי אנחנו לא מתמצאים, אז היו עוברים לתחנה, נהג אחד הביא בן אדם שישב בקצה והסתכל, יש או אין תחנה ולפי זה לעצור. זאת ההכנה של הנהגים 11 שנה עבדו, 280 מליון שקל הוציאו וזאת התוצאה הארגונית. אני לא מבין, תאמינו לי, ארגנתי דברים, ברמת ארגון כזאת יש בעיה למדינה.
היו"ר כרמל שאמה
תודה.


חבר הכנסת דב חנין, בבקשה.
דב חנין
תודה רבה אדוני היושב ראש, אני משתמש כבד בתחבורה ציבורית בתל אביב, אני רוצה לומר לכם שגם ביום שישי וגם ביום ראשון כמשתמש בתחבורה ציבורית פגשתי הרבה מאוד אזרחים מבולבלים, כועסים, מחפשים, והמצוקה הזו, אדוני היושב ראש, היא מצוקה אמיתית. נמצאים פה איתנו האזרחים, אני מציע לאנשי משרד התחבורה, אני יודע שיש לכם רצון להקשיב להם, אבל באמת להקשיב להם באופן פתוח ואמיתי. האנשים האלה לא באים נגד התחבורה הציבורית וגם לא נגד משרד התחבורה, הם הקהל, הם משתמשי התחבורה הציבורית והם רוצים וזכאים לתחבורה ציבורית טובה. צריך להקשיב להם לא רק כי אנחנו בדמוקרטיה והאזרחים צריכים בסופו של דבר לקבוע, אנחנו דמוקרטיה, אלא גם ברמה המקצועית, בידי האנשים האלה הצטבר ידע מעשי עצום של שנים של שימוש. הם יודעים מתוך הרגליים והישיבה שלהם באוטובוסים איך הדברים נראים. זו הפנייה שלי לאנשי משרד התחבורה.


הפנייה שלי לתושבים, אני יודע שזו פנייה לא קלה, אבל אני רוצה שתאמינו לי. אני אומר את זה כאיש אופוזיציה בכנסת, אני לא מחוייב לממשלה בשום דבר, אבל לאנשי משרד התחבורה שעבדו על הנושא הזה הם אנשים מאוד מקצועיים ובאמת רצו, באמת רצו לקדם ולשפר את התחבורה הציבורית, והם גם אני חושב צדקו בנקודה אחת מאוד חשובה, כשאנחנו מדברים על שדרוג של תחבורה ציבורית בתל אביב, אנחנו לא יכולים להמשיך ולהשלות את עצמנו שבסוף תגיע רכבת קלה ותפתור את הבעיות, לזה אי אפשר להמשיך ולהמתין. הפתרון צריך להיות באוטובוסים. יש לנו מערכת אוטובוסים, ומערכת האוטובוסים הקיימת ואני אומר את זה כמשתמש – היא על הפנים, עזבו את הרפורמה לפני הרפורמה.
אילאיל טייבר
לא נכון.
שרה מילוא
היא לא מצויינת.
איריס טרי
עלית על אוטובוס והגעת לאן שרצית.
דב חנין
קודם כל עליתי על אוטובוס כשהאוטובוס כבר הגיע, או שהוא הגיע, או שהוא לא הגיע, או שאני המתנתי לו הרבה זמן וכמה זמן המתנתי לו, וכשהוא הגיע, כמה זמן הוא נסע, ומה היה המסלול שלו.
שרה מילוא
זה לא בדיוק כפי שאתה אומר.
איריס טרי
היום הוא נוסע יותר.
דב חנין
גברתי, שנינו הרי מכירים את התחבורה הציבורית בתל אביב. ולכן אני אומר את הדברים, אני יודע שהדברים הם אולי לא מקובלים על כל המשתתפים פה. יש בתל אביב כמה קווי אוטובוס, ואני אתן לך גברתי כמה דוגמאות לא בזמן הדיון, שהסיבה היחידה לעובדה שהם נמצאים בצורה הזו היא סיבה היסטורית, כי כך זה פעם היה, לכן אוטובוס נוסע והוא עובר ומתפתל ומתגלגל ואין בזה הגיון, צריך את הדברים האלה לשנות.
שרה מילוא
יש כמה קווים - - -
דב חנין
מה נעשה בתחום הזה? מה שנעשה בתחום הזה זה מין טיפול בהלם, שהוא ניתוח דרמטי ודרסטי במכה אחת שמאוד קשה לעכל אותו. אני חושב שההסברה לא היתה מוצלחת, כי אני חושב שההסברה לא דיברה על הפתרון. מה זה לקחו לי הקו? כולם רואים שלקחו לי את הקו, מה עושים עכשיו?
אלי שמעוני
הדובים לקחו את הקו.
דב חנין
המשתמשים לא יודעים, באמת לא יודעים, מה הפתרונות שהרפורמה מציעה. עזבו אם הפתרונות טובים או לא טובים, קודם כל מה הפתרונות שהרפורמה מציעה, לא יודעים את זה וזו הבעיה. הדבר השני, אני חושב נעשתה פה שגיאה גדולה בנושא של ההידברות עם הציבור. עובדים על הרפורמה הזו שנים, אני לא חושב שאת העשר השנים שהשקיעו, והשקיעו עשר שנים בעבודה מקצועית, ואני אומר, אפשר לבקר, אבל בואו נהיה הגונים עם עצמנו בדברים שצריך לציין אותם, עבדו על זה מאוד ברצינות, והשקיעו.
אילאיל טייבר
אלה התוצאות?
דב חנין
את אותו מאמץ צריך היה להשקיע גם בהידברות עם התושבים וזה לא נעשה. אני משתומם אדוני היושב ראש, שלא נמצאת פה עיריית תל אביב.
אילאיל טייבר
הוא בחוץ לארץ.
דב חנין
אני יודע שראש העיר הוא טייס ומלמעלה העיר נראית הרבה יותר יפה, אבל הגיע הזמן שהוא ינחת, והתפקיד לדבר עם התושבים הוא קודם כל תפקיד של עירייה. העירייה צריכה להיות מערכת הקישור בין הממשלה, ואני מתפלא על חוסר התפקוד, אני אומר את זה בשפה עדינה, של ראש עיריית תל אביב בנושא הזה.

מה לעשות עכשיו? ארבעה דברים בקיצור. להקשיב בקשב רב לתושבים ולתקן מהר, כמה שיותר מהר. יש פה קבוצות מאורגנות של תושבים, ועדי שכונות, התארגנויות מקומיות, יש אתרי פייסבוק, אתם יכולים לראות איפה יש בעיה של בן אדם בודד שזה רק בעיה שלו, איפה יש בעיה של ציבור, ואיפה שיש בעיה של ציבור שצריך להיענות.


נקודה שנייה, קונספציית המעבר היא קונספציה שיש בה הרבה הגיון, אבל היא עובדת רק במצב אחד – שהכול עובד כמו שעון, אני יורד מהאוטובוס מחכה שלושים שניות ועולה לאוטובוס הבא. אבל כשאוטובוסים תקועים, כי אין נת"צים, תקועים בפקקים, ושלוש דקות זה 30 דקות.
אילאיל טייבר
והמעבר לא באותה תחנה.
דב חנין
לכן אני אומר, צריך לנצל את הפעימה של ספטמבר כבר, כדי להגביר מאוד את כמות הנת"צים בתל אביב, לאפשר לאוטובוסים לנסוע, ברמזורים עדיפויות, בנתיבים עדיפות, על זה צריך להיאבק עכשיו.


נקודה שלישית, נושא המחירים, אני חושב שעשיתם דבר יפה מאוד עם חופשי לכולם, אבל יש עלייה במחירים, היא משדרת מסר לא נכון לציבור. אתם צריכים להעניק חופשי חודשי אזורי, אני יודע שאפשר לנסוע מראשון לתל אביב, אבל יש הרבה אנשים שרוצים להישאר בתל אביב ולהם זה עלה המחיר.
איריס טרי
זה הדבר הכי חשוב.
דב חנין
לכן חופשי חודשי וכרטיסיות מקומיות זולות זה מהלך שצריך לבצע אותו מיידית.


נקודה אחרונה, אני אומר בתסכול, אני הצעתי גישה קצת אחרת, אני לא מציע לחזור אליה, אבל עדיין ניתן ליישם אותה. אני אמרתי במקום לעשות מהפכה בכל הקווים בבת אחת, קחו שני קווים אבל תעשו אותם מעולה שתמיד יהיה להם עדיפות, שיהיו שם אוטובוסים נפלאים, שהשרות יהיה מצוין, שזה ירוץ כל שתי דקות, ואז בכל שכונה יגידו גם אנחנו רוצים אוטובוס כזה. זה עדיין ניתן לביצוע בלב של המערכת.
אבי בטלהיים
הדבר שאותנו הכי קומם היא העובדה שלא פנו להתייעץ איתנו, ולא לשאול אותנו. מקום שמשרת מליון וחצי חולים בשנה, חלקם נכים, חלקם אנשים מבוגרים מאוד, חיילים פצועים, ילדים חולים שמלווים על ידי הוריהם ולעתים סבים וסבתות מבוגרים. הרבה מאוד קווים נכנסים לתוך תל השומר מפזרים בנקודות רבות את החולים הללו. ברגע שנפסקה כמעט כליל הכניסה פנימה לתוך תל השומר, נגרם להם נזק אדיר. צריך להבין שתל השומר זה קמפוס של 800 דונאם, כלומר, לעתים מדובר בהליכה של קילומטרים, האנשים האלה לא מסוגלים. למה לא פנו? למה לא שואלים? יכלו גם לא לקבל חלק מההמלצות, אבל יכלו לפחות לשמוע הצעות, כיווני מחשבה חדשים שלנו. מנהל המרכז הרפואי שיבא פרופ' זאב רוטשטיין שיגר מייד כאשר נודע שהרפורמה יוצאת לדרך מכתב בהול לשר התחבורה מר ישראל כץ וקבל על ביטולם של קווים קריטיים למטופלים בתל השומר כמו קו 35, 45, 64, קו אחד לאור המחאה הוחזר וטוב שכך, אבל עדיין יש נזק גדול מאוד.
היו"ר כרמל שאמה
איזה קו הוחזר?
אבי בטלהיים
קו 45.
אילאיל טייבר
45 פעם בשעה הוא נוסע.
ישראל אייכלר
במקום 4 פעמים בשעה.
אבי בטלהיים
נוצרה בעיה קשה מאוד לציבור לקוחות חשוב מאוד שלנו, זה ציבור של מטופלים וחולים מהעיר בני ברק, שהגישה שלהם הישירה אלינו ומטבע הדברים הם מטופלים בתל השומר, הפגישה הזאת נפגעה, מדובר באנשים שלא יכולים לנסוע במוניות, חלקם ידם אינה משגת, אנשים שאין להם כלי רכב פרטיים. נגרם פה נזק גדול מאוד שאפשר היה להימנע לפחות מחלקו. אם היה פה איזשהו סוג של דיאלוג. כמובן שהרפורמה הזאת עוררה סערה גדולה מאוד, גם בקרב עובדים שלנו, יש לנו כמעט 8,000 עובדים בשיבא, שרבים מהם גם הם נעזרים הם גרים בגוש דן בערים רבות, גם הם נעזרים בתחבורה ציבורית, אבל בעיקר מחולים, שהדבר הזה פגע בהם בצורה קשה מאוד.


אני רוצה לקרוא באוזניכם עדות של סטודנטית לתואר שלישי במדעי הרפואה, שהיא בעצמה גם נפגעה כתוצאה מכך שהקווים הוחלפו, אבל היא לא דיברה בשם עצמה רק. היא כותבת כך אלינו, להנהלת בית החולים. "האמת שלא בשם עצמי אני מדברת, יהיה לי קשה אבל אני אתמודד. הבעיה הרבה יותר קשה עם הרפורמה הזו, אני נוסעת בקו 64 בתוך תל השומר, זהו קו עמוס מאוד, באופן תמידי שמשרת חיילים רבים, סטודנטים ואני נתקלת באנשים חולים שמגיעים באמצעות הקו הזה לטיפול במרכז הסרטן. הקו הזה גם משרת אנשים מבוגרים ומוגבלים שנצרכים להגיע לייעוץ בבניין הראשי שמרוחק מאוד מהתחנה האחרונה של קו 70, כואב לי לדמיין את האנשים האלה. יורדים מאוטובוס, במקרה הזה קו 70, ממתינים בשרב או בגשם כדי להגיע לטיפול רפואי, זה אבסורד, זה יפגע בהמון אנשים. איך יכול להיות שפוגעים כך באנשים שידם אינה משגת להשיג רכב פרטי"? מנהלת הלשכה של אחד מהמנהלים שלנו כתבה מייל למנהל בית החולים: ""נתקלתי היום בחולת פרקינסון שכולה רועדת, שנאלצה לרדת מקו 70 ולא יודעת לאן להגיע. שואלת אנשים לאן להגיע, ועוד ועוד. הדברים האלה אינם תקינים. אנחנו בית חולים הגדול ביותר במדינה ובמזרח התיכון, כאמור מיליון וחצי חולים בשנה, עשרות אלפים בחודש, בואו נידבר, בואו נתקן טעויות, יש לנו גם הצעה אופרטיבית שהעלה פרופ' רוטשטיין שאיש בינתיים לא שומע אבל אני אעלה אותה פה.
היו"ר כרמל שאמה
מה ההצעה?
אבי בטלהיים
ליד בית החולים תל השומר ישנם שני מסופים של אוטובוסים, האחד ליד המחנה הצבאי תל השומר בכניסה שלנו, והשני, בצומת תל השומר פינת דרך השלום. אם התחבורה הציבורית רוצה להימנע מלהיכנס לתוך בית החולים מה שעשתה שנים, מקובל. יגיעו האוטובוסים לאותם שני מסופים ומיניבוסים קטנים, אבל ירוקים ידידותיים לסביבה, ייצאו כל הזמן בשאטלים בתוך 14 נקודות שאנחנו נקצה אותם לרווחת החולים והמטופלים בתוך תל השומר. מדי עשר דקות ייכנסו וייצאו אנשים לאותם עשרות קווים שישנם שם בסביבה, כך ייחסך המון זמן לאוטובוסים שצריכים להיתקע בכניסות ודאי בשעות הלחץ עד שהם נכנסים ובודקים אותם ונכנסים פנימה.
ישראל אייכלר
בהדסה זה פועל, אגב, מהחניונים יש שאטל כל הזמן.
אבי בטלהיים
נכון, ידברו איתנו, נגיע להסדר כזה. לפחות משבע בבוקר עד שבע בערב יהיו שאטלים כאלה שייכנסו וייצאו זה טוב לכולם, זה יחסוך זמן, זה לא יזהם את האוויר, ובעיקר זה יהיה לטובת עשרות האלפים כאמור בחודש שנכנסים מדי יום לקבל טיפולים בתל השומר.
היו"ר כרמל שאמה
נשאל מה תגובת משרד התחבורה להצעה האופרטיבית שלו?
רותי אמיר
אני רוצה קודם להתייחס לנושא תל השומר. אמנם לא נועצנו בהנהלה, עשינו סקר שדיברו עם החולים ועם העובדים - - -
שרה מילוא
אה, עם החולים דיברתם מעניין.
רותי אמיר
- - - שמגיעים לבית החולים, אנשים שלא מגיעים ברכב פרטי, עשינו סקר רחב היקף. במסגרת התכנית השירות לתל השומר שופר, שעות הפעילות הוארכו, הקווים שנכנסו לתוך בית החולים דווקא שופרו.
שרה מילוא
איך שופרו? תגידי לי, את לא תרדי מהמנטרות שלך?
איריס טרי
מזה שלושה חודשים אנחנו שומעים את התשובות האלה.
אופיר אקוניס
אולי רותי תסבירי לנו איך הם שופרו.
רותי אמיר
לגבי ההערה שקשישים וחולים לא יכולים לעשות מעבר, אז לשאטלים הם כן יכולים לעשות מעבר? זה הרי אותו דבר זה מעבר.
איריס טרי
זה לא אותו דבר.
ישראל אייכלר
מדבר על הרע במיעוטו.
רותי אמיר
הצענו קו חדש קו 139 קו שנוסע מרידינג דרך מרכז תל אביב, דרום רמת גן לתל השומר, נכנס לתוך בית החולים, פועל עד חצות בתדירות גבוהה.
היו"ר כרמל שאמה
מה התדירות שלו?
רותי אמיר
אני לא זוכרת כרגע בעל פה.

לדעתי, כל רבע שעה, קו נוסף קו 143 וקו 43 מחולון בת ים שופרה הפריסה שלהם כך שהם נותנים שירות ליותר תושבים מחולון ובת ים, והוארכו שעות הפעילות שלהם והתדירות שלהם שופרה.
איריס טרי
חולון נוסעים לוולפסון לא לשיבא.
רותי אמיר
בתיאום עם עיריית בני ברק בודקים, יש היום שאטל פרטי שמופעל בין בני ברק לבין תל השומר, אנחנו בוחנים עם עיריית בני ברק למסד אותו ולהפוך אותו לשירות בתחבורה הציבורית.
היו"ר כרמל שאמה
הקו החלופי 135 מה התדירות שלו? אחת לשעה.
רותי אמיר
135, הקו החדש שפועל מרמת שיקמה, אני גם לא זוכרת.
היו"ר כרמל שאמה
פעם בשעה.
שרה מילוא
למה הוא לא פועל מהתחנה מרכזית?
רותי אמיר
הוא קו ייעודי לשכונה, כפי שאלכס אמר, אנחנו נבחן הרי את כל הקווים.
היו"ר כרמל שאמה
אבל אם יש כבר שכונה ברמת גן שצריכה תחבורה ציבורית, למשל, משתי השכונות שהכי צריכות תחבורה ציבורית, אחת מהן זה רמת שיקמה.
אופיר אקוניס
למה הורדתם את 35?
רותי אמיר
יש קו חדש יותר תדיר 139 שפועל מחמש וחצי בבוקר עד - - -
היו"ר כרמל שאמה
והוא עובר דרך רמת שיקמה?
רותי אמיר
הוא עובר דרך אלוף שדה.
היו"ר כרמל שאמה
אז זה בחילוף.
רותי אמיר
הארכנו את קו 69 מגבעת שמואל לתל השומר, קו נוסף.
שרה מילוא
אבל מתחנה המרכזית יש לך קו, שמשרת את לה-גארדיה? לא.
אופיר אקוניס
זה בוטל.
איריס טרי
גם קו 7 בוטל מצפון מזרח.
רותי אמיר
הסיבה שקו 35 בוטל כי הביקושים מתחנה מרכזית עצמה לתל השומר ירדו על פני השנים.
אופיר אקוניס
מתחנת הקצה, אבל לא מהדרך, לא מלה-גארדיה, לא מרמת השקמה.
שרה מילוא
שקר. אנחנו גרים באזור. זה לא נכון, האוטובוס היה מפוצץ, זה לא נכון.
אופיר אקוניס
התחנה המרכזית בתל אביב, גברתי, היא כישלון קשה מאוד שלא קשור לרפורמה הזאת, זה כישלון היסטורי, צריך לטפל בה, יש לי גם כל מיני רעיונות לא כרגע. יש שם רעיונות. זה לא יכול להיות, את הגעת לתחנת קצה שמשם לא היה ביקוש. אבל מרחוב לה-גארדיה, מרמת שיקמה היה ביקוש עצום לבית חולים "שיבא" וגם אני השתמשתי בו.
איריס טרי
קו 7 מצפון מזרח בוטל.
אילאיל טייבר
רותי, ממתי הסקר?
רותי אמיר
מ-2002.


אני רוצה להתייחס לדבריו של דב חנין. אנחנו קיימנו פגישות עם תושבים במשך 7 שנים אחרונות.
אליעזר שמעוני
תסתכלי לי בעיניים.
רותי אמיר
אנחנו ערכנו מאות שינויים בתכנית.
אילאיל טייבר
אף לא אחד.
רותי אמיר
לגבי רמת החייל לדוגמה ב-1 ביולי שונה בעקבות ההערות - - -
איריס טרי
אנחנו לא צריכים את הקו הזה.
אליעזר שמעוני
הוא לא מגיע לאיכילוב לא לשום מקום.
שרה מילוא
רותי, אנחנו מחזירים לך את כל הקווים החדשים שהכנסת לשכונות שלנו.
אבי בטלהיים
רק הערה אחת לדוברת. היא מודה שעם הנהלת תל השומר היא לא התייעצה, ולחילופין היא אומרת שהם עשו סקר בקרב הנוסעים. זה מאוד מוזר איזה סקר הם עשו ועם מי הם דיברו, כי אנחנו מקבלים את כל התלונות. כמות התלונות היא עצומה, והיא מקפלת בתוכה סיפורים קורעי לב של אנשים, גם ידם אינה משגת ובעיקר עם אנשים חולים ומוגבלים. הדבר הזה חייב לבוא על תיקונו, ומוטב מאוחר. צריך פה להידבר, ולהגיע להסכמה לגבי כל מיני תיקונים בעיקר הכניסה לתוך תל השומר, כאמור, זה קמפוס ענק והדבר הזה חייב לבוא על תיקונו.
היו"ר כרמל שאמה
תודה.
אילאיל טייבר
שלום לכולם, אני יושבת פה ושומעת, ואני אתחיל מההלם שדב וכולכם אמרתם. הפעילו עלינו ב-1 ליולי 4 פצצות, כאשר כל אחת מהן היא פצצה שהיתה צריכה להיות מוטלת בנפרד ולא ביחד. ואף אחת מהתכניות האלה שהן טובות לכשעצמן, אף אחד מאיתנו פה מחברי הועדים שיושבים פה לא אומרים שהן לא טובות, אבל כל אחת ואחת לא עברה ניסוי ותיקונים לגביה והציבור כרגע באוטובוסים, רבותיי, וגם היום הוא המום, הוא חסר אונים והוא לא יודע מה קורה איתו.


אני רוצה לעבור אחד אחד על הרפורמות האלה ולהראות לכם לא את המלים היפות אלא הבעייתיות שבהם. הרפורמה הראשונה שאני אתייחס אליה היא נושא של הנתצ"ים ואכיפה, אז נכון, עיריית תל אביב הוסיפה עוד 4 נת"צים וזה מבורך, אבל האכיפה איננה. הבטיחו לנו אנשי משרד התחבורה ב-13 ליוני היתה לנו פגישה עם המנכ"ל בבית ברבור, אמרו לנו עוד טרם ב-30 ליוני כבר יהיו הנציגים שלנו, המשטרה תתחיל לאכוף נת"צים. רבותיי, אני נסעתי אתמול באבן גבירול, השעה הייתה 2 אחר הצהריים עד שלוש לא היה שוטר, אפילו לא ראינו בדל של שוטר, חנו מכוניות לאורך הנת"צים, אין אכיפה בנת"צים.
דב חנין
נת"צ הוא חנייה בעיקר.
אילאיל טייבר
נכון, דב, הרי שמו שילוט מיוחד.
שלמה פלדמן
האכיפה מתחילה ב-7 ביולי.
אילאיל טייבר
לנו אמרו עוד בינואר בפגישה הראשונה שהיתה לנו עם נתיבי איילון שיוצא מכרז למצלמות אכיפה, עד היום אין מצלמות אכיפה, בעיתון ראינו בשבוע האחרון שכפי הנראה שהמצלמות במכרז התבטל. אז זה נושא תשתיתי שאם רוצים להצליח בהכנסת רפורמה, צריך קודם כל לשים את התשתית. הנושא הזה פרוץ לחלוטין.


נושא הכרטיס החכם, רבותיי, נושא מבורך. זה שאנחנו יכולים להיות אדישים לכל מפעיל מעולה מבחינת הנוסעים, אבל לא עשו פיילוט בנושא הזה. חברת אגד יש להם המון בעיות עם הנושא הזה, המכונות שלהם לא מצליחות להיות מסונכרנות, הנהגים אינם יודעים מה קורה. אני יכולה לספר לכם שהבוקר רציתי לטעון את הכרטיס רב קוי שלי, שנאמר לי על ידי משרד התחבורה שבפעם הראשונה שאני קונה את הרב קוו האנונימי, אני מטעינה אותו ב-2 נסיעות + 5 עבור הכרטיס, ואחר כך אני יכולה להטעין אותו בכמה נסיעות שאני רוצה. לא נכון, אני רציתי להטעין אותו היום בנסיעה אחת בודדת ב-6.40, אי אפשר.
יהודה מטרסי
זה כתוב בחוברת של משרד התחבורה.
אילאיל טייבר
חבר "דן" יקר שלי, אני לא מתקיפה את "אגד", מייד אגיד הרבה דברים טובים על "אגד". אני לא יכולה, הרב קוו הזה, הכרטיס היומי שכל כך מתגאים בו, הם רק שוכחים להגיד שיהיו לך 90 דקות אם זה תלוי רב. אם עלה תושב וקנה כרטיס בודד, אין לו 90 דקות. כל פעם שהוא יעלה ויירד מאוטובוס הוא ישלם את המחיר. דרך אגב, זה מצויין למי? זה מצויין אולי לחברות ההסעים, זה לא טוב לנו לנוסעים. אני ראיתי גם ביום שישי וגם היום הרבה מאוד אנשים שעולים ומשלמים ואף אחד לא אומר להם אף מילה, אף מילה שאין להם את ה-90 דקות. אחר כך עולים אנשים עם הכרטיס אומרים, אבל יש לנו 90 דקות. אף אחד לא יודע את זה. אני מדברת על "אגד" תל אביב.


רבותיי, גם באתר שלהם, כתוב שהכרטיס עולה 6.40 ל-90 דקות, לא כתוב מותנה רב קו, צריך להיות היה מותנה רב קו, אמרנו למנכ"ל ב-13 ביוני, היה להם מספיק זמן לתקן את זה, לא תיקנו, יש עוד הרבה מאוד בעיות קטנות או גדולות, כל אחד מסתכל על זה מהצד שלו בנושא של הרב קוו. יש לנו say עם הגימלאים, אני לא אכנס פה כי אני רוצה להמשיך הלאה.


גם הנושא התשתיתי של הכרטיס החכם לא סגור כולו, לא סגור כולו מצד של המפעילים ולא סגור מהצד של הנוסעים. הנוסעים אינם יודעים איך להתייחס לזה, והנהגים לא מסוגלים גם לעמוד ולהסביר להם, משום שהם צריכים לנהוג.
היו"ר כרמל שאמה
נא לסכם גברתי.
אילאיל טייבר
נושא הרשת – רק מלה אחת על הלוחות האלקטרוניים שיהיו רק ב-2013, ועל הנושא של הרשת. אני לא מסכימה איתך מר חנין, התחבורה בתל אביב היתה טובה, אם אפשר לשפר אותה, בוודאי. כרגע המצב של הרשת הוא שיש בלאגן מאוד גדול. הנושא של ההדרכה, תרשה לי כבוד היושב ראש, לומר משהו לגבי ההדרכה של הדיילים, כי היו לי שיחות עם הדיילים. מסתבר שההדרכה שהם קיבלו היא של 4 שעות, כששאלתי אותם מה אמרו להם ב-4 שעות, אז הם סיפרו לי שאמרו להם כמה התכנית טובה. כששאלתי אותם אם סיפור להם על הקווים, הם אמרו לא, משום שכל אחד נמצא באזור אחר. העלון הגדול הזה של מרכז תל אביב מכיל 80 עמודים, בשביל זה רבותיי, צריך יום לימודים ארוך, אף אחד מהנוסעים לא יכול לעמוד או ללכת לגבי תל אביב ולעשות את זה. תודה.
היו"ר כרמל שאמה
תודה על דברי הטעם, אבל יש פה הרבה דוברים.


חברת הכנסת מרינה סולודקין, בבקשה.
מרינה סולודקין
אדוני היושב ראש, אני הבנתי שקרה משהו במדינה שאני במשך שבוע מקבלת עשרות פניות ומאות חתימות בנושא תחבורה ציבורית. הערוץ שלי עם הציבור זה ערוץ שמטלפנים וצועקים ובוכים, הערוץ של אימיילים, פאקסים וטלפונים.

מה ששמעתי היום בנושא של איך תכננו את הרפורמה, אני מבוהלת מאוד בגלל שלא שמעתי את המלים - על איזה בסיס אתם עשיתם את כל השינויים האלה? אתם יודעים שיש גיאוגרפיה כלכלית? שיש דברים שלא כדאי ואי אפשר לא לדעת מקומות עתירות אוכלוסייה ושירותים. כשאני שומעת על תל השומר, על בתי ספר שצריכים בשתי אוטובוסים להגיע, על בתי חולים, ועל מרכזי קניות, אני מבינה שאתם לא מבינים את המילה גיאוגרפיה כלכלית, לא יודעים שיש מדע טופולוגי.

אני מבקשת לא רק סקרים, ולא רק תלונות, אם אתם רוצים לשפר את הרפורמה גם תפנו, אני בטוחה שבארץ יש אנשים שמבינים בזה ואפשר לתקן הרבה דברים. בפניות אליי יש הרבה תלונות בנושא של קו 30 שביטלו מרמת גן לתל אביב. אני קיבלתי גם פניות מבת ים, ממשפחות שאומרים שברחובות שלהם אין אוטובוסים מספר 26, 46, וזה מאוד מפריע ומטריד. מאוד נדיר שעכשיו קיבלתי פנייה אחת בשפה רוסית, אבל עם 500 חתימות. שם אמרו שלא מבינים, בגלל שבעיר ראשון לציון עם כל הרפורמות עשו דבר שבזמן ההתייקרות הפנסיונרים קיבלו על הראש גם את ההתייקרות ב-7% בתחבורה ציבורית ואנשים בכלל לא מבינים ולא כדאי להסביר להם שהם עכשיו יכולים להגיע לערים אחרות בגלל שהם כתבו חד וחלק שהם לא מעוניינים להגיע לערים אחרות בגלל שיש להם מה לעשות בבתי מרקחת וגם בבנקים בראשון לציון.


אדוני היושב ראש, אם הרכבת הקלה קטסטרופה - - -

רכבת תחתית בערי מטרופולין שכבר 100 שנה קיימים במקומות אחרים, אולי אנחנו ככנסת צריכים להתערב בנושא זה, כי עם התכנונים האלה יהיו לנו קטסטרופות טכנולוגיות ואנושיות. תודה רבה.
שמעון דהרי
אני רוצה להודות לחברי הוועדה שתמכו בענף המוניות. השרות שישולב בתוך הרפורמה זה נושא חשוב. רק רוצה לציין שכ-100 אלף נוסעים מדי יום במוניות השרות בתל אביב רבתי ובערי הסביבה שמשתמשים במוניות השרות. מה יותר הגיוני מזה לשלב אותם? אותם נוסעים היו צריכים משולבים, לא מבין למה דילגו על כל הענף הזה. הנוסעים של מוניות השרות בכל הארץ הם רוצים לנסוע עם הענף שלנו, עם השרות שלנו. אנחנו נותנים שרות טוב. אני הייתי רוצה, כפי שאמר חבר הכנסת דני דנון, שייקבע דד-ליין עד סוף השנה במהלך שנת 2011, שמוניות השרות ישולבו על אותם תנאים כפי שחברות האוטובוסים, אז רמת השרות תעלה וכולם ירוויחו מכך. תודה רבה.
שלמה פלדמן
עיריית תל אביב יפו בעד התכנית, אנחנו מלווים ותומכים בתכנית הרה-ארגון מהיום הראשון. העירייה הרחיבה את מתן זכויות הדרך לקראת הרה-ארגון ברחובות בעיר כפי שצויינו, למעשה קיימים כ-60 קילומטר של נתיבים בתחבורה הציבורית בתל אביב יפו. יחד עם זאת, בדיון במועצת העיר הוחלט לאחד שתי ועדות - ועדת התנועה והחנייה העירונית בראשות ד"ר טיומקין, הוועדה לשכונות של שמוליק מזרחי שמרכזים את כל הפניות של התושבים. אנחנו יושבים הרבה מאוד מול משרד התחבורה, מנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנדר, רותי אמיר, ואנחנו נדון בכל השינויים ובמעקבים, ויש תאריכי יעד עבור השינויים.
איריס טרי
מה תאריך היעד?
שלמה פלדמן
אמר מר אלכס לנגר, לקראת סוף ספטמבר. יש גם פעימות, אם התגלו קטסטרופות, משרד התחבורה אמר שיטפל מיידי. אנחנו חושבים שיש פה מעקב צמוד ויעיל ונקווה שנצליח לשפר לטובת רווחת התושבים.
אבי בן זאב
קודם כל אנחנו רואים את המהלך הזה כמהלך חיובי, למרות שלפני כשלוש שנים כשהגיעו נציגי משרד התחבורה וביקשו לדבר איתנו על התכנית הזאת, אמרתי, תגידו מה אתם השתגעתם? ברמת גן יש חמש תלונות בשנה על תחבורה ציבורית והכול בסדר, אבל ברגע שהציגו לנו את המפות, והראו לי את עיסת ספגטי שהיה חשוב לכל אחד שרואה את זה ברמה האישית, יראה את זה ברמה מערכתית, יראה איזה עיסת ספגטי היתה לנו לפני כן. היום הם באו עם מהפכה, ואני רואה בזה רק תחילתה של מהפכה. אנחנו רואים את המהלך הזה כמהלך שהוא מחייב הן בשינוי השיטה שיטת הרשת, יש סדר בעניין, זה ייקח זמן, אם אנשים חשבו שהדבר הזה יהיה מושלם ביום ההפעלה ב-1 ביולי טועה. אין מה לעשות, צריכים בסופו של דבר לעכל את הדבר הזה, לתת לזמן לרוץ. אנחנו עיריית רמת גן, עבדנו עם המומחים של משרד התחבורה, יש לנו רק מלים טובות לומר.
היו"ר כרמל שאמה
איך אתה מתייחס בקצרה למה שהעלנו לגבי תל השומר לדוגמה תדירות של אחת לשעה מרמת שיקמה לתל השומר, ולדוגמה, תלמיד מרמת שיקמה שרוצה להגיע לתיכון חדש, שבעבר היה נוסע באוטובוס אחד צריך עכשיו להחליף אוטובוסים גם בגשם.
אבי בן זאב
אמרנו, השיטה אפשר להתווכח איתה, השיטה היא שיטת רשת, שבה אין מה לעשות. הלכו והפרידו בין קווים שהם חוצים ערים לבין קווים שהם קווים פנימיים. לגבי בית ספר, קחו למשל את בית הספר בליך, האוטובוסים בשעות שיא בוקר קו 67 יגיעו עד לפתחו של בית הספר.

לגבי קו 135, קודם כל יש קווים שמחליפים את 35 ההיסטורי. לבית החולים, שוב, פנינו להנהלת משרד התחבורה כמו שהם נהגו איתנו לכל אורך הדרך באוזן קשבת וברצון להבין את כולנו. אמרנו בואו נפעיל את קו 135 שהוא בא לשרת את תושבי רמת גן, דרום רמת גן לבית החולים תל השומר, ואנחנו חושבים שכהתחלה כל שעה הוא דבר נכון. יש לנו עוד בקשות - - -
היו"ר כרמל שאמה
שעה זה סביר מבחינתכם?
אבי בן זאב
לדעתנו כן.
שרה מילוא
הוא לא נוסע באוטובוס.
היו"ר כרמל שאמה
יש לו ראייה מקצועית.
רונית תירוש
זה לא תשובה מקצועית.
אבי בן זאב
לומר לכם שהכול מושלם קטונתי, יש בעיות. רק אתן לך נתון אחד, שאם ביום הראשון של ההפעלה מצאנו את המוקד שלנו עם 40 פניות, יום למחרת ירד ל-20, היום אנחנו מדברים על 10 תלונות ביום, אנחנו רואים שהדבר הזה הולך ופוחת.
קריאה
אנשים מתייאשים.
אבי בן זאב
שהתייאשו, יילכו ברגל.
אילאיל טייבר
אז בשביל מה צריך תחבורה ציבורית אם הולכים ברגל?
רונית תירוש
למי אתה אומר את זה, לאשה בת 80 שסוחבת סלים מהכרמל אתה אומר לכי ברגל? אתם מבינים שבין אוטובוס לאוטובוס אפילו 90 דקות לא יספיקו לה כי היא נחה עשר פעמים בדרך עם הסלים שלה?
אבי בן זאב
- - - לכתובת הלא נכונה.
רונית תירוש
לא, אז אל תענה שיילכו ברגל. זה כמו שר התחבורה שיילכו לעבודה, מה זה ההתנשאות הזאת? אז מה יש לך זמן, את קשישה או את פנסיונרית - יש לך זמן.
היו"ר כרמל שאמה
סליחה, אני רק רוצה למצות. לגבי גישה לבתי ספר, בעיקר בתי ספר תיכוניים, לגבי בליך מצאתם פתרון והוא מבורך. לגבי תיכון חדש פשוט קיבלתי פנייה כזו, תלמידים, דומני רמת שיקמה.
אבי בן זאב
גם תיכון חדש יש להם פתרון.
היו"ר כרמל שאמה
איך הם נוסעים מרמת שיקמה לתיכון חדש? הם טענו בפניי שהם צריכים להחליף אוטובוס, בעבר הם היו נוסעים באוטובוס אחד. עכשיו זה זמן הגעה, וזה גם מזג אוויר וכל מה שיוצא בזה.
אבי בן זאב
לא בטוח שאנחנו מרמת שיקמה מביאים אותם לכניסה לבית הספר, אבל לקירבת בית הספר בהחלט שאנחנו מביאים אותם.
רונית תירוש
רמת שיקמה שיילכו ברגל. בכלל אנשים שיודעים ללכת ברגל, כי הם לא אנשים עם מכוניות פרטיות שם, אז מה? זה בטבע שלהם. זה אני אומרת, זה המסקנה הרי.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת אייכלר, יושב ראש ועדת המשנה לעניין תחבורה ציבורית. בבקשה.
ישראל אייכלר
אדוני היושב ראש, דבר בעיתו מה טוב. אני חושב שלא היה דבר כל כך מדהים ממה שאתה עשית בשבוע שעבר כשקידמת והקמת ועדת משנה לתחבורה ציבורית, השנה הקרובה גם בירושלים בעניין הרכבת וגם הרפורמה בתל אביב, זה יהיה הנושא שמציק לאזרחים בדבר החשוב ביותר.
רונית תירוש
כדי שלא נדבר על הקוטג' שמו לנו קשיים אחרים.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מדברים גם על הקוטג'.
ישראל אייכלר
אני מקווה אדוני היושב ראש, שבמסקנות הוועדה תהיה פנייה למשרד התחבורה ולגורמים המובילים, אנשים בתחבורה ציבורית שיישבו עם הוועדה בקשר לפרטים של כל מיני קווים בקשר לתיקונים הנדרשים בתקופה הקרובה, כפי שאמרו במשרד התחבורה, שהם מוכנים לשמוע על שינויים. אני רוצה לספר לכם שפגשתי דייל מסכן שאמור להסביר לתושבים בתחנה, בעיר שהוא לא גר בה איך נוסעים באוטובוסים. שאלתי אותו האם אתה יודע, הוא אמר כן, לימדו אותי ארבע שעות את התכנית, אבל אני רוצה לבקש ממך, אתה חבר כנסת? אמרתי כן. אולי יש לך עבודה בשבוע הבא, רק שכרו אותי לשבוע ואין לי פרנסה, אני רוצה עבודה. לגבי העניין של המחיר, אני חושב שחייבים לשנות את העניין של המחיר באזורים הפנימיים כפי שכבר דובר. אני מבקש מאנשי משרד התחבורה להוריד את המחיר. מר לנגר, המחיר באזורים הפנימיים חייב להיות פחות מאשר מעבר בין אזורים. לא יכול להיות שכל מי שנוסע לדואר או לבנק או לבית מרקחת ישלם אותו מחיר כמו מי שעובר מעיר לעיר.
מרינה סולודקין
נכון מאוד הרב ישראל אייכלר.
ישראל אייכלר
אני שואל כמה מהאנשים שתיכננו את הקו הם נוסעי אוטובוסים, וכמה הם נוסעי רכבים פרטיים. האם נוסעי אוטובוסים המשתמשים בתחבורה ציבורית תכננו את התכנית? לגבי הקווים לבתי חולים, בתי ספר, אוניברסיטאות, ישיבות, צריך לקחת בחשבון שקו אוטובוס זה לא רק משכונה לשכונה. העניין של קווי רוחב וקווי אורך, אמנם בעיקרון אתם צודקים, אבל מדינה כמו מדינת ישראל שיש הרבה פקקים צריך לעשות שיפורים ולנסות, זה לא חייב להיות תורה מסיני שזה חייב להיות קווי רוחב וקווי אורך. יש שכונות ומקומות ובתי חולים או דברים ספציפיים שצריכים להיות קווים שהם אינם בדיוק סימטריים וישרים. אומר לי אזרח פשוט כשהוא עולה כבר על אוטובוס אפילו שהאוטובוס עושה סיבוב הוא לפחות יושב במזגן, אבל אם הוא צריך לעבור מתחנה לתחנה ולחכות בשמש עוד עשר דקות זה בלתי אפשרי. מה שביקשתי שיהיה המשך דיונים עם משרד התחבורה שייעשו שיפורים בהתחייבות.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. אנחנו מבצעים הפסקה בדיון כי לאור מספר הדוברים שנרשמו לדבר, יש לנו הצבעה שחייבים לקיים בסעיף אחר. ביקשנו אישור מהיושב ראש, אישור חריג להמשיך את הישיבה אחר השעה 11. אנחנו מבצעים הפסקה של 10 דקות ותחזרו לכאן וכל מי שנרשם יוכל לדבר. לאור חשיבות העניין ביקשנו אישור חריג מיושב ראש הכנסת לדון במקביל לדיונים במליאה.

(הפסקה – 10:50)

(הישיבה התחדשה בשעה 11:00)
היו"ר כרמל שאמה
אני מבקש לחדש את הישיבה.
ישראל אייכלר
אדוני היושב ראש, יש עוד כמה נקודות מאוד חשובות שרציתי להעלות. העליתי את העניין של השיטה של הרשת של קווים ישרים, קווי אורך וקווי רוחב. בעיקרון זה מאוד הגיוני, דיברנו על העניין הזה שיש ערים ומדינות כמו אצלנו שהקווים פקוקים אז זאת בעיה, אבל אני יודע שבכל כלל אני מניח שזו השיטה הטובה, אבל צריך לדעת שכל שיטה צריכה להיות – גם לזה יש כלל, שכל כלל יש יוצא מן הכלל. נדמה לי שבאנגלית, כך לימדו אותי, יש יותר מלים יוצאים מן הכלל בדקדוק מאשר הכללים עצמם.
אליעזר שמעוני
כשלומדים אותם זה כך.
ישראל אייכלר
יכול להיות שקווי אורך וקווי רוחב צריכים, אבל יש מקומות בשכונות וצרכים, בבתי חולים למשל, או בשכונות שנותקו מהקווים שיוצאים אל קווי הרוחב, צריך לעשות מקצה שיפורים. אני רושם בסיפוק, אדוני היושב ראש, מה שאומרים אנשי משרד התחבורה, שהם יהיו קשובים לשינויים, ובספטמבר הם יעשו מקצה שיפורים בכל המקומות שיידרשו.


לגבי מסע הסברה - הרבה אנשים שאלו את השאלה שהעלו פה חבר כנסת אופיר ואחרים, למה לא יצאו בהסברה מוקדמת. אני כמי שעוסק קצת בתקשורת, אומר שיכול להיות, ותגידו לי אם זה נכון ואם זה לגיטימי, שלא רציתם לצאת במסע פרסום שיתחילו לחצים מכל הצדדים, אלא רציתם לקבוע עובדות, ואחרי זה להסביר.
איריס טרי
הם הסתירו מידע.
שרה מילוא
הם פחדו.
אלכס לנגר
כשנתחיל להסביר חודש קודם אף אחד לא ישים לב, כל החומרים שנעביר לציבור ייזרקו הצידה, אנשים יחכו לרגע האחרון.
ישראל אייכלר
אבל בכל מקרה אנחנו עומדים במצב שהיום האזרח והנהג לא יודעים מאין הם באים ולאן הם נוסעים, צריך להשקיע בזה יותר.
שרה מילוא
אין לך הרבה אמון בציבור, אנחנו לא כאלה דבילים.
ישראל אייכלר
לגבי העניין של מערך הסליקה, זה אמנם לא נוגע לאזרח, אבל לגבי ההסדרים שעשיתם בקווי האוטובוסים, כדאי שתעשו גם עם אנשי קווי המוניות שזה 100 אלף נוסעים שגם יהיו בעניין של הרב קו.

קודם כל לעניין של מה שנקרא קו 9, קו בני ברק תל השומר, אני שומע מכם שבמקצה שיפורים הבא אתם תעשו את הקו הזה אולי.
אלכס לנגר
לא, אתה לא שומע מאיתנו הבטחות לשום שינוי קו. אנחנו אמרנו בצורה הכי אמיתית שאנחנו עכשיו נלמד את המערכת, אנחנו נבצע ספירות, אנחנו נבצע גם פגישות, הבטחנו גם לשמוע ציבורים, נעשה את זה. קיבלנו הערות כאלה ואחרות, את כל זה יחד נעריך ונתקן את הטעון תיקון.
ישראל אייכלר
בסדר, אני חושב שזה יהיה גם קו ריווחי כך שאף אחד לא צריך לסבסד את זה.


השאלה הכי קשה אדוני היושב ראש, איך יכול להיות שהמתכננים לא ישבו עם ראשי הערים לפחות ראשי הערים ששמעתי אני כמו עכשיו תל השומר לפני שהדבר התבצע. הרי ראשי ערים וחברי העיריות הם הראשונים.
היו"ר כרמל שאמה
תל השומר זה עדיין לא עירייה מוניציפאלית. עיריית רמת גן תומכת תמיכה מלאה, גם עיריית תל אביב. אני בטוח שתמיכה הזו באה אחרי שישבו ודיברו איתם והסבירו להם וליבנו איתם שינויים.
אבי בן זאב
יש המשך גם כן.
ישראל אייכלר
צריך לתקן את הדבר הזה, צריך לשבת עם ראשי הערים, הם עוד לא התפטרו עדיין. אני מקווה שראשי הערים נוסעים באוטובוסים ויודעים מה קורה. אם לא, אז לפחות ועדי שכונות וחברי עירייה שיהיו שותפים לדיונים האלה. אני מקווה להיפגש בספטמבר בעזרת השם להרבה שינויים לטובת הציבור. תודה רבה.
שרה מילוא
ראש העיר שלנו הוא טס.
איריס טרי
אני חברת ועד יחד עם אלי שמעוני. אני רוצה להגיד לכם שהתכנית הזאת היא תכנית גרועה שלמדנו אותה בכמה חודשים האחרונים. היא פוגעת בנגישות בחופש תנועה של תושבים, של משתמשים באוכלוסיית השבויים, כפי שאנחנו קוראים לה. קשישים, ילדים בעלי מוגבלויות. אנחנו כבר פנינו מספר פעמים וקיבלנו תשובות מרות אמיר, מנטרות קבועות במשך כמה חודשים שזה כך וכך, ונעשו סקרים כאלה וכאלה.


אנחנו רוצים להגיד לכם שקווי האוטובוס שהיו בשכונה שלנו 20 ו-28 שכאילו נחשבים לקווים מפותלים, אז גברתי, אנחנו עלינו בתחנת מוצא והגנו ליעד סופי בזמן סביר של 20, 25 דקות, נסיעה רציפה, ישירה ליעדים שאנחנו רוצים בעיר תל אביב. אנחנו עדיין תושבי העיר תל אביב. אנחנו לא גרים לא בכפר סבא לא בחולון ולא בראשון. אנחנו זכאים לתנועה לתחבורה זה החובה של משרד התחבורה כלפינו תחבורה שתביא אותנו ליעד מאוד קרוב בעיר תל אביב. לא צריך בשביל זה לנסוע בשניים שלושה אוטובוסים, לא צריך לחצות צמתים.


אני רוצה לחזור ולומר שהתכנית הזאת פוגעת ומנתקת את תושבי השכונות. אנחנו כבר למעלה מחודש ועדה של 8 נציגים מכל שכונות תל אביב יושבים ומטקסים עצה ולומדים את התכנית היטב. אנחנו פונים ולא מקבלים תשובה לא מעיריית תל אביב. הוועדה העירונית עכשיו שקמה זו ועדה שתמסמס, כמו שאנחנו מכירים, את כל מה שאנחנו רוצים. אנחנו מדברים בסך הכל בערך על 8-10 קווים ותיקים ששימשו את כל תושבי השכונות בתל אביב בצורה נאותה, בצורה יעילה, ואנחנו מבקשים לבטל את הביטולים. עד הפעימה השלישית, הרביעית, החמישית. כרגע כיוון שאתם לא רוצים לעצור ולחזור אחורה, אלא אתם רוצים להמשיך ולהוציא כספי ציבור בצורה מבוזבזת ולא אחראית, לפחות תבטלו ופלדמן אני פונה אליך כאן, ואני פונה לאלכס לנגר, ואני מבקשת פשוט לבטל את הביטולים של 20, 28, 21, 32, 16 במסלולו המקורי, 46 ביפו, שם עשו הפגנות. לשמוע את התושבים. מדובר בתשעה קווים בסך הכל, תחזירו אותם, בעצם 10 קווים. תחזירו אותם ויהיה שקט כי אי אפשר לדרוש מקשיש. אני גרה בשכונה שהיא בת 60 שנה, יש לנו המון קשישים בשכונה, הם לא מבינים מה עושים. למה צריך לעלות ולרדת כדי להגיע ליעד שהוא בסך הכול מרוחק מאיתנו ב-15 דקות? אני לא גרה בפריפריה, אני גרה בעיר תל אביב. אני מבקשת, אנחנו מנתיבי איילון לא זוכים להתייחסות, לא זוכים לתשובות, הם ממש לא סופרים אותנו. כנ"ל גם בעירייה, אבל לפחות אתם תעשו את הקשר עם משרד התחבורה ותבטלו את הביטולים של הקווים הוותיקים הטובים. היתה תחבורה טובה בתל אביב. מה שאנחנו ביקשנו בסך הכל זה להגביר תדירויות. קו 28 לקח אותנו לבית חולים איכילוב, מעניין שפרופ' ברבש הנכבד מאיכילוב לא נמצא כאן. גם ניתקו תושבים מאיכילוב לא רק מתל השומר, כל הכבוד שלתל השומר היתה כאן נציגות, לאיכילוב אין נציגות כי זה חלק מעיריית תל אביב. אנחנו טוענים שבלי תשתית, בלי תשתית ראוייה התכנית הזאת לא שווה שום דבר ולא צריך 11 שנה בשביל זה.
היו"ר כרמל שאמה
תודה רבה.

אני רק רוצה לציין לפרוטוקול שיושב ראש הכנסת אישר בקשה להאריך באופן חריג את הישיבה מעבר לשעה אחת עשרה במקביל לדיונים במליאה. אנחנו מודים לו על כך.
ציפי אוטנצ'יק
אני אולי אסתור את דבריך, אבל רותי אמיר ישבו עם ראש עיריית בני ברק, ובעצם היה איתה מצגת, הציגו לו בעצם את כל התכנית. אולי זה היה קצת באיחור, ואז בעצם העלנו אחר כך מספר דברים שביקשנו לשנות, ואז אמרו שזה קצת מאוחר מדי.

בכל אופן, אנחנו יושבים איתם ואנחנו מקווים שכל הדברים שאנחנו נבקש מהם בעצם נענה, כי הבקשות שלנו למזלנו, בוא נאמר כך, ישבנו איתם כבר כמה שנים, ובזמנו היה מדובר שכל הקווים הפנימיים ישונו לחלוטין. אנחנו התנגדנו לזה לאורך כל השנים, בינואר ישבנו איתם, הגענו אליהם, היתה בשורה, אין שינוי בקווים הפנימיים בכלל. אז מבחינתנו קודם כל נשמנו לרווחה כי אמרנו אם נתחיל לשנות את הקווים הפנימיים, אולי באמת היינו מגיעים למצב הזה שהתושבים זועמים בכל העיר. אבל בעצם ברגע שלא שינינו את הקווים הפנימיים, אז 80% מהבעיה שלנו כבר נפתרה. הבעיות שלנו הן בעצם קווים לתל אביב, שבעצם שימשו את התושבים כקו פנימי ובעצם אותם הוציאו מתוך שכונות שלא היה קו אחר, ואת זה אנחנו בעצם כן רוצים להחזיר, ולתת גם לתושבים משכונות מסוימות להגיע גם בתוך בני ברק. למשל, קו 7 שדיברת איתם, בעצם ניתק שכונה שלמה מתוך העיר. בבני ברק לא צריך לעודד תחבורה ציבורית, זה כולם יודעים. כל קו שמתווסף יהיה לו קונים. התלמידים נוסעים אצלנו בתחבורה הציבורית, שמדובר כמעט על כל התלמידים. תלמידים בנים לא לומדים בסביבת המגורים שלהם, כולם נוסעים ומכל שכונה לתלמוד תורה שנמצא במרחק של 20 דקות נסיעה, כמעט כל הילדים נוסעים מכיתה א', ילד כזה לא יכול להחליף אוטובוס, ובעצם אנחנו מאוד מקווים. יש לנו מחר פגישה בנתיבי איילון, בעצם הבקשות שלנו לטובת התושבים, אנחנו שומעים את התושבים ומאוד רוצים לעזור להם.
שרה מילוא
זאת עירייה, כל הכבוד.
אופיר אקוניס
זה מעניין מה שקורה בתל אביב משום שיש כל החמש שנים תלונות, ביום הבחירות מצביעים לאותו ראש עיר.
שרה מילוא
לצערנו הרב.
ישראל אייכלר
אדוני היושב ראש, בבני ברק לא היו בחירות לראש העיר ומונה אדם מקצועי, יש שם יותר מנויים מאשר בחירות.
ציפי אוטנצ'יק
בנושא של הקו לתל השומר. הקו לתל השומר בבני ברק, ואנחנו על הנושא הזה בדיונים עם רותי אמיר, ביקשנו מסלול מסוים, אפילו העלתה אותו למפה, כמובן הם אמרו שהם רוצים לעשות בדיקות. בבני ברק עם השנים קו 7 היה בעצם קו שאמור היה להוביל את התושבים לתל השומר בצורה מסורבלת מאוד, אף אחד לא נסע בו בעצם. נוצר מצב של חברה פרטית שמסיעה את התושבים לתל השומר באופן פרטי וחינם כדי שלא יהיה מצב של התנקשות עם משרד התחבורה. לקו הזה קוראים "אתה עמדי" ואנשים פשוט נוסעים חינם מבני ברק לתל השומר, הקו הזה עובד כל חצי שעה, יוצאים מיניבוסים פעם לפעמים פעמיים, ובעצם נוסעים לתל השומר בחינם, וזה לא אמור להמשיך בצורה הזאת. העובד עובד עם תרומות.
אופיר אקוניס
הוא קיבל רשיון הפעלת קו.
ציפי אוטנצ'יק
אין לו רשיון הפעלת קו, לכן הם עובדים בחינם.
אופיר אקוניס
"אגד" ו"דן" כפופות לרגולטור, רכבת ישראל כפופה.
איריס טרי
זה רק מראה לך את המצוקה.
רונית תירוש
מה הרעיון?
ציפי אוטנצ'יק
הרעיון הוא שבעצם יש צורך של תושבים להגיע לתל השומר. הבן שלי שכב בתל השומר שבוע שלם הוא שבר את הרגל, כל מי שהיה צריך להגיע אליו נסע עם "עתה עמדי" לא הכרנו שום קו תחבורה אחר, לא בגלל הכסף.
רונית תירוש
זה לא השאלה, היא אומרת שיש צורך בקו יותר נוח מקו 7 המסורבל.
ציפי אוטנצ'יק
ראש עיריית אמר שהוא מוכן לתת בערבון מליון שקל על הקו הזה שיפעל ויהיה רווחי.
היו"ר כרמל שאמה
תודה.


חבר הכנסת אקוניס רשות הדיבור.
אופיר אקוניס
תודה אדוני היושב ראש, אני חושב שהישיבה הזאת באמת חשובה ביותר לא משום שלא היתה בחדר הזה, אני בטוח שהיתה הסכמה רחבה מאוד של כולם של חברות האוטובוסים ושל התושבים ושל העיריות ושל חברי הכנסת ושל משרד התחבורה שהיה צורך באיזשהו ארגון מחדש של התחבורה הציבורית בגוש דן על מנת לא להרע עם התושבים, נהפוך הוא, להיטיב עם הציבור כדי לתת לו שרות יותר טוב, לזה היתה נדרשת הרפורמה, כי בראש ובראשונה תחבורה ציבורית היא פעולה חברתית, משום שמי שנזקק בדרך כלל לשירותי התחבורה הציבורית, למוניות השרות, לאגד, לדן, לאוטובוסים ואפילו לרכבת, זה על פי רוב האוכלוסיות החלשות יותר. אין לי כל ספק שכוונותיו של שר התחבורה במשרד התחבורה היו טובות, אבל מר לנגר, עם הכוונות הטובות לא הולכים למכולת, או לא עולים לאוטובוס. אני אומר לך, כי אנחנו שומעים פה את זעקת התושבים, ולא רק, גם את זעקת המוניות, ואת כל וועדי השכונות. העיריות פה תומכות תמיכה כזו או אחרת, זה בסדר, אבל בסופו של דבר רוב ראשי הערים ורוב מנהלי המחלקות, וגם אתה ואפילו אנחנו חברי הכנסת לא נוסעים בתחבורה ציבורית. אבל כאשר אתה שומע את ועדי השכונות – גם דב חנין אמר, אני נסעתי בעבר ולאחרונה לא נסעתי.

אלכס, אני אומר לך ולאלבז, אני חושב שאני מדבר פה גם בשם התושבים, בשם ועדי השכונות, בשם מוניות השרות שפונים אלינו כל הזמן. אני חושב שדווקא לחברות הגדולות יש גישה יותר טובה אליכם, אתם דווקא צריכים הפוך לדעתי לתת מענה למי שיש פחות גישה אליכם. אתם צריכים, אגב, גם שר התחבורה הבטיח לי בשיחה הבוקר, ובשיחות ביום שישי, ביום הראשון של ההפעלה, איתו דיברנו כשהוא היה בחמ"ל או בדיוק עזב את החמ"ל, שבו הוא בדק את הדבר. פשוט לשבת בצורה אינטנסיבית, לא לעשות שינויים שבהם אתם נואמים ותושבי השכונות כפי שהם נמצאו פה – שאומרים לכם מהם התיקונים הנדרשים. התיקונים הנדרשים הם לא כדי לנגח אתכם. אני בטוח בזה. אם למשל יש דרישה לקו 20, אני לא יודע על קו 28 שבלאו הכי התדירות שלו היתה נמוכה, אם אינני טועה, אבל להוביל לבית חולים איכילוב, והיום קשה יותר להגיע לבית חולים איכילוב, תאזינו. אם מוניות השרות מבקשות מכסות יותר גדולות בקו כלשהו שהוא יכול לתת מענה ועזרה באזורים כלשהם על מכסות שניתנו בעבר וצריך לעדכן, פשוט תאזינו. אני ממה שאני מבין פשוט לא שומעים את מי שבאמת מבקש לשפר עוד יותר את השרות לציבור. אף אחד לא בא לנגח. בהזדמנות הזאת אני גם רוצה, אדוני היושב ראש, להעביר משפט שלי שמצוטט בכלי התקשורת שבקהיר יש תחבורה ציבורית טובה יותר. ההתייחסות שלי לקהיר היתה רק על המעבר. נתתי את קהיר כדוגמה לכך שיש מעבר לרכבות תחתיות. אני לא חושב שהחיים בקהיר הם יותר טובים, אני חושב שהם אחרים. פה החיים הם הרבה יותר טובים וגם התחבורה הציבורית. אני אמרתי שבקהיר המעברים כמו בפריז או כמו באמסטרדם או כמו בלונדון, או כמו בניו-יורק הם אחרים - שיטת המעברים אחרת. פה המעברים הם אחרים משום שאין את האלטרנטיבה של רכבות תחתיות.
אופיר אקוניס
לכן אדוני היושב אני מבקש שהוועדה תקבל החלטה או קריאה למשרד התחבורה ולשר התחבורה בשני היבטים, קודם כל הבטחה שניתנה לי אישית ושמחתי שאישרת אותה שמוניות השרות ייכנסו לרב קוו.
אייל דהרי
אבל באותם תנאים של האוטובוסים.
אופיר אקוניס
קודם כל שידברו איתכם בעניין הזה ויבצעו לוח זמנים מר דהרי, כי לוח הזמנים של מר לנגר היה בעיניי מאוד פרוזאי, מאוד ערטילאי, לא היה בו אמירה. כששר התחבורה קובע יעדים - - -
איריס טרי
זו התשובה הרגילה.
אופיר אקוניס
זה דבר שצריך להסתיים, לכן אני אומר זה החלטה של ועדת כנסת.

לקראת הפעימה הבאה, קודם כל אם אתם יכולים לשפר קווים כפי שהיה 45 או 69 שבסופו של דבר נכנס לשיבא. אל תחכו לסוף הפעימה, יש פה זעקה שאני שמעתי אותה ואני אני מודה לראשונה של תושבים שאומרים אנחנו זועקים ומבקשים את עזרתכם בעניין הזה. ובכן, מוניות השרות והדו שיח עם התושבים חייב להתקיים באינטנסיביות ובמהירות ועם תוצאות. אני מציע שהמעקב יהיה בפורום הזה יהיה עוד פעם בעוד חודש או חודשיים כדי לשמוע משהו.
איריס טרי
חודש.
אופיר אקוניס
שתהיה היענות לקריאות ולבקשות של כל הגורמים שעל השולחן הזה ביקשו ולא נענו.
אלכס לנגר
אנחנו כן ניפגש עם כל הרשויות.
אופיר אקוניס
העיריות כבודם במקומות מונח, אף אחד בעירייה לא ראש העיר ולא ראשי האגפים נוסעים בתחבורה הציבורית.
נורית כספית
אנחנו הצינור. התושבים מגיעים אליי שבועיים לפני וגם במהלך השבוע הזה אנחנו קשובים, אנחנו מעבירים פניות בכתב, ראש העיר מודע לכל פנייה.
אופיר אקוניס
היתה פה זעקה של תושבים שאומרים אולי בחולון שמעו, אני לא יודע, במקומות אחרים כנראה שמעו פחות.
שלמה פלדמן
היו שינויים גם בתל אביב ערב הארוע.
איריס טרי
לא השינויים שביקשנו.
שלמה פלדמן
בינתיים יש בקשות לשינויים נוספים. ציינתי שהוקמה ועדה של עיריית תל אביב שעוסקת בכל הנושא הזה.
היו"ר כרמל שאמה
עד היום תושבים פנו אליכם?
איריס טרי
חצי שנה אנחנו מחכים.
אלכס לנגר
הם לא קיבלו את מה שהם ביקשו.
שרה מילוא
בבקשה, זאת הבעיה.
אלכס לנגר
הם קיבלו בסביבות 90 מיילים במשך הזמן הזה. אני מנהל את העניין הזה.
אופיר אקוניס
אני מבקש שמר לנגר ייפגש עם נציגי התושבים, עם כל הכבוד לעיריות, יש כבוד גדול. אני מבקש שכל פנייה של נציגות ועד, זה ועדי שכונות.
אלכס לנגר
אין לי בעיה להיפגש עם אף אחד, עם זאת עם חלק מהחברים כבר נפגשתי. לצערי, גם לנושא איך אומרים את הדברים ואיך השיח מתקיים יש בעיה.
שרה מילוא
זה לא נכון. יש סקר של ערוץ הכנסת.
אלכס לנגר
אני אין לי בעייה, מי שרוצה להיפגש איתי יכול להיפגש איתי. אני רוצה שיהיה רמת המאקרו, כי תמיד נוח לרדת - - -
יעקב שוורץ
סליחה, את לא יושבת ראש ועד.
איריס טרי
הוא מייצג רק את עצמו, הוא הוציא את הקו מהשכונה שלו, לא מתבייש.
היו"ר כרמל שאמה
חברים, זה לא בחירות פה לועד שכונה כזו או אחרת, אל תפתחו לנו פה ויכוחים.
איריס טרי
הוא הוציא את הקו מהשכונה שלו, כי הוא לא רוצה שיהיה אוטובוס בשכונה שלו. לא מתבייש.
היו"ר כרמל שאמה
האינטרס שלכם משותף.
אופיר אקוניס
אבל אתם בכלל בשכונות נפרדות, בכלל לא באותה שכונה. אגב, קו 6 עובד עדיין?
איריס טרי
כל שעה הוא נוסע.
אלכס לנגר
יש לנו מצב בתל אביב שבניגוד לתמונה הכללית של התחבורה הציבורית שבה עשינו שיפורים והצלחנו להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית ברוב חלקי הארץ בסדרי גודל של 20%. אנחנו מגיעים למצב שדווקא בגוש דן הצפוף שזקוק יותר מכל לשירותי תחבורה ציבורית יעילים, אנחנו נמצאים כל הזמן על קו של התדרדרות, כל הזמן.
שרה מילוא
לא נכון, יש סקר של ערוץ הכנסת.
אלכס לנגר
זה דוגמה לדו-שיח.
איריס טרי
אתה מזלזל בנו.
אלכס לנגר
אנחנו רוצים לעצור את הקו הזה ולהגיע למין סיטואציה שהרשת היא רשת טובה יותר ושהיא תמשוך לא רק את המשתמשים הקיימים, אלא גם משתמשים חדשים, תהיה יעילה, מהירה יותר, וזאת הכוונה של התכנית לייצר.
היו"ר כרמל שאמה
תודה.


חברת הכנסת רונית תירוש. בבקשה.
רונית תירוש
אני רוצה להאמין שהכוונות היו ראויות ורצויות, וזה לא עניין של ממשלה כזו או אחרת, זו תכנית שמנסים לממש אותה כבר מספר שנים. אני לא באה ממקום אופוזיציוני רק כדי להאשים. אני רוצה לקוות שיהיה לכם האומץ לגלות אחרי שתקימו את כל הועדות שלכם בתקווה שזה לא יימשך יותר מחודש ימים, שתקבלו את האומץ לומר טעינו, אם אכן זה מה שהתברר, אנחנו נסוגים מכל הרפורמה.


(מחיאות כפיים)


זה לא מקום למחיאות כפיים כי זה אולי לא יקרה, כי אולי ניווכח כולנו שזה פנטסטי. שינוי הוא באופן טבעי תמיד יוצר אנטגוניזם בזמן המיידי, ואחר כך כשמתרגלים אולי מוצאים שזה טוב. אני לא מקלה ראש באפשרות הזאת גם כן. אבל אני רוצה להעלות פה כמה שאלות שאני מתקשה לראות איך אתם פותרים אותן, אני חייבת לומר שהיה פה חוסר רגישות חברתית בצורה יוצאת דופן. אני פונה לממשלה, לא לעירייה כזו ואחרת. אגב, אין לי ספק כשאני אפנה לבעל התפקיד ברמת גן, בתל אביב, חולון, שנמצאות במטרופולין הזה הן כולן יהיו בעד, זה טבעו של בעל תפקיד. תעשה משחקי סימולציה – אני באה ממערכת החינוך, שים אותו עם כובע של בעל התפקיד, הוא ייתן לך את כל הנימוקים למה זה צריך להיות והוא יאמין בזה, והוא יילך עם זה עד הסוף. תשים את אותו בן אדם בכובע אחר של מקבל שרות ותגיד לו עכשיו תייצג את מקבל השרות כמה רע לו, תאמין לי, הוא ישכנע אותך באותה מידה כמה רע לו. זה לא מרשים אותי בכלל, שבעלי תפקידים פה יושבים ומצדיקים את התכנית, נעזוב את זה. הזמן יוכיח את שלו והזמן צריך להיות תחום בזמן, חודש ימים זה זמן לגיטימי.


אני טוענת, ואני פונה פה רק למשרד התחבורה, במקרה זה רשויות מקומיות. אני טוענת שלא היתה פה רגישות חברתית בכלל. אתם פשוט מתעללים במוחלשים, לא אגיד בחלשים כי הם לא נולדו כאלה. החברה שלנו, המדיניות שלנו לאורך שנים החלישה אותם, לכן אנחנו מתעללים במוחלשים. כשאני מדברת על מוחלשים, אני מדברת על קשישים, אני מדברת על תושבי שכונות במעמד סוציו אקונומי נמוך ואולי טיפה למעלה מזה. אני מדברת על ילדים וצעירים, אלה בעיניי מוחלשים. כשאני הולכת לתכנית למד, אני לא אתחיל בשכונת התקווה, ובתכנית למד קוטעים אותה - - -
אופיר אקוניס
זה דוגמה נהדרת למוחלשים... בחייך, תכנית למד זה דוגמה לאוכלוסיות חלשות?
רונית תירוש
חבר הכנסת אקוניס, אתה האחרון שתטיף לי.
אופיר אקוניס
לא מטיף לך, אבל את מדברת על חלשים, מדברת על למד.
רונית תירוש
אני מבקשת ממך לא להפריע לי. טיפת תרבות, ואם תקשיב טוב אולי תצליח להבין.
אופיר אקוניס
פופוליזם הזה... באמת...
רונית תירוש
אתה יודע מה, אתה לא ראוי אפילו לתגובה. אדוני היושב ראש, תן לי להמשיך לדבר.


אתחיל בתכנית למד.
אופיר אקוניס
תביאי קוטג' גם לשולחן.
רונית תירוש
אם לא הקוטג' אז זה לא היה תופס תאוצה. אתה מצטער שאתה לא הבאת את הקוטג'?
אופיר אקוניס
ממש לא.
רונית תירוש
עכשיו לעניין עצמו.
אופיר אקוניס
תעשו, אל תדברו.
רונית תירוש
אנטי פתחתי למען ההבהרה הנוספת למי שלא מצליח להבין בהבהרה ראשונה, זה לא נאום מהאופוזיציה כי התכנית הזאת היא תכנית של ממשלות קודמות, היא במקרה או לא במקרה מיושמת עכשיו. זה לא עניין אופוזיציוני. אביא הרבה מאוד דוגמאות משכונות חלשות. אני חייתי שם, אני גדלתי שם, ואני מחוברת אליהם בטבורי. שכונת התקווה, יד אליהו, כפר שלם, חינכתי שם, כל כולי שם, אז לא צריך להסביר לי, אני גם מצויה ברחובות, אני מצויה בקווי האוטובוס, וגם אני עשיתי בהם שימוש הרבה מאוד שנים עד שנישאתי וגם אחרי זה.


אני מתחילה דווקא בתכנית למד, כשאני דיברתי על מוחלשים, ואם הקשבתם טוב דיברתי על צעירים, עכשיו אני מדברת על מערכת החינוך ועל הילדים שלה. כשמנתקים את שיכון למד מהאוטובוסים שלו ומכריחים כתוצאה מכך את הילדים לחצות כבישים סואנים כמו כביש חיפה, כמו לוי אשכול, רבותיי, זו פגיעה במוחלשים. אני לא רוצה לחלום ולחשוב על התאונות הפוטנציאליות כתוצאה מהשימוש היום יומי של הרבה מאוד ילדים צעירים במעברים האלה של הרחובות הסואנים. אני שואלת איפה היתה החשיבה?


עכשיו אני אעבור לשכונות כי יש אנשים שרק שמזכירים שכונות הם מבינים מה זה מוחלשים, זה לא גנטיקה מוחלשים. אעבור לשכונות, והנה הגישה החברתית. ניתקו את שכונת התקווה ואת כפר שלם ואת יד אליהו ממרכזי התרבות של העיר תל אביב, אתם יודעים למה? כי כנראה הם לא צרכני אופרה ולא צרכני תיאטרון ובוודאי שלא צרכני מוזיאון, החברה האלה שהתעסקו בשכונות שיישארו בביצה, שלא ייצאו החוצה. למה אין להם אוטובוס למרכזי תרבות? באיזה זכות עשיתם דבר כזה? זה לי כואב, זה לא פופוליזם, אני חינכתי שם שנים וחינכתי אותם לצרוך תרבות והם צורכים תרבות, למה להקשות עליהם? ניקח את הקשישים, אתם בתל אביב יודעים מגדל המאה קופת חולים שם, איך הם יגיעו לשם?
שרה מילוא
ברגל.
רונית תירוש
אומרים תיכנסו לאינטרנט תמצאו את המתכון איך להגיע. אני לא רוצה להגיד שלחלשים או למוחלשים אין אינטרנט, אבל אני בספק רב אם האשה הקשישה משכונת התקווה יודעת לתפעל כמו האשה הקשישה בשיכון למד, אני לא רוצה לעשות אפלייה ביניהם. אמרתי, יודעת לתפעל את האינטרנט ולדעת לגשת לאן שהיא צריכה, כולה התור שלה אצל האורתופד בקופת חולים במגדל המאה לקבל זריקה בברך, כדי שתוכל ללכת יותר טוב במעברים שלכם. חברים, תחיו את היום יום, זה לא פופוליזם. אגב, ביקשתי הצעה לסדר היום, אחזור על זה במליאה לפני כל עם ישראל וגם השר יישב שם ונראה איך הוא יענה לי.


רבותיי, זה לא עניין של עשיית תכנית ועל הנייר היא נראית פנטסטית. יש קווי אורך, קווי רוחב וכו'. עשיתם תכנית ב-2003, עשיתם סקר ב-2003, אתם יודעים בעיר תל אביב לבד, עשו הסתה של תושבים לשכונות, נווה צדק שלא הייתי חולמת לגור שם, תראו מה קורה שם, איך פורח שם. פלורנטין, איך פורח שם. פתאום שכונות שלא חלמתם עליהם קיבלו תאוצה, נכנסו לשם צעירים, מערך ההסעים השתנה ממילא, נתתם את הדעת לזה? לקחו את זה על 2003.


משפט אחרון, לא רותמים עגלה לפני הסוסים, אם אין לכם תשתית אל תצאו לדרך. קודם שתהיה תשתית, שיהיו מספיק אוטובוסים, שיהיה מספיק אפשרויות להגיע. תבדקו שזה לא יוצר פקקים, ואני מדברת בעיקר על העיר תל אביב, ואז תצאו לדרך.
ניצן הורוביץ
תודה אשתדל לא לגלוש לכל מיני סיסמאות.
רונית תירוש
למה סיסמאות? למה אתם נותנים ציונים?
ניצן הורוביץ
סליחה, אולי לא התכוונתי אליך.


חברים, קודם כל זה שינוי גדול ושינוי הוא שינוי והוא משמעותי והוא חשוב. אבל כי חברים להגיד שקודם היתה מערכת מצויינת לתל אביב זה לא אי אפשר להגיד.
איריס טרי
לא אמרנו מצויינת - ענתה על הצרכים.
שרה מילוא
המערכת ענתה על הצרכים שלנו.
ניצן הורוביץ
אני נוסע באוטובוסים בתל אביב, אני ראיתי מה היה קודם. אני לא אומר שעכשיו זה אידיאלי, אבל אני רוצה שנלך בכיוון של תיקונים. כדי לעשות את התיקונים האלה, התיקונים הם נחוצים בהמשך הדרך בחודשים הקרובים, אני רוצה להציע כמה דברים.


קודם כל שיתוף ציבור אמיתי, גם מתכנני והוגי הרפורמה מודים שהיו כשלים בשיתוף הציבור עד עכשיו שגרמו לחלק מהבעיות ששמענו, בהמשך הדרך צריך ללכת לשיתוף ציבור אמיתי. אני יודע לפעמים קשה לשמוע וזה מנדנד, אבל אין מה לעשות מדובר בשירות לציבור וצריך לשתף את הציבור, לשתף אותו באופן אמיתי.
היו"ר כרמל שאמה
לא נעשה שימוע ציבורי לפני החלת הרפורמה?
שרה מילוא
לא נעשו.
דוד קשאני
הוא יגיד לך כן.
היו"ר כרמל שאמה
אסביר מה הכוונה שלי בדיוק. יש תהליכים שהממשלה עושה בכל מיני רגולציות, לפני כן מפרסמת קול קורא לציבור להביע את דעתו, טענותיו, רעיונותיו בעניין, זה קורה הרבה, זה די מקובל. שאלנו אם בהכנת הרפורמה באיזשהו שלב שלה פורסמה בעקרונותיה באיזשהו דרך לציבור והתבקשה תגובת הציבור.
אלכס לנגר
נעשו סקרים.
רונית תירוש
באיזו שנה? מקובל שאם שואלים אז גם עונים גם אם זה באמצע.
אלכס לנגר
אנחנו עשינו ב-2003 סקר שהיה הגדול ביותר שנעשה אי-פעם בארץ. על סמך הנתונים הזה ב-2008 ביצענו ספירות אימות כדי לראות שאכן הנתונים תקפים. מבחינת התשתית התכנונית, איסוף הנתונים, נעשתה עבודה שלא היה לה תקדים מבחינת ההיקף שלו. אם לשאול את הציבור, זה לשאול את הציבור בעיניי כאיש טכני. אחר כך עשינו יותר מ-100 מפגשים עם ציבור, גם החברים פה שמשתתפים בדיון מודים שהם השתתפו.
אליעזר שמעוני
כן, אבל לא דיברנו, אתם דיברתם.
ניצן הורוביץ
חברים יקרים, אני מציע כך, ואני חושב שזה יהיה מקובל על כולם. שיתוף ציבור אמיתי מעתה והלאה. דבר שני, שינויים והתאמות. ברור שצריך לעשות התאמות בקווים מסוימים ושינויים, הן במיקום התחנות, הן במסלולי הקווים, הן בתדירות. תדירות זה נקודה מאוד חשובה וחייבים לעשות את השינויים וההתאמות האלה. דבר שלישי, זה לא משרד התחבורה דווקא, חברים, האכיפה בנת"צים. אני הבוקר נסעתי בנת"צ, ראיתי מה הולך היום באבן-גבירול, ראיתי היום מה הולך בקינג ג'ורג', עזוב, אין שום נת"צ. הרפורמה תיפול על הדבר הזה כי האוטובוסים יהיו תקועים בפקקים עם המכוניות, כי הנת"צים סתומים במשאיות ובטנדרים.


פה לא הוגן לבוא בביקורת למשרד התחבורה כי לא משרד התחבורה ממונה על אכיפה בנת"צים - יש משטרה.


מוניות השרות – מעבר למה שנאמר למוניות השרות יש עוד היבט. מוניות השרות נותנות שרות גם בשבת. בבית הזה המלה שבת, כולם מכניסים את הראש בחול, אבל אני צריך שרות בשבת. היות ותחבורה ציבורית לא נותנת שרות בשבת, מונית שרות נותנת. לכן, ולו מן הסיבה הזאת צריך להתחשב במוניות השרות. רב קוו דיברנו, יש דברים נוספים. חברים, הם נותנים שרות חיוני, ברפורמה הזאת לדעתי לא מספיק דיברו איתם ולא מספיק שיתפו אותם אבל אפשר לתקן את זה.
בן בדרי
מה אפשר לתקן, לפני שלוש שנים התחלנו לדבר על פרוייקט הרב קוו, מאז לא נעשה דבר, עוד שהיה שר התחבורה שאול מופז, באמת.
ניצן הורוביץ
אם לא הבנת, אני קורא לשתף אתכם ולהכניס אתכם, לא נגדכם אלא בעדכם.

הייתי רוצה לשמוע מה מנגנון המעקב שקבעתם במשרד התחבורה, מה סוג המנגנון, בתוך כמה זמן, מה המתודולוגיה כדי לראות מה צריך לעשות אם רפורמה עובדת. זאת אומרת, מה צפוי לנו מבחינת המנגנון.

דבר אחרון חביב, חבר'ה, צריך מפה חינמית של כלל הקווים שתחולק באוטובוסים ובתחנות עם סטנדרטים שכל אחד יקבל את המפה מודפסת יפה מאירת עיניים, לא לפי רובעים, אלא מפה כללית כזאת. צריך להשקיע בזה, זה דבר מאוד חיוני. אני מאמין לסיכום שאם כל הנקודות האלה של שיתוף ציבור אמיתי שינויים והתאמות, אכיפה בנת"צים, שיתוף מוניות השרות, מנגנון מעקב ומפה, חלק נכבד מהבעיות אפשר יהיה לתקן כבר בזמן הקרוב, ואפשר לתקן שום דבר לא גזרת גורל, הכול פתוח.
שרה מילוא
שמעתי כל מה שהעלו פה, אני רוצה לחדד כמה דברים. נדבר על שיתוף הציבור. שיתוף הציבור שנעשה הוא נעשה באופן חד צדדי. בחודש אפריל הגיעו חברת נתיבי איילון, עם חוברת, עם קווים אדומים כחולים ללא שמות רחובות, ללא מסלולים. קו 9 אנחנו מסיטים, מעבירים לעזריאלי. קו 32 מבטלים, קו 11 מבטלים, רגע, עצרו, אני פוצצתי את הישיבה אמרתי שזה לא מקובל עליי. אז הוחלט שאנחנו נכתוב מכתבים את ההשגות שלנו. כתבנו את ההשגות, אם היית רואה את התשובה שקיבלנו עדיף שלא היינו כותבים להם. בזה נגמר שיתוף הציבור.


אני רוצה לדבר לגבי רובע דרום מזרח שזה יד אליהו, טייסים, שכונת התקווה. שתי רובעים שהקווים משלבים אותם יחד כי אנחנו נעזרים שני הרובעים באותם קווים. היה לנו קו 9 מצויין שהוביל אותנו למרכזי העיר אבן גבירול, ארלוזורוב, דיזינגוף, מרכזים רפואיים. לקחו אותו והסיטו אותו למסלול דרך השלום, הביאו לנו שלושה קווים חדשים - 139, 39, 239, שלושה קווים שנוסעים לשום מקום, שלושתם מנקודת המוצא ועד נקודת הסיום כולם נוסעים לדיזנגוף, אז נשאלת השאלה, מה עם לה-גארדיה שצריכה קו לדיזנגוף וביטלו להם את קו 11. מה עם יצחק שדה שצריך קו לאבן גבירול שאין לו וביטלו לו, שכל תושבי האזור בנו את חייהם 30 שנה לאורך המסלול של הקו הזה. אז התברר לי בסקר שעשיתי שאם קודם עברו בשכונה 3-4 קווים היום עוברים 11 קווים.
היו"ר כרמל שאמה
תודה רבה גברתי.
ארמונד וקסלר
בלי יוצא מן הכלל, הוא לא בסדר, לא היה יותר קל לעצור אוו, לפני חודשיים ולהתחיל לדום עם כל התושבים, עם כל הגורמים שמשתמשים יום יום ולהתחיל אולי בראשון לינואר או בתאריך אחר. על דברים גרועים ביותר, אחר כך מנסים זה לא בזבוז של כסף? זה לא פוגע באנשים משתמשים יום יום בתחבורה ציבורית? אני רוצה להתייחס גם הכרטיס החכם.
היו"ר כרמל שאמה
הזמן תם.
ארמונד וקסלר
כל הדוברים ללא יוצא מן הכלל אומרים שהתכנית הגרנדיוזית לא בסדר, לא היה יותר קל לעצור אותו לעצור אותו לפני שבועיים ולהתחיל לדון עם כל התושבים עם כל הגורמים שמשתמשים יום יום בתחבורה הציבורית ולהתחיל אולי ב-1 לינואר או בתאריך אחר, זה מעניין. קודם יוצאים לדרך על דברים גרועים ביותר, ואחר כך מנסים לתקן. זה לא בזבוז של כסף? זה לא פוגע באנשים שמשתמשים יום יום בתחבורה ציבורית?
יעקב שוורץ
אני לא בוגד בתושבים. גם התושבים מהשכונה אליי התקשרו אליי - - -
איריס טרי
אתה בוגד בתושבים, מי שמוציא את קו 21 מהדר יוסף הוא בוגד בתושבים.
יעקב שוורץ
אני מברך את רפורמה תחבורה ציבורית, אנחנו רואים את השינויים הגדולים. אני חושב שיש פה עניין של האזנה, פה אני פונה לחברת "דן" וחברי "אגד". האזנה – הכוונה בכבישים העורקיים הרוחביים, אוטובוסים מגיעים 47, 48 מגיעים יחד, 40 מגיעים יחד, אחר כך מחכים 20, 25 דקות, זה בעיה.


יש פה עניין, כל הנשים שיושבות שם, הן לא גרות ברחובות שהאוטובוסים עוברים.
איריס טרי
תתבייש התושבים שלך באו אלינו.
היו"ר כרמל שאמה
מה אתה מתווכח?
יעקב שוורץ
אני לא מתווכח, היא מתווכחת. אני מחזיק מסמך של שמונה שכונות, שכונת משתלה, שכונת צהלה, שכונת נווה שרת, שכונת גני צהלה, שכונת רמות צהלה, שכונת נאות אפקה א', שכונת הדר יוסף, לנו אין אוטובוס שמגיע לאיכילוב ולשוק. אנחנו מבקשים מקו 22 במקום שייסע לרידינג - - - ולשוק.
שמעון ועקנין
התכנית של משרד התחבורה היא תכנית שבכללותה היא תכנית טובה, יש הרבה דברים שצריכים תיקון. למשל, בבת ים יש לנו את התחבורה הציבורית הטובה בארץ. סתם דוגמה לקחו את קו 40 ששמו אותו במרינה, בטעות או שלא בטעות אתמול החזירו אותו. אני רוצה להגיד לכם שהנוסעים נישקו את הנהגים אתמול, אבל היום בבוקר עוד הפעם החזירו אותו למרינה. זה הכול.
היו"ר כרמל שאמה
תודה רבה. אמרת דברים ברורים.


זה לא יהיה דיון אחרון בנושא, אנחנו מבטיחים לכם.
בן בדרי
אבל לגבינו מוניות השרות זה דיון אחרון. שלוש שנים אתם מדברים, למה התחילו עם ארבע מפעילים ואת מוניות השרות השאירו בחוץ? באמת, אנחנו רוצים תשובות. למה עד סוף השנה ולא היום?
היו"ר כרמל שאמה
אין לנו הצעת חוק שמונחת להכניס את מוניות השרות. אנחנו יכולים רק - - -
בן בדרי
היתה הצעה בוועדה הקודמת שלא יהיה כירטוס משולב בין החברות, החלטה שאתה לא היית, והם יצאו לדרך בכל זאת, מה לא?
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מסכמים את הדיון. ועדת הכלכלה עוקבת ותמשיך לעקוב אחר יישום הרפורמה והשינויים והתיקונים הנדרשים, זאת ולמרות שיש מי שחושב שהדיונים האלה מיותרים במשרד התחבורה, הדיונים האלה ימשיכו להתקיים.

1. שרות ההסברה והכוונה על ידי הדיילים בתחנות לוקה בחוסר היכרות של הדיילים עם הסביבה הקרובה והן בכל הקשור לשפות שונות ובפרט ברוסית.

2. סוגיות שילוב מוניות שרות בתוך הרפורמה היא סוגיה שעלתה על ידי כמעט כל חברי הכנסת ועל ידי התושבים וכמובן נציגי מוניות השרות. יש צורך להאיץ את התהליכים כדי לסיים את התהליך עד סוף השנה.

3. ועדת הכלכלה תקיים ישיבה נוספת גם במהלך פגרת הכנסת כדי לעמוד על שינויים בעיקר בכל מה שקשור לנגישות של אוכלוסייה מבוגרת למרכזים רפואיים ושל תלמידים לבתי ספר, לרבות אוניברסיטאות, מוסדות לימוד, לרבות בתי ספר תיכוניים. אין שום סיבה בעולם שתלמידים שהגיעו בקו 1 אחרי הרפורמה, יגיעו בשני אוטובוסים. יש צורך למצוא פתרונות ייחודיים ולו לשעות הבוקר ואחר הצהריים בעת ההגעה והעזיבה ממוסדות אלה.
אנחנו מודים גם לאנשי משרד התחבורה שהשתתפו בדיון. אנחנו יודעים שיש לכם ימים לא קלים. אתם מובילים רפורמה שהיא לא פשוטה, ואנחנו מאחלים לכם בהצלחה. אבל הכי חשוב לשתף את הציבור, להיות קשובים לציבור ותיקונים הם חלק מרפורמה, בטח בהיקף הזה. תודה רבה.

(הישיבה ננעלה בשעה 11:50)

קוד המקור של הנתונים