ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/07/2011

פניות ציבור של זכאי משרד השיכון לרכישת דירה , על העדר יכולתם לממש את זכאותם.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
23
הוועדה לפניות הציבור

6.7.2011


הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 114

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, ד' בתמוז תשע"א (6 ביולי 2011) שעה 09:30
סדר היום
פניות ציבור של זכאי משרד השיכון לרכישת דירה, באשר להעדר יכולתם לממש את זכאותם.
נוכחים
חברי הועדה: אורי מקלב – היו"ר
מוזמנים
חה"כ יעקב כץ

איתי חוטר
מנהל תחום שיכון ומקרקעין באגף תקציבים, משרד האוצר

צחי דוד

רפרנט שיכון באגף תקציבים, משרד האוצר

רונן כהן

מנהל תחום פרט וחריגים, משרד הבינוי והשיכון

אסנת רחמים
ראש ענף פניות ציבור, משרד הבינוי והשיכון

דוד קשני
יו"ר עמותת "קול בשכונות"

רן מלמד
סמנכ"ל עמותת "ידיד"

רחל צפורה הרשוף, פונה

רחל זגורי
פונה

איריס אלבז
פונה

דוד מועלם
פונה

מיטל מועלם
פונה

ירמיהו משה
פונה

אורי פנסירר
מרכז המחקר והמידע של הכנסת
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
רות לובין
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב לכולם. מתכבד לפתוח את הישיבה המיוחדת של הועדה לפניות הציבור בנושא פניות ציבור של זכאי משרד השיכון לרכישת דירה, באשר להעדר יכולתם לממש את זכאותם.

לא סוד הוא אבל בכל זאת ניתן את הרקע: הממשלה ומשרד השיכון יצאו במבצע –מבצע חיובי מאד שגם זכה לאהדה ציבורית ופרלמנטרית, של אפשרות להגדיל את מתן הפתרונות לזכאים לדיור ציבורי או לזכאים להלוואות עבור רכישת דירה.

המבצע יצא במאי 2010, הוקצבו לו 150 מליון שקל, התכנית אכן התאימה למספר מצומצם של זכאים, זכאים שהם ותיקים וכאלה שהם באמת זכאים והם מחוסרי דיור במשך שנים רבות, ביניהם משפחות גדולות ונכים, והתכנית דיברה על שלש אפשרויות ונסקור שתיים מתוכן: הראשונה היא רכישת דירות של משרד השיכון שעליהן אנחנו יודעים שהן קטנות ולא מתאימות למשפחות גדולות והשניה היתה לגבי דירות שעמדו בקריטריונים של משרד השיכון והוא עצמו רכש אותן בתכנית "נר". וקיימנו ישיבה לפני מספר חודשים בה אמרנו שקשה מאד להגיע לדירות האלו כי המחירים שלהן גבוהים יותר מן הסכומים שמשרד השיכון מקציב עבורן ונתקלנו בבעיה נוספת לגבי נכים.

אנחנו נתמקד באותם זכאים שניתנה להם האפשרות למצוא בעצמם דירה שמתאימה להם ולקבל סכום עם השתתפות של 55% ממשרד השיכון אתו יוכלו להגיע לבעלות על דירה.

מיותר להרחיב את הקושי במציאת דירה ודיברנו גם על איזורים שקשה מאד למצוא בהם דירה שמתאימה לסוג אחר של זכאויות, ואנחנו לא מדברים על דירות של משרד השיכון או של החברות המשכנות אלא על דירות שהזכאים ימצאו בעצמם, שיתאימו לסכום שמשרד השיכון הקצה.

גם אלה שהגיעו לכך והתקדמו בתהליך וסיכמו, לא יכלו לממש את הזכאות בגלל חוסר תקציב בתוך הסעיף הזה.

ואני אומר, אנחנו ראינו כבר דברים רבים וכבר לא כל דבר מפתיע אותנו, ראינו דברים בירוקרטיים סבוכים בהם אין מענה לחריגים או נושאים שהתעלמו מהם וקשה להזיז את המערכות אבל כאן היה משהו אחר.

התכנית הופקה לתקופה מוגבלת ולמספר מצומצם של זכאים, כולם ברובד הכי קשה שיש בין הזכאים של משרד השיכון, במיוחד בקרב משפחות גדולות כמו כאלו בעלות חמש עשרה נפשות שחיות בדירות בנות ששים או שבעים מטר מרובע. אין צורך להרחיב בתיאור המצוקה בה הם נמצאים.

משרד האוצר העביר 50 מליון שקל ב 2010 וב 2011 טרם מומש המבצע. העבירו 20 מליון נוספים ורוב אלה שרוצים לממש את זכותם עדיין לא מצליחים לעשות את זה. יש כאלה שרוצים, חלקם מצאו דירות שבעליהם ממתינים להם אבל הם לא יכולים לממש את זכותם בגלל חוסר תקציב.

נשמע קודם את הפונים ואחריהם את נציגי המשרדים הרלבנטים.
מיטל מועלם
אנחנו משפחה בת עשר נפשות, גרים בדירה שגודלה שבעים מ"ר וגרים בה בצפיפות גדולה. נתנו לנו תקציב של מליון וארבעים אלף שקל לפני שנה וחצי או שנתיים ולא היה טעם אפילו לחפש דירה במחיר הזה. אחר כך העלו את זה למליון שלש מאות ועשרה שקלים ומצאנו באיזורים מרוחקים שמצריכים שינוי של כל מהלך החיים. אחר כך הסכום עלה למליון שבע מאות וארבעים ועד עכשיו אני מתרוצצת כדי למצוא דירה. ועד שמצאנו דירה מתאימה, שתהיה בגודל של 120 מ"ר לפחות, ויד שניה, חיכינו לה ארבעה חודשים עד שנוכל לרכוש ובעלת הדירה התייאשה כששמעה שלא היה תקציב.
היו"ר אורי מקלב
האם את כל ה- 1,700,000 היה אמור משרד שיכון לשלם?
מיטל מועלם
כן, אנחנו משפחה מעוטת יכולת ולא יכולים להוסיף שום דבר. 1,741,000 ₪. הם בודקים, שלחו שמאי. המוכרת דרשה 1,850,000 והשמאי נתן הערכה מאד נמוכה. ההמתנה לו היא ארוכה. הענין כולו כרוך בעגמת נפש גדולה. הגשנו בקשה לרכישה של דירה אחרת.
היו"ר אורי מקלב
לגבי התהליך, כשאתם מוצאים דירה שמתאימה לכם, מה עליכם לעשות?
מיטל מועלם
מחכים חודש חודשיים עד שהשמאי מגיע, עד שהמהנדס מגיע, כל הטלטול הזה, כולל הגעות ל"פרזות" והמתנה במשרדים.
היו"ר אורי מקלב
הדיון משודר באינטרנט. יש לשמור על שקט לטובת ההקלטה.
מיטל מועלם
עד שמסתכמת הרכישה עצמה יכולים לעבור שלושה או ארבעה חודשים.
היו"ר אורי מקלב
איזה בעל דירה מוכן לחכות?
מיטל מועלם
שידלנו אותם ובכינו להם. ביקשנו להמתין והאנשים היו מאד נחמדים אבל הם צריכים את הכסף כדי שיוכלו לצאת מן הדירה.
היו"ר אורי מקלב
מתי הודעתם למשרד השיכון שמצאתם את הדירה הזו?
מיטל מועלם
הגשנו בקשה שניה. הפסדנו את הדירה שחיכינו לה, כי כאמור בעלת הבית התייאשה ופנינו שוב. והיה לנו צער מזה. יש לנו שמונה ילדים שלומדים בבית ספר, יש להתאים את לוחות הזמנים, לא כל דירה מתאימה לנו, השינויים שאנשים עשו בדירה, התנאים מסביב לה וכדומה. האכזבה היתה גדולה. כבר שמונה חודשים שאני מסתובבת, משלמת המון עבור נסיעות, משאירה ילדים קטנים בבית בכל ערב, מבצעת המון שיחות טלפון, בעלי סובל מסכיזופרניה.
דוד מועלם
אני חולה, יש לי סכיזופרניה. ביקשנו שיעזרו לנו כי צפוף לנו בבית מאד. אמרו שיתנו לנו את כל העזרה המתאימה ואחרי שראינו הרבה דירות ומצאנו דירה לפני חודשיים ואמרו לנו שהם יעשו את הכל בשביל לקנות את הדירה ועד עכשיו אנחנו מחכים כי צריך לבוא שמאי לוודא.
מיטל מועלם
מחכים כבר חודש וחצי ומהנדס ושמאי לא הגיעו. הדירה כמעט חדשה, יד שניה או שלישית.
היו"ר אורי מקלב
למי אתם פונים?
מיטל מועלם
ל"פרזות".
היו"ר אורי מקלב
היכן, בתחנה המרכזית?
מיטל מועלם
כן.
רחל זגורי
רק לפני שנתיים קיבלנו זכאות לדירה, אחרי שחיכינו הרבה שנים. לפני שנתיים אמרו לנו שאנחנו זכאים והתחילו להראות לנו דירות. הראו לי דירה בנווה יעקב בקומה חמישית עם מעלית, גודל של 90 מ"ר עם שני חדרי ילדים. הייתי חייבת לסרב כי אי אפשר להכניס ששה ילדים לחדר. חיכינו עוד מספר חודשים. הציעו עוד דירה בת שלושה חדרים עם ששים ושלש מדרגות ולא יכולתי לקחת אותה. לפני שנה שלחו מכתב "יש לכם תכנית נר". בעלי אברך והחיים במירוץ בתוך הבית והחיפוש לוקח הרבה זמן. התיאום עם המתווכים הוא לא קל ומיד כשהם שומעים שאנחנו שייכים למשרד השיכון הם לא מוכנים לתת שירות. ענייני מע"מ ותירוצים שונים. מצאנו מתווך שהיה מוכן לעזור לנו, לקח אותי והביא אותי כי קשה מאד לעזוב ילדים קטנים בשעות אחר הצהרים ובערב.
היו"ר אורי מקלב
אנשים מראים את הדירות בשעות הערב, אחרי שהם חוזרים מן העבודה. הקושי בחיפוש דירה הוא ידוע. מה גם שיש לשנות את בתי הספר של הילדים ולשנות הרגלים. איפה אתם גרים כיום?
רחל זגורי
בשמואל הנביא.
היו"ר אורי מקלב
ולא מצאת באיזור?
רחל זגורי
ניסינו למצוא באיזור, גם ברמות אשכול וגם במעלות דפנה, אפילו ברוממה אבל היה מאד קשה לחשוב שנתרחק.
היו"ר אורי מקלב
אתם עם תכנית "נר" דהיינו, דירות שעומדות במחירים של משרד השיכון ואתם מקבלים סכום כסף כדי לקנות דירה. האם הצלחתם למצוא דירות שמתאימות לסכומים שהעמיד משרד השיכון?
רחל זגורי
הדירה צריכה להיות טובה ולא דירת גג, למשל. המחירים עלו מאד ואפילו בשמואל הנביא דירה עולה מליון שלש מאות. הציעו תשע מאות ארבעים ואחד אלף.

בתשובה לשאלת יושב הראש, אני לא מחפשת דירת פאר אבל שיהיו בה לפחות שלשה חדרים שנוכל לחלק אותם.
היו"ר אורי מקלב
נדרשים שבעה מטר ברוטו לכל ילד ויש להוריד מזה ארונות, חדרי שירותים וכו'.
רחל זגורי
כל הדירות עומדות על מאה עשרים או מאה שלושים והמחירים הם כשני מליון. במליון שבע מאות יש רק דירות הרוסות.
היו"ר אורי מקלב
האם היום יש דירה שמצאתם?
רחל זגורי
בסוף השנתיים של הזכאות מצאנו דירה פוטנציאלית אבל הזמן נגמר והיה צריך לפנות לוועדה שוב. בינתיים מצאנו דירה ברמות, מאה ותשעה עשר מטר מרובע. כיום אנחנו גרים בתשעים ושמונה מטר. ארבעה חדרים וחצי שהם קטנים מאד. יש מיטה אפילו ליד השירותים.
שלומית אבינח
למה אתם לא מקבלים סיוע בשכר דירה?
רחל זגורי
מחכים לאישור של הועדה הציבורית.
היו"ר אורי מקלב
מה מחיר השכירות?
רחל זגורי
2,800 אבל הוא מחכה שנצא כי הוא רוצה לשפץ.
היו"ר אורי מקלב
מה סכום העזרה שאתם מקבלים, 400, 800 ₪?
רחל זגורי
העלו לנו לפני סיום התקופה ל 2,200 ₪. אבל יש הוצאות בגין הילדים, ההסעות ועוד. אני לא יכולה לעבוד, אני במשרה מלאה בלי הפסקה.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל מזל טוב. אנחנו מתרגשים לשמוע על אנשים שמגדלים שלושה עשר ילדים.
רחל זגורי
שיהיה אפשר לחיות שם, שיהיה סלון גדול, אנחנו כל שבת שולחים ילדים לסבא וסבתא כדי שיהיה מרווח, לנו ולהם.
היו"ר אורי מקלב
סבא, אמור לנו, מה אתה מרגיש כשאתה רואה כך את הנכדים? תהיה בריא ותרגיש טוב.
ירמיהו משה
אני לוקח את הילדים.
היו"ר אורי מקלב
אתם משקפים את זכות הקיום שלנו.
ירמיהו משה
ביום ששי אני לוקח את הילדים אלי כדי שתהיה לה קצת מנוחה.
היו"ר אורי מקלב
איפה אתה גר?
ירמיהו משה
אני גר בקטמון, בדירת שני חדרים.
היו"ר אורי מקלב
זכית למשפחה כזו.
ירמיהו משה
ברוך השם.
היו"ר אורי מקלב
הרבה נחת. האם כרגע יש משהו שהוא רלבנטי?
רחל זגורי
עכשיו מצאנו דירה. עלינו לעבור שוב ועדה ציבורית. חודשיים עד שהתיק מגיע אליהם.
היו"ר אורי מקלב
האם אי אפשר לעשות את זה לפני שיפוג התוקף ויידרשו לוועדה בשנית?
דוד מועלם
אנחנו זכאים כבר מספר שנים אבל הם כל הזמן מושכים אותנו. ואנחנו זכאים.
היו"ר אורי מקלב
ודאי, הרי אם לא הייתם זכאים לא הייתם יכולים לקבל את הזכאות למכרז אבל, יש תכנית ויש גם את הזכאות בעצמה שהיא תלויה באישור ועדה.

קשה להבין למה צריך חודשיים כדי לחדש זכאות הרי המצב לא השתנה והדברים רק פורמאליים? למה צריך להפסיד דירה כי הזכאות לא ברת תוקף? וגם אם צריך לחדש אז אפשר היה לחדש מספר חודשים קודם לכן כדי לשמור על רצף זכאות.

רחל הרשוף, מזל טוב לך!
רחל הרשוף
רציתי לדבר על התנהלות המערכת. כל הזמן מבקשים ממני עוד טפסים ועוד ביקור בית, שוב עדכון ואני לא מבינה את התהליך, כל כמה חודשים צריכים לחדש זכאות ושוב לשלם ששים שקל ושוב להגיש את כל הדפים מן הבנק ושוב ושוב ושוב. חלק מן החיים שלי זה רק לרוץ ממשרד למשרד ולהביא את כל הדפים. כל פעם למלא את הטפסים מחדש כמו שמבקשים.
היו"ר אורי מקלב
האם כל פעם צריך למלא את הטפסים מחדש? מה זמן תוקף הזכאות? שנתיים?
רחל הרשוף
חשבתי ששנתיים אבל אני לא יודעת. זה לא מובן לי.

לשאלת יושב הראש - אני מגיעה מארצות הברית וגם שם יש בירוקרטיה, וחשוב לומר שאני מאד שמחה להיות כאן, רק שהדברים לא ברורים לי. אם יש לי זכאות בנובמבר אז למה במאי צריך לעבור את ההליך בשנית? ובגלל כל הועדות והזכאות והשאר - אני לא קיבלתי סיוע בשכר דירה אפילו שאני זכאית מלפני חג הפסח. וכל פעם אני שואלת איפה הכסף כי אני חייבת לשלם את שכר הדירה והם אומרים שאין. כי יש בעיה בתעודה, יש בעיה בהפרשים ואני חייבת לרוץ ל"עמידר", להביא דף אחר ולעלות את כל המדרגות ולהגיע ואז מסתבר שדף אחר טרם הגיע. בעלי חולה נפש ואין לי עזרה. אם צריך חתימה הוא יחתום וזהו. הוא לא יכול לא לשמוע על זה ולא לעשות. הוא לא יכול גם לחפש דירות.

אני ראיתי מעל חמישים דירות. מאז פסח לפני שנה, כשקיבלתי את ההודעה על המכרז התחלתי לחפש. כל כך שמחתי שתהיה לנו אפשרות לדירה והתחלתי לחפש. במחיר הראשון לא היה איך לקנות, ממש לא היה. מאד רציתי את האפשרות למענק אבל אף בנק לא רוצה לתת לנו. אני עובדת רק פעמיים בשבוע, עשר שעות בסך הכל. מכל מקום, רציתי את המענק כדי להמשיך לשלם משכנתא במקום לשלם שכר דירה. ויוצא שלא נתנו לי גם את המשכנתא.
ואמרו לי
כן, בסדר, אין בעיה, אנחנו יכולים לקבל בשבילך משכנתא, כי בכל אופן אי אפשר כי הכסף של המענק לא נקרא כסף והקיצבה שאת מקבלת מבטוח לאומי בגלל הנכות של בעלך לא נחשבת כמשכורת אז לא היה לי כלום. באוקטובר נובמבר הודיעו לי שהצליחו לקבל בשבילי משכנתא. ואז היהתה כבר דירה והכל היה מוכן למענק. היה צורך בהשתתפות עצמית של בערך 20,000 דולר, היו לי בערך 13,000 מהלוואת, היה לי עוד קצת לגייס ותהיה לי דירה ואז פתאום אמרו לי שאין את המענק. אמרו שאי מספיק תקציב ואמרו שאתקשר בינואר. בדצמבר מתברר ב"פרזות" שאין ולא יהיה ויש תכנית נר ויש לי חודשיים לעשות את תכנית נר. אמרתי: בסדר, השקעתי כל כך הרבה זמן על התהליך של המענק ואם לא יהיה אז לא יהיה אבל לפחות אקבל דירה מתכנית "נר".

יש קריטריונים מסויימים לדירה כי היא לא יכולה להיות, למשל, בקומת גג ואי אפשר לעשות שיפוצים גדולים וכו'. מצאתי דירה מתאימה ובינתיים העלו את הסכום למליון שבע מאות. רציתי להביא את ההצעה ל"פרזות" ובגלל שזה היה בנווה יעקב ואגב, אנחנו גרים בנווה יעקב בדירה של חמישים וחמישה מטר רבוע, שלושה חדרים. ברוממה, שבה גרנו לפני כן היהת גם שכונה תומכת וזו קהילה.
היו"ר אורי מקלב
ודאי, זו הקהילה. הדברים ברור לי מאד. נשארתם בזכות קהילה שתומכת, שמגיעה מאותן ארצות והשפה שלה מוכרת וגם ההווי מוכר. מזעזע לשמוע על מגורים בחמישים וחמישה מטרים רבועים.

ואתם לא מקבלים סיוע בשכר דירה!?
רחל הרשוף
אנחנו זכאים אבל עוד לא קיבלנו. מאז חג פסח. כן הבאתי את ההצעה לדירה שחשבתי שהיא מתאימה - - -
היו"ר אורי מקלב
מקבלים בברכה את חבר הכנסת יעקב כץ שהגיע עכשיו, והנושאים קרובים גם ללבו. יש מזל לאנשים כאן שהוא הגיע רק באמצע משום שלו היה שומע את הדברים ששמענו, הוא לא היה נותן לנו להמשיך. שמענו כאן, למשל, על חמש עשרה נפשות שגרות בדירה בגודל ששים או שבעים מ"ר ואנחנו מתוודעים לסיפורים שהם גם מרגשים וגם מזעזעים.
היו"ר אורי מקלב
רחל הרשוף, האם הדירות הן בנווה יעקב?
רחל הרשוף
רק בנווה יעקב ורק שתהיה מספיק גדולה ואפילו נישאר בנווה יעקב.

בתשובה לשאלה הקודמת, כן, הזכאות שלנו היא בתוקף אבל בגלל הועדה לא קיבלנו את הסיוע בשכר הדירה.

כשהבאתי את ההצעה בינואר ל"פרזות", הכל התאים לתכנית "נר" ואז הסתבר שכל שכונת נווה יעקב מזרח עוברת רישום בטאבו בבת אחת אבל ב"פרזות" אמרו לי שהדירה חייבת לעבור רישום בטאבו לחוד אז הסברתי שכל השכונה עוברת עכשיו רישום טאבו ואמרו לי: לא, עד שאת לא מביאה לנו דף רשום מן הטאבו אי אפשר לעשות כלום. ודיברתי עם עורכי דין וכולם אמרו שהענין הוגש כבר בינואר והכל יהיה רשום תוך שבוע או שבועיים. התקשרתי כל שבוע וזה לקח ארבעה חודשים. קיבלתי את האישור על הרישום בסוף מאי. הבאתי את ההצעה כולה שוב בסוף מאי ואז אמרו שפג תוקף הזכאות ואז בינתיים אין את המענק ואין את תכנית "נר" כך שכרגע - - -
היו"ר אורי מקלב
המהלך שעוברים כדי להגיע לזכאות ואחר כך למצוא דירה שמתאימה –אם זה במסגרת תכנית "נר" או במסגרת התכנית השניה של רכישת דירה, לפיה יש אפשרות לקבל מענק והזכאי רוכש את הדירה בעצמו.
יעקב כץ
ואיך אפשר לרכוש עם המחירים האלה?
היו"ר אורי מקלב
והם מוצאים דירות מתאימות. וזה מה שהם מספרים, שהם עוזבים את הילדים –ומי שיודע מהי משמעות של משפחה עם עשרה ילדים שצריך לעזוב אותם בשעות אחר הצהרים והערב מבין מה משמעות הענין, וכולם כאן יש להם תינוק, ובינתיים הם אמורים לשכנע את המוכרים להמתין, ולרוץ אחרי הדירות ולפעמים אין רישום מסודר בטאבו, כמו בשכונות שבמזרח ירושלים שיש רישום במינהל ולא בטאבו אבל זה עוד חלק קטן מן ההליכים והבירוקרטיה שהם צריכים לעבור ואז, גם אחרי כל זה, מסתבר פתאום שאין תקציב וזה אחרי שהתקציב אושר.

כשאדם מקבל מענק לרכישת דירה, האם הדירה נרשמת על שמו או על שם משרד השיכון?
רונן כהן
על שמו שלו.
היו"ר אורי מקלב
איריס אלבז, את היית הפונה הראשונה והועדה הזו היא בזכותך. את הפנייה הראשונה קיבלנו ממך באמצעות יהודי יקר מירושלים שהביא את מכתבך והזדהינו מאד עם הכתוב בו. אחר כך התברר שאת לא היחידה עם הבעיה הזו.
איריס אלבז
אני אם לשבעה ילדים, גרושה מזה שש שנים, לפני שנה חליתי במחלה ועברתי שלושה ניתוחים. עלי לעבור ניתוח נוסף, עברתי הקרנות, כימותרפיה, תקופה מאד קשה וגידלתי שבעה ילדים לבד ללא תמיכה, ללא מזונות, בלי שום קשר עם האב.


אני גרה בדירה שכורה תמורת 3,600 ₪ לחודש. מקבלת מזונות דרך הבטוח הלאומי בסכומים של אלפיים ומשהו שקל, עבדתי, גם בזמן המחלה, כדי שיהיה אוכל לילדים. אני עובדת בהנהלת חשבונות וזו לא עבודה פיזית קשה. אני עובדת שבועיים בחודש ואם הייתי עובדת יותר אז היה מתקזז סכום המזונות. המשכורת היא 1,800 ₪.
היו"ר אורי מקלב
עד כמה היותך עובדת משנה את הזכאות שלך?
איריס אלבז
את הזכאות לדיה קיבלתי לפני שנה וכמובן שבשנה שחליתי היה לי קשה מאד ללכת ולמצוא דירות- - -
היו"ר אורי מקלב
הענין מובן. ולחבר הכנסת כץ אני מוסיף שיש מתווכים שלא רוצים לסייע בגלל שהם יודעים שאחרי שמוצאים דירה מתאימה יש צורך להמתין להליכים של המשרדים השונים. חלק מן המתווכים מסכימים רק מתוך הזדהות עם המשפחות. לא כדאי להם להתאמץ. גברת הרשוף אמרה שראתה מעל חמישים דירות בשנה האחרונה. וכולם מתארים את הקושי גם מבחינת הזמנים כי את הדירות אפשר לראות בזמנים שהם הכי קשים למשפחה, אחר הצהרים והערב, ועוד עלות הנסיעות וכו'. בכל אופן, האם כיום את זכאית?
איריס אלבז
אני זכאית לדירת "נר" ותוך כדי טיפולים הלכתי לראות דירות. כל מי שזכאי לתכנית "נר" זכאי גם לאופציה השניה.

גם מה שהציעו לי בהר חומה הוא במסגרת תכנית "נר".

כשהלכתי לבנק לבקש משכנתא יחד עם המענק אבל סירבו לי כי "אין לך משכורת ואת חולה. מי ערב לנו שתשלמי משכנתא בכל חודש?"
היו"ר אורי מקלב
מה סכום המענק שלך?
איריס אלבז
בתחילה זה היה מליון וארבעים והיום זה מליון שלש מאות תשעים ושלש, לפי התכנית של "נר." מענק הוא בערך 50% ו- 50% נוספים הם משכנתא.
היו"ר אורי מקלב
גברת זגורי שרוצה לקנות דירה, מדובר הרי על דירה ש - - -
רחל הרשוף
המחיר של הדירה היה מליון וארבעים, המענק היה אמור להיות שש מאות והיתר במשכנתא.

יוצא החזר של בערך אלפיים שקל.
היו"ר אורי מקלב
היום את זכאית למליון שלש מאות או מליון שבע מאות?
רחל הרשוף
מליון שבע מאות.
היו"ר אורי מקלב
כשמחצית היא מענק ומחצית היא הלוואה. ואיך תוכלי לקבל את ההלוואה?
רחל הרשוף
אני לא יודעת כי זה כבר סכומים אחרים.
איריס אלבז
היתה דירה מתאימה לפני חצי שנה ואחת גם לפני מספר חודשים אבל התקציב לא התאים כי מחירי הדירות עלו ונדחיתי ב"פרזות" כשהם אמרו שהמחיר גבוה אבל איפה נמצא דירה? אני גרה ברמות והקהילה שם תומכת. המשפחות מאד עזרו, גם כשהתגרשתי וגם כשחליתי ואם זה להביא לנו מצרכים כל שבוע וירקות ופירות שיהיה לנו להתקיים ובכל זאת הלכתי לראות דירה בהר חומה לפי עצת מתווך ומצאתי דירה אבל - - -
יעקב כץ
כמה חדרים?
איריס אלבז
ארבעה חדרים.
יעקב כץ
כמה זה עולה שם?
היו"ר אורי מקלב
מליון וחצי.
איריס אלבז
כמעט מליון וחצי. מליון ארבע מאות שבעים.

באים ארבעים אנשים לראות את הדירה ובעל הבית לא מתחייב לחכות. הוא דיבר אתי השבוע כי יש זוג צעיר עם כסף על השולחן ורק שהסיפור שלי נגע ללבו והסברתי לו שזה לא תלוי בי.
יעקב כץ
מבחינת ההליך, גם אם מישהו עומד בכל הקריטריונים, כמה זמן זה לוקח?
קריאה
שלושה שבועות.
איריס אלבז
הלואי וזה היה רק שלושה שבועות כי אז אנשים היו כבר בתוך הדירות שלהם.
רונן כהן
הממשלה לא יכולה לאשר מהיום למחר.
היו"ר אורי מקלב
חבר הכנסת כץ, אמרו כאן אנשים שפג תוקף הזכאות שלהם ויש רק לחדשה אולם לשם כך הם מחכים חודשיים. בכל פעם שפגה הזכאות הם צריכים להביא את כל המסמכים מחדש ולחכות את כל הזמן הנדרש.

גם אנשים כמו משפחת מועלם, שהדירה כבר היתה מוכנה ובעל הבית מכר את הדירה כי לא יכלו להגיש בזמן את כל הטפסים מחדש, הרי על כל דירה צריך להגיש טפסים מחדש.
יעקב כץ
במידה ואדם עומד בכל הקריטריונים וההליך מסתיים ונניח שמדובר רק בשלושה שבועות, אז במצב של ירושלים במשך שלושה שבועות אדם כבר מוכר את דירתו כי אפשר למכור דירה בירושלים בתוך יומיים. הביקוש כל כך גדול וההיצע כל כך קטן אפשר למכור מהר מאד.

הממשלה לא בנתה במקומות שיכלה ויוצא ששלושה שבועות בירושלים בתקופה הזו הם זמן מספיק כדי שמישהו אחר יקח את הדירה.

אין סיכוי שמדינה תתן כסף ציבורי בלי בירוקרטיה ולכן הפתרון צריך להיות כמו פתרון שהצענו עם אריק שרון, בגלל העובדה שיש כל כך מעט דירות ובגלל שבצורה מכוונת ראש הממשלה הורה -מלחצים שאולי לא תלויים בו ואני לא רוצה לעמוד במקומו ואסור לדון מישהו עד שלא מגיעים למקומו אבל, הבנייה בירושלים הופסקה והוקפאה, גם במקומות שאפשר היה לבנות בהם וצריך היה לבנות בניה –אפילו חלקית, ולהעמיד דירות של המשרד עצמו ואז המשרד מקצה בניינים לטובת המקרים האלה כי במצב הנתון היום, גם אם נשב כאן עוד מאה פעמים, משרד השיכון חייב לשמור על המגבלות הבירוקרטית שלו כי הוא צריך את שלושת השבועות האלה, עם המסמכים והבדיקות והסידורים מול הבנקים אבל בינתיים אחרי שלושה שבועות לא נשארת דירה והפתרון הוא אחר, הפתרון הוא לבנות מהיום למחר, לבנות 400, 500 יחידות דיור ולהגדיל את המיכסה של "עמידר" ולהכריז עליהם כדירות לדיור ציבורי, אין ברירה אחרת. במצב שנוצר היום כל פתרון אחר לא יענה על הבעיה. את המיגבלה הבירוקרטית חייבים לשמור, גם אם אתה לוקח גמ"ח יש הליך בירוקרטי של בדיקה ואישור.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מדברים על חודשיים ולא על שלושה שבועות.
יעקב כץ
ואני הקצנתי, גם אם רק שלושה שבועות יקח התהליך הרי שהדירה כבר נמכרת.
היו"ר אורי מקלב
שלושה שבועות וחודשיים וההליך כבר מאושר ובסוף אין תקציב.
איריס אלבז
הגשנו בקשה חדשה ועברו שלושה שבועות אבל אין שם איזשהו מהנדס.
היו"ר אורי מקלב
חברים, נאמר דבר אחד. נפנה עכשיו לרונן כהן. באנו לדון כאן -לא על הבירוקרטיה ולא על התהליך אלא על מצב שקורה כבר אחרי התהליך. החלטתם על תהליך מסוים אז כיצד יכול להיות שהמדינה פונה לאנשים עם מבצע ושולחת אותם לחפש דירות ואז, כשהם מוצאים, המדינה אומרת שאין כסף.

באנו לחפש אתונות ומצאנו מלוכה רק באיפכא מסתברא.
רונן כהן
נאמרו דברים רבים.


הנושא הוא לא הבירוקרטיה. אני מחלק את ההתייחסות שלי לשלושה חלקים: האחד הוא הנושא התקציבי וקודם כל חשוב לדעת שהיום, גם אם יביאו הצעות, אז כבר אין תכנית "נר" פעילה, וזה מפברואר כי אין תקציב וכשנקבל את התקציב נחדש אותה בשמחה. זה יענה לכל מי שאמר שהגיש כי בעצם מאז שנסתיימה התכנית הקודמת לא בדקנו את זה בזמן ואני לא יודע למה זה לקח ארבעה חודשים. בכל מקרה אין תקציב ולכן - - -
היו"ר אורי מקלב
כמה הקדשתם?
רונן כהן
יצאנו לדרך עם כוונה לתת מענה ליותר מארבעים משפחות. השר והמנכ"ל ידעו שיש תקציב, היתה הסכמה כלשהי עם משרד האוצר ויצאנו לדרך עם 150 מליון שקל לפרוייקט הזה.
יעקב כץ
האם יש משפחות שנהנו מזה?
רונן כהן
בודאי. אנחנו התחלנו עם 137 משפחות והיום יש 70 משפחות. הרשימה סגורה, אין רשימות חדשות.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מדברים על מקרים שיש חמש עשרה נפשות במשפחה.
רונן כהן
הכסף מגיע ב'מנות' ובשלב מסוים נעצרו ה'מנות', היו אי הבנות בין המשרד למשרד האוצר. מעבר לזה, התכנית -על פי הפרסום והמידע שנתנו לזכאים, אמרנו להם שבפברואר התכנית מסתיימת.
היו"ר אורי מקלב
כמה ממומש מתוך התקציב הזה?
רונן כהן
שוב, יצאנו לדרך עם 150 מליון שקל. לא, זה לא שבעים וחמישים כי חלק ניתן במסגרת מענקים אז לגבי הנושא התקציבי - - -
היו"ר אורי מקלב
עד שבעים מליון דהיינו, לא עמדתם –בתוך ה-150 מליון והאנשים האלה התחילו תהליך עוד לפני פברואר - - -
רונן כהן
מי שהגיע לפני השלמנו איתו את כל התהליך. אם אדם בא ואומר שהתקציב שלו הוא מליון ושלש מאות אלף והוא השיג דירה במליון וארבע מאות חמישים אז מבחינתנו, הוא לא עומד בקריטריון זאת אומרת שאין לי מה לשלוח שמאי או מהנדס כי אם האיש לא מגיע למצב שבו הדירה עומדת בתקציב שאנחנו מעמידים אז אין טעם להתחיל את כל התהליך.

זה שהוא הביא את הדירה זה טוב ויפה אבל זה לא אומר שאנחנו יכולים להמשיך בתהליך.

יש להבין ואומר עכשיו בצורה חד משמעית, מי שהגיש לפני התאריך ומסר את המסמכים בזמן ועמד בכל התנאים, אנחנו נתן לו את הדירה מתוך התקציב אבל זו לא הבעיה.

רגע, רגע, לא הפרעתי לכן. חשוב לומר את הדברים. אנחנו נרשום אחר כך את השמות. יש שבעים איש לדווח עליהם.

שוב, מי שעמד בכל אנחנו נשלים את הקניה שלו מתוך תקציב ונמצא את הדרך.

לגבי תיאום ציפיות, יש אנשים שאומרים: שמע, זה לא מספיק לי כי אני רוצה לגור בשכונה מסויימת ואילו אנחנו לא מס - - -
היו"ר אורי מקלב
הקהילה שלה ברוממה. היא קרעה את עצמה ממקום שבו יש לה קהילה תומכת ועברה לשכונה שלא מתאימה לה. היא נשארת כי היא מלאת תקווה שהיא תקבל את זה. והיא עוברת לפני שהדירה נרכשה כדי שהילדים יעברו בתחילת שנת לימודים. אנשים גרים בדירות שאינן מגורים כמו גודל של חמישים וחמישה מטרים אז מהם דבריך "כי אני רוצה לגור בשכונה" וכו'
רונן כהן
הענין הוא שאני לא יכול לתת לכל אחד דירה במקום שהוא בוחר. אם דירה בקמניץ היא מעבר לתקציב שנקבע אז אני לא יכול לתת. אם בשמואל הנביא היא מוצאת דירה שהיא מעבר לתקציב אז אני לא יכול לתת.
היו"ר אורי מקלב
אני מכבד אותך ואני יודע שאתם עושים עבודת קודש אבל אנשים באים לכאן ואומרים דברים ברורים, הם חיפשו והתרוצצו כדי להגיע למחירים שמתאימים למשרד, הם מבינים את השפה ואת הבירוקרטיה, הם התחשלו, הם יודעים איך למלא טפסים ויודעים מהם הגבלות.


היום הם עומדים בלי דירות.
רונן כהן
אין לי היום תקציב. יש להבין.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מדברים על תקציב שאושר - - -
רונן כהן
אין לי אותו. זה הבסיס. אין לי את התקציב.
היו"ר אורי מקלב
קיימנו את הישיבה לא כדי להאשים את משרד השיכון אלא על סמך זה שהאוצר לא העביר למשרד השיכון את הכסף.
רונן כהן
זה שיש בירוקרטיות זה חלק מזה.
היו"ר אורי מקלב
הוא שאמרתי, את האתונות מצאתי. כשבאתי לדבר על תקציב ראיתי מה שאנשים פרסו בפנינו וברגע הזה לא היתה בעיה עם משרד השיכון, מן הפניות שקיבלנו ומן התשובות שקיבלנו ממשרד השיכון עלה שאין תקציב ולכן אנשים לא מקבלים ועל זה נקבעה הישיבה אבל - - -
רונן כהן
נסכם את החלק הזה ואז נעבור למשרד האוצר.
צחי דוד
יש להזכיר, המדינה רוכשת היום דירות לדיור הציבורי בתכנית "הנר" -ואני שם לרגע את המענקים בצד כדי לפשט את הדיון, לשתי אוכלוסיות. האחת היא אותה קבוצה "סגורה" שדיברנו עליה, שמשרד השיכון הכריז עליה והשניה היא נכים שמרותקים לכסאות גלגלים. תנאי הזכאות פחות או יותר דומים.


על מנת להקל על הבירוקרטיה לא מבדילים באוצר בין אוכלוסיות. ראינו את ההיקפים לגבי שתי האוכלוסיות ומבחינתנו יש תקנה תקציבית אחת שממומנת לשתי האוכלוסיות. אני לא מבצע את ההגדלה. התקנה התקציבית מתחילה את השנה עם 20 מליון שקלים ובסביבות פברואר, ממש בתחילת השנה הוספנו 20 מליון נוספים לבקשת המשרד.

המשרד מבצע את סדרי העדיפויות ומתקצב תכנית כזו או אחרת. הכוונה כאן לתכנית עבור נכים מרותקים מול זו שעבור משפחות מרובות ילדים.
יעקב כץ
לגבי העתיד, האם אפשר לדאוג שיופיע בתקנה מחולקת?
צחי דוד
לא, כי אז המשרד יבקש המתנה ויתחיל להזיז את הכסף מפה לשם ויאמרו "נתקענו". אמנם נכון הוא שזה יהיה באותה תקנה מבחינת ספר התקציב והמשרד יודע לעשות את האבחנות אבל אנחנו לא רוצים שהאוצר יתערב בזה. כי אם כן אז תטענו –ובצדק, לשם מה תקנות נפרדות ובירוקרטיה נוספת, יש כסף בתקנה של הנכים ואין כסף לתקנה של משפחות מרובות ילדים. לא רצינו את זה ורצינו להקל הן על המשרד והן על האוכלוסיה.

הבקשה התקציבית הגיעה למשרד האוצר לפני פברואר ובפברואר נוספו 20 מליון שקלים. בחודש וחצי האחרונים היתה הדיינות בין שני המשרדים ודווקא לא על הקשחה אלא - - -
היו"ר אורי מקלב
בפרוטוקול ועדת הכספים מיום 20.12.2010 יש סיכום של יושב ראש ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני. בדיון היה נציג בשם ראובן קוגן ושם נכתב כך:

"אני אצביע נגד, בעזרת השם... אלא אם כן אקבל מכתב מאודי ניסן עד מחר בבוקר שאתם מוציאים 150 מליון שקל בשנה שנתיים האלה לרכישת דירות כדי לתת את זה למשפחות של נכים או למשפחות רב מצוקתיות ולאחר מכן גם לאחרים, כך שנתחיל מסלול שהאוצר רוכש את הדירות האלה. אם אני מקבל עד מחר, עד ההצבעה, מכתב כזה, אנחנו נצביע על דחייה, או בעד או נגד, לשנה שנתיים ולא יותר מזה."

זה היה התנאי. הוא קיבל הבטחה. 150 מליון שקל. אנחנו עומדים על מימוש של 70 מליון ולא כל הכסף נמצא. אנחנו רק מבקשים להזכיר שלמדינה נכנסו 2.5 מיליארד שקל ממכירת הדירות הממשלתיות ועל זה דיברו בשעת המכירה, דיברו על כך שמוכרים אותן כדי שיהיה כסף לרכוש דירות אחרות.


אני מתרשם וכואב את המשפחות האלו על ההתמודדות שלהן והן נופלות כי אחרי שהן מסיימות את התהליך הקשה הזה, לא די שהכניסו אותן לאשליה וחודשים רבים הן פועלות ועושות כדי לממש את הזכות וכשהן מגיעות לשוקת הלוא היא ריקה.
צחי דוד
האוצר לא עיכב את התקציבים של "נר". לפי בקשות שקיבלנו מן המשרד -כמו זו של 20 מליון שקלים, ואני לא מבדיל בין נכים רתוקים לבין משפחות רב מצוקתיות, הקצבנו 20 מליון שקלים.

הגיעה בקשה לפני חודש וחצי ויש התדיינות נקודתית לגביה במשרד. היא מטופלת. תוך שבוע יהיה דיון בוועדת הכספים והנושא ייגמר. אין שום עיכוב של תקציבים במשרד האוצר.

הדברים שהקראת בפרוטוקול - - -
יעקב כץ
הלוא גם אתם לא מנותקים מן המציאות שקורית בשטח ואתם מבינים שאיחור של שבוע או בשבועיים הוא נפקא מינא לכך שכל המערכת של הפונים מתחילה מחדש כי הרי אין דירות, אין דירות בירושלים. תכניסו לכם את זה לראש, אין דירות בירושלים. אם אתה נכנס לעיסקה על דירה ולא סוגר תוך פרק זמן סביר אתה תאבד את הדירה כי יבוא מישהו מאמריקה ויקחו את הדירה. אנשים מבקשים לגור בירושלים ויש לה ביקוש גדול, בין אם אלה חרדים ובין אם אלה אמריקאים או אחרים. העולה החדש ישים למכור כסף על השולחן. יש ביקוש עצום. אנשים מאמינים שהמשיח מגיע וכולם באים לקנות בירושלים. אתם, בבירוקרטיה של שבוע שהופך לחודשיים, גורמים למשפחות האלו לאבד עיסקה.

הֳצָעֲתי, לשים את כל הכסף בתקנה ועם התקנה הזו הייתי מעמיד את כל הכסף למשרד השיכון. הייתי אומר להם, בתור צחי, שצחי לא מסוגל לראות משפחות כאלו ושהוא לא ישן בלילות ועל מנת למנוע ממנו חוסר שינה אז קודם כל בתקנה הזו קחו את כל ה-70 מליון שקל. נראה אתכם מתמודדים עם פרקי זמן של שבוע או שלושה שבועות. אל תתלו את זה.


בזמן שבו אתה מדבר על התדיינות בין משרדים היא הפסידה את הדירה שלה ועליה לעבור את כל התהליך שוב. ועד שהיא תסיים תהיה התדיינות נוספת כי אתם מקצים את זה לשיעורין. במקרה הזה, אלה תיקים עם נשמה.


בנוסף, בירושלים לא בונים כמעט דירות ואין בנייה. ראש הממשלה מעכב ומונע וגם את הבניה המינימלית שהיתה -ושצריך עוד לבנות- לא בונים ולכן, גם אם תעשה את כל התרגילים, עדיין המחירים בירושלים עולים. כי אין דירות. וכשאין דירות המחירים עולים. זה ענין של ביקוש מול היצע. ואתה הרי יודע. ככל ההיצע קטן מן הביקוש המחיר יעלה. ועד שאתה תגמור את ההתדיינות היא תצטרך לשלם מאתיים אלף נוספים ואז תהיה חריגה והיא שוב תישלח לביתה.


לכן, הפתרון הוא אחר והוא כזה. לכאורה הפתרון היה לבנות יחידות דיור אבל בוא נדבר על משהו מעשי. קודם כל לסדר את התקנה ולהעביר אליה את כל הכספים. את התקנה הזו למלא עד הסוף, ואפשר לחשוב, הלוא מדובר ב 70 מליון שקל.
היו"ר אורי מקלב
האם יש לכם מושג כמה - - -
צחי דוד
הבקשה -כמו שהמשרד הגיש אותה לתקציב, תטופל בפרקי זמן סבירים. אנחנו משתדלים לא לרתק תקציב עד שהמשרד לא אומר באופן חד משמעי שזה הסכום שהוא צריך באותה שנה על מנת לא לפגוע במקומות אחרים. הרי אם מרתקים כסף ולא משתמשים בו בתקנה אחת הוא חסר במקום אחר ולפעמים זה יוצר חיכוך לא טוב, כי נגמר הכסף בתקנה ואנשים "נתקעים" ואת זה אנחנו לא רוצים. אני אעשה כל מאמץ כדי שתוך שבוע יעברו 70 מליון שקלים. הסכום נחלק למענק ולרכישה על חשבון המדינה.

התיקצוב יבוצע לאורך 2011, 2012, אנחנו נאשר את בקשת המשרד ונתקצב את מלוא הסכום, את כל אותם 70 מליון השקלים. בשבוע הבא ניגש עם זה לוועדת הכספים.
היו"ר אורי מקלב
בתוך כמה זמן נוכל לבשר לאנשים שהכסף נמצא ושהם יכולים לממש את הזכאות שלהם?
רונן כהן
מרגע שאנחנו רואים את הכסף אנחנו מבשרים להם ואני מניח שבתוך מספר ימים -מן הרגע שהכסף יעבור אלינו זה ישלח בדואר וגם נתקשר לכל אחד מן הרשימה ונעדכן טלפונית.
מיטל מועלם
שרית, מתווכת עשתה עבודה נפלאה, התרוצצה איתנו וסגרה את הדירה האחרונה. מאד פחדתי שהבעלים ימכור את הדירה אז שוקי, מתווך נוסף, החתים את בעלי הדירה על שהדירה תימכר לנו, ושבעוד חודש יבוא מהנדס ויבוא שמאי, מדוע אנחנו צריכים להתבייש ברכישת דירה?

חודשיים חיכינו.
היו"ר אורי מקלב
התהליכים ידונו לחוד. התחלנו עם העיקרון, אנחנו רוצים לסגור את הדבר החשוב, ולגבי התהליך אשאל כך: האם בתוך שבוע או עשרה ימים או עד סוף חודש זה - - -
רונן כהן
זה תלוי באוצר.
צחי דוד
שבוע או שבועיים.
היו"ר אורי מקלב
שבועיים ועוד ארבעה ימים. עד סוף החודש כל מי שזכאי וכל מי שמוכן יוכל לרכוש. לשם כך יש לוודא שכל התהליך הבירוקרטי יתאים.


אם גברת מועלם אומרת שהיא הגישה בקשה לגבי דירה מסויימת ורק צריך להגיע השמאי אבל כבר חודש וחצי שהשמאי טרם הגיע אז - - -
רונן כהן
אין כזה דבר. בתוך ארבעה עשר יום שמאי מגיע.
יעקב כץ
האם יש משפחות שלא הגיעו לכאן וסובלות מאותו הדבר?
היו"ר אורי מקלב
ודאי, כאן זה רק מידגם.
רונן כהן
אין דבר כזה חודש. בתוך ארבעה עשר יום יש שמאי. מה שקרה כאן הוא שלא היה תקציב אז לא היה טעם לשלוח שמאי.
היו"ר אורי מקלב
רונן, גם כשאין תקציב יש לפעול. הרי כשיגיע תקציב נחכה עד ששמאי יגיע. ועוד, למה כשהזכאות נגמרת צריך להתחיל את כל התהליך מחדש?
רונן כהן
אנחנו התחלנו את הדיונים הכספיים כבר בדצמבר. היות והיתה לנו הבנה או תחושה שאחנו קרובים לקבל את התקציב - שלחנו שמאים עוד במרץ לבדוק דירות. "הנה התקציב מגיע", "הנה התקציב מגיע" ולאט לאט נמשך הזמן אז אנחנו לא שולחים שמאים, ואלה גם עולים לנו כסף - - -
דוברת
אז תכוונו את האנשים, אל תטרטרו, אל תטרטרו.
רונן כהן
לקריאת הביניים שלך אני משיב שאת מקבלת אותם, אני רוצה לבדוק את הטענות האלו, אני אשמע אותן - - -
היו"ר אורי מקלב
תענה תשובות לאנשים.
רונן כהן
אענה אחד אחד ואני רק רוצה לומר, ברגש שנקבל את התקציב, אני באופן אישי מתחייב, שאנחנו נעשה הכל כדי לקדם את כל מה שיש לנו שהוא כבר בָּשֶל, לתת לו עדיפות ולקדם אותו. כל מה שבשל, אני רואה את התקציב - ניתן ישר. אם נצטרך נביא שמאי בתוך שלושה ימים. יש את ההתחייבות של צחי לגבי התקציב, אני מתחייב לגבי התפעול.
היו"ר אורי מקלב
את התהליך אתה יכול להתחיל כבר עכשיו. את התהליך עם השמאים אפשר להתחיל כבר עכשיו.
יעקב כץ
מדובר באנשים ספורים, מדובר ברשימה סגורה.
היו"ר אורי מקלב
עשינו ישיבה ואנשים הגיעו כדי שנהיה אנשי בשורה. הם עזבו את עיסוקיהם כדי שנכל לקדם את זה. בוא, רונן, תן את התשובות לפונים באשר להליכים.
רונן כהן
התהליך צריך להיות מלא, אדגים. נסח טאבו, למשל, אם אין לי אפשרות לרשום את הדירה כי אין לי נסח טאבו אז אין לי אפשרות לרשום את הדירה בטאבו.

לגבי שכר הדירה, כל מי שאין לו שכר דירה והוא זכאי, אני אקח את המספרים ואני -באופן אישי, מחר נותן לכם תשובה בדיוק למה לא מקבלים. יכול להיות שיש מישהו שלא המציא חוזה, למשל. אני אחראי שכל מי שזכאי לקבל יקל את הרטרו ובאופן הכי מיידי שיש.

לגבי השמאים, ברגע שיהיה תקציב תקבלו את השמאות ואת הסכום לו אתם זכאים. יש לבדוק את הדברים.

לגבי חידוש זכאות, אנחנו שולחים הודעה שעומדת לפוג הזכאות שלושה חודשים לפני התפוגה. זה סביר. עלי לראות, אם האישורים הגיעו בזמן אז אין סיבה שלא יהיה הרצף. יכול להיות שהאישורים הגיעו שבוע לפני תום הזכאות ואז אני לא יוכל לומר לוועדה ציבורית להתכנס באופן מיידי.

אני בודק -וכבר התחלתי לבדוק שלשה מקרים, אבדוק את כל המקרים ותקבלו תשובה. לצורך הענין, מה שחשוב הוא לדעת למה זה התעכב, ומה התשובה לגבי ההמשך.
דוברת
תשובה גם לוועדה.
רונן כהן
עם העתק אליכן, ודאי, תקבלו העתק. זה גם לגבי שכר הדירה וגם לגבי הזכאות.
היו"ר אורי מקלב
אני דוחה דברים אחרים מפני זה. משפחה שבה הבעל חולה למשל, אלו לא משפחות שיש להן שלושה עשר ילדים ו - - -
רונן כהן
אין ספק שההתמודדות שלהן ראויה להערכה. היא מעבר להבנתי.

מי שעומד בקריטריונים ניתן לו עדיפות וננסה לקצר את הפערים כדי שלא יתפספסו דירות וכמובן שסיוע שכר דירה ברמה השוטפת הוא "במגרש שלנו" ואנחנו נטפל בזה מיידית ככל האפשר כדי להקל על המשפחות. אני יודע על הדברים רק מאתמול ורק מכם.
דוד קשני
אני רוצה לספר לכם על 150 מליון השקלים. ביום 1.1.2011 היה צריך חוק הדיור הציבורי לצאת לפועל. הממשלה קראה לחברי הכנסת יורם מרציאנו ורן כהן להם ואמרה להם: ניתן לכם 150 מליון שקל ונקפיא את החוק עד 2017. הם הסכימו. בדיוק מה שאתה קראת מוועדת הכספים. ואנחנו העברנו לחבר הכנסת משה גפני את הבקשה שלנו לכנס מיד את הועדה ולשאול מ עם ה-150 מליון ומאז, עד היום, האוצר לא יודע מה הוא עושה, בכלל אין את מאה חמישים מליון השקלים. לפי הדוח שלהם, מה שמונח בפני, התקציב לשנת 2011 הוא 21 מליון, של דירות והם הוסיפו לזה 30 מליון וזה 50 מליון ועל זה אמורים לבוא 150 מליון, לא 70.

זה לפי ההסכם עם יורם מרציאנו, 150 מליון לדירות "נר" כפי שסוכם, והממשלה לא עומדת בזה כי זו היתה החלטת ממשלה, נדמה לי שממשלה שלא עומדת בהחלטות שלה היא במצב גרוע מאד. כשאני שומע את הפונים כאן אני רוצה לבכות. איך אדם אמור לחפש חמישים דירות, למה לא עושה ת זה משרד השיכון. למה משרד השיכון לא מחפש בעצמו - - -
רונן כהן
אנחנו קנינו דירות אבל אז אנשים טענו למה לקבוע עבורם את השכונה. לא הצלחנו לאכלס את הדירות.
דוד קשני
תציע להם שני מקומות.
יעקב כץ
מי שלא ירצה את ההצעה שילך לקנות דירה. המדינה היא אמנם מדינת רווחה והיא אמורה לדאוג לדירה אבל לא בשיא של ההתאמה.
רונן כהן
אני מבין אותה. הציעו לה דירה שהגישה אליה היא דרך ששים ושלש מדרגות. היא לא רצתה. לפי הגישה שלך הייתי צריך לומר לה: גברת, תקבלי.
יעקב כץ
ישבתי עם נכים אמריקאים, שנפצעו במלחמות האחרונות בעיראק ובאפגניסטן, הם מקבלים 5% ממה שמקבלים נכי צה"ל. בארצות הברית אין דבר כזה שמישהו מקבל לפי הרצונות שלו ואילו כאן הולכים לקראת האנשים. אילו היו היום דירות ריקות והיית יושב פה בוועדה הייתי אומר לפונים: גם עם ששים ושלש מדרגות, קחו את הדירות האלו אבל בגלל שאין לך דירות ואתה לא יכול להציע שום דבר אז הם צודקים. אם אתה בא עם ידיים נקיות ויש לך דירות זה ענין אחד אבל אם אין לך דירות זה ענין אחר.
דוד קשני
מבקש להציע, באשר למשכנתא. משפחה כזו, נאמר שהיא קונה דירה במליון שקל. מחצית היא מענק ומחצית משכנתא. ברגע שהיא הולכת לבנק היא מושלכת מן המדרגות כי אין לה ערב. ללא ערב הבנק מסרב להלוות. אני מציע שהמדינה תהיה עֲרֵב משלם. הבנק לא יתן למשפחות האלו כלום. אגב, פעם היו נותנים רק 150,000 ₪ משכנתא ולא מעבר לזה. הבנק הוא גוף מסחרי.
היו"ר אורי מקלב
המשפחות האלו הן הרי זכאיות ברמה גבוהה של קושי.

הזמן קצר. אני אומר לחבר הכנסת יעקב כץ: דיברת על המצב שבו במהלך שלושת שבועות ההמתנה האמריקאי קונה את הדירה ואני רק רוצה להניח את דעתך ולומר לך שאלו לא דירות שאמריקאים רוצים לקנות, המשפחות כאן לא קונות את דירות העלית והמוכרים מחכים להם ולא בכדי. ועוד, הפונים שכאן מצאו למעלה מדירה אחת וראו עשרות דירות.

נכונה הטענה שמבקשת מן האנשים לבחור את הדירות אבל המגבלות שלהם כל כך גדולות עד שהמבחר שנשאר להם הוא מצומצם ביותר, מצומצם מכל הבחינות. יחד עם זאת, גם לגבי הדירות האלו, יש גבול לזמן שבעלי הדירה יכולים לחכות. אפשר לחכות שבועיים, שלושה, ארבעה אבל אנחנו מדברים על מימד של חודשים.


הצפנו כאן את הבעיות אבל יש לזכור שאחרי הכל, אלה אנשים חיים, הם מנהלים משפחות, ועל מנת לא לייגע לריק יש לשאול: אם אין תקציב אז למה מריצים אותם למצוא דירות, היה צריך לפחות לומר להם: בתקופה הזו, כל עוד אין תקציב, אל תרוצו.
רונן כהן
אין מצב שלא היה תקציב. נניח לזה.
היו"ר אורי מקלב
אני כבר לא מדבר על גברת הרשוף, שהיתה לפניה כבר דירה והכל היה מוכן, והבעיה שהיתה שם היא לא של דירה ספציפית אלא בעיה של השכונה כולה, בעיה מובנית שהפתרון לה ידוע אבל הוא תהליך.

משרד השיכון לא קונה דירה באויר, הוא הרי יודע, ויש לו משפטנים, אפשר שהם יאמרו למשרד שהוא יכול לחכות, שזה ענין של העברה בין המינהל לבין הרישום אבל - - -
רונן כהן
משפטן שלנו סירב ואמר: בשום פנים ואופן.
היו"ר אורי מקלב
במקרים האלה זה מכאיב יותר מדי. הפונה באה לשכונה והיא יודעת שרק בשכונה הזו יש לה את העתיד שלה.
רונן כהן
אם אין נסח טאבו אז אי אפשר להעביר את הרישום של הדירה.
רחל הרשוף
לפי מה שהבנתי תכנית "נר" היא מענק וזו אותה אפשרות באותו זמן אז איך זה קרה שפתאום בנובמבר לא היה מענק אבל כן היתה תכנית "נר". מה קרה שם?
צחי דוד
כי אלה תקציבים שונים.
רחל הרשוף
איך אדע אם זה באותו הזמן או לא? איך אבחר מסלול?
רונן כהן
מבחינתך זה לא משנה, זה מאחורי הקלעים.
איריס אלבז
על החברות הממשכנות לומר לאנשים מתי הדברים רלבנטים.
היו"ר אורי מקלב
שיתאימו את ההנחיות שלהן לציבור לפי המצב הקיים במשרדים וככל שאין תקציב ושמאים לא נשלחים כי אין תקציב אז יאמרו לזכאים שאין טעם למצוא דירה ואין טעם להתקשר. מה שכן, האנשים האלה מבינים ולא רוצים להיות "מטורטרים".
מיטל מועלם
כמה משפחות רכשו עד עכשיו?
רונן כהן
אוכלסו שבעים משפחות. לגבי הפונה הזה, אני מתחייב פה שהבעיה שלו נפתרת היום והוא לא מחכה לתקציב אבל לשם כך אנחנו צריכים - - -
יעקב כץ
מי יתן ונבוא לחנוכת הבתים.
מיטל מועלם
תכנית "נר" לא נותנת לנו שיפוץ והדברים כתובים בתקנון. אנחנו נמצאים בדירה של המדינה, עם שלושה חדרים. אישרו לנו דירה גדולה בגלל שבעלי חולה. שיפצו לנו אותה ב 120,000 ₪ אז למה לא להוסיף את זה לתכנית "נר"? אם תכנית "נר" היתה מאפשרת דבר כזה היינו "שולפים" דירה בתוך חודש. הבעיה היא רק מצב הבית.
רונן כהן
זה מגולם במחיר. עד 25,000 ₪ משלמים גם שיפוץ. מחוץ ל 1,741,000 ₪. אחרי שמקבלי את הדירה המשרד משלם.
היו"ר אורי מקלב
אם יש דירה שעולה 1,640,000 ₪ האם המשרד יסכים לנתב 100,000 ₪ לשיפוצים?
רונן כהן
אם הוא יראה שהיא שווה 1,750,000 ₪ אז אין בעיה.
היו"ר אורי מקלב
הוא לא יקבע 1,750,000 ₪.
רונן כהן
השמאי יודע כי אנחנו שואלים אותו: האם אחרי שיפוץ הדירה תהיה שווה 1,750,000 ₪? משפצים אותה עד התקרה.
היו"ר אורי מקלב
האנשים שמתרוצצים ומחפשים דירה לא ידעו על הסעיף שלפיו מקבלים 25,000 ₪ בשביל שיפוצים. הם לא ידעו מזה עד עכשיו והידע הזה יכול היה להקל עליהם.
קריאה
אמרו לנו 15,000 ₪ ולא יותר. אמרו לנו 3%.
רונן כהן
הפונה הוא לא זה שעושה את התהליך אלא אנשים שלנו.
קריאה
השמאי נותן הערכות בשפל.
רונן כהן
הוא שמאי ממשלתי. אנחנו נותנים את מה שהשמאי הממשלתי קבע. הוא נותן את הטווח ואנחנו לוקחים את הסכום הגבוה.
היו"ר אורי מקלב
יש בעיה כללית בשמאות במדינה ולא בגלל מחירי הדירות אלא בגלל מחירי הקרקעות. בנוסף, כמו שבמוסד לבטוח הלאומי הרופא המומחה קובע את אחוזי הנכות והוא עובד של המוסד, כך גם השמאי של משרד השיכון הוא עובד של משרד השיכון ובדברים האלה תמיד יש משהו מאד אלסטי.
אדגים לגבי שילוחיות
כמו שכשרוטשילד חיפש מנהל חשבונות, עמדו מועמדים בשורה עורפית והוא שאל כל אחד: כמה הם שש פעמים שש? כל אלה שאמרו שלושים ושש לא התקבלו לעבודה עד שקם אחד ושאל: שש פעמים שש הם הסכום שאתה חייב למישהו או שמישהו חייב לך? והוא התקבל לעבודה. כל שמאי יודע מי שולח אותו וזה חלק שידוע בתחומים האלה.
רונן כהן
מעולם לא דיברתי עם השמאי על כך, אני לא יודע מי עושה את זה.
היו"ר אורי מקלב
פעם החמאתי למלצר בתום חתונה ובאותו הערב הוא פוטר כי המעסיק שלו חשש שההערכה שלי באה בתמורה לתוספת שקיבלתי מעבר לרגיל. גם זה קיים. ויצויין שאני מאד מעריך את העבודה שאתם עושים ואנחנו יודעים שגם אתם תחת סד כי אינכם אחראים בודדים ואתם במערכת שלמה. יחד עם זאת, אנחנו יודעים שעובדי הציבור חשים את העבודה שסביבם, כמו שכל אחד מקבל רגישויות לסביבה שלו. הם שומעים את הסיפורים ונמצאים ליד הפונים.

הפונים ראויים להערצה על כך שעם כל המצוקות שיש להם הם מחזיקים בית וילדים וחינוך ומתמודדים עם סיפור קשה. ובנוסף, ההתמודדות שלהם עם הבירוקרטיה היא ראויה להערצה אבל מעוררת אצלנו גם רגשות קשים באותה המידה כי זה נורא שיחד עם הבעיות שלהם הם נאלצים להתמודד עם התנהלות קשה –ולא רק מול משרד השיכון אלא גם מול הבטוח הלאומי, למשל.

ואנחנו מבקשים כאן לחזק את ידיכם כי אנחנו מעריכים את הכוחות ואת העובדה שאתם כאן, כי בכך מכבדים את עצמכם ומתוך כך גם מכבדים את החברה הישראלית. אתם חלק מן העמוד הזה של חברה עם חסד ואתם מזכים את החברה באפשרות לטפל במצוקות שלכם. היום אתם יכולים ויש לכם סיכוי לקבל דירה. איגדו את המקרים הקשים והגדילו את המענקים שיש לכם ורוצים שתוכלו לברך על המוגמר. כאב לנו שהגעתם אל האפשרות ולא יכולתם לממש את התקציב. אנחנו מקווים מאד שהנושא יגיע עכשיו לפתרונו, תוך ימים לא רבים ותוכלו כולכם לממש את הזכאות.


בנושא העקרוני של התהליכים לקבלת זכאות וההתנהלות ככללה, יש לשפר. אני מקווה שזיהיתם דברים, גם את הדברים שלא זיהינו כאן, על מנת שנוכל להעביר אותם הלאה. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים