ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 11/07/2011

ניתוקים של חברת בזק

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
20
ועדת הכלכלה

11.7.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 575
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ט' בתמוז התשע"א (11 ביולי 2011), שעה 12:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): ניתוקים של חברת בזק, של חה"כ חמד עמאר
נכחו
חברי הוועדה: חמד עמאר – מ"מ היו"ר
מוזמנים
מימון שמילה


סמנכ"ל פיקוח ואכיפה, משרד התקשורת

סנ"צ יעקב ביטון


ראש ענף סיור ומבצעים צפון, המשרד לביטחון פנים

ליאת זק לינצ'בסקי

מנהלת אגף רגולציה, חברת בזק

פרג' חניפס


חבר מועצה, עיריית שפרעם

איה בן עמוס


רכזת פעילות פרלמנטרית, יוזמות קרן אברהם

מיטל בשרי


מנהלת תחום טלקומוניקציה, המועצה לצרכנות

משה בר


נציג נכים למען נכים
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
ניתוקים של חברת בזק

של חה"כ חמד עמאר
היו"ר חמד עמאר
צהריים טובים לכולם. הדיון שאנחנו מקיימים הוא במסגרת דיון מהיר. אני ביקשתי את הדיון על הניתוקים של חברת בזק והעליתי את הנושא הזה לאחר שקיבלתי הרבה הרבה פניות בנושא, ואני עצמי גם הייתי תקופה מסוימת מנותק מהשירותים של בזק ולקח יותר משלושה שבועות עד שחוברתי בחזרה בשפרעם. אני בעצמי דיברתי עם השר הממונה, דיברתי עם המנהל הכללי, לאחר התערבות ודיבור עם המנהל הכללי חוברתי אחרי יומיים-שלושה, אבל לפני שחוברתי הייתי מנותק יותר משלושה שבועות. עכשיו קיבלתי תלונה על ניתוק בשפרעם של שכונה שלמה מחודש אפריל. מאמצע חודש אפריל הם מנותקים, אנחנו מדברים על קרוב לשלושה חודשים ששכונה שלמה מנותקת. אני רוצה להזכיר לכולם כאן שאפילו שהם מנותקים הם משלמים דמי אחזקה, הם משלמים לאינטרנט. הם משלמים הכל אבל הם מנותקים. אני חושב שחברת בזק בחוק מחויבת לתת את השירות הכי טוב לאזרח ובנקודה הזאת יש איפה ויש איפה. אני לא חושב שאם הניתוק היה בשכונה בחיפה, או בשכונה בתל אביב או ברמת אביב, הוא היה נמשך קרוב לשלושה חודשים, אבל כשזה בשפרעם זה יכול להימשך. או בטייבה, שמעתי שגם בטייבה היו מנותקים תקופה ארוכה.

לכן הדיון הזה צריך להתמקד בכמה דברים, למה כשיש ניתוק חשמל בשכונה שלמה במגזר הלא יהודי, המגזר הערבי או הדרוזי, חברת בזק לוקחת את זה כאילו 'אני מענישה את כולם, זה עונש קולקטיבי, כולם יסבלו, מישהו גנב, מישהו חיבל, מישהו עשה, האזרח ישלם, לא אני כבזק צריכה לשמור על הציוד שלי'.

הנקודה השנייה, התשתיות של בזק בשפרעם הן תשתיות כאילו לפני 50 שנה, הם לא משודרגים, הם לא מסודרים, הם כולם עיליים, לא תת קרקעיים. בזק אפילו לא נכנסת לשם לבדוק אם היא צריכה לשדרג את קווי בזק ביישובים או לא. היא נותנת את השירות שהיא נתנה לפני שלושים ועשרים שנים, לא משדרגת שום דבר.

הדבר השלישי, כשיש בקשות מאזרח לחיבור לבזק, האזרח בא ופונה לבזק 'אני רוצה להתחבר', מה שאומרים לו בבזק 'תשמע, תגייס עוד כמה שכנים, שאנחנו נמתח לך קו בזק אליך'. למרות שבחוק הם מחויבים לספק לכל אזרח שמבקש להתחבר לבזק, הם מחויבים לחבר לבזק. אני רוצה לדעת מה אשם זקן, זקן פנה אליי, שהוא צריך להזמין תור לרופא, הוא רוצה לדבר עם הבן שלו, הוא לא יודע להשתמש בפלאפון, הוא לא רוצה להשתמש בפלאפון, הוא לא יודע, הוא כל הזמן משתמש בשירותי בזק, הוא פונה לבזק, הוא מנותק כבר חודשיים וחצי, למה עד עכשיו בזק לא חיברה אותו?

לפני שאני אשמע את בזק, אני רוצה לשמוע את נציג עיריית שפרעם, כי נמצא איתנו נציג של עיריית שפרעם, הוא יציג את השם שלו, את התפקיד שלו, וגם נציג של השכונה, הוא גר בשכונה שמנותקת משירותי בזק.
פרג' חניפס
אדוני היושב ראש, בוקר טוב לך, בוקר טוב לכל הנוכחים. אני סגן ראש העיר, אני ממונה על אגף הפיתוח בעיריית שפרעם ויש לי את הכבוד להגיע עד לכנסת ישראל ולהעביר זעקה של תושבי העיר ושל עיריית שפרעם. כנראה אין שיטה אחרת, רק בכנסת, רק בירושלים שומעים אותך, במקומות אחרים אף אחד לא שומע אותך.

אני בא למחות בכל תוקף על היחס של חברת בזק, יחס מעליב מול עיריית שפרעם ומול תושבי העיר ואני רוצה להביא לדוגמה כמה דוגמאות שאני כיושב ראש מחלקת הפיתוח טיפלתי בהן אישית. הקמנו בית ספר שקוראים לו נור בעיר שפרעם, בית ספר חדש שקולט תלמידים מוגבלים, גם פיזית וגם נפשית, זאת אומרת זו אוכלוסייה מיוחדת, אני אשמח שבזק ירשמו את זה ויבדקו את עצמם, לקח לבזק מעל לשנה, אדוני היושב ראש, רק לחבר את בית הספר הזה ואני מדבר על בית ספר מאוד ייחודי, תלמידים עם מוגבלות ששעה שעה, שנייה שנייה אנחנו יכולים להצטרך לאמבולנס, גם את ההורים שלהם, ברור למה אני מתכוון. עוד בית ספר שקוראים לו בית ספר אלבסלי, שמעל לשנה לקח לבזק לחבר אותו לקו טלפון. אל נשכח, אנחנו מדברים על בית ספר שיש שם 500-600 תלמידים, לא יודע, ייפול, ישבור רגל, ישבור ראש, ייפצע, צריך להזעיק, לא להזעיק. אני מנסה לקצר ולהגיד כמה זה חמור שאין טלפון בבית הספר. אדוני היושב ראש הביא את הדוגמה האישית שלו, רק שכחת לציין שכנראה נעזרת בנשיא ארצות הברית ניקסון בשביל שיחברו אותך, אחרת לא היו מחברים אותך לבזק.

אני רוצה לציין שכונת חיילים משוחררים בעיר שפרעם. אדוני היושב ראש, אני אומר לך, ההתנהגות של בזק זו בושה וחרפה. אני מדבר על שכונת חיילים משוחררים, שימו לב, שתושביה קצינים וחיילים ולקח לנו שישה חודשים לסכם עם בזק להעביר את הקו העילי לתת קרקעי בסיכום עם חברת חשמל, בסיכום עם הוט. כולם עשו את זה. אנחנו סיכמנו לפני שלושה חודשים ועד עצם היום הזה בזק לא נקף אצבע שם, חברת חשמל מחכה להם והוט מחכים להם, כי הם לא יכולים לעבוד לבד, אנחנו לא נעשה את העבודה פעמיים.

העתקת עמודים. זו עיר שמתרחבת, אנחנו, כעירייה, מרחיבים את הכבישים והרחובות שם, עמודי בזק כבר היום נמצאים באמצע הכביש. אנחנו פונים ואנחנו מבקשים מבזק כל פעם, ודרך אגב, תשלום שולם לבזק ואנחנו מחכים שלושה וארבעה חודשים עד שבזק תואיל בטובה ותבוא ותעתיק את העמודים. אני יכול לציין כביש כמו כביש אבו זיד שמחבר שכונה דרוזית, במקרה, ואני אומר לך, ארבעה חודשים שולם הכסף ועד היום לא העתיקו את העמודים משם.

אני רוצה להזמין את חברי הוועדה שיהיו אורחים של עיריית שפרעם לבוא להסתכל, להתרשם בעיניים, לא משמע אוזניים, לראות רשת של בזק שהיא מאוד מאוד מזכירה לי את מחנות הפליטים שאני ביקרתי בירדן ובמקומות אחרים. זה מתאים למחנה פליטים. החוטים, רק בקפיצה, בנגיעה עם החוטים והעמודים של בזק. עוברת שם משאית, אם נהג המשאית לא לוקח לו מקל של מגב ופשוט מדלג את החוטים מעל הרכב שלו, הוא מפיל את העמודים וחותך את החוטים של בזק.

בחורף זה סימפוניה. בחורף, בגלל הרשלנות של החזקת הרכש, אני אומר לך, אדוני היושב ראש, זו פשוט מאוד בושה וחרפה, אתה כמעט לא מצליח לדבר. אתה שומע רעשים כמה שאתה רוצה. אני מדבר על שכונה שתושבים מנותקים מחודש אפריל. חודש אפריל זה חודש רביעי, מי שיודע לספור פה, שיידע כמה חודשים מנותקים ואני מחזק את הנקודה שהעלה אדוני היושב ראש, התושבים משלמים את האחזקה. האחזקה שולמה כשאין שם קו וכאן מישהו עושה בראש שזה לא נכון. אם התושב לא עולה על זה ולא קולט שהוא משלם אחזקה כשאין לו, לא מחזירים לו. זאת אומרת, ידעת - נחזיר, לא ידעת - רחית עליק, כך אומרים באידיש.
לאה ורון
איך נקראת השכונה בשפרעם?
פרג' חניפס
מרשאן, בשכונת החיילים ובסלי ונור והכל.

בפיקוח, בשוטף של היום יום, אדוני היושב ראש, אני אומר לך ואני אומר את זה באחריות, אין לבזק, לא מפקחים, לא משגיח, לא שום דבר. אם העירייה לא תדווח ואם התושבים שם לא ידווחו על נפילת עמוד, על נפילת חוטים שם, בזק תמשיך עוד שנה בלי לדעת, זה לא מעניין את אף אחד.

אני רוצה להביא דוגמה אחרונה, תושב נוצרי, שיש לו בית מרקחת, קוראים לו האני פראח, עמוד בזק נמצא בתוך החניון של הרכב שלו. לפני שמונה חודשים הוא פנה אליי, פניתי לבזק, ביקשתי, 'חבר'ה, תעתיקו את העמוד מהחניון של הבחור, הוא ייתן לכם מקום צמוד, אפילו בתוך האדמה שלו, אין בעיה, תרשמי לך את מספר העמוד, 4-967אל. דיברתי עם אבשלום, קראו לאחד בשם אבשלום, אולי עשר פעמים ועד היום אף אחד לא נקף אצבע לבוא ולבדוק, אולי האיש צודק, אולי לא צודק, יקבל תשובה כמו שצריך. עד היום את בזק זה לא מעניין.

אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב ראש, שמתייחסים אלינו בשפרעם כאילו שאנחנו נמצאים במדינה באמצע אפריקה שם, שאף אחד לא יודע איך השם שלה ואיך היא נראית. אני אומר לך ממש כן, ואני רוצה לבוא לעשות איתךְ טיול, סיור, עם כל מי שירצה, ואני אראה לך אחד לאחד את כל מה שאמרתי. אני חי במדינת ישראל, אני אזרח טוב, שימשתי בהרבה תפקידים בממשלת ישראל, היושב ראש מכיר אותי טוב, אני מכיר, גם יש לך פה קצין משטרה שמזהה ומכיר, ותאמיני לי, אני מתבייש, כישראלי, שהמדינה הזאת חשובה לו, שיש לנו חברה שקוראים לה בזק שמתנהגת בצורה כזו. תודה רבה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.
לאה ורון
אף אחד לא נרשם, אבל אני מציעה שהנציגה של חברת בזק תשיב, אלא אם כן למשרד לביטחון פנים יש מה להעיר לפני כן.
היו"ר חמד עמאר
בוא נשמע את נציג משרד התקשורת, אחרי זה נשמע את בזק.
מימון שמילה
אני סמנכ"ל הפיקוח במשרד מזה ארבעה חודשים ואחד הפרויקטים ששמתי לעצמי, בגלל הטענות שעלו בדיון פה על טייבה, זה לעקוב אחרי המגזר שקראת לו המיעוטים והאפליות וכולי. אני יכול להגיד לך שאני עוקב אחרי זה מקרוב ואני לא חושב שיש פה אפליה מכוונת, אבל יש פה נקיטה... אין פה משהו של כלים שלובים שמקיימים אותו דבר בתל אביב ואותו דבר במקומות מרוחקים. דרך אגב, זה לא רק בני מיעוטים, גם ברמת הגולן וביישובים מרוחקים אחרים יש קושי. יש גם יישובים אחרים שיש שם בעיות, תיכף אני אמנה אותן, וטוב שיושב לידי פה החבר ממשטרת ישראל. חלק מהבעיות---
היו"ר חמד עמאר
זה לא מנחם אותי. להיפך, זה מעלה הרבה סימני שאלה.
מימון שמילה
אני אציב את הבעיה ואני אספר גם מה אנחנו עושים. יש לא מעט מקומות, וחלק מהדברים אני אקח לי למבחן ואני מזמין את עצמי לבוא לסיור הזה שיהיה. אני מקווה שתצא פה החלטה כמו שהיה בטייבה ואנחנו צריכים בסוף גם לעשות סוף לדברים האלה, לא שווה כל פעם לבוא לוועדת כלכלה, סיור, לתקן, צריך לטפל בזה בצורה אחרת וכמשרד התקשורת, כרגולטור, אני מתכוון לתקף את הדברים הללו.

אני חוזר ואומר, יש מכת מדינה היום, יש לי פה מפרט שקיבלתי מבזק מינואר עד היום, למעלה מ-20 חבלות בעיר שפרעם, חלקן מכוונות, חלקן יכול להיות שהן המשאית הזאת שעברה ולא הרימו את הכבל למעלה וקרעו ואפילו לא יודעים מי. זאת אומרת יש דברים שיכלו לסדר אותם אבל יש דברים שפשוט... יש גנבי נחושת במדינה, יש מכת מדינה, באים, חותכים, לוקחים, מוכרים את הנחושת הזאת. לפני שבועיים הייתי בבזק, ישבתי בפגישה גם עם אבי גבאי, המנהל הכללי של החברה, ודיברנו על נושאי חירום, היה תרגיל נקודת מפנה, איך בזק נערכת לחירום, הוא אומר לי 'שמילה, אל תסתכל על חירום, לפני שהטילים ייפלו פה, בזק לא תספק שירות בגלל מכת המדינה הזאת'. השר נפגש עם מפכ"ל המשטרה, היו שם נושאי רווחה שלצערי כנראה שם המכות יותר כבדות, אז לא הספיקו לדון בזה. בכוונתנו להיפגש עם משטרת ישראל, נראה שבדרום העסק קצת פחת.
היו"ר חמד עמאר
כי הקימו יחידה מיוחדת שתטפל בכל הנושא של---
מימון שמילה
בגניבות הדלק והסולר וגם כבלי נחושת.
ליאת זק לינצ'בסקי
והגיע הזמן להקים גם בכל מקום בארץ.
מימון שמילה
אנחנו צריכים לעשות דברים כאלה גם כנראה בצפון, כי בסוף צריך לתפוס את האנשים האלה ואי אפשר בגלל גנב אחד להאשים עיר שלמה.
היו"ר חמד עמאר
להעניש עיר שלמה. מה אשם אותו זקן שרוצה להזמין את הרופא?
ליאת זק לינצ'בסקי
אתה צודק, אדוני.
מימון שמילה
בזק, אני יכול פה טיפה להגן עליהם. כשיש תקלה, ואני עוקב אחרי התקלות שלהם, אמרתי, אני מזה ארבעה חודשים בתפקיד, כל תקלה שהיא בסדר גודל של מעל 300 איש הם מדווחים לי על פי חובת הדיווח ואני גם מוודא תוך כמה זמן מתקנים והם הולכים לתקן. לפעמים קורה שמתקנים ואחרי יומיים עוד פעם אותה תקלה. גמרו לתקן, שמו את החוטים, יומיים אחרי זה גונבים במקום אחר.
לאה ורון
המספר 300 איש מהיכן לקוח? זאת אומרת למה חתכתם ב-300 ולא ב-30?
מימון שמילה
אפשר היה לדבר על בן אדם, אני החלטתי להתמקד על 300, כי בסוף צריך לדעת להתעסק... 80-20 תקראי לזה, בסוף שמתי את ה-300.
היו"ר חמד עמאר
אבל אתה יודע, 300 זו יכולה להיות שכונה ענקית. יש מקומות שזה יישוב שלם.
מימון שמילה
נכון. ברמת הגולן היה לנו יישוב של 700 איש שלפני שהגעתי אמרו 'אוקי, זה לא נורא, 700 איש זה לא..., אם אתה מסתכל על תל אביב, זה כלום'. אני אמרתי לא, כשמדובר ביישוב... דרך אגב, ביישוב, גם אם יש שם 20 איש זה יישוב, זה חריג מה-300 ועליו מדווחים גם.

אני חייב לציין פה את בזק, ברגע שיש תקלה, הם הולכים ומתקנים אותה, הם לא מזניחים את התושבים. תיכף אני אנסה לגעת בנקודות שהעלה פה החבר הנכבד מהעירייה. אני אומר שוב, יש פה מכה, אנחנו כמשרד רגולטור לא חיים עם זה טוב, אנחנו הולכים בשיתוף פעולה עם המשטרה על הנושא הזה, לראות איך אפשר לתקן. המשטרה הגיבה מבחינתה, בסוף יש כנראה הרבה אירועים שהם קודמים לחפש גנבי נחושת---
לאה ורון
אבל הבעיות שהעלה סגן ראש העיר לא כרוכות בגניבה של נחושת.
ליאת זק לינצ'בסקי
גם. ריבוי התקלות בהחלט נובע מגניבות של---
לאה ורון
הוא לא דיבר רק על ריבוי תקלות. תיכף את תקבלי רשות דיבור.
היו"ר חמד עמאר
בואו נתמקד בדיון. אני רוצה לשמוע את משרד התקשורת, אחרי זה נשמע את בזק.
מימון שמילה
דבר נוסף, אני רואה שזה מצולם וחשוב שייאמר. אני מציע שכל בית ספר שכזה, שיש לא רק את בזק, מחר זה הוט ומחרתיים זה חברה אחרת, שייפנו אלינו. יש לנו פניות ציבור---
היו"ר חמד עמאר
אני לא רוצה להגיע למצב שבכל בעיה קטנה אזרח צריך לפנות ללשכה של שר, או לפנות למשרד עצמו. צריכה אותה חברה, שאמורה לטפל ולתת את השירות, לתת את השירות, לא צריך להגיע ל... כשאני הייתי מנותק, דיברתי עם השר, מהשר קיבלתי מספר טלפון של המנהל הכללי של בזק, אני דיברתי עם המנהל הכללי של בזק ולקח שבוע אחרי שדיברתי איתו לחבר אותי.
מימון שמילה
זה חריג, אסור שזה יהיה ככה. צריך שיהיו נורמות מקובלות.
פרג' חניפס
זה קורה כל יום, ידידי.
מימון שמילה
תיכף נשמע את בזק. אני אומר שאנחנו, כמשרד, משתדלים לעקוב וכשמגיעים אלינו... אני גם רוצה שלא ייפנו אליי, אני חושב שמינהל תקין הוא שהעסק יזרום כמו שצריך ויש השתדלות. אני לא בא להגן פה על בזק---
לאה ורון
הנושאים שהעלה סגן ראש העיר מוכרים לך? אתה מכיר אותם, אתם נערכתם, אתם ביקשתם לפני הדיון לשמוע מה הקשיים?
מימון שמילה
לא, זה מה שאני אומר. מה שאני אומר, הדברים הללו, פעם ראשונה שאני שומע זה פה.
היו"ר חמד עמאר
אבל ידעתם שיש דיון כבר שבועיים, לא נערכתם? לא הרמתם טלפון לעיריית שפרעם לשאול מה הבעיה, למה מתבקש הדיון. למה לא לפתור את הבעיה של אותה שכונה? הרי יש דיון, לפחות להגיע לדיון ולהגיד שזה מאחורינו.
ליאת זק לינצ'בסקי
אולי אני יכולה להתייחס לעניין של השכונה, כבזק, לפחות לתת לכם קודם כל תמונת מצב. רק לפני כן אני חייבת להגיד שבוודאי ובוודאי שאין איפה ואיפה, בזק לא נוקטת איפה ואיפה ולא עושה דין אחר ליישוב כזה או אחר לפי השייכות למגזר, אני דוחה את הטענה הזאת.
פרג' חניפס
אבל היא קיימת.
ליאת זק לינצ'בסקי
אני תיכף אגע בכל הנקודות, יש, כמו שאמר סמנכ"ל הפיקוח, חבלות וגניבות ואתם התושבים מרגישים את זה ואתם צודקים, אתם לא צריכים לסבול את זה.
פרג' חניפס
גברתי, העתקת עמודים, זה לא מכת חשמל.
לאה ורון
ולא הכנסת התשתיות לתת קרקעי. נו, באמת.
ליאת זק
אני אגע בהכל. כל נושא שהעליתם יקבל תשובה, אבל אני רוצה קודם כל לתת תמונת מצב. נכון להיום, בשפרעם כל החבלות והפגיעות החוזרות והנשנות מתוקנות, יש תקלה אחת פתוחה, שאני מניחה שעליה מדובר, החל מאפריל, והסיבה שהיא לא מתוקנת היא שנשברו שם עמודים, אני לא יודעת איך הם נשברו ויש התנגדות של התושבים להשבת המצב לקדמותו. בזק ערכה שם סיור עם מהנדסת העירייה, שמכירה את הסיפור הזה, בזק שלחה לשם עובדים מספר פעמים ובכל פעם לא נתנו לנו לעבוד. אנחנו בשמחה נשלים את ה---
היו"ר חמד עמאר
פניתם לעירייה שלא נתנו לכם לעבוד?
ליאת זק לינצ'בסקי
כן, המהנדסת היתה שם, היא יודעת.
פרג' חניפס
בואי אני אתקן אותך, אין לנו מהנדסת עירייה.
ליאת זק לינצ'בסקי
אז אולי מהנדס העירייה. לי אמרו מהנדסת, אבל לא עקרוני. היו שם עם מהנדסת העירייה, מהא---
פרג' חניפס
אין לי מהנדסת.
ליאת זק לינצ'בסקי
יש מישהי בשם מהא?
פרג' חניפס
יש, אבל היא לא מהנדסת.
ליאת זק לינצ'בסקי
אוקי, אז היא לא מהנדסת, היא ממחלקת ההנדסה. אוקי, אז אני מצטערת אם לא נקבתי בתואר הנכון, אבל היא ממחלקת ההנדסה, ביררנו את הסוגיה, והיא יודעת. אין לנו מה לעשות, אנחנו שלחנו לשם מספר פעמים עובדים וכל פעם לא נתנו להם להשיב את המצב לקדמותו.

לעניין התשתיות, אני רוצה רק להגיד וזה אני מתפלאת שאתה לא אמרת. אתה הרי יודע שאנחנו בתהליכים לפרוס רשת NGN בשפרעם וזה כרגע נמצא בתיאומים מולכם וברגע שנקבל את האישורים הרשת שם תיפרס.
פרג' חניפס
הדבר הזה מובטח לנו מעל לשנה.
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו פורסים רשת NGN, התחלנו לפני---
פרג' חניפס
אני מתפלל שהכנרת תתמלא במים.
לאה ורון
סליחה, מה זו הרשת שאת מדברת עליה?
ליאת זק לינצ'בסקי
---שיוצרת קצבים הרבה יותר גבוהים ללקוחות, זו הרשת המתקדמת של בזק.
לאה ורון
של הטלפוניה או של ה---
ליאת זק לינצ'בסקי
גם טלפוניה וגם אינטרנט.

אני כן רוצה להתחבר למה שאמר סמנכ"ל הפיקוח. אנחנו מתמודדים יום יום עם בעיה שהיא מכת מדינה, לא רק בשפרעם, ונפגעים ממנה כל היישובים בסמוך ובאזור.
לאה ורון
את לא התייחסת לנושא של העתקת עמודי הבזק לפי הרחבת הכבישים.
ליאת זק לינצ'בסקי
העתקת עמודי בזק, אני למדתי את הנושא, אני לא מכירה שכרגע יש פנייה כזאת. אני יכולה להגיד בקווים כלליים, כשיש בקשה להעתקה ולהעתקת תשתית לתת קרקע, כשהתשתית היא בתכנית בינוי עיר, היא תשתית עילית, אז זה דורש גם פרוצדורה וזה דורש גם תשלום לפי דין. במידה ויש דבר כזה, אז יש פרוצדורה מובנית, צריך להגיע לבזק---
פרג' חניפס
אני מדבר על מקרה שאנחנו כבר שילמנו.
היו"ר חמד עמאר
הם כבר שילמו, איך את לא יודעת את הדבר?
ליאת זק לינצ'בסקי
אני אומרת, אני לא מכירה את זה, אני אבדוק את זה. אני לא יודעת אם זה כן שולם, אבל לא שולם הכל. אני לא יודעת להגיד לך, אני לא רוצה להגיד לך סתם על משהו שלא בדקתי אותו. ניסיתי לבדוק כמיטב היכולת את רוב הדברים ברמה הפרטנית ולכן אני עונה גם ברמה העקרונית, ככל שיש פה בעיה, אם הבעיה היא אצלנו היא תטופל, ואם לא, אנחנו נבוא בדין ודברים איתכם. אני לא מסכימה שלא מסתובבים שם ולא מטפלים שם, זה בהחלט לא נכון.

אני רוצה לחזור לעניין שמאוד מטריד אותנו ומהווה בעיה מאוד רצינית ברמת המדינה. מכת גניבת המתכות היא דבר שידוע ולא רק בבזק, הוא לא נוגע רק לתשתיות---
לאה ורון
כן, גב' זק, זה נכון, זו בעיה קשה במדינת ישראל, אבל לא נכון להסיט את הדיון לנושא מכת הגניבות, עם כל הכבוד.
ליאת זק לינצ'בסקי
אני חושבת שזה נכון מאחר ומה שקורה זה שתושבים חושבים שהם באיזה שהיא תקלה מתמשכת, כי שמים כבל וגונבים אותו אחרי יום, שמים עוד---
לאה ורון
לא, אבל כל הנושאים שציין סגן ראש העירייה לא קשורים למכת הגניבות, עם כל הכבוד.
ליאת זק לינצ'בסקי
אבל רוב הפגיעות שם הן כן חבלות וגניבות, כתוצאה מזה התקלות. לא כתוצאה מ---
לאה ורון
מתי ישבתם עם עיריית שפרעם לנסות לפתור את הנושא הזה?
ליאת זק לינצ'בסקי
אני לא יודעת להגיד לך תאריך מדויק, אבל אני יודעת שיש נציגים שלנו בקשר כל הזמן עם עיריית שפרעם, כמו הסיור הזה שנערך עם נציגת ההנדסה.
לאה ורון
אז הגעתם לדיון של ועדת הכלכלה של הכנסת ואתם לא יודעים להשיב על ההאשמות האלה?
ליאת זק לינצ'בסקי
אני יודעת להשיב. אני לא יודעת תאריך, אמרתי לך, אבל אני אמרתי שנערך סיור עם נציגת ההנדסה.
לאה ורון
שהוא אומר שאין נציגת הנדסה.
ליאת זק לינצ'בסקי
לא, היא כן נציגת הנדסה. היא לא מהנדסת, אבל היא נציגת ההנדסה. כל הזמן אנחנו בדין ודברים עם העירייה.
היו"ר חמד עמאר
התשתיות בשפרעם הן באיכות של 2011 או באיכות של 1950?
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו בבזק, אמרתי לך, קודם כל ספציפית פה הולכים להעביר אותם לרשת ה- NGN, בקרוב, זה נמצא באישורים מול העירייה, ואז הם יקבלו קצבים גבוהים. אנחנו בהחלט משקיעים בכלל, במקומות שבהם התשתית היתה רעועה, יש פרויקט גדול בבזק לשדרוג התשתיות עוד לפני רשת ה- NGN ועכשיו עם רשת ה- NGN. ואני אומרת ספציפית, בקרוב, גם בשפרעם תהיה רשת NGN.
היו"ר חמד עמאר
התייחסות שלכם לפנייה של אזרח בשפרעם לתקלה היא אותה התייחסות לאזרח בתל אביב?
ליאת זק לינצ'בסקי
בוודאי.
היו"ר חמד עמאר
אני אומר לך שלא.
ליאת זק לינצ'בסקי
בוודאי, בוודאי שכן.
היו"ר חמד עמאר
אני אומר לך שלא, מניסיון.
ליאת זק לינצ'בסקי
אני מצטערת מאוד, אבל התשובה היא כן, אין שום איפה ואיפה.
היו"ר חמד עמאר
איך יכול להיות מצב שנציג שלכם עונה לאזרח ש'אצלכם היתה גניבה של איזה חלק, אנחנו לא נספק אתכם, אנחנו נעניש אתכם בגלל הגניבה'. מי אחראי על הציוד של בזק? אותו אזרח שמקבל את השירות, או בזק? מי צריך לשמור על הציוד, אותו אזרח או בזק?
ליאת זק לינצ'בסקי
זו בוודאי תשובה שלא צריכה להיאמר.
היו"ר חמד עמאר
וזה נאמר.
ליאת זק לינצ'בסקי
אם זה נאמר, אני אשמח לקבל את הפרטים ולטפל בזה וזה יטופל בחומרה רבה. בשום פנים ואופן. אם זה כן, אני לא בדקתי, אם כן, אני כבר מתנצלת מראש. בוודאי זו לא מדיניות ואם מישהו עשה משהו כזה הוא ייענש בחומרה.
היו"ר חמד עמאר
אני גם לא קיבלתי, אותה שכונה שמנותקת כבר שלושה חודשים.
ליאת זק לינצ'בסקי
הסברתי.
היו"ר חמד עמאר
אז אותם מתנגדים, הם ימשיכו להיות מנותקים עוד כמה חודשים לפי ה---
ליאת זק לינצ'בסקי
מה אנחנו יכולים לעשות? אנחנו ערכנו שם סיורים עם מחלקת ההנדסה, אנחנו שלחנו עובדים מספר פעמים להקים את העמודים.
פרג' חניפס
אדוני היושב ראש, אנחנו בעיריית שפרעם לא ידענו על התנגדות של תושבים ללכת להתקין את העמודים מחדש ואת הקווים מחדש.
ליאת זק לינצ'בסקי
במחלקת ההנדסה, מהא יודעת על זה, אני---
היו"ר חמד עמאר
מי אחראי בעיריית שפרעם על התשתיות מטעם העירייה?
פרג' חניפס
אני אחראי.
היו"ר חמד עמאר
אתה אחראי, קיבלת מהם פנייה?
פרג' חניפס
לא קיבלתי, לא יודע על הסיפור הזה בכלל.
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו בשמחה נעביר לך את הפרטים, אבל אתה יכול לשאול את גב' מהא, היא היתה בסיור והיא יודעת.
פרג' חניפס
אני היום דיברתי איתה שעתיים בדרך לכאן, היא אמרה דברים עוד יותר חמורים.
היו"ר חמד עמאר
כשמגיעים לוועדת הכלכלה והיא ועדה מאוד רצינית במדינת ישראל, וכשמגיעים לכנסת, צריך להגיע מסודרים, להגיד מתי נפגשו, עם מי נפגשו, באיזה תאריך נפגשו, מה סוכם, שום דבר לא באת איתו, אז איך אני יכול לדעת עכשיו שבאמת נפגשו או לא נפגשו, כשנציג העירייה אומר 'לא היתה שום פנייה. אני אחראי בעיריית שפרעם ואני לא יודע על שום תיאום ביני לבין בזק'? את באה בלי שום נתונים, בלי שום סיכום של אותו סיור שנערך לוועדת הכלכלה, כשהדיון הזה נקבע לפני שבועיים. אתם הייתם צריכים להיות ערוכים לדיון הזה.
ליאת זק לינצ'בסקי
קודם כל, אדוני, אם יש פרט כזה או אחר שחסר, אנחנו בשמחה נעביר לך אותו. אני מצטערת אם אין לי את התאריך, אספתי את כל הפרטים, יש לי פה רשימה, אני יכולה להקריא לך רשימה של תגובות לפי תאריכים, מה נגנב, איפה הפגיעה.
לאה ורון
הנושא הוא לא גניבות, גב' זק, זו פעם שלישית שאני אומרת לך.
ליאת זק לינצ'בסקי
כן, זה הגורם המרכזי לתקלות אצל תושבי שפרעם. אפשר להתעלם מזה ולשים את הבעיה בצד, אבל זאת הבעיה האמיתית. הבעיה היא בעיה של אכיפה ושל המשרדים שצריכים לטפל בזה בצורה רצינית כי המקור העיקרי של התקלות בשפרעם זה חבלות וגניבות.
פרג' חניפס
אני רוצה לשאול שאלה, אדוני היושב ראש, ושפשוט מישהו ירשום אותה. אם לבזק יש כל כך מכת גניבות בשפרעם, הגישו תלונה למשטרה פעם? יש לנו תלונות של משטרת ישראל?
ליאת זק לינצ'בסקי
כן.
פרג' חניפס
אז בואי תראי לי כמה פעמים התלוננתם במשטרת ישראל על מכת גניבות בשפרעם. אני חושש, לא יודע, יכול להיות שאף פעם לא היתה לכם תלונה כזאת, יכול להיות שפעם אחת.
ליאת זק לינצ'בסקי
הגשנו, בהחלט הגשנו ואנחנו מגישים.
היו"ר חמד עמאר
יש לך תלונות?
ליאת זק
אין לי פה את ההעתקים, אני אשמח להעביר לך---
היו"ר חמד עמאר
אבל את רוצה לקחת את כל הדיון שלנו לנושא של הגניבות. אני חושב שהנושא שלנו הוא לא רק גניבות, הנושא שלי זה השירות שהאזרח אמור לקבל והוא לא מקבל. זה מה שאני רוצה לשמוע כאן מבזק.
ליאת זק לינצ'בסקי
אבל זה מתלכד, אדוני. אדוני, צריך להבין, אנחנו לא יכולים לעמוד ליד הכבל 24 שעות ביממה, כי גם יכולים לקרוע אותו במקום אחר. זה מתלכד, אדוני. אני מסכימה לגמרי, התושבים החפים מפשע נפגעים ואתה צודק, האינטרס שלנו הוא לתת שירות לתושבים האלה. זה האינטרס שלנו.
לאה ורון
אז האם החברה ערכה בדיקה מי הם אותם תושבי השכונה שמנותקים ארבעה חודשים והם בכל זאת משלמים את התשלום הקבוע לבזק וזיכתה את כולם?
ליאת זק לינצ'בסקי
היא זיכתה את כולם, יש לי פה רשימה. אם את רוצה, נעבור אחד אחד.
לאה ורון
כן, בוודאי שהוועדה רוצה.
היו"ר חמד עמאר
גם זיכו אותם מהאינטרנט?
ליאת זק לינצ'בסקי
זיכו אותם מהכל, אדוני. בעקבות העלאה של הנושא, אנחנו בדקנו את הנושא, ואכן אדוני צודק שחלק---
היו"ר חמד עמאר
מתי זיכו אותם? כי פעם אחרונה שדיברתי איתם הם אמרו 'אנחנו משלמים את האחזקה ואנחנו משלמים גם לאינטרנט ואנחנו משלמים את הכל'. אם זיכיתם אותם אחרי שנקבע דיון בוועדה, זה משהו---
ליאת זק לינצ'בסקי
אחרי שנקבע הדיון. אדוני, אני אומרת---
היו"ר חמד עמאר
אז בעקבות הדיון אתם מזכים אותם. אם לא היה דיון, לא הייתם מזכים אותם.
ליאת זק לינצ'בסקי
לא, הם היו מזוכים בכל מקרה. היתה טעות שהם לא זוכו עד עכשיו ואנחנו תיקנו את הטעות הזאת, אני מתנצלת, ומעכשיו, בעקבות זה שאתם העליתם את הנושא בפנינו---
היו"ר חמד עמאר
אני, שהייתי מנותק חודש, לא זוכיתי.
ליאת זק לינצ'בסקי
אז אני אבדוק את הנושא הזה.
היו"ר חמד עמאר
לא אני לבד, שכונה שלמה היתה מנותקת וכל השכונה לא זוכתה, ואני שילמתי גם לנטוויז'ן.
ליאת זק לינצ'בסקי
נעשתה עבודה, עברו אחד אחד בעקבות ההעלאה של הנושא---
היו"ר חמד עמאר
לא זוכיתי בשקל אחד, ולא היה לי שירות יותר מחודש.
ליאת זק לינצ'בסקי
אדוני, בעקבות זה שהעלית את הנושא אני אומרת שנעשתה בדיקה ובאמת עלינו על טעות שהיתה ואני מתנצלת על כך והם זוכו וזה לא יקרה עוד פעם. מה שעשינו, שינינו דברים במערכות כדי שהמצב הזה לא יקרה עוד פעם. אדוני צודק בזה לגמרי.

בעניין של הגניבות, אני מבקשת את עזרתו של אדוני להתגייס לעניין הזה, גם בתור חבר כנסת, גם באמצעות אמצעים של חקיקה להחמרת הענישה, גם באמצעים של לקרוא למשרדי ממשלה---
היו"ר חמד עמאר
אני חושב שהמחוקק נגע בנושא והחמיר את הענישה. אני יודע שהמחוקק נגע בנושא של כל גניבת התשתיות והחמיר את הענישה בנושא. וגם המשטרה, אני חושב שמנסה לעשות את העבודה הכי טובה בנושא.
ליאת זק לינצ'בסקי
אבל הנה, עובדה שזה מכה, עובדה שזה מכת מדינה שאנחנו מתמודדים איתה. אני אומרת לך, כ-20 מ קרים מתחילת השנה עד היום רק בשפרעם, אבל יש עוד מקומות. הבאנו לפה לדיון רק את שפרעם, אנחנו מתמודדים עם זה יום יום ואני חושבת שצריך לעשות מעבר לזה. אנחנו פנינו למשרד התקשורת ולמשרד התקשורת ואני יודעת שהם פנו למשרד לביטחון פנים, לאיזה שהוא שיתוף פעולה, צריך לקרוא להפניית משאבים לעניין הזה, להגברת אמצעי האכיפה, לשיתוף פעולה בין משרדי ובמישור שלכם אנחנו מאוד נשמח לעזרה הזאת.
היו"ר חמד עמאר
בנושא הזה אני איתך עד הסוף, שצריך להפנות את כל המשאבים לנושא הזה, אבל אני לא יכול לקבל מצב שאזרח לא מקבל את השירות שלכם בגלל שנגנב איזה שהוא חלק או חתכו איזה כבל, בזק לא יכולה לתקן את זה ארבעה חודשים או שלושה חודשים.
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו מתקנים, אדוני, הכול תוקן, למעט ה---
היו"ר חמד עמאר
ואני לא יכול לקבל את מה שאת אומרת שנערך סיור כשאת לא נותנת לי תאריך של הסיור, עם מי נערך הסיור ונציג עיריית שפרעם, שהוא ממונה על הנושא, אומר שלא היה ו'אני לא מכיר את הנושא'.
ליאת זק לינצ'בסקי
היה שם נציג של עיריית שפרעם והוא גם מכיר את השם. זה שבטעות קראתי לה מהנדסת המועצה ולא ממחלקת ההנדסה, אני מתנצלת, אבל אנחנו נעביר לך את תאריכי הסיור.
היו"ר חמד עמאר
מתי תחובר אותה שכונה?
ליאת זק לינצ'בסקי
יש לנו פה בעיה של התנגדות התושבים.
פרג' חניפס
אין התנגדות של תושבים, אני חייב למחות. אדוני היושב ראש, אני חייב למחות שהיא סתם מורחת אותנו בתשובות סרק וזה לא נכון וזה בולשיט ולא מקובל עליי וזה לא בסדר. זה לא בסדר, גברתי, זה לא בסדר. העתקת עמודים זה לא גניבת חשמל. שכונת חיילים משוחררים זה לא גניבת חשמל, זה שהחוטים שלך ברצפה זה לא גניבת חשמל, זה שגובה העמודים אצלך שלושה מטרים, זה לא גניבת נחושת. זה לא נכון, את סתם מנסה להסיט את הדיון למכת המדינה. זה לא נכון, אדוני, זה לא מקובל.
היו"ר חמד עמאר
אני חושב בנושא הזה, יושב כאן סגן ראש העיר, אני מציע שבסוף הדיון תיקחי את המספר שלו, תתאמו איתו את ההגעה לשכונה.
לאה ורון
אני חושבת שזה יותר מזה, זאת תהיה החלטה של הוועדה, שנציג התקשורת ונציג בזק ייפגשו עם סגן ראש העירייה, הם יבחנו, הם עד ה-25 ליולי יגישו מסמך שמתייחס לכל הנושא. לוועדת הכלכלה יש קשר די רב עם חברת בזק ואם הם לא יגיבו לבקשות של הוועדה, הוועדה תדע מה לעשות בהמשך.
היו"ר חמד עמאר
יש לך עוד מה להוסיף?
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו נשמח אם אדוני ואם ראש העיר יצטרפו גם כן לסיור כדי לראות באמת מקרוב את הבעיות.
פרג' חניפס
אני מבטיח לך שאת לא תסיירי שם לבד בלעדיי, את תסיירי איתי ואני רוצה לראות אחד לאחד מה קורה.
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו נשמח מאוד ונשמח מאוד לשיתוף פעולה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.

אני אשמע את נציג המשרד לביטחון פנים, נציג המשטרה.
יעקב ביטון
צהריים טובים. אנחנו לא מכירים את זה כתופעה במחוז הצפוני, אולי בדרומי זה כן תופעה, השאלה עוד פעם מה אתם מגדירים כתופעה. אנחנו יודעים בחודש וחצי האחרונים על שני אירועים בשפרעם, כשאירוע אחד הבנו שהנזק הוא גדול ואירוע נוסף שהנזק שם הוא יותר קטן. באחד התיקים, יש לנו גילוי, יש חשוד שנעצר והודה בגניבה. לצערנו זה לא מוביל לחשיפה של כל התופעה. בתיק השני אני לא יכול להרחיב את הדיבור, אבל---
לאה ורון
מדובר בציוד של חברת בזק?
יעקב ביטון
של בזק.
היו"ר חמד עמאר
2 מקרים, לא 20.
ליאת זק לינצ'בסקי
לא, הוא מדבר על החודש האחרון, אני יכולה לתת לך פה רשימה מינואר, של 20 מקרים.
יעקב ביטון
יכול להיות שאצלך רשומים 20 מקרים, לא על כל המקרים אתם מתלוננים, יש פערים בדיווחים שלכם לעומת הנתונים שלנו. אני יכול להגיד שבמחוז הצפוני אנחנו נפגשים אחת לחודש עם כל נציגי התשתיות בישיבה משותפת של מקורות, חברת חשמל, בזק, ואנחנו עושים דיון ומקבלים נתונים. אנחנו לא מתרשמים מהדיווחים של כל חברי הישיבה הזאת על תופעה, אנחנו לא מתרשמים שזו תופעה. נהפוך הוא, אנחנו מדווחים שיש ירידה בתופעה. כדי לטפל בתופעה רק בגלל הנזקים שנגרמים לציבור, עוגמת הנפש שנגרמת לציבור, הוטל על יחידת משמר הגבול, יחידה שנקראת ארז, להתמקד בתיקים האלה. אם אתם מגישים תלונות, אנחנו מטפלים בתלונות---
ליאת זק לינצ'בסקי
על סמך מה הנתונים מראים ירידה?
יעקב ביטון
דיווחים, הוועד שלכם יושב איתנו בישיבה.
ליאת זק לינצ'בסקי
בדרום הקימו צוות מיוחד לעניין הזה.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו מדברים על הצפון עכשיו.
ליאת זק לינצ'בסקי
לא, אני אומרת שאולי הוא מתבלבל עם הדרום, בדרום יש ירידה. בצפון לא.
יעקב ביטון
לא, דווקא בצפון אנחנו מתרשמים שיש ירידה, כי יושבים קציני הביטחון של גופי התשתיות ואנחנו משווים נתונים שלכם ועוד הנתונים שיש לחקירות. כלומר אם הגשתם תלונה, אז זה יהיה רשום, לא הגשתם תלונה, אז אנחנו לא יודעים על זה ויכול להיות שיש תלונות שאתם לא דיווחתם או החלטתם שזה לא מצדיק טיפול משטרתי. איך שאמרת, אתם לא מסוגלים לשמור על כל התשתיות שלכם, אתם מצפים שאנחנו נשמור לכם על התשתיות? אנחנו לא מסוגלים. יש לנו מיליון ואחד נושאים שאנחנו צריכים לטפל בהם, יש לנו תופעות של---
ליאת זק לינצ'בסקי
זה בשטחים ציבוריים, לא בשטחים פרטיים. אז מי ישמור עלינו, אם לא המשטרה?
יעקב ביטון
לא, אנחנו לא שומרים על הרכוש שלכם, אנחנו לא שומרים על רכושו של אף אחד באופן פרטי, אנחנו מטפלים ומנסים למנוע גניבות, אבל להציב שמירה על קו בזק, זה לא מתפקידנו. אבל אני מוכרח להגיד שכל נציגי הגופים שמשתתפים בישיבה אחת לחודש, אנחנו אחת לחודש, לא אחת לשנה, אנחנו מקפידים, כל אחד מציג את הנתונים שלו, אנחנו מנסים לעלות על תופעות, על מוקדים, אם יש מוקדים, אנחנו מרכזים את האכיפה ואת הפיקוח באותם מוקדים ואנחנו מנסים למצוא פתרונות של התייעלות, כמו האיתורנים שמוצבים על כבלים, שברגע שנפתח מכסה או כבל נמשך, זה מיד מתריע ואנחנו מריצים לשם מי שנמצא הכי קרוב כדי לתת פתרון. אני יודע שבוואדי ערה היה ניסיון כזה ואיתות כזה הביא לאזעקת הפקח של בזק, או של חברת חשמל, לא זוכר בדיוק, ושל המשטרה והם הגיעו מהר וטיפלו בזה. חייבים לייעל את האבטחה כי לצפות שהמשטרה תעשה סיורים על קו בזק ואחרי זה על קו חברת חשמל, אנחנו ממש לא מסוגלים לעשות את זה, זה לא ביכולתנו. בחקירה, כמו בחקירה, זה עניין של התפתחויות, ראיות, אי אפשר להביא על סמך שמועה מישהו לדין, צריך להביא ראיות, זה לא מלאכה קלה להביא ראיות. משתדלים.
היו"ר חמד עמאר
הנציגה של הצרכנים.
מיטל בשאר
אני קודם כל מזועזעת מהמקרה של שפרעם שמזה חודשים רבים צרכנים מנותקים מהשירותים. מדובר פה בשירותים בסיסיים, שירותי תשתית. אנשים עובדים בבית, אינטרנט, שירותי טלפוניה. מדובר פה בסיכון חיים, יש לחצני מצוקה, אנשים רוצים להזעיק עזרה, זה פשוט לא להאמין מה שקורה. אותו דבר קרה ביישוב כמון, אבל רק בעשרות בתים ולא בחודשים, כמו במקרה הזה, וגם הצרכנים של היישוב כמון לא קיבלו פיצוי, כי כנראה לא נערכו לזה לפני הישיבה הזאת, אבל פיצוי הם לא קיבלו. בפועל לא ניתן לקבל מצב כזה שצרכנים נופלים בין הכיסאות. יהיה אשר יהיה, בזק מחויבת לצרכנים לתקן את התקלות במיידית. הצרכנים עצמם משלמים בגין השירות הזה. כאשר צרכן לא יעמוד במחויבות שלו כלפי חברת בזק, בזק תפעיל עורכי דין, הוא ישלם על עורכי דין, הוא ישלם ריביות וישלם את כל הנזקים האלה. בזק, גם כשהיא מציעה פיצוי לצרכנים בגין הימים האלה, זה לא פיצוי, בזק, כמו שסלקום עשה, צריכה לעשות בגין יום אחד שהפסידו, זיכתה את הצרכנים שבוע ימים. כאן צריך להיות אותו דבר, על אותו משקל. בפועל מה שקורה, צריך לזכות אותם והפיצוי, שקוראים לזה פיצוי, זה לא פיצוי, הם מחזירים להם את הכסף שהם שילמו ולא קיבלו את השירות וזה אינו משקף את הנזק האמיתי שנגרם לצרכנים. היום, לצערנו, על פי רוב, על פי חוק, בזק לא נושאת באחריות בכלל, כי זה נקרא עקב חבלה, בפועל צריך לחייב אותה כי נגרמים נזקים חמורים לצרכנים אשר אי אפשר לאמוד אותם אפילו. זה מה שאני רוצה להגיד.
יעקב ביטון
אני רוצה להוסיף עוד הערה, ברשותכם, למה שהעלה ידידי פרג' בנושא של העמודים במרכזי כבישים. אני לא מדבר על חניות, אני מדבר על מרכזי כבישים ואני עד היום זוכר את העלייה מכיבוי אש בשפרעם לכיוון מרשאן, שעמוד באמצע הכביש. זה מפגע תעבורתי שצריך להתייחס אליו ולתת להם, אי אפשר להשאיר את העמודים האלה באמצע הכביש, אני רואה את זה הרבה במגזר, צריך לטפל בזה.
היו"ר חמד עמאר
ודווקא במקרה של עיריית שפרעם, ששילמה עבור העתקת העמודים וגם לא מעתיקים אותם.
יעקב ביטון
זה מפגע תעבורתי מאין כמותו, עמוד באמצע הכביש.
ליאת זק לינצ'בסקי
מאוד הופתעתי ומצער אותי לשמוע שמשטרת ישראל לא יכולה להגן עלינו בשטחים ציבוריים. בזק עושה הרבה וגם משתפת פעולה עם המשטרה. אני מבינה את מצוקת המשטרה, שאין כוח אדם, אבל עדיין---
יעקב ביטון
לא, לא מצוקת כוח אדם.
ליאת זק לינצ'בסקי
זה כן עדיין תפקיד המשטרה. בזק עושה סיורים, בזק משתפת פעולה, ודרך אגב, אותו אחד שנתפס נתפס בזכות פעולות שבזק עשתה ודרך בזק. הוא נתפס בסוף על ידי המשטרה כחוק, אבל מי שראה אותו ואיתר אותו היו עובדי בזק. אנחנו כן ובהחלט מצפים שבשטחים צביוריים המשטרה כן תגן איח אפשר לשים שרשרת אנושית לאורך כבל, זה ברור. אני לא מצפה שאתה תעשה את הסיורים במקומנו, שהמשטרה תעשה במקומנו את הסיורים, אבל בהחלט זה תפקידה של משטרת ישראל ואני חושבת שכן עשו נכון בדרום שהקדישו לזה, הקימו יחידה או צוות שמטפל בנושא ומאז גם בבזק רואים ירידה באמת בהיקף החבלות והגניבות.
היו"ר חמד עמאר
מהדיווח שקיבלתי מנציג המשטרה, גם בצפון יש ירידה למרות שלא הקימו יחידה.
ליאת זק לינצ'בסקי
אנחנו לא רואים את זה, אנחנו לא רואים ירידה, אנחנו רואים עלייה ב-2011 לעומת---
היו"ר חמד עמאר
נציג המשטרה קיבל את הדיווח מהקצין וקצין המשטרה קיבל את הדיווח מחברת בזק.
יעקב ביטון
זה קצין הביטחון שלכם וקציני ביטחון של חברת חשמל ו---
לאה ורון
סלחי לי, גב' זק, עם כל הכבוד, המשפטים של 'אנחנו כן רואים', 'לא רואים', צריך לבוא לוועדה עם נתונים, באיזה חודשים נפגע לכם ציוד, מה קרה, מתי הגשתם תלונות למשטרה.
ליאת זק לינצ'בסקי
יש לי רשימה.
לאה ורון
אז תקריאי בבקשה, מתי הגשתם תלונות למשטרה, במהלך ששת החודשים האחרונים.
ליאת זק לינצ'בסקי
אין לי פה את התאריכים של הגשת תלונות למשטרה, אבל אנחנו בדרך כלל מגישים... אנחנו נעביר את הכל מסודר לוועדה.
יעקב ביטון
יכול להיות גם נזק שנגרם כתוצאה מתאונה בגלל שעמוד באמצע הכביש, אבל זה לא...
משה בר
שמי משה בר ואני יושב ראש נכים למען נכים. אני רוצה לחזק את הדברים של החברה שלנו שאמרה, יש לנו ניתוקים רבים, אם זה באינטרנט ובכל מיני דברים וכשאנחנו מרימים טלפונים לבזק, הם אומרים 'תעשו מה שאתם רוצים, יש לנו שלושה ימים על ניתוק שאנחנו חייבים לפצות אתכם', ואם הם רוצים לתת לנו פיצוי הם נותנים פיצוי כזה שזה צחוק, שלא כדאי לקבל אותו בכלל והם מרגישים את עצמם שאנחנו מחויבים להם ולא הם מחויבים לנו. אנחנו משלמים די יקר על הדברים ואנחנו מקבלים שירות מתחת לכל ביקורת. לכן צריך לצאת מפה, מהוועדה, תיקון אולי לחוקים האלה. חוקקו רק על ניתוק של שלושה ימים, לעשות את זה על ניתוק מהרגע הראשון. האזרח לא צריך גם לשלם וגם לא לקבל את מה שהוא משלם. אני חושב שזה דבר חמור ביותר וזה לא חשוב אם זה ניתוק של שעה או ניתוק של יומיים או ניתוק של יום. אנחנו, בייחוד הנכים, שאנחנו צריכים את האינטרנט, והחירשים והאילמים שהכל שלהם זה האינטרנט והם הראשונים שנדפקים מכל זה. אני שמעתי שגם על כפרים ואזורים בצפון, שיש שם נכים והם לא מחוברים, זה הדבר הכי גרוע שיש.
לאה ורון
אדוני, ועדת הכלכלה כוועדה איננה יכולה להגיש הצעות חוק. לעומת זאת אתם יכולים לפנות למי מחברי הכנסת לעניין אותם בלבחון את המועדים שהוקצבו על ידי הוועדה הזאת בתקנות לחברת הבזק ולבחון בהצעת חוק לקצר את המועדים.
משה בר
אני מוכן לעשות את זה, רק עכשיו שמעתי את הבעיות האלה ואני מוכן לפנות ולעשות את הדברים האלה.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.

אני מסכם את הדיון. לפני שאני אסכם, אני לא שמעתי באמת תשובות ברורות מבזק, הייתי מצפה שבזק יכין את עצמו יותר טוב לישיבה ולהגיע עם תשובות, עם תאריכים, עם מועדים, עם מתי הוא יפתור את הבעיה. על כל מה שהועלו כאן הייתי צריך לקבל תשובות.
ליאת זק לינצ'בסקי
כל מה שהיה חסר אנחנו נעביר, אדוני.
לאה ורון
גברתי, את לא יכולה להפריע ליושב ראש.
היו"ר חמד עמאר
קודם כל אני מזמין את המנהל הכללי של חברת בזק לקרוא את הפרוטוקול. שיקרא את הפרוטוקול של הישיבה הזאת, שיידע בדיוק מה קורה בשפרעם, אם הוא לא הגיע לכאן, ותובע מנציג משרד התקשורת ונציג חברת בזק להיפגש עם סגן ראש עיריית שפרעם ונציג עיריית שפרעם ולבחון כל אחד מהנושאים שהועלו כאן בוועדה ולהגיש לוועדה עד ה-25.7.2011 מסמך המתייחס לכל אחד מהנושאים שהועלו ופתרונות שנמצאו.

שתיים, אני פונה לחברת בזק לפטור את התושבים, שכל תושב שמנותק מבזק לא ישלם, לא את האחזקה ולא את האינטרנט. אם אתם לא תחשבו על פיצוי הולם לאותם אזרחים שמנותקים, אנחנו כמחוקקים נצטרך לחשוב על איזה פיצוי אתם תצטרכו לשלם לאדם שמנתקים אותו לא ליום או יומיים, חודשים, איזה פיצוי הוא צריך לקבל ואני מקווה גם לשמוע על חיבור אותה שכונה בשפרעם.

תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:08

קוד המקור של הנתונים