ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 04/07/2011

שכר שוטרים

פרוטוקול

 
PAGE
21
ועדת הפנים והגנת הסביבה

4.7.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 410
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, ב' בתמוז התשע"א (4 ביולי 2011), שעה 11:00
סדר היום
שכר שוטרים – בהשתתפות: השר לבטחון פנים ח"כ יצחק אהרונוביץ
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – מ"מ היו"ר

אריה ביבי

אבישי ברוורמן

ניצן הורוביץ

חמד עמאר

יוחנן פלסנר
מוזמנים
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ

יעקב גנות


- מנכ"ל המשרד לביטחון פנים

אודי שלוי


- רמ"ט השכר לביטחון פנים

עו"ד יואל הדר

- יועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים

תג"ד מתי שולץ

- רמ"ל תכנון, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון פנים

נצ"ב עופרה בר טוב

- ראש יחידה לתכנון ושכר, המשרד לביטחון פנים

אילנה ליבוביץ

- המשרד לביטחון הפנים

ניר רייס


- סגן בכיר לממונה על השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

מאיר בינג


- משרד האוצר

יאיר אידר


- רפרנט ביטחון פנים באגף התקציבים, משרד האוצר

אביגיל שררה

- מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה וערכה
ר.כ. חבר המתרגמים בע"מ
שכר שוטרים – בהשתתפות
השר לבטחון פנים ח"כ יצחק אהרונוביץ
היו"ר אמנון כהן
אני פותח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. הנושא הוא שכר שוטרים וזה למעשה דיון ההמשך. אני כמצוות יו"ר הוועדה הקודם, שם את הנושא הזה על סדר היום. אני מקדם בברכה את השר לביטחון פנים, מכובדי, יצחק אהרונוביץ, חבר הכנסת, שגם הוא שם את הנושא הזה בראש סדר העדיפות, שיש לו המון המון עבודה בהרבה מאד תחומים והנושא הזה כמובן חשוב גם לחברי חברי הכנסת, שגם הם ביקשו ממני שנקיים דיון המשך, לראות איפה הדברים עומדים.

אני רוצה גם לציין שהיתה לי פגישה מקדימה עם משרד האוצר, להתעדכן איפה הדברים עומדים. אני דווקא הבנתי שיש משא ומתן די מתקדם בנושא הזה, אבל את התוצאות אנחנו עדיין לא רואים ולכן אנחנו רצינו להתעדכן כוועדה ולהיות לעזר גם לשר, גם למשרד האוצר – לראות איפה יש עדיין אי הבנות – על מנת שהדבר הזה יתקדם. כי לא יכול להיות שהשוטר והשוטרים שבאים במגע ראשון עם האזרח, שבעיקר הם שוטרים שבתחילת הדרך, שוטרים זוטרים, איך שהם נקראים, או נקראים – הליבה - שוטרי הליבה בישראל - ירוויחו שכר שהוא שכר בושה וכתוצאה מכך, כמובן, הצעירים שלנו, שמשתחררים מהצבא, זה בכלל כמעט לא אפיק שהצעירים רוצים להשתלב בו, כי כבר יש להם אינפורמציה, לאחר אימונים כאלה ואחרים שהם יעברו בשביל להיות שוטרים, כמה שכר הם יביאו הביתה. מדובר באנשים צעירים שבתחילת הדרך כבר רוצים כמובן להקים משפחה, להיות עם הילדים ולהרוויח שכר של כ-5,000 ₪ ולעמוד בפרונט.

על פי מסמך שעוד הוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עוד בדיון הקודם לגבי הנתונים, אנחנו רואים שהשוטר הממוצע, ההשקעה שלו 47.5 שעות בשבוע, שהוא משקיע וזאת למעשה כאשר כל המשק עובד בסביבות ה-40-41 שעות. אנחנו גם רואים את השכר של שוטר, כאשר הוא בסביבות 5,000 ₪, ויש פה, ראיתי, השוואה בין 10 מדינות שנבחרו בעולם, המדינות שלמעשה דומות באופיין למדינת ישראל ואנחנו נמצאים בדירוג הכי הכי נמוך של אותו סקר, כאשר אנחנו גם מדברים שהשכר של שוטר, הוא בסביבות 68% משכר ממוצע במשק. כמובן, אנחנו ראינו גם בדיון הקודם, הנושא עלה, שהשכר של שוטר הוא שכר גלובאלי, בלא להתחשב בשעות נוספת, בסופי שבוע, שישי שבת, חגים ולמעשה בהקצפות שהמדינה מטילה על המשטרה, לעשות כל מיני עבודות, כל מיני בנושא של ביטחון שוטף, להקפיץ את השוטרים באמצע הלילה, באמצע החג וגם בעבודה השוטפת מוקפצים ואף אחד לא נותן על זה את הדעת מבחינה כספית. זאת אומרת, הוא בא כשליחות, אז יש גבול גם לשליחות, כמה בן אדם יכול להתנדב ולזה אנחנו כמובן מכוונים.

עוד דבר ששמנו לב אליו, אולי מצד אחד זה טוב – שהם לא מאוגדים כוועד כזה או אחר – לכן כביכול המדינה יכולה לעשות מה שהיא רוצה ואני גם אומר כאן בבית הזה, בוועדה הזאת, גם קודמי אמר את זה ואני מחזק את זה – שאנחנו חברי הכנסת, אנחנו וועדת העובדים של שוטרי מדינת ישראל ואנחנו נעשה את המאבק בשבילם, כי אנחנו שולחים אותם כחוד החנית של החברה לעמוד מול הפשיעה, מול כל מערכת הסמים של המדינה, מול כל הדברים הכי קשים של החברה הישראלית ולא יתכן שהם ישתכרו משכורות רעב כאלה. לכן, אנחנו כולנו מתגייסים על מנת לפתור את הבעיה הזאת.

אני יודע, כבוד השר, שמת את זה בראש סדר העדיפות ואתה עושה מלאכתך באופן מסור, אבל אני רוצה להתייחס לגבי הדיון הקודם בוועדה ויצאו כאן ואני קראתי את כל הפרוטוקולים ואני באמת משבח את העבודה של כולם. יחד עם זאת, היה סיכום דיון שלמעשה הוועדה קוראת, כתוב בסיכום דיון, הדיון האחרון שהיה בנושא הזה ב-13.7.2010, כמה זמן עבר?
קריאה
שנה.
היו"ר אמנון כהן
יפה. הוועדה קוראת למשרד האוצר ליישם את ההצמדה המלאה בדבקות לשכר בצה"ל, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה ש' 33. הוועדה קוראת למשרד האוצר להשיב מיד את הכספים שלא שולמו לשוטרים ולסוהרים ובעיקר את תוספת אי הקביעות שניתנת לאנשי הקבע בצה"ל. הוועדה קוראת למשרד האוצר לנהוג באחריות רבה ולהבין שחלה עליו אחריות עצומה וחובת זהירות בגלל מעמדו כרגולטור, שאין מולו כוח עובדים מאורגן. עוד משהו שאמר יו"ר הוועדה – אמר ועשה – הוועדה תגיש הצעת חוק פרטית לשיפור שכרם של השוטרים והסוהרים. הצעת החוק הזו עומדת והונחה על שולחן הכנסת ואני לא הספקתי עדיין לדבר עם מציע החוק, שהוא יו"ר הוועדה קודם, חבר הכנסת דוד אזולאי. הצעת החוק: הצמדת שכר שוטרים וסוהרים לשכר משרתי קבע בצה"ל, תיקוני חקיקה. כנראה הממשלה מתנגדת, לכן כנראה זה עלה לוועדת שרים ועדיין זה לא אושר, אבל אני אומר שהצעת חוק זה בא בסוף. אם אין לנו ברירה.

לכן, אדוני השר ומשרד האוצר והממונה על השכר, שהנציגים שלהם נמצאים כאן, אם אנחנו נראה שהדברים מתקדמים ואני התרשמתי שתוך שבועיים שלושה יש פתרון סופי לנושא הזה. אני רוצה להתעדכן בוועדה ואם לאו כבוד השר, כבוד חברי הכנסת, אנחנו נפעל בכלים העומדים לרשותנו על מנת לסייע ולקדם את הדברים הללו, עד כמה שאפשר יותר מהר.

מה שכן, היה גם איזה שהוא הסכם שהייתי רוצה להתעדכן לגביו, הסכם שנחתם ביוני 2008 במשרד לביטחון הפנים, מול המשטרה ושירות בתי הסוהר, שדיבר על מענקים מסוימים ואף שילמו מענקים ל-4,200 שוטרים, על חשבון הסכם שכר של 10,000 ₪ חד פעמי, שאז שולם. הבנתי שההסכם הזה לא המשיך כי היו כל מיני דברים.

גם הנושא של מנגנון ההשוואה של השכר של השוטרים והסוהרים לצה"ל – איפה זה עומד – האם זה המודל הנכון והטוב, כי הבנתי שיש מבחינת תפיסה או מבחינת הדרך שבה אנחנו מחשיבים את השכר, לא דומה מבחינת דרגה – סג"מ או סגן של קצין בצבא – לאותו בן אדם שהוא שווה בדרגה לשוטר או קצין שהוא מגיע למעשה כבר לשלב הזה של קצונה, כבר עם משפחה ובגיל יותר מבוגר. זה לא קנה מידה מתאים. יכול להיות שיש מנגנון אחר או מודל אחר, לנו הכל בסדר. אנחנו מסכימים להכל, שבמבחן התוצאה – שכר השוטר יגיע ל-7,000-8,000 ₪ לפחות בהתחלה, שנוכל לגייס אנשים איכותיים לשורות של המשטרה, לתת להם גם הרגשה טובה וגם הם יהפכו להיות ככה מול האזרח שתהיה להם המוטיבציה, מעבר לזה שהם עושים איזו שליחות, אבל גם צריך ללכת גם למכולת, לקחת משכנתא, לעמוד מול מחויבויות. לכן יש לך שותפים אמיתיים פה בוועדה ואני גם רוצה להגיד לשוטרים, לנשות השוטרים, שאנחנו עומדים פה לעזור לדברים האלה, עד כמה שאפשר, יותר מהר, כמה שיותר מהר וייטיב כמובן גם לגבי הגיוסים וגם לאלה שלא יפרשו למקומות אחרים, אנשים איכותיים, כי לאחר שהוא עובר תהליכים כאלה, הבנתי, רובם בורחים למקומות אטרקטיביים יותר, איפה שהשכר יותר גבוה ואז המדינה משקיעה בזה כשמונה חודשים על הכשרה על הדברים, זה הרבה הוצאות ואז הבן אדם האיכותי, שבנית אותו היטב, הולך פתאום למגזר אחר, שאתה השקעת בו והוא הולך להרוויח במקום אחר.

מכאן אני אתן לכבוד השר להגיד את העמדה שלו, איפה הדברים עומדים מבחינתנו, שאנחנו רוצים ללמוד את הדברים ואז גם נשמע את חברי הכנסת ואת משרד האוצר ואת הארגונים שרוצים לבוא ולדבר, בשמחה רבה. בבקשה, כבוד השר.
השר יצחק אהרונוביץ
בוקר טוב. אדוני יושב הראש, חברי חברי הכנסת, הנציגים מהמשרדים השונים, כמובן משרד האוצר, שנמצאים פה. אני רוצה לפתוח ולומר שא' אני מאד שמח שאתה מקיים את דיוני המעקב, שזה בראש סולם העדיפויות שלך. אני מחזק אותך וגם את הקודם לך, שאתם עושים רבות עבור השוטרים והסוהרים.

לצערי, אני מעל שנתיים שר לביטחון הפנים, לא צלח. המשימה לא צלחה. העמדות של האוצר הן קשוחות מאד, לא התקדמנו במילימטר אחד, למרות המשא ומתן 'כאילו' שנערך. זה הכל מבחינתי זה דברים שנותנים תחושות. מעשים בשטח – שום דבר לא נעשה – ואנחנו ושוטרי משטרת ישראל והסוהרים, חיים במצב עלוב, בושה למשטרת ישראל, בושה לעם ישראל ולסוהרים שנמצאים, שאלה הם שוטריה וסוהריה, שלא מצליחים לתת את השכר הראוי לשוטרים ולסוהרים.

השוטרים והסוהרים מקבלים 5,000 ₪. שכר התחלתי של השנים הראשונות. זה אותם שוטרים שנורים ברחובות נהריה. זה אותם שוטרים שמפזרים הפגנות פה בירושלים, הערב ואתמול ושלשום. זה אותם שוטרים שנמצאים בהר הבית. אותם סוהרים ששומרים על האסירים הביטחוניים ועוד רבות משימות המשטרה. אני מקבל הרבה סימפטיה, אני מקבל זלזול ממשרד האוצר, מההתייחסות שלהם כלפי וכלפי המשרד. מושכים אותי באף, גוררים אותי כבר שנתיים וחצי ללא שום פתרון וכך אנחנו באים לכאן, לדיון הזה.

אני הייתי נאלץ ללכת ולקדם הצעות חוק פרטיות של חבר הכנסת אזולאי, של שלי יחימוביץ', של חיים כץ ועוד מישהו שהיה שם ואמרתי שאני מקדם את זה בוועדת שרים לחקיקה. התארגנו שם שרי הליכוד נגדי, בראשותו של ראש הממשלה, כדי להפיל את הצעת החוק. לטעמי, אני חייב להוביל את זה, כדי לאפשר התארגנות לשוטרים, שיהיה להם ועד. כי אם הוועד היום, השר והמנכ"ל לא הצליחו ואני אומר את זה בצער רב – לקדם את כל הנושא של שירות, שכר ותנאי שירות – אולי הוועד יעשה את זה, כמו שבכל מקום. רק לא מזמן היה פה ועד הרופאים, ראיתי. ראיתי את ועד הכבאים שמשבית כל פעם. יש וועדים שיודעים לעבוד יפה, משביתים, ההסתדרות תומכות. איפה אנחנו נמצאים? איזו הפקדות פה, איזו מדינות זאת? יש אחריות. לי יש אחריות כלפי השוטרים והסוהרים ואני אומר לכם רבותי, אני מרגיש שלא התקדמנו, אני לא מצליח לפרוץ את הסכר של האוצר, הם מאיימים עלי בכל מיני איומים - שאני לא אקבל אותם - כדי שיקדמו את נושא השכר. איפה אנחנו נמצאים?

את הדברים האלה אני אומר בחומרה ואני אומר את זה בצורה גלויה – חייבים – אני אומר לך יושב הראש – חייבים לפרוץ את המחסום הזה. פעם אני סוגר עם אגף התקציבים, אומרים לי תלך אחר כך לאגף השכר. אני יושב עם אגף השכר, שולחים אותי לאגף אחר. מספיק עם הדברים האלה. יושבים פה הנציגים הבכירים שלהם. מספיק עם זה. בינתיים ישנם שוטרים שאין להם מה לאכול בבית. 5,000 ₪. תראו מה קורה עם הילדים שלהם בפעוטונים, תראו מה קורה בגני הילדים. על מה אנחנו מדברים? משרתי ציבור ומשחקים ועוד דיון ועוד דיון ומושכים אותך ותיתן פה ותוותר שם. מספיק. לא על גבם של הסוהרים והשוטרים.

אני אומר את זה בכאב ואני אומר את זה בצורה נחרצת – צריך להפסיק עם זה. צריך לקדם את זה ואם לא – לקדם את הנושא של הצעות חוק פרטיות, כדי שיהיה באמת ארגון למשטרה ולסוהרים, כדי שיתנו להם את מה שמגיע להם. על מה דרשנו? על מה דרשנו? אתם יודעים מה הדרישות שאנחנו היינו מוכנים להתפשר עם האוצר? על 7,000 ₪. לא על 8,000. על 7,000 ₪. אמרתי, אני מוכן מחר לחתום, שיהיה 7,000 ₪. איפה זה עומד? אנחנו ניתן לך 5,500, 6,100, מספיק עם זה כבר. מספיק. יש גם אחריות כלפי אנשים. כל אחד שהולך הביתה שיסתכל על השוטרים ועל הסוהרים שלו. זה לא שלי, זה של עם ישראל.

המשימות הן רבות ואני אומר לכם, חייבים לעשות מעשה. אני מבקש ממך, יושב הראש, יחד עם חברי הכנסת, תעזו לי לקדם את הנושא הזה. אני באמת מבקש בקשה – לפרוץ את המחסום הזה. עם שר האוצר דיברתי, עם האגפים דיברתי, עם ראש הממשלה מספר פעמים. מכולם הרבה סימפטיה קיבלתי – כן, אתה צודק, אנחנו חייבים לשנות. חייבים לתקן. כלום לא נעשה. כלום, וזאת הבושה.

אני מבקש ברשותך לאפשר גם למנכ"ל לדבר.
היו"ר אמנון כהן
וודאי, וודאי. כבוד השר, הפתעת אותי, כי כשאני ישבתי עם האוצר, ישבתי עם מאיר בינג מהאוצר, הוא בתפקיד בכיר באוצר ואני הבנתי שאוטוטו דברים עומדים להיסגר, כך התרשמתי.
השר יצחק אהרונוביץ
גם אני חייתי בחלומות האלה.
היו"ר אמנון כהן
אז אני חדש בתפקיד הזה, לא חדש פה בבית. לכן אנחנו נפגשים עם מאיר גם בכל מיני ועדות אחרות ולכן לא כדאי למתוח יותר מדי את החבל. כבוד השר דיבר מקירות ליבו ואני חושב שהוא הביע את כאבן של כל המשפחות של השוטרים והסוהרים ואם הוא לא יעשה זאת הוא יחטא לתפקיד שלו – ואני מחזק את ידיך - אתה לא לבד. אני אומר לכם, אם לא תגיעו להבנות אז יהיו חקיקות. בסוף תבואו להתאגדות של השוטרים. תביאו את זה כך פשוט, אין ברירה. אם אתם לא תטפלו זה יבוא. לא יבוא כך – יבוא אחרת. אז אני אומר, אני כמדינה מסתכל כרגע, לא חושב שצריך שהשוטרים יתארגנו, כי אנחנו לא רוצים להגיע לזה, כי אני חושב שיש להם משימות לאומיות. לא יהיה מחר מצב שיש לנו משימה שאנחנו רוצים לשלוח אותם והם יגידו – אנחנו שובתים היום – לא נגיע לזה, אבל תביאו אותנו לזה. אין ברירה.

אז לכן, אנחנו כרגע אומרים חברי הכנסת, אנחנו ועד העובדים של שוטרי ישראל. השר אומר – אני – כאבם זה כאב שלי. אז זה כרגע במצב הזה. לא הרבה זמן זה יהיה. לא תתנו לזה את היד, לא תפתרו את הבעיה – אני אומר לכם – תוך שבועיים שלושה הנושא יהיה אחר לגמרי, אני אומר לכם באחריות. אני יושב ראש ועדה, אני ארתום פה את הבית הזה, את כל השרים, כמו שהוא דיבר, שרים מסוימים מסיעה שונה, יש לנו אינטרסים משותפים בכל מיני דברים. אנחנו נגרום שהם יתמכו בהצעת החוק הזאת ואנחנו נלווה את זה עד הסוף, בסוף קשה לבטל חוק, אתם יודעים. אמנם חוק עזר אם תנסו לעשות, אבל גם בזה נעמוד.

לכן אני אומר, מאיר, אני התרשמתי מכנות ליבך ואני מכיר אותך. אני עבדתי איתך בשיתוף פעולה בוועדת כספים ואני מבקש ממך שהאמון שיש בינינו לא ייפגע. אתה אמרת לי שזה אוטוטו צריך להיגמר. אני מבקש, במהלך כמו שאז אמרת לי, בערך חודש ימים, עברו כבר שבועיים ואני רציתי לעשות דיון בוועדה להתעדכן. רציתי להקדים את החודש לשבועיים. אמרתי, אולי תוך שבועיים תבוא לנו בשורה ונגיד תודה רבה על הדיווח, השוטרים יוצאים למשימות והכל בסדר. אני מבין שהדבר לא כך, לכן עוד שבועיים, כפי שאתה אמרת, חודש. עוד שבועיים יהיה חודש. אם עוד שבועיים הנושא לא סגור – אתה תראה אותנו בהתארגנויות אחרות - שונות וקשה לעצור את הגלגל אחרת כך, קשה לחזור בנו אחר כך, כי אנחנו הולכים על זה עד הסוף, כל סיעות הבית. פה אין אחד שיגיד, פה זה סיעתי, פה מפלגתי, כי זה האנשים מיטב הבחורים שעומדים בחוד החנית ואנחנו חייבים לתת להם את הגיבוי. הגיבוי כרגע אנחנו נותנים בוודאי, כמדינה נותנים גיבוי, אבל השכר קצת, אני חושב 7,000 ₪ שהוא מוכן ואני לא מסכים איתך, אבל אני אומר – הרע במיעוטו – בינתיים בואו ניקח את זה, גם אני איתך. בואו נתחיל, השוטר המתחיל שיתחיל ואז לאט לאט יעלה בסולם.

עוד מנגנון אני רוצה – שלא כל אחד שמתגייס למשטרה - ישר הוא יחפש לקבל את הקצונה בשביל לעלות בסולם הדרגות, בסולם השכר. אנחנו רוצים לשמור את האנשים הטובים – למטה, בשכבות האלה של סיורים, לתת ביטחון לאזרחים, שידעו גם לדבר ולתקשר ושלא אחרי תקופה מסוימת ישר הם בורחים, כי השכר לא מחזיק אותם. או בורחים מהשירות או בורחים לקצונה או לתפקידים אחרים. לכן, לתת לזה את הדעת שלשמור אותם, ברובד הזה שלפחות מספר שנים הם יתנו את המענה לטובת האזרח, אבל שיהיה שכר הולם, שנשמור עליהם.

בשלב הזה, קח את זה ברצינות, כי הוא דיבר על התארגנות, אנחנו ניתן לו את כל הגיבוי, כי יש פה הצעות חוק, אנחנו בינתיים מחכים. אם לא – אנחנו מתקדמים.

אני אתן לראשון מחברי הכנסת, שהוא גם הבנתי יושב ראש השדולה של השוטרים והסוהרים וגם יש לו תפקידים שהוא עשה בעבר, מכיר את הארגונים האלה מלפנים ולפני.

אריה ביבי, בבקשה, מספר דקות.
אריה ביבי
אדוני יושב הראש, כבוד השר, חברי חברי הכנסת, אני שמח שיש שר שהוא גדל במשטרה והוא יודע מה זה משטרה והוא יודע מה זה עבודת משטרה. זאת פעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שיש שר כזה ואנחנו רואים איך שהוא דיבר.

אני גם מודה ליושב הראש, שהוא מכיר את מצוקת השוטרים. אנחנו דיברנו פה לפני שנה. ישבנו באולם למטה של ועדת הפנים לפני שנה. יושב הראש היה חבר הכנסת דוד אזולאי וכולנו גם דיברנו מקירות ליבנו. הקריאות היו קריאות זעקה, קריאות של הצילו, אותן קריאות. אני חושב, שמה שקורה, אני יכול רק להגיד, יש איזה פתגם ברומנית שאומר – שהבית נשרף והסבתא מסתרקת. זה מה שקורה בדיוק – הבית נשרף והסבתא מסתרקת. כולם זועקים, כולם רואים מה שקורה לשוטרים, כולם רואים איך שעבריין אחד, כמה שוטרים אתה צריך בשביל עבריין אחד? כולם רואים מה שוטר צריך לעשות בשביל להיות שוטר.

אדוני, עם כל הכבוד לשר ולמנכ"ל ולכולם, היום, אם אתה מביא לו שוטר רובאי 2 הוא לא יקבל אותו. למה? בכדי שהרמה תישאר רמה. אם אתה מביא לו שוטר עם השכלה של 10 שנות לימוד – לא יקבלו אותו – כי הם רוצים היום תיכון. אם אתה מביא לו שוטר עם מצב בריאותי לא טוב - לא יקבלו אותו. אם הוא לא עובר גיבוש – לא יקבלו אותו. זאת אומרת, בשביל להיות שוטר אתה גם צריך להיות איני (IN) בחברה.

מה אתה מקבל? שכר המינימום היום עומד על 4,100 ₪. השוטר מקבל 5,000 ₪. 5,000 ₪ - מדובר בשוטר שהוא אחרי צבא, שרק התחתן, הקים משפחה, יש לו ילד, הילד בגן, אני יודע מה, כי יש לי נכד כזה - 3,000 ₪. תוסיף על זה משכנתא, אין היום זוג צעיר שאין לו משכנתא. אם אין לו משכנתא אז יש לו שכר דירה. תוסיף על זה שכר דירה, שכר דירה זה 3,500-4,000 ₪, או משכנתא לחילופין, זה 2,700 ₪. לאחר מכן – ארנונה, חשמל, מים ---
קריאה
וצריך גם לקנות קוטג'. לא כל יום, אבל---
אריה ביבי
אתה מגיע עם הכלכלה – בין 8,000 ל-9,000 ₪. אם גם הוא ואשתו ובדרך כלל הם מכירים במשטרה, אז הוא ואשתו מגיעים ל-10,000 ₪. אם הם מרוויחים 10,000 ₪ והם צריכים לשלם 9,000 ויש לו איזו חתונה של חבר באמצע ---
קריאה
ואם אשתו לא עובדת?
אריה ביבי
אני מדבר על 'אשתו עובדת' והכל טוב ויפה ואז אדוני ---
חמד עמאר
אני אעלה את הנושא ש-'אשתו לא עובדת', זה מה שקורה אצלנו.
אריה ביבי
נכון. זה בדיוק.' אשתו לא עובדת' זה קורה בכפרים הדרוזים. אדוני, אני לא רוצה להגיד לך בנוסף, שוטר הוא בעצם ברחוב הכל ואני במקרה יצא לי להיות במשטרה. שוטר צריך להיות עובד סוציאלי, שוטר צריך להיות פסיכולוג, צריך להיות חובש, כי הוא מגיע לתאונה, הוא הראשון שמגיע, הוא צריך להיות חובש. הוא צריך להבין בהכל, בקיצור, על מנת לא להלעיט אתכם. מה הוא מקבל? הוא מקבל נאדה, שום דבר. 5,000 ₪.

אדוני, אתה יודע כמה שוטרים עוזבים בשנה? שהמנכ"ל ידבר הוא יגיד לך ששוטרים עוזבים כל שנה. שוטר, לאחר שאתה משקיע בו ואתה אמרת את זה ואני מברך אותך, כי אתה גם מבין את מצוקת השוטרים ויודע גם מה עושים. שוטר כזה מביא 5,000 ₪. עכשיו, יותר גרוע, פנסיונר במשטרה. אדוני, יש פנסיונרים עם 1,500 ₪ בחודש. איפה נשמע דבר כזה? אני כיושב ראש השדולה, בפסח, חילקנו כ-400 מנות לשוטרים, שלא היה להם כסף לעשות פסח. אתה יודע כמה שוטרים מגישים בקשות לאיגוד הגמלאים? אין חודש שאין 100 שוטרים שמגישים סעד, גמלאים שמגישים סעד.

עכשיו, אני באמת אוהב את החברה' האלה מהאוצר. אני אוהב אותם. הם חברים שעושים עבודה, למה? כי הם נושאים על גבם את השר והם נושאים על גבם את סגן השר. אבל בישיבה הזאת, בלי לפגוע בהם, הם חברה' על הכיפאק, אבל הייתי רוצה שמשרד האוצר ישלח לפה מישהו שיכול לקבוע מדיניות, שיכול לשבת פה ולהגיד – אוקי, אני אשב. מה הוא יכול להגיד? הוא יכול להגיד ואני באמת לא, חס וחלילה, בלי לפגוע בכם, אתם עושים את העבודה על הכיפאק ואתם חברה' נהדרים, אבל, אדוני יושב הראש – מה שהם יכולים להגיד לנו – בסדר, אני אעביר את זה לממונה והממונה יעביר את זה לשר.
היו"ר אמנון כהן
לא, יש תשובות.
אריה ביבי
יש תשובות?
היו"ר אמנון כהן
כן.
אריה ביבי
כן? כולל הגמלאים?
היו"ר אמנון כהן
כן.
אריה ביבי
יאללה, על הכיפאק, אני אשמח מאד.
קריאה
אולי נשמע?
היו"ר אמנון כהן
מה שתחליטו. רציתי פשוט לשמוע אתכם. אתם רוצים תשובות עכשיו? ניתן, בבקשה.
אריה ביבי
אני אסיים. אני אשמח מאד אם הם יבואו עם תשובות.
היו"ר אמנון כהן
יש תשובות.
אריה ביבי
אני באמת אשמח, אבל שיבואו גם עם תשובות לגבי הגמלאים. אני גם רוצה לדבר בקצרה, כי אני יודע שזמננו קצר, יש 2,000 ₪ שהובטחו. זה עדיין לא מומש.
היו"ר אמנון כהן
אני הבנתי, אני שאלתי אותם על זה כבר.
אריה ביבי
לא, גם ה-2,000 ₪, גם על זה צריכים לתת את הדעת. תודה רבה.
היו"ר אמנון כהן
אוקי. חבר הכנסת חמד עמאר, בבקשה.
חמד עמאר
אדוני יושב הראש, קודם כל אני רוצה לברך את השר על העמדה שלו, על התמיכה שלו במשטרה. זה לא פעם ראשונה שאני שומע אותו בנושא של שכר השוטרים וטוב שיש שר המודע למצוקות של השוטרים ורצה לפתור את הבעיה הזאת, כי אתה רואה את זה, אדוני יושב הראש. אנחנו קיימנו דיון לפני שנה בדיוק, אמרת – 3.7. היום אנחנו ב-4.7, אנחנו לפני שנה בדיוק קיימנו דיון ואני לא רואה שום דבר שהשתנה והשר, גם אז ---
היו"ר אמנון כהן
13.7, שנהייה מדויקים כתוב, 13.7.
חמד עמאר
לא, אתה אמרת 3. אז זה 13? אז כמעט שנה. השר גם דיבר אותו דבר, מהלב, מהרגש שלו לשוטרים, כשוטר לשעבר וכקצין בכיר במשטרה. ולכן, אדוני יושב הראש, אני מודה לך על קיום הדיון הזה, עוד פעם. אולי נצליח להגיע בסופו של דבר לתוצאה שאנחנו רוצים להגיע אליה.

אני באתי עכשיו מדיון בוועדת הכלכלה על העלייה במחירי המזון ואתה שומע שם איזה עלויות יש ומה המצב שלנו לעומת העולם ואתה רואה שלא באחוז ושניים עולה המזון בשנים האחרונות, אפילו בעשרות אחוזים ואתה כאן בא ויושב ושומע על המצוקה של השוטרים ואתה מסתכל על הטבלה של השכר ואתה רואה 4,600 ₪ נטו, לא 5,000 ₪, של שוטר עד 5 שנים. אני מנסה לחשב איך אדם כזה, אם הוא מפרנס יחיד ואני אגיד לך – במגזר הדרוזי כמעט מפרנס יחיד – לא בגלל שהנשים לא רוצות לעבוד או לא לומדות. הן לומדות ועושות תואר, אבל ביישובים הדרוזים, בבית ג'אן, אישה שרוצה ללכת לעבוד בתל אביב, היא צריכה לצאת בשתים עשרה בלילה, אולי היא תגיע בשש בבוקר לתל אביב. אין תחבורה ציבורית, אין כלום. היא רוצה, יש לה תואר, אבל היא לא יכולה לעבוד כי אין מקומות עבודה והיא לא יכולה לעבוד.

אדם כזה, עם 4,600 ₪, אדוני יושב הראש, אדוני השר, רוצה לגמור את החודש ובאים ואומרים במגזר הדרוזי לא משלמים ארנונה. איך הוא יכול לשלם ארנונה? שישלם עבור החלב שהוא רוצה לקנות, הקוטג', שישלח את הילדים שלו לבית הספר, שיקנה להם ספרים, שיקנה להם בגדים, שיקנה להם אוכל. אני לא רוצה להגיע למצב שאנחנו הולכים ומסתכלים במקרר של שוטר ולא מוציאים בו מזון וזה מה שקורה היום. שוטרים היום לא יכולים להרשות לעצמם לקנות דברי מזון ואני לא רוצה להגיד דברי מזון בסיסיים. עם המשכורת הזאת – אני לא י ודע איך הם גומרים את החודש – ואני לא חושב שהם יכולים לגמור את החודש.

אדוני יושב הראש, חשובה מאד האיכות של האנשים שיגיעו למשטרה. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שלא המוצלחים ואלה שלא יכולים למצוא עבודה בחוץ, אלא רק הולכים למשטרה ומתגייסים למשטרה. אנחנו רוצים איכות של שוטרים שיגיעו, שיטפלו באזרח הפשוט שרוצה את העזרה של המשטרה. אנחנו רוצים את האנשים האלה שיגיעו, אנחנו לא רוצים להגיע למצב שהמשטרה סגורה היום בפני האנשים המוכשרים שיכולים להגיע למשטרה.
היו"ר אמנון כהן
תודה. אנחנו נשמע כרגע את המנכ"ל ואחר כך נחזור עוד פעם. בבקשה, כבוד המנכ"ל.
יעקב גנות
אחרי הדברים האלה זה קצת קשה לי, אבל אני רוצה לתת קצת נתונים. תראו, בניגוד למקומות אחרים בעולם, השוטרים והסוהרים שלנו ואני לא רוצה לחזור על זה, מפני שאין כמו השר, ישנו פה גם חבר הכנסת אריה ביבי, הם גדלו יחד איתנו. אבל, תדמיינו לעצמכם ובתפקידי הקודם כנציב שב"ס, אגף עם 120 אסירים ביטחוניים, 2 סוהרים לא חמושים, מפני שאלה הנהלים, סוהרים חדשים עם 5,144 ₪. זה מה שהם מקבלים.
חמד עמאר
נטו או ברוטו:
ניצן הורוביץ
אז מה, חמישה שוטרים מה? התחלת משפט.
יעקב גנות
עזבו את התחנה והלכו לעבוד במעבר רבין. למה? שם משלמים יותר.
אריה ביבי
זה מגיע ל-10,000 שח.
יעקב גנות
אני אומר, במחוז הדרומי עזבו רק לאחרונה 16 שוטרים. עכשיו, כדי שתבינו את הנתונים ואלה נתונים שאני בתור פקיד ממשלתי, תפקידי לעקוב אחרי הנתונים האלה. עלות הכשרת שוטר, העלות הבסיסית, שוטר שמסיים קורס טירונים, עולה למדינת ישראל 51,000 ₪ פר נפש. 51,000 ₪ פר הכשרת שוטר. 51,000 כפול כמה מאות חדשים שבאים לשנה, שנתיים, שלוש, עוזבים. אני לא מדבר עכשיו על דבר מה נוסף, על הניסיון, על ההיכרות, על ההתמקצעות, על התרומה. אני מדבר נטו, כפקיד. 51,000 ₪, הוא בא, היום זה לא התקופה של ---
היו"ר אמנון כהן
שנייה אחת, הם לא מחתימים אותם שפר הכשרה הוא צריך להישאר תקופה מסוימת?
יעקב גנות
אדוני, אז מה, תחזיק אותו 10 שנים?
חמד עמאר
אתה יכול להחזיק שוטר בכוח?
היו"ר אמנון כהן
שאלתי שאלה.
יעקב גנות
אני עונה – תחזיק אותו כמה שנים כדי שהוא יוכל להחזיר את ה-51,000 ₪. מאיפה הוא יחזיר את ה-51,000 ₪?
היו"ר אמנון כהן
לא, אני שואל, יש מקומות גם בעולם, שמממנים שכר לימוד ובתמורה מבקשים מספר שנים.
יעקב גנות
לא, לא, לא, זה לא שכר לימוד.
היו"ר אמנון כהן
למשל, למשל, אני מבין. אבל המדינה ---
אריה ביבי
אז לקחת אותו שוטר והפכת אותו לעבריין. מאיפה הוא יביא 51,000 ₪? הוא יתחיל לגנוב.
היו"ר אמנון כהן
לא, אני אומר, אם תיתן לו 10,000 ₪ בחודש ואז תגיד לו – אני אממן לך את הקורס – ואתה נשאר לפחות שנתיים לעבוד. זה מה שאני אומר. 10,000 ₪ כדאי לו, כי אם הוא אומר אני נכנס לקורס, לומד, אני משקיע בו כמדינה 51,000 ₪, גמר את הקורס, הלך לחברת אבטחה, הפך להיות מפקד שם. אתה מבין? אז אני אומר לא. תן לו אתה, במקום שיברח. עלה לך 51,000 ₪, אז תן לו את זה, זה מה שאני אומר. 5,000 ₪ אתה נותן, תוסיף לו עוד כל 3,000 ₪ כל חודש, זה כבר שנה שנתיים, אתה אומר שנתיים אתה עובד אצלי לפחות.
חמד עמאר
תוסיף לו 3,000 ₪, אני מבטיח לך, אף אחד לא יברח להם משם.
היו"ר אמנון כהן
זה מה שאני אומר. אז אני אומר, תתנה את זה לפחות בהשקעה, זה אותו דבר, חשבון. אם הוא בורח, עלה 50,000 ₪. בבקשה אדוני.
יעקב גנות
בסדר, אני רוצה להמשיך. תראו, אני י חד עם אנשי המשטרה והשב"ס, ישבנו בשבועיים האחרונים עם משרד האוצר. יש נכונות, אבל הנכונות היא ברמה שאנחנו, אני איך אומרים, אני לא יכול לחזור הביתה ולהגיד – הבאתי את הבשורה. זו לא בשורה. אם אנחנו לא נגיע למצב של קפיצת מדרגה לשוטר מתחיל, אני מדגיש – שוטר סיור, חקירות, בילוש מתחילים, אנשי מג"ב - לחזור עם כמה מאות שקלים, אני מרים ידיים. אנחנו מדברים על כמה מאות שקלים, רוצים להגיע ל-6,000. הציעו לנו את המענקים פלוס להגיע. לדעתי, לא זה המצב שאנחנו יכולים. אני אומר, לפחות לגבי השוטרים והסוהרים החדשים. לגבי כל המשטרה – זו אופרה אחרת – צריכים לשבת, לבדוק את כל בעיות השכר של משטרת ישראל.
היו"ר אמנון כהן
הנקודה ברורה, תודה. אנחנו עוד נחזור אליך. תן לנו לשמוע את חברי הכנסת. רק אני אומר לאנשי האוצר, עולים פה כל מיני דברים ואני גם רואה שהמדינה מפסידה פה הרבה כסף בהכשרה. אז אני אומר, במקום שתלמד אותו והוא יברח, תגדיל את הסכום ל-8,000 ₪. אם תגיד שלפחות שנתיים הוא ייתן שירות, בשנתיים, אם אתה מוסיף לו 3,000 ₪, מבחינת חשבון, אז זה בערך 50-60,000 ₪. זאת אומרת אתה אומר – לפחות שנתיים אני יודע, הוא ישקיע, ייתן לי במדינה.
ניצן הורוביץ
הוא מחזיר את ההשקעה.
היו"ר אמנון כהן
מחזיר את ההשקעה ואז אתה אומר, אם הוא מרוויח כבר טוב, הוא כבר יישאר בשורות המשטרה. זאת אומרת, אתה פה כמו חלמאות. אתה נותן לו, מכשיר אותו, המדינה משקיעה בו – והוא הולך – ואתה אומר, תשמע, זה מה יש. אבל כלכלית אנחנו מסתכלים עליהם, על המעגל הזה. תן לו את השכר הגבוה, תכניס אותו למעגל, תקבל אנשים איכותיים, תגיד לו אתה מקבל 8,000 ₪, אני מכשיר אותך, אבל אתה שנתיים חייב להישאר במערכת, זה מקובל ואז אתה אומר, אם רצית אותו אתה במערכת והוא טוב והוא ראוי – הוא ממשיך – אם לא, תחליטו אתם, גם אתה תחליט אם הוא רוצה להמשיך.
חמד עמאר
אדוני יושב הראש, רק אם נוכל לקבל את הנתון – כמה אנשים שאחרי שקיבלו את ההכשרה – עזבו את המשטרה.
היו"ר אמנון כהן
כן, אוקי, תיכף. אם יש לכם את הנתון הזה – תכינו אותו. חבר הכנסת הורוביץ, תורך הגיע.
ניצן הורוביץ
כן, תודה אדוני. בקיצור נמרץ, כולנו פה סביב השולחן העגול הזה, רוצים משטרה טובה. משטרה ממורמרת זה דבר רע מאד למדינה. זה רע לשוטרים, רע לאזרחים, רע לשלטון, רק לדמוקרטיה, רק לכולם. אף אחד לא מרוויח ממשטרה ממורמרת והמשטרה היא ממורמרת. אני יכול לספר, אני נתקל הרבה בשוטרים, אנחנו עושים הרבה פעילויות, בין אם בשטח, בין אם במקומות אחרים ואני רואה את החברה' האלה, עומדים בשמש, עכשיו קיץ ואני יושב ומדבר איתם ובאמת – נשבר לי. הם מספרים לי, הם רואים חבר כנסת, פותחים, מראים לי, אפילו הם מסתובבים עם התשלומים בכיס כי הם כל כך עצבניים, מראים – בוא תראה כמה אני מקבל. במקום להתעסק בדברים, הם מתעסקים על החשבון שלהם ואני מבין אותם לגמרי. לגמרי אני מבין אותם. זו עבודה עם סיכון, עבודה קשה. חברה', עוזר פרלמנטארי מרוויח פה 8,000 ₪, אז שוטר סיור, שקורע את התחת, סליחה על הביטוי וגם מסכן את החיים שלו והרי שוטרים נפצעים ונהרגים, זה מה שהוא מביא הביתה? חברה' זה דבר מעליב, נו באמת. אני לא חושב שיש פה מישהו שיחלוק עלי.

אני רוצה להגיד לכם כמה דברים. בחו"ל, שוטרים מאוגדים. בחו"ל שוטרים מאוגדים. תדעו לכם את זה. בצרפת, בגרמניה, באנגליה, איגודי שוטרים, בחו"ל שוטרים מאוגדים. לא ראיתי שזה פוגע בתפקוד המשטרה. אז לתשומת לב האנשים שחושבים שאיגוד שוטרים יפגע. אם תמשיכו עם המדיניות הזאת כלפיהם, הם בחוסר ברירה, הם יתאגדו ואגב - אני לא יודע אם זה יזיק – אולי זה גם יועיל.

דבר שני, ההבדל פה מצה"ל שנפתח, אין לו שום הצדקה. אני לא חושב ששוטר שטח עובד פחות קשה מחייל או מקצין בצבא. אני לא חושב שזה נכון. לדעתי, רוב השוטרים עובדים יותר קשה. רב השוטרים. כך אני חושב. אני לא חושב שגם בעניין הזה מישהו יחלוק עלי. אני חושב שיש פה זלזול. השר אמר את זה בצורה הכי חריפה. השר הוא שוטר בעצמו, אני לא יכול להגיד את זה בצורה יותר חריפה ממנו. בעניין הזה תדעו לכם, כולנו פה בכנסת, מהצד הזה של המפה, מהצד השני – כולנו בעניין הזה ביחד – באמת כולנו. על הצעת החוק של דוד אזולאי כולנו חתמנו, כי בעניין הזה, בין אם אתה מסתכל מהביטחון האישי של האזרח, בין אם אתה מסתכל על רווחת השוטר, בין אם אתה מסתכל מהדמוקרטיה, בין אם אתה מסתכל מחופש זכויות היסוד שאנחנו רוצים שהמשטרה תבטיח, מכל כיוון שהוא – אני רוצה כאן משטרה טובה – וזה אינטרס של כולנו.

אני חושב שאולי חוץ מאחות סיעודית שמטפלת בקשישים סיעודיים, זו אולי העבודה הכי קשה שיש במשק. באמת. אני אומר לכם את זה, לפעמים אתם יודעים, אני אסיים בזה, אנחנו באים בדרישות. אני אמרתי את זה למפקד מחוז תל אביב, היה אירוע גדול בתל אביב לא מזמן, אירוע ענק והשוטרים עבדו מהבוקר, עמדו שם בשמש והיו לנו כל מיני טענות וככה. כשראיתי את החברה האלה אמרתי: אתה יודע מפקד המחוז, אני היו לי כל מיני בקשות, אבל שאני רואה את החברה שלך, בסדר, אין לי מה להגיד ואני גם יודע כמה הם מקבלים על זה. זה היה יום שישי, לא מקבלים על זה שום תוספת. אז אמרתי בסדר. אבל חברה, זה לא יכול להימשך ככה. באמת, אי אפשר להימשך ככה. זו תעודת עניות לחברה הישראלית.
היו"ר אמנון כהן
תודה. אנחנו נשמע את ארגון נשות השוטרים והסוהרים, המנכ"לית אביגיל, את רוצה כמה משפטים? בבקשה, גברתי.
אביגיל שררה
תודה רבה. קודם כל אני רוצה לברך אותך על ההירתמות שלך למען ארגון נשות השוטרים והסוהרים, למען השוטרים והסוהרים במדינת ישראל. זה מאד חשוב. אנחנו רוצים גם ששוטרים יגיעו לעבודה שלהם מתוך שליחות, לא מתוך עבודה. השר דיבר וגם אריה דיבר על השוטרים ועל הסוהרים. לנו כאן יש תלושי משכורת של שוטרים וסוהרים, שבעצם מס ההכנסה שלהם הוא 79 ₪. זה אומר בעצם המון על שכר השוטרים והסוהרים.
היו"ר אמנון כהן
מס הכנסה שלילי.
אביגיל שררה
כן, יש לנו תלוש משכורת, אני מוכנה להראות לך את זה.
היו"ר אמנון כהן
לא, אם נכנסים בהגדרה של מס הכנסה שלילי, עוד מס הכנסה מחזיר להם כסף, כי הם אל מגיעים לרף.
אביגיל שררה
יש כאן 79 ₪, השני 138 ₪ וזה אנשים עם שלושה ילדים, לא ילד אחד. הם צריכים שלושה גנים, שזה לא פשוט. קודם כל, אנחנו פה גם לתת רוח גבית לשר שלנו, שאנחנו יודעים שעושה את מלאכתו נאמנה ולא מפסיק לפעול למען משפחות השוטרים והסוהרים. נמצאים פה האוצר, ניר חזר עכשיו מדיון בנושא של הפקדים שאנחנו בעצם הגשנו תביעה לבית דין לעבודה על נושא שכר השוטרים וגם ב-18 ביולי, דיברתם על הנושא של אי ביטחון תעסוקתי, ב-18 ביולי אנחנו הגשנו תביעה יחד עם כל הארגונים, איפ"ה, איגוד הגמלאים, קרנות סוהרים, בגין הנושא הזה. יש החלטת ממשלה בעצם ש' 33 והיא לא ממומשת כי האוצר מחליט שפה לא מגיע לנו.

אנחנו מרגישים, המעמד של השוטרים מאד נחות, מאד נחות, כולם יודעים. כששומעים צה"ל אז באמת, וואו. שומעים משטרה, שבעצם זה הביטחון הפנימי שלנו, פה אנחנו חיים, אז אין לנו מעמד ואין לנו שכר ועוד הרבה דברים. אין לנו גם את זכות השביתה. הנה, עכשיו המורים משביתים את כל בתי הספר, זה בסדר, אז נותנים להם מה שהם רוצים. הרופאים – אוטוטו יקבלו. הפרקליטים – השביתו – קיבלו. אנחנו לא יכולים להשבית את השוטרים. אין מצב כזה. הנשים מתות לצאת לשביתה, אבל יש כאלה מה יעשו עם הילדים, מה יעשו? אנחנו רוצים לעשות איזן שהיא הפגנת מחאה, אבל זה מאד קשה. אישה לא יכולה, איפה היא תשים את הילדים והכל. יש לנו הרבה בעיות בתחום הזה, אנחנו שנפגשים עם המון משפחות של שוטרים וסוהרים.

אפרופו שאמר אריה ביבי על הגמלאים שמקבלים מנת מזון לעשות את החג. אני רוצה להגיד לכם, אנחנו כארגון נשות השוטרים והסוהרים, נותנים המון תקציבים לנשות שוטרים שבאמת אין להן מה לאכול. זה לא גמלאים, זה ילדים קטנים שאין להם אפילו ציוד לפעמים לבית הספר.

אז אלה דברים שברמה זו, אני מאד מברכת את השר ואת כולכם, שבאמת, כמו שאתה אומרת, תיתן תאריך יעד לנושא הזה, כי אנחנו דנים בזה כבר הרבה זמן. אנחנו יודעים שאנחנו במאבקים---
היו"ר אמנון כהן
בעזרת ה', זה נראה לקראת הסוף, בעזרת ה'. ככה אני מרגיש, יש לי תחושה. תחושה של כהן. אני מקווה שאני ---
אביגיל שררה
אני מקווה שהתחושות האלה יהיו עד כדי כך.
השר יצחק אהרונוביץ
אני מרגיש כמוהו כבר שנתיים.
היו"ר אמנון כהן
אני חדש. אחרי שנתיים מגיע הסוף. תודה אביגיל, תודה בשלב הזה.
אביגיל שררה
תודה רבה.
היו"ר אמנון כהן
חבר הכנסת דב חנין, רצית גם לדבר, בבקשה אדוני.
דב חנין
תודה רבה אדוני יושב הראש.
אריה ביבי
אתה אומר ככהן, ואני מרגיש ששום דבר לא זז.
היו"ר אמנון כהן
לאט לאט. תחשוב חיובי – יהיה חיובי – בעזרת ה'. בבקשה.
דב חנין
תודה רבה אדוני יושב הראש. אני מצטער, אבל אני לא יכול להיות שותף לאופטימיות, כי אני מלווה את הסיפור הזה בעצם לאורך כל הקדנציה הנוכחית ומה שנאמר פה על ידי כל חברי הכנסת וכמובן על ידי השר, אלה הם דברים חשובים ונכונים, אבל משום מה אנחנו אומרים את זה כאן ולא מצליחים לשנות. יש בעיה. יש בעיה עם השקפת עולם שחושבת שהשירות הציבורי לא ראוי להיות מתוגמל. זה נכון לגבי אחיות, זה נכון לגבי מורים, זה נכון לגבי פסיכולוגים וזה בוודאי ובוודאי נכון לגבי שוטרים.

לגבי שוטרים, כמו שאמרו קודמי, על השוטרים יש גם אחריות מיוחדת וגם נטל מיוחד וכמו שנאמר קודם, אנחנו גם מעוניינים שבתחום הזה יהיו אנשים טובים ולכן אנחנו רוצים לתמרץ אנשים להגיע למשטרה, אבל העמדה שאנחנו נתקלים בה היא פשוט עמדה בלתי אפשרית.

אדוני השר, אני רוצה לברך אותך על הדברים הגלויים והחשובים שאתה אמרת כאן וגם לומר שהצעתו, עמדתו של המשרד, היא באמת עמדת מינימום, אדוני יושב הראש. העמדה של 7,000 ₪ כשכר בסיסי לשוטר, זו עמדת מינימום שאי אפשר יהיה לרדת ממנה למקום יותר נמוך.

אדוני יושב הראש, אני לא אופטימי, מכיוון שאני זוכר שבעוד בשנה שעברה, אנחנו ניהלנו בנושא הזה הידברות והתכתבות עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומבחינה זו אני חושב שהכדור איננו נמצא רק במגרשם של אנשי האוצר ושל פקידי האוצר. אני חושב שהסוגיה הזאת נמצאת וחייבת להימצא – על שולחנו של ראש הממשלה. ולכן, אדוני יושב הראש, אני מציע, מול ראש הממשלה, לעשות שני מהלכים: אחד, בסיום הישיבה הזו להוציא מכתב של סיכום עמדת הוועדה ---
היו"ר אמנון כהן
הוציאו כבר.
דב חנין
לראש הממשלה, לא למנכ"ל משרדו.
היו"ר אמנון כהן
לראש הממשלה הוציאו.
דב חנין
אני מציע, אדוני יושב הראש, שאתה גם תזמין את ראש הממשלה לישיבה כאן, כדי שהוא ישמע את הדברים ויחליט אם הוא רוצה להתגייס לעניין או לא להתגייס לעניין. אני חושב שלוח הזמנים שלנו חייב להיות קשור ללוח הזמנים הכללי של הכנסת. כנס הקיץ של הכנסת עומדת להסתיים. אני מציע שהוועדה תפעל לקדם את הצעת החוק של דוד אזולאי, עוד במהלך כנס הקיץ. כשהצעת החוק הזאת תקודם, נראה אז מה אומרים במשרד האוצר ונראה אז מה אומרים במשרד ראש הממשלה. תודה.
היו"ר אמנון כהן
תודה. נציג האוצר, תחליטו מי קודם? קודם כל הממונה על השכר, הנציג שלו, או של האוצר קודם?
קריאה
שניהם האוצר.
היו"ר אמנון כהן
כן, אני יודע, אחד אגף השכר, אחד אגף התקציבים. זה אגף אחר, זה אגף אחר. ניר, בבקשה.
ניר רייס
כן, צהריים טובים.
דב חנין
אתה יכול לקצר ולהגיד – אני מסכים.
ניר רייס
קודם כל, ברמת העיקרון – אנחנו מסכימים. אני חושב שאין ויכוח על זה שצריך לעשות טיפול בשכר השוטרים. עכשיו אנחנו מנסים ---
דב חנין
כל העניין הוא לתרגם את העקרונות לביצוע.
ניר רייס
עכשיו אנחנו מנסים להגיע לשם ובשביל שיהיה קל, אני רוצה להתחיל מהסוף. הרי יש פתרונות שאנחנו יודעים מה הם, בשביל להעלות את שכר השוטרים, גם מתחילים וגם שכר שוטרים אחרים. אנחנו אמרנו שצריכים ללכת בדבר הזה בשני שלבים. שלב ראשון הוא שלב מיידי והשלב השני, שגם בו אנחנו יודעים מה לעשות, כי יש מודל שכר נגדים, שיודעים מה הכיוונים בו וגם רוצים להשקיע בו מאות מיליוני שקלים. הוא מותנה בפתרון הנושא של הצמדת הגמלאים למדד.

עכשיו, בואו נדבר על האבסורד, כי נוהגים להתרגז שאנחנו מקשרים בין נושא הגמלאים לנושא הפעילים. אז בואו נדבר על האבסורד. הרי דיברו פה על הנושא של הצעות החוק שתומכות בהתאגדות השוטרים ויש לזה הרבה השלכות, שאני לא אדבר על כולן פה ולכן אני לא חושב שהדבר הזה אפשרי, אבל לצורך העניין ---
היו"ר אמנון כהן
אבל אתם תביאו את זה לזה.
ניר רייס
שנייה, אבל לצורך העניין, הרי לגבי כל הגופים שמאוגדים על ידי ההסתדרות הכללית ואיגודי עובדים אחרים, הוצמדו כבר הגמלאים למדד. אם אנחנו אומרים שהצמדת הגמלאים של המשטרה והשב"ס למדד, תוכל לאפשר פתרונות מערכתיים לשכר השוטרים, אז למה אנחנו צריכים להגיע להתאגדות, במקום לקבל את ההחלטות? אפשר לקבל את ההחלטות במערכת. עכשיו ידוע, ואני מניח שגם אתם מכירים את זה וחבר הכנסת ביבי וודאי מכיר את זה, שכתבו גם ארגוני נשות השוטרים, גם ארגוני הגמלאים, שהם תומכים במהלך. החליטה המערכת שהיא ---
אביגיל שררה
אנחנו לא כתבנו דבר כזה, אל תגיד דברים בשמנו.
ניר רייס
בסדר, אבל אני יודע שהבעתם אי התנגדות לדבר הזה, עד כמה שאני יודע. לפחות אנשים בשמכם, אבל בסדר, אני לא מייצג אתכם.
אריה ביבי
לא, לא, היו דיונים, עזוב. היו דיונים.
ניצן הורוביץ
מה העניין עם ההצמדה למדד?
ניר רייס
אני אסביר את הנושא הזה. אבל המערכת אומרת, אנחנו מחכים לצבא. הצבא רוצה לנהל דיונים, להתווכח מה יהיה גובה הפיצוי, מתי זה יקרה, כמה כסף הוא יקבל רטרו. כל הזמן הזה שמתבזבז, אנשים מפסידים כסף שהם יכלו לקבל. אנחנו אמרנו להם מזמן, אפשר ליישם את ההצמדה למדד, לקבל מה שההסתדרות סגרה ובעתיד, אם הצבא יסגור משהו אחר, אז נקבל מה שיקבלו. הם רוצים להמתין.

עכשיו אני אסביר את הנושא הזה לאור שאלתו של חבר הכנסת הורוביץ. כל עובדי המגזר הציבורי בפנסיה תקציבית, בעקבות הסכם שעם ההסתדרות הכללית החדשה, שהוא חל גם על המורים, על הרופאים ואחרים, גמלתם הוצמדה למדד. במסגרת המעבר הזה, הם גם קיבלו פיצוי שמגיע למי שפרש לפני שנת 2000, למעל 20%. זה נותן מענה טוב, גם למי שגמלתו היא 1,500 ₪. כי 20 ומשהו אחוז והצמדה מדי שנה למדד, היא ערובה לשמירת גם הגמלאות הנמוכות, כי האנשים האלה במצב הקיים, עם ההצמדה לפעילים, לא כל כך התקדמה הגמלה שלהם. ולכן, זה נותן את המענה. עכשיו, הדבר הזה מצד אחד יאפשר לתת מענה לגמלאים, מצד שני יאפשר לעשות שינוי בשכר הפעילים. מה זה שינוי בשכר הפעילים? יש מודל שכר הנגדים, שמייצר, נותן תוספות שכר בהתאם לתפקידים השונים במערכת, בהתאם לחשיבות התפקידים. אי אפשר ליישם אותו והוא עולה לא מעט. האוצר היה מוכן להעמיד לזה מקורות. אם מיישמים אותו לפני שמשנים את הצמדת הגמלאים – יוצא עיוות – לגמלאי שפרש לפני 30 שנה, לא בטוח שהייתה לו רמת פעילות, לא בטוח שהיו לו תוספות אחרות שקיימות היום. הוא צריך מענה אחיד לפי שנת הפרישה. לא רלבנטי לו מענה לפי סוג התפקיד, כפי שהוא קיים היום. ולכן, אנחנו אומרים, אם ---
ניצן הורוביץ
אבל למה אתה כורח את זה אחד בשני? זה שני דברים שצריך לטפל בהם. למה זה מותנה?
ניר רייס
כי אם מיישמים את זה קודם, הפיצוי הוא לפי מודל, מה שיקרה זה צריך ליישם את מודל הנגדים על הגמלאים. הדבר הזה אין לו מקורות והוא גם ייעשה בצורה מעוותת. הגמלאי, משנה אם הוא היה בימ"ם או היה סייר או היה עורפי. צריך לתת לו פיצוי לא לפי התפקיד שהוא היה, אלא לפי השנה שהוא פרש. זה מה שעושה ההסכם עם ההסתדרות. ולכן, חבל לא ליישם את ההסכם עם ההסתדרות ולאפשר את פתרון בעיית הפעילים. אנחנו אמרנו, אנחנו מוכנים לעשות פתרונות ביניים גם לשוטרים המתחילים. בדבר הזה גם היינו מוכנים להעמיד לזה מקורות. יש ויכוח על השלב הראשון. אנחנו אמרנו בשלב הראשון אפשר להגיע לסדר גודל של 6,000 ₪ לסייר המתחיל, למישהו ברמת פעילות שיטור. אנחנו אומרים, זה לא קצה הדרך, זו ההתחלה. כאשר נפתור את בעיית הגמלאים, כך שאם המערכת תחכה, ההחלטה שלה היא אם לחכות לצבא או לא. אבל אם היא מחליטה יותר מוקדם – טוב. אם היא מחליטה לחכות לצבא, זה גם טוב. אבל אז יהיה שלב שני, כשהשלב השני הוא לא רק לשוטרים המתחילים, הוא נוגע לנגדים, הוא נוגע לכל אורך השדרה.
היו"ר אמנון כהן
ניר, אנחנו פה מדברים, הויכוח הוא על 1,000 ₪ בסך הכל. השר כבר הסכים על 7,000 ₪. בוא נגיד, עד שיסגרו כל המערכות, צה"ל והכל, בואו נתחיל עם 7,000, נתחיל להתקדם. אנחנו הרי עושים טוב לעצמנו. עושים איזו מגבלה כזו שהוא יוכשר בתקופה והוא לא יוכל לפרוש בתקופה. לכן נתנה את זה.
קריאה
לכמה אנשים נוגע הדיון הספציפי הזה?
היו"ר אמנון כהן
אבל חשוב לנו לקבל לשורות השוטרים את האנשים הראויים, המתאימים ולפתוח את המעגל לאנשים איכותיים וגם אני אומר לך, תשים איזו שהיא מגבלה. אל תסתכל עכשיו על 1,000 ₪ לפה ולפה. המטרה היא מערכתית, המטרה היא של המדינה. זאת אומרת, לא נסתכל על החור של הגרוש כרגע. נסתכל בפרספקטיבה היותר רחבה.
ניר רייס
אנחנו מסכימים עם זה, אבל מערכת שכר בנויה רובד על רובד. יש דרגה, יש מי שבדרגה מעל זה. צריך לטפל בכל המערכת. אי אפשר לעלות ב-40% ---
היו"ר אמנון כהן
אבל כולנו מדברים על שוטר מתחיל. מדברים על הדרגות האלו, הראשון.
ניר רייס
אבל האם אתה מעלה להעלות מ-5,000 ל-7,000 ₪, זה סדר גודל של ארבעים אחוז. אי אפשר להעלות ב-40% את השכר לשוטר המתחיל ולהגיד – אחרי 5 שנים יהיה פער מאד מאד קטן. זה רק דוחה את ההתמרמרות למי שהוא שש שנים.
היו"ר אמנון כהן
לא אמרנו שנים. אנחנו אומרים – ההתחלה כך ואז- אבל אתה צריך לסגור את זה כך שלא תהיה דרגה אחרי זה, ישר עולה גבוה מדי. צריך להגביל את זה שההתחלה תהיה 7,000, זה מה שאנחנו רוצים ואז יעודכנו כל הדרגות האלה בהתאם, בהמשך.
ניר רייס
אז לכן, כפי שאתה אומר ---
היו"ר אמנון כהן
אם צריך חקיקה בנושא הזה, לסגור את זה בחקיקה, בבקשה. אנחנו פה יושבים למצוא כל נוסחה על מנת לסגור אותך, שלא יהיה מצב שאם זה יעודכן זה יעמיד על התקציב של המשרד לביטחון הפנים בהרבה מאד כסף.
ניר רייס
זה לא עניין של חקיקה. זה עניין של מערכת שכר. אי אפשר להעלות ב-40% את הדרגה הראשונה או את האנשים ב-5 שנים הראשונות ולא להסתכל מה קורה יום אחרי זה ---
היו"ר אמנון כהן
אפשר, אפשר. אפשר להעלות. אנחנו העלינו בגופים מסוימים, במקומות שהיו עיוותים. העלינו. אל תגיד שאי אפשר. אנחנו קודם כל העלינו, לכן צריך להיצמד למה שהעלית בעבר לגופים כאלה או אחרים, לקחת את אותו מודל ולהגיד פה היה עיוות למשך עשור, רצינו לטפל בזה, רצינו לתת לזה מענה, לא נתנו. עכשיו חוזרים אחורה, עושים מן דבר כזה של קיפוח שהיה סוגרים אותו ומעכשיו משנים את הדרגות כך או אחרת.
יוחנן פלסנר
מה דרגת השכר הבאה אחרי ה-5,000?
השר יצחק אהרונוביץ
זה הנגדים. זה אחר כך 5,200, זה אחר כך 5,600. אני יכול להגיד לך – שוטרים של 7-8 שנים מקבלים 7,000. זה המדרגות.
היו"ר אמנון כהן
הבנו. יוחנן פלסנר, אתה קיבלת זכות דיבור, בבקשה.
יוחנן פלסנר
תודה רבה אדוני יושב הראש. אני מברך אותך על קיום הדיון הזה. מה שמדאיג אותי זו התחושה האופטימית והקונסנסוס. כי מאז שאני נכנסתי לכנסת, לקראת סוף שנת 2007, הנושא הזה, זאת אומרת אני בא לדיון הזה, אני לא צריך לבקש כבר ניירת, כי פחות או יותר המספר הזה של ה-5,000 ₪ ל-5,000 איש, אני מכיר פחות או יותר כבר 3-4 שנים.
היו"ר אמנון כהן
זה עומד להשתנות.
יוחנן פלסנר
בגלל זה אני פחות אופטימי, כי את אותו דיון ואת אותו קונסנסוס אני מכיר. עכשיו, כשאני עושה חישוב מהיר, מדובר בשאלה של 60 מיליון ₪ לשנה. אם זה 5,000 איש, מדברים על העלאה של 1,000 ₪ לחודש, אז 5,000 כפול 1,000 זה 5 מיליון, כפול 12 חודשים – 60 מיליון. עכשיו, כל כך הרבה אנשים טובים ומשפיעים, מנכ"ל משרד, נציגי המשטרה, השר לביטחון הפנים, נציג אחת המפלגות החזקות ביותר בבית הזה, שיודעת לממש את רצונותיה.
היו"ר אמנון כהן
אין מפלגות, זה קונסנסוס.
יוחנן פלסנר
כן, אבל יש מפלגות שיש להן יותר השפעה בנקודת הזמן הזאת ויש מפלגות עם פחות ועדיין, 60 מיליון ₪ לא עוברים. אז זה מה שמעלה אצלי ---
דב חנין
יש מפלגה אחת שחסרה בדיון הזה באופן עקבי, אגב.
יוחנן פלסנר
שהיא מה? מפלגת הליכוד?
דב חנין
כן.
יוחנן פלסנר
יכול להיות. עכשיו, אז אלה סימני השאלה שעולים אצלי ואני חושב שכן, בהנחה שבאמת הסוגיה הזאת של ה-1,000 או 2,000 ₪ לשכר מינימום ל-5,000 ₪ תיפתר ואני מקווה שאתם אופטימיים – אני לא. אני כן חושב שאי אפשר לא להעלות את הנושאים היותר רחבים. הרי אנחנו יודעים שבנושא כוח אדם במשטרה, הרי אנחנו יודעים שמצד אחד יש לו מעט חברה' שיש סוגיות של מטה מנופח ולא מעט חברה' שמרוויחים משכורות סבירות וכבר מזמן לא היו בשטח ומזמן שהלכו לתרום. עכשיו, את כל העומס בסוף מטילים על דרגי השטח והם גם מרוויחים מעט וגם עושים הרבה. בסוף התוצאה היא שיש מערכת שהבינוניים נשארים, כי אולי אין להם אלטרנטיביות בחוץ, המצוינים גם קיבלו הכשרה וכמו שאמרתם – גם יוצאים החוצה – נטמעים אחר כך כל מיני שמתקדמים בתוך המטה, או נשארים בתוכו וכבר מזמן שכחו איך להית בשטח. לכן, אני חושש שבסוף אנחנו נפתור את הדיון הזה באיזה מן פלסטר או אקמול של 60 מיליון שקל, שזה האוצר, אם יראה שעושים לו קצת רעש ידע לתת, אבל אנחנו נישאר עם משטרה שלא מעודדת את הטובים והמצוינים וקיימים טובים ומצוינים, אבל אני לא בהכרח חושב שהם אלה שמעודדים אותם להתקדם, להתקדם לדרגות הגבוהות, להמשיך להיות אנשי שטח, להמשיך לעודד ניידות בכוח האדם במשטרה. יש כאן בעיות יסוד מאד קשות ואני חושב שאם אנחנו יותר מדי נתעלם מהסוגיה הספציפית הזאת, אנחנו נישאר עם משטרה שהיא לא נותנת את המענה היסודי לתחושת חוסר הביטחון האישי שקיימת היום בציבור.
היו"ר אמנון כהן
תודה, תודה. בבקשה, מאיר בינג, משרד האוצר, אגף תקציבים.
מאיר בינג
אין לי הרבה מה להוסיף למה שניר רייס הוסיף. כמו שניר אמר בגדול, יש שני דיונים. יש דיון אחד על הטווח הארוך, שהוא פחות או יותר מוסכם והטווח הארוך מותנה בניתוב, שגם את זה אנחנו כולנו מכירים טוב וזה גם הדיון שהיה בשנה שעברה.

מעבר לזה יש את הדיון על הטווח הקצר, בו הדיונים מתנהלים בצורה אינטנסיבית בשבועיים – שלושה האחרונים. יש הצעות על השולחן, יש דיונים, לא הגענו להבנות.
אריה ביבי
מה זה אינטנסיבי? יום יום?
מאיר בניג
לא יום, יום, אבל מספר פעמים בשבוע.
היו"ר אמנון כהן
מספר פעמים בשבוע, נו, אוקי. איפה אתה רואה את הסוף?
מאיר בניג
אני כרגע לא יודע להגיד לך בדיוק איפה הסוף. אנחנו עדיין במגעים.
היו"ר אמנון כהן
הבנתי. טוב, חבר הכנסת ברוורמן, רצית משפט?
אבישי ברוורמן
אני באתי מאוחר, סליחה. רק הערה אחת, מכיוון שאני מכיר את הדיון הזה כבר מהעבר, גם כיושב ראש ועדת הכספים, יש לי שתי מילים. ניר ומאיר, שהם באמת דוגמא לשירות ציבורי במיטבו, זה לא תפקידם. הם באים ומנסים במסגרת מגבלה מסוימת, לנתח מה אפשר לעשות. הבעיה של ישראל בנושא הזה היא סדרי עדיפויות. אמר ידידי, חבר הכנסת פלסנר ואני בטוח שאדם שהחלפנו הרבה אבק במדבר ביחד, זה איציק אהרונוביץ, השר, זה סדרי עדיפויות. היה פה שר משטרה אחד, משה שחל, שהוא הצליח באמת להביא שינוי משמעותי, בגלל שאז נתנו תקציבים גדולים והתחיל להיות גיוס למשטרה, של אנשים מאד מאד איכותיים.

עכשיו המשטרה בישראל לא מקבלת את הגיבוי המתאים ולכן כלכלה, הרבה דברים אין על מה להגיד. כשאני שומע את כל השטויות בעיתונים, כל מיני כלכלנים או על התחזיות בעתיד, אמרתי כבר – Economic forecasting makes astrology looks good – באנגלית זה נשמע יותר טוב. אבל כלכלה יש לה רק דבר אחד – היא תורת התמריצים ואם במשטרת ישראל לא תהיה החלטה ואם זה שר אוצר או ראש ממשלה, שאומר שלוקחים כספים בצורה משמעותית ומתחילים לגייס אנשים, שמי שקיים לא מרגיש שהוא פראייר ואז אי אפשר להתמודד לא עם אנשים עם כסף עם פשע מאורגן ולא עם אנשים שבסופו של דבר יש להם עוצמות אחרות ואז המשטרה מפעם לפעם אולי יהיה לה איזה הבזק, אבל היא תהיה משטרה חלשה ולא אפקטיבית. ולכן זו לא החלטה בדרג הזה, זו החלטה שישראל לא עשתה אותה שנים, זו החלטה של ראש ממשלה ושר אוצר ולכן אני מקווה שבשוליים – יהיה השיפור הזה. השיפור הזה לא יביא את השינוי שמשטרת ישראל זקוקה לו.
היו"ר אמנון כהן
תודה, תודה. כבוד השר, תאמר כמה משפטים ואנחנו נסכם את הדיון.
השר יצחק אהרונוביץ
אני רוצה לומר כמה משפטים, כפי שאני מרגיש. סך הכל אין פה משהו אישי לא לניר ולא למאיר שאני מאד מעריך. אני רואה את משרד האוצר ואני בהחלט מסכים עם ראש הממשלה, כשאמרתי דברים מאד חריפים ואני לא חוזר בי. מי שמכיר אותי, אני ככה מתנהג, כי יש לי אחריות על הארגונים שאני חי ואני מפקד עליהם. באיזה שהוא מקום, אני לא רוצה את ההתקדמות. אני אמרתי את זה במספר דיונים, גם עם אנשי האוצר. בואו נעשה את ההפרדה ולא צריך לקשור דבר בדבר.

אני אמרתי שכל הנושא של ההתקשרות שאנחנו כרגע צמודים לצבא, לשב"כ, למוסד, זה סיפור אחד. אני מוכן ללכת לקראת הפירוט, אין לי שום בעיה עם הגופים האלה, ברגע שתתקבל החלטה. יש דיונים אפילו ברמה של ראש הממשלה, שאני שותף להם. תתקבל החלטה – אני אהיה שותף ואנחנו נלך. לא להחזיק את השוטרים ואת הסוהרים כבני ערובה. צריך לתת להם את מה שמגיע להם לא היום - לפני שנתיים ולפני שלוש שנים – ולא לעשות לי חישוב של 20% או 40%. השוטרים האלה, באמת חיים בפת לחם. אין להם ממה לחיות. הם נותנים שירות מצוין לאזרחי מדינת ישראל ואסור לנו כרגע לחבר את שני הדברים. יש, שמענו פה כרגע, כרגע הגעתם ל-6,000 ש"ח ואני אומר שבאיזה שהוא מקום חייבים להגיד למינימום שביקשתי – 7,000 ₪.

מילה אחת לגבי תוכנית ההתייעלות שאני שומע פה – המשטרה קצת לא מתנהגת ויש שם משכורות. רבותי, מי שרוצה לעשות ביקור שיבוא בביקור ולא בסיסמאות. יש התייעלות מצוינת במשטרה ובשירות בתי הסוהר. כרגע אנחנו עם המפכ"ל החדש, תוכנית נוספת על מה שהיה עם המפכ"ל הקודם. עשרות, מאות תקנים אנחנו לוקחים מהמטה הארצי, מהמטות, אנחנו מורידים דרגים של מטות, אנחנו מפנים אותם לשטח. רבותי זה לא היה. לא לפני ולא לפני הקודם. הדברים האלה נעשים ביום יום. תבואו ותבדקו מה שקורה. אז מצד אחד אני ממלא את הבקשה של האוצר – תלכו להתייעלות – את הצד הזה אני ממלא. את הצד של לתת לשוטרים ולסוהרים את השכר המגיע להם, אני חושב שזאת חובתנו, חובתנו.

ממך אדוני יושב הראש, אני מבקש מחברי הכנסת, שאני מקבל רוח גבית מכולם, באמת. אני באמת מודה לכם. אני מבקש לקיים את המעקב ולא להניח ליום אחד, כי בסוף אני לא יוצא אופטימי מהדיון הזה. אמרתי את זה בהתחלה ואחרי ששמעתי את האוצר, אני הרבה פחות אופטימי ממה שחשבנו שאנחנו נצא מכאן.
היו"ר אמנון כהן
אוקי, אני רוצה לסכם את הדיון הזה, דווקא ברוח אופטימית. למה? קודם כל אני מציע לאוצר לא להחזיק את השוטרים כבני ערובה. מיד לשחרר את הסכומים ההתחלתיים של 7,000 ₪, שכר שוטר מתחיל. את כל שאר החשבונות נעשה יותר מאוחר ואני לא יודע רטרואקטיבית כמה, מה מגיע, גם את זה צריך לבחון. אבל את זה צריך לעשות במיידי.

אני מתחייב לקיים שיחה עם ראש הממשלה בנושא הזה ובמקביל אני אתייעץ עם ראש הממשלה מה הוא אומר, איך הוא אומר ואנחנו כמובן גם נבקש ונדרוש שהנושא הזה יטופל.

במקביל אני קובע פגישה עם סגן שר האוצר, עם המנגנון המקצועי של משרד האוצר. נשב ונלמד, אולי כבודו יוזמן, אולי ירצה להיות בדיון הזה. המטרה היא למצוא את הפתרון ואת הנוסחה הסופית, שנצא לדרך מהר. אני מציע שהדברים יהיו תוך שבועיים, כי המנגנון של החקיקה עומד לפתחנו, המנגנון החקיקתי, אנחנו עדיין שבועיים מחכים ואם לא מצאנו פתרון – אנחנו מתקדמים בחקיקה ואנחנו נרתום את כל שרי ממשלת ישראל לנושא הזה ואנחנו נתקדם בחקיקה, אבל, יהיה מאוחר אחר כך. אחרי שמסיימים חקיקה, כל פתרון שיביא האוצר – אנחנו לא מקבלים ואנחנו נשאר עם 5,000, אבל אנחנו נעביר את החקיקה שאחר כך יהיה קשה לתקן אותה והחקיקה תהיה כל כך טובה לטובת השוטרים, שבסוף אתם תבכו על מה שלא באתם היום ואז לא תבוא פשרה.

עוד משהו אני אומר, יש לנו אינטרסים משותפים, גם לממשלה יש חקיקות על שולחנה של הוועדה ואתם מעוניינים לקדם אותן. אני שוקל להקפיא אותן בתקופה המסוימת הזאת, עד שנגמור את הבעיות של שכר השוטרים, אנחנו נקפיא את כל הדברים שאתם מבקשים מאיתנו, שהם לטובת המדינה אמנם, אבל אנחנו אומרים כרגע, מה שאני יכול, כיושב ראש ועדה, להקפיא את הדיונים האלה, לקדם את הנושא של שכר השוטרים. תוך שבוע נגמור - ממשיכים לעבוד. שבועיים נגמור – ממשיכים לעבוד. אבל עד אז – אני גם צריך לבוא בצורה רצינית לנושא הזה – ותבינו, אנחנו רציניים. כל סיעות הבית, אנחנו רוצים לעשות את הדברים האלה. אנחנו לא באים כאיום, באים כעזר. איפה שאתם צריכים אותנו: מול ראש ממשלה, מול שר האוצר, מול סגן שר האוצר, איפה שאתם צריכים אותנו – יש לכם אותנו אוטומטית. אנחנו באים לעזר ולעזור.

הדבר הזה חייב למצוא את הפתרון תוך שבועיים שלושה, לגמור את הסיפור הזה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים