ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/07/2011

התנהלות עיריית נצרת עילית

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
94
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

5.7.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 188
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שלישי, ג' בתמוז התשע"א (5 ביולי 2011), שעה 10:00
סדר היום
התנהלות עיריית נצרת עילית
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון – היו"ר

אורי אריאל – מ"מ היו"ר

אופיר אקוניס

חנין זועבי

ציפי חוטובלי

ראלב מג’אדלה

שלמה מולה
חמד עמאר

פאינה קירשנבאום
מוזמנים
שמואל גולן


- משנה למנכ"ל ומנה חטיבה, משרד מבקר המדינה

חמוד סייח


- ממונה רשויות במחוז צפון, משרד הפנים

עידו צ'פניק


- ממונה חיוב אישי, משרד הפנים

שמעון גפסו


- ראש עיריית נצרת עילית

אמיר אורן


- מנכ"ל עיריית נצרת עילית

עדי ברקו


- מ"מ ראש עיריית נצרת עילית

משי סינואני


- מנהלת לשכת ראש העיר, עיריית נצרת עילית

עו"ד אולגה גורדון
- יועצת משפטית, עיריית נצרת עילית

אלכס גדלקיו


- יו"ר ועדת הכספים וחברת מועצת העיר, עיריית נצרת עילית

עו"ד ערן בר רבי

- מבקר עיריית נצרת עילית

עופר לוי


- גזבר עיריית נצרת עילית

תניא מקרוב


- מנהלת אגף קליטה וקהילה, עיריית נצרת עילית

לב מורוך


- אגף קליטה, עיריית נצרת עילית

מרים רופל


- מנהלת אגף ההכנסות והגבייה עסקים, עיריית נצרת עילית

אורנה בוחבוט


- דוברת עיריית נצרת עילית

אלירן גפסו


- סטודנט, נצרת עילית

אלכס גופמן


- חבר מועצת העיר, נצרת עילית

זאב הרטמן


- חברת מועצת העיר, נצרת עילית

דלית סרברניק


- חברת הצוות המשפטי, תנועת אומ"ץ

אליס גולדמן


- יועצת משפטית, תנועת אומ"ץ

מרדכי שנבל


- נשיא לשכת המבקרים הפנימיים

יעל אשל


- מבקרת פנימית פרדס חנה, לשכת המבקרים הפנימיים
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
ר.כ. חבר המתרגמים בע"מ
התנהלות עיריית נצרת עילית
היו"ר יואל חסון
שלום ובוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא התנהלות עיריית נצרת עילית, דיון שביקשה ממני פאינה קירשנבאום, ליזום בוועדה לענייני ביקורת המדינה.

אני רוצה, לפני שאנחנו נתחיל בדיון בעניין עצמו, לעדכן על דבר שהוא בעיני חמור ודרמטי, שארע הבוקר בהקשר של הדיון הזה. משעות הבוקר המוקדמות, אנשים קיבלו טלפונים ממישהו, אני לא יודע בדיוק, אנחנו בודקים את זה עוד, שהזדהה כאיש מטעם הוועדה לענייני ביקורת המדינה והודיע לאנשים השונים שהישיבה כאן מבוטלת. זה היה מערך מאד מתוכנן, של טלפונים לאנשים, תוך התחזות לנציג הוועדה לביקורת המדינה.

בעיני זה דבר חמור ביותר. בכוונתי לפנות לקצין הכנסת, אני מתכוון לחקור את העניין הזה. אני מתכוון ואני מבקש מכל מי שקיבל פניה כזאת וקיבל טלפון כזה היום, לבוא ולדווח לנו באיזה שעות הוא קיבל את הטלפון. יכול להיות שנדרוש ונבקש לדעת ולבדוק, במסגרת חקירתית, את הנייד שלו. התחזות מטעם הוועדה לביקורת המדינה או מטעם מי מהכנסת, אני חושב שזה האירוע החמור ביותר, שאני לפחות שמעתי עליו בהקשר של הכנסת. מעולם לא היה דבר כזה ---
אופיר אקוניס
זו עבירה פלילית.
היו"ר יואל חסון
בוודאי שזו עבירה פלילית ואני, בהתייעצות עם הייעוץ המשפטי של הכנסת ושל הוועדה, בהתייעצות עם קצין הכנסת, אני גם אשקול לפנות למשטרת ישראל, כדי לחקור מי התחזה כאן בתור נציג של הוועדה לביקורת המדינה וביקש למעשה לחבל, לחבל בעבודת הכנסת. פשוט לחבל בעבודת הכנסת ואנחנו נגלה את הדבר הזה. אני עוד פעם מבקש, מכל מי שקיבל שיחת טלפון כזאת, לבוא ולדווח לנו לאחר הישיבה, כדי שנוכל לעשות את הבדיקות ולהגיע למי שפעל בצורה חמורה שכזאת.

עכשיו לעניין עצמו, אנחנו ---
קריאה
ואף על פי כן, ההרכב מלא.
היו"ר יואל חסון
מכיוון שאנחנו פעלנו. אנחנו מזערנו את הנזקים, מי יודע, אולי בכל זאת נגרם נזק, אבל זה בכלל לא חשוב הנזק הישיר, זה חשוב עצם העובדה שלמישהו היה את העוז לעשות פעולה חמורה שכזאת ולחבל בעבודת הכנסת. אני חושב שזה דבר חמור, אני לא חושב שזה מעולם היה ואנחנו נחקור ונוודא ונגלה את הדבר הזה ואני לא מתכוון לעבור על כך לסדר היום.

אז כמו שאמרתי, חברת הכנסת פאינה קירשנבאום פנתה וביקשה את הדיון הזה ולכן אני אבקש ממנה לפתוח את הדיון ולהציג את הנושאים שאת מבקשת, כך זה נהוג, שאת מבקשת לדון עליהם בדיון הזה. בבקשה גברתי.
פאינה קירשנבאום
כבוד יושב הראש, חברי כנסת ואורחים, רק להוסיף לדבריך, כבוד יושב הראש, זה לא רק שנעשו טלפונים למוזמנים, על כך יצאה גם הודעה לביקורת כניסה בכנסת, מכיוון שכשהאורחים הגיעו, נאמר להם שהוועדה בוטלה ולא מבינים לאן הם צריכים להגיע, אז אתה יכול גם לבדוק מי הודיע פה למבקרים, על כך שהוועדה בוטלה ולא ידעו ואנשים יכולים להגיד שנתקלו בקושי בכניסה לכנסת אפילו.
היו"ר יואל חסון
אנחנו נבדוק את זה.
פאינה קירשנבאום
אז לעניין עצמו. אני בדרך כלל, כמו שאתה יודע, עוסקת בשלטון המקומי והדבר הזה מאד חשוב לי. החוזק של השלטון המקומי זה אחד הדברים שיוצרים יציבות משקית במדינת ישראל ועל כך אני משתדלת לפעול לאורך זמן. שום נושא הוא לא נושא אישי, אלא באמת טובת העיר וזה בלבד מה שמעניין אותי.

לא מעט אני נתקלת בתקשורת בכתבות, על התנהלות ראש העיר ומכיוון שאני לא יודעת את האובייקטיביות של הדברים, אז אני לא אתחיל לציין את כל מה שהוזכר בתקשורת על מסיבות הניצחון, על השוחד, כי בכך מתעסקת המשטרה וכמו שאנחנו יודעים על כך ראש העיר היה עצור במשטרה ופעמיים היה במעצר בית, אבל אני שוב קוראת. אני רוצה להתייחס לניהול העיר. אז קודם כל אני רוצה לדעת איך מתנהלת העיר כשראש העיר לא נמצא רוב הזמן. אני רואה ואני שומעת ואני קוראת ועל כך יש גם עדויות במשטרה, על התנכלות לגזבר וליועצת המשפטית של העירייה, על הקושי בניהול העיר, על כך שישיבות מועצה לא מתנהלות, על כך שכדי לקבל ישיבת מועצת עיר צריך לפנות לבית משפט ולבקש כינוס של הישיבה; על כך שלפני הבחירות האחרונות היה עודף כספים בקופה של העירייה והיום היא גירעונית.

אז מה שמדאיג אותי זה בהחלט שלטון מקומי ולכן אני ביקשתי, כי אני חושבת שהמטרה היא שמשרד הפנים ייכנס לעובי הקורה, יבדוק מה קורה שם ברשות וישקול לדעתי, האם אין צורך ללכת לבחירות כלליות ברשות ולהחליף את ההנהגה. תודה.
היו"ר יואל חסון
מי כאן מטעם משרד הפנים?
חמוד סייח
אני, אדוני היושב ראש.
היו"ר יואל חסון
מה תפקידך, תזכיר לנו.
חמוד סייח
אני חמוד, נציג מחוז הצפון ונציג השר.
היו"ר יואל חסון
טוב. תיכף ניתן לך את רשות הדיבור. נתחיל עם חברי הכנסת ואחר כך נעבור לאורחים. חברת הכנסת אריאל, בבקשה.
אורי אריאל
תודה, בוקר טוב. כפי שאמרה חברת הכנסת קירשנבאום, יש בעניין מסוים חקירת משטרה ואני לא רואה איך אנחנו נועיל להועיל פה בעניין הזה. מבקר המדינה בודק את התנהלות העירייה ואת יודעת מזה. אני חושב שאת יודעת מזה ולכן קשה להבין את הבקשה, חוץ מהעניין הידוע ונחזור עליו פה למי שלא בעניינים, שיש יחסים קשים הייתי אומר, בין ישראל ביתנו לבין ראשד העיר על רקע מוניציפאלי, קואליציוני ---
פאינה קירשנבאום
בגלל זה יש ---
אורי אריאל
רק שנייה ברשותך. אנחנו מכירים, אני מקשיב ואני אקשיב הלאה גם. זה לא סוד וזה קורה בהרבה ערים, קואליציה, אופוזיציה, הבטיחו, לא קיימו, כן קיימו, טענות שונות כאלה ואחרות שאני וודאי לא מתכוון להיכנס אליהן ואני לא חושב שתפקיד הוועדה להיכנס אליהם. הלוואי שהייתה קואליציה מקיר אל קיר וכולם היו עובדים ביחד, אבל כמו בעוד הרבה מאד ערים בארץ, זה לא כך ובסדר ואתם משתמשים גם בוועדה לביקורת המדינה, כמו בדברים אחרים, כדי להעלות את הנושא, כולל בקשתך שמשרד הפנים יבדוק. מה הוא יבדוק אם מבקר המדינה עכשיו בודק? חוץ מזה, בסדר, איך להגיע, שיהיה עוד רעש רקע שתעשו כדי להרוויח, איך להגיד, נקודות פוליטיות אני קורא לזה וזה לא דבר שלילי בעיני להרוויח נקודות, אבל אני חושב שהדרך שאתם עושים את זה, במקרה הזה, היא דרך שמזיקה לנצרת. אני רוצה להסביר למה.
זאב הרטמן
נצרת עילית.
אורי אריאל
נצרת עילית.
זאב הרטמן
לנצרת היא עוזרת.
אורי אריאל
אני מקבל את התיקון, נצרת עילית. במבחן התוצאה, אני אגיד את זה מאד בקצרה ואם יהיה צורך אחרי זה אני אבקש עוד פעם רשות דיבור, כי אני רוצה לנסות שהדיון יתקדם.
ראלב מג'אדלה
הבנת את התיקון כדי לא לפגוע בשמה הטוב של נצרת הערבית.
אורי אריאל
לא, תסלח לי, אנחנו מטפלים גם בנצרת הערבית וברוך השם יש שם שיווקים של מינהל מקרקעי ישראל. הסר דאגה מליבך, בסדר? אבל רגע, אבל זה לא הדיון, ברשותך, חבר הכנסת מג'אדלה. במבחן התוצאה, תמיד בישראל אוהבים להגיד את זה ככה והרבה מילים וזה, אבל במבחן התוצאה זה הכל נכשל. עכשיו נהפוך את התמונה ונגיד – יש הרבה טענות – וודאי נשמע אותן פה בהמשך הדיון, אבל במבחן התוצאה, העיר הצליחה ומצליחה. אני מציע לבדוק את זה בעובדות, כי בנושא של הצלחה או לא של עירייה, אפשר לעשות כמו שאני לפעמים מדבר הרבה פעמים בידיים והמון מילים, סימן שאין לי משהו ברור להגיד, או להגיד עובדות.

אז נניח בנושא בינוי יש מישהו שחושב שאין התקדמות משמעותית, אחרי ששנים לא בנו יחידת דיור אחת בעיר נצרת עילית, יש עכשיו בקנה סדר גודל של 3,000 יחידות דיור. 3,000, לא 30, לא 300, לא 1,000. 3,000. נושא חינוך – בבקשה, תבדקו. אני לא עם הנתונים, לא הכנתי בדיוק, אבל תבדקו ומי שרוצה יגיד, יש פה אנשי עירייה – האם יש התקדמות בחינוך – כן או לא. יש לזה מדדים שאומרים – הצלחנו בחינוך או לא – אז יש בחינות מיצ"ב, יש בחינות בגרות כאלה, יש כאלה, יש כאלה. אדרבא, שמי שרוצה יסביר אם היה כישלון או הצלחה.

בנושא פרויקטים – אני אזכיר כמה. אני מודה, אני הייתי מעורב בחלקם ואני מכיר אותם באופן אישי ואני לא מכיר את כל מה שנעשה בעיר, לא למוטב בעיקר, גם לא אל מי שיש לו טענה, יכול להיות שאני לא מכיר, אדרבא, נשמע. הוקמה מכינה קדם צבאית לא דתית. זו הצלחה או כישלון? לפי דעתי המכינה תבור היא הצלחה גדולה מאד. איך אני יודע? כי לשנה הבאה, יושב הראש, על 30 מקומות נרשמו 350 איש, נערים ונערות שבאו למבדקים, באו לזה. זאת אומרת זה לא הירשמות באינטרנט, איך הם קוראים לזה והוא רשום. לא. הם רבים. על כל מקום יש 10 אנשים, נערים ונערות, שרבים ללכת לעיר נצרת עילית.

בשנה האחרונה הגיע גרעין משפחות מהציבור הדתי לאומי. לדעת החברים, לדעת חברי הכנסת זו הצלחה או שזה כישלון? איך אני מבין שזו הצלחה מעבר לזה שהם באו? כי יש עכשיו לחץ גדול מאד על 10 משפחות ויותר, נוספות שרוצות לבוא. רוצות, טעיתי. דורשות לבוא, מפעילות את כל העולם, את סילבן, את כל העולם, להשיג תקציב כזה, לסדר את זה, לעשות כזה. אז מי שירצה ויהיה מוכן להתייחס – האם זו הצלחה או כישלון.
היו"ר יואל חסון
אוקי.
אורי אריאל
יש עוד כמה הישגים, אז תרשה לי. בדרך כלל אומרים ---
היו"ר יואל חסון
לא, מה זה עכשיו, אתה סוטה קצת מהעניין.
אורי אריאל
לא, אני לא סוטה, זו התנהלות העירייה. הרי אני לא עשיתי את זה, העירייה עשתה את זה. אני אקצר, בסדר?
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, תודה.
אורי אריאל
יש גרעין בנות שירות לאומי, לפי דעתי 12 או 15 בנות. זה לא היה הרבה שנים בנצרת עילית, אני לא רוצה להגיד כמה, אבל נדמה לי שלא היה מעולם. זאת הצלחה של העירייה. יש גרעין של ציבור דתי לאומי שרוצה לבוא לעיר לקנות בתי קבע. לא היה הרבה מאד שנים. אני לא רוצה להגיד שנים, כי אני חושב שזה לא היה אף פעם. בסוף, יש עוד דברים מהסוג הזה, אבל אני עכשיו צריך לגמור את דברי.
פאינה קירשנבאום
אני רק רוצה להזכיר לך שכל מה שאני מונה עכשיו זה ביוזמת ישראל ביתנו.
אורי אריאל
אבל אני רוצה לגמור את הדברים שלי. את תגידי אחרי זה שזה הכל הישג שלכם, אבל גם אז אי אפשר להגיד שזה כישלון. בסדר, זה הישג שלכם. א' אני שמח, אין כמו הצלחה. בהצלחה כולם שותפים, עכשיו אני צריך להגיד ביושר, ביושר ובאופן מלא. שני דברים אני רוצה להגיד, אחד שבאמת יש לי קשר טוב עם ליה שמטוב, תושבת העיר נצרת, שבמידה מסוימת גם נתנה לי, איך להגיד, דחפה אותי להיכנס לעניין של נצרת עילית. ב', למען הגילוי הנאות, יושב הראש, אני קיבלתי אזרחות כבוד שהוצאה לא על ידי ראש העיר, אלא על ידי זאב הרטמן שיושב כאן וזה היה, למיטב ידיעתי, יתקנו אותי עוד פעם החברים, על דעת כל חברי המועצה. זה לא היה שהיה צריך רוב או לחץ. אז מי שיחשוב שאני משוחד בגלל זה, אני חושב שלא.

בקיצור, שורה תחתונה, כרגע אני ---
היו"ר יואל חסון
אתה אזרח נצרת עילית, יש לך אינטרס שהעיר תתפקד.
אורי אריאל
אני עושה גילוי נאות. לסיכום אני אומר, אני חושב שעיריית נצרת, גם אם יש בעיות וכנראה יש גם בעיות, אני לא חושב שהכל בסדר, הכל חלק, אני לא אומר את זה. רבה ההצלחה הרבה הרבה יותר מאשר הטענות שיש וגם הטענות שיש נבדקות על ידי מבקר המדינה ולכן אני לפחות מציע להגיד, אני לא רוצה לסתום לאף אחד את הפה, אבל היות והדברים נבדקים אז נחכה שנקבל דו"ח מבקר המדינה. אני חושב שכולם סומכים עליו.
היו"ר יואל חסון
פאינה, אני אחזור אליך. אני רוצה לשמוע את חברת הכנסת אקוניס, שנרשם ואת חבר הכנסת מג'אדלה ואז נשמע את פאינה ואם חמד עאמר ירצה גם אז נשמע.
אופיר אקוניס
ברמה העקרונית אדוני. אדוני, אני חושב שאתה יושב ברשות אחת הוועדות החשובות ביותר בכנסת ----
אורי אריאל
החשובה ביותר.
אופיר אקוניס
כולן חשובות. לכן אני- חשובה מאד, אמרתי. אני אחזור על דברי, אני אמרתי שאני חושב שאתה עומד בראשות אחת מהוועדות החשובות ביותר בכנסת, שזו הוועדה לביקורת המדינה.
היו"ר יואל חסון
אני מאחל לך שתשב בה גם.
אופיר אקוניס
אני יודע שאתה רוצה שנחליף תפקידים, אבל חכה קצת.
אורי אריאל
הוא רק רוצה להסביר לציבור.
אופיר אקוניס
הציבור מבין הכל, הציבור מבין.
אורי אריאל
למי שלא יודע – זו ועדה ששמורה לאופוזיציה, בחוק.
אופיר אקוניס
נכון. אני מאחל לך שנים רבות בתפקיד.
היו"ר יואל חסון
יש לי תחושה שתשב פה.
אופיר אקוניס
אני מאחל לך שנים רבות בתפקיד. אני חושב שלא רק בזכות הוועדה הזאת, אלא משום שהמוסד הזה, שהכנסת תפקידה לפקח על הממשלה. זה התפקיד שלנו. אנחנו הרגולטור על הממשלה, הרגולטור הכי גדול בממשלה וגם אם אני בקואליציה, אני בוודאי תומך במדיניות הממשלה, אבל וודאי אעמוד על זכותה של הכנסת, על חובתה – לפקח על הממשלה. אני גם, כפי שאמרתי פעמים רבות בוועדה הזאת, יש לי הערכה עצומה למבקר המדינה, למוסד מבקר המדינה ולכל גורמי אכיפת החוק במדינת ישראל.

אני מבקש ממך אדוני יושב הראש, להבין לפני שבכלל ייפתח פה דיון, דבר אחד אני לא מבין הבוקר בנושא הישיבה הזאת ובנושא הטענות. קודם כל, מר גולן, האם מתקיימת בדיקה של המבקר בנושא עיריית נצרת עילית?
שמואל גולן
אני התכוונתי בסוף הדיון להתייחס.
היו"ר יואל חסון
לא, לא, אני לא רוצה שתתייחס גולן, תן לי רגע, אל תענה על השאלות כרגע.
אופיר אקוניס
אוקי, אני אומר לך מדוע, משום שאם הויכוח פה, אם הויכוח בוועדה הזאת הוא ויכוח בין קואליציה לבין אופוזיציה במועצת העיר נצרת עילית – זה איננו המקום - עם כל הכבוד גברתי, חברת הכנסת קירשנבאום. אני מאד מעריך את הפעילות הנחושה שלך בנושא הניסיון ---
פאינה קירשנבאום
החקירות של המשטרה הם גם בגלל הבעיות הפוליטיות?
אופיר אקוניס
נדמה לי שאני אומר את דבריי בעברית טובה, רהוטה ---
היו"ר יואל חסון
חברת הכנסת קירשנבאום תפרט את הטענות שלה, שעד כמה שאני יודע הן נוגעות להתנהלות העיר עצמה, מועצת העיר, אי כינוס הישיבות, הדברים הללו שקשורים אנחנו גם אליהם.
אופיר אקוניס
מאה אחוז. בעניין חקירת משטרה הבית הזה, כידוע לכם, אמרתי בתחילת דברי שאני מכבד את מבקר המדינה ואת רשויות אכיפת החוק. אני מכבד וכשאני אומר את זה אני גם מתכוון לזה ואתם יכולים למצוא את זה בכל הציטוטים שלי ובכל ההתבטאויות שלי, בכל דבר ועניין וזה חל על כולם. זה חל על כולם: על שרים, על חברי כנסת ועל כל אזרחי מדינת ישראל. כולם שווים בפני החוק. כך למדתי, גם אתה למדת את זה בתורתו של זאב ז'בוטינסקי. יפה.

עכשיו, אני עובר לדבר השני. אם העניין הזה פה, אדוני יושב הראש, אם העניין הזה פה הוא עניין של ויכוח ואני לא מתייחס לחקירת המשטרה, אינני יודע, אני יודע שהיא מתקיימת, אינני יודע מה קורה בה, אנחנו לא אמורים לדעת, היא תסיק את מסקנותיה ותפרסם אותן לציבור. אבל אם העניין הזה הוא ויכוח בין קואליציה לבין אופוזיציה בתוך עיריית נצרת עילית, אני חוזר, זה, המקום הזה, הוועדה החשובה הזאת, שאני מאד מכבד את העומד בראשה ואת החברים בה ואני חבר קבוע בה ואני בה לישיבות, לא לכולן, אבל החשיבות ביותר בוודאי. אני אומר זהו איננו המקום משום שאם כך גברתי, חברתי, פשוט את יוזמת הדיון, אם כך אני בטוח במאה אחוז שבכל עירייה ואתה לא תוכל פה, אדוני יושב הראש, לקיים את כל הישיבות, משום שבכל עירייה וכך צריך להיות הדבר, משום שבעירייה יש ויכוח בין קואליציה לבין אופוזיציה. משום שבבית הזה יש ויכוח דמוקרטי בין קואליציה לבין אופוזיציה. משום שבארצות הברית יש ויכוח בין הבית הלבן לבין הקונגרס. ככה זה עובד. זה איזונים ובלמים. אבל אם הויכוח הפוליטי הפנימי הוא בתוך עיריית נצרת עילית – זה הוא איננו המקום – ואני באמת מנסה להבין בסופו של דבר לאן הולך הדיון הזה, מה היא מטרתו ומה אנחנו אמורים להסיק ממנו.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, תודה, חבר הכנסת אקוניס. אני רוצה קודם להבהיר דבר חשוב. הדיון הזה, גם לפי שיחה ששוחחה איתי על כך חברת הכנסת פאינה קירשנבאום, מתמקד לא בחקירת המשטרה ולא בעניינים שנבדקים על ידי המשטרה. אנחנו לא המשטרה ולא מחליפים את המשטרה ולא מתעסקים בעניין הזה וזה לא על הפרק בכלל וזה לא על סדר היום. על סדר היום זה נושא שבדרך כלל גם עולה ועלה, בעיני זה קודם כל, ההתנהלות של משרד הפנים לאור מצבה של העיר נצרת עילית.
אופיר אקוניס
זה לא הוגדר כך.
היו"ר יואל חסון
לא הוגדר, איפה ראית הגדרה? כתוב, התנהלות עיריית ---
אופיר אקוניס
כתוב – התנהלותה של עיריית נצרת.
היו"ר יואל חסון
ההתנהלות שקיימת שעובדתית, שיכול להיות שראש העיר עכשיו יגיד שהיא אחרת ואנחנו נקבל תשובות ונשאל שאלות ---
פאינה קירשנבאום
ומשרד הפנים יבדוק.
היו"ר יואל חסון
ומשרד הפנים אולי יבדוק, אם נחליט על זה בסוף הדיון. על טענות, על ההתנהלות לדוגמא: כינוס או אי כינוס מועצת העיר, הנושא של קבלת ההחלטות ---
אופיר אקוניס
וזה לא נושא של ועדת הפנים?
היו"ר יואל חסון
של ועדת הפנים. הועדה לביקורת המדינה, להזכיר לך שטיפלנו ---
אופיר אקוניס
ועדת הפנים של הכנסת, אני שואל, אולי היועץ המשפטי לוועדה יוכל לענות לי.
היו"ר יואל חסון
בערים נוספות. מאה אחוז. אנחנו נעשה דיון.
אופיר אקוניס
היועץ המשפטי לוועדה אולי יוכל לענות על זה.
היו"ר יואל חסון
אז בוא אני אגיד לך את השיעור הראשון שחשוב, לפני שתתחיל להיות יושב הראש כאן.
אופיר אקוניס
זה לא יקרה בקרוב, זה לא יקרה, אל תדאג.
היו"ר יואל חסון
אחד היתרונות של הוועדה הזו, שהיא יכולה לעסוק בכל נושא, בוודאי בנושא שקשור להתנהלויות לא תקינות, לכאורה. אז לכן זה המקום, הוועדה לביקורת המדינה.
אופיר אקוניס
עכשיו, אדוני יושב הראש, אני שאלתי ---
היו"ר יואל חסון
אני נורא מתרגש מהנוכחות של חברים שהרבה זמן לא ראיתי ואני שמח שהם פה.
אופיר אקוניס
אותי אתה רואה הרבה. אבל אני שאלתי שאלה שהיא חשובה לדיון – האם מתקיימת בדיקה של מבקר המדינה – בנושא עיריית נצרת עילית.
היו"ר יואל חסון
הוא יענה בסוף הדיון.
אופיר אקוניס
אחרת אין לנו בסיס לדיון.
היו"ר יואל חסון
אתה יודע מה, תגיד את מה שאמרת לי קודם, בוא נחשוף את העניין הזה.
אופיר אקוניס
נכון, יש שקיפות. אני מצפה בדיון הזה לשקיפות מכולם.
היו"ר יואל חסון
יש שקיפות, תהיה בוודאי. תגיד את מה שאמרת לי.
שמואל גולן
אדוני, כל הנושא, לפני שאנחנו נכנסים פה לדיון, כל הנושא של ההתנהלות וההתרחשויות בנצרת עילית, נמצא במעקב שלנו כבר למעלה משנה וחצי. במסגרת ההתרחשויות בוצע פה מהלך של צו הגנה זמני לגזבר, מחשש לפיטורין ---
היו"ר יואל חסון
שהוא עד היום תחת צו הגנה, נכון?
שמואל גולן
הוא תחת צו ויש דיון ב-21 בחודש, שאני מקווה שבעקבותיו, בסופו של דבר, המבקר יסכם את הנושא הזה. התקבלו עוד תלונות של צווי הגנה. רק השבוע קיבלנו בקשה להגנה ממנכ"ל החברה הכלכלית בעניין הזה.
היו"ר יואל חסון
של נצרת עילית.
שמואל גולן
של נצרת עילית, אנחנו מדברים רק על נצרת עילית. הנושא הזה נמצא אצלנו בבחינה כבר שנה וחצי. אנחנו היינו מנועים מלבדוק את הנושא הזה בגלל בדיקת המשטרה. אנחנו בדרך כלל כשמשטרה פועלת ועובדת, אנחנו מנסים לא להיכנס לתוך ----
היו"ר יואל חסון
פרסום הממצאים זה צפוי לעוד המון זמן.
שמואל גולן
כן. עכשיו אנחנו, לאחר שהמשטרה סיימה את עבודתה ויציגו פה באיזה שלב זה נמצא, אנחנו נכנסנו לביקורת. הביקורת הזאת לוקחת כמה שלוקח לה זמן, זה יכול לקחת אפילו שלושת רבעי שנה עד שנה.
היו"ר יואל חסון
אוקי, תודה רבה. אתה תמשיך להתייחס גם בהמשך הדיון. תודה רבה. חברת הכנסת קירשנבאום רצית להתייחס ואז נשאל את ראש העיר כמה שאלות ונשמע את ההתייחסות שלו. כל מי שנמצא כאן ידבר, זה הנוהל בוועדה לביקורת המדינה. אז מי שרוצה לדבר נא להעביר פתק עם שמו, אלי, למנהלת, ואנחנו ניתן לו זכות דיבור.
פאינה קירשנבאום
קודם כל אני רוצה להגיד שאין פה שום בעיה קואליציה אופוזיציה, מכיוון שראש העיר שולח אלי, לפחות פעמיים בשבוע שליחים ומציע לנו סגנות בעירייה ואני יכולה להביא לפה אנשים שיהיו עדים על כך שאני מקבלת את השליחים האלה עם הצעות. לכן אני לא חושבת שיש פה בעיה של קואליציה אופוזיציה. אני בהחלט לא מתחילה פה עם כל הנושא של מכירת השוק העירוני ב-12 מיליון שקל, כמו שזה פורסם בעיתון ואני לא מדברת על רשימות חיסול, שיש עדי מדינה שמעידים על כך ואני לא נגעתי בנקודות האלה. כי אם הייתי רוצה לגעת בהן, הייתי מדברת עליהן בפתיחה.

אני גם מתפלאת שאלה שדואגים לשקיפות וניקיון כפיים בשלטון, היום פתאום תופסים את הצד לא בדיוק כזה נקי, כשהם מקבלים קרקעות מראש העיר, לגרעינים תורניים ולכל מיני גרעינים אחרים, כשאנחנו ביחד דאגנו לטפל.
אורי אריאל
תפרטי, תפרטי בבקשה. מי קיבל?
פאינה קירשנבאום
כמו שאמרת, אני לא הפרעתי לך, אז תתאפק, אל תפריע לי.
אורי אריאל
לא, אבל אם תואילי לפרט.
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת אריאל, אל תפריע לה בבקשה, היא לא הפריעה לך.
אורי אריאל
לא, מה שנאמר פה זה שקיבלו שוחד, נכון?
היו"ר יואל חסון
לא, אבל מה שנאמר זה זכותה, אתה תגיב אחר כך.
אורי אריאל
אל תאבדי את הצפון.
פאינה קירשנבאום
אני רק רוצה להגיד לך שראש העיר הזה מיומן מאד במתן שוחד ועל כך יש עדויות גם במשטרה וגם אצל מבקר המדינה. אז חבל שאתה תומך בראש עיר כזה, חבל מאד. וגם בקרקעות האלה, חבל ש... אותך.
אורי אריאל
את מאשימה את הגרעין ---
פאינה קירשנבאום
אני לא מאשימה, אני רק אומרת. כל המכרזים בעירייה לא מנוהלים בצורה נקייה. אין מכרזים תקינים לשוק, אין מכרז תקין לחנייה. לאכלוס בית ספר חרמון, על כך דובר בישיבות המועצה, זה נעשה ללא שיתוף פעולה עם הבכירים ברשות. עכשיו, אם רוצים שאני באמת אתחיל להיכנס לפרויקט ופרויקט ולנמק את כל הפרטים בהם לא הייתה התנהלות נכונה של ראש העיר, אז אני יכולה לעשות את זה. אני לא משרד הפנים ואני לא מבקר המדינה. אני באתי לפה ואמרתי – אני לא פורשת את כל הבעייתיות – אתם רוצים, יש פה נציגים של העירייה, שהם יגידו. אני באתי לפה עם בקשה אחת ויחידה. אני מכבדת מאד את משרד מבקר המדינה ואני בהחלט עובדת איתו בשיתוף פעולה. אבל בגלל העומס במשרד מבקר המדינה, אני יודעת שזה לא בגלל האי רצון או הרצון. זה בגלל באמת העומס, התהליכים נמשכים הרבה זמן ואני חוששת שפגיעה בעירייה תהיה קשה יותר מחודש לחודש. לכן, ביקשתי לערב את משרד הפנים וביקשתי שמשרד הפנים ייכנס עם ביקורת נוספת לרשות הזאת ויחליט אם יש מקום לבחירות או אין מקום לבחירות. זאת כל הבקשה שלי.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז. תודה רבה. חבר הכנסת מג'אדלה.
ראלב מג'אדלה
אדוני יושב הראש, קודם כל אני רוצה לברך אותך על זה שאתה מקיים את הדיון, זה חשוב שאתה מקיים אותו. אני נקלע אליו מזווית אחרת. איך אני יודע שיש משבר בין ישראל ביתנו לבין ראש העיר? ראש העיר דיבר נגד שיתוף יהודי-ערבי, התבטא מאד קשה, לא ראוי לראש עיר. אני שמח שהוא שינה את דעתו וחזר בו והתחלת האמירות האלו, שהיו מאד ואני לא רוצה להשתמש במילים קשות, מאד לא מתאימות לראש עיר, שאני מכבד ומעריך ונבחר ציבור, כשנקלע המשבר עם ישראל ביתנו, התחיל לדבר אחרת, כי שילם להם אתנאן בסיסמאות, נגד הערבים, אזרחי נצרת עילית שהם מעל 7,000 ---
חמד עמאר
הדיון הוא לא ישראל ביתנו.
פאינה קירשנבאום
והוא גם מעולם לא היה ישראל ביתנו ולעולם לא התמודד בתמיכה של ישראל ביתנו.
חמד עמאר
אדוני יושב הראש, אנחנו מסיטים את הדיון לא למקום הנכון. הדיון הוא לא ישראל ביתנו, הדיון הוא ראש עיריית נצרת בניהול של עיריית נצרת עילית.
פאינה קירשנבאום
הוא לא התמודד מישראל ביתנו, לא נתמך בבחירות על ידי ישראל ביתנו.
ראלב מג'אדלה
אדוני יושב הראש, אני מודיע לפרוטוקול שאני מדבר בשם עצמי ואומר את דעתי. הם לא תתאפקו, אני לא אתן לכם לדבר מילה אחת בתור שלכם.
היו"ר יואל חסון
חברים, אם לא תתאפקו, תדבר בשם כל המגזר.
ראלב מג'אדלה
כן, אז תתאפקו ואני אומר את דעתי, אני לא אומר את דעתכם. תלמדו לשמוע אחרים ותפסיקו עם הדיקטטורה הזאת שמנהיגכם מכניס לבית הזה.
היו"ר יואל חסון
כן, בואו נשאר בתחום הדיון.
ראלב מג'אדלה
איך אני יודע שהם נקלעו למשבר עמוק?
היו"ר יואל חסון
איך?
ראלב מג'אדלה
הוא שינה את דעתו, התחיל לדבר אחרת על שיתוף ועל אחווה ועל חיים משותפים – מה שצריך ראש עיר לעשות כאשר יש לו 67,000 תושבים בעיר שלו – משלמי מיסים.
היו"ר יואל חסון
אבל איך, אתה לא מופתע פתאום מהשינוי?
ראלב מג'אדלה
הופתעתי. שאלתי מה קרה, אמרו יש משבר עם ישראל ביתנו, אמרתי זה לטובתנו.
פאינה קירשנבאום
לא אמרו לך שזה בגלל שנמכר השוק ב-12 מיליון שקל?
ראלב מג'אדלה
אמרתי זה סימן טוב, עכשיו אנחנו צריכים להתגייס לחזק את יסודות החיים המשותפים בעיר הזאת ולתת לראש העיר להצליח, כי הוא חזר למסלול השפיות ואני לא מאשים אותו.
חמד עמאר
מה, הוא לא היה שפוי קודם?
ראלב מג'אדלה
מסלול השפיות בדיבורים. אתה האחרון שתדבר על שפיות. אתה האחרון שתדבר על שפיות. האחרון.
היו"ר יואל חסון
אני חושב שהוא אחד השפויים פה. זה אחד השפויים שיש בבניין הזה, תאמין לי.
ראלב מג'אדלה
כי אתה לא מכבד את היסוד האלמנטארי של תרבות דיבור ותרבות דיון ושיח ציבורי.
היו"ר יואל חסון
טוב, אדוני, בלי אבחנות נפשיות פה של החברים.
ראלב מג'אדלה
לא, אני מוכרח, כי תראה מה קורה, הוא מפריע בשתי דקות ארבע פעמים.
היו"ר יואל חסון
אלא אם כן תספר לי שאתה דוקטור מג'אדלה.
אורי אריאל
האם להזמין את רופא הכנסת?
ראלב מג'אדלה
לכן אני אומר לך, אדוני יושב הראש, זה דיון מבורך, זה טוב. עוברים השמצות וסיסמאות בעיר, בוא לדיון ענייני, אמיתי וזו הזדמנות לתת לראש העיר ולאחרים לומר באופן ענייני את דעתם.

לגבי משרד הפנים, יושב כאן נציג בכיר, צריך לשמוע אותו. לכן אני אומר לך יישר כוח על השינוי האמיתי והמהותי והחשוב ואני אומר לך יותר מזה – אתה בא לתקן עוולות וכישלון של ממשלות ישראל במדיניות כלפי נצרת הערבית – אשר עברו אליך, לגור אצלך וזה צעד מבורך. מעז יצא מתוק.
היו"ר יואל חסון
טוב, תודה רבה. אני מודה לך. אדוני ראש העיר, פה באמת הושמעו טענות, גם היה גיבוי אבל גם היו טענות. יש כמה שאלות, בוודאי ביקורת המדינה זה ועדת שאלות ותשובות, זה לא נאומים.
שמעון גפסו
בוודאי אדוני.
היו"ר יואל חסון
אני אשאל אותך כל מיני שאלות, יכול להיות שגם תוך כדי ויכול להיות שחברי כנסת אחרים ישאלו אותך גם, זו זכותם. אני רוצה קודם כל לשאול אותך שאלה בסיסית. נושא בסיסי בהתנהלות של מועצת עיר זה נושא של כינוס מליאת המועצה. כמה פעמים כינסת אותה בשנת 2011?
שמעון גפסו
תראה, מתחילת כהונתי, אני עשיתי סיכום ---
היו"ר יואל חסון
2011.
שמעון גפסו
אני אבדוק את הנושא הזה כמובן.
היו"ר יואל חסון
לא, תגיד לי ב-2011.
שמעון גפסו
אני עכשיו אבדוק, תוך שנייה אחת אבדוק.
היו"ר יואל חסון
אז תבדוק. בינתיים שאתה בודק, כאשר חבר מועצה ---
שמעון גפסו
4 פעמים מן המניין, אחד דיון מיוחד לתקציב ו-8 טלפוניים.
היו"ר יואל חסון
טלפוניים?
שמעון גפסו
ישיבת מועצה טלפונית על נושא מסוים.
היו"ר יואל חסון
ישיבת מועצה טלפונית? ככה אתה עושה את זה? טלפונית?
שמעון גפסו
יש דבר כזה. זה מופיע בפקודת העירייה.
היו"ר יואל חסון
זה תחליף לישיבת מועצה אמיתית?
שמעון גפסו
לא. זאת אומרת, אם צריך איזה אישור של משהו מיוחד, מתקשרים לכולם.
היו"ר יואל חסון
אבל למה אתה לא מכנס את המועצה בצורה ---
שמעון גפסו
למה אתה חושב שאני לא?
אורי אריאל
6 פעמים, יואל.
היו"ר יואל חסון
לא, טלפונית הוא אומר.
שמעון גפסו
לא, לא, אני אומר 6 פעמים כונסה בפועל.
אורי אריאל
בפועל ישיבה רגילה 6 פעמים זה פעם בחודש.
היו"ר יואל חסון
כמה צריכה להתכנס ישיבת מועצת עיר?
שמעון גפסו
פעם בחודש למעט פעמיים בשנה, 10 ישיבות החוק אומר בשנה. עכשיו, אני רוצה לומר לך אדוני יושב הראש, שמאז שנבחרתי התקיימו 27 ישיבות מן המניין ועוד ישיבה אחת שכונסה שלא כדין על ידי האופוזיציה. 6 ישיבות שלא מן המניין, שישה דיונים מיוחדים ו-16 ישיבות טלפוניות. אני חושב ואני מהבדיקה שעשיתי, זה לא פחות מכל הרשויות באזור. יכול להעיד על כך קצין המחוז. אני משתדל לקיים את כל הישיבות במועדן.
היו"ר יואל חסון
מה לגבי הטענות שכאשר אתה מקבל בקשות מחברי המועצה לכנס את המועצה לישיבות שלא מן המניין, אתה לא מכנס אותן. מה ההתייחסות שלך לטענה הזאת?
שמעון גפסו
יש לכינוס בקשה שלא מן המניין נהלים מיוחדים. המטרה היא, קודם כל רוב הבקשות שמתבקשות הן מתכנסות ואתה יכול לראות לפי המועדים. ב', יש גם לזה נוהל מסוים לכנס את הוועדה. אם מתבקש לכנס ועדה שלא מן המניין ותוך שבוע מתקיימת ישיבת מועצה, הנושא הופך להיות הנושא הראשון ואין צורך. זו פקודת העיריות.
היו"ר יואל חסון
וזה קורה?
שמעון גפסו
בוודאי שזה קורה.
היו"ר יואל חסון
לא יהיה מישהו אחר פה שיגיד שזה לא קורה?
שמעון גפסו
לא. יש כאלה שלא מרוצים מהמועד או לא מרוצים מזה, אז הם רצים לבית משפט. אבל הם לא רצים לבית משפט באמת, הם רצים לבית משפט בשביל לתת כותרת לעיתון. איך אני יודע שיש פנייה לבית משפט? מתקשר עיתונאי אומר – מה אתה אומר על זה שחבר מועצה X, Y, Z. עכשיו תבין, בלי לפגוע באף אחד, רוב חברי המועצה שנמצאים, כל אלה שנמצאים פה מובטלים. מובטלים. לא עובדים, וזו אחת הבעיות ברשויות המקומיות. אז יש להם הרבה זמן והם מחפשים כל מיני תעסוקות אחרות.
היו"ר יואל חסון
למה אתה לא אומר את זה מהצד החיובי שיש להם זמן להשקיע בפעילות הציבורית שלהם?
שמעון גפסו
זה מצוין, רק שהלוואי והיו נרתמים לסייע לקדם את נצרת עילית. עוד מעט, כשאני אדבר, אני אמנה מה שנעשה בנצרת עילית ואדוני ---
היו"ר יואל חסון
אפשר להגיד, גם אם נעשה בדיקה, אפשר להגיד שאתה מכבד את כל החלטות המועצה החוקיות?
שמעון גפסו
בוודאי, בוודאי. אני עובד בתיאום עם קצין המחוז ונמצאת פה גם ראש המינהל העירוני וגם המנכ"ל. יש כמובן בעיות קואליציה אופוזיציה, אנחנו עובדים במועצה לעומתית, זה לא סוד, אבל אנחנו פועלים במסגרת החוק.
היו"ר יואל חסון
מה לגבי הטענות של אנשי המקצוע שאתה מקבל החלטות הרבה פעמים ללא סמכות, ללא אישורים של הגורמים המקצועיים, אתה לא מתייחס לייעוץ משפטי, לחוות דעת משפטיות, להתייחסות לגזבר, לכל בעלי התפקידים בעירייה? אתה מקבל החלטות גם כספיות וגם אחרות ללא גיבוי של הדרג המקצועי.
שמעון גפסו
אני לא מקבל שום החלטה כספית ללא הגזבר, למרות שהוא גזבר עוין ואני מציין את זה. הוא גזבר עוין ואני משמש כגזבר על. הגזבר על הוא לא ---
היו"ר יואל חסון
מה זה גזבר על? יש דבר כזה?
שמעון גפסו
כן. זאת אומרת ---
היו"ר יואל חסון
כמו שיש שר אוצר על?
שמעון גפסו
נכון.
היו"ר יואל חסון
אני לא מכיר את הדבר הזה – גזבר על.
שמעון גפסו
אני אסביר לך. אני אתן לך תזכורת.
היו"ר יואל חסון
יש דבר כזה גזבר על בעירייה? מה זה גזבר על?
שמעון גפסו
אני אסביר לך. הוא יוכל להגיד לך מה הגזבר לא עושה.
עופר לוי
אין גזברי על ואין דברים כאלה. יש גזבר והוא ---
שמעון גפסו
אני אתן לך דוגמא, כשהוא לא חותם על התקציב, אני חותם במקומו ומשרד הפנים מאשר את זה. לא, כי זה מקום של התקציב. אבל תראה, הגזבר פועל בכל כוחו לשבש את פעילות העירייה. אני יכול למנות עשרות נושאים – אם זה אי הגשת בקשה לרזרבת שר שגרמה לנו נזק ועוד הרבה מאד מדברים.
היו"ר יואל חסון
מה ההתייחסות לחוות דעת של יועצים משפטיים, של ייעוץ משפטי?
שמעון גפסו
של יועץ משפטי של העירייה, ברוב המקרים אני מקבל. כשהייעוץ לא מתאים או שנראה לי שיש בו סבוטז' מכוון, אני פונה לייעוץ משפטי חיצוני. אני רק רוצה לומר ---
היו"ר יואל חסון
שאלה אחרונה לפני שאני אתן לך לדבר עכשיו. אני יודע גם מבדיקה שעשיתי, כשאתה נכנסת להיות ראש עיר היה יתרות בתקציב העירוני של כ-13 מיליון שקלים. היום אתה נמצא בגירעון. איך הגעת למצב הזה?
שמעון גפסו
אני מצטער, אם אתה אומר שאני בגירעון, נמצא פה גם קצין המחוז, יש לנו יתרות כספיות. אנחנו גמרנו שנתיים – 2009 ו-2010 - ביתרות ותקציב מאוזן ביתרות וגם עכשיו יש לנו יתרות רבות.
קריאה
יש לי פה סיכום של הרבעון הראשון שמדבר בעד עצמו.
היו"ר יואל חסון
שמה הוא אומר?
קריאה
שאומר שהעירייה לא בגירעון.
שמעון גפסו
נכון. אז אני רק אומר, אני יושב הראש, אני מאד מעריך אותך ואני חושב שאתה לא צריך להיות ניזון מגורמים אינטרסנטיים.
היו"ר יואל חסון
אני שואל שאלות.
שמעון גפסו
אז אני משיב לך.
היו"ר יואל חסון
לא קבעתי עמדה.
שמעון גפסו
אז אני פה ואני משיב לך.
אורי אריאל
סליחה רגע, ראש העיר, זו חובתו וזכותו של יושב הראש, כל חבר, וודאי יושב הראש לשאול, וזו ההזדמנות שלך לענות והדברים נרשמים בפרוטוקול. אדרבא, משרד הפנים אומר את זה, לא אתה. זה לא חיסרון, זה יתרון.
שמעון גפסו
אני תיכף גם אציג לך, אדוני, את הנושא של הגבייה וגם אחוזי גבייה, שאני לקחתי על עצמי את נושא הגבייה ואני לא מכיר הרבה ראשי ערים בארץ שלקחו את נושא הגבייה.
היו"ר יואל חסון
אתה רשמת כל מיני הערות בהתייחסות לדברים שנאמרו. אז תתייחס לדברים שנאמרו.
שמעון גפסו
בוודאי, בוודאי. קודם כל אני שמח מאד שהגברת קירשנבאום מתייחסת לחוזק השלטון המקומי, אני מברך על כך. יש לי חלק בנושא חוק העיריות, שבמקרה בני שנמצא פה הוא גם לומד בבין תחומי וגם הוזמנתי שם לנושא המיוחד הזה. אז ישיבות המועצה, כפי שאמרתי, כן מתקיימות וכשיש לנו איזו שהיא בעיה אנחנו פונים לקצין המחוז, למנהל המחוז. בנושאים שאתם אמרתם, הנושא של היתרות, אני רוצה לומר לך, כשראש העיר הקודם היה, הוא קיבל בשנת 2008 - 19, או 24 מיליון מענקי איזון. היום אנחנו עומדים על 5 מיליון מענקי איזון. יש הבדל מאד משמעותי ---
אורי אריאל
למה ירדו מענקי האיזון?
שמעון גפסו
כי המצב הסוציו אקונומי השתנה מ-5 ל-6.
אורי אריאל
למה?
שמעון גפסו
ועוד כל מיני סיבות, לא חשוב.
אורי אריאל
כי החינוך עלה. אני רוצה שיושב ראש ---
שמעון גפסו
בסדר.
אורי אריאל
אתה מבין? הוא הצליח להעלות את החינוך, ירד הסוציו, ירד המענק, יחסית.
שמעון גפסו
בכל מקרה, עדיין יש לנו יתרות ויתרות חיוביות ויש לנו הרבה מאד כספים בקרנות ואני רוצה לומר לך שאני הגדלתי בצורה מאד משמעותית את ההכנסות. אני מדבר מכניסתי, גם את אחוז הגבייה וגם את ההכנסה הכוללת. הייתה מדיניות של לתת הנחות לכל מי שחבר, או חבר מפלגה של. אני יכול לומר לך, אני לא נותן הנחות לאף אחד וכולם משלמים, במיוחד נמצאת פה מנהלת הגבייה, שהבאתי אותה והיא תגיד לך. גם אם אבא שלי או סבא שלי היה מגיע לבקש הנחה, לא הייתי נותן. מבחינתי החוק הוא חוק לכולם. זה בנושא הזה.

אני רוצה לומר לך, היא אומרת שזה לא אישי, הגברת קירשנבאום. תיכף אני אומר עד כמה שזה אישי. הרבה מאד אישי ואני באמת לא רוצה להתעמת איתה, כי גם לי יש תיק לא קטן. אני גם יכול להגיע לוועדת ביקורת המדינה לדבר על ההתנהלות של הגברת פאינה קירשנבאום ויכול להיות שביום מן הימים אני אבקש ---
פאינה קירשנבאום
תעשה את זה.
שמעון גפסו
מאחד הח"כים, כי אני עוד לא חבר כנסת, אבל אבקש מאחד הח"כים שיעשה את זה למעני ויש לי לא מעט תחמושת, תאמיני לי.
היו"ר יואל חסון
אתה לא יכול. פאינה קירשנבאום היא לא רשות.
שמעון גפסו
לא משנה. אבל אם היא מתנהלת בצורה לא תקינה ---
היו"ר יואל חסון
היא אמנם אימפריה, אבל היא לא רשות.
שמעון גפסו
היא מנכ"ל מפלגה. אני חושב ש- טוב אתה הערת פה על הנושא של ההגנה של מנכ"ל החברה הכלכלית. אני חייבת לומר, למען הגילוי הנאות, שיושב ראש החברה הכלכלית היה ממלא מקומי והודח. זאת אומרת לא הודח, סליחה, נושלו סמכויותיו.
היו"ר יואל חסון
מי זה?
שמעון גפסו
עדי ברקו, הוא נמצא פה ובעצם החברה הכלכלית כולה מנוהלת על ידי האופוזיציה וזו הסיבה שגם התנכלו למנכ"ל.
היו"ר יואל חסון
הם התנכלו למנכ"ל?
שמעון גפסו
כן, כי הוא חשף שם ---
היו"ר יואל חסון
אז למה המנכ"ל מבקש הגנה ממך?
שמעון גפסו
הוא לא ביקש הגנה ממני. ממי הוא ביקש הגנה ממני?
היו"ר יואל חסון
מהמבקר.
שמעון גפסו
נכון, אבל מפניו, מפיטורים.
שמואל גולן
לא מפיטורים, לא מפניו.
שמעון גפסו
לא מפניו, אבל מועצת מנהלים --- אדוני, וועדה התכנסה ללא סמכות ופטרה אותו ללא סמכות וזה ככה מתנהל פה וזה הכל, כל זה בעידוד של ישראל ביתנו. אז חלק גדול מהדברים שנאמרו פה על ידי הגברת קירשנבאום הם שקרים, הם דברים עיתונאיים כמובן, יש לי הרבה מאד הוכחות. אני הצגתי אותן למי שאני צריך ואני רוצה לומר, למען הגילוי הנאות, שגם נגד היועצת המשפטית וגם נגד הגזבר, מתנהלים חקירות במשטרה על תלונות, תמלילים והקלטות וכל זה יגיע. לכן אתה צריך להבין למה הם מנסים לשבש את זה. זה גילוי נאות. אני מהרגע שהם הגישו נגדי, אני תיכף אמנה איך התחיל הסיפור הגדול בינינו, אבל בנושא קרקעות נאמר שנתתי קרקעות ---
עופר לוי
יש לשון הרע על דברים שנאמרים פה בדיון? מותר לי להגיש תביעת לשון הרע? אני לא יודע על חקירות במשטרה. אני אף פעם לא הוזמנתי למשטרה.
היו"ר יואל חסון
מי אתה?
עופר לוי
אני גזבר עיריית נצרת עילית.
שמעון גפסו
אני אומר יש חקירה במשטרה, אני מאשר פה שהוגשה תלונה במשטרה ויש חקירה ממזמן.
עופר לוי
ואיפה אני? למה אני לא מוזמן לחקירה?
שמעון גפסו
כי אולי יש חקירה סמויה עליך מזה שנה, שנתיים? הבנת?
אולגה גורדון
גם אני לא הוזמנתי לשום חקירה.
עופר לוי
עליך יש חקירות לא סמויות.
שמעון גפסו
בסדר, נכון, זה מה שטוב. אני להבדיל ממך, כשאני מקליט אני שם, אני אומר זו הקלטה, לא עולה במדרגות ואומר 'זו הקלטה סמויה' ושוכח את מכשיר ההקלטה על השולחן של ראש העיר.
היו"ר יואל חסון
מה זה, ככה מקליטים בנצרת עילית?
שמעון גפסו
כן, ככה, זו המצאה של הגזבר.
עופר לוי
יש לנו אולפן הקלטות בעירייה.
היו"ר יואל חסון
אתה גם מקליט אבל?
שמעון גפסו
כל ישיבה אני מקליט בדיקטפון, כזה, כמו שאני מקליט עכשיו.
היו"ר יואל חסון
אבל יש כנראה דברים תרבותיים שלא משתנים.
שמעון גפסו
דיברתם על קרקעות. אז לי מעולם אין לי סמכות לתת קרקעות או לחלק קרקעות, זה לא בתחום סמכותי. שיתוף פעולה עם יישובים ערבים, אדון מג'אדלה, אנחנו מאד משתפים פעולה עם היישובים הערבים, אלה שיש להם ראשי מועצות ממונות, ואלא שיש להם ראשי מועצות לא ממונות ---
ראלב מג'אדלה
אני שמח לשמוע.
שמעון גפסו
איפה שיש שיתוף פעולה. יחד עם זה, אני אומר פה קבל עם ועדה, ואני מצטער אם אני פוגע במשהו, אבל אני אדם הגון וישר, התפקיד שלי הוא לדאוג לכך שנצרת עילית תישאר לנצח נצחים עיר יהודית ואני עושה כמיטב יכולתי להביא כמה שיותר יהודים לנצרת עילית ובלי לפגוע בערבים ואני כראש עיר, אני חושב שאני ראש העיר הראשון שנתן את מלוא השירות בשכונה, שהיא מאז אחוז ערבית, סלל את כל הכבישים ואנחנו עכשיו יוצאים ועושים את כל מה שצריך בשביל לתת את מלוא השירות. יחד עם זה, באותה מידה שאני מתנגד שיבואו גורמים קיצוניים כאלה ויפנו להתנחל בלב נצרת ופעלתי למנוע את הדברים האלה, אני באותה מידה גם מתנגד שנצרת עילית תהפוך לעיר מעורבת. נצרת עילית היא עיר יהודית ואני דואג לכך שתישאר כך וזה גילוי נאות.
ראלב מג'אדלה
מאה אחוז. זה לא מונע מאזרחים ערבים לגור בה.
שמעון גפסו
בוודאי, בוודאי.
ראלב מג'אדלה
21%, זה בסדר.
שמעון גפסו
זהו ואני בכל הנאום שלך אהבתי במיוחד את המילה דיקטטורה, אבל אני לא ארחיב.
היו"ר יואל חסון
למה אתה אוהב את המילה דיקטטורה.
שמעון גפסו
לא, כי הוא דיבר על מישהו אחר, לא עלי. הוא דיבר על מפלגה אחרת. אז זו גם הסיבה. אז גברת קירשנבאום אמרה שלא הייתי חבר במפלגה, אני מצטער לתקן אותה, אני חייב לומר ---
פאינה קירשנבאום
לא אמרתי שלא היית חבר. אמרתי – לא נבחרת מטעם מפלגה ---
שמעון גפסו
נכון, אני מודה.
פאינה קירשנבאום
לא בתמיכת המפלגה.
שמעון גפסו
נכון, זה נכון, אני מודה.
פאינה קירשנבאום
אז זה מה שאמרתי, לא אמרתי שלא היית חבר.
שמעון גפסו
אני מודה שאני נבחרתי מטעם מפלגה עצמאית שנקראת עורי עיר שאני הקמתי אותה.
אורי אריאל
זה על שמי? אה, זה בע'.
היו"ר יואל חסון
אורי, אתה יש לך פה ניגוד עניינים גורף. גורף, בדיון הזה.
אורי אריאל
חבל על הזמן.
שמעון גפסו
אבל על כך אני רוצה לומר שאנחנו נמצאים כאן לא בגלל הדאגה לנצרת עילית, או חלילה בשל תפקודי כראש עיר. אנחנו נמצאים כאן בגלל שמהיום, מה-10 בפברואר 2010, היום בו החלטתי לעזוב את ישראל ביתנו ולחזור לליכוד, מפלגת ישראל ביתנו ובעיקר המנכ"לית, מנהלת נגדי מסע רדיפה אישי. כל שמועה, כל הכפשה, כל ---
פאינה קירשנבאום
אורי, אנחנו הבאנו ביחד את הפרויקטים שלך לנצרת עילית? לא, תגיד עכשיו. אנחנו ביחד הבאנו את הפרויקטים לנצרת עילית? זאת רדיפה אישית?
שמעון גפסו
אדוני יושב הראש, אני השתדלתי לא ---
פאינה קירשנבאום
לא, אבל זאת רדיפה אישית?
אורי אריאל
אני אענה לך.
פאינה קירשנבאום
אני באמת, אתה יודע מה, לי בתור חברת כנסת, אני יכולה להגיש עליך תביעת דיבה ---
שמעון גפסו
מאה אחוז, אז תעשי את זה.
פאינה קירשנבאום
כי אתה משקר ואני מעולם לא ---
שמעון גפסו
אני יכול להביא אנשים שלפני ---
פאינה קירשנבאום
אני רק רוצה להזכיר שלפני שבועיים ביקרה אצלך חברת כנסת מטעם ישראל ביתנו, אנסטסיה מיכאלי, כדי לטפל בבעיה של מואזינים. אז איזה רדיפה אישית יש פה?
אורי אריאל
אני יכול לענות?
שמעון גפסו
גם על זה אני יכול לענות.
ראלב מג'אדלה
מואזינים זה לא בעיה, זה פנאטיות של ---
פאינה קירשנבאום
אבל הוא שיתף פעולה. היה בסדר.
היו"ר יואל חסון
תלוי באיזה ווליום.
פאינה קירשנבאום
להצטלם לעיתונות זה היה בסדר.
ראלב מג'אדלה
הוא לא שיתף פעולה.
פאינה קירשנבאום
בוודאי ששיתף.
היו"ר יואל חסון
חברי הכנסת, אני קורא אתכם לסכם.
ראלב מג'אדלה
אתם רוצים לגרור אותו לעימות.
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת מג'אדלה, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
שמעון גפסו
על זה נאמר בלשון התנ"ך – מלאכתם של צדיקים.
היו"ר יואל חסון
ראש העיר, אותך אני לא קורא לסדר אני מוציא ישר החוצה.
אורי אריאל
אני מבקש אם אפשר רגע להשיב.
היו"ר יואל חסון
אורי, אבל לא יותר ממשפט אחד.
אורי אריאל
משפט אחד, לשאלת חברת הכנסת קירשנבאום. יש חלק מהפרויקטים, הזכרתי את זה, שליה שמטוב וגם את, כמו שאני ---
פאינה קירשנבאום
ליה שמטוב ---
אורי אריאל
אפשר רגע לגמור? פאינה, אל תתרגזי עלי כך. ציינתי ואני חוזר ואומר, שחלק מהפרויקטים שיזמנו, שאני הייתי שותף להם, נעשה יחד איתכם, בסדר? אבל בצורה כללית, בלי שמות. בחברים נכבדים מישראל ביתנו, כמו שאנחנו עובדים בכל מקום עם כל אחד שיכול לעזור, בהחלט נעזרנו ואני בטוח ואני מקווה ומשוכנע שגם בעתיד נמצא פרויקטים משותפים גם בנצרת עילית, כמו גם בערב, כמו במקומות אחרים.
פאינה קירשנבאום
אין ספק, זה נעשה מתוך נקמה אישית בנצרת עילית או בראש העיר הפרויקטים האלה?
אורי אריאל
הפרויקטים האלה נעשו מתוך רצון ---
פאינה קירשנבאום
כנקמה אישית בראש העיר?
אורי אריאל
מתוך רצון ---
פאינה קירשנבאום
לקדם את העיר.
אורי אריאל
לקדם את העיר.
פאינה קירשנבאום
נכון. אז אני רוצה שזה יירשם טוב טוב בפרוטוקול.
אורי אריאל
זה רשום.
היו"ר יואל חסון
אני אגיד לך מה יירשם טוב טוב בפרוטוקול? לראשונה חנין זועבי הגיעה לוועדה לביקורת המדינה.
חנין זועבי
אני לא יכולה להגיע לכל הוועדות.
היו"ר יואל חסון
אנחנו תיכף נשמע חברי ציבור נוספים, חברי מועצת עיר, נשמע את כולם. את הגזבר, שזה מאד מעניין.
אורי אריאל
מתי אתה מתכוון לסיים?
היו"ר יואל חסון
בלי הגבלת זמן, יש לנו זמן.
אורי אריאל
עד שלוש, ארבע?
היו"ר יואל חסון
חמש אפילו.
ראלב מג'אדלה
תהיה הפסקה לתפילה?
שמעון גפסו
תלוי אם המואזין עושה רעש או לא.
ראלב מג'אדלה
מפגע סביבתי בעיני המואזין זה ממפגע סביבתי.
פאינה קירשנבאום
לא, לא, זה ראש העיר ביקש את הסיור.
ראלב מג'אדלה
לא היה כזה דבר.
פאינה קירשנבאום
ראש העיר ביקש סיור.
ראלב מג'אדלה
לא נכון. זה חוצפה.
היו"ר יואל חסון
אתה עוד תחזור בך מהמחאות, חבר הכנסת מג'אדלה. חברים ---
פאינה קירשנבאום
מג'אדלה, הוא הזמין את הסיור הזה, הוא ביקש.
ראלב מג'אדלה
הוא הזמין לסיור לא למואזין.
פאינה קירשנבאום
אלא למה?
ראלב מג'אדלה
יש לו אולי קשר איתם, אני לא ---
פאינה קירשנבאום
תשאל אותי.
ראלב מג'אדלה
אני לא בודק את הקשרים.
פאינה קירשנבאום
בעיתון היה כתוב שזאת המטרה.
ראלב מג'אדלה
אני לא בודק את הקשרים.
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת מג'אלדה, אני מבקשת, חברת הכנסת קירשנבאום, אני מבקש כאן להירגע.
ראלב מג'אדלה
יש קשרים גם לא לבדיקה.
היו"ר יואל חסון
מי שרוצה לעשות דיון לעניין המואזין, שיגיש בקשה לוועדה לביקורת המדינה, זה לא הדיון עכשיו.
ראלב מג'אדלה
נכון.
היו"ר יואל חסון
קדימה, תמשיך.
שמעון גפסו
אני רוצה לומר אדוני יושב הראש, אמרתי ואני באמת לא ארחיב, למרות שיש לי כמה ובאמת ישראל ביתנו, גם ברמה הארצית וגם ברמה המקומית, פועלים לשבש את הפעילות של נצרת עילית. זה שלפעמים רוצים לפגוע בי זה בסדר ואולי זה לגיטימי, מבחינת פוליטיקה פנימית, אבל חבל שבדרך לוקחים עוד הרבה מאד תושבים ופוגעים בהם.

מאז כניסתי לתפקיד אני מתמודד עם מספר בעיות גדולות. הבעיה העיקרית, אני אמרתי אותה פה קבל עם ועדה, זה הנושא של צביונה היהודי של נצרת עילית. היום בעזרת משרדי ממשלה רבים ובאמת בעזרת חברי כנסת, חלקם גם מישראל ביתנו ואני רוצה לומר גילוי נאות שהחבר הטוב ביותר שלי בפוליטיקה הישראלית, נמצא במפלגת ישראל ביתנו.
ראלב מג'אדלה
זה לא עוזר לך.
שמעון גפסו
לא, לא עוזר לי.
היו"ר יואל חסון
מי זה?
שמעון גפסו
עוזי לנדאו.
ראלב מג'אדלה
מי שלא איתם זה נגדם, אתה מכיר את התורה הזאת?
שמעון גפסו
אני אמרתי מה אני אהבתי בנאום שלך, מר מג'אדלה. אני רוצה לומר שמאז שנבחרתי, אף שר מישראל ביתנו, למעט ד"ר עוזי לנדאו שבא לביקור פרטי, לא הגיע לנצרת עילית. כל השרים, מכל המפלגות שהם חברים שלי או לא חברים שלי בתנועת הליכוד, במפלגות אחרות, במפלגת העבודה, בקדימה, כולם הגיעו ---
פאינה קירשנבאום
מה זה קשור לניהול העיר?
שמעון גפסו
רגע, אני רק רוצה לומר שהם לא מוכנים אפילו לבוא לסייע ואם הם רוצים חלילה לבוא, מופעלים עליהם לחצים כבדים מאד לא להגיע ובסופו של יום, אתה יודע, אמר פה חבר הכנסת מג'אדלה את המילה החשובה. בעזרת משרדי ממשלה הצלחנו באמת, שיווקנו קרקעות, אישרנו תוכניות לאלפי יחידות דיור חדשות בנצרת עילית, מה שלא היה ובאמת הפכנו את העיר ממצב של אנשים שרצו לעזוב למצב שנצרת עילית נעשתה יעד לאומי היום, יש ביקוש רב של אנשים דתיים לאומיים להגיע לנצרת עילית וזה חשוב מאד וזה בלי העזרה של ישראל ביתנו.

וכמובן אני אומר וחוזר, תוך שמירה על מערכת יחסים תקינה עם כל היישובים הסמוכים, הערבים. אני רוצה לומר, בתוך נצרת עילית הבנויה כמו בייגלה, יש לנו יישוב כמו עין מאהל ואני חבר של ראש המועצה והוא אומר לי – תשמע, אני צריך ---
היו"ר יואל חסון
אדוני, אם כל כך טוב, למה זה נראה כל כך רע?
שמעון גפסו
אני אסיים ואני אומר.
היו"ר יואל חסון
לא, כי אתה יודע, אתה מציג פה מצג של ---
שמעון גפסו
אני נראה רע ---
היו"ר יואל חסון
אבל עזוב מה שאומרים פה. אני מדבר על האווירה ---
שמעון גפסו
אדוני, אני מזמין אותך לבקר. בוא, אני מזמין אותך לבקר.
היו"ר יואל חסון
עזוב, הייתי שם גם בלי שאתה יודע.
שמעון גפסו
אני יודע בדיוק מתי היית שם, מה אתה חושב?
שמעון גפסו
הכל מצולם.
היו"ר יואל חסון
מה, גם אותי הקלטת?
שמעון גפסו
בוודאי. בוודאי. איזו שאלה?
היו"ר יואל חסון
צילמת אותי בכל מקום?
שמעון גפסו
האח הגדול.
ראלב מג'אדלה
איש חשוב, מה, לא יצלמו אותו?
שמעון גפסו
נצרת עילית לראשונה בתולדותיה ---
היו"ר יואל חסון
איזה מזל שיש לי חסינות, אבל לא מהצילומים שלו.
שמעון גפסו
נצרת עילית לראשונה בתולדות חייה נכנסה לרשימה של 10 הערים המובילות בישראל מבחינת היציבות הכלכלית שלהן, יחד עם הערים רעננה, תל אביב, פתח תקווה, הרבה לפני ערים כמו חיפה, ירושלים, באר שבע וזאת על פי סקר BDI שמצורף לכם פה. קידמנו מספר פרויקטים חשובים מאד ---
אורי אריאל
מה זה BDI?
שמעון גפסו
BDI - מצורף לכם, זה סקר של איכות שלטון שנעשה וקיבלתי את המכתב מזאב בילסקי, שהוא לא חבר בתנועת הליכוד, כידוע לכם, אבל הוא בן אדם מצוין ויש לציין שיש גם אנשים טובים במפלגות אחרות.
אלכס גופמן
מאיזו מפלגה הוא?
שמעון גפסו
הוא ממפלגה שהתפצלה מהליכוד.
היו"ר יואל חסון
איזו מפלגה? קשה לך להגיד את זה?
קריאה
ממפלגה שזרקו אותך? העיפו אותך?
שמעון גפסו
אני רוצה להגיד עוד גילוי נאות, הבן שק שינה שלי הוא חבר כנסת אצלכם, דורון אביטל, ביחד 11 חודש באותו שק שינה, אז מה אתה רוצה?
היו"ר יואל חסון
גם שם הייתה מצלמה?
שמעון גפסו
כמובן. אז יש גם אנשים טובים. אז ככה, קידמנו אין ספור פרויקטים בחינוך, תרבות, חברה וקהילה. הקמנו מדרשה למנהיגות. הקמנו ישיבת הסדר, מרכז צעירים, ישיבה תיכונית. הקמנו מרכז למשפחות מפונות מגוף קטיף, חידשנו את פעולות תנועות הנוער, שלא עבדו בכלל. פתחנו את משרד הרישוי, אישרנו את תוכניות הרכבת הקלה, את הרחבת קריית הממשלה, נפתח מרכז חדש בשם מרכז מכבי סנטר, הרחבנו את מרכז שדות סנטר ומרכז חדש מוקם בימים אלה. הקניון שופץ, שני מועדונים חדשים נפתחו, שתי תוכניות ענק אושרו לשני מרכזים עסקיים חדשים, מפוארים. העלינו את אחוזי הגבייה בצורה מאד משמעותית ל-89.7%, אדוני. דיברת על גבייה, שזה ---
היו"ר יואל חסון
כמה הגבייה היום?
שמעון גפסו
89.7%, שברשות כמו נצרת עילית זה נחשב כמעט לנס. העלינו את אחוזי הגיוס לצה"ל, אני חושב שזה פרמטר מאד חשוב, אבל בעיקר אני אומר פה ואני מקווה שכולם ישמחו – העלינו בצורה משמעותית ואתמול הבאתי דו"ח מצה"ל – את אחוז הגיוס ליחידות משמעותיות, וזה דבר בעיני שהוא פרמטר חשוב מאד בשנתיים האחרונות. סיימנו שנתיים של תקציב מאוזנים, זכינו לפרס ניהול תקין וזאת למרות הקיצוצים במענקי האיזון, דיברתי על זה כבר. ביצעתי את החלטת משרדי הפנים והאוצר ---
היו"ר יואל חסון
פרס ניהול תקין מאיזו שנה?
היו"ר יואל חסון
2009 ונקבל גם 2010.
היו"ר יואל חסון
איך אתה יודע?
שמעון גפסו
נאמר לי שנקבל. זה בגלל שאני פה אז אני אקבל. אני אומר ככה, ביצעתי את החלטות משרדי הפנים והאוצר בנושא של חריגות שכר. אני קיבלתי רשות שהיה בה חריגות שכר ודו"ח ששכב שנה על שולחנו של ראש העיר הקודם ולא בוצע. היה צריך אומץ רב ללכת ולהתעמת עם 100 עובדים. כמובן שהעובדים לא אוהבים את זה, אבל היות וזאת הייתה החלטה ובהחלטה אמיצה מאד עשינו את זה וביצעתי את זה. בקיצור, נתנו לי להוריד את הסכין ועשיתי את זה, כי חשבתי שזה חשוב, עם כניסתי לתפקיד. הדו"ח הזה שכב וכל החומר מצורף פה, אדוני יושב הראש, אני אשמח למיין לך את כל החומר שתדרוש.

השלמתי את תאגוד המים, ביצענו את הנושא של העברת נכסים, שנצרת עילית קיבלה על זה הערות בדו"ח מבקר המדינה מספר פעמים. מיד עם כניסתי, בפברואר 2009 כבר ביצעתי את הדבר הזה, כי חשבתי שזה חשוב. כל תשתית הכבישים בעיר שודרגה, התקנו רמזורים, נבנו כיכרות ואיי תנועה, הוספנו מקומות חנייה, לאחר שנים רבות פתרנו את תושבי העיר מתשלום עבור חנייה, למעט תשלום סמלי של 25 ₪ לשנה, לתו תושב. בנוסף לכך גם ביטלנו את אגרת השמירה שהוטלה על התושבים בעבר והגברנו בצורה מאד משמעותית את השמירה, תגברנו ושדרגו את אנשי האבטחה. זאת אומרת יש סיירים בלילה. פתחנו מתנ"ס חדש, אולם התעלמות חדש, שדרגנו את כל מתקני הספורט ואת מתקני הילדים בעיר. כל מוסדות החינוך בעיר שופצו. הקמנו היכל אומנויות וספר, שיפצנו את המקלטים הציבוריים, כל זה וגם זה זכינו פרס ראשון בארץ למקלטים ציבוריים. התקנו תאורה במגרשי הספורט, את אתר האינטרנט של העירייה שדרגנו בצורה לא נורמאלית, הקנטרי ספא העירוני פתח את שעריו למגוון אוכלוסיות ולא רק לעשירי העיר. עוד לא סיימנו אדוני. העט שניתנה לי, יש לי עוד כמה שורות, אבי מבקש לאפשר לי.
ציפי חוטובלי
אדוני יושב הראש, אני רוצה להעיר הערה קטנה.
שמעון גפסו
היא חברת כנסת, אז אני מרשה לה.
היו"ר יואל חסון
אתה לא מרשה שום דבר.
ציפי חוטובלי
אני רק רוצה לומר דבר אחד ואני בכוונה ישבתי והקשבתי לך. הדיון הזה מלכתחילה לא היה לי ברור מה המניעים שלו, אבל אתה יודע, הקשבתי.
ראלב מג'אדלה
הסבירו פה. הסבירו לפני שבאת.
שמעון גפסו
אני הסברתי גם.
ציפי חוטובלי
הקשבתי, הקשבתי והקשבתי וניסיתי לראות בעצם מה הטענות המרכזיות. תראה, אנחנו לא מחליפים את המשטרה.
היו"ר יואל חסון
אמרנו שזה לא הדיון על הנושא הזה.
ציפי חוטובלי
אני יודעת.
פאינה קירשנבאום
סימן שלא הבנת.
ציפי חוטובלי
לא, אני הבנתי, אני הבנתי. כשנכנסת לשאלות כמו – כמה פעמים אתה מכנס את המועצה, אפילו הדבר הבסיסי ביותר שאתה בא בטענה אל ראש העיר ואתה אומר – אתה נמצא בגירעון, כשמסתבר שלא, אני אומרת, אפילו הנתון הבסיסי הזה ביותר, אפילו זה ---
היו"ר יואל חסון
לא באתי בטענה, שאלתי שאלה.
ציפי חוטובלי
בסדר גמור, אבל אתה יודע בסופו של דבר שהתשובה לשאלה הזאת, אתה בא אליו בטענה ---
היו"ר יואל חסון
לא נכון, שאלתי אותו. תסתכלי גם מה כתוב בדף שלי. שאלות. לא טענות. שאלות. אני הכנתי עבודת בית, מה את רוצה?
ציפי חוטובלי
זה אותו הדבר. אני אומרת כזה דבר, לוועדה הזאת יש מנדט והמנדט לוועדה הזאת הוא לקחת דו"ח מבקר בנושא מסוים ולדון בו דיון ציבורי. כאן ---
היו"ר יואל חסון
לא, לא, לא, את מתבלבלת. לא, לא, אני לא מוכן. תראי, אנחנו חיים פה, יש פה כללים לבית הזה. לא את רוצה לפגוע בוועדה לביקורת המדינה וגם בטח לא אני.
ציפי חוטובלי
בוודאי שלא, אבל אני אומרת ---
היו"ר יואל חסון
אז שלא תכשלי בלשונך ותגידי דברים שהם לא נכונים. הוועדה לא מוגבלת לעיסוק רק בענייני ביקורת המדינה או רק בענייני מבקר המדינה. לוועדה סמכויות רבות, הוועדה יכולה לבקש גם מהרשות המבצעת לעשות דברים שונים ורבים ולכן, בואי, יכול להיות שגם את יום אחד תשבי פה, אז תשמרי על הכיסא הזה, כדאי.
ציפי חוטובלי
בשמחה. אני אומרת שוב, טוב לי בוועדה ---
ראלב מג'אדלה
אל תגידי 'בשמחה'.
פאינה קירשנבאום
היא לא הבינה.
ציפי חוטובלי
אני הבנתי, אני הבנתי את עניין האופוזיציה. המערכת הפוליטית היא גמישה. אני אומרת רק דבר אחד, יש כאן עניין חשוב. אני חושבת שהעניין החשוב הוא ואני באמת לא מתערבת בעניין המשפטי, יש כאן חקירות משטרה שצריך לראות מה יעלה בגורלן. אבל בסופו של דבר, כשאני רואה את רמת הדיון פה, עם כל הכבוד, זה לא תפקידך עכשיו לנהל כאן דיון על כמה ישיבות הוא ניהל, כמה ישיבות הוא לא ניהל. זה נראה לי קצת מצחיק, לא? אתה לא חושב שזה לא עניין לדיון פנימי פה שאנחנו מנסים ---
היו"ר יואל חסון
להראות לך דוגמאות של ישיבות בנושאים הללו של רשויות מקומיות?
ציפי חוטובלי
מה אתה מנסה? אתה מנסה בעצם, דרך הדיון הזה, אתה מנסה לראות איך מתנהלת עיריית נצרת עילית? זה מה שאתה מנסה לראות?
היו"ר יואל חסון
כן, את ההתנהלות של עיר במדינת ישראל, מה? זה חלק מהרשויות.
שמעון גפסו
אדוני יושב הראש, אתה מוזמן בכבוד רב.
ציפי חוטובלי
זה התפקיד שלך?
היו"ר יואל חסון
אנחנו הכנסת, אנחנו הריבון. אנחנו הריבון גם על הרשויות המקומיות. את גם הריבון, את חלק מהגוף הזה שנקרא ריבון.
ציפי חוטובלי
אין לי שום בעיה, אני אומרת שוב, כשאני רואה את ---
היו"ר יואל חסון
אל תירי לעצמך ברגליים במקרה הגרוע.
ציפי חוטובלי
מטרת הדיון כאן, אם אני מבינה נכון, ניסיתי להקשיב לצדדים, היא רמת דיון של ניגוח, רמת דיון של ---
פאינה קירשנבאום
את עדיין לא שמעת את כל הצדדים ואם זה לא רמה לדיון, אז את לא חייבת להשתתף.
ציפי חוטובלי
לא, אני לא אומרת ---
פאינה קירשנבאום
אבל יש בוודאי כאלה שבשבילם גם זאת רמת הדיון.
ציפי חוטובלי
אני רק אומרת, אני באמת חושבת שיש כאן שורה של הישגים שראש העיר מנה, אני אומרת שוב, אני כרגע ---
פאינה קירשנבאום
שמעת גם לא הישגים? שמעת גם בעיות?
ציפי חוטובלי
שמעתי, שמעתי, שמעתי. אין עיר במדינת ישראל שאתה לא יכול לקיים עליה את הדיון הזה. אין עיר במדינת ישראל שאתה לא יכול לקיים עליה את הדיון הזה.
היו"ר יואל חסון
רוב הערים אין טענות כלפי הערים, ברוב ערי ישראל.
ציפי חוטובלי
ברוב ערי ישראל יש טענות כלפי ההתנהלות של העירייה.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, אם יבואו אלי, אנחנו- אם את תיזמי דיון באיזה שהיא עיר, בנושא של עיר מסוימת, אני ---
ציפי חוטובלי
אני רק מנסה להבין את הקו של הדיון הזה, כי לי זה נראה קצת משחק בין צדדים שכנראה שהרקע שלהם הוא העניין הפוליטי. זה מה שזה נראה כאן.
היו"ר יואל חסון
ומה את? באת מהאו"ם?
ציפי חוטובלי
לא, אני חברת כנסת, זה התפקיד שלי, אבל אני אומרת, אי אפשר להשתמש בוועדה הזאת כדי לתת במה לאיזה רקע פוליטי שהוא ברור וגלוי כאן באופן ברור.
פאינה קירשנבאום
ממש לא גלוי וברור, מכיוון שישראל ביתנו לא נמצאת בהרבה רשויות בתוך הקואליציה. אנחנו באמת התמודדנו בסדר גודל של 46 רשויות ובהרבה מהן אנחנו לא נמצאים בקואליציה, אלא אנחנו נמצאים באופוזיציה. זה דיון ראשון ויחיד שביקשנו אותו, בוועדה לביקורת המדינה ולעולם לא פנינו ולא ביקשנו. אם זה היה דיון פוליטי, אז יכולנו להזמין עוד 20 רשויות, ששם אנחנו נמצאים באופוזיציה. אז למה זה לא. את יודעת מה, לפני שאנחנו נחליט אם זה פוליטי, בואי גם נשמע חברי מועצה שהם לא מטעם ישראל ביתנו ונקשיב אם זה רק על רקע ישראל ביתנו.
היו"ר יואל חסון
נכון ולכן ניתן לראש העיר לסיים, תודה רבה חברת הכנסת ציפי חוטובלי.
שמעון גפסו
עוד מספר משפטים, תודה רבה.
היו"ר יואל חסון
ממש יש לך דקה לסיום. אתה בטח גם תצטרך להגיב פה לדברים שיאמרו.
שמעון גפסו
כמובן שאני אגיב. אני רק רוצה לומר שבאמת זו הזדמנות טובה להציג פה את הדברים שנעשים בנצרת עילית. נקודת מפנה 5 הייתה לפני כשבועיים, הרמטכ"ל ביקר אצלנו, זכינו לשבחים, הפעלנו את הממלכה, אני מקווה שאדוני יודע מה זה. זו אחת הרשויות הבודדות שזה הופעל. קיבלנו גם על זה שבחים. נצרת עילית נבחרה להוביל את מהפכת התקשוב במערכת החינוך של כלל ישראל ועל כך יעידו גם ראש הממשלה וגם שר החינוך שחנכו את הפרויקט ברמה הארצית בנצרת עילית. כל בתי הספר מצוידים בכיתות חכמות ובמחשבים חדישים. לכל הגנים הוכנסו מחשבים. הארנו מחדש את פארק התעשייה הציפורית, הזרמנו אליו דם חדש, מפעלים ותעשיות בעיקר בתחום ההייטק, יצרנו מאות מקומות תעסוקה, אני יכול לומד בדיוק כמה – 850 מקומות תעסוקה ומתון חדש בין 180 חדרים ייבנה בקרוב בנצרת עילית.

שוק הנדל"ן בעיר התעורר לחיים, לאחר שנים של תרדמת. התוצאות המיידיות לא איחרו להגיע. שיעורי האבטלה עבר ממגמת עלייה למגמת ירידה והסוציו אקונומי שלנו עלה מ-5 ל-6. בנוסף לכך אנחנו מובילים מהפכה ירוקה. לראשונה הוצבו ברחבי העיר מתקני מחזור שונים, כל הסוגים ובמהלך נחוש ומהיר, בשיתוף קרן קיימת לישראל, יצרנו שביל סובב נצרת עילית לרוכבי אופנים והולכי רגל.

הקמנו תוכנית אב לנגישות לנכים, התחלנו בביצוע וכל תחנות האוטובוס כיום בנצרת עילית ---
היו"ר יואל חסון
טוב, בסדר.
שמעון גפסו
עוד ארבע שורות, אדוני יושב הראש. הקמנו מועדון לנכים, חירשים, אילמים. הנגשנו מוסדות חינוך שונים ופתחנו תנועות נוער לנוער בעלי צרכים מיוחדים. אלה רק כותרות אחדות מהנעשה בעיר ועיקר העבודה עוד לפנינו, אבל בשל קוצר הזמן לא נמשיך למנות את ההישגים.

תרשו לי לציין רק שכל זה קורה מול מועצה לעומתית, כשחברי מועצה ובעיקר מישראל ביתנו, מקדישים את כל זמנם ומרצם להכשלת כל מהלך ולהכשלתי באופן אישי. זימון הישיבה המיותרת הזאת, הוא חלק ממסע ההיזק בזדון של ישראל ביתנו, לי אישית ולנצרת עילית כולה. חבל שפוליטיקה קטנה באה לפני חזון גדול לחיזוק ההתיישבות היהודית בגליל. תודה רבה אדוני יושב הראש.
היו"ר יואל חסון
תודה על הצהרת גפסו. אני מודה לך. אני מבקר מחברי מועצת העיר להתייחס. יש פה כמה חברי מועצת עיר, תחליטו מי הראשון. בבקשה. מה שמך?
עדי ברקו
בוקר טוב אדוני, לי קוראים עדי ברקו ואני משמש כממלא מקום. אמנם אני נטול סמכויות מפברואר, אבל למען הגילוי הנאות, אני גם חייב להגיד – אני תמכתי בראש העיר ברשות, בריצה. אני לא שייך לאף מפלגה. לשום מפלגה, אני לא פקוד לשום מפלגה. אני גר בנצרת עילית רק 47 שנה. אני מגיע עם רק מהצבא של ניהול ואני אומר לכם, לצערי, אם הכל כל כך טוב, אז איך יכול להיות שההגירה שלילית בנצרת עילית, בורחים ממנה? כל הצעירים בורחים והדיון הוא לא פוליטי בכלל. הדיון הוא על עתיד נצרת עילית ולצערי מישהו פה מטעה את כולנו. איך יכול להיות שתוצאות מבחני הבגרות, שמשרד החינוך הממשלתי מפרסם, ירדנו שנתיים ברצף, ירדנו בכ-8%. אנחנו צריכים לסגור בין 3 ל-4 בתי ספר יסודיים מתוך 10.

חברים, אם אתם חושבים שהמצב הוא מצב תקין וסביר, אני לא יודע. אני דרך אגב לא שייך לשום מפלגה. אני לא באתי מהצד הפוליטי של אף מפלגה, אבל כן, תמכתי בראש העיר כי האמנתי בו.
היו"ר יואל חסון
תתייחס רגע, כל השאלות ששאלתי את ראש העיר לגבי כינוס המועצה, קבלת החלטות, כל הדברים האלה.
עדי ברקו
אני אתייחס.
היו"ר יואל חסון
הוא טוען שלא. יש לך ידע או מידע אחר?
עדי ברקו
אדוני יושב הראש, ברשותך, היות ואתה שאלת שאלות לגבי 2011. בשנת 2011 אני בטוח שחברי פה יוכלו להתייחס ולי אין נתונים פרטניים. אבל אני יודע שבדצמבר הייתה ישיבת המועצה מן המניין האחרונה ומאז בעצם ---
היו"ר יואל חסון
דצמבר 2010?
עדי ברקו
2010 ומאז הייתה ישיבה אחת ---
שמעון גפסו
כל אלה המסומנות בכחול זה מן המניין.
היו"ר יואל חסון
אז רגע, בוא, אני רוצה לברר. הוא נותן לי פה נייר.
שמעון גפסו
אני אתן לך פרוטוקולים.
היו"ר יואל חסון
אני רוצה שתגיד לי אם הנייר הזה הוא אמיתי או לא אמיתי, לפי דעתכם. אם הייתה ישיבת מועצה, אתם הייתם בה נכון? אז איפה הסדרן בבקשה?
עדי ברקו
אדוני יושב ראש הוועדה, אנחנו נתייחס, אבל תן לי רק להמשיך. תן לי ברשותך להמשיך.
היו"ר יואל חסון
אבל תראו את הנתון שהוא נתן לנו.
עדי ברקו
אנחנו נראה את הנתונים היות ואנחנו מכירים. עכשיו, לצערי, ההתנהלות ---
שמעון גפסו
יש פרוטוקולים מכל ישיבה, אתה יכול לקבל אותם.
עדי ברקו
לצערי ההתנהלות היא התנהלות לא ראויה ואני אומר את זה בצער, כי לצערי אני תמכתי בראש העיר. אני מזה כשנתיים, שנה וחצי לפחות התרעתי בפניו על כל מיני התנהלויות. על צורת ההתבטאות ואני מפה רוצה לקחת ואני חושב שצריך לחזק את כל העובדים, בדגש לסטטוטוריים. הם עושים עבודת קודש. אם העירייה הצליחה לעמוד ביעדים הכלכליים, צריך למחוא כפיים למערכת כולה ולגזבר שעומד בראשה. כי אלמלא המצב היה שהוא היה עומד בפרץ כמו הילד שיושב עם האצבע על הגדר, אנחנו לא היינו במצב כזה.
שמעון גפסו
בסכר, בסכר.
היו"ר יואל חסון
חור בסכר.
עדי ברקו
בגדר, היות ולצערי אנחנו לא בים ולכן אני אומר את הדברים האלה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים וכן, לצערי יש חוות דעת שאנחנו מבינים שגם אם אני לא הגעתי מהמערכת המוניציפאלית, גם לא הגעתי מהמערכת הפוליטית ויכול להיות שגם אני טעיתי בשיקול דעת כזה או אחר. אבל בדיוק בשביל זה יש לנו פה את הגורמים המקצועיים שאמורים לסייע לתמוך ולתת לנו את הדברים. לצערי, אני יותר מפעם אחת ואני אומר את זה, יותר מפעם אחת ראיתי התנהלות שהיא אינה ראויה, אינה מקובלת ומביאה לצערי את כולנו לסיטואציות שאנחנו לפעמים לא יודעים לצאת מהן ואני אומר את הדברים האלה כאחד שחרד לנצרת עילית.

נצרת עילית נמצאת, לצערי, במצב שמדמים פה מצג שווא ואני אומר – מצג שווא – תפתחו את נתוני ההגירה, נתוני הגירה שליליים של העיר. ילדים שלא נמצאים, כל שנה נסגרים כיתות, בתי ספר שבירידה ואנחנו כולנו מתעסקים במה. אני דרך אגב לא שמעתי ואני לא מעורב בשום התנהלות פוליטית עם המפלגות ואני אומר לכם שיש את כל הכר. אנחנו התחלנו את הקדנציה שיש 14 חברי מועצה שתומכים בראש העיר ולצערי הגענו למצב שעם הדרך, כל פעם מצאתי מישהו אחר עוזב ולא בגלל התנהגותו של אותו חבר מועצה.
היו"ר יואל חסון
מה היחס היום שם בין האופוזיציה קואליציה?
עדי ברקו
היות ואני עדיין שייך לקואליציה, אני לא הצבעתי לא נגד ראש העיר באף הצבעת תקציב ולא בשום הצבעה של סגנים, למרות שיש כאלה שהם יושבים בקואליציה והצביעו, אבל לא אני הצבעתי אף פעם. אני תמיד הצבעתי עניינית, תמיד הצבעתי לטובת נצרת עילית ---
היו"ר יואל חסון
אבל מה היחס היום – אופוזיציה קואליציה שם?
עדי ברקו
תלוי לאיזו הצבעה.
היו"ר יואל חסון
אה, אוקי.
עדי ברקו
ולכן אני נחשב לטובת הנושא קואליציה ואני אומר את זה ואני לא מתבייש. אני חושב שההתנהלות היא לא ראויה, לא מתאימה ויש בעיה קשה.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. כן, מי הבא בתור?
אלכס גופמן
אני קצר מאד, אני לא נכנס להכל. אני קודם כל בא כן מהאופוזיציה, מיום ראשון אני אופוזיציה. זה גדול על ראש העיר לנהל את נצרת עילית. עכשיו, אני גם לא אתייחס לראש העיר, כי מתייחסים אחרים. אני אתייחס לאורי אריאל. אדוני חבר הכנסת, זה נחמד מאד למצוא עיר שכל הזמן ייתנו לך כסף על כל דבר. זה נחמד מאד שמבחינת ... כסף ---
אורי אריאל
סליחה, לא הבנתי.
אלכס גופמן
זה נחמד מאד שזה עולה לנו כסף. אנחנו משקיעים כסף בזה.
אורי אריאל
במה?
אלכס גופמן
במכינת תבור מקום וכסף. מתכננים מקום וכסף. אתה רוצה לבנות שכונה חרדית על חשבוננו. אני לא אומר איך לנהל את המדינה, אני חושב בנצרת עילית, אני בן אדם חילוני, אני חי בדו קיום, אני חי עם כולם יפה. אני חושב שגם לילדים שלי יש זכות לגור בה. אני לא חושב שראש העיר צריך לשבת איתך ולפתור את הבעיות של העיר. אני לא חושב. אני חושב שיש פרויקטים אחרים. ראש העיר מנה פה פרויקטים שבכלל לא עשו, זה בזמן מנחם אריאב, הוא לא שיפץ שום מקלטים. עוד רוני בראון עזר לשפץ אותם. המתקנים החדשים באו בקדנציה ההיא. עם כל הכבוד פה נלחמים כמו חיות ראש העיר, גזבר העירייה שיהיה כסף. חברי מועצת העיר כל הישיבות אנחנו עושים דרך בתי משפט, חברה'. אנחנו משלמים כסף כדי שהעיר לא תיעצר. ראש העיר לא יכול להביא ישיבה אחת שזה היה קשור לטובת העיר, שאנחנו כאופוזיציה הצבענו נגד. ישיבה אחת. הצבענו בעד. הבאנו חברי כנסת מסיעה שלנו לעזור לעיר. אבל זו לא עיר חרדית.
אורי אריאל
מי זו הסיעה שלנו?
אלכס גופמן
הסיעה שלנו קדימה ותמכנו בך ותמכנו בפרויקטים ואני תומך בפרויקטים שלך, רק במשולב עם פרויקטים אחרים. אי אפשר לקחת את כל העוגה ולאכול אותה. אפשר להבין גם שנצרת עילית זה לא נצרת. אתה היום גם לא אומר נצרת עילית, אתה אומר נצרת. אנחנו עיר אחרת. שילמנו מחיר יקר מאד עם כסף, לקחנו מתנ"ס מילדים שלנו, העברנו לישיבת תבור. נתנו חצי מיליון שקל לישיבת תבור. כמה אפשר? כמה אפשר? הילדים שלנו הולכים הביתה. ראית פעם בית שזורקים ילד שלו מהבית ומביאים ילד אחר לאכול? אין דברים כאלה.

נוסף לכל, ראש העיר הבטיח בהתחלת הקדנציה שהוא ינהל את העיר כמו בסוריה. כמו בסוריה, כמו דיקטטור. אז אני מודיע – הוא התחיל כמו בסוריה – גמר כמו במצרים. יש שם בית משפט ובית משפט יחליט. אני לא שופט, לא בית משפט. אני רק רוצה להזכיר ולא רוצה באלף הבדלות להגיד. עליו איימו, עליו שרפו לי רכב על יד הבית, המשטרה הודיעה לי שזה כנראה לאיזה הצבעה, אני לא יודע. אני לא מאשים אף אחד חס וחלילה, אבל אני לא מוכן להתקפל. אני אומר שעיר שייכת לכולם. אנחנו חיים טוב, שייכים לכולם ולא יכול להיות שכל ישיבה אנחנו נעשה אותה או ליד השירותים, ישיבת קליטה, או בפרוזדור עשינו ישיבת מועצה, או נוציא כספינו לבתי משפט, כי בתי משפט יכריחו אותנו לעשות את זה, או נלך משרד הפנים ונבקש עזרה. לא יכול להיות. הוא מתיש אותנו. לא איכפת לו מהעיר, לא איכפת לו מכלום וגם צריך לבדוק את זה. הוא אמר שיש לו חבר טוב בישראל ביתנו. הוא הודיע ברבים שהוא אצל השר הזה היה רשום, הוא עשה עבודות ביטחון בכלל. איזה ראש עיר עושה את זה?
שמעון גפסו
מי אמר את זה?
אלכס גופמן
בעיתון היה כתוב.
שמעון גפסו
היה כתוב בעיתון. היה כתוב גם בעיתון שתפסו אותך שיכור בקזינו, אז מה? זה נכון?
אלכס גופמן
שיכור בקזינו? יכול להיות. יכול להיות. אבל לא הייתי קל על ההדק להרוג אזרחים.
שמעון גפסו
חס וחלילה. אני מעולם לא אמרתי ---
אלכס גופמן
שיכור ולא נהגתי.
היו"ר יואל חסון
מי אתה?
אלכס גדלקין
שמי אלכס גדלקין, אני יושב ראש ישראל ביתנו שכנראה כמו שיש גזבר עוין, אז יש גם ישראל ביתנו עוינת, אבל אני ממש אדבר עניינית. אני אמשיך את דברי במה שהתחיל אלכס גופמן ועל הפרויקטים החדשים שאנחנו מברכים על כניסתם לעיר. או אני פשוט אציין במילים כמה זה עולה לקופת העיר, כל פרויקט ופרויקט. מכינת תבור שהגיעה לנצרת עילית, ראש העיר בחתימה אחת, ללא חתימת הגזבר, חייב את המתנ"ס להפעיל את מכינת תבור במבנה ללא שימוש חורג, שוועדת תכנון ובנייה ביקשה ממהנדס העיר להוציא אותם ולהוציא צו פינוי למבנה, ראש העיר סירב לחתום על הצו ויושבים פה גורמים מקצועיים שיכולים לאשר את זה. מכתבים היפנו למשרד הפנים ללא תגובה. זה עלה לנו, בגלל העניין הזה של מכינת תבור, המתנ"ס נכנס לגירעון ואנשים קיבלנו במתנ"ס את המשכורת לא בזמן, כי היה להם גירעון. אני אמשיך עם מרכז קטיף שקיבלנו 15 משפחות. למדינת ישראל זה עלה מעל 3 מיליון ₪, שסך הכל אני מאד מברך על הפרויקט, אבל הם נמצאים שם ללא שימוש חורג, ללא היתר בנייה ואם חס וחלילה קורה לאותן 15 משפחות, שכבר סבלו מעצם העובדה שפינו אותם, במקום שהם גרים, הדירות הקטנות האלה, שבחורף היה שם קצר חשמלי ונכנס שם מים, המדינה השקיעה שם 3 מיליון ₪. אנשים שם נמצאים בלי היתר בנייה, ללא שימוש חורג. מהנדס העיר ביקש בוועדת התכנון והבנייה והכריז את זה מול היועצת המשפטית, מול מבקר העירייה, ביקש מראש העיר לחתום על צו פינוי של המקום, האנשים לא פונו. אז בואו נדבר פר פרויקט ופרויקט.

לגבי הישיבה שהתכנסה במתנ"ס, הכניסו ישיבה תיכונית למתנ"ס. מבנה מפואר, ששימש ילדים של שכונה שלמה. הבן שלי, אני גר באותה שכונה, גם לי יש, כמו שאומרים, ניגוד עניינים. אני דואג למתנ"ס הזה. הבן שלי הולך לאיזה מקלט מסריח, למכינות עולים, ששם מסריח ואותם ילדים נמצאים באותו מבנה של המתנ"ס ללא שימוש חורג, ללא היתר וגרים שם. מי לוקח אחריות? אז נכון, מבקר המדינה אומר שזה שנה וחצי, משרד הפנים, נאמר לפרוטוקול של ישיבת מועצה ולעיתונות שהוא סוגר עניינים עם ממונה המחוז בארבע עיניים. אנחנו ---
היו"ר יואל חסון
מי סוגר עניינים?
אלכס גדלקין
ראש העיר.
שמעון גפסו
מעולם לא נאמר. אני מבקש לתקן.
אלכס גופמן
אני שמעתי. אני שמעתי.
אלכס גדלקין
יש פה גם, אם אנחנו פוליטיקאים, יש פה גם חוקי עירייה ---
שמעון גפסו
אם מישהו אמר את זה, אם מישהו שמע את זה, שילך לתת תצהיר. אני מעולם לא אמרתי.
אלכס גופמן
אתה אמרת. אתה פתרת להם את יחידות הדיור שאף אחד לא רצה, לחרדים שאתה חתמת והתמורה שלך שסוגרים לך עיניים, שאתה עושה מה שאתה רוצה.
אלכס גדלקין
זה נאמר לפרוטוקול. מוקלט, מוקלט. אני אמשיך, אנשים, חברה' ---
שמעון גפסו
אתה ממשיך לפנטז.
אלכס גדלקין
אני לא נלחם נגד להכניס יהודים לנצרת עילית, אבל אני רוצה שזה יפעל לפי החוק ואני מאד מברך על כינוס הוועדה הזאת וכמו שכולם פה אומרים – ישראל ביתנו – תאמינו לי, יש עיר בישראל שיש תפקיד של ממלא מקום בשכר ואף פוליטיקאי לא רוצה אותו? מישהו אולי פה, כולם פוליטיקאים מהליכוד, יש איזה ראש עיר שאף אחד לא מוכן להיות סגן שלו בשכר?

לגבי ישיבות מועצה, שש פעמים היינו בבית משפט ושש פעמים זכינו וחלק מהדברים עלו, ראש העיר הגיע לבית המשפט לדיונים בלי היועצת המשפטית, כי חוות הדעת של היועצת המשפטית מחוות את העירייה. זה שהוא מביא חוות דעת מסביב – הכל טוב ויפה – אבל משרד הפנים פשוט תשמע, אני בהתחלה ישבתי עם הממונה פעמיים בישיבות. הוא אמר תשמעו, ראש העיר טוב וטוב. עולה לנו כסף, אף פעם לא ביקשנו החזר. פעמיים ראש העיר השכיר ייעוץ משפטי על חשבון העירייה. על דיון אחד 30,000 ₪ שילמה העירייה. אני גם קיבלתי בסופו של דבר עוד החזר של הוצאות של בית משפט ובית משפט חייב את ראש העיר להכניס את זה לסדר היום. אם רק תעבור על ישיבות המועצה השנה, ראש העיר מחויב לעשות 12 ישיבות. אם הוא רוצה לעשות 10 ישיבות בשנה, זה חייב לקבל אישור של מועצת העיר.
שמעון גפסו
מינימום 10 ישיבות.
אלכס גדלקין
היום הייתה צריכה להיות ישיבת מועצת העיר. לפי החלטה של מועצת העיר, כל יום שלישי, הראשון בחודש, מתקיימת ישיבת מועצת העיר. אם הוא רוצה לדחות אותה הוא צריך להביא את זה לפי 5 ימים לפני ויש נוהל מסודר לזה. אף פעם זה לא התקיים לפי התאריכים. אם תעברו השנה הזאת – התקיימו רק שלוש ישיבות מהמניין – כל השאר, שתי ישיבות שהתקיימו, בהחלטה של בית משפט. יש 6 פעמים ללכת לבית משפט ולהופיע, להוציא כסף על חשבוננו בשביל לקיים ישיבות מועצה, זה הכל טוב ויפה.
היו"ר יואל חסון
טוב, תודה רבה. כן, שמך?
זאב הרטמן
שמי זאב הרטמן.
היו"ר יואל חסון
אתה גם חבר מועצת עיר?
זאב הרטמן
חבר מועצת עיריית נצרת עילית.
פאינה קירשנבאום
אתה חבר במפלגת ישראל ביתנו?
זאב הרטמן
אני לא.
פאינה קירשנבאום
רציתי שיירשם גם.
זאב הרטמן
קטעת אותי, אני חבר מרכז הליכוד ופעיל בתנועת הליכוד ולשם אני שייך, זה ביתי. לבחירות האחרונות התמודדתי מטעם רשימה עצמאית, אבל אני חבר מרכז ליכוד ואיש ליכוד. אני רוצה להגיד לכם, רבותי המכובדים, באמת כמה משפטים מאד מאד קצרים. א', אני באמת רוצה להודות לך, אדוני יושב ראש הוועדה ולכל חברי הכנסת המכובדים ולמכובדיי כולם. יש חשיבות עליונה לדיון הזה, כי לא מדובר כאן לא בקואליציה ולא מדובר כאן באופוזיציה. מדובר כאן בעיר ואם בישראל, שפשוט הולכת, מתרסקת לנו כנגד העיניים. אני חי בנצרת עילית משנת 1959, נולדתי בלטרון, משם עברו הורי, עקרו לנצרת עילית ושם ביתי ואני לא מתכוון לשנות את המקום. לכן המקום הזה מאד מאד חשוב, יש לו חשיבות עליונה.

צריך לדעת, שעד לפני 3 שנים העיר הזאת פרחה. העיר הזאת שגשגה. העיר הזאת, אני לא אומר שהכל היה טוב, זה היה רחוק מלהיות טוב, אבל לא השבר הנוראי שנמצא פה היום ולצערי, אם אני צריך לאתר ולזהות איפה, לשים את האצבע על הבעייתיות, היא נמצאת בראש העיר ואני גם אפרט למה. זאת פעם ראשונה שראש עיר מתערב בעבודות מועצה. רבותי, ועדת מכרזים, ראש העיר מתערב לנו בוועדת מרכזים ורוצה לתפור מכרזים. הוא מתערב במכרזים על ידי כל מיני חברות מועצה לשעבר ואני מבקש שהדברים שלי יתומללו ואם הוא רוצה, פתוחה בפניו הדלת להגיש עתירה. חבר המועצה, יושב ראש הוועדה, ד"ר גטאס, אמר לי במפורש, שראש העיר מתערב בעבודת המכרזים, מנסה לכפות עלינו זוכים, דבר שאין לו אח ורעש שהשיקולים שנמצאים מולנו הם שיקולים אחרים לחלוטין וצריכים להיות לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

אני רוצה לציין, יש לנו השתוללות של בנייה בלתי חוקית בנצרת עילית. עכשיו נבנה אולם אירועים, איזה שהוא יזם איתר איזה שהוא מפעל ובניגוד לכל התקנות, בנה אולם אירועים. ראש העיר, מטעמים ששמורים איתו, עבר על החוק. כשהייתה החלטה של ועדת משנה לבניין ערים לא לאשר את זה, כשהחוק אומר שברגע שרוצים לערער על החלטה של ועדת משנה חייבים להביא את זה בפני כל המליאה, קרי – כל חברי מועצת העיר הם המליאה. במקום להביא את זה לכל המליאה, ישב ראש העיר, ניצל שמישהו שם נמלך בדעתו, הפעיל את הסמכות שלו בכל זה שיש לו כיושב ראש הוועדה שני קולות ונתן אישור לשימוש חורג לבניין ערים, של רבותיי – של השקעה למעלה מ-20 מיליון ₪ - אין לדבר הזה אח ורע ואין לזה תקדים.

כל הפניות שלי לראש העיר, ליועצת המשפטית שהיא פה, למבקר העירייה ואת כולם אתם יכולים לשאול, בעניין הזה הפנו אותי לראש העיר, כי רק לראש העיר יש את הסמכות לעצור את הבנייה הבלתי חוקית, את ההשתוללות הזאת, אבל מסיבות ששמורות איתו, הוא לא רצה לעשות את זה. יתרה מכך, היום, נכון לציר הזמן הזה, על קרקע שלנו, של עיריית נצרת עילית בקניון מסוים, הוא נותן דרור למי שנפשו חפצה, הוא נותן. פותחים בחוץ, משתלטים על הקרקעות של העירייה, מרחיבים שם את הקפיטריות, לצורך העניין שאני אזהה את זה, מדובר על מסעדת גרג בקניון נצרת עילית. הדברים מאד חמורים. יש השתלטות קשה מאד.

אחד האשמים, אדוני היושב ראש, זה משרד הפנים. אחד האשמים, אם לא האשם העיקרי. כל הפניות שלנו ללשכת הממונה על המחוז, לא זוכות לתשובה. פשוט מאד לא זוכות לתשובה. גם בימים אלה אנחנו מקפידים, אנחנו מביאים, מקבלים את החותמת, האנשים האלה במשרד הפנים לא סופרים אותנו, לא רואים אותנו ממטר ואני מאמין לראש העיר, למה שהוא אמר לי, כי אני פשוט רואה את התגובות. אני רואה את התגובות שאף אחד במשרד הפנים לא מעניין אותו מה קורה בנצרת עילית.
היו"ר יואל חסון
מה אתה מאמין? על איזה מן הדברים אתה מאמין לו?
זאב הרטמן
אני מאמין לו שבאמת ששמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית, הסכים לשכן חרדים חסרי יכולת שמהווים נטל על הרשות המקומית ולכן משרד הפנים ושר הפנים והממונה על המחוז ואולי קצין המחוז, כנראה שמר גפסו בעניין הזה צודק, כי משרד הפנים לא עושה שום דבר בעניין הזה שנקרא אכיפה.

העירייה, היא אישית, כמו שדיבר מכובדי, חבר המועצה גדלקין, מבצעת, מכניסה אנשים למבנים בלתי חוקיים, ללא וועדת הקצאות, ללא שימושים חורגים. זה הרי לא יעלה על הדעת, הגוף שסוברני ואחראי לקיים את משטר החוק, הוא בראש ובראשונה מפר את החוק. למה שאנשים לא ישתוללו?

דבר נוסף, יותר חמור מהכל. הזכיר ראש העיר המכובד את היכל האומניות גרין. בשנים הקודמות נבנה היכל האומנויות גרין, נדבן יהודי שתרם מתנ"ס, משרד השיכון עזר בכסף וכל הדברים האלה היו מוכנים בזמנו של ראש עיריית נצרת עילית הקודם, מנחם אריאב. אלא שמה? אריאב הבין את המשמעויות, הבין את החוק, ידע מה מותר, ידע מה אסור וידע שהבניין, אין לו את כל האישורים על פי חוק ולכן הוא לא אכלס את המקום. בא ראש העיר הנוכחי, מסכן חיי ילדים, מסכן חיי זקנים, מסכן חיי טף. לא מעניין אותו, יש אישורים של כיבוי אש, אין אישורים של כיבוי אש, יש טופס אכלוס, אין טופס אכלוס. השעה דחקה בו, הוא אכלס את המקום.
היו"ר יואל חסון
משפט אחרון.
זאב הרטמן
שלושה משפטים אחרונים, כי באמת אני לא- אתה יודע מה? משפט אחרון. אני רוצה שתבינו, מכובדי כולם, שלטון הטרור עובד אצל מר שמעון גפסו. לא רק הוא רוצה לראות באזרחים הערבים מה שהוא מדבר על אוקטובר 2000, אלא גם אני, עבדכם הנאמן, בישיבת תקציב, כשבאתי והערתי לו על התקציב והיה ויכוח, הוא קרא לפקחים שתפסו אותי בכוח, סיבבו לי את היד, שברו לי את היד. אני את אותה ישיבה גמרתי בבית חולים איטלקי בנצרת ואני רוצה להסביר לחברי הכנסת מה ההבדל בין כנסת לרשות מקומית. בכנסת, מותר ליושב ראש לקרוא לסדרנים שילוו החוצה חבר כנסת שמפריע. לא כך הם פני הדברים ברשות מקומית. קודם כל גם בכנסת לא ראיתי שמכים ושוברים לאיזה חבר כנסת את היד, בגלל שדעתו חלוקה על היושב ראש. פה, יש חוק שהחוק אומר – במידה שחבר מועצה ותסלחי לי הגברת בוחבוט, את מפריעה. במידה שיש חבר מועצה שמפריע, שזה ממש לא היה המקרה, אז יש סנקציה שלא סופרים את הקול שלו, אבל בטח שלא שוברים לא את היד.

דבר אחרון שבאחרונים, אומר ראש העיר המכובד, מדובר בחברי מועצה מובטלים. אני רוצה להגיד לכם רבותי, אני מתקרב לגיל 60, אני לצערי נכה מלחמה, אני עם אחוזי נכות מאד מאד גבוהים. כל חיי עבדתי, עסקתי ואני חושב שכדאי היה שראש העיר יידע שלא הכל מותר להגיד בכל מקום, גם לא בכנסת ישראל ואם במישהו הוא פגע, אז הוא פגע בעצמו ולא בי ותודה רבה על ההקשבה.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה, אני מודה לך. אתה הגזבר, נכון?
עופר לוי
כן.
היו"ר יואל חסון
מה שמך?
עופר לוי
עופר לי.
היו"ר יואל חסון
אתה היום תחת צו הגנה של מבקר המדינה.
עופר לוי
נכון.
היו"ר יואל חסון
למה זה היה נדרש הדבר הזה, מה קרה? מה אתה יכול לספר לנו ואני מבין שיש פה עוד אנשים מהדרג המקצועי של העירייה, נכון? אז אנחנו נשמע אתכם ואחר כך נעבור למשרד הפנים ונסכם את הדיון. כן.
אלכס גופמן
עובדים שעובדים אצלנו אסור להם לבקר אותנו. הם עובדים אצלנו, מקבלים כספיהם מאיתנו, שיבינו את זה.
שמעון גפסו
הם לא הובאו לפה בשביל לבקר אותך, אדוני. הם הובאו לפה בשביל להציג ---
אלכס גופמן
אני רק אמרתי, אל תתערב.
שמעון גפסו
לא, הם לא מבקרים אף אחד, הם מציגים עובדות. זה הכל.
אלכס גופמן
אל תתערב. לא פניתי אליך, אל תתערב.
שמעון גפסו
בסדר, אבל אני משיב לך, שהם נציגים בלבד.
אלכס גופמן
הם באו על חשבון הזמן שלי, על חשבון הכסף שלי ולא גרים בנצרת עילית.
היו"ר יואל חסון
שנייה, גופמן, אני אין לי מה לתת לאנשים שמטעמך, כי אתה הצגת את הדברים, אלא אם כן יש משהו ---
שמעון גפסו
לא, לא, אני מדבר על גורמים מקצועיים בעירייה. מנכ"ל העירייה ---
היו"ר יואל חסון
רגע, זה לא ישיבה עכשיו.
שמעון גפסו
לא, מה זה לא ישיבה? תראה, אתם טענתם פה טענות קשות ---
היו"ר יואל חסון
אז אתה ענית להם.
שמעון גפסו
לא, אבל יש דברים, למשל תראה, הוא אותו ---
היו"ר יואל חסון
אז תענה אחר כך. אני לא צריך לשמוע עכשיו את נציגת אגף הגבייה שתגיד לי שאתה גובה 80.7%.
שמעון גפסו
לא 80, 89.7%.
היו"ר יואל חסון
מה שתגיד. אני מברך אותך על כך. כן, קדימה. שמך עופר.
עופר לוי
שמי עופר לוי, אני עובד בעיריית נצרת עילית 24 שנים. התחלתי לעבוד כפקיד זוטר, עד לתפקיד של גזבר. כאשר ראש העיר נבחר, אחד מהדברים הראשונים שנעשה, קצת על האווירה, התקיימו ישיבות מטה וכשהיינו אמורים להיכנס לישיבות המטה, נערך עלינו חיפוש ונאלצנו להפקיד את הטלפונים אצל בריון בכניסה.
היו"ר יואל חסון
איפה?
עופר לוי
לפני כניסה ללשכת ראש העיר, שמדבר שאנחנו מקליטים לכאורה. כאשר ראש העיר ---
היו"ר יואל חסון
מה זאת אומרת? אתה נכנס ---
עופר לוי
אני כגזבר העירייה הייתי צריך לעבור חיפוש גופני, להפקיד את הטלפון שלי אצל שומר בריון, להשאיר את הטלפון ורק אז להיכנס, כי אני חשוד לכאורה.
פאינה קירשנבאום
יואל, זה כתוב בעיתון.
היו"ר יואל חסון
זה לא כתוב, יש פה ---
פאינה קירשנבאום
השומר עצמו נתן עדות.
עופר לוי
סליחה יש פה עוד אנשים שעברו את אותה חוויה, אפשר לשאול אותם אם זה נכון.
היו"ר יואל חסון
רגע, רגע, רגע.
שמעון גפסו
הייתה תקופה, אחרי שיצאתי ---
היו"ר יואל חסון
אז רגע, פתאום כן הייתה תקופה.
שמעון גפסו
רבותי, אחרי שיצאתי שבוע מהמשטרה, דיברתי על דברים שהיו בתוך המשטרה וביקשתי שבאותו שבוע, בפרק הזמן של שבוע, גם הטלפון שלי היה בחוץ, כל הטלפונים היו בחוץ כשהתקיימו הישיבות.
היו"ר יואל חסון
מה, אנשים עברו בדיקה גופנית?
שמעון גפסו
חס וחלילה. מעולם, רבותי ---
פאינה קירשנבאום
יואל כתוב, השומר נתן עדות במשטרה ---
שמעון גפסו
השומר הוא נרקומן משוקם, עזבי, נו ---
פאינה קירשנבאום
שזאת הייתה הנחיה של ראש העיר וזה לא קשור לחקירות, החקירות היו אחרי זה.
שמעון גפסו
בסדר. אני אומר- לא, אני מדבר על החקירות ---
ראלב מג'אדלה
לא צריך יותר מזה, הוא מעיד, לא צריך יותר מזה.
שמעון גפסו
בסדר, הוא מעיד.
עופר לוי
אני, מה שאני אומר, יש פה עוד חברים ---
היו"ר יואל חסון
אתה מבין שאתה מדבר בוועדה לביקורת המדינה, כל מילה צריכה להיות מילה ---
שמעון גפסו
בוודאי, בוודאי. יש פה עוד אנשים שהיו בישיבות. הנה, המנכ"ל יכול להגיד לך ---
עופר לוי
יש גם אנשים אחרים ---
שמעון גפסו
אם פעם נערכה בדיקה גופנית על מישהו. עופר, הגזמת קצת.
עופר לוי
אני יכול לספר לכם עוד על האווירה, שיום אחד נסעתי לכנס גזברים וקיבלתי טלפון מראשד העיר שאישר לי את היציאה, שהוא דורש ממני לחזור וכשאמרתי לו שאני אצטרך לנסוע לכנס, כי זה כנס ארצי של כל גזברי הארץ וחשוב לי להיות נוכח בו, הוא אמר לי: אני רוצה להזכיר לך שאני לוחם - לפני ראש עיר - ואני חייל טוב ואני מציע לך להגיע, כי אם לא אתה תראה מה זה, אתה תרגיש את נחת זרועי וגם תחשוב על הפרנסה שלך. זה היה על רקע זה שאני ביקשתי בסך הכל לבקש חוות דעת האם מותר למנהלת הלשכה שלו, לצאת למלון מפואר באילת, בטיסה, כאשר היא מקבלת אחזקת רכב ואש"ל, על חשבון הקופה הציבורית. בסך הכל ביקשתי חוות דעת. לא אמרתי לא. התמורה הייתה עונש ---
היו"ר יואל חסון
חוות דעת מהייעוץ המשפטי?
עופר לוי
הייעוץ המשפטי אמר שהיא נסוגה מהבקשה ואז מה שקרה – קיבלתי מכתב שהחל מאותו רגע, כל השתלמות כפופה לאישור של ועדת לימודים ברשות ראש העיר, שבה יושבים החברים המנכ"ל ואנשים המקורבים לראש העיר ומבקר העירייה. התשובה מאותה ועדה לא ניתנה לי ואני נסעתי לכנס והייתי מוכן לשלם על חשבוני. ראש העיר דרש ממני בתוקף לחזור, כאשר הוא אמר לי שאני אבוא אליו לשכנע אותו למה אני צריך לנסוע לכנס. הייתי בתל אביב כבר. באותו ערב חזרתי, באתי לשכנע אותו, הוא אומר לי: לא, אתה לא יוצא. אמרתי לו – למה? הוא אומר – כי ככה בא לי.

בהמשך הייתה התנהלות מאד חמורה ברשות החנייה ואחד מהמקורבים לראש העיר, מנהל רשות החנייה, עשה שם עבירות חמורות. כאשר אני ביקשתי שתוגש תלונה נגדו, ראש העיר סרב בתוקף. אותו עובד התבקש ללכת לבדיקת פוליגרף ואם לא הוא יושעה, ככה ראש העיר הודיע.
היו"ר יואל חסון
אז זו האווירה בעירייה? ככה מתנהלת העירייה?
עופר לוי
כן. כן. זה יותר גרוע. אני לא יכול לספר הכל, כי יש דברים שאני לא רוצה לחטוא, אבל זה יותר גרוע, כן. דרך אגב ---
היו"ר יואל חסון
אתה פעם, את הדברים מעבר למה שאמרת גם, דברים אחרים, הלכת למשרד הפנים, ישבת עם אנשים?
עופר לוי
אני גם כתבתי מכתבים וגם למבקר המדינה. גם מבקר המדינה נתן לי צו בעקבות הדברים.
היו"ר יואל חסון
כן, מבקר המדינה אני יודע, עזוב רק את מבקר המדינה בצד. אנשי משרד הפנים, לא הכל הולך ישר למבקר המדינה, יש בדרך תחנות. מבקר המדינה, אם זה הגיע למבקר המדינה זה אומר שהדברים, כל הדברים בדרך לא עבדו. אני שואל אם אתה, מול משרד הפנים, באת ואמרת בתקופה הזאת, שכנראה כבר כמה שנים אתה עובר את זה, שנתיים שלוש. השאלה היא בתקופה הזאת באת למשרד הפנים, אמרת חברה, תראו מה קורה, מה אתם עושים?
עופר לוי
גם פניתי למשרד הפנים, גם למחוז, גם ל---
היו"ר יואל חסון
ומה היה? מה אמרו לך?
עופר לוי
קודם כל המחוז בכלל אף פעם לא ענה לי תשובה.
היו"ר יואל חסון
לא קיבלת אף פעם תשובה?
עופר לוי
אף פעם לא קיבלתי תשובה. בכתב בוודאי שלא.
היו"ר יואל חסון
מה, הוצאת מכתב ולא קיבלת תשובה?
עופר לוי
אני אתן לכם דוגמא: יום אחד ראש העיר דרש ממני לשלם משכורת לעובד שלא אושר לו חוזה לפי חוק, יש פקודת העיריות שקובעת איך מאשרים, יש מועצת עיר, שהיא קובעת. אמר לי ראש העיר: תשלם לו משכורת. אמרתי: תשמע, אני לא יכול לאשר לו את המשכורת. הוא אומר: אם לא תשלם לעובד את המשכורת, כל העירייה לא מקבלת משכורת. כל העירייה. אני הייתי בהשתלמות ברחובות, כתבתי משם מכתב לממונה על המחוז. דקה לפני שנגמרו מה שנקרא המס"ב, השיגור של זה, ראש העיר אישר פתאום לזה, אני לא יודע אם המחוז התערב או לא, אבל מה שאני יודע זה שאני לא קיבלתי תשובה. אני לא יודע. זאת אומרת אני פונה ---
חמוד סייח
אתה יכול להגיד שאתה לא יודע, אל תגיד שהמחוז לא.
היו"ר יואל חסון
אבל למה אין תשובה? למה לא נותנים תשובה לגזבר?
עופר לוי
אני זכאי לקבל תשובה, אני חושב.
זאב הרטמן
הם לא עונים אף פעם, משרד הפנים לא עונה. לא עונה.
חמוד סייח
האמת היא שאני לא פוליטיקאי, אני לא יכול להתפרץ, אז אני שותק, עד הסוף.
היו"ר יואל חסון
תיכף נראה אם אתה לא פוליטיקאי. תיכף נראה.
עופר לוי
אני, מה שאני יכול לתאר זה את האווירה. כל דבר הוא כרוך במשהו. אם אני למשל לא אעשה משהו, יש מחיר. יש חטא ועונשו. רשימה ארוכה של דברים. כל דבר שאני לא מסכים עם ראש העיר, למשל יש חוות דעת משפטית שקובעת שמועצת העיר שהתכנסה ליד השירותים, בפרוזדור, בלובי, כל פעם במקום אחר, היא חוקית. בעקבות החלטות המועצה אני רוצה ליישם את החלטות המועצה. ראש העיר אומר לי: היא לא חוקית. עכשיו, אני בפלונטר. מצד אחד ---
היו"ר יואל חסון
ומי אומר לך שהיא חוקית?
עופר לוי
היועצת המשפטית, מבקר העירייה, כולם אומרים שהיא חוקית.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, תודה. בינתיים תודה. תודה רבה. היועצת המשפטית של העירייה, כן, מה יש לך לומר?
אולגה גורדון
כן.
היו"ר יואל חסון
כמה זמן את יועצת משפטית?
אולגה גורדון
אני יועצת משפטית בעיריית נצרת עילית 12 שנים. אני למעשה מהרגע שראש העיר הנוכחי נבחר, יומיים אחרי הבחירה הוא הגיע אלי למשרד והודיע לי שאני אתארגן לעזוב את המקום. כמובן אני השבתי לו שאני עובדת מקצועית, אני עובדת, אף פעם לא הייתי איש פוליטי, אני לא מזוהה עם אף אחד, אני עושה את עבודתי באופן הכי מקצועי שאני רק יודעת ויכולה וזה תפקידי וכאן אני אשאר, אלא אם כן יהיה שינוי, אבל שלא יהיה שינוי שהוא רצונו הפרטי של ראש העיר, אלא אם תהיה החלטה אחרת בגורמים המקצועיים.
היו"ר יואל חסון
ומה קרה מאז?
אולגה גורדון
אני עובדת, נותנת חוות דעת, ממשיכה את עבודתי בצורה הכי טובה שאפשר, חוטפת ניגוחים. איך עופר אמר – החטא ועונשו? אז חוות הדעת האחרונה שנתתי לגבי כינוס, זה היה סיפור ועדת הכספים, שבעצם הוא לא רצה לצרף את הפרוטוקול שלהם לסדר היום, נתתי חוות דעת שהוא צריך וזה גם הוכרע בבית משפט, אז לאחר מכן העונש שלי היה – שביטלו את המכרז לעורך דין נוסף במחלקה המשפטית – זה קרה יום אחרי.

אפשר למנות הרבה מאד דברים. אני יכולה להעסיק אתכם פה לפחות שלושה-ארבעה ימים ---
היו"ר יואל חסון
אני רוצה להבין איך זה עובד. קודם כל האם חוות דעת משפטית שלך היא מחייבת את ראש העיר?
אולגה גורדון
כן. חוות הדעת שלי, על פי פסיקת בית המשפט, מחייבת. גם היועץ המשפטי לממשלה נדרש לסוגיה הזאת.
היו"ר יואל חסון
ויש דוגמאות? אני לא רוצה שתתני אותן עכשיו, אבל באופן עקרוני, כשישאלו אותך, את מסוגלת לספק דוגמאות לחוות דעת שאת מבינה שלא התייחסו אליהן? שלא כובדו? שפעלו בניגוד אליהן?
אולגה גורדון
בוודאי. בוודאי.
היו"ר יואל חסון
ללא ספק?
אולגה גורדון
ללא ספק.
היו"ר יואל חסון
אצל ראש העיר הקודם הייתה סיטואציה כזאת?
אולגה גורדון
בדרך כלל זה היה עניין, קודם כל היו חוות דעת שלא נראו, או שלא התאימו, או שהפריעו אולי למה שראש העיר חשב לעשות, זה בדרך כלל נפתר. זאת אומרת, בסופו של דבר הוא קיבל את העמדה והשתכנע, או שנמצא פתרון. אבל לא נתקלתי, מצב כזה לא היה. השיא ---
היו"ר יואל חסון
ופה, מה שאת אומרת, באופן שגרתי - לא מקבלים את חוות הדעת שלך – ולא מבצעים?
אולגה גורדון
לא, לא את כולן. אני לא אוכל לומר שאת כולם. זה בהחלט לא המצב. יש חוות דעת שמקבלים, אבל דברים, אם אני צריכה להצביע על למשל נושאים שקשורים להתנהלות מול חברי המועצה, כמעט כדבר שבשגרה – חוות הדעת שלי לא מתקבלות – ובית המשפט מכריע וקובע, זאת אומרת מאשר בסופו של דבר את מה שאני נותנת כחוות דעת וזה קורה גם בהרבה ---
היו"ר יואל חסון
עדיין היו ניסיונות של ראש העיר לפטר אותך?
אולגה גורדון
לא שידוע לי. היה דיון בתפקוד שלי במועצת העיר. הוא התבקש כאן, לבקשת חבר מועצה, לא יודע מי עמד מאחורי הדברים, מה היו המניעים, היו ניסיונות כאלה בעבר, בהחלט. אבל ראש העיר, אני יודעת שכמובן, אני מבינה שאני מפריעה, הוא גם אמר את זה בהזדמנויות ---
היו"ר יואל חסון
אדוני, אתה עדיין חושב שהיא מפריעה? אתה רוצה לפטר אותה?
שמעון גפסו
אני חושב שהיא מצוינת והיא יכולה להגיד לך גם כמה הגנתי עליה באותו דיון, שחבר המועצה הרטמן, שנמצא ---
היו"ר יואל חסון
אז אתה בעד שהיא תישאר?
זאב הרטמן
אתה לא הגנת, אתה עודדת אותי.
היו"ר יואל חסון
רגע. אתה בעד שהיא תישאר?
שמעון גפסו
אני אומר, כל עוד היא תעשה את העבודה, הדבר היחיד שאני אומר אמת שנאמר פה, ללא ספק, יומיים אחרי שנבחרתי הלכתי לאולגה, היא הייתה, אני הייתי 10 שנים או 8 שנים חבר מועצה לפני זה והיא מיררה לי את החיים כחבר מועצה. היא פעלה הרבה מאד בניגוד לחוק ויש גם החלטות של שופטים וכמובן ב-10 ימים של החפיפה שלי, השכירו פה עיריית נצרת עילית, מגרסות ענק וגרסו את כל החומר, רק לצערם הרב, חלק מהחומר נשאר פה ויש הוכחות. דרגות ניתנו שלא כחוק, מאות דברים וכמובן היועצת המשפטית חתמה על הכל, כי היא הייתה עושת דברו של ראש העיר, כי יש בהם גם קרבה, שאני כרגע לא רוצה לחשוף, אחשוף את זה במקומות ה--- לא חלילה, לא אמרתי קרבה אינטימית.
היו"ר יואל חסון
אדוני, באמת, באמת, באמת. תעלה את הרמה של הדיון. אני מבקש שתחזור בך מהדבר הזה.
שמעון גפסו
אני לא חוזר בי. אני רוצה לומר, אני לא חוזר בי.
היו"ר יואל חסון
עברת את הגבול.
שמעון גפסו
אני לא חוזר בי. יש בהם ---
היו"ר יואל חסון
אל תשתף את הוועדה בדברים האלה, בסדר?
שמעון גפסו
אני מוכן לכתוב לך על פתק.
היו"ר יואל חסון
אל תכתוב לי על פתק, אני לא רוצה לדעת.
אולגה גורדון
יורשה לי רק להשלים כמה מילים. אפשר להשלים?
היו"ר יואל חסון
הגזמת, גפסו. כן, בבקשה.
אולגה גורדון
אני חייבת לומר שעד לרגע זה, למעט חקירות של יח"א שנדרשתי לחקירות שתלויות ועומדות כנגד ראש העיר הנוכחי, אין נגדי שום תלונה, חקירה, לא הוזמנתי לשום מקום, אין לי מושג על מה מדובר פה. מבחינתי זו הוצאת לשון הרע, אין שום דבר בסגנון הזה בכלל.
היו"ר יואל חסון
ברור. תודה רבה, אני מודה לך. יש פה את מבקר העירייה?
עופר לוי
רציתי רק לגבי הגירעון ---
היו"ר יואל חסון
לא, עופר, אני רציתי רגע לשאול אותך שאלה. יש פה טענה שאין גירעון. יש גירעון או אין גירעון?
עופר לוי
אני יודע שיש גירעון ברבעון הראשון של כמיליון שקל. אני לא יודע על איזה אין גירעון אתה יודע ואני יודע גם שברבעון השני ---
היו"ר יואל חסון
תעביר לגזבר את המסמך. תראה את המסמך של נציג משרד הפנים.
עופר לוי
אולי גזבר העל חתם על זה, אני לא מכיר כזה גירעון.
שמעון גפסו
ברבעון הראשון עדיין אין נתונים של מענקי איזון. אתה הרי מבין, אתה יודע מה זה.
אלכס גופמן
אדוני יושב הראש, אני רוצה להבין מי זה – נרקומן משוקם. אני פוחד.
עופר לוי
איפה שיש סוגרים זה גירעון.
חמוד סייח
תעזוב, תראה ליושב ראש הוועדה ואל תטעה את האנשים.
היו"ר יואל חסון
כן, תראה לי.
עופר לוי
סליחה? ככה משרד הפנים מנהל?
חמוד סייח
אל תטעה את האנשים.
עופר לוי
סוגריים זה גירעון.
היו"ר יואל חסון
נכון, סוגריים זה גירעון.
זאב הרטמן
לא במשרד הפנים. הם לא יודעים לקרוא את זה. תחליפו את הממונה, הכל יסתדר.
היו"ר יואל חסון
זה כרגע גירעון.
שמעון גפסו
לא. ההכשלה הזאת גם תיגמר בסוף, אל דאגה.
היו"ר יואל חסון
אבל לא משנה, אבל יש כרגע גירעון.
שמעון גפסו
זה לא גירעון.
זאב הרטמן
להחליף את הממונה על המחוז, זה מה שצריך ומהר. שילך הביתה. תגיד לו שאני אמרתי, זאב הרטמן.
שמעון גפסו
אני אתן לך דוגמא, מערכת החינוך לא עובדת ביולי ---
זאב הרטמן
חוצפה.
שמעון גפסו
אז יש חיסכון של 10 מיליון שקלים. שנה שעברה היה גירעון יותר ממיליון --- אין גירעון. אין.
היו"ר יואל חסון
לא בודקים רבעון.
שמעון גפסו
בוודאי שלא. אין גירעון.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, הבנתי. אני לא נכנס לזה. תודה רבה. נגמר הדיון בזה. חברים שנייה, מבקר העירייה, אני מבקש שתספר על עצמך קצת, כמה שנים, כמה זמן.
ערן בר רבי
אני מבקר העירייה, התחלתי את השנה הרביעית בעיריית נצרת עילית כמבקר העירייה. לפני כן הייתי יועץ משפטי של רשות מקומית אחרת. רציתי להתייחס בהקשר הזה לעניין משרד הפנים. אנחנו היינו מצפים ממשרד הפנים, כרגולטור, להתערב קצת יותר ולסייע יותר ובמה דברים אמורים? אני אקח לדוגמא את נושא ועדי המכרזים. יש בנייה בהיקפים מאד גדולים במספר מבנים והנציגה של משרד הפנים יושבת בוועדה. כאשר יש דיון שלמעשה באים לאשר למבנה מסוים שימוש חורג שהוא בלתי חוקי, היועצת המשפטית אומרת שהוא לא חוקי ואני אומר שהוא לא חוקי. משרד הפנים, למרות שיש לו את היכולת ואת הכלים להתערב, הוא לא עושה זאת. מה שיוצא זה שחבר מועצה נדרש מכספו, לפנות לועדת ערר. כמובן שוועדת ערר מאשרת שהשימוש החורג הוא לא חוקי ובסופו של יום יוצא שבגלל שמשרד הפנים לא משתמש בכלים העומדים לרשותו, גם המנהליים וגם האחרים, יוצא שחברי המועצה נדרשים לפנות לערכאות משפטיות ולהוציא כסף.
פאינה קירשנבאום
למרות שהם לא עובדים, נכון?
ערן בר רבי
מה?
זאב הרטמן
שהם מובטלים.
פאינה קירשנבאום
למרות שהם לא עובדים.
חמד עמאר
רק לציין שאני עצמאי. אולי צריך להביא הצהרת הון שאני בינתיים ברבע ---
היו"ר יואל חסון
כל עוד הצהרת ההון היא לא בגירעון, אתה יכול להביא.
ערן בר רבי
אותו כנ"ל גם לעניין ישיבות מועצה. אם יש ישיבת מועצה שלא מן המניין וחברי המועצה מבקשים לכנס ישיבה שלא מן המניין, הרשות נדרשת לקיים את הישיבה תוך 7 ימים. היה והישיבה לא מתכנסת, פונים לממונה על המחוז והוא מחויב, תוך 14 יום, להורות על קיום הישיבה. הוא לא עושה זאת לרוב וכך יוצא שחברי המועצה, שוב פעם ---
היו"ר יואל חסון
אתה כתבת דו"חות? אתה כותב דו"חות ביקורת? אתה מדווח? לפני שאתה הולך למשרד הפנים, כתבת איזה דו"ח ביקורת פנימי לאחרונה?
ערן בר רבי
אני כותב דו"חות ביקורת, אבל הדו"ח האחרון לדוגמא שערכתי וכרגע הוא נמצא בראש הרשות, זה המשך של הביקורת של השכר שנעשתה. ככלל ביקורת אחת לשנה. הדברים האלה לא מצוינים בדו"ח ביקורת. לא עשיתי ביקורת על נושא של ישיבות מועצה. הבעיה הייתה ---
היו"ר יואל חסון
למה בעצם? למה אתה לא עושה? ביקורת פנים זו התחלה של תהליך, למה אתה לא עושה?
ערן בר רבי
אני מסכים איתך ויכול מאד להיות שזה יהיה הנושא הבא, בהמלצת ועדת ביקורת, למרות שהנושא הזה הוא ככלל מטופל. מה שאני רוצה לומר, שחברי המועצה, שום פעם, נדרשים להשתמש בכספם הפרטי לפנות לבית משפט. בסופו של יום בית משפט מורה על כינוס אותה ועדה, מה שהיה אמור להיות מלכתחילה ממשרד הפנים. משרד הפנים, לו היה מבצע את תפקידו בהקשר הזה, היה מורה על כינוס ישיבת המועצה, חברי המועצה לא היו נדרשים לפנות לערכאות ולבית משפט.
היו"ר יואל חסון
הבנתי. תודה. תודה רבה לך, אני מודה לך. משרד הפנים, הופנו פה המון טענות, בוא תתייחס לדברים האלה.
חמוד סייח
טוב, האח הגדול תמיד דופק את המהומות, אז אין בעיה.
היו"ר יואל חסון
האח הגדול מסתבר שזה ראש העיר, יש לו מצלמות בכל מקום.
חמוד סייח
יכול להיות. טוב רבותיי, אני רוצה להתחיל מהסוף להתחלה. אני מוכרח להגיד שבנצרת עילית, אם מזיזים את הנבחרים הצידה, מדובר בפקידות מאד מקצועית והלוואי על כל עיר בישראל רמת פקידות כזאת. הבעיה שהנבחרים, בשני הקצוות, לוכדים את הפקידים למשימות, כל אחד לפי הראש לו. אבל אם אני מנטרל את התנהגות הפקידים ולוקח את הצד המקצועי, מדובר בפקידים ---
היו"ר יואל חסון
את הנבחרים, התכוונת. אמרת פקידים.
חמוד סייח
לא, לא, הפקידים.
היו"ר יואל חסון
אם אתה מנתח את התנהלות הנבחרים ולוקח את הדרג המקצועי, זה מה שאתה רוצה להגיד.
חמוד סייח
לא. אני עכשיו חוזר לפקידים.
היו"ר יואל חסון
עזרתי לך.
חמוד סייח
לפקידים, אם אני מנתח אותם מבחינה מקצועית, אין לי הערות. אם אני צריך לקחת ולבחון אותם בהתנהגות האישית, יש לי כמה דברים שאני יכול להגיד ואני לא אפרט אותם כאן, כי זאת לא המשימה שלי.

אני פונה לחברת הכנסת, שאני מאד מעריך ומכבד אותה וגם ליושב ראש הוועדה, אני גם איש ביקורת, מה לעשות. כל השאלות שעלו כאן, אני מדבר ברמה המקצועית, יכולתם לבקש ממני או מהמחוז ולקבל אותן בכתב, בסגנון הזה ואתם יכולים לבחון את הנתונים. ממש הכל. כל השאלות שעלו כאן ולצערי כל חבר כנסת שפונה, הייתי מעביר לו את זה בצורה מסודרת.
היו"ר יואל חסון
תן לי את הנייר שאתה מדבר עליו.
חמוד סייח
לא, כמה ניירות. אני יכול לתת לך גם את הניירות האחרים, אבל קח אותו.
פאינה קירשנבאום
אדוני, העובדה שגם אפילו בתקציב עשיתם פה, לא דייקתם.
חמוד סייח
לא הבנתי, לא. אני מבקש ממך גברתי, אני מכבד אותך. אנחנו מדייקים מאד. למה את מקבלת שהגזבר דייק ואנחנו לא? בגלל שיש לו הגנה ממבקר המדינה? לנו אין הגנה.
פאינה קירשנבאום
הוא מתייחס למסמך שלך, הוא לא הגיש מסמך שלו.
חמוד סייח
אז זה בסדר. לא, לא.
פאינה קירשנבאום
הוא מתייחס למסמך שלך, שאתה הבאת.
חמוד סייח
אני הגשתי מסמך שלי ובמסמך שלי, אני חוזר ואומר – אין גירעון ברמה שלי כאיש מקצוע של משרד הפנים – ואני מוכן לבוא אליך למשרד ולתרגם לך את הדברים. דבר ראשון ---
היו"ר יואל חסון
הוא לדוגמא אמר שיש 89 אחוזי גבייה ואצלך כתוב 74% ואתה אפילו לא אמרת מילה כשהוא אמר את זה.
חמוד סייח
אני לא מדבר על ---
היו"ר יואל חסון
לא, אבל למה לא התייחסת לזה כשהוא אומר 89% ואתה מציג בדו"ח 74%. הוא אמר את זה ואתה אפילו לא אמרת לו – רגע, אתה טועה.
חמוד סייח
רגע ---
זאב הרטמן
המשך הטיוח. זה בדיוק הטיוח.
היו"ר יואל חסון
תקשיב, או שאתה אומר לי להסתמך על הנתונים שלך או שלא. אז אתה אומר לי פה 74%, עוד בניכוי הנחות.
חמוד סייח
לא, יואל, יואל ---
היו"ר יואל חסון
אז הוא אומר לך 89.1% ---
שמעון גפסו
89.7%.
היו"ר יואל חסון
הוא עוד מתעקש על זה ובדו"ח שלך כתוב 74% ואתה לא אומר מילה.
חמוד סייח
ידידי, ידידי, אדוני יושב ראש הוועדה. אני אומר לך שני דברים, דבר ראשון תסתכל על תאריך הדו"ח שבידיים שלך ---
היו"ר יואל חסון
אה, הוא לא עדכני?
חמוד סייח
לא. אתה ביקשת ממני להראות לך ---
היו"ר יואל חסון
אבל אמרת שהוא עדכני.
חמוד סייח
לא.
היו"ר יואל חסון
מה אתה מביא לי דו"ח לא עדכני? הדו"ח עדכני או לא?
חמוד סייח
לא, יואל, אני מתנצל, אבל אני לא מקבל ---
היו"ר יואל חסון
תסלח לי, אני לא מקבל.
חמוד סייח
לא, ידידי.
היו"ר יואל חסון
או שאתה נותן לי דו"ח עדכני או שאתה נותן לי סתם נתונים.
חמוד סייח
אני אגיד לך למה.
היו"ר יואל חסון
למה הוא לא עדכני? ממתי הוא?
חמוד סייח
תסתכל על התאריך.
היו"ר יואל חסון
נו, אני רואה, יוני 2011.
חמוד סייח
נכון, אבל תקשיב ---
היו"ר יואל חסון
מה? מאז הוא הספיק להעלות בכל כך הרבה את הגבייה?
חמוד סייח
חברים, כנראה לצערי, אתם לא מבינים איך מתנהל השלטון המקומי.
היו"ר יואל חסון
תסלח לי, אתה בא להגיד לי היום שהוא היה 74% והיום הוא כבר עומד על 89%?
שמעון גפסו
אני מדבר על 2010 – 89%.
היו"ר יואל חסון
על 2010 הוא אומר 89%.
שמעון גפסו
תן לי בבקשה, אני אוציא לך את הדו"ח, אל תדאג.
היו"ר יואל חסון
אז עכשיו אתה אומר 74%?
חמוד סייח
אני אומר מה שיש ---
היו"ר יואל חסון
הוא אומר 89% ואתה לא אומר – אז הוא ירד - אז אתה לא מעיר לו אפילו שהוא ירד.
חמוד סייח
אבל אני לא סיימתי לדבר.
היו"ר יואל חסון
לא, אני לא מדבר על מה שדיברת, סליחה. לא להפריע, אני מבקש, זה לא מועצת העיר נצרת עילית ואנחנו לא מתכנסים במסדרון. לא, זה לא מעניין אותי ---
שמעון גפסו
לא, אבל זה ---
היו"ר יואל חסון
אני מסתכל רק על נתונים של משרד הפנים, עם כל הכבוד לך.
שמעון גפסו
אבל הנתונים האלה לא שלמים.
היו"ר יואל חסון
אה, אז משרד הפנים לא בסדר עכשיו?
שמעון גפסו
לא, משרד הפנים מעולה.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז. אז אני שואל אותך שאלה. הוא דיבר עכשיו שב-2010 היה לו אחוז, כל הזמן הוא אמר, עכשיו הוא הוסיף 2010, כל הזמן הוא אמר בלי קשר ל-2010 ---
שמעון גפסו
לא.
היו"ר יואל חסון
89% גבייה.
שמעון גפסו
נקודה שבע.
היו"ר יואל חסון
אצלך נכון להיום בנייר, מיוני, שזה לא כזה רחוק, כתוב 74%. הוא אומר את זה 5 פעמים, אני עכשיו יכול לבקש שיגידו לי כמה פעמים הוא אמר את זה. אתה יושב מקשיב ולא מסב את תשומת ליבה של הוועדה: רגע, חברה ואני סומך עליך כי אתה המדינה מבחינתי. אתה הריבון. לא הריבון, אתה הרשות המבצעת. לכן אני מבקש ממך להגיד לי ואתה לא אומר לי: יואל תקשיב, אדוני יושב הראש יש פה בעיה, אצלי מופיע 74%.
חמוד סייח
אבל ידידי ---
היו"ר יואל חסון
איפה היית?
חמוד סייח
אני כאן. אני לא יכול להתפרץ מבחינה תרבותית לדיון.
היו"ר יואל חסון
אתה כן יכול. דבר כזה, שהוא כל כך רלבנטי לך. אחוזי גבייה זה אחד הדברים הכי חשובים.
חמוד סייח
בדיונים הבאים כל אחד שידבר מילה אני אעצור אותו?
היו"ר יואל חסון
אני עכשיו אעמיק בדו"ח, מה אני עוד אגלה? עוד דברים שראש העיר לא אמר לי?
חמוד סייח
אתה יודע כמה, אני אומר לך, כמה אי דיוקים עברו עכשיו בדיון הזה?
היו"ר יואל חסון
תגיד, בשביל זה אני צריך אותך. בסוף האחריות היא עליך. אתה הממונה על השרויות המקומיות במדינת ישראל.
חמוד סייח
היית כבר מוציא אותי החוצה.
היו"ר יואל חסון
לא הייתי מוציא אותך החוצה, תאמין לי. אם היית אומר את זה בצורה עניינית ורצינית לא הייתי מוציא אותך החוצה.
חמוד סייח
אין בעיה. אתה מרשה לי לסיים?
היו"ר יואל חסון
כן.
חמוד סייח
אז אני אומר, חברים, בכל הנושא של ההתדיינות הזאת, של הכספים והגבייה וזה, מצב העיר הוא טוב. אני יכול להביא לך דיוקים, כל יום אתם יכולים לקבל מאיתנו דו"חות ואין לנו בעיה.

לנושא משרד הפנים, חובת ההוכחה חלה על אלה שפונים למשרד הפנים. אני אומר לכם, החברה' חברי האופוזיציה, לפעמים מדברים איתי בבית ג'אן, כשאני יושב עם נרגילה, ככה בבית בשעה 23:00 בלילה.
זאב הרטמן
אתה מסתכל אלי? אני דיברתי איתך בטלפון פעם בחיים?
חמוד סייח
לא, אני אומר.
זאב הרטמן
אז אל תסתכל אלי. אני לא דיברתי איתך לא עם נרגילה ולא בלי נרגילה.
חמוד סייח
לא, אני אני. אבל תקשיב, אם אנשים מפריעים לאיש משרד הפנים בעשר בלילה בבית, סימן שמשרד הפנים עונה להם. זה מה שרציתי להגיד. אני רוצה ---
היו"ר יואל חסון
חמוד, אני רוצה רגע לשאול אותך שאלה.
חמוד סייח
כן.
היו"ר יואל חסון
אני קורא את הדו"ח המאד מעניין שלך, אני קורא פה סעיף בסיכום, בהערות הממונה על הרשות.
חמוד סייח
אבל זה סיכום חסוי, אתה תקרא אותו לבד. בסדר.
היו"ר יואל חסון
מה זה חסוי?
חמוד סייח
אבל תגיד לי, תשאל אותי.
זאב הרטמן
מה זה, סודי?
חמוד סייח
כן.
היו"ר יואל חסון
סודי?
חמוד סייח
כן. עמדה שלי.
היו"ר יואל חסון
אני לא מכיר את זה, אני לא מקבל שהמסמך הזה סודי. לא יודע, אתה רואה משהו סודי פה?
פאינה קירשנבאום
כבוד יושב הראש, יש לי ---
חמוד סייח
לא, אני כותב משהו אישי, מה?
זאב הרטמן
אין מצב שחבר כנסת לא יראה מסמך. מה זה, ועדת ביטחון המדינה פה? מה סודי? כמה יחידות דיור הבטחתם להם, זה סודי?
חמוד סייח
לא.
פאינה קירשנבאום
כבוד יושב הראש, אני רוצה לשאול האם יש תיקים שמשרד הפנים בדק אותם ויש בחיוב אישי.
חמוד סייח
יפה, זאת השאלה הבאה שאני מגיע אליה.
היו"ר יואל חסון
קדימה, תתייחס לזה ואז אני אשאל אותך מה שרציתי לשאול אותך.
חמוד סייח
חברים, כל אלה שמדברים על אי מעורבות של משרד הפנים, כנראה המון דברים אתם לא יודעים. גם את התכתובת שלי עם ראש העיר אתם לא יודעים. גם שאני מדבר עם ראש העיר בשיחות פרטיות, סתם דוגמא, אני אזכיר אותה, לא נעמה לאוזננו במשרד הפנים ההתבטאות האחרונה שלו. יצא לי לדבר איתו באחת עשרה בלילה, שתים עשרה בלילה בבית, כי פשוט התרעמתי. אבל זה סגנונו ופשוט אמרתי את דעתי האישית על הנושא הזה.

אנחנו, יושב לידי בחור מאגף הביקורת כאן, אנחנו עושים ביקורת ---
היו"ר יואל חסון
איזו ביקורת?
חמוד סייח
של משרד הפנים ואנחנו בעיצומה של בדיקה שם ויש לנו דברים שם שמתנהלים כמו חקירת המשטרה.
פאינה קירשנבאום
כמה זמן?
חמוד סייח
כמו אלף ואחד דברים שאנחנו לא יכולים לחשוף אותם.
פאינה קירשנבאום
כמה זמן הביקורת שלכם נמשכת בתיקים האישיים, בחיוב אישי?
חמוד סייח
אתה יכול לענות?
זאב הרטמן
אדוני יושב הראש, משפט קצר מאד ברשותך, קצר מאד.
היו"ר יואל חסון
רגע, רגע. תענה לשאלה של חברת הכנסת קירשנבאום, לגבי החיוב האישי – כמה זמן אתם מטפלים בבדיקה של התיקים של החיוב האישי?
חמוד סייח
תענה אתה.
עידו צ'פניק
אני אשיב. אני הממונה על החיוב האישי במשרד הפנים. יש לנו סדרה לא קטנה של נושאים שמצויים בבדיקה שלנו. הבדיקה טרם הסתיימה.
פאינה קירשנבאום
כמה זמן היא כבר נערכת?
עידו צ'פניק
חל חיסיון על ההליך.
פאינה קירשנבאום
כמה זמן נמשכת הבדיקה?
עידו צ'פניק
אז אני אספר לוועדה איך הדברים מתנהלים.
היו"ר יואל חסון
לא, תספר לוועדה כמה זמן הבדיקה הזאת מתקיימת.
עידו צ'פניק
הוועדה הזאת מראשיתה ---
היו"ר יואל חסון
כמה זמן הבדיקה מתקיימת, לא הוועדה, הבדיקה?
עידו צ'פניק
הבדיקה מתקיימת מאז שהתחלנו וחשוב לציין ---
היו"ר יואל חסון
די. תענה.
עידו צ'פניק
התחלנו לפני, אם אני לא טועה, שנה וחצי או שנתיים.
היו"ר יואל חסון
שנתיים?
פאינה קירשנבאום
שנה וחצי. כן, חיוב אישי נמשך שנה וחצי.
עידו צ'פניק
רגע, רגע.
היו"ר יואל חסון
אדוני, שנתיים אתה בודק את זה?
עידו צ'פניק
ברשותך, יושב הראש, אני חייב לדייק.
היו"ר יואל חסון
תדייק. לא להפריע לו. חברים, סליחה, אני אוציא אותך, גברת. אני גם לקראת סיכום הדיון, זה לא יימשך לנצח.
פאינה קירשנבאום
ומה ההיקף של חיוב אישי שמדובר?
עידו צ'פניק
מדובר בבדיקה של מספר רב מאד של נושאים, לא בבדיקה שקיבלנו את כל הנושאים בהתחלה ואנחנו בודקים אותם שנתיים, אלא שלכל אורך הבדיקה מתווסף עוד נושא ועוד נושא ועוד נושא. נושאים בעלי משמעות ---
היו"ר יואל חסון
מנצרת עילית?
עידו צ'פניק
כן, מגורמים שונים.
היו"ר יואל חסון
בנצרת עילית.
עידו צ'פניק
מגורמים שונים, כן, בנצרת עילית ואנחנו, בדרך כלל אם אין הכרח אנחנו לא מעכבים בדיקה, בשביל עוד נושא קטן או עוד משהו, כי אי אפשר להקיף את הכל, אחרת אנחנו לא נסיים לעולם. אבל כשיש נושאים שווים בדיקה אז אנחנו מוסיפים אותם לבדיקה.
היו"ר יואל חסון
זה נראה לך הגיוני, שנה וחצי, שנתיים?
פאינה קירשנבאום
יואל, יש לי עוד שאלה אחת. הבדיקה שאתם עורכים, היא גם נערכת על חברי מועצה או רק על ראש העיר?
עידו צ'פניק
אנחנו, כשאנחנו יוצאים לבדיקה אנחנו בכלל לא בודקים אנשים. אנחנו בודקים אם הנושא כדין או לא כדין. אחרי שמסתבר שנושא נמצא לכאורה שלא כדין, אנחנו בודקים מי נמצא אחראי לו. זה יכול להיות חבר מועצה, זה יכול להיות פקידות, זה יכול להיות ראש רשות, בעבר, בהווה, יועץ משפטי.
היו"ר יואל חסון
טוב, הבנתי.
פאינה קירשנבאום
הבדיקה שלכם קשורה להתנגחות בין חברי מועצה לראש העיר?
עידו צ'פניק
אנחנו לא בודקים היבטים פוליטיים בכלל.
פאינה קירשנבאום
לא, כי קודם כל המפקח אמר שהעירייה מתנהלת מצוין ואם יש בעיה, היא התנגחות בין חברי מועצה לראש העיר. עכשיו אני שומעת ששנה וחצי אתם עושים ביקורת על התיקים שהם לא מתנהלים כראוי. אז אני שואלת – האם העירייה מתנהלת מאה אחוז – חוץ מניגוח בין חברי מועצה לראש העיר, או שיש שם תקלה יותר עמוקה.
עידו צ'פניק
זה בדיוק מה שאנחנו בודקים.
פאינה קירשנבאום
כמה זמן עוד? עד בחירות 2013?
עידו צ'פניק
הבדיקה שלנו בכלל לא קשורה לבחירות.
היו"ר יואל חסון
לא, לא, אתה תיתן, אתה היום תיתן, היום אנחנו נקבע לך לוח זמנים לזה, אתה לא תעבוד כמה שאתה רוצה ואתה תחשוב שאתה תמשיך להעמיד את כולם, זה נוהל כזה. אתם יש לכם זמן. אנשים, גורלות של אנשים עומדים פה על הפרק, שלא נדבר על תושבים ואזרחים ועיר שלמה ואתה תמשיך לבדוק. יש לך זמן. זה נגמר הסיפור הזה ותיכף זה יהיה במסגרת החלטות הוועדה.

בבקשה, חבר הכנסת חמד עמאר.
חמד עמאר
אדוני יושב הראש אני ישבתי ושמעתי כאן בקשב רב את כל הדיון הזה. אני חושב שלא צריך להיות חכם גדול לגלות שהניהול לא תקין בעירייה הזאת. ניהול לקוי בצורה בלתי רגילה. אתה שומע דברים מאד מאד קשים מחברי המועצה. אם חברי המועצה, בשביל לקיים ישיבת מועצה הם צריכים לרוץ לבית משפט, איפה משרד הפנים? באמת, משרד הפנים לא יכול לחייב את ראש העיר לקיים דיון אחת לחודש? הוא לא יכול לחייב אותו? חבר מועצה צריך לבוא ולשלם כסף ולרוץ לבית משפט ואחרי זה לקיים את הדיון?

הדבר השני, אדוני יושב הראש, אני שמעתי, יש לי דברים קשים נגד ראש העיר. אני שמעתי ממנו משפט מאד קשה – מררה לי את החיים, היועצת המשפטית מררה לי את החיים, לכן החלטתי לפטר אותה יומיים אחרי שנבחרתי.
שמעון גפסו
לא. אתה לא, אדוני.
חמד עמאר
אני כתבתי מה שאתה אמר.
שמעון גפסו
זה נכון מה שאמרתי, אבל לא אמרתי לכם ---
חמד עמאר
מררה לי את החיים, זה דברים אישיים ---
שמעון גפסו
חס וחלילה.
חמד עמאר
אל תתווכח איתי. אני לא קטעתי אותך.
שמעון גפסו
אני לא מתווכח, אני רק אשיב לך.
חמד עמאר
לא, אל תתווכח איתי.
שמעון גפסו
אני לא מתווכח.
חמד עמאר
אני חושב, אדוני ראש העיר, אתה ראש עיר, באמת, אתה ראש עיר נבחר ---
חילופי יושבי ראש – היו"ר אורי אריאל
היו"ר אורי אריאל: חברים, אחרי שחמד מדבר אני גומר את הישיבה, לפני שחבר כנסת חסון מגיע. בבקשה.
חמד עמאר
היא עובדת מקצועית, אתה נבחר ציבור, אתה ראש עיר, אתה לא יכול להגיד משפט כזה בוועדה מכובדת כזאת. להגיד מררה לי את החיים בתור חבר מועצה, לכן החלטתי יומיים אחרי שנבחרתי ללכת אליה למשרד ולהגיד לה תלכי הביתה.
שמעון גפסו
לא נכון. זה לא נכון.
היו"ר - אורי אריאל
לא, סליחה, ראש העיר, ראש העיר.
שמעון גפסו
אבל זה לא נכון. אני מבקש ---
היו"ר אורי אריאל
אתה תדבר בסוף.
חמד עמאר
אדוני יושב הראש ---
היו"ר אורי אריאל
חברים סליחה רגע, אני מבין שזה טעון ויש מילים לפה ולפה. אני מבקש לדבר אחד אחד. ראש העיר, יש לך בסוף אפשרות לענות, אחרי שתשמע את כולם, גם אם זה מרגיז אותך אתה תתאפק והשקט הזה, כמו שיש עכשיו יימשך וחבר הכנסת עאמר ידבר כמה שהוא רוצה. הוא בטח ישתדל לקצר, כי כולנו עסוקים.
חמד עמאר
אני אקצר, אני אמרתי, אני נכנסתי לדיון הזה ---
היו"ר אורי אריאל
כמה שאתה רוצה.
חמד עמאר
אדוני יושב הראש, באמת חשוב לצאת מהוועדה הזאת בקריאה למשרד הפנים, כי נשמעו טענות מאד מאד קשות על משרד הפנים ובאמת לא קיבלנו תשובות כשדיברתם. לא קיבלנו תשובות.
היו"ר אורי אריאל
סליחה חברים, אני לא אגיד לכל אחד – סליחה. חבר הכנסת עמאר יגיד את כל מה שהוא חושב וזו עדתו.
חמוד סייח
אבל ביקשו שאני אתערב מתי ש ---
היו"ר אורי אריאל
אבל עכשיו יש יושב ראש אחר, שהוא לא מסכים שתתערב. שיחזור היושב ראש הקבוע, מה שהוא יגיד.
חמד עמאר
הנה הוא, חזר. הוא רצה לסיים את הדיון.
חילופי יושבי ראש – היו"ר יואל חסון
אורי אריאל: עכשיו אתה יכול להתערב.
חמוד סייח
בסוף יגידו בגלל שלא דיברתי, הסכמתי איתו.
חמד עמאר
לכן אדוני יושב הראש, אני אסכם את הדברים שלי ואני אמרתי שנאמרו דברים מאד קשים כאן. אני מבקש שבסוף הישיבה, תהיה החלטה שמשרד הפנים יבדוק את הנושא לעומק, ייתן תאריכים לסיום הבדיקה ואנחנו נקבל תשובות ויתקיים דיון מעקב לנושא, כי אני חושב שעיר כמו נצרת עילית, צריכה להתנהל בצורה הכי טובה שיש ולא צריך להיות מצב שעל גזבר צריך להתבצע חיפוש לפני שהוא נכנס לראש העיר. אפילו אנחנו לא רואים את זה באף מקום וזה דברים מאד מאד קשים.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. אני רוצה לשאול אותך שאלה חמוד סייח. אתה כותב כאן, מדובר בראש עיר שמשתף פעולה עם המחוז, לצד ניסיונו לנהל את העיר ולשרוד מול פקידות בכירה שמנסה לכפות את המדיניות שלה לצד האופוזיציה. זו אמירה מאד חדה וקשה. עכשיו, אני שואל אותך שאלה, אם החוק, לא הפקידות, אם החוק קובע וכל מדינת ישראל מתנהלת בצורה הזאת, מהממשלה ומטה, שחוות דעת משפטית מחייבת את הנבחרים ואתה קורה לזה 'לכפות מדיניות', במקום לגבות, שזה החוק, זה לא מה שאני רוצה, זה החוק, יש פה משפט מאד בעייתי מצדך, אדוני.
חמוד סייח
ידידי, יש דוגמאות שאני יכול לתת.
היו"ר יואל חסון
לא, אתה לא יכול להכליל. אתה היית צריך- אני אשאל אותך שאלה. כאשר יועצת משפטית של העירייה נותנת חוות דעת, האם היא מחייבת את ראש העיר - כן או לא?
חמוד סייח
מחייבת אותו ואף פעם, בחוות דעת שנתנה גברת אולגה, אף פעם לא יצאתי נגדם בשום דבר.
היו"ר יואל חסון
לא, אבל האם פעלת שראש העיר ימלא אחריהן?
חמוד סייח
נכון מאד.
היו"ר יואל חסון
אבל הוא לא מילא אחריהן.
חמוד סייח
נו?
היו"ר יואל חסון
אז מה אתה עושה לו?
פאינה קירשנבאום
הוא לא עושה כלום, הוא כותב שהפקידות הבכירה פועלת נגד ראש העיר. זה מה שהוא כותב. זה הכל.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה, הבנתי.
פאינה קירשנבאום
אבל אני חוששת שאתה מעביר לידיהם עכשיו את הבדיקה, למי? למי שכותב שהפקידות הבכירה פועלת נגד ראש העיר? הרי אתה מבין מה התוצאה של הבדיקה הזאת, תהיה?
היו"ר יואל חסון
בסדר. אנחנו עכשיו עושים סיבוב אחרון.
אורי אריאל
התפקיד שלו זה לבקר את הפקידות, הוא לא מתייחס לנבחרים וזה בסדר גמור.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה, חבר הכנסת אריאל. מי את?
אליס גודלמן
שמי אליס מ"אומ"ץ".
היו"ר יואל חסון
כן, בבקשה, בקצרה. עכשיו עושים סבב של שתי דקות, למי שלא דיבר.
אליס גודלמן
אני מברכת שהרמת את הכפפה. למרות מה שטענו כאן, לדעתי זה דיון חשוב והאמת שאם זה לא היה עצוב, אז עובדה, אנשים פה צוחקים, אבל זה מאד עצוב מה שקורה כאן. יש לי עוד שאלה שלדעתי לא נשאלה. דיברו פה על ערכאות משפטיות כדי לקיים ישיבות מועצה, שזה ביזיון. מי משלם את זה, הבנתי. האם גם המועצה, זה יוצא מתקציב העיר, סליחה, מי משלם את זה? זה כסף של התושבים, של האזרחים. מה קורה פה? אני חושבת שיש פה פגיעה באזרחים בינתיים, ממה שקורה פה ואני מבקשת מכבוד יושב הראש לשאול באמת.
אורי אריאל
לא הבנתי, איזה כסף? על מה?
אליס גודלמן
יש פה טענה ---
פאינה קירשנבאום
המועצה משלמת הוצאות משפטיות.
אליס גודלמן
הערכאות המשפטיות, שזה מתנהל, כל מועצה עוברת ערכאה משפטית, מי משלם את זה?
אורי אריאל
מה זאת אומרת?
אליס גודלמן
הם טוענים שהם ---
אורי אריאל
מה השאלה?
אליס גודלמן
האם זה יוצא מהתושבים?
אורי אריאל
תסלחי לי, תעברי ל---
היו"ר יואל חסון
אל תפריע לה, אורי.
אורי אריאל
לא, גמרתי, מה זה?
אליס גודלמן
אני אודה לך אם תשאל את השאלה.
פאינה קירשנבאום
אני רוצה לשאול את הגזבר, שנייה, עופר, יש לי שאלה. יש חיוב של המועצה על ידי ---
אורי אריאל
יואל, אם אתה לא נותן לחברי הכנסת לדבר ---
פאינה קירשנבאום
ערכאות משפטיות, על ניהול המועצה? המועצה משלמת הוצאות משפטיות על זה?
היו"ר יואל חסון
עופר, תענה על השאלה הזאת.
אורי אריאל
אם פאינה שואלת זה בסדר, יואל?
היו"ר יואל חסון
לא, אתה גם יכול לשאול. לא אמרתי לך לא, לשאול אתה יכול. רצית לסכם. לשאול אתה יכול.
אורי אריאל
אין בעיה. לסכם?
היו"ר יואל חסון
להגיד את הדברים, כאילו בסוף, אבל אם אתה רוצה לשאול, תשאל מה שאתה רוצה.
אורי אריאל
יואל, אין בעיה .
היו"ר יואל חסון
פאינה, תשאלי, אחר כך אורי אריאל ישאל.
פאינה קירשנבאום
שאלתי אם מועצה שמשלמת הוצאות משפטיות על כינוס ---
עופר לוי
אז קודם כל כן, קודם כל כאשר ראש העיר מסרב לקבל את חוות הדעת של היועצת המשפטית, אנחנו נאלצים לממן עורך דין אחר בעלויות משמעויות. כאשר יש ---
שמעון גפסו
זה לא נכון. זה לא נכון.
אלכס גופמן
30,000 ₪.
עופר לוי
30,000 ₪ שילמנו ----
שמעון גפסו
אדוני, אני מבקש להשיב, זה לא נכון.
אלכס גופמן
לפידות, אולהיימר, זה שקר.
עופר לוי
אני יכול להגיש את החשבון ולהראות לכולם.
היו"ר יואל חסון
אני מודה לך.
שמעון גפסו
על כל החלטה יש חתימה של היועצת המשפטית.
עופר לוי
כאשר יש החלטה שאותו גורם שהגיש את התביעה וצריכים להשיב לו כסף, העירייה משלמת את הכסף, לא מישהו אחר.
היו"ר יואל חסון
תודה, הבנתי. סיימת, תודה רבה לכם. אורי, רצית לשאול שאלה?
אורי אריאל
אני רוצה להגיד מילה בקצרה, לעניין.
היו"ר יואל חסון
בבקשה.
אורי אריאל
כמו בכל דבר, יש בעניין הזה נוהל. לשאלתך האם העירייה משלמת – ענה הגזבר – העירייה משלמת, זה הנוהל. אם את חושבת שצריך לשנות את הנוהל בכל הארץ, זו שאלה טובה לדיון וכו'. זה הנוהל, זה מתנהל לפי הנוהל ושמענו כמה ישיבות היו השנה וכמה היו לפני שנה ועם כל הכבוד ---
פאינה קירשנבאום
בגלל שבית המשפט אילץ אותם.
אורי אריאל
פאינה, אבל באמת, אני מקשיב לך כל הזמן.
פאינה קירשנבאום
טוב.
אורי אריאל
אם את מוכנה. אם לא, אז תפריעי, אני גם מסכים, אני לא- לא חשוב, אני לא רוצה להעיר. העניין הוא לפי הנוהל, זה העניין. עכשיו, אתם חושבים שזה היה צריך להתנהל אחרת, אני גם כן הייתי מקווה שהדברים יתנהלו יותר טוב ואחרת. שיש בעיה, לפי דבריי משרד הפנים, אני לא מכיר את הדברים. כשאני מגיע לנצרת עילית אני מגיע לא מעט ובעזרת השם אני אמשיך להגיע ואמשיך לעשות את מה שאני יכול לעזור לעיר. אני לא אומר לראש עיר זה או לחבר מועצה אחר. מה שאני עושה אני עושה, דרך אגב בדיבור לא מעט עם אנשים מכם. אני אמשיך בעזרת השם לעשות את זה.

אם משרד הפנים מציין שהדברים הם לפי הנהלים ולעומת זה יש פקידות בכירה שמפריעה, אז זה תפקידו פאינה, כי הוא לא בודק את הנבחרים. הנבחרים לא נמצאים תחת בדיקתו, אלא אם יש משהו פלילי, אולי, אני לא בטוח. כי אם זה הפקידים – זה תפקידו – הדו"ח הזה לא מפורסם. יושב הראש החליט להקריא אותו, יושב הראש החליט, אנחנו בוודאי מכבדים את זה. היה צריך, לא צריך, זה סיפור אחר לגמרי.
היו"ר יואל חסון
טוב, תודה רבה. כן, גופמן משפט אחרון.
אלכס גופמן
משפט אחרון. יש לי הרגשה שמשרד הפנים, על דעת עצמו, החליט שאנחנו וועדה קרואה ואנחנו כרגע נלחמים נגד וועדה קרואה. לפני שנה ראש העיר הודיע שהייתה מישהי במשרד הפנים שהפריעה לו והוא התפטר ממנה. עכשיו הוא מודיע שבארבע עיניים הוא יכול לסגור הכל. אני גם מאמין לזה כבר. יכול להיות וכל הטענה שלי, אני לא דיברתי על תפקוד ראש העיר ולא מדבר על זה, לא על זה אני באמתי לדבר בכלל. אני בכלל יש לי טענה מאד קשה למשרד הפנים, שמשרד הפנים לא עובד, לא משרת 52,000 תושבים ואנחנו בני ערובה של משרד הפנים.

אני הייתי מקווה מאדוני יושב הראש ומחברי הכנסת הנכבדים וממשרד הפנים, למנות לנו בן אדם שיבוא לכמה ישיבות, שיראה איך אנחנו חיים. אנחנו חיים תחת איומים, אנחנו חיים, כל דבר שבא לוועדה, תאמין לי, באים אלי בלילה הביתה. שמעת את זה, אדוני ממשרד הפנים וכולם? כל דבר שראש העיר לא נראה לו, כולם יודעים, אני עוד לא הספקתי להצביע – באים – למה הצבעתי. למה הצבעתי? זה גם. אתה אמרת יש פקידות טובה, מצד שני אתה אומר פקידות לא טובה.

אני מבקש ממשרד הפנים שיתוף פעולה. אנחנו לא ועדה פרועה. אנחנו לא נמצאים בסוריה. גם בסוריה עכשיו הולך להשתנות השלטון. אם משרד הפנים עוד לא יודע - אנחנו נמצאים במדינת ישראל – התושבים אמרו את דברם, בחרו את ראש העיר, זה נכון. הם בחרו גם בחברים במועצת העיר כדי שינהלו את העיר, ראש העיר לא לבד יכול להחליט וראש העיר סוגר עם חבר כנסת לפתוח איזו ישיבה? משרד הפנים רץ איתו, משרד הפנים פוגע בנו. כמה אתה חושב אני יכול לשלם כסף? יושב ראש המועצה הדתית, ראש העיר אמר תוך שבועיים אני מעיף אותו, כי הוא היה חבר שלי, הוא אויב שלי. הוא חבר שלי, הגשתי ערר. עלה לנו 11,000 ₪ וכל יומיים אנחנו משלמים.
היו"ר יואל חסון
גופמן, תודה. עוד משפט קצר אחד, אחרת אני לא ---
זאב הרטמן
משפט קצר מאד למשרד הפנים – לא י עזור כלום, אנחנו נבחרי ציבור. גם אני לא אוהב את כל חברי הכנסת, אבל הם חברי כנסת, זה לא עוזר לי. אני חייב לדבר עם חברי כנסת כי הם הגורם וגם אם אנחנו נראים לך, אדוני, או לא נראים לך, זה לא יעזור לך.
היו"ר יואל חסון
תודה לך. אני מסכם את הדיון, הרטמן, תודה רבה. מי את?
יעל אשל
אני יעל אשל, אני פה ביחד עם מרדכי שנבל מלשכת המבקרים. אני רוצה ממש בקצרה להתייחס דווקא לא לעיריית נצרת עילית, כי לפי דעתי היא דוגמא. כל הדברים שעלו פה, שדיברו עליהם, ראשי מועצה שנמצאים תחת חקירת משטרה, כולל עם המלצה לכתב אישום, לא עם המלצה לכתב אישום במשך שנים וממשיכים לכהן, ממשיכים להשפיע על בעלי תפקידים בעירייה, ממשיכים להשפיע גם על עדים לפעמים בעירייה, כי יש להם את הכוח, הם ממשיכים לכהן ולנהל את העירייה. זה אחד.
היו"ר יואל חסון
זה עניין חקיקתי.
יעל אשל
בסדר, אני אומרת להתייחסות עתידית. בהחלט צריך לקחת את זה בחשבון ולחשוב, אולי באמת למנות מישהו שיהיה גזבר מטעם משרד הפנים, מטעם מבקרת המדינה, לא יודעת מטעם מי, שראש מועצה שמגיע לאיזה שהוא שלב של חקירה משטרתית, למשל המלצת משטרה, יהיה נתון תחת פיקוח נוסף. כי הוא שולט בעיקר, כולל בבעלי התפקידים.
היו"ר יואל חסון
תודה.
יעל אשר
רגע, שנייה. עוד שתי דקות.
היו"ר יואל חסון
לא, לא, אני לא יכול. לא גברתי, אני לא יכול, אני מתנצל. היית צריכה לבקש עוד קודם.
יעל אשר
כל הנושא של ---
היו"ר יואל חסון
אני לא יכול!
יעל אשר
אבל ביקשתי.
היו"ר יואל חסון
לא קיבלת, מצטער. אני ממש מתנצל. חברה, אי אפשר. הדיון פה התארך מעל ומעבר. ראש העיר, יש לך שתי דקות לענות ואז אני מסכם את הדיון. אני מתנצל. בדרך כלל אנחנו נותנים לדבר פה, הפעם זה לא יצא.
אורי אריאל
אני גם מבקש להגיד כמה מילים.
יעל אשל
כל הנושא של פגיעה ---
היו"ר יואל חסון
אז לא, אז אורי אריאל קודם כדי שהוא יהיה אחרון. אורי אריאל.
אורי אריאל
אני לא אתייחס לשום טענה ספציפית, כי אין לי כלים מספיקים לבדוק את זה ויש כתובות במדינה, כולל הוועדה הזאת, שאפשר להעלות בה את הטענות, אם כי עדיף לעשות זה בצורה מקצועית מול משרד הפנים וכו'. אני לא אכנס לטענות האלה. אני אומר לכם פעם נוספת, אחרי שמסתכלים ובודקים מה קרה בעיר, ברקו, אז אתה מתבייש במה שקורה ואני, שאני מבין מעט ולא תושב העיר, אני לא גר שם, נכון, אבל מבין קצת בעניינים מוניציפאליים, מתוקף עיסוקיי כל השנים, כולל ראש רשות במשך 4 שנים.

אני אומר לכם, לאנשי נצרת עילית, יש לכם עיר טובה, יש לכם במה להתגאות וחבל שאתם תוציאו את דיבת העיר נצרת עילית, פה ובמקומות אחרים, כדי להגיע לדברים שאני לא בדיוק הבנתי אותם. אמרתי, זה מקוצר דעתי, זה לא בגלל שאתם לא בסדר. אני לא הבנתי. יש טענות, וודאי שיש טענות, אני חושב שהכל בסדר? לא. אמרתי, אני לא אכנס לזה. אני מציע לכם, אל תוציאו את דיבת העיר נצרת עילית, כי אתם לא גורמים בזה להביא עוד תושבים, אתם מרחיקים תושבים, אתם מרחיקים את מי שרוצה ויכול לעזור לכם וזה חבל וזה מיותר וזה אפילו מזיק. זאת דעתי.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה.
אורי אריאל
רגע, אני מסיים. לאור הדברים האלה, מה שאני רוצה להציע כהצעת סיכום ואני מבקש מיושב הראש לקחת אותה בחשבון בסיכום שלו, שהוועדה, מעבר לכל הדברים שהיא שמעה וכו', זה אתם יודעים לעשות בלעדיי, שהוועדה תתכנס לדיון נוסף, לכשיתקבל הדו"ח של מבקר המדינה.
היו"ר יואל חסון
רק בעוד שנה וחצי?
אורי אריאל
לא, זהו, אז תן לי לגמור את המשפט ואנחנו מבקשים מהמבקר לזרז את בדיקתו. זאת הצעתי. אני מבקש גם להביא אותה ולדון עליה.
עופר לוי
אדוני יושב הראש, אני חייב מילה אחת ---
היו"ר יואל חסון
לא, לא, אני לא נותן יותר. נקודה. ראש העיר, יש לך שתי דקות להגיב.
שמעון גפסו
תודה רבה אדוני יושב הראש.
היו"ר יואל חסון
חברת הכנסת זועבי, אם תרצי להתייחס, אז כמובן את יכולה.
חנין זועבי
לא, לא, לא, אני רק הקשבתי.
היו"ר יואל חסון
שלא תגידי שמקפחים אותך בוועדה לביקורת המדינה.
חנין זועבי
לא, לא.
היו"ר יואל חסון
יש הרבה סיבות לקפח אותך, אבל זכותך לדבר ואת תדברי.
חנין זועבי
הרבה סיבות לא צודקות יש.
היו"ר יואל חסון
יכול להיות, רובן צודקות.
אורי אריאל
את לא יכולה להרחיב בזה קצת?
חנין זועבי
לא.
היו"ר יואל חסון
לא היום.
שלמה מולה
למה אתם מתנפלים עליה, לא הבנתי.
היו"ר יואל חסון
מעניין למה.
אורי אריאל
לא, למה, להיפך. אנחנו שמחים שהיא באה.
שמעון גפסו
תראו, כל מה שקשור למשטרה, אני סומך במיליון אחוז על המשטרה ועל רשויות החוק ואני כמובן, כל האשמות שלי אני מכחיש אותן וכשאני אצליח להוכיח את חפותי, אני אשמח להגיע לפה שום פעם וכמובן ---
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, תודה רבה.
שמעון גפסו
זה בנושא הזה. בנושא של היועצת המשפטית, אכן אני מודה שבמהלך כל תקופת היותי חברת מועצה היא מררה לי את החיים ובדרך כלל היא גם הפסידה במשפטים ובזכותה אני חבר מועצה ובזכותה גם אני ראש עיר, בגלל שהיא הפסידה במשפטים ואכן אני, יומיים אחרי שנבחרתי, הגעתי ללשכה של היועצת המשפטית. היא ברכה אותי על הניצחון ושאלה אותי מה היא יכולה לעשות עבורי. אמרתי לה שהדבר הכי טוב שהיא יכולה לעשות עבורי ואני מודה, אולי זאת הייתה טענות, אני מודה, אבל את האמת אני אומר – היא יכולה לקחת את הדברים וללכת הביתה. אז כמובן אני לא רוצה לתאר מה שהיה, בכל מקרה, אחרי זה בהתערבות המנכ"ל שנמצא פה, היא הגיעה ל-100 ימי חסד, ב-100 הימים האלה היא הייתה מצוינת וכך התגלגל הסיפור. זה הדבר. מעולם לא אמרתי לה – את מפוטרת – מעולם לא. אני אמרתי מה שאני אומר באמת, אולי זה נחמד, אולי לא.
היו"ר יואל חסון
בסדר, מאה אחוז, הלאה, הלאה.
שמעון גפסו
נאמרו פה הרבה מאד שקרים גסים על ידי כל מיני אנשים, אני לא רוצה להיכנס לקטנות, כמובן הכל מוכח, אני סומך על משרד הפנים. אני רוצה לומר שאני מדבר הרבה מאד עם משרד הפנים, הרבה הוראות אני מקבל, רק אני לא חושב שאני צריך לדווח אותך לכל אחד. כמובן, אני פועל בהתאם להוראות משרד הפנים.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, כן, תודה רבה.
שמעון גפסו
וכמובן בנושא האחרון, כל הסיוע המשפטי החיצוני שאנחנו מקבלים מהעירייה, מקבל אישור מהיועצת המשפטית. כל מה שלא מקבל אישור – אני משלם מכספי הפרטי, אדוני יושב הראש ותודה רבה לכולם שנתתם לי את ההזדמנות להציג את הנתונים של נצרת עילית. תודה.
היו"ר יואל חסון
טוב. נציג מבקר המדינה.
שמואל גולן
אז כמו שאמרתי לך מקודם אדוני, בוא נגיד שכמעט ולא חידשו לי פה שום דבר. אנחנו ממכירים את כל ההתנהלות הזאת, כבר מעל שנה וחצי, כולל שיחות שעשינו עם הממונה המחוז על העניין, אבל פשוט נמנענו מלהיכנס לעומק לכל הסוגיות האלה. גם נפגשנו עם ראש העיר, הוא היה אצל המבקר, אנחנו היינו אצלנו, אנחנו יודעים בדיוק מה קורה. כמובן שאנחנו נפגשים גם עם שומרי הסף למיניהם, בכדי לקבל תמונת מצב.

נמנענו מלהתעסק בעניין, כי הייתה חקירת משטרה ועכשיו אנחנו נכנסים. אנחנו בביקורת עכשיו.
אורי אריאל
סליחה, החקירה נגמרה?
שמואל גולן
החקירה בחלקה נגמרה. בחלקה הוגשו המלצות לפרקליטות, למיטב ידיעתי וזה במסלול. אנחנו לא עוסקים בעניין הזה, אבל אנחנו בדרך כלל כשהמשטרה חוקרת אנחנו נמנעים מלהיכנס, כדי לא לשבש חקירה וכך עשינו גם פה. כאשר הבאנו שהחקירה נמצאת בשלבים האלה כפי שהיא נמצאת עכשיו, החליט מבקר המדינה שאנחנו נכנסים ואנחנו נמצאים עכשיו בביקורת. אנחנו נעשה את כל המאמצים לגמור את זה כמה שיותר מהר ולהגיש לכם דו"ח בהקדם.
היו"ר יואל חסון
טוב. אוקי, תודה רבה. תיכף תגיע הרשימה. אני רוצה להציע הצעת סיכום כזאת, שאני חושב שהיא אמורה להיות גם בהסכמה כללית של כל חברי הכנסת.

תראו, נאמרו כאן המון דברים ויש כאן טענות כאלה ואחרות, שבאמת, הוועדה לביקורת המדינה שמעה, שאלה, שאלנו את השאלות הקשות, קיבלנו כאן תשובות, קיבלנו את עמדת ראש העיר, קיבלנו את עמדות הדרג המקצועי, קיבלנו את עמדות חברי המועצה, שמענו את משרד הפנים. בסופו של דבר, באופן הנורמאלי, יכולנו ללכת למסלול מהיר עם מבקר המדינה במידה ומבקר המדינה עוד לא נגע בנושא הזה. מכיוון שמבקר המדינה נוגע בזה ויש חקירה מערכתית כוללת של מבקר המדינה, שהוא אמר תיקח כנראה עוד הרבה זמן, אבל היא בסוף תגיע, אבל בינתיים הדברים בוערים. בינתיים יש בעיות.

לכן, מצד אחד אני חושב שהחלטה צריכה להיות וזה מה שאני מציע לכם כרגע. מצד אחד שאנחנו מברכים ומבקשים ממבקר המדינה להמשיך בחקירתו ובבדיקתו ולזרז אותה. זה מצד אחד.

מצד שני, ההצעה השנייה שאני מבקש להציע זה לבקש ממשרד הפנים להודיע לנו תוך שלושה שבועות, על הקמת צוות ממשרד הפנים, שיחל בבדיקה ספציפית של כל הטענות שמגיעות, על ההתנהלות שיש בתוך עיריית נצרת עילית. טענות מהצד הזה, טענות מהצד הזה והטענות מהצד הזה. כל הטענות, שמשרד הפנים ייקח על עצמו לבדוק אותן ותוך 3 חודשים ימציא דו"ח שיבוא ויגיד מה האמת. מה באמת קורה. אנחנו לא יכולים לבוא ולהגיד – זה נכון, זה לא נכון. אני חושב שמשרד הפנים הוא הגורם שכולנו נסמוך את ידינו, על מה שהוא יגיד בסופו של דבר. אבל משרד הפנים צריך להקים תוך שלושה שבועות צוות, במחוז צפון, שיעשה את הבדיקה, יקרא לכל הגורמים, יקבל את כל הניירות, ישמע את כל העניינים, יבדוק ובסופו של דבר, תוך שלושה חודשים, ייתן דו"ח שיבוא ויגיד מה המצב ומה הדברים הטובים, מי אמר אמת, מי לא, מה נכון, מה לא נכון ומה דרוש תיקון גם ומה שאתם תנחו שדרוש תיקון.

אני מבקש, הוועדה לביקורת המדינה אומרת גם, שכל מי שיבקש להופיע בפני הצוות הזה, כל מי שירצה להגיש ניירות לצוות הזה, לא משנה מאיזה צד, לא משנה אם הוא נבחר ציבור, או גורם מקצועי. לכולם תהיה הדרך השוויונית והשווה, לבוא ולהציג בפני הצוות הזה את הנתונים, את הטענות, את ההערות, את העובדות, את המציאות לכאורה. כל אחד לפי איך שהוא רואה את המציאות ותוך שלושה חודשים תתנו, אני מבקש להעביר את דו"ח הבדיקה הזה מצוות הבדיקה שיוקם תוך שלושה שבועות.

תוצאות הבדיקה יהיו תוך שלושה חודשים, יועבר כמובן ---
פאינה קירשנבאום
לפה, לוועדה.
היו"ר יואל חסון
כן, יועבר לוועדה לביקורת המדינה, למבקר המדינה וגם לשר הפנים. כשזה יועבר לשר הפנים, שר הפנים מקבל את ההחלטות שלו לפי המסקנות שיוגשו.
אורי אריאל
אני מבקש להציע הצעה .
היו"ר יואל חסון
הצעה אחרת?
אורי אריאל
כן, שונה.
היו"ר יואל חסון
במה הצעתך שונה?
אורי אריאל
הצעתי שונה בזה שאני מציע לקבל את סעיף 1 שלך. ההצעה לגבי משרד הפנים פירושה שיהיה ערבוב בין דו"ח מבקר המדינה ובדיקתו לבין משרד הפנים. פירושו שעכשיו העירייה, על כל מחלקותיה, מה שהיא תעסוק זה רק בדו"ח הזה שלושה חודשים.

לכן אני מציע לחבריי לתת למבקר לבדוק. משרד הפנים יכול להמשיך לבדוק מה שהוא רוצה, הוא אחראי על זה, זה ענייננו, הוא לא צריך זירוזים מאיתנו. לכן אני מציע רק, אני מקריא: הוועדה תתכנס לדיון נוסף על דו"ח מבקר המדינה לכשיתקבל ב---
היו"ר יואל חסון
סליחה, עוד פעם, תחזור, הייתי במשהו אחר.
אורי אריאל
הוועדה תתכנס לדיון נוסף על דו"ח מבקר המדינה לכשיתקבל בהקדם.
היו"ר יואל חסון
טוב, בסדר, אני לא מקבל את הדבר הזה, לכן נצטרך כנראה לעשות הצבעה בעניין הזה. אז אני קובע שאנחנו יוצאים להפסקה של 5 דקות, ועוד 5 דקות נתכנס פה להצבעה על ההצעה שלך.

אני לא מבין, למה יש לך התנגדות לבדיקה של משרד הפנים?
אורי אריאל
אמרתי, אבל אני מוכן לחזור עוד פעם. אתה רוצה לשמוע?
היו"ר יואל חסון
כן, תסביר. שנייה, עוד אין הפסקה.
אורי אריאל
אבל תהיה איתי, כי הסברתי.
אלכס גופמן
כי יש מה להסתיר עם הישיבות.
היו"ר יואל חסון
אולי נגיע להסכמה פה, שבו, שבו, אל תלכו.
אלכס גופמן
אנחנו משלמים חשמל ומים. עכשיו אני אביא דברים. אין גם שעון מים בבית ספר. אין שעון חשמל.
אורי אריאל
מה אתה אומר? מה, אתה מאיים אלי?
אלכס גופמן
לא, אני לא מאיים. הם רשאים לבדוק, משרד הפנים רשאי לבדוק.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, בסדר. אני מבקש.
אורי אריאל
מה זה? יש גבול.
היו"ר יואל חסון
בבקשה, למה אתה מתנגד לבדיקה של משרד הפנים?
אורי אריאל
אמרתי – יש כרגע, על העובדות הרי אין ויכוח. יש כרגע בדיקה, כפי ששמענו, של מבקר המדינה. מבקר המדינה אומר אני מכיר, אני בודק וכו' ואני אזדרז. עכשיו, להכניס גורם נוסף, במקרה הזה משרד הפנים, אבל זה נכון גם לגורם ---
שלמה מולה
זה לא גורם נוסף אבל, זה גורם סטטוטורי.
אורי אריאל
חברים, אתם ---
שלמה מולה
שהוא אחראי על ---
אורי אריאל
בבקשה, תדבר. שתגמור תגיד לי, אני אמשיך. תדבר.
שלמה מולה
לא, אני רק הערתי.
אורי אריאל
אז תן לי רגע, בסדר. תן לי לגמור, תעיר, הרי ייתן לך לדבר, יושב הראש. תשמע את הכל, תשמע משפט שלם, תגיב. להכניס גורם נוסף, במקרה הזה לפי הצעתך משרד הפנים, שיבחן, יבדוק, כל המילים הללו, יביא לבלגן אחד במערכת והדבר השני, זה מה שיעשו עכשיו בעיריית נצרת עילית בשלושה חודשים הקרובים, זה יתעסקו רק עם זה. זה ברור לי. כל אחד עכשיו יאסוף מסמכים, הגזבר, היועצת ---
היו"ר יואל חסון
אבל יכריעו את הויכוח.
אורי אריאל
רגע, שנייה, אבל אני מבקש ---
היו"ר יואל חסון
כי הייתי מצפה שראש העיר יגיד, אם הוא כל כך בטוח, שיגיד אם הוא מסכים לבדיקה. אתה מסכים לבדיקה?
אורי אריאל
אני מבקש- יואל, אתה יודע, זה אפילו לא מנומס, איך נגיד ---
היו"ר יואל חסון
בסדר, אנחנו מקיימים דיון, זה לא נאומים, אנחנו פה באים לדבר. מדברים.
אורי אריאל
יואל ---
היו"ר יואל חסון
אורי, אין בעיה.
אורי אריאל
תעשה מה שאתה רוצה, באמת.
היו"ר יואל חסון
לא, אנחנו מדברים.
אורי אריאל
אבל מדבר קולגה שלך, אני יכול לגמור לדבר לפני שאתה פונה לראש העיר? תגמור עם ראש העיר ---
היו"ר יואל חסון
תגמור לדבר.
אורי אריאל
לא, אני מבקש שתגמור קודם עם ראש.
היו"ר יואל חסון
קודם תגמור לדבר.
אורי אריאל
אני לא רוצה לדבר ככה.
היו"ר יואל חסון
אתה לא רוצה? אל תדבר.
אורי אריאל
לא, יש גבול להתנהלות שלך, תסלח לי. מותר להעיר לך.
היו"ר יואל חסון
אני מתנצל אם הפסקתי אותך לא בצורה נכונה.
אורי אריאל
מה זה הדבר הזה? ההוא מפה, אתה מפה, ראש העיר. תדבר עם ראש העיר.
היו"ר יואל חסון
אנחנו דינאמיים, אנשים דינאמיים, גם אתה איש דינאמי.
אורי אריאל
דבר עם ראש העיר בדינמיות.
היו"ר יואל חסון
תדבר, תמשיך את דבריך.
אורי אריאל
אני לא, יואל, תודה רבה.
היו"ר יואל חסון
אורי, תמשיך נו.
אורי אריאל
יואל, אני סיימתי. סיימתי, תודה רבה, נו, יש גבול גם להתנהלות פה. מה דינאמי מה דינאמי. לכל הרוחות. תסלח לי, סליחה על הביטוי.
היו"ר יואל חסון
כן. ראש העיר, למה אתה מתנגד, יש לך, אולי אם אתה תסכים לבדיקה של משרד הפנים זה יהיה ---
שמעון גפסו
קודם כל משרד הפנים נמצא ובודק אצלנו כל הזמן, אוקי? בנוסף לכך, הגיע צוות של מבקר המדינה לבדוק ביסודיות את הכל ואני ---
היו"ר יואל חסון
למה אתה מתנגד לבדיקה של משרד הפנים?
שמעון גפסו
רגע, סליחה שנייה. אני רוצה לשאול את מר שמואל גולן אם הם קיבלו פה שיתוף פעולה מהרשות או לא? אני חושב ש---
היו"ר יואל חסון
אין לך ברירה, זה על פי חוק.
שמעון גפסו
לא משנה.
היו"ר יואל חסון
זה לא תעודת הוקרה.
שמעון גפסו
אנחנו, רק שנייה, אנחנו הנחינו פה את כל האנשים לתת את מה ש---
היו"ר יואל חסון
אין אפשרות אחרת. אתה חייבת לשתף פעולה עם מבקר המדינה, אתה לא עושה טובה למישהו.
שמעון גפסו
אני לא עושה טובה, רק לנו גם יש עניין פה שתהיה בדיקה יסודית. עכשיו אני אומר דבר כזה, משרד הפנים חוק בכל מקרה. אני גם חושב ששתי החקירות האלה במקביל, באמת, אני לא נגד, אני אמרתי לאורי שאני בעד ההצעה שלך, אבל כשאני מסתכל עכשיו במחשבה שנייה, באמת, שהפקידים יהיו עסוקים רק בלחפש את הכסת"חים, אני חושב שזאת תהיה טעות שיהיו שתי חקירות במקביל.

צריך להגיד, תוך שלוש החודשים או תוך שישה חודשים שיסיים מבקר המדינה ואחרי זה, אתם רוצים לעשות חקירה נוספת, בדיקה נוספת, אין לי שום התנגדות. אני רוצה לומר לך אדוני יושב הראש, אנחנו בנצרת עילית לא מסתירים שום דבר. הכל גלוי, הכל על השולחן.
היו"ר יואל חסון
אז למה אתה מתנגד לבדיקה של משרד הפנים.
שמעון גפסו
אני אומר, קודם כל משרד הפנים גם בודק עכשיו. אולי הוא לא אמר לכם. משרד הפנים, נתבקשתי להגיש הרבה מאד מסמכים למשרד הפנים, של דברים שהיו גם לפני התקופה שלי והכל התקבל וכל מה ש- אני לא מנעתי. מר חמוד סייח אולי יכול להשיב, אם תרשה לו, אם פעם ביקשתם ממני מסמך מסוים ולא העברתי, פרוטוקול מסוים ולא העברתי? הכל נמצא. אין פה, אדוני, התמונה שניסו פה לצייר היא לא תמונה מדויקת. הכל נמצא, הכל גלוי והכל שקוף ואתה מוזמן גם לנצרת עילית. אבל באמת, האמת שפרק הזמן הזה של שלושה חודשים, שני גורמים מקצועיים מאד יעבדו במקביל על ---
היו"ר יואל חסון
זה לא במקביל. הוא בודק דברים מסוימים ומבקר המדינה בודק דברים אחרים לגמרי, הרבה יותר רחבים, הרבה יותר מקיפים. זה בדיקה יותר, זה סוג אחר של בדיקה.
שמעון גפסו
אני בעד שכל הבדיקות ייעשו, זה אלף. אני בעד שכל הבדיקות ייעשו. אנחנו לא מנסים לא למרוח ולא שום דבר, אף אחד ויגיד לך המבקר של משרד הפנים, שנמצא פה, אם פעם מסוימת הועבר מייל ובאותו לילה הועבר כל החומר. אנחנו לא מסתירים שום דבר מאף אחד. אותו דבר. ה השאלה אם אתה קוצב מישהו ואתה אומר לו תשמע: תוך שלושה חודשים אתה צריך לתת לי ככה, השאלה היא אם אתה מקבל את הבדיקה הנכונה וכאן נשאלת השאלה ואת זה אתה צריך להחליט.
היו"ר יואל חסון
אבל יש כאן באמת טעם לפגם ציבורי, שחוששים כאן מבדיקה של שר בממשלה, של משרד ממשלתי, סליחה.
שמעון גפסו
אני לא אמרתי שחוששים, להיפך, אמרתי שנמצאים כרגע בבדיקה.
אורי אריאל
אין שום טעם לפגם, זה רק לטובת העירייה, זה הכל. זה שאתה חושב ככה, זה עניינך.
היו"ר יואל חסון
דווקא הבדיקה היא לטובת העירייה.
אורי אריאל
לא, זה לא לטובת העירייה. אף אחד לא יעבוד שם עכשיו שלושה חודשים. כל הזמן יתעסקו באינטריגות וזה. אם אתה רוצה לנטרל את העירייה - אז זאת הדרך. כאילו שמשרד הפנים לא בודק. הוא בודק. איך אתה אומר - לפי החוק הוא לא צריך אישור מאף אחד, לא ממך ולא ממנו ולא ממני. הוא בודק.
עדי ברקו
הבעיה שהוא לא עושה את זה.
היו"ר יואל חסון
הוא לא עושה את הבדיקה הספציפית שאנחנו מבקשים.
עופר ברקו
אורי, אולי אתה לא חי בנצרת עילית, אני חי.
אורי אריאל
לא אולי, אני לא חי שם.
עופר ברקו
סליחה, בוא, כל יום הוא משמעותי.
היו"ר יואל חסון
אבל הוא אזרח כבוד.
עופר ברקו
כל יום. גם אני הצבעתי ואני גאה שהוא מגיע לנצרת עילית, אבל בנצרת עילית כל יום קורה משהו ואנחנו בקיץ הקרוב מאבדים עוד מאות משפחות ועוד משפחות. בקיץ הקרוב מאות משפחות עוזבות אותנו. הבדיקה הזאת היא הכרחית כדי לבוא לתקן את המצב, להקרין לתושבים שיש פה יושרה, שיש פה מצב של גילוי, שכולם יראו את הדברים.

בואו, הבדיקה היא הכרחית וכנראה שהתושבים יצביעו באמון ברגע שהם יראו שבודקים וחושפים את כל הדברים וזה בא לידי ביטוי ואני לא יודע מה יש לנו לחשוש. אם כבר בודקים והכל גלוי והכל פתוח, מה הבעיה? הרי זה אותם ניירות אם מדברים ולכן אני אומר, אנחנו חושבים שזה נכון מאד וחשוב מאד שהציבור יראה את הדברים ושיידע בסופו של יום ואני אשמח מאד שהכל יהיה תקין ואני מקווה ומייחל ליום הזה, בשביל עתידה של נצרת עילית.
היו"ר יואל חסון
תודה. חמוד סייח, משרד הפנים.
חמוד סייח
אני רוצה להגיד שני משפטים. כנראה שאנשים כאן, אני חשוב לי שיבינו, במחוז הצפון, חוץ מנצרת עילית, יש עוד 97 רשויות מקומיות. מחוז הצפון, עם כוח האדם שלו, בשביל לטפל בנצרת עילית ובכמות התלונות שיש שם ובהתנהלות, אנחנו צריכים חמישה ממונים ועוד 20 קציני מחוזות.
היו"ר יואל חסון
נו, באמת.
חמוד סייח
אז אני אומר לך, יואל. אני מבקש ממך, יושב ראש הוועדה, אני ממש מבקש ---
היו"ר יואל חסון
אני לא מקבל את זה. עזוב, אני לא רוצה.
חמוד סייח
אני אומר בקול רם.
היו"ר יואל חסון
אה, אז בגלל זה יש בעיות?
חמוד סייח
לא, אבל ---
היו"ר יואל חסון
יש סדרי עדיפויות, אתה לא מטפל במקביל בתשעים ומשהו רשויות.
חמוד סייח
חברים, חברים ---
חמד עמאר
לכל המועצות יש את אותן טענות שיש כאן?
חמוד סייח
כן, יש עוד יותר גרוע.
היו"ר יואל חסון
אין 90 כאלה, נכון? 90 כאלה אין, נכון?
חמוד סייח
אבל, תקשיב ---
היו"ר יואל חסון
10 עשר?
עדי ברקו
אבל מה שאתה אומר רק מחזק שצריכים את הבדיקה. מה שמשרד הפנים אומר ---
היו"ר יואל חסון
לא להפריע, לא להתפרץ. חברים.
חמוד סייח
אני רציתי להשים את דברי. אני מדבר, אתם באמצע קוטעים אותי, לא נותנים להשלים את המשפט.
היו"ר יואל חסון
תמשיך.
חמוד סייח
אני אומר, כל החלטה שאתה תקבל, אנחנו נבצע אותה, כולל הבדיקה. אבל אל ת---
היו"ר יואל חסון
שהוועדה תקבל, זה לא החלטה שלי.
חמוד סייח
שהוועדה תקבל, כמובן, אני לא מדייק. אני רק מבקש, בהחלטה שלך אמרת שהצוות יהיה ממחוז הצפון. אם הוועדה תחליט בסופו של דבר, תן לנו כמשרד הפנים, להחליט מאיפה הצוות. לא חייב להיות ממשרד הפנים, כי אין לנו ---
שלמה מולה
אפשר לשאול אותו?
היו"ר יואל חסון
כן, שלמה מולה. זה יהיה רק ממשרד הפנים.
פאינה קירשנבאום
אתה שמעת מה אמרו התושבים ואתה מטעה אותו, כי התושבים דיברו אחרת ואין לזה שום פוליטיזציה של ההתנגחות בין ישראל ביתנו לראש המועצה ושוב, אל תחזור על המשפט הזה.
אורי אריאל
זו עדיין דעתי.
שלמה מולה
טוב, אדוני הממונה על המחוז, אני רוצה לשאול אותך שאלה.
אורי אריאל
בעיקר שאני קצת מבין.
שלמה מולה
אני רוצה לשאול אותך.
חמוד סייח
בבקשה, אדוני.
שלמה מולה
אתם, כמשרד הפנים, בלי קשר למה שהמבקר יעשה, בלי קשר, האם כשתלונה של אזרחים או חברי מועצה מגיעים אליכם, למה בכלל אתה היית צריך לחכות להחלטת ועדת ביקורת המדינה? למה אתה באופן אישי לא היית לוקח ---
חמוד סייח
אני דווקא, אני ממונה על העיר ישירות. מי אמר לך שכל תלונה, דבר ראשון יש לנו מה שנקרא במחוז הצפון מוסד שנקרא 'תלונות ציבור וחברי מועצה' והכל. כל תלונה שמגיעה אלינו, אנחנו מטפלים בה. מי שפונה אלי ישירות מקבל טיפול מיידי. מי שפונה דרך לשכת השר, או מבקר המדינה, או גורמים אחרים, עד שהדואר מגיע אלי, זה כבר התקופה עברה ויש חלק מחברי המועצה כאן, שפשוט נותנים, הולכים לשם לבית משפט, זו זכותם. אני לא יכול להגיד להם בואו ---
זאב הרטמן
זה לא נכון.
חמוד סייח
זה נכון.
זאב הרטמן
זה לא נכון. בית המשפט לא מקבל את האישור עד ש---
היו"ר יואל חסון
אתם מתפרצים ואני אצטרך להוציא אתכם. אין קריאות לסדר למי שהוא לא חבר כנסת, זה ישר החוצה.
חמוד סייח
יואל, יושב ראש הוועדה, היה מקרה אחרון, למשל אני אביא לכם דוגמא. הייתה ועדת כספים שקיבלה החלטות, אם כבר אנחנו מדברים על שני הצדדים וההתנהלות היא לא טובה בנצרת עילית, את הבנת אותי לא נכון, אני דיברתי על הפקידים מבחינה מקצועית. אם הפקידים לא מחוברים ביחד, יש התנהלות לא תקינה. במקרה האחרון שהיה, ועדת הכספים קיבלה החלטות, זכותה. האם יכול להיות שוועדת כספים של עירייה תבטל תפקיד סטטוטורי? זו סמכותך שלה? ואני שותק עכשיו. יש דברים אחרים שהיא קיבלה, יכול להיות שהם נכונים, אבל לבטל מנהל אגף חינוך? חברים.
עדי ברקו
חברים, סליחה שאתה לא מדייק. בפרוטוקול, היות ואני ניהלתי את הישיבה, היה להקפיא ל-11 חודש לאור המצוקה של אנשי החינוך. סליחה אדוני, אדוני הנציג, חבל שאתה לא מדייק, כי אני ניהלתי את הישיבה.
היו"ר יואל חסון
סליחה, צא החוצה בבקשה. צא החוצה בבקשה.
עדי ברקו
תודה רבה.
אורי אריאל
מה זה, מה הולך פה?
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. תחזור עוד חמש דקות.
אלכס גופמן
סליחה, אתה הוספת לנו תפקיד, האם מקובל ש---
היו"ר יואל חסון
גופמן.
אלכס גופמן
תוסיף גם אותי, גם אני יוצא. האם אתה תקבע לנו להוסיף עובדים? אתה הוספת לנו עובדים? לעולם לא היה ---
היו"ר יואל חסון
גופמן, צא החוצה.
אלכס גופמן
להתראות.
היו"ר יואל חסון
תחזור עוד חמש דקות.
אלכס גופמן
לא חוזר בכלל. לא מעניין אותי לחזור. אני סתם עושה פה ---
זאב הרטמן
אני גם כן יוצא, לפני שתוציא אותי.
אורי אריאל
"אני סתם עושה פה סבוטז'", אתה שומע?
זאב הרטמן
שורש הרע הוא הממונה על המחוז. אני יוצא החוצה.
היו"ר יואל חסון
אתם מבזים את הישיבה. הרטמן, אתם מבזים את הישיבה.
אורי אריאל
שמעתי, הבנתי. אני רוצה להגיד משהו. אני שומע שיוצא חבר מועצה ואומר – 'אני הולך, אני לא חוזר, כי אני סתם עושה פה סבוטז'". הבנתי. תסכם את הדיון בזה, במשפט שלו, הוא יודע מה הוא אמר. הבנתי.
היו"ר יואל חסון
תוציאו אותו החוצה בבקשה.
אורי אריאל
הבנתי, כל הכבוד, עשיתם את הסבוטז'.
פאינה קירשנבאום
במה סבוטז'? בזה שהכריזו אותך שם כאזרח כבוד?
אורי אריאל
אני אמרתי את זה? הוא אומר את זה. את שואלת אותי? תשאלי אותו למה הוא עושה סבוטז'. מה קרה לך?
פאינה קירשנבאום
אתה יודע מה, כבוד יושב הראש, האמת שכשהתחלנו פה את הדיון, חשבתי באמת שהדבר הנכון להקים איזה שהוא צוות במשרד הפנים. אבל אתה יודע מה? לאור מה שמתנהל פה, אני מוצאת לנכון שחוץ ממבקר המדינה, אף אחד לא מסוגל לעשות את זה. כי כל חוות דעת שנקבל ממשרד הפנים, היא לא תהיה הוגנת.

לכן, אין לי דרך אלא להסכים באמת עם חבר הכנסת אורי אריאל, שכנראה שהיחידי שיכול לעשות את הבדיקה, כמו שצריך, זה יכול לעשות מבקר המדינה ואני, אם מישהו מדבר פה על פוליטיזציה, כבוד יושב הראש, מי שמדבר פה על פוליטיזציה של הדיון, הוא זה שעושה פוליטיזציה. אני לא עשיתי פה גיוס של חברי כנסת להצבעה וזה שמגיע לפה אורי אורבך להצביע, כשהוא לא מודע שום דבר על מה שנעשה פה בדיון ---
אורי אריאל
נו, מה זה? שלמה מולה היה פה מתחילת הדיון והוא ער לכל צעד וצעד שהיה פה?
פאינה קירשנבאום
וגם ציפי ואני מקווה שציבור הבוחרים באמת יידע מי מייצג את האינטרסים שלו וזאת תהיה הפוליטיזציה של המערכת. אז הבקשה היחידה שלי למשרד מבקר המדינה, זה באמת שמואל, אני יודעת את העומס שלכם ובאמת אנחנו נתקעים ומדברים על הדברים הבוערים. אני מבקשת שזה לא ייקח שנה וחצי, זה הכל. כי אתה מבין שהבעיות הן פה בוערות.
שמואל גולן
כאחראי על העניין, אני אעשה את כל המאמצים.
אורי אריאל
אני מצטרף לבקשה ומחזק את ידיכם לעשות את זה בהקדם.
ציפי חוטובלי
אדוני יושב הראש ---
היו"ר יואל חסון
זה יכול לקחת עוד שנה?
אורי אריאל
אפשר לזרז את זה.
היו"ר יואל חסון
לא אי אפשר. זה מתפרסם בדו"ח השנתי, דו"ח שנתי זה עוד שנה.
אורי אריאל
הוא יכול דו"ח מיוחד. אתה ואני והוא יכולים. אם נבקש מהמבקר ---
פאינה קירשנבאום
אתה עשה הצבעה?
אורי אריאל
רגע, נבקש מהמבקר.
היו"ר יואל חסון
חכי רגע.
פאינה קירשנבאום
לא, אני חייבת. אני כבר הייתי צריכה להיות במקום אחר.
אורי אריאל
כולם צריכים ללכת, רק מגייסים.
היו"ר יואל חסון
איפה אמד?
פאינה קירשנבאום
הוא הלך כבר לכנס.
אורי אריאל
נו, יואל, מה לעשות שהגיוס לא הולך לאף אחד פה. תראה, יש הסכמה לא נדירה דרך אגב, אבל יש הסכמה בינינו, אז מה?
פאינה קירשנבאום
יש הסכמה.
היו"ר יואל חסון
טוב. אני לא, אני חושב שזה לא נכון, אני חושב שזה ייקח עוד המון זמן. אני אגיד לך גם מה לדעתי הדבר הנכון, אם כבר מבקר המדינה בודק את זה, אז אני גם אבקש על הדרך, אלא אם כן יתנגדו החברים, שגם יבדוק את ההתנהלות של משרד הפנים בטיפול בכל התלונות, עם כל הבעיות.
פאינה קירשנבאום
אני מסכימה. אני תומכת בזה.
שמואל גולן
אנחנו בדרך כלל בודקים כל דבר.
היו"ר יואל חסון
שיבדוק את ה---
פאינה קירשנבאום
אני מסכימה. תומכת.
היו"ר יואל חסון
אתה מסכים לזה?
אורי אריאל
אני מסכים. יותר מזה, שיבדוק את כולם מכל, אין לאף אחד חסינות ממבקר המדינה.
היו"ר יואל חסון
טוב, אז אני אציע ככה, הצעת הסיכום תהיה כזאת: אנחנו מבקשים ממבקר המדינה לבדוק את כל ---
שלמה מולה
למה הוא לא יכול ללכת למסלול של דו"ח מיוחד?
היו"ר יואל חסון
לא, זו חוות 21, אבל לא הלכנו על המסלול הזה, זה לא היה על סדר היום וזה כרגע לא העניין.
אורי אריאל
זה לא היה על סדר יומנו פשוט. אבל אפשר לעשות עוד דיון.
היו"ר יואל חסון
תנו לי רגע. אני יכול, אבל תנו לי רגע לומר מה שאנחנו נעשה. אנחנו מבקשים ממבקר המדינה להמשיך בבדיקה המקיפה שהוא עושה על עיריית נצרת עילית. מבקשים ממבקר המדינה להתייחס גם לכל הדברים שנאמרו בדיון ושהועלו כאן על ידי גורמים מכל הכיוונים ומכל הצדדים, לקחת אותם גם בחשבון בבדיקה לגבי ההתנהלות, לא רק המקצועית בתוך העירייה, אלא גם ההתנהלות בין נבחרי הציבור לבין הניהול היום יומי של הרשות. זה נבחרי ציבור. נבחרי ציבור מנהלים בסוף את הרשות ונושאים באחריות. אז גם לבדוק את העניין הזה.

בנוסף, אנחנו מבקשים ממבקר המדינה לבדוק את התנהלות משרד הפנים, בבואו לטפל בתלונות ובבעיות שהוצגו לו בענייני התנהלות העיר נצרת עילית, בדרך הטיפול, בקצב הטיפול, ביחס, בבחינה, בכל הדברים שקשורים בהתנהלות משרד הפנים מחוז צפון, בעניין הזה.

בנוסף, אנחנו מבקשים ממבקר המדינה לשקול בכובד ראש, תוך שימוש בסמכותו, אבל שיראה זאת כהמלצה של הוועדה לביקורת המדינה, להוציא בעניין של נצרת עילית, דו"ח מיוחד ולא לשלב את זה בדו"ח השנתי שצפוי לנו רק בעוד שנה מהיום, אלא לאחד לכך דו"ח מיוחד שייצא בקצב זמנים הרבה יותר סביר. מקובל עליכם ההחלטה הזאת?

זאת החלטת הוועדה לביקורת המדינה, שהתקבלה פה אחד. פה אחד.

תודה רבה. אני מודה לכולם.
הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים