ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 04/07/2011

מצבם של פליטי צד"ל

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
20
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

4.7.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 185
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, ב' בתמוז תשע"א (4 ביולי 2011), שעה 11:30
סדר היום
מצבם של פליטי צד"ל

בהשתתפות השר יוסי פלד, השר המופקד על הטיפול בנושא צד"ל
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון - יו"ר

רוברט טיבייב – מ"מ היו"ר

דורון אביטל
מוזמנים
השר יוסי פלד
-
השר המופקד על הטיפול בנושא צד"ל

אבי ליכטר

-
ממונה תחום צד"ל, משרד ראש הממשלה

סעיד גטאס
-
פעיל שטח בתחום צד"ל בצפון, משרד השר הממונה על הטיפול בנושא צד"ל

עו"ד סיון טייגמן זנדר
-
יועמ"ש במערכת הביטחון, משרד הביטחון

בן הילף
-
ראש תחום צד"ל והממונה על פניות הציבור והקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים, משרד הביטחון

עמרי אינגבר
-
מנהל המרכז לקליטה במדע, המשרד לקליטת העלייה

אלי חנא
-
עוזרת מנהלת מחוז חיפה לענייני ילדי צד"ל, משרד החינוך

עמוס ארבלי
-
מנהל מרשם ומעמד, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

אסתר דורון
-
אחראית לנושא פיתוח כלכלי קהילתי ובעבר אחראית על פליטי צד"ל, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רונן כהן
-
מנהל תחום פרט וחריגים, משרד הבינוי והשיכון

שרית מוראי
-
מנהלת הקרן למפעלים מיוחדים, המוסד לביטוח לאומי

יגאל בוזגלו
-
סגן ראש העיר קריית שמונה

פאדי נמור
-
רכז, איש צד"ל

קלוד איברהים
-
נציג צד"ל

בארי הולצמן
-
מתנדב
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמה וערכה
יעל ,חבר המתרגמים בע"מ
מצבם של פליטי צד"ל

בהשתתפות השר יוסי פלד, השר המופקד על הטיפול בנושא צד"ל
היו"ר דני דנון
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את הישיבה של ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בנושא מצבם של פליטי צד"ל. נרצה לקבל סקירה איפה נכון להיום הדברים עומדים, מי מטפל ובעיקר לשמוע מהן הבעיות. אני יודע שסגן ראש עיריית קריית שמונה, מר יגאל בוזגלו, מטפל ומלווה את הנושא באופן אישי, אני מוקיר לו תודה על כך. יגאל אני אבקש שאתה תתחיל. אנחנו נברר מה קורה עם השר הממונה על הנושא. בבקשה.
יגאל בוזגלו
בוקר טוב לכולם, כבוד היושב ראש דני דנון, חברי כנסת שאני עדיין לא רואה אותם ואני מקווה שיגיעו. ראשית אני רוצה להודות לך דני דנון על קיום הדיון החשוב הזה. מספר פעמים יש יוזמות ודיונים בנושאים שונים ואתה תמיד מרים את הכפפה ברגישות ונחישות רבה, על כך מגיעות לך כל המחמאות.


ניצב בפנינו נושא חשוב מאוד שלצערי הרב נופל בין הכיסאות, משנת 2006 אנשי צד"ל לאחר הנסיגה מלבנון נהנו במשך חמש שנים מפעילויות תרבות רבות שונות ומגוונות. הפעילויות האלה התרחשו במתנ"ס ששימש להם גם אימא וגם אבא ובו הי גם רכז פעיל חינוך וחברה, הוא נמצא כאן לידי, פאדי נמור. ישנם כ- 300 תושבי צד"ל בקריית שמונה שלא מוצאים את עצמם. נכון לימים אלה גם בתחומים רבים - - -
היו"ר דני דנון
מר בוזגלו, מי ממימן את הרכז?
יגאל בוזגלו
הוא יענה לך על כך.


התחומים האלה בהם יש את החללים הם תחומי התעסוקה, דיור - הדגש הוא על דיור, חינוך וחברה. מאז הפסקת הפעילות לא התחדשה הפעילות לא בנושאים החברתיים, לא בנושאי תרבות ופנאי - - -
היו"ר דני דנון
אני מברך את השר יוסי פלד שהצטרף אלינו, וגם חבר הכנסת דורון אביטל שלו זו הופעה ראשונה בוועדה. אני מברך גם את השר וגם את חבר הכנסת דורון אביטל.
דורון אביטל
זה נושא שקרוב לליבי.
יגאל בוזגלו
אני מברך את כבוד השר שהוא בראש ובראשונה שר גלילי, הוא אוהב את הצפון, אלוף פיקוד הצפון לשעבר, יש לו פינה חמה בלב לתושבי קריית שמונה ולאזור, תודה שכיבדת אותנו בנוכחותך.
השר יוסי פלד
זה התפקיד שלי.
יגאל בוזגלו
בכל זאת יש לך עוד דברים על הראש, זה רק מראה שהנושא חשוב לך.

כמו שאמרתי כשהתקציבים הופסקו לדעתי שיש פגיעה קשה מאוד בעיקרון הצדק הטבעי. יש במדינה כמה סקטורים כמו העולים החדשים, עולים מחבר העמים לשעבר וקהילות אחרות שמקבלים תקציבים לפעילויות, בעוד שהסקטור של צד"ל אינו מקבל כבר משנת 2006 שום תקציב למעט פעילויות חינוך ולמעט תקציב קטן שהעירייה מעבירה לפעילות פעם בשנה, מעבר לכך לא מגיע להם תקציב לפעילות תרבות ופנאי, שוב עם דגש לדיור. מיד נשמע את כל הגורמים ואת התייחסותם לנושאים.

המסר שצריך לעבור היום מכן הוא מסר של שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות. אל לנו להשאיר את הקבוצה הזאת ללא מענה וללא התייחסות של מוסדות המדינה. אנשי צד"ל הפכו להיות חלק אינטגראלי מהחברה שלנו, בעיר שלנו. ראש העיר ואני מבקשים לדאוג לכל מחסורם.


אני רוצה להתנצל בשם ראש העיר שנבצר ממנו להגיע לכאן כי הוא נמצא בדיון אחר במשרד הביטחון. אנחנו רוצים לדאוג להם כמו לשאר התושבים.
היו"ר דני דנון
כמה מדרום לבנון נמצאים בקריית שמונה?
יגאל בוזגלו
400 תושבים שהגיעו לקריית שמונה, מתוכם מ- 136 ילדים - - -
היו"ר דני דנון
הם משולבים במערכת החינוך?
יגאל בוזגלו
בפעילויות מסוימות כן.
היו"ר דני דנון
מה זאת אומרת? הם הולכים לבית ספר, לאיזה בית ספר הם הולכים?
יגאל בוזגלו
לבתי הספר הרגילים.
השר יוסי פלד
אני לא הסכמתי שיקימו להם בתי ספר מיוחדים, הם משולבים בכל בתי הספר כמו שאר הילדים.
יגאל בוזגלו
לצערי הרב בכל נושא הקייטנות, תרבות ופנאי - - -
היו"ר דני דנון
אולי נשמע את נציג התושבים? בבקשה פאדי נמור.
פאדי נמור
אני מבקש להודות לכם שהתכנסנו לדון במצבם של אנשי צד"ל. אני פאדי נמור, קצין צד"ל בתפקיד סגן מפקד סוללת תותחנים ובעל ותק של חמש עשרה שנה, עורך דין לשעבר. ניהלתי בית ספר צד"ל, דיברתם כאן עכשיו על בית ספר מיוחד, בשנת 2001-2001 בקריית שמונה. עקב פיזור התלמידים בבתי הספר הרגילים אני מרכז ומחזיק את התיק החינוכי של אנשי צד"ל בקריית שמונה ובצפת.


אני רוצה לחזור לשנת 2000, ידוע לנו שעם נסיגת צה"ל מלבנון בשנת 2000 הגיעו לארץ כ- 7,000 אנשי צד"ל. מתחילת שנת 2003 נותרו בארץ כ- 2,700 איש, חלק חזר ללבנון ושם הם נשפטו ונכלאו לתקופות מעצר שונות באשמת שיתוף פעולה עם מדינת ישראל, חלק יצאו לחו"ל: לגרמניה, אוסטרליה, קנדה ולמדינות אחרות. קליטתנו היתה מוצדקת ומוצלחת עד שנת 2001. עם החלוקה הלא מוצדקת של אנשי צד"ל לשתי קבוצות, חלוקה שאמרה שקבוצה אחת מטופלת על ידי משרד הביטחון וקבוצה שניה היתה בטיפול משרד הקליטה. ההפליה פגעה בכבודנו כחיילים ולוחמים לשעבר והיא לא היתה קלה והיא לא היתה רק באשמתו של המשרד המטפל. גם בהטבות שנתנו משני המשרדים האלה - - -
היו"ר דני דנון
איפה היה יותר טוב, משרד הביטחון או במשרד לקליטת העלייה?
פאדי נמור
בטח שבמשרד הביטחון. היו הטבות - - -
היו"ר דני דנון
לפי מה קיבלו את ההחלטה?
פאדי נמור
זה לא מובן.
היו"ר דני דנון
היו קריטריונים ברורים?
פאדי נמור
לפי דרגות - - -
קריאה
לפי רמת הסיכון שהוא נחשף בלבנון.
היו"ר דני דנון
כמה טופלו על ידי משרד הביטחון וכמה במשרד לקליטת העלייה?
פאדי נמור
נראה לי שהרוב היו בטיפול משרד הקליטה. 200 משפחות במשרד הביטחון ו- 450-460 במשרד הקליטה. הם אמרו שזה לפי התפקיד בלבנון, קצינים בכירים ושאר החיילים. גם זה לא ברור ולא מובן כי גם אנשים עם דרגות הועברו לטיפולו של משרד הקליטה למרות שהם בעלי דרגה. זה לא הוגן כי אנחנו היינו גוף אחד - - -
היו"ר דני דנון
אני מבקש לשאול אותך ומבקש שתתמקד בעתיד, את הבעיות והעוולות מהעבר אי אפשר לתקן. בשנת 2011 מה הם הדברים שאתם מבקשים?
פאדי נמור
אני רוצה למסור נתונים על תושבי קריית שמונה יוצאי צד"ל. היום מתגוררים 400 אנשי צד"ל בקריית שמונה בהתפלגות: 13 תינוקות, 137 ילדים ונוער, 100 מגיל 14 עד 40, 134 מגיל 40 עד 60, 16 והשאר מעל גיל 60. חשוב לציין ש- 80 מאנשי צד"ל המתגוררים בקריית שמונה היו שייכים לטיפולו של משרד הקליטה. זאת אומרת שהאוכלוסייה מוזנחת. כמו רבים מהם הם חיים בקשיים כמו חבריהם בכל רחבי הארץ.


בעיות בתעסוקה – חלק מאנשי צד"ל לא מסוגל לעבוד עקב בעיות בריאותיות או בגלל גיל מבוגר, חלק אחר לא מסוגל למצוא עבודה כי הרוב התגייסו לצד"ל בגיל צעיר ולא הצליחו לרכוש מקצוע או להמשיך בהשכלה גבוהה, גם כשהם מוצאים עבודה הם מועסקים בשכר מינימום בגלל שאין לזכותם ותק. הדבר החשוב ביותר הוא שאנשי צד"ל לא נחשבים כמשוחררי צה"ל, ההגדרה שלהם כמשוחררי צה"ל מאפשרת להם למצוא עבודות טובות, יש מפעלים שלא קולטים עובדים שלא שירותו בצה"ל. צריך להגדיר את אנשי צד"ל כמשוחררי צה"ל ושהוותק שלהם מצד"ל יחשב לזכותם בעבודה הנוכחית.


לאנשי צד"ל קיימת בעיה בהכשרה, לא קיבלנו הכשרה מקצועית ראויה וכמו שצריך. מצאנו שבמשרד הקליטה יש סעיפים שמדברים על הכשרה מקצועית, אבל זה לא יצא בסופו של עניין לאור.
היו"ר דני דנון
מה אחוזי האבטלה בקרב אנשי צד"ל? יש לכם נתונים?
פאדי נמור
אין לי נתונים מדויקים, אין מבין שאנשי צד"ל שעובדים עבודה קבועה - - -
היו"ר דני דנון
מהי ההערכה שלך? 50% ?
פאדי נמור
מעל, כי רוב הנשים לא עובדות.
השר יוסי פלד
בחברת חשמל יש קרוב ל- 50 עובדים קבועים, רצנו כעת לפטר אותם, אבל דאגנו שהם יישארו. בחברת חשמל יש חוק שלא ניתן לתת קביעות.
היו"ר דני דנון
נכון, אחרי שלוש שנים - - -
השר יוסי פלד
החבר'ה שלנו, של צד"ל, הגיעו לחמש שנים ולפני חודש עמדו לפטר אותם, זה היה מאבק לא פשוט כולל שהלכתי עם ברוש וסגרנו שהם יקבלו הארכה של שלוש שנים נוספות. לא מדובר בכולם, אולי קבוצה של 50 איש.
פאדי נמור
אני רוצה לדבר על מצב הדיור, זה הדבר הקריטי אצלנו. עד היום אנחנו סובלים מהזנחה משמעותית בעניין הזה ומתקשים לשלם שכר הדירה, ארנונה ושאר ההוצאות בגלל המצב הכללי שלנו. מי שעובד מועסק בשכר מינימום והוא זקוק לעזרה ודמי קיום. הקושי נובע גם בגלל עליית מחירי הדיור באופן כללי ולגבינו בפרט. נפגענו כתוצאה מהפרסומים בתקשורת בנוגע לסיוע לאנשי צד"ל -נפגענו מכך, זה לא נכון לכולם אלא רק לגבי חלק שקיבל, אבל הרוב לא קיבל.
קלוד איברהים
אני רוצה להתייחס לנקודה האחרונה. לחלק השני בקבוצה הראשונה קנו בתים. ברגע שאתה הולך להשכיר דירה בין בקריית שמונה או בעיר אחרת השאלה הראשונה שאתה נשאל היא האם אתה שייך למשרד הקליטה או לשיקום. אם אתה שייך לקליטה לא משכירים לך דירה בגלל שהם פוחדים שלא תוכל לשלם עבורה, אבל אם אתה מטופל על ידי השיקום הוא אפילו נותן לך אפשרות לקנות את הדירה.
פאדי נמור
אמרנו שזה לחלק, המדינה קנתה לחלק, לא לכולם, הרוב מקבל סיוע סמלי ולא רצוף, ועד היום אלו דיבורים ללא מעשים. לכן אנחנו מבקשים פתרון סופי לעניין הדיור כפי שקרה עם חברנו מטופלי משרד הביטחון.
היו"ר דני דנון
הם קיבלו מענק לרכישת דירה או שכר דירה?
פאדי נמור
קיבלו בית.
היו"ר דני דנון
מענק לדירה. באיזה סכום?
פאדי נמור
ממיליון ושש מאות אלף, הם מפרקים את הסיוע לשתי קבוצות.
היו"ר דני דנון
עוד משהו קלוד איברהים?
קלוד איברהים
בעניין הדיור אני רוצה לציין שהבעיה היא הבעיה המרכזית, כאשר אין לך איפה לגור אתה הולך בדרך כלל להורים שלך כדי שיעזרו לך, אבל כאן גם ההורים וגם הילדים והסבא והסבתא נמצאים באותו מצב. אתה לא יכול לשכור דירה כי אין לך את היכולת. השר יוסי פלד הצליח לחדש את הסיוע בשכר דירה בסכום של 800 שקל. היום בסכום של 800 שקל, גם בקריית שמונה שנחשבת לזולה מבחינת הדיור, היום גם בקריית שמונה לא ניתן למצוא דירה בפחות מ- 2,000 שקל.
פאדי נמור
חשוב לי מאוד לקבל משאבים לנושא התרבות, החברה והפנאי כדי שנוכל להשתלב בצורה מוצלחת בחברה. אנשי צד"ל בחרו להגיע לקריית שמונה בזכות הקשרים הטובים שלהם במשך עשרות שנים עם תושבי קריית שמונה. אנחנו מרגישים שרוב התושבים מכבדים ומעריכים את אנשי צד"ל. לפני כשנתיים קיבלנו מקום מעיריית קריית שמונה שקראנו לו "מועדון אנשי צד"ל" - - -
היו"ר דני דנון
זה היה מועדון שהיה מיועד אך ורק לאנשי צד"ל. למה לא להשתלב במוסדות הקיימים, נלחמנו כעת על המתנ"ס, על הספרייה, אז למה להשתלב בקיים?
פאדי נמור
אנחנו מזמינים גם אנשים אחרים ולא רק אנשי צד"ל, אבל הדבר הזה אפשר לנו לבצע פעילויות חברתיות לאוכלוסייה שלנו רק בצורה מצומצמת כי המקום שקיבלנו הוא ריק וזקוק לשיפוצים. אנחנו זקוקים למימון כדי שנוכל לבצע כל מיני פעילויות חברתיות. לכן אני מבקש להקצות תקציבים עבור תרבות פנאי כמו שזה היה לפני כארבע שנים, את התקציב האחרון ניצלו עד סוף 2006.
היו"ר דני דנון
זה היה ממשרד הקליטה.
פאדי נמור
התקציב הזה אפשר לנו לעשות הרבה דברים כמו חוגי העשרה ולימודי מורשת לילדינו, חוגים אלה עוזרים להם לשמור על השורשים ושפת האם, לחגוג את החגים שלנו באופן קבוצתי. פעילויות אלה מקלות עלינו את קשיי המעבר ואת הריחוק מהמשפחות שלנו, לקיים ולהשתתף בקייטנות ובחוגים שונים שמסיעים לנו להשתלב בחברה הישראלית, עריכת מפגשים לנו ולבני האוכלוסייה כדי לשמר ולפתח את הקשרים בינינו ולארגן אירועים משותפים עם תושבי העיר כדי לשפר את ההשתלבות שלנו בחיי העיר. מעניינות אותנו גם הרצאות וחוגים בנושאים שונים כמו למשל המוסד לביטוח הלאומי, החוק הישראלי, רווחה ועוד נושאים.


בסוף דבריי אני רוצה לדבר על החינוך מהמקום של מחזיק תיק החינוך וכמי שמטפל בנושא. יגאל בוזגלו מסר נתונים, יש לנו בקריית שמונה 116 תלמידים הלומדים במסגרת החינוך בקריית שמונה ו -20 בגליל עליון.

תלמידנו משתלבים טוב בבתי הספר בעיר ורמת הטענות בנושא גזענות או הפליה פחתו באופן משמעותי והישגי התלמידים עלו, לדוגמה;
מתוך עשרה תלמידים שסיימו יב' בשנה הנוכחית שמונה מתוכם קיבלו בגרות מלאה. תלמידי כיתות א' עולים כיתה מוכנים, תלמידי כיתה ז' נכנסים לכיתות במגמה עיונית ומסיימים בהצטיינות ולמפות, הם ברמה גבוהה. בהמשך הלימודים יש בעיה בהשכלה הגבוהה כתוצאה מהמצב הכלכלי של ההורים. כאן חשוב להעריך את משרד החינוך ולהודות לו כי הוא המשרד היחיד שהתייחס לאנשי צד"ל ולתמידי צד"ל בשוויון ובצדק, הוא לא עשה הפליה בעניין הזה.
יגאל בוזגלו
כבוד היושב ראש, נמצא איתנו נציג משרד החינוך? משרד האוצר נמצא כאן?
פאדי נמור
לאוכלוסיית המבוגרים אני מבקש שעבורם יפתח שוב אולפן לרכישת השפה. בשנים הראשונות כשהיה אולפן האנשים היו בהתלבטויות אם לחזור או להישאר, עד שנת 2003 זה היה. עכשיו האנשים מבקשים ללמוד את השפה מאחר והם מבינים שאין סיכוי להתקדם בעבודה בלי שפה.
היו"ר דני דנון
אני רוצה להפסיק כאן ולבקש את התייחסותו של השר. יש לנו שאלה מקדימה. מבחינת הסמכות היום, איזה משרד ממשלתי נושא באחריות? זה אצלך. זו שאלה חשובה ולא סתם שאלתי אותה.
השר יוסי פלד
הייתי מגדיר יותר אחריות ולא כל כך סמכות. איפה שיש חלוקה בין אחריות לסמכות יש בדרך כלל בעיות, האחריות היא עלי.


אם אתה מבקש שאני אתייחס לכל העניין. מאחר ואנחנו עוסקים בעניין אנשי צד"ל, קודם כל מה שהם יאמרו כאן אני כבר אומר שגם את מה שלא שמעתי הם צודקים. מבחינת הציפיות שלהם הם צודקים במאת האחוזים. מאחר והועדה החשובה הזאת בראשותך אדוני היושב ראש עוסקת בזה, אני חושב שכדאי להיות מצויים בנתונים כמו שהם.


בשנת 2000 עמדו להגיע לכאן 2,000 איש, כשהיתה יציאה מלבנון החלטת הממשלה כהמשך להערכת הצבא שעסק בזה ואחרי זה נס וניתק מגע מהם, מי שטיפל בצד"ל זה היה פיקוד הצפון, הוא דאג למים, אוכל, חינוך, כבישים, בתי חולים, היחידי שהתעסק בזה היה צה"ל. היום נציג צה"ל ניתק מגע וזהו, איננו. אני אומר את זה בצער רב כי שירתתי בארגון הזה כמה עשרות שנים טובות. הערכנו שיגיעו כ- 2,000 איש, אני נתבקשתי חודש לפני הנסיגה לקחת על עצמי לטפל בהם, הערכנו שיגיעו 2,000 איש מאנשי צד"ל, בפועל הגיעו 7,500 איש. איך זה גדל? –כי היו כפריים שנמלטו והיינו אז צריכים לקבל החלטה אם לתת להם להיכנס או לא לתת להם להיכנס. ההחלטה היתה לתת לכל מי שבא להיכנס, זה לא היה פשוט כי לא היינו ערוכים לקליטה כזאת.


כמו שצוין כאן נשארו כ- 2,500 איש, ברחבי העולם התפזרו כ- 1,200 שהם כאלה שהיו להם שארי בשר קרובים מדרגה ראשונה. אף מדינה בעולם לא הסכימה לקבל את אנשי צד"ל. למה? – כי הם לא רצו להסתכסך עם העולם הערבי כאילו הם משתפי פעולה. אני אומר כאילו כי זה באמת כאילו. בניגוד למשת"פים (משתפי הפעולה) הפלסטינאים הם לא היו משת"פים, הם עבדו לאור השמש עם מדים, באופן גלוי, הם הגנו על הבתים שלהם ולא מכרו את נשמתם לאף אחד. הפער בין אלה שנשארו כאן ולבין אלה שהתפזרו בעולם הן אלה שחזרו ללבנון, כל מי שיצא ללבנון קיבל מענק כספי בין 50,000 ל- 70,000 דולר ממדינת ישראל, זה היה לפי גודל המשפחה וכדומה. אגב, במושגים של לבנון זה הרבה מאוד כסף. צריך להיות הוגן עד הסוף, חלק מהכסף לא נשאר אצלם, כשהם חצו את הגבול חקרו אותם ובלבנון כמו בלבנון גם השופט צריך לחיות וגם החיזבאללה צריך לחיות אז היו להם שותפים לכסף שמדינת ישראל נתנה להם. כולם נחקרו, כולם נשפטו, רובם לתקופות מאסר של כלום למעשה, היה גם חלק שישב הרבה זמן. קצין בדרגת אלוף משנה שהחליט לחזור ללבנון נשפט לעשרים שנה ובפועל ישב שנתיים. למה? – שכל אחד יפעיל את דמיונו ויבין, הוא כנראה הגיע עם יותר כסף מאחרים. הוא התחלק עם מי שצריך כמו שצריך ולכן העשרים שנה הפכו לשנתיים.


אני רוצה להגדיר בהגדרה, אנשי צד"ל הם בבעיה מאוד קשה, היא אוכלוסייה מאוד מיוחדת. הם לא עולים חדשים, הם לא ציוניים, הם באו הנה בכורח הנסיבות. יש שני דברים שאני רוצה שאנשי הוועדה ידעו, אני אומר את זה בנוכחות אנשי צד"ל. אגב אני לקחתי אלי למשרד איש צד"ל לעבוד איתי, סעיד יושב כאן, הוא עובד ומקבל משכורת מהממשלה, אבי ליכטר שהוא בעצמו ערביסט מומחה מרכז את הפעילות בנושא אנשי צד"ל.


אני רוצה לומר שני דברים, אנשי צד"ל לא נלחמו בשביל מדינת ישראל אפילו לא דקה אחת, חד וחלק וצריך להגיד את זה כי לפעמים אנחנו מייסרים את עצמנו ואומרים "הם נלחמו בשבילנו ותראו מה אנחנו עושים". הם לא נלחמו בשבילנו אפילו לא דקה אחת. היו 250,000 תושבים באזור הביטחון, הם החליטו שצריך לשמור על הבתים שלהם, לתת לילדים שלהם ללכת לבתי ספר, לחיות. אז הוקם צד"ל בעזרתו של צה"ל - מפגש אינטרסים - הם רצו להגן על הבתים שלהם, אנחנו על הבתים של צפון מדינת ישראל - מפגש אינטרסים. כשיצאנו מלבנון הם אמרו שאם הם יישארו שם מה יהיה עליהם. לכן נוצרה כאן מחויבות מוסרית של מדינת ישראל לטפל בהם כמו שצריך.


שנית, אם אתם שואלים אותי מה אימא מדינת ישראל עשתה בשביל אנשי צד"ל, היא עשתה הרבה מאוד ולא מספיק. מדינת ישראל עשתה הרבה מאוד ואני לא מכיר אף אוכלוסייה, לא חשוב כמה, אין אוכלוסייה אחת, עולים חדשים לא עולים חדשים, שבמשך אחת עשרה שנה משלמים להם שכר דירה. עכשיו כל שנה זה מאבק עם האוצר, את האוצר אתה מכיר כמוני, זה רפקלס מותנה, אתה אומר על משהו כן הוא מיד אומר לא ורק לאחר מכן הוא בודק. זה רפלקס מונתה של האוצר, כל שנה יש את המאבק הזה, ארבע שנים זה כבר מאבק. עוד לפני שהייתי שר בממשלה כל שנה היה מאבק שלא יופסק שכר הדירה, שכר הדירה הוא מדורג, בזמנו זה היה 500-600 דולר, זה הרבה יותר כסף ממה שמקבלים היום, היום איש צד"ל מקבל כמו כל יהודי שמגיעה לו השתתפות בשכר הדירה. זו ההסכמה שהצלחתי להגיע איתה עם משרד האוצר.


קרה כאן דבר טרגי וצריך לומר את האמת, בשנתיים הראשונות מי שטיפל בהם זה המנב"ס (מנהלת בטחונית לסיוע) , מה שאומר שאנשי צד"ל - - -
היו"ר דני דנון
בכולם?
השר יוסי פלד
בכולם. כשאנשי צד"ל אומרים משרד הביטחון – מנב"ס, מנב"ס זה לא משרד הביטחון וזה שירות הביטחון הכללי שיש לו מנהלת שיקום שעושה עבודה יוצאת מהכלל. היה סגן שר, אני לא אגיד את שמו משום שהוא כבר לא בחיים, הוא קיבל את הטיפול על עצמו כי לא היה לו מה לעשות, הוא קיבל על עצמו לטפל באנשי צד"ל, הוא הביא החלטה לממשלה מבלי להביא לא אותי, לא את אנשי מנב"ס, לחלק את הקבוצה הזאת לשניים. אז לקחו שליש שהמשיכו להיות מטופלים במנב"ס ושני שליש העבירו למשרד לקליטת העלייה. תפיסת העולם אמרה "אנחנו ציונים, נעשה אותם ציוניים" הם הועברו למשרד הקליטה אבל הם לא עולים חדשים. כשנמאס למשרד הקליטה לטפל בהם, את זה לא ציינו אנשי צד"ל, הם הועברו למשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. תשאל אותי עכשיו למה? – אין לי מושג. הם היו שנתיים-שלוש במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה למה? – ככה. אני גם כאזרח מהשורה המשכתי לטפל בהם כי חשבתי שצריך לעזור להם עד כמה שאפשר.


אני רוצה שתדעו גם מה מדינת ישראל לא עשתה ומה מדינת ישראל כן עשתה. היתה החלטה שעברה בכנסת, חוקק חוק צד"ל, מה שהיה חסר בחוק ואני מצטער שהסכמתי על זה, היה חסר בו נושא הדיור. כיצחק הרצוג היה חבר כנסת והחליט להעביר את בחוק נלחמתי בזה והגעתי לוועדת הכנסת כאזרח, הוא ביקש ממני שאני אפסיק את המלחמה כי אחרת החוק לא יעבור ואמר שאת נושא הדיור נסדר עם הזמן. עם הזמן זה לא הסתדר. בתוך החוק הזה היו גם שני דברים, היה מענק של 30,000 שקל שכל משפחה קיבלה ללא קשר לוותק, דרגה - - -
היו"ר דני דנון
זה בוצע?
השר יוסי פלד
זה בוצע וזה שולם. זה חולק שנתיים, אם אני טועה בסכום אז זה 28,000 ולא 30,000. שנית, הם קיבלו פיצויים, אנשי צד"ל קיבלו פיצויים, אבל כאן זה לא אחיד לכולם, זה נקבע לפי דרגה, ותק, זמן שירות - - -
היו"ר דני דנון
מה ההיקפים של הפיצויים במינימום ובמקסימום?
השר יוסי פלד
המינימום זה למי ששירת בצבא שנתיים-שלוש, הסכום הוא 2,000-3,000 שקל ומי ששירת 20 שנה בצבא יכול להגיע גם ל- 180,000-200,000 שקל.
קריאה
זה לפי המשכורת האחרונה?
פאדי נמור
שלוש משכורות עבור כל שנה של שנת שירות.
בן הילף
סליחה, אני ממשרד הביטחון, שמי בן הילף ומטפל בדיוק בנושא הזה עליו אתם מדברים, אותם מענקים שאנחנו מעבירים אליהם חודש בחודשו, - - -
השר יוסי פלד
זה לא מענקים.
בן הילף
אנחנו קוראים לזה 'מענקי הוקרה', כך קבע החוק, החוק קורא לו 'מענקי הוקרה'.
השר יוסי פלד
'מענק הוקרה' היה 30,000 שקל, זה היה המענק הראשון שהם קיבלו, מה שהם מקבלים כרגע, אז זה היה אחיד לכל המשפחות. אני לא יודע מתי אתה הגעת לשם, אני הגעתי במאי 2000 ואתה עדיין לא נולדת אז, אני ממאי 2000 ויכול להיות שאתה מלווה שנתיים-שלוש ואולי שנה, אני לא יודע כמה. כשחוקק בכנסת החוק אמר 'מענק הוקרה' חד פעמי בסכום של 30,000 שקל ולאחר מכן פיצויים לפי דרגה, ותק וכדומה. זה מה שהם מקבלים היום.
בן הילף
מאחר ואני מחזיק את החוק, בכל מקרה מבחינת המינוח החוק קובע שמדובר ב'מענקי הוקרה'.
השר יוסי פלד
אז מה הבעיה?
בן הילף
אני רק מציין שזה המינוח.
השר יוסי פלד
אתה מדבר איתי על מינוח ואני רוצה לדבר על תכל'ס. אתה מדבר על מינוח ואני על התכלית, כשאני אטעה במינוח אתה תגיד ואני אמשיך בתכלית. תקרא לזה תוספת סוס טרויאני ורק שהכסף יגיע, איזה כותרת שאתה רוצה תן לזה, לי לא איכפת מהי הכותרת. עזוב, יש כסף או אין כסף? ואתה תקרא לזה איך שאתה רוצה.


היה את המענק בסכום של 30,000 שקל ויש את הפיצויים שמוענקים. שתדע שהאוצר בא עם החלטה שאת הפיצויים האלה, אתה לקחת את הפיצויים ומפזר אותם בין עשר לחמש עשרה שנה. תבינו שהנמוכים של 5,000 או 10,000 שקל היו מקבלים 80 שקל לחודש, 200 שקל לחודש. הצלחתי, אני אומר את זה בבושה גדולה, הצלחתי אחרי מלחמה גדולה שאת העשרים או החמש עשרה שנה להפוך לשמונה שנים. כלומר כל סכום שמגיע לאדם מתחלק לשמונה שנים. זה היה מאבק לא פשוט.


דבר נוסף, אמרתי לכם שהתפזרו בעולם כ- 1,200-1,3000 איש בעולם, המדינה היחידה שקיבלה את אנשי צד"ל היא גרמניה. ביום אחד טסו ממדינת ישראל 600 לבנונים לגרמניה. טסו 600 לבנונים לגרמניה. אני רוצה שתדעו שהמצב כאן כל כך רע, הוא רע שחצי מהם חזרו לארץ "בגלל מזג האוויר", חצי מהם חזרו לארץ "בגלל מזג האוויר". לפני שנה כדומה, משרד החינוך לא סידר קייטנה לילדי צד"ל, אז הלכנו ולקטנו כסף כמו עניים בפתח מהמשרד הזה 30,000 שקל ומזה 50,000 שקל והצלחנו לסדר קייטנות לילדי צד"ל בקריית שמונה, נהריה, חיפה וגם טבריה. אני בא עכשיו מדיון שאמרו לי שאין קייטנות לילדי צד"ל, אמרתי "לא יקום ולא יהיה", אז זה יעלה 200,000 שקל שיעלה 200,000 שקל למי שצריך ויהיו קייטנות לילדי צד"ל. הם לומדים באותם בתי ספר אבל אין כסף להורים לשלם ולכן אין קייטנות לילדי צד"ל. תהיינה קייטנות לילדי צד"ל ולא יעזור שום דבר. אני מתחייב כאן - - -
קלוד איברהים
אגב אישרו אתמול לשבעה ילדים ששייכים למנב"ס.
השר יוסי פלד
הדבר החמור ביותר אם שואלים אותי, באמת זו החלוקה של שתי הקבוצות, כאן זה מתחיל. למה זה מקור כל הרע? –ראשית זה אי שוויון. אח נמצא במנב"ס אחיו או אחותו נמצאים במשרד לקליטת העולים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, עכשיו אני אחראי לטפל בהם. יש שם אי צדק מוחלט, במנב"ס הטיפול הוא למופת. מנב"ס זו מנהלת השיקום של שירות הבטחון הכללי. במנב"ס התחיל תהליך של קניית דירות, כן קניית דירות. יש כבר 70 משפחות שמדינת ישראל קנתה להם דירות, קנתה, זה מצוין כי אני באמת חושב שזו אוכלוסייה ייחודית, אבל כשיגמרו ה- 200 משפחות של מנב"ס יישארו עוד 400 משפחות שהם לא מנב"ס, כעת אני עושה מאבק כדי שבמשרד האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון הם יכנסו לקריטריונים של רכישת דירות. אני ממש בהתחלתו של הסכמות והבנות עם משרד האוצר, זה ממש קשה להתעסק עם משרד האוצר, החיזבאללה הרבה יותר קל.
קריאה
הם לא כאן.
השר יוסי פלד
גם החיזבאללה לא פה, אני מקווה. אני אומר לכם שקשה לנהל איתם את המאבק הזה אבל אני יכול להגיד לכם שאנחנו בתחילתו של תהליך שלפחות שלב א' של 20-30 משפחות לא מנב"ס להן עניין הדיור הולך להיפתר.


הדבר הנוסף שמאוד מעסיק זה עניין התעסוקה. ממשלת ישראל בשנת 2002-2003-2004 החליטה החלטה שכל החברות הממשלתיות, כל החברות הממשלתיות תקבלנה עשרה, עשרים עובדים גם אם זה לא כלכלי כדי לעזור לחברים האלה שלנו להשתלב בחברה הישראלית ולהשתקם. חוץ מחברת חשמל שקלטה 50 עובדים אף חברה ממשלתית לא קלטה חצי עובד. ניסינו לשלב אותם במשמר הגבול, ניסינו לשלב אותם בכל מיני מקומות ואף אחד לא קלט. לכן חלק מהם תפסו יוזמה ופתחו עסקים, חלקם הצליחו, חלקם נפלו, חלקם הסתבכו. עכשיו אנחנו עומדים לסיים מכרז לפתיחת מרכז הכשרה מקצועית שיישב בנהריה. האנשים האלה למרות שהם כבר אחת עשרה שנה בארץ, אבל מגיל שש עשרה עד שהם הגיעו לכאן הם החזיקו נשק והרגו מחבלים וזה המקצוע שלהם.

החלפת היושב ראש – היו"ר רוברט טיבייב
היו"ר רוברט טיבייב
אז כנראה אנחנו לא יודעים להשתמש בהם.
השר יוסי פלד
אל תתחיל כמו אותו סגן שר שיום אחד בא אלי ואמר לי "אתה לא מבין את מדיניות הממשלה", אז הייתי סתם אזרח, אמרתי לו "תסביר לי", אמר לי "אסור לתת לצד"ל לחזו לבנון ואסור לתת להם לצאת לחוץ לארץ", שאלתי "למה" "צריך לאמן אותם כאן ולשלוח אותם להילחם בסורים". אני התהפכתי בכיסא אחורה, אני מקווה שלא לזה התכוונת. צריך לעשות מה שטוב להם כדי שיוכלו לגדל ילדים ושיוכלו להתפרנס בכבוד, שיהיה להם מקום לגור ושיהיה להם אוכל לאכול.


אנחנו מקימים עכשיו את המרכז הכשרה. אגב במכרז לפני שאני קיבלתי את הטיפול בו, היה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה וכדי לא לסרבל את התהליכים השארנו עכשיו את המכרז. היה מכרז לפני שבעה-שמונה חודשים, כל החברות שנגשו נכשלו כי הן לא עמדו בקריטריונים.


אגב, אנחנו מדברים על אנשי צד"ל, בארץ נמצאים כמה עשרות לבנונים שאינם אנשי צד"ל, הם פשוט נכלאו כאן שלא מרצונם, עבדו בבתי מלון בהרצליה, עבדו באולמות ברמלה, עבדו במסעדה בתל אביב, יצא צה"ל מלבנון במאי 2005- נסגר הגבול, הם תקועים כאן, בלתי מזוהים, בלי תעודות זהות, אנשים ללא זהות. פתרנו את זה סוף סוף עם משרד הפנים ואישרו כעת 25 תעודות שהן לא תעודות זהות, למרבית מאנשי צד"ל יש היום תעודות זהות ודרכון ישראלי, זה תושב ארעי ב-1, אבל אני מניח שזה שלב א' ונצליח לפתור את שלב ב', יש כמה עשרות כאלה ואני לא בטוח שאני יודע על כולם.


לסיכום דבריי, אני מאוד אשמח אם מהוועדה הזאת יצא שאנשי צד"ל כולם יחזרו לטיפול של מנב"ס, הלוואי שזה יקרה כי אז זה יפתור 80% מהבעיות.
רוברט טיבייב
זה מה שאתה ממליץ כבוד השר.
השר יוסי פלד
זה מה שהמלצתי ב-2002, אני התנגדתי להחלטה של יורי שטרן עליו השלום, הוא הוביל את המהלך הזה בממשלה, אני ממליץ על זה אתמול, מחר. אני אומר חד משמעית אם אנשי צד"ל שהיום לא במנב"ס חוזרים להיות מטופלים על ידי מנב"ס אז 80% מהבעיות נפתרו מבלי שעשית דבר. אני אומר שסדר העדיפות של אנשי צד"ל בעיניי, יכול להיות שהם חושבים אחרת, אני את מרבית האנרגיות שיש לי משקיע בנושא הדיור. קודם כל דיור ולכן עשיתי את המאבק עם משרד האוצר. לדעתי הצלחנו עכשיו לדעתי עם 30 משפחות, לא הודענו על כך אבל זה לקראת סגירה. נושא הדיור הוא הדבר הראשון.


הנושא השני בחשיבותו הוא התעסוקה, כמובן החינוך שקל יותר לפתור אותו, יש בעיות עם הקייטנה ואפשר לפתור את זה, שילוב ילדים אפשר לפתור. דיור ותעסוקה אלה הן עיקר הבעיות שלהם. אם אתה תצליח להעביר החלטה שכל צד"ל חוזר למנב"ס, מה שלא יקרה והלוואי ואני טועה, 80% מהבעיות תיפתרנה.
היו"ר רוברט טיבייב
תודה כבוד השר, תודה רבה ולפני שאני אמסור את רשות הדיבור לחברי דורון אביטל אני רוצה להתייחס לכמה מילים - - -
השר יוסי פלד
סליחה, ברשותך אני רוצה להוסיף, יש גם בעיה בהשכלה הגבוהה, יש בעיה. הלכתי לכל האוניברסיטאות, בחיפה הצלחנו להסדיר שלוש מלגות, הכוונה למלגות ללימודים חינם במכללה בחיפה, באוניברסיטת חיפה ובתל אביב נכשלתי בעניין הזה. ננדנד שוב ואולי נצליח ששלוש פה ואולי שלוש שם ועוד שלוש שם, אלו עשרה תלמידים שלא משלמים.
היו"ר רוברט טיבייב
תודה כבוד השר, שוב לפני שאני אתן את רשות הדיבור לדורון אביטל אני רוצה להתייחס לכמה דברים. לא הייתי כאן מתחילת הישיבה ולכן קשה לי לתפוס את רוח הדברים. ראשית ברגשתי הפנימית יש לי מקום לאנשי צד"ל, אני בעצמי בארץ משנת 1994, קצין בצבא האדום בדרגת סרן קשר, אני פחות או יותר מבין את הרגשתכם, אני בארץ שש עשרה- שבע עשרה שנה, קצת יותר מכם. אני מבין את הסוגיה ואת הבעייתיות. בעניין הזה כל מה שהשר יוסי פלד, אגב זה סטאלין, לא לפרוטוקול - - -
השר יוסי פלד
זה השם שלי ברוסית.
היו"ר רוברט טיבייב
פלד ברוסית זה סטאלין. כל מה שהוא יצטרך בנושאים האלה אני מוכן להתייצב ולהיות החייל שלו בכבוד רב, אם יש אפשרות לטפל בנושאים האלה אני מוכן. כעת אני מעביר את זכות הדיבור לחברי דורון אביטל, בבקשה.
דורון אביטל
שלום, למי שלא מכיר אותי, אני חבר כנסת צעיר בקדימה - כמה חודשים, כשהסתכלתי בלוח הוועדות וראיתי שיש את הדיון הזה בנושא צד"ל וראיתי שכבוד השר, האלוף פיקוד צפון לשעבר מגיע חשבתי שאני אהיה כאן. כבר כאזרח ראיתי את הטיפול והיה ברור בפרספקטיבה של אזרח שכיוסי פלד מטפל בנושא של צד"ל אז כנראה יש כתובת לצד"ל ואולי כנראה ישנן בעיות טכניות - - -
היו"ר רוברט טיבייב
הלוואי ויהיה לו כוח כמו לסטאלין.
דורון אביטל
כשהשר מציע אז סביר.


הסיבה העיקרית שאני פה היא שהייתי בעברי צנחן, אני זוכר את השנים במיוחד 1977-1982 שזו התקופה שהייתי בצנחנים, אחר כך עברתי ליחידה אחרת, את השנים במארג' עיון, את השנים עם אנשי צד"ל. כמובן שהיה שם מפגש אינטרסים משותף, אבל זה לא משנה כהוא זה שהם היו בעלי ברית, בכל מקום ובטח במזרח התיכון בעלי ברית צריכים לכבד אחד את השני ולעמוד בהתחייבויות ארוכות הטווח. במובן הזה זה מבחן עליון למדינת ישראל לעמוד במחויבויות שלה מול בעלי הברית שלה שלחמו איתנו כתף מול כתף. אני אשמח שבכנסת, למרות שאני לא חבר בוועדה הזאת, לעזור בכל רגע שעזרתי תידרש. תודה.
היו"ר רוברט טיבייב
תודה. נציג משרד הקליטה, בבקשה.
עמרי אינגבר
תודה. אני טפלתי במשרד לקליטת העלייה בחלק מהתקופה כשהמשרד היה אחראי - - -
השר יוסי פלד
הוא שירת בלבנון.
עמרי אינגבר
שרתתי תחת פיקודו של יוסי פלד, הייתי קצין אג"ם במשך שלוש שנים כשיוסי היה אלוף הפיקוד. כשהייתה החלטת ממשלה לחלוקת אנשי צד"ל לשתי קבוצות זה הוטל על משרד לקליטת העלייה והוקמה המנהלת - -
היו"ר רוברט טיבייב
אתה מתכוון לשליש ולשני שליש.
עמרי אינגבר
כן. הוקמה מנהלת במשרד לקליטת העלייה, אחרי מספר דיונים עם משרד האוצר - - -
השר יוסי פלד
בתקופת יולי אדלשטיין.
עמרי אינגבר
הייתה מנהלת גדולה מאוד, שלושים איש, גם תקציבים עמדו לרשותה, רק שהמנהלת הזאת הייתה תקפה למשך שנתיים בלבד. בשנתיים האלה הצלחנו בפעילות, כלומר אותם רכזי שטח שלנו עבדו עם כל משפחה ומשפחה וניסו לקדם אותה הן מבחינת תעסוקה, חינוך, דיור, הלכו איתה יד ביד לכל המוסדות. פחות או יותר בסגנון של מנב"ס, לא באיכות של מנב"ס כי הכול מושפע מתקציבים. בהחלט היה טיפול די מאסיבי שאחרי שנתיים התקציב נגמר והמנהלת פורקה. נשארו לנו שישה - - -
השר יוסי פלד
אבל צד"ל נשאר.
עמרי אינגבר
צד"ל נשאר. גם האחריות של משרד לקליטת העלייה נשארה אז. נשארו לנו שישה רכזים אזוריים, אחד בטבריה, אחד בקריית שמונה, שניים בנהריה, אחד בחיפה ועובדת סוציאלית. אני בנוסף על תפקידי התנדבתי להיות אחראי על הגוף הזה ולנסות לדחוף ברמה המשרדית את הנושא הזה. המשכנו לעזור בתחום סבסוד העסקה, כלומר כל מי שנמצאה לו עבודה קיבל מאיתנו לחשבון הבנק תוספת כסף למשכורת, הוא הראה תלוש שכר ואנחנו הוספנו לו עוד כסף כדי לעודד את הרצון לצאת לעבודה.


עסקנו גם בהכשרות ובקורסים, שלחנו אנשים לקורסים במסגרת הכללית של תקציבי מהמשרד לקליטת העלייה וגם בקליטה בקהילה, בהתקשרויות בינינו לבין הרשויות עסקנו במימון הפעילות הקהילתית. גם זה נגמר על פי החלטת ממשלה, התקציב הכספי שלנו נגמר ב- 31 במרץ 2006 ואנחנו היינו אמורים לפטר את כל ששת האנשים שנשארו אצלנו ולסגור את העסק. החלטת מנכ"לית משרד לקליטת העלייה דאז הייתה להשאיר את זה עד סוף השנה, בינתיים בשנת 2006 היתה המלחמה - - -
היו"ר רוברט טיבייב
סליחה, נכון להיום יש למשרד לקליטת העלייה כלים?
עמרי אינגבר
אין כלים, האנשים פורקו, מה-1 בינואר 2007 אין אף אחד.
השר יוסי פלד
המשרד לקליטת עלייה לא מטפל בהם.
עמרי אינגבר
אין אף אחד שמטפל בהם. לא מטפלים בהם, יש החלטת ממשלה להעביר את הטיפול למשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה מתוך הראיה, מכיוון שהתעלמו מנושא הדיור - - -
היו"ר רוברט טיבייב
נמצא כאן נציג משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה?
חנה גורדון
הוזמן אבל לא הסתייע.
עמרי אינגבר
התעלמו מנושא הדיור ואמרו שאם נשים בצד את נושא הדיור הבעיה היא רק בתעסוקה, אז שמשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה יטפל בזה. כל התקציבים לא נמשכו, תקנות תקציביות נעלמו, האנשים פוטרו ב- 31 בדצמבר 2006 ומאותה שנה אנחנו לא מטפלים ביוצאי צד"ל בכלל.
היו"ר רוברט טיבייב
תודה. בארי הולצמן בבקשה. תציין את המשרד שאתה מייצג
בארי הולצמן
אני לא מיצג משרד, אני יושב כאן בשני כובעים, כובע של אזרח שאכפת לו וכובע פקיד משרד ראש הממשלה לשעבר בשנת 2000, שליח של מנכ"ל משרד ראש הממשלה בשנת 2006 –מלחמת לבנון השניה. זה הרקע שלי לעניין.


אין לי מה להוסיף לדבריו של פאדי נמור, אני מכיר אותו שנים, אני סומך על האמינות שלו ועל הנתונים שהוא מסר ואם תצטרכו אני מניח שהוא יכול לספק נתונים נוספים. אני גם תומך בכל מה שאמר השר יוסי פלד במיוחד במשפט "מדינת ישראל עשתה הרבה אבל לא מספיק". על הלא מספיק הזה לא צריך להרחיב את הדיבור כי זה נאמר כאן.


אני רוצה לתאר בקצרה פעולה של אנשים מתנדבים שעושים בצפון ונחלצים לפתרון בעיות כאלה ואחרות, שוטפות שעולות ולא ניתנות לפתרון במתווה שאנחנו מכירים בפעולת משרדי הממשלה עם כל המגבלות שלהם, במהירות התגובה, ברמת האכפתיות, ברמת הקשר האישי בשטח, ברמת היכולת לתת פתרונות. הבקשה שלי מכל מה שנאמר כאן וכדי לא לחזור על דברים שאנשים אחרים אמרו, אני מציע שהוועדה תקבע חבר כנסת כאיש קשר לפניות שוטפות, קטנות, אישיות, פרטניות של אנשי צד"ל. לחלופין שהיא תמנה או תממן או תדאג למימון אנשים מתנדבים שנותנים את הזמן שלהם ולפעמים אין להם את האמצעים לתת לפתרון בעיות.


עלה לתקשורת בצורה מאוד מבישה נושא של איש צד"ל אחד שלמעשה נזרק לרחוב בתחילת החורף, נשאר ללא דיור - - -

יגאל בוזגלו


לא רוצים להגיע לפרט אחד, לפתור את כל הבעיות. זה לא המסר.
בארי הולצמן
אני מעלה את כל הבעיות כדי להמחיש את מה שאני מציע.
יגאל בוזגלו
זה לא המסר, המסר הוא פתרון כולל.
בארי הולצמן
אמרתי שזה בנוסף ושאני לא רוצה לחזור על מה שאחרים אמרו, זה לא מהרגלי העבודה שלי. אני מנסה להגיד שישנה פעילות שהיא פתרון מהיר, זריז, עם הרבה אכפתיות, עם הרבה עזרה כדי לחפות על בעיות מובנות של פעילות משרדי ממשלה. להערכתי אין לזה תחליף לא להיום ולא לשנים הקרובות. הממשלה, ציין כאן השר יוסי פלד, נתנו פתרון דיור שאני לא מזלזל בו, אבל לשלושים משפחות ומה עם כל השאר? יש הרבה בעיות והעובדה שהאיש הזה לא גר ברחוב, אני חוזר על הדוגמה הזאת, זאת תודות לפעולת התנדבות שגם אבי ליכטר עוזרו של השר יוסי פלד שלוחו, יודע על מה אני מדבר, האיש יצא מהרחוב וכרגע נמצא בדירה, אשתו נשלחה לקנדה לטיפול רפואי ולהתאחד עם בני משפחה. אני מביא את זה כדוגמה לחשיבות של הטיפול הלא פורמאלי שלפעמים יעיל וסותם חורים - - -
היו"ר רוברט טיבייב
אני מציע לא להתייחס למקרים, אלו מקרים חשובים ואני מסכים בהחלט, אנחנו לא יכולים לטפל בכל נקודה ונקודה.
בארי הולצמן
לא ביקשתי את זה, ביקשתי בהכללה איש קשר שיהיה כתובת. זה אחרת מאיש מתנדב מטעם עצמו שפונה - - -
היו"ר רוברט טיבייב
יש לנו שר.
בארי הולצמן
השר הזה זכה פעמיים לביקור שלי, בסדר? אני עדיין עומד על מה שאני אומר. הפניה שלי הייתה גם לחבר כנסת - - -
היו"ר רוברט טיבייב
אני אומר לך באחריות, אני לא בטוח שחבר כנסת יכול לטפל בבעיות יותר טוב מהשר יוסי פלד, באופן אישי אני מכבד אותו, יש לו גם כלים, לחברי הכנסת אין כלים.
בארי הולצמן
מעולם לא זלזלתי ואני מכיר את מגבלות השר, הוא אמר בעצמו שהוא לא זכה להגיע למה שהוא רצה. אני מתייחס בדיוק לנקודה הזאת ואולי אבי ליכטר יוכל להתייחס לזה, הוא יודע שהוא פנה אלי לתת פתרון זמני עד שהשר יצליח בפעולתו. זו בדיוק הנקודה שיכולה לשפר בפעמים רבות ולפתור את המצוקה שפאדי נמור דיבר כאן בכללותה.
היו"ר רוברט טיבייב
תודה. נציג משרד הביטחון בבקשה.
בן הילף
תודה. אנחנו כמשרד הביטחון הממונה על המענקים לאנשי צד"ל, אנחנו מעניקים את אותם מענקי הוקרה שעומדים להסתיים בסוף שנת 2012. הוחלט בתקנות שאותה פריסה של המענקים שאנחנו מעניקים לאנשי צד"ל תהייה עד סוף שנת 2012 לרובם, חלק יישארו גם אחר כך. אני חייב להגיד ולהתייחס מה יהיה אחרי 2012, כי זה סכום כסף שאנחנו נותנים, אנשים מתרגלים כמו כולנו לתוספות שכר, גם הם התרגלו ואנחנו צריכים לחשוב גם על היום שאחרי 2012. גם זו נקודה שחשוב לעלות כאן בדיון.
היו"ר רוברט טיבייב
תודה. שרית מוראי בבקשה.
שרית מוראי
אני נציגה של המוסד לביטוח לאומי. שרית מוראי מנהלת את 'הקרן למפעלים מיוחדים', שהיא חלק מהאגף לפיתוח שירותים מיוחדים. בגדול אנחנו עוזרים בנושא של שדרוג - - -
היו"ר רוברט טיבייב
אתם מכירים בהם?
שרית מוראי
אנחנו לא מכירים ואני אסביר. אנחנו פרסמנו קול קורא בשנת 2010 בנושא של תעסוקה צעירים, זה מתקשר לנושא התעסוקה שהשר דיבר - - -
היו"ר רוברט טיבייב
למה המוסד לביטוח לאומי לא מכיר בהם?
קריאה
היא מספרת משהו שהוא מעבר.
שרית מוראי
עיריית קריית שמונה ביוזמתה יחד עם פאדי נומר פנו למוסד לביטוח לאומי על מנת לפתח פרויקט מיוחד בנושא של תעסוקת צעירים מקרב האוכלוסייה. התכנית הזאת התקדמה במוסד לביטוח לאומי, יש כבר את אישורו של השר בסכום של 300,000 שקל לנושא הזה למשך שנתיים.
השר יוסי פלד
60%.
שרית מוראי
60%. יש כאן בקשה מהרשות המומית לתוספת של 40%, מועצת המוסד לביטוח לאומי - - -
היו"ר רוברט טיבייב
מרשות קריית שמונה?
שרית מוראי
נכון. מועצת המוסד לביטוח לאומי מעוניינת להרחיב את התכנית הזאת לשלושה-ארבעה ישובים אחרים שיש בהם ריכוז של משפחות.
השר יוסי פלד
גברתי, הריכוז הכי גדול זה בנהריה, 50% מכל אנשי צד"ל גרים בנהריה -300 משפחות.
שרית מוראי
אנחנו מאוד נשמח לשיתוף פעולה עם כל הגופים שדיברו כאן לגבי ה- 40% החסרים.
השר יוסי פלד
אני מודה לך, אני לא ידעתי על זה וחבל.
שרית מוראי
אני יודעת שהיתה פניה אליך מקרית שמונה בעניין הזה.
השר יוסי פלד
גברתי, אני לא אמרתי שלא פנו אלי, אני במסגרת המגבלות שלי לא ידעתי מזה, אולי שכחתי מזה. כעת למדתי את זה. אני מבטיח לך שאנשי יפנו אליך - - -
היו"ר רוברט טיבייב
לא רק אליה, גם לוועדה.
יגאל בוזגלו
אדוני השר, אני יידעתי באופן אישי את האנשים שלך.
השר יוסי פלד
אני לא מאשים אף אחד, אני אשם, מה אתם מתנצלים כולכם. אני לא ידעתי, אני לא בסדר. עכשיו למדתי ואני כבר אומר לך שלא אסכים שזה יהיה בקריית שמונה ולא בנהריה, אני אסכים רק כשזה יהיה בכל המקומות.
שרית מוראי
מצוין.
השר יוסי פלד
עכשיו אתם מצטערים שעדכנתם אותי.
היו"ר רוברט טיבייב
אנחנו מוכרחים לסיים. יש למישהו מה להוסיף. בבקשה.
קלוד איברהים
צד"ל הוא הכתובת, בגדול צד"ל הוא הכתובת, אבל אם תראה מי מאנשי צד"ל מטופל אתה תראה שכל האנשים מטופלים חוץ מאנשי צד"ל. למה אני אומר את זה? – צד"ל היה מחולק לכמה חלקים, יש את החיילים, יש את הקצינים, יש את המשפחות החללים, יש את הנכים ויש את מנגנון הביטחון. אם תיקח את המנב"סים - - -
השר יוסי פלד
מה קורה עם הנכים?
קלוד איברהים
האנשים מטופלים במאה אחוז.
השר יוסי פלד
כדאי שתדעו ש יש 64 נכי צד"ל, השר בנימין בן אליעזר שהיה שר הביטחון, אני אומר את זה לזכותו, אמרתי לו " יש את נכי צד"ל ויש נכים קשים מביניהם, יש נכים שצריכים לפנות לאגף השיקום של משרד הביטחון כמו נכי צה"ל". אני אומר לזכותו של בנימין בן אליעזר שלקח לו זמן קצר מאוד. היום לשמחתי במשך שנים רבות נכי צד"ל, מותר להגיד גם משהו טוב, נכי צד"ל מטופלים כמו נכי צה"ל.
קלוד איברהים
זה בדיוק מה שאני אומר, הנכים מטופלים כמו שצריך, הקצינים בדרגות הגבוהות מטופלים כמו שצריך, אנשי מנגנון הביטחון כמו שצריך, משפחות חללי צד"ל, לא הרבה נכנסו לכאן, אבל יש כמה משפחות וטיפלו בהם כמו שצריך, חוץ מהחיילים שהם הצד"ל שהם זרוקים.
פאדי נמור
אני רוצה להוסיף בנוגע ל'מענק ההוקרה' או הפיצויים, זה גרם לנו נזק למרות שאנחנו מקבלים אותו, זו טעות. רוב האוכלוסייה שלנו זקוק להנחות בארנונה או בקבלת השלמת הכנסה ודברים דומים, כשמבקשים מהם מסמכים דף חשבון למשל מופיע בדף החשבון שיש להם הכנסה והם לא מבינים מה זה, אם הם מקבלים משכורת, אבל המענק הוא הכנסה, זאת לא משכורת. מונעים איתנו את הטיפול של הרווחה, של המוסד לביטוח לאומי וגם של מחלקת הגבייה בעירייה בגלל המענק. אנחנו מבקשים מהם להוציא מכתב ולהודיע למוסדות שזו לא משכורת.


אני רוצה להזכיר לכם אנשי החוק, נחקק בכנסת חוק בשנת 2003 או 2004 ויש חלק מהסעיפים שבוצעו טוב, למשל קבלת אזרחות למי שרוצה, אבל יש סעיפים שבוצעו באופן חלקי כמו הנפקת תעודת איש צד"ל, אבל היא ללא הטבות. אם תסתכל על התעודה הזאת לא תמצא שום הטבה כנגד התעודה הזאת. יש סעיף, אני חושב התשיעי, שמבקש מהממשלה פתרונות דיור, אבל הסעיף הוא כללי ולא מגדיר זמן ולא קובע תקציבים. לכן, אני מבקש תיקון לחוק הזה שיגביל את הזמן לממשלה ושיקצו לנו תקציבים לדברים האלה.


משפט אחרון, נמצא כאן נציג המשרד לקליטת העלייה, לנו יש בעיה עם זה, כשהיינו מטופלים על ידי המשרד לקליטת העלייה קיבלנו תעודות עולה חדש או תעודת זכאות, יש אנשים רבים שקיבלו את ההכרה הזאת במצב משפחתי מסוים, אבל המשפחתי שלהם השתנה, כמו למשל רווקים שהתחתנו ונולדו להם ילדם והם מבקשים לשנות את הסטאטוס, אבל כתובת של המשרד שיכול לשנות את הסטאטוס- - -
עמרי אינגבר
זה לא קשור למשרד, יש לך תעודת זהות כמו כל אזרח, לך לשנות את זה.
פאדי נומר
יש לנו משפחות שלא חתמו על מסמכים של המשרד לקליטת העלייה והם לא קיבלו - - -
היו"ר רוברט טיבייב
למה הם לא חתמו?
פאדי נומר
הם התנגדו מאחר ואנחנו התנגדנו לכך.
השר יוסי פלד
זו קבוצה שהחליטה שהיא לא חותמת כי הם רוצים דבר אחר, כל אחד אחראי על עצמו.
סעיד גטאס
אני יכול לומר מילה בתור איש צד"ל ולא כעובד משרד ראש הממשלה. מדינת ישראל מבזבזת הרבה כסף, היא מוציאה הרבה כסף, אנחנו מבקשים עכשיו מחבר הכנסת המכובד לעזור לנו להתמקד בהקצאת כספים לדיור לאנשי צד"ל, דיור, שוב דיור ושוב דיור. הבעיה שלנו היא הדיור ואחר כך תיפתרנה כל הבעיות. אם הכנסת - - -
היו"ר רוברט טיבייב
רבותי אני רוצה שתבינו, בעיית הדיור היא לא רק של אנשי צד"ל, אני חושב שלחצי מעם ישראל יש בעיה בעניין הדיור.
סעיד גאטס
לעזור לנו, לעזור לשר לעשות מלחמה כדי שכולם יחזרו לטיפול מנב"ס, אז לא תהייה בעיה.
היו"ר רוברט טיבייב
אני מצטרף למאבק שלכם. כל מה שתלוי בי ובוועדה אני בטוח שנעזור גם לכבוד השר.


אנחנו מגיעים לסיכום הדיון. אבקש ממנהלת הוועדה להקריא את סיכום הוועדה. בבקשה.
דנה גורדון
וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מצדיעה לאנשי צד"ל על תרומתם למען מדינת ישראל. הליך קליטתן של משפחות צד"ל לא הסתיים.


הוועדה קוראת למשרד לקליטת העלייה לחדש אולפן בוגרים ופעילות תרבות.


הוועדה קוראת למשרד ראש הממשלה להתחשב במשוחררי צד"ל כמשוחררי צה"ל, לסייע בהכשרה מקצועית ותרבות הפנאי. בעיית הדיור היא העיקרית ויש למצוא לה פתרון קבוע.


הוועדה קוראת להקמת צוות בדיקה שיכלול נציג משרד האוצר, החינוך, התרבות בראשות נציגות משרדו של השר יוסי פלד. הוועדה מבקשת לקבל את מסקנותיו תוך 90 יום.
היו"ר רוברט טיבייב
תודה רבה. תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:40

קוד המקור של הנתונים