ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/06/2011

תוכניות כחול לבן - לציון יום כחול לבן בכנסת

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
16
ועדת החינוך, התרבות והספורט

28.6.2011

הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 435

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"ו בסיון התשע"א (28 ביוני 2011), שעה 10:30
סדר היום
תוכניות כחול לבן – לציון יום כחול לבן בכנסת
נוכחים
חברי הועדה: אלכס מילר – היו"ר

יוליה שמאלוב ברקוביץ' – מ"מ היו"ר

אנסטסיה מיכאלי
מוזמנים
חה"כ נחמן שי




נירה קושינסקי
- מדריכה ארצית במינהל מדע וטכנולוגיה, משרד החינוך

תמיר בן משה
- מנהל מינהל תיקצוב משרד החינוך, משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה

צביה דורי
- מנהלת מינהל סחר פנים, משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה

מנאל אעמר
- מנהלת בית ספר יסודי אלעין א' נחף

עדי מינץ
- מנהלת בית ספר יסודי גוונים סתריה

רינה קליר
- מנהלת פרויקטים מועצה מקומית גדרה

יצחק דניאלי
- יו"ר ארגון המכללות, איגוד לשכת המסחר

אביבה מישאל
- מנכ"לית עמותת החינוך 'תעשידע'

אמיר חייק
- מנכ"ל, התאחדות התעשיינים

דן אלמן
- מנכ"ל, התאחדות התעשיינים

מאור בר-אל
- משנה למנכ"ל, התאחדות התעשיינים

צבי ליברמן

- מנהל את איגוד הטקסטיל והתאחדות התעשיינים

רון תומר
- יו"ר מטה מיצהר בישראל, התאחדות התעשיינים

חזקיה ישראל
- התאחדות התעשיינים

מיכאל אורן
- סמנכ"ל

יעקב אקסט
- מנכ"ל, חוגלה קימברלי

דוד ארצי
- מנהל, יו"ר אופק, עיבוד שבבי איג'סט לווינים

דורון קמפלר
- מנכ"ל, כרמל מיכלים נייר חדרה

יצחייק חן
-תלמידה

ספיר אקר
- מציגה מטעם בית הספר

יהודה סקר

- אירגון ההורים
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
רשמה וערכה
דבי שטרנגר – חבר המתרגמים בע"מ

תוכניות כחול לבן לציון יום כחול לבן בכנסת

היו"ר אלכס מילר

שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.
כמישהו שהיה לו עבר כחבר בועדת הכספים, גם כיו"ר ועדת משנה בועדת הכספים לעסקים קטנים ובינוניים, אני נמצא בקשר הדוק עם כל הגופים שמיצגים היום את התעשייה בישראל, עסקים קטנים ובינוניים בישראל. אין ספק שנושא כחול לבן הוא אחד מהנושאים המרכזיים, שעלה על סדר היום של אותם הדיונים, שהיו לנו בתקופה ההיא. אני גם יזמתי יחד עם חברת הכנסת שלי יחימוביץ' את חוק הדגל, שמחייב אחוז מסוים של הטקסטיל -וכל הענין הזה של ייצור הדגלים בישראל והתעשייה המקומית, ולא ייצור או יבוא מחוץ לארץ.


שוחחתי לפני כמה דקות עם שר החינוך, בקשר למערכת החינוך לכחול לבן ונאמר לי שיש בעצם איזושהי המלצה במשרד החינוך, שהתלבושת האחידה תהיה מתוצרת הארץ.

אני חושב, שהרצון קיים. אנחנו עדיין רחוקים מאוד מיישום הרצון הזה, אנחנו מחויבים כמובן לתעשייה במדינת ישראל. ולכל מי שעומד מאחורי אותם המפעלים, עובדים, עסקים, שהם סביב אותם המפעלים, ואם לא תהיה בשורה משמעותית לכל הגופים שהם בעצם המזמינים מוצרים שהתעשייה הישראלית, כחול לבן, יכולה לספק, לא יקבלו את התמיכה המגיעה להם, כמובן שאנחנו נמצא את עצמנו, בסגירה של מפעלים ואת זה אנחנו לא רוצים שיקרה.


נמצא כאן איתנו מנכ"ל של איחוד התעשיינים. ואנחנו נפתח איתכם. יש לנו מצגת. יש לנו מספר מצגות. ארבעה מציגים. אנחנו מצמצמים חמש דקות לכל מצגת, כי יש לנו גם אורחים שצריכים לדבר. נא לצמצם ולקצר, ולעשות את זה בצורה מסודרת, בלי למרוח את זה יותר מדי. מי מתחיל?
אמיר חייק
אדוני היו"ר, אני מנכ"ל התאחדות התעשיינים, ואני רוצה להודות לכבוד היו"ר ולוועדה על הזמן שמצאתם להקדיש לנושא החשוב הזה. כי כשאנחנו מדברים על התעשייה ועל כחול לבן, הכל מתחיל בסוף בחינוך, לא רק חינוך לקניית כחול לבן, אלא גם כן חינוך, כדי להכשיר את מי שאנחנו רואים כדור העתיד של התעשיינים. אם בנדל"ן מדברים על לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן, ותעשיה, וחינוך, וחינו,ך וחינוך. התעשיה שלנו נושאת על כתפיה את המשק הישראלי, הן בהיבטים של תעסוקה, הן בהיבטים של ייצור הן בהיבטים של תשלום מיסים. ומי ששוכח את זה לפעמים, וחושב שהוא יכול להתקיים בלי תעשייה שוגה להערכתי שגיאה מרה.


אני לא מכיר משק שיודע, בטח לא משק בגודל של ישראל, שיודע לחיות בלי תעשיה מקומית. כי כשכיום מתלוננים על מחירי מוצרים כאלו או אחרים, והיה ולא היתה תעשיה ישראלית, אנחנו היינו מדברים במספרים, אולי כפולים ואולי משולשים, מהמספרים שאנחנו מדברים עליהם היום, מהעלויות שאנחנו מדברים עליהם היום.


כחול לבן, בעיניים שלנו, זה בנפשנו. בעוד שבעבר כחול לבן היה ציונות, היום כחול לבן זה לא רק ציונות, כחול לבן מסמל עבורנו איכות, מצוינות, הוא מסמל עבורנו את המוצרים שיכולים ויודעים להתחרות במוצרים מהמדינות המפותחות ביותר והמתפתחות ביותר. אם אנחנו מדברים על העבר הלא רחוק, שבו ראינו את יפן או גרמניה, בתוך השאיפה שלנו למוצרים ברמה הזו, היום אנחנו נמצאים עם מוצרים ישראליים, שפותחו בישראל, מיוצרים בישראל, ברמה לא פחות טובה, ואני רוצה להיות צנוע.


כשאנחנו מדברים על חינוך, אנחנו כהתאחדות התעשיינים, גם עושים ועוסקים בחינוך, אם על ידי 'תעשידע' שתציג את מרכולתה כאן, אם על ידי קמפיינים להשתלמות בנושאי כחול לבן. ביחד עם משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה אנחנו מובילים חקיקה בנושאים האלו, אבל אנחנו בעיקר חושבים שצריך להביא שוב את נושא כחול לבן למודעות.

אני רוצה לסכם ולומר שוב, תודה לכם על הזמן ,על הנכונות ואני מעביר את רשות הדבור לבא אחרי.
צביה דורי
אני ראש מטה כחול לבן במשרדה תעשיה, המסחר והתעסוקה. אנחנו התחלנו את הפעילות שלנו יחד עם ההתאחדות וההסתדרות במאי 2009, אנחנו חושבים, כמו שאמר אמיר, שנושאים של כחול לבן זה בנפשנו. ותמיד מביאים לנו כדוגמא את הקמפיין, שהצליח, בנושא שלא לקטוף פרחי בר. ואנחנו מקווים שכמו שחינכו את הנוער שלא לקטוף פרחי בר, כך נחנך את הנוער, שחשוב, שכשהוא הולך לקנות, שקודם יסתכל אם יש כחול לבן. ואם יש כחול לבן, שמתאים באיכות ובמחיר - ואנחנו בפירוש אומרים באיכות ובמחיר, שיקנה כחול לבן, אנחנו גם מקוים, שהנוער שהוא דור העתיד, כשהוא יגדל, שגם תהיה לו מודעות וגם, שיחנך את ההורים שלו שיקנו כחול לבן.

אני גם רוצה להודות לוועדה שהסכימה לארח אותנו ביום חשוב זה. בשעה שתיים ייערך טקס מרכזי באולם ירושלים. בטקס יתארחו גם יו"ר הכנסת, שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, נשיא ההתאחדות ויו"ר ההסתדרות וכולם מוזמנים. באמת, אני רוצה לאחל לכולנו, שנחשוב כחול לבן לא רק היום, אלא כל השנה וכל יום בשנה ובהצלחה לכולם.

תודה רבה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. טוב, אפשר להתחיל במצגת.
אביבה מישאל
שלום, אני מנכ"לית עמותת החינוך של התאחדות התעשיינים. משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה פנו אלינו כדי, שנפתח תוכנית בנושא כחול לבן. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משרד החינוך, עם כל אנשי המשרד, ומיישמים ומפעילים את התכנית יחד עם אנשי משרד החינוך, שזה המינהל למדע וטכנולוגיה באופן מיוחד.

השנה חשפנו מאה עשרים אלף תלמידים בשלושת אלפים שלוש מאות כיתות, לתכנית מיוחדת בנושא כחול לבן. אמנם אצלנו כחול לבן ב'תעשידע' זה בכל המישורים. זה לא רק בסדנא הספציפית הזאת, כי אנחנו מביאים את התעשייה הישראלית לכל מערכת החינוך. למורים, למנהלים ולתלמידים באופן גורף, אבל השנה התמקדנו באופן מיוחד בנושא כחול לבן.

עסקנו עם התלמידים בנושא חינוך להעדפת תוצרת הארץ. ללמד אותם להכיר ולזהות מוצרים ישראלים, כדי שהם יושיטו את היד עם ההורים שלהם בחנות, בסופר. שהם יסתכלו, הם ילמדו להסתכל איפה המוצר הזה יוצר. אנחנו מדברים איתם על שיפור התדמית של מוצרים ישראליים. אם בעבר חשבו שתוצרת חוץ זה המוצר הטוב יותר אנחנו מחנכים אותם שזה לא בדיוק כך.

מחנכים אותם לגאווה לאומית ולהבנת חשיבות קנית מוצרים ישראליים כדי למנוע אבטלה.

גייסנו והכשרנו בין שמונים למאה מדריכים שהגיעו לכל בתי הספר שהזכרתי קודם. שדרגנו ופיתחנו תוכנית ייחודית, אטרקטיבית וחוויתית לתלמידים בנושא כחול לבן. עסקנו בכל ריכוז ותאום ושיווק בבתי הספר. פתחנו אתר מיוחד לנושא, שהתלמידים הכניסו את העבודות שלהם לאתר, כשההורים שלהם ובני המשפחות שלהם דרגו את העבודות שלהם. ביצענו ימי שיא בבתי הספר והפקנו אירוע. לפני שבוע עשינו אירוע מאוד מאוד גדול שבו השתתפו 3,000 תלמידים עם כל המוצרים והתוצרים שעשו במשך השנה. זה שנתיים, שאנחנו פועלים בנושא. בשנה ראשונה 700 סדנאות בבתי הספר. השנה 1,800 סדנאות. פעלנו בחמישים קורסים לאורך השנה. השנה פעלנו במאה קורסים. אלף כיתות השתתפו בתחרות אינטרנטית. 400 כיתות עשו ימי שיא. וכמו שהזכרתי אירוע סיום מאוד מאוד גדול לכל התוצרים.


אתם יכולים לראות כאן את בתי הספר שהיו מהצפון, מהדרום, מהמרכז. ילדים מצוינים, וילדים חלשים. מכל המגזרים. גם ביסודי, גם בחטיבה וגם בתיכון. כנ"ל קורס יזמות שעשינו בנושא כחול לבן. וזאת הסדנא. כמו שאמרתי, נערכה תחרות כחול לבן ולכל התלמידים ניתנה אפשרות להכניס את העבודות שלהם. בכל יום ומידי שעה, שעה נכנסות עבודות לאינטרנט בנושא כחול לבן. תוצרים ניתן לראות גם באתר שלנו. אנחנו העלינו כמה דברים "הישראליים הם היצרנים הכי טובים, אז אל תקנו מאחרים" ועוד.


בימי השיא הבאנו תעשיינים, מנכ"לים של מפעלים, שמדברים על תעשיה ישראלית לבתי הספר. וחשבנו שלא נישאר רק בבית ספר פה בית ספר שם, אלא שניקח מערך יישובי שלם ונקדיש את כל כולו לנושא כחול לבן. אבל את זה תרחיב ותדבר נציגת העיר גדרה.

אתם יכולים לראות פה תמונות מההפנינג שעשינו בעיר בנושא כחול לבן. גם באירוע מאירים את הנגב בבאר שבע שבו השתתפו הורים ותלמידים. כל המשפחות הגיעו. אלפי משפחות הגיעו לאירוע הזה. שוב הכנסנו את נושא כחול לבן. שילבנו עם סדנאות לילדים ולהורים. אנחנו מנסים להעלות את המודעות לא רק לתמידים בכיתה, אלא לכל בני המשפחה.


אתם יכולים לראות כאן את מאות התלמידים שהגיעו לאירועים האלו. בשבוע שעבר, בשלושה עשר בשישי בבנייני האומה, תראו את אלפי התלמידים שהגיעו, שפיתחו מוצרים, שהמציאו סיסמאות, שירים והכל בנושא כחול לבן.
היו"ר אלכס מילר
נראה טוב.
אביבה מישאל
תודה רבה. ועכשיו, נשמע את רינה קליר מגדרה.
רינה קליר
שלום לכולם, אני מנהלת את הפרויקטים של המועצה המקומית גדרה.

גדרה נבחרה כאחד היישובים שיובילו את הפעילות במערך היישובי המורחב. יש לנו ניסיון טוב מאוד במערך הבית ספרי. 'תעשידע' עם הצלחות גדולות מאוד בחינוך ביישוב, וכל היישוב נרתם לנושא כחול לבן. כיוונו את הפעילות שלנו לתקופה שלפני יום העצמאות. כמובן עם כל ההקשרים שיש למוצרים כחול לבן בתקופה הזאת.

חילקנו את הפעילות לשלושה מיני פעילות, כאשר הכוונה היתה לגעת בכל תחומי הנוער והילדים בגדרה. הפעילות הראשונה כוונה לתנועות הנוער, שתנועות הנוער חשפו את עצמם בפני הציבור לאחר פעילות שהם עשו בתנועות עצמם, בכל מרכזי הסופרים והקניות שיש בגדרה. החתימו את התושבים ואת הציבור לאחר הסבר על מהות רכישת המוצרים של כחול לבן, על אמנה שמחייבת אותם לפעול ביישוב לרכישת דברים תוצרת הארץ.

יום פעילות שני הוא יום פעילות שנעשה בעקבות פעילות רחבה בגנים. היה יום שיא של יום העצמאות בגני הילדים בגדרה. ביום זה נחשפו כחמשת אלפים הורים. ויום השיא היה יום בשישי בחמישי שריכז בתוכו את כל בתי הספר. באותו שבוע כל בתי הספר עבדו ויצרו תוצרים, שאותם הם אחר כך, ביום השיא, הם הוציאו לרחוב בהפנינג. נשיא התאחדות התעשיינים ביקר באותו יום והייתה לנו חגיגה גדולה. מעבר לכך כתוצאה משביעות הרצון של ראש המועצה שלנו אנחנו בעצם הופכים את הפעילות הזו לפעילות שנתית. ואנחנו מקווים לראות את התוצאות בהמשך השנה. זה בעצם מכסה את היום.

עדי מנהלת בית ספר גוונים, תספר על הפעילות הייחודית אצלה.
עדי מינץ
בוקר טוב, אני מנהלת בית ספר גוונים בסתריה. בית ספר של קיבוצים ומושבים. א' עד ח'. כאשר המוטו שאתם רואים כאן לפניכם, הוא מוטו שחקוק גם על קירות בית ספר, שאומר דבר מאוד פשוט. "אהבת מולדתנו נובעת מתוך הכרותינו הפנימית. היא נעלה על שאר המדינות משום שאנו נולדנו בה". וזה מוטו בית ספרי, שאומר שהילדים שלנו הם הכי טובים, כי הם שלנו. המוצרים שלנו הם הכי טובים, כי הם שלנו. בלי גאוות היחידה הזו, אנחנו לא יכולים להגיע לשום מקום.

אנחנו באמת רואים בנושא של כחול לבן דגל חינוכי. לא רק ברמת המוצר, אלא בכל מה שמסתתר מאחורי זה, ומבחינתנו, בבית הספר כחול לבן מייצג רשימה שלמה של ערכים. כשאנחנו מדברים על מצוינות, לא רק במובן של הצטיינות, לא רק לקבל מאיות, אלא מצוינות במובן שלתת את הכי טוב שאתה יכול, לתת את המקסימום שיש בך, אם זה על ידי זה שאתה מייצר, אבל אם זה גם על ידי שאתה עוזר לסביבה או תומך בסביבה. בתוך זה, אנחנו עוברים עם הילדים על ערכים כמו: יזמות, חדשנות, תעוזה, הזדמנות שניתנת לא רק לחזקים.

כתוצאה מהעבודה וההשקעה, נוצרת תחושה של מחויבות, ואלה ביחד יוצרים את אותה גאוות יחידה. ממנה באה אותה אחריות, שאליה אנחנו מכוונים בסופו של דבר בסיסמא. כשאנחנו אומרים כחול לבן, ואנחנו רוצים שהילדים יקנו כחול לבן, אנחנו רוצים שהם יבינו, שיש להם אחריות כאזרח במדינה הזו, וכל מה שקורה, לכל התהליכים שקרו לפני כן. וכדי שזה יקרה אנחנו מאמינים שילדים צריכים להתנסות להטמיע את התהליכים, להטמיע את הערכים שעומדים מאחורי זה. ואז באמת הסיסמא הופכת, לא למשהו שכתוב על הקיר, אלא למשהו שילד מבין מה עומד מאחוריו, ומבין למה הוא צריך לקנות כחול לבן, ולפעמים גם אם המוצר קצת יותר יקר, מהי המשמעות של זה לחיים שלו.

בבית הספר התקיים שבוע מרוכז של סדנאות בכל כיתות בית הספר. בעזרת מדריכי 'תעשידע' שנכנסו לכל הכיתות. כאשר בסדנאות השתתפו גם צוות בית הספר, לא רק התלמידים. במהלך השבוע הזה הילדים נחשפו למשמעויות של כחול לבן, לתוצרים, להשלכות של זה. הרבה מאוד סעורי מוחין, כאשר לאחר השבוע מרוכז המשיכה עשייה בתוך בית הספר, בשיעורי בית הספר על ידי המחנכים והנושא הופעל כמוטו לאורך כל השנה, כאשר צוותי ההוראה לקחו את זה גם לתחומי הדעת האחרים. במקביל גייסנו גם בעזרת אנשי ה'תעשידע', וקיימנו גם קורסים שונים שעסקו גם בנושא של יזמות ופיתוח על מנת שהילדים יבינו גם מה עומד מאחורי המוצר. שכשאני קונה מוצר ישראלי אני בעצם לא רק תורם לסוחר שמכר לי אותו, אלא לענף שלם, לקאדל(? 19:42) שלם של גופים שעומדים מאחורי זה. וכחול לבן זה לא רק לקנות כחול לבן. השאיפה שלנו גם שהתלמידים שלנו לא רק יהיו בכירים בתעשייה הישראלית, בישראלית ולא בחו"ל. זה גם חלק מאוד חשוב מבחינתנו.

למשל, פיתוח קורס מוצר ישראלי. קבוצות של ילדים שהתנסו בפיתוח מוצר מתחילתו ועד סופו. המצאות ישראליות שהם בעצם עוברים מדרך היוזמה, הרעיון, איתור צרכים, מודעות לצרכים של הקהילה, ובסופו של דבר מתן פיתרונות. כאשר ילד כזה, אחרי שהוא עבר תהליך של ייצור, כשהוא ניגש לקנות מוצר הוא מבין מה עבר עליו, מה עבר על האנשים, וכמה אנשים תלויים בו עד שהם רוכשים אותו.

השנה ייצרנו כמה וכמה רובוטים כחול לבן, כאשר שוב, גם הם הותאמו לצרכים ולתכנים שאפיינו אותנו, למשל חוף הים. במקרה הזה זה רובוט מנקה חופים, שגם זה משהו שמייחד אותנו בארץ.

קבוצת תלמידים שלנו ויהלומן זכו בתחרות במקום הראשון, בתחרות שהייתה בבנייני האומה. תכננו פארק תעשייה שכולו על טהרת כחול לבן, כאשר חומרי הפסולת של מפעל אחד, הם חומרי הגלם של מפעל אחר. וכך אנחנו משמרים את התעשייה ומרחיבים את התעשייה בתוכנו. דרך אגב, מיקמו אותו בנגב על מנת למנף גם את ההתיישבות.

אנחנו בבית הספר, בנוסף לסדנאות האלו, מקיימים אחת לשנה יריד בית ספרי שבאמצעותו אנחנו מממנים פרויקטים כמו חווה לימודית, כאשר הילדים שלנו החליטו השנה, שביריד בית ספרי הזה כל התוצרים יהיו על טהרת כחול לבן, כלומר הם ייצרו את המוצרים בעזרת ההורים שלהם, המוצרים האלה נמכרו. כאן אתם רואים ירקות מהגינה שלנו. ירקות אורגניים. כאשר כל התוצרים האלה נמכרים, (?21:35) לכסף ובעזרתם נרכשים. והשבוע בנינו חממה. כחול לבן. תוצרת ישראלית. תוצרת ישראל, שהיא בעצם השיא של איזשהו תהליך. כך שאנחנו אומרים כחול לבן לא רק ברמת הצבע, לא רק ברמת הדגל, כאורח.

תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה.
מנאל אעמר
אני מנהלת בית ספר יסודי אלעין א' נחף, זו התמונה שלנו מתוך הכפר.

בית הספר מונה 687 תלמידים, עשרים וארבע כיתות, וצוות של 49 מורים. מה שחשוב בהצגת פרי כחול לבן בבית הספר, זאת הפעם הראשונה שאנחנו באמת בחרנו בתוכנית הזאת, וזה התפרס על פני כל השנה, וזה מה שחשוב, והפכה להיות אחת מתוכניות בית הספר, שהם מוטו של בית הספר.

עבדנו בתהליך עמוק עם אוכלוסיית התלמידים והמורים בתוך בית הספר, יש לנו תוכנית עבודה של הפרויקט ממש, ואת פעילות לוח הזמנים, תהליך בקרה, מעקב על התוכנית שלנו, אוכלוסיית היעד, וגם האחראיים. גם ועדת מערכי שיעור כחול לבן, שתורגם לשפה הערבית.

אחרי כל הסדנאות וההרצאות, הכנו תערוכה של כל מוצרי הסדנאות של בית הספר, בנוסף לסדנאות היצירה, ההרצאות והשתתפות בתחרות האינטרנטית. מה שחשוב מתוך הרציונל שלנו, של בית הספר, שזה התחבר לחזון בית ספר יסודי, שזה החשיפה להשלכות המוסריות והערכיות הקשורות לחינוך הטכנולוגי. שייכות התלמידים לסביבה, בפיתוח ערכים כמו שדיברה המנהלת שלפני. בהתנהגויות, בלהבדיל בין הטוב לבין הרע, בנטילת אחריות אישית וחברתית כתלמידים, כאזרחי העתיד, לנאמנות למדינה והעדפת התוצרים הישראליים.

מטרת הפרויקט שלנו בבית הספר יסודי, שזה חשיפה ויצירת מודעות לחשיבות מוצרי כחול לבן, פיתוח וטיפוח אכפתיות ואזרחות כלפי המדינה, יצירת נורמות התנהגות תומכת במוצרים לאומיים שמגינה על ערכים, הגברת מעורבות ושיתוף ההורים בפעילויות בית הספר. הפיכת בית הספר לבית ספר פעיל, יוזם, תומך במוצרים כחול לבן, ולאפשר היכרות מעמיקה עם הסביבה הפיזית והאנושית חברתית.

זה דוגמא למערך השיעור שתורגם לשפה הערבית, והעברנו אותו לאוכלוסיית התלמידים, ויצרנו גם סמלים בנושא, התלמידים בתוך הסדנאות, עשינו תחרות בית הספר לסמל הכי מייצג את בית ספר יסודי אלעין. בפרויקט כחול לבן, בתוך כל העבודות והסדנאות בחרנו בסמל שאני תיכף אציג. גם השתתפנו את הסדנאות שלנו היה גם ייצור עבודת יד בנושא כחול לבן, זה התוצר, אחת התוצרים, והשתמשנו ממש במוצרים ישראליים והתלמידים התחילו לא רק ברמת הכיתה, כשהולכים לקנות אז הם להבדיל בין המוצר הישראלי לבין המוצר הלא ישראלי,ואיך אנחנו מעדיפים ופונים, וגם מחנכים את התלמידים שלנו איך לקנות את זה. וגם מה שחשוב זה העברת המסר הזה להורים שלהם, וממש המעגל יגדל והמסר יגיע לכל השותפים.

זה הסמל של בית הספר שזכה בתחרות הילדים שלנו, כחול לבן בתוך העולם, וזה גם מה שייצג את בית ספרינו בתחרות האינטרנטי ב'תעשידע'. גם זה יהיה דוגמא להרצאות שלנו, שזה מה שחשוב, בכדי להפחית את שיעור האבטלה, בכדי לאפשר כמה עובדים בתוך הכפר שלנו לאפשר להם מקומות עבודה, חייבים לקנות את המוצרים הישראליים, ומתוך שזה נמצא אצלנו. והבאנו ממש אנשים ממפעל "דלתא" בכדי לתת הרצאות לתלמידים שלנו, שזה קרוב אצלנו. זה הכפר שלנו, זה ארץ שלנו, ולהפנים את הערך הזה.

גם פה דוגמא להרצאות, גם שיתפנו את מפעל "כתר". פה אני השתלמתי כמנהלת במסגרת השתלמות 'מנהל מאמץ מנהל' הגברת יעל אביב מנהלת תוכניות חינוכיות בהתאחדות התעשיינים, ושיתפתי אותם בסמל שייצג את בית הספר, הקמנו בבית הספר בסוף השנה תערוכה ופרויקט כחול לבן. וזה ממש בכניסה לבית הספר, וזה הפך לאורח חיים שלנו. זה ממש נתן. שיתפנו את ההורים ואת התלמידים ואת כל באי בית הספר, גם הפרויקט הזה נעשה בשיתוף מדריכה נעמי שרוני לפרויקט של כחול לבן, ומה שחשוב, שבעידן האלקטרוני, אתר בית הספר יכולים לבקר את זה, שם פרסמנו את כל התמונות את כל התהליך של הפרויקט שלנו, ולבסוף מנגנון הערכה ובקרה של בית הספר משתמשים במשוב לתלמידים וגם למורים על הפרויקט ממש. בבדיקה בסוף השנה בדקנו איך עמדת התלמידים כלפי הפרויקט, והתוצאות היו מאוד מאוד תומכות, שאנחנו ממשיכים לאמץ את הפרויקט הזה בשנה הבאה.

ותודה לכולם, תלמידים, מורים וסגנים, מדריכת 'תעשידע' על יוזמה שהובילה, כולנו לעשייה מוצלחת ואוירה נעימה והגשימה את מטרותיה. תודה לכם.
היו"ר אלכס מילר
תודה גברתי, מאוד מרשים.
ספיר אקר
קוראים לי ספיר, וזאת חן, ואנחנו הגענו מבית ספר בצפון המאוד מאוד רחוק. והגענו לכאן כדי להציג לכם את התוצרים שעליהם עבדנו במהלך קורס מטעם 'תעשידע' במעמד זה רצינו לציין שבית הספר,אבל הכי אהבנו את הקורס הזה. כאן אנחנו רוצות להציג בפניכם את התהליך שעברנו הקורס ולאחר מכן את הקמפיין שהכנו.
תכנים חדשים שלמדנו בקורס
"במהלך הקורס למדנו אודות מוצרים תוצרת הארץ אשר לא ידענו כי הם פרי המצאתם של ישראליים, ועל החשיבות הרבה שבהעדפתם על פני תוצרת חוץ. הבנו איך לחשוב כמו אנשי פרסום, מהו קהל היעד, איך נכוון את הקמפיין לפלח מסוים מהאוכלוסייה, איך למשוך לקוחות, אילו רעיונות מקוריים אפשר להוסיף ולבדוק עד כמה הרעיונות שלנו רלוונטיים לפי סקר השוק"
חן יצחייק
במהלך הקורס למדנו אודות חשיבות העדפת מוצרים תוצרת הארץ, עברנו סדנא בנושא כחול לבן, בה למדנו אודות מוצרים תוצרת הארץ והחשיבות שבעדיפותם, לאחר מכן למדנו אודות מאפייני השיווק. צפינו במגוון פרסומות וניתחנו אותם לפי קהל יעד וסוג המסר הפרסומי. בהמשך התהליך למדנו את נושא המיתוג והמיצוב והבנו כי כאשר המוצר הוא ממותג האנשים מאמינים כי המוצר איכותי יותר ולכן הם משלמים הרבה יותר.

לאחר שלמדנו אודות מוצרים תוצרת הארץ, ותהליך השיווק, התחלקנו לקבוצות והתחלנו לעבוד על הקמפיין להעדפת מוצרים תוצרת הארץ.
ספיר אקר
ראינו את החשיבות של מוצרים כחול לבן, ולמדנו איך עובד עולם השיווק. היום אנו מודעות יותר ומשתדלות לקנות תוצרת הארץ. מאותה סיבה אנחנו מנסות לשווק ולקדם מכירות למוצרים כחול לבן.
חן יצחייק
בקורס אהבנו לבחון פרסומות לנתח אותם, הראו לנו סרטונים של פרסומות והיינו צריכים להגדיר קהל יעד ולהבין מהו המסר הפרסומי שהועבר. פעילות זו העשירה האת הידע שלנו ובנוסף לכך גם נהנינו.
ספיר אקר
באופן אישי, ממש נהניתי בשלב היצירתי של הפעילות, והיה לי כיף להתנסות בחשיבה שיווקית. הקורס העלה בי את הרצון לעסוק בתחום הפרסום והשיווק בעתיד.
חן יצחייק
לפני הקורס לא התעניינתי באופן מיוחד בתחום השיווק והפרסום, בעקבותיו גיליתי שתחום זה מעניין אותי מאוד, ואפילו עלתה בי מחשבה לעסוק בזה בעתיד.
ספיר אקר
ערכנו סקר בקרב בני נוער, וגילינו שהם לא מיחסים חשיבות למקום הייצור של המוצרים, שהם רוכשים, בדגש על מוצרים תוצרת הארץ. עקב כך החלטנו לצאת בקמפיין אינטנסיבי להגברת המודעות לקנית מוצרים תוצרת הארץ בקרב בני נוער בישראל. הקמפיין כלל פרסומת לטלוויזיה, שלט חוצות, פרסומת לעיתון ובאנר לאינטרנט. הרעיון שעליו התבססנו בפרסומת זו תוכנית הריאליטי החדשנית 'היפה והחנון' .

"ספיר ישנה את שנת היופי לפני בית הספר. שבע בבוקר, ספיר מתעוררת ליום חדש. איזו משחת שיניים לבחור? תוצרת חו"ל או תוצרת ישראל? ספיר בוחרת בתוצרת חו"ל, נוסף לה גשר לשיניים שקצת התכערו. איזו חולצה לבחור תוצרת חו"ל או תוצרת ישראל? ספיר בוחרת בתוצרת חו"ל והופכת לחנונית. מה נאכל לבוקר? קורנפלקס קראנץ' תוצרת חו"ל. ספיר אוכלת ומופיעים כמה פצעונים. אוי ואבוי ספיר חנונית ומחוצ'קנת. מוכנה לבית הספר? הילדים צוחקים עליה והיא בודדה ועצובה. כדי לשפר את מצב הרוח, ספיר הולכת לקניון ונכנסת לחנות הבגדים TNT תוצרת ישראל. ספיר שמה עין על שמלה תוצרת ישראל, ספיר יוצאת מתא המדידה והיא מהממת. תודות לשמלה תוצרת ישראל. תמיד תזכרו, זה כבר לא קול לקנות תוצרת חו"ל!"

בקשו מאיתנו להעביר, שאנחנו מודעות לכך שהפרסומת מכילה מקרים קיצוניים. ואף לא הגיוניים לפעמים, אך מטרתה אמורה להמחיש את האירועים הרגילים בסדר היום הישראלי אלא לעבוד על התודעה של בני הנוער בישראל ולגרום להם להאמין שהמוצרים תוצרת הארץ יותר טובים מהמוצרים תוצרת חו"ל ולראותם בעין חיובית.

על הבסיס של הרעיון העיקרי של הפרסומת יצרנו גם את הבאנר לאינטרנט: "כנסו לאילים תהיו ישראליים, זה כבר לא קול לקנות תוצרת חו"ל".
זה בפרסומת לעיתון
חשפנו את היכנסו לפייסבוק שלנו ותמליצו על מוצרים כחול לבן כדי שיוכלו לראות דוגמאות למוצרים כחול לבן. וגם שיראו שיש לזה ביקוש.
זה שלט החוצות שלנו
עוד פעם "זה כבר לא קול לקנות תוצרת חו"ל". שיראו במבט מהיר מהמכונית, ישר. חד משמעית.
היו"ר אלכס מילר
כל הכבוד. רבותי, אנחנו ממשיכים. בסדר הדוברים יש לנו דוקטור רון תומר, בקשה.
רון תומר
תודה רבה. שלום, אני יושב ראש מטה מיצהר בישראל מטעם התאחדות התעשיינים. אני תעשיין בעצמי. כעשר שנים אני חבר המטה, ובשנה וחצי האחרונות היושב ראש שלו. והמטה בעצם עובד בשני מישורים. המישור הראשון זה בנושא החינוך. סביב עזרה וקידום הנושא של 'תעשידע'. הדבר השני זה פעילות עכשווית, לשכנע את האזרחים הבוגרים של מדינת ישראל לקנות תוצרת הארץ. אנחנו משקיעים הרבה כסף ומשאבים לעשות את זה. ואני רק יכול להגיד, שמניסיוני, שאם היינו משקיעים בחינוך מה שמשקיעים היום, ואף יותר, לפני עשר, עשרים שנה, לא היינו צריכים לעמוד במצב הזה היום. כי בעשר שנים האחרונות היינו צריכים להסביר לאזרחי ישראל את הקישור בין התעסוקה והאבטלה לבין הנושא של רכישה והעדפתם של מוצרים ישראליים. היינו צריכים לשכנע בעבר שמוצרים ישראליים הם טובים, היום כבר אנשים אולי מבינים את זה. אבל התחלנו במקום כזה, והיינו צריכים לבנות את הגאווה הישראלית סביב העניין הזה.

העבודה היום בחינוך היא מאוד חשובה, כי היא תחסוך מאיתנו את הקמפיינים האלו לדור הבא.

אבל מה? היום אנחנו עובדים מאוד קשה, ו'תעשידע' עושה עבודה נפלאה בסדנאות האלה לבתי הספר. אני עדיין חושב שהנושא הזה של חינוך לתעשייה וחינוך לאהבת תוצרת הארץ הוא אידיאולוגי לא פחות מאהבת הארץ עצמה, ואני חושב שזה דבר שצריך להיכנס לתכנית הלימודים באופן רציף ולא משנה לשנה כל פעם לנסות ולהשיג תקציבים ולעבוד על זה. אני חושב שזה צריך להיות אחד מאבני היסוד של החינוך הישראלי. דבר שבו בסופו של דבר כולנו נרוויח מזה.

אין ספק ש'תעשידע' עושה עבודה נפלאה. אני הייתי, במקרה, השופט באותו היום שציינה אביבה, ובמקרה, שפטתי את העבודה שזכתה פה, שממש הורידה לי דמעות מהעיניים. ואני מוכרח להגיד, כשנשאתי דברים בסוף היום הזה, התרגשתי יותר מאשר אני מתרגש אי פעם בכל כנס או כל דבר אחר. החינוך זה יופי והחינוך משיג את המטרה שלו, אבל זה לא שנה ולא שנתיים וגמרנו. ובקשתי וקריאתי לוועדה הזו ככל שהיא יכולה, לבוא ולקדם, ולהפוך את החינוך לתוצרת הארץ, כאחד מאבני היסוד של מערכת החינוך הישראלי. תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. דוד, בבקשה.
דוד ארצי
אני תעשיין, גם מה שנקרא תעשייה מסורתית וגם תעשיית היי טק. אני הייתי מנהל כחול לבן לפני כמה שנים, שש שנים, ואני יכול להגיד לכם דבר אחד, הכול תלוי ברצון הטוב. באמת זה מתחיל בחינוך בכיתה א', אפילו בגן הילדים, אני זוכר שבכל שנותי קנאתי במה שקורה בארצות הברית, ששמה כשהילד מתחיל להבין את השפה אומרים לו ''buy American product תקנה ראשית כל ותהיה גאה במוצרים שלך. אבל אני רוצה ברשותכם להגיד עד כמה זה תלוי בכולנו ובהרבה מאוד בחברי הכנסת, וחברי הממשלה ושרי הממשלה.

אני רוצה לתת שתי דוגמאות מהיותי כחול לבן, עד כמה היה הקשר בין הפרנסה ובין כחול לבן. הדוגמאות, היה טרמינל בן גוריון שבנתה מדינת ישראל שהושקעו בו מיליארדי שקלים. יום אחד בהיותי מנהל כחול לבן התגלה לי שבגלל שהמתכננים שתכננו את הטרמינל היו קבוצה אמריקאית, הם קבעו סטנדרטים אמריקאיים, למשל השטיחים היו אמורים לקנות ממשרד אמריקאי, מערכת מיזוג האוויר, לא רוצה למנות רשימה שלימה. מי שהיה אז אחראי על זה - שר התשתיות - היה ליברמן. אני נדנדתי לו, קיבל אותי. השינוי היה שבמפעל אור עקיבא שעושה שטיחים 300,000 מטר. שלוש שנים. מאה חמישים עובדים היה להם פרנסה, ומפעל ירושלמי למיזוג, מאה חמישים עובדים. זה שתי דוגמאות. היו עשרות דוגמאות ובסופו של דבר הטרמינל שהיה מתוכנן שמונים אחוז לקנות בארצות הברית הפך להיות שמונים אחוז לקנות בארץ. ובמחיר טוב, ובעיקר לאלפי עובדים פרנסה. אני מביא פה את הדוגמאות האלה כי זה מאוד מאוד חשוב מה עושים חברי הכנסת. כי זה קצת רצון טוב והשרים, שיכולים להשפיע המון בנושא זה של קניות תוצרת הארץ, וכמובן זה מביא את הפרנסה.

לכן, המודעות הזאת והרצון הזה להקפיד לקנות תוצרת הארץ יוצר כל שנה מאות אלפי משרות שאנחנו כל כך שמחים להם.
היו"ר אלכס מילר
תודה אדוני, הדוגמא מצוינת, דרך אגב.
דורון קמפלר
בוקר טוב, אני מנכ"ל כרמל מיכלים, מנהל קבוצה של חמישה מפעלים, מנתיבות בדרום דרך נתניה ושני מפעלים בפארק תעשיה בקיסריה ומפעל בכרמיאל, וחלק מקבוצת נייר חדרה, שאחד המאפיינים שלה זה שמיצרים מוצרים בארץ. ממרכיב חומר הגלם, שזה לא דבר מובן מאליו, ועד למוצר הסופי.

אני רוצה לדבר על ה'טכנודע' בגבעת אולגה. בשבע שנים האחרונות, אנחנו מנהלים פעילות שוטפת. מאות תלמידים מדי שנה מחקרים במפעל בקיסריה – פארק התעשייה בקיסריה – ונותנים להם לגעת במוצרים, לגעת בתעשייה. פיתחנו קו מיני ב'טכנודע' בגבעת אולגה ומי שלא ביקר בו מוזמן לבקר ב'טכנודע', מקום מקסים, כשהרעיון העיקרי הוא לחשוף את התלמידים האלו מגיל בית ספר יסודי לתעשייה. זה מתחבר לכחול לבן, כי המשולש הזה הוא בלתי נפרד. תעשייה וכחול לבן הם הולכים ביחד.

אנחנו מוצאים אצל התלמידים את הביקור במפעל, ואנחנו כשהדרכנו את המדריכים שלהם, אנחנו מוצאים הזדמנות פז להראות להם, גם מה זה תעשייה אבל גם מה זה מוצר, מה זה כחול לבן, מה זו עבודת ידיים, מה שהרבה כבר לא יודעים. רוב הילדים היום, עבודת ידיים, זו עבודה על המקלדת. ואנחנו מנסים להראות להם שהן שוות משהו חוץ מזה. התגובות הן יוצאות מן הכלל, כשאתה מקבל חיוך מילד שביקר. בשבילם זה ביקור, יציאה מבית הספר. אנחנו אחד המקומות שיוצאים אליהם כיציאה החוצה. כמו שיוצאים למוזיאון, אנחנו משתדלים גם, שהביקור הזה לא ייגמר כמוזיאון.

אני חושב שצריך לקחת קצת יותר יוזמה, ולחשוף את התלמידים קצת יותר לתעשייה. זה נעשה היום, ברובו תרומות, זאת אומרת אני מממן כחברה את הסעת התלמידים מבית הספר לביקור במפעל, כי אני חושב שזה גם אינטרס שלי בין השאר כישראלי. אבל זה נעשה היום בעזרת תרומות, אני חושב שזה צריך להיות חלק מתכנית הלימודים, פשוט להוציא אותם החוצה לא רק מוזיאונים. זה חלק מהחיים.

תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת נחמן שי, בקשה.
נחמן שי
תודה רבה ליושב ראש, ותודה רבה לכולכם. אנחנו, מבחינת הכנסת שותפים מלאים ליום הזה, שנועד למקד עניין ציבורי ולעודד כחול לבן. הקמנו בכנסת שדולה, שתכליתה לשלב את הנושא הזה בעבודת הכנסת. היום זה אירוע ציבורי פומבי, אבל גם בחקיקה, על מנת שנוכל באמצעות הכלי העיקרי שנתון בידינו לסייע בתוצרת הארץ.

שותפים איתנו משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, וההתאחדות, רון וחברים, ואנחנו, נדמה לי מגויסים כולם לעניין. אני רק מאוד מקווה שזה לא יסתכם רק ביום כזה, או בפעילות בבית, אלא גם במרבד הציבורי הרחב. ומה שראינו פה, קצת ממה שראינו, בפעילות בבתי הספר, הוא בעיני התקווה הגדולה. כי אם באמת תלמידי בתי ספר ישתכנעו שזה לא פשוט, כי הולכים לחנות ששמה TNT ולפי מיטב ידיעתי זה שלוש אותיות באנגלית. אני חיפשתי את השם העיברי של החנות, אחת המכות הידועות זה שמות לועזיים.
צבי ליברמן
'הוניגמן' זה עברית.
נחמן שי
'הוניגמן' זה עברית, 'שניידמן' זה עברית, TNT זה הוניגמן? אז הם עברו TNT ,שלא ידעו כולם שזה תוצרת כחול לבן.

אין ספק שהמימד של החינוך הוא הכי חשוב, כי הוא יוצר את האוכלוסייה גם בהווה וגם בעתיד של צרכנים, שייקחו איתם הרגלי צריכה, שבמוקדם ובליבם תהיה כחול לבן. אנחנו לא אנשים נאיביים. אנחנו יודעים שהעולם הוא גלובלי, אנחנו יודעים שיש סחר בינלאומי, ואנחנו יודעים שהדור הזה, הצעיר, נחשף אולי יותר מדורות אחרים, בגלל התקשרות, למוצרים לא ישראליים. ולכן, התחרות היא יותר קשה וצריך לעמוד גם בסטנדרטים, ואת זה צריכים לעשות האנשים שמייצרים את תוצרת הארץ.

בסופו של דבר, יש גם כמובן מודעות והבנה, אני מקווה, למשמעות של כחול לבן, שזה משמעות של עזרה הדדית. שאתה קונה כחול לבן, אני מאוד אוהב את זה, אתה מסייע למישהו אחר, למקום העבודה שלו או למשפחה, לאח, לחבר, לפרטנר שלך. אתה גם מקדם את המדינה שלך ביחסי החוץ שלה, אתה גם מחזק את מעמדה הבינלאומי, או במילים אחרות אתה מטפח את מה, שאני מאוד אוהב להשתמש, את העוצמה הרכה שלנו כמדינה. כוח כלכלי הוא כוח במובן הקשה של המילה, אבל עוצמה רכה - במובן של טיפוח ערכים, של הזדהות, של הבנה, של סולידריות וכדומה. כל אלה נמצאים בתוך הכחול לבן הרבה יותר מהמוצר המסוים שבו מדברים. אכן, אני מאמין שיש חשיבות גבוהה לעיסוק בנושא הזה ודרך העיסוק בזה להנחיל את זה לצבורים רחבים.

אני מודה שוב לכולכם שבאתם ובאמת 'זה לא קול לקנות בחו"ל'.
היו"ר אלכס מילר
תודה לחבר הכנסת נחמן שי, שהוא יושב ראש השדולה כחול לבן בכנסת. חברת כנסת שמאלוב ברקוביץ', בקשה גברתי.
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
תודה רבה אדוני היושב ראש. האמת אחרי דבריו של נחמן שי קשה להוסיף דברים כי אני חושבת שאתה תמצת את זה, אני נמצאת כאן ומתרגשת, באמת לראות גם לשמוע את מנאל וכשקראתי את מה שחולק פה, ראיתי רק מגזר יהודי, ורציתי כבר לקפוץ, רגע, מה עם מגזר ערבי? אחר כך קראתי ונרגעתי. אני חייבת לומר לך, שממש התרגשתי לשמוע אותך.

התרגשתי לראות שעל אף שאנחנו שומעים את צורת וסגנון הדיבור ועל אף שאומרים שהדור הזה הוא לא דור כמו שהיה, כנראה ששום דבר לא משתנה אצלנו.
היו"ר אלכס מילר
כמו שהיה מתי?
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
אתה יודע, תמיד אומרים פעם זה היה אחרת.
היו"ר אלכס מילר
אני לא יודע, אני אולי בדור אחר.
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
אצלך הכול אותו דבר? שום דבר לא השתנה? רואים למה אני אוהבת את העלייה מחבר המדינות? האנשים יציבים, לא משתנים.

אני רציתי באמת לחזק יותר את הנושא שאתה דברת עליו, את הערכים. אני רואה בקניית כחול לבן, מעבר לעובדה, שאנחנו עוזרים למשפחות להתפרנס, אני חושבת שדבר החשוב פה הוא הנושא הערכי. זאת המדינה, כאן אני חי, אני צריך לחזק אותה. אני צריך לעזור לזולת. אני חושבת שאנחנו יודעים, וכל פעם שאנחנו קוראים על איזשהו מפעל שנסגר, ובעיקר בתחום התפירה, שכולם נסעו לסין, וכולם יודעים שהמוצרים בסין הם לא איכותיים. כולנו יודעים את זה. אנחנו יודעים שכשמישהו קונה מוצר סיני כולם אומרים 'טוב, נו זה מסין' אז אני חושבת שאנחנו צריכים לחזק את הגאווה הישראלית, כי אני חושבת שמה שעושים בדרך כלל במדינת ישראל אנחנו עושים את זה באמת טוב.

אין דבר יותר נכון מאשר לעשות את זה דרך החינוך, ואני רציתי לברך אותך אדוני היו"ר על הדיון הזה שאתה עושה, והוא משודר עכשיו. הרייטינג לא כל כך נמוך, אני בטוחה שעל אף שזה ערוץ הכנסת רואים אותנו, ואני שמחה שהציבור הרחב רואה שבכנסת, כמו שאמר יושב ראש השדולה כחול לבן חבר כנסת נחמן שי, אנחנו איתכם ואנחנו נקדם ותמיד נתמוך באותם החוקים, שיקדמו את המדינה הזאת ויהפכו אותה לאור לגויים ואנחנו כאן בשביל זה. תודה רבה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. משרד החינוך, בבקשה.
נירה קושינסקי
אני הנציגה של משרד החינוך, מינהל מדע וטכנולוגיה. אני רוצה לספר על משרד החינוך, שמחבק, ובקשר ממש יומיומי עם ה'תעשידע' עם מישאל והמדריכות. יש לנו מדריכות של משרד החינוך, יש לנו מטמיעות שמגיעות לבתי הספר, משהו כמו מה שדורון אמר. מבקרים במפעלים, עושים עבודות חקר במפעלים, גם בחטיבת הביניים. כמאה בתי ספר, עשרים אלף תלמידים, שמגיעים לתעשייה. ואנחנו רוצים כמובן להגדיל את זה כמה שיותר.

אנחנו רואים בזה למידה אותנטית, אנחנו רואים בזה באמת באמת להכיר את המגזר הזה, שחשוב לנו. וחשוב לנו כמובן שיישארו, ואני מדברת גם על קניה של כחול לבן, אבל גם בתלמידים שבוחרים במקצועות טכנולוגיים, במקצועות מדעים טכנולוגיים והולכים לתעשייה. אז גם במינהל מדע וטכנולוגיה, גם הורים, גם מנהלים מחוברים לתעשייה באמצעות השתלמויות. תלמידים מבצעים בחטיבה העליונה עבודות לתעשייה כמעט בכל המקצועות הטכנולוגיים. ואנחנו מקוים שזה רק יגדל, ושהילדים האלה בנים ובנות - יש פרויקט שלם של עידוד בנות לתעשייה עידוד בנות לבחירה במקצועות מדעים טכנולוגיים כמובן עם כל הסטריאוטיפיים- הם מכירים את התעשייה הרבה מאד באמצעות הקשר שלנו עם ה'תעשידע' ואנחנו באמת מקוים שגם יבחרו בקניה של כחול לבן וגם יבחרו בתעסוקה של התעשייה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. מה קורה עם תוכניות לימודים?
נירה קושינסקי
כפי שאמרנו, יש לנו מדריכות שעובדות בתוך בתי הספר וזה מתחיל בחטיבת הביניים.
היו"ר אלכס מילר
אין תוכנית מסודרת של משרד החינוך?
נירה קושינסקי
יש מדריכות.
היו"ר אלכס מילר
במקצוע כמו אזרחות?
נירה קושינסקי
לא, לא באזרחות אלא במדע וטכנולוגיה.
היו"ר אלכס מילר
כולם במדע וטכנולוגיה?
נירה קושינסקי
בודאי, בחטיבת הביניים כולם לומדים מדע וטכנולוגיה, בתוך מדע וטכנולוגיה יש היבטים של טכנולוגיה, יש היבטים של תעשייה יש היבטים של מדע וטכנולוגיה.
היו"ר אלכס מילר
יש נושאים של כחול לבן?
נירה קושינסקי
יש, בהחלט.
היו"ר אלכס מילר
מצוין.
נירה קושינסקי
בחטיבה העליונה במקצועות מדעים וטכנולוגיה, עכשיו יצאנו בקמפיין גדול לעידוד של בחירה במקצועות הטכנולוגיים.
היו"ר אלכס מילר
מה עם רכישה של משרד החינוך?
נירה קושינסקי
אתה מדבר על רכישה של כחול לבן למשרדים? אני לא מצויה בזה כל כך, אבל אני מאמינה ומקווה מאוד שכן.
היו"ר אלכס מילר
כמו שדברתי עם השר, יש המלצה בנושא של תלבושת אחידה שזה של כחול לבן, השאלה היא עד כמה אתם יודעים שזה מבוצע?
נירה קושינסקי
אני מוכנה לבדוק.
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
האם יש חובה למשל לשים דגל ישראל בכל כיתה במדינת ישראל?
נירה קושינסקי
כן, בודאי, דגל ומפה.
היו"ר אלכס מילר
יש, אבל לא בכל כיתה.
נחמן שי
אבל זה לא אומר שהדגל יוצר בארץ.
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
כן, זאת השאלה הבאה.
נחמן שי
ברוב המכריע של המקרים, גם הדגל שהיה מונח אצל סגן שר החוץ, בזמן שהוא השפיל את טורקיה היה דגל סיני. ההשפלה היתה חלקית, זאת אומרת, עשינו את זה בדגל סיני, כי הוא אמר הנה דגל ישראל - - -
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
בכל אופן, זאת באמת השאלה הבאה. כי אני מסתובבת קצת בבתי ספר ואני חייבת לומר שאני לא רואה בכל כתה, ואם רואה אז כמו שאתם אומרים זה לא תמיד כחול לבן.
היו"ר אלכס מילר
אם אני לא טועה, החוק מחייב בכל בית ספר.
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יש סנקציה? איך אתם אוכפים את הנושא הזה?
נירה קושינסקי
את יכולה לענות איך אוכפים?
תמיר בן משה
המשרד כמשרד חינוך, לא מתעסק בכשל ציוד ותכולת הכיתות, זו הרשות המקומית. השאלה 'האם הדגל עצמו, הוא רכש מתוצרת ישראל?' היא לא שאלה למשרד החינוך. אנחנו יכולים לבדוק עם הרשויות, אבל זה לא נעשה על ידי המשרד באופן ישיר.
היו"ר אלכס מילר
בפתיחה אמרתי, שהצעת חוק שלי ושל חברת כנסת שלי יחמוביץ' "חוק הדגל" שאנחנו קראנו לזה, מחייבת אחוז מסוים של רכישה, התקבלה בקריאה שלישית.

אנחנו מקווים, שגם כל שאר החוקים, שבעצם הולכים ומחזקים את התעשייה כחול לבן יוכלו להתקדם במהירות. ורק בנושא שאת ציינת, על דגל בכל כיתה, אני בחרתי לעשות את זה בדרך אחרת. אני פניתי לכמה ראשי ערים דרך חברי מועצות, והיוזמה היתה דרך מועצת העיר. זאת אומרת באר שבע, היתה יוזמה וזה התקבל בהצבעה במועצת העיר, שלא רק בכל בית ספר, כמו שזה היום מחייב בחוק, אלא גם בכל כיתה יהיה דגל ישראל.

אני מקווה מאוד, שבשאר הרשויות המקומיות תהיה איזושהי יוזמה מסוג זה, אבל כמובן שאם אנחנו מדברים על החינוך וחינוך לצרכנות נבונה וחינוך לרכישה של כחול לבן, חובה על כל מי שמחנך הוא צריך לתת דוגמא. לא מדבר על המורים של מה הם רוכשים ואיפה הם רוכשים. אני מדבר ברמה של משרדים, אם משרדים מחליטים לבוא ולחזק אז לדעתי ה'פוש' צריך לבוא גם מתוך המשרד, והדגשה על כל דבר שנכנס, אם זה הטושים ועד לכל דבר ודבר.

שיהיה הדגשה שזה בעצם נרכש בתוך ישראל, כמוצר ישראלי. וזה לדעתי גם אחד מהקמפיינים, שיכול להיות חלק מאוד יעיל, כאשר ילדים נכנסים לכיתות והם רואים שעל כל ספסל יש דגל ישראל שזה נרכש בארץ ולא נרכש בחו"ל.
רון תומר
אדוני היו"ר, אם אפשר רק הערה קטנה, משרד החינוך כל שנה בוחרים נושא לשנת לימודים כבר כמה שנים אנחנו מנסים ולא מצליחים להשפיע, שיבחרו שנה אחת, שהנושא המרכזי במערכת החינוך יהיה התעשייה ואני חושב שאולי עכשיו יש בהחלט מקום.
היו"ר אלכס מילר
אני חושב שאולי השנה, שאולי שנה הבאה נחשוב על זה. אני חושב, שחבר כנסת נחמן שי, כיושב ראש השדולה, אולי יפנה לוועדה בצורה מסודרת בתחילה, כך שאנחנו נוכל להתכונן לשנה הבאה.
דן אלמן
אני רוצה, כתעשיין, להתריע על מקום שהוא מאוד פרוץ, והוא יכול להיות, אולי זה מה שדוד ארצי אמר. אני הייתי תשע שנים דירקטור בחברת חשמל, ושמונה שנים יושב ראש וועדת מכרזים. אפשר לעשות ניסים ונפלאות, כשרוצים, בנושא של קניות גומלין ורכש גומלין.

הצלחנו לכופף, כשהיה מי שהוביל את זה, חברות שלא רצו. ואני אתן דוגמא אחת, שתראה את הכל. היה מכרז גדול של הטורבינות. ידוע לשמצה. בקיצור, היו שם ארבעה מתמודדים שבצד הטכני לא היה ספק בכלל שכולם מאה. זה היה מיצובישי, טאצ'י, ז'יהי, וסימנס. שתי החברות המזרח אסייתיות, סירבו לרכש גומלין בצורה שקבענו במכרז, וחד וחלק הוצאתי אותם מהשתתפות במכרז חברת חשמל. ג'יהי וסימנס עמדו ב35% רכש גומלין בארץ.

יש המון חברות ממשלתיות, שאין פיקוח, לא שמים לב. עם כל הכבוד לוועדות ועם כל הכבוד לכולם, שם מונח כסף ענק. אם קונים כבלים במזרח, אפשר טיסות באל על, ואפשר תפוזים, ואפשר היי טק, ואפשר אלקטרוניקה. וכשיש יד מכוונת, וכשעושים את זה בצורה מסודרת, יש כאן נתח ענק שאנחנו מזניחים אותו. תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה.
צביקה ליברמן
שלום, אני מנהל את איגוד הטקסטיל והתאחדות התעשיינים. אני רוצה להודות ליו"ר על החוק, חוק הדגל. ואני רוצה ליידע אותך, שהדגלים של יום העצמאות שעבר, לפני חודשיים, היתה הצלחה גדולה מאוד. אתם גרמתם לזה שהרבה, במיוחד בפריפריה, הרבה עובדים עבדו בנושא הזה, רק לדוגמא אחת, כולם מכירים את הסיפור של בנק הפועלים שבשנים האחרונות הוא רכש את הדגלים בסין והשנה הוא ייצר את זה בארץ. חמש מאות אלף דגלים, אני הייתי בכפר דרוזי וראיתי איך מייצרים את זה. אז זה לתפארת מדינת ישראל. ואני מודה לך ולחברי הכנסת שיזמו את החוק הזה, ושלי יחימוביץ' וליו"ר, וכמובן לנחמן שי, שתמיד נמצא ברקע ונותן לנו גיבוי. תודה.
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה.
נחמן שי
ברצוני לומר, שאנחנו ממשיכים באירועים האלה במשך היום, היום. הבוקר, היו שתי וועדות שעסקו בנושא של כחול לבן. אחר כך יש לנו מפגש גדול בכנסת כולל ראשי ההסתדרות והתאחדות התעשיינים. בארבע מליאת הכנסת תעסוק בכך, שרי תמ"ת לשעבר ידברו על הנושא, כך שאני מקווה שהמסר הזה באמת ייצא מהבית. ואני רוצה להודות עוד פעם לכל השותפים שלנו. והזכרתי קודם את חזי וצביה ואחרים, ובאמת כולם ממוקדים לעניין ומנסים לסייע ככל האפשר. תודה רבה לכם.
דוד ארצי
אנחנו יושבים בכנסת, אני רואה שיש עכשיו יוזמה חדשה. אני חשבתי שאת ה- Buy American Love אפשר לתרגם לחוק ישראלי. הוא ייתן הרבה הזדמנויות. שהיום לא ניתנות לפי הכללים, שבעיקר מפעלים ממשלתיים עובדים. אני נותן לכם חומר למחשבה. אנחנו בזמנו הכנו במסגרת התאחדות התעשיינים, היתה טיוטת חוק. היו שני חברי כנסת שדחפו את זה. אחד מהם הוא מקדימה, שטרית, ואז נפלה הממשלה והעסק לא הלך קדימה. חומר למחשבה. אני חושב, שזה יכול להיות אניית דגל. ואז גם יש הרבה הרבה לילדים ללמוד על חוק חדש שמדבר על תוצרת הארץ.
היו"ר אלכס מילר
תודה.

רבותי אני רוצה להודות לכולם, אני חושב שקודם כל כמובן ברכות לכל אותם הפרויקטים שראינו.

אני מברך כמובן את התלמידות, ואת התעשיינים, וכל מי שעוסק במלאכה. חבר הכנסת נחמן שי שהוא מוביל את השדולה, ובאמת נרתם לסיוע בנושא.

כן, אנחנו חושבים שיש חשיבות כאשר הנושא בא ממש מגיל קטן, במסגרת של הפעילות של מערכת החינוך של משרד החינוך אין ספק שאתם צריכים, חייבים, להדגיש כל דבר שהוא קשור לילד, הכחול לבן במערכת החינוך. גם אם זה רכישות, כמו שציינתי קודם, עד לתכנית הלימודים המסודרת. אני מניח, שבסופו של דבר, התלמידים והדור הבא, שדיברה עליו חברת הכנסת שמאלוב ברקוביץ', באמת יהיה יותר נבון, ויחשוב פעמיים לפני שהוא רוכש מוצר כזה או אחר.

אין ספק שכל הגופים הממשלתיים, אנחנו ממשיכים להמליץ, שידגישו ברכישה שכחול לבן. גם מבחינת המוצרים באופן כללי, וגם מבחינת הפעילות שהם מבצעים אותה יומיומי. גם הכנסת, אני מקווה מאוד, לוקח חלק פעיל בנושא של חיזוק כחול לבן. אם זה רכישות, אני לא יודע איפה ייצרו את הדגל שהוא למעלה על הכנסת אבל, אני חושב, שכמו שבדקת את הדגל בחדרו של סגן שר החוץ, ככה תוכל גם לעלות למעלה ולבדוק את הדגל שנמצא על הכנסת. אני לא בטוח בתוצאה, אבל תבדוק.
צביקה ליברמן
בטוח בטוח, אני יודע מי מייצר אותו.
היו"ר אלכס מילר
רק תיזהרו על בטיחות, זה חשוב.

אני מודה שוב לכולם ובהצלחה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים