ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/06/2011

שביתה במערכת החינוך בישובי מעלה עירון, הפרטת בית הספר התיכון בואדי עארה . , הנדון: הפרטת בית הספר התיכון שבכפר סאלם, מעלה עירון

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
12
ועדת החינוך, התרבות והספורט

29.6.2011

הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 439

מישיבת וועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, כ"ז בסיוון תשע"א (29 ביוני 2011) שעה 10:00
סדר היום
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): שביתה במערכת החינוך בישובי מעלה עירון של חבר הכנסת אלסאנע

2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הפרטת בית הספר התיכון בואדי עארה של חבר הכנסת עפו אגבאריה

3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הפרטת בית הספר התיכון שבכפר סאלם, מעלה עירון של חבר הכנסת

ג'מאל זחאלקה
נוכחים
חברי הוועדה: אלכס מילר – היו"ר

ניסים זאב

ג'מאל זחאלקה
המוזמנים
חה"כ עפו אגבאריה



חה"כ טלב אלסאנע

חה"כ ראלב מג'אדלה


פריד גאנים


- מפקח מחוז חיפה, משרד החינוך

מיכאל אילוז


- ראש מועצת עירון

יצחק בן דוד


- יועץ ארגוני במועצה מעלה עירון



ד"ר דורון מור


- יועץ מכללות להכשרת מורים

עו"ד ג'מאל זוהיר אגבאריה
- עו"ד ויועץ משפטי של ועד ההורים

עומר עיסאם


- יו"ר התאחדות הארצית של ועד הורים

עו"ד מאהר אגבאריה

- יו"ר ועד הורים בית ספר יסודי זלפה

מוחמד אגבאריה
- יו"ר וועד ההורים בתיכון סאלם, חבר ועד מקומי מעלה עירון

מוסטפא אגבאריה

- יו"ר ועד מרכזי מעלה עירון וחבר ועד הורי

מוחמד נסר אגבאריה

- חבר ועד הורים בבית ספר יסודי מוסמוס

אחמד ג'בארין


- מזכיר ויו"ר ועד הורים בבית ספר יסודי מושירדר

עבדל קאדר אגבאריה

- מורה בתיכון, וחבר מועצה בארגון המורים

עימאד אגבאריה


- חבר ועד הורים

נבין אגבאריה


- לשכת עפו אגבאריה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
רשמה וערכה
דבי שטרנגר – חבר המתרגמים בע"מ

1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): שביתה במערכת החינוך בישובי מעלה עירון
2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הפרטת בית הספר התיכון בואדי עארה
3. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הפרטת בית הספר התיכון שבכפר סאלם, מעלה עירון
היו"ר אלכס מילר
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה השנייה להיום. אנחנו בתאריך 26.6.2011 כ"ז בסיוון תשע"א
נושא הישיבה
הצעה לסדר היום (דיון מהיר), שביתה במערכת החינוך בישובי מעלה עירון, של חברי הכנסת טלב אלסאנע, עפו אגבאריה וג'מאל זחאלקה. אנחנו נתחיל מטלב אלסאנע.
טלב אלסאנע
בוקר טוב אדוני היושב ראש, חברי הכנסת אורחים נכבדים.

הנושא הוא הפרטה של בתי הספר התיכוניים במועצה המקומית מעלה עירון, שם יש את היישובים מוסמוס שפי זלעפי וסאלם. ויש לציין שמי שמנהל את המועצה זו וועדה ממונה, וועדה קרואה. אני מדגיש זאת, כי כאשר יש לנו מועצה נבחרת, המועצה משקפת את רצון הבוחרים, משקפת את רצון העם, אנשים שבחרו בהם, ולכן כאשר היא נוקטת באיזשהו צעד משליך או מרחיק לכת בעל השלכות חשובות, כמו הפרטת מערכת החינוך, אז לוקחים בחשבון, שהמועצה הנבחרת היא המייצגת את התושבים, ולא כן הוא המצב בהקשר זה, כאשר יש לנו וועדה קרואה.

גם ראש הוועדה מר מיכאל אילוז, וגם למיטב ידיעתי חברי הוועדה, הם אינם נבחרים. לפעמים יש חברי מועצה אשר מחליפים את ראש המועצה. במקרה הזה גם ראש הוועדה וגם חברי הוועדה אינם מקרב התושבים. ואנחנו יודעים את המניעים הפוליטיים הקיימים, אני קיימתי דיון בעניין של הוועדות הממונות, וזה לא הנושא. הנושא של הוועדות הממונות, התפקוד שלהם זה נושא אחר. אנחנו מתמקדים בסוגיה, בהחלטה הנוכחית איך היא התקבלה בהקשר הזה.

לפני שמר אילוז החל לכהן כראש הוועדה, היתה מועצה נבחרת אשר פוזרה, למיטב ידיעתי, בגלל שהיא לא העבירה תקציב. התמנתה וועדה קרואה, והיו שני יושבי ראש שקדמו למר אילוז. למיטב ידיעתי, בשום שלב לא הועלתה הסוגיה של הפרטת מערכת החינוך קודם לכן.
ניסים זאב
ומה המניעים לדעתך? למה יש הפרטה?
טלב אלסאנע
אני אתייחס לזה. וודאי שאני אגיע לזה.

החלטה זו, רבותי חברי הכנסת, התקבלה ללא עיון ציבורי. החלטה, שנוגעת לילדיהם של התושבים. עם כל הכבוד, הם לא הילדים של מיכאל אילוז. הוא התמנה ליושב ראש הוועדה הקרואה, הוא לא בא להחליף את ההורים. הם אמונים על טובת הילדים שלהם. לא התקיים דיון ציבורי עם וועדי ההורים, לא התקיים דיון ציבורי בהשתתפות התושבים, ההחלטה התקבלה מאחורי גבם, כמו בחשיכה בלילה, הם ידעו על ההחלטה אך ורק מהתקשורת.

וכל הוועדה הקרואה של מר אילוז, זה לא שנים שהוא היה ובחן ובדק, מינה צוות מקצועי, וקיים דיון ציבורי והגיע לכלל ההחלטה, אלא היא קלות דעת, היא פזיזות ובחוסר אחריות הוא קיבל החלטה, שההשלכות שלה הן מסוכנות וחמורות. מערכת החינוך, בגלל שההורים רואים, שההחלטה לא נכונה, גורמת נזק לילדיהם, מערכת החינוך מושבתת בתקופה הכי קריטית. לקראת בחינות סמסטר שלישי. והילדים מאבדים שעות חינוך והוראה יקרים, ומי גרם לנזק? ההחלטה הזו. ומי שנושא באחריות הוא ראש הוועדה הקרואה שקיבל החלטה לא אחראית תוך כדי התעלמות מרצונות התושבים.

אני רוצה לציין כבוד היו"ר כי בדיון הזה, שעוברת לקבלת ההחלטה, ולכן אני חושב היו"ר גם מבחינה משפטית כאשר מישהו מקבל החלטות כאלו, שיש בהם נזק אדיר למערכת חינוך, הריסת מערכת החינוך, אני חושב, שיש אפילו מקום לתבוע אותו לדין על הנזק, שנגרם לילדים. הוא לא מייצג את רצון התושבים כי הוא לא נבחר על ידי התושבים.
גם שר הפנים צריך למנות אנשים, שיקבלו החלטות ברצינות ובאחריות ובאופן עניני, ולא מקבלים החלטות בפזיזות ובקלות דעת. ולכן בעניין של החינוך, חבר כנסת ניסים זאב, אם מחר אני אבקש שיפריטו בית ספר ביישוב שלך, היכן, שהילדים שלך לומדים, אתה תרעיש את העולם. אם אתה תתבקש להוציא את האחריות מרשת "אל המעיין", אתה תהפוך שולחנות. למה הילדים שלך יותר יקרים יותר מהילדים שלנו? ולמה אתה חושב, שאסור להתערב בחינוך של הילדים שלך, ואתה מרשה לך להתערב בחינוך של ילדי האחרים? למה אתה חושב שהילדים שלך יקרים לך, והילדים שלהם לא יקרים להם?

החינוך זה דבר מחוץ לפוליטיקה. החינוך זה הדבר הראשון במעלה, ולכן הדבר החשוב. היה צריך לבוא ולהגיד, הטענה איננה אישית, והוויכוח איננו אישי, אלא הוויכוח ממש ענייני. ואתה צריך להציב את עצמך במקום ההורים האלו, ואתה צריך להתנהג כמו, שהיית נוהג אילו הדבר היה נוגע אליך באופן אישי, להתעלם מהעובדה של ש"ס ופוליטיקה.
ניסים זאב
חצי ממערכות החינוך בש"ס הם בהפרטה.
טלב אלסאנע
תאר לך שמחר רוצים להעביר את "אל המעיין" לרשת אחרת, רשת דתית אחרת של יהדות התורה, לא של ש"ס, ולכן, דבר ראשון וועדה קרואה לא משקפת את רצון התושבים, כי היא לא נבחרת.
ניסים זאב
שאלתי אותך מלכתחילה, ואמרת שתסביר מה הבעיה בהפרטה. את העיקר אתה לא מסביר.
טלב אלסאנע
אני אמרתי לך. ההפרטה התקיימה בפזיזות ללא בדיקה מקצועית, ללא דיון ציבורי עם התושבים, אנשים לא רוצים להפריט את מערכת החינוך, רוצים שזה ישאר באחריותם ולא לשום גוף אחר. ואם עושים, אז לעשות את זה מתוך בדיקה מקצועית ואחראית, תוך שיתוף ההורים בקביעת הגורל של ילדיהם. דבר שלא נעשה. הוועדה קיימה את זה בפזיזות, ללא שום דיון מקדים. ויש אפילו טענות שיש אלמנטים פליליים בקבלת ההחלטה הזאת, והסוגיה הזו נבדקת.
ניסים זאב
הוא לא מסביר פעם אחת מה הבעיה? למה זה גרוע?
טלב אלסאנע
אני יודע למה אתה מתקומם.
קריאה
הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. לא הבנת? תכריע איך שבא לך, לפי מה שראוי, כפי הבנתך.
היו"ר אלכס מילר
בוא נתקדם.
טלב אלסאנע
אני רוצה לומר, ראש המועצה, אני לא יודע, אבל אני אשמח לדעת אם הוא מומחה בתחום החינוך, ואם הוא הקים וועדה מקצועית, וקיים דיון מקצועי בעניין, ושיתף את האנשים. שיציג לנו ישיבות, דיונים, שהתקיימו. וכן, היו"ר אני חושב, שגם ארגון המורים הארצי ונציגי ההורים, שנמצאים פה, לא היו שותפים בקבלת ההחלטה. ההחלטה נעשתה כמו גנבים בלילה, מאחורי הגב שלהם, בהיעדרם, ולהעביר את זה כמה שיותר מהר.

לכן, האחריות הציבורית שלנו, האחריות הממלכתית, השליחות שלנו, מחייבת אותנו לקבל החלטה, שהחלטת ההפרטה נעשתה בצורה לא סבירה, לא תקינה, והיא גורמת נזק למערכת החינוך, כאשר לא משתפים את ההורים. והתוצאה של ההחלטה, התוצאה הישירה, היא שביתת בתי הספר. וזה יותר מחודש שבתי הספר מושבתים.
היו"ר אלכס מילר
תודה. תן לי לנהל את הישיבה בצורה, שאני יודע לנהל את הישיבה. אל תעזרו לי. בבקשה, תודה רבה.
ניסים זאב
הוא רק דיבר על ש"ס, הוא לא הציג שום דבר. אני שואל מה הבעיה בהפרטה, הוא לא עונה.
טלב אלסאנע
נראה אותך משתכנע. תשמע אותם, אחר כך נראה אותך. הם יציגו את הכול, נראה אותך, אני יודע, שאתה לא תשתכנע, אפילו אם יבוא אליהו הנביא וישכנע אותך בעניין הזה.
עפו אגבאריה
אדוני היו"ר, חברי, חברי הכנסת, חברים נכבדים.


אני מסתכל גם מצד אחר, לא רק מבחינת השאלה מדוע היתה הפרטה ואם זה ש"ס או לא ש"ס, אלא, מדוע באמת הייתה צריכה להיות ההפרטה? האם הבית ספר נכשל? האם באמת האלטרנטיבה זה, שעכשיו מעבירים את הבית ספר לגורמים פרטיים זה יותר טוב לילדים?
היו"ר אלכס מילר
מה זה גורמים פרטיים?
עפו אגבאריה
זה חברה פרטית, שהיא מטפלת בבית הספר, מכללת סכנין, שהיא, כאילו, עכשיו הבעלים הבלעדיים של הבית ספר הזה. זה היה בית ספר ציבורי ממלכתי, שעכשיו מעבירים את זה לגורמים פרטיים.
מיכאל אילוז
כדאי שיבינו, מכללת סכנין היא זכיינית של משרד החינוך. כמו כל הרשתות שקיימות במדינה.
עפו אגבאריה
בית הספר הזה משרת חמישה כפרים, שמרוחקים אחד מהשני בין שניים לשלושה קילומטר, שמשתרעים על פני מרחק של כתשעה קילומטר, וצריך להביא את כל הילדים לשם, כל פעם. מכל הכפרים.


מה היה המניע של האנשים, שרצו לעשות את ההחלפה הזו, ולעשות את זה במקום ממשלתי? האם לא היה הישגים לילדים? אז יש הישגים. אם אנחנו נשווה את ההישגים של הילדים שהיו, עם ההישגים של המערכת הפרטית הזו, היא יותר טובה? לא היא לא יותר טובה.

אז מה קורה? למה משרד החינוך רוצה להוריד מעצמו את האחריות הזו ולתת את זה לגורמים פרטיים? אם אנחנו נשווה את התוצאות בין מה שהוא יכול לתת, ובין מה, שהחברה הפרטית תיתן, אין שום פריווילגיה, ואין שום דבר, שיועיל יותר לתלמידים, ותיתן להם את האפשרות להתקדם ולעלות מרמת הלימודים עוד יותר ממה שהיא קיימת. אז כנראה, שמאחורי זה מסתתרת איזושהי בעיה של מישהו, שרוצה שיהיה לו יותר קל ומי שהוא אחר אולי ירוויח מזה. מה עוד? שזה בכלל לא בא לידיעת המשפחות, לידיעת ההורים, לידיעת אנשי הכפר, כי אין מועצה נבחרת של המושבים האלו, שהיא פוזרה לפני מספר שנים ודיבר על זה חבר חבר הכנסת טלב אלסאנה, אז מדוע אנשים, שהם לא נבחרו כחוק, יכולים במצב כזה גורלי של הילדים להחליט? מן הראוי שהם יעשו את זה בעצמם.
טלב אלסאנע
אני מציע שתהיה כאן התקדמות משמעותית בכל הסיפור הזה. אנחנו לא דנים כרגע, על המנגנון של וועדות קרואות בישראל. אם וועדה קרואה זה דבר חיובי? זה נושא אחר.
עפו אגבאריה
לא, לא על זה דיברתי. דיברתי על זה האם באמת זה יותר טוב להעביר את זה לידיים פרטיות או לא להעביר את זה לידיים פרטיות? ונשמע את זה אולי בוועדי ההורים בצורה יותר מפורטת.

היו"ר אלכס מילר

תודה, ג'מאל זחאלקה, בקשה.

ג'מאל זחאלקה

כבוד היו"ר, כרגיל בעניינים אלו ההורים, ולא רק וועד ההורים, אלא כלל ההורים תושבי המקום יודעים, שמתקיימת ישיבה של וועדת החינוך, והם תולים תקוות גדולות מאוד בישיבה הזו. אני רואה שראש המועצה נמצא כאן, ונציג של משרד החינוך הגיע לישיבה, ונציגי ההורים כאן, וועדי ההורים נמצאים כאן גם כולם על השולחן. ניתן לפתור את הבעיה היום, וניתן לפחות אולי לצאת עם מתווה לפיתרון הבעיה. נצא מנקדת ההנחה, שזה, שהתלמידים לא לומדים, זה דבר רע מאוד. אנחנו לא רוצים שתלמידים ישבתו אבל לפעמים אין ברירה
היו"ר אלכס מילר
בוא נגיד בדיוק בדיוק איפה הנקודה? מה הבעייה כאן?

ג'מאל זחאלקה

אני רוצה שחבר הכנסת נסים זאב, גם היו"ר, יידעו איך בדיוק, אשים את האצבע על הנקודה. בסרט הזה היינו עשרות פעמים, ואני אישית הייתי בסרט הזה, שיש מצב שמועצה טוענת שיש בעייה, יש משבר. או משבר כספי או משבר ניהולי בהישגים של בית הספר, לכן הפיתרון הקל זה להעביר את הבית הספר. עכשיו, תושבי ערה ראו שני מקרים לידם, ראו מקרה בכפר קרא, היתה הפרטה שנתיים שלוש של רשת, אפילו יותר חזקה ממכללת סכנין, וזה הביא להתמוטטות החינוך בכפר קרא, ובאה המועצה אחר כך, ותיקנה את העוול, והחזירה את המצב לקדמותו. הם ראו גם לידם בערערה, גם וועדה ממונה, וועדה קרואה, שקיבלה החלטה להפריט את בית הספר. ההורים שבתו, ההורים דיברו עם ראש המועצה דאז, ציון הדר, והגיעו להסכם. והוא השתכנע, ובאמת בית הספר משגשג.

ההחלטה להפריט עלולה להיות קטסטרופלית לחינוך. אם יש משבר, אני לא רוצה עכשיו להתווכח מה ההישגים, ומה מצב, אני לא רואה, שיש משבר. לפי המספרים, שעומדים לפני, יכול להיות שהייתה עלייה קטנה או ירידה קטנה, לא רואים שקרה משהו דרמטי. זה חשוב, שידעו כאן, לא שיש בית ספר שהוא על הפנים ועכשיו רוצים להציל אותו. יכול להיות, ששנה שעברה היתה עליה קטנה, שנה לפניה ירידה קטנה, זה לא המצב. אפילו לא המצב, שעמד במקומות אחרים, ובסופו של דבר, ואני עכשיו יכול למנות עשר מקומות, שאני הייתי אישית מעורב בהם, שרצו להפריט. קיבלו החלטה להפריט, ואמרו, אם לא נפריט הכל הולך ומתמוטט. ולא הפריטו והיום העניין השתפר מאוד. כלומר, צריך לדעת לא לזרוק את התינוק עם המים. המים מלוכלכים, לא צריך לזרוק גם את התינוק.

אני לא רוצה לשכנע את חבר הכנסת זאב ברעות החולות של הפרטת החינוך. אני בטוח, שהפרטה לידיים רווחיות, כלומר, שלהעביר את זה לגורמים רווחיים לא מקובלים עליו, כפי שאני מכיר את דעותיו עד היום. יכול להיות שהוא עוד ישנה אותם היום, אבל אני עקבתי אחרי דבריו, והוא תמיד טען, שהחינוך צריך להיות ממומן על ידי הממלכה, ציבורי, ולא להפריט אותו. זה לא עניין של סחר מכר. עכשיו, הרקורד של , אני לא רוצה עכשיו להשחיר ולפגוע באף גורם, אבל אני אומר באופן כללי, הרקורד של בתי ספר, שהופרטו במגזר הערבי, תקשיבו טוב, הוא של ירידה בהישגים. של צמצום השירותים. צמצום שעות ההוראה. של פגיעה בחינוך. ניתן להציל את החינוך, ואני בטוח שמר אילוז, שהוא מסיים את תפקידו ב- 2013, הוא לא רוצה להירשם בהיסטוריה של היישובים האלה כמי, שחס וחלילה פגע. יכול להיות, שהוא לא מודע מספיק לעניין הזה, אני מציע, אני יכול להציע לך, לך תבדוק, לך לדבר עם עשרה ראשי ערים, שעברו את החוויה הקשה הזו, ותשמע מהם. אני מציע לך, לדבר עם כפר קרא עם ערא וערא אפילו עם ג'לג'וליה, שקיבלו החלטה להפריט וחזרו בהם, והם עכשיו עברו את המשברון הקטן שהיה להם, אפילו אם אתה עכשיו - - -
היו"ר אלכס מילר
רגע מדובר על התיכון?

ג'מאל זחאלקה

מדובר על התיכון. בוא נעשה את זה לגופו של עניין, אני חושב אף אחד לא יכול לטעון, שההורים לא דואגים לחינוך של הילדים שלהם. ההורים כן דואגים לחינוך של הילדים שלהם, ולא מדובר בשלושה - ארבעה הורים, יש קונצנזוס ביישוב. אני מכיר את היישוב. ואני רוצה להעיד כאן, עדות אמת, שאני מדבר עם אנשים, לא רק עם הנציגים שיש כאן, הרי זה יישוב לידי, הם שכנים שלי, וגם שכנים של ד"ר עפו אגבאריה זה אנשים, שאנחנו מכירים באופן אישי. זאת אומרת יש קונצנזוס ביישוב, שהם מתנגדים לזה. אז יש התנגדות של ההורים, יש התנגדות מלאה של המורים. שניהם לבד יכולים לפסול.

לגופו של עניין, כבוד היו"ר, אם יש בעיה, אנחנו כוועדה צריכים לסייע למצוא עצה לפתור את הבעיה הזו. נגיד יש מחסור בתקציבים, יש איזושהי בעיה מסוימת, אנחנו מוכנים להתגייס, כדי לעזור לפתרון הבעיות הקיימות בבית הספר, כדי שנוכל להמשיך. אבל למכור אותו ברגע הראשון שיש משבר, אם יש, אני חושב שזאת תהיה בכייה לדורות. ולכן, בשורה האחרונה, אני אומר, שיש אחריות על משרד החינוך. אני לא מוכן לקבל. וועדת החינוך כבוד היו"ר, כבר מאז שאני חבר בה, קיבלה החלטה, שעניין החינוך, הוא באחריות משרד החינוך. לא היינו מוכנים לקבל, ולא צריכים להיות מוכנים לקבל שום תירוץ מועצה. לא מועצה, עמותה פלונית, עמותה אלמונית. האחריות היא על משרד החינוך, ואם יש גורמים, שיש איזו שהוא בעיה איתם, משרד החינוך צריך למצוא את הדרך להידבר איתם, כדי שלא תהיה פגיעה, חס וחלילה, פגיעה בחינוך.

אני קורא לראש המועצה קריאת אמת, לא באנו לריב כאן, באמת, אנחנו כאן כדי לפתור את הבעיה. מהניסיון שלי, אני אומר לך, אני הייתי בסרט הזה מספר פעמים. מי שלא התפתה וחזר בו, אומר טוב שלא נפלתי בפח. אולם, מי שהחל ב"הליכי גירושין" מבית הספר והפרטה, בכה בכי מר. זאת קריאתי.
היו"ר אלכס מילר
חבר כנסת זחאלקה, תודה רבה.

אני שמעתי וניסיתי להבין מדבריהם של חברי הכנסת, על ההליך שהחלטתם עליו במועצה, להעביר את בית הספר, שהיה בבעלות ציבורית, כביכול, בבעלות משרד החינוך עם המועצה, לבעלות של מכללת סכנין. ויש להם עוד בתי ספר.

יש פה איזושהי התנגדות, שאנחנו מבינים, גם מההורים וגם מתלמידים. תיכף נשמע. אני פשוט רוצה לשמוע ממך, אדוני ראש מועצה, האם הדברים נכונים. איפה אנחנו נמצאים מבחינת ההחלטה ואיך אנו מתקדמים עם הסיפור מבחינתך? לעניין המניע, נשמע בהמשך.
מיכאלל אילוז
ניסיתי שלא לנגוע בנושא של מועצה ממונה, אבל תרשו לי רק לפתוח את הפתק, במועצה ממונה במעלה עירון, וזה אני פותח, וזו גאווה למעלה עירון, שיש להם מועצה ממונה. אם לא היתה להם מועצה ממונה, אז בטוח היינו רואים את זה יותר גרוע, ממה שנמצאים היום.
היו"ר אלכס מילר
רבותי, לכל מי שנמצא פה פעם ראשונה בוועדה, אני אסביר לכם איך זה עובד. רק לחברי כנסת יש אפשרות להעיר בכל דרך אפשרית, הם יודעים שזה על חשבון זמנם, כי אנחנו עוד עשרים דקות נועלים כאן ישיבה. יש כאן משלחת שמגיעה לוועדת חינוך, אז רבותי, גם לכם חברי הכנסת, אתם יודעים שמותר לכם, אבל אל תנצלו את זה. לכל האורחים, רבותי כל מי שמתערב בדיון ללא אישור שלי, קם ויוצא ברגע זה.

בבקשה.
מיכאל אילוז
נושא המועצה ממונה מורכב מארבעה אנשים פלוס מיכאל, כראש מועצה, אריה שמחוני ראש מועצה 15 שנה עם רזומה די טוב. יוסי ברגמן, סגן ממונה מחוז משרד החינוך וד"ר שמעון רוזוביץ מרצה באוניברסיטת בר אילן. במאי שנה, שעברה הועלה לסדר יום נושא של העברת בית ספר. בית ספר תיכון סאלם היה בבעלות של מכללת למינהל, ממניעים פוליטיים הועבר בית ספר חזרה למועצה, כשהמועצה שילמה חצי מיליון שקל, 600 אלף שקל מתקציב המועצה. מה המטרות? לא חינוכיות. אך ורק פוליטיות גרידא. ממה זה נבע? להכניס מורים למערכת החינוך.

כשהגעתי לתפקידי, סגרתי את בית הספר בשבת. למה? כי היה להם איזה עניין לפתוח אותו בשבת, עוד יום אחד, שעולה למועצה. להכניס עוד מורים בפוליטיקה. באנו והחלטנו במועצה רבותי, תוצאות הבגרויות בבית ספר סאלם בירידה דרסטית. אני לא רוצה להיכנס לפדגוגיה, 2007 - 42% 2008 - 38% 2009 – 31%

כשבאו ואמרו אין התערבות של ההורים, ישבנו איתם למעלה משמונה פגישות. הן במחוז אצל מתוקי, הן במשרד עם המועצה עצמה, עם חברי המועצה. ביקשתי מהחברים מוועד ההורים, רבותי, אבקש מכם, תשכנעו את חברי המועצה, שבישיבה עם מתוקי. הם טענו מי אלה חברי המועצה? אחד מקרית אתא, השני מחיפה, שלישי מגבעתיים, מי הם שינהלו לנו את המועצה? לצערנו או לשמחתכם, לא יודע. מה כן, אנחנו ננהל את המועצה. אנחנו כן יודעים את רחשי ליבם של התלמידים. מטרתינו לדאוג לתלמידים, לעלות להם את הבגרויות. ולא מטרתינו הפוליטית. אין לנו שום פוליטיקה. אנחנו לא משפחת אגבאריה ולא משפחת אלג'בארי, אנחנו נשלחנו לטובת המקום, להבריא אותו. את ההישגים אני לא רוצה, שיזקפו לזכותי. שהם יזקפו את זה לזכותם.

באנו וקראנו להם לדגל, וישבנו איתם. עם וועד ההורים המרכזי, והם שלחו את ארגון הילה, שגם הם באו עם טענות מטענות שונות. ובסופו של דבר, ביום חמישי, בשבוע שעבר ישבו אצלי במועצה, אני מדבר לסיום, חבר כנסת בראקה, כל המילים שלך נאמרו, מילים כדורבנות, אני אומר לך את האמת, אני מקבל את זה. ובא חבר מועצה ואמר, חבר מועצה אריה שמחוני, העלה הצעה לסדר. יום חמישי שבוע שעבר עם וועד ההורים הארצי, ונחתם בתקיעת כף, שאנחנו מקפיאים את זה לשנה. נקים וועדת היגוי שתורכב על ידי וועד ההורים המרכזי, וועד ההורים המקומי, מועצה ואיש מקצוע, שיבחן את הנושא לגופו של עניין. בתנאי, שאנחנו מכבדים את השייחים, והתלמידים חוזרים לבית ספר ביום שלישי.

אמרתי להם, חבר'ה בשביל יום אחד? אמרו לי, לא שלושה ימים, שלישי רביעי חמישי , אבל הם לא זכרו כנראה סרואול מארג' זה יום רביעי. אין יום לימודים, בשביל יום אחד להחזיר אותם? קבלנו את החלטתו של השייח אתמול בשעה שבע וחצי. אני מסתובב בבתי הספר, ואז באתי ואמרתי רבותי עד לכאן סטופ. לא יתכן, שמה שהם ירצו, הם יעשו בבית הספר. אתם דואגים לילדים?

הסיכום הוא, להקים וועדה מייעצת, לראות באמת מה טובת התלמידים, האם הוצאה לחינוך החוצה. או אני איתן לך עוד נקודה, יושב אצלי יושב ראש ועד ההורים, שהוא נבחר רק במרץ ולא היה לי עם מי לדבר קודם. ועד ההורים הוקם רק בגלל דבר אחד, בגלל שהחלטנו להוציא את בית הספר החוצה, לא היה ועד הורים.
טאלב אלסאנע
מותר ולגיטימי שיהיה ועד הורים.
מיכאל אילוז
אני אמרתי שאסור? אני בעד שיהיה ועד הורים. אבל, כמו שבא יושב ראש ועד ההורים ממוסמוס יסודי, ואמר לי, "תשמע אדוני, בית הספר מוזנח. מושקע בו 700 אלף שקל בשנה שעברה" אמרתי לו, מהמועצה עצמה יש סיכוי לי חשובים הילדים. אני מקציב מהמועצה 150 אלף שקל לטובת חניון. עד היום לא חזרו אלי. למה? כי הם לא מסוגלים. אבל זו לא הנקודה.
טאלב אלסאנע
כדי להבהיר את הדברים שלך, הישיבות שציינת היו אחרי או לפני המכרז?
מיכאל אילוז
אחרי המכרז, כי לפני המכרז לא היו ישיבות.
קריאה
רצינו להגיע למשא ומתן.
מיכאל אילוז
אחרי המכרז, אמת, אחרי המכרז. בשנה שעברה לא היה וועד הורים.

אדוני היו"ר, ביום חמישי היתה ישיבה עם ועד ההורים המרכזי הארצי של המגזר הערבי, ועם ועד ההורים המקומי, והוחלט להקפיא את המכרז לשנה. ולבדוק, האם באמת כדאי לנו להכניס רשת או לא כדאי לנו להכניס רשת, מבחינה פדגוגית. והובטח בתקיעת כף, שהם מחזירים את הילדים לבית הספר, אי לכך הודעתי אתמול למתוקי, הודעתי לחברי המועצה.

רבותי, מה אני עושה במקרה הזה? אמרו לי, מיכאל, גיבוי מלא של משרד החינוך, משרד הפנים. לא עשה מישלה ממנוה מחוז וחברי המועצה אנחנו נמשיך בהליך רגיל, יש חששות לדברים, שנעשו באופן לא חוקי? יש משטרת ישראל. שיבדקו אותם.

זהו דברי אדוני היו"ר. עשינו את המוטל עלינו במקסימום.
היו"ר אלכס מילר
תן לי להבין, עד לפני שנה, בבעלות של מי היה בית ספר?
מיכאל אילוז
עד היום, בבעלות המועצה.
היו"ר אלכס מילר
לא אמרתם מכללת הסמינרים?
מיכאל אילוז
מתחילת שנה"ל תשע"א, ה- 1 בספטמבר.
היו"ר אלכס מילר
כמה זמן הבית ספר נמצא בבעלות של המועצה?
מיכאל אילוז
המועצה הוקמה, בית הספר, אני חושב, אם אני זוכר נכון ב- 99, וכל הזמן מ- 99 עד היום, הוא היה בבעלות המכללה למינהל. מי שהחזיר אותו, זו הוועדה הממונה.
היו"ר אלכס מילר
עכשיו, כמה שנים זה נמצא תחת המועצה?
מיכאל אילוז
תשע שנים בערך.
היו"ר אלכס מילר
תשע שנים. אוקי, אז אתה אומר, שבזמן שבית ספר היה בניהול המועצה היתה ירידה דרמטית בבגרויות ובכל הסיור הזה, זה בעצם מבחינתך הבעיה.
מיכאל אילוז
זה חלק מהטענה.
היו"ר אלכס מילר
אבל מבחינתך אתה אומר, שהגעתם לאיזשהו שיח עם ועדת ההיגוי שצריכה לבדוק. נכון?
מיכאל אילוז
נכון.
היו"ר אלכס מילר
כמה זמן היא צריכה לבדוק, ולמי תהיה הבעלות בזמן הבדיקה?
מיכאל אילוז
אמרנו, נדחה את ההסכם.
היו"ר אלכס מילר
אתם מוכנים עכשיו לדחות את העברת בית הספר?
קריאה
לא, עכשיו אנחנו לא מוכנים לכלום, הוא חזר בו.
היו"ר אלכס מילר
רגע, אל תפריעו לי, בסופו של דבר משרד החינוך יכול להמליץ, אבל משרד החינוך לא יממן. מי שצריך, יש פה ראש שמחליט בסופו של דבר. מי שמחליט זו המועצה. אני אשמע גם את הוועדה המקצועית. אין בעיה, נגיע לזה. אני רוצה להבין מה האופציות שלנו מבחינת כל הסיפור הזה. מה שאתם הייתם בדרך להגיד, אנחנו דוחים את העניין בשנה ובודקים את העניין?
מיכאל אילוז
לא, קבלנו החלטה לדחות את זה בשנה, בתנאי שהילדים חוזרים ללימודים ביום שלישי.
היו"ר אלכס מילר
בסדר, כן משרד החינוך בקשה.
פריד גאנים
שלום לכולם.

ברשותכם כמה דברים, קודם כל עמדת משרד החינוך, אנחנו בעד החינוך הציבורי. זה חשוב מאוד, אך אנחנו לא יכולים לכפות על מועצה מקומית להעביר לבעלות אחרת או לא, גם אם אנחנו חושבים שדרך עבודה בשותפויות אפשר לחולל שינוי ולהוביל להצלחות הן במעלה עירון וגם ביישובים אחרים.

אני חושב שכל נושא החינוך בנוי על תשתית של שותפויות, וזה חשוב לי להגיד, וההורים, הם חלק מאיתנו. חשוב מאוד להקשיב להם, לנהל דיאלוג וגם אפשר להגיע להסכמות, אין אני רוצה להיכנס אם להעביר או לא להעביר.

בעניין הירידה בבגרויות, אני רוצה להתייחס, יש מכלול של נקודות. קודם כל היישוב מעלה עירון מורכב מארבעה יישובים, שהם התשתית של בית הספר. שלושה יישובים מבחינת רמה סוציו אקונומית קצת נמוכה. יש לנו את מוסמוס מבחינה סוציו אקונומית גבוהה. וזה סביר ומקובל, שחלק מההורים מעבירים את הילדים שלהם לבית ספר "עליה", שזה למעשה הריאלי למגזר הערבי באזור המשולש. לכן הירידה לא היתה ירידה משמעותית, אלא יש טלטלה.

אין ספק שצריכה להיות יציבות במערכת החינוך במעלה עירון, לצערי הרב, הגיע הזמן גם למערכת החינוך הערבית, אני מתכוון בעל יסודי, לשמור על יציבות ועמדת המשרד, ובמיוחד אני מייצג כאן את עמדת מנהלת המחוז. אנחנו הולכים להשקיע, להיכנס לעומק לכל הנושאים האלה שמדברים, ובאופן ספיציפי בנושא הזה.
היו"ר אלכס מילר
השאלה היא אם אתם הייתם חלק מהמשא ומתן, שהיה עד עכשיו לפתרון בעיית השביתה, הנציגים שלך נוכחים בכל הישיבות?
פריד גאנים
גם אני הייתי בדיונים, כאשר המועצה הקימה וועדה לבדיקת מערכת החינוך, לצערי אנחנו עדיין לא קיבלנו את המסמך כתוב.

שניים, אני חושב בנושאים האלה, אני התרעתי גם בפני המחוז, שאפשר לעשות טיפול מונע. היינו צריכים לפתור את הבעיה, לפני שמגיעים לבעיה הזו, ועל ידי הידברות, משא ומתן, לשלב ידיים, להקשיב לאחרים, אני חושב שהיינו פותרים את הבעיה.
יו"ר אלכס מילר
ועד הורים, בבקשה.
נסים זאב
האם המניעים הם רק חינוכיים מבחינתכם? שאתם חושבים, שאתם מעלים את רמת הלימודים בזה שאתם מעבירים את זה למכללת סכנין או זה גם תקציבי? זה חשוב לצורך הדיון.
היו"ר אלכס מילר
התפקיד שלי זה לנהל את וועדת חינוך, סליחה יש וועד הורים.
מוחמד אגבארייה
אני רוצה להבהיר כמה דברים, אני יור וועד הורים תיכון סאלם, חבל שזה מעט זמן הייתי צריך לדבר יותר, אנחנו מדברים על שני בתי ספר. לא בית ספר אחד. בית ספר, שאמור בעוד שנתיים להיות תיכון במורשפי, גם עליו אנחנו צריכים לדבר. הנושא ההוא לא שייך, אז בבקשה להתייחס גם לבית ספר במורשפי.

בקשר לישיבה שדיבר עליה אילוז, הישיבות שלנו עם אילוז, התקיימו רק אחרי חתימת ההסכם עם רשת סכנין. והוא סירב לשבת איתי. אני אישית, כיו"ר, הוא אמר חד משמעית אין יו"ר, אין ועדי הורים. אני לא ישבתי איתו לפני חתימת ההסכם. אחרי חתימת ההסכם, אחרי שהוא נקלע לקשיים, התחלנו לשבת כדי לגמור את הנושא הזה. עדיין לא נגמר, ולצערי הוא מדבר על זה , וחוזר על זה עוד פעם.


בקשר ליום חמישי, התנאי להחזרת התלמידים היה מותנה, שאנחנו נשב לפני ה28 בחודש. והוא נתן הוראה למזכירות, שלא להתקשר לוועד. לא יודע מה הכוונות שלו. למרות שסיכמנו שנסדר את הדברים לפני ה28 בחודש, כדי שהתלמידים יחזרו ללימודים.

בקשר לבגרויות, אני רציתי לדבר, עיתון "הארץ" בדק אותנו, ובדק את העמדות של המועצה, ובעיתון כתוב שעמדת ההורים בקשר לבגרויות היא זאת שצודקת. אתם יכולים לבדוק את הנושא עם העיתונות.

בקשר להפרטה, אני לא רוצה לדון על ההפרטה אם היא טובה או לא טובה. נעשים דיונים, ויש את העמותה "הכל חינוך" וגם אם נדבר על הנושא הזה, הפרטה טובה או לא טובה, אנחנו לא נצא מזה בעוד עשר שנים.

כוועד הורים, לפי מחקרים שפורסמו "מעורבות ההורים בחינוך הינה תהליך דינאמי, ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות. ושיתוף ההורים הוא חלק מהאקלים הדמוקרטי של בית הספר, והיעדר הסכמה באשר לעקרונות השיתוף בין שני הצדדים או של צד אחד בין אם היא גלויה או סמויה, אקטיבית או פסיבית, מונעת שיתוף פעולה מוצלח" ואנחנו כהורים, נוצר ביננו לבין המועצה קונפליקטים בעוצמה רבה, וחוסר אמון, וכנראה חוסר איזון. ודברים אלו, גרמו לחרדה אצל ההורים והילדים. ואי אמון במועצה כמועצה.

שאפנו והושטנו את ידינו על מנת להפסיק, ולמנוע קונפליקטים. וניסינו למצוא איזון בין עקרונות השיתוף, למרות המחלוקת וביטול ההסכם בין המועצה ורשת סכנין. ואני אומר, שיתוף הורים מכל השכבות, יכול לשפר את איכותו של בית הספר, לטובתם של הילדים שסביבם ולמענם מתרחש התהליך.
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה.
ניסים זאב
אז אני סתם חבר וועדה, שימו אותי בתור דחליל, יותר טוב.
היו"ר אלכס מילר
אני מצטער, מכובדי, חבר כנסת ניסים זאב.
ניסים זאב
לא, אני לא חושב שזה 'פייר', נתת להם לדבר עשרים דקות, ואני אפילו שתי דקות לא יכול לדבר.
היו"ר אלכס מילר
אין לי אפשרות,

מכובדי ראש המועצה, אני פונה אליך כיו"ר וועדת החינוך, לחזור להסכם או לאיזשהו הצעה, להקפיא את העברת בית הספר לבעלות של מכללת סכנין, ובמקביל למצות את כל ההליכים של ועדת היגוי, שאתם רוצים להרכיב. כמובן, שזה בשיתוף פעולה עם ההורים, וכל מי שנוגע לכך. גם משרד החינוך.

אני קורא לשני הצדדים, שכל ההחלטות, שיהיו בוועדת היגוי יהיו דיונים והחלטות מקצועיות נטו. אם אני אשמע, שיש פה איזו שהוא התערבות, והתערבות בהיבט הפוליטי של מינויים של אנשים כאלו ואחרים, רבותי, אני לא איתן לכם שום גיבוי בשום פנים ואופן. ההחלטות צריכות להיות אך ורק לטובת התלמידים, ולא לטובת אנשים כאלו ואחרים.

אני קורא לכם וועד ההורים להחזיר את התלמידים, אני לא יודע כמה ימים נשארו, אבל להחזיר את התלמידים, ממחר כבר, חזרה לספסל הלימודים. לפתוח שנה בראשון בספטמבר בצורה הטובה ביותר, בשיתוף פעולה עם המועצה, והנושא הזה של מכללת למינהל - - -
ניסים זאב
אני מבקש להגביל את זה בזמן. לא שנה, אתה יודע על פתיחה לשנה הבאה, אבל החלטה חייבת להיות תוך שישה חדשים גג.
מיכאל אילוז
סליחה אדוני היו"ר, זה מה שהיה בהסכמה עם וועד ההורים הארצי.
יו"ר אלכס מילר
אין בעיה. כך או אחרת, אתה צריך להחליט, כי אתה צריך לפתוח הרשמה לבית ספר
מיכאל אילוז
בדיוק .
יו"ר אלכס מילר
טוב. רבותי, אני מקווה מאוד שאת ההחלטה הזאת אתם קיבלתם.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים