ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/06/2011

הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 97) (הריסת מבנה לא חוקי על חשבון המקים), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
8
ועדת החוקה, חוק ומשפט

27.6.2011

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 417

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, כ"ה בסיוון התשע"א (27 ביוני 2011), שעה 12:00
סדר היום
הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 97) (הריסת מבנה לא חוקי על חשבון המקים), התשע"א-2011
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר


אורי אורבך


טלב אלסאנע


ציפי חוטובלי


שלמה מולה


אברהם מיכאלי


אורי מקלב


חנא סוייד


יוחנן פלסנר
מוזמנים
חה"כ אבישי אבישי ברוורמן

חה"כ נינו אבסזדה


יו"ר ועדת הכנסת חה"כ יריב לוין


חה"כ פאינה קירשנבאום


חה"כ זאב אלקין


יהודה אויור
- קצין מדור ארגון באג"ת, המשרד לביטחון פנים


חיים אמיגה
- עוזר יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים


אמיר גור
- ראש מנהל תיאום פעילות אכיפה, המשרד לביטחון



פנים


ציון סעד
- מנהל היחידה הארצית לפיקוח על הבניה, משרד

הפנים


בני זלמנוביץ
- לשכה משפטית, משרד הפנים


ציון אילוז
- פרקליט במחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, פרקליטות



המדינה


עלוה קולן
- מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח


שמואל דוד
- יועץ, שתי"ל
יועץ משפטי
סיגל קוגוט



אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
רויטל יפרח

הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 97) (הריסת מבנה לא חוקי על חשבון המקים),

התשע"א-2011
היו"ר דוד רותם
רבותי, משרד המשפטים, זה לא בית המשפט העליון, פה תירגעו.


רבותי, ועדת הכנסת החליטה שהנושא איננו נושא חדש אבל היא ביקשה על זה רביזיה והרביזיה תתקיים בשעה 13:00, 12:50. לכן, המשך הדיון בחוק למניעת החרם תתקיים בשעה 13:15.
אנחנו עוברים עכשיו לנושא אחר
הצעת חוק התכנון והבניה - -
חנא סוייד
רגע, אמרנו שזה לא נושא אחר...
היו"ר דוד רותם
אני עובר לחוק אחר. בשעה 13:00 תתקיים הצבעה בחוק החרם, אחרי ועדת הכנסת. המשך הדיון בשעה 13:00. תודה רבה.


אנחנו נדון עכשיו בהצעת חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 97) (הריסת מבנה לא חוקי על חשבון המקים), התשע"א-2011.

על חשבון הבונה, על שם חברת הכנסת מרינה קירשנבוים. חברת הכנסת קירשנבוים, בבקשה.
היו"ר דוד רותם
חנא סוייד: אין לנו הנוסח, אדוני היושב-ראש
אלעזר שטרן
התפרסם אתמול באתר הוועדה.
חנא סוייד
אדוני
היו"ר דוד רותם
בית המשפט.
חנא סוייד
רגע. הם פשוט מאוד באים על מנת להיראות, שאם מפלגה מסוימת, מחוקקת חוקים מסוימים, אני אומר את הדברים האלה, ואני רוצה להדגיש שאני אל בעד בנייה לא

אבישי ברוורמן

לצערי רוב הציבור, כיוון שהציבור היהודי לא בא במגע עם הציבור הערבי, וזה גם נכון, לא מבין בכלל את הסיפור. הבעיה היא שאנחנו על פני שנים, מדינת ישראל, לא מאפשרת, אם בכפרים הדרוזים

ולכן, אדוני היושב-ראש, הוא, , גם האינסנטיב להריסה,
היו"ר דוד רותם
נכון. התבונה לא קיימת מאז שהפסקת להיות שר

אבישי ברוורמן

לא הצלחתי.

דאגתי, ולא הצלחתי מספיק עקב הממשלה. הפעם הראשונה בתולדות ישראל התחיל להיות ממומן

זהבה גלאון
היו"ר דוד רותם
את יודעת כמה שנים
זהבה גלאון
אני יודעת שקיימת בחוק. זה שהיא קיימת בחוק זה ברור, מה שעכשיו מבקשים לעשות בהצעת החוק
היו"ר דוד רותם
מה פתאום

זהבה גלאון
ככה
חנא סוייד
מלבד בהתנחלויות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, בהתנחלויות לא בונים בנייה בלתי חוקית ולא הורסים בנייה בלתי חוקית.
חנא סוייד
הצחת אותי.

זהבה גלאון

זה משפט השנה
היו"ר דוד רותם
מה הגזענות הזאת. פשוט גזענות.

זהבה גלאון

אדוני, אל תיתמם.
חנא סוייד
זהבה גלאון: אני מתנגדת לבניה בלתי חוקית אבל אני רק חושבת שצריך לעשות את האיזון הנכון בין הצורך לאכוף בניה בלתי חוקית לבין הצורך להגן על זכויות אדם, כשהמדינה לא מאפשרת להם לבנות בניה חוקית.


אני אומרת שוב שההצעה הזאת היא צעד נוסף, במסגרת הרדיפה נגד אזרחי ישראל הערבים, שהיום בכנסת הכל עובר.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת, את חושבת ככה, אני פשוט רוצה להבין את הדברים שאת אומרת - -
זהבה גלאון
אני חושבת שהבנת מצוין, אדוני. אם אתה רוצה לחזור עליהם, אני אשמח.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לסכם כדי להיות בטוח שהבנתי: אם המדינה לא מאפשרת לאזרח לבנות והוא בונה בניה בלתי חוקית, לא צריך להרוס לו ולא צריך לחייב אותו.
זהבה גלאון
אדוני, זו פרשנות מעוותת. אם המדינה לא מאפשרת בניה חוקית, ומדינה משתמשת בהריסה מינהלית כשיטת ענישה, אז המדינה מוסיפה חטא על פשע.
היו"ר דוד רותם
הבנתי. חבר כנסת טלה אלסאנע, בבקשה.
טלב אלסאנע
אדוני היושב ראש, רבותי, אני רוצה לציין שהצעת החוק הזאת היא מוזרה ותמוהה כי בעצם היא מענישה את האנשים פעמיים. התוצאה המעשית שהיא לא עושה אבחנה בין מצב של אנשים שהם קורבן של מדיניות לבין אנשים שמפרים את החוק כאשר יש להם את האופציה גם לבנות על פי חוק. כולנו יודעים, למשל, בישובים הלא מוכרים שהמדינה מזה שנים, בכל פעם מודעת לזה שיש בעיה אבל מקימה ועדה כדי לפתור את הבעיה שהיא בעצמה יצרה, ואחר כך היא לא מיישמת את ההמלצות של אותן ועדות. אז אני לא יודע מי מפר את החוק כי את הזכות לקורת גג, זו זכות יסוד. כאשר הממשלה לא מאפשרת לאזרחים לבנות על פי חוק, אז הממשלה ברגע כזה היא אשר מפרה את החוק. כאשר מדובר ביישובים ותושבים ששנים גורמי התכנון לא דאגו לתכנן ולא דאגו לאפשר להם לגור בצורה חוקית, ואנשים חוזרים ומבקשים: תאפשרו לנו, אז מי שעובר היא הממשלה. מי שרומס את החוק זה גורמי התכנון ואי אפשר לבוא לאנשים בטענות כאשר הם בונים בהקשר הזה, כי זה חוק התכנון והבניה לא יוצר את הזכות למגורים. חוק התכנון והבניה בא להסדיר את הזכות. זו זכות טבעית, זו זכות יסוד.

לכן, כאשר היום באים ואומרים שגם כשלא נותנים לך את האפשרות לבנות, לא מאשרים תכניות מתאר וגם מעמידים אותך במצב בלתי סביר, בגזירה שאי אפשר לעמוד בה ואתה בונה, אנחנו נהרוס את הבית שלך, יעני "בנחרב ביתך". יעני, נהרוס את הבית שלך וגם אתה תישא בתוצאות. זה דבר שהוא בלתי סביר לחלוטין.

לכן, לדעתי, צריך לבדוק ולבחון אם באותו מקום יש את האופציה לאותו אדם לבנותו בצורה חוקית. אם קיימת האפשרות זה דבר אחד, ואם אין אפשרות לבנות וגורמי התכנון לא דאגו לתכנן, ואנשים מבקשים ולא מאפשרים להם לבנות – זה מצב אחר לגמרי.

הענין הנוסף, אני לא רואה את החוק הזה, שמחילים אותו... אני מסתפק בזה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. עוד מישהו רוצה לדבר? מר דוד משתי"ל.
שמואל דוד
אני חושב, אדוני, שבימים האחרונים אנחנו רואים את הממשלה ואת הדוח שמייצג גישה חלופית, היישום של דוח גולדברג. דוח גולדברג מדבר על עשרות אלפי בתים, אפשר להתווכח על מספרים אבל זה לא מענייננו כרגע, שנבנו ללא היתר. בא דוח גולדברג ואומר שיש שם בעיה עמוקה. היא לא מסתכמת בשאלה של לבוא ולהרוס אלא היא מצריכה פתרון מערכתי. בא דוח גולדברג ואומר שיש כאן אחריות של המדינה לאי קיומם של חוקי התכנון באזור, לא רק אחריות של התושבים. בא דוח גולדברג ואומר שיש אחריות של המדינה להמצאת - -
היו"ר דוד רותם
זה משום שהמדינה הפכה את הנגב לחצר האחורית של מדינת ישראל ולא ביצעה שם את החוק.
שמואל דוד
בניסוח שלך זה יכול להיות כך, אני יכול לקבל את הניסוח שלך ואני אנסח טיפה אחרת, ברשותך, אדוני: אני אומר שבכך שהמדינה בחרה לא להחיל על שטחים גליליים רחבים מאוד את החוק מחד גיסא, לא לייצר שם תכנון פרטני מפורט מאידך גיסא, יצרה כר שבו אנשים שישבו על הקרקע והיו בזיקה לקרקע במשך הרבה מאוד שנים, בין אם תקבל את המונח של "בעלות" ובין אם לא, אנשים ישבו על הקרקע הזאת. אנשים ראו לעצמם ובנו בתים באזורים האלה. לאורך זמן זה הוכר והותר באופנים כאלה ואחרים, גם אם על ידי רשויות השלטון הישראליות וגם כיום קיימת בהמלצות של ועדת גולדברג. למעשה, המלצה מאוד רחבה להלבנה, להכרה. יש מי שמתווכח עם גולדברג, מכוון להרוס שליש מהבתים או אם דוח היישום מתכוון להרוס 40 אלף מהבתים. יש ויכוחים על המספרים או על האחוזים והם פחות רלוונטיים לענייננו מאשר הענין של העיקרון, כמו בסיפור של ברנרד שאו. השאלה המרכזית היא העיקרון, והעיקרון שנקבע היה בצורה ברורה שהמדינה לוקחת על הסיפור הזה מידה של אחריות. מרגע שהעיקרון הזה נקבע, אני חושב שזה צריך להשפיע גם על החקיקה וגם על החוק שעומד בפנינו.

אני לא מנסה לטפח הפרת חוק אלא להיפך, אני חושב שהחוק צריך להיות מידתי והמלכות לא צריכה לגזור גזירות שאין לעמוד בהן כי התוצאות, אחר כך, הן תוצאות שמביאות לאלימות ולקונפליקט, הן לא מביאות לפתרונות שהמדינה תוכל להתגאות בהן, בלשון המעטה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
עלוה קולן
אני מהעמותה לזכויות האזרח. השינוי שהוצע היום על ידי הוועדה לחקיקה, כמו שהיא עברה בקריאה הקודמת, משווה את הענין של השתת ההריסה לצו השיפוטי. זה נכון שזה משווה את זה בנקודה הזאת, כלומר, בצו שיפוטי. כמובן שבית המשפט רשאי להחליט האם להשית את עלות ההריסה על המקים או לא. אבל זה לא משווה את הצו המינהלי ואת ההריסה לעוד שתי נקודות שהן מאוד מרכזיות בעיננו: 1. לא ניתנת האפשרות לבונה, למקים, להרוס בעצמו - -
היו"ר דוד רותם
סליחה, אנחנו עוסקים בסעיף 1 בחוק. אני יודע, בחוק הזה יש המון בעיות. בכלל, זה שצריך היתר בניה זו גם בעיה.
עלוה קולן
ממש לא...
היו"ר דוד רותם
אני אומר לך שכן. זה שצריך היתר בניה זו בעיה, וזה שאנשים בונים בלי היתר כי לא עשו להם תכניות מתאר, זו בעיה. אני לא עוסק עכשיו בצו השיפוטי ולא באפשרות לערער על הצווים. אני עוסק בסעיף אחד מצומצם, מי ישלם את הוצאות ההריסה. זה הכל. אני קראתי את חוות הדעת שלכם וייתר הנושאים לא קשורים לסעיף הזה.
עלוה קולן
מאוד קשורים לסעיף ולחוק הזה בגלל שאם קודם הורסים ורק אחר כך מבררים: א. האם ההריסה התבצעה בטעות או לא. ב. האם ניתן היה להכשיר בדיעבד את ההריסה, שזו המגמה היום לפי "הלכת קוואסמה", שהולכת בבתי המשפט. כלומר, אם יש תכנית ואם ניתן היה להכשיר בדיעבד את הבניה, אז מעכבים את הוצאת הצו עד להשגת ההיתר. החוק הזה מייצר את האפשרות הזאת.

כמו כן, בצו שיפוטי יש את האפשרות לבונה להרוס בעצמו, כשהמשטרה אמרה בדיון הקודם שמדובר על הבדלים של אלפי אחוזים בין עלות של הריסה שאדם הורס בעצמו לבין עלות של הריסה כשהמדינה הורסת. אז אם רוצים לשנות את הסעיף הזה, שאנחנו חושבים מלכתחילה שלא אמורים לעשות את זה אבל אם רוצים לעשות דבר כזה, אז צריך לכל הפחות לתת לאדם את האפשרות להרוס בעצמו בעלות נמוכה יותר - -
היו"ר דוד רותם
שיהרוס. הוא קיבל צו מינהלי?
עלוה קולן
הוא קיבל צו שיכול להיות ממומש תוך 24 שעות - -
היו"ר דוד רותם
בואי נאמר כך: ברגע שהוא קיבל צו מינהלי, הוא יכול להתחיל להרוס.
עלוה קולן
המבנה קיבל את הצו המינהלי. בצו מינהלי, בניגוד לצו שיפוטי, לא האדם שבנה, לא בעל המקום מקבל את הצו המינהלי. זה מודבק על המבנה. אם הייתי אצל הדודים שלי בנהריה במהלך 24 השעות האלה, לא ראיתי את הצו ולא יכולתי להרוס בעצמי. אם ההבדלים בעלויות, כשמדובר על אלפי אחוזים, יש מקום לשקול בבקשה את האפשרות לאפשר לבן אדם את ההריסה בעצמו, אם יש את האפשרות שהוא ישלם עליה.
פאינה קירשנבאום
הלוואי והרשויות היו כל כך זריזות והיו הורסות את זה תוך 24 שעות.
עלוה קולן
עכשיו אין להן אינטרס להיות כל כך זריזות.
היו"ר דוד רותם
תודה. משרד המשפטים, בבקשה.
ציון אילוז
רק אומר לגבי ההערות האחרונות: אנחנו סומכים על בית המשפט ולכן, כשאנחנו הסכמנו לתיקון הזה, סברנו שצריכה להיות בקרה של בית המשפט. אז אותו מקרה של נהריה שיובא בפני השופט, הוא יחליט לגבי עלות ההריסה.
עלוה קולן
לגבי העלות או לגבי עצם ההריסה?
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני מבקש תוך דקה לגמור כי אני חייב לעשות הפסקה.
ציון אילוז
צריך לקרוא את התיקון הזה על הקונטקסט הכללי של צו הריסה מינהלי. הוא חוקק על ידי הכנסת בשנות ה-80, הוא חי וקיים ונושם. אנחנו מדברים פה על מצב שבו לאחר שצו ההריסה הפך להיות חלוט, לאחר שאפשר לתקוף אותו בבית המשפט הרואה עצמו נפגע, היו דיונים על גבי דיונים ומגיעים לבית המשפט העליון ובסופו של יום בית המשפט אמר שניתן להרוס, אין שום סיבה שבעולם שהרשות תישא בתשלום ההריסה הזאת.

אני רוצה לומר עוד דבר, לגבי דברים שאמרתי פה בפעם האחרונה: עבירת תכנון ובניה היא מכת מדינה והיא רלוונטית לכל המגזרים, באחריות מלאה.
שמואל דוד
כמה אתם הורסים במושבים וקיבוצים בשנה?
היו"ר דוד רותם
מה זה רלוונטי?
שמואל דוד
זה מאוד רלוונטי.
היו"ר דוד רותם
מאוד לא רלוונטי. זה ניסיון להסית את הנושא.
ציון אילוז
- - לא נכון לצבוע את החוק הזה לפי מגזר כל שהוא. אני אומר שוב: אין שום סיבה בעולם שהמדינה תישא בהוצאות, מה גם שאם רוצים להשיג איזה שהוא אפקט הרתעה במדינה הזאת, אז הכלי הזה הוא כלי נוסף למערכת הכלים הקיימת.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
חנא סוייד
אולי תביאו לכאן אינפורמציה איפה אתם הורסים, כמה אתם הורסים.
היו"ר דוד רותם
תודה. הצבעה בשעה 13:20.

(הישיבה הופסקה בשעה 12:50)

(הישיבה חודשה בשעה 13:15)
היו"ר דוד רותם
רבותי, אנחנו מחדשים את הדיון בחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם. אני עובר להצבעות.
טלב אלסאנע
אי אפשר להכניס דיונים תוך כדי דיונים תוך כדי דיונים.
היו"ר דוד רותם
אני אעשה דיונים תוך כדי דיונים. זה עושה לך בלאגן? יכול להיות. אני הודעתי לך שכך זה יהיה.
קריאה
ומה עם ההסתייגויות שלנו?
היו"ר דוד רותם
תכף נדון בהסתייגויות של כולם. אני מיד מתחיל לדון בהסתייגויות. אני מצביע גם על ההסתייגות, שלא יהיה לך שום ספק.
סיגל קוגוט
סעיף 4, אקרא אותו: "הוראות בדבר מניעת הטבות." זה הנוסח של משרד המשפטים כרגע: "שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי להחליט לגבי מי שפרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינית ישראל או לגבי מי שהתחייב להשתתף בחרם כי 1. לא יראו בו מוסד ציבורי לענין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה" זה הסעיף של ההטבות במס. "2. הוא לא יהיה זכאי לקבל כספים מהמועצה להסדר ההימורים בספורט לפי סעיף 9 לחוק הסדר ההימורים לספורט. הוא לא יחשב כמוסד ציבור לענין קבלת תמיכה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב. הוא לא יהיה זכאי לערבות לפי חוק ערבויות מטעם המדינה. הוא לא יהיה זכאי להטבות לפי החוק לעידוד השקעות הון ולפי החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה. הפעלת סמכותו של שר האוצר לפי סעיף קטן (א)(2) תעשה בהסכמת שר הספורט, והפעלת סמכותו לפי סעיף קטן (א)(3 תעשה בהסכמת השר שנקבע בידי הממשלה כממונה על סעיף התקציב, כאמור בפסקה (2) להגדרה "ממונה על סעיף תקציב" שבחוק יסודות התקציב, והפעלת סמכותו לפי סעיף קטן (5) תיעשה בהסכמת שר התעשייה, המסחר והתעסוקה. 4. שר המשפטים ממונה על ביצוע הוראות אלה."
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. חבר הכנסת חנא סוייד, לאדוני יש הסתייגויות?
חנא סוייד
כן.
היו"ר דוד רותם
אדוני רוצה לנמק אותן או - -
חנא סוייד
אני רוצה להכניס הסתייגות לשם החוק, ואני מציע לקרוא לחוק: חוק לפגיעה, ולא למניעת פגיעה, במדינת ישראל באמצעות חרם. ולחילופין: חוק לפגיעה בחופש המחאה האזרחי וחופש הביטוי.
היו"ר דוד רותם
בסדר. משרד המשפטים, רצית להעיר משהו?
יואל בריס
לגבי סעיף 4: ההערה הראשונה לגבי פסקה 1 ואחרי זה, אני אעיר הערה כללית. לגבי פסקה 1 – אנחנו מבקשים שלא יתייחס הסעיף - -
סיגל קוגוט
כתבנו 46. זה בסדר, הקראתי 46.
יואל בריס
לענין סעיף 3: באופן עקרוני, אנחנו רואים כבעייתי, ודיברתי לפני כן על העמסת נושאים על חובת המכרזים. בנושא של תמיכות, אנחנו רואים בזה נושא עוד יותר רגיש, בפרט החשש שלנו, אני מודה שהוא גם חשש של משרד האוצר וגם חשש כייעוץ משפטי של משרד האוצר בפרט, שאנחנו נתקרב פה לעניינים של ביטוי אומנותי, ביטוי אקדמי, שלא יהיה אפילו חשש שאם יש הצגה שמועלית בתיאטרון, ומתוך ההצגה אפשר להבין שההצגה אוהדת חרם כזה או אחר או אם יש יצירת אומנות שתלויה במוזיאון, ולצורך הענין כל יצירת האומנות זה אדום על גבי לבן המילה "חרם", או אם יש מוסד אקדמי שבו יש קורס או הרצאה שמתייחסים באופן אוהד לנושא כזה או אחר, אסור לנו כמי שמנהלים את נושאי התמיכות, להתקרב לשם. תמיכה היא תמיכה. היא קשורה רק בקיום הפעילות ובשום אופן לא בתכני הפעילות. לכן, זו ההערה שלנו לענין סעיף 3א. לענין פסקה 4 – אני מבין - -
סיגל קוגוט
התערבויות המדינה. אתה מתכוון לסעיף 3א - -
יואל בריס
עכשיו אני רוצה להגיד לגבי כל הדברים באופן כללי לרישא של הדברים: ההחלטה לתבוע את זה כהחלטות פרטניות של שר האוצר, זה גם מעמיס על שר האוצר, זה גם שם נושאים תקציביים בהחלטות פוליטיות פרטניות על התבטאויות ספציפיות. לכן, אנחנו מבקשים שכל הנושא הזה יובא בתקנות. לדעתי, בגלל הרגישות של הנושא ראוי שתקנות כאלה יהיו באישור ועדה, כמו שבדרך כלל אנחנו אוהבים לכתוב תקנות לבד, לדעתי תקנות בענין הזה, ראוי שיהיו באישור ועדת החוקה וכך זה צריך להיות. כלומר: שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים, בהתאם לתקנות שיקבעו לענין זה באישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, רשאי וכן הלאה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
יוחנן פלסנר
אבל יש כאן משהו מעבר בגרסה הזאת. אני רוצה להבין. בגרסה הקודמת הוא לא היה גורם שיפוטי כי הוא אמר: הוא קבע הוראות כלליות. פה הוא ממש גורם שפוסק. אתה לא מקבל וכולי. הוא הפך להיות גורם שיפוטי.
יואל בריס
זו ההערה שלי.
יוחנן פלסנר
וששר האוצר לא יהיה הגורם שקובע - -
יואל בריס
זה יהיה בהתאם לתקנות.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
סיגל קוגוט
3 נשאר מה שסיכמנו.
דובר
בדברים הקודמים שאמר חבר הכנסת אלקין, נזכרתי למה חשבנו שיהיה חשוב "במקרים מיוחדים", ואתה אמרת שזה לא הוסכם במתווה שדובר עם היועץ אבל אני רוצה לומר לחברי הוועדה, שבסופו של דבר צריכים להצביע, כמו שאמרתי קודם לכן: מקרים מיוחדים או דבר אחר, זה בא, מבחינתנו, לאפשר יכולת הגנה יותר חזקה על החוק. מדוע? כי בסוף, כשזה בא לבית משפט ויגידו לנו כמו שעכשיו נאמר: שר האוצר ישקול מה שהוא רוצה בלי שום מבחנים, בלי שום דבר, הרי גם אתה מסכים, אמרת לי קודם לכן חבר הכנסת אלקין, שכשיקרה כזה מקרה, הוא יצטרך לקבל חוות דעת מקצועית מהגורם, הוא יצטרך לשמוע דעות ולכן, יש בעיניי כמה חלופות: א. לקבל מה שהוא הציע, שינויי תקנות. לקבל מתווה שכבר נקבע במה שקרוי "חוק הנכבה". זאת אומרת שממילא זה כתוב שם, שהגורם המקצועי, שר האוצר, מחליט אחרי שהוא מקבל עמדה מגורמים המקצוע, המלצת צוות מקצועי וכולי. הרי זה ממילא התהליך שיקרה. אז "מה אכפת לכם" אני שואל, אם ממילא הדבר הזה יקרה, נכתוב את זה ככה כדי לאפשר לנו יכולת הגנה יותר חזקה על החוק, שכמו שאמרתי קודם לכן, יכול להיות בעייתי בבית המשפט.
משפט אחרון
כך או כך, אם זה לא יהיה, אם לא יהיו מנגנונים כאלה, אז הרי היועץ המשפטי לממשלה הוא פרשן מוסמך של החוק. שום דבר לא ימנע מהיועץ המשפטי, אחרי שהחוק הזה יעבור, להנחות את שר האוצר - -
היו"ר דוד רותם
שינחה את מי שהוא רוצה איך שהוא רוצה.
דובר
· - כהנחיית מדיניות איך לפעול. אז לכן, תחשבו אם לא מנגנון כזה, כי זה מה שיקרה.
דבורה מילשטיין
לקראת ההצבעה, בסעיף הזה לפחות אנחנו נצטרך כי עוד לא קיבלתי אישור, להסתייג. אנחנו נצטרך לשמור על הזכות להגיש הסתייגות.
היו"ר דוד רותם
הסתייגויות מגישים היום. מה שלא מגישים עכשיו הסתייגות ורק שר מוסמך, נגמר.


רבותי, תודה רבה. עכשיו שיבואו השרים שלכם - -
יוחנן פלסנר
זו בדיוק היתה הטענה... אדוני היושב ראש, אם משרד לא ראה את הדבר הזה, עכשיו - -
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. מותר לך לשמוע מה שאתה רוצה. תודה רבה.
יוחנן פלסנר
נשמע מה ההסתייגות, ואנחנו נגיש. - -
היו"ר דוד רותם
תודה רבה לכם.
קריאות
· - -
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. אני עובר עכשיו להצבעה.
קריאות
אפשר לשמוע מה ההסתייגות שלה?
היו"ר דוד רותם
סליחה, אני אתחיל לקרוא לכם לסדר ומי שלא חבר ועדה, יילך.
טלב אלסאנע
אתה לא עברת להסתייגויות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אני עובר עכשיו להצבעה.
שלמה מולה
למה להצבעה? יש הסתייגויות.
היו"ר דוד רותם
אני עובר עכשיו להצבעה. אל תלמד אותי איך עושים את זה, אני אלמד אותך.


אני מצביע על הסעיף וההסתייגויות שלו. עכשיו אתה יכול להעלות את כל ההסתייגויות שלך. בבקשה.
יוחנן פלסנר
האם נוכל לשמוע במהלך הדיון גם את גורם המקצוע בסעיף הרלוונטי.
היו"ר דוד רותם
עכשיו אני לא שומע יותר כלום, אני התחלתי את ההצבעה.
סיגל קוגוט
לגבי 4, אתם צריכים להחליט מה הטקסט ומה ההסתייגות. לגבי "הסכמה או התייעצות עם שר המשפטים".
יוחנן פלסנר
זה הזוי.
סיגל קוגוט
זה סותר את מה שיואל אמר אבל. בגדול אנחנו יודעים, אני מדברת על סעיף 4.
דובר
התייעצות עם שר המשפטים בהסכמת שר אחר, שר המשפטים יהיה בהתייעצות. השר האחר נשאר.
סיגל קוגוט
בסדר, התייעצות.


אני מציעה שתצביעו ככה: אני אגיד בגדול על כל סעיף מה יש - -
חנא סוייד
אבל מה עם הסתייגויות?
היו"ר דוד רותם
עכשיו הסתייגויות.
סיגל קוגוט
אלה ההסתייגויות שאני קיבלתי.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת סוייד, אתה לא פעם ראשונה בוועדה הזאת. אנחנו נצביע על כל הסתייגות.
סיגל קוגוט
אפשר להצביע על קבוצה של הסתייגויות. אם ההצבעה תתקבל, נעבור אחת אחת.
לגבי השם
יש כמה וכמה הסתייגויות על שם החוק. צריך קודם להצביע אם מישהו בעד הסתייגות כל שהיא על שם החוק. אם זה יתקבל, אני אעבור אחת אחת, על כל ההסתייגויות לשם החוק.
יוחנן פלסנר
אני סיכמתי אתך שאני מגיש את ההסתייגויות שלי בעל פה.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, בסדר. אני מציע שתציע מה שאתה רוצה.
יוחנן פלסנר
החוק להעמקת בידודה המדיני של מדינת ישראל.
סיגל קוגוט
צריך לכתוב את זה.
יוחנן פלסנר
שאלתי אותו מראש. מביאים לי בבוקר שיש דיון - -
היו"ר דוד רותם
יוחנן, תציע את הנוסח שלך וזה הכל.
יוחנן פלסנר
· - -
קריאה
· - -
יוחנן פלסנר
אתה, בכלל, שמעתי את הנאומים שלך כשנבחרת למועמדים של קדימה. היה מביך - -
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. יוחנן, פעם ראשונה אני קורא לך לסדר. אתה רוצה לנסח את ההסתייגות שלך? בבקשה.
יוחנן פלסנר
החוק להעמקת בידודה המדיני של מדינת ישראל ולהאצת תהליך הדה-לגיטימציה העולמי.
שלמה מולה
אני מצטרף להסתייגות שלו.
סיגל קוגוט
יש עוד הסתייגויות לשם החוק? שם חדש?
נינו אבסזדה
אני מצטרפת להצעה של חבר הכנסת סוייד: חוק הפגיעה במדינת ישראל.
היו"ר דוד רותם
תודה.
ניצן הורוביץ
אנחנו הגשנו הסתייגות אחת לשם החוק: החוק למניעת פעולה אזרחית, חברתית וצרכנית ולחילופין, מה כתבנו שם?
היו"ר דוד רותם
חוק שכל מטרתו למנוע חרם על מוצרי התנחלויות על ידי המתנגדים לכיבוש ונורמליזציה של ההתנחלויות. תודה רבה.
שלמה מולה
חוק הנותן תחמושת לפעילות אנטי-ישראלית.
היו"ר דוד רותם
תודה. רבותי היקרים, אני עובר להצבעה. מי בעד ההסתייגויות לשם החוק ירים את ידו.
דורית ואג
קדימה לא יכולים להצביע.
היו"ר דוד רותם
רק שניים יכולים להצביע.
טלב אלסאנע
כל ההסתייגויות. יש לי גם הסתייגות לשם החוק.
סיגל קוגוט
יש לנו אותם.
היו"ר דוד רותם
רבותי, מי בעד הסתייגויות לשם החוק, נא להצביע.


בעד – 5


נגד – 7


נמנעים – אין


ההסתייגויות נפלו.
סיגל קוגוט
לסעיף 1 להגדרה יש כמה וכמה הסתייגויות. אני אגיד את כולן, אפשר להצביע עליהן כקבוצה.
הקיימות הן
למחוק את ההגדרה של "חרם", לחילופין למחוק את "האזור הנמצא בשליטתה". יש הסתייגות לשנות את הגדרת "הימנעות לכל מי שלא מקיים קשר". יש הסתייגות להשאיר רק את הנושא הכלכלי ולמחוק את התרבותי והאקדמי. יש הסתייגות לענין במקום "מחמת זיקתו למדינת ישראל על רקע גזע, מין או דעה פוליטית."


אלה ההסתייגויות שיש לסעיף 1.
היו"ר דוד רותם
יוחנן...
יוחנן פלסנר
אני רוצה להוסיף: להשאיר רק את "הכלכלי" ולהוריד: "תרבותי אקדמי, אזור הנמצא בשליטתה". אני רוצה לצרף גם את מולה.
שלמה מולה
יש לי הסתייגות נוספת: חוק המשרת את מפלגת ישראל ביתנו.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
סיגל קוגוט
זה שם החוק, זה לא רלוונטי להגדרה כל כך.
היו"ר דוד רותם
מולה, אתה צודק. אנחנו נצביע על זה גם.
סיגל קוגוט
אבל זה לא רלוונטי להגדרה.
נינו אבסזדה
זו ההגדרה המדויקת של החוק.
יוחנן פלסנר
אני רוצה להוסיף עוד הסתייגות: להגדרה של מיד אחרי "חרם על מדינת ישראל", להוריד את כל מה שמופיע שם ולהוסיף: אי תמיכה בהתנחלויות המבודדות ובמתנחלים הקיצוניים תהווה חרם על מדינת ישראל.
שלמה מולה
אני מצטרף להסתייגות.
טלב אלסאנע
גם אני מצטרף.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. גם אתה מצטרף, גם את מצטרפת, גם חנא סוייד מצטרף.
חנא סוייד
רגע, רגע. מה, הפכת להיות הדובר שלי?
היו"ר דוד רותם
לא, אני שואל.
חנא סוייד
לא, אתה קבעת ולא שאלת. אתי תיזהר.
היו"ר דוד רותם
אני שואל: גם אתה מצטרף?
חנא סוייד
אני מתאפק.
היו"ר דוד רותם
אל תתאפק.
יצחק הרצוג
אתם רושמים אותנו להסתייגויות במליאה, כן?
היו"ר דוד רותם
על איזה הסתייגויות? חכה.
יצחק הרצוג
היא אמרה. למשל ההסתייגות שאני העליתי, להוריד את המלים: או האזור הנמצא בשליטתם.
היו"ר דוד רותם
כן, כן. בסדר גמור.


רבותי, מי בעד ההסתייגויות לסעיף ההגדרה?


בעד – 5


נגד – 8


נמנעים – אין


ההסתייגות נפלה. תודה רבה.
סיגל קוגוט
לסעיף2 – העוולה. יש הסתייגות למחוק את העוולה.
היו"ר דוד רותם
מי בעד סעיף 1 כהצעת הוועדה?


בעד – 8


נגד – 5


הסעיף אושר כהצעת הוועדה.
זאב אלקין
אתם יודעים שזה 8 על 5.
דורית ואג
זה יכול להשתנות בכל רגע.
זאב אלקין
אנחנו נודיע כשזה ישתנה.
סיגל קוגוט
יש הסתייגויות: 1. למחוק את העוולה. 2. לכתוב "במתכוון" במקום "ביודעין" בכל הסעיפים שלה. במקום "אפשרות סבירה" תהיה "ודאות קרובה". תתווסף המילה "חרם כולל". יש הסתייגות להחליף את זה ב"חרם צרכני על קוטג'".
ניצן הורוביץ
לא רק קוטג' אלא "המחרים את הקוטג' או את בנק המזרחי או עסקים הפתוחים בשבת עלול להיתבע על פי חוק זה."
סיגל קוגוט
בהחלט, זאת ההסתייגות. יש לה שם קוד אצלי.


"גרם הפרת חוזה" – יש הסתייגות למחוק את האפשרות הזאת. "פיצויים לדוגמה", יש הסתייגות למחוק. אלה ההסתייגויות על סעיף 2.
יוחנן פלסנר
אני מצטרף להסתייגות של הורוביץ.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה.


מי בעד ההסתייגויות לסעיף 2 ירים את ידו?


בעד – 4


נגד – 8


נמנעים – אין


ההסתייגות נפלה. תודה רבה.


לא שמתם לב שבוז'י הרצוג לא מצביע בעד ההסתייגויות שלכם.
יצחק הרצוג
לא, זה בסדר. אמרנו שזה 8-5 נכון?
היו"ר דוד רותם
8-5? אין בעיה, רבותי, לא צריך להצביע...
יצחק הרצוג
תרשום אותי וזהו.
היו"ר דוד רותם
רבותי, מי בעד סעיף 2 כהצעת הוועדה?


בעד – 8


נגד – 5


נמנעים – אין


הצעת הוועדה נתקבלה.
סיגל קוגוט
לגבי סעיף 3...
היו"ר דוד רותם
אני רציתי להוסיף פה הסתייגות אבל איחרתי. אני רוצה למחוק את המילה "בזדון"...
סיגל קוגוט
עדיף שלא.


סעיף 3 – יש הסתייגות אחת למחוק אותו, יש הסתייגות אחת לומר במקום "שר האוצר" יבוא "נשיא בית המשפט העליון".
היו"ר דוד רותם
אני מבקש להוריד את "מקרים מיוחדים".
סיגל קוגוט
הורדנו.
יוחנן פלסנר
אדוני היושב ראש, שני דברים: 1. הייתי שמח כאן לשמוע את התשומה של משרד התמ"ת, שלא הכיר את הדבר הזה - - אפשר לשמוע את הגורם המקצועי.

היו"ר דוד רותם


אתה רוצה לשמוע את הגורם המקצועי? אחרי הישיבה, אחרי ההצבעה, אתה יכול לדבר אתו. אדוני היקר, עכשיו אני בהצבעה.
קריאות
אני רוצה להוסיף הסתייגות...
היו"ר דוד רותם
רגע, סליחה. כל אחד יכול להוסיף הסתייגויות. פלסנר, אתה רוצה להסתייג ממשהו?
יוחנן פלסנר
ברור. א. אני רוצה לבטל את כל הסעיף. דבר שני, להוסיף את "במקרים מיוחדים". זאת הסתייגות שניה, בהנחה של בוטל הסעיף. הסתייגות שלישית: אני רוצה לקבוע מכניזם שזה לא איש פוליטי שיש לו תפקיד מעין שיפוטי. כאן רציתי את העצה של משפטן כמוך, איזה גורם מעין שיפוטי יכול לקבוע את הדבר הזה.
היו"ר דוד רותם
מכיוון שהחזרתי את הרישיון שלי ללשכת עורכי הדין, אני לא יכול לענות לך. עכשיו מנסחים הסתייגויות. אדוני רוצה להסתייג, אדוני יסתייג.
יוחנן פלסנר
ברור. לא היה לי איך להתכונן - - לא היתה לי דרך להתכונן.
היו"ר דוד רותם
היית - -
יוחנן פלסנר
בסדר, אז אני אכתוב: בית המשפט על פי... לא צריך לקבוע איזה דין.
ניצן הורוביץ
אנחנו מבקשים למחוק את הסעיף. לחילופין, להוסיף "במקרים מיוחדים" ולחילופין, כדי לתת לחוק את משמעותו האמיתית במקום "שר האוצר" שייכתב "יו"ר הקואליציה".
יצחק הרצוג
אנחנו מדברים על סעיף 3, כן?
יוחנן פלסנר
יושב ראש מועצת יש"ע, אני גם רוצה להוסיף.
היו"ר דוד רותם
רבותי... אלקין, בבקשה.
שלמה מולה
שר החוץ ליברמן ביחד עם יושב ראש מועצת יש"ע רשאי בהסכמת שר המשפטים.
היו"ר דוד רותם
תודה.
יוחנן פלסנר
אני מצטרף לזה.
נינו אבסזדה
ולא משנה באיזה תפקיד הוא יהיה... גם אני מצטרפת.
היו"ר דוד רותם
יש עוד מישהו שרוצה להסתייג?
יוחנן פלסנר
זה ליברמן, בלי קשר לתפקיד שלו.
ננו אבסזדה
כן, זאת היתה הכוונה.
טלב אלסאנע
יושב ראש ועדת חוקה, לא משנה איפה יכהן, באיזה תפקיד, זה יהיה תפקידו וסמכותו הבלעדית. דוד רותם אישית.

היו"ר דוד רותם


דוד רותם, אישית? תודה רבה. אני מבקש עכשיו מכל חברי הקואליציה להצביע בעד ההסתייגות של טלב אלסאנע. להתאחד על זה...
טלב אלסאנע
אני אתמוך בהסתייגות הזאת.
זאב אלקין
במליאה.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגויות לסעיף 3?


בעד – 5


נגד – 8


נמנעים – אין


מי בעד הסעיף כהצעת הוועדה?


בעד – 8


נגד – 5


נמנעים – אין


הסעיף התקבל כהצעת הוועדה.
סיגל קוגוט
לסעיף 4 ההסתייגויות הן: למחוק את הסעיף. יש הסתייגות במקום "שר המשפטים" יבוא "שר החינוך". אלה ההסתייגויות.
היו"ר דוד רותם
אני מבקש למחוק את "במקרים מיוחדים".
סיגל קוגוט
זה נמחק ממילא.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להוסיף פה סעיף 4ג, כדי שלא יגידו לי אחר כך שלא הספקתי. אני מבקש להוסיף סעיף: חברה המקבלת על עצמה שלא לרכוש שירותים ומוצרים המיוצרים ומסופקים על ידי חברות היחידים הפועלים במדינת ישראל או באזורים הנמצאים בשליטתה או מתחייבת שלא להעסיק ישראלים, לא תוכל להתקשר בחוזה לאספקת מוצרים ושירותים עם מדינת ישראל - -
סיגל קוגוט
רגע, אבל זה המכרזים. זה 3.
היו"ר דוד רותם
סליחה, אני יותר קיצוני מסעיף 3.
קריאה
הרי בסעיף 3 נכנסים הדברים האלה. מה השינוי? זה נוסח שלא שמענו ולא ראינו.
יוחנן פלסנר
זה עכשיו נושא חדש עוד פעם.
היו"ר דוד רותם
זו הסתייגות. בהסתייגות אין נושא חדש.
סיגל קוגוט
ועוד איך יש בהסתייגות. נושא חדש חל גם על הסתייגות.
היו"ר דוד רותם
איך יכול להיות בהסתייגות?
סיגל קוגוט
מה לעשות? אי אפשר להכניס בהסתייגות משהו שהוא נושא חדש.
יוחנן פלסנר
כחבר הוועדה, על פי סמכותי בסעיף 120 א, אני מבקש - -
היו"ר דוד רותם
אתה לא יכול - -
יוחנן פלסנר
למה אני לא יכול? בוודאי שאני יכול. אם אתה מכניס נושא חדש, אני יכול. אולי תבטלו גם את המליאה ותעשו ועדת כנסת בזמן המליאה.
היו"ר דוד רותם
לא צריך ועדת כנסת, אפשר לעשות בוועדת החוקה.
קריאות
· - -
יצחק הרצוג
יוחנן, פעם צריך ללכת לבג"ץ על התרגילים האלה. זה אף פעם לא היה הדבר הזה.
קריאה
עושים פלסתר מכל הוועדה.
היו"ר דוד רותם
רבותי, גמרנו. אני ויתרתי על ההסתייגות. תראו מה אתם הרווחתם. תודה רבה.
יוחנן פלסנר
אני רוצה להציע הסתייגות לסעיף 4: ביצוע החוק יידחה לחודש ינואר שנת 2211.
סיגל קוגוט
לא, זה אחר כך סעיף תחילה.
יוחנן פלסנר
למה? זה בסעיף 4. שר המשפטים הממונה על ביצוע חוק זה...
סיגל קוגוט
לא, אנחנו עכשיו ב-4 חדש.
יצחק הרצוג
מה זה 4 חדש?
סיגל קוגוט
מה שהקראתי, כל הערבויות ו-3א.
חנא סוייד
הסתייגות ב-4א: שר האוצר, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט.
היו"ר דוד רותם
מצוין.
ניצן הורוביץ
אנחנו מצטרפים להסתייגות של חבר הכנסת סוייד.
יצחק הרצוג
מחיקת הסעיף כבר יש לך, נכון?
סיגל קוגוט
יש.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.
דבורה מילשטיין
רגע, יש לנו הסתייגות לסעיף 4 (5) ו-(ב): בכל זאת, זה סעיף שנוגע לשר התמ"ת. רק היום אנחנו מדסקסים - -
היו"ר דוד רותם
אין בעיה, תביאו הסתייגות. אני אתן לכם רשות להביא הסתייגות.
יצחק הרצוג
טוב ששר התמ"ת מעודכן. אני לא חושב שהוא תומך בחוק הזה - -
יוחנן פלסנר
ומה הוא יעשה? הוא יאסוף את הקואליציה?
היו"ר דוד רותם
בא נאמר ככה: הוא כבר לא במפלגה שלך...
חנא סוייד
ברשימת הסנקציות, 1,2,3,4,5 – אני מציע להוסיף 6: הוא לא יהיה זכאי לאוויר זך.
היו"ר דוד רותם
תודה. עוד הסתייגויות רבותי? משרד האוצר?
יואל בריס
· - לשר האוצר להגיש הסתייגות? - -
היו"ר דוד רותם
נצביע גם על ההסתייגויות שלכם עכשיו. מי בעד ההסתייגויות, כולל הסתייגויות השרים האוצר והתמ"ת?
יצחק הרצוג
רגע, אבל עכשיו אם זה נופל אז מה עם ההסתייגויות שלנו?
סיגל קוגוט
אתם יכולים להגיש אותם למליאה.
יצחק הרצוג
זו עבודה רשלנית של הממשלה.
היו"ר דוד רותם
אתה עזבת אותה אז היא מתחילה להיות רשלנית.
יצחק הרצוג
בדיוק. עד שעזבנו אותה לא עברו החוקים שלכם.
זאב אלקין
אתה טועה...
היו"ר דוד רותם
אתה עשית את ההסכם על החוק הזה.
יצחק הרצוג
לא על החוק הזה, אתה טועה. ממש לא על החוק הזה. רק על חוק אחר שמברכים עליו...
היו"ר דוד רותם
מי נגד ההסתייגויות ירים את ידו.


בעד – 8
זהבה גלאון
אדוני, אפשר להצביע על הסתייגויות שלא הוגשו? זו שיטה חדשה? התמ"ת?
סיגל קוגוט
זה הנוהג והנוהל שהם הכניסו, שאפשר לשמור הסתייגויות לממשלה, אם הן נדונו בוועדה.
חנא סוייד
לא הבנו מה הרעיון.
סיגל קוגוט
שיהיו תקנות לסעיף 4 ושיימחק סעיף 3א.
היו"ר דוד רותם
רבותי היקרים, אני לא מתווכח עכשיו. מי בעד סעיף 4, כנוסח הוועדה. נא להצביע.
קריאות
אי אפשר - -

בעד – 8

נגד – 4

נמנעים – אין

תודה רבה.
יוחנן פלסנר
בדיון הזה אני אומר שטוב שיש בג"ץ במדינת ישראל.
חנא סוייד
אני לא יודע על מה אני מצביע. אני מבקש לרשום בפרוטוקול: אני לא יודע על מה אני מצביע.
זהבה גלאון
על הסתייגות שלא הוגשה.
היו"ר דוד רותם
אם אתה לא יודע על מה אתה מצביע, זה סימן של הקשבת.
חנא סוייד
הקשבתי רב קשב.
היו"ר דוד רותם
הם הסבירו, גם באריס וגם - -
חנא סוייד
זה לא מספיק שאתה תגיד את זה. אפשר להגיד שכולם, אני עוקב אחרי הדיון מילה במילה. אני לא יודע על מה אנחנו מצביעים.
קריאות
· - -
זאב אלקין
· - אמרו שיכול להיות שאם לא יגישו את זה למליאה אז תהיה החלטת השרים.
יוחנן פלסנר
כל זה יילך לבג"ץ...
סיגל קוגוט
יש הסתייגויות על "תחילה" בתאריכים שונים.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת, על סעיף 5. אז יש הסתייגות אחת שמבקשת מחדש שזה יהיה 30 יום אחרי כניסתו לתוקף של הסכם השלום או 1.1.2020 או 1.1.2025 - -
שלמה מולה
התחילה תהיה ביום הולדתה ה-100 של מדינת ישראל.
קריאה
עם בא המשיח.
היו"ר דוד רותם
מולה, אם אנחנו נלך בשיטה שלך, מדינת ישראל לא תחגוג 100.
יוחנן פלסנר
אני גם מצטרף להסתייגות של מולה, ואני רוצה להוסיף הסתייגות גם: עם יום כניסתו של החוק הזה לתוקף, תסיר תנועת הליכוד ממטרותיה את השם "ליבראלית" ותישאר רק "לאומנית".
יריב לוין
אני מציע לייעל את הענין ולהכניס הסתייגות שהחוק יחול שציפי לבני תהיה ראש ממשלה.
היו"ר דוד רותם
יריב לוין, תודה רבה לך. אתה מבין, אתה לא רוצה שהחוק הזה ייכנס אף פעם לתוקף. אתה מבין?


רבותי, מי בעד ההסתייגויות לגבי התחולה?


בעד – 5


נגד – 8


נמנעים – אין


ההסתייגויות לא התקבלו.
זאב אלקין
אני מציע שאתה ואני, אדוני, נגיד הסתייגות. אני רוצה להפיל אותה אבל אני רוצה שהיא תעלה למליאה כהסתייגות מפה.
היו"ר דוד רותם
על מה אתה רוצה להסתייג?
יוחנן פלסנר
הוא עכשיו מכין לו נשק מול הממשלה במשא ומתן.
זאב אלקין
מאוד פשוט: אני רוצה להגיש הסתייגות שאי אפשר לטעון על זה "נושא חדש", כי זה היה בהצעת החוק הטרומית - -
סיגל קוגוט
לא, אפשר לטעון כי נושא חדש זה רק על ראשונה, ותרד מכל הנוסח התכלת. כל דבר אחר זה בסדר.
זאב אלקין
מה שהוסבר בדברי ההסבר בתכלת...
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה להכניס את סעיף הענישה?
סיגל קוגוט
זה נושא חדש, אל תלך לכיוון הזה.
היו"ר דוד רותם
הסעיף הפלילי הוא לא נושא חדש. אנחנו דנו בו גם בראשונה - -
קריאות
אבל הורדנו אותו - -
סיגל קוגוט
זה מה שקובע ולא דברי ההסבר.
יצחק הרצוג
למרות עמדת משרד המשפטים אתם רוצים להוריד?
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה הסתייגות דיבור? קיבלת.


רבותי, הסיפא האחרון, "שר המשפטים ממונה על ביצוע חוק זה". מי בעד הסעיף כנוסח הוועדה?


בעד – 8


מישהו רוצה להסתייג מהסעיף?
יוחנן פלסנר
כרגע אמרנו אותן.
סיגל קוגוט
לא על סעיף הביצוע.
יוחנן פלסנר
אני רוצה להסתייג: יושב ראש מועצת יש"ע.
טלב אלסאנע
התובע הכללי בבית המשפט הבינלאומי בהאג.
יוחנן פלסנר
יושב ראש מועצת יש"ע ונציגי נוער הגבעות אמונים על ביצוע חוק זה.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה "התובע הכללי בבית המשפט הבינלאומי בהאג".
יצחק הרצוג
סנטור מקארתי.
שלמה מולה
אני רוצה: שר החוץ ליברמן.
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה.


אני רוצה להציע: יושב ראש מפלגת העבודה.
נינו אבסזדה
מועמר קדאפי אפשר גם להציע?
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. מי בעד ההסתייגויות ירים את ידו.


בעד – 4


נגד – 7


נמנעים - אין
דורית ואג
נשאר 8.
היו"ר דוד רותם
7, אני לא הצבעתי.
דורית ואג
סליחה.
היו"ר דוד רותם
רבותי, עכשיו אני עובר להצבעה על נוסח החוק לקריאה שנייה ושלישית. מי בעד, ירים את ידו.


בעד – 8


נגד – 5


נמנעים – אין


החוק נתקבל ויעלה לקריאה שנייה ושלישית.
חנא סוייד
להתראות בבג"ץ.
היו"ר דוד רותם
תודה. רבותי, אנחנו ממשיכים בהצבעה על הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון 97) (הריסת מבנה לא חוקי על חשבון המקים), התשע"א-2011. אני עובר להצבעה.
קריאה
רגע, יש הסתייגויות.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אנחנו עוברים לדיון בהסתייגויות. נא להקריא את ההסתייגויות: חבר הכנסת חנא סוייד מציע: לאחר המלים: "פירוק או סילוק של הבנין החורג יבוא: וזאת לאחר סיום כל בירור משפטי סביב חוקיות הצו". בסעיף 2 למחוק את המלים: או את האחראי להקמתו לפי סעיף 208א.


רבותי, מי בעד ההסתייגויות של חבר הכנסת חנא סוייד וחברי סיעת חדש?
דורית ואג
בעד – 2.
היו"ר דוד רותם
מי נגד?


נגד - 6
קריאה
יש לי הסתייגויות...
היו"ר דוד רותם
ההסתייגות נפלה.
חנא סוייד
אתה כבר קיבלת הסתייגויות שלא דיברו עליהן.
היו"ר דוד רותם
אדוני מוכן להיגד לי את ההסתייגויות שלו?
טלב אלסאנע
לצורך הסעיף 238א(א), לגבי הפסקה הראשונה – "רשאי בית המשפט לבקשת נותן הצו לחייב..." שהסעיף הזה, (א) – ימחק.
אלעזר שטרן
חבר הכנסת אלסאנע, אי אפשר להגיש הסתייגות ששוללת את תוקפו של החוק. אי אפשר למחוק את כל החוק, זה מה שהתקנון קובע.
טלב אלסאנע
מאה אחוז. ובלבד שיש פתרון זמין וסביר ומיידי. ולחילופין: הוצאות הריסה והפירוק או הסילוק של הבנין יחולו על ועדת התכנון שלא דאגה לאשר תכניות מתאר במגזר הערבי. בהמשך – הוצאות ההריסה יגבו על ידי מוסד התכנון. הוצאות ההריסה יגבו על ידי הרשות המקומית. במקום "רשאי בית המשפט לבקשת נותן הצו" - לא ייתן בית המשפט צו אלא לאחר קבלת דוח סוציאלי משירותי הרווחה, ולחילופין - תזכיר שירות מבחן.
היו"ר דוד רותם
תודה. עוד משהו?
טלב אלסאנע
ההסתייגויות האלה בשם סיעת רע"ם-תע"ל. חברי הכנסת צרצור, גנאים טיבי ואלסאנע.
חנא סוייד
אני מצטרף.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגויות ירים את ידו.

בעד – 2

נגד – 6


נמנעים – אין

ההסתייגות לא התקבלה.

חברת הכנסת גלאון, בבקשה.
זהבה גלאון
אדוני, יש לי הסתייגות לסעיף 238 2(א)(ב)(2): קבוצת מרץ ושלמה מולה - -
היו"ר דוד רותם
את לא יכולה להסתייג בשם שלמה מולה.
זהבה גלאון
אני מבקשת להוסיף אותו להסתייגות שלי. כבר אמרתי את זה לייעוץ המשפטי. מוצע להוציא סעיף, ואני מצטטת: "במקרים בהם הבניה שנעשתה תואמת את תכנית המתאר המפורטת שחלה על המגרש" אז "יש מקום לדחות את מימושו של צו ההריסה ולמצות את הניסיון לקבל היתר - -
היו"ר דוד רותם
תודה. זהו?
זהבה גלאון
לסעיף הזה.
היו"ר דוד רותם
כל החוק הזה הוא סעיף אחד.
זהבה גלאון
לא, יש עוד כמה נקודות. אני מציעה: מוצע להוציא סעיף: "בית המשפט הדן בבקשה לביטול צו הריסה מינהלי בבקשה לעיכוב ביצוע צו ההריסה המינהלי, רשאי לחייב את מבצע הבניה בהוצאות ההריסה אך ורק במקרים בהם ניתנה - -
היו"ר דוד רותם
זה מה שכתוב בנייר שלכם.
זהבה גלאון
נכון, אני קוראת.
היו"ר דוד רותם
את לא צריכה לקרוא את זה.

רבותי, מי בעד ההסתייגויות של חברת הכנסת זהבה גלאון, אילן גילאון, ניצן הורוביץ, קבוצת מרץ ושלמה מולה?
חנא סוייד
אתם מסכימים שאנחנו נצטרף?
טלב אלסאנע
אז גם אנחנו מצטרפים, גם רע"ם-תע"ל מצטרפים להסתייגויות של זהבה גלאון.
היו"ר דוד רותם
בעד – 2

נגד – 6


נמנעים - אין

הסתייגויות לא התקבלו.

רבותי, אלקין מבקש להסתייג.
זאב אלקין
יש לי הסתייגות, אני מניח שלקראת סופו של החוק צריך להיכתב, ואתה תעזור לי בניסוח המדויק אבל ההסתייגות היא שלא ניתן להחיל חוק זה על אזור שנמצא בשליטת ישראל.
זהבה גלאון
ברור, מה זאת אומרת?
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות?
אלעזר שטרן
אני רק רוצה להבהיר - -
חנא סוייד
זה זול.
היו"ר דוד רותם
בא נאמר ככה: מכיוון שאתה לא משלם לנו את המשכורת אז אל תדאג אם אנחנו עושים - -
חנא סוייד
אני מדבר משפטית ולא פוליטית. זה זול כי החוק בכלל לא...
היו"ר דוד רותם
אתם כל הזמן מדברים פוליטית.
אלעזר שטרן
אני רק אבהיר: החוק כשלעצמו לא חל בשטחי יהודה ושומרון. מה שחבר הכנסת אלקין רוצה למנוע זה שהחוק ימנע מהמפקד הצבאי באזור, שהוא זה שמוציא את הצווים.
זהבה גלאון
הוא מכין את חוק החרם.
אלעזר שטרן
רק הבהרתי מה הוא מציע.
זאב אלקין
שתתמכו בריבונות - -
היו"ר דוד רותם
סליחה חבר הכנסת אלקין. מי בעד ההסתייגות?

בעד – 6

נגד – 2


נמנעים - אין

ההסתייגות התקבלה והיא תוכנס לנוסח החוק.
טלב אלסאנע
מה ההסתייגות?
היו"ר דוד רותם
רבותי היקרים, אני מציבע על החוק בצירוף ההסתייגות שנתקבלה. מי בעד?

בעד – 6

נגד – 2


נמנעים - אין
זהבה גלאון
אין לכם אלוהים.
אלעזר שטרן
אני רק רוצה להבהיר - -
חנא סוייד
יש לי שאלה ליועץ המשפטי.
היו"ר דוד רותם
סליחה, אחרי ההצבעה אתה יכול לשאול אותו מה שאתה רוצה. החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית. הישיבה נעולה.
חנא סוייד
אפשר לאשר משהו שהוא בניגוד לחוק? מה שהוא אומר, שבעצם על דבר שהוא לא חוקי, לא עושים שום דבר.
היו"ר דוד רותם
מי בעד ההסתייגות של הממשלה שמבקשת להוריד את ההסתייגות של אלקין?
חנא סוייד
תן לנו להבין מה זה. כבר הצבעת.
היו"ר דוד רותם
נכון, אבל הם רוצים להסתייג על הסעיף הזה.
חנא סוייד
לא, אני רוצה שאלקין ימשיך.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה לכם רבותי, הישיבה נעולה. תרשמו את ההסתייגות שאתם מבקשים שמה שהתקבל בהסתייגותו של אלקין יורד. תודה רבה. מי בעד?

בעד – אין

נגד – 1


נמנעים - אין

ההסתייגות לא התקבלה והיא תעלה למליאה.

תודה רבה. החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית. הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 13:50)

קוד המקור של הנתונים