ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 26/07/2011

חוק בתי המשפט (תיקון מס' 69), התשע"ב-2012, הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - הגבלת תוקפם של צווי איסור פרסום), התש"ע-2010

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
40
ועדת החוקה, חוק ומשפט
26/07/2011

הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 437
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ד בתמוז התשע"א (26 ביולי 2011), שעה 9:00
סדר היום
1. הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 60) (איסור פרסום), התש"ע-2010

2. הצעת חוק בתי המשפט (תיקון – הגבלת תוקפם של צווי איסור פרסום), התש"ע-2010 של חה"כ נחמן שי, חה"כ יריב לוין, חה"כ מירי רגב, חה"כ איתן כבל, חה"כ דב חנין, חה"כ ניצן הורוביץ, חה"כ שלמה מולה
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם-היו"ר
זהבה גלאון

שלמה מולה

יריב לוין

נחמן שי
מוזמנים
יפעת רווה

- עו"ד, משרד המשפטים
מיכל גולד

- עו"ד, משרד המשפטים

ניבין עמנואל

- עו"ד, הנהלת בתי המשפט

שירה בריק - חיימוביץ'
- עורכת דין, עיתונות ותקשורת
שילה דהבר

- עיתונות ותקשורת

הלה אדלמן

- פרקליטה, פרקליטות המדינה

יואב ספיר

- סגן הסנגורית הציבורית הארצית, סנגוריה ציבורית

ליאת לב

- קמ"ד חקירות באח"מ, המשרד לביטחון פנים

דקלה בירן

- המחלקה המשפטית, חברת החדשות
ישגב נקדימון

- יועץ משפטי, חברת החדשות

דנה רוסנסקי

- מתמחה, משרד המשפטים

דנה צ'רובלסקי

- יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

ישי שרון

- סנגור, סנגוריה ציבורית

שמרית אורגד

- מתמחה, פרקליטות המדינה

אופיר ביתן

- עוזר היועצת המשפטית, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

רעיה שעטן

- ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים
ייעוץ משפטי
נועה ברודצקי-לוי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
יפעת קדם

1. הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 60) (איסור פרסום), התש"ע-2010

2. הצעת חוק בתי המשפט (תיקון – הגבלת תוקפם של צווי איסור פרסום), התש"ע-2010
היו"ר דוד רותם
הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 60) (איסור פרסום), התש"ע- 2010, והצעת חוק בתי המשפט (תיקון – הגבלת תוקפם של צווי איסור פרסום), התש"ע-2010, של חבר הכנסת נחמן שי, יריב לוין, מירי רגב ואיתן כבל. משרד המשפטים, אתם רוצים להציג את החוק שלכם?
יפעת רווה
המצב הקיים מאפשר איסור פרסום שם של חשוד ומאפשר את איסור הפרסום לבקשת החשוד. לפעמים זה עובד. יש מקרים שחשודים יודעים שיש חקירה נגדם, פונים לבית המשפט, מבקשים איסור פרסום, זה נדון ובית המשפט עושה את האיזונים כפי שקבע החוק ושוקל את הנזק האפשרי לנאשם מול זכות הציבור.


יש לא מעט מקרים - ככל שעובר הזמן האמצעים הטכנולוגיים מתפתחים כי יש היום גם אינטרנט והדברים הרבה הרבה יותר מהירים - שעד שהחשוד קולט בכלל שיש חקירה נגדו ושיש לו אפשרות לפנות לבית המשפט, השם שלו כבר מזמן מפורסם באתרים, יכול להיות שגם באמצעי תקשורת גדולים יותר. בזמנו נקבע שיותקנו תקנות לעניין יידוע החשוד בזכות שלו לאיסור פרסום שמו. לעניין אופן היידוע..
היו"ר דוד רותם
זאת הסתייגות של חבר הכנסת יורי שטרן, שנתקבלה ושמשרד המשפטים הפך אותה לאות ריקה.
יפעת רווה
אני לא חושבת שזאת אות ריקה. זה ויכוח אחר. באמת היה פה ויכוח. אנחנו הבאנו תקנות שקובעות שיש שילוט בתחנות המשטרה ובמקומות שחוקרים. הוועדה לא קיבלה את זה. היה ויכוח. טענו שזה לא מספיק, רצו שכל חוקר ייידע את החשוד על הזכות שלו. המשטרה לא הסכימה לדבר הזה, לכן בסופו של דבר התקנות לא אושרו בכלל. לא בדרך הזאת ולא בדרך הזאת.

התחלנו תהליך של חשיבה על תקנות חדשות, אבל באיזה שהוא שלב עלתה הצעה מכיוון הסנגוריה הציבורית – אימצנו את הרעיון הזה - לשנות את כל ההסדר ולקבוע כלל של 48 שעות של איסור פרסום. הגענו אז למסקנה שגם אם היינו עושים את התקנות האלו בדרך כפי שקבעה הוועדה או בדרך אחרת, זה עדיין לא היה נותן מענה למצב בפועל. הזכרתי את הנושא של ההתקדמות הטכנולוגית. לפרסום באינטרנט זה בטח לא היה יכול לתת מענה, לכן חשבנו על צעד שהוא יותר דרסטי, של לעזוב את ההסדרים בתקנות האלו ולקבוע כלל ש-48 שעות לא יפורסם שמו של החשוד. יש לזה חריגים.
היו"ר דוד רותם
48 שעות ממתי?
יפעת רווה
לפי מה שנקבע פה זה מרגע שהודיעו לחשוד על קיום החקירה, כשלפני זה למשטרה יהיה אסור בנהלים להוציא את זה. גם בעניין הזה עלתה השאלה מה נקודת הזמן, האם נקודת הזמן שהחלטנו עליה זאת הנקודה הזאת שמודיעים לחשוד על החקירה. מאותו רגע, במשך 48 שעות, לא יפורסם שמו אלא במקרים חריגים שנקבע בחוק.
היו"ר דוד רותם
נניח שב-7:00 בבוקר עושים חיפוש אצל אדם בבית, דואגים להזמין את כל התקשורת ומודיעים לו רק ב-9:00 שהוא חשוד.
נחמן שי
הוא מתחנן להיכנס לאוטו ולבוא לבד, אבל לא מרשים לו ודואגים שיהיו 150 שוטרים בסביבה כדי שהוא לא יברח.
יפעת רווה
השאלה במקומה. מדובר במקרה של ראש עיריית בת-ים.
היו"ר דוד רותם
יש לכם זיכרון קצר. אני מדבר על הרבה קודם. אני מדבר על חיפוש ברח' עזה בקומה השנייה.
יפעת רווה
אפשר לתת הרבה דוגמאות למקרים. הדברים האלה היו לנגד עינינו. תמיד יהיה משהו שאפשר לעקוף אותו. יהיו גם דברים שיהיו בנהלים. היו גם מקרים שלא היו תקינים, המשטרה עצמה אמרה שהם לא היו תקינים ואחר כך נבדקו או שהגיעו ליועץ המשפטי לממשלה. לא כל דבר שנעשה היה תקין. יכול להיות שגם אחרי חקיקת החוק הזה - גם אם נעשה אותו יותר מחמיר - יהיה מקרה של הפרה. אנחנו מנסים במרבית המקרים לסתום את הפרצות שיש היום. השתדלנו ככל האפשר שלא יהיו בזה פרצות. מקרה שבו המשטרה מזמינה אדם לחקירה ב-9:00 וב-6:00 מזמינים את השוטרים והדבר נודע לאדם מהמשטרה זה מצב לא תקין.


הכלל הוא שלא מפרסמים את השם של חשוד לפני הגשת כתב אישום מהמועד שבו הרשות הודיע לחשוד על קיום חקירה ועד תום 48 שעות, או עד סיום הדיון הראשון שהתקיים בפני שופט. הכוונה היא שאם אחרי 24 שעות התקיים דיון בפני שופט, לחשוד יש הזדמנות אמיתית לבקש איסור פרסום, אין צורך להמשיך את זה באופן אוטומטי ולכן זה לפי המוקדם מביניהם.

החריג הראשון הוא כשפונים לבית המשפט. סביר להניח שזה יהיה כלי תקשורת. בית המשפט התיר את פרסום שם החשוד בגלל עניין ציבורי. לכלי התקשורת נודע על החקירה, זה מעניין אותו והוא לא מעוניין לחכות 48 שעות. במקרה הזה בית המשפט יחליט ויעשה את האיזונים.

יש מקרים אחרים שבהם אנחנו התלבטנו אם לבקש אישור בית משפט או לא. אנחנו בסוף החלטנו שזה יהיה שיקול דעת של קצין משטרה, כי הצורך לבקש מבית המשפט עלול לעכב. אלה מקרים שהפרסום נדרש לצורך איתור של חשוד או עד. היו מקרים של בריחת עבריני מין מבית הסוהר, או אדם מסוכן שהסתובב. מדובר בתפיסת עבריין נמלט, אזהרת הציבור מפני אדם העלול לסכנו או צורך חיוני אחר.

מקרה נוסף זה שהחשוד מעוניין בפרסום שמו. אדם יכול להיות בטוח שהוא חף פשע והוא רוצה להתראיין לעיתון. כל החקיקה הזאת באה להגן עליו ובוודאי לא למנוע ממנו את האפשרות הזאת.


החלק השני של הצעת החוק זה הפרוצדורות. בפרוצדורות נכנסנו לחלקים האחרים של סעיף 70. אין היום הסדרה מלאה של כל הנושא של מתי מערערים, מי הצדדים. חשבנו בפירוש שבמקרה של איסור פרסום שם חשוד של הרשות החוקרת – וזה גם היה לבקשתם - הם לא רוצים להיות אוטומטית צד לדיון. ברוב המקרים הם לא יתנגדו לזה בכלל, לכן אין סיבה שהשוטר יקדיש חצי יום או כמה שזה לא לוקח לדיון בבית המשפט כשאין התנגדות. מה שנאמר מבחינת הגופים החוקרים זה שאפשר להוציא את איסור הפרסום באותו המקרה, ואם יהיה להם איזה שהוא אינטרס הם פשוט יבקשו בקשה לביטול ולא יגיעו לבית המשפט. זה מסדיר את הפרוצדורה של בקשה לביטול איסור הפרסום, הערעור על הבקשה וכיוצא באלה. זאת ההצעה בכללה.
היו"ר דוד רותם
אתם יכולים להסביר לי את התיקון שלכם בסעיף 70א(ג). פעם ראשונה שאני נתקל בשר משפטים שרשאי לקבוע אף בסטייה מהוראות סעיף זה. למה? למה עולה בדעתכם שאני אתן בוועדה הזאת סמכות לשר - אפילו שזה שר חשוב כמו שר המשפטים - לסטות מהוראות החוק?
יפעת רווה
זה היה יותר טכני מבחינת סמכות מקומית של בית דין לעבודה. אין פה איזה מלחמות כוח מול הוועדה הזאת.
היו"ר דוד רותם
זה שאין מלחמות כוח נגד הוועדה הזאת אני יודע. לי יש הרגשה שיש פה מלחמות כוח נגד שלטון החוק.
יפעת רווה
זאת ממש לא הייתה הכוונה. איך הגעת למסקנה הזאת?
היו"ר דוד רותם
משום שכאשר המחוקק קובע הסדר מסוים, לא יעלה על הדעת שהשר, עם כל הכבוד לו, יפעל בסטייה מהוראות החוק. את יודעת שאני מאוד מעריך את שר המשפטים.
יפעת רווה
אני אגיד לך מה הייתה הכוונה. יכול להיות שאפשר לשנות את הניסוח, זאת אומרת מהדבר שהיה מאוד טכני להפוך את זה.. יש סטיות משלטון החוק. הלוואי שזאת תהיה הסטייה משלטון החוק הכי גרועה במדינת ישראל.
היו"ר דוד רותם
את זה אני לא מוכן לשמוע מנציג משרד המשפטים.
יפעת רווה
אני אומרת מה הייתה הכוונה. אפשר לשנות את הניסוח. הכוונה הייתה פה לעניין סמכות מקומית, לעניין בתי דין לעבודה. אפשר לכתוב את זה בצורה מפורשת. אנחנו בהתחלה כתבנו ואחר כך הסתבר שיכול להיות שאלה דברים שיהיו נתונים לשינויים טכניים. אפשר לכתוב את זה בצורה יותר מדויקת. בהחלט לא הייתה פה כוונה לסטות משלטון החוק. הדברים נאמרו כמובן בציניות לפני כן.

נחמן שי

ההצעה שלי היא שונה, היא לא קשורה..
היו"ר דוד רותם
אני מבין שיש לך התחייבויות מסוימות כלפי הממשלה.
נחמן שי
אתה הסברת לי שכשנכנסים לחדר של הועדה הזאת כל הנדרים..
היו"ר דוד רותם
נחמן, שלא יהיה לך שום טעות. אני לא מחויב בשום הסדר שאתה הגעת אליו עם הממשלה. הבעיה הגדולה היא שאתה מחויב.
זהבה גלאון
מה זה ההסדר?
נחמן שי
אין הסדרים. הממשלה העבירה את הצעת החוק, אבל יחד עם זאת היא אמרה שהיא תובא ביחד וכו'.
קריאה
זה לא רק תובא ביחד.
נחמן שי
היא מובאת באותה ישיבה לאותו דיון. חלק מהדברים שהצעתי לא מקובלים על הממשלה. נדבר על זה תיכף.
יפעת רווה
אפשר לקרוא את החלטת ועדת שרים?
נחמן שי
כן, אני מדבר על ועדת שרים.
היו"ר דוד רותם
מה אומרת החלטת ועדת שרים?
יפעת רווה
החלטת ועדת שרים אומרת שהתנאי להחלטת הממשלה זה שהמציעים התחייבו לנוסח שמהותו היא עיגון בחוק של האפשרות לצד המעוניין לבקש מבית המשפט בחינה מחודשת של צו איסור פרסום נוכח חלוף הזמן וקיומן של עובדות חדשות כמוצע בהצעת החוק הממשלתית, כלומר הצמדה להצעת החוק הממשלתית. זאת ההתחייבות.
היו"ר דוד רותם
אני אומר לך איפה הבעיה. אני כחבר הקואליציה מחויב להחלטות ועדת שרים, לכן אם זה יגיע להצבעה אני אצביע נגד. נחמן שי ומולה לא מחויבים להחלטות.
יפעת רווה
לא הבנתי למה המציעים לא מחויבים.
היו"ר דוד רותם
כי הם לא חברים בקואליציה. החלטות של ועדת שרים מחייבות אותם. יכול להיות מצב שהקואליציה תצביע אחר כך נגד החוק.
שלמה מולה
הקואליציה תצביע נגד החוק?
יפעת רווה
תהיה החלטת ממשלה נגד..
היו"ר דוד רותם
הם יכולים לעשות מה שהם רוצים. הקואליציה דורסנית וריבונית.
שלמה מולה
דורסנית אני מסכים, ריבונית אני לא בטוח.
נחמן שי
הרקע להצעה שלי הוא ריבוי יתר של שימוש בצווי איסור פרסום במדינת ישראל. נעשה מאוד נוח למשטרה להסתיר חקירות באמצעות צו איסור פרסום. כאשר היא יודעת שהיא לא תוכל להתמודד עם האינפורמציה שדולפת או יוצאת באופן כזה או אחר מחדרי החקירות, היא מטילה צו איסור פרסום. זאת ההגנה הכי טובה. זה שימוש לא ראוי ולקוי. יש, למיטב ידיעתי, כ-300 צווי איסור פרסום בשנה, שזה מספר רב מאוד. מניסיוני, אחרי תקופה מסוימת, צווי איסור הפרסום נעשים חסרי טעם וחסרי תוחלת. כפי שאמרה גם החברה ממשרד המשפטים, בעולמנו המגוון והעשיר האינפורמציה לא נשארת יותר בתחומי הבית, היא מתפזרת באמצעים רבים ומשוכללים גם בתוך ישראל וגם מחוצה לה. כך נוצר מצב אבסורדי שהציבור יודע ולומד על פרטיה של חקירה שמתנהלת, ואילו כלי התקשורת הישראלים לא יכולים לדווח עליה. כלי תקשורת זרים כן מדווחים עליה. כל מה שאזרח במדינת צריך לעשות זה להקליד את המידע שיש בידיו באמצעות גוגל או מנוע חיפוש אחר כדי לדעת את כל האינפורמציה. היא אולי לא תהיה הכי מדויקת, אבל היא בוודאי תיתן לו את הסביבה שבה הסיפור הזה מתנהל. היו כבר מקרים שבתי המשפט בסופו של דבר הגיבו על כך וקראו למשטרה או לגורמים שעומדים מאחורי המשטרה, כמו שירות הביטחון הכללי: "תראו, חברים, הסיפור בחוץ, על מה אתם מגינים בסוף, הלא הסוסים ברחו מהאורווה ואין טעם בזה יותר".

אני וחבריי ניסינו באמצעות הצעת החוק הזאת לקבוע איזו שהיא גדר לשימוש בצווי איסור פרסום, לקבוע תהליך שבו אחת לתקופה מסוימת יבואו נציגי המשטרה לבית המשפט ויסבירו מדוע הצו הזה עדיין תקף ואי אפשר להפסיק אותו. יש גם צווים שהם לאורך זמן רב מאוד. צריך לקבוע איזה שהן נקודות או תחנות בדרך כדי לצמצם את השימוש הדרקוני בצווים. זאת הייתה נקודה אחת בהצעת החוק.

הנקודה השנייה, כפי שהערת בצדק, נוגעת לעמדתם או למעמדם של כלי התקשורת שמגיעים לבית המשפט מתוקף העניין הציבורי ומבקשים מבית המשפט להסיר את צו איסור הפרסום. בית המשפט מתיר או אוסר. ההשתתפות שלהם לא קבועה ולא מוסדרת. אני הצעתי בהצעת החוק שיינתן מעמד מוסדר לכלי התקשורת ולמועצת העיתונות שמייצגת אותם. צריך לבדוק ובדיוק להגדיר כך שזה יהיה חלק בלתי נפרד מהתהליך,שזה לא יהיה מחווה או רצון טוב מצד בית המשפט אלא עוד מרכיב אחד בהגנה על חופש העיתונות במדינת ישראל.
שלמה מולה
אני הצטרפתי להצעת החוק הפרטית של חבר הכנסת נחמן שי ואחרים. כאשר נותנים צו איסור פרסום ומופיע מידע לא מדויק בצורה כזאת או אחרת, יש בו לפעמים יותר נזק מאשר תועלת. בגלל צו איסור פרסום קשה לפעמים לבוא בטענות לכלי התקשורת שלא מפרסמים נתונים או פרסומים מדויקים. באים ואומרים שיש צו איסור פרסום. מנסים לעקוף את זה, המידע זולג בצורה כזאת או אחרת, או מישהו מדליף את זה לכלי התקשורת בחו"ל שיש להם עניין או אינטרס מסוים. לפעמים צווי איסור פרסום והשימוש בהם יוצרים איזה שהוא לחץ לא סביר גם למתדיין עצמו. אני חושב שככל שנהיה חשופים יותר, כלומר נדע יותר, המידע שיגיע בצורה מדויקת יסייע למתדיינים בשני הצדדים. אני לא חושב שיש מישהו אצלנו כאן – בוודאי לא אצל חברי הכנסת - שאם יש באיסור צו פרסום עניין ביטחוני מובהק זה לא בראש מעייניו. ממש לא.
היו"ר דוד רותם
ענייני ביטחון המדינה כן בראש מעייניו.
שלמה מולה
אמרתי.
היו"ר דוד רותם
לפי המשפט שאמרת מי שיקרא את הפרוטוקול יבין שענייני ביטחון המדינה..
שלמה מולה
אמרתי שענייני ביטחון המדינה הם בהחלט הדבר החשוב ביותר שאנחנו באים לקבוע. עניינים שקשורים לעניינים אזרחיים, לחקירה אזרחית או לפרשה שאין לה הרבה עניין ביטחוני.. גם בשם עניין ביטחוני יש צווים דרקוניים שאתה מגלה שאין קשר בין העניין הביטחוני המובהק לבין.. זה נכון שאנחנו לא נקבע את זה. בית המשפט יקבע אם יש בזה עניין, כן או לא. אני חושב שהצעת הממשלה לא משפרת בצורה משמעותית, לכן אני חושב שהמתווה שמוצע במסגרת הצעת החוק הפרטית מעגן או מאפשר. אני גם חושב שמותר לנו לבוא ולהגיד לכלי התקשורת שרוצים לשמור על הדמוקרטיה שלנו. אי אפשר לבוא ולהגיד להם: " אנחנו לא רוצים להקשיב לכם". כמו שאנחנו באים בטענות למה הם לא מפרסמים בצורה מדויקת, כך אי אפשר להיות שותפים לחקיקה שמייצרת מראש איזה שהוא תהליך של עיוות במידע ובקמצוצי מידע. אנחנו נמצאים בעולם אחר, בעידן פייסבוק, בעידן אינטרנט, בעידן של גוגל, בעידן אחר לגמרי. אנחנו כולנו יושבים פה ואון ליין מקבלים חדשות באיי-פון. זה המצב. ההתמודדות שלנו צריכה להיות התמודדות עיקשת. מצד אחד היא שומרת על ביטחון המדינה, מצד שני, היא שומרת על הדמוקרטיה.
זהבה גלאון
אני חושבת שיש סתירה בין שתי ההצעות המובאות. אני רוצה לתמוך בהצעותיהם של נחמן שי, של שלמה מולה וחברים נוספים. אני חושבת שיש כאן התנגשות בין שתי תפישות עולם. בעיני הפומביות, הפרסום צריך להיות הכלל, כאשר איסור הפרסום והעיקול צריך להיות החריג לכלל. יש כאן איזה שהוא שיבוש מערכות. אני ממש לא מבינה את ההצעה הממשלתית. היא מחמירה עוד יותר את התיקון שעשיתם לפני כמה שנים. מה שבעצם אתם מבקשים לעשות עכשיו זה להרחיב את איסור הפרסום. אתם מבקשים שב-48 השעות הראשונות יהיה צו איסור פרסום אוטומטי והעיתונות תהיה זאת שצריכה ללכת לבקש להסיר את צו איסור הפרסום.

אני בכלל רוצה לבטל את איסור פרסום שם חשוד. אני בכלל לא חושבת שצריך לקבל את ההצעה שלכם. היה צריך לבטל אותה כבר אז, ב-2002, מתי שזה לא היה. כל הזמן מסבירים לנו שיש כאן אינטרסים מתנגשים, עיקרון פומביות המשפט וזכות הציבור לדעת מול עיקרון החפות וזכות האדם לשם טוב. אנחנו מכירים את כל הטיעונים האלה וזה נכון, אבל ההצעה הזאת מבקשת לשרת – בעיקר - אינטרסים של נבחרי ציבור. כשמדברים באזרח מהשורה אין התעניינות כזאת גדולה. נבחרי ציבור זה שם כולל. אנשי ציבור זאת הגדרה יותר נכונה.

אנחנו עדים לזה שלפני כמה שבועות או לפני כמה חודשים הייתה פרשה שכולנו ידענו עליה דרך הפייסבוק והרשתות החברתיות. הפרשה לא הגיעה לכלי התקשורת. אנחנו יודעים שכבר היום התקשורת צריכה לרוץ לבית המשפט. כיוון שאותה פרשה לא נחשפה יכול להיות שהציבור יצא נפגע מהדבר הזה. אנחנו יודעים שיש את אפקט הדומינו. כשמפרסמים סיפור אחד - בעיקר כשזה נוגע לאיש ציבור - שומעים על זה ויודעים את זה. הדבר הזה מביא לתלונות נוספות. מה שבעצם היום אתם מבקשים לעשות זה למנוע פרסום, להגן על חשודים ובכלל לתת לחשוד אופציה לאיפול בנימוק שהפרסום אולי יגרום איזה שהוא נזק חמור בפרטיות שלו. פעם התפישה הייתה - בעיני זאת התפישה הנכונה - שצריך להשאיר לבית המשפט לאסור פרסום שם של חשוד אם זה ימנע שיבוש בחקירה, אם יש איזו שהיא סכנה לביטחון מוחשי. מה שאתם עושים עכשיו זה באופן גורף הולכים להגן על לחשודים ונותנים לגיטימציה לאיפול ולטיוח.

אני חושבת שצריך להתנגד מכל וכל להצעה הממשלתית. יש לתמוך חד משמעית בהצעה שלכם. ראיתי את העמדה שנשלחה ממשרד ליבליך- מוזר, שאני מתנגדת לה. אני מקבלת את ההצעה של נחמן שי. לעשות טלאי על טלאי או להביא רפורמה כוללת שלוקחת הכל בחשבון זה לא ממן העניין. אני מציעה להתנגד למסמך הזה. אני מציעה לקבל את ההצעה שלכם.
נחמן שי
למיטב ידיעתי - אולי נציגי המשטרה שיושבים פה יאשרו - היה מו"מ או קשר בין המשטרה למועצת העיתונות. קיבלתי ממועצת העיתונות שהמשטרה הכירה בעובדה שהשימוש בצווי איסור פרסום הוא מקיף, גורף, שיש מקום ליצור תהליך שבו אפשר יהיה להסיר אותם בפרקי זמן יותר קצרים, שתהיה בדיקה שוטפת לגביהם וכן הלאה. זה לא דבר שהורדתי מהשמיים. המשטרה כבר הייתה בתהליך של הסכמה בנושא הזה. הצעת החוק שלי רק לוקחת את זה מדרגה אחת קדימה ומעגנת את זה כדי שזה לא יהיה תלוי בהסכמים, אלא שיהיו לזה רגליים יותר עבות ויותר חזקות.
יפעת רווה
אני רוצה לשאול את חברי הכנסת מולה ושי אם ההתחייבות שלהם לא עומדת בעינה.
שלמה מולה
זה לא מה שאנחנו אומרים. לא התחייבנו מראש שנקבל את עמדת הממשלה. התפקיד שלנו לבוא, לדבר איתכם תוך כדי הדיון בוועדה, לשכנע אתכם שהצעת החוק שלנו היא הכי חשובה, שהיא יותר טובה. אתם צריכים לדבר איתנו.
יפעת רווה
העניין הוא שאנחנו לא באים כאנשים פרטיים. אנחנו כפופים לעמדת ועדת שרים.
שלמה מולה
ועדת השרים מסמיכה אותך כשאת מגיעה לפה.
יפעת רווה
היא לא הסמיכה אותי. בגלל זה אני שואלת. יש עמדה מאוד ברורה של ועדת שרים שאני מחויבת לה, תהיה אשר תהיה דעתי האישית.
שלמה מולה
מאחר שוועדת השרים כבר החליטה שאתם צריכים לקבל את עמדת הממשלה, את אומרת לנו ללכת איתך. זה לא הדבר.
יפעת רווה
זאת עמדת ועדת שרים.
שלמה מולה
לא. בדרך כל באים ואומרים: "אנחנו תומכים בהצעת החוק בתיאום עם הממשלה".
יפעת רווה
זאת ההחלטה הפעם.
שלמה מולה
תיאום עם המשלה זה לא אומר שאנחנו מקבלים את העמדות שלכם as is, אלא אנחנו באים ואומרים שנתכנס לדיון.
יפעת רווה
זה נכון, אדוני, רק שאין פה החלטה של תיאום שהייתה מאוד ברורה.
נחמן שי
האם ההסכמה שלנו אומרת שאנחנו לא יכולים להתנגד להצעת הממשלה? לא. אני אפילו לא ידעתי עליה.
יפעת רווה
על ההחלטה של ועדת שרים לא ידעת?
נחמן שי
על ההחלטה אני יודע. אני לא אתנער ממנה. בהבנות שהיו לא הסכמתי לקבל את הצעת החוק הממשלתית. זה משחק אחר לגמרי. זה אפילו לא הובא לידיעתי. אני מערער בזה. אני בטח לא יהיה שותף להצעה שנועדה למנוע לחלוטין פרסומים במשך 48 שעות. זה הפוך לגמרי לתפישת העולם שלי.
יפעת רווה
זה לא מה שנאמר. נאמרו דברים מאוד ברורים. לא נאמר בתיאום, נאמר מה שהקראתי לפני כן.
נחמן שי
אנחנו נדבר בינינו ונראה מה אפשר. אני לא מתנער מדברים שהסכמתי.
היו"ר דוד רותם
נוכח האמור לעיל תומכת הממשלה אך ורק בהצעה שלפיה רשאי מי שמעוניין בביטול החלטת בית המשפט על איסור פרסום רגיש לבית המשפט שנתן את ההחלטה.. בקשה לביטולה ומתנגדת ליתר חלקי ההצעה. ככל שהמציע מסכים להתניות הללו הוא יודיע שבוועדה הוא לא ינסה לקדם את החלק שהממשלה אינה מסכימה לו, הרי שהממשלה תומכת בהצעת החוק בקריאה טרומית.
נחמן שי
זה השר אומר.
שלמה מולה
אתה מקריא את הפרוטוקול של המליאה?
היו"ר דוד רותם
נחמן שי קיבל את זה.
זהבה גלאון
הא קיבל את זה, אבל הוא לא הכיר את ההצעה הממשלתית.
שלמה מולה
הצעת החוק הממשלתית לא הונחה בזמנו.
יפעת רווה
היא הונחה לפני.
שלמה מולה
אני מדבר על אותו יום של הדיון. לא הייתה הצעת החוק.
נחמן שי
ההבנות עסקו רק בעניין ההצעה שלי. הממשלה אמרה שמתוך ההצעה שלי היא מקבלת את זכות העמידה של הנאשם בבית המשפט, שהיא רוצה לעגן אותה כי היא בשלה לזה. לעניין הקצבת הזמנים וכן הלאה היא אמרה שדעתה לא כדעתי והיא לא מוכנה לכך. אני מקווה שאני אשכנע – אולי את חבריי פה – שגם בזה..
היו"ר דוד רותם
אתה הסכמת לא לקדם את יתר הצעת החוק שלך שהממשלה מתנגדת לה.
שלמה מולה
בכל ועדה שהיא לא חייבים לקבל תמיד את עמדת הממשלה. אם הקואליציה והאופוזיציה יגיעו למסקנה שהדבר הנכון הוא לחוקק את החוק בלי לקבל את עמדת שר המשפטים, אז הדבר היחיד ששר המשפטים יכול לעשות זה להגיש הסתייגות.
יפעת רווה
זה נכון, אבל זה סותר את ההתחייבות שלכם.
נחמן שי
ממתי הצעת החוק הממשלתית הזאת?
יפעת רווה
לפני שנה וחודש.
נחמן שי
איך היא רכבה על הסוס השחור הזה? איך היא קפצה על גבו של הסוס הזה?
היו"ר דוד רותם
נחמן, אתה אמרת דברים חכמים בדיון במליאה.
נחמן שי
אני לא חושש.
היו"ר דוד רותם
אתה אמרת: "אני רק אומר כך. אני יודע שהממשלה מגבילה אותי בחלק מההצעה שלי, ואני מקבל את זה". אומר השר גלעד ארדן: "אם אנחנו מעגנים ונעגן ביחד בהסכמה את אותה זכות עמידה גם לתקשורת, עשינו משהו חשוב". היושב-ראש שואל אותך: "לכן אתה מסכים להתניות של השר ארדן ושל שר המשפטים"? אתה אומר: "נכון, אני מקבל את זה, אם כי יושב-ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט לימד אותי שאפשר בדיונים לפעמים..". היושב ראש אומר לך: "אפשר גם לא".
נחמן שי
אני חוזר על עצמי שזה אפילו לא מקורי.
שלמה מולה
הוא נותן לך קרדיט מלא.
זהבה גלאון
זה להכשיר את השרץ של ההצעה הממשלתית.
היו"ר דוד רותם
אני יכול לתת עצות לכולם איך כן מקיימים ולא מקיימים החלטות ועדת שרים. ההבדל הוא רק בדבר אחד. אנחנו כולנו רק בני אדם. זה במקרה הטוב. לא תמיד ולא כולם. כאשר אתה מפר פעם אחת את ההסכמה הזאת אתה משלם מחיר יקר. צריך עכשיו נחמן שי להחליט מה הוא עושה עם זה.
נחמן שי
למדתי רק אתמול על הצעת החוק הממשלתית הזאת. לא הכרתי את הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר דוד רותם
אין הצעת חוק ממשלתית, יש רק את הצעת החוק שלך. הצעת החוק שלך סורסה סירוס כימי בלי חוק כי החוק עוד לא פורסם. רק אתמול העברתי אותו.
נחמן שי
אפללו מאוד גאה.
היו"ר דוד רותם
אני שמח שהוא גאה, אבל מה שקרה הוא שאפללו, שהוא מהמפלגה שלך, הביא אותך למצב של סירוס כימי באופן מוחלט.
זהבה גלאון
לסירוס הכימי אנחנו מתנגדים.
היו"ר דוד רותם
אתם יכולים להתנגד למה שאתם רוצים. הנה לך עוד חוק שיעבור למרות שאתם מתנגדים. אני מתעלם רגע מהצעת החוק הממשלתית, יש רק את הצעת החוק של חבר הכנסת נחמן שי. בהצעת החוק שלך יש סעיף אחד שנשאר.
נחמן שי
זכות העמידה של התקשורת. נקדם את זה. את היתר נשאיר ונחזור בהמשך.
היו"ר דוד רותם
הצעת החוק שלך שונתה היום, יש בה רק סעיף אחד. אני לוקח את הסעיף הזה ומכניס אותו להצעת החוק הממשלתית.
נחמן שי
אבל אז יש לי דילמה מאוד קשה אם אני יכול לתמוך בעצמי, אני מרגיש שאני מכשיר את הטריפה.
היו"ר דוד רותם
אתה יכול להכשיר את הטריפה. יש לך רק בעיה אחת. אני לא יכול לדון בשתי הצעות יחד, משום שהצעת החוק שלך עוד לא הגיעה לקריאה ראשונה, הצעת החוק שלהם היא כבר לשנייה ושלישית. אני יכול לקיים את הדיון , אבל אני לא יכול להצביע ולעשות מיזוג של הצעות החוק. אני רק יכול לצרף את הסעיף שלך להצעה שלהם, ולציין בחוק שזה על פי הצעת החוק הפרטית של נחמן שי. לא תקבל קרדיט על זה שהעברת חוק, זאת אומרת לא תופיע בסטטיסטיקה.
נחמן שי
שזה נזק כבד.
היו"ר דוד רותם
אני יכול לדון עכשיו בהצעה שלך לקריאה ראשונה, להצביע עליה, אבל אז אני גומר את ההצבעה עליך ואני ממשיך לדון בהצעה שלהם. אתה תוכל לשבת פה ולהתנגד למה שאתה רוצה, אבל אני אדון בהצעה שלהם בנפרד.
נחמן שי
על זה אין לכם בעיה, נכון?
היו"ר דוד רותם
אין שום בעיה. רבותיי, מה שנשאר מהצעת החוק של חבר הכנסת נחמן שי וחבריו, יריב לוין ומירי רגב, זה סעיף (ה4): "החליט בית המשפט לאסור פרסום לפי סעיפים קטנים (ד), (ה) או (ה1), יקיים בית המשפט דיון במעמד הצדדים בהקדם האפשרי ולא יאוחר משבעה ימים מיום מתן ההחלטה;" זה הסעיף שהסכמתם לו?
נחמן שי
לא. לזה הם לא מסכימים כרגע, לצערי.
מיכל גולד
הנוסח הוא רק מה שיש בהצעת ועדת שרים.
היו"ר דוד רותם
מה כתוב שם?
מיכל גולד
זה חופף ל-70ג בהצעה הממשלתית: "צד שמעוניין בביטול איסור הפרסום, יוכל להגיש בקשה לבית המשפט". צד שמעוניין כולל גם כל גוף תקשורת.
היו"ר דוד רותם
האם הנוסח הזה מקובל עליך, אדוני?
נחמן שי
אני דיברתי על התקשורת, לא על צד שמעוניין. צד שמעוניין ממסמס את זה לכלל עם ישראל. הרגישות שלי והדגש שלי הוא על מקומה של התקשורת ועל החשיבות שיש לה. אני הדגשתי שהתקשורת היא זאת שדוחפת בדרך כלל, לא השכן מהקומה השלישית. התקשורת רוצה.
היו"ר דוד רותם
"נוכח האמור לעיל תומכת הממשלה אך ורק בהצעה שלפיה רשאי מי שמעוניין בביטול החלטת בית המשפט להגיש לבית המשפט שנתן את ההחלטה, ומתנגדת ליתר חלקי ההצעה".
נ חמן שי
הפנייה שלי הייתה למועצת העיתונות ולנציגי כלי התקשורת.
היו"ר דוד רותם
אני יודע, אבל אתה אחר כך הסכמת למשהו אחר.
נחמן שי
זה לא.
היו"ר דוד רותם
אדוני יקרא בבקשה את פרוטוקול הדיון. אתה כך אמרת.
נחמן שי
זאת לא הייתה ההבנה. ההבנה הייתה, הגישה הייתה והבקשה הייתה לאפשר לתקשורת מתוך הכרה של חשיבות התקשורת והתפקוד שלה בחברה דמוקרטית, לא שכל אחד יוכל לבוא. אם כל אחד יכול לבוא זה בסדר, אני לא מחדש דבר. חבריי אומרים שאני לא מחדש דבר. אני דיברתי על תהליך מסודר שבו התקשורת תוכל לבוא לבית המשפט כמו שהיא באה היום.
היו"ר דוד רותם
איפה יש פה תקשורת?
נחמן שי
יש עורכי דין שמייצגים תקשורת.
היו"ר דוד רותם
עורכי דין זה תקשורת?
נחמן שי
זה היה הדגש. לא אמרתי שכל אחד רשאי לבוא לבית המשפט.
יו"ר דוד רותם
אם אני כותב שרשאי כל מי שמעוניין בביטול החלטת בית המשפט על איסור פרסום, לרבות מועצת העיתונות וכלי תקשורת.
מיכל גולד
אולי אני אתן את הרקע כולו לאיך הגענו להצעת החוק. כמו שחבר הכנסת שי הציג, בשנת 2006 המפכ"ל ביוזמתו הקים צוות שכלל את נציגי העיתונות ואת אנשי המשטרה. הקימו איזו שהיא ועדה שהגישה המלצות לגבי כל הרפורמה.
נחמן שי
עברו 5 שנים.
מיכל גולד
אחרי הרפורמה שהוגשה יצאה טיוטה של נוהל משטרתי שמסדירה הרבה מהדברים שמוסדרים בהצעה שלכם כך שמלכתחילה הבקשה תהיה ל-7 ימים, אם רוצים הארכה צריכים אישור של דרג בכיר לעוד תקופה מסוימת.
נחמן שי
למה אתם מתנגדים להכליל את זה? ברור שלא המצאתי את זה.
מיכל גולד
יש שם שיקולים שמתווים את שיקול הדעת של המשטרה. זה אחד מהם. לכאן ולכאן. זה יכול להיות לשני הצדדים. זה עכשיו באישור של היועץ המשפטי לממשלה. אני מקווה שבקרוב אנחנו נצא עם הנוהל הזה. המחשבה הייתה להתחיל עם נוהל, לראות איך זה הולך בשטח, ואם נראה בהמשך שהוא מוצלח, נוכל לעגן בחקיקה. אם נעגן את זה בחקיקה יהיה קשה אחר כך לשנות את זה. קביעה קטגורית כך שכל 7 ימים נחזור לבית משפט זה עומס מאוד כבד על בתי המשפט.
היו"ר דוד רותם
העומס על בתי המשפט הפך להיות כלי שחוק בוועדה הזאת. די. עוד מעט תהיה בוררות חובה, הכל ילך לבוררות.
מיכל גולד
המשטרה תבקש 7 ימים מראש בתור התחלה. אחרי זה צריך אישור של דרג בכיר יותר. הנוהל הזה מדבר גם על המעמד של כלי תקשורת. זה נמצא כרגע באיזה שהוא דיון פנימי. אנחנו עוד לא גיבשנו את הדעה לגבי מועצת העיתונות וגם בכלל לגבי כלי תקשורת. נראה לי נכון להמתין שנסדיר את זה בנוהל. אפשר לקבוע שאחרי תקופה מסוימת שהנוהל..
נחמן שי
זה בדיוק מה שאני לא רוצה.
היו"ר דוד רותם
גם אני לא רוצה.
נחמן שי
את אמרת בעצמך שזה התחיל ב-2006. אנחנו כבר ב-2011. כשהתחלתי את הצעת החוק הזאת כבר עברה שנה והמשטרה עוד לא הזיזה את עצמה. נוח היה לה יותר ההסדר הנוכחי, שהוא לא הסדר, מאשר שתהיה איזו שהיא מחויבות פה. אנחנו בקרב עמנו חיים, לא במקום אחר. עכשיו אתם תאמרו: נעשה את הנוהל. או שאומרים לכם דברים לא נכונים, או שאתם אומרים להם. הנוהל הזה מחכה שנה, שנתיים. בינתיים הפריץ ימות, הכלב ימות או העיתונות תמות. לזה אני לא מסכים. מה שאפשר לקחת מתוך זה ולהכניס לתוך החוק, נכניס. תעשו את הנוהל. אני ניסיתי לזרז את כל האנשים שמטפלים בזה ולהסביר את חשיבות העניין. המצב הנוכחי הוא המצב הכי נוח להם. הם יכולים לעשות מה שהם רוצים. הם יכולים לעצור אנשים, להוציא צווי איסור פרסום, לא לדווח לאף אחד, לחכות חודשים על חודשים. במדינות חושך הדבר הזה מקובל. את זה אני לא רוצה. יסתיים הנוהל, יפעילו אותו. הוא לא בוער לאף אחד. מי לוחץ על המשטרה? אף אחד לא לוחץ. מה שאפשר להכניס להצעת החוק הזאת, נכניס להצעת החוק. תסיימו את הנוהל, תפעילו אותו, ננסה לעגן אותו שוב בחוק.
היו"ר דוד רותם
אני הולך לאשר לקריאה ראשונה את החוק של חבר הכנסת נחמן שי וחבריו בנוסח הבא: "החליט בית המשפט לאסור פרסום לפי סעיפים קטנים (ד), (ה) או (ה1), יקיים בית המשפט דיון במעמד הצדדים בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-7 ימים מיום מתן ההחלטה. רשאי כל צד מעוניין, לרבות מועצת העיתונות וכן כל גוף ציבורי אחר אשר יאושר לכך על ידי שר המשפטים, לבקש את ביטול ההחלטה לאיסור פרסום כאמור."
מיכל גולד
זה אומר שצריכים לחזור לוועדת שרים.
נחמן שי
זה בדיוק מה שוועדת שרים אמרה.
היו"ר דוד רותם
אני בהצעת החוק הזאת נמצא בהכנה לקריאה ראשונה. אחר כך יש שנייה ושלישית.
ד.
מה זה מעמד הצדדים?
מיכל גולד
המעמד של מועצת העיתונות לא מוגדר בחקיקה.
נחמן שי
הוא גוף קיים, הוא גוף סטטוטורי.
מיכל גולד
גם לשכת עורכי הדין היא גוף קיים ואנחנו לא כותבים בחקיקה שהיא תוכל לפנות בנושא מסוים.
נחמן שי
למה?
היו"ר דוד רותם
אני מדבר על קריאה ראשונה. כשנגיע לקריאה שנייה ושלישית תסבירו את מעמד מועצת העיתונות ואת כל הדברים האלה. או שנאשר את זה לשנייה ושלישית, או שאחר כך נשנה את זה. לא יכול להיות מצב שחבר כנסת הגיש הצעת חוק, הגיע לתיאום עם הממשלה ועכשיו כל אחד מבין משהו אחר בהסכמות.
יפעת רווה
הטיעון כתוב בצורה ברורה בהחלטת ועדת שרים.
היו"ר דוד רותם
החלטות ועדות שרים לא מחייבות את חבר הכנסת כל זמן שהוא לא התחייב למשהו.
יפעת רווה
ניסיתי להבין מקודם אם יש התחייבות או אין התחייבות.
היו"ר דוד רותם
יש התחייבות. גם אם נחמן יגיד שאין התחייבות אני יודע לקרוא פרוטוקול. מכיוון שאני כן מחויב להחלטת ועדת שרים עד כמה שאני רוצה כשאני רוצה, אז אני לא אקדם את הסעיפים האחרים. נחמן מסכים לזה. אני בא ואומר: רבותיי, אני רוצה לאשר לקריאה ראשונה ולא לחבר את זה יחד ולהעמיד אותו במצב שהוא צריך לתמוך בהצעה שלכם. לזה הוא לא התחייב. אני רוצה לאשר את זה לקריאה ראשונה.
מיכל גולד
אולי אפשר להוריד את המילים "לא יאוחר מ-7 ימים".
שירה בריק-חיימוביץ
אנחנו מברכים על ההצעה שעומדת כרגע על הפרק, על ההצעה של חבר הכנסת נחמן שי. לגבי הסעיף המסוים שעומד על הפרק חשוב לנו מאוד שלניסוח שהוקרא כרגע יתווסף כל צד מעוניין, לרבות כלי תקשורת. מועצת העיתונות, לטעמנו, לא יכולה להישאר כאן כצד מייצג שנמנע במפורש בלי שיובהר שיש גם מעמד לכל עיתון ועיתונאי. אנחנו הצבענו גם במזכר שהעברנו, שלא תמיד יש אחידות דעים ואחידות עמדות בנוגע להתרות פרסום ואיסור פרסום, ולא ראוי שעיתונים יתאמו את העמדות שלהם לגבי איסור פרסום. לא בהכרח מועצת העיתונות יכולה לדבור בשמם בקול אחד. אנחנו כמובן לא חושבים שזאת בעיה שמועצת העיתונות תימנה בכל מקום אחר שאין צד אחר, עיתון אחר, כלי תקשורת אחר שמעוניין. חשוב לנו שהניסוח יהיה: "או שאין בהוראות סעיף קטן (ה4) כדי למנוע צירופם וזימונם של צדדים מעוניינים נוספים, כגון כלי תקשורת ועיתונים", או כפי שהצענו: "שמועצת העיתונות וכל כלי תקשורת בעיתון שביקש להיות צד יזומנו".
ישגב נקדימון
אני מצטרף לדברים שאמרה עו"ד בריק- חיימוביץ. במצב המשפטי הקיים, לפי הפסיקה של בית המשפט העליון, לכל עיתונאי יש זכות עמידה לבקש הסרה של איסור פרסום. אם אנחנו מקבלים עכשיו הסדר שמגביל את זה רק למועצת עיתונות או כל גוף ציבורי אחר, אנחנו בעצם משנים מהמצב המשפטי הקיים. אני לא חושב שזאת כוונתם של המציעים ושל המחוקקים.
היו"ר דוד רותם
לא צריך להוסיף את זה בכלל.
ישגב נקדימון
אני אגיד למה כן חשוב, למה כן יש פה את התוספת החשובה. אני חושב שאנחנו לא צריכים לשנות. מה שהצעת החוק מוסיפה חידוש חשוב ומאוד יעיל זה את המנגנון של הזמנת אותם גורמים רלוונטיים לדיון, מה שלא בהכרח מתקיים היום. היום הדבר הזה תלוי במידה רבה ביוזמה של כלי התקשורת לבוא, לפנות מיוזמתם ולבקש. כאן הצעת החוק יוצרת מנגנון חשוב ומאוד נחוץ של הזמנה יזומה של אותם נציגים. אם אנחנו מזמינים, צריך להזמין את כלי התקשורת.
היו"ר דוד רותם
את מי צריך להזמין?
ישגב נקדימון
כרגע כתוב כאן: "יוזמנו לדיון".
היו"ר דוד רותם
מי יוזמן לדיון?
ישגב נקדימון
אני חושב שבית משפט.
היו"ר דוד רותם
את מי?
ישגב נקדימון
את כל כלי התקשורת.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת כל אתר אינטרנט וכל תיק תקשורת.
ישגב נקדימון
למה לא? אחרת אנחנו יוצרים כמה סיווגים של כלי תקשורת.
היו"ר דוד רותם
גם זה לא כל כך נורא. תאמין לי, אני כבר יצרתי את זה מזמן. יש כלי תקשורת הגונים וכלי תקשורת לא הגונים. זה לא חדש. בוא נניח שיש איזה אתר אינטרנט שבקושי מכירים אותו. נניח ששכחנו להזמין כלי תקשורת, איזה ערוץ אתר אינטרנט שולי. מה יקרה? יבואו ויגידו: זה לא מחייב אותנו, זה כן מחייב אותנו?
שירה בריק-חיימוביץ
כוונתי הייתה לא ליצור חובה להזמין את כל כלי התקשורת באשר הם לדיון. כוונתי הייתה שאפשר להשאיר שיוזמנו נציגי מועצת העיתונות, אבל להבהיר בחוק שגם כל צד מעוניין, היינו כלי תקשורת שהודיע שהוא מבקש להצטרף לדיון, יוזמן לדיון. זאת הייתה המטרה. רק למען הסר ספק שחלילה בתי משפט יאמרו שמועצת העיתונות היא הדוברת הרשמית המוסמכת של כל קולות כלי התקשורת השונים באשר הם. הצעתנו הייתה רק לדייק את זה במובן הזה שמועצת העיתונות וכל כלי תקשורת ועיתון אשר ביקשו להיות צד לדיון, יוזמנו לדיון. מבחינתנו אפשר לוותר על כל גוף ציבורי אחר. אני לא חושבת שראוי שיהיו גופים ציבוריים שייצגו כמכלול את כלי התקשורת. אין בהכרח אחידות דעים לגבי כל בקשה ובקשה. יש כלי תקשורת שלא יהיו מעוניינים, שלא יחשבו שזה נכון להתיר את פרסום שם החשוד, לכן הצענו לסעיף (ה4) שזה יהיה מועצת העיתונות וכל כלי תקשורת ועיתון אשר ביקש להיות צד לדיון.
היו"ר דוד רותם
אתם גוף ציבורי?
ישגב נקדימון
אנחנו גוף שהוקם ופועל על פי חוק הרשות השנייה. אנחנו לא מגדירים את עצמנו כגוף ציבורי.
היו"ר דוד רותם
זה לא חשוב איך אתם מגדירים את עצמכם.
ישגב נקדימון
זה לא תאגיד סטטוטורי.
היו"ר דוד רותם
תחזור לתפקידך הקודם ותיתן לי פרשנות בשאלה אם חברת החדשות או הערוץ השני הוא גוף ציבורי.
ישגב נקדימון
מה שניסיתי להבהיר בדבריי זה בעצם את הנושא של זכות העמידה, שלא ישתמע מהסעיף כפי שהוא שאנחנו שוללים זכות עמידה מכלי תקשורת בגלל שזה לא מועצת העיתונות או גוף ציבורי. זה מה שחשוב להדגיש בהסדר החוקי החדש.
היו"ר דוד רותם
אין לי שום כוונה להטריף את בית המשפט בכך שאני אודיע לו שיש חקירה וצו איסור פרסום כשהוא לא יודע מכך.
שירה בריק-חיימוביץ
לא זאת הייתה הכוונה.
ישגב נקדימון
החשוב הוא שלא ישתמע מזה שאנחנו שוללים זכות עמידה בדיון מאיזה שהוא כלי תקשורת.
יפעת רווה
כתבנו כל מי שמעוניין. זה יכול להיות מועצת העיתונות, זה יכול להיות גוף ציבורי, זה יכול להיות אדם פרטי, זה יכול להיות כלי תקשורת. כל אחד שמעוניין. כל אדם שמעוניין יכול לפנות. לא צריך להגביל את זה.
מיכל גולד
סעיף (ה4) מדבר על דיון בלי בקשה, זאת אומרת שבית משפט יהיה מחויב לקיים דיון ביוזמתו.
היו"ר דוד רותם
שמענו כל מיני הבהרות. חבר הכנסת שי, איך אתה רוצה להתקדם בעניין שלך?
נחמן שי
יש בקשה של משרד המשפטים לחכות עם ההצבעה ולא להצביע היום.
היו"ר דוד רותם
האם זה מקובל עליך?
נחמן שי
אני חושב שזה רעיון טוב.
היו"ר דוד רותם
אני לא מפסיק את הדיון בהצעת החוק הממשלתית שעשויה להיגמר. אני אסייע בידך. אני מוכן לגמור את הצעת החוק שלהם, לאפשר לך לבקש רוויזיה ואז בדיון על הרוויזיה תגיע איתם להסכמות.
זהבה גלאון
זאת הצעה טובה.
נחמן שי
אנחנו נשב לשיחה. אני אנסה לשכנע אותם.
יפעת רווה
אנחנו מסכימים.
היו"ר דוד רותם
אנחנו עוברים חזרה להצעת החוק הממשלתית.
נועה ברודצקי-לוי
חוק בתי המשפט (נוסח משולב), התשמ"ד-1984. מוצע להוסיף את סעיף (ד1) לסעיף 70 בנושא איסור פרסומים. (1) לא יפרסם אדם שמו של חשוד שטרם הוגש נגדו כתב אישום, מהמועד שבו הודיעה רשות חוקרת לחשוד, על קיומה של חקירה נגדו של חשד לביצוע עבירה ועד תום 48 שעות עוד עד סיומו של הדיון הראשון שהתקיים בפני שופט בעניינו של החשוד, לפי המוקדם מביניהם.
היו"ר דוד רותם
אני לא אוהב את המלים "מהמועד שבו הודיעה רשות חוקרת". זה לא המועד.
יפעת רווה
מה ההצעה החלופית?
נועה ברודצקי-לוי
האם אפשר לקבוע מהרגע שאדם הגיע לחקירה? יכולה להיות מחלוקת מתי בדיוק הודיעו לו.
מיכל גולד
מודיעים לו לפני שהוא מגיע לחקירה.

נועה ברודצקי-לוי

לפעמים בשלב שבו מודיעים לו על זה שהוא צריך להגיע לחקירה הוא לא יודע על מה החקירה, על מה מדובר. נראה לי שזה עשוי להיות בעייתי.
יפעת רווה
מה דעתה של הסנגוריה הציבורית?
יואב ספיר
הנוסח הזה הוא נוסח שהתקבל בסופו של דבר בהסכמות. אני מבין את הקושי שהיועצת המשפטית מעלה ושהיושב-ראש מעלה. אני מניח שאתם מתכוונים למה שקורה לפני שהודיעו לו.
נועה ברודצקי-לוי
לא רק על השלב הזה.
היו"ר דוד רותם
מתי מתחילים לספור את ה-48 שעות?
יפעת רווה
מה שאומר היושב ראש זה לקבוע מרגע שהוא ממש פיזית מגיע לתחנת המשטרה, לא מהרגע שהודיעו לו. זה בעצם מועד יותר מאוחר וברור יותר.
יואב ספיר
לא בטוח כמה זה ברור יותר. זה גם לא תמיד יותר מאוחר. לפעמים מודיעים לו להגיע לתחנת המשטרה.
יפעת רווה
ואז הוא מגיע יותר מאוחר.
היו"ר דוד רותם
יואב, אני רוצה לדעת מתי אני מתחיל לספור את ה-48 שעות.
יואב ספיר
אני לא רואה פגם בתחילת הספירה ברגע שהודיעו לו שהוא חשוד.
נועה ברודצקי-לוי
השאלה אם כשמודיעים לו בטלפון להגיע לחקירה במשטרה..
היו"ר דוד רותם
אדוני, אתה חשוד בביצוע עבירה, תבוא בבקשה לתחנת המשטרה.
יואב ספיר
הרעיון הוא שצריך לתת לו שהות לפנות לבית משפט כדי לממש את האפשרות לאסור פרסום. הרעיון הוא שהוא יכול לממש את זה מהרגע שבו הוא יודע שהוא חשוד. מהרגע הזה הוא יכול להרים טלפון לעורך דינו ולהגיד שיש פרשה כזאת וכזאת וצריך לפעול לאיסור פרסום השם.
נועה ברודצקי-לוי
השאלה אם ברגע שמודיעים לו טלפונית להגיע לתחנת המשטרה לחקירה זה מספיק ברור לו.
יפעת רווה
זה לא צריך להיות ברור לו, צריך להיות ברור שאסור לפרסם את זה. בצדק שאלת אותי בתחילת הדיון על אותם מקרים שהודיעו לכלי התקשורת וכלי התקשורת המתינו. ככל שמאחרים את זה זה עלול להחריף את הבעיה. אם הודיעו לו והוא מגיע למחרת, אז אנחנו נותנים עוד 24 שעות שבהן אין איסור פרסום.
היו"ר דוד רותם
אם הודיעו לו שהוא מוזמן מחר לחקירה..
יפעת רווה
בינתיים אפשר לפרסם.
היו"ר דוד רותם
..הוא ירוץ לבית המשפט ויבקש איסור פרסום.
יפעת רווה
בצורה הזאת לא נתנו לו את ה-48 שעות וכל מה שעשינו פה ירד לטמיון. הרעיון הוא לתת לו 48 שעות אוטומטיות שאסור לפרסם. אם אני מודיעה למישהו היום שאני רוצה לחקור אותו אבל הוא מתייצב מחר, אז בינתיים לא מתחיל לרוץ איסור הפרסום האוטומטי ואפשר לפרסם את זה. יש יותר סיכוי שיקרה מה שאמרת בהתחלה, שזה יודלף לכלי התקשורת ולא יהיה איסור פרסום אוטומטי.
ישי שרון
להיפך, הוא יגיע לחקירה ויחכו שם אמצעי התקשורת.
יפעת רווה
זה יפגע בו הזמן הזה.
נועה ברודצקי-לוי
יש כאן שני סוגים של חששות. חשש אחד זה מה שאת מצביעה עליו, שהוא באמת חשש שעליו צריך לתת את הדעת, והחשש השני, שאנחנו רצינו להצביע עליו, הוא אם האדם שמקבל הודעה טלפונית מבין על מה הוא צריך ללכת להוציא צו איסור פרסום. האם בטלפון כשהוא מקבל הודעה שהוא צריך להגיע לחקירה הוא יודע בדיוק על מה מדובר?
יפעת רווה
יכול להיות שלא.
יואב ספיר
אם האלטרנטיבה היא התייצבותו בתחנת המשטרה, אז הוא עדיין לא מבין. מתי הוא אמור להבין? כשאומרים לו שהוא חשוד.
נועה ברודצקי-לוי
נכון, ואז השאלה אם ברור לכולם ממתי נספרים ה-48 השעות האלו. אנחנו מדברים על אפשרות אחת שלפעמים זה כן יהיה מספיק בשיחת טלפון שמודיעים לו שיגיע לחקירה, לפעמים זה לא יהיה מספיק.
יפעת רווה
זה לא תורה למשה מסיני מה שכתבנו. את נותנת יותר זמן שזה עלול לדלוף. אתם אמרתם משהו עם שבת וחג.
נועה ברודצקי-לוי
זאת בעיה נוספת.
היו"ר דוד רותם
יש לי פה פנייה של דב חנין שטוען ש-48 שעות לא מספיקות. הוא רוצה 96. אני חושב שהוא צודק. אדם מוזמן לחקירה, הוא עוד לא יודע מה קורה איתו, הוא עוד לא מבין מה הסיפור. אתה אומר לו שיש לו 48 שעות כדי לרוץ לבית משפט לבקש צו איסור פרסום. לפעמים פרסום בתקשורת יכול לחסל אותך. כשפרסמו שיושב-ראש ועדת חוקה חשוד בזיוף ייפויי כוח, אז קודם כל פרסומו, לא ביקשו תגובה. אני מחכה להתנצלות שחבר הכנסת נחמן שי הבטיח לי. פרסמו. מכיוון שזה היה בעיתון שאין לו הרבה קוראים זה לא היה כל כך נורא, אבל תן לי את ה-96 שעות כדי לרוץ ולמנוע את זה. זה דב חנין, שהוא בדרך כלל..
זהבה גלאון
אנחנו לא רואים את זה איתו עין בעין. אנחנו חושבים ש-48 שעות זה יותר מידי.
שלמה מולה
48 שעות זה יותר מידי.
שירה בריק-חיימוביץ
הניסוח הזה הוא ניסוח בעייתי, בפרט שאנחנו זוכרים שזה חוק שיש בצידו סנקציה פלילית, סנקציה עונשית. המינוחים צריכים להיות מאד מדויקים ומאוד בהירים. כאשר אנחנו שומעים מהצד של המציעים שיכול להיות שהניסוח הזה הוא לא תורה מסיני..
יפעת רווה
אני חושבת שהוא כן ברור. אפשר לדבר עליו, אבל כדאי לעשות משהו שהוא לא מוטעה.
שירה בריק-חיימוביץ
אם החשוד עצמו לא יודע מתי זה המועד שבו הודיעו לו..
יפעת רווה
הוא יודע חד משמעית. אפשר לדון בזה, אבל אני חושבת שזאת טעות לשנות.
שירה בריק-חיימוביץ
צריך להיות איזה שהוא קו פרשת מים, כי אם זה לא ברור התקשורת לא תדע כיצד למנות את אותם 48 שעות. למי היא פונה? היא שואלת אותו אם הודיעו לו טלפונית, אם יש רישום מסודר במשטרה שהודיעו לו? מתי השעון מתחיל לתקתק? מתי התקתוק פג?
יפעת רווה
מאיפה אתם מקבלים בכלל את המידע על זה שיש חקירה?
היו"ר דוד רותם
השוטרים מדליפים.
שירה בריק-חיימוביץ
לפעמים, וזאת הסיבה להתנגדות שלנו לכל המהלך הזה, אנחנו בכלל לא יודעים שהוא חשוד. יש תחקיר עיתונאי עצמאי שמגבש בעצמו חשדות. לפעמים בגלל התחקיר העיתונאי האדם הופך לחשוד.
יפעת רווה
אז אין בעיה. זה לא חל על תחקיר עיתונאי. אם אתם לא יודעים אתם לא יודעים. לא יעמידו לדין מישהו שלא יודע. מדובר פה על מקרה של עבירה פלילית שהיא לא אחריות קפידה. צריך שידעו. אם אתם יודעים על חקירה מתקיימת, זאת אומרת שנודע לכם מהצד של התביעה או נודע לכם מהצד של הסנגוריה. שני הצדדים יודעים שהאדם זומן לחקירה. אני לא רואה את הבעיה בעניין הזה.
שירה בריק-חיימוביץ
הבעיה היא עם מניין השעות, האם הסנגור יודע בנקודה מסוימת מתי יודיעו לך שאתה חשוד. קחי מקרים שבהם יש חקירה שבמהלכה הופך האדם לחשוד, זאת אומרת בן אדם הוזמן כעד ובמהלך חקירה - אתם מכירים את זה יותר טוב מאיתנו – מודיעים לו שעכשיו הוא נחקר תחת אזהרה.
יואב ספיר
זה הרגע.
שירה בריק-חיימוביץ
איך אתה מונה את הרגע הזה?
יפעת רווה
מאותו אדם שממנו את יודעת על החקירה. ממי את יודעת על החקירה?
שירה בריק-חיימוביץ
זה יכול להיות מכלול שלם.
יפעת רווה
אז מהמכלול הזה.
יואב ספיר
אני חושב שחלק מהקושי שמנסים להצביע פה הוא לא קושי אמיתי. הסעיף קובע 48 שעות או דיון ראשון בעניין מעצרו. אנשים שהם עצורים מובאים תוך 24 שעות לדיון במעצר. השופט שדן במעצר הוא זה שאמור להחליט לגבי איסור הפרסום או לא.
ישגב נקדימון
מה לגבי אלה שלא עצורים?
יואב ספיר
לגבי אלה שלא עצורים צריך לקבוע מועד כלשהו. אני לא שמעתי הצעה למועד הגיוני יותר ממה שהוצע. נשמעו פה כל מיני אמירות שכאילו מדובר פה באיזו שהיא מהפיכה ושזה מעביר אותנו לאיזה שהם משטרים שדומים למשטרים חשוכים. אני רוצה להתנגד לאמירות האלו. מה שהחוק הזה עושה זה לאפשר לאדם לממש את מה שקיים לו גם היום בחוק. החוק הזה לא משנה את האיזונים. בית המשפט ימשיך על פי פסיקתו לתת עדיפות לפרסום ולאסור את הפרסום רק במקרים החריגים. זה בסדר שזה ככה, כי אנחנו במדינה דמוקרטית עם חופש עיתונות וחופש מידע. כל מה שהחוק בא לעשות הוא להתגבר על אנומליה שהייתה. האנומליה שהייתה נבעה מזה שלא נתנו שהות לאותו אדם לממש את האפשרות לפנות לבית המשפט. היו מחכים לו כבר כלי התקשורת. אנחנו חיים במציאות של סימביוזה מאוד בעייתית בין המשטר לכלי התקשורת. הדבר הזה הוא פגיעה מאד אנושה. מהטעם הזה הסנגוריה הציבורית הייתה אחת השושבינות של החוק הזה. אני מקווה שאי אפשר לחשוד בנו שאנחנו באים לשרת אינטרסים של אישי ציבור ושל משטרה.
זהבה גלאון
של חשודים לפני הקורבנות. אתם נותנים יתרון לחשודים לפני הקורבנות.
יואב ספיר
ההצעה הזאת מינורית, זאת אומרת היא חשובה מאוד כי היא מאפשרת לאדם לממש את אותה זכות שקיימת לו ממילא להביא את עניינו בפני בית המשפט. היא לא משנה סדרי עולם. היו על השולחן כל מיני הצעות לאסור פרטים מחקירה, היו הצעות למשכי זמן ארוכים יותר, היו הצעות לשינוי האיזונים, כלומר להתערב ולקבוע מה בית המשפט צריך להחליט מתי לפרסם ומתי לא. הדברים האלה לא נכנסו להצעה הזאת. אני חושב שזה תיקון של עוול, תיקון של מצב בלתי הוגן שאין לאדם אפשרות לפנות לבית המשפט. כבר מחכים לו, בין אם באולם המעצרים ובין אם בתחנת המשטרה, הצלמים. השם שלו מרוח על כל העיתונות. אחר כך נסגר תיק החקירה. אנחנו יודעים שבין 60% ל-70% - אין נתונים מדויקים - נעצרים. אני לא מדבר על אלה שנחקרים שבכלל לא מוגש נגדם כתב אישום. זה אחר כך לא מפורסם ואין בזה לתקן את העוול שנגרם לאותו אדם.

אני חושב שצריך להתייחס לדבר הזה בפרופורציה נכונה. פרק הזמן הזה של 48 שעות בהרבה מקרים יהיה קצר יותר, כי זה 24 שעות לגבי האנשים העצורים עד שמביאים אותם למעצר. כל צד שמעוניין רשאי יהיה בתוך אותם 48 שעות או 24 שעות לפנות מיוזמתו לבית המשפט כשהוא חושב שיש אינטרס דחוף לפרסם את העניין הזה. אני חושב שבמידה מסוימת זה קצת רוב מהומה על לא מהומה. לגבי המועד שממנו נספרים 48 שעות, שזה מה שעלה פה, לא שמעתי מועד אלטרנטיבי שהוא הגיוני יותר. ההיגיון אומר מהרגע שהוא יודע. אם הודיעו לו שהוא חשוד והוא צריך להתייצב לחקירה, אז לא צריך לחכות לאזהרה הפורמאלית בזמן שגובים ממנו את ההודעה.
הלה אדלמן
הוא לא יודע על מה הוא חשוד. איזה כלים יש לו לבקש בקשה בשלב הזה?
יואב ספיר
הוא אמור לדעת על מה הוא חשוד.
נועה ברודצקי-לוי
כשמזמינים אותו לחקירה לא בהכרח אומרים לו במה הוא חשוד. האם הוא מבין באותה שיחת טלפון במה הוא חשוד כדי שהוא יוכל להתחיל לנסות לממש את הזכות שלו לבקש איסור פרסום? ברורה לנו הכוונה של הצעת החוק, שזה לאפשר את הזכות שכבר קיימת.
יואב ספיר
ככל שברור שאי אפשר במועד שלפני לפרסם זה גם בסדר. אני לא מוצא אלטרנטיבה יותר ברורה. המועד שהוא מגיע לתחנת המשטרה לא נראה לי מועד נכון, כי גם אז לא ברור אם הוא יודע בדיוק במה הוא חשוד.
יפעת רווה
אז גם אין לו זמן ללכת לבית משפט.
נועה ברודצקי-לוי
הבעיה שכלי התקשורת לא ידעו ממתי לספור את 48 השעות.
יפעת רווה
אנחנו רוצים למנוע את הכותרת של X הוזמן לתחנת המשטרה.
נועה ברודצקי-לוי
גם החשש הזה ברור. אנחנו צריכים לחפש איזה שהוא מועד שעונה על שני הקשיים שאנחנו מצביעים עליהם. אולי צריך לאפשר יותר שעות מהרגע שמודיעים לו טלפונית.
היו"ר דוד רותם
מה עמדתכם לגבי ההצעה של דב חנין על ה-96 שעות?
יפעת רווה
כל מילה פה הייתה 20 אלף פשרות, לכן אני רוצה לעמוד מאחורי זה.
היו"ר דוד רותם
אני שואל מה עמדתכם.
יפעת רווה
ניסינו לעשות איזה שהוא איזון סביר. בהתחלה דובר על 24 שעות. 48 שעות זה נותן לו זמן לנשום, להבין מי נגד מי.
היו"ר דוד רותם
מה פתאום נותן לו זמן לחשוב? אם הוא מוזמן לחקירה בשעה 9:00 והוא נחקר עד 12:00 בית המשפט כבר נעול. עד שהוא ישיג את עורך הדין שלו, עד שהם יכינו את הבקשה וירוצו לבית המשפט יעברו 48 שעות.
יפעת רווה
הוא יכול מיידית ללכת לבית המשפט.
היו"ר דוד רותם
הוא לא יכול, הוא בחקירה.
יפעת רווה
זה עניין של איזון.
היו"ר דוד רותם
איזה צורך יש בפרסום כשאדם נחקר? ואם זה יקרה יום אחר כך, מה יקרה?
ישגב נקדימון
אני מבקש לחלוק על מה שאמר ד"ר יואב ספיר ולומר שהצעת החוק הזאת משנה סדרי עולם. המצב הקיים היום הוא שאפשר לפרסם. אם הצעת החוק הזאת תתקבל, אז הכלל יהיה שאסור לפרסם למשך פרק הזמן שייקבע. אם ירצו לקצר אותו, בעלי העניין יצטרכו לפנות לבית המשפט ולבקש. איפה אנחנו רואים את זה בצורה הברורה והחדה ביותר? באותו סעיף שאומר שאיסור הפרסום לא יחול אם בית המשפט התיר את פרסום שמו של החשוד בשל העניין הציבורי שבפרסום. אני שואל את עצמי איך בית המשפט ייתן את ההחלטה. אם אנחנו הולכים למנגנון של איסור פרסום אוטומטי, מישהו צריך לפנות ולבקש.

היושב-ראש העלה קודם לכן את הנושא של מגבלות הזמן. אפשר להעריך שגם אם תוגש בקשה תוך שעות ספורות אני לא יודע מתי בית משפט ידון בה, אני לא יודע כמה זמן ייקח לדון בה ואני לא יודע כמה זמן ייקח עד שתתקבל החלטה בעניין הזה. האפשרות שבית המשפט יתיר את הפרסום קודם ש-48 האלו מסתיימות היא די תיאורטית. זה בעצם מדגיש בעיני את כל הבעייתיות. הצעת החוק תביא בסופו של דבר למצב שבו המידע על חקירה של איש ציבור בכיר ביותר, שהיום אפשר לפרסם אותו אלא אם כן בית משפט אסר לבקשת המשטרה, יימנע מהציבור לפחות למשך פרק הזמן של 48 שעות. לפי דעתנו פרק הזמן הזה ממושך מאוד. אני ניסיתי לחשוב על פתרון איך אפשר במסגרת ההצעה הקיימת לפתור את העניין. אני לא רואה איך אפשר לפתור את העניין הזה במסגרת איסור פרסום אוטומטי. יש קושי מאוד גדול עם הנושא של איסור פרסום אוטומטי, כי התוצאה היא שבהרבה מאוד מקרים גם פרשה שיש בה עניין ציבורי מובהק ורב ביותר, המידע לגביה יימנע מהציבור ל-48 שעות. אם היושב-ראש דיבר על 96 שעות, אז אנחנו מגיעים לתקופה עוד יותר ארוכה.
היו"ר דוד רותם
לא היושב-ראש, אלא דב חנין.
ישגב נקדימון
דב חנין מפיו של היושב-ראש. אנחנו מגיעים לתוצאה עוד יותר קיצונית.

לגבי הנושא הזה של ממתי מונים את ה-48 שעות. כמו שנאמר פה בצדק, אנחנו מדברים על סעיף שמטיל אחריות פלילית. הוא צריך להיות מוגדר בצורה המדויקת ביותר. אם מדברים פה על מנין השעות, אז העיתונאי הפשוט שעושה את מלאכתו ורוצה לפרסם צריך לדעת בצורה הודאית ביותר ממתי מתחיל האיסור ומתי הוא מסתיים כדי שהוא לא ייכשל בעבירה פלילית.
ליאת לב
במסגרת הדיונים אנחנו התנגדנו ל-48 שעות. זאת הייתה פשרה. ביקשנו 24 שעות.
היו"ר דוד רותם
אתם לא הייתם בדיון שהתקיים פה בוועדה ב-16 בספטמבר 2008. היו פה היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה וכל מיני אנשים שדנו בהדלפות חומרי חקירה. הייתה התחייבות לטפל בהן. עד היום לא שמעתי מה עשו בעניין. אני מבין שהתנגדתם. כשהולכים לעשות את החיפוש עוד לפני החקירה כל העיתונאים נמצאים עם הטלוויזיה.
נחמן שי
העיתונאים יהיו שם, יראו, ישמעו, יצלמו ולא יוכלו לפרסם את החומר.
היו"ר דוד רותם
זה בדיוק העניין. איך הם יכניסו אותך ללחץ?
נחמן שי
הם יוציאו את זה לחו"ל וזה יחזור אלינו תוך 24 שעות.
ליאת לב
במסגרת התקנות שייקבעו אמור להיות טופס שברגע שהנחקר מגיע לתחנת המשטרה הוא יוכל מיידית למלא את הטופס ולהגיש את הבקשה, הוא לא יהיה צריך להמתין עד סיום החקירה שלו. זה יפשט את העניין.
היו"ר דוד רותם
מתי יהיו התקנות האלו? זה היה צריך להיות במסגרת התקנות שלא אושרו.
יפעת רווה
היה שם טופס כזה שממלאים, אבל לא הגשנו מחדש בגלל שידענו שיש פה חקיקה. ברגע שתסתיים החקיקה אין לנו בעיה. נוסח כבר יש.
היו"ר דוד רותם
אולי נכניס את זה כתוספת לחוק ועל ידי כך נדע מה היידוע. לתלות שלט בתחנות המשטרה זה לא זה. יהיה טופס, כשעל הטופס יהיה כתוב שצריך להודיע לו שמותר לו להגיש עיכוב. נניח שאני נמצא בתחנת המשטרה ואני חותם על הטופס, מי יעביר אותו לבית משפט? המשטרה? תכתבו לי את זה בחוק.
יפעת רווה
יש תקנות מאוד מפורטות. לגבי אותו סעיף ששאלת אותי על שלטון החוק זה משהו שעשינו בתקנות. זאת הייתה הסיבה לזה.
ליאת לב
על הטופס אין חובת יידוע שלנו. חובת היידוע היא באמצעות השלטים או באמצעות הסנגוריה.
היו"ר דוד רותם
חובת היידוע תהיה בתוך אותו טופס.
יפעת רווה
הטופס לא מיידע.
היו"ר דוד רותם
יהיה דף נלווה לטופס שבו תהיה חובת יידוע. חובת היידוע בשלטים בתחנת המשטרה זה שום דבר, זה לא קיום החובה שלכם. אף פעם אני לא יודע איפה השלט נמצא, האם החשוד ראה אותו. הוא מגיע לתחנת המשטרה עם הכיסוי על הראש, מי יודע מה הוא ראה ומה הוא לא ראה.
נחמן שי
זה לא דרך ליידע.
יפעת רווה
אני צריכה לבדוק את זה עם המשטרה, כי הייתה התנגדות מאוד חזקה.
נחמן שי
אסירים מקצועיים יחפשו את השלט, אבל אדם שעוצרים אותו בפעם הראשונה בחייו לא ידע מה לעשות, איך להגיב. הוא כל כך מבולבל.
יפעת רווה
אני אבדוק את זה עם מיכל. חשבנו שהפתרון לעניין הזה של לא להשאיר חורים יתחיל מהמועד שבו אדם זומן כחשוד ויסתיים 48 שעות מהמועד שאליו זומן.
ליאת לב
השאלה מה קורה אם אנחנו לא אומרים לו בטלפון שהוא חשוד.
יפעת רווה
מהרגע שהוא זומן לחקירה.
נועה ברודצקי-לוי
זה היה החשש שלנו מקודם. אני חושבת שהפתרון הזה עונה על החשש הזה, כי הוא למעשה קובע שמהרגע שהוא זומן לחקירה, גם אם לא אמרו לו שהוא חשוד, הוא נקרא לבוא.
שירה בריק-חיימוביץ
ואם זה חשוד בבריחה?
יפעת רווה
אז יש את החריג. צריך את הפרסום לצורך האיתור שלו.
שירה בריק-חיימוביץ
כן, אבל אז את לא פותרת את עניין מניין הזמנים.
יפעת רווה
לכן אנחנו מציעים שזה לא יהיה מהמועד שהוא הגיע לחקירה כי אנשים יכולים להתחמק אחר כך שבועות שלמים, אלא מהמועד שאליו הוא זומן. יום ראשון אני מוזמנת ליום שני, אבל אני לא מגיעה ביום שני. מתחילים לספור את זה מיום ראשון ועד 48 שעות מיום שני.
שירה בריק-חיימוביץ
מה אם אין לך את יום ראשון? מה אם זה אדם שאת לא מצליחה להודיע לו, הוא חשוד בבריחה? לא הצלחת להרים לו טלפון ולהגיד לו: אדוני, אתה חשוד, אנא סור לתחנת המשטרה הקרובה למגוריך.
שרון ישי
אם לא הודע לו איסור הפרסום לא חל.
יפעת רווה
במקרה כזה אין איסור פרסום. אני מניחה שאיסור הפרסום יחול מרגע שתפסו אותו, כי ברגע שתפסו אותו זה כבר הודע לו.
שירה בריק-חיימוביץ
מה התסריט שלך במצב של חשוד בבריחה, חשוד שלא הצלחת להרים לו טלפון ולומר לו: אדוני, תתייצב בתחנת המשטרה?
היו"ר דוד רותם
במצב כזה אין איסור פרסום. איסור הפרסום הוא מרגע שהודיעו לו. אם לא הודיעו לו אין איסור פרסום.
הלה אדלמן
זה מצב בעייתי, כי אז אם לתקשורת נודע לפני שאנחנו מזמינים כרשויות חקירה הם יכולים לפרסם את שמו של החשוד.
היו"ר דוד רותם
איך נודע לתקשורת שאתם רוצים לזמן מישהו לחקירה?
הלה אדלמן
בתוך עמנו אנחנו חיים.
היו"ר דוד רותם
אני בעם הזה לא יושב. תתחילו לחיות באופן כזה שאנשים לא ידליפו.
הלה אדלמן
אני מסכימה.
יפעת רווה
זה כבר במישור של הדלפות.
היו"ר דוד רותם
זה במישור שאני לא יכול לטפל בו.
הלה אדלמן
אי אפשר שהחוק יתקן משהו מעוות.
היו"ר דוד רותם
החוק צריך לתקן משהו מעוות, אבל אי אפשר שהחוק יתקן מה שהוא לא מסוגל לתקן.
יפעת רווה
השלב הזה מופנה כלפי הרשויות החוקרות ולא כלפי העיתונות. האיסור הוא איסור שחל כלפי התקשורת. אם לכתב יש מזל ומישהו הדליף לו זה לא נפתר בהצעה הזאת.
נועה ברודצקי-לוי
זה משהו שהיה בעבר בדיון פה בוועדת חוקה.
היו"ר דוד רותם
הזכרתי קודם איפה זה עומד.
מיכל גולד
יש לנו הצעת חוק בקנה שמטפלת בהדלפות.
היו"ר דוד רותם
איפה נמצאת הצעת החוק הזאת? האם זה כבר תזכיר, או שזה עדיין בהכנה?
מיכל גולד
זה טרום תזכיר.
היו"ר דוד רותם
אתם שמים לב שאנחנו מדברים על דיון שהתקיים פה ב-16 בספטמבר 2008. אנחנו נמצאים 3 שנים אחר כך. זה בסדר, אתם ממשיכים לטפל.
יפעת רווה
זה לא דבר שנזנח. זה משהו שפשוט היו בו הרבה מאוד מחלוקות, הרבה מאוד ויכוחים, הרבה מאוד ישיבות.
היו"ר דוד רותם
זה תמיד כך. אתם אף פעם לא מזניחים. לגבי הנושא של ה-48 שעות ביקש דב חנין לבוא ולהסביר. יש לו הסתייגות לגבי ההצעה הממשלתית.
ליאת לב
מצאנו פה את הפתרון. זה מעבר ל-48 שעות כי זה מהרגע שאנחנו מודיעים לו.
היו"ר דוד רותם
הוא רוצה להאריך את התקופה ל-96 שעות. אני רוצה להבין למה המשטרה מתנגדת להארכה. אני יכול להבין שהתקשורת מתנגדת. למה המשטרה מתנגדת? אין לכם עניין לפרסם חשדות, אין לכם גם עניין לספר על מישהו שנחקר. זה שהתקשורת מתנגדת אני מבין. הם אחראים על זכות הציבור לדעת. אנחנו חוזרים לדיון של ה-16 בספטמבר 2008. מה האינטרס של המשטרה בפרסום?
דנה צ'רובלסקי
אין כאן אינטרס מובהק של המשטרה. הטעמים הם לאיזון שנעשה. בסופו של דבר נקבע שזה 48 שעות. אלה לא טעמים של איזון בין הפרטיות של החשוד לחופש העיתונות וזכות הציבור לדעת. לפעמים יש טעמים שבעטיים למשטרה יש אינטרס לפרסם. הם מקבלים גם ביטוי בחריגים.
קריאה
כמו עבריין נמלט.
היו"ר דוד רותם
זה בחריגים, אין לכם בעיה.
דנה צ'רובלסקי
אנחנו חשבנו שזה האיזון הנכון.
יפעת רווה
הצעתי הצעה שפותרת את הבעיה.
ישגב נקדימון
עדיין לא מצאנו פתרון לקושי איך העיתונאי ידע ממתי נמנית התקופה.
יפעת רווה
מאותו מקור שממנו הוא מקבל את המידע על עצם החקירה.
שילה דהבר
ואם המקור שוגה?
יפעת רווה
אם הוא שוגה אין שום בעיה, מפני שהעבירה הפלילית היא שצריך להוכיח יסוד נפשי, זאת אומרת צריך להוכיח ידיעה של אדם. לא קבענו פה ולא הצענו לקבוע שזאת עבירה של אחריות קפידה. צריך להראות שבאמת ידעת. אם ידעת ופרסמת אתה נכנס לעבירה.
ישגב נקדימון
אז אנחנו נכנסים למה שנקרא טיעוני הגנה לשאלת היסוד הנפשי.
היו"ר דוד רותם
יש לך אפשרות אחרת לגמרי. הגיע מידע לעיתונאי על כך שפלוני הוזמן לחקירה והעיתונאי רוצה לפרסם. הוא יפנה לדובר המשטרה ויאמר לו: אדוני, תן לי בבקשה ידיעה ממתי מתחיל מרוץ הזמן. אם יגיד לו דובר המשטרה שהוא לא הוזמן לחקירה, אז חבר'ה, תפרסמו מה שאתם רוצים, הוא לא הוזמן, אין לכם את תחילת 48 השעות. זה פותר את הבעיה?
ישגב נקדימון
צריך לחשוב על זה.
הלה אדלמן
אני לא בטוחה שבכל פנייה כזאת לדובר המשטרה או לדובר הרשות החוקרת ירצה הדובר לאשר לעיתונאי שאכן אדם הוזמן לחקירה. אני לא רוצה לדבר בשם דוברי הגופים, אני רק מעלה את הקושי שעשוי להיות אם זה הפתרון.
ישגב נקדימון
יכול להיות שהוא יגיד שהוא לא רשאי למסור פרטים על החקירה.
היו"ר דוד רותם
אתה לא שואל אותו על חקירה.
שילה דהבר
האם תהיה חובה להשיב לשאלת העיתונאי?
היו"ר דוד רותם
זאת שאלה טובה. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו מעמידים את התקשורת במצב בלתי אפשרי. הם לא יכולים לדעת אם כן הוזמן או לא הוזמן.
יפעת רווה
מאיפה העיתונאי יקבל את המידע?
היו"ר דוד רותם
העיתונאי קיבל הדלפה מקצין בכיר.
יפעת רווה
שאותו קצין בכיר יגיד לו גם את המידע הזה.
ישגב נקדימון
ואם הוא לא יגיד לו?
שירה בריק-חיימוביץ
מה אם למשטרה יש אינטרס לא להגיד מתי מכיוון שאולי זה חשוד שהוא שוטר?
היו"ר דוד רותם
יש פה בעיה. אנחנו לא קובעים הגדרות ברורות. אני, בניגוד לחברתי, חברת הכנסת זהבה גלאון, בעד שאיסור הפרסום יהיה למשך 90 יום. אני בכלל חושב שכל זמן שלא הוגש כתב אישום לא צריך לפרסם, אבל אני יודע שאני במיעוט בנושא.
שילה דהבר
מה קורה אם זאת לא משטרה, אלא רשות אכיפת חוק אחרת?
יפעת רווה,
זה חל.
שילה דהבר
רשות ניירות ערך תאשר שפלוני זומן לחקירה תוך או יותר מ-48 שעות? הלוואי. אם אפשר בחקיקה לחייב אותם להשיב, אדרבא.
זהבה גלאון
תחזרו בכם מההצעה שלכם. תשאירו את המצב הקיים על כנו, שגם הוא לא משהו.
יפעת רווה
(2) על אף הוראות פסק (1), לא יחול איסור פרסום שמו של חשוד בכל אחד מהמקרים המפורטים להלן: (א) בית המשפט התיר את פרסום שמו של החשוד בשל העניין הציבורי שבפרסום;
נועה ברודצקי-לוי
יש כאן גם הסתייגות של סיעת חד"ש, להוסיף את המילים: "ובלבד שניתנה לחשוד הזדמנות להשמיע את טענותיו בעניין". זאת תוספת ראויה.
ישגב נקדימון
הסיכוי שתינתן החלטה בתוך פרק הזמן של 48 שעות הוא לא תמיד ממשי ומעשי.
היו"ר דוד רותם
יכול להיות, אבל אנחנו נותנים את האפשרות.
יפעת רווה
כתבנו בסעיף 70ב: "משיבים בבקשות בעניין פרסום שם חשוד המפורטות בפסקאות שלהלן, יהיו כמפורט לצדן (1) בבקשה להתיר פרסום שם חשוד לפי סעיף 70(ד1) (2)(א) – החשוד;
נועה ברודצקי-לוי
אני חושבת שיש מקום להבהיר את זה גם בסעיף הזה.
יפעת רווה
למה צריך להעלות את זה פעמיים?
היו"ר דוד רותם
זה נכון, אבל זה גם רמז לבית המשפט שיקשיב גם לחשוד, שיש פה עוד אספקט שצריך לקחת פרט לזכות הציבור לדעת. דב חנין הוא מסוג אלה שכשהוא מגיש הסתייגויות הוא חושב על הדברים האלה.
יפעת רווה
השאלה רק אם הוא מודע לקיום של הסיפא.
היו"ר דוד רותם
מכיוון שאני מכיר את חבר הכנסת דב חנין, תאמיני לי, הוא מכיר כל סעיף שקיים בחוק.
מיכל גולד
אם הוא זומן לדיון והוא לא יכול היה להגיע מאיזו שהיא סיבה זה נקרא שניתנה לו הזדמנות, לא ניתנה לו הזדמנות?

נועה ברודצקי-לוי

אם הוא במעצר ובגלל זה לא הביאו אותו אני חושבת שזה לא ניתנה לו.
היו"ר דוד רותם
אם לא הבאתם אותו לבית המשפט כי הוא עצור.
מיכל גולד
ואם הוא לא עצור?
היו"ר דוד רותם
אם הוא לא הגיע זאת בעיה שלו. זה כמו במתן פסק דין לאחר שהנאשם זומן ו-45 יום מתחילים.
יפעת רווה
(ב) רשות חוקרת פרסמה או ביקשה לפרסם את שם החשוד, לאחר שקצין בדרגת ניצב משנה ומעלה מאגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, או עובד ציבור האחראי על תחום חקירות ומודיעין ברשות חוקרת אחרת, לפי העניין, אישר כי בנסיבות העניין, מטעמים מיוחדים שנרשמו, התקיימו שני אלה.
היו"ר דוד רותם
מה זה אישר כי בנסיבות העניין מטעמים מיוחדים שיירשמו? איפה הטעמים המיוחדים יירשמו? בתיק החקירה, או בתיק בית המשפט?
יפעת רווה
אין תיק בית משפט. זה החריג בלי בית המשפט, לכן נזהרנו בו מאוד. (1) הפרסום נדרש לצורך איתור חשוד או עד תפיסת עבריין נמלט, אזהרת הציבור מפני אדם העלול לסכנו או לצורך חיוני אחר; (2) עיכוב הפרסום שייגרם מהצורך בקבלת אישור בית המשפט לפי פסקת משנה (א), עלול לסכל את מטרת הפרסום האמורה בפסקת משנה (1); (ג) החשוד ביקש לפרסם את שמו או הסכים פרסום שמו, ובלבד שהבקשה או ההסכמה ניתנו בדי החשוד עצמו, בכתב.
שירה בריק-חיימוביץ
לגבי ההסכמה של החשוד לפרסום שמו. אנחנו הצבענו על קושי מסוים לקבל תמיד את הסכמת החשוד עצמו בכתב. אנחנו סבורים שצריך להחזיר את האופציה של באמצעות בא כוחו. יש חשודים שנמצאים במעצר ולא ניתן לקבל הסכמה שלהם בכתב. אנחנו חושבים שכפי שעו"ד מוסמך לייצג את האינטרסים של החשוד ובקשותיו בכל עניין אחר, כך גם בעניין הזה. יש עניינים חשובים יותר שעורכי דין נותנים הסכמה בשם לקוח. הטלת החיוב עלינו להשיג גם הסכמה בכתב וגם שזה יהיה רק ממנו עצמו, תעקר במקרים רבים את המצבים שבהם אפשר להתיר את פרסום שמו של חשוד, אפילו לפי בקשתו, אפילו כשזה אינטרס שלו. אנחנו לא חושבים שזאת כזאת מהפיכה לוותר על דרישת הכתב במקרה הזה. גם לחשוד בעורכי דין שנותנים הסכמה ללא גמירות דעת של לקוח זה מרחיק לכת.
יפעת רווה
כן היה חשש שלא תמיד האינטרס הוא אינטרס זהה.
שירה בריק-חיימוביץ
אני לא מכירה תביעות של לקוחות נגד עורכי דין.
היו"ר דוד רותם
ראיתי איך מגיעים להארכת מעצר ועורך הדין אומר שהוא מסכים להארכת מעצר ל-15 יום. למה שם אתם לא חושדים?
יפעת רווה
גם העניין של בכתב זה לא מה hardcore של ההצעה. אנחנו חשבנו ככה, אפשר גם אחרת.
היו"ר דוד רותם
אני מסכים שזה צריך להיות בכתב.
יואב ספיר
קראתי את המכתב של נציגי התקשורת ושמעתי את הדברים. אכן יכול להיות קושי מסוים להגיע לאותו אדם שיאשר בכתב. ישנם מקרים שהוא לא מתנגד לפרסום. אני מבין גם את מה שעמד מאחורי. שוב בזהירות הנדרשת - מדובר במקרים חריגים ביותר - יכול להיות מצב של איזה שהוא ניגוד עניינים דווקא בהקשר התקשורתי. אני חושב שאם הולכים לשנות מההצעה הזאת, ההיגיון אומר להשאיר לפחות את דרישת הכתב. בא כוח יוכל לתת הסכמה, אבל שזה יהיה בכתב כך שלפחות יהיה מישהו שיעמוד מאחורי זה, לא שיבוא אחר כך ויגיד לי שאישר לו עורך הדין ועורך הדין יכחיש.
היו"ר דוד רותם
ודאי שזה צריך להיות בכתב. ב-(ג) צריך לכתוב שהחשוד ביקש לפרסם את שמו או הסכים לפרסום שמו, ובלבד שהבקשה או ההסכמה ניתנו בידי החשוד או בא-כוחו, בכתב.
יפעת רווה
(2) בסעיף קטן (ה1), במקום סעיף קטן (3) יבוא: "(3) שר המשפטים רשאי לקבוע, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, את אופן הגשת הבקשה לבית המשפט לאסור פרסום שמו של חשוד לפי הוראות סעיף זה, ואת דרכי הדיון בבקשה.";
נועה ברודצקי-לוי
לעניין פסקה (3) אנחנו כן סבורים שצריך לקבוע איזו שהיא חובה ליידע את החשוד ולא להשאיר בצורה כזאת לתקנות. זה או להכניס טופס לחוק, או לקבוע חובה ברורה.
יפעת רווה
הטופס הוא מכוח סעיף אחר.
נועה ברודצקי-לוי
יש את פסקה (2) ו-(3) שהתייחסו לנושא הזה כבר בעבר. עדיין אין טופס כזה.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה שהטופס יהיה נספח לחוק, תוספת לחוק.
נועה ברודצקי-לוי
צריך לקבוע חובה לתת את הטופס הזה לכל חשוד שמגיע לתחנת המשטרה.
יפעת רווה
אלו שתי שאלות נפרדות.
היו"ר דוד רותם
אני אקבע בחוק את חובת היידוע של המשטרה. שר המשפטים רשאי לקבוע. אני הייתי רוצה ששר המשפטים יקבע, כי אני לא רוצה שהתקנות האלו יימשכו 80 שנה. מחר בבוקר מזמינים אדם לחקירה, הוא רוצה להגיש בקשה, אין תקנות ואף אחד לא יודע מה לעשות.
שרון ישי
תקבע בתקנות. המילה "תקנות" לא כתובה.
יפעת רווה
אם זה ייקבע זה רק בתקנות. (3) בסעיף קטן (ה2), אחרי ההגדרה "חשוד" יבוא: "רשות חוקרת" – משטרת ישראל או רשות חוקרת אחרת המוסמכת לחקור על פי דין."
נועה ברודצקי-לוי
אני רוצה לחזור לסעיף (ה1) שקיים כבר היום. אין כאן הצעה לתקן אותו. רצינו להעלות לדיון את האפשרות לקבוע הוראה שבית המשפט ישקול בין יתר הדברים את חומר הראיות שנאסף עד אותו שלב שבו נידונה הבקשה.
היו"ר דוד רותם
אין כלום. אני הוזמנתי היום לחקירה.
קריאה
אולי נאסף חומר לפני החקירה.
היו"ר דוד רותם
אולי כן ,אולי לא.
יפעת רווה
זה הולך להיות הליך נפרד. הנהלת בתי המשפט לא ביקשו מאיתנו עד עכשיו תקציב לחוק הזה. ברגע שאת מוסיפה תוספת כזאת..
יואב ספיר
יש מגוון של שיקולים שבית המשפט צריך לשקול. הוא צריך לשקול את חומרת העבירה, את היותו איש ציבור, אלף ואחד דברים. לציין דווקא את הנושא הזה..
היו"ר דוד רותם
יואב, לא צריך לשקול שום דבר, רק לשקול אם הוא איש ציבור או לא. אם הוא איש ציבור צריך לפרסם וכל היתר לא חשוב.
נועה ברודצקי-לוי
רצינו לדון באפשרות לקבוע הוראה לפיה אם ניתן צו איסור פרסום הצו יפקע ברגע שמוגש כתב אישום, אלא אם בית המשפט ייתן הוראה אחרת.
הלה אדלמן
היא נשארת היום בבתי המשפט.
יואב ספיר
אני חשבתי שמעצם זה שכתוב חשוד הסטטוס שלו הופך לנאשם.
יפעת רווה
אני הנחתי שזה מובן מאליו. יש החלטות הפוכות? איך תופסים את זה בפועל היום?
נועה ברודצקי-לוי
אני לא בטוחה שבפועל זה פוקע ברגע שמוגש כתב אישום.
הלה אדלמן
יש כמה עמדות בדיונים בבתי המשפט. אני יודעת שנתקלנו בזה כשהגשנו את כתב האישום. הייתה החלטה בזמן המעצר בבית משפט שלום. כשהגשנו את כתב האישום במחוזי ביקשנו להתיר והשופט אמר שאנחנו לא צריכים להתיר, זה פקע ברגע. לעומת זה, במקום אחר, היה בדיוק הפוך, שופט שהחליט הפוך. לפי לשון החוק כתוב חשוד שטרם הוגש.
ליאת לב
ברגע שמוגש כתב אישום זה פוקע.
הלה אדלמן
זאת צריכה להיות הנחת הבסיס.
ליאת לב
אז הפרקליטות מגישה בקשה לצו איסור פרסום.
היו"ר דוד רותם
לא תמיד השופטים מבינים בתקשורת.
יפעת רווה
2. אחרי סעיף 70 לחוק העיקרי יבוא: "בקשה לאסור פרסום שם חשוד 70א(א) בקשה לאסור פרסום שם חשוד לפי סעיף 70(ה) או (ה1) (בסעיף זה – בקשה לאסור פרסום שם חשוד) תוגש לבית משפט שלום כמפורט להלן, לפי העניין, ותידון לפני דן יחיד:

(1) בקשה לפי סעיף 70(ה) – לבית משפט השלום שבאזור שיפוטו נעברה לי החשד העבירה שבקשר אליה מוגשת הבקשה, כולה או חלקה, או נמצאת היחידה הממונה על חקירת העבירה ברשות החוקרת; (2) בקשה לפי סעיף 70(ה1) – לבית משפט השלום שבאזור שיפוטו נמצא מקום מגורי החשוד. (ב) על אף הוראות סעיף קטן (א), בקשה לאסור פרסום שם חשוד המוגשת לפי סעיף 70(ה1) בידי חשוד המוחזק במעצר, תוגש לבית המשפט שדן במעצר; טרם התקיים דיון במעצר – תוגש הבקשה לבית משפט המוסמך לדון במעצר לפי סעיף 3(א) לחוק סדר הדין הפלילי ) (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996.
היו"ר דוד רותם
עצרו אותי, אין לי עורך דין, אני סומך על עצמי. איך אני אגיש את הבקשה?
יפעת רווה
בטיוטה של התקנות התייחסנו לדבר הזה. אמורים לתת את הטופס למשטרה והיא אמורה לשלוח את זה בפקס לבית המשפט.
היו"ר דוד רותם
תוך כמה זמן הם אמורים לשלוח את זה? אני הולך ושולחים את זה לבית המשפט. עד שהפקידה הולכת לפקס, בינתיים השופט הלך ועברו 48 שעות. זה לא דבר רציני.
יפעת רווה
אני אוכל בישיבה הבאה לראות.
היו"ר דוד רותם
תחשבו על העניין הזה.
שירה בריק-חיימוביץ
יש לי הערה ניסוחית שנוגעת לאחידות המינוחים בתיקונים שהוצעו. אנחנו ביקשנו ב-70א(א) וב-70א(ב) בכותרת ובלשון הסעיף להפוך בקשה לאיסור פרסום שם חשוד לבקשה בעניין פרסום שם חשוד, בקשה לאסור או להתיר פרסום חשוד, או לחלופין, בקשה לאסור פרסום שם חשוד או לבטל. הסעיף הה מסדיר את האינסטנציה שאליה יש לפנות בכל בקשה לאסור ולהתיר.
היו"ר דוד רותם
התקשורת צודקת.
שירה בריק-חיימוביץ
ממילא בסעיף 70ב ננקט המינוח "צדדים לבקשה בעניין פרסום חשוד". אנחנו מבקשים שכך יהיה גם כאן.
היו"ר דוד רותם
רשמנו.
יפעת רווה
(ג) שר המשפטים רשאי לקבוע, אף בסטייה מהראות סעיף זה, הוראות מיוחדות לעניין בית המשפט שתהא נתונה לו הסמכות המקומית לדון בבקשה לאסור פרסום שם חשוד, לרבות בקשה כאמור המוגשת לאחר שעות העבודה הרגילות של בתי המשפט. כל מה שקובע הסעיף הזה זה כל מה שכתבנו לעניין השעות ולעניין בית המשפט.
היו"ר דוד רותם
את שמה לב שב-70א(א) ו-(ב) קבעתם לאן מגישים כל בקשה. עכשיו אתם באים ואומרים שהשר רשאי.
יפעת רווה
הכוונה הייתה בית הדין לעבודה. חשבנו שזה מתאים לתקנות. בעניין הזה לא היו לנו כוונות נסתרות.
נועה ברודצקי-לוי
חסר בסעיף התייחסות לסעיף 70(ד1)(2)(א) באיזה בית משפט תידון בקשה להסרת איסור הפרסום ב-48 השעות הראשונות. אני הבנתי שזה לעניין בקשה לביטול צו איסור פרסום.
יפעת רווה
ביטול זה בהמשך. לא צריך לכלול את הביטול, כי במפורש הביטול הוא בסעיף 70ג. אני הבנתי שזה צריך לכלול את העניין של היתר בתוך ה-48 שעות.
שירה בריק-חיימוביץ
זאת אומרת שלא רק בקשות בעניין איסור פרסום אלא גם בתוך 48 שעות. אם כלי תקשורת או צד מעוניין אחר רוצה להצביע על הצורך בקיצור העניין הציבורי, הוא ניגש לבית המשפט שקובע הסעיף הזה. אמרתי שזה צריך להיות בעניין איסור פרסום, לא רק בעניין איסור.
נועה ברודצקי-לוי
דבר נוסף לגבי סעיף (ג). אם כבר מתייחסים לכך ששר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות, צריכה להיות התייחסות לעניין של שבתות ומועדים כך שזה לא יבוא במניין..
יפעת רווה
אפשר לכתוב את זה במפורש בחוק. למה צריך בתקנות? שם רצינו גמישות.
נועה ברודצקי-לוי
אני מציעה שבסעיף 70|(ד1) יירשם שבתוך מניין ה-48 שעות האלו לא יובאו שבתות ומועדים.
שירה בריק-חיימוביץ
יש תקנות של בתי משפט לענייני פגרות וכו'.
נועה ברודצקי-לוי
זה לא אותו מצב.
היו"ר דוד רותם
הזמינו אותי ביום שישי בצהריים והחקירה נמשכה. העיתונים של יום שישי כבר סגורים, ביום ראשון לא יתעסקו עם זה. אנחנו נקבע עוד ישיבה בחוק הזה. יש עוד כמה תיקונים לעשות בדרך. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:35

קוד המקור של הנתונים