ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/06/2011

צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"א-2011 - מועצה מקומית שוהם, צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט - חוקי עזר לאור יהודה), התשע"א-2011, צו העיריות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשע"א-2011 - עיריית אלעד

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
27
ועדת החוקה, חוק ומשפט

29.6.11


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 420

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, כ"ז סיוון התשע"א, (29 ביוני 2011), שעה 09:00
סדר היום
1. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)(תיקון מס' ), התשע"א-2011 – מועצה מקומית שוהם

2. צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט – חוקי עזר לאור יהודה), התשע"א-2011

3. צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון מס' ), התשע"א-2011 – עיריית אלעד
נכחו
חברי הוועדה: אברהם מיכאלי – מ"מ היו"ר
מוזמנים
עו"ד מיכל צברי דוד , לשכה משפטית, משרד הפנים

עו"ד מיכל גולד, משרד המשפטים

דנה אורסנסקי, מתמחה, משרד המשפטים

יצחק עדן, ראש עיריית אלעד

חננית וייס, מנהלת איכות סביבה, עיריית שוהם

עו"ד נסים לוי, היועץ המשפטי, עיריית אלעד

אורי עוזיאל, מתמחה מטעם היועץ המשפטי

עו"ד מיטל טופר, יועצת משפטית, עיריית אור יהודה

עו"ד נטע שורצמן, עיריית אור יהודה
יועצת משפטית
אפרת חקאק
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

1. צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)(תיקון מס' ),
התשע"א-2011 – מועצה מקומית שוהם
היו"ר אברהם מיכאלי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. הנושא הראשון על סדר היום: צו המועצות המקומיות (עבירות קנס)(תיקון מס' ), התשע"א-2011 – מועצה מקומית שוהם. איך אתם ערוכים למחזור כרשות מקומית? בבקשה.
חננית וייס
אנחנו בין הרשויות שהחלו בנובמבר האחרון תהליך של הפרדה במקור בשתי שכונות בשוהם, באלף יחידות דיור מתוך כ-4,500 יחידות דיור. התושבים מתבקשים להפריד את הפסולת בהבחנה לפסולת רטובה, שעוברת לאתר קומפוסטציה.
היו"ר אברהם מיכאלי
שאלתי איך אתם ערוכים – לא התושבים. מה עשיתם בשביל זה?
חננית וייס
הובלנו קמפיין הסברה וחינוך בתוך בתי הספר, עברנו בית-בית והסברנו לתושבים מה עליהם לעשות, מה הרציונל, פרסום, פרסום חוצות, הסברה בעיתונות ובתקשורת. מעבר לפילוט עצמו, כבר כמה שנים פזורים בישוב אתרי מחזור ליד תיבות הדואר, שמכילים עשרות מתקנים של פינוי בקבוקים, פינוי נייר, ואף הנגשנו בשנה האחרונה כ-150 מיכלים של 360 ליטר ליד הבתים המשותפים, ורואים אחוז ניכר בגידול של המחזור בעיקר בנייר, בין 30 ל-40 אחוז, בהשוואה לשנים האחרונות.


הבאתי אתי מצגת קצרה כדי להמחיש את הפעילות שנעשית בשוהם, אם זה יכול לעזור.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא צריך שקפים. תסבירי לי, כמה סוגי פחים שמתם לצורך ההפרדות?
חננית וייס
ההפרדות נחלקות לשתיים. מה שעשינו כרגע, הפילוט של 1,000 יחידות דיור, שזה במסגרת הפרויקט הארצי של המשרד להגנת הסביבה, היינו הראשונים שהכנסנו את זה בבתים המשותפים. שולבו שם פחים לפסולת רטובה, לפסולת יבשה ולנייר. ברחובות עצמם – לא בתוך ביתני האשפה – יש מרכזים קטנים, ליד תיבות הדואר, שבהם יש מיכלים לבקבוקים, מיכלים לנייר, במחסני מועצה יש אפילו מיכל לפסולת אלקטרונית, ובכל מבני הציבור יש גם מתקנים לקרטוניות, כולל במרכזים המסחריים, כלומר אנחנו מרושתים בישוב כבר כמה שנים עם סוגים שונים של מיכלים, שמאפשרים את הפסולת השונה על סוגיה – לעשות הפרדה ומחזור.
היו"ר אברהם מיכאלי
תושב שגר ליד אותו מקום ששמתם את הפחים, הוא צריך ללכת הרבה מהבית שלו בשביל זה?
חננית וייס
ממש לא. זה במרחק של עד 150-100 מטר. יש מקומות, מכיוון שרצינו לקרב את האפשרות, בעיקר בבתים המשותפים, הוספנו להם עוד מיכלים בתוך ביתן האשפה שלהם, כלומר היום, אם אתה נכנס לביתן אשפה, אתה רואה פח ירוק, פח חום ופח כחול. כל סוג פח מאופיין לפסולת שלו, יש מדבקות, יש הכוונה, יש באתר המועצה, שהוא אתר מאוד פעיל, יש הסבר, איפה נמצאים המתקנים, מה נדרש לעשות. למעשה, חוק העזר הזה הוא נדבך נוסף, שמשלים את כל פעילות ההסברה והקמפיין.


כרגע אנחנו עושים את הכול וולנטרי, אבל אם מחר כל המדינה תיכנס לתהליך של ההפרדה במקור, ויהיו אנשים שלא ישתתפו במהלך, זה יפגום באפשרות להשלים את מהלך המחזור, ולכן חשוב לנו חוק העזר הזה, שהוא יביא סנקציה לאלה שלא ייכנסו לתוך התהליך מרצון.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש לכם מפה עירונית, שאתם יכולים לתת לאזרח אפשרות לעיין בה, ולפי זה לכוון את עצמו למקומות של מחזור?
חננית וייס
יש לנו מפה שעליה פזורים אתרים שונים, אפשר להחיל עליה גם מתקני מחזור.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל עוד אין לכם המפה הזאת.
חננית וייס
יש המפה, רק מה שמצוין באתר המועצה זה ברמה של שכונה. זה לא ברמה של נקודה על המפה, אבל בשנייה עושים את זה, זה לא בעיה.


בישוב יש בין עשר ל-11 שכונות. אין מצב שאדם מגיע לשכונה, ולא רואה איפה מתקן המחזור שלו נמצא.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר. משרד הפנים.
מיכל צברי-דוד
אנחנו מבקשים לאשר את הצו, בהחלט השתכנענו שיש מקום לאשר.


אני גם רוצה לציין, שזה חלק מהחלטת הממשלה וגם של הכנסת, לעודד את המחזור.
היו"ר אברהם מיכאלי
הכנסת מעודדת רשויות, שיודעות להתכונן למחזור, ולא להטיל קנסות על תושבים, שהתושבים צריכים לסבול מזה, שהממשלה חושבת והרשות לא מוכנה.
מיכל צברי-דוד
אני מסכימה. גם עבר לאחרונה חוק האריזות, שהכנסת דנה בו מאוד בהרחבה, שגם עוסק בסוגיות של ההפרדה במקור, זה חוק שנכנס לתוקף, לכן עכשיו הרשויות גם מחויבות להתקין חוקי עזר ולקבוע הסדרים של הפרדה במקור. שוהם היא דוגמה טובה לרשות שכבר עשתה את זה באופן וולנטרי עוד לפני כן, לקחה על עצמה ונכנסה לפילוט של המשרד להגנת הסביבה, ואנחנו מאוד מברכים על זה, וכיום התקנת צו עבירות הקנס זה השלמת התהליך והשלמה של אפשרות של אכיפה – דברים שגם היום הרשות, מבחינת החוק, מחויבת לעשות זאת.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר. גברתי היועצת המשפטית, מה אנחנו רואים בצו?
אפרת חקאק
רציתי לשאול לעניין גובה הקנס, כי בכפר שמריהו הוועדה אישרה 220 שקלים, שזה היום דרגה ד', 245 שקלים. מה עמדת משרד הפנים ומשרד המשפטים לגבי גובה הקנס, באופן כללי?
מיכל צברי-דוד
אנחנו חושבים שברגע שרשות מקומית מבקשת לבוא ולהחמיר, אנחנו חושבים שאכן יש מקום לעשות זאת, שוב – לאור כל החוקים שעברו לאחרונה, שמחייבים את הרשות המקומית לקבוע את אותם הסדרים. אם הרשות המקומית לא מבצעת את ההפרדות, כלומר גם אם האזרח שלה לא ביצע את ההפרדה, השליך את זה למקום אחר, בסופו של יום הרשות המקומית היא זאת שסופגת את זה, והיא יכולה גם לעמוד לדין פלילי וגם יוכלו להיות מוטלים עליה קנסות מאוד גבוהים, ואנחנו חייבים לבוא ולסייע לרשויות המקומיות לעמוד בנטלים שהמחוקק הטיל עליהן. הקנסות, אדוני, הם מאוד כבדים, היום שיוטלו על הרשויות המקומיות, אם הם לא יעמדו בכל הנטלים והאחוזים שקובעים, למשל, חוק האריזות, שזה באמת חוק מאוד מהפכני שעבר לאחרונה. אם לא נקבע ענישה מחמירה, זה פשוט לא יעבוד, והרשויות המקומיות לא יוכלו לעמוד בנטלים שהמחוקק הטיל עליהן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני נתתי לכפר שמריהו בזמנו את הגובה הזה של הקנס, כי למרות שכפר שמריהו הציגו לי את המפה – הציגו פה מפות ואת כל ההודעות שהעבירו לתושבים, שהתושבים אכן קלטו את העניין; מכיוון שהנושא עדיין חדש, ולמרות הרצון הטוב לעשות את החלטות הממשלה, והרשויות צריכות ודאי לעשות את החלטות הממשלה, אני עדיין לא רוצה לאשר לכם את הסכום הזה של הקנס שאתם מבקשים שם, בשונה מכפר שמריהו. נתחיל עם זה בהתחלה, ונראה איך אתם כרשות תבואו ותציגו לי את ההתאקלמות של העניין הזה בישוב.
חננית וייס
מקובל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא רוצה שתושבי שוהם יגידו: על ההתחלה צברנו קנסות גבוהים. בוא ניתן לזה זמן לרוץ.
חננית וייס
דרגות הקנס – הדרגה הכי גבוהה שאנחנו בזמנו, כנראה, הצגנו, זה היה לאותו בעל עסק. מבחינת התושבים, גם אנחנו באותה דעה, שלא צריך להחמיר מבחינת גובה הקנסות.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן נתמקד בשני דברים. אני מבין שאנחנו לא חולקים על דרגות א' ו-ב'.
אפרת חקאק
לגבי סעיף 8, זה פשוט הערה טכנית.
היו"ר אברהם מיכאלי
לנו לא ברור: "לא יפנה את הפסולת למחזור" - האם מדובר בפינוי למרכז מחזור?
מיכל גולד
כן. אלא החריג שבסיפא, אם רוצים למפעל, ואז אין צורך בתנאים.
היו"ר אברהם מיכאלי
וההסתייגות שדיברנו עליה מבחינת גובה הקנס זה סעיף 2ב ו-ג, נכון?
אפרת חקאק
אז אנחנו נוריד אותם לדרגת קנס ד', שזה היום 245.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה עלה. כבר הרווחתם – הצמדה.
אפרת חקאק
לעניין סעיף קטן (ג), צריך להוסיף גם את הסייג של הודעה.
מיכל גולד
גם על זה דיברנו, והם הסכימו גם ל-(ב) וגם ל-(ג) להוסיף.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה לגבי סעיף 9, הכול בסדר - הפרדה בין סוגי פסולת למחזור?
אפרת חקאק
רציתי לשאול את הוועדה, אם הם רוצים להחיל את הסעיף הזה גם על בעל בית עסק וגם על בית מגורים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם הם מוכנים, ולפי מה שהציגו לי כרגע, התשתית כבר מוכנה בעיר, התושבים כבר מקבלים את ההודעות, אני כן רוצה להחיל את זה גם על האזרחים. אין פה עניין, לא לתת להם להפעיל את זה.


כמה זמן מאז שלחתם הודעות לתושבים?
חננית וייס
אנחנו כבר הרבה מאוד שנים נמצאים בתהליך של הנייר והבקבוקים. בנובמבר האחרון התחלנו את הפילוט של 1,000 יחידות דיור, של ההפרדה במקור. כשעברנו בית-בית, אמרנו לתושבים, לאותן 1,000 יחידות דיור: דעו לכם, אנחנו עכשיו במהלך, אנחנו ראשונים בארץ, זה וולנטרי; לרשות תהיה האפשרות בעתיד, כשנרצה להחיל בכל הישוב, את האופציה גם לחייב את זה תחת הסדרה חוקית.

אנחנו מעבירים כל שבוע דיור שבועי לתושבים – הם מקבלים למיילים שלהם הודעות ופרסומים, כלומר מבחינת הגישה לתושבים, אין לנו בעיה, כולל ועדות ציבוריות, שאנחנו מעבירים את הדברים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר גמור, אני מאשר לכם גם את זה.
אפרת חקאק
יש לי שתי שאלות. קודם כל, לשם הבהרה, כמה פקחים יש לכם בשוהם?
חננית וייס
יש לנו כרגע חמישה מפקחים, ובשלב הראשון הסמכנו רק שניים לחוק אכיפה סביבתית. זאת אחת הסיבות, שאנחנו מבקשים לאכוף את זה תחת חוק העזר העירוני, כדי לא לייתר את יתר העבודה של המפקחים. לא יכולנו בשלב הראשון להסמיך את כולם. לא היתה לנו גם היכולת מבחינת ההעדפות, להמשיך לאכוף את העבירות תחת חוקי העזר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה שתדווחו לוועדה לגבי המפה המסומנת עם אפשרויות לתושב, לדעת, גם אם לא ליד הבית שלו, רוצה להשתמש בזה, אלא במקום אחר - מפה מסומנת עם הדברים המפורטים. אמרת שאתם יכולים לעשות את זה בקלות.
חננית וייס
האם יש אפשרות שאת החומרים שכבר הכנתי, שאני אשאיר כאן, ואני אשלים רק את המפה?
היו"ר אברהם מיכאלי
אל"ף, אי-אפשר להשאיר לוועדה דברים, ואת המפה – תשלימי, ותעבירי גם לוועדה.
חננית וייס
בסדר.
אפרת חקאק
שאלה למשרד הפנים ומשרד המשפטים: כשכתוב בסעיף "סמוך למקום מגוריו של אדם", האם יש הנחיות, מה זה "סמוך"?
מיכל צברי-דוד
זה לפי חוק המחזור – כך זה כתוב בחוק הראשי. מבחינה פרקטית, אין הנחיות, כלומר פנינו בעניין הזה למשרד להגנת הסביבה, כי זה החוק שלהם, ושאלנו אותם, אם יש הנחיות. הם השיבו, שאין הנחיה, אבל הכוונה היא שזה צריך להיות ברחוב, וזה מה שהבהרתי גם למשרד להגנת הסביבה, כי קודם כל, חוקי העזר מגיעים אליהם, לפני שהם מעבירים אותם אלינו, ואמרתי להם – אל"ף, בחוקים החדשים, שתהיה ההודעה על המתקן, שזה משהו שאנחנו מחדדים בחוקים החדשים, ובי"ת, את העניין של להסביר לרשות המקומית, ש"סמוך למקום מגוריו" זה יהיה ברחוב, בשכונה – לא בשכונה סמוכה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן ביקשתי את המפה. אני לא אאשר כוועדה לאף רשות, שאזרח יטורטר. לפחות שתהיה סבירות, ליד הפח הרגיל של הבניין, ששם יהיו גם הפחים האחרים. זה גם מה שדרשתי מכפר שמריהו, שבאו לפה לפני כשנה – הם גם היו די ראשונים בעניין הזה של התארגנות.
מיכל צברי-דוד
אני גרה ברחובות, ושם, למשל, הם עשו את זה הרבה לפני הפילוט שהיום המשרד להגנת הסביבה עושה, ששוהם שותפים לאותו פילוט, שמציבים מתקנים בתוך הבניינים המשותפים, אז למשל, ברשות שלי עשו את זה ברחוב, וברחוב זה גם דוגמה טובה, כי יש פריסה מאוד רחבה. אז ברשות כזאת, למשל, יש הצדקה, לקבוע את צווי עבירות הקנס, שזה המכלול של האכיפה.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם משרד הפנים, גם המשרד לאיכות הסביבה מבינים ש"סמוך" – בפועל, בשטח.
מיכל צברי-דוד
לכן בפילוט שלהם עכשיו הם מתקינים את המתקנים, במקרים שניתן לעשות זאת, בתוך בנייני המגורים; הם לא מסתפקים ברחוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
לגבי המדבקות אצלכם, כל הפחים מאורגנים, מסודרים?
חננית וייס
גם בתכנון שכונות חדשות – אני שותפה עם צוות התכנון של המועצה בפיתוח שכונות חדשות. אין דבר כזה, שמפתחים שכונת מגורים, ולא יהיה שם מתקן עם מחזור, כלומר זה חלק בלתי נפרד מההנחיות הסביבתיות. מבחינתי, זה כמו עמוד תאורה או גומת עץ שצריכה להיות באותה שכונה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מבחינה עובדתית אצלכם, בשוהם, אני שואל גם את משרד הפנים, האם קורה מצב שאזרח שיורד לזרוק את האשפה הרגילה בבית, הוא צריך לחפש מרחק לא סביר את הפחים האחרים, כשמפזרים אותם ליד הבתים שלהם?
חננית וייס
ממש לא. אם זה בית פרטי, ביתן האשפה בחצר החניה שלו. אם זה בית משותף, הוא יורד במדרגות או במעלית, וזה ביתן אשפה בקו המגרש.
מיכל צברי-דוד
במרבית הרשויות המקומיות אם יש האפשרות להציב בתוך בניין המגורים, כבר מציבים בתוך הבניין. גם בראשון, שזה בניין ישן, שהעירייה החליטה – אני לא לוקחת רק את השכונות החדשות אלא גם את השכונות למזרח העיר, שם הבניינים שאמרו שיש אפשרות בתוך הבניין עצמו להציב את המתקנים, הציבו להם. אני מסתובבת ברשויות, לראות מה קורה בשטח, עם כל מיני פרויקטים שמנסים לעשות. חלק מהפרויקטים הם של המשרד להגנת הסביבה, וחלק מהפרויקטים זה הרשויות לקחו על עצמן ונכנסו לזה. היום כולן חייבות לעשות את זה בדרך זו או אחרת בגלל חוק האריזות, אז כל הרשויות יצטרכו להתחיל להיערך. אם שמים את זה ברחוב, בדרך כלל שמים את מתקן הבקבוקים סמוך למתקן הקרטונים – כן רואים סדר.
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי, אתם כמשרד הפנים, שמביאים לכם את טיוטת הצו, חייבים להקפיד לבקש מאותה רשות את אותה מפה שדיברתי עליה, כי שמעתי שיש רשויות שפיזרו מתקנים בודדים בכמה וכמה מקומות בישוב, אז האדם שיורד לזרוק אשפה, לא יטרח ללכת אפילו 100 מטר, לחפש מתקן בסמיכות לבית, ולכן צריך לבוא לקראת ריכוז התושבים, שיהיו להם גם המתקנים האלה. אתם כמשרד הפנים, אפילו שהמשרד לאיכות הסביבה לא הגדיר מרחק, מה זה "סמוך", אתם צריכים להקפיד עם כל רשות, שיעשו את זה, ואז נוכל לומר לאזרח: נתנו לכם אפשרות להשתמש במתקנים, אתם לא משתמשים, אז יהיה לנו מצפון נקי להטיל עליהם קנס.

אני מאשר לכם את הצו.
חננית וייס
תודה.
3. צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון מס' ), התשע"א-2011 – עיריית אלעד
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו עוברים לנושא הבא על סדר-היום: צו העיריות (עבירות קנס)(תיקון מס' ), התשע"א-2011 – עיריית אלעד. אני מקדם בברכה את כבוד ראש העיר, שטרח להופיע בכבודו ובעצמו – אני מבין שהסוגייה הזאת חשובה לעיריית אלעד. בבקשה.
נסים לוי
עיריית אלעד התקינה חוקי עזר, והשלימה את התקנת חוקי העזר שלה בשנים 2009-2008. כעת אנחנו בשלב שאנחנו צריכים לאכוף את חוקי העזר ולהטיל קנסות. הצו תואם, כמובן, עם משרדי הפנים והמשפטים, מדובר בשיעורי קנסות שמקובלים ברשויות אחרות.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הפנים, בבקשה.
מיכל צברי-דוד
עיריית אלעד אכן עשתה בשנים האחרונות מאמץ כביר, התקינה המון חוקי עזר חדשים. אנחנו רואים שהחוקים כאן בצו הם משנת 2007.
היו"ר אברהם מיכאלי
למה כתוב פה "מועצה מקומית"? זו עירייה. אה, הצווים, חלק מהם זה בשלב של המועצה עדיין.
מיכל צברי-דוד
הצו יהיה לפי פקודת העיריות, אבל חלק אחר מחוקי העזר הם באמת רשומים כמועצה. מבחינה משפטית, אין עם זה בעיה. אם העירייה רוצה, אין שום בעיה שהיא תגיש- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי, מבחינת הניסוח, שאנחנו היום מאשרים, בכל מקום שמופיע "מועצה", שיהיה כתוב גם "עירייה", על אף שאת אומרת שאני הולך לתקן את הצו רטרואקטיבית ל-2007.
מיכל צברי-דוד
לא. אבל אין שום מניעה, אם העירייה מעוניינת, עורך הדין יודע – הוא יכול להגיש בקשה לתיקון חוק העזר רק שבמקום "מועצה" תבוא "עירייה". אנחנו מבקשים לאשר.
היו"ר אברהם מיכאלי
מבחינתכם זה בסדר, נכון?
מיכל צברי-דוד
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד המשפטים, בבקשה.
מיכל גולד
בסעיף 80 למניעת מפגעים, זה סייג שאנחנו הכנסנו, ולכן אני מרשה לעצמי גם להוריד אותו. אנחנו נבקש להוריד את "לעניין רעש בלתי סביר". כרגע ההנחיה, כיוון שלפי תקנות רעש בלתי סביר, צריך למדוד אותו, אנחנו לא מכניסים את עניין הסבירות לסייגים או לצווים, מה גם שבתקנות הרעש יש תקנה 7, שאוסרת את זה בכלל, אז אנחנו מבקשים להוריד את זה.
אפרת חקאק
אם כבר יש תקנה שאוסרת את זה, למה צריך את הסעיף הזה?
מיכל גולד
התקנה היא המצב הארצי – הם הוציאו הודעה לפי 11ב, שהם הולכים לפי חוק עזר.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא הבנתי. אתם רוצים להוריד את הסעיף בכלל?
מיכל גולד
לא, רק את הסייג – הסעיף נשאר, ואנחנו ביקשנו לסייג אותו, כך שזה יהיה רק לעניין "רעש בלתי סביר". אנחנו חוזרים בנו.
אפרת חקאק
הבעיה שלכם עכשיו היא שאתם תצטרכו למדוד את הרעש? לא הבנתי למה להוריד את זה.
מיכל גולד
כן. הפרשנות כרגע היא, שכמו שבתקנות הרעש יש צורך למדוד עם מד דציבלים, מה זה "רעש בלתי סביר", גם אם פה אנחנו דורשים מהם שזה יהיה רק לעניין "רעש בלתי סביר", הם יצטרכו למדוד אותו.
אפרת חקאק
האם אפשר להכניס סייג דומה בנוגע לרעש המפריע לתושבים?
מיכל גולד
בעיקרון, כן, אבל כאמור, בתקנות הרעש, תקנה 7 אוסרת על פרסום והודעות בכלל, בלי הגבלה של שעות ובלי הגבלה של גובה הרעש.
מיכל צברי-דוד
בעניין הזה אנחנו חלוקים עם משרד המשפטים; אני רואה גם את הפן של רישוי עסקים, של פגיעה בחופש עיסוק. אני חושבת שיש מקום לסייג את זה – לא לעניין "רעש בלתי סביר", כי באמת יש עניין המדידה, אז אני מוכנה לקבל את זה, אבל כן לפחות לעניין רעש שגורם הפרעה לסביבה.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם הפרעה לסביבה זה עניין של הגדרה – אחד מפריע ואחד לא מפריע.
מיכל צברי-דוד
כמו שהיועצת המשפטית של הוועדה יודעת, תקנות הרעש, זה היה דיון בוועדת הפנים. התקנות הן של השר להגנת הסביבה. משרד הפנים העיר על מספר תקנות, חשב שזה עניין לא כל כך מידתי. בסופו של דבר הכנסת הכריעה בעניין, ואמרה שכל מה שגורם לרעש, צריך לאסור אותו, בכל מיני עניינים, ואז היא לא קבעה את ה"רעש בלתי סביר". משרד הפנים ביקש בחלק מהדברים, שזה כן יהיה "רעש בלתי סביר", כמו שתמיד ועדת חוקה מעירה. הכנסת בסופו של דבר לא קיבלה את זה. אפילו ביקשתי שתהיה התערבות של ועדת חוקה ו-וועדת הפנים
היו"ר אברהם מיכאלי
ועדת חוקה לא יכולה להתערב.
מיכל צברי-דוד
לא, ביקשתי מהיועץ המשפטי של ועדת הפנים להתייעץ עם היועץ המשפטי של ועדת חוקה, כי אנחנו דנים בעניינים האלה בוועדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני אגיד לך איך אני יכול לגרום לזה שתהיה התייעצות אצלכם קודם: אני יכול שלא לאשר את הסעיף הספציפי הזה עכשיו, ואז אתם תשבו ביניכם. אני לא אוהב שהממשלה באה בשתי דעות; אצלי יש ממשלה אחת.
מיכל צברי-דוד
בחוקי העזר יש מצב מיוחד, כי יש החוק למניעת מפגעים, שזה החוק שעליו מוסמך השר להגנת הסביבה. עם זאת, יש סעיף 6 לחוק, שאומר שדווקא בעניין של רעש, שזה באמת עניין מיוחד, הרשות המקומית תהיה רשאית להתקין חוק עזר, שהוא סותר את התקנות של הרעש.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש לי גורם שמכריע בממשלה, ויבוא אליי פה בעמדה אחת. למה זה עכשיו פה בוועדה? למה לא ישבתם שבוע לפני, חודש לפני?
מיכל צברי-דוד
אני רוצה להשלים את הטיעון. החוק הזה, סעיף 80 הוא כן בסדר, מבחינתי, כי החוק למניעת מפגעים, אותו סעיף 6 בחוק, שאומר שחוק עזר יכול לסתור את התקנה, וגם השר להגנת הסביבה מסכים עם זה, כי זה חוק שאושר על-ידיו – אותו סעיף – אז אין שום בעיה בסעיף הזה. אני אישית חושבת שלטובת הרוכלים, שיש פגיעה בחופש העיסוק בעניין שלהם.


אני כן חושבת שיש מקום לשים את הסייג. מדובר, כמובן, בהחלטה של הוועדה. אני לא רוצה למשוך את הסעיף הזה, כי אז לא יהיה לרשות המקומית שום כלי אכיפה.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך את מתגברת על ההערה הזאת של המדידה?.
מיכל צברי-דוד
זה העניין, שהיום בתקנות הרעש, בעקבות התיקון שהם עשו, אין צורך במדידה. אנחנו אמרנו בכנסת: ברגע שאין מדידה – זה עניין סובייקטיבי, מה זה "גורם לרעש", אבל הכנסת קיבלה את עמדת המשרד להגנת הסביבה, שלא צריך את מדידת הרעש. אנחנו מחויבים, כמובן, להחלטות הכנסת. מאחר שזה הצו של שר הפנים, אנחנו כן מביאים את העניין הזה לעיון הוועדה, והוועדה הזאת, יש לה הסמכות לקבוע את הסייגים.
מיכל גולד
אני מזכירה שההנחיה שכרגע יצאה היא שכן יש מדידה.
מיכל צברי-דוד
אין מדידה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם אני היום מאשר את זה עם הסייג, אני בעצם פועל בניגוד לחוק שאישרנו? אישרנו חוק, שאין צורך במדידה.
אפרת חקאק
אבל אפשר לקבוע את הסייג, כך שלא ייכתב "לעניין רעש בלתי סביר" אלא "רעש הגורם להפרעה".
מיכל צברי-דוד
את זה אפשר, ואת זה עשינו בצווים אחרים, ואז אין המידע של הדציבלים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל התובע מטעם הרשות, שצריך מחר להופיע בבית המשפט, הוא יצטרך להוכיח, מה זה "רעש שמפריע". איך הוא יוכיח את זה?
אפרת חקאק
זה משהו שנכנס כמעט לכל עבירות הקנס של העיריות- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אם כרגע יש כבר סעיף בחוק, שאומר שאין צורך במדידה או אין צורך למדידת הפרעה, התובע לא יכול להוכיח כלום לבית המשפט.
מיכל צברי-דוד
אבל זה התקנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו מתקינים את התקנות.
מיכל צברי-דוד
אלה תקנות הרעש.
היו"ר אברהם מיכאלי
התקנות שם לא נתנו את הפרמטר הזה של מדידה ולא פרמטר של הפרעה, לכן אם אנחנו נטיל היום על התובע להוכיח את זה, הוא לא יוכל להוכיח את זה. מהבחינה הזאת אני מוכן ליישר קו עם החקיקה. כי החקיקה היא חקיקה, אלא אם כן נשנה אותה, והכנסת אחראית על שינוי החקיקה – לאו דווקא ועדת חוקה.
אפרת חקאק
לעניין עבירת קנס, יש לך הסמכות לסייג את עבירות הקנס.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, אבל זה בניגוד לחוק.
אפרת חקאק
לא, זה פשוט הסדר קצת שונה; פה בעבירות קנס הפקח ייתן דוח רק כאשר יש רעש המפריע- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
הפקח הסובייקטיבי יקבע מה מפריע ומה לא מפריע?
אפרת חקאק
את זה הוא עושה כמעט בכל מועצה ועירייה כבר היום.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם יש פרמטרים של מדידה, מילא, אז הוא יגיד: מדדתי, אבל אמרו לו: אין לך סמכות למדוד, מה זה מפריע יותר או מפריע פחות? אני רוצה לתת לרשות את הכלי הזה, שיהיה הסעיף הזה, כי זה מפריע לו, אבל רוכלים מסתובבים שם, ומעירים את הילדים בצהריים. זה מפריע לילדים לישון.
אפרת חקאק
השאלה, אם ראוי שפקח ייתן דוח על כל רעש, אפילו כשאין- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
זה מה שהחוק קבע.
אפרת חקאק
נכון, ואנחנו לא משנים את תקנות הרעש ולא משנים את חוק העזר, אבל לתת דוח לאדם במקום – אתה יכול לסייע. זה לא שהסייג הזה יסתור את החוק, אלא יצמצם את המקרים שבהם הפקח יכול לתת דוח על המקום.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה אתם רוצים כרשות?
נסים לוי
מובן שלהמעיט בהגבלות, כדי שניתן יהיה לאכוף את החוק.
יצחק עדן
מתי אנחנו מפעילים את הפקח – כשיש תלונה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם אני מטיל עליו מגבלות, הוא לא יוכל להשתמש בתקנה. אם הוא צריך לחשוב, אם זה מפריע או לא מפריע, אז הפקח יהיה זהיר, האם להטיל עליו באותו זמן את הקנס או לא, כי הוא ילך לבית המשפט ויערער על זה – הוא יגיד: זה לא הפריע.
מיכל גולד
אני מזכירה שאנחנו מדברים פה על רוכלים. יש עוד סעיף, שנגיע אליו עוד מעט, שמדבר על סתם רעש בגן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו דנו בוועדה בסוג כזה, באחרונה? אצלי נהוג שכולכם באים לפה בעמדה אחת.
מיכל צברי-דוד
זה משהו חדש, מהשבוע האחרון.
היו"ר אברהם מיכאלי
מי אמור להכריע בזה?
מיכל צברי-דוד
נראה לי שבית המשפט, כי זה עומד בבג"ץ.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא שולח אתכם לבג"ץ.
היו"ר אברהם מיכאלי
הנושא התעורר, כי יש בג"ץ נגד תקנות הרעש- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
כי אנחנו אשמים בזה שמשאירים סעיפים עם לקונות.
מיכל צברי-דוד
אדוני, הכנסת משיבה גם לבג"ץ – היא גם אחת מהמשיבות.


משרד הפנים יתיישר עם מה שהוועדה תחליט, וכך גם נפעל בעתיד.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני כבר אומר לכם, אני מאשר כרגע את התקנה הזאת, בלי שום הפרעה, בלי שום הגבלה. אם אתם רוצים לשנות את זה, תביאו אלינו בצורה מסודרת, ונשנה את זה. כרגע אני רוצה לתת לרשות כלי, שתוכל להשתמש בו, אחרת מה הטעם בתקנה הזאת?

איזו הערה נוספת?
מיכל גולד
בסעיף 36 של הרעש, עמוד 6 – את המילים "בלתי סבירה" אנחנו מבקשים להוריד, כלומר שזה יישאר "באופן הגורם הפרעה לעוברים ושבים".
היו"ר אברהם מיכאלי
זה אותו דבר. לדעתי, זה אותו עיקרון. גם פה אני מאשר לרשות בלי הגבלות.
מיכל גולד
כאן בהגבלות מדובר על שעות.
היו"ר אברהם מיכאלי
שעות זה סביר להגדיר, אבל "באופן הגורם הפרעה בלתי סבירה לעוברים ושבים" – זה דבר שלא ניתן להגדיר אותו.
מיכל גולד
אפשר להגביל בשעות.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר.
נסים לוי
שעות זה מקובל.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה צריך לעשות - לשנות את התקנה עצמה?
מיכל גולד
לא, את הסייג עצמו – במקום שזה יהיה "באופן הגורם הפרעה", נגיד: בין השעות האלה והאלה.
נסים לוי
מקובל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז זה יתואם אתם, ויידעו בדיוק מה יופיע שם? בסדר.


עוד הערות שלכם?
מיכל גולד
לנו אין הערות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו נעיר עכשיו את ההערות שלנו.
אפרת חקאק
לעניין סעיף 10ב, רצינו לשמוע דוגמאות של שימוש בסעיף הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא הבנו, איך אפשר להטיל על בעל הנכס לסלול מדרכה? זה משהו חדש?
מיכל גולד
אני מסכימה, ולכן בסייג כתבנו "לעניין היתר", כלומר אם בעל הנכס מבקש מהעירייה, והעירייה נותנת לו היתר, אז בהיתר הזה הוא צריך לעשות את הדברים לפי התנאים, כלומר העבירה כאן זה שאם הוא קיבל היתר, הוא צריך לעמוד בתנאים שניתנו לו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז בעצם, הרשות לא יכולה לנדב תושבים לסלול מדרכות ולשקם רחובות.
מיכל גולד
היא יכולה, אנחנו לא מאשרים את זה כצו עבירת קנס.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הפנים, איך אישרתם נוסח כזה?
מיכל צברי-דוד
לעירייה יש סמכות לדרוש מבעל הנכס, לסלול את המדרכה. זה סמכות לפי פקודת העירייה. היועץ המשפטי של העירייה ודאי יוכל להרחיב יותר ממני, אבל זאת סמכות שיש לעירייה, וזה עניין של סמכות – רק מוגבלת למדרכה, לא לומר לו: תסלול עכשיו כביש. יש סמכות ספציפית לעניין מדרכה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי כרגע ממשרד המשפטים, שבמסגרת היתר שהעירייה מוציאה, או בזמן בניית בית או לצורך הרחבה, שאז, נניח, יגידו לו: אתה רוצה הרחבה – אתה הורס מדרכה, אז תתקן מדרכה; הורס כביש, אז תתקן כביש. זה הגיוני. ההערה הזאת צריכה להופיע בצו.
מיכל צברי-דוד
אני לא חושבת.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני סומך על ראש העיר הזה, אבל אחר יחליט להטיל גזרות על התושבים שלו, ויגיד: מהבוקר אתם מתחילים לסלול כבישים.
מיכל צברי-דוד
יש סמכות, לפי פקודת העיריות, של העירייה, לומר לבעל הנכס: תסלול מדרכה, ולכן כתבו את זה בחקיקה ראשית.
אפרת חקאק
בצו המבוקש מדובר רק על היתר; כתוב "לעניין היתר".
היו"ר אברהם מיכאלי
אם זה לעניין היתר, זה סביר, כי היתר נקבע במסגרת – שוב, לפי חוק התכנון והבנייה. גם שם אתה לא יכול להטיל על תושב סתם דברים. אתם בהיתר כותבים, אם זה בבנייה או בהרחבה או בשיפוץ, אתם אומרים לו: אדוני, אתה רוצה כך – ניתן לך את זה, בתנאי שתחזיר את המצב לקדמתו. אתם לא באים להרוויח מהתושב. אגב, מקובל שקבלן מקבל היתר בנייה לפרויקט, אומרים לו: אתה תסלול כבישים ומדרכות, וזה במסגרת הפיתוח של הפרויקט.
נסים לוי
הכוונה פה, שאם אדם מבקש היתר, הוא צריך לעמוד בתנאי ההיתר. אגב, גם אם הוא מבקש היתר, ויש דרישה לא סבירה של הוועדה המקומית, היא ניתנת לתקיפה, ההיתר עצמו.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, מקובל עליי.
אפרת חקאק
לעניין סעיף 12 למניעת מפגעים ושמירת הסדר. בעבר בוועדה הזאת הוספנו סייג, שזה יהיה רק לעניין מים מזוהמים.
מיכל גולד
אני רוצה לדייק - יש הגדרה של מי שפכים, ואנחנו בוחרים מתוך ההגדרה, אז אצל אלעד יש "מים מזוהמים לרבות פסולת נוזלית" או של מפעל – אנחנו להוסיף גם את ה"לרבות" הזה. נעביר לכם את הנוסח.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר גמור, הלאה.
אפרת חקאק
סעיף 75. רציתי לדעת, למה יש פער בין הקנס לפי סעיף 75א לבין הקנס, לפי סעיף 80ג, כאשר ב-75א מדובר ברוכל שעוסק ללא רשיון, וב-80ג מדובר ברוכל הפועל עם רשיון, אבל בניגוד לתנאים שלו.
מיכל צברי-דוד
מבחינתנו, רוכל שעוסק ללא רשיון, אין מניעה להעלות את זה לקנס של דרגה א', של 730.
אפרת חקאק
ב-80ג זה ב'.
מיכל צברי-דוד
אני אומרת, שאנחנו, משרד הפנים, עכשיו במהלך, להתקין צו עבירות קנס לעניין של רישוי עסקים. זה משהו שהוא עדיין בשלב מתקדם, זה יחד עם כל הרפורמה ברישוי עסקים יחד עם התקנות שעוד מעט יובאו לכנסת, ואז גם יובא הצו לוועדת חוקה. במסגרת זאת אנחנו נבקש לקבוע דרגות קנס של דרגה א' של 730 שקלים. על כל מיני עבירות לפי רישוי עסקים בתוך בתי העסק. גם רוכלים, אם מביאים את הדוגמה של רוכל, שפועל ללא רישיון עסק, שמבחינתנו, זו עבירה חמורה, כי בכך הוא מבצע עוד המון עבירות משניות קטנות, אז אנחנו חושבים שבאמת, כשאנחנו רואים את התמונה הכללית, ולאן הרוח נושבת עם התיקונים שאנחנו הולכים לבצע, אנחנו חושבים שיש מקום להעלות את העבירה הזאת ל-730.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז למה פה קבעתם דרגה ד', וב-80ג - ב'?
מיכל צברי-דוד
יכו להיות שבחוק אחד היה מקום לתקן את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז נתקן את זה כבר עכשיו. משרד המשפטים, לכם יש התנגדות?
אפרת חקאק
בשלב הזה אולי יש להשוות- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
נעשה אותה דרגה, אפילו שבעיניי, ההיגיון אומר להחמיר כבר עכשיו, לדרגה א'. אני מטיל את זה לדרגה א'. רוכל שעוסק ללא רישיון, מגיע לו שיקבל את הקנס הכי גבוה.
אפרת חקאק
האם היום יש דרגה דומה בעיריות אחרות?
מיכל צברי-דוד
זה חלק מהרפורמה של רישוי עסקים, שעד היום אין ברישוי עסקים, לפי החוק – יש כל מיני צווים קטנים, אבל בעצם אין צו עבירות קנס על זה שאתה מנהל עסק ללא רשיון.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מאשר דרגה א'. אלא אם כן בוא נקל גם עם ב', ואז נוריד את זה לג' או ד'?
מיכל צברי-דוד
צריכה להיות אמירה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הרשות בטח תשמח על זה.


הסעיף הבא.
אפרת חקאק
סעיף 4ב, פיקוח על מכירת בשר ומוצרים.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לגבי מכירת בשר.
אפרת חקאק
ביקשתם סייג לעניין סעיף 4(א) ולא לעניין סעיף 4(ב), ולא הבנתי את ההיגיון.
היו"ר אברהם מיכאלי
למה נקבע לסעיף קטן (א) סייג, ולא לסעיף קטן (ב)?
מיכל גולד
בעיקרון הסייג הוא להגדרת "עוסק"; נראה לנו שהגדרת "עוסק" היא מאוד רחבה, ולא לכל אחד יש השליטה על כל אחד מהדברים.
אפרת חקאק
אבל זה נכון גם לסעיף 4(ב).
מיכל גולד
אני חושבת שדווקא מבחינת לדאוג, איזה רכב מדובר, זה משהו שיותר שייך לעסק.
אפרת חקאק
ההגדרה של "עוסק" כוללת גם ספק ואדם אחר העובד בעסק – גם אלה לא רלוונטיים ל-(ב).
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין, ב-4(ב) אתם רוצים שזה יהיה הרבה יותר רחב?
מיכל גולד
כרגע החוק מדבר על כולם, שכל הגדרות ה"עוסק", הם אחראים על כל אחד מהדברים.
היו"ר אברהם מיכאלי
ב-(א) מדובר במכירה?
מיכל גולד
מדובר באחסון, על משהו שנמצא בפנים, לכן בחרנו את אותם אנשים שיש להם שליטה על זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי. ב-(ב) אתם רוצים שהאחריות תהיה על עוסק שהוא שותף, לא שותף – זה לא משנה? אני רוצה להבין את הצמצום או את ההרחבה. לא עשיתם את ההסתייגות הזאת.
מיכל גולד
אני עוד לא בטוחה שזה היה בכוונה.
היו"ר אברהם מיכאלי
יכול להיות שזה אותו היגיון?
מיכל גולד
כן, אלא אם כן לרשות יש- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
בבקשה.
נסים לוי
אני אישית חושב שצריך להגביל את זה רק לגבי עובדים.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש הערה לגבי (א).
נסים לוי
לגבי "עוסק". בעל הרשיון, בעל העסק, המחזיק בעסק, אחראי על העסק, שותף או ספק – כולם אחראים, פרט אולי לאדם אחר, העובד בעסק; פועל – אני לא צריך להטיל עליו אחריות.
היו"ר אברהם מיכאלי
לגבי (א), אני מבין שזאת העמדה, ובהסכמה.
נסים לוי
אלה ההנחיות, אלה המגבלות שקיבלנו.
מיכל גולד
ביקשנו מכם לבחור, וזה מה שבחרתם.
היו"ר אברהם מיכאלי
עכשיו אנחנו אומרים, למה על (ב) לא להחיל אותו דבר?
נסים לוי
אפשר, אבל רק סייג אחד – שזה יחול לגבי עובד ולא לגבי מי שהוא הבעלים- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
למה לא שותף? למה לא בעל עסק?
אפרת חקאק
לא הבנתי. למה לא להחיל את אותו סייג שיש ב-(א)?
נסים לוי
הסייג ב-(א) רחב מדי. אם יש מקום להחיל אותו, צריך לסייג את הקנס רק לאדם שהוא עובד, שהוא שכיר במקום העסק.
אפרת חקאק
אתה רוצה לצמצם את (ב) אפילו יותר.
נסים לוי
להפך - אם לסייג את (ב), לתת לו רק סייג אחד.
מיכל גולד
כלומר להחיל על כולם.
נסים לוי
נכון, פרט לאדם שהוא שכיר. לדעתי, זה נכון גם לגבי (א).
היו"ר אברהם מיכאלי
כרגע אין לכם הסתייגות, כך אני מבין. פותחים את הסוגייה, אז פותחים לכל הכיוונים. למה ב-(ב) מפריע לכם, בשונה מ-(א)? ממה אתה חושש? אני רוצה שתהיה אחידות; אם ב-(א) שמתי סייגים, אני רוצה אותם גם בעניין של הובלה. השאלה, מה מפריע לך שבהובלה לא יהיו אותם סייגים? אם יש לכם היגיון בניסוח שעשיתם לגבי הובלה - "עסק לא יוביל בשר" וכו', למה פה אתה חושב שלא צריך את הסייגים האלה?
נסים לוי
כי הסייגים רחבים מדי. יש מקום לסייג הרבה יותר מצומצם.
אפרת חקאק
אבל יש הבדל בין (א) ל-(ב).
נסים לוי
אין הבדל מהותי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה לעזור לכם כרשות, ומישהו שלא יתקוף את זה – אם עשיתם ככה פה, ויביאו לך את זה כתובע, בבית המשפט יגידו לך: ב-(א) סייגת, למה לא סייגת ב-(ב)? אז אין לך הסבר משכנע, ואז יפסלו לך את הקנס, לפי (ב) גם. והובלה זה תחום חשוב בבשר.
נסים לוי
אני מקבל את ההערה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מבחינת הסבירות, אני אומר. מה אתם חושבים?
מיכל צברי-דוד
אני חושבת שאולי כן היה מקום, דווקא ב-4(א), אולי להוריד את סעיף (6), את האדם השכיר. אני כן חושבת שיש להחיל את ההוראות האלה גם על השותף, גם על מי שאחראי, גם על בעל העסק, בעל הרשיון. ואז אולי גם את סעיף 4(ב), לסייג אותו גם, באותו אופן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם רוצים לצמצם ב"שותף פעיל בעסק" – להוריד את "אדם אחר העובד בעסק"?
מיכל צברי-דוד
אני חושבת שאם כבר צריך לסייג, אך ורק את "אדם אחר העובד בעסק", שזה האדם השכיר. כל שאר ששת האחרים, אני חושבת שצריך להחיל עליהם את החובות.
אפרת חקאק
אבל יש היגיון בסייג שהסעיף יחול רק על (2) ו-(5), כי הם האנשים שעובדים בפועל באותו זמן.
מיכל צברי-דוד
לא נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
"מחזיק בפועל בעסק" לא תמיד עובד בעסק. למשל, לגבי מיסוי הרבה פעמים מטילים גם על העובד שנתפס בעבירת מס, מטילים עליו את האחריות, אפילו שהוא לא בעל העסק, אפילו שהוא לא מחזיק בעסק, כי הוא זה שבפועל עובד באותו זמן במקום – רוצים לתת גם על העובד אחריות, שישמור על הדברים; שלא יגיד שהוא ראש קטן.


יש היגיון להטיל על השכיר, כי גם הוא אחראי. נכון שאולי מבחינת השתתפות בתשלום הקנס בסוף, בעל העסק או המחזיק יצטרך להשתתף אתו בצורה כזו או אחרת, אבל לא יכול להיות שהוא גם יהיה פטור, אחרת כל עובד שעובד בעסק, יגיד: אני לא אחראי לזה.
מיכל צברי-דוד
הסייג, כפי שהוא קבוע כרגע, לעניין פסקאות (1), (2) ו-(5) - אני מסתכלת עכשיו על סעיף 4(א), אז אם אני מבינה נכון, הסייגים שכרגע קבועים, בעצם השמיטו את (3), (4), (6) ו-(7), כלומר זה משמיט את המחזיק בפועל, את האחראי. אם היו שואלים אותי, אני לא חושבת שבכלל צריך לקבוע פה סייגים. זה חוק שעבר את משרד החקלאות, חוק העזר עצמו. היתה מטרה, כשעושים את החוקים האלה, והחוק הזה לא שונה מחוק של רשות מקומית אחרת מהבחינה הזאת, כי אלה המון הוראות מקצועיות – זה לא חוק מיוחד לרשות הזאת.
היו"ר אברהם מיכאלי
ברשויות אחרות אין הסייגים האלה?
מיכל צברי-דוד
אין.
מיכל גולד
אנחנו נמצאים עכשיו בשלב של עבירת קנס, כלומר זה שהאיסור הזה קיים בחוק העזר, ואפשר להגיש עליו כתב אישום, לאדם יש אפשרות להתגונן. פה, כשמדובר בקנס, ועיריית אלעד גם עומדת להפוך לברירת משפט – זה כמו דוח חנייה: אתה מקבל את הדוח, בין אם היה לך שליטה ובין אם לא היה לך שליטה, ועכשיו אתה זה שצריך להגיש בקשה לביטול, כלומר האיזון כאן הוא קצת שונה, ולכן כשמדובר בקנס, היה נראה לנו שנכון לחשוב על אנשים שהם באמת אחראים, ויש להם מגע ישיר עם הדברים.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך זה ברשויות אחרות? אין לך סייג כזה ברשויות אחרות?
מיכל גולד
אני לא זוכרת שראינו הגדרה כזאת רחבה של "עוסק".
היו"ר אברהם מיכאלי
עיריית אלעד כרשות היא חריגה לטובה – היא מוצלחת.
מיכל גולד
אנחנו מסתכלים משפטית.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן אני רוצה להחריג אותם לטובה, אבל אם אין רשויות אחרות, שסייגתם את זה, למה פה?
מיכל גולד
לדעתי, ברשויות אחרות לא ראיתי הגדרה כל כך רחבה של "עוסק". כאשר אנחנו רואים, על מי מוטל העבירה – אם כתוב "בעל בית עסק" או משהו כזה, זה משהו אחד.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכם זה מתאים כרשות, כל הסייגים האלה? למה לכם להיכנס לזה?
נסים לוי
הוא שאמרתי – אני חושב שצריך לבטל את הסייגים, למעט סייג אחד- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם הסכמתם בסייג בסעיף קטן (א), ומזה כל הקושיות שלנו. למה בסעיפים אחרים לא הכנסתם את הסייגים? בסעיף 7, דגים, לא צריך את כל זה?
מיכל צברי-דוד
אין פה סייגים גם.
מיכל גולד
אין פה גם עניין של עוסק. הבעיה היא בהגדרה של מי מבצע עבירה. מי שבחר מתוך כל ההגדרות של "עוסק", על מה הם רוצים להטיל, זה הרשות.
נסים לוי
אם אין לכם התנגדות שנצמצם את הסייגים האלה, תיענו לבקשתנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה רוצה לצמצם ב-(א), ואז אתה מסכים, שזה גם יוחל ב-(ב)?
נסים לוי
כן.
מיכל צברי-דוד
מסכימה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה רוצה להוריד את 6.
מיכל גולד
השאלה, אם לספק יש שליטה על הובלת הבשר ברכב?
מיכל צברי-דוד
הספק הוא זה שמספק – זה ברכב שלו.
אפרת חקאק
הספק הוא עובד של מישהו אחר.
מיכל צברי-דוד
הספק זה גם בעסק שלו עצמו.
אפרת חקאק
אז לא צריך את ה"ספק". זה די מבלבל פה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל בהובלה הוא מרכיב חשוב.
אפרת חקאק
אבל הוא בעל עסק משל עצמו. לא צריך להוסיף אותו כספק לבעל עסק אחר.
מיכל גולד
עמלות העסק שלו, אז הוא בעל העסק. אני לא רוצה להטיל עליו אחריות על מה שקורה בעסק השני.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, אבל במקרה של הובלה הוא בעל העסק.
מיכל גולד
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז אי-אפשר אותו דבר לעשות ב-(ב). מה זה 6 ו-7? "שותף פעיל בעסק" - להשאיר?
נסים לוי
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מגן על עובדים שכירים, אבל פה אתם תהיו בבעיה, כי בהרבה מקומות עבודה השכירים מנהלים את העסק.
נסים לוי
יש לנו את האחראי, ב-4 - אחראי על העסק.
היו"ר אברהם מיכאלי
הם יכעסו, כי אתה הופך את העובדים לראש קטן. אני רוצה שהעובד יהיה אחראי; יידע באותו יום שהוא בתפקיד במקום העבודה שלו, שידאג לצורכי העסק. אני רוצה שכשהמנהל שלו, שהמחזיק של העסק לא נמצא, הוא צריך לדאוג שהעניינים יישמרו. אם הוא יודע שאין לו אחריות, יכול להיות שבסוף ייקח המחזיק על עצמו, בעל העסק על עצמו, יגיד: אני רוצה לפטור את העובד שלי.
אפרת חקאק
אבל פה מדובר במתקנים שהעובד לא מחליט, באיזה מקרר לשים ואיזה רכב הוא לוקח; מישהו אחר נותן את הרכב. פה באמת לא ראוי להטיל את האחריות על העובד, שדווקא שלחו אותו.
היו"ר אברהם מיכאלי
מעלות צלזיוס - לפעמים זה הכוונה של שעון.
אפרת חקאק
הוא לא משנה את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
את יודעת מה קורה במקררים האלה? הרבה פעמים בעל הבית בכלל לא נמצא שם שבועות, ואז התקלקל שם איזה מדחום, והעובד אפילו לא טרח להודיע על זה.
אפרת חקאק
תמיד יש מישהו שאחראי, וזה נראה לי מספיק. להוסיף גם את "כל אדם העובד בעסק", זה יכול להיות כל מי שהיה בסביבה באותו זמן.
היו"ר אברהם מיכאלי
לגבי (א), מקובל עליי, להוריד (6) ו-(7). לגבי ב', להחיל את כל מה שהחלנו ב-(א)? מקובל? טוב.

עכשיו סעיף 6ה.
אפרת חקאק
בתוך הסעיף כתוב, שהוא בלתי מגולח, למעט מי שמגדל זמן. זה קצת הפריע לי, ולדעתי, יש אשכול, להחריג את העניין הזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה קורה בסוג כזה של צווים במקומות אחרים? באלעד יש הרבה אנשים עם זקנים, אז על זה אין לנו בעיה, אני מבין. אבל השאלה, אם אנשים לא מגולחים, זה תנאי של משרד הבריאות או לא. השאלה, אם לא נעבור פה על חוק כלשהו של משרד הבריאות. אני יודע, למשל, שבצבא אסור לטבח לא מגולח לעבוד, אסור להיכנס למטבח.
אפרת חקאק
אבל פה הם כבר קבעו בחוק העזר, שאפשר לעבוד בלתי מגולח.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז מה מפריע לנו? "בלתי מגולח"? מי שמגדל זקן – אין בעיה.

אני מאשר את הצו של אלעד. יש לכם פה סעיפים להפעיל, אני מקווה שלא תטילו הרבה קנסות, כי אחר כך נצטרך לבטל אותם, כל מיני פניות אישיות. בהצלחה.
2. צו סדר הדין הפלילי (ברירת משפט – חוקי עזר לאור יהודה), התשע"א-2011
אפרת חקאק
עכשיו אנחנו עוברים לצו המבוקש של אור יהודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מי מציג את הבקשה? בבקשה.
מיטל טופר
אנחנו מבקשים להעביר את עבירות הקנס שלנו- - -
אפרת חקאק
שאין לכם היום.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם היום פעילים עדיין עם צו מועצות מקומיות?
מיטל טופר
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
הטלת קנסות אתם עושים עדיין לפי הצו של המועצות המקומיות?
מיטל טופר
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז כרגע אמורים רק להחליף לבוש?
מיטל טופר
כן, אנחנו רוצים לעבור לברירות משפט. זה היה אמור להיות היום ביחד.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך זה לא ביחד?
מיכל גולד
ניסינו, וזה בירוקרטיה – זה יגיע בימים הקרובים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לאור יהודה בטח רוצה לעזור, כי אני גר שם. לא הגיוני, שאנחנו מאשרים חצי.
מיכל גולד
לא, יש פה צו שמבקש - זה בעצם במנותק מאותו צו עיריות של עבירות הקנס. יש פה צו, שאנחנו מבקשים ששיטת המשפט, במקום שהיא תהיה ברירת קנס, זה דבר שמטיל עומס על המערכת המשפטית- - -
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הם יעשו עם זה?
מיכל גולד
תחילת הצו הזה מותנה בתחילת צו העיריות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז תבואו יחד, נאשר לכם את שניהם. אתם לא יכולים לעשות עם זה כלום. אני מוכן לאשר לכם, כי אני מבין שכרגע יש צו בדרך, אז מה תעשו עם זה? כלום. היום אתם מוגבלים להפעיל את ברירות הקנס שיש לכם בבתי משפט היום בגלל שאין לכם הצו הזה?
מיטל טופר
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
בעצם אתם דואגים לעתיד, לעשות את זה יחד.
מיטל טופר
כן, רוצים להסדיר את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני חושב שסתם אנחנו עושים פה אישור של חצי, ולא תעשו עם זה כלום. אני רוצה דווקא לזרז את כל המערכת. אני מוכן פה לפנות את הוועדה בשביל שתבואו הנה, ואני רוצה לאשר לכם את שני הדברים יחד, כדי שתבואי לראש העיר, ותגידי: הנה, תטיל עכשיו קנסות. האמת, שאתם מטילים קנסות – יש לכם ברירת קנס.

אני מציע, למען הסדר, גם הוועדה לא תעשה משהו, שאנחנו יודעים שאין לזה שום משמעות, כי אם היה נכנס מיידית לתוקף – מילא, אבל לא נכנס מיידית לתוקף- - -
מיכל גולד
יש דברים שאפשר לאשר, והתחילה תהיה מאוחרת יותר.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אין היגיון בזה. אני משכנע כרגע גם את העירייה. אני רוצה לעזור לכם בזה, שמכיוון שאני לא מאשר את חלק א', שחלק ב' יזורז. מה הבעיה הבירוקרטית?
מיכל גולד
לדעתי, ממש בימים הקרובים זה יגיע לוועדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
איפה זה תקוע?
מיכל גולד
אני חושבת שזה הגיע למשרד הפנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
משרד הפנים – העדפה לאור יהודה... אני רוצה לאשר את שניהם יחד.
מיכל צברי-דוד
אין בעיה. ברגע שנקבל את הסכמת שר המשפטים, מעבירים את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
נשתדל באחד מהדיונים הקרובים, שנדון בצווים – רק אור יהודה, אתם תעקבו אחר העניין, קיבלתם כרגע פרוטקציה במשרד הפנים, שאתם תועדפו. בהצלחה.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה נ נעלה בשעה 10:05.

קוד המקור של הנתונים