ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 22/06/2011

פניות ציבור לגבי השירות הניתן על ידי משטרת ישראל לנהגים שרכבם מורד מהכביש בשל ליקויי בטיחות.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
17
הוועדה לפניות הציבור

22.6.11

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 111
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום רביעי, כ' בסיוון התשע"א (22 ביוני 2011), שעה 10:00
סדר היום
פניות ציבור לגבי השירות הניתן על ידי משטרת ישראל לנהגים שרכבם מורד מהכביש בשל ליקויי בטיחות
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב - היו"ר
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
מוזמנים
יצחק שגב


מבקר, המשרד לביטחון פנים

רוני לוינגר


משטרה, המשרד לביטחון פנים

קטי מורלי


מנהלת תחום תיאום, נהלים ורישוי, משרד התחבורה

איציק סרור


משרד התחבורה

יאיר אייפרמן


עוזר פרלמנטרי

ישראל גולומב


עוזר פרלמנטרי
אייל קציר

דובר הוועדה

שרה צוובנר

מרכז המחקר והמידע של הכנסת
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ

פניות ציבור לגבי השירות הניתן על ידי משטרת ישראל לנהגים שרכבם מורד מהכביש
בשל ליקויי בטיחות
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב, אני מקבל בברכה את כל המוזמנים והנוכחים. אנחנו ביקשנו לקיים את הישיבה הזאת בעקבות פניות שהיו לוועדה לפניות הציבור, בהבנה שלנו וגם מתלונות הציבור, על צורת ההתנהלות וההתדיינות והטיפול ברכב שיורד מהכביש, או שנדרש לבדיקה בטיחותית כזו או אחרת. הבנו מתוך הדברים, גם מתוך המסמך של מרכז המחקר והמידע, שיש סך של 38,000 רכבים שמורדים במשך שנה. הם מחולקים לכמה קטגוריות, יש ליקויי בטיחות קלים כמו פנס, צמיג. אדם נעצר כשהפנס שלו לא עובד, או שהצמיג לא תקין, הוא נדרש לתקן אותו ולהגיע ולהוכיח לבוחן תנועה שהליקוי תוקן. הבעיה היא בחלק שהוא צריך להוכיח. ההרגשה שלנו שזה משהו כמעט פיראטי; קובעים ברחובה של עיר, זה מקום המפגש בין בוחן התנועה לנבדק, אומרים בין שעה זאת לשעה זאת, אין גם את מי לשאול, אין עם מי לברר לפני זה, אחרי זה. אדם קיבל דוח או גם דוח וגם הפניה לתיקון, הוא באותו רגע קיבל את זה, לא ידע מה הוא צריך לברר, לאחר חמש דקות, או אחר כך, כשהוא מתחיל להתעורר, הוא לא יודע מה הוא צריך לעשות. לא חס וחלילה שאנחנו רוצים לרפות את ידי המשטרה בלבדוק קלקולים כאלה ברכבים, אנחנו בעד זה, אבל גם המשטרה חייבת לעמוד בפרמטר של שירות לאזרח. אני אביא לכם למשל מקרה אחד ואני אקריא לכם---
יצחק שגב
שהוא היחידי. בשיחה מקדימה עם יושב הראש, שש שנים אני בתפקיד, וזו לא הפעם הראשונה שנפגשנו, בכל מיני הזדמנויות, ולמשרד בתחום תלונות הציבור לא הגיעה אפילו תלונה אחת. בדקתי את עצמי גם כלפי המשטרה וגם אליהם זה לא הגיע. בדיון זוטא שהיה פה, שמענו מגב' קטי מורלי שבעצם יש המון תלונות שמגיעות אליהם כלפי המשטרה והמשטרה לא יודעת בכלל שיש תלונה כזאת. עד לרגע זה לא ראיתי תלונה אחת שאני יכול לעיין בה ולדעת איפה הבעיה.

חבר הכנסת, אני מבקש לא להקריא לנו, כי אני רוצה לקחת את התלונה הזאת, ללמוד אותה, אי אפשר ככה.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להגיד לך שזה מראה אם זה נכון או לא נכון, גם אם זה מקרה אחד שהיה, השיטה.
רוני לוינגר
מקרה אחד לא מראה על שיטה.
יצחק שגב
מקרה אחד זה שיטה? ממתי זה? איזה מן דבר זה?
היו"ר אורי מקלב
מר שגב, אנחנו נמצאים בוועדה שלא תמיד אנחנו נגד וזה רק ביקורת, זו לא ועדת ביקורת, זה הוועדה לתלונות הציבור שמציפה נושא ואנחנו מבקשים ללמוד מהפרט לכלל, מהעובדות שידועות לנו אפילו בלי פונה, שאנחנו רוצים ללבן, איך נעשים הדברים, מה שאנחנו שומעים מאזרחים שפונים אלינו, או מציפים תהליך מסוים, או התנהגות מסוימת, ואנחנו רוצים לדון ובאמת לשמוע ממכם איך נעשים הדברים.
יצחק שגב
אפילו אין מסמך מסודר---
היו"ר אורי מקלב
אבל בסדר, בוא תשמע מה אנחנו שמענו כדי שתוכלו... אם תגידו, 'אין לנו תשובה עכשיו, אנחנו צריכים לבדוק את זה', אני אכבד את זה מאוד.
יצחק שגב
אז בוא אומר לך מראש, מבחינתי אני מוכן לשמוע, את התשובות - תן לנו לבדוק, גם מול המשטרה.
היו"ר אורי מקלב
נשמע ביחד על מה אנחנו מבקשים לשמוע.
יצחק שגב
תשובה שלו זו תשובה של מפקח כללי.
היו"ר אורי מקלב
מה הסיפור, מה אנחנו רואים, איפה יכולה להיות באמת בעיה אזרחית, צרכנית אפילו, בעיה של שירות.
יצחק שגב
על כמה תלונות מדובר?
היו"ר אורי מקלב
מר שגב, זה לא קשור לכמות, כמה וכמה. אבל זה לא קשור לכמות. אתה יודע מה? אין שום תלונה, אני בא ואני שמעתי ואני ראיתי דבר כזה ואני מציף , בנוסף מספר אזרח, פונה אליי, לכבוד הוועדה לתלונות הציבור, הוא מספר את תמצית השתלשלות העניינים. הוא אומר; 'ב-21.2.11 נעצרתי בנסיעתי על ידי שוטר תנועה בירושלים. בוחן התנועה שהיה במקום בדק את רכבי ומצא שני ליקויים, תאורה לא תקינה בפנס האחורי וצמיג שהיה לדעתו בלוי ושאלתי 'כיצד ייתכן שהצמיג עבר טסט במכון הרישוי לפני כשלושה חודשים?', ענה שהבוחנים במכון נמצאים מתחת לרכב ולכן הם לא רואים את הצמיג כפי שהוא רואה. ובאמת בדוח כתוב, 'נמצא יבש בדופן'. זה לא משנה.
יצחק שגב
למה לא רלוונטי? הוא אומר שאמרו לו שיבש, ומישהו היה צריך לומר לו שיחליף גם את הצמיגים שם.
היו"ר אורי מקלב
לא, לא אמרו לו.
יצחק שגב
גם לי אמרו 'יבש' והחלפתי.
היו"ר אורי מקלב
זה לא העיקר, זה לא הנושא העיקרי. הוא מספר את הסיפור, הוא אומר 'אני שאלתי איך יכול להיות שאתה אומר לי שהצמיג לקוי, לפני שלושה חודשים זה עבר טסט', אז יכול להיות שהתשובה שבתוך השלושה חודשים זה קרה, ויכול להיות, הוא ענה לו מה שהוא ענה לו, זה לא הנושא. אני יכול להגיד לך מקרה אחר שפנו אליי. הוא אמר שזה היה במחסום על יד כביש המנהרות, שוטר עוצר אותו, אומר לו 'תשמע, אתה צריך איזון גלגלים'. הוא אומר לו 'למה?', הוא אומר 'אני ראיתי שאתה צריך איזון גלגלים. תביא, תבוא מחר ל...'. הוא לא פנה אליי על החלק הזה, איך שוטר ראה ועל סמך מה הוא עשה, הוא סיפר שהוא גר בבית"ר ואיפה המקום שהוא היה צריך להגיע כדי להוכיח את זה? באיזה שהוא מקום בים המלח. הוא נסע שעה ורבע נסיעה כדי להוכיח. זה לא משנה למשל אם היה שוטר או לא, ואיפה, איפה, לא במקום מסודר.

הנקודה שאנחנו רוצים להציף, האם ההוכחה נעשית בצורה מסודרת, בצורה שיש טלפון, שיש מישהו שאפשר לפנות אליו, יש שעה, יש פקידה, יש משהו. זה דבר שיכול לקרות גם אם זה נכון---
שלומית אבינח
והשעות.
היו"ר אורי מקלב
הבוחן פסל לאלתר את רישיון הרכב עד תיקון הליקויים. 'זומנתי להגיע יומיים אחר כך, ב-27.2.2011 למגרש בגבעת התחמושת. שום פרטים נוספים לא קיבלתי מהשוטר. ניסיתי להתקשר כדי לקבל מידע ליחידת המשטרה הקשורה לעניין, למספרי הטלפון שקיבלתי ממוקד 100 והם 5391328 ו..., אך איש לא טרח לענות לטלפון. בסוף הגעתי ביום שנקבע בשעה 12:50'. להזכיר שהשוטר הזמין אותו בין 13:00 ל-14:00. 'הגעתי ב-12:50, ואיתרתי על ידי תשאול עוברים ושבים את המקום ששם מדובר'. הוא שאל אנשים שמכירים שם, איפה השוטר הזה, אתם מכירים איזה מקום? הוא בא ולא מצא את המקום. דרך אגב, אני מאוד מזדהה איתו, כשאני הייתי צריך איזה משהו, להגיע לאירוע אחר לפני שבועיים באזור הזה, קשה מאוד להתמצא, זה על קו התפר בין ירושלים המערבית לירושלים המזרחית, אבל נעזוב את זה רגע. 'מדובר במגרש חנייה ללא שום סימון הקשור למשטרת התנועה, בו מחכים הנהגים לבדיקת בוחן התנועה. הזמן שנקבע לי היה בין השעות 1 ל-2, כאמור. חיכיתי מהשעה 12:50 ועד השעה 14:30, יחד עם עוד אנשים שהיו במקום. מצורף בזה מספרי טלפון. בני, חייל שחיכה עם אופנוע לבדיקה', זה מספר הטלפון של החייל. 'משה, ידיד, שהתלווה אליי. הבוחן לא הגיע, אפשר לאמת זאת על ידי תשאול כל הנהגים שזומנו למקום ביום זה ובשעה זאת. בלית ברירה נסעתי ליחידת המשטרה בבניין כלל ברחוב יפו בירושלים. שם נשלחתי מחדר לחדר, עד שהופניתי לחדר שנקרא עתודה'. אני מקריא מהמכתב. 'בחדר דיברתי עם שוטרת, מאוד לא אדיבה, שבתגובה לסיפור שלי אמרה 'מדוע רק אתה הגעת?'. בסוף נשלחתי על ידה, שוטר בשם מיכה ברק, חזרה לגבעת התחמושת, בגלל שלטענתה השוטר נמצא במקום. לשאלתי מה יקרה אם הוא לא יהיה שם, אמרו לי 'אז תחזור אלינו' ולא הסכימו למסור שום מספר טלפון לבירור באופן אישי', דהיינו תתקשרו אליו להגיד לו שאני בדרך, שום דבר. 'הגעתי בשעה 15:50, אינני זוכר בדיוק, השוטר לא היה. עובר אורח שהיה במקום סיפר לי שאכן היה בוחן תנועה שהלך לפני כרבע שעה. נמצא שהבוחן שהיה אמור להגיע בין השעות... לא הגיע. כמובן שהיות ולא היה לי רישיון רכב בידי, חזרתי לביתי ללא אפשרות להמשיך לנוע בדרכים, מכיוון שלא יכולתי לסדר. במצב זה פניתי למשרדכם ואז נקבעה לי על ידכם פגישה עם בוחן במשרד של בניין כלל, בה הוחזר לי רישיון הרכב, שבוע לאחר שנלקח ממני'.

יש כאן עוד כמה דברים, אבל אנחנו רוצים לדעת, לשמוע ממכם, איך זה פועל כשנהג מקבל הודעה על ליקוי, הוא צריך להגיע לפני בוחן תנועה להוכיח ש... האם זה אמת שבוחן התנועה מגיע על אופנוע באיזה מקום שקובעים אותו?

אתה מכיר עוד סיפור שהיתה פנייה לבית שמש?
יאיר אייפרמן
היתה פנייה לבית שמש. בן אדם שהורד מהכביש, שיש לו עגלה נגררת. מצאו ליקוי בעגלה, אמרו לו 'אדון יקר, תוך 24 שעות אתה נמצא... תעמוד על הכביש הראשי, 38, תעמיד את הרכב, תחכה לבוחן תנועה שיגיע בשעה מסוימת'. אל"ף, זה לא מקום מוסדר, בי"ת, זה על כביש ראשי---
יצחק שגב
אתה היית שם?
יאיר אייפרמן
אני לא הייתי שם, אני מדבר איתך מפונה.
היו"ר אורי מקלב
שגב, אם אתה יכול, תוכיח אחרת.
יאיר אייפרמן
כשאתה שואל למה אנשים לא פונים, אנשים לא רוצים להתעסק עם---
היו"ר אורי מקלב
עזוב, יאיר. מר שגב, אנחנו מאוד מעריכים, אתה יודע שאנחנו ממש מעריצים שלך, זו פנייה שהיתה לנו, אתה צריך לברר את זה.
יאיר שגב
אז תנו לנו לבדוק את עצמנו.
היו"ר אורי מקלב
תשמע מה אתה צריך לבדוק.
יאיר אייפרמן
אבל זו התנהלות.
היו"ר אורי מקלב
בוא תשמע מה אנחנו רוצים שתבדוק. אנחנו נגיד לך מספר מקרים---
יצחק שגב
תאמין לי שכשאני מקבל תלונה, אני יודע מה צריך, האינטליגנציה שלי היא מספיק שאני אדע לנתח את המכתב הזה ולשאול את השאלות הקשות למשטרה, אבל תנו לנו לעשות שיעורי בית.
היו"ר אורי מקלב
מר שגב, אנחנו מעריכים ומעריצים... אחד המבקרים שנמצא במשרדים ממשלתיים המוצלחים ביותר, אתה מאדיר את מוסד הביקורת, אני מלא הערכה.

אנחנו מקבלים בברכה את חברת הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ’.

אנחנו מאוד מכבדים. רק סדר הדיון לוועדה, אנחנו לא קובעים דברים, אנחנו מציפים את הנושא, זה נרשם בפרוטוקול. אני כבר יודע את הסוף, שאתה אומר שאתה תבדוק את הדברים, אבל עוד לפני הבדיקה אנחנו רוצים גם לשמוע ביחד איך זה עובד. נשמע ביחד. זה שיש לך את המוסד שלך ואתה יכול לשמוע, זה בסדר, אבל תן לנו לשמוע גם אנחנו, מבחינה ציבורית, ואחרי זה מבחינה ציבורית יישמע פה מה הביקורת עשתה. אנחנו לא עושים את זה על כל פנייה, אתה יודע שאני גם מפנה אליך לא מעט פניות, אני לא עושה את זה, אבל כשיש משהו עם פן ציבורי, לא משהו פרטי, שזה לא נגמר רק במישהו אחד שמתלונן, 'מישהו פגע בי', 'מישהו לא התנהג איתי טוב', על זה אני לא אעשה ועדה, אבל כשאנחנו אולי מזהים, אני אומר את זה ב'אולי', איזה התנהלות, אני קראתי לזה משהו כאילו פיראטי, תפקידי לא רק להגיד את הדברים, אלא לשמוע ושאתם תוכלו להשמיע ולבירור העניין.

מה היה? היתה שעה והוא קבע?
יאיר אייפרמן
בגדול בסוף הוא המתין וכן הגיעו. השאלה היא למה זה לא מוסדר, איך זה נראה כלפי חוץ. בן אדם צריך להגיע בשעה ספציפית באמצע יום, ואם יש לו יום עבודה? הוא בעצם איבד יום עבודה בגלל שנותנים לו זמן נתון באמצע יום, תבוא לשם, תמתין עד שייצא אליך בוחן, יבדוק את הרכב. הוא טען שהבדיקה היתה, 'טוב, מה רשום בטופס? אוקי, נעשה לך וי, תיסע הלאה'. אם אנחנו עושים בדיקה שהיא בדיקה מקצועית, אז זה צריך להיות מקום מוסדר---
היו"ר אורי מקלב
כן, זה צריך להיות משהו עם גוף, משהו שהוא לא פיראטי.

בבקשה, קודם תחבורה.
קריאה
לא היו תלונות למשרד התחבורה בינתיים.
קטי מורלי
אני לא הייתי במהות של הדיון, אני העליתי סוגיה אחרת לגמרי שהיא לא קשורה לסוגיה הזו. היא קשורה, אבל לסוגיה אחרת, לכן אני לא חושבת שזה רלוונטי.
קריאה
התלונות היו כנגד המשטרה בינתיים. יש לנו ממשקי עבודה איתם, אנחנו עובדים איתם בשוטף.
קטי מורלי
אני מנהלת תחום תיאום נהלים ורישוי באגף הרישוי במשרד התחבורה. למעשה אני אחראית על כל נושא תחום הרכב. הממשק שיש לנו לכל נושא בדיקות הרכבים זה ההורדה. כלומר אם נמצא רכב לא תקין, המשטרה מוציאה הודעת הורדה. מעבר לזה שהיא מוציאה את ההודעה, היא גם מקלידה במחשב שיש ממשקים ישירים אלינו והיא מכניסה הערה של 'הורדה משטרה'. המשמעות היא שאם למחרת אתה צריך לחדש את רישיון הרכב ואתה רוצה לחדש, אנחנו לא נותנים לך חידוש רישיון, אתה לא יכול לעשות שום פעולה עם הרכב הזה. זה בעצם כדי להכריח---
היו"ר אורי מקלב
למעשה לחשק את ה---
קטי מורלי
לאלץ את האנשים לבוא ולתקן את הליקויים הבטיחותיים, שזה מאוד מאוד---
היו"ר אורי מקלב
שאם יש ליקויים, שלא יסתובבו עם הכבישים ללא...
קטי מורלי
זאת הסנקציה, כדי שהם באמת יבואו לתקן את הליקויים. לכן אני, כשאני נכנסתי, אני דיברתי יותר על הפן שקורה, שאנשים מגיעים למשרדי הרישוי והמשטרה עדיין לא הורידה את ההערה הזו למרות שבעצם התיקונים תוקנו והם הציגו כבר את האישורים למשטרה, ואז הם פונים אלינו---
היו"ר אורי מקלב
שהממשקים שיהיו בהורדה, לא רק בכניסה. אני מבין שזה נושא אחר.
שלומית אבינח
אבל זה גם נושא ש...
היו"ר אורי מקלב
את צודקת שזה נושא, אבל אם הם מודעים לזה לבד, אני מבין שאתם מנסים עכשיו---
איציק סרור
ההורדות שאתם מדברים עליהן, שצריכים לבוא ולהציג את הליקוי, רכב כזה, המשטרה לא מורידה אותו במסוף, זו הורדה זמנית ואם הנהג לא חוזר תוך 48 שעות, אז הוא יורד מהכביש.
שלומית אבינח
ואז הוא צריך לפנות למשטרה ולחפש, זה מה שהם אמרו...
היו"ר אורי מקלב
זה בשלב השני, אנחנו דיברנו על הליקויים הקלים יותר, על הקבוצה הזאת שתוך 48 שעות הוא צריך להוכיח... גם מאפשרים לו לנסוע עם הרכב, רק לצורך התיקון. גם בליקויים יותר חמורים אני חושב שמאפשרים לו לנסוע עם הרכב עד המקום שהוא גר---
רוני לוינגר
למחרת היום.
היו"ר אורי מקלב
יש שלוש דרגות, בדרגה האמצעית גם מאפשרים, אבל רק לזה ולא... בכל אופן, אנחנו רוצים להתמקד בחלק העיקרי של העניין הזה וזה המפגש השני שלו, להוכיח שהוא תיקן את הליקוי, בירור של הדברים, כל מה שאנחנו דיברנו. אז בואו תגידו מבחינתכם איך זה עובד.
רוני לוינגר
אני יועץ משפטי באגף התנועה. קודם כל אני מקדים ואומר שכמובן שהמשטרה פועלת לפי תקנות התעבורה ולפי נהלים שנמצאים כאן ומשתדלת לעשות הכל באופן חוקי, מסודר, תוך גישה שירותית. יכולים להיות מקרים נקודתיים שבהם יש איזה כשל שצריך לבדוק, לפעמים שוטר טועה, לפעמים אזרח טועה, כל דבר אפשר לבדוק וצריך לבדוק. אני לא יכול להתייחס למקרים הספציפיים כיוון שהם לא הובאו לידיעתנו קודם, אז זה לא יהיה רציני אם אני אתייחס. אני יכול לתאר במדויק את השיטה, איך היא עובדת ואיך היא מתבצעת ומיושמת ב-90% או 99% מהמקרים, ברוב המקרים.

ישנם, כמו שפירטתי במסמך, כמה סוגי הורדות. יש בדיקות יזומות, ויש כתוצאה מתאונות דרכים. בהורדות שנובעות מבדיקה יזומה זה, בגדול, מתחלק לשניים; יש ליקויים קלים וליקויים חמורים. בנוהל המשטרתי, שכמובן אפשר לראות, השוטרים מונחים ומוסבר להם מה זה נקרא ליקוי קל ומה זה נקרא ליקוי חמור. למשל סיכון מיידי, מערכות בלמים, מערכות הגה, מתלים, שינוי מבנה. מכלולים לאישור שימוש ל-48 שעות. ליקוי שאינו מסכן את המשך הנסיעה, מחייב תיקון מיידי, אורות, מראות, צמיגים, דברים שלפי התקנה רכב על אביזריו, ציודו, תקנה 306, חייב להיות תקין בכל עת, כמובן זה לבטיחות הנוסעים. אם יש צמיג לא טוב, מראה לא טובה, לפעמים הנעילה לא טובה, המראה יכולה ליפול, חס ושלום יכול להידרדר לתאונת דרכים.

המנגנון הזה של הורדה ל-48 שעות---
היו"ר אורי מקלב
אתה יכול לראות רכב מרחוק ולהגיד לו שצריך איזון גלגלים?
רוני לוינגר
אני לא בוחן, אני לא יודע.
היו"ר אורי מקלב
זה חלק מהדברים---
רוני לוינגר
זה מה שהיה שם? אני לא יודע.
היו"ר אורי מקלב
היה עוד מקרה? היתה פנייה שאתה---
יצחק שגב
שוטר שאמר 'ראיתי תוך כדי נסיעה שלך שהגלגל ככה מסתובב לו'?
רוני לוינגר
זה דבר שצריך לבדוק אותו. אז אני מבקש כאן, יש לנו קצין תלונות הציבור במשטרה, יש משרד לביטחון פנים---
היו"ר אורי מקלב
לא ניכנס לפרטים, ננסה לראות את השיטה.
יצחק שגב
זאת נקודה חשובה מאוד כדי לוודא שאמנם השוטר הזה שאכן כך נהג, ש---
רוני לוינגר
אנחנו צריכים לבדוק את זה, זה דבר שחייב לבוא לידיעתנו, כדי שנוכל לבדוק את זה באופן---
שרה צוובנר
האם איזון גלגלים רשום ברשימת הליקויים הקלים? הרי יש רשימה מסודרת, האם זה נמצא ברשימה?
רוני לוינגר
לא ראיתי פה איזון גלגלים. לא יודע מה זה איזון, אני לא יודע מה הוא אמר לו, אלא אם זה כתוב. צריך לראות את טופס ההורדה, מה הוא כתב בהורדה.
שרה צוובנר
אני רק רוצה לדעת אם זה נמצא ברשימה.
רוני לוינגר
צריך לראות.

אני רוצה לחזור בבקשה. המנגנון של ההורדה ל-48 שעות הוא מנגנון שנועד להקל על האזרחים. רישיון הרכב לא נפסל, לא מדווח למשרד הרישוי, אלא מה? יש ליקוי שחובה לתקן אותו, אז אומרים לאזרח 'קח לך יומיים, בזמנך, תתקן, תלך למוסך, תתקן ותבוא להציג את זה בכל תחנת משטרה שאתה רוצה'. בכל יחידת תנועה. הרי לא יעלה על הדעת שאם מישהו גר בבאר שבע ונסע לטיול ברמת הגולן ושם מצאו את הליקוי, לא יחזירו אותו לרמת הגולן.
היו"ר אורי מקלב
מה זה נקרא נקודת משטרה?
רוני לוינגר
יחידת תנועה, איפה שיש בוחנים. בכל הארץ יש.
היו"ר אורי מקלב
ניקח ירושלים, אתה יודע איפה---
רוני לוינגר
בוודאי, בבניין כלל.
היו"ר אורי מקלב
ממה שאני יודע, זה לא המקרה הזה. בוחן התנועה קובע בגבעת התחמושת.
רוני לוינגר
לא מכיר את העובדה הזאת.
היו"ר אורי מקלב
---עם אופנוע.
רוני לוינגר
לא יודע. חבר הכנסת, אני לא פעם ראשונה פה, אני אומר שיכול להיות שבמחוז מסוים בשעה מסוימת, בשבוע מסוים, היתה איזה בעיה, אבל זה דבר שאנחנו חייבים לבדוק מקודם. באופן כללי, על פי הנהלים, בכל יחידת תנועה בארץ, איפה שישנם בוחני תנועה בודקים את זה, יש מערכת, יש נוהל של 24 עמודים, עם טפסים, עם הזנות והכל, ושואלים את האזרח, מתוך גישה שירותית, 'לאן אתה רוצה שרישיון הרכב יגיע מהיחידה שבה הוא נלקח לך?', 'אתה מעדיף שרישיון הרכב יגיע אליך הביתה, או שאתה מעדיף שרישיון הרכב יגיע למשטרה ואתה תבוא תיקח את זה מכאן?'
שלומית אבינח
פה כתוב גבעת התחמושת.
היו"ר אורי מקלב
רוני, אני יודע את זה מעוד מקרים, מקום הבדיקה בירושלים זה באמצע רחוב.
רוני לוינגר
אני לא מכיר באמצע הרחוב, ועל פניו זה לא מתאים לנוהל.
היו"ר אורי מקלב
הוא גם לא מקבל שום טלפון שהוא יכול לברר. על זה אנחנו מדברים, על השירות. לא מדברים על פעילות המשטרה החוקתית, אין לי ספק שאתם עושים את זה כדין, אני מדבר על השירות לאזרח, איך האזרח יכול...
רוני לוינגר
אומרים תוך 48 שעות, לא אומרים לו בשעות העבודה.
היו"ר אורי מקלב
יש פה כמה לאקונות.
יצחק שגב
בזמנו החופשי, 48 שעות.
היו"ר אורי מקלב
זה ברחוב, כשאין משרד, אין שלט---
שלומית אבינח
בין השעות שתיים עד ארבע, כתוב. בבקשה, תראה.
היו"ר אורי מקלב
אם זה משרד והוא מגיע בין שתיים לארבע, אז יודעים שמישהו נמצא. כשזה ברחוב, זה גם גורם לאי בהירות, לחוסר ביטחון, לאנשים שלא יודעים לאן לפנות, למי לפנות, לאן הם מגיעים. הוא לא יודע כמה לחכות. אני מניח שאותו בוחן תנועה לא מגיע לכל השעה. אם זה משרד, אז יודעים, הוא הגיע, עושה את העבודה שלו, או שהוא בוחר להגיע ברבע שעה הראשונה, או ברבע השעה האחרונה, במידה שלא איחר. הוא סיפר על הסיפור בבית שמש, שזה על הכביש הראשי, וכשזה היה בים המלח, קודם שאלנו על המקרה הזה, כשהוא היה צריך לנסוע... עד איפה היה צריך לנסוע?
ישראל גולומב
בניין של המשטרה אחרי מעלה אדומים לכיוון---
רוני לוינגר
כן, מחוז ש"י, בוודאי. כן.
ישראל גולומב
אדם צריך לפנות למחוז ש"י, זאת אומרת שאם עצרו אותו בחברון, יש לו בערך שעה ורבע נסיעה עד מחוז ש"י. זה בפרייבט, ואם הוא במשאית, שהם בדרך כלל המכוניות ש---
רוני לוינגר
אני לא יודע איפה יש יחידת תנועה יותר קרובה, הוא יכול לפנות לשם.
ישראל גולומב
רישיון הרכב נמצא אצל השוטר.
רוני לוינגר
זה לא משנה, הוא מקבל רישיון זמני, הוא מותר בנהיגה, אף אחד לא אסר עליו---
ישראל גולומב
48 שעות לתיקונים בלבד.
רוני לוינגר
בסדר, מה הבעיה לתקן במוסך? כמה זה ייקח? חצי שעה.
היו"ר אורי מקלב
רישיון הרכב נמצא בתחנת... הוא צריך להגיע לשם.
רוני לוינגר
הוא מקבל רישיון, אין לו שום בעיה.
היו"ר אורי מקלב
והוא יכול לבקש לשלוח לו.
רוני לוינגר
הטופס הזה מהווה אישור נהיגה. בוא נעשה את זה מסודר. שוטר שעוצר בן אדם, אנחנו מנחים את השוטרים לבדוק במסוף. במסוף רישיון הרכב שלו בתוך ה-48 שעות בתוקף, גם רישיון הנהיגה. אני יכול להגיד לוועדה עוד משהו, גם אם הוא לא הגיע תוך 48 שעות, המשטרה לא ממהרת לדווח על ההורדה למשרד הרישוי, היא מחכה עוד ימים. אתם יודעים מתי היא שולחת את ההורדה למשרד הרישוי? ביום ה-14. האזרחים לא יודעים את זה. אבל עוד פעם, אם הוא איחר, אם היתה לו חתונה, אם הוא בא---
היו"ר אורי מקלב
בגלל שהוא לא מצא אותו, אז הוא היה אזרח הגון והוא לא נהג בזה, לקח לו שבוע עד שבסוף הוא הגיע---
רוני לוינגר
זו טעות, מותר לו לנהוג. אף אחד לא אסר עליו את הנהיגה.
שרה צוובנר
זה לא נכון, בטופס כתוב 'לפיכך הננו להודיעך כי השימוש ברכב הנ"ל בדרכים אסור, עד אשר יתוקנו בו הליקויים ועד אשר המשטרה תבדוק אם הרכב יתיר בו את השימוש'. כתוב, אסור. וכתוב שלפי התנאים הבאים לצורך תיקונים בלבד.
רוני לוינגר
לצורך תיקונים בלבד. מה הכוונה לצורך תיקונים בלבד? 48 שעות. יש אופציה יותר קלה, אופציה יותר קלה זה לפסול את רישיון הרכב שלו ולשלוח אותו לטסט חדש.
ישראל גולומב
יש אופציה לשלוח אותו גם לכלא.
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
בדרך כלל אתה לא מוריד, אני מניחה, ב.מ.וו ומרצדס, אתה בדרך כלל מוריד---
רוני לוינגר
למה לא? לא קשור.
היו"ר אורי מקלב
אם הוא שנה מאוחרת, הם רואים איזה סובארו, או---
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
בסדר, בדרך כלל אתה מדבר על אנשים שהם קשי יום יותר, וזאת גם הסיבה שהרכב שלהם הוא פחות טוב---
איציק סרור
זה לא נכון.
רוני לוינגר
אנחנו בודקים את הרכב---
היו"ר אורי מקלב
עם הרכב שלי לא עוצרים אותי. רכב מהכנסת, רכב חדש, אף פעם לא עוצרים אותי לבדוק.
איציק סרור
אנחנו לא בודקים מצב חשבון בנק, אנחנו בודקים את הרכב.
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
רכב מראה לך את מצב חשבון הבנק. זה מאוד מוזר, הקפיצות שלכם. אני מניחה שאם אני אעשה סטטיסטית, סטטיסטית אתם מורידים יותר רכבים ששנת הייצור שלהם יותר נמוכה מאשר רכבים יותר טובים. סטטיסטית, אי אפשר להגיד לא, כי אז באמת יש פה בעיה.
איציק סרור
קודם כל, רכב שהוא מעל 19 שנה עושה פעמיים בשנה טסט. הוא פחות---
רוני לוינגר
נכון, באופן סטטיסטי לרכבים ישנים יש יותר ליקויים. זה נכון. יפה.
איציק סרור
זרקת מרצדס וב.מ.וו, להם יש כסף, הם עושים שינויי מבנה במכונית שאת לא חלמת עליהם, שמים לך צמיגים שעולים אלפי שקלים---
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
אני לא מדברת עליהם.
איציק סרור
אלה יותר מסוכנים מהגרוטאות.
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
מה שאני רוצה לשאול, שבעצם ברגע שאתה עוצר רכב כזה, גם משאית נניח, ואתה מחייב אותו ב-48 שעות, כמו שכתוב בפנייה לוועדה לפניות הציבור, שזה מבורך מה שאתם עושים, זה חשוב מאוד להוריד מכוניות כאלה, אבל השאלה היא ככה; קודם כל כשאתם באים ואומרים ש'אתה צריך להגיע למוסך תוך 48 שעות, לתקן ולחזור', זו קצת בעיה, כי אם המוסכניקים יודעים את זה והם יודעים את זה, אז גם המחיר בהתאם, בגלל שהוא יודע שהבן אדם לחוץ, תוך 48 הוא צריך לסיים את התיקון.
איציק סרור
אבל ליקוי שמוגבל ל-48 שעות זה ליקוי קל, זה כמו צמיג שלהחליף אותו זה עשר דקות, או מנורה. אנחנו לא מדברים על ברקסים, הגה. אלה מבטלים את הרישיון---
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
ומה קורה עם ברקסים?
רוני לוינגר
זה עוד לא הסברתי. יש נוהל מסודר. בליקוי חמור רישיון הרכב נפסל, יש סיכון, הקראתי כאן את הרשימה---
איציק סרור
הוא מקבל רישיון זמני להגיע למוסך. בתיקון הוא לא מוגבל בזמן, האוטו גם יכול לשכב חודש במוסך.
יצחק שגב
ואז לא יסחטו אותו גם.
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
אבל גם אין לו רישיון.
איציק סרור
אין לו, הרכב מסוכן.
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
הוא לא יכול לנהוג על האוטו של אשתו שהוא רכב 2011
רוני לוינגר
לא, רישיון הרכב נפסל. הוא יכול לנהוג על מה שהוא רוצה.
היו"ר אורי מקלב
אם יש לו שלושה ליקויים, הקל, מה שמדברים ברשימה, פנסים, וינקר, איזון גלגלים או צמיגים, יש כבר ליקוי יותר חמור שיכול להיות ברקסים לא תקינים או---
איציק סרור
ויש רכב מסוכן שזה בגרירה.
רוני לוינגר
גרירה בלבד, אסור לו לנוע עוד מטר.
היו"ר אורי מקלב
אז רישיון הרכב נפסל ו'עליך לעבור מבחן חוזר במשרד הרישוי'. בעצם הוא כבר לא צריך להגיע למשטרה. זה הולך למשרד הרישוי ושם העניין מסודר. אם יש סיכון ממשי לתנועה, רואים משהו עקום, ממש סכנה, הוא לא נותן לו להמשיך והרכב נגרר. אנחנו מדברים על אותה קבוצה, שהיא קבוצה לא קטנה, שבסך הכל בשנה יש כמעט 40,000 מכוניות שיורדות מהכביש באחד מהליקויים האלה, איך הם מקבלים את רישיון הרכב בחזרה, או איך הם מאפשרים---
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
כן, אני הבנתי מה אתה אומר.
היו"ר אורי מקלב
ואז אנחנו הבאנו שלושה מקרים בשלושה אזורים, אחד שאנחנו טענו שזה אזור מאוד רחוק, מחוז ש"י זה מקום ענק. זה דבר אחד, יכול להיות שיתברר בתוך הוועדה---
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
עוד מעט יחזירו את זה, אז לא תהיה לנו בעיה. 48 דקות, נסעת, חזרה---
היו"ר אורי מקלב
יהיה מחוז אחד ולא יהיה מחוז ירושלים, כי מחוז ירושלים כזה קטן. בלי פוליטיקה, זה רק אנחנו עוסקים בפוליטיקה. דרך אגב, היא חברת כנסת של 'קדימה'.
רוני לוינגר
הכל ברוח טובה, המשטרה לא אחראית על הפוליטיקה.
היו"ר אורי מקלב
רק שתדעו, היא נאמנה לארץ ישראל ולעם היהודי. יש ב'קדימה' גם כאלה, הרבה כאלה.
יוליה שמאלוב ברקוביץ’
אני עכשיו מתחילה להבין למה יש את הרעיון להחזיר שטחים, זה פחות עבודה לכולם.
היו"ר אורי מקלב
זה בגלל השירות הלקוי לאזרחים.

יש מקרים, כמו שאמרנו בבית שמש, שאומר יאיר, שזה על הכביש הראשי, באופן כאילו פיראטי, לא בתוך התחנה, לא בתוך משהו, הוא אומר לו 'תחכה בחוץ, בכביש'. ואנחנו רואים גם כאן, שאני יודע את זה לא רק מהמקרה הזה, שהמקום הוא גבעת התחמושת---
שלומית אבינח
זה כתוב בדוח.
היו"ר אורי מקלב
בדוח הזה ויש בדוחות אחרים שזה המקום של הבוחן וכך מתנהל הנוהל, כשהוא מגיע. כאן אנחנו חושבים שהמקום הזה, שהוא לא מקום מסודר, יכול להביא גם לבלבול, זה מביא לשירות שלפי דעתי צריך לשפר אותו, מעבר לכך שאנחנו חושבים שהטופס צריך להיות יותר ברור, מינימום מספר טלפון אחד לבירור, אולי טיפה יותר ל... אנחנו שואפים כל הזמן לתת כמה שיותר שירות טוב לאזרח ואנחנו מדברים רק על שירות טוב לאזרח, יותר ברור ויותר שקוף. אנחנו עושים את זה מול קופות חולים, מול חברות---
שלומית אבינח
מה עם רשימת כתובות לצרף לדוח הזה שנותנים, עם טלפונים, לאן לפנות?
רוני לוינגר
אנחנו נרענן את ההנחיות שלנו ונבקש מהשוטרים, ננחה אותם, להקפיד יותר על מיקום מדויק בטפסים. אני מקבל את זה.
היו"ר אורי מקלב
האם אתה חושב שמקום פתוח נקרא מקום שאנחנו מתנהלים כמדינה?
רוני לוינגר
אני חושב שצריך להפנות אותו ליחידת התנועה באופן מסודר ואנחנו נרענן את ההנחיות שלנו בנושא.
שלומית אבינח
אני חושבת שצריך להיות משהו מסודר כלל ארצי, לפי דעתי. כמו שאמרת רמת הגולן, כל דוח מודפס של המשטרה, משהו כתוב, עם רשימת כתובת, באר שבע ככה, תל אביב ככה---
רוני לוינגר
כל תחנות המשטרה בארץ?
שלומית אבינח
שניתן לגשת. כן, שזה יהיה מצורף.
רוני לוינגר
עם כל הכתובות? בכל מקום ניתן את הכתובות של כל הארץ?
שלומית אבינח
לא את תחנות המשטרה, אבל לא צריך להיתמם פה, כמו שדיברנו לפני זה, זה הלם כזה ולא כולם מודעים ו---
שרה צוובנר
כמה זה?
רוני לוינגר
יש עשרות.
יצחק שגב
אני רוצה לומר כמה דברים. אל"ף, עם כל ה-30,000 וכמה, זה מופיע אצלכם, לא קיבלנו מאף אחד מכתב תודה על זה שהצלנו את חייו. כי בעצם המשטרה לא עושה את זה דווקא, אלא מראה לו שמשהו לא בסדר. הציג פה רוני, וקיבלתם גם מסמך מפורט, לגבי הנושא של העקרונות, חבר הכנסת מקלב, גם הקראת חלק ממנו, ואני אומר לכם עכשיו את החלק השני של המתרס, יש גם אנשים שיכולים לא לעבוד על פי הנהלים ולכן אנחנו נמצאים פה. אמרתי את זה גם טלפונית ואני אומר את זה לפרוטוקול, במשך שש שנים שאני בתפקיד, גם כמבקר וגם כממונה על תלונות הציבור, לצערי אני אומר, כי אני שומע שיש תלונות, לא הגיעה אלינו שום תלונה. אני בדקתי לאור השיחה שהיתה לי קדם לפגישה הזאת, ביוזמת גב' שרה צוובנר, בדקתי גם באתר, אולי הגיע למשטרה ולא הגיע אלינו, ואני שומע שגם למשטרה זה לא הגיע. אנחנו מקבלים קרוב ל-4,000 תלונות בשנה, על כל מיני נושאים ואנחנו בודקים כל נושא ואנחנו לא עושים שום הנחות למשטרה, כי ישנם דברים עקרוניים. יש פה אולי עוד הרבה דברים עקרוניים שאנחנו נצטרך לומר למשטרה באופן מערכתי, כמו שאת אמרת, לתקן.

מה שאני ממליץ, לוועדה אני ממליץ את הדבר הבא, כמו שאתם נוהגים עד היום, יאיר, יש לו ולך, כיושב ראש, יש קו פתוח, תעבירו אלינו, אנחנו באמת עושים כל מאמץ, ויעידו כל התשובות שהבאנו אליך. גם בדברים שלא היינו בסדר, אמרנו שאנחנו לא בסדר.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מקבלים את דבריך ומאמצים אותם.
יצחק שגב
תעבירו בבקשה את התלונות האלה ואנחנו---
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להגיד לך ככה, תלונות על דבר מובנה טוב, אנחנו מעבירים אליך, אבל כאן אנחנו מבקשים מכם, אנחנו לא נגיע לשום מסקנות, לבדוק שוב מערכתית את העניין. לא ששוטר מגיע, למה הוא מגיע בשתיים וחצי, זה בסדר---
יצחק שגב
יכולים להעיר מערכתית, כמו שאתה אומר, שלא יקבע מקום באמצע הכביש, או---
היו"ר אורי מקלב
זה מה שאני אומר. אני לא אומר ששוטר שלא פועל כראוי, שכולכם... אנחנו מדברים עכשיו על המבנה. איך מתבצעת הקבלה של תיקון הליקויים, איפה זה צריך להיות, זה צריך להיות ממוסד יותר, מסודר יותר, הטופס.
יצחק שגב
השאיפה של השוטרים האלה זה למנוע תאונות. נקודה.
רוני לוינגר
הערה אחרונה, בדוח הזה, שהועבר לי, השוטר היה אמור---
יצחק שגב
למה אתה מתייחס כרגע לזה? אנחנו ניתן תשובה.
רוני לוינגר
כי אני קיבלתי את זה ספציפית. פה יש הורדה ולפי ההנחיות מגיע לדוח הזה דוח של 1,000 שקל על ההורדה, והוא כתב לו 'ללא דוח'. אז אולי השוטר התרשם מהמשכורת שלו והשוטר לא נתן לו את הדוח הזה למרות שהיה מגיע לו.
היו"ר אורי מקלב
הוא גם לא מתלונן, שים לב, על השוטר, הוא מתלונן על---
רוני לוינגר
אני מסכים שהכתב לא ברור כאן, אני לא בטוח שזה גבעת התחמושת.
יצחק שגב
גם על הכתב אנחנו נבוא בטענות, השוטר צריך לכתוב בכתב יד שיהיה גם קריא.
היו"ר אורי מקלב
השוטר שהוריד אותו, זה אותו שוטר שבא לבדוק?
רוני לוינגר
לא, זה השוטר שהוריד אותו. אני לא בטוח שכתוב פה גבעת התחמושת.
יצחק שגב
הכתב עצמו צריך להיות קריא, וגם על זה אנחנו נעיר לו.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים